
ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 4

 
Tennis pro Andre Agassi must pay United 
Kingdom income tax on payments received 
from Nike and Head for tournaments he 
played in UK, even though neither company 
resides in UK, and even though payments 
were made to corporation owned by Agassi 
which does not reside in UK either 
 
 Tennis pro Andre Agassi resides in the United 
States, and plays in tournaments all around the world. 
Because he’s a U.S. resident, he has to pay income tax in 
the U.S., of course. Other countries too would like him to 
pay income tax there, whenever he earns income on 
account of tournaments he plays there. 
 Take, for example, the United Kingdom, where 
Agassi played tournaments in 1998 and 1999. According 
to the UK department of Inland Revenue (the British 
IRS), Agassi owed £27,500 in taxes on account of 
income that included payments totaling £125,000 he 
received from Nike and Head Sports in connection with 
tournaments Agassi played in the UK during those years. 
Agassi thought otherwise. He filed a British tax return 
for those years, but reported a loss of £63,700 on total 
UK income of £54,600, including income from Nike and 
Head of just £43,000 rather than the £125,000 figured by 
Inland Revenue. 
 The difference between Agassi’s calculations and 
those of Inland Revenue was not the result of an 
arithmetic error on the part of either. Instead, the 
difference of more than £80,000 was explained by the 
fact that Nike and Head had paid that much not to Agassi 
personally, but instead to Agassi Enterprises Inc., a 
corporation owned and controlled by Agassi. 
 Agassi Enterprises had absolutely no presence in the 
UK at all, and neither did Nike or Head. As a result, even 
though the £80,000 was related in some fashion to 
tournaments that Agassi played in the UK – he didn’t 
dispute that – the money was paid by Nike and Head 
directly to Agassi Enterprises entirely outside the UK. So 
Agassi simply didn’t include that money in the income 
he reported to Inland Revenue. 
 Agassi didn’t, and Inland Revenue did, as a result of 
a difference between them over the proper interpretation 
of a provision of UK tax law that pertains to the income 
of “Entertainers and Sportsmen.” Their differing 
interpretations were eventually presented to the 
Chancery Division of the High Court of Justice. There, 
Mr. Justice Lightman began by noting that UK law 

 
imposes tax on the income of “any person . . . from any 
trade, profession or vocation exercised within the United 
Kingdom,” regardless of the person’s residence or 
nationality, regardless of where the payment is made, 
and regardless of whether the payment is made by a 
someone connected to the UK. Of course, Justice 
Lightman observed, it was always possible for people – 
especially “sportsmen and entertainers” – to “come [to 
the UK], earn, get paid and leave before and without ever 
paying the tax.” As a result, UK law contains two 
sections dealing with “Entertainers and Sportsmen” in 
particular. One of them – section 555 –requires those 
who pay non-resident entertainers and sportsmen for 
performances in the UK to deduct and pay to Inland 
Revenue the taxes owed on those payments. The other – 
section 556 – provides that where a payment is made to 
someone other than the performer, the performer “shall 
be treated for [tax] purposes . . . as the person to whom 
the payment is made. . . .” 
 Inland Revenue argued that these provisions covered 
Nike and Head’s payments to Agassi’s corporation, and 
meant that Agassi himself was treated for tax purposes as 
the person to whom those payments were made. 
However, section 556 (the section that would treat him 
as the recipient of payments to his corporation) itself 
specifies that it applies only if section 555 (the section 
that would require Nike and Head to withhold taxes) 
applies. This enabled Agassi to argue that section 555 
did not apply to Nike and Head because neither they nor 
Agassi Enterprises had any connection with the UK, and 
UK tax law applies only on British territory. 
 Agassi’s argument was supported by at least a 
couple of earlier decisions of the House of Lords (the 
British Supreme Court). Those cases stated that “English 
legislation is primarily territorial,” and that the “Income 
Tax Acts . . . themselves impose a territorial limit. . . .” 
 Justice Lightman was not persuaded, however. He 
acknowledged that it is “broadly correct that English 
legislation (and in particular English tax legislation) is to 
be construed as territorial. . . .” Nevertheless, he added, 
“on many occasions statutes have been held . . . to have 
extra territorial effect. . . .” 
 In this case, the Justice noted that the general rule is 
that tax is imposed on income earned in the UK by 
entertainers and sportsmen “irrespective of the 
connection of person making the payment with the UK,” 
and that sections 555 and 556 were intended to prevent 
entertainers and sportsmen from avoiding the tax. This 
means that a connection with the UK of the person 
making the payment “must be irrelevant.” Justice 

 
INTERNATIONAL DEVELOPMENTS 

 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 5

Lightman reasoned that “it would be absurd to attribute 
to the legislature the intention that liability could in any 
and all cases be avoided by the simple expedient of 
channelling the payment through a foreign company with 
no tax presence here. It this were the case, the tax would 
effectively become voluntary.” 
 For this reason, Justice Lightman dismissed Agassi’s 
appeal from an Inland Revenue notice charging Agassi 
£27,500 in additional tax. 
  
Agassi v. Robinson, [2004] EWHC 487 (Ch), available at 
http://www.courtservice.gov.uk/judgmentsfiles/j2381/ag
assi-v-robinson.htm 
 
 
Canadian Federal Court rules that peer-to-
peer file-sharing does not infringe Canadian 
copyright, so Internet service providers do 
not have to disclose to record companies 
identities of subscribers suspected of 
downloading and uploading unlicensed 
music recordings 
 
 Those who exchange unlicensed music recordings 
over peer-to-peer networks like Morpheus, Grokster, 
KaZaA and iMesh, do not infringe the Canadian 
copyrights owned by record companies, Justice Konrad 
von Finckenstein of the Federal Court of Canada has 
ruled. Justice von Finckenstein concluded that “file-
sharing” does not infringe copyright, even though the 
Canadian Copyright Act makes it an infringement to 
reproduce, authorize others to reproduce, or distribute 
sound recordings without copyright-owner authorization, 
and even makes it an infringement to possess 
unauthorized sound recordings. 
 Justice von Finckenstein’s remarkable decision – 
which decided a significant copyright law issue on its 
substantive merits – was reached in response to the most 
preliminary of procedural matters: a request by Canadian 
record companies for a court order that would have 
required five Canadian Internet service providers to 
identify subscribers whom the record companies suspect 
of downloading and uploading unlicensed music 
recordings. If such an order had been issued, the 
disclosed names would have been substituted for “John” 
and “Jane Doe” in a complaint the record companies 
have filed, alleging that the ISPs’ subscribers are 
infringing sound recording copyrights by exchanging 
files over P2P networks. After the true names of those 
subscribers had been substituted, the complaint would 
have been served on the alleged infringers, and the case 
then would have begun, on its merits. Instead, by ruling 
as he did, Justice von Finckenstein brought the case to an 
end before it even began. 

 The record companies did not sue the ISPs 
themselves (not even for contributory infringement). 
Instead, the record companies simply sought “discovery” 
from the ISPs. Justice von Finckenstein determined that 
under Canadian law, the record companies would be 
entitled to the information they sought from the ISPs if, 
but only if, certain conditions were satisfied first. The 
record companies had to show that: they had a prima 
facie case of infringement; the ISPs were the only 
practical source of the identities of P2P users; and the 
public interest in the disclosure of subscriber names 
outweighed concerns for the subscribers’ privacy. 
 In order to decide whether the record companies had 
a prima facie case, the Justice concluded that he had to 
decide whether P2P is an infringement; and that’s why 
he reached the substantive merits of the record 
companies’ claims, in response to their request for 
discovery. 
 Justice von Finckenstein held that downloading 
songs for personal use is not an infringement, because 
the Canadian Copyright Act provides that reproducing a 
musical sound recording for private use is not an 
infringement. He then reasoned that the evidence merely 
showed that P2P users placed copies of recordings into 
“shared directories which were accessible by other 
computer users via a P2P service,” but that “[n]o 
evidence was presented” showing that ISP subscribers 
actually distributed or authorized the reproduction of 
those recordings. “The mere fact of placing a copy on a 
shared directory in a computer where that copy can be 
accessed via a P2P service does not amount to 
distribution,” he said. And while the WIPO 
Performances and Phonograms Treaty does require 
nations to grant copyright owners the exclusive right to 
make recordings available, “that treaty has not yet been 
implemented in Canada and therefore does not form part 
of Canadian copyright law.” 
 The Justice also found that the record companies 
had not shown that ISPs were the only practical source of 
their subscribers’ names, because the record companies 
had not shown that those names could not be obtained 
from the P2P network operators themselves. 
 Finally, the Justice concluded that the public interest 
in the disclosure of the names of ISP subscribers was 
outweighed by their interest in privacy. The ISPs 
persuaded him that the information the record companies 
had provided about P2P users – namely, their IP 
addresses – would not necessarily indicate which 
subscribers had used P2P networks, because IP addresses 
are not permanently assigned to subscribers, and over 
time, different people use the same IP address. As a 
result, the names provided to the record companies may 
not have been those who were using P2P networks at the 
time the record companies determined the users’ IP 
addresses. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 6

 The record companies immediately appealed Justice 
von Finckenstein’s ruling to the Federal Court of Appeal 
of Canada, where it is now pending. 
 The record companies were represented by Ronald 
E. Dimock of Dimock Stratton in Toronto. The ISPs 
were represented by Charles F. Scott of Lax O’Sullivan 
Scott in Toronto, Joel Watson of Bennett Jones in 
Toronto, Kathryn Podrebarac of Hodgson Tough Shields 
DesBrisay O’Donnell in Toronto, Laura Malloni of 
Torys in Toronto, and Serge Sasseville in Montreal. 
 
BMG Canada Inc. v. Doe, 2004 FCD 488 (2004), 
available at http://www.fct-cf.gc.ca/bulletins/whatsnew/ 
T-292-04.pdf 
 
 
Australia’s Channel Ten may not have 
infringed Channel Nine’s copyrights by 
rebroadcasting clips from Nine’s programs 
as part of Ten’s roundtable discussion 
program “The Panel,” High Court of 
Australia rules 
 
 A case that began with one network’s broadcasts of 
short clips copied from another network’s programs has 
turned into a long-running legal debate over what, 
exactly, Australian copyright law protects when it 
protects “a television broadcast.” That debate has wound 
its way from a federal trial court, to an appellate court, to 
the High Court of Australia. But the debate isn’t over 
yet, because the High Court decided only a narrow, even 
if significant, point and has sent the case back to the 
appellate court for further consideration. 
 The case was provoked by Channel Ten’s broadcasts 
of a late night program called “The Panel.” The 
program’s title reflects its format: a panel of well-known 
celebrities sits around an oval desk and discusses current 
affairs, sport, the arts and other topics, in a humorous 
and irreverent way. The show is “punctuated” by clips 
recorded from other television programs, including 
several broadcast by Channel Nine, a competing 
network. Nine responded by filing a copyright 
infringement lawsuit in the Federal Court of Australia in 
Sydney. 
 The clips used by “The Panel” were short, ranging 
from eight to forty-two seconds each. Perhaps for that 
reason, the trial court judge ruled in Channel Ten’s 
favor, holding that “The Panel” had not used a 
“substantial” portion of Channel Nine’s “broadcast[s].” 
The proper definition of “a television broadcast” is a 
very important part of this case, because the Australian 
Copyright Act provides specific protection to “a 
television broadcast.” The trial judge defined “television 
broadcast” as a “program or discrete segments of a 
program.” Since Nine’s programs were 30 to 60 minutes 
long, the judge concluded that eight to forty-two second 

clips were not a “substantial” portion of them, nor of the 
programs’ discrete segments. 
 On appeal, Channel Nine did better. The appellate 
court held that every image seen on a television screen 
qualifies for copyright protection as “a television 
broadcast,” and thus Ten had infringed Nine’s copyrights 
(subject to “fair dealing” defenses). 
 The question of what constitutes “a television 
broadcast” is a difficult one under Australian copyright 
law, as proved by what happened next. Channel Ten 
appealed to the High Court (Australia’s Supreme Court), 
which reversed and ruled in Ten’s favor – by a 3-2 
majority. This means that of the nine judges to rule on 
the case so far, five have sided with Channel Nine (the 
copyright owner) and four have sided with Channel Ten 
(the alleged infringer); but because the High Court ruled 
3-2 in favor of Channel Ten, the alleged infringer is the 
prevailing party – at this point in the case. 
 The High Court’s majority held that the Copyright 
Act does not protect each and every image that viewers 
see when they watch a television broadcast. But the High 
Court did not decide what is now a key issue the case: 
whether a segment of a news or current affairs program 
constitutes a protected “television broadcast.” The 
majority concluded by saying, “There can be no absolute 
precision as to what in any of an infinite possibility of 
circumstances will constitute ‘a television broadcast.’” 
 The High Court agreed with Channel Nine, that an 
entire program qualifies as a protected “broadcast.” 
However, the High Court “reserve[d] consideration . . . 
for a particular case” of the argument that “where a given 
program divides into segments, it may be legitimate . . . 
to use a segment of a program for measurement of the 
television broadcast, rather than the whole of the 
program.” That, of course, is the precise issue presented 
by Channel Nine. But the High Court’s majority declined 
to endorse Nine’s position. Instead, the majority revealed 
how difficult it found the issue to be by adding, 
“However, the circumstance that a prime time news 
broadcast includes various segments, items or ‘stories’ 
does not necessarily render each of these ‘a television 
broadcast’ in which copyright subsists under . . . the 
[Australian Copyright] Act.” 
 Rather than decide that legal issue itself, the High 
Court sent the case back to the appellate court, for it to 
decide the issues presented by Channel Nine’s appeal 
from its original loss in the trial court. 
 Channel Nine was represented by A. J. L. Bannon 
SC with D. T. Kell, instructed by Gilbert & Tobin. 
Channel Ten was represented by J. M. Ireland QC with 
R. Cobden and C. Dimitriadis, instructed by Blake 
Dawson Waldron. 
 
