
ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 3, AUGUST 2004 4

 
Grokster and Morpheus are not vicariously 
or contributorily liable for copyright 
infringements committed by P2P users, 
Court of Appeals affirms 
 
 The entertainment industry has lost a significant 
battle in its war against online digital piracy. The Ninth 
Circuit Court of Appeals has held that companies that 
distribute Grokster and Morpheus – peer-to-peer 
networking software – are not liable for copyright 
infringements committed by those who use the 
companies’ software to distribute recorded music and 
movies, without being licensed to do so. 
 The ruling came in a case filed against the P2P 
companies by movie and record companies, and in a 
companion case filed by songwriters and music 
publishers. Writing for a unanimous three-judge panel of 
the Court of Appeals, Judge Sidney Thomas affirmed a 
District Court order that had granted summary judgment 
to Grokster Ltd. and to StreamCast Networks, Inc. (the 
company that now owns and distributes the Morpheus 
software) (ELR 24:11:4). 
 To prove their contributory infringement claims, the 
copyright owners had to show that: 
• Grokster and Morpheus users infringed the owners’ 

copyrights; 
• the P2P companies had knowledge of those 

infringements; and 
• the P2P companies materially contributed to those 

infringements. 
 There was no dispute over the fact that most people 
use Grokster and Morpheus to infringe copyrights. The 
question was whether the P2P companies “had 
knowledge of” and “materially contributed” to those 
infringements. 
 Grokster and StreamCast did, of course, know that 
their software is being used to commit infringements. 
They didn’t know, though, which particular movie and 
music files were being distributed by their users were 
infringing – at least not before the P2P companies 
distributed their own software. This turned out to be 
significant, because the District Court found, and Judge 
Thomas agreed, that Grokster and Morpheus software 
has commercially significant noninfringing uses, and is 
in fact being used in noninfringing ways to distribute 
public domain works and works whose copyrights are 
owned by those who make them available over the 
Grokster and Morpheus networks. 

 
 Because of these noninfringing uses, Judge Thomas 
held that the copyright owners would have to show that 
the P2P companies had knowledge of specific infringing 
files. Copyright owners failed to show this, for two 
reasons. 
 First, although the copyright owners introduced 
evidence showing that “the vast majority of the software 
use is for copyright infringement,” this evidence was not 
good enough. It wasn’t, Judge Thomas ruled, because – 
according to the Supreme Court’s 1984 decision in the 
Sony-Betamax case (5:9:10) – “a product need only be 
capable of substantial noninfringing uses.” On this issue, 
Judge Thomas expressly disagreed with a conflicting 
decision of the Seventh Circuit Court of Appeals in the 
Aimster case (ELR 25:5:9). In that case, the Seventh 
Circuit ruled that the probability of noninfringing uses 
was relevant to deciding whether the distributor of P2P 
software had knowledge of infringing uses. Judge 
Thomas rejected “Aimster [because it] is premised 
specifically on a fundamental disagreement with [the 
Ninth Circuit’s] reading of Sony-Betamax.” 
 Second, although the copyright owners sent notices 
to the P2P companies about specific infringing files, this 
wasn’t good enough either. It wasn’t, because by the 
time the P2P companies received those notices, there 
was nothing the companies could do to stop the 
infringing activities of their users. Grokster and 
StreamCast couldn’t do anything after receiving 
infringement notices, because their software allowed 
users to communicate directly with one another 
concerning which files were available, without Grokster 
or StreamCast’s further involvement – unlike Napster, 
which maintained an index of available files on its own 
servers which was essential to the use of the Napster 
network (ELR 23:11:4). 
 Judge Thomas also ruled that the P2P companies 
had not “materially contributed” to the infringements 
committed by users of their software. They had not, 
Judge Thomas reasoned, because (again, unlike Napster) 
they do not provide an index of available files. The judge 
rejected the copyright owners’ argument that the P2P 
companies “materially contributed” by failing to alter 
their software so it couldn’t be used to infringe. 
“‘Failure’ to alter software located on another’s 
computer is simply not akin to the failure to delete a 
filename from one’s own computer, to the failure to 
cancel the registration name and password of a particular 
user from one’s user list, or to the failure to make 

 
 

IN THE NEWS 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 3, AUGUST 2004 5

modifications to software on one’s own computer,” he 
said. 
 To prove their vicarious infringement claims, the 
copyright owners had to show that: 
• Grokster and Morpheus users infringed the owners’ 

copyrights; 
• the P2P companies received a direct financial 

benefit; and 
• the P2P companies had “the right and ability to 

supervise the infringers.” 
 Again, there was no dispute over the fact that most 
people use Grokster and Morpheus to infringe 
copyrights. Nor was there any dispute over the fact that 
the P2P companies received a direct financial benefit 
(from the sale of advertising). The question was whether 
the P2P companies had “the right and ability to supervise 
the infringers.” 
 Judge Thomas concluded they didn’t, because they 
couldn’t block access to the Grokster and Morpheus 
networks by any of their users. The copyright owners 
argued that “the software itself could be altered to 
prevent users from sharing copyrighted files” – and thus 
the P2P companies do have the right and ability to 
supervise the infringers. But once again Judge Thomas 
ruled that the P2P companies do not have a duty to alter 
software located on another person’s computer, and that 
“possibilities for upgrading software located on another 

person’s computer are irrelevant to determining whether 
vicarious liability exists.” 
 Finally, the copyright owners argued that “Grokster 
and StreamCast should not be able to escape vicarious 
liability by turning a ‘blind eye’ to the infringement of 
their users, and that ‘[t]urning a blind eye to detectable 
acts of infringement for the sake of profit gives rise to 
liability.’” Judge Thomas was not persuaded. He said 
that “although that rhetoric has occasionally been 
employed in describing vicarious copyright 
infringement, there is no separate ‘blind eye’ theory or 
element of vicarious liability that exists independently of 
the traditional elements of liability.” 
 The copyright owners were represented by Russell J. 
Frackman of Mitchell Silberberg & Knupp in Los 
Angeles, Thomas G. Hentoff of Williams & Connolly in 
Washington, D.C., Robert M. Schwartz of O’Melveny & 
Myers in Los Angeles, and Kelli L. Sager of Davis 
Wright Tremaine in Los Angeles. The P2P companies 
were represented by Mark Lemley of Keker & Van Nest 
in San Francisco, and Cindy A. Cohn and Fred von 
Lohmann of the Electronic Frontier Foundation in San 
Francisco. 
 
Metro-Goldwyn-Mayer Studios v. Grokster Ltd., No. 03-
55894 (9th Cir. 2004), available at www.ca9.uscourts. 
gov/ca9/newopinions.nsf/E9CE41F2E90CC8D788256E
F400822372/$file/0355894.pdf?openelement 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 3, AUGUST 2004 6

 
Publication by German magazines of 
paparazzi photos of Princess Caroline of 
Monaco invaded her privacy; European 
Court of Human Rights rules that German 
courts did not protect Caroline’s “private 
life” as required by European Human 
Rights Convention 
 
 Princess Caroline of Monaco has won a landmark 
ruling from the European Court of Human Rights – a 
ruling that is likely to broaden the right of privacy in 
several European Union countries at the expense of 
paparazzi and those who publish their celebrity photos. 
 Princess Caroline’s victory is the result of her 
decade-long legal campaign against the publishers of 
Bunte, Freizeit Revue and Neue Post. The three German 
magazines ran a series of articles with titles like as “Pure 
happiness,” “Caroline . . . a woman returning to life,” 
“Out and about with Princess Caroline in Paris” and 
“The kiss. Or: they are not hiding anymore . . .” The 
articles were accompanied by several photographs, taken 
by paparazzi. 
 The photos were not offensive; none showed her 
topless, for example, though one – taken from afar – did 
show her tripping over an obstacle and falling down, 
while at the Monte Carlo Beach Club. Instead, the photos 
were of scenes from the Caroline’s “daily life, . . . 
engaged in activities . . . such as practising sport, out 
walking, leaving a restaurant or on holiday.” 
 The photos were taken in France, where Princess 
Caroline lives most of the time, and where – under 
French law – they could not be published without her 
consent. German law respects privacy too, but it gives 
less protection to “figures of contemporary society ‘par 
excellence’” than it does to purely private figures. 
 Though Princess Caroline is the daughter of Prince 
Rainier III, she does not perform official functions on 
Monaco’s behalf. The German magazines apparently 
considered her to be a figure par excellence, nonetheless. 
And when Caroline sued the magazines in Germany, 
under German law, the German courts agreed that she 
was. 
 The German courts did give Caroline some relief. 
They ruled that her rights under German law were 
violated by photos of her with her young children, and 
by a photo of Caroline with a boyfriend, taken while they 
were seated in a secluded area of a restaurant. Insofar as 
the rest of the photos were concerned, however, the 

 
German courts ruled in favor of the magazines. They 
held that the magazines’ rights of freedom of expression, 
and the public’s interest in knowing how figures par 
excellence live, even if they aren’t politicians, 
outweighed Caroline’s interest in privacy. 
 That prompted Princess Caroline to appeal to the 
European Court of Human Rights – the EU court that 
hears claims under the European Convention for the 
Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms. 
In that court, Caroline argued that the German courts’ 
rulings had violated her rights under the European 
Convention. Article 8 of that Convention provides that 
“Everyone has the right to respect for his private and 
family life. . . .” 
 The European Court said “there is no doubt that the 
publication . . . of photos of [Princess Caroline] in her 
daily life, either on her own or with other people, falls 
within the scope of her private life.” But that was not the 
end of the matter, because the magazines asserted a right 
to publish the photos under Article 10 of the European 
Convention which guarantees freedom of the press. The 
European Court therefore had to balance these two 
rights. 
 It concluded that “the decisive factor in balancing 
the protection of private life against freedom of 
expression should lie in the contribution that the 
published photos and articles make to a debate of general 
interest.” In this case, the court found, the photos “. . . 
made no such contribution since [Princess Caroline] 
exercises no official function and the photos and articles 
related exclusively to details of her private life.” What’s 
more, the court decided that “the public does not have a 
legitimate interest in knowing where [Princess Caroline] 
is and how she behaves generally in her private life even 
if she appears in places that cannot always be described 
as secluded and despite the fact that she is well known to 
the public. Even if such a public interest exists . . . , those 
interests must, in the Court’s view, yield to the 
applicant’s right to the effective protection of her private 
life.” 

1For these reasons, the European court held that “the 
German courts did not strike a fair balance between the 
competing interests,” and therefore, there has “been a 
breach of Article 8 of the Convention.” 
 
