
ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 4

 
FCC rejects indecency complaints about 
ABC broadcast of “Saving Private Ryan,” 
ABC broadcast of “Monday Night Football” 
intro featuring player and co-star of 
“Desperate Housewives,” NBC broadcast of 
“Will and Grace,” Fox broadcast of 
“Arrested Development,” and WB broadcast 
of “Angel” 
 
 The Federal Communications Commission remains 
busy with “indecency” complaints. Over just a few 
weeks in February and March, it decided no fewer than 
five more cases – ruling in each instance that the 
complained-of broadcasts were not “indecent.” These 
cases involved complaints about the award-winning film 
“Saving Private Ryan,” and such network television 
staples as “Monday Night Football,” “Will and Grace,” 
“Arrested Development” and “Angel.” 
 
Saving Private Ryan 
 
 The dialogue in “Saving Private Ryan” includes 
expletives like “fuck,” “shit,” “bastard” and “Hell,” as 
well words and phrases like “Jesus” and “God damn.” 
The film was about World War II, and soldiers simply 
talk like that. Nevertheless, when the Golden Globe and 
Academy Award-winning film was broadcast on 
television in 2001 and 2002, viewers lodged indecency 
complaints with the FCC; and the FCC duly ruled that 
those broadcasts did not violate federal law prohibiting 
indecent broadcasts. The FCC’s ruling in that case was 
consistent with its earlier decisions in other matters, and 
was a surprise to no one. 
 Then, in response to complaints involving other 
broadcasts, the FCC departed from precedent – 
admittedly so – when it overruled its own Enforcement 
Bureau Chief (ELR 25:6:10) by declaring that NBC’s 
broadcast of the 2003 Golden Globe ceremonies was 
“indecent,” simply because Bono expressed his joy at 
winning the award for Best Original Song by saying 
“This is really, really, fucking brilliant. Really, really 
great.” (ELR 25:11:6) After that, the FCC departed from 
precedent – without admitting it – when it decided to fine 
CBS $550,000 as a result of the exposure of Janet 
Jackson’s bare breast for a fleeting 19/32 of a second 
during the 2004 Super Bowl half-time show. (ELR 
26:4:10) 

 
 As a direct result of these rulings, 66 of ABC’s 225 
affiliates decided not to carry the network’s rebroadcast 
of “Saving Private Ryan” on Veterans Day 2004. Those 
66 stations  – almost 30% of ABC’s affiliates – feared, 
not unreasonably, that the FCC’s “Golden Globe/Bono” 
decision may have overruled its earlier “Saving Private 
Ryan” decision, and that its “Super Bowl/Janet Jackson” 
decision meant that airing “Saving Private Ryan” in 2004 
could be a very expensive proposition. 
 Despite these fears, ABC and its remaining affiliates 
proceeded with their broadcast of the film, following an 
introduction by Senator John McCain who warned 
viewers about the film’s “R-rated language and graphic 
content” and told them the film was “not appropriate for 
children.” Despite these warnings, and despite viewer 
advisories aired after each of the broadcast’s ten 
commercial breaks, and despite the FCC’s ruling 
following earlier broadcasts of the film, members of the 
American Family Association and others complained to 
the FCC anyway about ABC’s 2004 broadcast. 
 As if to confirm the fears of the 66 ABC affiliates 
that did not carry the broadcast, the FCC agreed with 
those who complained that the film’s use of the word 
“fuck” meant that the broadcast fell within the “first 
prong” of the FCC’s definition of “indecency” – namely, 
that the film “describe[s] . . . sexual . . . activities”! 
 Still, to be “indecent,” the film would have to be 
“patently offensive” as well. In deciding whether 
material is patently offensive, the FCC considers three 
factors: whether it is explicit or graphic; dwells on or 
repeats descriptions of sex; and panders or is used to 
titillate. Again as if to confirm the fears of the 66 ABC 
affiliates, the FCC “assume[d]” that that “Saving Private 
Ryan” is “graphic and explicit” and repeatedly described 
sex, thereby satisfying the first two factors. The thing 
that saved “Saving Private Ryan” from being indecent 
was the FCC’s conclusion that the complained of 
material did not pander and was not used to titillate. 
 The FCC explained that “in light of the overall 
context of the film, including the fact that it is designed 
to show the horrors of war, its presentation to honor 
American veterans on the national holiday specifically 
designated for that purpose, the introduction, which 
articulated the importance of presenting the film in its 
unedited form, and the clear and repeated warnings 
provided by ABC, not only in the introduction but also at 
each commercial break, we find that the complained-of 
material is not patently offensive . . . and, therefore, not 
indecent.” 
 

 
 

WASHINGTON MONITOR 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 5

Monday Night Football 
 
 In a case that tested the difference between female 
breasts and backs, complaints were lodged with the FCC 
about the introduction to an ABC “Monday Night 
Football” broadcast. The offending segment featured 
wide receiver Terrell Owens, appearing as the 
Philadelphia Eagle that he is, and actress Nicollette 
Sheridan, appearing as her character in the ABC series 
“Desperate Housewives.” 
 In the segment, Owens was in uniform for the game, 
though alone in the Eagles locker room. Sheridan, 
wearing only a towel, was trying to seduce Owens. He 
rebuffed her advances, because the game was about to 
start and his team needed him. Sheridan countered by 
dropping her towel. Viewers saw her from the back, 
waist up; they could not see her body below her waist. 
Owens responded “Aw, hell, the team’s going to have to 
win without me,” and Sheridan then leaped into his arms. 
The segment concluded with a shot of two other 
characters from “Desperate Housewives” who had 
watched the locker room encounter on their television, 
one of whom then commented to the other about how 
“desperate” Sheridan appeared. She then changed the 
channel to ABC and repeated the traditional “Monday 
Night Football” introduction, “Are you ready for some 
football?!” 
 The segment was very funny, and any indecency – 
or even nudity – connected to it was solely in the mind of 
the viewer. Nevertheless, an undisclosed number of 
viewers did complain, without success. The FCC 
determined that although the segment was “sexually 
suggestive,” it was not graphic or explicit, because 
Owens remained fully dressed at all times, no sex organs 
were shown or described, no sexual activities were 
explicitly shown or described, and the shot of Sheridan 
dropping her towel and jumping into Owens’ arms was 
brief. 
 
Will and Grace 
 
 A “Will and Grace” broadcast by NBC in November 
2003 attracted the ire of the Parents Television Council 
which complained to the FCC that the episode “contains 
a lot of references to drug use and some graphic sexual 
content.” Though the FCC acknowledged that the 
episode “arguably describes sexual . . . activities,” the 
FCC ruled that the episode was not “patently offensive” 
and thus not “indecent.” 
 The segment wasn’t patently offensive, the FCC 
explained, because the objected-to dialogue was not 
sufficiently graphic or explicit, nor did the three 
objected-to scenes show nudity or sexual activities. 
 

Arrested Development 
 
 An “Arrested Development” broadcast by Fox 
Television in November 2003 also drew the ire of the 
Parents Television Council. According to the PTC’s 
complaint to the FCC, the episode contained “multiple 
scripted bleeps” and “sexual innuendo dealing with 
homosexuality” apparently arising out of references to 
“making corn-holes” and “corn-holing” – which the 
PTC’s complaint helpfully explained was “slang for anal 
sex” – in dialogue about using a device for making 
popcorn balls. Again, the FCC acknowledged that the 
episode “arguably describes sexual activities.” But again 
the FCC ruled that the episode was not “patently 
offensive” and thus not “indecent.” 
 The FCC explained that the episode wasn’t patently 
offensive, because the complained-of dialogue was not 
sufficiently graphic or explicit, and its sexual innuendo 
was “ambiguous.” 
 
Angel 
 
 Finally, a third complaint was filed by the Parents 
Television Council concerning an episode of “Angel” 
broadcast by the WB Network, also in November 2003 
(proving, if nothing else, that the PTC watched and was 
distressed by a lot of television that month). 
 The offending scenes apparently suggested sexual 
activities between the program’s characters Angel and 
Spike. The FCC agreed that the episode “depicts sexual 
activities,” but it determined that the complained-of 
scenes were not “patently offensive.” They weren’t, 
because they were not sufficiently graphic or explicit, 
were brief, and did not contain any nudity. 
 
Complaints Against Various Television Licensees 
Regarding Their Broadcast on November 11, 2004, of 
the ABC Television Network’s Presentation of the Film 
“Saving Private Ryan”, FCC 05-23 (Feb. 2005), 
available at http://hraunfoss.fcc.gov/edocs_public/ 
attachmatch/FCC-05-23A1.pdf; Complaints Against 
Various Television Licensees Regarding the ABC 
Television Network’s November 15, 2004, Broadcast of 
“Monday Night Football”, FCC 05-53 (Mar. 2005), 
available at http://hraunfoss.fcc.gov/edocs_public/ 
attachmatch/FCC-05-53A1.pdf; In the Matter of NBC 
Telemundo Licensing Co., FCC 05-38 (Feb. 2005), 
available at http://hraunfoss.fcc.gov/edocs_public/ 
attachmatch/FCC-05-38A1.pdf; In the Matter of Fox 
Television Stations, Inc., FCC 05-36 (Feb. 2005), 
available at http://hraunfoss.fcc.gov/edocs_public/ 
attachmatch/FCC-05-36A1.pdf; In the Matter of WBDC 
Broadcasting, Inc., FCC 05-37 (Feb. 2005), available at 
http://hraunfoss.fcc.gov/edocs_public/attachmatch/FCC-
05-37A1.pdf 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 6

 
Playboy TV fined £25,000 by UK Office of 
Communications for transmitting graphic 
sex film at midnight on encrypted satellite 
service 
 
 May of 2004 began badly for Playboy TV. Just eight 
minutes into that month, its UK subsidiary transmitted a 
film that “showed extremely graphic images of real 
sexual activity including close-ups of genital 
penetration.” The transmission was encrypted, was 
available only to subscribers of its UK satellite service, 
and took place after midnight. Nevertheless, the 
transmission violated the Programme Code of the UK 
Office of Communications – known as “Ofcom” – which 
absolutely prohibits the transmission of films rated 
“R18” at any time. 
 To its credit, Playboy admitted that the film was an 
“R18” version and that the company’s “breaches were 
serious.” It explained that the transmission was the result 
of a “human error” that occurred while the channel was 
running two systems simultaneously – an old analog tape 
system and a new digital playout system – and that its 
new system includes a digital compliance system that 
will “avoid . . . any recurrence of such a breach.” 
 Ofcom was impressed by Playboy’s admissions and 
its installation of a digital compliance system. But 
Ofcom fined Playboy £25,000 anyway, in part because 
Playboy’s transmission of the graphic sex film on 
Saturday, May 1st, was not the only breach of the 
Programme Code committed by Playboy that weekend! 
On Friday night, before 10 p.m., Playboy broadcast 
encrypted material of a kind that the Programme Code 
allows only after 10 p.m. And on Sunday, at 10:21 p.m., 
Playboy broadcast, on a “free to air” unencrypted basis, 
material that was more explicit than is acceptable under 
the Code. 
 Under the circumstances, Playboy wasn’t penalized 
as badly as it might have been. Though the £25,000 fine 
is the equivalent of almost $50,000, Ofcom was 
authorized by the UK Communications Act to impose a 
fine of as much as £250,000 (almost $500,000) or 5% of 
Playboy UK’s revenue for the “relevant period,” if 
Ofcom had chosen to do so. 
 
Consideration of Playboy TV UK/Benelux Limited, 
Ofcom Content Sanctions Committee (2005), available 
at www.ofcom.org.uk/bulletins/ocsc_adjud/adj-
playboytv.pdf 
 

 
Vancouver radio station violated Canadian 
Broadcasting Act by airing segment of 
American-produced program “Loveline” 
that referred to Holocaust during humorous 
interview with phone sex actress 
 
 Vancouver radio station CHMJ failed to satisfy 
policy objectives of the Canadian Broadcasting Act 
when it aired a segment of the American-produced 
program “Loveline,” the Canadian Radio-television and 
Telecommunications Commission has ruled.  
 “Loveline” takes calls from listeners seeking advice 
about sex, relationships and drugs. In December 2002, 
the radio program featured a listener who worked as a 
phone sex actress who called for advice on how she 
could keep her customers on the phone longer, so she 
could earn more money. “My problem is my callers are 
coming way too fast,” she explained. So in an effort to 
be helpful and funny at the same time, program co-host 
Adam Carolla suggested she use words like “cancer,” 
“grandparents” and “Holocaust.” Then, warming to his 
task, Carolla assumed the role of one of his caller’s 
customers, and in a “mock aroused voice,” he said, 
“Yeah, yeah, burn those Jews. Gas ‘em in the shower, 
baby. Yeah, yeah.” 
 An offended listener complained to the Commission 
that the segment had violated the Canadian Broadcasting 
Act because it ridiculed the Holocaust and was racist, 
and that it violated the Commission’s 1986 Radio 
Regulations because it was abusive. 
 In accordance with its usual practice, the 
Commission referred the complaint to the Canadian 
Broadcast Standards Council (because CHMJ is a CBSC 
member); and the Council agreed with the offended 
listener, in part. The Council ruled that broadcast did 
violate the Canadian Association of Broadcasters’ Code 
of Ethics because it failed to make a “full, fair and proper 
presentation of news, opinion, comment and editorial.” 
However, the Council decided that the complained-of 
broadcast did not violate the Code’s human rights 
provision, because it did not contain “a scintilla of racist 
commentary.” (ELR 25:5:6) 
 Not satisfied with this result, the offended listener 
asked the Commission to review the Council’s decision. 
The Commission did, and has agreed with the Council 
completely, though the Commission based its decision 
on Canadian law rather than the CAB Code. 

 
INTERNATIONAL DEVELOPMENTS 

 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 7

 The Commission ruled that the “Loveline” segment 
amounted to “a clear lack of respect for human dignity 
and is thus inconsistent with the set of values and 
objectives embodied in section 3 of the [Canadian 
Broadcasting] Act,” which states that broadcasters 
“should” air programming of a “high standard.” 
 On the other hand, the Commission concluded that 
the segment did not violate the provision of its Radio 
Regulations which prohibits “abusive comment that . . . 
is likely to expose an individual or a group . . . to hatred 
or contempt” on the basis of race, national origin, 
religion or the like. The Commission agreed that the 
offending statements were “offensive and could be 
interpreted as calling for violence towards Jews.” But it 
did not believe that those statements were “likely to 
expose Jewish people to hatred or contempt. . . .” 
 The offended listener also “took exception” to the 
fact that the complaint had been referred first to the 
Canadian Broadcast Standards Council, and asked that 
the Commission to “review” its policy of doing so. The 
Commission, however, declined to change that policy, 
saying that it “strongly supports the self-regulatory 
process and . . . has found the CBSC’s complaints 
resolution process to be a valuable and productive forum 
for maintaining an on-going dialogue between 
broadcasters and their audiences.” 
 The Commission did not impose any penalty on 
CHMJ, beyond the Council’s original order that the 
station announce its decision on-air. 
 
