
ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

INTERNATIONAL DEVELOPMENTS 
 
In case complaining of unauthorized use of names of 
actual racehorses in video games, Japanese Supreme 
Court rules that horse owners do not have right of 
publicity in horses’ names 
 

Reported by Yoshikazu Iwase* 
 
 Horseracing and video games - two popular 
forms of entertainment in Japan - presented an intricate 
legal issue: whether owners of famous racehorses have 
a right of publicity in their racehorses. One appellate 
court said “yes,” while another appellate court said 
“no.” Recently, the Japanese Supreme Court put an end 
to the split in this issue: it denied that right.  
 This question was disputed under very similar 
facts in two different jurisdictions - Nagoya and Tokyo. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

Both cases involve video games featuring famous 
racehorses, using their actual names. One game, 
“Gallop Racer,” simulates horse races; in this game, 
players select and race the horses, enjoying virtual 
horse races. In another game, “Derby Stallion,” the 
process of becoming a successful racehorse owner is 
simulated; players purchase, breed, even sometimes sell 
racehorses, and select jockeys to lead the horses to 
victory in the races. 
 The owners of the racehorses sued the video 
game companies for infringement of the owners’ 
publicity rights to the names of their racehorses, 
seeking damages and injunctions that would have 
barred the video game companies from continuing to 
use the names of their racehorses. 
 Meanwhile, the video game companies in both 
cases have entered into agreements with the owners of 
other famous racehorses (who are not involved in the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

lawsuit) to use the names of their racehorses in 
exchange for payment of royalties. 
 For more than twenty years, on the basis of court 
precedents, Japanese courts have granted monetary and 
injunctive relief against the unauthorized use of the 
names and likenesses of celebrities, including 
professional athletes. Until this latest case, there has not 
been any Supreme Court decision on the right of 
publicity, only lower court decisions recognizing the 
right of publicity. The rationale of these cases is that 
celebrities are entitled to an exclusive right to control 
the economic interests in their names and likenesses 
that have attained consumer attraction power. But the 
right of publicity is not addressed directly in the 
statutory legislation of Japan. 
 The Nagoya District Court recognized the 
owner’s right of publicity and awarded approximately 
3,400,000 yen (approximately $30,000) in total to the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

owners whose horses had participated in the GI races 
which are the most prestigious and high profile of horse 
races held annually in Japan; however, the court denied 
the owners’ request for an injunction. The court held 
that the owners are entitled to damages for the 
unauthorized use of names that have attained consumer 
attraction power, calling this right the “broad meaning 
of the right of publicity.” The court found that names of 
famous racehorses had acquired consumer attraction 
power like those of professional baseball and soccer 
players who are paid royalties under license agreements 
entered into between video game companies and the 
players’ associations. 
 The Nagoya High Court (an appellate court) 
affirmed the decision in part but limited the damages 
awarded to approximately 2,300,000 yen 
(approximately $20,000). The Nagoya High Court’s 
decision was appealed to the Supreme Court. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

 In contrast, in the other case in Tokyo, the Tokyo 
District Court dismissed all of the owners’ claims. The 
Tokyo High Court (an appellate court) affirmed the 
decision of the Tokyo District Court. The Tokyo High 
Court’s decision also was appealed to the Supreme 
Court. This appeal will be withdrawn or dismissed, due 
to the Supreme Court decision in the Nagoya case. 
 On February 13, 2004, the Supreme Court 
overturned the Nagoya High Court’s decision and 
dismissed all of the owners’ claims. The Supreme 
Court denied a right of publicity to names of 
racehorses, regardless of their fame, discussing 
different legal grounds - property right, intellectual 
property right, and tort.  
 In denying protection under a property right 
theory, the Supreme Court characterized the use of 
names as the use of the intangible aspects of property. 
The Supreme Court ruled that property rights do not 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

control the intangible aspects of properties but control 
the tangible aspects only.  
 In addition, the Supreme Court ruled that 
property owners should not be given exclusive rights to 
the intangible aspects of property without a statutory 
basis for doing so. The Supreme Court stated that use 
of the intangible aspects of property are already 
protected by statutes, including the Trademark Law, the 
Copyright Law and the Unfair Competition Prevention 
Law. The Supreme Court also stated in its ruling that 
these statutes set out those rights that are recognizable, 
and that additional rights should not be created by 
courts so that there is certainty, particularly for those 
involved in cultural and economic activities. For this 
reason, the Supreme Court declined to recognize the 
right of publicity in names, even though names may 
have consumer attraction power.  
 The Supreme Court also ruled that the video 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

game companies did not have tort liability, since the 
scope of illegal activities involving the unauthorized 
use of the names of racehorses is currently indefinite. 
The Supreme Court held that there is no custom that 
owners of racehorses have exclusive rights to use of 
their horses’ names, stating that royalty payments being 
made to some horse owners were merely to avoid 
possible disputes, and do not create such a custom. 
 *Yoshikazu Iwase is with the firm of Anderson 
Mori in Tokyo, Japan. He received an LL.M.degree 
from Boalt Hall, University of California, Berkeley, in 
2003. Email: yoshikazu.iwase@andersonmori.com 
 
Kanamori Shoji v. Tecmo K.K. (Gallop Racer Case), 
The Supreme Court Decision 2001 (Ju) Nos. 866 & 877 
(February 13, 2004); English text will be posted at 
http://courtdomino2.courts.go.jp/promjudg.nsf [ELR 
25:10:4] 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

British court asserts jurisdiction over libel lawsuit 
filed by U.S. resident boxing promoter Don King 
against U.S.-resident boxer Lennox Lewis and New 
York lawyer Judd Burstein complaining that 
Burstein defamed King in article and interview 
posted on U.S.-based websites 
 
 Disputes between boxer Lennox Lewis and 
promoter Don King have now spilled over the Atlantic 
Ocean, and so will be heard in courts in both the United 
Kingdom and New York. The remarkable thing about 
the latest development in on-going Lewis-King 
litigation is that the British court will be hearing a libel 
lawsuit that King, who is a U.S. citizen and resident, 
has filed there against Lewis, who also a U.S. resident 
(though a British citizen), and against Lewis’ New 
York lawyer Judd Burstein, as a result of an article 
Burstein wrote for fightnews.com and an interview 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

Burstein gave to boxingtalk.com, both of which are 
U.S.-based websites. 
 In other words, a British court will be hearing a 
libel lawsuit filed by one U.S.-resident against two 
other U.S.-residents on account of allegedly defamatory 
statements made on U.S.-based websites. Procedurally, 
this is the result of a ruling by Mr. Justice Eady of the 
Queen’s Bench Division of the High Court of Justice in 
London. In his ruling, Justice Eady refused to set aside 
an order that permits King to serve his claim (what in 
the United States would be called a summons and 
complaint) on Lewis and Burstein “out of the 
jurisdiction” - meaning, in the United States. 
 In Burstein’s article for fightnews.com and in the 
interview he gave boxingtalk.com, the lawyer made 
statements that allegedly accuse King of being “a 
persistent, bigoted and unashamed (or unrepentant) 
anti-semite.” This matters to King for at least a few 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

reasons. King has a “substantial reputation in England.” 
In addition to promoting the fights of British boxers, 
King has appeared in advertisements on BBC, and he 
“has friends and acquaintances within the Jewish 
community in England - not least because many of the 
well known people in the boxing world are themselves 
Jewish.” Moreover, fightnews.com and boxingtalk.com 
“are popular and frequently accessed by people 
interested in boxing” in the U.K. 
 King’s libel lawsuit alleges that Burstein’s article 
and interview injured King’s reputation in the United 
Kingdom. And Justice Eady found that King had 
offered “ample evidence of [his] reputation here, and it 
is obvious how damaging an allegation of anti-semitism 
would be - especially perhaps for someone with as 
many Jewish contacts as [King] appears to have.” 
 Lewis and Burstein argued that “there has never 
been another case where a United States resident 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

obtained permission to serve [a claim] out[side the 
U.K.] against another United States resident in respect 
of a ‘United States based publication’.” But Justice 
Eady was not persuaded this was relevant. “It seems to 
me that this misses the point,” the Justice said, “about 
the nature of internet publications and the fact that 
English law regards the particular publications which 
form the subject matter of these actions as having 
occurred in England.” 
 For these and other reasons, Justice Eady 
concluded that he was “quite satisfied” that King’s 
claim “should be permitted to go forward in this 
jurisdiction.” 
 King was represented by Desmond Browne QC 
and David Sherborne, instructed by Morgan Lewis & 
Bockius. Lewis and Burstein were represented by 
James Price QC and Justin Rushbrooke, instructed by 
Forbes Anderson. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

King v. Lewis, [2004] EWHC168 (QB), available at 
www.bailii.org/ew/cases/EWHC/QB/2004/168.html 
[ELR 25:10:5] 
 
 
Canadian court refuses to dismiss libel lawsuit 
against Washington Post filed by former U.N. 
official complaining of article on Post website; 
Post’s arguments that court lacks jurisdiction and is 
not convenient forum are rejected 
 