Von Hannover v. Germany, Application no. 59320/00 
(ECHR 2004), available at http://hudoc.echr.coe.int/ 
Hudoc1doc2/HEJUD/200406/von%20hannover%205932
0jv.chb3%2024062004e.doc 

 
INTERNATIONAL DEVELOPMENTS 

 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 3, AUGUST 2004 7

British composer Richard Addinsell 
successfully assigned reversionary interest in 
copyright to composition “Warsaw 
Concerto” from 1940s film “Dangerous 
Moonlight” to music publisher in 1973, even 
though assignments of reversionary interests 
were not effective under pre-1956 British 
copyright law; UK Copyright Act of 1956 
permits post-1956 assignments of 
reversionary interests, even to pre-existing 
works, UK Chancery Court decides 
 
 British composer Richard Addinsell passed away in 
1977, leaving behind an impressive body of work and the 
surprisingly intricate question of who owns their 
copyrights, now that 25 years have passed since his 
death. This question was raised in the Chancery Division 
of the UK High Court of Justice, in a dispute over who 
now owns the copyright to “Warsaw Concerto” 
composed by Addinsell in the 1940s for the film 
“Dangerous Moonlight.” 
 Novello and Company claimed to be the owner by 
virtue of a copyright assignment it received in 2000 from 
the trustees of Addinsell’s will. Keith Prowse Music 
Publishing Company also claimed to be the owner, by 
virtue of an assignment it had received from Addinsell 
himself, in 1973. 
 The reason the question of who owns the copyright 
was an intricate one is that British copyrights have been 
governed by three separate copyright statutes between 
the time “Warsaw Concerto” was composed in the 1940s 
and the time the dispute between Novello and Keith 
Prowse arose in 2002. 
 The UK Copyright Act of 1911, which was in effect 
when Addinsell wrote the composition, gave Addinsell’s 
successors a “reversionary right” that would have 
automatically transferred the copyright to them, 25 years 
after his death. The 1911 Act clearly specified that the 
reversionary interest could not be assigned by the author, 
and that the copyright would vest in the author’s 
successors even if the author had assigned it to others. 
The Copyright Act of 1956 eliminated the ban on authors 
assigning reversionary interests in copyrights to post-
1956 works; but the 1956 Act was ambiguous about 
whether it permitted authors to assign reversionary 
interests in pre-1956 works as well. The Copyright, 
Designs and Patents Act of 1988 specifically permits 
post-1989 assignments of reversionary interests for pre-
1956 works; but even the 1988 Act does not clearly 
indicate whether assignments of reversionary interests 
executed between 1956 and 1989 are effective too. 
 Keith Prowse acquired its interest in “Warsaw 
Concerto” in an assignment executed by Addinsell in 
1973 – right in the middle of the 1956 to 1989 period 
during which the effectiveness of such assignments was 

uncertain. And that is why Keith Prowse and Novello 
disagreed about which of them owns the copyright to 
that composition. 
 The Chancery Court’s Mr. Justice Patten has ruled 
that Addinsell’s 1973 assignment effectively transferred 
the copyright to Keith Prowse. To reach this conclusion, 
the Justice had to delicately step his way through the 
language of all three Copyright Acts and the legislative 
histories of the 1956 and 1988 Acts. Having done so, he 
concluded that the 1956 Act did confer “an unrestricted 
right of assignment of copyright,” including reversionary 
rights, and this right applied “to copyright in both 
existing [works, like ‘Warsaw Concerto’] and future 
works.” 
 Novello also argued that even if Addinsell could 
have assigned the reversionary interest in “Warsaw 
Concerto’s” copyright, the language of Addinsell’s 1973 
assignment to Keith Prowse did not do that. Justice 
Patten, however, disagreed. He found the 1973 language 
to be a clear assignment of the reversionary interest. 
 Since Addinsell himself assigned the reversionary 
interest to Keith Prowse in 1973, the trustees’ 
assignment to Novello had no effect. 
 Novello and Company was represented by Mary 
Vitoria QC, instructed by Davenport Lyons. Keith 
Prowse Music Publishing was represented by Ian Mill 
QC and Shaheed Fatima, instructed by Clintons. 
 
Novello and Company Ltd. v. Keith Prowse Music 
Publishing Ltd., [2004] EWHC 766 (Ch), available at 
http://www.courtservice.gov.uk/judgmentsfiles/j2473/ 
novello-v-prowse.htm 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 3, AUGUST 2004 8

 
 
FCC approves 13 technologies – including 
method for distributing TiVo-recorded 
programs to computers – under “broadcast 
flag” rule designed to protect digital TV 
broadcasts against unauthorized Internet 
redistribution 
 
 The devil is in the details, never more so, for the 
entertainment industry, than in this digital age. A recent 
case in point is the FCC’s effort to implement its less 
than one-year old “broadcast flag” rule. To do so, the 
FCC had to decide whether 13 specific technologies 
comply with that rule. The FCC has decided that they do, 
even though they will permit users to record and even 
redistribute digital TV broadcasts.  
 The most newsworthy and controversial of these 
technologies is one proposed by TiVo. The technology is 
called “TiVoGuard,” but the real purpose behind this 
somewhat misnamed technology is revealed by the name 
of the service with which it will be used: “TiVoToGo.” 
 TiVoToGo will enable TiVo subscribers to record 
digital TV broadcasts on one TiVo recorder, and then 
view those recordings on 10 or even more devices, so 
long as all of them are owned by the same TiVo 
customer and are associated with that customer’s TiVo 
account. What’s more, the TiVoToGo service will allow 
customers to transmit recorded programs through the 
Internet to personal computers, so long as they are 
equipped with plug-in dongles that are registered to the 
customers’ accounts. 
 This is the latest in a series of FCC rulings 
concerning digital TV broadcasting. The first ruling in 
the series was the one by which the FCC mandated 
nationwide digital TV broadcasting, not later than 2006 
(ELR 18:11:15). When television programs are broadcast 
digitally, over-the-air signals will arrive in a digital 
format, ready (as a matter of technology) for immediate 
redistribution over the Internet. Today, television 
broadcasts arrive in analog rather than digital form. So 
although they can be redistributed over the Internet – and 
have been – they first must be converted from analog to 
digital form. That takes special computer equipment, as 
well as some time and technical skill. 
 In anticipation of the day when TV broadcasts arrive 
pre-digitized, studios and others asked the FCC to do 

 
 
something to prevent the indiscriminate and 
unauthorized redistribution of their programming. The 
FCC responded with the “broadcast flag” rule. The rule  
requires digital television receivers to contain technology 
that recognizes the existence of broadcast flags 
embedded in broadcasts, and that gives effect to whether 
or not a program’s flag permits it to be redistributed. If 
the flag permits redistribution, the television receiver 
will allow the signal to reach an “output” on the TV 
receiver, into which a computer can be plugged. But if a 
program’s flag does not permit it to be redistributed, the 
television receiver will not allow the signal to reach a 
computer-compatible output. 
 The MPAA did not ask for a rule that would 
“restrict consumers from copying programming for their 
personal use.” As a result, the FCC easily concluded that 
broadcast flags should not prevent off-air recording of 
television programs. That, however, raised a technical 
issue: how to permit recorders to be plugged into digital 
television receivers while preventing computers from 
being plugged into recorders. The solution adopted by 
the FCC requires receivers to permit flagged signals to 
reach plugs that are compatible only with recorders that 
block flagged recorded programs from reaching the 
recorders’ own computer-compatible plugs (ELR 25:7:4). 
This means that recorder manufacturers have to obtain 
FCC certification that their equipment gives effect to 
broadcast flags. And the FCC adopted an interim 
procedure for obtaining that certification. The FCC’s 
latest ruling, giving its blessing to TiVoGuard and a 
dozen other technologies, is the outcome of that 
procedure. 
 After reviewing the technical specifications of the 
technologies, the FCC concluded that all 13, including 
TiVoGuard, “provide content owners with reasonable 
assurance that digital broadcast television content will 
not be indiscriminately redistributed while protecting 
consumers’ use and enjoyment of broadcast video 
programming and facilitating innovative consumer uses.” 
  
In the Matter of Digital Output Protection Technology 
and Recording Method Certifications, FCC 04-193 (Aug. 
2004), available at http://hraunfoss.fcc.gov/edocs_public/ 
attachmatch/FCC-04-193A1.pdf 

 
 

WASHINGTON MONITOR 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 3, AUGUST 2004 9

Company that runs Manhattan Short Film 
Festival owns trademark, rather than 
former creative director who designed 
festival logo, Trademark Trial and Appeal 
Board rules in opinion sustaining company’s 
opposition to creative director’s application 
to register logo as his own trademark 
 
 Several years ago, Paul Schulz and Nicholas Mason 
worked together to start the Manhattan Short Film 
Festival. 
 The Festival and its name were Mason’s idea; he 
even formed a Delaware corporation called “The 
Manhattan Short Film Festival” to run the annual event. 
 Schulz was the Festival’s “creative director” for a 
year, while the first event was being planned. During that 
time, Schulz designed the Festival’s logo, at Mason’s 
request. 
 Shortly after the first event concluded, however, 
Schulz left the Festival, apparently because he and 
Mason could not agree on how Schulz would be 
compensated for his services. Mason was the 
corporation’s only shareholder, and he wasn’t willing to 
give Schulz any ownership interest in the Festival. 
Schulz proposed a licensing arrangement for the 
Festival’s use of the logo; but he and Mason didn’t agree 
on that either. And the corporation never paid Schulz a 
salary; indeed, Mason acknowledged that all he gave 
Schulz was “a bit of cash now and then.” 
 Schulz’s departure left one question unanswered: 
who owns the Festival’s logo – Schulz, who designed it, 
or the corporation for which it was designed? The 
corporation filed a trademark application, claiming the 
mark as its own. But Schulz filed a trademark 
application, too (as well as a copyright registration). 
 In due course, the question was presented to the 
Trademark Trial and Appeal Board, when the 
corporation filed an opposition to Schulz’s trademark 
application. In an opinion marked “Not Citable as 
Precedent,” the Board has concluded that The Manhattan 
Short Film Festival is the owner of the mark, and thus 
has sustained the corporation’s opposition. 
 Though Mason acknowledged that Schulz designed 
the logo, that wasn’t a critical factor in the Board’s 
analysis. “The fact that [an] applicant may have created 
the design that is used by another party does not establish 
that he is entitled to register the design as a trademark . . 
. ,” the Board explained. Indeed, it said, “even if [Schulz] 
had some ownership interest in the copyright of the 
design of the mark, it does not establish that [he] owns 
the rights for the trademark as used in association with 
[film festival] services. Mere creation does not establish 
that the creator is the owner of the trademark.” 
 Instead, the Board noted that Schulz never used the 
mark apart from the Festival. Indeed, the use on which 

