
ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

IN THE NEWS 
 
Ohio State sophomore Maurice Clarett is eligible for 
NFL draft, because NFL rule limiting eligibility to 
players who graduated from high school at least 
three football seasons before violates federal 
antitrust law, federal District Court rules 
 
 Maurice Clarett has been declared eligible for the 
2004 National Football League draft, even though he is 
only a sophomore at Ohio State University, and even 
though only two football seasons have passed since he 
graduated from high school. Two things are remarkable 
about this development. 
 The first is that, on paper, Clarett is not eligible. 
The NFL barred underclassmen from being eligible for 
the draft as long ago as 1925, when running back “Red” 
Grange left the University of Illinois to play for the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Chicago Bears. In response to the ensuing controversy, 
the NFL adopted a rule that required players to be four 
football seasons out of high school to be eligible to play 
in the League. In 1990, the rule was modified to 
shorten the time to three seasons. 
 The second remarkable thing about Clarett being 
declared eligible for this year’s draft is that it wasn’t 
done by League Commissioner Paul Tagliabue. It was 
done instead by federal District Judge Shira Scheindlin, 
in an antitrust lawsuit filed by Clarett against the NFL. 
In response to cross-motions for summary judgment, 
Judge Scheindlin has held that the NFL’s eligibility 
rule violates federal antitrust law, and that is why she 
declared Clarett eligible for the next NFL draft that will 
take place in April 2004. 
 In order to get to this precedent-setting result, 
Judge Scheindlin had to deal with three separate issues 
- a task that required a 71 page opinion. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

 The first issue was whether the three-season 
eligibility rule was simply immune from Clarett’s 
antitrust attack because it was bargained about with the 
NFL Players Association, and is thus protected by an 
antitrust doctrine known as the “labor exemption.” The 
“labor exemption” provides that employment terms that 
would otherwise violate the Sherman Act are entirely 
exempt from the antitrust laws, if they are agreed to in 
a collective bargaining agreement negotiated between 
an employer (or group of employers) and a labor union. 
The NFL argued that its draft eligibility rule was 
negotiated with the NFL Players Association, and is 
exempt for that reason. On this issue, the NFL had 
support from three earlier antitrust cases that arose in 
professional basketball: Caldwell v. American 
Basketball Association (ELR 17:12:9); National 
Basketball Association v. Williams (ELR 16:11:15); 
and Wood v. National Basketball Association (ELR 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

8:12:12). 
 Judge Scheindlin disagreed, however. She 
distinguished all three cases, saying that none of them 
involved “job eligibility.” Instead, she reasoned, “The 
league provisions addressed in Wood, Williams, and 
Caldwell govern the terms by which those who are 
drafted are employed. The [NFL] Rule [at issue in 
Clarett’s case], on the other hand, precludes players 
from entering the labor market altogether, and thus 
affects wages only in the sense that a player subject to 
the Rule will earn none. But the Rule itself . . . does not 
concern wages, hours, or conditions of employment and 
is therefore not covered by the . . . labor exemption.” 
 Judge Scheindlin also rejected the NFL’s “labor 
exemption” defense for another reason. “Clarett’s 
eligibility was not the union’s to trade away,” she said. 
Finally, she found that the NFL had not shown that the 
draft eligibility rule had actually been the subject of 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

bargaining with the Players Association. 
 The second issue was whether Clarett had 
“standing” to challenge the eligibility rule on antitrust 
grounds. Antitrust “standing” rules are not intuitive, 
and that is why the NFL was able to make a vigorous 
argument on this point. Judge Scheindlin wasn’t 
persuaded however, and in the end, she concluded that, 
“Clarett’s injury - his exclusion from the NFL - flows 
directly from the anticompetitive effects of the Rule, 
and thus constitutes antitrust injury. Accordingly, 
Clarett has antitrust standing.” 
 The third issue was whether the draft eligibility 
rule was “unreasonable,” because it would violate the 
antitrust laws only if it were. The NFL argued that there 
were four justifications for the rule, all of which made 
it reasonable. But Judge Scheindlin thought not. 
 Two justifications were based on the NFL’s 
desire to protect younger players from injury and the ill 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

effects of over-training. The judge said that these could 
be “dismissed out of hand.” She acknowledged that 
“The NFL’s concern for the health of younger players 
is laudable,” but, she added, “it has nothing to do with 
promoting competition.” This was important, and fatal 
for the NFL, because the only justifications that are 
relevant for antitrust purposes are those that promote 
competition. 
 Two other justifications concerned the NFL’s 
desire to protect itself and its teams from the “costs 
associated with injuries.” These too were “ineffective” 
justifications, for two reasons. Injury costs affect a 
“different market” than the player personnel market. 
And the NFL’s desire to minimize costs “is not a 
legitimate procompetitive justification.” 
 Because Judge Scheindlin found that the NFL 
had not offered any procompetitive justifications for the 
eligibility rule, she concluded there was no need for a 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

trial. So she granted Clarett’s motion for summary 
judgment. 
 Clarett was represented by Alan C. Milstein of 
Sherman Silverstein Kohl Rose & Podolsky in 
Pennsuaken, New Jersey. The NFL was represented by 
Gregg H. Levy of Covington & Burling in Washington, 
D.C. 
 Editor’s Note: The question of whether the 
NFL’s eligibility rule is immune from antitrust attack 
by the “labor exemption” is more difficult than Judge 
Scheindlin made it seem, and it’s entirely possible 
(indeed likely) that at least one other judge - Second 
Circuit Judge Ralph Winter - would have disagreed 
with her. Judge Scheindlin’s conclusion that “Clarett’s 
eligibility was not the union’s to trade away” seems 
intuitively correct; but it isn’t necessarily the law, even 
in the Circuit where she sits. In distinguishing Wood v. 
National Basketball Association, Judge Scheindlin 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

described it accurately but incompletely. That case also 
involved a direct antitrust challenge to the NBA draft - 
a challenge that included the argument that the draft is 
illegal because it affects players who are not NBA 
Player Association members. In an opinion by Judge 
Winter, the Second Circuit responded to Wood’s 
argument that the draft was illegal because it affected 
players who are outside the bargaining unit by saying 
that this was a “commonplace consequence of 
collective agreements,” and that the National Labor 
Relations Act explicitly defines “employee” in a way 
that includes workers outside the bargaining unit. 
What’s more, ever since the United States Supreme 
Court’s decision (in favor of the NFL) in Brown v. Pro 
Football (ELR 18:2:3), the “labor exemption” may now 
be available to professional sports leagues even for 
employment issues about which there has been no 
actual bargaining with Players Associations. The labor 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

exemption is a very significant issue in Clarett’s case, 
because if it applies, the NFL’s eligibility rule is 
immune from antitrust attack even if - as Judge 
Scheindlin found - it is “unreasonable.” 
 
Clarett v. National Football League, Case No. 03 Civ. 
7441 (SAS) (S.D.N.Y., Feb. 5, 2004), available at 
www.nysd.uscourts.gov/courtweb/public.htm [ELR 
25:9:4] 
 
 
New England Patriots’ termination of season tickets 
of 20-year holder, because of disorderly conduct of 
ticket user during 2002 Green Bay Packers game at 
Gillette Stadium, is upheld by Massachusetts state 
court 
 

 When the New England Patriots won Super 
Bowl XXXVIII, the team was on a roll. Not only had it 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

won the preceding 14 games in a row, it also had won - 
just a month before - an important lawsuit in the 
Suffolk Superior Court. In a short and to-the-point 
decision, Justice Thomas Connelly confirmed the 
Patriots’ right to terminate season tickets “for any 
cause.” 
 The case was filed by Yarde Metals, Inc., a 
Connecticut corporation that had been a Patriots season 
ticket holder for 20 years. Yarde had six tickets for the 
2002 season, and as was its custom, it gave some of 
them to customers, including a customer named Mikel 
LaCroix, for that year’s Green Bay Packers game.  
 During that fateful game, the demand for men’s 
room facilities at Gillette Stadium - where the Patriots 
play their home games - outstripped supply. The wait to 
get to the front of the line stretched to 20 minutes. 
Women are accustomed to restroom delays, but men 
are not. And for some reason, the line that day to 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Gillette’s women’s room was so short that some men 
used the women’s room, rather than wait for their own. 
 LaCroix was one. Though he had used a closed 
stall in the women’s room, the Foxboro police arrested 
him and ejected him from the game. The next day, he 
appeared in court and “admitted to facts sufficient for a 
finding of guilt of disorderly conduct.” That, however, 
was not the end of the matter. A few days after that, the 
Patriots terminated all of Yarde’s season tickets, and 
told the company to return them for a full refund. 
Instead, Yarde sued. 
 The tickets themselves provided that they were 
“revocable licenses” that the Patriots could terminate 
“at any time and for any reason.”  But in its lawsuit, 
Yarde asserted that because it had held those tickets for 
20 years, the tickets were not mere licenses. Yarde 
asserted that it had a right, under contract and property 
law, to use and renew those tickets every year, and that 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

the Patriots could not revoke the tickets “without 
cause.” 
 Justice Connelly agreed with Yarde that the 
Patriots’ termination of the company’s season tickets, 
on account of one problem in 20 years, was 
“draconian.” But the judge agreed with the Patriots that 
the team had every legal right to do so. 
 The tickets did have certain property-like 
characteristics. But Judge Connelly determined that 
they were the property of the Patriots, not Yarde. As to 
Yarde, the tickets were mere licenses, just as the tickets 
themselves said. “The Patriots grant season ticket 
holders a license to attend home games at Gillette 
Stadium,” the judge found. And this was fatal to 
Yarde’s case, because “Revocability is a primary 
characteristic of a license.” 
 Indeed, Massachusetts courts held long ago that 
the relationship between the buyer and seller of a ticket 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

is one of “revocable license.” If the seller terminates 
the license, its only obligation is to refund the purchase 
price - something the Patriots said it would do, when 
the tickets were returned. 
 For these reasons, the judge granted the Patriots’ 
motion for dismissal of Yarde’s lawsuit. (And, 
apparently to be certain the company would get a 
refund,  
he ordered the Patriots to refund the price of the unused 
tickets for the 2002 season.) 
 The Patriots were represented by Daniel L. 
Goldberg and Terry Klein of Bingham McCutchen in 
Boston. 
 

Yarde Metals, Inc. v. New England Patriots, Suffolk 
Superior Court, Civil Action No. 2003-3832E 
(Mass.Sup.Ct. 2003), available at 
www.EntertainmentLawReporter.com/decisions/25090
5.pdf [ELR 25:9:5] 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

WASHINGTON MONITOR 
 
FCC proposes to fine Young Broadcasting $27,500 
for television broadcast of “Morning News” segment 
featuring cast member of play “Puppetry of the 
Penis” who exposed his penis on air, proposes to fine 
Clear Channel Broadcasting $715,000 for indecent 
radio broadcasts of “Bubba and the Love Sponge,” 
and fines Infinity Broadcasting $27,500 for indecent 
radio broadcast of “Deminski and Doyle Show” 
 
 The exposure of Janet Jackson’s bare breast 
during the Super Bowl half-time show this month will 
become yet another in a string of “indecency” 
proceedings recently conducted by the Federal 
Communications Commission. Indeed, the FCC has 
been especially busy on the indecency front as of late. 
In the weeks preceding Jackson’s appearance on 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

worldwide TV, the FCC released three separate rulings 
in such cases. And in all three cases, the FCC fined, or 
has proposed to, broadcasters for indecent broadcasts. 
 
“Puppetry of the Penis” case 
 
 Of the three, the case that’s most similar to the 
Janet Jackson matter is a proceeding prompted by a 
“Morning News” broadcast in October 2002 by 
television station KRON-TV in San Francisco. During 
a segment that featured an interview with two actors 
who were appearing in the play “Puppetry of the 
Penis,” one of the actors exposed his penis on air. 
 The on-air exposure was very brief and 
apparently unintentional. (It happened while the actor 
was turning away from the camera towards an audience 
behind him.) What’s more, the show’s hosts 
immediately apologized on air, the station issued a 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

written press release of apology, and the station even 
suspended those of its employees who were involved. 
 Nevertheless, the FCC issued a Notice of 
Apparent Liability for Forfeiture, finding that the 
broadcast violated the federal statute that prohibits the 
broadcasting of “indecent” material and an FCC 
regulation that prohibits the broadcasting of indecent 
material between 6 am and 10 pm. The Notice proposes 
to fine Young Broadcasting of San Francisco, KRON-
TV’s owner, $27,500, the maximum amount authorized 
by statute for a single violation. 
 Young Broadcasting didn’t deny that the 
broadcast depicted a sexual organ, which is one 
element of an indecency finding. And FCC found that 
the depiction was “patently offensive,” because it was 
“graphic” and apparently intended to pander, titillate or 
shock, which is the second element of an indecency 
finding. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

 The FCC has proposed the maximum fine, 
because it concluded the offense was “egregious,” in 
part because station personnel knew the actors were 
wearing nothing beneath their capes and yet “failed to 
take adequate precautions.” 
 FCC rules give Young Broadcasting an 
opportunity to respond and object to the proposed fine, 
before it becomes a final FCC order. 
“Bubba and the Love Sponge” case 
 In an entirely separate case, the FCC also has 
issued a Notice of Apparent Liability of Forfeiture 
proposing to fine Clear Channel Broadcasting $755,000 
on account of indecent broadcasts of “Bubba and the 
Love Sponge” show by Clear Channel radio stations in 
Florida. 
 The host of the offending program is Todd 
“Bubba” Clem. On several shows broadcast from July 
to December 2001, Clem had on air conversations with 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

callers and guests about such things as “oral sex, 
penises, testicles, masturbation, intercourse, orgasms 
and breasts.” These conversations easily violated the 
FCC’s ban on patently offensive broadcasts about 
sexual organs. And because the offending programs 
were broadcast between 6 am and 10 pm, the FCC had 
no trouble concluding that they apparently violated the 
law. 
 Clear Channel did come away with one small 
victory. The listener who filed the initial complaint 
with the FCC also objected to what he said was the 
program’s promotion of illegal drugs. That complaint 
did “not warrant enforcement action,” the FCC 
concluded, because as a result of “the Commission’s 
limited role overseeing programming content, 
mandated by the First Amendment . . . , there is no rule 
or statutory provision barring a licensee from airing 
material referencing drug use.” 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

 The total amount of the proposed fine is as large 
as it is, because each of the offending shows was 
broadcast by more than one Clear Channel station, so 
that, in all, there were 26 airings of indecent 
programming. The FCC assessed the maximum 
amount, $27,500, for each, which came to $715,000. It 
also added an additional $40,000 on account of four 
alleged violations of record keeping requirements, 
involving the stations’ failure to have copies of the 
“Bubba” show complaint in their public inspection 
files, as required by FCC rule. 
 FCC rules give Clear Channel an opportunity to 
respond and object to the proposed fine, before it 
becomes a final FCC order. 
 