 Former United Nations official Cheickh 
Bangoura should, and therefore will, get his day in a 
Canadian court, in his libel lawsuit against the 
Washington Post, a judge of the Superior Court of 
Justice of Ontario has ruled. 
 The opinion is noteworthy for at least three 
reasons. First, the article about which Bangoura 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

complains is available in Canada only because it 
appears on the Post’s U.S.-based website. Second, the 
only presence the Post has in Canada is leased office 
space in Toronto for newsgathering purposes - an office 
that had nothing to do with the offending article. And 
third, the opinion is the second one which requires U.S. 
newspapers to defend themselves in the courts of other 
nations, as a result of allegedly defamatory articles that 
appeared on the papers’ U.S.-based websites. 
 One Post article reported that according to a 
United Nations spokesman, the U.N. had removed 
Bangoura “from his post at the U.N. Drug Control 
Program . . . because of ‘misconduct and 
mismanagement’. . . .” Another article explained that 
“For much of his four-year career with the U.N. Drug 
Control Program, Cheickh Mohamed Tidyane 
Bangoura has been dogged by scandal. Colleagues have 
accused him of sexual harassment, financial 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

improprieties and nepotism. The government of Ivory 
Coast, where he formerly was stationed, said it received 
so many complaints about his alleged misdeeds that it 
demanded his removal.” 
 The truth or falsity of these reports has yet to be 
litigated, because the Post responded to Bangoura’s 
lawsuit with a motion to “stay” it, on the grounds that 
even though Bangoura now lives in Ontario, the 
Ontario Superior Court does not have jurisdiction to 
hear the case, and even if it did, the court is not a 
convenient forum, because most witnesses are located 
elsewhere. 
 Canadian law has an eight-part test for 
determining whether its courts have jurisdiction. The 
judge concluded that all (but perhaps one) of the factors 
allowed it to assert jurisdiction. “The key argument” 
made by the Post was that U.S. courts would not 
enforce a Canadian judgment against the newspaper, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

because Canadian libel law, like British libel law, 
violates free speech protections recognized by the 
United States Supreme Court in New York Times v. 
Sullivan. To this, the judge responded by saying that 
Canadian courts “do not share the American view that 
British libel law, which is similar to our own, is any 
less civilized than the American law.” 
 The argument about whether U.S. courts would 
enforce a Canadian libel judgment related to a factor 
known as “comity.” Instead of the judge being 
persuaded that “comity” favored the Post’s position, the 
judge came to the opposite conclusion. “Frankly,” he 
said, “I see the unwillingness of an American court to 
enforce a Canadian libel judgment as an unfortunate 
expression of lack of comity. This should not be 
allowed to have an impact on Canadian values. The 
Washington Post defendants’ home jurisdiction’s 
unwillingness to enforce such an order is not 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

determinative of whether the court should assume 
jurisdiction.” 
 The judge also found support in a recent decision 
of the High Court of Australia which held that the 
courts of that country have jurisdiction to hear a libel 
lawsuit against Dow Jones, complaining of an article on 
the Dow Jones U.S.-based website (ELR 24:9:7). 
 On the question of whether the Ontario court 
would be convenient, the judge found “there will be 
problems whether this action is tried in Ontario or the 
District of Columbia,” because “Not all of the parties 
are located in either jurisdiction.” While the 
“publication took place in Washington, . . . 
[Bangoura’s] reputation was affected in Ontario.” 
 Because this is a defamation case, “it is difficult 
to determine where the tort occurred,” the judge said. 
“If based on publication, then the District of Columbia 
is the choice of law; if based on damages and where 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

reputation was affected, then Ontario is the choice of 
law. It is safe to say that Ontario and the District of 
Columbia are both appropriate fora. As a result, . . . the 
plaintiff’s choice of forum should not be disturbed 
when no forum is clearly more appropriate.” 
 Bangoura was represented by Kikelola Roach. 
The Washington Post was represented by Paul B. 
Schabas and Ryder L. Gilliland. 
 Editor’s note: The Post was almost certainly 
right that U.S. courts will refuse to enforce a libel 
Canadian judgment. In other cases, U.S. courts already 
have refused to enforce British libel judgments, at least 
twice (ELR 14:2:13, 20:1:18). 
 

Bangoura v. Washington Post, Ontario Superior Court 
of Justice Case No. 03-CV-247461CM1 (2004), 
available at www.canlii.org/on/cas/onsc/2004/ 
2004onsc10181.html [ELR 25:10:6] 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

WASHINGTON MONITOR 
 
Department of Justice closes antitrust investigation 
of Internet joint ventures owned by major music 
labels; pressplay and MusicNet did not harm 
consumers or reduce competition, Department finds 
 
 The music industry’s maiden tests of digital 
distribution over the Internet were conducted by two 
joint ventures owned by the major labels. Pressplay 
began as a joint venture between Sony Music and 
Universal Music. MusicNet was a joint venture 
between Warner Music, EMI and BMG (along with 
Internet media company RealNetworks). 
 These five companies own the copyrights to 
more than 80% of the recorded music sold in the 
United States. So it wasn’t surprising when the 
Antitrust Division of the Department of Justice 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

commenced an investigation into whether the music 
majors were using their joint ventures to harm 
consumers or reduce competition in the music business. 
 They weren’t. 
 That’s the conclusion the Department of Justice 
itself has come to, according to a recent announcement 
released by R. Hewitt Pate, the Assistant Attorney 
General in charge of the Department’s Antitrust 
Division. As a result, the Department has closed its 
investigation, without taking any action against the 
music companies or requiring any changes in the 
operations of pressplay or MusicNet. 
 The nature of the Internet music business has 
changed dramatically since 2001, when pressplay and 
MusicNet were formed. And those changes worked to 
major labels’ advantage, insofar as the Justice 
Department’s investigation was concerned. Indeed, it 
was those very changes that persuaded the Department 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

that the labels had not used pressplay or MusicNet to 
harm consumers or competition. 
 One of these changes was the sale of pressplay in 
2003 by Sony and Universal to Roxio, a company that 
sells CD and DVD burning software. Ironically, Roxio 
renamed the service “Napster 2.0,” after it acquired the 
name from the bankrupt peer-to-peer service the labels 
had successfully sued for contributory and vicarious 
copyright infringement (ELR 22:9:5, 23:11:4).  
 Another significant change was the advent of a 
still-growing number of unaffiliated Internet 
distributors of recorded music, to which all five major 
labels have licensed their recordings. Along with 
Roxio’s Napster, the Justice Department cited Apple’s 
iTunes and BuyMusic.com as examples. 
 The Department’s investigation focused on two 
questions. The first was whether pressplay and 
MusicNet caused the majors to restrain competition on 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

the terms on which they would license unaffiliated 
Internet music distributors. The second was whether 
pressplay and MusicNet allowed the majors to “impede 
the growth of the Internet as a channel for the 
authorized promotion and distribution of music, and 
thereby help the major labels solidify their central roles 
in the existing music market.” The Department 
concluded the answers to both questions was “no.” 
 The Department found that the terms of the 
licenses the major labels granted to others “vary 
significantly,” and that each label “adopted its own 
approach” toward Internet distribution of music by 
others. “Moreover,” the Department added, “Roxio’s 
acquisition of pressplay from Sony and Universal has 
eliminated the possibility of . . . diminished competition 
between those two labels that might have been 
facilitated by their continued involvement in 
pressplay.” 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

 When pressplay and MusicNet first went online, 
the “poor quality and restrictive nature” of the services 
they offered consumers “provided some support” for 
the theory that the majors were attempting to “impede 
the growth of the Internet” for music distribution. The 
Department found, however, that “As time passed, . . . 
both joint ventures released improved and more 
consumer-friendly versions of their services, and the 
major labels licensed their music to a broader array of 
third-party music services that compete on price and 
features.” As a result, “Consumers can now download 
individual songs from broad music collections offered 
by at least five such services, and might soon be able to 
choose among a dozen suppliers.” From this, the 
Department concluded that “the major labels are not 
impeding the promotion and distribution of music over 
the Internet.” 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

Statement by Assistant Attorney General R. Hewitt Pate 
Regarding the Closing of the Digital Music 
Investigation,  available at www.usdoj.gov/atr/public/ 
press_releases/2003/201946.pdf [ELR 25:10:7] 
 
 
BMG Special Products successfully opposes 
singer/songwriter’s application to register “You Da 
Buddha” trademark; Trademark Trial and Appeal 
Board agrees that confusion would be likely with 
BMG’s own registered “Buddha” marks 
 
 David Anthony Jagosz is a singer-songwriter 
with a pretty good head for the legal and business 
aspects of his profession. In 1999, he wrote a collection 
of songs which he titled “You Da Buddha.” Between 
1999 and 2001, he recorded three promotional CDs of 
those songs, and gave them to friends, relatives and 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

“potential fans.” And in 2001, he and his band 
performed the songs live in Los Angeles, twice. He 
even spent $1,500 developing a website for himself. 
 Jagosz did two more things too: he registered his 
songs’ copyrights; and in October 2000, he applied to 
the Patent & Trademark Office to register “You Da 
Buddha” as a trademark for records and service mark 
for live musical performances. The one thing Jagosz 
seems not to have done was a trademark search, before 
deciding to adopt “You Da Buddha” as his mark. 
 If Jagosz had done such a search, he would have 
found that BMG Special Products had been using 
“Buddah” as a mark since 1967; that BMG had already 
registered the “Buddah” mark in 1993; and that BMG 
had registered the “Buddha” mark in May 2000. BMG, 
in other words, used “Buddah” decades before Jagosz 
used “Buddha.” And BMG registered its “Buddah” and 
“Buddha” marks months to years before Jagosz filed 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

his registration application. 
 Jagosz did find out about the BMG marks 
eventually - when the company opposed his application 
to register “You Da Buddha.” Oppositions of this sort 
are heard by the Trademark Trial and Appeal Board, an 
administrative tribunal within the United States Patent 
and Trademark Office. The Board’s job is to decide 
whether marks are eligible for registration, in cases 
where opposition is filed to an application. 
 In Jagosz’s case, the Board decided that “You Da 
Buddha” was not eligible for registration. In technical 
terms, it “sustained” BMG’s opposition, and thus 
“refused” Jagosz’s application. The Board did so 
because it agreed with BMG that “there is a likelihood 
that the purchasing public would be confused” if Jagosz 
used “You Da Buddha” as a mark for his goods and 
services. 
 The Board came to this conclusion, for several 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

reasons. Jagosz intended to use his proposed mark on 
goods and services that are “identical” or “closely 
related” to BMG’s goods and services. Jagosz’s goods 
and services would “move in the same channels of 
trade, and would be offered to similar classes of 
purchasers.” Though Jagosz’s proposed mark was not 
identical to BMG’s, they “share the dominant term 
Buddha.” Jagosz’s use of the additional words “You 
Da” would “not serve to distinguish these marks,” the 
Board concluded, because “Potential purchasers may 
mistakenly believe that [Jagosz’s] mark is another 
revised version of [BMG’s] marks.” 
 What’s more, because the record company had 
“generated over $20 million in sales from 1998 [to] 
2002, and [had] spent over $2 million on [nationwide] 
advertising,” the Board concluded that BMG “has 
demonstrated its registered marks are famous, and are 
thus entitled to a broad scope of protection.” 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

 BMG was represented by Cowan Liebowitz & 
Latman in New York City. Jagosz represented himself. 
 