Schulz based his ownership of the mark was the 
Festival’s use of the mark – the same use relied on by 
The Manhattan Short Film Festival for its claim of 
trademark ownership. Since Schulz relied on the 
corporation’s use of the mark, he had to show that the 
corporation was a mere licensee and used the mark under 
Schulz’s supervision and control. 
 Schulz failed to show this, however. After he left the 
Festival, he had no further involvement with it. He didn’t 
attempt to enforce any trademark rights against the 
Festival. He didn’t even attempt to get the Festival to 
stop using the mark. Moreover, Schulz didn’t show he 
had ever expressly licensed the use of the logo – in 
writing or orally. This meant that any license from 
Schulz to the corporation would have been implied. But 
the evidence didn’t support an implied license. 
 “Rather,” said the Board, “the record indicates that 
[Schulz] ‘created the logo shown in [his application] on 
behalf of [The Manhattan Short Film Festival] in his role 
as the creative director of [the Festival].’” This is why 
the Board concluded that The Manhattan Short Film 
Festival “is the owner of the mark at issue in this case.” 
 Schulz was represented by Dennis H. Cavanaugh of 
Piliero Goldstein Kogan & Mitchell. The Manhattan 
Short Film Festival was represented by Peter S. Sloane 
of Ostrolenk Faber Gerb & Soffen. 
 
The Manhattan Short Film Festival v. Schulz, No. 
91117260 (TTAB 2004), available at http:// 
www.uspto.gov/web/offices/com/sol/foia/ttab/other/2004
/91117260.pdf 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 3, AUGUST 2004 10

 
 
New California statute gives recording 
artists right to audit royalty-related 
financial data of record companies 
 
 California has enacted new legislation that gives 
recording artists several rights with respect to audits of 
the financial data used by record companies to calculate 
artist royalties. The legislation was introduced by state 
Senator Kevin Murray, who as Chair of the California 
Senate Select Committee on the Entertainment Industry 
has long had an interest in entertainment industry issues 
generally, and record industry practices in particular 
(see, e.g., “Recording Industry Practices,” by Senator 
Kevin Murray (ELR 24:7:4)). 
 Recording artists usually are paid royalties (rather 
than flat or hourly fees) based on record sales. Royalty 
formulas are complicated, whether the record companies 
are major labels or independents (see, e.g., “Recording 
Artist Royalty Calculations: Why Gold Records Don't 
Always Yield Fortunes,” by Lionel S. Sobel (ELR 
12:5:3); “Net Profits Deals: The Record Industry’s New 
Contract De Jour,” by Bob Donnelly (ELR 25:12:4)). 
 But even those who understand royalty formulas 
need accurate financial data to calculate the amount of 
royalties a recording artist should be – or should have 
been – paid. That information – concerning sales, 
returns, costs and advances – is, at least initially, in the 
hands of the record companies that pay royalties, rather 
than in the hands of artists who receive royalties. Royalty 
statements sent by companies to artists include the 
relevant data. But what are artists to do, if they doubt – 
or simply don’t know whether to believe – the accuracy 
of that data? 
 The answer, of course, is to audit the record 
company’s financial data. And recording agreements 
usually include clauses that permit artists to do just that – 
subject to conditions and limitations that sometimes 
chafe. 
 California’s new statute is designed to reduce that 
chafing. It gives recording artists the right to: 
• conduct audits, annually 
• use auditors of the artists’ own choosing 
• pay auditors on a contingent fee basis, and 
• use auditors who are simultaneously conducting 

audits of the same record company for other artists. 

 
 
Moreover, the statute allows artists to do these things, 
even if their contracts contain clauses that otherwise 
would have denied or restricted these rights. 
 The statute does not give artists a completely free 
hand in conducting audits. It: 
• allows artists to conduct just one audit per year 
• requires artists to request audits within three years 

after the accounting period to be audited 
• limits to one the number of audits artists may do of a 

particular accounting period, and 
• requires auditors to be “qualified.” 
 Editor’s note: This new legislation gives these audit 
rights to recording artists only, not to movie or television 
profit participants, or even to book authors. Moreover, 
the legislation deals only with the auditing process, not 
with the contentious issue of whether royalty agreements 
create a “fiduciary” relationship between record 
companies and artists, or whether, in a disputed case, a 
record company has the burden of proving its statements 
are accurate or an artist has the burden of proving they 
are inaccurate. On the question of whether a “fiduciary” 
relationship exists between those who pay royalties and 
those who receive them, cases have consistently held that 
no such relationship exists (see, e.g., ELR 25:9:11, 
24:10:4). The question of who has the burden of proof is 
less settled, though in many cases, where voluminous, 
complicated data may leave a judge or jury undecided, 
the question of who has the burden of proof will be very 
important, because whoever has it will lose. Judicial 
decisions, even in California, are split over whether the 
royalty recipient or the royalty payor has that burden 
(ELR 25:9:11, 24:10:4). 
 
California Senate Bill No. 1034 (Cal.Sen. 2004), adding 
California Civil Code sections 2500 and 2501, available 
at http://www.leginfo.ca.gov/pub/bill/sen/sb_1001-
1050/sb_1034_bill_20040716_chaptered.pdf 
  

 
NEW LEGISLATION AND REGULATIONS 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 3, AUGUST 2004 11

 
 
Fox’s movie “Jingle All The Way” did not 
infringe copyright to “Could This Be 
Christmas” script, appellate court rules in 
opinion reversing $1.5 million judgment, 
because similarities that remained, after 
filtering out elements that existed in 
treatment Fox acquired before script was 
submitted, were not sufficient for jury to 
find “substantial similarity” 
 
 In 2001, Twentieth Century Fox was hit by a $19 
million verdict in a copyright infringement case. A jury 
in Ann Arbor, Michigan, found that Fox’s movie “Jingle 
All The Way” was substantially similar to a script titled 
“Could This Be Christmas” that a company known as 
Murray Hill Publications submitted to the studio in June 
1994, two years before Fox began production of its 
movie. 
 Fox’s movie and Murray Hill’s script both depicted 
the difficulties encountered by a father in his attempt to 
buy a popular toy as a Christmas present for his son. This 
has, of course, been a real problem for countless real 
fathers. Indeed, both the movie and the script were 
inspired by the actual experiences of the Fox movie’s 
screenwriter, Randy Kornfield, and Murray Hill’s 
screenwriter, Brian Webster. 
 The $19 million verdict included $15 million in 
profits the jury anticipated Fox would eventually earn 
from “Jingle All The Way,” $500,000 in merchandising 
revenue Fox earned from soundtrack and toy sales, plus 
$2 million for Murray Hill’s lost goodwill, $1 million in 
unpaid producer’s fees and $500,000 in unpaid writer’s 
fees. 
 However, before a final judgment was entered, Fox 
won a significant victory, insofar as damages were 
concerned. Federal District Judge Marianne Battani 
granted Fox’s motion for judgment as a matter of law 
with respect to $17.5 million in damages. She did, 
however, enter a judgment in favor of Murray Hill for its 
$1.5 million in producer’s and writer’s fees. 
 On appeal, Fox did even better. In an opinion by 
Judge Danny Boggs, the Court of Appeals has held that 
“Jingle All The Way” and “Could This Be Christmas” 
were not substantially similar in the first place, as a 
matter of law, and thus the movie did not infringe the 
script’s copyright at all. 

 
 
 Judge Boggs’ conclusion was based on this critical 
fact: Fox purchased a treatment from Randy Kornfield 
before Murray Hill submitted its script. Though there 
were 24 similarities between Fox’s movie and Murray 
Hill’s script, 18 of those similarities existed in the 
treatment Fox already owned before it received Murray 
Hill’s submission. Judge Boggs ruled that the jury should 
have disregarded those 18 similarities – should have 
“filtered” them out – and then should have decided 
whether the movie and script were “substantially 
similar,” based only on the remaining six similarities. 
 Judge Boggs noted that those six elements were 
similar only “at a level of abstraction” that made them 
“ubiquitous in the literature and the cinema.” What’s 
more, those six similarities were “not thematically 
related,” so they were unprotected by copyright and 
should have been filtered out as well. 
 When viewed at the level of “actual expression” – 
where they would be protected by copyright – the six 
similarities were actually “significantly” different. For 
that reason, Judge Boggs concluded, “no reasonable jury 
could have found substantial similarity solely on the 
basis of the six minor elements not so filtered.” This 
meant the case shouldn’t have gone to trial in the first 
place. Instead, Fox’s pre-trial “motion for judgment as a 
matter of law should have been granted.” 
 Murray Hill Publications was represented by Mayer 
Morganroth of Morganroth & Morganroth in Southfield. 
Twentieth Century Fox was represented by Louis P. 
Petrich of Leopold Petrich & Smith in Los Angeles. 
 
Murray Hill Publications v. Twentieth Century Fox, 361 
F.3d 312, 2004 U.S.App.LEXIS 5174 (6th Cir. 2004) 
 
 
Appeals court affirms Dreamworks’ victory 
in copyright infringement suit alleging 
movie “The Peacemaker” was copied from 
works about former Green Beret Keith 
Idema, because similarities were not 
“substantial” or not protected by copyright 
 
 Dreamworks and several co-defendants – including 
Steven Spielberg and Random House – have prevailed, 
again, in a lawsuit filed against them by former Green 
Beret Keith Idema and three others who wrote a novel, 
articles, a treatment and a screenplay dramatizing 

 
 

RECENT CASES 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 3, AUGUST 2004 12

Idema's life and career. The lawsuit alleged that 
Dreamworks’ movie “The Peacemaker,” which starred 
Nicole Kidman, infringed the copyrights to those written 
works. 
 Dreamworks and its co-defendants prevailed the 
first time, when federal District Judge Audrey Collins 
granted their motion for summary judgment. Judge 
Collins did so in a 70-page opinion explaining why “The 
Peacemaker” was not substantially similar to the novel 
and other written works about Idema’s life (ELR 
23:11:8). 
 The Court of Appeals affirmed on the same grounds, 
in a short opinion that took just a single paragraph to 
conclude that “no reasonable juror could find substantial 
similarity” between the movie and the written works. 
 In a Memorandum and Order marked “not 
appropriate for publication and may not be cited,” the 
appellate court explained: “To the extent there are any 
similarities, many of them relate to historical facts, 
which are not themselves subject to copyright protection, 
or to stock characters and scenes a faire. The remaining 
similarities are not substantial, and the differences 
between the film and [the written] works are extensive.” 
 Plaintiffs Keith Idema and Jim Morris represented 
themselves. Their co-plaintiffs were represented by Todd 
M. Friedman in Chicago, Francis C.Z. Pizzulli in Santa 
Monica, and David Olan in Los Angeles. Dreamworks 
and its co-defendants were represented by Louis P. 
Petrich of Leopold Petrich & Smith in Los Angeles, 
Terrence Clare of Squire Sanders & Dempsey in Los 
Angeles, and by Paul F. Donsbach of Kutak Rock in 
Irvine. 
 