“Deminski and Doyle Show” case 
 
 In the third case, the FCC has fined Infinity 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Broadcasting $27,500 on account of an indecent radio 
broadcast of the “Deminski and Doyle Show” in 
January 2002. The show’s hosts had “separate 
discussions with nine individuals who called the show 
to talk about sexual activities. Callers and the show’s 
hosts described in detail how specifically named sexual 
acts are performed. The broadcast included explicit and 
graphic sexual references, including references to anal 
and oral sex, as well as explicit and graphic references 
to sexual practices that involve excretory activities.” 
 In this case, Infinity responded to the FCC’s 
Notice of Apparent Liability by arguing that the FCC’s 
indecency rules are unconstitutional under the First 
Amendment, and that there was no justification for 
imposing the maximum fine of $27,500. 
 The First Amendment argument had already 
been rejected in opinions of the United States Supreme 
Court and the federal Court of Appeals (ELR 17:7:9). 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

And the FCC quickly concluded that Infinity’s reliance 
on a more recent Supreme Court decision striking down 
a ban on Internet indecency was misplaced, because the 
Supreme Court itself had distinguished broadcasting 
from the Internet (ELR 19:2:7). 
 The FCC did acknowledge that in earlier 
indecency cases, it had imposed fines of only $7,000 
each. But it said that this was a case of “egregious 
misconduct” that justified the statutory maximum of 
$27,500, because the “material that Infinity broadcast 
was extremely graphic, lewd and offensive and 
continued over an extended period of time and included 
conversations with nine callers over a 30-minute 
period.” The First Amendment does not require the 
FCC to adopt specific, detailed standards for 
appropriate sanctions, in order to impose the maximum 
penalty permitted by statute, the FCC concluded. 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

In re Clear Channel Broadcasting, FCC 04-17 (Jan. 
2004), available at http://hraunfoss.fcc.gov/ 
edocs_public/attachmatch/FCC-04-17A1.pdf; In re 
Young Broadcasting of San Francisco, FCC 04-16 (Jan. 
2004), available at http://hraunfoss.fcc.gov/ 
edocs_public/attachmatch/FCC-04-16A1.pdf; In re 
Infinity Broadcasting, FCC 03-302 (Dec. 2003), 
available at http://hraunfoss.fcc.gov/ edocs_public/ 
attachmatch/FCC-03-302A1.pdf [ELR 25:9:7] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

INTERNATIONAL DEVELOPMENTS 
 
British common law does not include right of 
privacy, House of Lords decides, in decision that 
interprets seemingly contrary ruling in Michael 
Douglas/Catherine Zeta-Jones case against Hello! 
magazine to mean only that breach of confidence 
claims no longer require a confidential relationship 
 
 British common law does not include the right of 
privacy, after all, the House of Lords has ruled. (The 
House of Lords is roughly the U.K. counterpart to the 
United States Supreme Court.) The case in which this 
significant ruling was issued did not arise in an 
entertainment or media industry dispute. Instead, it 
arose in a case filed by a woman who was striped-
searched before being allowed to visit her son in 
Armley Prison in Leeds, England, where he was 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

awaiting trial on charges of drug dealing. The prison’s 
practice of strip-searching all visitors is “controversial,” 
Lord Hoffman explained, “because having to take off 
your clothes in front of a couple of prison officers is not 
to everyone’s taste.” 
 The reason the case is of interest to readers of the 
Entertainment Law Reporter is that just a few years 
ago, the U.K. Court of Appeal held - or appeared to - 
that a right of privacy does exist in British law, as a 
result of the U.K.’s adherence to the European 
Convention on Human Rights. That ruling was issued 
in the lawsuit filed by Michael Douglas and Catherine 
Zeta-Jones against Hello! magazine, as a result of 
Hello!’s threatened publication of unauthorized photos 
of their wedding (ELR 22:10:8). That pre-trial decision 
dealt with the propriety of (what in the United States 
would be called) a preliminary injunction barring 
Hello! from publishing the photos. The Court of Appeal 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

set aside the injunction on the grounds that money 
damages would be sufficient. But in the course of that 
ruling, it created what looked like a common law right 
of privacy, upon which Douglas and Jones could rely in 
the subsequent trial. 
 Douglas and Zeta-Jones won the trial (ELR 
24:12:6) and were awarded damages (ELR 25:8:5). But 
Mr. Justice Lindsay (the trial judge) specifically 
rejected the couples’ claim for invasion of privacy, 
holding instead that they were entitled to prevail on 
their breach of confidence claim. Given the Court of 
Appeal’s earlier ruling that British law did recognize a 
right of privacy, Justice Lindsay’s decision not to rely 
on privacy law seemed surprising. But in light of the 
House of Lords’ recent decision, Justice Lindsay’s 
ruling proved prescient. 
 The mother who filed the Armley Prison strip-
search case relied on the Court of Appeal’s decision in 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Douglas/Zeta-Jones case to support her argument that 
British law does recognize a common law right of 
privacy. But the House of Lords read the Douglas/Zeta-
Jones decision more narrowly. Lord Hoffman said that 
the Douglas/Zeta-Jones decision simply meant that “in 
relation to the publication of personal information 
obtained by intrusion, the common law of breach of 
confidence has reached the point at which a 
confidential relationship has become unnecessary.” 
 Editor’s note: There may well be a significant 
difference between an American-style right of privacy 
and a British-style claim for breach of confidence 
without need for a confidential relationship. This is so, 
because - as the preceding quote suggests - a key fact in 
the Douglas/Zeta-Jones case was that the unauthorized 
photos were taken as a result of an “intrusion.” If 
“intrusion” is necessary to make out a successful claim 
under British law, some claims that would be 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

successful under American privacy law - those where 
private information is obtained without “intrusion” and 
then disclosed - would not be under British breach of 
confidence law. 
 
Wainwright v. Home Office, [2003] UKHL 53, 
www.publications.parliament.uk/pa/ld200203/ldjudgmt
/jd031016/wain1.htm [ELR 25:9:9] 
 
 
Auto insurance advertising that featured “Mr. 
Goggomobil” character from earlier Yellow Pages 
commercials did not infringe commercials’ 
copyrights but did violate Trade Practices Act, 
Australian Federal Court decides 
 
 Australian actor Tommy Dysart has played a 
number of roles over the course of his career, including 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

the role of “Mr. Goggomobil” in television 
commercials for the Yellow Pages. The Goggomobil 
was a “rare, inexpensive and relatively unknown car . . 
. manufactured in the 1950s.” One commercial 
portrayed Dysart’s character as the owner of an old 
Goggomobil who used the Yellow Pages to locate 
difficult-to-find replacement parts. The commercials 
were televised in Australia during the 1990s, and they 
made a lasting and favorable impression. 
 A couple of years after the Goggomobil 
commercials were discontinued due to “budgetary 
constraints,” Royal & Sun acquired Shannons, an 
insurance company that specialized in insuring vintage 
and classic cars. Royal & Sun decided to expand 
Shannons’ business by exposing it to all of those who 
owned “special” cars. As part of that effort, Royal & 
Sun’s ad agency “came up with the idea of using 
Dysart and a Goggomobil for Shannons advertising.” 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

 Royal & Sun agreed this was a good idea for 
several reasons. Using Dysart would make the 
Shannons commercials “instantly recognisable,” 
because viewers were aware of him and the car from 
the Yellow Pages ads. The Goggomobil too was 
familiar to viewers as a result of the Yellow Pages ads, 
and was the type of car that Shannons wanted to insure. 
Indeed, using a Goggomobil “would assist in cutting 
through the ‘clutter’ of advertising in the press as it had 
. . . gained considerable exposure through the Yellow 
Pages TV commercials . . . and would therefore most 
likely be remembered by Shannons target market.” 
 The resulting commercials for Shannons featured 
Dysart’s character using a telephone to find an 
insurance company that was familiar with his 
Goggomobil. 
 Though imitation is said to be the sincerest form 
of flattery, Telstra Corporation Ltd. - which by then 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

was the owner of the Yellow Pages - was not flattered. 
In fact, it responded to the Shannons commercials by 
filing a lawsuit in the Federal Court of Australia 
alleging the infringement of the copyrights it its 
commercials, and alleging violations of the Australian 
Trade Practices Act (the Australian counterpart to the 
United States’ Lanham Act). 
 Telstra’s lawsuit has been successful, though 
only in connection with its Trade Practices Act claims. 
 Judge Ronald Merkel dismissed Telstra’s 
copyright claim. He acknowledged that the Yellow 
Pages and Shannons commercials both “feature a 
memorable character (‘Mr Goggomobil’), an unusual 
and distinctive motor vehicle (a Goggomobil), the use 
of the telephone to help solve an obscure problem in 
relation to that vehicle and the telling of that story in a 
humorous manner.” These similarities did not amount 
to copyright infringement, however, the judge 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

concluded, because they “relate to the ideas and 
concepts . . . rather than to their expression, and are not 
sufficient to constitute the ‘reproduction’ of a 
substantial part of the first Goggomobil advertisement.” 
In other words, Judge Merkel explained, “the first 
Shannons advertisement conjures up the first 
Goggomobil advertisement and its ideas and concepts 
but does not reproduce a substantial part of the 
substance or expression of the ‘dramatic’ events 
comprising that advertisement.” 
 On the other hand, in support of its Trade 
Practices Act claim, Telstra introduced evidence that 
“focus groups” who were shown the Yellow Pages and 
Shannons commercials “were left with the impression 
that . . . ‘Mr Goggomobil’ was now using the Yellow 
Pages and his telephone to shop for car insurance.” 
Judge Merkel concluded that the “Shannons 
advertisement misrepresents that it is also an 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

advertisement by Yellow Pages or that Yellow Pages is 
in some way associated or connected with that 
advertisement or with locating the services offered in 
it.” For this reason, the Shannons commercial was 
“misleading or deceptive,” and thus violated Telstra’s 
rights under the Trade Practices Act. 
 The question of Telstra’s damages still remains 
to be determined. 
 Telstra was represented by WT Houghton QC 
and AJ Ryan, and Solicitors Mallesons Stephen Jaques. 
Royal & Sun was represented by C Golvan SC and S 
Ricketson, and Solicitors Middletons. 
 
Telstra Corporation Limited v. Royal & Sun Alliance 
Insurance Australia Limited, [2003] FCA 786, 
available at www.austlii.edu.au/au/cases/cth/federal_ct/ 
2003/786. html [ELR 25:9:9] 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

RECENT CASES 
 
KISS and Polygram Records win dismissal of Vinnie 
Cusano’s claims for songwriter royalties for “Lick it 
Up” album; burden was on Cusano to prove 
accountings were inaccurate, not on KISS and 
Polygram to prove they were accurate, federal 
District Court rules 
 
 Vincent “Vinnie” Cusano used to be a guitarist 
and songwriter for the band KISS. He wasn’t a partner 
in the band. Instead, he was an employee. In fact, he 
had a written agreement with the band. And one 
provision of that agreement gave “KISS” ownership of 
certain songs Cusano wrote, including songs he wrote 
for the band’s “Lick it Up” album. The agreement 
provided that Cusano was entitled to the songwriter’s 
share of income from those songs, and it provided that 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

KISS would give quarterly accounting statements to 
Cusano. 
 All of this matters, because many years later, a 
wide variety of disputes broke out between Cusano and 
KISS - including disputes over whether KISS, and its 
record company Polygram Records, accurately 
accounted to Cusano for his songwriter royalties from 
the “Lick it Up” album. Insofar as Cusano was 
concerned, this was more than an accounting or simple 
breach of contract matter. In his opinion, it also 
involved breached fiduciary duties, fraud, 
misrepresentation, and conversion. And the complaint 
Cusano filed against KISS and Polygram in federal 
court in Los Angeles so alleged. 
 After a great deal of pre-trial litigation, involving 
motions and even an appeal (ELR 23:9:18, 24:4:16), it 
appears as though most, and perhaps all, of Cusano’s 
claims have been dismissed, without ever going to trial. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

 KISS and Polygram responded to Cusano’s 
claims for “Lick it Up” royalties with a motion for 
summary judgment; and federal District Judge Howard 
Matz has granted that motion. 
 The most significant issue in the case concerned 
the question of who had the burden of proving that 
royalties were or were not accurately accounted for. 
The usual rule is that a plaintiff has the burden of 
proving its claims. That rule would have imposed the 
burden on Cusano to prove that KISS and Polygram did 
not accurately account for his royalties. Cusano, 
however, never audited the “Lick it Up” accounting 
records, so he couldn’t meet that burden. 
 Instead, he argued that the burden was on KISS 
and Polygram to prove they had accounted accurately. 
In support of that argument, Cusano relied on a 
decision of the California Court of Appeal in a case 
filed by author Gary Wolf against Disney over royalties 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

from “Roger Rabbit.” That decision did indeed impose 
on Disney the burden of proving that its accountings to 
Wolf were accurate (ELR 24:10:4). 
 Judge Matz, however, ruled that in Cusano’s 
case, the burden of proof remained with Cusano. In the 
“Roger Rabbit” case, Wolf had attempted to audit 
Disney’s financial records, but Disney withheld some. 
In Cusano’s case, by contrast, Cusano never attempted 
to audit the financial records of KISS or Polygram, 
even though his contract gave him the right to do so. 
Judge Matt concluded that “. . . shifting the burden of 
proof when Cusano chose to ignore his audit right 
would result in unfairness, and would reward 
irresponsible and derelict conduct.” 
 The judge also dismissed Cusano’s breach of 
fiduciary duty claim. He explained that Cusano did not 
have a fiduciary relationship with Polygram. And 
KISS’s duty to collect royalties and pay them to 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Cusano did not create a fiduciary duty between them, 
either. 
 Cusano’s fraud and misrepresentation claims 
fared no better. They merely alleged that KISS 
breached contractual duties to Cusano. And Cusano 
provided no evidence that Polygram rendered 
inaccurate accountings. The judge dismissed Cusano’s 
conversion claim, because Cusano never owned the 
royalties he claimed were unpaid; he merely had a 
contractual right to receive them. 
 And if all this were not enough, Judge Matz 
concluded by ruling that Cusano waited so long before 
filing his lawsuit, that it was barred by a provision in 
his contract that required him to object to royalty 
statements within two years. 
 Cusano was represented by Jeffrey S. Benice in 
Costa Mesa and Stephen P. Collette of Little & Collette 
in Marina del Rey. KISS and Polygram were 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

represented by John H. Lavely, Jr., Brian G. Wolf and 
Paul Karl Lukacs of Lavely & Singer in Los Angeles.  
 