BMG Special Products, Inc. v. Jagosz, Opposition No. 
91124387 (TTAB 2003), available at www.uspto.gov/ 
web/offices/com/sol/foia/ttab/2dissues/2003/91124387.
pdf [ELR 25:10:8] 
  
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

IN THE NEWS 
 
Appeals court reinstates Harlan Ellison’s 
contributory copyright infringement claim against 
AOL, complaining of unauthorized posting of digital 
copies of his science fiction novels in newsgroup; 
holds that jury should decide whether AOL is 
eligible for DMCA’s “safe harbor” protection from 
liability 
 
 Science fiction author Harlan Ellison has won 
the right to a jury trial in connection with his copyright 
infringement claim against AOL, though he had to go 
to a federal Court of Appeals to do so. 
 Ellison’s lawsuit complains that unauthorized 
digital copies of his novels were posted to 
“alt.binaries.e-book” - a newsgroup that AOL made 
available to its subscribers. The copies were not made 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

by AOL itself; they were made by a fellow named 
Stephen Robertson, who Ellison also sued, for direct 
infringement, and who settled with Ellison almost 
immediately for $3,650. Ellison sued AOL for 
“contributory” and “vicarious” copyright infringement. 
 Earlier in the case, District Judge Florence-Marie 
Cooper dismissed Harlan’s lawsuit, on the grounds that 
AOL was protected from liability by the “safe harbor” 
provisions of the Digital Millennium Copyright Act 
(ELR 24:3:11). The issue of whether AOL is protected 
by the DMCA’s “safe harbor” was - and remains - a 
critical issue in the case, because even though Judge 
Cooper ruled that AOL could not be held liable for 
“vicarious” infringement, she also ruled that but for the 
DMCA “safe harbor,” AOL might be liable for 
“contributory” infringement. 
 In an opinion by Judge Harry Pregerson, the 
Court of Appeals agreed that AOL could not be found 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

liable for “vicarious” copyright infringement. There 
was no evidence that AOL attracted or retained 
subscriptions as a result of infringing copies of 
Ellison’s novels being available to subscribers, nor was 
there evidence that AOL lost subscribers when it 
eventually blocked access to that newsgroup. As a 
result, the appellate court agreed with AOL (and 
District Judge Cooper) that “no jury could reasonably 
conclude that AOL received a direct financial benefit 
from providing access to the infringing material” - an 
essential element for finding “vicarious” copyright 
liability. 
 On the other hand, the appellate court agreed 
with Ellison (and again with Judge Cooper) that AOL 
might be liable for “contributory” infringement. This 
was so, because a jury could find that AOL “had reason 
to know” of potentially infringing activity in the 
“alt.binaries.e-book” newsgroup, and because a jury 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

could find that AOL contributed to that activity by 
storing copies of Ellison’s books in the newsgroups and 
making them available to subscribers. 
 Because a jury could find AOL liable for 
contributory infringement, the question of whether 
AOL is protected by the “safe harbor” defense is 
critical. That question raises two issues: (1) whether 
AOL had “reasonably implemented” a policy against 
repeat infringers; and (2) whether copies of Ellison’s 
books in the newsgroup were maintained by AOL for 
no longer than was necessary. AOL actually maintained 
copies of Ellison’s books for 14 days. When the case 
was before Judge Cooper, the summary judgment 
argument focused on whether 14 days was longer than 
necessary. Judge Cooper held it was not, which is why 
she held that AOL was protected by the “safe harbor.” 
 On appeal, Judge Pregerson agreed that 14 days 
was not longer than necessary. But he ruled that a jury 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

could reasonably find that AOL had not reasonably 
implemented a policy against repeat infringers. And 
that is why the Court of Appeals reversed the summary 
judgment AOL had won, and remanded the case for 
trial. 
 AOL did have a policy against repeat infringers. 
The reason there was a jury-worthy dispute about 
whether it had “reasonably implemented” that policy 
was surprisingly fact-specific - and, in fact, quite 
surprising. As part of its infringement policy, AOL 
maintained an email address to which copyright owners 
could send infringement complaints. In the beginning, 
that address was copyright@aol.com. Later, in the fall 
of 1999, AOL changed the copyright-complaint address 
to aolcopyright@aol.com. But it failed to notify the 
Copyright Office of the change until April 2000. Worse 
yet, complaints sent to the old email address were not 
forwarded to the new address, were not received by 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

anyone at AOL, and were not bounced back to those 
who had sent them. This mistake wasn’t simply 
academic; Ellison’s own complaint was never received 
by AOL. 
 According to Judge Pregerson, “AOL should 
have closed the old e-mail account or forwarded the e-
mails sent to the old account to the new one. Instead, 
AOL allowed notices of potential copyright 
infringement to fall into a vacuum and to go unheeded; 
that fact is sufficient for a reasonable jury to conclude 
that AOL had not reasonably implemented its policy 
against repeat infringers.” 
 If, at trial, the jury does decide that AOL did not 
reasonably implement its policy against infringers, 
AOL will not be protected by the “safe harbor,” and the 
jury will have to decide whether AOL is liable for 
contributory infringement. If, however, the jury decides 
that despite the email address snafu, AOL did 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

reasonably implement its infringement policy, then 
AOL is protected by the “safe harbor,” and AOL will 
not be liable. 
 Ellison was represented by Glen L. Kulik of 
Kulik Gottesman & Mouton in Sherman Oaks, and by 
Charles E. Petit in Urbana, Illinois. AOL was 
represented by Daniel Scott Schecter of Latham & 
Watkins in Los Angeles. 
 
Ellison v. Robertson, Case No. 02-55797 (9th Cir., Feb. 
10, 2004), available at www.ca9.uscourts.gov/ca9/ 
newopinions.nsf/9B0A55634A78267788256E35007C1
51D/$file/0255797.pdf?openelement [ELR 25:10:9] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

RePlayTV owners’ declaratory relief lawsuit against 
movie and TV producers is dismissed, because “case 
or controversy” ended when producers dismissed 
their infringement suit against RePlayTV’s 
manufacturer after commercial-skipping and 
Internet-forwarding features were eliminated 
 
 A case that could have been precedent-setting 
has ended rather quietly, with its dismissal by federal 
District Judge Florence-Marie Cooper. The case began 
with a lawsuit filed by Paramount Pictures and many 
other movie and television production companies 
against RePlayTV. RePlayTV sold digital television 
recorders that could do two things to which Paramount 
and its co-plaintiffs objected: they could skip 
commercials, and they could forward recorded 
programs over the Internet to other RePlayTV owners. 
 The producers formally stated their objections in 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

a lawsuit for contributory and vicarious copyright 
infringement. At first, it looked as though the case 
would give the courts - perhaps even the Supreme 
Court - an opportunity to reconsider the Supreme 
Court’s 1984 “Betamax” decision (ELR 5:9:10). The 
RePlayTV case did generate one opinion on a 
discovery issue (ELR 24:2:4). But as things turned out, 
it never got far enough to reconsider the important 
“Betamax” issue. 
 Instead, RePlayTV went bankrupt. That resulted 
in a stay of the infringement lawsuit. During the stay, 
RePlayTV’s assets were sold to another company. The 
new owner changed the design of the RePlayTV 
recorder so it could no longer skip commercials or 
forward recorded programs. When the company did 
that, Paramount and its co-plaintiffs dismissed their 
lawsuit. In the ordinary course of things, that would 
have been that. But this case was never ordinary. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

 Shortly after the producers sued RePlayTV, 
several owners of RePlayTV recorders sued the 
producers, seeking a declaration that they were not 
infringing copyrights when they used their recorders. 
The producers sought to have that case dismissed, on 
the grounds that it didn’t assert an actual “case or 
controversy,” as required for federal court jurisdiction. 
Judge Cooper, however, denied their motion, saying 
there was a “case or controversy,” because in order for 
the producers to win their “contributory” and 
“vicarious” infringement claims against RePlayTV, 
they would have to prove that RePlayTV’s customers 
actually were infringing copyrights (ELR 24:11:13). 
 After the producers dismissed their suit against 
RePlayTV, they renewed their motion to dismiss the 
RePlayTV owners’ suit against them. The producers 
buttressed their motion by giving the owners (who had 
sought declaratory relief) “a covenant not to sue” them 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

for infringement. This time, Judge Cooper granted the 
motion. 
 In an opinion that explores the nuances of the 
meaning of “case or controversy,” the judge concluded 
that once the producers’ suit against RePlayTV was 
dismissed, and once the producers promised not to sue 
the RePlayTV owners (who had sued them) for 
infringement, the owners’ declaratory relief lawsuit 
against the producers became “moot.” Judge Cooper 
ruled that there no longer was a “case or controversy.” 
And that meant she no longer had jurisdiction to hear 
the case. 
 The RePlayTV owners who had filed the suit 
sought permission to substitute other RePlayTV owners 
who had not received a “covenant not to sue.” But 
Judge Cooper held that even in the absence of a 
covenant not to sue, RePlayTV owners did not have a 
“reasonable apprehension” they would be sued for 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

infringement. So even they would not be able to 
establish an actual “case or controversy,” she 
concluded. 
 
Paramount Pictures Corp. v. RePlayTV, Case No. CV 
01-9358 FMC (Jan. 9, 2004), available at 
www.EntertainmentLawReporter.com/decisions/25101
0.pdf [ELR 25:10:10] 
 
 

RECENT CASES 
 

Author of “Vagina Monologues” is not liable to 
literary agent, because agent’s claims were based on 
unsigned contract that was barred by statute of 
frauds, and on signed writing for a never-published 
book 
 

 Literary agent Stephen Pevner, Inc., has lost a 
breach of contract lawsuit against Eve Ensler, the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

author of the play “The Vagina Monologues.” The 
exact nature of their business relationship, and the 
details of Ensler’s alleged breach, are not made clear in 
the very short opinion that affirms the dismissal of 
Pevner’s case. Instead, the Appellate Department of the 
New York Supreme Court focused on the two facts that 
were critical to Pevner’s loss. 
 The first fact was that although Pevner prepared 
and signed agreements that were submitted to Ensler 
for her signature, Ensler never signed them. The 
Appellate Division concluded that the services that 
were to have been rendered by Pevner were the kinds 
of services that require a written and signed agreement, 
in order for the agreement to be enforceable. Since 
Ensler never signed any such agreement, Pevner’s 
claim was barred by New York’s statute of frauds. 
 Ensler did sign one writing which recognized 
Pevner’s right to be paid in connection with one book 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

publishing agreement. That writing didn’t help Pevner, 
though, because the book was never published, the 
book publishing agreement didn’t generate any income 
for Ensler, and thus Ensler “received no benefit” from 
Pevner’s services in connection with that agreement. 
 Stephen Pevner, Inc., was represented by Gary 
Mailman of Herrick Feinstein in New York City. Ensler 
was represented by Karen Shatzkin of Shatzkin & 
Mayer in New York City. 
 