Idema v. Dreamworks, Inc., 90 Fed.Appx. 496, 2003 
U.S.App.LEXIS 26354 (9th Cir. 2003) 
 
 
Copyrights to characters in Spawn comic 
books are co-owned by story writer and 
illustrator, even if writer’s contribution 
alone would not have been copyrightable, 
Court of Appeals affirms 
 
 Spawn is a successful series of comic books created 
by writer-illustrator-publisher Todd McFarlane. Success 
was not immediate, however. Indeed, the series’ earliest 
issues were criticized for “bad writing,” so McFarlane 
invited “top writers” to write scripts for subsequent 
issues. Writer Neil Gaiman accepted McFarlane’s 
invitation, and wrote scripts that introduced three new 
characters: “Cogliostro,” “Medieval Spawn” and 
“Angela.” 
 Unfortunately, McFarlane and Gaiman never put the 
exact terms of their agreement in writing. In fact, they 
may never have agreed on exact terms. So, perhaps 
inevitably, there came a time when the two of them 

disagreed about what interest, if any, Gaiman had in two 
of the three characters. McFarlane conceded that Gaiman 
was a joint owner of the copyright to Angela, but denied 
that Gaiman had any interest in Cogliostro or Medieval 
Spawn. Gaiman, on the other hand, contended that he 
was the co-author of those two characters, and thus the 
co-owner of their copyrights too. 
 Their disagreement was, no doubt, a matter of 
principle for both men. But it also involved “financial 
stakes” that are “considerable,” because the comic book 
series has spawned a movie, an HBO series, video 
games, clothing, trading cards, posters and statuettes. As 
a result, Gaiman sued McFarlane, seeking (among other 
things) a judicial declaration that he is indeed the co-
author and co-owner of the copyrights to Cogliostro and 
Medieval Spawn. A jury agreed with Gaiman that he is. 
And, in an opinion by Judge Richard Posner, the 
resulting judgment in Gaiman’s favor has been affirmed 
by the Court of Appeals. 
 McFarlane argued that Gaiman is not a co-owner of 
the Cogliostro and Medieval Spawn copyrights, for two 
reasons. First, McFarlane contended that Gaiman 
contributed only the idea for those characters, and ideas 
are not copyrightable. According to McFarlane, the 
characters did not become copyrightable until he drew 
them. There is legal authority for the proposition that in 
order for a person to become a co-author, he or she must 
contribute copyrightable expression. Judge Posner 
acknowledged that this is so as a general rule, but ruled 
that there is an important exception that applies in this 
case (and, by inference, in many other entertainment 
industry cases too). 
 Judge Posner reasoned that “ . . . where two or more 
people set out to create a character jointly in such mixed 
media as comic books and motion pictures and succeed 
in creating a copyrightable character, it would be 
paradoxical if though the result of their joint labors had 
more than enough originality and creativity to be 
copyrightable, no one could claim copyright.” He ruled 
that if two or more collaborators intend to be joint 
owners of the work they create, “that should be enough 
to constitute them joint authors,” even if one of them 
contributes only uncopyrightable ideas and the other 
contributes only an uncopyrightable “envelope.” 
 McFarlane also argued – quite surprisingly, given 
that he is the publisher of Spawn – that Gaiman doesn’t 
co-own copyrights in Cogliostro and Medieval Spawn, 
because they are not copyrightable characters at all. 
Judge Posner rejected this argument too. 
 The judge agreed that Gaiman’s verbal description 
of Cogliostro may have been of a stock (and therefore 
uncopyrightable) character. But “once he was drawn and 
named and given speech he became sufficiently 
distinctive to be copyrightable.” Medieval Spawn – a 
derivative work based on McFarlane’s pre-existing 
“Spawn” character – was copyrightable too, because it 
was sufficiently distinct from the earlier Spawn. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 3, AUGUST 2004 13

 McFarlane also argued that Gaiman’s co-authorship 
claims were barred by the statute of limitations. Judge 
Posner ruled that the Copyright Act’s three-year statute 
of limitations applied to Gaiman’s claims, and that 
Gaiman filed his lawsuit within three years of the date 
the claim arose. The exact date the claim actually arose 
was a big issue in the case, because comic books 
featuring Gaiman’s co-authored characters were 
published with copyright notices, and registered for 
copyright, in McFarlane’s name alone, more than three 
years before Gaiman filed suit. Judge Posner ruled, 
however, that copyright notices and registrations do not 
start the running of the statute of limitations for 
compilations (which Spawn comic books were). So in 
this case, the limitations period didn’t begin to run until 
McFarlane’s lawyer sent Gaiman’s lawyer a letter 
denying Gaiman’s copyright interest. 
 Gaiman was represented by Kenneth F. Levin of 
Levin & Associates in Chicago. McFarlane was 
represented by Michael A. Kahn of Blackwell Sanders 
Peper Martin in St. Louis. 
 
Gaiman v. McFarlane, 360 F.3d 644, 2004 
U.S.App.LEXIS 3396 (7th Cir. 2004) 
 
 
Sony Pictures reportedly settles class action 
lawsuit complaining about movie ads that 
quoted favorable opinions of fictitious film 
critic, after appellate court ruled that 
California anti-SLAPP statute does not 
apply to movie ads, and thus affirmed trial 
court’s denial of Sony’s motion to dismiss 
the case 
 
 Sony Pictures has reportedly settled a class action 
lawsuit that Justice Reuben Ortega described as the 
“most frivolous case with which [he] ever had to deal.” 
The reason that Sony settled it, nevertheless, was that 
Justice Ortega’s opinion was expressed in dissent from a 
ruling in which two of his colleagues on the California 
Court of Appeal held that California’s anti-SLAPP 
statute did not apply to ads for four movies Sony 
released in 2000 and 2001. The ads accurately quoted 
favorable reviews from real movie critics, and also 
quoted favorable reviews from a fictitious reviewer 
named “David Manning.” 
 “Manning’s” quotes were inserted into the ads by a 
Sony employee, without the knowledge, let alone the 
consent, of the studio’s senior management. Indeed, 
when Sony’s managers learned of the fictitious quotes, 
they apologized, withdrew the ads, and suspended the 
employee and his immediate supervisor. Those actions, 
however, were not enough to satisfy California-resident 
film-goers Omar Rezec and Ann Belknap. They filed a 

class action lawsuit against the studio, alleging claims 
under California unfair competition, false advertising, 
and consumer protection statutes. 
 Sony responded with a motion to dismiss the case, 
relying on another California statute directed against 
lawsuits known as “strategic lawsuits against public 
participation,” or “SLAPP” lawsuits. SLAPP lawsuits are 
those that prevent or punish the exercise of political 
rights, including free speech rights. The California anti-
SLAPP statute is “construed broadly.” And that is why 
Sony and dissenting Justice Ortega thought Rezec and 
Belknap’s case should be dismissed. The trial court 
disagreed, however, and thus denied Sony’s motion. 
 On appeal, a two-justice majority affirmed. In an 
opinion by Justice Robert Mallano, the appellate court 
held that Sony’s ads were commercial speech, and thus 
the anti-SLAPP statute did not apply, because “the ads 
did not ‘further . . . [Sony’s] right of petition or free 
speech [arising] under the . . . Constitution in connection 
with a public issue.’” 
 Justice Mallano rejected Sony’s argument that 
because its movies were noncommercial speech, ads for 
those movies were protected too. Earlier cases have held 
that ads for noncommercial speech are themselves 
protected by the First Amendment. And Justice Mallano 
agreed that if the ads had contained excerpts from the 
movies, and those excerpts had triggered the lawsuit, the 
ads would be protected. But the justice concluded that 
“Under Sony’s absolutist approach, every film 
advertisement, no matter how false, would be outside the 
scope of consumer protection laws . . . [and we] reject 
that position.” 
 Justice Mallano noted that he had not decided 
whether Rezec and Belknap had stated valid claims. And 
in dissent, Justice Ortega argued they had not. 
 Nevertheless, it has been reported that Sony has 
settled the case by agreeing to pay $1.5 million to the 
class, each member of which will be entitled to $5 for 
each falsely-advertised movie he or she attended. (News 
reports do not indicate whether class members will have 
to indicate whether they actually were induced to see the 
movies by the “David Manning” quotes in order to claim 
their compensation.) 
 Rezec and Belknap were represented by Norman B. 
Blumenthal of Blumenthal & Markham in San Diego. 
Sony Pictures was represented by Robert M. Schwartz of 
O’Melveny & Myers in Los Angeles. 
 