Cusano v. Klein, 280 F.Supp.2d 1035, 2003 
U.S.Dist.LEXIS 20739 (C.D.Cal. 2003) [ELR 25:9:11] 
 
  
Artist whose design was infringed by Baltimore 
Ravens’ logo was not entitled to recover any part of 
team’s revenues from certain merchandise or from 
sources other than merchandise, Court of Appeals 
affirms 
 
 Security guard and amateur artist Frederick 
Bouchat won a remarkable copyright battle against the 
NFL’s Baltimore Ravens, when he persuaded a jury 
that NFL Properties copied a design he had submitted 
to the Ravens when it created the Ravens’ logo. Despite 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

uncontradicted testimony by Ravens’ officials that they 
never received Bouchat’s faxed submission, and no 
evidence the Ravens’ had forwarded it to NFL 
Properties even if the team had received it, the Court of 
Appeals affirmed a judgment of “infringement” in 
favor of Bouchat (ELR 22:10:16, 23:4:19). 
 At the time Bouchat submitted his design, he 
indicated that if the team used it, he wanted a letter of 
recognition and an autographed helmet. By the time his 
infringement judgment was affirmed, however, he 
wanted much more. He wanted all of the Ravens’ 
profits “attributable to the infringement,” as authorized 
by section 504(b) of the Copyright Act. 
 Instead, after a jury trial on the issue of damages, 
and some rulings that preceded that trial, he got nothing 
at all. And that judgment too has been affirmed by the 
Court of Appeals. 
 The Ravens’ revenues were from: (1) the sale of 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

merchandise bearing the team logo, sold under 
circumstances that indicated that the logo may have 
contributed to consumers’ decisions to buy it; (2) the 
sale of logo-bearing merchandise whose sale would not 
have been affected by the logo; (3) sales of game 
tickets, food, parking, broadcast rights and 
sponsorships; (4) payments by logo licensees of 
“minimum guarantee shortfalls”; and (5) free 
merchandise provided to NFL Properties by licensed 
vendors of logo-bearing merchandise. 
 At the pretrial stage, in response to the Ravens’ 
motion for partial summary judgment, federal District 
Judge Marvin Garbis ruled that revenues from 
categories 2 through 5 were not attributable to the 
infringement (ELR 24:8:9), and thus at trial, Bouchat 
was not permitted to offer the jury evidence of those 
revenues. 
 Bouchat did offer the jury evidence of revenues 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

from sales of merchandise bearing the team logo, where 
the logo may have contributed to its purchase. The jury 
was instructed to decide whether the Ravens had 
proved, by a preponderance of the evidence, that 
revenues from those sales “were attributable to factors 
other than the . . . infringement of Bouchat’s 
copyright.” The jury decided the Ravens had proved 
that its revenues from those sales were attributable to 
factors other than the infringement, and thus the jury 
awarded Bouchat nothing. 
 On appeal, Bouchat argued that Judge Garbis had 
erred by excluding evidence of revenues from 
categories 2 through 5. In an opinion by Judge Robert 
King, the Court of Appeals disagreed. It held that it had 
been proper to grant summary judgment as to those 
revenues, for one of two reasons. 
 First, Judge King agreed that there was no 
conceivable connection between the infringement and 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

revenues from minimum guarantee shortfalls or free 
merchandise. So summary judgment as to those was 
proper. 
 Second, though Judge King acknowledged that 
there was a “conceivable” connection between the 
infringement and revenues from certain merchandise 
and game tickets and the like, he found that the Ravens 
submitted evidence “that established beyond reasonable 
debate” that none of those revenues was attributable to 
the team’s use of the infringing logo “rather than some 
other logo.” This shifted the burden back to Bouchat to 
offer evidence that those revenues might have been 
affected by the infringing logo. Bouchat offered only 
speculation, but no evidence, that might have been so. 
So summary judgment was proper as to those revenues 
as well, Judge King concluded. 
 Judge Emory Widener dissented. 
 Bouchat was represented by Howard J. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Schulman of Schulman & Kaufman in Baltimore. The 
Ravens were represented by Robert Lloyd Raskopf of 
White & Case in New York City. 
 
Bouchat v. Baltimore Ravens Football Club, 346 F.3d 
514, 2003 U.S.App.LEXIS 20443 (4th Cir. 2003) [ELR 
25:9:12] 
 
 
After jury verdict in favor of TVT Records in 
lawsuit over recordings by Ja Rule, trial judge 
rejects Def Jam’s argument that it should win or be 
granted a new trial, but judge does reduce punitive 
damages awarded to TVT from $108 million to just 
over $29 million 
 
 In 2001 and 2002, TVT Records and Def Jam 
Records made a couple of deals with one another that 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

didn’t turn out as expected. 
 TVT Records thought that as a result of the 2001 
deal, it got permission from Def Jam to make and 
release an album featuring Ja Rule. By the time the 
2001 deal was made, Ja Rule was a solo artist and was 
signed to an exclusive recording agreement with Def 
Jam. Earlier in his career, though, Ja Rule was signed to 
TVT as a member of Cash Murda Click, a rap group 
also known by its initials CMC. TVT wanted to release 
one more CMC album, using some old tracks and some 
new ones that Ja Rule had agreed to record for the new 
album; and that’s why TVT needed Def Jam’s consent. 
 As a result of the 2002 deal, Island Def Jam 
thought it got licenses from TVT to include two as-yet 
unreleased recordings made by CMC back when it was 
under contract to TVT, in a new Ja Rule album called 
“The Last Temptation” and in a CD and DVD being 
made by record producer Irv Gotti. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

 Neither company got what it expected, however. 
After TVT licensed Def Jam to use the CMC 
recordings in “The Last Temptation,” Def Jam told 
TVT that Def Jam had rejected the 2001 deal, so TVT 
couldn’t make a new CMC album after all. What’s 
more, Def Jam told Ja Rule he couldn’t make a new 
album for TVT, though Ja Rule was willing and even 
eager to do so. 
 In retrospect, the consequences of all this were 
foreseeable, at least in part. TVT sued Def Jam and 
Lyor Cohen (who was then Def Jam’s Chairman) for 
breach of contract, interference with contract, 
fraudulent concealment, and copyright infringement. 
The case was hotly contested. TVT sought and obtained 
a preliminary injunction barring Def Jam from 
including the CMC tracks in Ja Rule’s “The Last 
Temptation” (ELR 24:10:9). There followed a barrage 
of pretrial motions and rulings (ELR 25:1:18, 25:4:22). 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

The case then went to trial, during which more motions 
resulted in still more rulings (ELR 25:4:22). 
 Then the jury reached a stunning verdict. It not 
only found Def Jam and Cohen liable on all claims, it 
awarded TVT more than $132 million in damages 
(ELR 24:11:6). The jury awarded TVT compensatory 
damages of almost $24 million, assessed against Def 
Jam and Cohen, jointly and severally, plus an 
additional $108 million in punitive damages, $52 
million of which was assessed against Def Jam 
individually, and $56 million against Cohen 
individually. 
 Not surprisingly, this result set the stage for two 
post-trial motions by Def Jam and Cohen: a motion for 
judgment as a matter of law (despite the jury’s verdict), 
or for a new trial; and a motion for remittitur (i.e., to 
reduce the verdict). Federal District Judge Victor 
Marrero has denied Def Jam and Cohen’s motion for 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

judgment or a new trial. But the judge has granted their 
motion for remittitur. 
 The trial lasted almost three weeks and produced 
a transcript of 3,500 pages. As befitting a case of that 
length, and a verdict of that magnitude, Def Jam and 
Cohen’s motion for judgment or a new trial raised a 
host of issues, ranging from whether, as a matter of 
law, they had committed the tort of interference with 
contract, to whether comments made by TVT’s lawyer 
during trial were improper, to whether the jury’s verdict 
was supported by the weight of the evidence. 
 Judge Marrero responded with an opinion of 40 
printed pages, dealing with each issue in factual and 
legal detail. In the end, he decided that Def Jam and 
Cohen had interfered with TVT’s agreement with Ja 
Rule; the jury’s verdict was supported by substantial 
evidence; and that the comments of TVT’s lawyer 
during trial did not warrant a new trial. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

 Though the judge denied Def Jam and Cohen’s 
motion for judgment or a new trial, Def Jam didn’t 
come away completely empty-handed. TVT had asked 
the judge to order Def Jam to recall and destroy all 
copies of the Gotti CD and DVD. The jury had ruled 
that Def Jam’s use of those tracks infringed TVT’s 
copyrights, apparently finding that Def Jam had 
fraudulently obtained a license to use them, by not 
revealing that it was going to reject the 2001 deal that 
would have authorized Ja Rule to make a new CMC 
recording for TVT. Judge Marrero upheld that finding. 
But he ruled that it would be inappropriate to order the 
recall and destruction of the Gotti CDs and DVDs, in 
part because TVT was awarded compensatory and 
statutory damages for those infringing discs. Instead, 
the judge ordered Def Jam not to manufacture any more 
copies of the Gotti CDs and DVDs that contain the two 
CMC tracks. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

 Judge Marrero was equally thorough in ruling on 
Def Jam and Cohen’s remittitur motion. He wrote a 
second, separate opinion, almost 50 pages in length, in 
response to that motion. It begins with a scholarly, law 
review-like analysis of the law of punitive damages, 
which he then applies to the facts of this case. For 
reasons that are painstakingly explained, the judge 
concluded that the jury’s punitive damage award was 
excessive, especially its award against Cohen. Judge 
Marrero therefore reduced the punitive damage award 
against Cohen from $56 million to $3 million. And he 
reduced the punitive damage award against Def Jam 
from $52 million to just over $26 million. 
 TVT Records was represented by James E. 
d’Auguste of Akin Gump Strauss Hauer & Feld in New 
York City. Island Def Jam was represented by Michael 
T. Mervis of Proskauer Rose in New York City. Lyor 
Cohen was represented by Robert J. Eddington of 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Proskauer Rose, and by Matthew S. Dontzin and James 
M. LaRossa, in New York City. 
 
TVT Records v. Island Def Jam Music Group, 279 
F.Supp.2d 366, 2003 U.S.Dist.LEXIS 15270 (S.D.N.Y. 
2003); TVT Records v. Island Def Jam Music Group, 
279 F.Supp.2d 413, 2003 U.S.Dist.LEXIS 15271 
(S.D.N.Y. 2003) [ELR 25:9:12] 
 
 
Appellate court reverses dismissal of claim that 
Disney infringed HyperTV’s patents for 
simultaneous viewing of TV and websites 
 
 The Walt Disney Company will have to defend 
itself, after all, against claims that it infringed patents 
belonging to HyperTV Networks. Earlier in the case, 
federal District Judge Jed Rakoff dismissed those 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

claims, in response to Disney’s motion for summary 
judgment (ELR 24:5:18). But in an opinion by Judge 
Richard Linn, the Court of Appeals for the Federal 
Circuit has held that Judge Rakoff misconstrued a 
critical term in HyperTV’s patents, and improperly 
prevented HyperTV from arguing that Disney infringed 
its patents under the “doctrine of equivalents,” whether 
or not Disney did so “literally.” 
 At issue in the case is a system used by Disney 
that allows cable-TV subscribers to view Disney 
programming and Disney websites, simultaneously. 
Viewers may want to do so, for example, in order to 
watch a Disney quiz show and “play along” with it at 
the same time. HyperTV Networks owns patents on a 
system that permits users to view television programs 
and access sites anywhere on the Web, simultaneously. 
In its lawsuit, HyperTV alleges that Disney’s system is 
sufficiently similar to its own patented system that 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Disney’s system infringes those patents. 
 In order to decide the case, it was necessary to 
define the meaning of the term “uniform resource 
locator,” as that term was used in HyperTV’s patent 
applications. A uniform resource locator (also known 
as a “URL”) is a string of letters, punctuation and 
sometimes numbers that people use to find sites. In 
everyday language, URLs are a cross between street 
addresses and phone numbers. 
 The definition of “URL” was critical to the 
outcome of the case, because Disney’s system uses 
URLs that direct viewers only to Disney’s own 
websites, while HyperTV’s patents cover a system that 
uses URLs that allow viewers to access any website. 
This difference raised the question of whether 
HyperTV’s patents also cover systems that limit access 
to specific sites. Judge Rakoff thought not; and that is 
why he dismissed HyperTV’s lawsuit. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

 The Court of Appeals, however, held that 
properly construed, HyperTV’s patents cover systems 
that give viewers access to any type of website. For that 
reason, the appellate court reversed the dismissal of the 
case, and remanded it to Judge Rakoff so he (or a jury) 
could consider whether Disney’s system infringes 
HyperTV’s patents, as the appellate court has now 
construed those patents. 
 In addition, the Court of Appeals held that when 
the “infringement” issue is decided, HyperTV is 
entitled to argue that Disney’s system infringes under 
the “doctrine of equivalents” - even if Disney’s system 
is not literally the same as HyperTV’s. Under the 
“doctrine of equivalents,”  HyperTV’s patents would be 
infringed if Disney’s system does what HyperTV’s 
system does in a different but “equivalent” way. 
 HyperTV was represented by Kenneth W. Starr 
of Kirkland & Ellis in Washington D.C. Disney was 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

represented by Matthew D. Powers of Weil Gotshal & 
Manges in Redwood Shores CA. 
 