Stephen Pevner, Inc. v. Ensler, 766 N.Y.S.2d 183, 2003 
N.Y.App.Div.LEXIS 11257 (App.Div. 2003) [ELR 
25:10:11] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

MasterCard “baseball trip” ads do not infringe 
copyright to “Twins - Now and Forever” 
documentary, because access was not proved and 
similarities are not substantial, federal District 
Court rules 
 
 To highlight its sponsorship of Major League 
Baseball, MasterCard commissioned its advertising 
agency, McCann-Erickson, to create a series of 
television commercials that featured two young men on 
a road trip visiting all 30 Major League stadiums in a 
single summer. Baseball stadium road trips had been 
done before, of course, in movies, literature and travel 
books. But they’d never before been done in ads, and 
certainly not in MasterCard ads. 
 Among those who had done baseball stadium 
road trips before were a couple of guys named David 
Hoch and Joseph Marble. These two life-long friends 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

shared “a love of . . . the Minnesota Twins.” Baseball 
fans (and close readers of these pages) may recall that 
for a while in the late 1990s (and even thereafter), there 
was some question as to whether the Twins would stay 
in Minnesota (ELR 23:9:10, 23:10:23). So Hoch and 
Marble began a campaign to build a new baseball 
stadium for the Twins in Minnesota, to keep the team 
there. 
 In support of their goal, the two friends produced 
a 30-minute documentary titled “Twins - Now and 
Forever.” The film showed Hoch and Marble on a 10-
day road trip visiting recently-built Major League 
Baseball stadiums. It included interviews with stadium 
reps, civic leaders, residents and fans, all of whom 
agreed that a Major League Baseball team and stadium 
can be an important community asset. 
 Hoch and Marble made their film in 1998. 
MasterCard’s commercials were aired in 2001. In 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

addition to the notion of a couple of guys on a baseball 
stadium road trip, the documentary and the ads both 
featured similarly colored Volkswagen mini-buses 
decorated with stickers. Federal District Judge 
Raymond Ericksen agreed with Hoch and Marble that 
“there is a clear similarity between the automobiles 
used” in the documentary and the ads. 
 The reason that Judge Ericksen had occasion to 
consider this and other similarities between the 
documentary and the ads is that Hoch and Marble sued 
MasterCard and McCann-Erickson for copyright 
infringement, alleging that MasterCard’s ads were 
copied from their documentary and were substantially 
similar to it. Though the judge agreed that the mini-
buses were similar, that’s all he agreed with Hoch and 
Marble about. In response to a defense motion for 
summary judgment, Judge Ericksen has dismissed the 
case, for two reasons. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

 First, the judge held that Hoch and Marble had 
not proved that MasterCard or McCann-Ericksen had 
access to their documentary. Though the two friends 
argued that the documentary had been “widely 
disseminated,” Judge Ericksen disagreed. What’s more, 
he found that no one involved in creating the 
MasterCard ads had been in either of the cities where 
the documentary was exhibited. 
 The judge also rejected the friends’ argument 
that they had established access under the “corporate 
receipt doctrine.” This argument was based on the fact 
they had sent copies of their documentary to Baseball 
Commissioner Bud Selig, and to the Chairman of a 
public relations firm that is affiliated with McCann-
Erickson. But Selig had no role in creating the 
MasterCard ads, and had no contact with McCann-
Erickson until after it had created storyboards for the 
commercials. And the Chairman of the public relations 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

firm was based in a different city than McCann-
Erickson, and had no relationships at all with anyone 
involved in creating the ads. 
 Second, the judge ruled that even if access had 
been proved, the ads and the documentary were not 
substantially similar. They shared a common idea - that 
of a baseball roadtrip - but ideas are not protectible. 
Other more specific similarities - such as highway 
signs, service stops and geographic landmarks - flowed 
naturally from the “basic idea of a roadtrip,” and thus 
were unprotected scenes a faire. Furthermore, the mood 
and pace of the two were different. And the “total 
concept and feel” of the documentary and ads were 
different too. 
 About the mini-bus the judge agreed was similar, 
he said: “[T]his one lone common element does not 
justify a finding of substantial similarity. . . .” 
 Hoch and Marble were represented by Rita 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

Coyle DeMeules of Robins Kaplan Miller & Ciresi in 
Minneapolis. MasterCard and McCann-Erickson were 
represented by Richard Dannay of Cowan Liebowitz & 
Latman in New York City, and Calvin L. Litsey of 
Faegre & Benson in Minneapolis. 
 
Hoch v. MasterCard International, Inc., 284 F.Supp.2d 
1217, 2003 U.S.Dist.LEXIS 16839 (D.Minn. 2003) 
[ELR 25:10:11] 
 
 
Advertising and promotion for comic books 
featuring “Johnny and Edgar Autumn” are 
protected by “incidental use privilege” in right of 
publicity lawsuit by recording artists Johnny and 
Edgar Winter, California appellate court rules 
 

 It looks like the right of publicity lawsuit filed by 
recording artists Johnny and Edgar Winter against DC 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

Comics has come, finally, to an end, in a fashion that 
pleases DC Comics but disappoints the Winter 
brothers. 
 Those who have been following the case, as it 
has bounced up and down the California court system, 
will recall that it was filed by the Winter brothers in 
response to a series of comic books featuring two 
villainous half-worm half-human creatures named 
“Johnny and Edgar Autumn.” DC Comics admitted that 
the creatures were partly based on Johnny and Edgar 
Winter. So in retrospect, it’s not surprising that they 
sued. 
 When last this case appeared in these pages, the 
California Supreme Court had ruled that DC Comics 
was protected from liability - in other words, the 
Winter brothers had no case - by the First Amendment, 
because the offending comic books contained 
significant “expressive content” other than the Winters’ 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

mere likenesses (ELR 25:3:9). 
 However, there was more to the case than just 
the comic books. The Winters also had alleged that DC 
Comics used their names in advertising and promoting 
the comic books. And that was a separate and distinct 
violation of their rights of publicity, they argued. Since 
the Supreme Court had not agreed to review that issue, 
it remanded the the advertising issue to the Court of 
Appeal, for its consideration. 
 In an opinion by Justice Gary Hastings marked 
“Not to be Published in the Official Reports,” the 
California Court of Appeal has ruled in favor of DC 
Comics on this issue too. Justice Hastings explained 
that California law includes a “so-called incidental use 
privilege” which “allows” the “use of a celebrity’s 
identity in advertising or promotion of a creative work 
where . . . the use of the celebrity’s identity in the work 
is not actionable.” Since DC Comics’ use of the Winter 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

brothers’ identity in its comic books was “not 
actionable,” the use of their identities in advertising and 
promotion of those comics books was not either. 
 The Winters argued that the “incidental use 
privilege” does not authorize false or misleading 
suggestions that they had endorsed the comic books or 
were somehow associated with them. Justice Hastings 
seemed to agree that was so, as a matter of law. 
However, the Justice concluded that none of the 
evidence could “be reasonably understood to infer or 
suggest that [DC Comics] falsely implied that [the 
Winters] endorsed or otherwise associated themselves 
with the . . . comic book series.” 
 The Winter brothers were specifically referred to 
by name in advertising and promotion for the comic 
books, but Justice Hastings said that those references 
were merely “a comment addressing the artistic 
relevance of their likeness to the characters in the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

series. . . .” The Winter brothers’ actual likenesses were 
not used in advertising or promotion; for those 
purposes, DC Comics used “only the transformative 
depictions of the Autumn brothers.”  
 For these reasons, the Court of Appeal 
“conclude[d] as a matter of law that use of [the 
Winters’] names and likenesses in the advertising and 
promotion did not go beyond what is allowed in 
promotion and advertising of a protected product.” 
 Johnny and Edgar Winter were represented by 
Vincent H. Chieffo of Greenberg Traurig in Santa 
Monica. DC Comics was represented by Michael 
Bergman of Weissman Wolff Bergman Coleman 
Grodin & Evall in Beverly Hills. 
 

Winter v. DC Comics, Case No. 121021, Cal.Ct.App., 
2d Dist., Div. 4 (Nov. 24, 2003), available at www. 
EntertainmentLawReporter.com/decisions/251012.pdf 
[ELR 25:10:12]  



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

Alleged failure to credit producer of film “The Last 
Link” did not state claim under Lanham Act, nor 
was use of treatment co-authored by producer an 
infringement of his copyright, federal District Court 
rules; but complaint did adequately allege claim for 
breach of contract 
 
 “The Last Link” is a film about the dying culture 
of shepherding in France and the United States. It was 
exhibited, apparently, at the Sonoma Valley Film 
Festival. Though it doesn’t seem to have attracted much 
attention elsewhere, the question of who produced and 
co-wrote it is an important one to Scott Francis Carroll 
- indeed, important enough for him to sue about. 
 Carroll alleges that he created the business plan 
for the film, created the promotional materials for the 
film, co-authored the storyline, co-authored the 
treatment, performed all pre-production work, and 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

created and produced the film. He did all this, he says, 
pursuant to an agreement with Ben and Tim Kahn, who 
promised to pay him and give him a producer and co-
author credit. Carroll, however, alleges that before his 
agreement with the Kahns was reduced to writing, the 
Kahns terminated their relationship with him, and then 
released the film without paying him or giving him 
credit. 
 Carroll’s allegations were made in a federal court 
complaint that included claims for breach of contract, 
copyright infringement, and false designation of origin. 
The Kahns responded with a motion to dismiss, which 
has been successful with respect to most, but not all, of 
those claims. 
 Federal District Judge Thomas McAvoy has held 
that as a result of the Supreme Court’s decision in 
Dastar v. Twentieth Century Fox (ELR 25:1:7), Carroll 
does not have a Lanham Act claim against the Kahns 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

for failing to give him credit. He would only have a 
Lanham Act claim, if he alleges that the Kahns 
“repackaged” his film as their own - something 
Carroll’s complaint did not seem to allege. 
 Judge McAvoy also dismissed Carroll’s 
copyright infringement claim. Carroll did register the 
copyright to his treatment; but when he did so, he (quite 
honestly) listed Ben Kahn as his co-author. That made 
Kahn a co-owner of the treatment’s copyright. And the 
judge ruled that one co-owner cannot sue another for 
copyright infringement. 
 These rulings do not mean that Carroll will 
inevitably lose his case. Judge McAvoy denied the 
Kahns’ motion to dismiss Carroll’s breach of contract 
claim, saying that it stated a claim on which relief may 
be granted. Whether, however, Judge McAvoy actually 
hears the contract claim is another matter. Unless 
Carroll claims that his Lanham Act claim is one for 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

“repackaging,” all of his federal claims will have been 
dismissed. In that case, Judge McAvoy asked the 
parties to address the question of whether his court has 
jurisdiction any longer. 
 Carroll was represented by Raymond J. Dowd of 
Dowd & Marotta in New York City. The Kahns were 
represented by Robert S. Meloni in New York City. 
 