Rezec v. Sony Pictures Entertainment, Inc., 10 
Cal.Rptr.3d 333, 2004 Cal.App.LEXIS 226 (Cal.App. 
2004) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 3, AUGUST 2004 14

Singer-songwriter Hughie Thomasson was 
entitled to rescind recording and publishing 
agreements for non-payment of royalties, 
even though Thomasson’s alleged breach of 
publishing agreement may have given 
publisher a right of equitable recoupment 
 
 Singer-songwriter Hughie Thomasson used to have 
contracts with a music publisher known as Hustlers, Inc., 
and a related record production company known as 
Outlaws Productions. After a quarter-century (or more), 
Thomasson’s relationship with his publisher and 
production company turned sour, for reasons (not yet) 
revealed in published opinions that were triggered by an 
eventual lawsuit among them. 
 The breakdown may have had something to do with 
Thomasson’s joining the resurrected Lynyrd Skynyrd 
and his work on its album “Edge of Forever,” though it’s 
possible Thomasson defected to Lynyrd Skynyrd as a 
result of disagreements with The Outlaws (his former 
band) and Hustler. 
 Whether cause or effect, litigation between 
Thomasson on the one hand and Hustlers and Outlaws 
Productions on the other has resulted in a pre-trial ruling 
in Thomasson’s favor that looks to be significant. In 
response to cross-motions for partial summary judgment, 
federal District Judge Thomas Thrash has ruled that 
Thomasson was entitled to rescind his publishing 
agreement with Hustlers and his recording agreement 
with Outlaws Productions, because the two companies 
withheld royalties they should have paid him. 
 The ruling appears to be significant, because 
Hustlers and Outlaws withheld royalties only (they say) 
to recoup damages Hustler suffered as a result of 
Thomasson’s own alleged and prior breach of its 
agreement with him. They argued, and Judge Thrash 
agreed, that “New York law authorizes equitable 
recoupment.” 
 Nevertheless, the judge ruled, “this does not alter the 
fact that failure to pay royalties is a breach of the 
publishing agreement which authorizes Thomasson to 
rescind or terminate the [Hustlers] agreement.” 
 Judge Thrash also ruled that the failure of Outlaws 
Productions to pay Thomasson royalties entitled him to 
rescind his Outlaws agreement as well. Although that 
agreement included a recoupment clause, it only 
authorized recoupment of advances; it did not authorize 
recoupment of funds that Thomasson may have owed 
Hustlers. 
 These rulings do not necessarily mean that Hustler 
will be unable to recover its damages, if it eventually 
proves that Thomasson – rather than it – breached their 
agreement. Judge Thrash refused to dismiss Hustlers’ 
claim against Thomasson for breach of contract or 
related common law claims seeking equitable remedies. 

 The judge also refused to dismiss Hustlers’ Lanham 
Act claim against Thomasson. That claim was based on 
instructions Thomasson gave his new record company to 
list his new publishing company, Justice Writers 
Publishing, on the “Edge of Forever” album, in place of 
Hustlers. In a single, long paragraph that does not 
mention, let alone distinguish, the Supreme Court’s 
decision in Dastar v. Twentieth Century Fox (ELR 
25:1:7), Judge Thrash held that consumers might be 
confused by “such a misrepresentation.” 
 In an earlier opinion in this case, Judge Thrash 
dismissed copyright infringement claims that Hustlers 
had asserted against Sanctuary Records, as a result of its 
sending royalties to Thomasson’s new publishing 
company instead of to Hustlers (ELR 25:3:10). 
 Hustlers, Inc., was represented by Terry Dale 
Jackson in Atlanta. Thomasson and Outlaws Productions 
were represented by Joseph M. Beck of Kilpatrick 
Stockton in Atlanta, Marva Jones Brooks of Arnall 
Golden & Gregory in Atlanta, and by James H. Harris III 
of Gordon Martin Jones & Harris in Nashville. 
 
Hustlers, Inc. v. Thomasson, 307 F.Supp.2d 1375, 2004 
U.S.Dist.LEXIS 4440 (N.D.Ga. 2004) 
 
 
Former KISS songwriter Vinnie Cusano 
sold all rights, except his writer’s share of 
performance royalties, in “Creatures of the 
Night” songs, so court dismisses lawsuit 
complaining about buyer’s receipt of 
mechanical royalties 
 
 Vincent “Vinnie” Cusano used to play guitar and 
write songs for KISS. As a songwriter, he had his own 
music publishing company called Street Beat Music. 
Street Beat wasn’t a separate entity though; it was simply 
a fictitious business name for Cusano himself. 
 Street Beat’s legal status became significant, 
because after Cusano left the band, Street Beat sold all of 
its rights in Cusano’s songs – including three he co-
wrote for KISS’s “Creatures of the Night” album – to 
Horipro Entertainment Group, the music publishing 
company that publishes KISS’s songs. Thereafter, 
Polygram Records – the album’s distributor – paid all 
mechanical royalties for those songs to Horipro, rather 
than to Cusano. Later still, a wide-ranging dispute broke 
out between Cusano and KISS, as well as Polygram and 
Horipro. Other aspects of that dispute have appeared in 
these pages before (ELR 23:9:18, 24:4:16, 25:9:11). 
 In his lawsuit against Horipro, Cusano accused the 
publisher of fraud, deceit and conversion, based on 
Horipro’s receipt of both the publisher’s and the writer’s 
shares of mechanical royalties from Polygram. 
According to Cusano, Horipro had acquired only the 
publisher’s share of royalties from Street Beat, not the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 3, AUGUST 2004 15

writer’s share. Cusano based this claim on his 
contentions that: he and Street Beat were separate 
entities; Street Beat owned, and thus could sell, only the 
publisher’s share of royalties earned by the songs; and 
thus Horipro acquired only the publisher’s share, not 
Cusano’s separate writer’s share. 
 The sale agreement between Street Beat and Horipro 
did, indeed, reserve to Cusano the writer’s share of 
public performance royalties (royalties which BMI 
apparently continued to pay to Cusano). But that 
provision hurt Cusano more than it helped him, in his 
suit against Horipro. It hurt, because District Judge 
Victor Marrero concluded that it showed that Street Beat 
owned all of the royalty rights to the songs, and would 
have conveyed them to Horipro, had it not been for the 
“carve out” of the writer’s share performance royalties. 
 More significantly, the evidence showed that Street 
Beat was not a corporation or other legal entity separate 
from Cusano himself. Instead, the evidence showed that 
“Street Beat” was simply Cusano’s fictitious business 
name. Judge Marrero explained that “a fictitious business 
name is more properly characterized as an alias – it is 
solely a descriptive term.” What’s more, in one of 
Cusano’s earlier lawsuits, he acknowledged there was no 
legal distinction between himself and Street Beat. 
 Thus, when Street Beat sold everything to Horipro 
except Cusano’s writer’s share of performance royalties, 
it was Cusano himself who sold those rights. As a result, 
Judge Marrero granted Horipro’s motion for summary 
judgment and dismissed all of Cusano’s claims. 
 Cusano was represented by Ira Allan Ginsburg in 
Morris Plains. Horipro was represented by Orin S. 
Snyder of Parcher Hayes & Snyder in New York City, 
and by John H. Lavely of Lavely & Singer in Los 
Angeles. 
 
Cusano v. Horipro Entertainment Group, 301 F.Supp.2d 
272, 2004 U.S.Dist.LEXIS 1182 (S.D.N.Y. 2004) 
 
 
Movie theater’s failure to remove able-
bodied patrons from wheelchair 
“companion seats” at sold-out screening of 
“Chicken Run,” when asked to do so, 
violated Americans with Disabilities Act, 
appellate court affirms 
 
 The AMC Rolling Hills Theater in Torrance, 
California, is designed to accommodate wheelchair-
bound patrons, as required by the Americans with 
Disabilities Act. It has spaces for wheelchairs and 
adjacent seats for companions of wheelchair-bound 
patrons. AMC even posted signs on the backs of those 
wheelchair companion seats indicating they are intended 
for use by companions of individuals with disabilities. 

 Nevertheless, when wheelchair-bound patron Robin 
Fortyune and his wife arrived at the theater 20 minutes 
early for an opening weekend, sold-out showing of 
“Chicken Run,” they found an able-bodied man and his 
son sitting in two of the companion seats. Though the 
Fortyunes and an assistant to the Theater’s manager 
asked the able-bodied patrons to move, they wouldn’t. 
The manager’s assistant refused to insist they move, 
because an AMC manual said that at sold out showings, 
“everyone shares the same risk of being unable to sit 
together.” 
 That may have been AMC’s policy then, but it is no 
more. Fortyune filed an ADA lawsuit against AMC, and 
won. Federal District Judge Nora Manella ruled that 
AMC violated the ADA by refusing to require the able-
bodied patrons to move, and she issued an injunction 
requiring AMC to modify its policies so that wheelchair 
companions are given priority for seating in the 
companion seats, so long as wheelchair patrons and their 
companions arrive at least 10 minutes before show time. 
 AMC appealed that ruling, but without success. In 
an opinion by Judge Kim Wardlaw, the Court of Appeals 
has affirmed the injunction. Judge Wardlaw held that the 
theater’s refusal to remove the able-bodied patrons from 
companion seats had a discriminatory effect on 
wheelchair-bound patrons, and that modification of 
AMC’s policies was necessary and reasonable and would 
not fundamentally alter the nature of the services AMC 
provides. Moreover, Judge Wardlaw concluded, the 
injunction does not give undue preferential treatment to 
the disabled. 
 Fortyune was represented by Russell C. Handy of 
the Center for Disability Access in San Diego. AMC was 
represented by Gregory F. Hurley of Greenberg Traurig 
in Irvine. 
 
Fortyune v. American Multi-Cinema, Inc., 364 F.3d 
1075, 2004 U.S.App.LEXIS 7235 (9th Cir. 2004) 
 
 
PGA rule that prohibits sale of real-time golf 
scores made available at tournament media 
centers does not violate antitrust laws, 
appellate court affirms, because PGA has 
valid business justification for rule 
 
 The PGA Tour has prevailed, once again, in an 
antitrust lawsuit filed against it by Morris 
Communications, a media company that publishes 
newspapers and operates a website. Morris’ lawsuit was 
provoked by a PGA rule that prohibits Morris from 
selling real-time golf scores it obtains at tournament 
media centers, without PGA Tour’s consent. Morris (and 
others) can obtain the PGA’s consent by paying a 
licensing fee. But Morris contended it should be free to 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 3, AUGUST 2004 16

sell real-time golf scores to its own customers, without 
paying the PGA anything. 
 The PGA rule to which Morris took exception is 
known as the On-Line Service Regulations. The rule 
requires media organizations to delay posting scores on 
their websites until those scores have been posted on the 
PGA Tour’s own website, www.pgatour.com. The PGA 
acknowledges that the purpose of the rule is to “promote 
the competitiveness of its own website.” To Morris, of 
course, by promoting the “competitiveness of its own 
website,” the PGA hampers the competitiveness of 
Morris’ website. And that is why Morris filed an antitrust 
lawsuit alleging that the PGA Tour had monopolized the 
Internet market for real-time golf scores. 
 The PGA Tour has been atop the leader board in this 
lawsuit from its start. Early in the case, federal District 
Judge Harvey Schlesinger denied Morris’ motion for a 
preliminary injunction (ELR 22:10:21). Later, Judge 
Schlesinger granted PGA Tour’s motion for summary 
judgment (ELR 24:12:16). And now, the Court of 
Appeals has affirmed the PGA’s victory. 
 The key fact, in all of three of these opinions, was 
the work the PGA has to do in order to post real-time 
golf scores in its tournament media centers. Tournament 
golfers play simultaneously on courses that are as big as 
150 acres, so the collection of scores in real time cannot 
be done by a single person. The PGA has created an 
elaborate system – called the “Real-Time Scoring 
System” – by which large numbers of volunteers follow 
contestants and relay their scores by radio back to PGA 
media centers, where they are compiled and posted on 
score boards, for viewing by credentialed members of 
the media. This meant that as a practical matter, Morris 
could not collect real-time scores itself; it could get them 
only from PGA media centers – something it was able to 
do, because it was a credentialed media member. To 
become credentialed, however, Morris had to agree to 
abide by the On-Line Service Regulations that became 
the target of its antitrust lawsuit. 
 In an opinion by Judge Joel Dubina, the Court of 
Appeals held that even if the PGA Tour has monopoly 
power in the Internet market for real-time golf scores, 
Morris’ claims could not prevail, because the PGA has a 
valid business justification for its rule: preventing Morris 
from “free-riding” on the PGA’s Real-Time Scoring 
System. Judge Dubina ruled that Morris does not have a 
right to sell real-time scores, because “they are a product 
of [the Real-Time Scoring System], which PGA owns 
exclusively.” Indeed, Judge Dubina agreed with District 
Judge Schlesinger that the PGA Tour “has a right to sell . 
. . its product, championship golf, and . . . [compiled] 
golf scores, on the Internet in same way the [PGA] 
currently sells its rights to television broadcasting 
stations.” 
 Morris Communications was represented by David 
Clark Borucke of Holland & Knight in Tampa. The PGA 

Tour was represented by Jeffrey A. Mishkin of Skadden 
Arps Slate Meagher & Flom in New York City. 
 