ACTV, Inc. v. Walt Disney Co., 346 F.3d 1082, 2003 
U.S.App.LEXIS 20498 (Fed.Cir. 2003) [ELR 25:9:13] 
 
 
“Wing Nut Hat” images on Detroit Red Wings t-
shirts and Coca-Cola bottlecaps do not infringe 
design patent owned by hat’s creators, but court 
refuses to dismiss creators’ copyright infringement 
claims 
 
 Marc and David Kellman are, by their own 
account, “devoted fans” of the NHL’s Detroit Red 
Wings. They’re also pretty clever designers who make 
thorough use of intellectual property law to protect 
their creations. All of this became clear as a result of a 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

patent and copyright infringement suit the Kellmans 
have filed against the Red Wings and the Coca-Cola 
Company, as a result of what looks to be the Red 
Wings’ overly-expansive interpretation of a trademark 
assignment the Kellmans once granted to the team. 
 The Kellmans are the designers of a novelty 
foam hat shaped like a wing nut. They created the hat, 
they’ve explained, so that they and other Red Wings 
fans could show they are “nuts” about the “Wings.” 
Soon after designing the hat, the Kellmans 
demonstrated their IP savvy by: (1) obtaining a design 
patent for its design; (2) registering their copyright in 
its design; and (3) applying for a federally registered 
trademark for “Wing Nut.” Early on, the Red 
Wings and the Kellmans had some disagreements about 
the hat. But those were settled with an agreement by 
which the Kellmans assigned their “Wing Nut” 
trademark to the Red Wings, in return for royalties 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

from the team’s sales of “Wing Nut” merchandise. 
However, the agreement provided that the Kellmans 
would retain “any copyright and patent rights” in the 
hat’s design, so that the Kellmans themselves - not the 
Red Wings - were the ones who were to manufacture 
the hats. 
 The agreement meant that the Red Wings could 
put the words “Wing Nut” on t-shirts and other 
merchandise, and even license other companies to do so 
too. But the Red Wings went one step further. They 
sold t-shirts bearing an image of the “Wing Nut Hat,” 
and they also licensed Coca-Cola’s use of an image of 
the hat on soft drink bottlecaps. 
 The Kellmans responded with a patent and 
trademark infringement suit, to which the Red Wings 
and Coca-Cola replied with a motion to dismiss. Each 
side has come away with half - but only half - of what it 
wanted. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

 Federal District Judge John O’Meara rejected the 
Red Wings’ argument that their agreement with the 
Kellmans authorized the team to use images of the hat, 
as well as the “Wing Nut” trademark. He read the 
agreement to be a license to use the words, but not a 
license to use the patent or trademark. 
 On the merits, the judge refused to dismiss the 
Kellmans’ copyright claim. He rejected the Red Wings’ 
argument that the hat was “merely a 3D depiction of a 
common hardware device.” Instead, he found it to be 
“artistic expression of the idea of fanatical support for 
the Detroit Red Wings in the form of a novelty foam 
hat shaped like a wing nut.” He also found that the 
images on the Red Wings’ t-shirts could be found to be 
“substantially similar (if not identical)” to the 
Kellmans’ copyrighted design. And the judge 
concluded that reasonable people could find 
“remarkable similarities” between the Kellmans’ design 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

and the image on Coca-Cola’s bottle caps. 
 On the other hand, Judge O’Meara did dismiss 
the Kellmans’ design patent claims. A design patent 
protects the non-functional aspects of an ornamental 
design. The fundamental question in the case was 
“whether a design patent can be infringed when the 
articles of manufacture are so entirely different (i.e., a 
novelty hat versus a t-shirt or bottle cap) that no 
reasonable person would purchase the t-shirt or bottle 
cap thinking that he or she was purchasing the novelty 
hat.” The judge concluded that the answer is “no” - that 
is, a design patent is infringed only when the items are 
so similar that consumers could be confused, something 
that would not happen in this case. 
 The Kellmans were represented by Andrew M. 
Zack of Munro & Zack in Troy. The Red Wings and 
Coca-Cola were represented by David N. Zacks of 
Lewis & Munday in Detroit, Michael J. Kline of the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Coca-Cola Company and Bruce W. Baber of King & 
Spalding in Atlanta, and Gerald E. McGlynn, III, of 
Bliss McGlynn in Troy. 
 
Kellman v. Coca-Cola Co., 280 F.Supp.2d 670, 2003 
U.S.Dist.LEXIS 15447 (E.D.Mich. 2003) [ELR 
25:9:14] 
 
 
Author Mark Helprin stated valid breach of 
contract claim against Harcourt, based on 
publisher’s rejection of Helprin’s manuscript as 
“unacceptable,” federal court rules, but court does 
dismiss author’s fraud claim 
 
 Author Mark Helprin and publishing company 
Harcourt have come a long way since 1989 when they 
entered publishing agreement with one another that 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

paid Helprin $2 million in advances for five books. The 
direction they’ve come is an unpleasant one, though. 
The two are now locked in a lawsuit in which Helprin 
alleged that Harcourt not only breached their contract, 
but did so fraudulently. As a result, the author sought 
recession of the contract and punitive damages as well. 
 Harcourt did publish Helprin’s first book under 
their agreement - the novel Memoir from Antproof 
Case - in 1995. But when Helprin submitted a 
manuscript in 2002 for what he thought would be their 
second book together, Harcourt rejected it as 
“unacceptable.” That is what triggered Helprin’s 
lawsuit. 
 Helprin alleged that Harcourt did not reject his 
manuscript “in good faith.” The publisher responded 
with a motion to dismiss the case, arguing that the 
contract itself limited Helprin’s remedies to his 
recapturing the rights to his rejected manuscript. The 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

contract could be read as providing just that. But 
federal District Judge Victor Marrero read it 
differently. He determined that the “crucial question” in 
the case was “what constitutes an ‘acceptable’ work” - 
and who gets to decide? 
 Citing earlier book industry cases that had raised 
this same issue, Judge Marrero decided that it would be 
“illogical” for acceptability to be judged by an author. 
On the other hand, those same precedents had imposed 
on publishers an obligation to make acceptability 
decisions in “good faith.” And in deciding whether 
publishers had acted in good faith, those earlier cases 
had looked at the amount of editorial assistance 
publishers had offered to authors before deciding their 
manuscripts were not acceptable. 
 In this case, Helprin alleged that Harcourt had 
offered no editorial assistance whatsoever, nor had it 
given him an opportunity to cure whatever defects 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Harcourt had found in his manuscript, before the 
publisher rejected it. As a result, Judge Marrero ruled 
that Helprin had stated a valid breach of contract claim 
against Harcourt, and the judge denied the publisher’s 
motion to dismiss that claim. The judge also held that 
rescission of the agreement is a possible remedy for 
Helprin’s contract claim, because if his manuscript was 
rejected in bad faith, that “could . . . undermine the 
entire purpose of the Agreement.” 
 On the other hand, the judge did grant Harcourt’s 
motion to dismiss Helprin’s fraud claim. He did so, 
because he determined that Harcourt’s only alleged 
fraud was its assertion that it had rejected Helprin’s 
manuscript pursuant to their agreement. The judge also 
granted Harcourt’s motion to strike Helprin’s request 
for punitive damages. 
 Finally, Judge Marrero refused to dismiss 
Helprin’s separate claim that Harcourt had breached 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

their agreement by failing to spend at least $100,000 - 
as their agreement required - promoting Memoir from 
Antproof Case. The judge denied Harcourt’s motion to 
dismiss that claim, solely because he did not have 
enough facts to decide whether or not that provision of 
the agreement may have been breached. 
 Helprin was represented by John P. Madden, Jr., 
of Moses & Singer in New York City.  
 
Helprin v. Harcourt, Inc., 277 F.Supp.2d 327, 2003 
U.S.Dist.LEXIS 13978 (S.D.N.Y. 2003) [ELR 25:9:15] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

In music publishers’ infringement suit against 
MP3.com, federal District Court makes pre-trial 
rulings on significant copyright issues, including 
scope of public performance and Harry Fox Agency 
licenses, and expert opinion on value of license 
MP3.com should have obtained 
 
 Valuable things sometimes come in small 
packages. A recent example is a short opinion by 
federal District Judge Jed Rakoff, in a copyright 
infringement lawsuit filed by several music publishers 
against MP3.com. In fewer than seven pages, Judge 
Rakoff made rulings on a half-dozen pre-trial motions, 
some of which raised significant copyright issues of 
interest to the entire entertainment industry, as well as 
the parties themselves. 
 MP3.com ran afoul of copyright law when it 
copied thousands of CDs to its own servers, so that 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Internet-connected computer users could listen online 
to CDs they already owned. Why, exactly, people 
would want to do that was a question for MBAs. 
Whether MP3.com could enable them to do it, without 
licenses from record companies and music publishers, 
became a question for JDs and for Judge Rakoff. 
 Judge Rakoff is the judge who got to hear the 
copyright infringement lawsuits that inevitably 
followed, as well as some right of publicity lawsuits 
filed against MP3.com by recording artists themselves. 
The judge has issued several published opinions in 
these cases (ELR 21:12:4, 22:4:4, 22:12:10, 23:17:18, 
25:4:20). As a result, many of their legal issues have 
been decided; and some of the cases have been settled 
(ELR 22:6:5). Not all the cases have been settled, 
however, nor have all their issues been decided. 
 In a case filed against MP3.com by Country 
Road Music and other publishers, both sides made 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

motions for partial summary judgment; and both sides 
got some of the rulings, but only some, that they hoped 
to get. 
 Judge Rakoff agreed with the publishers that the 
public performance licenses MP3.com eventually got 
from ASCAP, BMI and SESAC did not impliedly 
authorize MP3.com to reproduce the licensed songs on 
MP3.com’s server. The judge emphasized that 
performance and reproduction rights are entirely 
separate rights, and that the license MP3.com obtained 
from BMI explicitly provided that it “not” grant 
reproduction rights. What’s more, MP3.com could have 
made this argument in earlier cases filed against it by 
other music publishers, but didn’t. So MP3.com was 
barred from making it in this case “as a matter of 
collateral estoppel,” as well as on the merits, the judge 
concluded. 
 On the other hand, Judge Rakoff agreed with 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

MP3.com that the reproduction license it eventually got 
from the Harry Fox Agency, when it settled cases filed 
by many other music publishers, did authorize 
MP3.com to reproduce songs that are co-owned by 
publishers who were not a party to that earlier case (or 
to the settlement). This was so, the judge explained, 
because “a license from a co-holder of a copyright 
immunizes the licensee from liability to the other co-
holder for copyright infringement.” 
 The judge also agreed with MP3.com that the 
opinion of the publishers’ expert on the value of the 
license MP3.com should have obtained was not 
admissible. The publishers’ expert, Barry Massarsky, 
offered his opinion that the value of a license that 
would have permitted MP3.com to make server copies 
of the publishers’ songs would have been $142,961 
“per composition.” He reached that conclusion by 
beginning with the amount paid by Musicmaker.com (a 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

website that was not a party to this case) to Jimmy Page 
and the Black Crowes for the right to copy and sell 
downloads of their recordings. Massarsky then made 
several adjustments to the Musicmaker.com license fee, 
to account for the fact that its license covered different 
uses and different songs than the one MP3.com should 
have obtained. 
 Massarsky’s analysis was quite sophisticated and 
nuanced. But it wasn’t sophisticated or nuanced enough 
to satisfy Judge Rakoff. The judge noted several 
significant differences between the Musicmaker.com 
license and the one MP3.com would have needed to do 
what it did - differences for which Massarksy had made 
no adjustments. Massarksy explained that he did not 
adjust for those differences, because the hypothetical 
license he was valuing would have been negotiated 
before MP3.com began operations and would have 
included its payment of a non-refundable advance. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Judge Rakoff rejected this explanation, however, 
saying, among other things, that it was an error to begin 
with a “benchmark license for a use different from that 
made by the infringer.” 
 Judge Rakoff also agreed with MP3.com that any 
statutory damages that might be awarded would be 
calculated on a per-CD basis, rather than on a per-song 
basis, because the Copyright Act itself provides that for 
statutory damages purposes, a compilation is a single 
work even though it is comprised of separate and 
independent works. 
 Finally, Judge Rakoff granted MP3.com’s 
motion to dismiss claims alleging infringement of 
songs that were not registered in the Copyright Office 
until after the publishers had filed their Second 
Amended Complaint in this case. Often, a copyright 
owner is permitted to file an amended complaint 
alleging a copyright registration that was accomplished 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

after the original complaint was filed. In this case, 
however, the three-year statute of limitations had 
passed before a half-dozen songs were registered. And 
the judge held that it would “not” be “appropriate” to 
allow the publishers to file an amended complaint after 
the statute of limitations had elapsed. 
 Country Road Music and the other publishers 
were represented by Michael Elkin of Thelen Reid & 
Priest in New York City. MP3.com was represented by 
Jeffrey A. Conciatori of Quinn Emanuel Urquhart 
Oliver & Hedges in New York City. 
 