Complaint regarding the broadcast of an episode of 
Loveline on CHMJ, Vancouver, Broadcasting Decision 
CRTC 2005-101 (2005), available at 
www.crtc.gc.ca/archive/ENG/Decisions/2005/db2005-
101.pdf 
 
 
Trials necessary in two separate idea 
submission cases against producer of “Who 
Wants to be a Millionaire?”, British 
Chancery Court rules, though third case is 
dismissed without trial 
 
 In the beginning, “Who Wants to be a Millionaire?” 
was a song, written – apparently without dispute – by 
Cole Porter for the 1956 movie “High Society.” More 
recently, “Who Wants to be a Millionaire?” is a 
television series that has enjoyed enormous success on 
both sides of the Atlantic. Unfortunately, the series’ 
success has brought its pedigree into dispute. 
 The program was first produced by Celador 
Productions for broadcast on the UK network ITV; and 
Celador credits David Briggs and three its own 
employees – Michael Whitehill, Steven Knight and Paul 
Smith – as “Millionaire’s” creators. However, in three 
separate lawsuits filed against Celador in the Chancery 

Division of the UK High Court of Justice, three other 
men – Timothy Leavey Boone, John William Baccini 
and Alan Melville – all claim to have created the 
program. And each claims that the program’s format 
infringes his copyright and misuses his confidential 
information. 
 Celador responded to all three lawsuits with motions 
for summary judgment. Though the cases are unrelated 
to one another, Celador’s motions were consolidated 
before Vice-Chancellor Sir Andrew Morritt, who has 
granted one of Celador’s motions – but only one. The 
Vice-Chancellor has dismissed the case filed by Boone, 
but he has held that Melville and Baccini have “real 
prospects of success” – the British standard for deciding 
summary judgment applications – and thus he has denied 
Celador’s applications as to them. 
 The Vice-Chancellor held that Boone did not have 
“real prospects for success,” because his agent submitted 
a format for a program titled “Help!” to ITV after 
Celador had written three, pre-pilot versions of 
“Millionaire.” Thus, elements of the program that 
appeared in the first three Celador versions were 
irrelevant to Boone’s case, even if they did appear in his 
format. Seven elements were added to the program after 
those versions were written. Even Boone didn’t claim 
that two of those elements could have been copied from 
his format. He did, though, claim a third element – the 
title – was copied, because both – “Who Wants to Be a 
Millionaire?” and “Help!” – are song titles. The Vice-
Chancellor concluded that “this contention is manifestly 
absurd,” because Boone has a copyright in what he wrote 
in this format, “not in any idea” (like using a song title as 
the program’s title) it may contain. The Vice-Chancellor 
was little more impressed with the remaining four 
elements which Boone said were copied from his format: 
dressing the host in dark clothes; having the host and 
contestants sit on high chairs; elements of the set design; 
and putting a box of money on stage and having the host 
give the contestants checks, as they answered questions 
correctly. The Vice-Chancellor concluded that these 
similarities did not give Boone any real prospect of 
satisfying a court that they were taken from his format or 
that they constituted a substantial part of it. They were 
“no more than elements of style or technique,” the Vice-
Chancellor explained, and were not the basis for a 
judgment for copyright infringement or misuse of 
confidential information. 
 Melville’s format contained 23 “relevant features,” 
22 of which were present in the program’s first 
broadcast. These included the top prize of £1 million, 
progressively more difficult multiple-choice questions, 
Help-lines, the title “Who Wants to be a Millionaire?,” 
the process for selecting initial contestants and whittling 
them down to one in the show’s first stage, and set 
design and lighting. Celador said it never received a 
format from Melville containing all these features, and 
Celador disputed Melville’s contention that such a 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 8

 
The  

 

ENTERTAINMENT LAW REPORTER 
 

is now on CD-ROM ! 
 

Doing entertainment law research, or looking for a back issue? 
 

Now you can have instant access to: 
25 volumes, covering . . . 

26  years of developments, that take up . . . 
40  inches of shelf space, as originally 

published on paper in . . . 
349 individual issues, containing more than . . . 

7,000 printed pages, all on just . . . 
1 CD-ROM 

 

Every back issue of the ENTERTAINMENT LAW REPORTER — from the Preview Edition published in 
1978 through Volume 25 Number 12 published in May 2004 — has been digitized and 
reformatted for easy on-screen reading. Using special Adobe Acrobat® software provided on the 
CD-ROM (requires Windows 95 - Windows XP), you can perform full-text searches — by word, 
phrase, case name, author’s name, or ELR citation — to instantly locate and retrieve material 
published in all 349 back issues. 

 

Available for $300.00 (California residents add sales tax of $24.75) 
by check or credit card directly from the 

 
Entertainment Law Reporter Publishing Company, 

2118 Wilshire Blvd. #311, Santa Monica, CA 90403-5784 
Email: orders@EntertainmentLawReporter.com 

Web: www.EntertainmentLawReporter.com 
 

format even existed before the program’s first broadcast. 
But the Vice-Chancellor said that Melville is entitled to a 
trial to prove, if he can, that he did create the format 
before the broadcast. And if he does, “it would not be 
impossible to infer that its contents came to the notice of 
Celador.” 
 There also are several similarities between Baccini’s 
alleged submission and the program: “(a) both . . . have a 
real maximum prize of £1m, (b) both have an initial pool 
of 10 contestants selected on the basis of answering 
questions in a telephone call to a premium number, (c) 
both employ the concept of the fastest contestant in the 
first stage proceeding to the next . . . , (d) both take the 
form of a quiz show with multiple choice general 
knowledge questions, (e) in both correct answers give 
rise to a doubling up of prizes, [and] (f) in both there are 
safe havens in that the prize money won to that stage is 

protected from loss in the next stage.” In the Vice-
Chancellor’s view, “the extent of the[se] similarities . . . 
are capable of giving rise to an inference of copying a 
substantial part. Similarly they are capable of being 
corroborative of Mr Baccini’s assertion that he sent the 
documents to . . . ITV” before Celador created the 
program. 
 Celador Productions was represented by Richard 
Arnold QC and Brian Nicholson, instructed by Goodwin 
Derrick. Melville was represented by Richard Spearman 
QC and Andrew Norris, instructed by Orchard. Boone 
and Baccini represented themselves. 
 
Cedar Productions Ltd. v. Melville, [2004] EWHC 2362 
(CH), available at http://www.courtservice.gov.uk/ 
judgmentsfiles/j2855/celador-v-melville.htm 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 9

 
Appeals court affirms summary judgment in 
favor of David Chase, creator of “The 
Sopranos,” in idea submission case brought 
by New Jersey attorney, because alleged 
contract was too vague to be enforced, ideas 
were not novel, and quasi-contract claim 
was barred by statute of limitations 
 
 Robert V. Baer is an attorney who used to be a 
prosecutor in Elizabeth, New Jersey. Baer arranged 
meetings between Robert Chase and New Jersey 
detectives and with a fellow who told Chase personal 
stories about loan sharking. After Chase returned to Los 
Angeles, he sent Baer a copy of a draft of a “Sopranos” 
screenplay. Baer made various contributions to the script 
over a period of two years, but Chase did not pay Baer 
for his services. Chase’s failure to pay Baer was 
significant, because in the lawsuit Baer later filed, Baer 
alleged that he had an agreement with Chase that “if the 
show becomes a success Baer would be remunerated in a 
manner commensurate to the true value of his services.” 
 Chase responded to Baer’s lawsuit with a motion for 
summary judgment, in which Chase stipulated to the 
terms of the agreement alleged by Baer. Applying New 
Jersey law, federal District Judge Joel Pisano ruled that 
the oral agreement was too vague to be enforced as an 
express contract. On appeal, Baer conceded that the 
agreement was too vague to be enforced as an express 
contract, but nevertheless argued that the agreement 
could be enforced as an implied-in-fact contract. The 
Court of Appeals disagreed. 
 Court of Appeals Judge Morton Greenberg ruled 
that the distinction between an express contract and an 
implied contract rests on the alternative methods by 
which parties demonstrate the terms of the agreement. 
Judge Greenberg ruled that even if the agreement were 
analyzed as an implied contract, it still could not be 
enforced because the contract was not definite about 
price or duration. 
 Baer argued that in an “idea submission” case, an 
implied contract does not need to be definite about price 
or duration. Judge Greenberg disagreed, holding that 
under New Jersey law, a contract involving an idea 
submission must be definite with respect to all essential 
terms to be enforceable. Judge Greenberg also affirmed 
the dismissal of Baer’s quasi-contract claim for unjust 
enrichment, because it was barred by the New Jersey six 
year statute of limitations. 

 
 In response to Baer’s misappropriation claim, the 
District Court held, and Judge Greenberg agreed, that 
ideas that exist in the public domain are not novel and 
cannot be the basis for a misappropriation claim. Judge 
Greenberg ruled that whether an idea is novel is a 
question of law for the court which may be decided on 
summary judgment. Judge Greenberg ruled that the 
locations Baer introduced to Chase – like the city of 
Elizabeth, the Pulaski Skyway, and Centanni’s Meat 
Market – exist in the public domain. The stories and 
potential plots provided by Baer exist in the public 
record. Moreover, the stories and ideas that Baer claims 
were misappropriated were not his stories; associates of 
Baer actually told them to Chase. 
 For these reasons Judge Greenberg affirmed the 
grant of summary judgment in favor of Chase. 
 Chase was represented by Peter L. Skolnick and 
Michael A. Norwick of Lowenstein Sandler in Roseland, 
New Jersey. Baer represented himself with co-counsel 
Harley D. Breite in Wayne, New Jersey, and Michael S. 
Kasanoff in Red Bank, New Jersey. (MAR) 
 
Baer v. Chase, 392 F.3d 609, 2004 U.S.App.LEXIS 
26539 (3rd Cir. 2004) 
 
 
BBC must defend idea submission lawsuit in 
federal court in New York City, even though 
New York resident producer pitched idea at 
meeting in London, and even though 
program was broadcast only in UK, appeals 
court decides 
 
 Television producer Pat Gross will get her day in 
court, after all. Better still – from her point of view – the 
court in which her case will be heard is located in New 
York City, where Gross lives and works. This is 
remarkable, or at least noteworthy, because Gross has 
sued the British Broadcasting Corporation – a network 
that is headquartered in London. 
 What’s more, Gross has sued the BBC as a result of 
its production and broadcast, in the UK only, of the 
three-part documentary series “Beastly Business,” 
following her pitch to the network of her idea for such a 
series at a meeting that took place in London. 
 Gross sued the BBC in New York City, because that 
is where she lives, and because she was concerned about 
being able to retain British counsel, if she filed suit in 

 
 

RECENT CASES 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 10

London. Certain aspects of British law also influenced 
her decision to sue in New York rather than London. For 
example, under British law, the losing party must pay the 
winning party’s legal fees – a prospect that caused Gross, 
a woman of “modest means,” some understandable 
anxiety. 
 So far, the merits of her unjust enrichment and 
misappropriation of ideas claims haven’t been evaluated. 
They haven’t, because the BBC was as loathe to litigate 
in New York as Gross was to litigate in London. The 
BBC has “a presence in New York, and is 
unquestionably subject to personal jurisdiction” there. 
The BBC nevertheless objected to Gross’ decision to sue 
in New York, and voiced its objection with a motion to 
dismiss on the ground of “forum non conveniens” – in 
other words, on the ground that New York wasn’t a 
convenient forum. 
 The BBC was successful with its motion, at first. A 
federal District Court dismissed Gross’ lawsuit on 
“forum non conveniens” grounds. But that ruling was 
reversed on appeal. 
 In an opinion by Judge Richard Cardamone, the 
Court of Appeals ruled that Gross is entitled to proceed 
in federal court in New York, because – in everyday 
language – that court is convenient enough. More 
specifically, Judge Cardamone noted that under the 
doctrine of “forum non conveniens,” Gross’ choice of 
forum was “presumptively entitled to substantial 
deference.” In this case, the judge thought it was 
“significant” that Gross “sued in her home forum, and 
that forum is one in which the BBC is amenable to 
process.” 
 Judge Cardamone acknowledged that London was 
“an adequate alternative forum” and that other relevant 
factors were “neutral.” The judge even agreed with the 
BBC that London was entitled to “some preference,” 
because British rather than American law will be used to 
decide the merits of the case. On the other hand, Judge 
Cardamone concluded that this factor did not 
“significantly” tip in favor of London. 
 So, the judge concluded that on balance, the 
presumption in favor of Gross’ choice of New York as a 
forum was not overcome. He therefore vacated the 
dismissal of the case and remanded it to the District 
Court in New York City “for further proceedings.” 
 Gross was represented by Eamonn Dornan of Smith 
Dornan & Shea in New York City. The BBC was 
represented by Laura R. Handman of Davis Wright 
Tremaine in New York City. 
 
Gross v. British Broadcasting Corp., 386 F.3d 224, 2004 
U.S.App.LEXIS 20986 (2nd Cir. 2004) 
 
 

California Court of Appeal affirms that 
personal manager of Platter’s Paul Robi is 
barred from recovering commissions due 
under personal management contract, 
because manager procured engagements for 
Robi without a talent agency license 
 
 As trustee in bankruptcy, Timothy J. Yoo brought an 
action to recover commissions due to Paul Wolf under a 
personal management contract Wolf had with the 
Platter’s Paul Robi. The action was filed against Martha 
Robi, Paul Robi’s widow and successor interest. The 
California Labor Code prohibits procuring performance 
engagements without a talent agency license, and Wolf 
didn’t have one. So the issue in the case was whether 
Wolf had attempted or promised to procure performance 
engagements for Paul Robi. 
 Robi took the case to the California Labor 
Commissioner (as she had a right to do under California 
law); and the Commissioner determined that the contract 
between Wolf and Robi was unlawful because Wolf was 
not licensed as a talent agent. Wolf appealed to Los 
Angeles County Superior Court which found substantial 
evidence – and thus concluded – that Wolf procured or 
attempted to procure engagements for Robi without a 
talent agency license. 
 Wolf appealed again, to the California Court of 
Appeal, where he argued that sending out promotional 
packages and negotiating performance contracts do not 
constitute procuring or attempting to procure 
engagements. The California Court of Appeal disagreed, 
however. Justice Earle Johnson noted that there is a 
distinction between a personal manager and an agent. A 
personal manager promotes artists to the public and is 
the spokesperson for the client on a contract. An agent, 
however, promotes the artist to buyers in the 
entertainment industry and negotiates client contracts. 
 Justice Johnson concluded that substantial evidence 
supported the finding that Wolf acted as a talent agent 
without a license. For this reason, Judge Johnson 
affirmed the trial court judgment for Robi, barring Wolf 
from recovering any commission. 
 Robi was represented by Allen Hyman. Wolf was 
represented by Terran T. Steinhart. (MAR) 
 
Yoo v. Robi, Cal.Ct.App., 2nd App. Dist., Div. 7, No. 
B165843 (Feb. 14, 2005), available at www. 
courtinfo.ca.gov/opinions/documents/B165843.PDF 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 11

First Amendment defeats invasion of 
privacy claim of man truthfully portrayed in 
television series “The Prosecutor” as having 
pled guilty to being an accessory to murder, 
13 years before broadcast, California 
Supreme Court affirms 
 
 Time doesn’t in fact heal all wounds. That’s one 
way to view the significance of a California Supreme 
Court decision in an invasion of privacy case filed 
against Discovery Communications. 
 The Court itself described its ruling more narrowly. 
In an opinion by Justice Kathryn Werdegar, it held that 
the First Amendment protects the disclosure of truthful 
information contained in public official records of 
judicial proceedings, even if the disclosure is of “an 
historical nature” or involves “‘reenactments,’ rather 
than firsthand coverage, of the events reported.” In so 
ruling, the California Supreme Court expressly overruled 
one of its own opinions – in the 1971 case of Wolston v. 
Reader’s Digest – which had held that “actionable 
invasion of privacy may occur through the reckless, 
offensive, injurious publication of true, but not 
newsworthy, information concerning the criminal past of 
a rehabilitated convict.” 
  The case that led to Justice Werdegar’s ruling was 
filed by Steve Gates who was portrayed in a Discovery 
broadcast of an episode of the television series “The 
Prosecutor.” The episode revealed that Gates had pled 
guilty to being an accessory to a murder. Though true, 
Gates had pled guilty 13 years before the broadcast. 
Wolston v. Reader’s Digest seemed to support the 
validity of Gates’ invasion of privacy claim against 
Discovery; and that is what the trial court held, when it 
denied Discovery’s motion to dismiss the claim. 
 On appeal, however, the California Court of Appeal 
reversed. It held that after Wolston was decided in 1971, 
decisions of the United States Supreme Court had 
effectively overruled Wolston. Thus the Court of Appeal 
ordered the trial court to dismiss Gates’ case (ELR 
25:1:11). In so ruling, the Court of Appeal relied on such 
U.S. Supreme Court opinions as Cox Broadcasting v. 
Cohn, 420 U.S. 469 (1975), which held that no valid 
claim could be brought for invasion of privacy where the 
defendant obtained the name of a victim from judicial 
records that were open to public inspection. 
 Gates, however, saw a difference between his case 
and the Cox Broadcasting case; and he asked the 
California Supreme Court to formally distinguish Cox 
and the other U.S. Supreme Court decisions on which 
Discovery and the Court of Appeal had relied. Gates 
argued that Cox and the others “all . . . involve[d] 
situations in which the events reported on occurred 
within a few days, weeks or months of the offending 
publications, not years after the fact as in Brisco . . .” and 
his own case. 