Morris Communications Corp. v. PGA Tour, Inc., 364 
F.3d 1288, 2004 U.S.App.LEXIS 5915 (11th Cir. 2004) 
 
 
Tennessee high school athletic association 
rule prohibiting use of “undue influence” in 
recruiting violated constitutional rights of 
Brentwood Academy, trial court determines 
 
 Brentwood Academy is a powerhouse, on the 
football field and in the courts of law. Its latest 
courtroom victory was against the Tennessee Secondary 
School Athletic Association. Following a 10-day trial, 
federal District Judge Todd Campbell ruled that the 
Athletic Association had applied its “undue influence” 
rule against Brentwood in an unconstitutional fashion. 
As a result, Judge Campbell declared penalties the 
Association had imposed against Brentwood to be 
“void,” and he enjoined their enforcement. 
 Brentwood is a private Christian school in 
Tennessee and a member of the Tennessee Secondary 
School Athletic Association. In 1997, other members of 
the Association complained that Brentwood got to be a 
football powerhouse by violating Association recruiting 
rules, including a rule that prohibits members from using 
“undue influence” to recruit student-athletes. The 
Association agreed, and sanctioned Brentwood by 
banning it from tournaments for two years, putting it on 
probation for four years, and fining it $3,000. 
 Brentwood responded by suing the Association. 
After much litigation over whether the Association is a 
“state actor” – because only “state actors” are required to 
comply with the Constitution – the United States 
Supreme Court decided that it is (ELR 20:9:16, 21:7:22, 
22:11:24). The Supreme Court didn’t decide whether the 
“undue influence” rule is unconstitutional, however. 
Instead, the case was remanded for further consideration 
of that issue. Following remand, the Court of Appeals 
ruled that the District Court had to determine whether the 
rule was “narrowly tailored” to protect the Association’s 
interests in: keeping athletics subordinate to academics; 
protecting student-athletes from exploitation; and 
fostering equal competition among schools (ELR 
23:9:22). 
 Judge Campbell found that the Association had not 
applied its “undue influence” rule in a way that was 
narrowly tailored to protect those interests. In a 30-page 
decision, the judge acknowledged that Brentwood had 
invited middle school students to participate in 
Brentwood’s spring football practice. But the judge 
noted that Brentwood only invited those students who 
had already decided to attend Brentwood, as shown by 
the fact that they had applied, been tested and admitted 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 3, AUGUST 2004 17

to the school, and had signed enrollment contracts. 
Under these circumstances, the judge said, the spring 
practice invitations “were ‘appropriate’ and ‘normal’ 
speech for a school,” and were “an example of ‘due,’ 
rather than ‘undue’ influence. . . .” As a result, by 
penalizing Brentwood, the Association violated the 
school’s First Amendment rights. 
 Though Brentwood’s courtroom victory meant that 
it avoided the sanctions, Judge Campbell didn’t give the 
school everything it wanted. Brentwood introduced 
evidence that the Association had caused the school 
hundreds of thousands of dollars in damages, because it 
had been characterized as a “cheater” in the news media, 
and because its employees had spent hundreds of hours 
on the case. But Judge Campbell found that the school’s 
reputation had been harmed by the media, not by the 
Association, and that the time its employees spent on the 
case was simply “the price of litigation.” 
 Brentwood was represented by H. Lee Barfield in 
Nashville. The Association was represented by Richard 
Lee Colbert in Nashville. 
 
Brentwood Academy v. Tennessee Secondary School 
Athletic Association, 304 F.Supp.2d 981, 2003 
U.S.Dist.LEXIS 24769 (M.D.Tenn. 2003) 
 
 
Heather Sue Mercer is awarded $349,244 in 
attorney’s fees, even though she recovered 
only $1 in compensatory damages after 
appeals court ruled that punitive damages 
are not available under Title IX, in case in 
which she proved that Duke University 
discriminated against her on the basis of sex 
by cutting her from football team 
 
 Heather Sue Mercer made news, and maybe history, 
when in 1995, the Duke football coach allowed her to try 
out for the team, successfully, as a place kicker. She 
didn’t, however, actually play in any games that season, 
and the coach cut her from the team before the next 
season began. Then, Mercer made law, when she sued 
Duke University, successfully, for discriminating against 
her on the basis of sex, by allowing the coach to cut her 
from the team, in violation of Title IX (ELR 24:1:8). 
 The jury awarded Mercer $1 in compensatory 
damages, and $2 million in punitive damages. Federal 
District Judge James Beaty awarded her an additional 
$341,000 in attorney’s fees (plus $48,000 in costs). In 
all, the judgment came to almost $2.4 million. 
 On appeal, though, Duke won a tremendous victory. 
The appellate court held that punitive damages are not 
available in Title IX cases (ELR 24:11:16) – thereby 
leaving Mercer with just $1 in actual damages. Duke 
tried to persuade the Court of Appeals that attorney’s 

fees should not be awarded at all, in a case where actual 
damages were just $1. But the appellate court sent the 
case back to District Judge Beaty, to decide that issue. 
 On remand, Judge Beaty has decided that Mercer is 
entitled to attorney’s fees, despite her modest recovery, 
and he has awarded her somewhat more, rather than less, 
than he awarded before. Judge Beaty applied a three-part 
standard, in deciding whether to award fees: the 
difference between the amount of damages Mercer 
sought and the amount she recovered; the “significance 
of the legal issue” on which she prevailed; and whether 
she “accomplished some public goal. . . .” 
 Applying that standard, the judge decided that 
Mercer was entitled to fees. He didn’t award all that her 
attorneys requested, though. Instead, he multiplied the 
hours her attorneys worked on the liability issues in the 
case (excluding the time they spent on the damages 
issue) by an hourly rate of $250 (which Duke stipulated 
was reasonable). He then reduced that amount by 20%, 
to reflect that although Mercer won the liability issue, 
she lost on the damages issue. 
 The result came to  $349,244. 
 Mercer was represented by Martha Melinda 
Lawrence of Patterson Harkavy & Lawrence in Raleigh. 
Duke was represented by John M. Simpson of Fulbright 
& Jaworski in Washington D.C. 
 
Mercer v. Duke University, 301 F.Supp.2d 454, 2004 
U.S.Dist.LEXIS 1592 (M.D.N.C. 2004) 
 
 
University of Minnesota’s victory in 
employment discrimination lawsuit filed by 
former assistant coach of women’s hockey 
team is affirmed 
 
 David R. Horn was one of two assistant coaches 
hired by the University of Minnesota in 1997 for its 
women’s hockey team. He was paid $20,000 a year, 
while the other assistant coach – a woman – was paid 
$33,000. When Horn eventually learned and complained 
about the pay disparity, he was treated poorly by the 
team’s head coach, and he later left the University to 
take a job elsewhere. 
 That might have been the end of the matter, but it 
wasn’t. Horn filed an employment discrimination lawsuit 
against the University, alleging claims under the federal 
Equal Pay Act, and for retaliation and constructive 
discharge. He lost at trial, and then again on appeal. 
 In a short opinion by Judge David Hansen, the Court 
of Appeals noted that Horn’s duties and those of the 
other assistant coach were different and required 
different degrees of skill and responsibility. As a result, 
the jobs were not “substantially equal,” as required to 
prove a violation of the Equal Pay Act. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 3, AUGUST 2004 18

 Judge Hansen also agreed with the trial court that 
Horn filed to prove that the deterioration of his working 
relationship with the team’s head coach “resulted in any 
materially significant disadvantage.” He was offered a 
contract extension at increased pay – an offer he chose 
not to accept, because he took a new job elsewhere. 
 Finally, Judge Hansen agreed that the head coach’s 
actions towards Horn did not amount to constructive 
discharge, because they did not create “intolerable” 
working conditions. 
 Horn was represented by Kahn Schermer in 
Minneapolis. The University was represented by Jennifer 
Lynn Frisch in Minneapolis. 
 