Country Road Music, Inc. v. MP3.com, Inc., 279 
F.Supp.2d 325, 2003 U.S.Dist.LEXIS 15005 (S.D.N.Y. 
2003) [ELR 25:9:16] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Demand letters sent by DirecTV threatening legal 
action against suspected signal pirates were 
protected by Georgia anti-SLAPP statute, federal 
court decides in opinion dismissing recipients’ 
lawsuit against company and its law firm 
 
 Satellite TV signal piracy is a significant 
problem for companies like DirecTV. And like others 
whose goods and services are pirated, DirecTV did 
something about it. It had its law firm - Stump Storey 
& Callahan, in Orlando - send letters to thousands of 
people who purchased unscrambling devices. 
 DirecTV had obtained their names and addresses 
from device sellers’ customer lists that were seized by 
U.S. Marshals pursuant to writs issued by a United 
States District Court. Stump Storey & Callahan’s letters 
explained that it was illegal to unscramble DirecTV 
signals without authorization; and they informed 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

recipients that DirecTV would sue them unless they 
settled before complaints were filed. 
 Apparently operating on the theory that the best 
defense is an aggressive offense, six of those who 
received the letters filed a lawsuit of their own against 
DirecTV and its law firm. The lawsuit alleged that the 
letters amounted to extortion and violated the Georgia 
Fair Business Practices Act and the Georgia RICO Act. 
 These were novel theories, and they didn’t get 
far. DirecTV and its law firm responded with a motion 
to dismiss the case entirely. And in a short and to-the-
point decision, federal District Judge Marvin Shoob has 
granted their motion. 
 DirecTV and its law firm argued that their 
demand letters were protected from potential liability 
by Georgia’s anti-SLAPP statute. “SLAPP” is an 
acronym for “strategic lawsuit against public 
participation.” The statute protects against lawsuits that 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

interfere with First Amendment rights. 
 “The filing of a lawsuit is a well-recognized 
aspect of the First Amendment right to petition the 
government for a redress of grievances,” Judge Shoob 
explained. And pre-litigation demand letters are 
protected by the statute too, he held. 
 The six who filed the lawsuit complained that 
DirecTV “did not make an adequate investigation into 
the facts before sending the demand letters,” and they 
complained that “the demand letters contain false, 
misleading, or deceptive statements.” Judge Shoob was 
unmoved. “If so,” he responded, “their remedy would 
be to obtain dismissal of the lawsuit on the merits and 
then pursue sanctions . . . or an action for malicious 
prosecution.” 
 The judge also rejected the notion that the letters 
constituted “extortion.” He was “not aware,” he said, 
“of any authority holding that a demand to settle a 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

claim before pursuing litigation amounts to extortion.” 
 The plaintiffs in the case were represented by 
Paula Jeanette McGill and Lisa Dionne Wright in 
Atlanta. DirecTV and its law firm were represented by 
Dennis Gary Lovell, Jr., of Carlock Copeland Semler & 
Stair in Atlanta and by Michael E. Williams and Dale 
H. Oliver of Quinn Emanuel Urquhart Oliver & Hedges 
in Los Angeles. 
 
Buckley v. DirecTV, Inc., 276 F.Supp.2d 1271, 2003 
U.S.Dist.LEXIS 18928 (N.D.Ga. 2003) [ELR 25:9:17] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Record companies are not entitled to attorneys’ fees 
after Chambers Brothers and other groups 
dismissed suit claiming ownership of copyrights to 
digital versions of their recordings, because 
dismissal was not a judgment or court-ordered 
consent decree 
 
 The Chambers Brothers, The Coasters, The 
Drifters and The Main Ingredient were - for a while - 
locked in litigation over the question of whether they 
own the copyrights to digital versions of their 
recordings or their record companies do. The answer to 
that question mattered, because the record companies 
had settled a copyright infringement lawsuit of their 
own against MP3.com (ELR 22:6:5), and the groups 
claimed that they were entitled to the settlement 
proceeds because they owned the copyrights that 
MP3.com had infringed. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

 As things turned out, a New York state court 
held that their record companies own those copyrights, 
because of language in the groups’ recording 
agreements (ELR 25:8:7). 
 However, before the case was decided as a 
matter of contract interpretation, the groups had sued 
their record companies in federal court, seeking 
resolution of their claims as a matter of federal 
copyright law. Early on, they lost in federal court too 
(ELR 22:10:10). But that setback was overturned by a 
federal Court of Appeals, for procedural reasons (ELR 
24:2:11). After their case got back to federal District 
Court, the groups dismissed it, by stipulation, so they 
could refile it in state court, as they later did. 
 These procedural details matter, because once 
the federal copyright claims were dismissed, the record 
companies made a motion for attorneys’ fees, pursuant 
to the provision of the Copyright Act that authorizes 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

courts to award fees to the “prevailing party.” The 
groups, however, claimed that they were really the 
prevailing party with respect to their copyright claim, 
even though they dismissed it, because their lawsuit 
had been a “catalyst” that caused the record companies 
to pay them part of the amount the companies had 
recovered in their own infringement suit against 
MP3.com. As a result, the groups argued that the record 
companies’ motion for fees was frivolous, thus entitling 
the groups to monetary sanctions, for which they filed a 
motion of their own. 
 Federal District Judge Jed Rakoff has denied 
both sides’ motions. 
 He denied the record companies’ motion for 
attorneys’ fees, because in 2001, the United States 
Supreme Court held, in a non-copyright case called 
Buckhannon v. West Virginia, that for the purpose of 
all federal attorneys’ fees statutes, a party is the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

“prevailing party” only if it gets a judgment on the 
merits or a court-ordered consent decree. The groups’ 
dismissal of its case against the record companies was 
neither a judgment nor a consent decree, and thus the 
record companies were not the “prevailing party,” as 
defined by the Supreme Court in Buckhannon. 
 On the other hand, Judge Rakoff held that the 
record companies’ request for fees was “far from . . . 
vexatious[] or in bad faith.” In Buckhannon, the 
Supreme Court had specifically rejected the “catalyst 
theory” upon which the groups had based their 
argument. Indeed, said the judge, “were it not for 
Buckhannon,” the companies’ motion for fees “might 
well have prevailed.” So for that reason, Judge Rakoff 
also denied the groups’ request for sanctions. 
 The Chambers Brothers and other groups were 
represented by Fred Taylor Isquith of Wolf Haldenstein 
Adler Freeman & Herz, and by Mark C. Rifkin of 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Feldman & Rifkin, in New York City. The record 
companies were represented by Robert Juman of Quinn 
Emanuel Urquhart Oliver & Hedges, Katherine B. 
Forrest of Cravath Swaine & Moore, Charles B. Ortner 
of Proskauer Rose, and Suzan Arden or Pryor Cashman 
Sherman & Flynn, in New York City. 
 
Chambers v. Time Warner, Inc., 279 F.Supp.2d 362, 
2003 U.S.Dist.LEXIS 15444 (S.D.N.Y. 2003) [ELR 
25:9:17] 
 
 
World Wrestling Entertainment loses lawsuit 
complaining of Big Dog Sportswear’s parodies of 
“The Rock,” “Stone Cold Steve Austin” and the 
“Undertaker” 
 

 Big Dog Sportswear designs, makes and sells t-
shirts and other merchandise that parody the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

entertainment industry’s most successful properties. Its 
current line takes on “Lord of the Rings,” “The 
Matrix,” “Harry Potter,” “South Park,” “SpongeBob 
SquarePants,” “Sex and the City” and other huge hits. 
 Among these high achievers, Big Dog included 
three properties owned by World Wrestling 
Entertainment: “The Rock,” “Stone Cold Steve Austin” 
and the “Undertaker” - three characters that appear on 
WWE television programs such as “Raw” and “War 
Zone.” Apparently, however, WWE didn’t feel honored 
by Big Dog’s decision to give WWE characters the 
same treatment it gave to “Harry Potter” and the others. 
Instead, WWE sued Big Dog in federal court, alleging 
the infringement of WWE’s copyrights, trademarks and 
rights of publicity. 
 This much can be said about WWE’s decision to 
sue: the company got its money’s worth, measured by 
the amount of work done on the case by federal District 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Judge David Cercone. The judge wrote a 30-page 
opinion in which he painstakingly analyzed, point by 
point, WWE’s claims and Big Dog’s defenses. The 
ultimate outcome, however, isn’t one the WWE would 
have paid for, if had known the result in advance. Judge 
Cercone granted Big Dog’s motion for summary 
judgment, and entered judgment against WWE. 
 WWE took issue with Big Dog t-shirts and other 
merchandise bearing eight different designs. One, for 
example, featured a dog character named “Bone Cold 
Steve Pawstin” and the phrase “Open Up a Can of 
Woof Ass!” (On television, WWE’s Steve Austin 
frequently uses the phrase “Open Up a Can of Whoop 
Ass,” and WWE claims a common law trademark in 
that phrase.) The design also included Big Dog’s own 
name and the words “This is a Parody.” 
 In response to WWE’s copyright infringement 
claims, Judge Cercone did a four-part fair use analysis, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

and concluded that Big Dog’s designs were “parodies” 
and are entitled to the fair use defense. 
 In response to WWE’s trademark infringement 
claims, the judge did a 10-part consumer confusion 
analysis, and concluded that Big Dog’s designs - 
including the “This is a Parody” disclaimer - “clearly 
indicate . . . the merchandise is a broad spoof . . . and 
there is no likelihood of confusion.” 
 Judge Cercone rejected WWE’s tarnishment 
claim because, he said, “it is difficult . . . to find that 
WWE’s marks have been diluted in any way,” 
especially because “artistic parody . . . carries the free 
speech protections of the First Amendment.” 
 WWE’s right of publicity claims fared no better, 
because “Big Dog has added significant artistic and 
imaginative expression to its graphics that outweighs 
the state law interest in protecting WWE’s rights of 
publicity.” 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

 In the end, Judge Cercone concluded that “Big 
Dog’s parodies convey a simple message that business 
and product images need not always be taken too 
seriously, and we are reminded that we are free to laugh 
at the images and associations linked with these icons.” 
What’s more, the judge said, “Denying Big Dog the 
opportunity to poke fun at WWE characters and 
symbols that have become such a major component in 
today’s entertainment media, would constitute a serious 
curtailment of a protected form of expression.” 
 WWE was represented by Jerry S. McDevitt of 
Kirkpatrick & Lockhart in Pittsburgh. Big Dog 
Sportswear was represented by Mark R. Hamilton of 
Zimmer Kunz in Pittsburgh. 
 
World Wrestling Federation Entertainment v. Big Dog 
Holdings, Inc., 280 F.Supp.2d 413, 2003 
U.S.Dist.LEXIS 21209 (W.D.Pa. 2003) [ELR 25:9:18] 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Federal appellate court upholds dismissal of 
Lanham Act claims asserted by owners of Times 
Square buildings and billboards depicted in 
“Spider-Man” movie in digitally altered form; but 
appellate court rules that companies’ state law 
claims, including claim for trespass by laser beam, 
should not have been dismissed “with prejudice” 
 
 The owners of buildings and billboards in Times 
Square made some novel claims against Sony Pictures, 
as a result of the way their buildings and billboards 
were shown in the movie “Spider-Man.” All of those 
claims - some under federal law and others under New 
York state law - were summarily dismissed by federal 
District Judge Richard Owen (ELR 24:7:18). And the 
dismissal of the federal claims has been affirmed on 
appeal. 
 However, in a Summary Order marked “May 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Not Be Cited as Precedential Authority,” the Court of 
Appeals has held that Judge Owen should not have 
dismissed the owners’ state law claims “with 
prejudice.” 
 At the heart of the case is the owners’ complaint 
that their buildings and billboards were not shown in 
the movie as they really appeared at the time the movie 
was filmed. Instead, in producing “Spider-Man,” the 
buildings and billboards were digitally altered. A 
complex Samsung billboard, for example, was digitally 
replaced with a simpler one for USA Today. 
 Why, exactly, this was done, appears to be in 
dispute. Sony said that the buildings and billboards in 
Times Square were so “advertising-encrusted” that they 
were not as “artistically satisfying [in] appearance” as 
they might have been. On the other hand, the owners of 
the digitally-altered buildings and billboards alleged 
that Sony replaced actual advertising and signage in 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

order to “generate revenue” from companies whose ads 
and signs were digitally inserted in the movie. 
 Sony scanned the buildings and billboards in 
question with a laser light beam, in order to create 
digital images of them as the first step in the creation of 
the offending scene. This allegedly amounted to 
“trespass” under New York state law. And the altered 
versions of the buildings and billboards allegedly 
violated their owners’ trademark and trade dress rights, 
under New York state law. 
 The merits of the trespass allegation presented 
“an unsettled question of state law,” the Court of 
Appeals said. And though Sony would have a First 
Amendment defense to the trademark and trade dress 
claims if the digital alterations have “any artistic 
relevance” to the movie, Sony had not yet shown that 
was so, when the case was dismissed. As a result, the 
appellate court vacated the dismissal of the state law 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

claims and remanded those with instructions that they 
be dismissed “without prejudice,” so the owners may 
file them in state court, if they choose to do so. 
 The building and billboard owners were 
represented by Thomas H. Golden of Wilkie Farr & 
Gallagher in New York City. Sony Pictures was 
represented by Bruce P. Keller of Debevoise & 
Plimpton in New York City. 
 