 If the California Supreme Court had made this 
distinction, it would have breathed new life into Gates’ 
lawsuit. But the California Supreme Court declined to do 
so. Instead, Justice Werdegar decided that the First 
Amendment provides just as much protection to 
historians as it does to those reporting current events, and 
that the First Amendment protection enjoyed by 
Discovery was not diminished by the fact that it involved 
“‘reenactments’ rather than firsthand coverage.” 
 For these reasons, the California Supreme Court 
affirmed the Court of Appeal’s order that Gates’ case be 
dismissed. 
 Gates was represented by Niles R. Sharif in La 
Mesa. Discovery Communications was represented by 
Louis P. Petrich and Robert S. Gutierrez of Leopold 
Petrich & Smith in Los Angeles. 
 
Gates v. Discovery Communications, Inc., 21 
Cal.Rptr.3d 663, 101 P.3d 552, 2004 Cal.LEXIS 11656 
(Cal. 2004) 
 
 
Age discrimination lawsuit filed by television 
writers over 40 against networks, production 
companies and talent agencies is revived by 
California Court of Appeal 
 
 A class-action age-discrimination lawsuit filed by 
members of the Writers Guild of America against 
television networks, production companies and talent 
agencies has finally been “green-lighted,” four years 
after it was first filed. A California Court of Appeal has 
held that the writers  – all of whom are older than 40 
years of age – have adequately alleged that the networks 
and production companies violate the California Fair 
Employment and Housing Act and the California Unruh 
Act by discriminating in favor of youth, and against age 
and experience, in hiring writers for TV series and other 
projects. The Court of Appeal also held that talent 
agencies violate those two California statutes by “aiding 
and abetting” the networks’ and production companies’ 
violations by refusing to represent older writers who seek 
television writing opportunities. 
 The Court of Appeal’s decision, authored by Justice 
Paul Boland, is the first judicial opinion to see things the 
writers’ way. Originally, their lawsuit was filed in 
federal District Court, where it alleged claims under 
federal as well as California law. That case was 
dismissed, largely for procedural reasons. (ELR 24:12:8). 
Though much of that case was dismissed without 
prejudice, and with leave to amend, the writers decided 
to voluntarily dismiss it entirely, rather than amend their 
federal complaint. Instead, they re-filed their case in 
California state court, alleging claims under California 
state law only, where it was dismissed again (ELR 
24:12:8). 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 12

 Justice Boland’s decision for the Court of Appeal 
reversed that dismissal, and sent the case back to the trial 
court where it resumes, after four years, at the procedural 
point that most cases reach in one month. The case was  
originally dismissed in response to “demurrers” (i.e., 
motions to dismiss for failure to state valid claims) filed 
by the networks, production companies and agencies. As 
a result, no facts have been proved yet. For the most part, 
Justice Boland’s decision rejects legal arguments – some 
of them merely procedural – by the networks, production 
companies and agencies. Thus, although the writers 
scored some helpful points before Justice Boland, their 
case is far from won. 
 Among the most significant of Justice Boland’s 
rulings were these: 
 The writers properly alleged “classwide claims” that 
the networks and production companies have engaged in 
a “pattern and practice” of discriminating against older 
writers, in violation of the California Fair Employment 
and Housing Act, even though the writers did not allege 
the details of any single writer’s claim. 
 The writers sufficiently alleged that talent agencies 
aided and abetted the networks’ and production 
companies’ violations of the Fair Employment and 
Housing Act, because the agencies allegedly knew that 
the networks and companies discriminated on the basis 
of age and gave them “substantial assistance or 
encouragement” by screening out older writers in favor 
of younger ones when making referrals. 
 The writers’ allegations that talent agencies refused 
to represent older writers stated a claim under the 
California Unruh Civil Rights Act, even though that Act 
does not apply to employment discrimination, because 
agencies provide “services” to writers and the Act 
prohibits businesses from discriminating in providing 
services. 
 The writers adequately alleged a claim against the 
networks, production companies and talent agencies 
under California’s unfair competition law, even though 
they did not allege “potential competitive harm or likely 
consumer deception.” 
 The networks, production companies and agencies 
didn’t come away from the appeal completely empty-
handed. Justice Boland agreed with them (and with the 
trial court) that a 2003 amendment to the Fair 
Employment and Housing Act, banning age 
discrimination by employment agencies, does not apply 
retroactively. And Justice Boland agreed with them (and 
the trial court) that the writers cannot recover classwide 
back pay under California’s unfair competition law. 
 The writers were represented by Paul C. Sprenger of 
Sprenger & Lang in Minneapolis and by Dolly M. Gee 
of Schwartz Steinsapir Dohrmann & Sommers in Los 
Angeles. Universal Television was represented by Vilma 
S. Martinez of Munger Tolles & Olson in Los Angeles, 
while other production companies, networks and talent 
agencies were represented by other firms. 

Alch v. Superior Court, 19 Cal.Rptr.3d 29, 2004 
Cal.App.LEXIS 1531 (Cal.App. 2004), petition for 
hearing by the California Supreme Court denied (Dec. 
22, 2004) 
 
 
Illinois appeals court reinstates breach of 
contract suit against Michael Jordan by a 
former mistress who alleges Jordan 
promised to pay her $5 million in exchange 
for her silence and refraining from filing a 
paternity suit 
 
 Back to the court for Michael Jordan; however it 
isn’t a basketball court. In spring of 1989 Karla Knafel 
performed in an Indianapolis hotel band. Jordan 
immediately requested an introduction. Knafel declined 
his invitation and continued to deny Jordan’s subsequent 
invites. In September of 1989 Jordan married his current 
wife, Juanita Jordan. Two months later Knafel accepted 
Jordan’s invitation and the two had unprotected sex. 
Once again the two engaged in sexual relations in 
November 1990. A few months later Knafel learned she 
was pregnant but refrained from contacting Jordan about 
the pregnancy until spring 1991. Knafel claims at that 
point Jordan requested an abortion but she declined. 
 Knafel alleges that Jordan offered “to pay her ‘$5 
million when he retired from professional basketball in 
return for her agreement not to file a paternity suit 
against him in a court of law and for her agreement to 
keep their romantic involvement publicly confidential.’” 
Knafel accepted Jordan’s offer. Once the child was born 
in July 1991, “Jordan paid certain hospital bills and 
medical costs and paid Knafel $250,000 for ‘her mental 
pain and anguish arising from her relationship with 
him.’” In September 1998, after Jordan’s second 
retirement, Knafel personally reminded Jordan of his 
obligation to make good on the rest of their agreement. 
Knafel alleges that Jordan “reaffirmed his agreement to 
pay her the $5 million.” 
 In 2000 when Knafel’s counsel contacted Jordan to 
resolve the dispute, Jordan denied the validity of his 
previous promise. Jordan filed suit for a declaratory 
judgment claiming the alleged agreement was 
unenforceable because it violated public policy, was 
induced by fraud, and involved a mistake of fact 
concerning the paternity of Knafel’s child. Knafel 
counterclaimed for breach of contract. The trial court 
dismissed both the declaratory relief request and 
Knafel’s counterclaim. 
 Illinois Appellate Court Justice Mary Jane Theis has 
reinstated both Jordan’s and Knafel’s suit. Justice Theis 
rejected Jordan’s attempt to persuade the appeals court to 
rule that as a matter of “public policy in Illinois . . . all 
contracts involving the payment of money in exchange 
for silence are inherently extortionate.” The Justice 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 13

recognized that Knafel contracted away a “good-faith 
claim of right” – that is, the right to file a paternity suit 
against Jordan. Further, Jordan did not submit an 
affidavit or any proof that he wasn’t the father of 
Knafel’s child, so the contract was not based on a 
mistake of fact. Moreover, Justice Theis found sufficient 
facts in the record to establish an “actual controversy.” 
Therefore the trial court’s dismissal of Jordan’s 
declaratory relief was reversed along with the trial 
court’s dismissal of Knafel’s breach of contract claim. 
 Knafel was represented by Michael T. Hannafan and 
Blake T. Hannafan of Michael T. Hannafan & Associates 
in Chicago. Jordan was represented by Frederick J. 
Sperling, Sondra A. Hemeryck and Paul E. Greenwalt III 
of Schiff Hardin in Chicago. (ANC) 
 
Knafel v. Jordan, 2005 Ill.App.LEXIS 73, 2005 WL 
265265 (Ill.App. 2005) 
 
 
Pennsylvania appellate court affirms 
preliminary injunction barring basketball 
marketing company “AND 1” from 
interfering with contractual relations of its 
former endorser, NBA player Darko Milicic 
 
 NBA player Darko Milicic is free again to contract 
his endorsement to the highest bidder, as a result of a 
preliminary injunction he’s won against the basketball 
marketing company “AND 1.” 
 Serbian-born Milicic was the second overall pick in 
the 2003 NBA draft. Before he was drafted, Milicic 
signed an endorsement agreement with AND 1, a 
basketball sneaker and apparel company, to endorse its 
products. When Milicic signed the agreement he was just 
16 years old and had no legal representation. 
 After it became public knowledge that Milicic 
would be a high NBA draft pick, his endorsement value 
rose. Once Milicic became 18 years old, he 
unsuccessfully attempted to renegotiate the agreement. 
Milicic then voided the agreement, as he was permitted 
to do because minors can void even an otherwise valid 
agreement once they reach the age of majority. 
 Unfortunately for Milicic, AND 1 refused to accept 
that the agreement had been invalidated, and the 
company sent letters to competitors indicating that 
Milicic was “involved in a contractual dispute [and their] 
agreement is valid and enforceable and will remain in 
force for several more years.” Based on this letter, 
Adidas ceased negotiations on a “nearly finalized 
agreement.” 
 Judge Seamus P. McCaffery of the Pennsylvania 
Superior Court (an appellate court) affirmed a 
preliminary injunction granted by the Court of Common 
Pleas. The injunction prevents AND 1 from sending out 
further letters, or in any way hindering Milicic’s 

contractual relations with other basketball marketing 
companies. 
 On appeal, AND 1 contended that Milicic didn’t 
meet the four essential requirements for a preliminary 
injunction. Judge McCaffery disagreed, however. He 
ruled that Pennsylvania law allows minors to disavow 
contracts once they reach majority age. Further, the 
judge noted that it would be against public policy to 
protect a corporation that drafted an agreement for a 
foreign minor to sign. Finally, Judge McCaffery 
recognized that AND 1’s actions rose to the level of 
intentional interference with prospective contractual 
relations by “sending letters indicating that a valid 
contract did exist to entities already negotiating with 
[Milicic], with the express purpose of halting such 
negotiations . . . .” 
 AND 1 was represented by E. Graham Robb, Jr., in 
Philadelphia. Milicic was represented by G. Craig Lord 
in Philadelphia. (ANC) 
 
Milicic v. Basketball Marketing Co., 857 A.2d 689, 2004 
Pa.Super LEXIS 2787 (Pa.Super.Ct. 2004) 
 
 
Nevada’s “Son of Sam” law is 
unconstitutional, state supreme court 
decides 
 
 David Berkowitz is the infamous New York serial 
killer otherwise known as the “Son of Sam.” In 1977, the 
state of New York enacted the first “Son of Sam” law so 
Berkowitz would have to pay his victims if he ever 
published memoirs of the killings. That New York law 
was later struck down as unconstitutional by the United 
States Supreme Court (ELR 13:8:3), but other states, 
including Nevada, enacted their own laws nonetheless. 
 Nevada’s “Son of Sam” law allowed a felony victim 
to recover all profits a felon may have received from 
published materials about the offense. Basically, the law 
(similar to New York’s previous law) didn’t allow 
criminals to profit from their memoirs about the felony. 
 You Got Nothing Coming, Notes From a Prison Fish 
is a book by Jimmy Lerner. Lerner was convicted of 
killing Mark Slavin. He wrote his book while in prison, 
and it describes prison life as well as the killing of 
Slavin. Donna Seres is the slain Slavin’s sister. Relying 
on Nevada’s “Son of Sam” law, Seres sued Lerner for all 
profits – to be put in a trust for her mother – from 
Lerner’s published book. Seres, however, was not 
successful. A Nevada trial court granted Lerner’s motion 
to dismiss Seres’ claim. 
 Under the First Amendment, legislatively created 
content-based restrictions on speech must satisfy strict 
scrutiny. To do so, they must address a compelling state 
interest and must be narrowly tailored to achieve that 
interest. The Nevada trial court decided that Nevada’s 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 14

“Son of Sam” law was unconstitutional because it was 
not narrowly tailored. The law would allow victims to 
recover profits from a book that was not entirely based 
on the crime. That is, “the statute would allow recovery 
of proceeds from a book that is two-thirds about prison 
experience or religious conversion and one-third about 
the felony resulting in imprisonment.” 
 Seres appealed, but didn’t do any better. In an 
opinion by Justice William Maupin, the Supreme Court 
of Nevada agreed that the law violated the First 
Amendment and was indeed unconstitutional. Justice 
Maupin ruled that Nevada’s “Son of Sam” law was 
content based, because it applies to income received 
from speech concerning crime and it “places a direct 
financial burden only on speech with a specified and 
particular content. . . the felony itself.”  
 This meant the law had to satisfy strict scrutiny 
review. Justice Maupin agreed that Nevada did have a 
compelling state interest in “the compensation of crime 
victims and in the prevention of direct profiteering from 
criminal misconduct.” But he held that it was not 
narrowly tailored, because the law allowed victims to 
recover profits from works only partially or tangentially 
related to the crime. Thus, it penalized all speech in 
published works related or unrelated to a crime. 
 Justice Maupin also reasoned that a victim can’t 
recover even a portion of the money received from 
published works, because it would be “unworkable” to 
calculate the proper amount without leaving open the 
possibility of over-inclusiveness. Further, the law is too 
broad because it only refers to – and does not exactly 
define – a person who “committed” a felony. Therefore, 
Nevada’s law also does not pass strict scrutiny analysis 
because it is not restricted to people convicted of an 
offense. 
 Seres was represented by Hardy & Associates in 
Reno. Lerner was represented by Freeman & Routsis in 
Reno. (SG) 
 
Seres v. Lerner, 102 P.3d 91, 2004 Nev.LEXIS 12733 
(Nev. 2004) 
 
 
Fictitious satirical article in “Dallas 
Observer” – prompted by detention of 
juvenile who wrote and read Halloween 
story in class – did not defame judge or 
district attorney, Texas Supreme Court rules 
 
 After a Texas seventh-grader was arrested at school 
and held for five days in a juvenile detention hall for 
writing a Halloween story which officials believed 
contained “terrorist threats,” Dallas Observer staff writer 
Rose Farley sprang into action. She wrote a fictitious tale 
about a six-year-old “jailed for writing a book report 
about ‘cannibalism,’ fanaticism, and disorderly conduct’ 

in Maurice Sendak’s classic children’s book, ‘Where the 
Wild Things Are.’” Problem was, the article, entitled 
“Stop the Madness,” named the actual Juvenile Court 
Judge and District Attorney who oversaw the real case. 
Perturbed at the perceived slight, Judge Darlene Whitten 
and D.A. Bruce Isaacks sued the Observer and Farley. 
 Both the trial and appeals courts denied motions for 
summary judgment filed by the Observer and Farley. But 
the Texas Supreme Court reversed and ordered that 
“Isaacks and Whitten take nothing.” 
 In a lengthy and detailed decision looking into the 
history of satire and alluding to such varied contributions 
as Jonathan Swift’s “A Modest Proposal” and “Hustler” 
magazine’s landmark joke on Jerry Falwell, Texas 
Supreme Court Judge Wallace Jefferson agreed with the 
Observer and Farley that the average reader would 
understand  “Stop the Madness” as satire or parody – and 
not “actual statements of facts about the plaintiffs.” 
 Referring to the U.S. Supreme Court’s decision in 
Hustler Magazine v. Falwell (ELR 9:10:3) and other 
well-known decisions, the judge said “in such cases, the 
test is whether the publication could be reasonably 
understood as describing actual facts.” This inquiry was 
to be filtered through the eyes of the reasonable reader. 
 Judge Jefferson looked at evidence presented in this 
case – including what he called the “unorthodox 
headline” of Farley’s article; the fact that it was 
accompanied by a “photo of a smiling child holding a 
stuffed animal” along with a humorous caption; the fact 
that the little girl in the article was placed in ankle 
shackles; and that it referred to a “freedom opposing 
religious group that bears a ridiculous acronym”: GOOF 
– and concluded: “[the] obvious clues in the article itself, 
the Observer’s general and intentionally irreverent tone, 
its semi-regular publication of satire, as well as the 
satire’s timing and commentary on a then-existing 
controversy, lead us to conclude that ‘Stop the Madness’ 
could not reasonably be understood as stating actual facts 
about Isaacks and Whitten.”  
 As to actual malice, Judge Jefferson concluded that 
the proper inquiry was “did the publisher either know or 
have reckless disregard for whether the article could 
reasonably be interpreted as stating actual facts?” The 
judge looked at affidavits submitted by Farley and other 
members of the Observer’s staff, which tended to show 
they took steps to keep the article from being taken 
seriously. Said Judge Jefferson: “[the] affidavits do not 
merely deny actual malice, they provide detailed 
explanation of the affiants’ state of mind and 
descriptions of steps taken to ensure that the article was 
understood to be fiction.” While Whitten and Isaacks 
relied on evidence that their opponents meant to ridicule 
them, the judge said that “evidence of intent to ridicule is 
not evidence of actual malice.” He added: “[indeed] the 
very purpose of satire is ridicule, but this does not make 
it a sort of second-class speech under the First 
Amendment.” 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 15