Horn v. University of Minnesota, 362 F.3d 1042, 2004 
U.S.App.LEXIS 6466 (8th Cir. 2004) 
 
 
Lawsuit against Disney, complaining of use 
of computer-morphed yearbook images in 
television series and on Internet, was time-
barred, because suit was filed more than two 
years after use was discontinued, California 
appellate court affirms 
 
 Dean Long, Jr., claims that The Walt Disney 
Company used his image, computer-morphed from his 
sixth-grade yearbook, in television broadcasts of 
children’s programming on ABC, and on the Internet. 
His claim was made in a lawsuit alleging causes of 
action for violation of right of publicity, appropriation of 
likeness, and intentional infliction of emotional distress. 
 When it was filed, Long’s case may have presented 
an interesting issue of whether morphed images do 
violate the right of publicity, where those whose 
photographs were morphed did not detect the use of their 
images, precisely because their images were morphed. 
(That appears to be what Long alleged.) The answer to 
that question, however, will have to await another case, 
because Long’s lawsuit has been dismissed as time-
barred. 
 In California, there is a two-year statute of 
limitations for the kinds of claims made by Long. But the 
case was filed more than two years after Disney 
discontinued using the offending images. Long argued 
that the statute of limitations did not begin to run until he 
discovered Disney’s use of his image. But in an opinion 
by Justice Laurie Zelon, the California Court of Appeal 
has rejected that argument. 
 Justice Zelon noted that under California’s Uniform 
Single Publication Act, the statute of limitations begins 
to run on the first publication of any statement that 
triggers a claim for libel, invasion of privacy, “or any 
other tort.” In cases that arose under that Act, the 
plaintiffs sought to get around the statute of limitations 
by arguing – just as Long did – that the limitations 

period should begin when publication of the offending 
statement is discovered, rather than when it was made. 
The argument was rejected in those cases, and was in 
Long’s case too. 
 Long also argued that the morphing of his 
photograph was an act of fraudulent concealment. But 
Justice Zelon disagreed. “Absent a fiduciary relationship, 
nondisclosure is not fraudulent concealment,” she 
explained. “[A]ffirmative deceptive conduct is required.” 
Disney’s alleged morphing of Long’s photo did not 
constitute affirmative deceptive conduct, because “There 
was no evidence that the likenesses that were broadcast, 
‘morphed’ as they were, were unrecognizable to [Long] 
at first viewing. . . .” 
 Long was represented by Neville L. Johnson and 
Brian A. Rishwain of Johnson & Rishwain in Los 
Angeles, and by Rodney A. Smolla. Disney was 
represented by John B. Quinn of Quinn Emanuel 
Urquhart Oliver & Hedges in Los Angeles. 
 
Long v. Walt Disney Co., 10 Cal.Rptr.3d 836, 2004 
Cal.App.LEXIS 296 (Cal.App. 2004) 
 
 
Producer and distributor of Indian film 
“Asoka” are awarded $750 in statutory 
damages and $22,000 in attorney’s fees and 
costs in copyright infringement suit against 
video store that intentionally infringed 
movie’s copyright by making, renting and 
selling unauthorized DVDs and 
videocassettes 
 
 Movie piracy doesn’t pay, but it doesn’t always cost 
as much as copyright owners would like. That’s a 
conclusion that can be drawn from a recent case filed by 
Arclightz and Films – the company that produced the 
Indian movie “Asoka” – and by Enzo Pictures, the 
movie’s distributor (outside of India, Bhutan, Nepal and 
Bangladesh). 
 Arclightz and Enzo filed a copyright infringement 
suit against a video store in New York City called 
“Video Palace.” The evidence showed that Video Palace 
made unauthorized DVD and videocassette copies of 
Asoka, and then sold and rented them to its customers, 
while the movie was still showing in theaters, four 
months before it was slated for homevideo release. 
 Under these circumstances, the primary issue in the 
case was not liability, which Video Palace admitted, but 
damages. Arclightz and Enzo asked federal District 
Judge Shira Scheindlin to award them $300,000 in 
statutory damages. They argued that Video Palace had 
committed two “willful” infringements – one by copying 
the movie, and a second by renting it – and that the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 3, AUGUST 2004 19

Copyright Act authorizes awards of as much as $150,000 
for each willful infringement. 
 Judge Scheindlin agreed that Video Palace had 
committed willful infringement. It openly sold and 
rented unauthorized copies of Asoka – copies it 
apparently made using 40 video copying machines U.S. 
Marshals found on the second floor of the store. 
Nevertheless, Judge Scheindlin awarded Arclightz and 
Enzo just $750 in statutory damages – rather than the 
$300,000 their attorneys had requested. 
 The judge explained that statutory damages are 
calculated on the basis of the number of works whose 
copyrights are infringed, not on the number of 
infringements. In this case, only one movie’s copyright 
was infringed, so $150,000 was the maximum she could 
award. Rather than award the maximum, however, she 
awarded the minimum. She did, because Video Palace 
had conceded liability, had offered a settlement that 
exceeded its profits, and was a small business with 
limited revenue. 
 Judge Scheindlin found that Video Palace would be 
deterred from further infringements by requiring it to pay 
Arclightz and Enzo’s attorney’s fees. The judge found 
that hourly billing rates of $375 and $350 for partners 
and $100 for an associate were “reasonable.” Based on 
those rates, and the time devoted by the lawyers to the 
case against Video Palace, the judge awarded roughly 
$20,500 in attorney’s fees and another $1,750 in costs. 
 Arclightz and Enzo were represented by Megha 
Bhouraskar of Poppe & Bhouraskar in New York City. 
Video Palace was represented by Gerald J. McMahon in 
New York City. 
 
Arclightz and Films v. Video Palace Inc., 303 F.Supp.2d 
356, 2003 U.S.Dist.LEXIS 18414 (S.D.N.Y. 2003) 
 
 

Previously Reported: 
 
 Australian High Court to hear PlayStation case. 
The High Court of Australia has agreed to hear the Sony 
PlayStation “mod chip” case, Kabushiki Kaisha Sony 
Computer Entertainment v. Stevens, in which an 
Australian appellate court held that the sale of computer 
chips that permit Australians to play imported games on 
modified PlayStation consoles violates the Australian 
Copyright Act’s ban on “circumvention” devices (ELR 
25:6:12). 
 
 United States Supreme Court denies cert. The 
United States Supreme Court has denied petitions for 
certiorari in these previously reported cases: Graves v. 
Warner Bros., 124 S.Ct. 2884, 2004 U.S.LEXIS 4418 
(2004), in which a Michigan appellate court reversed a 
$29 million judgment against the Jenny Jones Show in a 
wrongful death action filed by the estate of Scott 
Amedure who was shot to death by Jonathan Schmitz 
after Amedure revealed he had a crush on Schmitz 
during the taping of an episode about same-sex crushes 
(ELR 24:12:9); Passport Video v. Elvis Presley 
Enterprises, 124 S.Ct. 2886, 2004 U.S.LEXIS 4424 
(2004), in which the Ninth Circuit Court of Appeals 
upheld a preliminary injunction barring the distribution 
of an Elvis Presley video documentary on the grounds 
that the documentary producer’s unlicensed use of 
copyrighted television clips, photos and music was not a 
“fair use” (ELR 25:7:13); and Cinemark USA v. United 
States, 124 S.Ct. 2905, 2004 U.S.LEXIS 4609 (2004), in 
which the Sixth Circuit Court of Appeals held that 
Americans with Disabilities Act regulations require 
movie theaters to provide wheelchair patrons with lines 
of sight that are “similar” to those of other patrons, not 
simply “unobstructed” views (ELR 25:10:19). 
 
 Opinions published. Opinions have been published 
in these previously reported cases: Peliculas Y Videos 
Internacionales v. Harriscope of Los Angeles, 302 
F.Supp.2d 1131, 2004 U.S.Dist.LEXIS 2302 (C.D.Cal. 
2004)(ELR 25:12:16); Ulloa v. Universal Music and 
Video, 303 F.Supp.2d 409, 2004 U.S.Dist.LEXIS 364 
(C.D.Cal. 2004); Clarett v. National Football League, 
306 F.Supp.2d 379, 411, 2004 U.S. Dist. LEXIS 1396, 
1768 (S.D.N.Y. 2004)(ELR 25:9:4, 25:11:27); and 321 
Studios v. Metro Goldwyn Mayer Studios, 307 F.Supp.2d 
1085, 2004 U.S.Dist.LEXIS 2771 (N.D.Cal. 2004)(ELR 
25:11:12, 26:2:26). 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 3, AUGUST 2004 20

 
Entertainment Lawyer News: 
 
 Movie lawyer Patty Mayer joins Mitchell 
Silberberg & Knupp. Former MGM Senior Vice 
President Patricia (Patty) Mayer has returned to Los 
Angeles from London, and has joined Mitchell 
Silberberg & Knupp as a partner in the firm’s 
Entertainment and New Media Practice Group. After 
many years at MGM, she moved to London where she 
practiced media law as a Solicitor for three years with SJ 
Berwin. In her “spare time,” she also competed in 
international equestrian competitions with her horse, 
Exakt. While at SJ Berwin, she developed an 
international practice, representing talent, producers and 
financers in Europe and in Hollywood. Among her 
clients are: The Jailhouse Company, producers of the 
musical “Jailhouse Rock” which opened last spring in 
London’s West End; the artist Alison Jackson, known for 
her BAFTA-award winning BBC series, best-selling 
books and award-winning Schweppes advertisements; 
Diageo and Saatchi & Saatchi in connection with their 
successful campaigns for Guinness featuring Michael 
Power and Adam King; Freeway Entertainment and 
Fintage House, companies that provide financial services 
to the entertainment industry; independent producers 
Andreas Bareiss (producer of the Academy Award 
winning “Nowhere in Africa”), David Ladd and 
Francesca Barra; production companies Kings Road, SD 
Entertainment, Shine, and BBC Films; UK funds; and 
major motion picture studios. Mayer received both her 
B.A. and J.D. degrees from UCLA. 
 
 Tax lawyer Katharine Davidson joins Alschuler 
Grossman Stein & Kahan. Alschuler Grossman Stein 
& Kahan has announced that M. Katharine Davidson has 
joined the firm as a tax partner in the firm’s 
Transactional Department. Davidson was formerly with 
Pillsbury Winthrop where she was a tax partner and co-
leader of the Media & Entertainment Industry Team. 
Davidson’s practice focuses on tax planning, structuring 
and business advice for both domestic and international 
transactions. Davidson also counsels foreign clients with 
respect to investments in the United States, the 
application of tax treaties, U.S. withholding obligations, 
compliance issues, and U.S. income tax obligations of 
aliens resident in the United States. Additionally, she 
advises U.S. companies and individuals who conduct 
business abroad. In entertainment taxation matters, she 
has advised on tax structuring for the acquisition and  

 
disposition of film libraries, film production and 
distribution arrangements, concert tours, and planning 
for international activities of foreign and domestic 
entertainers, writers and other creative artists. Davidson 
received her B.A. cum laude from the University of 
Southern California in 1974 and her J.D. from Loyola 
Law School of Los Angeles, Order of the Coif, in 1984 
where she was Managing Editor of the Loyola of Los 
Angeles Law Review. Davidson served as a law clerk for 
Judge Mary Ann Cohen of the United States Tax Court 
in Washington, D.C. She was Chair of the Taxation 
Section of the Los Angeles County Bar Association in 
2000-2001.  
 