Sherwood 48 Associates v. Sony Corp., 76 Fed.Appx. 
389, 2003 U.S.App.LEXIS 20106 (2nd Cir. 2003) 
[ELR 25:9:19] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Penthouse wins dismissal of some claims by tennis 
player Anna Kournikova resulting from publication 
of partially nude photos of another woman who 
magazine falsely identified as Kournikova 
 
 In its June 2002 issue, Penthouse published 
photos of a woman sunbathing topless. A headline on 
the magazine’s cover said the woman was Anna 
Kournikova, but it wasn’t. The woman actually 
pictured in the magazine was Judith Soltesz-Benetton. 
This mistake triggered four separate lawsuits (at least): 
one by Soltesz-Benetton in federal court in New York 
City; two more by disappointed Penthouse readers in 
state courts in Chicago and Miami; and another by 
Kournikova herself, in federal court in Los Angeles. 
 Soltesz-Benetton settled her case, on terms that 
included a requirement that Penthouse destroy 18,000 
copies of the June 2002 issue that were still in its 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

possession. But it appears that Kournikova’s lawsuit is 
going to be hard-fought. Penthouse won the first round, 
when Judge Gary Fees dismissed some of the tennis 
player’s claims; but others still remain. (The status of 
the two state court lawsuits in Chicago and Miami 
couldn’t be determined by the Entertainment Law 
Reporter, as this issue went to press.) 
 In addition to at least four other claims, 
Kournikova alleged, in her Fifth Cause of Action, 
claims against Penthouse for “false advertising” and 
“false endorsement,” both under section 43(a) of the 
Lanham Act. Judge Feess’ analysis of these claims was 
thorough and lengthy. In the end, however, he 
concluded that both should be dismissed. 
 He ruled in favor of Penthouse on the false 
advertising claim, because there was no evidence that 
Kournikova suffered a “competitive injury” as a result 
of being falsely identified as the topless sunbather. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Judge Fees ruled in favor of the magazine on the false 
endorsement claim, because Kournikova had not shown 
that a reasonable consumer might conclude that she had 
voluntarily associated herself with Penthouse. 
 Competitive injury and consumer mistake about 
voluntary association are essential elements of false 
advertising and false endorsement claims. Since there 
was evidence of neither, the judge granted Penthouse’s 
motion for summary judgment on Kournikova’s Fifth 
Cause of Action. Her other causes of action still remain 
to be litigated. 
 Kournikova was represented by William E. 
Wegner of Gibson Dunn & Crutcher in Los Angeles. 
Penthouse was represented by Stephen G. Contopulos 
of Sidley Austin Brown & Wood in Los Angeles. 
 

Kournikova v. General Media Communications, 278 
F.Supp.2d 1111, 2003 U.S.Dist.LEXIS 13159 
(C.D.Cal. 2003) [ELR 25:9:19] 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Federal appeals court affirms dismissal of Dow 
Jones’ lawsuit seeking order that would have barred 
Harrods from pursuing defamation action in Great 
Britain, complaining of humorous Wall Street 
Journal article published in response to Harrods’ 
April Fool’s day press release 
 
 In a short “Per Curiam” decision, a federal Court 
of Appeals has affirmed the dismissal of a case that 
began with a joke. The joke was an April Fool’s Day 
press release issued by Harrods Department Store in 
London reporting that the company’s chairman, 
Mohamed Al Fayed, would be announcing plans the 
next day “to ‘Float’ Harrods.” The Wall Street Journal 
misunderstood. It thought the press release was serious, 
and it published a news article reporting on the contents 
of the release. 
 When the Journal realized its mistake, it 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

published a correction, and then an article that 
contained a bit of its own humor. The article was 
headlined “The Enron of Britain?” and it cautioned 
readers that “If Harrods, the British luxury retailer, ever 
goes public, investors would be wise to question its 
every disclosure.” The article then reported on Harrods’ 
April Fool’s day joke and questioned whether Harrods 
could “get in trouble for messing with the facts” by 
issuing a bogus press release. 
 According to Dow Jones, the article was 
intended to reflect “the Journal’s own brand of wry, 
light-hearted humor.” But Harrods was not amused, and 
filed a defamation lawsuit in London. London is more 
than Harrods’ home. It’s located in a country whose 
defamation laws are much more favorable to plaintiffs 
(like Harrods), and much more threatening to 
defendants (like the Journal), than such laws are in the 
United States. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

 Dow Jones & Company - the Journal’s publisher 
- countered with a lawsuit of its own, in federal court in 
New York City. Dow Jones’ suit sought declaratory 
and injunctive relief that, if granted, would have barred 
Harrods from proceeding with its lawsuit in London. 
Dow Jones’ lawsuit was brought under the federal 
Declaratory Judgment Act - a statute that would have 
authorized District Judge Victor Marrero to grant the 
relief Dow Jones sought. 
 Whether that relief would have done Dow Jones 
any good in a court in London is another question 
altogether. And as things turned out, it’s a question that 
won’t be answered. Judge Marrero dismissed Dow 
Jones’ case for a number of reasons. Among other 
grounds, Judge Marrero noted that Act gave him the 
discretion to decline to hear the case, even if he had 
jurisdiction to hear it. And he exercised his discretion 
not to. (ELR 24:12:12) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

 Dow Jones appealed, but without success. The 
Court of Appeals observed that “Dow Jones’s 
complaints about the district court’s decision amount to 
little more than the argument that the district court 
should have balanced the various factors [for exercising 
discretion] differently.” The appellate court concluded 
that Judge Marrero had not based his decision on an 
“erroneous view of the law,” nor on a “clear error of 
fact.” For these reasons, it concluded that Judge 
Marrero had not abused his discretion in dismissing the 
case, and it affirmed the dismissal for that reason. 
 Dow Jones was represented by Jack M. Weiss of 
Gibson Dunn & Crutcher in New York City. Harrods 
was represented by Bruce R. Ewing of Dorsey & 
Whitney in New York City. 
 

Dow Jones & Company, Inc. v. Harrods Limited, 346 
F.3d 357, 2003 U.S.App.LEXIS 20743 (2nd Cir. 2003) 
[ELR 25:9:20] 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Commercial TV networks win copyright 
infringement suit against EchoStar, because it sold 
distant network programming to ineligible 
subscribers 
 
 The commercial television networks and their 
affiliates have won a copyright infringement suit 
against EchoStar, the satellite TV company that 
operates the DISH Network. EchoStar provides two 
kinds of commercial network programming to DISH 
subscribers: the signals of local network stations to 
subscribers who live within the stations’ local markets; 
and the signals of distant network stations to 
subscribers who live outside the stations’ markets. The 
only signals at issue in this case were those broadcast 
by distant network stations. Local network signals, and 
the signals of cable/satellite networks like CNN and 
HBO were not. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

 Subscribers are willing to pay for distant network 
signals for two reasons: (1) Some of those signals carry 
the home games of subscribers’ local sports teams. This 
would happen, for example, when a team was playing 
at home, and the game was being televised by a 
network affiliate in the visiting team’s city, but not 
being televised by the home team’s network affiliate. 
(2) Some of distant network signals carry programs 
broadcast in other cities earlier or later than they are 
broadcast by subscribers’ local network affiliates; and 
subscribers prefer to watch at that different time. 
 The Copyright Act gives satellite TV companies, 
like EchoStar, a statutory license to retransmit local 
network signals, and distant network signals to some - 
but only some - subscribers. The Copyright Act does 
not permit satellite TV companies to retransmit distant 
network signals to all of their subscribers, because 
Congress wanted to preserve the long-existing 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

network/affiliate TV program distribution system - a 
system that depends on network affiliates being the 
exclusive source of network programming for viewers 
in their local markets. 
 On the other hand, for technical reasons, some 
people simply cannot receive good quality signals from 
their local network affiliates. Congress wanted to do 
something for those folks too. So, the Copyright Act 
does permit satellite TV companies to sell distant 
network signals to viewers who cannot receive an 
adequate quality signal from their local network 
affiliate. Satellite TV companies have the burden of 
proving that those to whom they sell distant signals are 
entitled to receive them. But the definition of what 
constitutes an inadequate quality signal is very 
technical. 
 EchoStar insisted that it only sold distant signals 
to those who were entitled to receive them. The 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

networks said that EchoStar also was selling distant 
network signals to subscribers who were not eligible. 
 The case has been hard-fought. In its pre-trial 
stages, EchoStar challenged, without success, the 
constitutionality of the statutory provision that prohibits 
it from selling distant network signals; and it 
challenged, successfully, a preliminary injunction that 
had been issued against it (ELR 23:10:20, 24:3:18). 
 When the case finally went to trial, EchoStar 
lost, almost entirely. Federal District Judge William 
Dimitrouleas found that EchoStar had failed to prove 
that distant network signals had been sold only to 
eligible subscribers. Indeed, the judge found that 
EchoStar had sold distant network signals to hundreds 
of thousands of subscribers who were not eligible. As a 
result, Judge Dimitrouleas has enjoined EchoStar from 
continuing to do so. 
 EchoStar did salvage one scrap of the case 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

though. If the judge had found that EchoStar had 
engaged in a “pattern and practice of willful or 
repeated” sales of distant network signals to ineligible 
subscribers, he would have been authorized by the 
Copyright Act to bar EchoStar from selling distant 
network signals to anyone, eligible or not. Judge 
Dimitrouleas found that EchoStar had not engaged in 
such a “pattern and practice,” so the injunction he 
issued only bars the company from selling to those who 
are not eligible. 
 The networks and their affiliates were 
represented by David Michael Rogero in Coral Gables, 
and several other firms. EchoStar was represented 
Kenneth M. Myers of Squire Sanders & Dempsey in 
Miami, and others. 
 

CBS Broadcasting, Inc. v. EchoStar Communications 
Corp., 276 F.Supp.2d 1237, 2003 U.S.Dist.LEXIS 
9707 (S.D.Fla. 2003) [ELR 25:9:21] 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Host of radio sports talk show did not defame host 
of competing radio show by suggesting he was about 
to have “oral sex” with male guest, Alabama 
Supreme Court rules 
 
 The Alabama Supreme Court has rescued Paul 
Finebaum, the host of a radio sports talk show, from the 
possibility he would have to defend himself at trial 
against allegations that he defamed a competing sports 
talk show host. The lawsuit was filed by Matt Coulter 
in response to a remark made by Finebaum, on the air, 
while talking with a caller about how well college 
football recruiters are treated by sportscasters and 
coaches. 
 Apparently to illustrate the point that recruiters 
are treated too well, Finebaum said he had listened to 
Coulter’s program that morning, and that Coulter and a 
male guest had “really slobbered over each other,” so 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

that Finebaum “really thought they were going to start 
performing oral sex on one another.” 
 Finebaum responded to Coulter’s lawsuit with a 
motion to dismiss. But the trial judge denied his 
motion, so for a while, it looked as though Coulter’s 
case would go to trial. Then, however, the Alabama 
Supreme Court agreed to hear Finebaum’s pre-trial 
appeal. And it agreed with Finebaum that Coulter’s 
case should have been dismissed. 
 In an opinion by Justice Douglas Johnstone, the 
Supreme Court held that in the context of Finebaum’s 
sports talk program, his “oral sex” comment was not a 
statement that could “‘reasonably [be] interpreted as 
stating actual facts’ about [Coulter].” It was only 
“rhetorical hyperbole,” which is “protected by the First 
Amendment.” Moreover, Coulter did not present 
evidence “that Finebaum intended to imply that Coulter 
is a homosexual.” Nor did Coulter present evidence that 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

“Finebaum made the statement with actual malice.” 
 For these reasons, the Supreme Court remanded 
the case to the trial court, and instructed it to enter a 
judgment in favor of Finebaum. 
 Coulter was represented by Robert Hayes of 
Hayes & Swinford in Birmingham. Finebaum was 
represented by Warren B. Lightfoot of Lightfoot 
Franklin & White in Birmingham. 
 
Finebaum v. Coulter, 854 So.2d 1120, 2003 Ala.LEXIS 
35 (Ala. 2003) [ELR 25:9:21] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

University of Texas denied due process to world-
class swimmer from Singapore by declaring her 
ineligible for competition, Texas appellate court 
rules in decision upholding injunction that allowed 
her to participate in NCAA championships 
 
 Joscelin Yeo was able to participate in the 2002 
NCAA Women’s Swimming and Diving 
Championships, but only because a Texas state court 
issued an injunction that barred the University of Texas 
from declaring Yeo ineligible. That injunction has been 
upheld by the Texas Court of Appeals. What’s more, 
the appellate court has held that some intercollegiate 
athletes have a constitutionally protected interest “in 
their athletic reputation” - interests that their colleges 
“have an obligation to protect . . . in making eligibility 
determinations.” 
 Yeo is from Singapore and competed as a 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

member of its national team in two Olympic Games, 
before she enrolled in college in the United States and 
began participating in intercollegiate athletics here. As 
a result of events that began with Yeo’s transfer from 
the University of California to the University of Texas, 
Yeo was declared ineligible to participate in a number 
of UT swim meets, including the 2002 NCAA 
championships. 
 The events that led to Yeo’s loss of eligibility 
were unusual - so much so that Justice Mack Kidd said 
that characterizing them as “unique” would be “an 
understatement.” Indeed, Justice Kidd found that “the 
one clear and undisputed fact revealed by this record is 
that Joscelin Yeo is entirely blameless for any of the 
eligibility problems that subjected her to eligibility 
sanctions.” 
 It also was beyond dispute, however, that the 
Texas Supreme Court had previously held that students 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

do not have a constitutionally protected interest in 
participating in extracurricular activities in general, and 
that the 5th Circuit Court of Appeals had held, several 
times, that students have no protected interest in 
athletic participation in particular (ELR 7:6:19, 7:7:15). 
 Justice Kidd distinguished those cases, however. 
He emphasized that Yeo had not asserted a right to 
“compete in intercollegiate athletics.” Rather, she had 
come to UT with an “already established athletic 
reputation” that would have been damaged if she had 
been declared ineligible to participate. All she asserted 
was a right to protect that reputation - something she 
was entitled to do, Justice Kidd decided. 
 Justice Kidd also emphasized that “Not every 
student-athlete has a protected interest in their athletic 
reputation.” Those that do, however, “have a right to be 
informed of any potential eligibility problems and to be 
afforded an opportunity to participate in the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

determination of their individual eligibility status.” UT 
ran afoul of this right by declaring Yeo ineligible 
without informing her of the problem, or giving her an 
opportunity to respond, until after it declared her 
ineligible. 
 The appellate court also affirmed the lower 
court’s refusal to allow the NCAA to intervene in the 
case. 
 Yeo was represented by Diane M. Henson in 
Austin. The University of Texas was represented by 
John F. Morehead, Assistant Attorney General, in 
Austin. The NCAA was represented by Linda J. 
Salfrank of Spencer Fane Britt & Browne in Kansas 
City. 
 