 The judge also noted that the editor-in-chief of the 
“Observer,” Julie Lyons, apparently never considered 
labeling the article as satire. But Judge Jefferson said that 
the Observer’s “prompt labeling and clarification in the 
next [edition of the paper], as well as its explanatory 
responses to readers, evidence a lack of actual malice.” 
And while the appeals court had relied on Lyons’ 
confession that even an intelligent reader might mistake 
the article for real, Judge Jefferson noted: “Her hindsight 
acknowledgement that some people could have been 
fooled is not evidence that the reasonable reader could 
have understand the satire to state actual facts, nor is it 
evidence of actual malice at the time of publication.” 
 The Observer and Farley were represented by 
Steven P. Suskin in Phoenix and R. James George Jr. of 
George & Donaldson in Austin. Whitten and Isaacks 
were represented by James Scott Reib in Denton.  (AMF) 
 
New Times, Inc.  v. Isaacks, 146 S.W.3d 144, 2004 
Tex.LEXIS 787 (Tex. 2004) 
 
 
Federal Court of Appeals affirms summary 
judgment in favor of Motion Picture 
Association of America in tort case filed 
against it by the operator of 
InternetMovies.com website that was shut 
down pursuant to MPAA request under the 
Digital Millennium Copyright Act 
 
 Michael J. Rossi operates “InternetMovies.com” – a 
website that offers information about movies, and 
perhaps more. When the MPAA saw that Rossi’s website 
claimed to offer “Full Length Downloadable Movies,” 
and that the site contained graphics of MPAA members’ 
copyrighted motion pictures, the MPAA followed the 
“notice and take down provisions” of the DMCA. In 
response, Rossi’s ISP shut down his site. 
 Although Rossi found a new ISP, he claimed that he 
lost money while his site was offline. Rossi made these 
claims in a lawsuit against the MPAA alleging tortuous 
interference with prospective economic advantage and 
contractual relations, libel and defamation, and 
intentional infliction of emotional distress. 
 A federal district court granted the MPAA’s motion 
for summary judgment on all Rossi’s claims (ELR 
25:2:9). District Judge Barry Kurren dismissed Rossi’s 
contractual and economic advantage interference claims, 
because the MPAA had a good faith belief that Rossi’s 
site contained infringing material, and because the 
MPAA had complied with the take down provisions of 
the DMCA. The judge rejected Rossi’s defamation and 
emotional distress claims because the statements made 
by the MPAA to Rossi’s ISP were privileged, justified 
and reasonable. 

 Rossi appealed, but the Court of Appeals affirmed 
the dismissal of his case. 
 Court of Appeals Judge Johnnie Rawlinson held that 
Rossi did not raise a material issue of fact regarding the 
MPAA’s good faith belief that he infringed its members’ 
copyrights. 
 On appeal, Rossi argued that in order to have a good 
faith belief that infringement has occurred, copyright 
owners must conduct a reasonable investigation. Rossi 
argued that if the MPAA had conducted a reasonable 
investigation, it would have concluded that Rossi’s site 
was not a source for downloading movies. The MPAA 
argued that the “good faith” belief standard is a 
subjective standard, not the objective standard proposed 
by Rossi. 
 Judge Rawlinson agreed with the MPAA because 
“good faith” traditionally encompasses a subjective 
standard, and if Congress had wanted to, it “could have 
easily incorporated an objective standard of 
reasonableness.” The judge also said that the statement 
“Full Length Downloadable Movies” compels the 
conclusion that Rossi’s site was infringing MPAA 
members’ copyrights. The judge also agreed that the 
MPAA’s communications with Rossi’s ISP were 
privileged and reasonable. 
 For these reasons Judge Rawlinson affirmed the 
district court’s summary judgment in favor of the 
MPAA. 
 The MPAA was represented by Russell J. Frackman 
and Elena Segal of Mitchell Silberberg & Knupp in Los 
Angeles and Paul Maki in Honolulu. Rossi was 
represented by James H. Fosbinder in Kahului. (MAR) 
 
Rossi v. Motion Picture Association of America, 391 
F.3d 1000, 2004 U.S.App.LEXIS 24743 (9th Cir. 2004) 
 
 
Former Major League Baseball player Cecil 
Fielder must go to trial again in right of 
publicity lawsuit against interior decorator 
who used Fielder’s name in several 
publications without his permission; but 
appellate court affirms that decorator was 
not entitled to summary judgment on any of 
Fielder’s claims 
 
 When Cecil Fielder’s wife, Stacey Fielder, 
employed Robert Weinstein of Weinstein Design Group 
to provide interior decorating services for her home, little 
did she know that Weinstein would be secretly 
employing her husband’s services as well. From 
November of 1996 to some time in 1998, Weinstein 
provided interior decorating services for Fielder’s home. 
During this period Weinstein used Cecil Fielder’s name 
in four publications without his permission. This drew 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 16

Fielder’s ire, and subsequently Fielder brought a right of 
publicity lawsuit against Weinstein. 
 The four publications forming the basis of Fielder’s 
suit were a trade magazine, a company newsletter, a 
magazine article, and business brochures featuring the 
magazine article. Before trial, an interesting twist 
happened. Weinstein admitted to using Fielder’s name in 
four publications without his permission. But Weinstein 
argued that at most, he could be held liable for using 
Fielder’s name only in the trade magazine and 
newsletter. This was so, Weinstein contended, because 
the magazine article and business brochures do not 
violate Fielder’s right of publicity since they don’t fall 
within the prohibitory “advertising” language of the 
Florida right of publicity statute.  
 Hoping to escape liability, Weinstein moved for 
summary judgment as to the other two claims. Judge 
Catherine Brunson denied his motions, deeming the 
publicity issues solely for jury consideration. After the 
jury decided in Fielder’s favor, Weinstein appealed. In 
an opinion by Florida District Court of Appeal Judge 
Mark Polen, the appellate court remanded the case for a 
new trial because the jury had been improperly selected. 
(Prospective jurors who admitted they were predisposed 
towards Fielder were not excluded.) Nonetheless, Judge 
Polen discussed the publicity issues “because the issues 
were likely to recur upon a new trial.” 
 In round two, Weinstein’s luck didn’t change. Judge 
Polen affirmed the trial court’s denial of his motions. As 
for the magazine article, Judge Polen reasoned that the 
case was not one where “no proper view of the evidence 
could sustain a verdict in favor of Fielder” because the 
evidence supported both sides. Evidence supporting 
Weinstein included the magazine editor’s testimony 
stating that the magazine article was an editorial, and not 
an advertisement. Evidence in Fielder’s favor included 
testimony by Weinstein’s publicist stating that it was her 
“intention to get Weinstein profiled in as many articles 
as possible, to generate business for Weinstein.” 
 Weinstein fared even worse on the business 
brochures issue. Judge Polen rejected Weinstein’s 
argument that “undistributed” brochures can provide no 
legal basis for liability. Judge Polen reasoned that 
allowing the jury to consider the brochures in 
determining damages was necessary because “it is 
undisputed that Weinstein did print the brochures for 
advertising purposes,” in clear violation of the publicity 
statute. Thus, whether the brochures were distributed or 
undistributed was irrelevant. 
 Fielder was represented by Daniel S. Rosenbaum of 
Becker & Poliakoff in West Palm Beach. Weinstein 
Design was represented by Gaunt Pratt Radford & Methe 
in West Palm Beach and Elizabeth K. Russo of Russo 
Appellate Firm in Miami. (KH) 
 
Weinstein Design Group, Inc. v. Cecil Fielder, 884 So.2d 
990, 2004 Fla.App.LEXIS 14306 (Fla. App. 2004) 

Federal Court of Appeals upholds summary 
judgment in favor of United States Olympic 
Committee against former employee 
claiming constructive discharge based on 
race 
 
 Doctor Wade Exum resigned from his job as 
Director of Drug Control Administration at the United 
States Olympic Committee in June of 2000 with a letter 
that said he was doing so “under duress and protest.” He 
cited as one reason what he called the organization’s 
“hostile attitude towards racial minorities.” 
Subsequently, Exum filed suit against the USOC, 
claiming under federal law that he was constructively 
discharged and denied various promotions and 
appointments because he is African-American. He also 
brought state law claims of breach of contract, wrongful 
termination in violation of public policy, and tortious 
interference with prospective financial advantage. 
 A federal District Court granted summary judgment 
in favor of the USOC on all of Exum’s federal claims 
and declined to exercise supplemental jurisdiction over 
the state law ones, dismissing those without prejudice. 
Exum appealed, but the Court of Appeals sided with the 
USOC too – and affirmed. 
 Court of Appeals Judge David Ebel noted that Exum 
refused the USOC’s offer to conduct an investigation in 
lieu of a resignation; and that, before he quit, Exum had 
refused to comply with his supervisor’s order to turn 
over certain medical records to the United States Anti-
Doping Agency (USADA). “Plaintiff’s attempt to re-cast 
his voluntary decision to quit as a constructive discharge 
by the USOC thus falls well short of the mark. Because 
[Exum] has failed to show an adverse employment 
action, it follows that he has failed to establish a prima 
facie case as to [this claim].” 
 Exum also argued that he was promised that a new 
position would be created at the USOC and that he 
would be given the job. This argument didn’t persuade 
the judge either. “[Exum] has not shown that he was 
treated less favorably than others with respect to not 
receiving the Chief Medical Officer position – the USOC 
did not hire or consider anyone for that job.” Therefore, 
Judge Ebel concluded, Exum failed to establish a prima 
facie case for this claim too. 
 Exum also claimed that discrimination was the 
reason he was overlooked for the position of Senior 
Managing Director of Sports Resources, which went to a 
white person instead. The judge disagreed, because 
Exum hadn’t “pointed to any evidence showing he was 
qualified for the position.” Further, Judge Ebel rejected 
Exum’s assertion that the only criteria for the position 
seemed to be the “perceptions of the individuals who had 
been discriminating against [him].” The USOC had 
presented a nondiscriminatory justification for its hiring 
choice – essentially that the person it hired was qualified 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 17

for the job. Noting that the criteria weren’t whether a fact 
finder could disagree with the employer’s assessments, 
but that the employer “believed these reasons and acted 
in good faith upon those beliefs,” Judge Ebel said: 
“[although Exum] obviously has his own opinion about 
his leadership and managerial skills, he has not 
demonstrated a genuine factual dispute about the 
genuineness of the USOC’s assessment of his abilities.” 
 Exum also believed that the USOC discriminated 
against him based on race when it did not submit “his 
name to the USADA for consideration for that 
organization’s CEO position,” which also went to a 
white person. The judged noted there was no evidence 
that the USOC submitted any names to the USADA 
concerning this position. “[Exum’s] failure to show that 
he was treated any differently than any other USOC 
employee seeking the [position] is fatal to his claim that 
the USOC’s failure to submit his name to the USADA 
was a product of intentional racial discrimination.” 
 Exum was represented by John W. McKendree in 
Denver. The USOC was represented by William A. 
Wright of Sherman & Howard in Denver. (AMF) 
 
Exum v. United States Olympic Committee, 389 F.3d 
1130, 2004 U.S.App.LEXIS 23976 (10th Cir. 2004) 
 
 
Jury awards JamSports $90 million in case 
alleging Clear Channel interfered with 
JamSports’ contract to produce motorcycle 
Supercross series, after District Court 
denied Clear Channel’s pre-trial motion for 
summary judgment 
 
 A federal court jury has returned a $90 million 
verdict in favor of JamSports in its lawsuit against Clear 
Channel Communications for interfering with 
JamSports’ contract to produce AMA Pro Racing’s 
motorcycle Supercross series. Though the jury ruled 
against JamSports by rejecting JamSports’ antitrust 
claims against Clear Channel, the jury ruled in 
JamSports’ favor on its interference with contract claim. 
The verdict compensates JamSports for $17 million in 
profits that JamSports lost as a result of Clear Channel’s 
interference with JamSports’ contract with AMA Pro, 
and it awards JamSports an additional $73 million in 
punitive damages. 
 Clear Channel had hoped to avoid having a jury 
decided the case, and it filed a pre-trial motion for 
summary judgment in an unsuccessful effort to do so. 
 After a letter of intent between promoter JamSports 
and AMA Pro ran its course, ending without a contract 
between the two, AMA Pro signed with Clear Channel 
Communications as the promoter of its Supercross 
motorcycle events. This revved up JamSports, which 
sued AMA Pro for breach of contract and Clear Channel 

for tortious interference with contract, as well as 
violations of federal antitrust law.  
 In a staggeringly detailed opinion in response to 
cross-motions for summary judgment, federal District 
Judge Matthew Kennelly recalled the particulars leading 
up to the suit, which included: the letter of intent 
between AMA Pro and JamSports containing an 
exclusivity clause; subsequent letters from Clear Channel 
expressing interest in producing AMA Pro’s events; 
fears by AMA Pro that Clear Channel’s contract with 
another motorcycle racing entity might threaten AMA 
Pro’s survival; an extension of the deadline for the letter 
of intent; and, finally, the scrapping by AMA Pro of the 
contract with JamSports for a renewed contract with 
Clear Channel, which had produced AMA Pro events 
before. 
 In response to Clear Channel’s summary judgment 
motion, Kennelly rejected Clear Channel’s argument that 
since there could only be one owner of the contract of 
the kind in question, the number of possible promoters in 
the series remained unchanged, and therefore, there 
would be no decreased output of product or an increase 
in prices. The judge found that there might be decreased 
output or increased prices, because Clear Channel had 
made plans to possibly promote another series of racing 
events, and because JamSports looked at the opportunity 
with AMA Pro to enter a wider market for promoting 
Supercross. 
 The judge didn’t agree with JamSports’ “essential 
facilities doctrine” argument, however. JamSports 
contended that “Clear Channel denied it access to eleven 
venues,” and that although no one of these facilities was 
essential, “a combination of [them was] essential to a 
profitable supercross series.” After listing numerous 
other facilities that JamSports could have used, the judge 
concluded that JamSports had misstated the law. Its 
“contention assumes ‘essential’ means ‘best,’ ‘most 
profitable’ or ‘preferable.’ But that is not what essential 
means for purposes of antitrust law. Essential means 
essential,” the judge explained. 
 JamSports also claimed Clear Channel 
“monopolized the market for supercross promotion . . . 
by pressuring venues not to book JamSports’ races, 
offering incentives to OEMs and athletes to participate in 
Clear Channel’s series, seeking sanctioning from 
[another motorcycle racing organization], and attempting 
to derail JamSports’ deal with the Speed Channel, a 
cable television network.” Judge Kennelly agreed with 
JamSports that an issue of fact existed as to Clear 
Channel’s behavior, because JamSports offered evidence 
to show that Clear Channel “threatened stadiums that it 
would pull all of its events . . . if they booked JamSports’ 
supercross race,” and “that Clear Channel tried to use its 
other motor sports events and concerts to entice venues 
to exclude JamSports.” While Clear Channel argued it 
had legitimate reasons for its behavior, Kennelly said 
that’s for a jury to decide. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 18