Network Ten Pty Limited v TCN Channel Nine Pty 
Limited, [2004] HCA 14, available at 
http://www.austlii.edu.au/au/cases/cth/high_ct/2004/14.h
tml 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 7

 
Clear Channel agrees to settle all pending 
FCC indecency matters – including two 
involving the “Howard Stern Show” – by 
making “voluntary contribution” of $1.75 
million to U.S. Treasury, and by 
implementing Compliance Plan that 
includes training and possible suspension 
and termination of employees 
 
 Clear Channel Communications has agreed to make 
a “voluntary contribution” of $1.75 million to the United 
States Treasury. The payment, however, isn’t an act of 
charity. In fact, only the Federal Communications 
Commission described it as a “voluntary contribution,” 
in a remarkable display of bureaucratic doubletalk. What 
Clear Channel agreed to pay was a $1.75 million fine, in 
order to settle “indecency” proceedings pending before 
the FCC. 
 The settlement covers FCC indecency proceedings 
that were triggered by broadcasts of “Eliot in the 
Morning” (ELR 25:11:6), another unidentified program 
(ELR 25:11:6), an episode of the “Howard Stern Show” 
that aired in 2001 (ELR 25:11:6), and another episode of 
the “Howard Stern Show” that aired in 2003. The 2003 
Howard Stern Show featured a discussion of the sex 
practices of John – a Stern Show cast member – and 
John’s wife, as well as a discussion of “a purported 
personal hygiene product called ‘Sphincterine.’” The 
FCC concluded that both discussions were “patently 
offensive.” 
 These broadcasts resulted in FCC Notices of 
Apparent Liability that proposed forfeitures totaling 
$795,500. Clear Channel could have paid this amount 
and been done with these cases. But by paying almost $1 
million more, it was able to settle not just these cases, 
but also many other indecency complaints that had been 
filed with the FCC about some 200 Clear Channel 
broadcasts – complaints that hadn’t yet resulted in 
Liability Notices but might have. 
 What’s more – and what may have been even more 
important – the FCC agreed that it would not use the 
Liability Notices or any of the other complaints “for any 
purpose relating to Clear Channel . . . and shall treat such 
matters as null and void for all purposes.” The renewal 
of broadcasting licenses for Clear Channel’s stations is 
one of the purposes for which the Liability Notices and 
complaints might have been considered, but now won’t 
be. 

  
 To reach this settlement, Clear Channel had to do 
more than pay $1.75 million. It also had to agree to 
implement a Compliance Plan designed to prevent future 
violations of the FCC’s indecency regulations. The Plan 
provides that Clear Channel will conduct training 
sessions on obscenity and indecency for all on-air talent 
and other employees who make programming decisions. 
If Clear Channel receives any more Notices of Apparent 
Liability, employees involved in airing the offending 
material will be suspended, will be required to undergo 
“remedial training” on the FCC’s indecency regulations, 
and if allowed to return to the air following remedial 
training, will have their broadcasts delayed for as much 
as five minutes so a “program monitor” can interrupt 
them if their content “crosses the line.” Finally, if Clear 
Channel is found to have aired an obscene or indecent 
program that results in future enforcement action against 
the company, “the offending employees will be 
terminated without delay.” 
 Even before the settlement was reached, Clear 
Channel took a significant step in the direction of 
heading off future indecency proceedings. It cancelled its 
stations’ airings of the “Howard Stern Show” 
completely. 
 Clear Channel was simply a licensee of the “Howard 
Stern Show,” not its producer or syndicator. Howard 
Stern’s show originates with and is syndicated by 
Infinity Broadcasting. In its Notice of Apparent Liability 
for Stern’s 2003 show (the one that featured discussions 
of John’s sex life and “Sphincterine”), the FCC pointedly 
noted that it was aware of Infinity’s role, and the FCC 
“instruct[ed] the Enforcement Bureau to initiate an 
investigation into Infinity’s broadcast of [that show].”  
 Though more than two-thirds of the indecency fines 
proposed by the FCC since 2000 have been against Clear 
Channel, it is not the only broadcaster to run afoul of the 
FCC’s indecency regulations. On the same day the FCC 
released its Liability Notice against Clear Channel 
concerning Stern’s 2003 show, the FCC also released an 
order upholding the decision of its Enforcement Bureau 
to fine Emmis Radio $14,000 on account of its 
broadcasts of two indecent shows. One broadcast 
featured a telephone conversation between a porn star 
and the on-air staff of the “Mancow’s Morning 
Madness” show. The other featured interviews with three 
women about their sex lives on a show called “Bitch 
Radio.” 
 Emmis did not deny airing the complained-of 
programs, nor did it argue that they weren’t indecent. 

 
 

WASHINGTON MONITOR 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 8

Instead, Emmis argued that the complaints that had been 
filed against it were not as detailed as FCC rules and the 
First Amendment require. Emmis contended that by 
accepting vague complaints, the FCC had improperly 
shifted the burden of proof by requiring the company to 
prove that it had not broadcast the vaguely-described 
offending material – something Emmis could not do, 
because it had not maintained recordings of its 
broadcasts. The FCC rejected these arguments, however, 
because Emmis had not denied broadcasting the 
offending material. 
 
Clear Channel Communications, Inc., FCC 04-128 (June 
4, 2004), available at http://hraunfoss.fcc.gov/ 
edocs_public/attachmatch/FCC-04-128A1.pdf; Clear 
Channel Broadcasting Licenses, Inc., FCC 04-88 (April 
8, 2004), available at http://hraunfoss.fcc.gov/ 
edocs_public/attachmatch/FCC-04-88A1.pdf; Emmis 
Radio License Corp., FCC 04-62 (April 8, 2004), 
available at http://hraunfoss.fcc.gov/edocs_public/ 
attachmatch/FCC-04-62A1.pdf 
 
 
Justice Department closes antitrust 
investigation into Movielink online movie 
download service; Department concludes 
that studio-owned joint venture does not 
harm competition or consumers 
 
 The Antitrust Division of the Department of Justice 
has closed its investigation of Movielink, a joint venture 
formed by five movie studios – Sony, Warner Bros., 
MGM, Paramount and Universal – to sell movies 
directly to consumers. The service is referred to by some 
as “video-on-demand” (or “VOD” in Justice Department 
vernacular). Movielink operates a website from which 
customers download movies at prices that currently 
range from $2 to $5 each. 
 Because Movielink is owned by five major studios 
which collectively account for about half of U.S. 
domestic box office revenues, its formation in 2001 was 
greeted in some quarters with concern about its impact 
on competition. (Indeed, a private antitrust lawsuit is 
now pending, filed by a Movielink competitor.) 
However, after what the Justice Department itself has 
characterized as “a thorough review,” the Antitrust 
Division has determined that the evidence does not show 
that the formation of the Movielink venture has reduced 
competition or harmed consumers. 
 Each of the five studios entered into a content 
licensing agreement with Movielink, authorizing it to sell 
new films and older “library” titles over the Internet. 
Movielink also offers films from other studios that have 
entered into licensing agreements with the joint venture. 
The terms of these Movielink licensing agreements 

provide that each studio determines pricing and release 
dates for its own films.  
 The Antitrust Division explained that even though 
joint ventures can be procompetitive, any agreement 
among major horizontal competitors in a concentrated 
industry to collaborate and jointly market their products 
or services raises potential antitrust concerns. Because 
the Movielink joint venture involves vertical integration, 
the Antitrust Division said that it analyzed the joint 
venture’s impact on competition at two levels: the studio 
licensing level, and the consumer retail level. 
 With respect to licensing, the Division examined 
whether Movielink diminished competition among its 
owners in connection with the license terms they demand 
for their movies from other online movie services that 
compete with Movielink. With respect to competition at 
the retail level, the Division considered not only the 
possibility that the studios would use Movielink to 
improperly exchange information with one another, but 
also the extent to which movie downloads compete with 
home video and pay-per-view cable and satellite 
services. 
 The Antitrust Division is legally obligated to keep 
confidential much of the information it obtains in its 
investigations. As a result, many of the specific facts it 
studied have not been made public. Based on those facts, 
however, the Division determined that the evidence does 
not support a conclusion that the structure of the joint 
venture increased prices or otherwise reduced 
competition in the retail markets in which Movielink 
competes.  
 Disney and Fox are not part of the Movielink joint 
venture. At about the same time Movielink was formed, 
those two studios created their own joint venure called 
Movies.com. In 2002, however, Disney and Fox 
abandoned their collaboration on Movies.com, and that 
service is now operated by Disney alone. 
 
Department of Justice Press Release (June 3, 2004), 
available at www.usdoj.gov/opa/pr/2004/June/ 
04_at_388.htm 
 
 
Publishers and literary agents must report 
gross royalties paid to authors, Internal 
Revenue Service rules 
 
 Authors have to pay income tax on the royalties they 
receive, of course. In some cases, authors are 
“employees” of their publishers, and so receive W-2 
Forms from their publishers at tax time, just like other 
kinds of workers. Usually, however, authors are not 
“employees”; they are instead “independent contractors,” 
so publishers send them 1099-MISC Forms, rather than 
W-2’s. Publishers also send copies of these forms 
directly to the Internal Revenue Service, so the IRS will 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 9

know what amounts to look for on authors’ income tax 
returns. 
 None of this is new law or procedure, yet the 
Internal Revenue Service has just issued a Revenue 
Ruling explaining this and more. The ruling is titled 
“Section 6050N. – Returns Regarding Payments of 
Royalties.” And despite its dry and uninviting moniker, it 
is a Ruling that will interest both publishers and literary 
agents (or at least their lawyers and accountants). 
 The reason the IRS issued this new ruling is that 
publishers often pay royalties to literary agents, rather 
than directly to authors; and literary agents often deduct 
their commissions and expenses, before sending the rest 
to authors. Someone apparently asked whether – in cases 
like those – publishers still must send 1099 Forms to 
anyone, and whether literary agents should report the full 
(or in tax language, the “gross”) amount paid by 
publishers, or only the net amount forwarded by agents 
to their author clients. 
 For publishers, the answer is “yes” – they must send 
(and file) 1099 Forms, even for authors whose royalties 
are sent to literary agents (rather than to the authors 
themselves). The new Revenue Ruling, however, advises 
publishers that if royalties are sent to literary agents, the 
1099-MISC Forms should be sent to literary agents too, 

reporting the literary agent as the recipient – unless the 
literary agent is a corporation. A separate section of the 
tax law provides that 1099’s do not have to be sent or 
filed for payments (of any kind) made to corporations. 
 For literary agents, the answers are “yes” and 
“gross.” That is, literary agents who receive and then 
forward royalties for their author clients must send them 
(and file) 1099-MISC Forms, reporting the full amount 
of the royalties received from publishers, not simply the 
net amount forwarded to their clients. 
 Editor’s note: This does not mean that literary 
agents have to pay taxes on royalties received from 
publishers, or that authors have to pay taxes on the 
portion retained by their agents as commissions and 
expenses. Though the new Revenue Ruling says nothing 
about these important points, literary agents are entitled 
to deduct from their own income the royalties they 
forward to clients. And authors are entitled to deduct 
from their own income the commissions and expenses 
their agents retain. 
 
Section 6050N. – Returns Regarding Payments of 
Royalties, Revenue Ruling 2004-46, 2004-20 I.R.B. 915 
(May 17, 2004), available at www.irs.gov/pub/irs-
irbs/irb04-20.pdf 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 10

 
Federal court in Los Angeles has jurisdiction 
over Republic of Austria in suit to recover 
possession of Gustav Klimt paintings stolen 
by Nazis during World War II, United 
States Supreme Court affirms 
 
 Maria Altmann is an 88-year-old resident of Los 
Angeles and the true owner, she alleges, of five paintings 
by artist Gustav Klimt that now hang in the Austrian 
Gallery. The paintings used to belong to Altmann’s 
uncle, from whom they were stolen by Nazis during 
World War II. The Republic of Austria, which owns and 
operates the Gallery in which the paintings now hang, 
claims that the Gallery is their true owner, for a couple of 
different reasons. 
 These competing claims are being made in a federal 
court in Los Angeles, where Altmann has sued Austria 
and the Gallery seeking the paintings’ return. Not 
surprisingly, Austria isn’t pleased about having to defend 
itself in a United States court in Los Angeles, for many 
of the same reasons, quite likely, that Altmann would not 
want to have to pursue her claims in an Austrian court. 
 Though the case has generated three published 
opinions already, so far, nothing has been decided about 
the merits of the parties’ conflicting ownership claims. 
Instead, the case has gone all the way to the United 
States Supreme Court on the narrow, procedural issue of 
whether a federal court in Los Angeles even has 
jurisdiction over Austria and its Gallery. Austria and the 
Gallery say it doesn’t. But first a District Court (ELR 
23:6:16), and then a Court of Appeals (ELR 24:12:17), 
and now the Supreme Court all have held otherwise. 
 Writing for a majority of the Supreme Court, Justice 
John Paul Stevens has held that federal courts in the 
United States do have jurisdiction to hear Altmann’s 
claim against Austria by virtue of a federal statute known 
as the “Foreign Sovereign Immunities Act of 1976.” Just 
the name of the Act makes at least two things quite 
notable about this holding. 
 First, the title of the Act makes the statute appear to 
be about the “immunities” of foreign sovereigns; and for 
the most part, it does grant immunities. However, the Act 
does contain some “exemptions,” and those exemptions 
have the effect of granting jurisdiction to United States 
courts, when they apply. In this case, Altmann contends 
that one of those exemptions does apply: the one that 
exempts – and thus grants jurisdiction to U.S. courts – in 
“cases . . . in which rights in property taken in violation 
of international law are in issue.” 

  
 Second, as the name of the Act indicates, it was 
passed in 1976 – decades after the Klimt paintings were 
stolen from Altmann’s uncle and given to the Gallery. 
Austria argued that if Altmann’s uncle himself had filed 
suit in the United States immediately after the paintings 
were given to the Austrian Gallery by a Nazi officer, 
Austria would have been immune. And Austria argued 
that the 1976 Act should not be read to give U.S. courts 
jurisdiction retroactively. This is the issue that the 
Supreme Court agreed to hear, and has decided in 
Altmann’s favor. 
 The question of whether the Foreign Sovereign 
Immunities Act applies retroactively was a surprisingly 
difficult one (perhaps because the usual rule is that 
statutes do not apply retroactively). Justice Stevens’ 
opinion that it does apply retroactively was accompanied 
by two separate concurring opinions written by Justices 
Antonin Scalia and Stephen Breyer, and a dissenting 
opinion by Justice Anthony Kennedy (in which Chief 
Justice William Rehnquist and Justice Clarence Thomas 
joined). 
 However, nothing in the Supreme Court’s lengthy 
decision deals with “art law” or with the interesting issue 
at the heart of this case: whether – as a matter of 
international law – Altmann is entitled to recover the 
Klimt paintings from the Austrian Gallery. That issue 
awaits the proceedings that now will take place in the 
federal District Court in Los Angeles. 
 