National Collegiate Athletic Association v. Yeo, 114 
S.W.3d 584, 2003 Tex.App.LEXIS 5931 (Tex.App. 
2003) [ELR 25:9:22] 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Previously Reported: 
 
 Representation in Jennifer Lopez/Glow 
Industries Case. In the Jennifer Lopez/Glow Industries 
trademark case (ELR 25:8:9), the lead attorney for 
Jennifer Lopez was Robert L. Sherman of Paul Hasting 
Janofsky & Walker in New York City. [ELR 25:9:22] 
 
 

DEPARTMENTS 
 
Entertainment Lawyer News: 
 
 Manatt Phelps & Phillips and Parcher Hayes 
& Snyder announce merger. Manatt, Phelps & 
Phillips, a national law and consulting firm, has 
announced that the lawyers of Parcher Hayes & Snyder 
have joined Manatt’s New York office. The Parcher 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

firm is one of the nation’s premier litigation boutiques 
and represents some of America’s best known 
companies and most prominent individuals, primarily 
in the entertainment and media industries. Twelve 
Parcher attorneys will join Manatt including name 
partners Peter Parcher, Steven Hayes and Orin Snyder, 
partners Cynthia Arato and Gregory Clarick, counsels 
Andrew DeVore, Robert Jacobs and Alon Markowitz, 
and associates Marc Isserles, Avi Weitzman, Monica 
Youn and Elise Zealand. The combination will grow 
Manatt’s New York office to 65 attorneys. The addition 
of the Parcher firm comes on the heels of Manatt’s 
recent acquisition in New York of the nation’s top 
advertising, marketing and media law group, led by 
industry leaders Linda A. Goldstein and Jeffrey S. 
Edelstein (ELR 25:7:27). The Parcher firm’s 
entertainment and media clients include Bertelsmann, 
Time Warner Inc., Sony Music, HBO, the William 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Morris Agency, The Nederlander Organization, Warner 
Music Group, Turner Broadcasting System, Inc., 
GreeneStreet Films LLC, Bruce Springsteen, Paul 
Simon, Bob Dylan, Ozzy and Sharon Osbourne, Mariah 
Carey and Julie Andrews. Manatt’s entertainment and 
media clients include Yahoo!, ESPN, Reader’s Digest, 
Anschutz Entertainment Group, Lions Gate 
Entertainment, Beacon Pictures, Tapestry Films, 
Knight Ridder, Michael Douglas, Robin Williams, Mel 
Brooks, Barbra Streisand, Cher, Dr. Phil, Al Franken, 
Neve Campbell, The Eagles, Carole King, Diane 
Warren, Tyrese, R. Kelly, Josh Groban, Lisa Marie 
Presley and Neil Young. The two firms share client 
relationships with Time Warner, Sony Pictures 
Entertainment, DreamWorks, The Rolling Stones and 
the Osbournes. Peter Parcher is a Fellow of the 
American College of Trial Lawyers and of the 
International Association of Trial Lawyers; he is a 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

graduate of Hofstra University (1958) and of the St. 
Johns University School of Law (1961). Steven Hayes 
is a graduate of the University of Virginia (1970) and 
of the Columbia University School of Law (1973); he 
has taught entertainment law and litigation, and served 
as general counsel of the New York City Office of 
Management and Budget in the late 70’s. Orin Snyder 
is a graduate of Wesleyan University (1983 - high 
honors; Phi Beta Kappa) and of the University of 
Pennsylvania Law School (1986 - cum laude); prior to 
joining the Parcher firm, he served as an Assistant 
United States Attorney in the United State’s Attorney 
Office for the Southern District of New York, including 
as Chief of the Narcotics Unit; he is on the Editorial 
Board of Entertainment Law & Finance and lectures in 
the areas of entertainment litigation, trial skills and 
criminal law. Cynthia Arato is a graduate of the 
University of Pennsylvania (1986 - cum laude) and of 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

the Columbia University School of Law (1991 - Harlan 
Fisk Stone Scholar; Managing Editor, Columbia 
Journal of Transnational Law); prior to joining the 
Parcher firm, she was an associate at Latham & 
Watkins and Blanc, Williams, Johnston & Kronstadt. 
Gregory Clarick is a graduate of Princeton University 
(1986 - cum laude) and of the New York University 
School of Law (1990 - Executive Editor, New York 
University Law Review); prior to joining the Parcher 
firm, he served as a Law Clerk to the Honorable Robert 
R. Merhige, Jr., U.S. District Court, Eastern District of 
Virginia, and as an associate at Paul, Weiss, Rifkind, 
Wharton & Garrison. Andrew DeVore is a graduate of 
Middlebury College (1988 - cum laude) and of the New 
York University School of Law (1996 - cum laude; 
Articles Editor, New York University Law Review); 
prior to joining the Parcher firm, he served as an 
Assistant United States Attorney in the Southern 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

District of New York, as a Law Clerk to the Honorable 
Thomas C. Platt, Jr., U.S. District Court, Eastern 
District of New York, and as an associate at Debevoise 
& Plimpton. Robert Jacobs is a graduate of UCLA 
(1988) and of the Southwestern University School of 
Law (1992 - cum laude; Editor in Chief; Southwestern 
University Law Review; Bradley Scholarship; Reiss 
Scholarship; University Scholarship; First Place, 
ASCAP Nathan Burkan Writing Competition); prior to 
joining the Parcher firm, Robert served as a Law Clerk 
to Chief Judge Gregory W. Carman, U.S. Court of 
International Trade, and as an associate at Weil, 
Gotshal & Manges. Alon Markowitz is a graduate of 
Brandeis University (1983 - cum laude) and of the 
Harvard Law School (1990 - cum laude). Marc Isserles 
is a graduate of Sarah Lawrence College (1993) and of 
the Harvard Law School (1998 - magna cum laude; 
Notes Editor, Harvard Law Review; Joshua 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Montgomery Sears Prize); prior to joining the Parcher 
firm, he served as a Law Clerk to the Honorable 
Laurence H. Silverman, U.S. Court of Appeals for the 
District of Columbia Circuit, for the Honorable Stephen 
G. Breyer, Supreme Court of the United States, and as 
an associate at O’Melveny & Myers. Avi Weitzman is 
a graduate of the University of Kentucky (1996 - 
summa cum laude) and of the Harvard Law School 
(1999 - cum laude; Senior Editor, Harvard Civil Rights, 
Civil Liberties Law Review; Fulbright Fellowship); 
prior to joining the Parcher firm, he served as a Law 
Clerk to Justice Dalia Dorner, Supreme Court of Israel, 
as a law clerk to the Honorable Shira A. Scheindlin, 
U.S. District Court, Southern District of New York, and 
as an associate at Debevoise & Plimpton. Monica Youn 
is a graduate of Princeton University (1993 - with 
honors), of Oxford University (1995) and of the Yale 
University School of Law (1998 - Notes Editor, Yale 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Law Journal; Articles Editor, Yale Law and Policy 
Review); prior to joining the Parcher firm, and 
following her studies as a Rhodes Scholar, she served 
as a Law Clerk to the Honorable John T. Noonan, Jr., 
U.S. Court of Appeals, Ninth Circuit, and as an 
associate at Patterson, Belknap, Webb & Tyler. Elise 
Zealand is a graduate of Loyola College of Maryland 
(1991 - magna cum laude), and of the Columbia 
University School of Law (1993 - Kent Scholar; Harlan 
Fisk Stone Scholar; Research Editor, Columbia Journal 
of Law and Social Problems); prior to joining the 
Parcher firm, Elise worked as a Law Clerk to the 
Honorable William C. Conner, Senior District Judge, 
U.S. District Court, Southern District of New York, and 
as an associate at Cahill Gordon & Reindell and at 
Sullivan & Cromwell. 
 
  



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

David M. Given becomes name partner in 
Phillips Erlewine & Given. David M. Given has 
become a name partner in the San Francisco law firm 
Phillips Erlewine & Given. Given specializes in 
entertainment and intellectual property law. His clients 
include individuals and businesses in music and 
merchandising, television, internet and other broadcast 
media, real estate and software development, among 
others. Given is a past Chair of the American Bar 
Association’s Forum on the Entertainment & Sports 
Industries. He has been a Lecturer at the University of 
California, Berkeley, Boalt Hall School of Law, where 
he taught Entertainment Law. He is a graduate of 
Cornell University and the University of Virginia 
School of Law. 

 
  



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Elissa D. Hecker named chair of NYSBA 
Entertainment, Arts and Sports Law Section. Elissa 
D. Hecker, associate counsel of The Harry Fox Agency, 
has been named chair of the New York State Bar 
Association’s 1,700-member Entertainment, Arts and 
Sports Law Section. The Fox Agency is the licensing 
affiliate of the National Music Publishers’ Association, 
for which Hecker specializes in legal, educational, and 
policy matters concerning music rights and publishing, 
and serves as the director of the Agency’s Anti-Piracy 
Program. She received her undergraduate degree from 
Union College in 1995 and her law degree from 
Brooklyn Law School in 1998. Hecker also serves as 
editor-in-chief of the section’s Journal, is a founding 
member of its Pro Bono Committee, and co-founded 
the NYSBA Pro Bono Internet Clinic. Active in many 
community and professional organizations, Hecker is a 
member of the Copyright Society of the U.S.A. and 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

chairs its FACE Initiative Website for Children. She is 
an organizer and executive producer of Musicians On 
Call “Project Playback,” a singer/songwriter program at 
Memorial-Sloane Kettering Cancer Center. She is a 
frequent lecturer on music and entertainment topics at 
universities and law schools. 
[ELR 25:9:23] 
 
 
In the Law Reviews: 
 
Entertainment and Sports Lawyer, a publication of the 
American Bar Association’s Forum on the 
Entertainment and Sports Industries, 
www.abanet.org/forums/entsports/ esl.html, 800-285-
2221, has published volume 21, Number 3 with the 
following articles: 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Screen to Stage: Hollywood Movies Sing on Broadway 
by Elliot H. Brown, 21 Entertainment and Sports 
Lawyer 1 (2003) (or website, see above) 
 
Options for Foreign Trademark Protection: Comparison 
of the Madrid Protocol and the Community Trademark 
System by Johanna F. Sistek, 21 Entertainment and 
Sports Lawyer 1 (2003) (for website, see above) 
 
Music Licensing-from the Basics to the Outer Limits 
by Cydney A. Tune, 21 Entertainment and Sports 
Lawyer 1 (2003) (for website, see above) 
 
Putting the Color into Black and White: Artists, Dealers 
and Agreements by Robyn Freedman, 21 Entertainment 
and Sports Lawyer 3 (2003) (for website, see above) 
 
Internet Ticket Scalping: If You Can’t Beat ‘em, Join 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

‘em by Robert E. Freeman and Daniel Gati, 21 
Entertainment and Sports Lawyer 6 (2003) (for 
website, see above) 
 
Determining the Strength of Literary Characters for 
License Negotiations by William Dolan, 21 
Entertainment and Sports Lawyer 10 (2003) (for 
website, see above) 
 
Athlete Signature-Lines: Maximizing Endorsement 
Value for the Professional Athlete by Serena Morones, 
21 Entertainment and Sports Lawyer 12 (2003) (for 
website, see above) 
 
New Web-based Alternative Dispute Resolution 
Systems by Bob Pimm and Teri Kirk, 21 Entertainment 
and Sports Lawyer 29 (2003) (for website, see above) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

The Columbia Journal of Law & the Arts has published 
Volume 27, Number 1 with the following articles: 
 
All the World’s Not a Stooge: The 
“Transformativeness” Test for Analyzing a First 
Amendment Defense to a Right of Publicity Claim 
Against Distribution of a Work of Art by F. Jay 
Dougherty, 27 The Columbia Journal of Law & the 
Arts 1 (2003) 
 
How Many Guests May Attend a Wedding Reception 
Before ASCAP Shows Up? Or, What Are the Limits of 
the Definition of Perform “Publicly” Under 17 U.S.C. § 
101? by Daniel Cantor, 27 The Columbia Journal of 
Law & the Arts 79 (2003) 
 
Proving Willfulness in Trademark Counterfeiting Cases 
by Tal S. Benschar, David A. Kalow and Milton 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Springut, 27 The Columbia Journal of Law & the Arts 
121 (2003) 
 
Say What?: Blogging and Employment Law in Conflict 
by Paul S. Gutman, 27 The Columbia Journal of Law & 
the Arts 145 (2003) 
 
The Journal of the Copyright Society of the USA, 
www.csusa.org,  has published Volume 51, Number 1 
with the following articles: 
 
Peter Pan’s Rights: “To Die Will Be an Awfully Big 
Adventure” by Catherine Seville, 51 Journal of the 
Copyright Society of the USA 1 (2003) (for website, 
see above) 
 