 AMA Pro won summary judgment on its defense 
that the letter of intent itself was not a binding promotion 
agreement. “In this regard,” said the judge, “the letter of 
intent could hardly be clearer,” because it stated that – 
“except” for its exclusivity and confidentiality provisions 
– it “is not binding in any way.” 
 JamSports also claimed AMA Pro breached the 
letter of intent’s exclusivity and confidentiality 
provisions by “failing to advise JamSports of a proposal 
AMA Pro received from Clear Channel in early 
November 2001, and by failing to negotiate in good faith 
with JamSports.” As to the former claim, the judge ruled 
that there was a breach of the exclusivity agreement; he 
noted that an AMA board member, in fact, reminded the 
members  that “AMA Pro was obligated to share Clear 
Channel’s proposal with JamSports” – but it never did. 
The judge remanded this issue for a trial jury, but added: 
“It remains to be seen, however, whether this breach 
entitles JamSports to recover any damages.” 
 Judge Kennelly denied Clear Channel’s motion for 
summary judgment as to JamSports’ three tortious 
interference claims, since there were genuine issues of 
fact for a jury to resolve. 
 The case was tried to a jury over a six-week period 
in February and March 2005; and the jury returned its 
verdict just before this issue of the Entertainment Law 
Reporter went to press. Clear Channel has announced 
that it will appeal. 
 JamSports was represented by Bruce S. Sperling of 
Sperling & Slater in Chicago. Paradama AMA Pro 
Racing was represented by Steven F. Pflaum of 
McDermott Will & Emery in Chicago. (AMF) 
 
JamSports v. Paradama Productions, 336 F.Supp.2d 
824, 2004 U.S.Dist.LEXIS 16508 (N.D.Ill. 2004) 
 
 
Federal court denies summary judgment 
motions by both parties in Metropolitan 
Intercollegiate Basketball Association’s 
antitrust suit challenging NCAA’s 
postseason competition rules 
 
 The National Collegiate Athletic Association and 
the Metropolitan Intercollegiate Basketball Association 
have had “a long and somewhat tortured relationship,” 
explained federal District Judge Miriam Goldman 
Cedarbaum. MIBA has sued the NCAA, claiming that 
five of its rules affecting Division I college basketball 
“reduce competition from preseason and postseason non-
NCAA sponsored tournaments and are unreasonable 
restraints of trade in violation of Section 1 of the 
Sherman Act.” MIBA claims that the NCAA “uses the 
rules affecting postseason competition to achieve or 
attempt to gain monopoly power in the market for 

Division I men’s college basketball tournaments, in 
violation of Section 2 of the Sherman Act.” 
 The rules challenged by MIBA are the 
“Commitment to Participate Rule,” which requires a 
team invited to play in a NCAA championship 
tournament to play in the tournament or in no postseason 
competition whatsoever; the “One Postseason Rule” 
prohibiting NCAA members from participating in more 
than one postseason tournament; the “End of Playing 
Season Rule,” which requires MIBA’s Postseason 
National Invitational Tournament (NIT) to conclude 
prior to the end of the NCAA tournament; and the 
NCAA’s automatic qualification procedure and bracket 
expansions. 
 MIBA asked for summary judgment on its Sherman 
Act challenge of the Commitment to Participate Rule. 
But Judge Cedarbaum denied the motion. MIBA claimed 
that the Rule “effectively requires any NCAA institution 
invited to the NCAA Tournament to boycott the 
Postseason NIT.” Judge Cedarbaum did agree with 
MIBA that the Commitment to Participate Rule 
“constitutes an agreement among the NCAA and its 
member institutions.” However, the judge didn’t agree 
with MIBA that the Rule is illegal per se as an 
unreasonable restraint of trade. 
 Thus the judge had to filter the Commitment to 
Participate Rule through a “rule of reason” analysis. 
MIBA pushed, without success, for a “quick look” 
analysis of the test. Judge Cedarbaum noted that under 
the rule the MIBA “may choose from any of the 260 
teams which are not invited to the NCAA Tournament” 
and invite them to its tournament; and that the MIBA had 
not presented any evidence that it had been unable to fill 
its Postseason NIT bracket each year. So she concluded 
that “the MIBA is required to meet its burden under the 
full rule of reason analysis to show the anticompetitive 
effects of the rule.” 
 In the NCAA’s motion, it unsuccessfully sought 
summary judgment on all five of the postseason rules. 
The judge disagreed with the NCAA that the rules were 
not subject to scrutiny under the Sherman act because 
they do not restrain “trade or commerce” and are non-
commercial in nature. She noted that the NCAA justified 
one rule by saying it ensures the best teams will 
participate, which makes it attractive to broadcasters and 
others. “Thus the rule cannot be said to be 
noncommercial.” Because MIBA was challenging rules 
as they worked in combination with each other, Judge 
Cedarbaum also didn’t agree that they fall into the 
“category of rules sanctioned by the Supreme Court” – 
such as those that determine the size of the field. She 
ultimately concluded that there existed the possibility of 
a violation of the Sherman Act. 
 Judge Cedarbaum went on to look at the Rules under 
the rule of reason test, which requires the showing of “an 
actual adverse effect on competition as a whole in the 
relevant market.” MIBA offered an expert’s declaration 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 19

that the relevant market was Division I mens’ college 
basketball, and the judge agreed that it made a “sufficient 
showing” that it would be able to prove this at trial. 
 The NCAA also argued that MIBA’s evidence only 
showed a harm to the Postseason NIT, not harm to 
competition in general. The judge noted the difficulty in 
separating the two ideas, pointing out that the parties 
“agree that the only postseason tournament other than the 
NCAA Tournament is the Postseason NIT.” While the 
judge noted an increase in output, which has naturally 
occurred over time in the arena of college basketball, she 
said that it “is also clear . . . that the rules require an 
invitee to the NCAA Tournament to attend to the 
exclusion of the Postseason NIT.” Agreeing with 
MIBA’s expert, she concluded the “facts tend to show 
that the Postseason Rules adversely affect competition 
by depriving colleges and fans of a potentially attractive 
postseason tournament choice and possible participation 
in an additional tournament.” Ultimately, Judge 
Cedarbaum ruled that there are questions of fact “about 
whether the Postseason Rules are the least restrictive 
means of accomplishing NCAA’s goals” and about 
whether the NCAA possesses monopoly power in its 
market and maintains it through exclusionary means. 
 The Metropolitan Intercollegiate Basketball 
Association was represented by Jeffrey L. Kessler of 
Dewey Ballantine in New York. The National Collegiate 
Athletic Association was represented by Gregory L. 
Curtner of Miller Canfield Paddock & Stone in New 
York. (AMF)      
 
Metropolitan Intercollegiate Basketball Association v. 
National Collegiate Athletic Association, 337 F.Supp.2d 
563, 2004 U.S.Dist.LEXIS 19502 (S.D.N.Y. 2004); 
Metropolitan Intercollegiate Basketball Association v. 
National Collegiate Athletic Association, 339 F.Supp.2d 
545, 2004 U.S.Dist.LEXIS 20418 (S.D.N.Y. 2004) 
 
 
In copyright infringement suit against R.J. 
Reynolds Tobacco, alleging unauthorized 
use of artwork in advertising, illustrator 
Michiko Stehrenberger could not use 
multiplier in calculating her actual damages, 
even though graphic arts industry has 
standard fee for granting “retroactive 
license” that is two to ten times normal fee 
 
 Illustrator Michiko Stehrenberger has sued R.J. 
Reynolds Tobacco Company for copyright infringement, 
alleging that it used her graphic art in newspaper 
advertising, without authorization. Stehrenberger sought 
a “reasonable license fee” as actual damages, and 
asserted that a multiplier of ten should be used to 

calculate that fee, because R.J. Reynolds had used her 
work without first getting a license. 
 Stehrenberger offered expert testimony that the 
graphics arts community has a schedule of fees for 
granting a “retroactive license.” According to the expert, 
this industry standard schedule allows an infringer to 
correct a mistake of unauthorized use of copyrighted 
material by paying a reasonable license fee of two or 
three times the normal rate, but if the copyright owner 
has to sue the infringer, then the licensing fee is ten times 
what the pre-infringement fee would have been.  
 Federal District Judge Louis Stanton rejected 
Stehrenberger’s plea for enhanced damages. In response 
to R.J. Reynolds’ motion for partial summary judgment, 
the judge held that “[i]n litigated cases, infringement 
does not make a copyright more valuable.” He reiterated 
the concept that in ascertaining a reasonable license fee, 
one must determine the fair market value of the 
copyrighted work at the time of the infringement. A 
multiplier only acts as a form of punishment, and the 
“‘value of what was illegally taken’ is not determined by 
multiplying it.” Rather, statutory enhanced damages and 
disgorgement of profits are the two remedies by which 
copyright law punishes and deters willful infringement. 
 Judge Stanton acknowledged that another court had 
allowed the use of a multiplier in Bruce v. Weekly World 
News, Inc. (ELR 23:8:18, 24:10:13). But Judge Stanton 
refused to follow that holding, because both parties 
involved in that case had adopted the multiplier. 
Therefore, Judge Stanton precluded Stehrenberger from 
using the multiplier, industry standard though it may be.  
 Michiko Stehrenberger was represented by Stephen 
A. Weingrad of Weingrad & Weingrad in New York. 
R.J. Reynolds was represented by Marc J. Rachman of 
Davis & Gilbert in New York. (MLS) 
 
Stehrenberger v. R.J. Reynolds Tobacco Holdings, Inc., 
335 F.Supp.2d 466, 2004 U.S.Dist. LEXIS 18566 
(S.D.N.Y. 2004) 
 
 
Photographers win injunction against 
Brooklyn Music’s unlicensed use of their 
photograph on “Digital Empire” CD, but 
recover only $27,000 in damages rather than 
$1.5 million they requested 
 
 In a copyright infringement lawsuit, Javier Barrera 
and Lynn Burgos claimed that they were entitled to 
$1,512,000 in actual damages, profits and costs 
attributable to Brooklyn Music’s unauthorized use of 
their photograph on its “Digital Empire” CD. Because 
Brooklyn Music failed to respond to their complaint, the 
matter was referred to Magistrate Judge Kevin Nathaniel 
Fox to conduct an inquest, at which he recommended the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 20

photographers be granted an injunction against Brooklyn 
Music and $27,000 in damages.  
 Barrera and Burgos are visual artists who jointly 
created an abstract photograph of an aged agricultural 
silo. In 1997, they left this photograph with a designer 
for review but did not authorize its reproduction. 
However, in late 1998, Barrera and Burgos discovered 
that the CD “Digital Empire” featured their photograph 
on its cover, on the CD divider, and on Brooklyn 
Music’s website.  
 Barrera and Burgos registered their photograph’s 
copyright with the Copyright Office and then sued 
Brooklyn Music for infringement. They sought actual 
damages of $72,000 as a reasonable license fee for the 
use of the photograph plus Brooklyn Music’s profits of 
more than $1.4 million. They also sought a permanent 
injunction and an order requiring Brooklyn Music to 
destroy the infringing articles. 
 In determining a reasonable license fee for a 
photograph, certain factors such as the type of use, size 
of use, and circulation are helpful. Considering these 
factors, Barrera and Burgos computed a base license fee 
at $9,000. However, because Brooklyn Music failed to 
give credit to the photographers, they argued that the 
license fee should be tripled, as is the custom in the 
music industry (when photos are used without credit), 
which increased the total fee to $27,000. They also 
argued that the license fee be further augmented to a total 
of $45,000, five times the base license fee, as is the 
custom and practice in the photography industry. 
 Magistrate Judge Fox agreed that a photographer 
would charge a higher fee to a licensee who does not 
intend to credit the artist, and therefore increased the 
license fee to $27,000. However, he found that an 
additional $45,000 for Brooklyn Music’s unauthorized 
use of the photograph did not logically represent the fair 
market value of the licensing fee. Because this 
augmented amount was not related to a “cognizable 
injury,” Judge Fox determined that Barrera and Burgos 
had only established $27,000 as the reasonable license 
fee.  
 In addition to their request for actual damages, 
Barrera and Burgos sought $1,440,000 which Brooklyn 
Music received from K-tel International. The 
photographers argued that K-tel paid this amount as 
royalties related to the “Digital Empire” CD. But Judge 
Fox found that K-tel’s monthly payments to Brooklyn 
Music were royalty payments for numerous CDs and not 
just “Digital Empire,” in addition to licensing fees for 
distributing other recordings owned by Brooklyn Music. 
More importantly, the judge determined that the payment 
also granted K-tel rights to purchase a controlling 
interest in Brooklyn Music. Therefore, Judge Fox held 
that Brooklyn Music’s gross revenues from K-tel were 
not reasonably related to the sale of the “Digital Empire” 
CD, and recommended that Barrera’s and Burgos’ 

request for an award of Brooklyn Music’s profits be 
denied.  
 Barrera and Burgos also sought recovery of their 
attorney’s fees. Section 505 of the Copyright Act 
provides for the recovery of attorneys’ fees to the 
prevailing party, if the infringement commences after the 
effective date of the copyright registration. Because 
Barrera and Burgos didn’t register their copyright until 
after Brooklyn Music’s infringement commenced, Judge 
Fox determined that they could not recover their 
attorney’s fees.  
 Finally, Judge Fox found that Brooklyn Music’s 
failure to respond to the complaint suggested a threat of 
continuing infringement, and therefore he recommended 
that Brooklyn Music be enjoined and ordered to destroy 
any of its infringing articles. 
 In a brief order, District Judge Robert Carter 
accepted Magistrate Judge Fox’s recommendations. 
 Javier Barrera and Lynn Burgos were represented by 
Nicholas Alexander Penkovsky in New York City. 
(MLS) 
 
Barrera v. Brooklyn Music, Ltd., 346 F.Supp.2d 400, 
2004 U.S.Dist.LEXIS 12450 (S.D.N.Y. 2004) 
 
 
Though Timex willfully infringed Polar Bear 
Productions’ copyright in kayaking film, by 
using it in trade shows and videos, $2.4 
million in damages for lost and indirect 
profits were improperly awarded, Court of 
Appeals rules 
 
 To promote its “Expedition” brand watches, Timex 
agreed to sponsor Polar Bear Productions’ extreme-
kayaking film, “PaddleQuest,” in return for a one-year 
license to use the film as promotional material. After the 
year was over, however, Timex continued to use the 
footage. Timex produced a ten-minute promotional loop 
of “PaddleQuest” and used it at twelve different trade 
shows, in a promotional campaign with Mountain Dew, 
and in videos used to train its salespeople. 
 Polar Bear responded with a copyright infringement 
lawsuit, which resulted in a jury award of $2.4 million 
against Timex, most of which was for Polar Bear’s own 
lost profits and Timex’s indirect profits. 
 Timex did not dispute that it used the copyrighted 
footage beyond the life of the license without 
permission. But on appeal, it argued that the award of 
$2.4 million was invalid because Polar Bear failed to 
establish a “causal nexus” between the infringement and 
the amount awarded. Timex also argued that the 
Copyright Act did not permit Polar Bear to recover 
damages for infringements that occurred more than three 
years before it filed the action. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 21