Republic of Austria v. Altmann, United States Supreme 
Court Case No. 03-13 (June 2004), available at 
http://a257.g.akamaitech.net/7/257/2422/07june2004111
5/www.supremecourtus.gov/opinions/03pdf/03-13.pdf 
 
 
D.C. and Colorado federal courts express 
different views on constitutionality of statute 
that restored copyrights of foreign works 
that had fallen into public domain in United 
States 
 
 A decade ago, Congress did a remarkable thing, for 
a very good reason. It restored the copyrights of many 
foreign works that had fallen into the public domain in 
the United States, in order to comply with this country’s 
obligations as a member of the World Trade 
Organization. 
 The statute which did this was called the “Uruguay 
Round Agreements Act,” and it dealt with many topics 

 
 

IN THE NEWS 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 11

totally unrelated to copyright. The copyright restoration 
part of the Act was long and complicated and left many 
important questions unanswered. (See, “Back from the 
Public Domain” by Lionel S. Sobel, ELR 17:3:3) But the 
constitutionality of the Act didn’t seem, at first, to be one 
of those questions, because the Act was prompted by 
international trade objectives – something that the 
Commerce Clause of the Constitution gives Congress the 
power to regulate (even if copyright restoration isn’t 
authorized by the Copyright Clause of the Constitution). 
 Nevertheless, the constitutionality of the Act did 
occur to people and companies in the U.S. whose 
businesses or hobbies involved dealing in public domain 
works, including public domain works of foreign origin. 
As a result, several of them filed two separate but similar 
lawsuits seeking judicial declarations that the copyright 
restoration provision of the Act is unconstitutional. One 
of these cases was filed in federal court in the District of 
Columbia; and the other was filed in federal court in 
Colorado. 
 The government responded to both lawsuits in 
identical ways: by filing motions to dismiss them on the 
grounds that they failed to state legally recognized 
claims. In the D.C. case, District Judge Ricardo Urbina 
has granted the government’s motion and has dismissed 
the case. But in the Colorado case, Judge Lewis Babcock 
has denied the government’s motion, so that case will 
continue into its next phase. 
 In both cases, the challengers argued that copyright 
restoration was unconstitutional, because the 
Constitution didn’t give Congress the power to restore 
copyrights that had lapsed into the public domain, and 
because restoring copyright to public domain works 
violated the First Amendment. In the Colorado case, the 
challengers also argued that restoring copyrights to 
public domain works violated the Due Process clause of 
the Fifth Amendment. 
 The government argued to Judge Urbina (in the D.C. 
case) that the Copyright Clause of Article I of the 
Constitution, or another Article I clause (presumably the 
Commerce Clause), gave Congress the power to restore 
copyrights. Judge Urbina agreed that the Copyright 
Clause did, and so didn’t consider whether the 
Commerce Clause may have as well. The judge came to 
this conclusion, because Congress has granted copyright 
to works in the public domain at least three times before: 
in 1790, when Congress enacted the first Copyright Act; 
in 1919, when Congress gave the President the power to 
grant copyright protection to foreign authors whose 
works fell into the public domain in the U.S. during 
World War I; and in 1941, when Congress gave the 
President the power to restore the copyrights of works 
that would fall into the public domain in the U.S. during 
World War II. 
 The challengers relied heavily on a Supreme Court 
decision that held that Congress could not restore patent 
protection to inventions that had fallen into the public 

domain. But Judge Urbina said that copyrights and 
patents are quite different, insofar as Congress’ power to 
restore protection is concerned, because patent protection 
requires “novelty” while copyright protection does not. 
Moreover, Judge Urbina added that restoring copyright 
protection does not hinder the development of science or 
violate the requirement that copyrighted works be 
“original.” Finally, Judge Urbina held that restoring 
copyright did not violate the First Amendment. 
 In the Colorado case, the government’s motion to 
dismiss didn’t require Judge Babcock to decide whether 
the copyright restoration provision is unconstitutional. 
He merely had to decide whether the claims were 
“cognizable,” and he concluded that they are. 
 Judge Babcock determined that the Copyright 
Clause claim is “cognizable,” because the Act removes 
works from the public domain – something the 
Copyright Clause may not permit. He decided that the 
First Amendment claim is “cognizable,” because it 
adequately distinguishes the Supreme Court’s decision in 
Eldred v. Ashcroft which had rejected a free speech 
attack on the separate Copyright Term Extension Act 
(ELR 24:8:4). And Judge Babcock held that the 
substantive due process claim was “cognizable,” because 
the Supreme Court has held that if Congress enacts 
legislation in an “irrational and arbitrary way,” it does 
violate due process, and Golan is entitled to an 
opportunity to prove that the copyright restoration 
provision is irrational and arbitrary. 
 The government didn’t come away completely 
empty-handed, in the Colorado case. As filed, that case 
also challenged the constitutionality of the Copyright 
Term Extension Act – just as the Eldred case had earlier. 
At the government’s request, Judge Babcock has 
dismissed that aspect of the case. In an unsuccessful 
effort to relitigate that issue, Golan made an argument 
that Eldred had not. But Judge Babcock noted that the 
argument had been raised by Justice Breyer in his 
dissenting opinion in Eldred, and had been rejected by 
the Court’s majority. As a result, Judge Babcock 
concluded that Golan’s attack on the Term Extension Act 
was “foreclosed” by the Supreme Court’s decision in 
Eldred. 
 Editor’s note: The current conflict between these 
two decisions could be reconciled by Judge Babcock 
himself, if he eventually decides that although the 
challengers alleged valid claims, the Act is nevertheless 
constitutional. On the other hand, it’s certainly possible 
that this conflict at the District Court level will remain a 
conflict at the Court of Appeals level, and eventually, the 
issue will be decided by the Supreme Court. The 
outcome is very important – perhaps more important, as 
a practical matter, to American copyright owners abroad 
than it is to foreign copyright owners in the U.S. This is 
so because the WTO’s TRIPs Agreement required all 
WTO members to provide retroactive copyright 
protection to works from other members. So if the Act is 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 12

declared unconstitutional – and restored copyrights are 
not protected after all – the United States will be in 
violation of its WTO obligations. That would authorize 
other nations to retaliate against the U.S. in a variety of 
ways. One logical form of retaliation would be for other 
nations to deny copyright protection to works of U.S. 
origin, or at least to revoke the retroactive copyright 
protection those other nations have given to U.S. works. 
(See, e.g., “Retroactive Copyright Protections for 
Recordings, Japanese Style” by Lionel S. Sobel, ELR 
18:9:4). 
 
Luck’s Music Library v. Ashcraft, U.S.D.C., D.D.C., 
Case No. 01-2220(RMU) (June 10, 2004), available at 
http://www.dcd.uscourts.gov/01-2220.pdf; Golan v. 
Ashcroft, U.S.D.C., D.Colo., Case No. 01-B-1854(BNB) 
(Mar. 15, 2004), available at http://cyberlaw. 
stanford.edu/archives/golan_dct.pdf 
 
 
Ralph Nader defeats Mastercard’s 
trademark and copyright case; Nader 
television commercial aired during 2000 
Presidential campaign did not infringe 
trademarks or copyright to Mastercard’s 
“priceless” advertisements, federal District 
Court rules 
 
 The 2004 Presidential campaign is now shifting into 
high gear, and once again, Ralph Nader is in the thick of 
it, just as he was four years ago. To start the 2004 
campaign with a clean slate, Nader had a bit of old 
business to take care of from the 2000 campaign; and he 
has, by winning a trademark and copyright case filed 
against him by Mastercard International. 
 Readers will recall that during the 2000 presidential 
campaign, Nader ran a television commercial that 
featured phrases like “promises to special interest 
groups: over $100 billion,” and ending with the phrase 
“finding out the truth: priceless. There are some things 
money can’t buy.” This commercial was patterned, of 
course, after a long-running series of Mastercard 
commercials, all of which feature the names, images and 
prices of goods and services, followed by a phrase 
describing a priceless intangible and a voice-over saying: 
“Priceless. There are some things money can’t buy. For 
everything else, there’s Mastercard.” 
 Mastercard made fruitless attempts, by letter and 
phone, to persuade Nader to discontinue his commercial. 
And then Mastercard sued. It sued Nader and his 
campaign committees for trademark infringement and 
dilution, for copyright infringement, for unfair 
competition and misappropriation, and for unfair trade 
practices. None of the company’s claims has been 
successful, however. Federal District Judge George 

Daniels has granted Nader’s motion for summary 
judgment “in its entirety.” 
 Judge Daniels dismissed Mastercard’s trademark 
infringement claim, because he found that Nader’s 
commercial did not create a likelihood of confusion. 
 The judge dismissed Mastercard’s trademark 
dilution claim, because he found that Nader’s 
commercial was political rather than commercial, and 
thus was protected from liability by a provision of the 
Federal Trademark Dilution Act that specifically 
exempts “noncommercial” uses of a mark, and by 
legislative history showing that Congress did specifically 
indicated that “political advertising” is not 
“commercial.” Furthermore, Judge Daniels ruled that 
even if Nader’s commercial were “commercial,” there 
was no evidence that it diluted the distinctiveness of 
Mastercard’s trademarks, and thus the company’s 
dilution claim would have been dismissed on that 
ground, in any event. 
 The judge dismissed Mastercard’s copyright 
infringement claim as well. He held that Nader’s 
commercial was “sufficiently a parody for the purposes 
of . . . fair use. . . .” And for that and other reasons, the 
judge concluded that the commercial was a fair use of 
Mastercard’s copyrighted ads. 
 Judge Daniels dismissed Mastercard’s unfair 
competition and misappropriation claims, on the grounds 
they were preempted by federal copyright law. 
 And finally, he dismissed the company’s deceptive 
trade practices claim, because there was no evidence 
Nader intended to deceive consumers nor any evidence 
that any consumers were deceived. 
 Mastercard was represented by Russell H. Falconer 
of Baker Botts in New York City.  
Nader was represented by Anthony L. Fletcher of Fish & 
Richardson in New York City. 
 
Mastercard International Inc. v. Nader 2000 Primary 
Committee, Inc., 2004 WL 434404, 2004 
U.S.Dist.LEXIS 3644 (S.D.N.Y. 2004) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 13

 
ESPN defeats bid by PlayMakers sports 
agency for preliminary injunction that 
would have barred ESPN from using 
“Playmakers” as title for television series 
about professional football players 
 
 PlayMakers is a sports agency that represents 
professional athletes in contract negotiations and career 
counseling. “Playmakers” is the title of an ESPN 
television series. The series, however, is not about the 
sports agency; it’s about professional football players. 
The sports agency has been using its “PlayMakers” name 
much longer than ESPN has been using the 
“Playmakers” name. Indeed, the sports agency registered 
its name as a federal service mark so long ago, the mark 
has already become “incontestable.” 
 Under some circumstances, companies in 
PlayMakers’ position might be pleased to have their 
names used as TV series titles. If nothing else, it could 
be significant (and free) promotion. PlayMakers, 
however, was not pleased. ESPN’s series depicts football 
players using steroids and illegal drugs, womanizing, and 
being discriminatory. NFL players and coaches have 
criticized the series, in several published articles. For 
these reasons, the sports agency is concerned that the 
series will tarnish any positive association football 
players otherwise would have with the agency’s name. 
 Not surprisingly, then, PlayMakers sued ESPN for 
trademark infringement. And, in an effort to protect its 
good name, the agency sought a preliminary injunction. 
It has not, however, been successful. Federal District 
Judge Marsha Pechman has denied the agency’s request 
for a preliminary injunction, because the evidence did 
not show – “at least on the present record” – a substantial 
likelihood of reverse confusion. 
 Judge Pechman did a complete multi-factor 
likelihood-of-confusion analysis, and she concluded that 
confusion was not likely, because of: the visual 
dissimilarity of the marks, the differences in the services 
provided and marketing channels used, and the relatively 
weak strength of the mark. 
 The agency failed to persuade the judge that she also 
should consider the controversial nature of ESPN’s 
series, and the likelihood that the series would “tarnish” 
the agency’s name. Tarnishment is a factor in trademark 
dilution cases, the judge explained, but not in traditional 
trademark infringement cases like the one the agency had 
filed. The agency was unable to file a dilution case 
against ESPN, because dilution claims only may be  

 
brought by owners of “famous” marks. Though 
“PlayMakers” was a registered and incontestable mark, it 
“cannot be considered ‘famous,’” the judge said. 
 PlayMakers was represented by Kari L. O’Neill and 
Katherine Hendricks of Hendricks & Lewis in Seattle. 
ESPN was represented by Jennifer Johnson Millones of 
White & Case in New York City, and Scott A.W. 
Johnson of Stokes Lawrence in Seattle. 
 
PlayMakers, LLC v. ESPN, Inc., 297 F.Supp.2d 1277, 
2003 U.S.Dist.LEXIS 24734 (W.D.Wash. 2003) 
 
 
Expert testimony that “gross receipts” 
includes value of promotional benefits, in 
addition to cash, created disputed issue 
requiring trial in suit by author Gary Wolf 
against Disney over royalties from “Roger 
Rabbit” character merchandising, 
California appellate court rules 
 
 Author Gary Wolf is the creator of the “Roger 
Rabbit” characters that Disney made popular with its 
movie “Who Framed Roger Rabbit?” The movie rights 
licensing agreement between Wolf and Disney also 
contained a character merchandising provision that 
entitles Wolf to a royalty of 5% of Disney’s 
merchandising “gross receipts.” In a lawsuit filed in 
California state court, Wolf alleges that Disney hasn’t 
properly accounted for or fully paid all of the 
merchandising royalties that he is entitled to receive, 
while Disney contends that it has. 
 Disputes over legal issues of significance have taken 
the case to the California Court of Appeal twice already, 
even before it has gone to trial. 
 When the appellate court considered this case the 
first time, it held that the licensing agreement between 
Wolf and Disney did not create a fiduciary relationship 
between them, but that Disney nevertheless has the 
burden of proving that its accountings were accurate 
(rather than Wolf having the burden of proving they 
were inaccurate) (ELR 24:10:4). 
 Next, the appellate court was called upon to decide 
whether the licensing agreement entitles Wolf to 5% of 
the value of promotional benefits Disney received from 
others that were authorized to use “Roger Rabbit” 
characters, as Wolf contends, or only 5% of the cash that 
Disney received from others, as Disney contends. This 

 
 

RECENT CASES 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 14

issue arose, because in addition to merchandising deals 
for which Disney received cash (5% of which Disney has 
paid to Wolf), Disney also made merchandising deals, 
with companies like McDonald’s and Eckerd Drug, that 
authorized them to make and distribute “Roger Rabbit” 
merchandise, from which Disney received promotional 
benefits (for its “Roger Rabbit” movie and Disneyland) 
but not cash. 
 Disney did not account for the value of these 
promotional benefits, because, as it reads their 
agreement, it is required to pay Wolf only 5% of 
whatever cash it receives. The agreement provides that 
Disney’s “obligation to pay . . . [royalties to Wolf] shall 
not accrue unless and until monies . . . shall have been 
received within the United States of America by, and 
placed at the unrestricted disposal of, [Disney]. . . .” The 
trial court agreed with Disney that this provision means 
that Wolf is entitled to a royalty only on “monies,” not 
on the value of promotional benefits; and the trial court 
so ruled. 
 The trial court considered but rejected expert 
testimony offered by Wolf to show that in the 
entertainment industry, “gross receipts” means not just 
cash receipts but also other valuable consideration. This 
testimony was offered in a declaration by David Held, 
who for many years was a Business Affairs executive at 
United Artists, Paramount Pictures, and the Samuel 
Goldwyn Company. In his declaration, Held stated that 
unless “gross receipts” is specifically defined to limit its 
meaning, the term “means the total amount of money or 
the value of other consideration received by the studio.” 
Held also stated that the clause that provides that Disney 
is not obligated to pay Wolf royalties “unless and until 
monies . . . shall have been received” was not part of the 
definition of “gross receipts.” Instead, Held stated that 
the clause simply means that Disney isn’t obligated to 
pay royalties “on failed or aborted projects.” 
 Held’s declaration didn’t persuade the trial court. 
But in an opinion by Justice Earl Johnson, Jr., the Court 
of Appeal held that “At the very least, [Held’s 
declaration] exposed an ambiguity in the term’s meaning 
[because if] Held’s definition is the industry norm, then 
[Wolf and Disney’s] competing definitions were equally 
plausible.” 
  Justice Johnson explained that Held’s declaration 
was “relevant and admissible to expose the latent 
ambiguity in the contract language regarding the 
industry’s customary usage of the term. Held’s 
declaration did not violate the parol evidence rule, as 
Disney suggests. On the contrary, [it] was relevant to 
prove an interpretation to which the agreements were 
reasonably susceptible in the entertainment industry 
context.”  
 Disney argued that it isn’t “feasible” to put a value 
on the benefit of its participation in joint promotions 
with other companies. Justice Johnson, however, said 
that this “concern” would be considered in determining 

the “reasonableness” of Wolf’s interpretation of the 
agreement. 
 Wolf was represented by J. Larson Jaenicke of 
Rintala Smoot Jaenicke & Rees in Los Angeles. Disney 
was represented by Martin D. Katz of Sheppard Mullin 
Richter & Hampton in Los Angeles. 
 