 Music lawyer Richard Leher joins Greenberg 
Traurig. Richard Leher, formerly the head of business 
affairs for DreamWorks Records, has joined the 
Greenberg Traurig in Los Angeles. A music industry 
veteran with 24 years in private practice prior to moving 
to The Walt Disney Company in 1994 to serve as 
executive vice president of Hollywood Records, his 
clients include high-profile talent such as The Rolling 
Stones which he has represented continuously since 
1977. Leher has extensive experience representing major 
record and publishing companies, artists, producers, 
writers, management companies and entertainment 
industry executives. Well versed in the legal and 
practical challenges associated with the exploitation and 
protection of intellectual property, he has been at the 
forefront of efforts to protect artists’ and labels’ rights in 
the digital era. Leher graduated from Boalt Hall School 
of Law at the University of California, Berkeley. He 
started his legal career at Mitchell, Silberberg & Knupp 
and chaired its music practice for several years until he 
left the firm for The Walt Disney Company and 
Hollywood Records. 
 
 Anti-piracy lawyer Mark Litvack Joins Mitchell 
Silberberg & Knupp from the MPAA. Mark Litvack, 
formerly the MPAA’s Vice-President & Director of 
Legal Affairs for World-Wide Anti-Piracy, has joined 
the Entertainment and IP group at Mitchell Silberberg & 
Knupp. Litvack spent six years with the MPAA, from 
1998 to 2004, as a primary strategist for the movie 
industry on all anti-piracy related litigation, including the 
Scour and Aimster cases (which resulted in shutdowns of 
P2P systems), the Bermuda Cablevision case (which 
resulted in a settlement of more than $20 million), the 
iCraveTV case (which shut down a Canadian-based 

 
DEPARTMENTS 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 3, AUGUST 2004 21

Internet television service), and the Gulfcom case (which 
resulted in the shutdown of an unauthorized 
retransmission system and the recovery of all costs). 
Litvack also was involved in the 321 Studios litigation 
(involving the DMCA’s anti-circumvention provisions). 
Before joining the MPAA, Litvack was a Senior 
Attorney at Texaco, Inc., where he defended the oil 
company in a wide range of litigation matters from 
employee disputes to distribution issues to trademark 
actions.  
 
 
In the Law Reviews: 
 
Is All “Pharoah” in Love and War? The British 
Museum’s Title to the Rosetta Stone and the Sphinx’s 
Beard by Josh Shuart, 52 The University of Kansas Law 
Review 667 (2004) 
 
A Blueprint for the Development of Cultural Heritage 
Law: Introduction by James A. R. Nafziger and Robert 
Paterson, 9 Art Antiquity and Law 1 (2004) (published 
by www.kluwerlawonline.com) 
 
A Blueprint for Avoiding and Resolving Cultural 
Heritage Disputes by James A.R. Nafziger, 9 Art 
Antiquity and Law 3 (2004) (for website, see above) 
 
Canadian and Finnish Cultural Property Export 
Controls as the Basis for a Model Law by Robert 
Paterson and Tore Modeen, 9 Art Antiquity and Law 21 
(2004) (for website, see above) 
 
Copyright Problems in India Affecting Hollywood and 
“Bollywood,” 26 Suffolk Transnational Law Review 295 
(2003) 
 
Choice of Law: International Copyright Laws or United 
States Constitution? 26 Suffolk Transnational Law 
Review 295 (2003) 
 
You Say You Want a Revolution: Music & Technology-
Evolution or Destruction? by Rebekah O’Hara, 39 
Gonzaga Law Review 247 (2003/2004) 
 
Incrementalism and Policymaking on Television 
Violence by Joel Timmer, 9 Communication Law and 
Policy 351 (2004) published by Lawrence Erlbaum 
Associates, www.leaonline.com) 
 
Liability of Media Companies for the Violent Content of 
Their Products Marketed to Children, 78 St. John’s Law 
Review 427 (2004) 
 
The Journal of Intellectual Property Law, published by 
University of Georgia School of Law, 

(www.lawsch.uga.edu) has issued Volume 11 with the 
following articles: 
 
“What’s Really in the Package of a Naming Rights 
Deal?” Service Mark Rights and the Naming Rights of 
Professional Sports Stadiums by Christian Maximilian 
Voigt, 11 Journal of Intellectual Property Law 327 
(2004) (for website, see above) 
 
“Every Artist is a Cannibal, Every Poet is a Thief”: Why 
the Supreme Court was Right to Reverse the Ninth 
Circuit in Dastar Corp. v. Twentieth Century Fox Film 
Corp. by Joshua K. Simka, 11 Journal of Intellectual 
Property Law 355 (2004) (for website, see above) 
 
ETW Corp. v. Jireh Publishing, Inc.: Turning and 
Athlete’s Publicity Over to the Public by Michael J. 
Breslin, 11 Journal of Intellectual Property Law (2004) 
(for website, see above) 
 
Sine Qua Non: Trademark Infringement, Likelihood of 
Confusion, and the Business of Collegiate Licensing by 
C. Knox Withers, 11 Journal of Intellectual Property 
Law 421 (2004) (for website, see above) 
 
Private Power, Public Law: The Globalization of 
Intellectual Property Rights by Cynthia M. Ho, 18 
Emory International Law Review 117 (2004) 
 
American University Law Review has published a 
symposium issue on media ownership with the following 
articles: 
 
Few Gate Keepers, Many Views: Will the New Rules 
Compromise Representation of Marginalized Voices? , a 
panel discussion, 53 American University Law Review 
547 (2004) 
 
Comments on the FCC’s Recent Mass Media Ownership 
Decision by William Fishman, 53 American University 
Law Review 583 (2004) 
 
Monolith or Mosaic: Can the Federal Communications 
Commission Legitimately Pursue a Repetition of Local 
Content at the Expense of Local Diversity? by  Cheryl A. 
Leanza, 53 American University Law Review 597 
(2004) 
 
On Media Consolidation, the Public Interest, and Angels 
Earning Wings by Victoria F. Phillips, 53 American 
University Law Review 613 (2004) 
 
Media Concentration: A Case of Power, Ego, and Greed 
Confronting Our Sensibilities by W. Curtiss Priest, 53 
American University Law Review 635 (2004) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 3, AUGUST 2004 22

The Politics and Policy of Media Ownership by Ben 
Scott, 53 American University Law Review 645 (2004) 
 
Netherlands: Inheritance Tax: Professional Sports Club 
Viewed as a Public Benefit by Dr. Rijkele Betten, 44 
European Taxation 205 (2004) (published by the 
International Bureau of Fiscal Documentation, 
www.ibfd.org) 
 
The Australian Intellectual Property Journal, published 
by The Law Book Co. Ltd., 44-50 Waterloo Road, N. 
Ryde NSW 2113, Australia, has published Volume 15, 
Number 2 with the following articles: 
 
The American Experience with Trademark Anti-dilution 
Law by J. Thomas McCarthy, 15 Australian Intellectual 
Property Journal 70 (2004) (for publisher, see above) 
 
Geographical Indications, WIPO and TRIPS - Where to 
From Here? by Susan Farquhar, 15 Australian 
Intellectual Property Journal 82 (2004) (for publisher, 
see above) 
 
Trade-offs in Trade Mark Protection-an Economic 
Analysis by Alexandra Folie and Stephen P. King, 15 
Australian Intellectual Property Journal 87 (2004) (for 
publisher, see above) 
 
National Icons and the Trade Marks Act 1995 by Owen 
Morgan, 15 Australian Intellectual Property Journal 94 
(2004) (for website, see above) 
 
The British Unregistered Design Right: Will It Survive 
Its New Community Counterpart to Influence Future 
European Case Law? by Estelle Derclaye, 10 The 
Columbia Journal of European Law 265 (2004) 
 
 
Educational Programs Calendar: 
 
American Bar Association Forum on the 
Entertainment and Sports Industries: 2004 Annual 
Meeting and Conference, October 7-9, Century Plaza 
Hotel, Los Angeles. The program presents a Law 
Students and New Lawyer Orientation to Entertainment 
and Sports Law: Your Questions Answered; Ethical 
Dilemmas Representing the High Profile Client; The 
Right of Attribution in the Wake of the Supreme Court’s 
Decision in Dastar v. 20th Century Fox; Resolving 
Athlete Eligibility and Compensation Disputes in the 
Olympic, NCAA and Professional Sports World; 
Entertainment Law Litigation Review: Is There Really 
Any Law and Order?; Representing the League, Player 
and Team in Steroid Testing; Art in Film and Television; 
Legal Issues Surrounding Digital Distribution of 
Music/Emerging Business Models; Latin Media; Stage 
Musical to Film Musical: Deal Making after “Chicago”; 

Broadcast Issues in Sports; Alternate Distribution 
Models/Alternate Revenue Streams; International “Soft 
Money” in Film and TV Financing; The Increasingly 
Adversarial Relationships in Professional Sports; 
Developing, Exploiting and Managing Brand Values; 
The Economics and Ethics in Developing and 
Maintaining an Entertainment and Sports Practice; The 
Digital Future: Litigation, Legislation and Arbitration in 
the Digital Age; Product Placement in Film and 
Television: The New Revenue Model and the New 
Deals; Real Life Fact-tion: Memoirs, Romans á Clef, 
Privacy and the First Amendment; Intellectual Property 
in the Global Market Place; and Negotiating and 
Litigating Within Entertainment Mega-Conglomerates. 
For additional information, visit 
www.abanet.org/forums/entsports/home.html or call 
Dawn R. Holiday at (312) 988-5660 or e-mail: 
holidayd@abanet.org. 
 
Legal and Business Aspects of Music, Film, and 
Interactive Entertainment: 14th Annual 
Entertainment Law Institute, October 15-16, Stephen 
F. Austin Hotel, Austin, Texas. Sponsored by the Texas 
Bar Continuing Legal Education and cosponsored by the 
Entertainment and Sports Law Section of the State Bar 
of Texas, the program delves into Distribution and 
Marketing Strategies for Indie Labels and Artists; 
What’s Going on at Major Labels?; Electronic Record 
Companies-The New Frontier; Music Publishing Basics; 
Impact of Digital Technology and the Development of 
Digital Media; Performing Rights Organizations; Court 
Cases and Legislation: Year in Review; Mobile 
Entertainment; Game Development and the Future of 
Interactive Entertainment; Ethics; The Role of the City in 
Developing an Entertainment Industry; Acquiring the 
Screenplay;  Securing an Actor; Acquiring the Music; 
The Film is in the Can: Now What?; and DVD 
Distribution Deals. For additional information, online at 
TexasBarCLE.com; phone 800-204-2222, ext. 1574; or 
mail State Bar of Texas, Professional Development, LB 
#972298, P.O. Box 972298, Dallas, TX 75397-2298. 
 
 