Carroll v. Kahn, 2003 WL 22327299, 2003 
U.S.Dist.LEXIS 17902 (N.D.N.Y. 2003) [ELR 
25:10:13] 
 
 
Alleged failure to credit author/editor of film 
“Baller Rockin’” did not state claim under Lanham 
Act, federal District Court rules 
 

 Yet another claim for failure-to-provide-credit 
has been derailed by the Supreme Court’s decision in 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

Dastar v. Twentieth Century Fox (ELR 25:1:7). This 
time the claim was asserted by Kelvin Williams who 
alleged that he was hired by Cash Money Records to 
re-edit, re-score and write narration for a straight-to-
video film titled “Baller Rockin’.” When the film was 
released, Williams was disappointed to note that his 
name was not listed in its credits. Instead, others were 
given sole credit for “story/screenplay” and “editing.” 
 Williams responded with a lawsuit that included 
a “reverse palming off” claim under the Lanham Act. 
When Williams filed his lawsuit in 2001 in federal 
court in Los Angeles, such a claim did exist, as a matter 
of law, in the 9th Circuit (and elsewhere) (ELR 10:2:8, 
16:9:13). For that reason, in July 2002, federal District 
Judge Robert Kelleher denied Cash Money’s motion 
for summary judgment on Williams’ Lanham Act 
claim. 
 The reason that dates are important in this case is 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

that the Supreme Court decided Dastar in June 2003 - 
almost a year after Judge Kelleher denied Cash 
Money’s motion. Believing that Dastar was squarely in 
point, Cash Money asked the judge to reconsider its 
motion. By this time, the case had been reassigned to 
Judge Dickran Tevrizian. But that had no effect on the 
outcome. 
 Judge Tevrizian agreed that Dastar was in point 
and had changed the law. Now, the Lanham Act section 
relied on by Williams (and others who have sought 
creative credits) applies only to the labeling of tangible 
goods - “not to the origin of services.” Since Williams 
alleged that his services were improperly credited, 
Judge Tevrizian granted Cash Money’s motion and has 
dismissed Williams’ Lanham Act claim. 
 Williams was represented by Richard Lloyd 
Sherman of Sherman & Miller in Beverly Hills, Steven 
T. Lowe in Los Angeles, and Ken Nathanson of 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

Sherman & Nathanson in Beverly Hills. Cash Money 
Records and its co-defendants were represented by 
Jeffrey E. Scott of Greenberg Traurig in Santa Monica 
and Russell J. Frackman of Mitchell Silberberg & 
Knupp in Los Angeles. 
 
Williams v. UMG Recordings, Inc., 281 F.Supp.2d 
1177, 2003 U.S.Dist.LEXIS 18400 (C.D.Cal. 2003) 
[ELR 25:10:13] 
 
 
Use of clip from public access TV’s “The Sandy 
Kane Blew Comedy Show” to promote and 
introduce segment of Comedy Central’s “The Daily 
Show” did not infringe copyright or trademark or 
defame or violate Sandy Kane’s publicity rights 
 

 Comedienne Sandy Kane hosts a late-night 
public access program called “The Sandy Kane Blew 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

Comedy Show” on which - according to a federal judge 
familiar with the show - “she sings, dances, and 
delivers explicit jokes while wearing little to no 
clothing.” Jon Stewart too is a comedienne. He hosts 
Comedy Central’s “The Daily Show” (wearing clothing 
while he does so). 
 Sandy Kane once appeared on “The Daily 
Show,” though not live and not by consent. Instead, a 
segment of “The Daily Show” called “Public Excess” 
opened with a full-screen image of a clip from Kane’s 
show, showing her dancing in a bikini. The title of her 
show could be seen in the background. The full-screen 
image remained on the screen for less than a second 
and then shrank to the lower left corner (to make room 
for three other clips) where it remained for another five 
seconds. In addition, a portion of the clip was used in a 
commercial promoting “The Daily Show,” along with 
other clips from segments of “The Daily Show.” The 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

promo’s announcer said, “The Daily Show: 
comprehensive, extensive, offensive,” and he hit the 
word “offensive” just as a half-second clip from “The 
Sandy Kane Show” was shown. 
 Kane responded to all this with a lawsuit for 
copyright and trademark infringement, and for 
defamation and violation of her right of publicity. None 
of her claims has been successful, however. Federal 
District Judge George Daniels has dismissed them all, 
in response to a motion for summary judgment by 
Comedy Partners (the company that owns Comedy 
Central). 
 Judge Daniels held that “The Daily Show’s” use 
of the clip was a fair use, not copyright infringement, 
because “By airing [the] clip in a segment called 
‘Public Excess’ and adding some derisive 
commentary,” [Comedy Central] unquestionably used 
her material for the purpose of criticism.” Even “the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

use of the clip on a commercial for ‘The Daily Show,’ 
coinciding with the announcer’s warning that some 
material on the show may be ‘offensive,’ puts the clip 
into a critical context,” the judge said. Indeed, he said, 
“Virtually any clip appearing on this show is implicitly 
accompanied by a comment on its absurdity.” 
 Judge Daniels also found that “The Daily 
Show’s” use of the clip would be “unlikely” to affect 
the market for Kane’s show. Kane argued that another 
show called the “World of Wonder” paid her $200 for a 
one-time use of a three-second clip. But the key point, 
insofar as Judge Daniels was concerned, was that fans 
of Kane’s show would not choose to watch “The Daily 
Show” instead of hers, because the “The Daily Show” 
used the clip. 
 The judge dismissed Kane’s trademark 
infringement claim, because “The Daily Show” gave no 
impression that the owner of the trademark “The Sandy 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

Kane Comedy T.V. Show,” or the source of the clip, 
was anyone other than Kane herself. 
 Judge Daniels dismissed Kane’s right of 
publicity claim, because “The Daily Show” did not use 
her name or likeness “primarily for advertising or trade 
purposes.” Instead, he said, “The Daily Show’s” use of 
Kane’s comedy routine fell within the New York Civil 
Rights Act’s “newsworthy” exception for 
“entertainment and amusement.” 
 Finally, the judge rejected Kane’s claim that she 
was defamed by the commercial announcer’s reference 
to her and her show as “offensive,” saying it was 
clearly “protected expression of opinion.” 
 Kane represented herself until Comedy Partners 
filed a motion for summary judgment; Judge Daniels 
then submitted her case to the Pro Bono Panel, and she 
was represented by Parker H. Bagley of Milbank 
Tweed Hadley & McCloy in New York City. Comedy 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

Partners was represented by Elizabeth A. McNamara of 
Davis Wright Tremaine in New York City. 
 
Kane v. Comedy Partners, 2003 WL 22383387, 2003 
U.S. Dist. LEXIS 18513 (S.D.N.Y. 2003) [ELR 
25:10:14] 
 
 
Viacom wins dismissal of case alleging that 
“Rugrats” were based on cartoon characters 
created by plaintiff; court reprimands plaintiff’s 
lawyer for failing to withdraw, after learning that 
“Rugrats” pilot was produced before plaintiff 
submitted copies of his cartoons 
 
 Philip Cargile has lost his lawsuit against 
Viacom - a lawsuit in which he alleged that characters 
in the Nickelodeon series “Rugrats” were based on 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

“Go-Burns” cartoon characters Cargile himself had 
created. What’s more, the grounds for Cargile’s loss 
were so decisive that federal District Judge Stephan 
Mickle has reprimanded Cargile’s lawyer for failing to 
withdraw from the case, after Cargile rejected the 
lawyer’s advice to dismiss it voluntarily. 
 Cargile alleged that in 1991, and again in 1992, 
he gave copies of his “Go-Burns” characters to a 
member of the Florida Film Commission who said he 
would be meeting with Nickelodeon. Unfortunately, the 
Film Commission member died, so he wasn’t able to 
testify whether any such meeting actually took place. 
 Viacom, on the other hand, denied that anyone 
involved in creating Rugrats knew about Cargile’s 
characters. What’s more, Viacom “produced unrefuted 
evidence that the Rugrats were developed by an 
independent production company in 1989” and that “a 
pilot was produced in 1990.” Judge Mickle observed 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

that “These dates rebut Cargile’s claim that Viacom 
used the materials he provided . . . in 1991, or . . . 1992, 
to create Rugrats.” 
 In addition, Cargile didn’t file his lawsuit until 
2000, more than nine years after Rugrats first aired. 
The statute of limitations for contract claims is four 
years, and for trade secret claims is three years. This 
meant that Cargile’s claims were filed too late, even if 
his characters were copied. 
 Viacom told Cargile’s lawyer all this, and the 
lawyer advised Cargile to dismiss the case. Cargile, 
however, couldn’t be convinced to do so, and his 
lawyer didn’t make a motion to withdraw. Instead, 
when Viacom filed a motion for summary judgment, 
Cargile’s lawyer filed a response, asking that the 
motion be denied. 
 Judge Mickle granted Viacom’s motion, on 
several grounds. “Viacom’s statute of limitations 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

argument . . . alone . . . warranted” his dismissing the 
case, the judge said. In addition, the similarities 
between Cargile’s “Go-Burns” characters and the 
Rugrats were so “slight” they didn’t support an 
inference that Viacom used them. Finally, Cargile had 
no evidence of an implied agreement with Viacom to 
maintain the secrecy of his characters or to pay for their 
use. 
 Viacom sought monetary sanctions against 
Cargile’s lawyer under Rule 11 of the Federal Rules of 
Civil Procedure. Judge Mickle denied that request, but 
did “reprimand” the lawyer. The judge said that when 
the lawyer “was unable to convince Cargile to 
voluntarily dismiss the suit, [the lawyer] should have 
moved to withdraw as the attorney in the case, in 
accordance with his duties under Rule 11 and the rules 
of professional conduct.” 
 Cargile was represented by Mark Thomas Sallee 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

of Decatur, Georgia. Viacom was represented by John 
Richard Smoak in Panama City, Florida, and by 
Elizabeth A. McNamara of Davis Wright Tremaine in 
New York City. 
 