Wolf v. Superior Court, 8 Cal.Rptr.3d 649, 2004 
Cal.App.LEXIS 65 (Cal.App. 2004) 
 
 
Fox and FremantleMedia win dismissal of 
idea submission lawsuit filed by producer 
who claims he developed “American Idol” 
 
 Harry T. Keane, Jr., is a sometime producer, though 
he’d like to do (or least be paid for) more. The show he 
produced was a 1997 stage musical called “Elvis, Then, 
Now & Forever.” The show he’d like to produce (or be 
paid for) is “American Idol.” Yes, that “American Idol” 
– the one broadcast by Fox and produced by 
FremantleMedia. 
 According to Keane, his relationship with 
“American Idol” is seminal: he says that the show was 
his idea, and that he submitted his idea to 
FremantleMedia, back when it was called Pearson and 
well before “American Idol” was first produced. Keane 
said all this in a complaint in federal court in Texas, in 
which he alleged several causes of action based on the 
Lanham Act, as well as state law claims for 
misappropriation of ideas and trade secrets, breach of 
implied contract, and common law quantum meruit. 
 Fox and FremantleMedia responded with a motion 
to dismiss. In an opinion of some length and detail, 
Judge Lake has ruled that none of Keane’s allegations 
state facts that constitute a legally recognized claim. And 
thus, the judge has granted the motion “with prejudice.” 
 Judge Lake dismissed Keane’s Lanham Act claims, 
because the use which Keane claims to have made of the 
phrase “American Idol” was not a use of the kind that 
creates trademark or related rights. According to Keane, 
he used “American Idol” in an attempt to sell his idea to 
potential investors. That type of use “is not analogous to 
the sale of a trademark good or service to the public at 
large,” the judge concluded, as is required for Lanham 
Act protection. 
 The judge also ruled that Keane’s misappropriation 
claims failed, because Keane’s own allegations showed 
that he submitted his idea to several production 
companies and even advertised it on the Internet. These 
facts “entirely eviscerate[d] his ability to characterize 
that concept as a trade secret or as an idea that was 
conveyed in confidence,” the Judge Lake held. 
 Keane’s breach of implied contract claim fared no 
better. The judge ruled that neither the act of mass-
mailing ideas to strangers, nor advertising ideas on the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 15

Internet, “is an act likely to create an implied contract 
between the idea man and those who read his idea as a 
result.” None of the documents relied on by Keane in 
support of this claim showed that he had conveyed an 
idea on the condition that he would be paid for it if it 
were used. Instead, Keane “simply blurted out” his idea, 
the judge observed. And cases – in Texas as well as 
California – have said that “The ‘idea man who blurts 
out his idea without having first made his bargain has no 
one to blame but himself for the loss of his bargaining 
power.” 
 Judge Lake rejected Keane’s quantum meruit claim 
as well. This claim was based on Keane’s notion that by 
“generating the ‘American Idol’ idea and mailing out 
that idea,” he had rendered services for which he ought 
to be paid. The facts alleged by Keane didn’t support this 
theory however. Keane acknowledged that he 
gratuitously mailed his idea and posted it on the Internet 
before putting anyone on notice he expected to be paid 
for it. The judge explained that quantum meruit claims 
protect those who “offer to perform work in exchange 
for payment, and then are not paid,” but deserve to be 
paid “despite the absence of an express agreement 
regarding the work performed.” 
 Finally, the judge ruled that Keane’s state law 
claims failed for one additional reason too: they are 
preempted by federal copyright law. 
 Keane was represented by Sean F. Greenwood of 
Heard Robins Cloud Lubel & Greenwood in Houston. 
Fox and FremantleMedia were represented by Marc A. 
Sheiness of Sheiness Scott Grossman & Cohn in 
Houston. 
 
Keane v. Fox Television Stations, Inc., 297 F.Supp.2d 
921, 2004 U.S.Dist.LEXIS 564 (S.D.Tex. 2004) 
 
 
Right of publicity and related state law 
claims filed by recording artist Debra Laws 
against Sony Music, complaining that 
Jennifer Lopez’s recording and video “All I 
Have” sampled Laws’ recording “Very 
Special” without Laws’ consent, are 
dismissed because they are preempted by 
federal copyright law 
 
 Jennifer Lopez’s recording and video titled “All I 
Have” contains samples of a recording titled “Very 
Special” by Debra Laws. Neither Lopez nor Sony Music 
deny this fact. Indeed, Sony obtained a copyright license 
to use the sample from Elektra Records, the company 
that released Laws’ recording and owns its copyright. 
Moreover, the jacket for Lopez’s “All I Have” includes a 
credit reading “Featuring samples from the Debra Laws 

recording ‘Very Special’” – as required by the Elektra-
Sony agreement. 
 Nonetheless, Laws’ sued Sony, alleging right of 
publicity and related state law claims. Indeed, Laws filed 
the suit in California state court, though Sony removed it 
to federal court, where it was then dismissed on the 
merits. District Judge Lourdes Baird ruled that Laws’ 
claims are preempted by federal copyright law, because 
all of those claims were based on Sony’s use of Laws’ 
voice in a recording, whose copyright is owned by 
Elektra and was licensed to Sony. 
 Laws also objected to Sony’s use of her name. But 
that was done only in an album credit that was required 
by the copyright license. What’s more, Judge Baird 
found that the use of Laws’ name in the “one, 
inconspicuous [credit] line does not constitute 
exploitation of [Laws’] image or identify.” 
 Judge Baird acknowledged that some earlier cases 
had ruled that publicity rights and copyrights are distinct, 
and in those cases, publicity claims were not preempted 
by copyright. In those cases, though, celebrities’ names 
or likenesses had been used in ways that were more than, 
or different from, the mere use of a copyrighted work. In 
this case, by contrast, Laws’ objection was simply to the 
use of her copyrighted recording. If she could pursue a 
right of publicity action for that, the judge reasoned, 
“then any vocal sound recording would fall outside the 
parameters of the Copyright Act because of the use of a 
person’s ‘voice.’” 
 Laws was represented by Rickey Ivie and Kendall E. 
James of Ivie McNeill & Wyatt in Los Angeles. Sony 
was represented by Russell J. Frackman, David A. 
Steinberg, Matt J. Railo and Paul Guelpa of Mitchell 
Silberberg & Knupp in Los Angeles. 
 Editor’s note: The ultimate result in this case is 
correct; the rationale is less so. Copyrights and publicity 
rights truly are separate and distinct, and are almost 
always owned by separate people as well. The result in 
this case was correct, because Sony’s use of a sample 
from Laws’ recording in Lopez’s recording, and the 
accompanying credit to Laws’ on the album jacket, 
simply were not violations of Laws’ publicity (or other 
state law) rights. Laws’ claims were not, however, 
preempted. Suppose, for example, that Laws’ recording 
had been used in a radio or television commercial, 
without a license from anyone – not Elektra or Laws. If, 
in response, Elektra sued the advertiser for copyright 
infringement, and Laws’ sued for violation of her right of 
publicity, would the court have dismissed Laws’ 
publicity claim on the grounds that it was preempted by 
Elektra’s copyright claim? The answer would be – or at 
least should be – “no.” Both claims would have been 
allowed to proceed to conclusions on their respective 
merits. Laws’ case was different from this hypothetical, 
because when she originally recorded “Very Special,” 
she assigned her copyrights to Elektra (technically, she 
assigned them to her brother’s company, which assigned 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 16

them to Elektra). And the assignment to Elektra gave it 
the right to license others to use the recording – exactly 
as it did, when it issued a sampling license to Sony. 
 
Laws v. Sony Music Entertainment, Inc., 294 F.Supp.2d 
1160, 2003 U.S.Dist.LEXIS 22352 (C.D.Cal. 2003) 
 
 
Record producer was not joint author of 
songs written and recorded by former 
partner Mike City, nor were songs written 
or recorded as partnership works-for-hire, 
federal District Court rules 
 
 Before Michael C. Flowers – the hip hop artist 
professionally known as “Mike City” – moved to Los 
Angeles in 2000, he was partners with a record producer 
and sound engineer named Eli Brown. According to 
Brown, the two of them owned a company named Hectic 
Records in Durham, North Carolina, for which Flowers 
made some 500 recordings. 
 In 1999, Flowers allegedly licensed one of these 
recordings, entitled “I Wish,” to recording artist Carl 
Thomas who used it in a recording of his own on 
Thomas’ platinum album “Emotional.” Flowers also sold 
at least four more songs to Warner-Chappell Music, as 
their sole songwriter; and one of those was recorded by 
Sunshine Anderson on her platinum album “Your 
Woman.” 
 All of this became a matter of public record, because 
of a lawsuit filed in federal court in North Carolina, in 
which Brown alleged that Flowers hasn’t shared 
whatever income he received from licensing these two 
songs. Brown’s lawsuit sought a declaration that he is the 
joint author of the songs in question, or alternatively, that 
the songs were created as works -for-hire on behalf of 
their partnership. Under either theory, Brown would be 
entitled to half of Flowers’ income from the two songs – 
an amount that could have been quite significant, since 
they appeared on platinum-selling albums. 
 Flowers’ version of the facts hasn’t been made a 
matter of public record yet, and may never be. That’s 
because Flowers won the case, based on Brown’s version 
of the facts, simply by making a Motion to Dismiss for 
Failure to State a Claim. Federal District Judge Tilley 
has ruled that Brown was not a joint author, and the 
songs were not written as works-for-hire. 
 To support his claim that he is a joint author, Brown 
alleged merely that he “worked as a recording engineer 
and producer of the tracks. . . .” But this allegation was 
insufficient, as a matter of law, to support his claim, 
Judge Tilley ruled. The judge explained that to be a 
“joint author” for copyright ownership purposes, it is 
necessary that both parties intend to be joint authors, and 
both must make more than de minimus, original 
contributions. Brown didn’t allege either of those factors. 

 Brown’s claim that the songs were created as works-
for-hire, whose copyrights belonged to their partnership, 
didn’t succeed either. This could have been a successful 
claim, if Flowers had written and recorded the songs as 
an employee of the partnership. But Brown simply 
alleged that Flowers was his equal partner; Brown did 
not allege that Flowers was an employee. “Partners are 
not generally regarded as employees of partnerships,” 
Judge Tilley explained. And therefore, Brown did not 
“sufficiently allege ownership [of the copyrights to the 
two songs] via the work-for-hire doctrine.” 
 Finally, though Flowers could have assigned his 
copyrights to the partnership, he didn’t. To be effective, 
assignments must be in writing. Brown, however, alleged 
that their partnership agreement was oral, so the 
partnership agreement didn’t transfer any copyrights. 
The two men did have a written agreement to incorporate 
their partnership some day. But that document did not 
mention copyright ownership at all, let alone Flowers’ 
agreement to transfer his copyrights. 
 Brown was represented by Thomas Haywood Stark 
of Stark Law Group in Chapel Hill. Flowers was 
represented by Stephen E. Robertson of Robertson & 
Medlin in Greensboro, and Reginald K. Brown in Los 
Angeles. 
 