 Court of Appeals Judge Margaret McKeown 
explained that the Copyright Act provides two remedies 
for infringement – actual damages (damages suffered as 
a result of the infringement) and wrongful profits (either 
direct or indirect profits by the infringer that are 
attributable to the infringement). Both actual damages 
and wrongful profits require proof of a “causal link” 
between the infringement and the remedy sought. 
 The jury awarded Polar Bear $315,000 in actual 
damages consisting of $115,000 in lost license and 
renewal fees and $200,000 of its own lost profits. Judge 
McKeown affirmed the $115,000 award for the lost 
license and renewal fees because there was substantial 
evidence to show that Polar Bear had earlier quoted 
similar fees to Timex and these fees were within the 
range of the fair market value. Timex insisted that Polar 
Bear would not have charged this rate, but Judge 
McKeown stated, “Having taken the copyrighted 
material, Timex is in no better position to haggle over 
the license fee than an ordinary thief and must accept the 
jury’s valuation unless it exceeds the range of the 
reasonable market value.” 
 On the other hand, Judge McKeown did not agree 
with the jury’s award of $200,000 for Polar Bear’s lost 
profits, which were based on Polar Bear’s assertion that 
if it had received a licensing fee for Timex’s use of the 
footage, Polar Bear could have produced and sold 
thousands of “PaddleQuest” copies with that money. 
Judge McKeown found this theory of liability too “pie in 
the sky.” Because these lost profits were too speculative, 
Judge McKeown held they could not be recovered. 
 The jury also awarded Polar Bear $2.1 million in 
indirect profits earned by Timex from direct sales at 
trade shows, a promotion with Mountain Dew, and the 
overall enhancement of Timex’s brand prestige resulting 
from its association with the sport of extreme kayaking. 
Judge McKeown found that Polar Bear demonstrated a 
sufficient causal nexus with profits from the trade shows 
and the Mountain Dew promotion. However, Polar Bear 
failed to sufficiently demonstrate a causal nexus between 
the infringement and Timex’s revenue from enhanced 
prestige. Therefore, she held that the jury should not 
have been permitted to consider the claim of profits 
associated with Timex’s enhanced prestige. However, 
because the jury did not explain how it arrived at the 
$2.1 million amount, and because trade show sales and 
the Mountain Dew promotion could have totaled no 
more than $333,000, Judge McKeown vacated the entire 
indirect profits damage award because the entire award 
“exceeds the maximum amount sustainable by the 
probative evidence.” 
 On the statute of limitations issue, Judge McKeown 
held that the Copyright Act allows for damages outside 
of the three-year limit, if the plaintiff was reasonably 
unaware of the infringement and filed within three years 
of discovering the infringement. Although Timex began 
infringing Polar Bear’s copyrights as early as 1995, 

Judge McKeown determined that Polar Bear did not 
discover this infringement until two years later, and thus, 
Polar Bear filed within the statutory window. 
 Polar Bear Productions was represented by Robert 
C. Lukes and Terry J. MacDonald in Montana. Timex 
was represented by Roger L. Zissu and John P. Margiotta 
in New York, and Ronald A. Bender in Montana. (MLS) 
 
Polar Bear Productions, Inc. v. Timex Corp., 384 F.3d 
700, 2004 U.S.App.LEXIS 18737 (9th Cir. 2004) 
 
 
After Bridgeport Music voluntarily 
dismissed copyright infringement claims 
against Universal Music, federal District 
Court denied Universal’s motion for 
attorneys fees because it was not a 
“prevailing party” within the meaning of 
attorney fee section of the Copyright Act 
 
 Bridgeport Music sued Universal Music for 
copyright infringement, but eventually stipulated to a 
voluntary dismissal with prejudice of its case. Universal 
responded with a motion seeking to recover its attorneys 
fees, arguing that a dismissal with prejudice made it a 
“prevailing party” entitled to attorneys fees under the 
Copyright Act. A federal District Court in Nashville has 
disagreed, however. 
 Judge Thomas Higgins ruled “that a prevailing party 
is one who has been awarded some relief by the court, by 
judgment on the merits or court ordered consent decree, 
effecting a material alteration of the legal relationship of 
the parties.” The judge held that voluntary conduct is 
insufficient to constitute a judicially sanctioned change 
of the legal relationship between the parties that is 
required for one party to prevail over another.  
 Judge Higgins also held that he would have declined 
to award attorney fees to Universal even if Universal 
were a prevailing party, because Universal did not 
respond to Bridgeport’s discovery requests. Judge 
Higgins said that if a defendant has documents on hand 
that could spare it months of litigation, it bears some of 
the risk for refusing to produce them. 
 For these reasons Judge Higgins denied Universal’s 
motion for costs and fees. 
 Bridgeport was represented by Richard S. Busch and 
Ramona P. DeSalvo of King & Ballow in Nashville. 
Universal was represented by Philip Michael Kirkpatrick 
of Stewart Estes & Donnell and Amy J. Everhart of 
Bowen Riley Warnock & Jacobson in Nashville. (MAR) 
 
Bridgeport Music v. London Music, 345 F.Supp.2d 836, 
2004 U.S. Dist. LEXIS 23759 (M.D.Tenn. 2004) 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 22

Museum may sue art dealer from which it 
purchased, almost 50 years ago, painting 
stolen from Italian embassy, because statute 
of limitations was tolled by doctrine of 
equitable estoppel 
 
 In 1955, the Springfield Library and Museum 
Association bought “Spring Sowing,” a painting by 
Italian Renaissance artist Jacopo da Ponte. Springfield 
bought the painting from Knoedler Archivum, Inc., an 
experienced art dealer. In its bill of sale, Knoedler stated 
that it was the lawful owner; the painting was free of any 
encumbrances; it had the right to sell the painting; and 
that it would defend any lawful claims. 
 In 1966, the Italian government made a claim. It 
asserted that Spring Sowing lawfully belonged to the 
Uffizi Italian museum, and was stolen from its embassy 
in Poland during WWII. In 2001, Springfield gave the 
painting back to the Italian government and then 
demanded that Knoedler compensate it. When Knoedler 
refused to do so, Springfield sued. 
 Knoedler argued Springfield’s case was time barred. 
Springfield responded that any limitation period should 
be suspended. Judge Kenneth Neiman found 
Springfield’s claims were based on contractual breach of 
warranty and not on tort. Further, because the bill of sale 
was “signed and sealed,” Springfield’s claims were 
subject to a 20-year limitation period from the time of 
the sale. Thus, Springfield had to file its claim by 1975 
or “must point to an event or event that tolled or 
estopped the statutory period at some juncture within the 
twenty year period.” 
 Springfield pointed to fraudulent concealment and 
the doctrine of equitable estoppel. The judge found there 
was no fraudulent concealment because there is no 
evidence Knoedler acted fraudulently in concealing 
Springfield’s cause of action at any time. 
 On the other hand, the judge ruled for Springfield on 
its theory that the doctrine of equitable estoppel 
suspended the statute of limitations. A limitations period 
may be estopped if the “defendant made representations 
it knew or should have known would induce the plaintiff 
to put off bringing suit and . . . the plaintiff did in fact 
delay in reliance on the representations.” 
 The judge pointed to the fact that in 1966 Knoedler, 
as an experienced art dealer, encouraged Springfield to 
resist the Italian government’s efforts to reclaim Spring 
Sowing. Knoedler told Springfield to continue to ask for 
more information from Italy. And Knoedler advised 
Springfield to challenge the Italian government’s 
description of Spring Sowing and any actual evidence of 
theft. The judge concluded that Knoedler, being an 
experienced art dealer, knew or should have known that 
Springfield would rely on its advice and would delay 
making claims against Knoedler. Indeed, Springfield did 
everything Knoedler told it to do. In short, Knoedler 

gave Springfield a sense of false security and belief that 
it need not pursue any claims against it within the 
statutory period. 
 For these reasons, the theory of equitable estoppel 
allows Springfield’s action to survive the statute of 
limitations period, Judge Neiman ruled. 
 Knoedler Archivum, Inc., was represented by Amy 
J. Berks of Palmer & Dodge in Boston. Springfield 
Library and Museum Association, Inc., was represented 
by Mark D. Mason of Cooley Shrair in Springfield. (SG) 
  
Springfield Library & Museum Association v. Knoedler 
Archivum, Inc., 341 F. Supp. 2d 32, 2004 
U.S.Dist.LEXIS 20437 (D.Mass. 2004) 
 
 
City’s policy to pre-approve artwork for sale 
on parks and streets is unconstitutional 
prior restraint on speech, federal District 
Court rules 
 
 Steven C. White is a man who sells his artwork on 
city parks, streets, and sidewalks. The City of Sparks 
wouldn’t let him without first getting a “Roadway and 
Sidewalk Vendors License.” This is their story. 
 Sparks wanted to regulate sales – not display – of art 
by having White first show city employees his artwork. 
Sparks wanted to determine if the art contains protected 
constitutional messages before it was sold. White 
claimed this violated his First and Fourth Amendment 
rights because the city’s ordinances were broad content-
based restrictions and prior restraints on speech. 
  Federal District Judge David Hagen ruled that the 
First Amendment does not protect all visual art. To be 
protected, White’s work must express some political, 
religious, philosophical, or ideological idea, the judge 
said. The judge found it did. 
 That led to a second question: Does Sparks have the 
right to insist on reviewing and pre-approving White’s 
work before allowing sales? Sparks’ policy is that White 
can only sell items protected by the First Amendment – 
as determined by Sparks officials. Sparks claims that its 
officials’ common sense and the plain meaning of the 
categories – political, religious, philosophical, or 
ideological – would guide decision makers. 
 The judge found this would be a prior restraint on 
speech because the enjoyment of protected expression is 
subject to the approval of governmental officials. Any 
restrictions must contain adequate standards to guide 
government discretion, the judge said. But Sparks even 
admitted, “There are no limiting criteria or standards, 
which could result in incorrect determinations.” Officials 
can easily place personal judgments in favoring some 
artists and suppressing others.  
 The judge therefore granted White’s motion for 
partial summary judgment on the issue that his art is 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 23

protected and that Sparks’ pre-approval policy is 
unconstitutional, but the judge denied White’s request 
for a ruling that all visual art per se is constitutionally 
protected. 
 White was represented by Terri Keyser-Cooper in 
Reno. Sparks was represented by Chester Adams of the 
Sparks City Attorney’s Office in Sparks. (SG) 
 
White v. City of Sparks, 341 F.Supp.2d 1129, 2004 
U.S.Dist.LEXIS 20699 (D.Nev. 2004) 
 
 
Federal District Court denies motion to 
vacate earlier judgment that Brooklyn video 
store owner infringed Russian film 
copyrights licensed exclusively to American 
distributor by Russian company; court 
refuses to give effect to post-judgment 
Russian government “Directive” purporting 
to transfer copyrights, retroactively, to 
government-owned enterprise 
 
 Films by Jove is an American company that 
distributes Russian animated films in the United States. 
It does so pursuant to an exclusive copyright license it 
received from a Russian company named Soyuzmultfilm 
Studio. Films by Jove invested more than $3 million to 
restore, update and revoice those films. So it’s not 
surprising that when a video store in Brooklyn began to 
sell unauthorized copies, Films by Jove sued the store’s 
owner for copyright infringement. 
 What began as a seemingly simple piracy case 
turned out to be anything but. It has generated three 
published opinions already, all by federal District Judge 
David Trager, to whom the case was assigned when 
Films by Jove first filed it. 
 The video store doesn’t dispute that it copied and 
sold the films. Instead, the store owner contends that the 
Russian company which granted an exclusive license to 
Films by Jove wasn’t the owner of the films’ copyrights 
in the first  place, and thus Films by Jove is not in fact 
their licensee. The store owner claims that films’ 
copyrights actually are owned by a Russian government-
owned enterprise named named Federal State Unitarian 
Enterprise Soyuzmultfilm Studio (“FSUESMS” for 
short). And indeed, FSUESMS intervened in the case in 
support of the video store owner’s claim. 
 The question of who owns the films’ copyrights 
required Judge Trager to master a significant chunk of 
Soviet/Russian history and copyright law. And when he 
did, the judge granted summary judgment in favor of 
Films by Jove, because he found that its licensor was the 
true copyright owner, rather than FSUESMS (ELR 
23:8:14). 

 The dispute over who owns the films’ copyrights is 
not just international; it’s also multinational. After Judge 
Trager granted summary judgment to Films by Jove, the 
very same issue also was litigated in France and in 
Russia; and courts in both of those countries ruled that 
the copyrights were not owned by the Russian company 
from which Films by Jove got its license. The French 
and Russian rulings prompted the video store owner and 
FSUESMS to file a motion for reconsideration with 
Judge Trager. But Judge Trager refused to give effect to 
the subsequent decisions in France and Russia; and he 
reaffirmed his original judgment (ELR 25:2:10). 
 That was not the end of the matter. After Judge 
Trager reaffirmed his original judgment, the Russian 
government issued a “Directive” that purported to 
retroactively transfer the films’ copyrights to FSUESMS. 
Armed with this new Directive, the video store owner 
and FSUESMS filed yet another motion for 
reconsideration with Judge Trager – without success. 
 Judge Trager denied the second motion for 
reconsideration, and again reaffirmed his original 
judgment. The judge ruled that the Directive was not 
controlling law in the case, in part because evidence 
showed that the Directive was issued “by the Russian 
government . . . to influence the outcome of this United 
States litigation with the purpose of depriving . . . Films 
by Jove of its right to distribute the animated films in the 
United States and elsewhere outside of the former Soviet 
Union.” 
 Ordinarily, as a result of a legal principle called the 
“Act of State Doctrine,” courts in the United States 
would not inquire into the validity of the public acts of 
another sovereign nation committed within its own 
territory. But Judge Trager ruled that the “Act of State 
Doctrine” did not prevent him from questioning the 
validity of the Russian government’s “Directive,” 
because the Directive was intended to affect property 
located in the United States, namely, Film by Jove’s 
right to distribute the films here. 
 Finally, the judge rejected the argument that the 
principle of “comity” required him to give effect to the 
Directive. It did not, Judge Trager explained, because it 
is well settled that comity – that is, respect for another 
nation’s law – does not override U.S. public policy. In 
this case, he ruled, “expropriation of the property of an 
American company by an act of a foreign sovereign is 
unquestionably against the public policy of the United 
States.” 
 Films by Jove was represented by Julian H. 
Lowenfeld in New York City, and by Kenneth A. 
Feinswog in Los Angeles. The video store owner was 
represented by Paul R. Levenson of Kaplan & Levenson 
in New York City. 
 
Films by Jove, Inc. v. Berov, 341 F.Supp.2d 199, 2004 
U.S.Dist.LEXIS 22375 (E.D.N.Y. 2004) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 24

Oklahoma RedHawks had no duty to warn 
patron of danger of being hit by foul ball, 
Oklahoma Supreme Court affirms 
 
 As the old saying goes, “one, two, three strikes 
you’re out.” So it was with a lawsuit filed by R. Keith 
Tucker against the Oklahoma RedHawks. However, 
Tucker struck out not only once, but twice. His last 
swing was in front of the Oklahoma Supreme Court, 
which ruled in the RedHawks’ favor and dismissed his 
lawsuit completely. 
 The seed of Tucker’s lawsuit was planted on April 
17, 1998, when Tucker and his wife attended a 
RedHawks baseball game in Oklahoma City. While 
sitting in an unscreened area of the luxury suites behind 
home plate, Tucker was struck in the head by a foul ball. 
Tucker sued the RedHawks to recover for injuries caused 
by the foul ball, primarily alleging that the team was 
negligent for failing to warn him of the danger of being 
hit by a baseball. 
 However, there was one huge obstacle in Tucker’s 
way. A previous Oklahoma Supreme Court decision in 
Hull v. Oklahoma City Baseball Co. directly undermined 
his case. The rule enunciated in Hull stated that “a 
spectator seated in an unscreened portion of a grandstand 
at a baseball game assumes all normal or ordinary risks 
attendant upon the use of the premises.” So if Tucker 
wanted to win, he had to find a way around the Hull 
decision. 
 Tucker used an unexpected strategy in an attempt to 
solve his predicament. Before trial, he asked Judge Vicki 
Robertson to “sustain the RedHawks’ Motion for 
Summary Judgment” and dismiss his case in light of the 
Hull decision. Tucker believed that he could hit a home 
run on appeal at the Oklahoma Supreme Court by 
persuading the court to overturn Hull. If the high court 
overturned Hull, Tucker was confident he could win his 
case. As expected, the trial court granted Tucker’s wish 
by sustaining the RedHawks’ motion for summary 
judgment. Tucker’s appeal to the high court subsequently 
followed. 
 On appeal, Tucker’s vision of his home run trot was 
cut short by the Supreme Court, as he struck out again. 
In an opinion by Justice Robert Lavender, the court held 
that as a result of the Hull decision, the RedHawks had 
no duty to warn Tucker of the danger of being hit by a 
baseball. As a result, the high court affirmed the trial 
court’s dismissal of Tucker’s case. The court ruled 
against Tucker mainly because the facts in his case were 
“analogous to the facts in Hull.” Additionally, the high 
court arrived at its decision due in part to Tucker’s 
admission at the trial court that it should dismiss his case 
and the fact that the material facts of the case were not 
disputed.  
 As for Tucker’s quest to overturn the Hull decision, 
it failed when Justice Lavender rejected each of his three 

arguments. Justice Lavender stated that Hull was good 
law and represented the general rule in spectator injury 
cases at baseball stadiums. 
 Tucker was represented by Rex K. Travis in 
Oklahoma City. The RedHawks were represented by 
Robert D. Looney of Hall Estill Hardwick Gable Golden 
& Nelson in Oklahoma City. (KH) 
 