Cargile v. Viacom International, Inc., 282 F.Supp.2d 
1316, 2003 U.S.Dist.LEXIS 21097 (N.D.Fla. 2003) 
[ELR 25:10:14] 
 
 
Widow of deceased composer Guillermo Venegas-
Lloveras owns interest in renewal-terms of  
copyrights to his songs, despite agreement with step-
children dividing his estate, but renewal terms are 
owned in equal shares among widow and step-
children, federal District Court decides 
 

 Puerto Rican composer Guillermo Venegas-
Lloveras died in 1993, leaving a widow, children from 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

an earlier marriage, and a dispute over who owns the 
copyrights to his songs. 
 In his will, the composer left all the copyrights to 
his children and none to his widow. But the widow 
claimed the copyrights were community property under 
Puerto Rican law, in which she had an ownership 
interest despite her late husband’s will. A Puerto Rican 
Superior Court ruled against the widow on her 
community property claim. And in subsequent 
infringement proceedings, filed by the children against 
the widow and her licensees, federal District Judge Jose 
Antonio Fuste ruled that the Superior Court decision 
was binding on the widow (under the doctrine of res 
judicata) (ELR 25:7:24). 
 That, however, wasn’t the end of the matter. At 
least some of the compositions were published before 
1978, and had renewal terms that began after the 
composer’s death. As a result, a second dispute arose 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

between the widow and her step-children over who 
owned those renewal terms. The step-children claimed 
that they did, for two separate reasons. But Judge Fuste 
was not persuaded by either. 
 First, the children argued that the provision of 
the Copyright Act that gives an interest in renewal 
terms to widows, regardless of the author’s 
testamentary intent, is unconstitutional. Judge Fuste 
responded that the only reason there is a right to renew 
copyrights at all is because the Copyright Act creates 
such a right, and thus rejected this argument. 
 Second, the children argued that after their father 
died, they and their stepmother entered into an 
agreement concerning the division of the estate’s 
property, and that in that agreement, their stepmother 
assigned her interests in the renewal terms to them. The 
agreement, however, didn’t clearly refer to copyrights 
at all, let alone renewal terms. And Judge Fuste 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

concluded that the agreement did not assign the 
widow’s interest in the renewal terms to her step-
children. 
 The children didn’t come away from the case 
completely empty-handed however. The widow argued 
that she had a 50% interest in the renewal terms, and 
that all of her step-children shared the other 50% 
among them. The children, on the other hand, argued 
that all of them - step-mother and children alike - 
shared the renewal terms equally (per capita). The 
Copyright Act is surprisingly ambiguous on this 
important point. But Judge Fuste agreed with Nimmer 
on Copyright, and with the children, that the Act calls 
for an equal, per-capita, sharing of the renewal terms. 
 The children were represented by Heath W. 
Hoglund and Samuel F. Pamias-Portalatin in San Juan. 
The widow and her licensees were represented by 
Barry I. Slotnick of Loeb & Loeb in New York City, by 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

Francisco A. Besosa of Adsuar Muniz Goyco & Besosa 
in San Juan, and by Angel N. Caro-Padillo in Trujillo 
Alto. 
 
Venegas-Hernandez v. Peer, 283 F.Supp.2d 491, 2003 
U.S.Dist.LEXIS 16601 (D.P.R. 2003) [ELR 25:10:15] 
 
 
Web hosting companies not liable to college athletes 
for sale of locker-room hidden-camera videos by 
“youngstuds.com” and other websites 
 
 Verizon subsidiaries GTE and Genuity are web 
hosting companies. They sell server space and Internet 
connections to others who actually create the websites 
that GTE and Genuity “host.” Most of GTE and 
Genuity’s customers use their websites for legitimate 
purposes. But a few did not. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

 Among the few who didn’t were websites with 
names like “youngstuds.com.” They used their websites 
to sell videos of college athletes that were taken by 
cameras hidden in locker rooms and shower rooms, 
including those used by football players at Illinois State 
and wrestlers at Northwestern. 
 When the athletes learned of the tapes, they sued 
the companies that sold them. The video sellers 
defaulted, and a judgment of more than $500 million 
was entered against them. However, “there is little 
prospect of collection” from the video sellers, 
according to Court of Appeals Judge Frank 
Easterbrook. 
 Judge Easterbrook had occasion to speculate on 
the likelihood that the athletes would collect from the 
video sellers, because in addition to suing them, the 
athletes sued GTE and Genuity too. That part of the 
athletes’ case didn’t go as well for them. A federal 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

District Court dismissed their claims against GTE and 
Genuity, on the grounds that they are exempt from 
liability under the Communications Decency Act of 
1996. 
 The athletes appealed, “in order to continue their 
pursuit of the deep pockets,” Judge Easterbrook 
commented. But their appeal has not been successful. 
Judge Easterbrook agreed that GTE and Genuity are 
protected from liability by the Communications 
Decency Act, because it provides that web hosting 
companies shall not be treated as the publisher of the 
information of another content provider. 
 Judge Easterbrook rejected the athletes’ 
argument that GTE and Genuity assisted their 
customers in selling the tapes. And he ruled that even if 
the Communications Decency Act would have 
permitted the athletes to recover against GTE and 
Genuity for violations of state law, “None . . . of the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

states where their colleges and universities were located 
requires suppliers of web hosting services to investigate 
their clients’ activities and cut off those who are selling 
hurtful materials. . . .” 
 The athletes were represented by James R. Branit 
of Bullaro Carton & Stone in Chicago. GTE and 
Genuity were represented by Steven G. Bradbury of 
Kirkland & Ellis in Washington, D.C. 
 
Doe v. GTE Corp., 347 F.3d 655, 2003 
U.S.App.LEXIS 21345 (7th Cir. 2003) [ELR 25:10:16] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

Telemundo wins injunction granting it equal access 
to L.A. City Hall ceremony, previously produced 
and broadcast exclusively by Univision, 
commemorating anniversary of Mexican 
Independence War 
 
 For more than 20 years, Univision Television 
was the exclusive producer and broadcaster of a 
ceremony that commemorates the anniversary of the 
beginning of the Mexican War of Independence against 
Spain. Univision originated the concept, so its status as 
“exclusive” producer and broadcaster made sense, and 
may even have gone unchallenged, until this last year. 
 As planning for the most recent celebration 
began, Telemundo let the City of Los Angeles know 
that it too wanted to broadcast part of the ceremony. 
The reason it let the City know this is that the 
celebration was scheduled to be held at City Hall Plaza 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

and was going to be an “official” City ceremony. The 
City responded by saying that it was “only a co-sponsor 
of the . . . celebration,” and that Univision controlled 
“all production aspects.” Univision offered to let 
Telemundo, as well as all other broadcasters, share a 
Univision feed; but Univision wouldn’t agree to let 
Telemundo set up its own cameras. 
 Telemundo wasn’t satisfied with Univision’s 
offer, and it sued the City, successfully. Federal District 
Judge Audrey Collins agreed that the City’s decision to 
deny Telemundo access to the Plaza was “state action,” 
that the ceremony would be a “public forum,” and that 
denying Telemundo access violated its First 
Amendment free speech rights. The City argued that 
Telemundo was denied access for public safety reasons; 
but Judge Collins found that the facts just didn’t 
support the argument. 
 As a result, Judge Collins issued a preliminary 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

injunction granting Telemundo equal camera position, 
equal access to stage audio, and equal access to 
production and rehearsal meetings. 
 Telemundo was represented by Theodore 
Boutrous of Gibson Dunn & Crutcher in Los Angeles. 
The City was represented by Michael Claessens of the 
L.A. City Attorney’s Office. Univision was represented 
by Richard Simon of McDermott Will & Emery in Los 
Angeles. 
 Editor’s note: Judge Collins acknowledged that 
sometimes governments act in a “proprietary” rather 
than governmental fashion with respect to purely 
commercial performances produced by private entities. 
In such cases, the judge also acknowledged that access 
may be restricted, legally, to a single broadcaster - as 
once was done, for example, for figure-skating 
championships held in a municipal civic center (ELR 
2:23:1). This, however, was not such a case - at least 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

not with respect to the last 15 minutes of the ceremony 
that Telemundo wanted to broadcast. Telemundo may 
have made a stronger case for itself by not seeking the 
right to broadcast the first 45 minutes of the ceremony, 
which was “purely entertainment.” 
 
Telemundo of Los Angeles v. City of Los Angeles, 283 
F.Supp.2d 1095, 2003 U.S.Dist.LEXIS 16637 
(C.D.Cal. 2003) [ELR 25:10:16] 
 
 
Internet transmissions of AM/FM radio broadcasts 
are not exempt from record companies’ and artists’ 
digital performance right, federal appeals court 
affirms 
 
 Radio stations will have to pay royalties to 
record companies and recording artists (as well as to 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

music publishers and songwriters) when they webcast 
their AM or FM broadcasts over the Internet. A federal 
Court of Appeals has so ruled, in an opinion that 
reaffirms a ruling made by the Copyright Office in 
2000 (ELR 22:7:5). 
 Record companies and recording artists won the 
right to receive royalties from digital performances of 
their recordings in 1995, when Congress passed the 
Digital Performance Right in Sound Recordings Act 
(ELR 17:6:3). That Act was amended somewhat in 
1998 by the Digital Millennium Copyright Act (ELR 
20:6:6). But the 1998 amendment left intact the “digital 
performance right” that entitles record companies and 
artists to royalties for most - but not all - types of 
digital performances. 
 The reason that all types of digital performances 
do not require the payment of royalties is that the 
Copyright Act contains a number of exemptions. One 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

of the exemptions allows radio stations to broadcast 
recordings without paying royalties to record 
companies and artists, even if those broadcasts are 
digital. 
 This is the exemption that AM and FM radio 
stations relied on when they argued that they were 
exempt from the obligation to pay royalties, when they 
webcast recordings on the Internet, as well as when 
they broadcast them over-the-air. The RIAA thought 
otherwise, and petitioned the Copyright Office for a 
ruling that would make this clear. The Copyright Office 
agreed with the RIAA; and a federal District Court did 
too (ELR 23:8:11). 
 The radio stations appealed, unsuccessfully. In 
an opinion by Judge Richard Cudahy, the Court of 
Appeals held that its “own independent interpretation 
of the statute accords with that of the Copyright 
Office.” 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