Brown v. Flowers, 297 F.Supp.2d 846, 2003 
U.S.Dist.LEXIS 23235 (M.D.N.C. 2003) 
 
 
National Geographic defeats copyright 
infringement claims made by freelance 
photographers and journalists, in cases 
complaining that their works were included 
in CD-ROMs and DVDs without their 
consent 
 
 National Geographic magazines have been digitized. 
More than a hundred years of back issues now can be 
stored on shelf space that used to hold just a year’s 
worth. The digital versions also can be searched by 
computer, so readers can instantly find and retrieve 
information. These wonderful results were not cost free, 
however. 
 In addition to the cost of scanning and converting 
back issues into CD-ROMs and DVDs, there were 
litigation costs too, because of lawsuits filed against the 
National Geographic Society by two groups of freelance 
photographers and journalists. One group sued in 
Georgia; the other in New York. Both groups contended 
that National Geographic infringed their copyrights by 
including their articles and photos in the CD-ROM and 
DVD versions of the magazine without their consent. 
Though the legal issues in both cases were virtually 
identical, the Georgia group won but the New York 
group lost. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 17

 National Geographic acknowledged that as freelance 
contributors, the journalists and photographers retained 
ownership of the copyrights to their articles and photos. 
It also acknowledged that (in most cases), it had not 
acquired licenses from the freelancers authorizing the 
digital republication of their work. Instead, in creating 
the CD-ROM and DVD versions, National Geographic 
relied on section 201 of the Copyright Act that gives 
publishers of “collective works” – which National 
Geographic magazines certainly are – a privilege to 
republish contributions to those collective works – which 
articles and photographs certainly are – “as part of . . . 
any revision of that collective work.” 
 Thus the issue in both the Georgia and New York 
cases was whether CD-ROMs and DVDs are a 
“revision” of original editions of the magazine, or 
whether instead they were new or different versions. In 
Georgia, the courts held that CD-ROMs and DVDs were 
not revisions, because they contain multimedia segments 
and search-and-retrieval software that the original paper 
versions did not (ELR 23:3:9, 23:4:15). 
 In the New York case, however, District Judge 
Lewis Kaplan has held that the CD-ROM and DVD 
versions of National Geographic are “revisions” of the 
original paper versions, and thus the Copyright Act gave 
National Geographic exactly the privilege it thought it 
had, when it first began to digitize the magazine’s back 
issues. (Judge Kaplan dealt with other legal issues in the 
case in earlier decisions (ELR 24:6:12, 24:7:21, 
24:9:19).) 
 New York and Georgia are in different judicial 
Circuits; but different outcomes in these cases would be 
more than a simple split in authority – or so the 
freelancers argued. Since National Geographic itself was 
a defendant in the Georgia case, they argued that the 
doctrine of “collateral estoppel” barred National 
Geographic from rearguing the same legal point it had 
lost in that already-decided case. 
 Judge Kaplan, however, concluded otherwise. He 
noted one subtle difference between the two cases. But 
more importantly, he observed that after the Georgia 
case was decided, the Supreme Court decided a separate 
but similar case called Tasini v. New York Times (ELR 
23:3:9). Though the freelancers won that case too, 
language in the Supreme Court’s opinion made it clear 
that the freelancers won because the Times and its co-
defendants had not republished their back issues intact, 
as revised collective works; instead, they electronically 
republished individual articles from those back issues, 
separate from the collective works in which they 
originally had appeared. What’s more, the Supreme 
Court’s language all but said the result would have been 
otherwise, if only the back issues had been electronically 
republished as collective works. 
 In the New York case, Judge Kaplan emphasized 
that each National Geographic CD-ROM and DVD “is a 
package that contains substantially everything that made 

the Magazine copyrightable as a collective work – the 
same original collection of individual contributions, 
arranged the same way, with each presented in the same 
context. It is readily recognizable as a variation of the 
original.” As a result, Judge Kaplan concluded that the 
CD-ROM and DVD versions of National Geographic are 
a “revision of the individual print issues of the 
Magazine.” The judge added that he “disagrees with so 
much of the [Georgia decision] as held otherwise.” 
 Two of the journalists and photographers filed a 
motion asking Judge Kaplan to reconsider his ruling 
against them. But the judge denied that motion, as well 
as their motion that he disqualify himself from the case. 
 The journalists and photographers were represented 
by Andrew Berger of Tannenbaum Helpern Syracuse & 
Hirschtritt, by Richard F. Schaden of Schaden Katzman 
Lampert & McClune, and by Stephen A. Weingrad of 
Weingrad & Weingrad. National Geographic was 
represented by Robert G. Sugarman of Weil Gotshal & 
Manges and by Terrence B. Adamson of the National 
Geographic Society. 
 
Faulkner v. National Geographic Society, 294 F.Supp.2d 
523, 2003 U.S.Dist.LEXIS 22202 (S.D.N.Y. 2003); 
Faulkner v. National Geographic Society, 296 F.Supp.2d 
488, 2003 U.S.Dist.LEXIS 23009 (S.D.N.Y. 2003) 
 
 
Representation of movie distributor by 
California lawyer in arbitration brought by 
producer in Chicago did not affect validity 
of award in favor of distributor; and 
distribution agreement did not create 
fiduciary relationship between producer and 
distributor 
 
 A decade ago or so, Colmar, Ltd., produced a movie 
titled “Captive” which it licensed for distribution to 
FremantleMedia North America. Colmar wasn’t pleased 
with FremantleMedia’s efforts, and accused the 
distributor of failing to “actively and aggressively” 
market the movie. 
 Colmar’s accusation was first made in an arbitration 
proceeding in Chicago, because the distribution 
agreement between the two companies contained a 
clause that required them to arbitrate disputes before the 
American Arbitration Association. When Colmar lost the 
arbitration, it made the accusation again, in a lawsuit 
alleging that FremantleMedia had breached its fiduciary 
obligations to Colmar. Colmar’s lawsuit also asked that 
the arbitration award be vacated, on the grounds that 
FremantleMedia was represented in the Chicago 
arbitration by a California lawyer who was not licensed 
to practice in Illinois. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 18

 Colmar wasn’t prejudiced by the fact that 
FremantleMedia was represented by a California lawyer. 
But Illinois law provides that “judgments that result from 
legal proceedings brought in a court of record on a 
party’s behalf by a person who is not licensed to practice 
law in [that] state are void.” Arbitration proceedings are 
not “proceedings brought in a court of record,” so that 
principle did not necessarily void FremantleMedia’s 
arbitration victory. And, in an opinion by Justice Alan 
Greiman, the Appellate Court of Illinois held that 
FremantleMedia’s representation by a California lawyer 
in a Chicago arbitration did not void the arbitrator’s 
decision. 
 Justice Greiman noted that American Arbitration 
Rules permit parties to be represented by non-lawyers. 
The justice also observed that the dispute between 
Colmar and FremantleMedia did not involve issues that 
were unique to Illinois law. Moreover, the American Bar 
Association has proposed a Model Rule that would 
permit out-of-state lawyers to represent clients in 
alternative dispute resolution proceedings. 
 What’s more, in New Jersey and New York, out-of-
state lawyers are permitted to represent clients in 
arbitration proceedings. Justice Greiman acknowledged 
that the law in California is otherwise. In 1998, the 
California Supreme Court held that a New York law firm 
had engaged in the “unauthorized practice of law” in 
California when it represented a client in a California 
arbitration (though that decision was rendered in case to 
collect unpaid legal fees, not to enforce an arbitration 
award). But Justice Greiman observed that both the 
Restatement of the Law Governing Lawyers and the 
American Bar Association have criticized the California 
decision as “too harsh.” And Justice Greiman “decline[d] 
to follow it.” 
 For these reasons, Justice Greiman affirmed an 
Illinois trial court order that dismissed Colmar’s 
complaint seeking to vacate the arbitrator’s decision. 
 Colmar’s complaint also alleged that 
FremantleMedia’s failure to properly market “Captive” 
violated the distributor’s fiduciary duties. Justice 
Greiman affirmed the trial court’s dismissal of that claim 
too. “It is well-established that parties to a contract do 
not stand in a fiduciary relationship to one another,” the 
Justice explained. “Thus, because Colmar’s claim is 
based on nothing more than the parties’ contractual 
relationship and [Colmar’s] alleged trust in 
[FremantleMedia], no claim for breach of fiduciary duty 
has been established. . . .” 
 Colmar was represented by Charles R. Trieschmann 
in Evanston. FremantleMedia was represented by 
Jonathan S. Feld of Katten Muchin Zavis & Rosenman in 
Chicago. 
 
Colmar, Ltd. v. FremantleMedia North America, 801 
N.E.2d 1017, 2003 Ill.App.LEXIS 1410 (Ill.App. 2003) 
 

Stipulation settling dispute about division of 
royalties between Igor Stravinsky’s second 
wife and first wife’s children included 
copyrights that reverted to composer’s 
estate under British Copyright Act of 1911, 
and covered only writer’s share of royalties 
(not publisher’s), New York appellate court 
affirms 
 
 Composer Igor Stravinsky was married twice. He 
had four children with his first wife and none with his 
second. When Stravinsky died in 1971, his Last Will and 
Testament provided that his entire estate should be put in 
a trust, the income of which would go to his second wife 
for her life, and when she died, the assets should be 
divided among his children (who were to get two shares 
each) and his longtime friend and companion, Robert 
Craft (who was to get one share). 
 After Stravinsky’s death, these arrangements 
resulted in a “bitter” dispute between his children and his 
second wife. The dispute was apparently triggered by the 
second wife’s claim that in addition to her income 
interest in the trust, she had an “absolute” community 
property interest in 40% of Stravinsky’s assets, because 
many of his works were composed while they resided in 
California, a community property state. 
 That issue probably would have been of interest to 
copyright lawyers generally. But it was settled by written 
Stipulation in 1979, and so never resulted in a published 
opinion. 
 However, after the second wife died, a second 
dispute arose – this one between the children and Robert 
Craft, to whom the second wife had left all of the 
royalties she received in the 1979 Stipulation. Actually, 
the second dispute was between Chester Music, Ltd., a 
British music publisher to which the children had 
assigned their interests, and Schott Musik International, a 
German music publisher, to which Craft had assigned the 
interests he received from Stravinsky’s second wife and 
the share he had inherited directly from Stravinsky 
himself. 
 The second dispute involved nothing more (or less) 
than the way in which royalties from Stravinsky’s 
compositions were to be divided between the two 
publishers. The outcome of this dispute does not seem to 
be of interest to copyright lawyers generally, because it 
turned on the proper interpretation of the 1979 
Stipulation – a privately negotiated document that was 
agreed to only by Stravinsky’s then-squabbling heirs. 
 Part of the second dispute concerned the question of 
whether the Stipulation was intended to cover the 
distribution of royalties earned by Stravinsky’s estate, 
beginning 25 years after his death. This question arose, 
because the British Copyright Act of 1911 provided that 
assignments and grants made by an author (other than by 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 19

will) would not be effective 25 years after the author’s 
death. In an opinion by Justice Eugene Nardelli, the 
Appellate Division of the New York Supreme Court 
affirmed a lower court ruling that the 1979 Stipulation 
was not invalidated by the Act, because the Stipulation 
was not an assignment made by Stravinsky. This is the 
result that Schott wanted, because  the Stipulation gave 
the second wife, and thus Schott, more than he would 
have received if the Act had invalidated the Stipulation. 
 Another part of the second dispute concerned the 
question of whether the Stipulation’s division of 
“royalties” referred only to the writer’s – that is, 
Stravinsky’s – share of royalties, or whether instead, it 
referred to all royalties earned by Stravinsky’s 
compositions, including those earned by his publishers. 
Schott contended that the Stipulation referred to all 
royalties, including the publisher’s, because if the 
royalties were divided on that basis, the second wife, and 
thus Craft, and thus Schott itself would be entitled to 
more money than if the Stipulation divided only the 
writer’s share of royalties. Justice Nardelli again 
affirmed the lower court order; but this time, the 
affirmed order favored Chester Music. In other words, 
Justice Nardelli agreed that the Stipulation referred only 
to Stravinsky’s share of the royalties, not to the 
publisher’s. 
 Chester Music was represented by Arthur S. Linker 
of Katten Muchin Zavis Rosenman. Schott Musik was 
represented by Carol A. Witschel of White & Case. 
Stravinsky’s children were represented by James D. 
Dasso of Foley & Lardner. 
 
Estate of Stravinsky, 770 NYS2d 40, 2003 
N.Y.App.Div.LEXIS 14011 (App.Div. 2003) 
 
 
Playboy wins right to trial in lawsuit 
complaining that Internet search engines 
Netscape and Excite infringed and diluted 
Playboy’s trademarks by including banner 
ads for other companies on search results 
pages that list websites of other companies in 
response to searches for “playboy” and 
“playmate” 
 
 Playboy Enterprises is generally successful in 
lawsuits designed to protect its copyrights and 
trademarks. (See, e.g., ELR 16:4:10, 19:11:11, 20:2:19, 
20:3:16, 20:4:3.) It did lose most of one trademark case 
to former Playmate of the Year named Terri Welles 
(ELR 24:1:7). And for a while, it looked like Playboy 
lost a trademark infringement and dilution lawsuit 
against Netscape and Excite as well. 
 Netscape and Excite are Internet search engines. 
They earned Playboy’s ire by including banner ads for 

other, adult-oriented companies on the results pages that 
list websites in response to searches for the words 
“playboy” and “playmate,” both of which (when spelled 
with capital P’s) are Playboy’s registered trademarks. 
 Early in the case, federal District Judge Alicemarie 
Stotler disappointed Playboy by denying its motion for a 
preliminary injunction (ELR 21:8:18) – a ruling that was 
affirmed the Court of Appeals (in an opinion it did not 
publish). Then, Judge Stotler granted Netscape and 
Excite’s motion for summary judgment, dismissing the 
case entirely (in an unpublished opinion). 
 After two such setbacks in a single case, many 
companies would simply give up. But Playboy did not. It 
appealed again, this time with success. 
 In an opinion by Judge T.G. Nelson, the appellate 
court held that fact issues exist on two key issues in the 
case: whether Netscape and Excite created a likelihood 
of “initial interest confusion” or diluted Playboy’s 
trademarks by listing other companies ads on “playboy” 
and “playmate” search result pages. As a result, the 
appellate court has reversed the dismissal of the case and 
has remanded it to Judge Stotler for a trial. 
 Playboy was represented by Barry G. Felder of 
Brown Raysman Millstein Felder & Steiner in Los 
Angeles. Netscape and Excite were represented by 
Jeffrey K. Riffer of Jeffer Mangels Butler & Marmaro in 
Los Angeles. 
 
Playboy Enterprises, Inc. v. Netscape Communications 
Corp., 354 F.3d 1020, 2004 U.S.App.LEXIS 442 (9th 
Cir. 2004) 
 
 
Former student in actor training program at 
University of Utah is entitled to trial in suit 
claiming her Free Speech and Free Exercise 
rights were violated, because she would not 
say certain words, for religious reasons, 
during acting exercise 
 
 Christina Axson-Flynn is an aspiring actress and a 
Mormon. At first blush, her aspirations and her religion 
seem to have little to do with one another, legally. But it 
turns out they do. They do, because Axson-Flynn once 
was a student in the actor training program at the 
University of Utah, but isn’t any more. Midway through 
her freshman year, she withdrew from the University and 
enrolled in an acting program at Utah Valley State 
College – all because she refused to say words like 
“God,” “goddamn,” “Christ” and “fucking,” even in 
acting exercises. 
 Axson-Flynn has sued the University of Utah for 
violating her Free Speech and Free Exercise rights. She 
wasn’t asked to leave the University of Utah program, 
but she assumed that it was only a matter of time before 
she would be. That belief that hasn’t been challenged 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 20

yet, because so far the case has focused on different 
issues. 
 At the end of what dramatists would consider to be 
its first act, the case was dismissed entirely, in response 
to the University’s motion for summary judgment. 
District Judge Tena Campbell agreed with the University 
that it had not violated Axson-Flynn’s constitutional 
rights at all, and that in any event the University was 
entitled to qualified immunity on both claims. 
 The second act, however, featured a plot twist. In an 
opinion by Judge David Ebel, the Court of Appeals has 
reversed. 
 Judge Ebel acknowledged that the Constitution 
permits restrictions on student speech in classrooms, and 
he noted that in this case, the University justified its 
requirement that students, including Axson-Flynn, 
perform acting exercises as written as a method for 
preparing students for careers in professional acting. The 
University offered specific reasons for requiring students 
to perform offensive scripts – reasons which would 
satisfy Constitutional requirements, so long as they were 
not a pretext for religious discrimination. 
 Axson-Flynn argued that the University’s reasons 
were a pretext for discrimination against her, on account 
of her Mormon religion. Judge Ebel concluded that 
Axson-Flynn had raised a genuine issue of material fact 
on this point. Axson-Flynn contended that program 
administrators were hostile to her religion, as shown by 
their insistence that she speak with other “good Mormon 
girls” about how she could say offensive words while 
acting and “still be a good Mormon.” 
 Judge Ebel also acknowledged that neutral rules of 
general applicability do not violate the Free Exercise 
clause of the Constitution, even if they incidentally 
burden religious practices and beliefs. In this case, 
though, Judge Ebel concluded that Axson-Flynn had 
raised a genuine issue of fact concerning whether the 
University’s requirement that scripts be acted as written 
was a neutral rule of general applicability, or whether 
instead it was applied in a discriminatory way to Axson-
Flynn alone. 
 The evidence showed, for example, that a Jewish 
student in the program was permitted to skip an 
improvisational exercise on Yom Kippur, without 
adverse consequences. This suggested that the University 
was not enforcing a “neutral rule” against Axson-Flynn, 
but instead was making individual case-by-case 
determinations. 
 These factual issues also put in jeopardy the 
qualified immunity that the University might otherwise 
have had, Judge Ebel ruled. As a result, the case has been 
remanded the District Court for its third act – a trial on 
the disputed issues of fact that the appellate court ruled 
were significant 
 Axson-Flynn was represented by Michael S. Paulsen 
of the University of Minnesota Law School in 
Minneapolis. The University of Utah was represented by 

Peggy E. Stone, Assistant Utah Attorney General, in Salt 
Lake City. 
 