R. Keith Tucker v. ADG, Inc., 102 P.3d 660, 2004 
Okla.LEXIS 82 (Okla. 2004) 
 
 
California appellate court affirms grant of 
DirecTV’s anti-SLAPP motion dismissing 
lawsuit complaining about demand letters 
DirecTV sent to those who purchased illegal 
cable decryption devices 
 
 After obtaining lists of people who purchased 
decryption devices in response to advertising aimed at its 
cable subscribers, DirecTV sent demand letters to 
thousands of them, “explaining that use of illegal signal-
theft equipment to gain access to . . . programming 
violated federal law.” When this didn’t stop them, 
DirecTV filed federal lawsuits nationwide against more 
than 600 people who had bought the decryption devices. 
 In response to the demand letters sent to them, 
Kevin Blanchard and others sued DirecTV, claiming that 
by sending the letters, DirecTV: engaged in unfair 
business practices; interfered with their exercise of their 
civil right to be free from personal insult, defamation and 
injury to their personal relations; and engaged in 
extortion and duress. 
  The trial court granted DirecTV’s special move to 
strike Blanchard’s suit, agreeing with the cable company 
that the California anti-SLAPP statute applied. 
Blanchard appealed, but the California Court of Appeal 
affirmed. 
 In an opinion by Justice Richard Aldrich, the 
appellate court ruled that DirecTV’s complaint arose 
from its demand letters, which were sent in anticipation 
of litigation, and thus the letters were an exercise of the 
company’s “constitutional right to petition to seek 
redress of grievances protected by the anti-SLAPP 
statute.” As a result, Blanchard and the others “could not 
carry their burden to show a reasonable probability of 
success on the merits of their lawsuit because [the] 
demand letter was immune from liability under the 
litigation privilege.” 
 Blanchard argued that a newly enacted exception to 
the anti-SLAPP motion applied to the case. The 
exception makes the anti-SLAPP procedure inapplicable 
to “any action brought solely in the public interest or on 
behalf of the general public.” However, Justice Aldrich 
rejected Blanchard’s argument, because he had not 
satisfied two elements of the exception, namely: that “the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 25

action, if successful, would enforce an important right 
affecting the public interest and would confer a 
significant benefit… on the general public or a large 
class of persons”; and that “[private] enforcement is 
necessary and places a disproportionate financial burden 
on the plaintiff” in relation to his stake in the matter. 
 As to the first element, the justice noted: “[there] is 
no question but that [Blanchard’s unfair business 
practice claim], if successful, would not ‘enforce an 
important right affecting the public interest.’” He added 
that Blanchard was not “seeking to assert some general 
right not to receive demand letters or notices,” nor did he 
“seek a declaration about demand letters in general.” 
Therefore, the justice said, if Blanchard’s claim were 
successful, “it would establish no ringing declaration of 
the rights of all pirating-device purchasers, nor would it 
lead to a wholesale change in the practice of sending 
demand letters.”  
 As to the other element, Justice Aldrich said it was 
nonexistent. The issue was whether the “cost of 
[Blanchard’s] legal victory transcends” his personal 
interest in the matter. “Plaintiff’s personal stake in this 
lawsuit – namely, not receiving these letters from 
DirecTV about these devices – far exceeds the effect that 
this lawsuit could possibly have on the public at large.” 
The justice also injected a bit of Biblical metaphor into 
his opinion: “[we] are unconvinced by plaintiff’s 
portrayal of themselves as the public-interest David 
against the corporate Goliath.”  
 Because the anti-SLAPP statute was applicable, 
Blanchard needed to establish a prima facie probability 
of success in his own lawsuit. DirecTV argued that its 
demand letters, which were the sole basis for the lawsuit, 
were absolutely privileged under the law – and Justice 
Aldrich agreed. The judge noted that, contrary to 
Blanchard’s contentions, the letters were sent in good 
faith and thus protected under the privilege. “Our view is 
only bolstered by DirecTV’s representation it has now 
filed approximately 23,400 additional lawsuits.” 
 Blanchard was represented by Lakeshore Law 
Center and Jeffrey Wilens. DirecTV was represented by 
Dale H. Oliver of Quinn Emanuel Urquhart Oliver & 
Hedges in Los Angeles. (AMF)  
 
Blanchard v. DirecTV, 20 Cal.Rptr.3d 385, 2004 
Cal.App.LEXIS 1830 (Cal.App. 2004) 
 
 
Previously Reported: 
 
 Rehearing denied, and opinion amended, in 
Grosso v. Miramax/“Rounders” idea submission case. 
The Ninth Circuit Court of Appeals has denied a petition 
for rehearing and rehearing en banc in the copyright 
infringement/idea submission case filed by Jeff Grosso 
alleging that the Miramax movie “Rounders” was copied 
from his script “The Shell Game.” A three-judge panel 

affirmed that “Rounders” did not infringe the copyright 
to Grosso’s screenplay, but it also held that Grosso’s 
implied contract claim is not preempted by Copyright 
Act, so the panel reversed the District Court’s dismissal 
of that claim (ELR 26:9:7). In its order denying the 
rehearing petition, the Court of Appeals amended its 
original opinion by adding a brief statement indicating 
that it “express[ed] no opinion on the question whether 
the facts adduced during the summary judgment 
proceedings on Grosso’s copyright claim can support the 
Desny [implied contract] claim set forth in Grosso’s 
complaint. . . . we hold only that the First Amended 
Complaint states a Desny claim. We need not and do not 
decide whether the summary judgment record or any 
future record, yet to be developed, supports that claim.” 
For reasons explained in the Editor’s Note to the article 
that reported the appellate court’s original opinion, it 
appears that the record does not support the implied 
contract claim. And thus Miramax may yet win this case 
on summary judgment, on the existing record or a 
“future record.” Grosso v. Miramax Film Corp., No. 01-
57255 (9th Cir., Mar. 15, 2005), available at 
http://www.ca9.uscourts.gov/ca9/newopinions.nsf/19A9
AABED3C0447B88256FC4008183E7/$file/0157255.pd
f?openelement 
 
 Rehearing denied, and opinion amended, in 
James Newton/Beastie Boys case. The Ninth Circuit 
Court of Appeals has denied a petition for rehearing and 
rehearing en banc filed by composer-performer James 
Newton in his copyright infringement suit against the 
Beastie Boys. In an earlier 2-to-1 decision, a Ninth 
Circuit Panel held that the Beastie Boys’ recording “Pass 
the Mic,” which included licensed sample from 
Newton’s recording of his composition “Choir,” did not 
infringe the copyright to the composition itself, even 
though composition was not licensed, because Beastie 
Boys used only a “de minimis” portion of the 
composition (ELR 25:7:12). In denying Newton’s 
petition, the panel issued an amended opinion and 
dissent, though the amendments do not change anything 
previously reported about the case in these pages. 
Newton v. Diamond, 388 F.3d 1189, 2004 
U.S.App.LEXIS 23398 (9th Cir. 2004) 
 
 Opinion published. The opinion of the court in 
“anti-bootlegging statute” case, United States v. 
Martignon (ELR 26:4:8), has now been published. 
United States v. Martignon, 346 F.Supp.2d 413, 2004 
U.S.Dist.LEXIS 19134 (S.D.N.Y. 2004). 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 26

 
Entertainment Lawyer News: 
 
 Brenda Feigen joins Kenoff & Machtinger in Los 
Angeles. Brenda Feigen has become Of Counsel to the 
Los Angeles firm of Kenoff & Machtinger. Feigen 
represents producers, directors, actors, writers, authors 
and musicians. Her practice emphasizes transactions and 
talent negotiations with buyers such as studios, broadcast 
networks and premium cable outlets. She is also 
involved with raising financing for motion pictures. At 
the beginning of her career in entertainment law, Feigen 
was associated with Loeb & Loeb where she worked 
with large production company clients. She then went on 
to work in business affairs and as an agent in the Motion 
Picture Literary Department at the William Morris 
Agency where she represented writers for film and 
television projects and others. In 1990, Feigen produced 
a big-budget feature for Orion Pictures titled “Navy 
Seals”; and in 2000, her book, Not One of the Boys: 
Living Life as a Feminist, was published by Alfred A. 
Knopf. She co-founded Ms. Magazine with Gloria 
Steinem in 1971 and directed the Women’s Rights 
Project of the ACLU with (now Justice) Ruth Bader 
Ginsburg in the ‘70s. In 1999, Feigen managed the 
project “Entertainment Goes Global,” which was jointly 
sponsored by USC’s Annenberg School and the Pacific 
Council on International Policy. Feigen serves on the 
Boards of Directors of Population Media Center and 
California Lawyers for the Arts and on the Advisory 
Board of the American Screenwriters Association. She 
lectures around the country on various aspects of the law, 
most recently at the ABA’s annual Forum on 
Entertainment and Sports Industries, the Texas 
Entertainment Law Institute and the Austin Film 
Festival, at Vassar College, the University of Michigan, 
Occidental College, Harvard and Yale Law Schools and 
Boalt Hall. Feigen has written articles for the Harvard 
Women’s Law Journal, Ms. and Vogue Magazines, The 
Village Voice and other publications. In 1987 and 1988, 
her articles on movie law were published in PLI’s 
Counseling Clients in the Entertainment Industry, and 
her article From Books to Film appeared in the winter 
2004 edition of “Entertainment and Sports Lawyer,” a 
publication of the ABA Forum on the Entertainment and 
Sports Industries. Feigen earned her B.A. cum laude in 
mathematics from Vassar College and received her law 
degree from Harvard Law School. She is a member of 
the Bars of California, New York and Massachusetts. 

 
 Michael Hobel joins Katten Muchin Zavis 
Rosenman in Los Angeles. Michael Hobel has joined 
Katten Muchin Zavis Rosenman as a capital partner in its 
Entertainment and Media Practice in the firm’s Los 
Angeles office located in Century City. Hobel comes to 
the firm from the Century City office of O’Melveny & 
Myers where he was a partner in its Entertainment and 
Media Department. Hobel has more than 20 years of 
experience representing motion picture studios, 
networks, production companies, financiers, industry 
executives and talent in developing, financing, producing 
and distributing motion pictures, television programs, 
interactive productions, sporting events, and other types 
of entertainment product. His clients have included: 
Home Box Office, FremantleMedia, Thames Television, 
the Discovery Channel, DreamWorks, Jaffe/Braunstein 
Films, the Hearst Corporation, Electronic Arts, Mattel, 
NBA Entertainment, Major League Soccer, and 
American Greetings. Admitted to practice in California, 
Hobel received his B.A. degree, with honors, from 
Harvard University in 1977. He received his J.D. degree 
from New York University in 1981 where he was the 
Note and Comment Editor of the New York University 
Law Review.  
 
 Gibson Dunn adds five media and entertainment 
litigators. Gibson, Dunn & Crutcher has announced the 
addition of a five-lawyer media and entertainment 
litigation team. Orin Snyder has joined the firm’s New 
York office as a partner. Formerly the head of the Manatt 
Phelps & Phillips Litigation Unit in New York and the 
East Coast, Snyder will continue his intellectual property 
and commercial litigation practice with an emphasis on 
media and entertainment industries, as well as his white-
collar practice. Snyder represents major corporations and 
prominent individuals in media and entertainment, 
intellectual property and other commercial litigation. He 
also represents clients in white-collar criminal matters 
and internal corporate investigations. Representative 
clients include Time Warner, Home Box Office, Sony 
BMG Music Entertainment, Warner Music Group, 
Atlantic Records, Time Inc., American Media, Inc., 
Cablevision, William Morris Agency, Bob Dylan, Marc 
Anthony, Julie Andrews and Ozzy and Sharon Osbourne. 
Snyder practiced with Parcher, Hayes & Snyder from 
1994 to 2003 (which merged with Manatt in December 
2003). Snyder also served as Assistant U.S. Attorney in 
the U.S. Attorney’s Office for the Southern District of 
New York from 1989 to 1994, serving in the Securities 

 
DEPARTMENTS 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 27

Fraud and Organized Crime Units, and as Chief of the 
Narcotics Unit. Snyder has taught trial advocacy as an 
adjunct professor and lecturer at various law schools and 
also teaches courses on copyright law, entertainment 
law, criminal law and litigation for continuing legal 
education programs and clients. He graduated from the 
University of Pennsylvania Law School cum laude in 
1986. Cynthia Arato joins Gibson Dunn’s New York 
office as of counsel and focuses her practice on 
intellectual property, commercial and civil litigation, also 
with an emphasis on media and entertainment. Arato has 
represented major companies and individuals in litigation 
involving copyright, trademark, defamation, right of 
publicity, employment, contract, fraud, fiduciary duty 
and royalty issues. In 2004, she successfully represented 
the Select Committee of Inquiry of the Connecticut 
House of Representatives before the Connecticut 
Supreme Court in a landmark case which held that a 
sitting Governor could be compelled to testify before a 
legislative impeachment committee. Her clients include 
Warner Music Group, Atlantic Records, Sony BMG 
Music Entertainment, Elektra Entertainment, America 
Media Inc., Home Box Office, Warner Bros. Records, 
Scholastic and Frank McCourt. She has taught legal 
ethics at Columbia University School of Law and 
copyright law seminars for continuing legal education 
programs and clients. She received her law degree in 
1991 from Columbia University, where she was a Harlan 
Fiske Stone Scholar and Managing Editor of Columbia 
Journal of Transnational Law. Ashlie Beringer joins the 
firm’s Denver office as of counsel and will continue her 
entertainment and media law, intellectual property and 
general commercial litigation practice. Beringer practices 
in the areas of entertainment and media, general 
commercial litigation and intellectual property law. She 
has represented several entertainment and media clients 
in disputes concerning contracts, copyright, trademark, 
defamation and privacy issues. She has significant 
experience in the prosecution and defense of commercial 
contracts, securities fraud and business tort actions. She 
is a 1996 graduate of Yale University School of Law, 
where she was Editor of Yale Law Journal and the 
recipient of the John Gallagher Prize for Best Trial 
Performance in Yale’s Mock Trial Competition. Marc 
Isserles joins the firm in New York as an associate. 
Isserles focuses his practice on civil litigation, with an 
emphasis on appellate and constitutional litigation. He 
served as a law clerk for U.S. Supreme Court Justice 
Stephen G. Breyer and for Judge Laurence H. Silberman, 
of the U.S Court of Appeals, District of Columbia 
Circuit. He received his law degree in 1998, magna cum 
laude from Harvard Law School, where he was Notes 
Editor of Harvard Law Review and recipient of the 
Joshua Montgomery Sears Prize. Elise Zealand also 
joins the firm in New York as an associate. Zealand’s 
practice focuses on all aspects of entertainment litigation, 
and she has represented clients in the entertainment 

industry in various contract matters and other disputes, 
including copyright and licensing issues. Zealand served 
as a law clerk to the U.S. District Court Judge William 
C. Conner, Senior District Judge, Southern District of 
New York. She received her law degree in 1998 from 
Columbia University where she was a James Kent 
Scholar and Harlan Fiske Stone Scholar, as well as the 
Writing and Research Editor of the Columbia Journal of 
Law and Social Problems. 
 