 Because the 1995 Act and its 1998 amendment 
both were enacted before radio stations began 
transmitting their broadcasts over the Internet, the 
language of the radio station exemption is not perfectly 
clear about whether webcasting is exempt too. As a 
result, Judge Cudahy’s analysis was Talmudic in 
nature. 
 The exemption covers “broadcast 
transmission[s],” which are defined as those done by 
“broadcast station[s] licensed as such by the [FCC].” 
Since radio stations are licensed by the FCC, they took 
the position that all of their transmissions - whether 
over-the-air or over the Internet - were exempt 
“broadcast transmission[s].” 
 Judge Cudahy agreed that this would be true, if 
the words “broadcast station” refer to the “entity” that 
operates the station. On the other hand, it wouldn’t be 
true if the words “broadcast station” refer to the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

“physical transmitting facility.” This is because 
“physical transmitting facilities” used to transmit AM 
and FM signals over-the-air are licensed by the FCC. 
But equipment used to transmit recordings over the 
Internet are not licensed, by the FCC or anyone. 
 Judge Cudahy’s Talmudic analysis of the 
meaning of the exemption led him to conclude that 
when Congress used the words “broadcast station” it 
was referring to “physical transmitting facility,” not the 
“entity” that was licensed by the FCC. That meant that 
Internet transmissions - even by licensed radio stations 
- are not exempt. And that means radio stations must 
pay royalties to record companies and artists when 
radio stations transmit music recordings over the 
Internet. 
 The radio stations were represented by Mark A. 
Jacoby and R. Bruce Rich of Weil Gotshal & Manges 
in New York City. The Copyright Office was 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

represented by David O. Carson, its General Counsel, 
and Scott R. McIntosh of the U.S. Department of 
Justice, in Washington, D.C. The RIAA was 
represented by Cary H. Sherman and Steven M. Marks 
of the RIAA, and by Ronald A. Schechter of Arnold & 
Porter, in Washington, D.C. 
 
Bonneville International Corp. v. Peters, 347 F.3d 485, 
2003 U.S.App.LEXIS 21079 (3rd Cir. 2003) [ELR 
25:10:17] 
 
 
Federal Court of Appeals upholds FCC rule 
requiring 13-inch TVs to have digital tuners by 2007 
 
 Over-the-air television broadcasting uses 
“analog” signals, and has since television was invented. 
It won’t forever though. Digital signals are more 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

efficient: they take less spectrum and produce sharper 
images. And the Federal Communications Commission 
has done what it can, on two fronts, to move the United 
States from old analog technology to new digital 
technology. 
 As long ago as 1997, the FCC adopted rules 
requiring broadcasters to transmit digital signals, no 
later than 2006 (ELR 18:11:15). When it did so, the 
FCC believed that normal market forces would cause 
consumers to demand digital TV receivers, and that in 
turn would cause manufacturers to make them. But as 
time passed, that didn’t happen. 
 As a result, in 2002, the FCC adopted a rule that 
requires TV receivers to have digital tuners. The rule 
phases in the digital tuner requirement, little by little. 
Half of all receivers with 36-inch screens (or larger) 
must have digital tuners by July 1, 2004. By July 1, 
2005, all 36-inch (or larger) TV’s must have digital 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

tuners, as do half of all receivers with screens between 
25 and 36 inches. The rule continues to phase in digital 
tuners in that way, until July 1, 2007, by which time all 
TVs with 13-inch (or larger) screens must have digital 
tuners. 
 To those not involved in the TV receiver 
manufacturing business, the rule looks like a boon for 
that industry. Digital receivers - being new - are likely 
to be more valuable and expensive than old analog 
receivers, and once TV broadcasting is done digitally, 
consumers will have good reason to replace their 
existing analog TVs. The rule will prevent 
manufacturers from selling cheap analog TVs, so sales 
of more expensive digital TVs will not suffer from 
analog competition. 
 Apparently, however, things look different to 
those actually in the TV receiver manufacturing 
business. On the day the FCC published its digital TV 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

receiver rule, the Consumer Electronics Association (a 
manufacturers’ trade association) petitioned the Court 
of Appeals for review, in an attempt to block the rule 
from taking effect. 
 The Association argued that the FCC did not 
have the legal power to adopt the rule, and that even if 
it did, the rule was “an arbitrary and capricious abuse” 
of that authority, and thus violated the Administrative 
Procedure Act. 
 In an opinion by Judge John Roberts, the Court 
of Appeals has denied the Association’s petition. Judge 
Roberts held that the FCC did have the authority to 
adopt the rule, under provisions of the All Channel 
Receiver Act. The judge also held that the rule is not 
unreasonable. 
 The Consumer Electronics Association was 
represented by Jonathan Jacob Nadler of Squire 
Sanders & Dempsey in Washington, D.C. The FCC 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

was represented by Joel Marcus of the FCC in 
Washington, D.C. The National Association of 
Broadcasters and the Association for Maximum Service 
Television were represented by Donald B. Verrilli, Jr., 
of Jenner & Block in Washington, D.C. 
 
Consumer Electronics Association v. Federal 
Communications Commission, 347 F.3d 291, 2003 
U.S.App.LEXIS 21972 (D.C.Cir. 2003) [ELR 
25:10:18] 
 
 
Maker of “Golden Tee Fore!” video golf game fails 
to win preliminary injunction against maker of 
similar “PGA Tour Golf” arcade game, in case 
alleging infringement of copyright and trade dress 
 

 “Golden Tee Fore!” and “PGA Tour Golf” both 
are video arcade golf games, and similar ones at that. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

Indeed, when Global VR began work on its “PGA Tour 
Golf” game, it actually bought one of Incredible 
Technologies’ “Golden Tee” games, so it could copy 
some of its features. Global’s plan was to make a game 
that “Golden Tee” players “could step up and play with 
no learning curve.” 
 Global apparently succeeded, because Incredible 
responded with a copyright and trade dress 
infringement lawsuit. What’s more, after expedited 
discovery, Incredible sought a preliminary injunction 
against Global’s continued sale of “PGA Tour.” But 
federal District Judge Matthew Kennelly has denied 
Incredible’s motion. 
 In an opinion that is a model of correct copyright 
infringement analysis, Judge Kennelly determined that 
although the graphics on the “Golden Tee” cabinet are 
protected by copyright, the rest of the cabinet is not, 
because the cabinet is a “useful article.” Global didn’t 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

copy Incredible’s graphics; it only copied useful 
aspects of Incredible’s “Golden Tee” cabinet. So the 
judge excluded the cabinet, when he considered 
whether Global had infringed Incredible’s copyright. 
 Judge Kennelly came to a slightly different 
conclusion with respect to the design of the control 
panel for  Incredible’s “Golden Tee.” That too appeared 
to have been dictated by utilitarian, rather than 
expressive, considerations. But the judge was willing to 
assume that the graphics, instructions and layout of the 
control panel were copyrightable. He simply added that 
“these elements would not be subject to a significant 
degree of protection,” so their copyright would be 
infringed only by “virtually identical copying.” 
Incredible couldn’t meet this standard, because the 
control panel on Global’s “PGA Tour” cabinet was not 
virtually identical to the control panel on Incredible’s 
“Golden Tee.” 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

 The video images used by the two games also 
were similar. Video game images are protected by 
copyright as audiovisual works. But in this case, many 
of the similarities were “either inherent in the sport the 
games depict, or dictated by the coin-operated arcade 
game format.” Judge Kennelly concluded that 
Incredible was unlikely to prove that its copyright in 
the video images of “Golden Tee” was infringed, 
because it “failed to demonstrate substantial similarity 
between copyrightable material in PGA Tour and 
Golden Tee. . . .” 
 Incredible’s trade dress claim fared no better. 
The design of its cabinet and controls was not similar to 
those of the cabinet and controls of Global’s “PGA 
Tour,” in ways that may have helped. That is, the 
graphics on the two games were different. And while 
their side panels were similar, the side panels of many 
other arcade game cabinets were similar too. Moreover, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

Judge Kennelly concluded that Incredible was unlikely 
to be able to show that its control panel features are 
“non-functional,” as they would have to be in order to 
be protected as trade dress. 
 Incredible Technologies was represented by 
Robert Jerome Schneider of Chapman & Cutler in 
Chicago. Global VR was represented by Thomas K. 
Cauley, Jr., of Sidley Austin Brown & Wood in 
Chicago. 
 
Incredible Technologies, Inc. v. Virtual Technologies, 
Inc., 284 F.Supp.2d 1069, 2003 U.S.Dist.LEXIS 16816 
(N.D.Ill. 2003) [ELR 25:10:18] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

Americans with Disabilities Act regulations require 
movie theaters to provide wheelchair patrons with 
lines of sight that are “similar” to those of other 
patrons, not simply “unobstructed” views, federal 
appeals court holds 
 
 Legal battles are being fought all over the 
country over whether the Americans with Disabilities 
Act simply requires movie theaters to provide 
wheelchair-bound patrons with “unobstructed” lines of 
sight, or instead requires theaters to provide the 
disabled with lines of sight that are “similar” to those of 
other patrons. The difference could be significant in 
stadium-style theaters, where steep risers require 
specific areas to be set aside for wheelchairs - areas that 
often are lower and closer to the screen than other seats. 
 Not only are these battles being fought all over 
the country, judges are coming to different conclusions 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

on this very specific question. 
 The latest court to rule on the issue is the Sixth 
Circuit Court of Appeals. In a lawsuit filed against 
Cinemark USA by the United States government, that 
court has held that a Justice Department regulation 
requires theaters to provide wheelchair areas with lines 
of sight that are “similar” to those of other patrons - 
“unobstructed” lines of sight are not enough. In so 
ruling, the appellate court reversed the District Court 
which had dismissed the government’s lawsuit, because 
Cinemark theaters do provide “unobstructed” lines of 
sight to the disabled. 
 With this decision, the Sixth Circuit joins the 
Ninth Circuit, which earlier held - in a case filed 
against Regal Cinemas by the advocacy group Oregon 
Paralyzed Veterans - that “similar” lines of sight are 
required by the regulation (ELR 25:7:25). The Fifth 
Circuit, by contrast, has held that “unobstructed” lines 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

of sight are sufficient, in a separate case against 
Cinemark filed by disabled patrons (ELR 22:4:22). 
 In this most recent decision by the Sixth Circuit, 
Judge John Rogers did not indicate what theater owners 
have to do to satisfy the requirement that they provide 
“similar” lines of sight to the disabled. In fact, he 
specifically wrote, “We leave it to the district court on 
remand to determine the extent to which the lines of 
sight must be similar for wheelchair patrons in stadium-
style theaters. . . .” 
 The one point Judge Rogers did emphasize, 
though, was that the regulation “clearly requires more . 
. . than merely an unobstructed view.” 
 The government was represented by Jessica 
Dunsay Silver and Gregory B. Friel of the Civil Rights 
Division of the Department of Justice in Washington, 
D.C. Cinemark USA was represented by Laura M. 
Franze of Akin Gump Strauss Hauer & Field in Dallas. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

The National Association of Theatre Owners was 
represented by David K. Monroe of Fellman & Swirsky 
in Chicago. 
 