Axson-Flynn v. Johnson, 356 F.3d 1277, 2004 
U.S.App.LEXIS 1619 (10th Cir. 2004) 
 
 
Appeals court reverses preliminary 
injunction that barred EchoStar from 
carrying Daystar and FamilyNet 
programming in alleged violation of contract 
clause giving Dominion Video exclusive right 
to transmit “Christian programming” from 
EchoStar satellite, because Dominion failed 
to show irreparable harm 
 
 Dominion Video has suffered a setback in its legal 
battle to be the only provider of Christian television 
programming available on the EchoStar satellite. 
Dominion scored an early victory in this battle, when it 
won a preliminary injunction that barred EchoStar from 
carrying Daystar or FamilyNet programming on its 
satellite (ELR 25:7:21). Daystar and FamilyNet provide 
what EchoStar calls “family values” programming. 
Dominion, however, says Daystar and FamilyNet are 
“Christian” program providers, like itself, and Dominion 
doesn’t want the competition. 
 Of course, competition is generally protected by 
American law – not something the law protects against. 
But Dominion has a solid basis for its position. 
Dominion and EchoStar have a contract with one another 
that contains a “mutual exclusivity” clause. The clause 
itself gives Dominion the exclusive right to transmit 
Christian programming, and only Christian 
programming, on two of the satellite’s channels; and it 
gives EchoStar the exclusive right to transmit other types 
of programming, but only other types, on the satellite’s 
other channels. 
 The contract also contains a clause by which 
Dominion and EchoStar both acknowledge that a breach 
of the contract by either of them would cause the other 
“irreparable” harm, for which money damages would not 
be sufficient, and thus the non-breaching party would 
have the right to injunctive relief. 
 In response to Dominion’s request for a preliminary 
injunction, federal District Judge John Kane agreed with 
Dominion that Daystar and FamilyNet’s programming is 
“Christian.” That finding, plus a finding of “irreparable 
harm,” would be sufficient to support a preliminary 
injunction – thus making irreparable harm an important 
issue in the case. 
 Judge Kane ruled that Dominion had not shown 
facts proving it would suffer irreparable harm; and 
EchoStar had introduced evidence showing that any 
harm would not be irreparable. Judge Kane issued the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 21

preliminary anyway, for two reasons: because the breach 
of the contract’s exclusivity provision was sufficient to 
show irreparable harm, as a matter of law; and because 
the parties’ contract recited that a breach would cause 
irreparable harm. 
 On appeal, however, Court of Appeals Judge 
Stephanie Seymour held that Judge Kane had erred in 
finding irreparable harm on those two grounds. While 
Judge Seymour acknowledged that “irreparable harm is 
frequently found upon the breach of an exclusivity 
provision, that finding does not rest solely on the breach 
of the agreement and the resulting loss of exclusivity 
rights. Rather, the irreparable harm findings [in earlier 
cases] are based on such factors as the difficulty in 
calculating damages, the loss of a unique product, and 
existence of intangible harms such as loss of goodwill or 
competitive market position.” Judge Kane himself found 
that Dominion had proved none of these critical factors. 
And Judge Seymour and her colleagues on the Court of 
Appeals were “not willing to go [so] far” as to say that 
preliminary injunctions are always available whenever 
an exclusivity clause has been breached. 
 Dominion didn’t do any better before Judge 
Seymour with the contract clause that stated that breach 
would result in irreparable harm. Judge Seymour held 
that “that stipulation without more is insufficient to 
support an irreparable harm finding.” 
 Yet another provision of the contract provided for 
arbitration of disputes, and the case has been referred to 
arbitration. “[S]hould Dominion win in arbitration on the 
merits,” Judge Seymour said, “any damage caused by 
EchoStar’s breach of the exclusivity agreement can be 
quantified in damages.” For this reason, the Court of 
Appeals reversed the preliminary injunction that had 
been issued. 
 Dominion Video was represented by Mark D. 
Colley of Holland & Knight in Washington, D.C. 
EchoStar was represented by Ross W. Wooten of T. 
Wade Welch & Associates in Houston. 
 
Dominion Video Satellite, Inc. v. EchoStar Satellite 
Corp., 356 F.3d 1256, 2004 U.S.App.LEXIS 1382 (10th 
Cir. 2004) 
 
 
San Diego Padres are entitled to pursue 
malicious prosecution lawsuit against lawyer 
who filed unsuccessful cases seeking to block 
construction of San Diego Padres’ new 
ballpark 
 
 The San Diego Padres opened the 2004 season in a 
brand new stadium called Petco Park. The facility has 
been called “attractive and striking,” and it’s in a great 
downtown location. But it wasn’t built without a fight. 

 Much of the park’s opposition was led by clients of 
California lawyer J. Bruce Henderson, who filed at least 
three separate cases challenging various aspects of the 
project. Henderson and his clients were not successful 
(ELR 22:12:12). And now, Henderson finds himself the 
target of a lawsuit brought against him by the Padres 
themselves. 
 The Padres have sued Henderson for malicious 
prosecution. The case alleges that the lawyer filed cases 
that the Padres won, and did so without probable cause 
and with malice. Henderson, it appears, is as tenacious 
on defense as he was on offense. He responded to the 
Padres’ lawsuit with a motion to “strike” it, pursuant to 
California’s anti-SLAPP statute – a law that protects the 
rights of petition and free speech concerning public 
issues. The statute does this by allowing trial courts to 
promptly dismiss lawsuits brought to “chill” these rights, 
unless those who file such cases show they will probably 
prevail. 
 In his motion, Henderson argued that the Padres 
would not probably prevail against him, for two reasons. 
First, he argued that he had an absolute privilege to file 
the cases that prompted the team to sue him. Second, he 
argued that even though he lost those cases, he had 
probable cause to file them and did not file them with 
malice. 
 The trial court agreed with Henderson about one of 
the cases he had filed, but not about the other two. As a 
result, the trial court granted Henderson’s motion by 
striking just one of the Padres’ claims, while allowing 
the team to proceed with the other two. On appeal, 
Henderson did somewhat better – but not well enough to 
defeat the Padres’ case entirely. 
 In an opinion by Justice James McIntyre, a 
California Court of Appeal has held that Henderson did 
not have an absolute privilege to file cases against the 
Padres. Although Justice McIntyre agreed with 
Henderson that the lawyer had probable cause to file two 
of those cases, the Justice concluded that Henderson did 
not have probable cause to file the third case. What’s 
more, the Justice also concluded that Henderson filed 
that third case “with malice.” 
 Justice McIntyre’s conclusions with respect to the 
third case meant that the Padres have shown they 
probably will prevail with their malicious prosecution 
claim as to that case. And thus, the appellate court 
affirmed the trial court’s decision denying Henderson’s 
motion to strike that one claim. 
 Henderson was represented by Roy B. Cannon and 
Stephen M. Hogan in San Diego. The Padres were 
represented by Kathryn E. Karcher and Mark C. 
Zebrowski of Gray Cary Ware & Freidenrich in San 
Diego. 
 
Padres L.P. v. Henderson, 8 Cal.Rptr.3d 584, 2004 
Cal.App.LEXIS 1865 (Cal.App. 2004) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 22

Disney is not “common carrier” of all 
Disneyland customers, so discount 
admissions offered to Southern California 
residents does not violate California statute 
prohibiting common carriers from giving 
price preferences, California appellate court 
affirms 
 
 Disneyland offers discounts of to Southern 
California residents, during certain times of the year. The 
discount amounts to $8 to $10 per admission ticket, so 
those who live elsewhere pay what looks to them like a 
hefty premium. Indeed, the premium seemed hefty 
enough that some of them filed a class action lawsuit 
against Disney, alleging that the discount violates a 
California statute that prohibits “common carriers” from 
giving a “preference in . . . price . . . to one person over 
another.” 
 “Common carriers” are transportation companies 
that offer to “carry” people. Buses, trains and airlines are 
prime examples. So at first glance, it looks like Disney 
isn’t a common carrier at all, for any purpose. 
Nevertheless, at least three courts have held that Disney 
is a common carrier with respect to the operation of its 
theme park rides, in cases where customers were injured 
while on those rides (ELR 25:5:20). 
 In addition to prohibiting price preferences, 
California’s common carrier statute also requires 
common carriers to use more care than those who aren’t. 
Thus, classifying Disney a “common carrier” makes it 
easier for injured patrons to recover than it would be if 
they had to prove Disney negligently caused their 
injuries. The California Supreme Court has agreed to 
hear the most recent of these cases against Disney, so in 
due course, it may turn out that the company is not a 
common carrier at all, not even with respect to its theme 
park rides. 
 In the meantime, however, Disneyland customers 
who paid full price for admission to the park relied on 
these injury cases to argue that the discount offered to 
Southern California residents is illegal. The argument 
was not successful in the trial court; it granted Disney’s 
motion for summary judgment. A California Court of 
Appeal has affirmed that ruling. 
 In an opinion by Justice Rebecca Wiseman, the 
appellate court has held that even if Disney is a 
“common carrier” when it operates rides, it is not when it 
admits customers to Disneyland. Justice Wiseman noted 
that there are “dozens of attractions and entertainment 
activities” within Disneyland that do not involve rides at 
all, and customers pay the same admission price whether 
they take the rides or simply do those other things. This 
is significant, because several earlier cases – involving 
trains, taxis and department store escalators – held that 
“the restrictions imposed on common carriers [apply] to 

carriage-related activities only” and not to “other 
activities of the carrier even if on the same property.” 
 These cases mean that “A guest who chooses not to 
go on any of Disneyland’s amusement rides may never 
enter into a carrier-passenger relationship. On the other 
hand, a patron who rides many rides would enter into 
many carrier-passenger relationships, each with a distinct 
beginning and end.” 
 The plaintiffs were represented by Greg K. Hafif of 
the Law Offices of Herbert Hafif in Claremont. Disney 
was represented by Matthew M. Walsh of Dewey 
Ballantine in Los Angeles. 
 
Simon v. Walt Disney World Co., 8 Cal.Rptr.3d 459, 
2004 Cal.App.LEXIS 19 (Cal.App. 2004) 
 
 
Dismissal of Larry Flynt’s lawsuit against 
Secretary of Defense, seeking order that 
would have allowed Hustler Magazine 
correspondent to accompany American 
combat troops in Afghanistan, is affirmed on 
appeal 
 
 The war in Afghanistan isn’t over yet, but Larry 
Flynt’s lawsuit against Secretary of Defense Donald 
Rumsfeld is. Flynt sought a court order that would have 
allowed a Hustler Magazine correspondent to 
accompany American combat troops in the field in 
Afghanistan. But Flynt hasn’t won even a single judicial 
battle. 
 At the outset of the case, federal District Judge Paul 
Friedman denied Flynt’s motion for a preliminary 
injunction (ELR 24:1:9). Then, Judge Friedman 
dismissed the case entirely, in response to the Defense 
Department’s motion for summary judgment (ELR 
25:3:19). Now, the Court of Appeals has affirmed the 
dismissal of the case, on even broader and more 
sweeping grounds than those relied on by Judge 
Friedman. 
 Flynt argued that Hustler’s correspondent had a First 
Amendment right to travel with military units in combat, 
with accommodations and protections that are now 
known as “embedding.” Judge Friedman did not deny 
the existence of such a right. Instead, he ruled against 
Flynt on the grounds that the Defense Department hadn’t 
actually rejected the correspondent’s request, and that 
eventually, the correspondent might reach the top of the 
list of journalists who were waiting to be embedded with 
U.S. troops. Indeed, it appears that Hustler’s 
correspondent, David Buchbinder, may have been 
embedded, because “at least one of [his stories] shows he 
has accompanied troops on a search for al Qaeda 
operatives.” 
 On appeal, Flynt did even worse. Writing for the 
Court of Appeal, Judge David Sentelle ruled that the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 23

 
The  

 

ENTERTAINMENT LAW REPORTER 
 

is now on CD-ROM ! 
 

Doing entertainment law research, or looking for a back issue? 
 

Now you can have instant access to: 
25 volumes, covering . . . 

26  years of developments, that take up . . . 
40  inches of shelf space, as originally 

published on paper in . . . 
349 individual issues, containing more than . . . 

7,000 printed pages, all on just . . . 
1 CD-ROM 

 

Every back issue of the ENTERTAINMENT LAW REPORTER — from the Preview Edition published in 
1978 through Volume 25 Number 12 published in May 2004 — has been digitized and 
reformatted for easy on-screen reading. Using special Adobe Acrobat® software provided on the 
CD-ROM (requires Windows 95 - Windows XP), you can perform full-text searches — by word, 
phrase, case name, author’s name, or ELR citation — to instantly locate and retrieve material 
published in all 349 back issues. 

 

Available for $300.00 (California residents add sales tax of $24.75) 
by check or credit card directly from the 

 
Entertainment Law Reporter Publishing Company, 

2118 Wilshire Blvd. #311, Santa Monica, CA 90403-5784. 
Email: orders@EntertainmentLawReporter.com 

 
 

news media does not have a First Amendment right of 
access to U.S. troops in combat. In Richmond 
Newspapers v. Virginia, the Supreme Court did rule that 
reporters have a First Amendment right of access to 
criminal trials.  But Judge Sentelle emphasized that the 
access-to-trials right was “based on a long history of 
such access in the United States and in England at the 
time our organic laws were created.” By contrast, said 
Judge Sentelle, “No comparable history exits to support 
a right of media access to U.S. military units in combat.” 
 Judge Sentelle added that Flynt’s lawsuit was 
properly dismissed, even if the Supreme Court’s decision 
in Richmond Newspapers applies to troops in combat. 