 National Music Publishers’ Association names 
lawyers as its new President/CEO and Vice 
President/Counsel. The National Music Publishers’ 
Association (commonly known as the “NMPA”) is a 
trade association that represents more than 800 American 
music publishers, in protecting their interests – and those 
of their songwriter partners – in matters relating to music 
copyrights. Indeed, The Harry Fox Agency – the leading 
U.S. mechanical rights organization – is a subsidiary of 
the NMPA. Perhaps because its mission is so closely 
intertwined with the law, the NMPA has named a lawyer 
– David M. Israelite – as its new President and CEO, 
and another lawyer – Berkley Etheridge – as Vice 
President and Counsel. Before joining the NMPA, 
Israelite served in the Bush Administration as the Deputy 
Chief of Staff and Counselor to the Attorney General of 
the United States, and as the Chairman of the 
Department’s Task Force on Intellectual Property. Prior 
to his appointment to the Department of Justice in 2001, 
Israelite served as the Director of Political and 
Governmental Affairs for the Republican National 
Committee. From 1997 through 1998, Israelite was an 
Administrative Assistant to U.S. Senator Kit Bond of 
Missouri. From 1994 to 1997, Israelite practiced law at 
the firm of Bryan Cave in Kansas City, Missouri. 
Israelite earned his Juris Doctor from the University of 
Missouri in 1994 and received a B.A. with a double 
major of Political Science and Communications from 
William Jewell College in 1990. Berkley Etheridge – 
the NMPA’s new Vice President and Counsel – was an 
Attorney Advisor in the Office of Legislative Affairs at 
the U.S. Department of Justice, where she acted as the 
liaison to the House and Senate on many issues including 
intellectual property, computer crime, and 
telecommunications. She was a contributor to the 
Department of Justice’s Intellectual Property Task Force 
Report. Etheridge will be involved in all the legal and 
lobbying efforts for the NMPA. Before the Department 
of Justice, Etheridge served as Counsel to U.S. 
Congressman Steve Chabot, a House Judiciary 
Subcommittee Chairman, where she was responsible for 
all Judiciary Committee issues. Prior to that, she served 
as Legislative Assistant to U.S. Congressman Mac 
Collins. Before moving to Washington, Etheridge 
practiced law in Jackson, Mississippi, at Daniel Coker 
Horton & Bell. Etheridge earned her Juris Doctor from 
the University of Mississippi School of Law, where she 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 28

also served as Associate Notes and Comments Editor of 
the Mississippi Law Journal. 
 
 
In the Law Reviews: 
 
COMM/ENT, HASTINGS COMMUNICATIONS AND 
ENTERTAINMENT LAW JOURNAL, has published Volume 
27, Number 2 with the following articles: 
 
An Earthy Enigma: The Role of Localism in the Political, 
Cultural and Economic Dimensions of Media Ownership 
Regulation by Paul Cowling, 27/2 Comm/Ent, Hastings 
Communications and Entertainment Law Journal 257 
(2005) 
 
Why Protect Political Art as “Political Speech”? by 
David Greene, 27/2 Comm/Ent, Hastings 
Communications and Entertainment Law Journal 359 
(2005) 
 
The Failure of the Broadcast Flag: Copyright Protection 
to Make Hollywood Happy by Lisa M. Ezra, 27/2 
Comm/Ent, Hastings Communications and 
Entertainment Law Journal 383 (2005) 
 
“No Animals Were Harmed…”: Protecting Chimpanzees 
from Cruelty Behind the Curtain by Lorraine L. Fischer, 
27/2 Comm/Ent, Hastings Communications and 
Entertainment Law Journal 405 (2005) 
 
Words Signifying Nothing? The Evolution of § 315(a) in 
an Age of Deregulation and Its Effects on Television 
News Coverage of Presidential Elections by Colin 
Vandell, 27/2 Comm/Ent, Hastings Communications and 
Entertainment Law Joural 443 (2005) 
 
FORDHAM INTELLECTUAL PROPERTY, MEDIA & 
ENTERTAINMENT LAW JOURNAL has published Volume 
15, Number 1 with the following articles: 
 
Speaking with a Forked Tongue in the Global Debate on 
Traditional Knowledge and Genetic Resources:Are U.S. 
Intellectual Property Law and Policy Really Aimed at 
Meaningful Protection for Native American Cultures? by 
Nancy Kremers,  15 Fordham Intellectual Property, 
Media & Entertainment Law Journal 1 (2004) 
 
Voyeur War? The First Amendment, Privacy and Images 
from the War on Terrorism by Clay Calvert, 15 Fordham 
Intellectual Property, Media and Entertainment Law 
Journal 147 (2004) 
 
Are DeCSS T-Shirts Dirty Laundry? Wearable, Non-
Executable Computer Code as Protected Speech by Sara 
Crasson, 15 Fordham Intellectual Property, Media and 
Entertainment Law Journal 169 (2004) 

How Do You Say “Big Media” in Spanish? Spanish-
Language Media Regulation and the Implications of the 
Univision-Hispanic Broadcasting Merger on the Public 
Interest by Nicole Serratore, 15 Fordham Intellectual 
Property, Media & Entertainment Law Journal 203 
(2004) 
 
THE COLUMBIA JOURNAL OF LAW & THE ARTS has 
published Volume 28, Number 1 with  the following 
articles: 
 
Virtual Music Scores, Copyright and the Promotion of 
Marginalized Technology by Charles Cronin, 28/1 
Columbia Journal of Law & the Arts (2004) 
 
“Opting-Out”: A Technical, Legal and Practical Look at 
the CAN-Spam Act of 2003 by Dominique-Chantale 
Alepin, 28/1 Columbia Journal of Law & the Arts (2004) 
 
Authenticity Disputes in the Art World: Why Courts 
Should Plead Incompetence by Samuel Butt, 28/1 
Columbia Journal of Law & the Arts (2004) 
 
Book Review: William W. Fisher III. Promises to Keep: 
Technology, Law, and the Future of Entertainment by 
Kristin Blemaster, 28/1 Columbia Journal of Law & the 
Arts (2004) 
 
THE COMPUTER & INTERNET LAWYER, published by 
Aspen Publishers and edited by Arnold & Porter, has 
issued Volume 22, Number 3 with the following articles: 
 
The Debate over Sony-Betamax and Peer-to-Peer File 
Sharing: Will the Supreme Court Settle It in MGM v. 
Grokster? by Jeffrey G. Knowles, 22/3 The Computer & 
Internet Lawyer 1 (2005) (for publisher, see above) 
 
Protecting and Licensing Software: Copyright and 
Common Law Contract Considerations by Lateef Mtima, 
22/3 The Computer & Internet Lawyer 13 (2005) (for 
publisher, see above) 
 
DMCA Subpoenas Improper for ISP That Acted Merely 
as a Conduit, 22/3 The Computer & Internet Lawyer 27 
(2005) (for publisher, see above) 
 
Copyright Duration and the Progressive Degeneration of 
a Constitutional Doctrine by Kenneth D. Crews, 55 
Syracuse Law Review 189 (2005) 
 
Cyberspace in Three Dimensions by Renato Mariotti, 55 
Syracuse Law Review 251 (2005) 
 
Copyright Monopoly vs. Public Access-Why the Law 
Should Not Be in Private Hands by Jessica C. Tones, 55 
Syracuse Law Review 371 (2005) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 29

THE ENTERTAINMENT LAW REVIEW, published by Sweet 
and Maxwell, www.sweetandmaxwell.co.uk, has issued 
Volume 16, Number 2 with the following articles: 
 
Unpaid and Under-reported Royalties: Initiatives to 
Enhance the Rights of Royalty Recipients by Mark Fox 
and Tracey Anderson, 16/2 Entertainment Law Review 
27 (2005) (for website, see above) 
 
Format Rights: Not so Simple for Simon by Sean 
McTernan, 16/2 Entertainment Law Review 32 (2005) 
(for website, see above) 
 
The New Film Tax Relief by Michael Gilbert, 16/2 
Entertainment Law Review 35 (2005) (for website, see 
above) 
 
Interim Restraint Orders: Clarification of a s.12(3) of 
the Human Rights Act 1998 by Mark Lewis and 
Charlotte Hinton, 16/2 Entertainment Law Review 37 
(2005) (for website, see above) 
 
How to Stay a Millionaire by Tom Amlot and Medwyn 
Jones, 16/2 Entertainment Law Review 39 (2005) (for 
website, see above) 
 
Book Review: On the Origin of the Right to Copy by 
Ronan Deazley, 16/2 Entertainment Law Review 41 
(2005) (for website, see above) 
 
Software as Crime: Japan, the United States, and 
Contributory Copyright Infringement by Salil K. Mehra, 
79 Tulane Law Review 265 (2004) 
 
From Hit Man to a Military Takeover of New York City: 
The Evolving Effects of Rice v. Paladin Enterprises on 
Internet Censorship by Andrianna D. Kastanek, 99 
Northwestern University Law Review (2004) 
 
Virtual Spaces Formed by Literary Works: Should 
Copyright or Property Rights (or Neither) Protect the 
Functional Integrity and Display of a Web Site? by Jill 
E.C. Yung, 99 Northwestern University Law Review 
(2004) 
 
Cabining Intellectual Property through a Property 
Paradigm by Michael A. Carrier, 54 Duke Law Journal 1 
(2004) 
 
Virtual Markets for Virtual Goods: The Mirror Image of 
Digital Copyright? by Peter Eckersley, 18 Harvard 
Journal of Law & Technology 85 (2004) 
 
Changing Channels and Bridging Divides: The Failure 
and Redemption of American Broadcast Television 
Regulation by Anthony E. Varona, 6 Minnesota Journal 
of Law, Science & Technology (2004) 

Reform in the “Brave Kingdom”: Alternative 
Compensation Systems for Peer-to-Peer File Sharing by 
Joseph Gratz, 6 Minnesota Journal of Law, Science & 
Technology (2004) 
 
THE EUROPEAN INTELLECTUAL PROPERTY REVIEW, 
published by Sweet and Maxwell, 
www.sweetandmaxwell..co.uk, has issued Volume 27, 
Issues  2 and 3 with the following articles: 
 
Of Encryption and Devices: The Anti-Circumvention 
Provision of the Malaysian Copyright Act 1987 by L. T. 
Khaw,  27/2 European Intellectual Property Review 53 
(2005) (for website, see above) 
 
Book Review: Character Merchandising in Europe by 
Ellie Palmer, 27/2 European Intellectual Property 
Review 82 (2005) (for website, see above) 
 
Book Review: Economics, Law and Intellectual Property 
by Dr. Ian Walden, 27/2 European Intellectual Property 
Review 82 (2005) (for website, see above) 
 
Sponsorship of Sports Events and Ambush Marketing by 
Carolina Pina and Ana Gil-Robles, 27/3 European 
Intellectual Property Review 93 (2005) (for website, see 
above) 
 
Copyright and the P2P Challenge by Patricia Akester, 
27/3 European Intellectual  Property Review 106 (2005) 
(for website, see above) 
 
Football Fixtures, Horseraces and Spin-offs: The ECJ 
Domesticates the Database Right by Mark J. Davison 
and P. Bernt Hugenholtz, 27/3 European Intellectual 
Property Review 113 (2005) (for website, see above) 
 
Joint Authorship in a Copyright Work Revisited by 
Thorsten Lauterbach, 27/3 European Intellectual 
Property Review 119 (2005) (for website, see above) 
 
Copyright in Commissioned Works: A Cause for 
Uncertainty by Rebecca Baines, 27/3 European 
Intellectual Property Review 122 (2005) (for website, see 
above) 
 
Double Standard: A Comparison of British and 
American Defamation Law by Michael Socha, 23 Penn 
State International Law Review 471 (2004) 
 
Unauthorised: Some Thoughts upon the Doctrine of 
Authorisation of Copyright Infringement in the Peer-to-
Peer Age by Michael Napthali, 16/1 Australian 
Intellectual Property Journal 5 (2005) (published by 
Lawbook Co. Ltd., 44-50 Waterloo Road, N. Ryde NSW 
2113 Australia) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 10, MARCH 2005 30

The Name of the Game-An Analysis of Naming Right 
Deals, 12/1 Sports Law Administration and Practice 1 
(2005) (www.informalaw.com) 
 
Digital Rights and Wrongs: Intellectual Property in the 
Information Age by Norman E. Bowie, Spring Business 
and Society Review: Journal of the Center for Business 
Ethics at Bentley College 77 (2005) 
 
 
Educational Programs Calendar: 
 
Representing Your Local Broadcaster: 24th Annual 
Legal Forum, Sunday, April 17, 2005, The Bellagio, 
Las Vegas, Nevada. The program is sponsored by the 
American Bar Association Forum on Communications 
Law, the National Association of Broadcasters, and the 
Federal Communications Bar Association. For additional 
information, contact the ABA Forum staff Teresa Ucok 
at 312-988-5658 or e-mail tucok@staff.abanet.org. 
 
The Integration of Hollywood and Wall Street, 
Saturday, April 23, 10am-5pm in Rm. 175 Dodd Hall on 
the UCLA campus. Taught by attorney William L. 
Abrams, this new UCLA Extension Entertainment 
Studies and Performing Arts seminar uses hypothetical 
and real-world case studies of new production entities to 
illustrate essential issues of business planning, 
implementation, and management, and cover various 
methods of acquiring, merging, and financing production 
companies and strategically integrated entities. Fee: 
$115. For more information call (310) 825-9064 or visit 
uclaextension.edu/entertainmentstudies for complete 
course description and online enrollment. 
 
International Trademark Association 127th Annual 
Meeting, May 14-18, San Diego Convention Center, San 
Diego. Among the many sessions, the keynote address 
by CMG Worldwide Chairman and CEO Mark A. 
Roesler will highlight Navigating Intellectual Property 
Rights for Celebrities. Other panels will examine That’s 
Entertainment: Trademarks in Popular Culture; Product 
Placement and Misplacement-The Good, the Bad and the 
Ugly; Sports Marketing-The Real Dream Team; Toy, 
Entertainment and Sports Industries Breakout-Marketing 
to Children; Character Licensing and Co-Branding; Use 
(and Misuse) of Third-Party Trademarks and Trade 
Dress; Celebrity Endorsements-Pros and Cons; 
Merchandising and Co-Promotion and the Movies; and 
Negotiating Licensing and Sponsorship Agreements 
Workshop. For additional information, contact 
www.inta.org/sandiego. 
 
Litigating Trademark, Domain Name, and Unfair 
Competition Cases, May 19-20, Washington, D.C. This 
Sixth Annual Advanced American Law Institute-
American Bar Association program considers 

Developing the Litigation Strategy; Developing and 
Executing the Discovery Plan; Using the Internet in 
Trademark Litigation; Strategies to Develop and Detect 
Confusion Evidence; Trademark Dilution after Victoria’s 
Secret; Use of Expert Witnesses; Strategies for Funding 
IP Litigation: Insurance and Other Avenues; Ethical 
Issues; Strategies for Dealing with Infringements and 
Related Issues Outside the United States; Temporary 
Restraining Orders, Injunctions, and Seizure Orders; 
Strategies for Mediation and Other Forms of Alternative 
Dispute Resolution; Trying the Intellectual Property 
Case to the Jury; Strategies for Securing and Obtaining 
Monetary Relief; and the View from the Bench. For 
additional information, phone 800-CLE-NEWS; FAX 
215-243-1664; or online at www.ali-aba.org. 
 
Advanced Seminar on Copyright Law 2005, May 23-
24, New York City. Sponsored by the Practising Law 
Institute, the program will examine How to Deal with 
Copyright Ownership and Transfer Issues; How to Draft 
Licensing Agreements; the Important Issues in Copyright 
Litigation; Intersection of Entertainment Law and 
Copyright; Intersection of Trademark Law and 
Copyright; Intersection of Right of Publicity and 
Copyright; and Music and Movies on the Internet.  For 
additional information, call (800) 260-4PLI or online at 
www.pli.edu. 
 
Advanced Seminar on Trademark Law 2005, June 30, 
New York City. This Practising Law Institute program 
will  provide an Up-To-Date Look at Important 
Trademark Issues in the Face of Rapidly Occurring 
Economic and Technological Changes in the United 
States and the World.  For additional information, call 
(800) 260-4PLI or online at www.pli.edu. 
 
Film & Television Law: Exploring the Fundamentals 
Facing the Entertainment Industry, June 23-24, 
Millennium Biltmore Hotel, Los Angeles. This second 
annual conference, sponsored by CLE International, 
considers Trademarks; Credits; Financing Feature Films; 
Hot Entertainment Industry Guild and Employment 
Issues; Recent Developments in Contract Litigation; 
Copyright and Infringement Claims; the Legalities of 
Reality TV; The First Amendment Implications of the 
FCC’s Recent Indecency Rulings; Motion Picture 
Development and Production; the Right of Publicity; 
Elimination of Bias; Ethics; the Treatment of Lost Profits 
in Television and Film Litigation Matters; the Right of 
Privacy; and Intellectual Property Rights on the Internet: 
A Panel Presentation. For further information, contact 
CLE International, 1620 Gaylord Street, Denver, CO 
80206, call (800) 873-7130, e-mail registrar@cle.com or 
online at www.cle.com. 
 
 