Entropy and Atrophy: The Still Uncertain Status of the 
Fair Use of Unpublished Works and the Implications 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

for Scholarly Criticism by Timothy Hill, 51 Journal of 
the Copyright Society of the USA 79 (2003) (for 
website, see above) 
 
Judge Leval’s Transformation Standard: Can It Really 
Distinguish Foul from Fair? by Mitch Tuchman, 51 
Journal of the Copyright Society of the USA 101 
(2003) (for website, see above) 
 
“Recent Developments in Copyright”: Selected 
Annotated Cases by David Goldberg, Robert W. 
Clarida, and Thomas Kjellberg, 51 Journal of the 
Copyright Society of the USA 139 (2003) (for website, 
see above) 
 
A Geriatric View of Motion Picture Piracy by Bernard 
R. Sorkin, 51 Journal of the Copyright Society of the 
USA 237 (2003) (for website, see above) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Book Review: The Osterbergs’ Substantial Similarity 
in Copyright Law by Alan J. Hartnick, 51 Journal of 
the Copyright Society of the USA 243 (2003) (for 
website, see above) 
 
The Sports Lawyers Journal, published by the Sports 
Lawyers Association and edited by the students of 
Tulane University School of Law, has published 
Volume 10, Number 1 with the following articles: 
 
The Impact of Major League Baseball’s Local 
Television Contracts by Jeff Friedman, 10 The Sports 
Lawyers Journal (2003) (for publisher, see above) 
 
Can Antitrust Law Save the Minnesota Twins? Why 
Commissioner Selig’s Contraction Plan Was Never a 
Sure Deal by Marc Edelman, 10 The Sports Lawyers 
Journal (2003) (for publisher, see above) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Fraser v. Major League Soccer: A New Window of 
Opportunity for the Single-Entity Defense in 
Professional Sports by Cliff Mendelsohn, 10 The 
Sports Lawyers Journal (2003) (for publisher, see 
above) 
 
The Antitrust Issues of NCAA College Football Within 
the Bowl Championship Series by Mark Hales, 10 The 
Sports Lawyers Journal (2003) (for publisher, see 
above) 
 
Equal Rights Level Playing Field: What Title IX 
Money Cannot Buy by Richard H. Yetter III, 10 The 
Sports Lawyers Journal (2003) (for publisher, see 
above) 
 
Preserving and Protecting Title IX: An Analysis and 
History of Advocacy and Backlash by Nicole Stern, 10 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

The Sports Lawyers Journal (2003) (for publisher, see 
above) 
 
When Negotiations Fail: An Analysis of Salary 
Arbitration and Salary Cap Systems by Melanie Aubut, 
10 The Sports Lawyers Journal (2003) (for publisher, 
see above) 
 
Are Athletes Above the Law? From a Two-Minute 
Minor to a Twenty-Year Sentence: Regina v. Marty 
McSorley by Gregory Schiller, 10 The Sports Lawyers 
Journal (2003) (for publisher, see above) 
 
Dying to Play: School Liability and Immunity for 
Injuries That Occur as a Result of School-Sponsored 
Athletic Events by Andrew F. Beach, 10 The Sports 
Lawyers Journal (2003) (for publisher, see above) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Football May Be Ill, But Don’t Blame Bosman by 
William Duffy, 10 The Sports Lawyers Journal (2003) 
(for publisher, see above) 
 
The Federal Government and Regulation of Internet 
Sports Gambling by Todd A. Lubben, 10 The Sports 
Lawyers Journal (2003) (for publisher, see above) 
 
The More Things Change, the More They Stay the 
Same: Copyright, Digital Technology, and Social 
Norms by Christopher Jensen, November 2003 
Stanford Law Review 531 (2003) 
 
Rocked & Rolled: Illegal File Sharing and Record 
Label Suits by R. Scott Feldmann, January 2004 
California Lawyer 20 (2004) (California Lawyer, 
Circulation, P.O. Box 54026, Los Angeles, CA 90054-
0026) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

1984 and Beyond: Two Decades of Copyright Law by 
Tyler T. Ochoa, Santa Clara Computer & High 
Technology Law Journal 167 (2003) 
 
Writings in the Margin (of Error): The Authorship 
Status of Sound Recordings Under United States 
Copyright Law, 34 Cumberland School of Law, 
Samford University (2003-2004) 
 
The Specter of Crypto-Anarchy: Regulating 
Anonymity-Protecting Peer-to-Peer Networks by John 
Alan Farmer, 72 Fordham Law Review 725 (2003) 
 
Stealing Signs: Is Professional Baseball’s United 
States-Japanese Player Contract Agreement Enough to 
Avoid Another “Baseball War”? by Casey Duncan, 13 
Minnesota Journal of Global Trade 87 (2004) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Limitations to the Cross-Border Taxation of Artistes 
and Sportsmen Under the Look-Through Approach in 
Article 17 (1) of the OECD Model Convention (Part II) 
by Angel J. Juarez, 43 European Taxation 457 (2003) 
(published by the International Bureau of Fiscal 
Documentation, www.ibfd.org) 
 
The Houston Law Review has published a Symposium 
Issue entitled Considering Copyright: Institute for 
Intellectual Property & Information Law Symposium 
with the following articles: 
 
Misappropriation: A Dirge by Richard A. Posner, 40 
Houston Law Review 621 (2003) 
 
America’s Cultural Record: A Thing of the Past? by 
Laura N. Gasaway, 40 Houston Law Review 643 
(2003) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Eldred, the First Amendment, and Aggressive 
Copyright Claims by Alfred C. Yen, 40 Houston Law 
Review 673 (2003) 
 
Freedom of Speech and Intellectual Property: Some 
Thoughts After Eldred, 44 Liquormart, and Bartnicki 
by Eugene Volokh, 40 Houston Law Review 697 
(2003) 
 
The United States and International Copyright Law: 
From Berne to Eldred by William Patry, 40 Houston 
Law Review 749 (2003) 
 
Burn Berne: Why the Leading International Copyright 
Convention Must Be Repealed by Alan Story, 40 
Houston Law Review 763 (2003) 
 
Digital Rights Management: Trafficking in Technology 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

That Can Be Used to Circumvent the Intellectual 
Property Clause by Kristin Brown, 40 Houston Law 
Review 803 (2003) 
 
Caught in a Corporate Panty Raid: Moseley v. V Secret 
Catalogue, Inc. by Susan Turcotte, 40 Houston Law 
Review 867 (2003) 
 
Licensing Intellectual Property Outside the United 
States by Kathryn F. Twiddy, 23 The Licensing Journal 
6 (2003) (edited by Grimes & Battersby, published by 
Aspen Publishers) 
 
The Entertainment Law Review, published by Sweet & 
Maxwell, www.sweetandmaxwell.co.uk, has issued 
Volume 15, Number 1 with the following articles: 
 
Derivative Aspects of Character and Perceived 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Attributes in Persona as Forms of Intellectual Property 
(Part II) by Gary Scanlan, 15 Entertainment Law 
Review 1 (2004) (for website, see above) 
 
Collectivity v Exclusivity: Conflict in the Broadcasting 
Arena by Daniel Geey, 15 Entertainment Law Review 
7 (2004) (for website, see above) 
 
Copyright in the Bahamas: One Step Forward, Two 
Steps Back by George Hwang, 15 Entertainment Law 
Review 12 (2004) (for website, see above) 
 
Wise Words from the Lord Hoffman on Libel Damages 
in The Gleaner v Adams by Jonathan Coad, 15 
Entertainment Law Review 23 (2004) (for website, see 
above) 
 
Earlier Rights and Passing Off by Ieuan Jolly, 15 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Entertainment Law Review 25 (2004) (for website, see 
above) 
 
Music Publishing-Conflict of Laws. Peer International 
Corporation v Termidor Music Publishers Ltd July 30, 
2003 (unreported) by Stephen Sampson, 15 
Entertainment Law Review 26 (2004) (for website, see 
above) 
 
Intellectual Property in the FTAA: Little Opportunity 
and Much Risk by Maria Julia Oliva, 19 American 
University International Law Review 45 (2003) 
 
Will It Get Quieter in Cyberspace: Trespass on the 
Internet by Erica S. Koster and Christopher R. Hilberg, 
21 The Computer & Internet Lawyer 1 (2004) (edited 
by Arnold & Porter, published by Aspen Publishers) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

FCC Will Require Anti-Piracy Protection for Digital 
TV, 21 The Computer & Internet Lawyer 20 (2004) 
(for publisher, see above) 
 
Knowledge, Legitimacy, Efficiency and the 
Institutionalization of Dispute Settlement Procedures at 
the World Trade Organization and the World 
Intellectual Property Organization by Michael P. Ryan, 
22 Northwestern Journal of International Law & 
Business 389 (2002) 
 
The Journal of Sport Law of Seton Hall University 
School of Law has published Volume 13, Number 2 
with the following articles: 
 
Fireworks, Fan Cams, and Lawsuits: A Guide to 
Stadium Scoreboards by Robert M. Jarvis and Phyllis 
Coleman, 13 The Journal of Sport Law of Seton Hall 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

University School of Law (2003) 
 
Show Them the Money: The Threat of NCAA Athlete 
Unionization in Response to the Commercialization of 
College Sports by J. Trevor Johnston, 13 The Journal of 
Sport Law of Seton Hall University School of Law 
(2003) 
 
Fees for Extracurricular Activities Alienate Students 
Who Would Otherwise Participate and Should Be 
Replaced With Alternate Means of Fundraising by 
Shannon M. Ryan, 13 The Journal of Sport Law of 
Seton Hall University School of Law (2003) 
 
Tiny Glimmer of Hope for Student Athletes Affected 
by Suspicionless Drug Testing Policies Rests in the 
States by Ingrid E. Melnichuk, 13 The Journal of  Sport 
Law of Seton Hall University School of Law (2003) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Should the International Olympic Committee Be 
Policing Motherhood? Constitutional Implications of 
Regulating Pregnancy and the Abortion-Doping 
Scheme Under Domestic Law by Lisa Jarvis, 13 The 
Journal of Sport Law of Seton Hall University School 
of Law (2003) 
 
From Regulating Organization to Multi-Billion Dollar 
Business: The NCAA is Commercializing the Amateur 
Competition It Has Taken Almost a Century to Create 
by Lindsay J. Rosenthal, 13 The Journal of Sport Law 
of Seton Hall University School of Law (2003) 
 
Symposium: The Uniform Athlete Agents Act, 13 The 
Journal of Sport Law of Seton Hall University School 
of Law (2003) 
 
Zoning Adult Businesses After Los Angeles v. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Alameda Books by Mindi M. Jelsema, 47 Saint Louis 
University Law Journal 1117 (2003) 
 
Title IX Beyond Thirty: A Review of Recent 
Developments by Catherine Pieronek, 30 The Journal 
of College and University Law (2003) (published by 
Notre Dame Law School and the National Association 
of College and University Attorneys) 
 
Book Review: Taking the Field: Women, Men, and 
Sports by Michael A. Messner, reviewed by Dina R. 
Lassow, 30 The Journal of College and University Law 
(2003) (for publisher, see above) 
 
Guess What? Fair Use Isn’t, Disparagement Is, and 
Parody Might Be Trademark Infringement by Kenneth 
B. Germain, 27 ALI-ABA Business Law Course 
Materials Journal 35 (2003) (www.ali-



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

aba.org/aliaba/cmj.htm) 
 
The TEACH Act: Copyright Law and Online Education 
by Kristine H. Hutchinson, 78 New York University 
Law Review 2204 (2003) 
 
Copyright World, www.ipworldonline.com, has 
published Issue 136 with the following articles: 
 
Bridges to Berne: Effect of the Emirates 2002 Law 
Governing “the Rights of the Author and Neighboring 
Rights” by Peter Hansen, 136 Copyright World 11 
(2003-2004) (for website, see above) 
 
Protecting the Crown Jewels: the Internet and 
Opportunities for the Owners of Internet Content by 
Paul Doyle, 136 Copyright World 18 (2003-2004) (for 
website, see above) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Lights, Camera, Action: Technological Advances 
Decreasing Download Times  and the Film Industry by 
Cathy Heys, 136 Copyright World 9 (2003-2004) (for 
website, see above) 
 
The World of Intellectual Property and the Decision to 
Arbitrate by David D. Caron, 19 Arbitration 
International 441 (2003) (published by Kluwer Law 
International, www.kluwerlawonline.com.) 
 
Irony in Intellectual Property Arbitration by William 
W. Park, 19 Arbitration International 451 (2003) (for 
website, see above) 
 
Art Antiquity and Law, www.kluwerlawonline.com, 
has published Volume 8, Issue 4 with the following 
articles: 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

Criminal Liability for Receiving State-Claimed 
Antiquities in the United States: The ‘Schultz’ Case by 
Martha Lufkin, 8 Art Antiquity and Law 321 (2003) 
(for website, see above) 
 
Legislation: Dealing in Cultural Objects (Offences) Act 
2003, 8 Art Antiquity and Law 343 (2003) (for website, 
see above) 
 
Dealing in Cultural Objects (Offences) Act 2003 by 
Richard Harwood, 8 Art Antiquity and Law 347 (2003) 
(for website, see above) 
 
The Iraq (United Nations Sanctions) Order 2003 - Is It 
Human Rights Act - Compatible? by Kevin 
Chamberlain, 8 Art Antiquity and Law 357 (2003) (for 
website, see above) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 9, FEBRUARY 2004 

The Criminal Liability of Corporations by Luke Harris, 
8 Art Antiquity and Law 369 (2003) (for website, see 
above) 
 
On Developing a New International Convention for 
Safeguarding Intangible Cultural Heritage by Janet 
Blake, 8 Art Antiquity and Law 381 (2003) (for 
website, see above) 
 
Review: ‘Buried Treasure: Finding Our Past’ - Review 
of Exhibition at British Museum by Elain Paintin, 8 Art 
Antiquity and Law 413 (2003) 
[ELR 25:9:25] 
 