This is so, the judge said, because the Supreme Court 
recognized that judges may impose reasonable time, 
place and manner restrictions on access to trials. And 
Flynt had not shown that the Defense Department 
regulations concerning embedded reporters were 
unreasonable. 
 Flynt was represented by Paul J. Cambria. The 
Defense Department was represented by Michael S. 
Raab of the U.S. Department of Justice. 
 
Flynt v. Rumsfeld, 355 F.3d 697, 2004 U.S.App.LEXIS 
1561 (D.C.Cir. 2004) 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 24

 
Entertainment Lawyer News: 
 
 Christopher Ruhland rejoins Orrick Herrington 
& Sutcliffe from Disney. Orrick Herrington & Sutcliffe 
has announced that Christopher S. Ruhland has rejoined 
the firm as Of Counsel in its Los Angeles office. A 
former Orrick associate, Ruhland returns to the firm 
from The Walt Disney Company where he was Senior 
Counsel. Ruhland has extensive experience in a broad 
range of litigation and intellectual property matters 
involving motion pictures, consumer products, corporate 
trademarks, and music. While at Disney, he was 
responsible for worldwide enforcement of the company’s 
intellectual property rights in its films and other 
audiovisual works. He supervised the company’s 
intellectual property litigation in coordination with other 
studios, record labels, software companies, and their 
trade associations. At Orrick, Ruhland will focus his 
practice on the representation of clients in intellectual 
property, litigation, and entertainment matters. He 
received his Bachelor’s degree cum laude from the 
University of California, Irvine, where he was elected to 
Phi Beta Kappa, and obtained a J.D. in 1994 from the 
UCLA School of Law where he was managing editor of 
the UCLA Law Review. 
 
 Miriam Beezy joins Foley & Lardner. Miriam 
Beezy has joined Foley & Lardner in its Los Angeles 
office as a partner in the firm’s Intellectual Property 
Department and as leader of its national Trademark & 
Copyright Practice Group. Before joining Foley & 
Lardner, Beezy was chair of the Intellectual Property and 
Technology Department at Greenberg Glusker in Los 
Angeles. There she counseled entertainment, consumer 
products, technology and internet commerce companies 
and developed global trademark portfolios for clients in 
the United States and abroad. She cultivated a prominent 
entertainment industry client list that included a popular 
Australian children’s musical entertainment group, a 
leading U.S. newspaper columnist and a producer of 
well-known television shows. Prior to that position, 
Beezy was Chief Trademark Counsel at Disney, where 
she managed Disney’s worldwide trademark portfolio, 
including obtaining, licensing and enforcing Disney’s 
trademark rights around the world. She supervised the 
wide variety of intellectual property issues relating to 
Disney’s consumer products, motion pictures, television, 
musicals, video, theme parks, sports teams, restaurants, 
cruise lines, apparel, toys, collectibles and retail stores. 

 
She also handled the intellectual property issues 
associated with Disney’s purchase of the baseball team 
now known as the Anaheim Angels. Beezy is a graduate 
of UCLA and received her J.D. degree from 
Southwestern University School of Law in Los Angeles. 
 
 
In the Law Reviews: 
 
The Berkeley Technology Law Journal has published 
Volume 19 as its Annual Review with the following 
Notes: 
 
Foreword: The Rise of Internet Interest Group Politics 
by Aaron Burstein, Will Thomas DeVries & Peter S. 
Menell, 19 Berkeley Technology Law Journal 1 (2004) 
 
In re Aimster & MGL, Inc. v. Grokster, Ltd: Peer-to-
Peer and the Sony Doctrine by Elizabeth Miles, 19 
Berkeley Technology Law Journal 21 (2004) 
 
Lexmark International, Inc. v. Static Control 
Components, Inc. & Chamberlain Group, Inc. v. Skylink 
Technologies, Inc.: The DMCA and Durable Goods 
Aftermarkets by Daniel C. Higgs, 19 Berkeley 
Technology Law Journal 59 (2004) 
 
Eldred v. Ashcroft: The Constitutionality of the 
Copyright Term Extension Act by Michael Jones, 19 
Berkeley Technology Law Journal 85 (2004) 
 
Additional Copyright Developments: United States v. 
Elcom Ltd, Kelly v. Arriba Soft Corp. and State Super-
DMCA Laws, 19 Berkeley Technology Law Journal 107 
(2004) 
 
Moseley v. V. Secret Catalogue, Inc.  by Brian Paul 
Gearing, 19 Berkeley Technology Law Journal (221 
(2004) 
 
Dastar Corp. v. Twentieth Century Fox Film Corp. by 
Richard Ronald, 19 Berkeley Technology Law Journal 
(2004) 
 
DVD Copy Control Association v. Benner: Freedom of 
Speech and Trade Secrets by Alex Eaton-Salners, 19 
Berkeley Technology Law Journal 269 (2004) 
 

 
DEPARTMENTS 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 25

Cadence v. Avant! The UTSA and California Trade 
Secret Law by Jeff Danley, 19 Berkeley Technology 
Law Journal 289 (2004) 
 
RIAA v. Verizon: Applying the Subpoena Provision of the 
DMCA by Alice Kao, 19 Berkeley Technology Law 
Journal 405 (2004) 
 
United States v. American Library Ass’n: The Children’s 
Internet Protection Act, Library Filtering, and 
Institutional Roles by Felix Wu, 19 Berkeley Technology 
Law Journal 555 (2004) 
Interactive Digital Software Ass’n v. St. Louis County: 
The First Amendment and Minors’ Access to Violent 
Video Games by Nathan Phillips, 19 Berkeley 
Technology Law Journal (2004) 
 
Comm/Ent, Hastings Communications and 
Entertainment Law Journal has published Volume 26, 
Number 1 with the following articles: 
 
Racial  Minorities and the Quest to Narrow the Digital 
Divide: Redefining the Concept of “Universal Service” 
by Patricia M. Worthy, 26 Comm/Ent, Hastings 
Communications and Entertainment Law Journal (2003) 
 
Publishing Privacy: Intellectual Property, Self-
Expression, and the Victorian Novel by Jessica Bulman, 
26 Comm/Ent, Hastings Communications and 
Entertainment Law Journal (2003) 
 
Newton v. Diamond: Measuring the Legitimacy of 
Unauthorized Compositional Sampling – A Clue 
Illuminated and Obscured by Susan J. Latham, 26 
Comm/Ent, Hastings Communications and 
Entertainment Law Journal (2003) 
 
Building Rome in a Day: What Should We Expect from 
the RIAA? by Valerie Alter, 26 Comm/Ent, Hastings 
Communications and Entertainment Law Journal (2003) 
 
Vanderbilt Journal of Entertainment Law & Practice has 
published Volume 6, Number 2 with the following 
articles: 
 
Adult Entertainment and the First Amendment: A 
Dialogue and Analysis with the Industry’s Leading 
Litigator & Appellate Advocate by Clay Calvert and 
Robert D. Richards, 6 Vanderbilt Journal of 
Entertainment Law & Practice 147 (2004) 
 
Long Overdue? An Exploration of the Status and Merit 
of a General Public Performance Right in Sound 
Recordings by Matthew S. DelNero, 6 Vanderbilt 
Journal of Entertainment Law & Practice 181 (2004) 
 

Business, The Arts and The Role of the Copyright Act: 
An Illustration by Keith C. Hauprich, 6 Vanderbilt 
Journal of Entertainment Law & Practice 213 (2004) 
 
“Justice Isn’t Deaf” – A Behind the Scenes Look at How 
Bijoux Records Executives Discuss the Potential 
Liability for Violence “Inspired” by Song Lyrics and 
How They Will Fare in the Face of the First Amendment 
by Renee Michelle Moore, 6 Vanderbilt Journal of 
Entertainment Law & Practice 222 (2004) 
 
Fiduciary Duty: Can It Help Calm the Fears of 
Underpaid Artists? by Wendy V. Bartholomew, 6 
Vanderbilt Journal of Entertainment Law & Practice 246 
(2004) 
 
A Wolf in Sheep’s Clothing: Wolf v. Ashcroft and the 
Constitutionality of Using the MPAA Ratings to Censor 
Films in Prison by Colin Miller, 6 Vanderbilt Journal of 
Entertainment Law & Practice 265 (2004) 
 
The E-rated Industry: Fair Use Sheep or Infringing 
Goat? by Christina Mitakis, 6 Vanderbilt Journal of 
Entertainment Law & Practice 291 (2004) 
 
The New Software Jurisprudence and the Faltering First 
Amendment by Liam Seamus O’Melinn, 6 Vanderbilt 
Journal of Entertainment Law & Practice 310 (2004) 
 
Is There Judicial Recourse to Attack Spammers? by 
Ashley L. Rogers, 6 Vanderbilt Journal of Entertainment 
Law & Practice 338 (2004) 
 
The Reality of Fantasy: Addressing the Viability of a 
Substantive Due Process Attack on Florida’s Purported 
Stance Against Participation in Fantasy Sports Leagues 
that Involve the Exchange of Money by Neville Firdaus 
Dastoor, 6 Vanderbilt Journal of Entertainment Law & 
Practice 355 (2006) 
 
Loyola of Los Angeles Entertainment Law Review has 
published Volume 24, Number 2 with the following 
articles: 
 
Let’s Swap Copyright for Code: The Computer Software 
Disclosure Dichotomy by Christina M. Reger, 24 Loyola 
of Los Angeles Entertainment Law Review (2004) 
 
Missing the Right of Publicity Boat: How Tyne v. Time 
Warner Entertainment Co. Threatens to “Sink” the First 
Amendment by Jordan Tabach-Bank, 24 Loyola of Los 
Angeles Entertainment Law Review (2004) 
 
4th and Goal: Maurice Clarett Tackles the NFL 
Eligibility Rule by Robert D. Koch, 24 Loyola of Los 
Angeles Entertainment Law Review (2004) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 26

Is Free Speech Too High a Price to Pay for Crime? 
Overcoming the Constitutional Inconsistencies in Son of 
Sam Laws by Kathleen Howe, 24 Loyola of Los Angeles 
Entertainment Law Review (2004) 
 
Fordham’s Intellectual Property, Media & Entertainment 
Law Journal has published Volume 14, Issue two and  
Issue three as a symposium on sports with the following 
articles: 
 
The Impact of Pro-Football, Inc. v. Harjoon on 
Trademark Protection of Other Marks by Rachel Clark 
Hughey, 14 Fordham Intellelctual Property, Media & 
Entertainment Law Journal 327 (2004) 
 
Tasini and Its Progeny: The New Exclusive Right or Fair 
Use on the Electronic Publishing Frontier? by Lateef 
Mtima, 14 Fordham Intellectual Property, Media & 
Entertainment Law Journal 369 (2004) 
 
Human Rights and Copyright: The Introduction of 
Natural Law Considerations Into American Copyright 
Law by Orit Fischman Afori, 14 Fordham Intellectual 
Property, Media & Entertainment Law Journal 497 
(2004) 
 
Operation Blackbeard: Is Government Prioritization 
Enough to Deter Intellectual Property Criminals? by 
Lauren E. Abolsky, 14 Fordham Intellectual Property, 
Media & Entertainment Law Journal 567 (2004)  
 
Doing Their Jobs: An Argument for Greater Media 
Access to Settlement Agreements by Suzanna M. Meyers, 
14 Fordham Intellectual Property, Media & 
Entertainment Law Journal 603 (2004) 
 
Symposium Panel I: The Future of Sports Television by 
Ronald A. Cass, Mark Abbott, Irwin Kishner, Brad 
Ruskin, and Alan Vickery, 14 Fordham Intellectual 
Property, Media & Entertainment Law Journal (2004) 
 
Symposium Panel II: Thirty Years after Title IX by Linda 
Wharton, Lawrence Joseph, Donna Lopiano, Alison 
Marshall, and Mike Meyer, 14 Fordham Intellectual 
Property, Media & Entertainment Law Journal (2004) 
 
Symposium Panel III: Ethics and Sports: Agent 
Regulation by Patrick Connors, John Genzale, Richard 
Hilliard, Brian Mackler, and Rachel Newman-Baker, 14 
Fordham Intellectual Property, Media & Entertainment 
Law Journal (2004) 
 
Title IX from the Red Rose Crew to Grutter: The Law 
and Literature of Sports by Joseph Z. Fleming, 14 
Fordham Intellectual Property, Media & Entertainment 
Law Journal (2004) 
 

The Changing Evolution of Sports: Why Performance 
Enhancing Drug Use Should Be Considered in 
Determining Tort Liability of Professional Athletes by 
Michael F. Taxin, 14 Fordham Intellectual Property, 
Media & Entertainment Law Journal (2004) 
 
The Fallacy That Fair Use and Information Should Be 
Provided for Free: An Analysis of the Responses to the 
DMCA’s Section 1201 by Mauricio España, 31 Fordham 
Urban Law Journal 135 (2003) 
 
Villanova Sports & Entertainment Law Journal has 
published Volume 11 with the following articles: 
 
As Seen on TV: The Normative Influence of Syndi-Court 
on Contemporary Litigiousness by Kimberlianne Podlas, 
11 Villanova Sports & Entertainment Law Journal 1 
(2004) 
 
Corinthians Soccer Loses by Decision in Second Round 
Play-Off Over Corinthians.com in Sallen v. Corinthians 
Licenciamentos LTDA by Clark D. Robertson, 11 
Villanova Sports & Entertainment Law Journal 49 
(2004) 
 
Increasing the Inherent Risks of Baseball: Liability for 
Injuries Associated with High-Performance Non-Wood 
Bats in Sanchez v. Hillerich & Bradsby Co. by Amanda 
W. Winfree, 11 Villanova Sports & Entertainment Law 
Journal 77 (2004) 
 
An Unimproved Lie: Gender Discrimination Continues 
in Augusta National Golf Club by Charles P. 
Charpentier, 11 Villanova Sports & Entertainment Law 
Journal 111 (2004) 
 
The Balancing Act: How Copyright and Customary 
Practices Protect Large Dance Companies over 
Pioneering Choreographers by Krystina Lopez de 
Quintana, 11 Villanova Sports & Entertainment Law 
Journal 139 (2004) 
 
Infringing the Fantasy: Future Obstacles Arise for the 
United States Patent Office and Software Manufacturers 
Utililzing Artificial Intelligence by Eric J. Schaal, 11 
Villanova Sports & Entertainment Law Journal 173 
(2004) 
 
The Columbia Journal of Law & the Arts has published 
Volume 27, Number 3 with the following articles: 
 