United States v. Cinemark USA, Inc., 348 F.3d 569, 
2003 U.S.App.LEXIS 22757 (6th Cir. 2003) [ELR 
25:10:19] 
 
 

DEPARTMENTS 
 
Entertainment Lawyer News: 
 
 Gary L. Bostwick joins Sheppard Mullin 
Richter & Hampton. Gary L. Bostwick has joined 
Sheppard, Mullin, Richter & Hampton as a partner in 
the firm’s Business Trial and Entertainment and Media 
Practice Groups in Los Angeles. Bostwick has over 25 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

years of litigation and counseling experience in 
complex business matters and constitutional law and 
civil liberties, with specific expertise in First 
Amendment, libel, journalism privilege, slander, 
defamation and invasion of privacy litigation. He joins 
Sheppard Mullin from Davis Wright Tremaine. 
Bostwick has litigated several high-profile libel cases. 
He represented author Janet Malcolm in Masson v. 
New Yorker (ELR 10:12:10, 11:4:7, 11:9:20, 12:2:18, 
14:1:3, 15:3:27, 16:1:21, 18:10:10), and Arianna 
Huffington in Lawrence v. Huffington. In addition to 
his law practice, Bostwick has lectured on libel, slander 
and First Amendment issues as an Adjunct Professor of 
Law at Loyola Law School, and has been an Instructor 
at the University of Southern California School of 
Journalism. He received his law degree from Boalt 
Hall, University of California, Berkeley, in 1977, his 
Masters of Public Policy from the University of 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

California, Berkeley in 1976, and his undergraduate 
degree from Northwestern University in 1963. 
Bostwick is admitted to practice in California and 
Wyoming, and is a Fellow of the American College of 
Trial Lawyers. [ELR 25:10:20] 
  
 
In the Law Reviews: 
 
The Fordham Intellectual Property, Media & 
Entertainment Law Journal has published Volume 14, 
Number 1 with the following articles: 
 
Journalistic Malpractice: Suing Jayson Blair and the 
New York Times for Fraud and Negligence by Clay 
Calvert and Robert D. Richards, 14 Fordham 
Intellectual Property, Media & Entertainment Law 
Journal (2003) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

A Barcelona.com Analysis: Toward a Better Model for 
Adjudication of International Domain Name Disputes 
by Zohar Efroni, 14 Fordham Intellectual Property, 
Media & Entertainment Law Journal (2003) 
 
Intellectual Property in Transition Economies: 
Assessing the Latvian Experience by Simon Helm, 14 
Fordham Intellectual Property, Media & Entertainment 
Law Journal (2003) 
 
Platform for Privacy Preferences (“P3P”): Finding 
Consumer Assent to Electronic Privacy Policies by 
Kimberly Rose  
 
Goldberg, 14 Fordham Intellectual Property, Media & 
Entertainment Law Journal (2003) 
 
No Competition: How Radio Consolidation Has 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

Diminished Diversity and Sacrificed Localism by 
Gregory M. Prindle, 14 Fordham Intellectual Property, 
Media & Entertainment Law Journal (2003) 
 
The Laws of the Virtual Worlds by F. Gregory 
Lastowka and Dan Hunter, 92 California Law Review 1 
(2004) 
 
Notice Versus Knowledge Under the Digital 
Millennium Copyright Act’s Safe Harbors by Emily 
Zarins, 92 California Law Review 257 (2004) 
 
Bankruptcy & Entertainment Law: The Controversial 
Rejection of Recording Contracts, 11 American 
Bankruptcy Institute Law Review 581 (2003) 
(published by West Publishing, edited by St. John’s 
School of Law, 8000 Utopia Parkway, Jamaica, NY 
11439, 718-990-6751) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

Mutiny on the Net: Ridding P2P Pirates of Their Booty 
by Lisa J. Beyer Sims, 52 Emory Law Journal 1907 
(2003) 
 
A Return to Lilliput: The Licra v. Yahoo! Case and the 
Regulation of Online Content in the World Market by 
Marc H. Greenberg, 18 Berkeley Technology Law 
Journal 1191 (2003) 
 
The Marquette Sports Law Review has published 
Volume 14, Number 1 with the following articles 
including a Symposium entitled Title IX at Thirty: 
 
Title IX: Unresolved Public Policy Issues by Ted 
Leland and Karen Peters, 14 Marquette Sports Law 
Review (2003) 
 
In Defense of Title IX: Why Current Policies Are 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

Required to Ensure Equality of Opportunity by Jocelyn 
Samuels and Kristen Galles, 14 Marquette Sports Law 
Review (2003) 
 
Who Owns Sports? The Politics of Title IX by Martha 
Burk and Natasha Plumly, 14 Marquette Sports Law 
Review (2003) 
 
Comments on Title IX by Clark C. Griffith, 14 
Marquette Sports Law Review (2003) 
 
Is Title IX Really to Blame for the Decline in 
Intercollegiate Men’s Nonrevenue Sports? by Daniel R. 
Marburger and Nancy Hogshead-Makar, 14 Marquette 
Sports Law Review (2003) 
 
Title IX and College Sports: The Long Painful Path to 
Compliance and Reform by Ellen J. Staurowsky, 14 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

Marquette Sports Law Review (2003) 
 
Title IX: Part Three Could Be the Key by C. Peter 
Goplerud III, 14 Marquette Sports Law Review (2003) 
 
Title IX in the 21st Century by Barbara Osborne, 14 
Marquette Sports Law Review (2003) 
 
Wrestling with Title IX  by Cynthia Lee A. Pemberton, 
14 Marquette Sports Law Review (2003) 
 
Is Notice Required in a Title IX Athletics Action Not 
Involving Sexual Harassment? by Dianne Heckman, 14 
Marquette Sports Law Review (2003) 
 
Sexual Harassment in Sports: How “Adequate” is Title 
IX?  by Erika Tripp, 14 Marquette Sports Law Review 
(2003) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

“Open to All” Title IX at Thirty by the Secretary of 
Education’s Commission on Opportunity in Athletics, 
14 Marquette Sports Law Review (2003) 
 
Minority Views on the Report of the Commission on 
Opportunity in Athletics by Donna de Varona and Julie 
Foudy, 14 Marquette Sports Law Review (2003) 
 
Further Clarification of Intercollegiate Athletics Policy 
Guidance Regarding Title IX Compliance by Gerald 
Reynolds, Assistant Secretary for Civil Rights, 14 
Marquette Sports Law Review (2003) 
 
Book Review: More Than a Game: One Woman’s 
Fight for Gender Equity in Sport by Rebecca J. 
Mowrey, 14 Marquette Sports Law Review (2003) 
 
Book Review: Tilting the Playing Field: Schools, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

Sports, Sex, and Title IX by Adam Epstein, 14 
Marquette Sports Law Review (2003) 
 
State Income Taxation of Out-of-State Trademark 
Holding Companies by Tun-Jen Chiang, 70 The 
University of Chicago Law Review 1533 (2003) 
 
An Antitrust Challenge to the NCAA Transfer Rules by 
Sarah M. Konsky, 70 The University of Chicago Law 
Review 1581 (2003) 
 
Pigskin Paydirt: The Thriving of College Football’s 
Bowl Championship Series in the Face of Antitrust 
Law by Jasen R. Corns, 39 Tulsa Law Review 167 
(2003) 
 
Righting the Canoe: Title IX and the Decline of Men’s 
Intercollegiate Athletics by Andrew J. Boyd, 37 The 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

John Marshall Law Review 257 (2003) 
 
Liability of Recreation and Competitive Sport 
Organizations for Sexual Assaults on Children by 
Administrators, Coaches and Volunteers by Michael 
Gibbons & Dana Campbell, 13 Journal of Legal 
Aspects of Sport (2003) (published by the National 
Sports Law Institute, Marquette University School of 
Law, www.ithaca.edu/sslaspa/pubs.htm) 
 
Legal Implications of the Americans with Disabilities 
Act on Recreation Services: Changing Guidelines, 
Structures, Attitudes in Accommodating Guests with 
Disabilities by John Grady and Damon Andrew, 13 
Journal of Legal Aspects of Sport (2003) (for publisher, 
see above) 
 
Human Rights Approach to Intellectual Property 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

Protection: The Genesis and Application of Sub-
Commission Resolution 2000/7 by David Weissbrodt 
and Kell Schoff, 5 Minnesota Intellectual Property 
Review 1 (2003) 
 
Human Rights and Intellectual Property: Conflict or 
Coexistence? by Laurence R. Helfer, 5 Minnesota 
Intellectual Property Review 47 (2003) 
 
Guaranteed Jurisdiction: The Emerging Role of Fed. R. 
Civ. P.4(K)(2) in the Acquisition of Personal 
Jurisdiction of Foreign Nationals in Internet Intellectual 
Property Disputes by Jeffrey R. Armstrong, 5 
Minnesota Intellectual Property Review 63 (2003) 
 
Trademark Dilution on the Constitutional Edge by 
Brian A. Jacobs, 104 Columbia Law Review 161 
(2004) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 10, MARCH 2004 

Say Cheese: The Constitutionality of State-Mandated 
Free Airtime on Public Broadcasting Stations in 
Wisconsin by Andrew D. Cotlar, 56 Federal 
Communications Law Journal (2003) (published by 
Indiana University School of Law-Bloomington and the 
Federal Communications Bar Association) 
 
A Round “PEG” for a Round Hole: Advocating for the 
Town of  Oyster Bay’s Public Access Channel 
Restrictions by Thomas Werner, 56 Federal 
Communications Law Journal (2003) 
[ELR 25:10:20] 
 
 