Stolen Art and Sovereign Immunity: The Case of 
Altmann v. Austria by Michael D. Murray, 27 The 
Columbia Journal of Law & the Arts 301 (2004) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 27

Waltzing with the Muse or Dancing with the Devil: 
Enhancement Deals Between Nonprofit Theaters and 
Commerical Producers by Carolyn Casselman, 27 The 
Columbia Journal of Law & the Arts 323 (2004) 
 
The Successful Use of Laches in World War II-Era Art 
Theft Disputes: It’s Only a Matter of Time by Alexandra 
Minkovich, 27 The Columbia Journal of Law & the Arts 
349 (2004) 
 
Music Licensing, Performance Rights Societies, and 
Moral Rights for Music: A Need in the Current U.S. 
Music Licensing Scheme and a Way to Provide Moral 
Rights by Rajan Desai, 10 University of Baltimore 
Intellectual Property Law Journal 1 (2001) 
 
Beyond Napster: Online Music Distribution and the 
Future of Copyright by Damon Lussier, 10 University of 
Baltimore Intellectual Property Law Journal 25 (2001) 
 
Bouchat v. Baltimore Ravens, Inc. et al: Strikingly 
Similar: The Fourth Circuit Court of Appeals Retains the 
Essential Element of Access by Michael Fecik, 10 
University of Baltimore Intellectual Property Law 
Journal 49 (2001) 
 
Amazon.com, Inc. v. barnesandnoble.com Inc: The 
Custody Battle Over “1-Click” Shopping: Web 
Customers Win Control by Elizabeth Jackson, 10 
University of Baltimore Intellectual Property Law 
Journal 55 (2001) 
 
Entertainment Law Review, published by Sweet and 
Maxwell, www.sweetandmaxwell.co.uk, has published 
Volume 15, Number 4 with the following articles: 
 
Viral Online Copyright Infringement in the United States 
and the United Kingdom: The End of Music or 
Secondary Copyright Liability? Part II by Warren R. 
Shiell, 15 Entertainment Law Review 107 (2004) (for 
website, see above) 
 
Creative Financing for Films: The Role of Tax Shelters 
in the European Audiovisual Industry-Opening the 
Debate by Alessandra Priante, 15 Entertainment Law 
Review 114 (2004) (for website, see above) 
 
Moral Rights Clauses After Barbelivien by Winston 
Maxwell, 15 Entertainment Law Review 121 (2004) (for 
webstie, see above) 
 
Legal Fusion or Confusion?— The Legacy of the Hello! 
Litigation by Simon Smith, 15 Entertainment Law 
Review 126 (2004) (for website, see above) 
 

The Future Regulation of Media Mergers by Graeme 
Young and Martin Myers, 15 Entertainment Law Review 
129 (2004) (for website, see above) 
 
New Opportunities, But Not a Free-for-all: The New UK 
Regime for Media Takeovers by Michael Grenfell, 15 
Entertainment Law Review 132 (2004) (for website, see 
above) 
 
Winning the Fight for the Enforcement of US Damages 
by Emma Malcolm, 15 Entertainment Law Review 133 
(2004) (for website, see above) 
 
Book Review: Intellectual Property: Patents, Copyright, 
Trademarks and Allied Rights by William Cornish and 
David Llewelyn, 15 Entertainment Law Review 135 
(2004) (for website, see above) 
 
European Intellectual Property Review, 
www.sweetandmaxwell.co.uk,  has published Volume 
26, Numbers 4 and 5 with the following articles: 
 
Parodies: A Touch of Magic by Ilanah Simon, 26 
European Intellectual Property Review 185 (2004) (for 
website, see above) 
 
Book Review: Dear Images: Art Copyright and Culture 
by Daniel McClean and Karsten Schubert Eds, 26 
European Intellectual Property Review 194 (2004) (for 
website, see above) 
 
Regulation 1383/2003: A New Step in the Fight against 
Counterfeit and Pirated Goods at the Borders of the 
European Union by Karel Daele, 26 European 
Intellectual Property Review 214 (2004) (for website, see 
above) 
 
Federal Communications Law Journal, published by 
Indiana University School of Law-Bloomington and the 
Federal Communications Bar Association, have issued 
Volume 56, Number 2 with the following articles: 
 
Why the World Radiocommunication Conference 
Continues to be Relevant Today by Kathleen Q. 
Abernathy, 56 Federal Communications Law Journal 
(2004) (for publisher, see above) 
 
Rehearsal for Media Regulation: Congress Versus the 
Telegraph-News Monopoly, 1866-1900 by Menahem 
Blondheim, 56 Federal Communications Law Journal 
(2004) (for publisher, see above) 
 
Unmasking Hidden Commercials in Broadcasting: 
Origins of the Sponsorship Identification Regulations, 
1927-1963 by Richard Kielbowicz and Linda Lawson, 
56 Federal Communications Law Journal (2004) (for 
publisher, see above) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 28

 
Rocking Wrigley: The Chicago Cubs’ Off-Field Struggle 
to Compete for Ticket Sales with its Rooftop Neighbors 
by Ronnie Bitman, 56 Federal Communications Law 
Journal (2004) (for publisher, see above) 
 
Finding Substance in the FCC’s Policy of “Substantial 
Service” by Jennifer Prime, 56 Federal Communications 
Law Journal (2004) (for publisher, see above) 
 
Legislating the Tower of Babel: International 
Restrictions on Internet Content and the Marketplace of 
Ideas by Michael F. Sutton, 56 Federal Communications 
Law Journal (2004) (for publisher, see above) 
 
Book Review: A Losing Battle for All Sides: The Sad 
State of Spectrum Management by Gregory L. Rosston, 
56 Federal Communications Law Journal (2004) (for 
publisher, see above0 
 
Transformation: The Bright Line Between Commercial 
Publicity Rights and the First Amendment by H. Mack 
Webner and Leigh Ann Lindquist, 37 Akron Law 
Review (2004) 
 
The Barry Bonds Baseball Case – An Empirical 
Approach – Is Fleeting Possession Five Tenths of the 
Ball? by Peter Adomeit, 48 Saint Louis University Law 
Journal 475 (2004) 
 
The Faux Fix: Why a Repeal of Major League Baseball’s 
Antitrust Exemption Would Not Solve Its Severe 
Competitive Balance Problems by Andrew E. Borteck, 
25 Cardozo Law Review 1069 (2004) 
 
Communication Law and Policy, published by Lawrence 
Erlbaum Associates, Inc., 
http://www.leaonline.com/loi/clp?cookieSet=1, has 
issued Volume 9, Number 2 with the following articles: 
 
Where Has Media Policy Gone? Defining the Field in 
the Twenty-First Century by Sandra Braman, 9 
Communication Law and Policy 153 (2004) (for 
publisher, see above) 
 
Victor’s Victory by Sandra Davidson, 9 Communication 
Law and Policy 183 (2004) (for publisher, see above) 
 
Communication Media in a Democratic Society by 
Christina S. Drale, 9 Communication Law and Policy 
213 (2004) (for publisher, see above) 
 
The Chickens Have Come Home to Roost: Individualism, 
Collectivism and Conflict in Commercial Speech 
Doctrine by Elizabeth Blanks Hindman, 9 
Communication Law and Policy 237 (2004) (for 
publisher, see above) 

 
Lessons from ICANN: Is Self-Regulation of the Internet 
Fundamentally Flawed? by Jose MA, Emmanuel A. 
Caral, 12 International Journal of Law and Information 
Technology 1 (2004) (www.ijlit.oupjournals.org) 
 
Moral Rights in Informational Technology: A New Kind 
of “Personal Right”? by Mira T. Sundara Rajan, 12 
International Journal of Law and Information 
Technology 32 (2004) (for website, see above) 
 
A Copy of a Copy: Indian Copyright Law by Rachna 
Bakhru and Ranjan Narula, 138 Copyright World 12 
(2004) (www.ipworldonline.com) 
 
The Multi-Million Dollar Pie: TV Copyright Issues in the 
U.S. by Edward S. Hammerman, 138 Copyright World 
14 (2004) (www.ipworldonline.com) 
 
Verizon’s New Horizon: Temporary Respite by Jeffrey 
D. Sullivan and Manu J. Tejwani, 138 Copyright World 
18 (2004) (www.ipworldonline.com) 
 
After the Commission: The Government’s Inadequate 
Responses to Title IX’s Negative Effect on Men’s 
Intercollegiate Athletics by Danielle M. Ganzi, 84 
Boston University Law Review 543 (2004) 
 
Copyright, Control, and Comics: Japanese Battles Over 
Downstream Limits on Content by Salil K. Mehra, 56 
Rutgers Law Review 181 (2003) 
 
A Parody of a Distinction: The Ninth Circuit’s 
Conflicted Differentiation Between Parody and Satire by 
Christopher J. Brown, Santa Clara Computer & High 
Technology Law Journal 721 (2004) 
 
Recent Developments in Trademark Law: Reverse 
Domain Name Hijacking, Mutant Copyrights, and Other 
Mysterious Creatures of the Trademark World by 
William G. Barber, 12 Texas Intellectual Property Law 
Journal 361 (2004) 
 
Copyright and Information Theory: Toward an 
Alternative Model of “Authorship” by Alan L. Durbam, 
Volume 2004 Brigham Young University Law Review 
69 (2004) 
 
Internet Filters and the First Amendment: Public 
Libraries after United States v. American Library 
Association by Leah Wardak, 35 Loyola University 
Chicago Law Journal (2004) 
 
321 Studios’ DVD Copying Software Enjoined in Two 
Courts, 21/5 the Computer & Internet Lawyer 34 (2004) 
(published by Aspen Publishers, edited by Arnold & 
Porter) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER  VOLUME 26, NUMBER 1, JUNE 2004 29

Digital Speech and Democratic Culture: A Theory of 
Freedom of Expression for the Information Society by 
Jack M. Balkin, 79 New York University Law Review 1 
(2004) 
 
Copyright and Product Differentiation by Christopher S. 
Yoo, 79 New York University Law Review 212 (2004) 
 
Defamation, the Media and Free Speech: Australia’s 
Experiment with Expanded Qualified Privilege by 
Russell Weaver & David Partlett, 36 The George 
Washington International Law Review 377 (2004) 
 
The Constitutionality of the Sonny Bono Copyright Term 
Extension Act of 1998, 70 University of Cincinnati Law 
Review (2002) 
 
Mercer Law Review has published a Symposium Issue 
entitled “The Internet: Place, Property, or Thing-All or 
None of the Above?” with the following articles: 
 
Reading Too Much into Nothing: The Metaphor of Place 
and the Internet by David Hricik, 55 Mercer Law 
Review 859 (2004) 
 
The Internet: Place, Property, or Thing – All or None of 
the Above? by Robin Adams Anderson, Jennifer Stisa 
Granick, Richard E. Moberly, Paul F. Wellborn II, and 
Henry Timothy Willis with Adam Milani as Moderator, 
55 Mercer Law Review 867 (2004) 
 
The Internet: Place, Property or Thing – All or None of 
the Above? by George H. Fibbe, E. Alan Arnold, and 
Jennifer Stisa Granick with David Hricik as Moderator, 
55 Mercer Law Review 919 (2004) 
 
 
Educational Programs Calendar: 
 
Understanding Basic Copyright Law 2004, July 19, 
PLI California Center, San Francisco and July 26, PLI 
New York Center, New York City plus Live Webcast 
July 19 at www.pli.edu. This Practising Law Institute 
program, coupled with Understanding Basic Trademark 
Law 2004 described below, provides an Overview of 
Basic Principles of Copyright Law and Copyright Office 
Practice; Enforcing Copyrights; Notable New Cases in 
Copyright Litigation; Ethics; and Web and Streaming. 
For additional information, call (800) 260-4PLI or 
register online at www.pli.edu. 
 
Understanding Basic Trademark Law 2004, July 20, 
PLI California Center, San Francisco and July 27, PLI 
New York Center, New York City plus Live Webcast 
July 20 at www.pli.edu. This Practising Law Institute 
program may be combined with Understanding Basic 
Copyright Law 2004 described above. It will feature an 

Overview of Basic Principles of Trademark Law and 
Unfair Competition; Trademarks in Practice: Searching, 
Clearance, Application Process and Strategies in U.S. 
and Abroad; Creating a Trademark Protection Program 
in the U.S. and Abroad: Cost-Benefit Analysis; New 
Developments from the U.S. Patent and Trademark 
Office; Trademark Infringement Primer and Litigation 
Alternatives-Trademark Office and UDRP Proceedings. 
For additional information, call (800) 260-4PLI or 
register online at www.pli.edu. 
 
Digial Media Technology: Rights and Transactions, 
September 9-10, Crowne Plaza Beverly Hills Hotel, Los 
Angeles. Presented by Law Seminars International, the 
program highlights Opportunities and Challenges in 
Digital Media: Who Needs to Care about Digital Media 
and Why?: I’m a (fill in the blank: 
software/hardware/business/e-commerce/entertainment 
etc.) Lawyer or Executive; Digital Media Technology for 
the Technically Challenged; Where the Technology is 
Heading; Digital Media Business Models; The New 
Music Marketplace; The FCC’s Jurisdiction Over Digital 
Media; Content Protection and DRM; Policing and 
Protecting Valuable Content in Digital Media; Licensing 
in a Digital World; Perspectives from Licensors and 
Licensees; Digital Media and Rights of Publicity; 
Politics and Third Party Principles of Digital Rights 
Transactions; Online Transactions for Content with End 
Users; Five Things Not to Do When Protecting Your 
Digital Media Through Litigation; Napster, Aimster, 
Grokster: The Future of Digital Copyright Law and 
Litigation; and Ethical Issues in Digital Media, Conflicts 
of Interest. For additional information, call (800) 854-
8009 or (206) 567-4490 or e-mail 
registrar@lawseminars.com. 
 
Consolidation, Courage, and Creativity: Facing 
Today’s Business Challenges, Saturday, September 18, 
2004, University of Southern California. USC Law 
School and the Beverly Hills Bar Association’s 2004 
Institute on Entertainment Law and Business will 
examine Changing and Evolving Forms of Distribution-
Studio/Network; Changing and Evolving Forms of 
Distribution-Talent; Courage: Ethics in the Face of 
Consolidation and Integration; Guilds; Integration of the 
Medium and the Message: Advertising in the 21st 
Century; Negotiating the Record Deal in a Consolidated 
Environment: Choices and Compromises in the New 
World; Negotiating Today’s Contracts-Film; Negotiating 
TV Writer/Producer Deals: Protecting the Client in a 
Vertically Integrated World; Overview of Public Policy.  
For additional information, contact IELB 
Registration/Continuing Legal Education, The Law 
School-University of Southern California, Los Angeles, 
CA 90089-0071 or FAX 213-740-9442. 
 


