
ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

NEW LEGISLATION AND REGULATIONS 
 
Illinois adopts film production tax credit in bid to 
recapture movie and TV production work that has 
gone to Canada and elsewhere 
 
 MGM produced “Legally Blonde 2” in 
Springfield, Illinois, because the interior of the Illinois 
State Capitol building closely resembles the interior of 
the U.S. Capitol building, where some of the movie is 
set. Many Springfield residents appeared in the movie 
as extras, playing the roles of senators, aides and police 
officers, so Springfield and the state of Illinois were 
happy to have hosted the production. 
 “Legally Blonde 2” is only the most recent 
movie to be filmed in Illinois; it is not the only one. But 
lately, the state has lost some productions to 
competitors, including, especially, locations in Canada. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

 The Illinois legislature recognizes this. Indeed, 
the legislature recently acknowledged that “the Illinois 
economy is highly vulnerable to other states and 
nations that have major financial incentive programs 
targeted to the motion picture industry.” The legislature 
also recognized that it had to do something. “Because 
of the incentive programs of these competitor 
locations,” the legislature wrote, “Illinois must move 
aggressively with new business development 
investment tools so that Illinois is more competitive in 
site location decision-making for film productions.” 
 Better still, these statements were made by the 
legislature in the opening paragraph of Illinois’ new 
“Film Production Services Tax Credit Act” - an Act 
that amends the Illinois Income Tax Act by giving film, 
video and television producers a credit against their 
state income tax equal to 25% of the salaries paid to 
Illinois residents for services rendered in Illinois. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

 The Act isn’t long or overly complex, but it does 
require some attention to detail by those who may want 
to make use of it. Not all film, video and television 
productions qualify for the credit. 
 It’s available only if $100,000 or more will be 
spent on Illinois labor for productions that are 30 
minutes or longer, or $50,000 for shorter productions. 
The credit isn’t available for certain kinds of 
productions, such as news, sports, talk shows, game 
shows and awards shows. And the credit is available 
only on the first $25,000 of each worker’s salary, and 
isn’t available at all on the salaries of a production’s 
two highest paid employees. 
 What’s more, in order to get the credit, producers 
will have to show that were it not for the credit, 
production work would not have been done in Illinois. 
This can be shown in a variety of ways, including 
evidence that other states or nations are being 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

considered for the production, or “evidence that the 
receipt of the credit is a major factor in the applicant’s 
decision and that without the credit the applicant likely 
would not create or retain jobs in Illinois. . . .” 
 The credit is available only for services rendered 
during calendar year 2004. Apparently the Act is an 
experiment, because by its own terms, it is repealed one 
year later. 
 
Illinois Film Production Services Act, Illinois Public 
Act 93-543, S.B. 785 (2003), available at www. 
legis.state.il.us/legislation/publicacts/fulltext.asp?name
=093-0543 [ELR 25:5:4] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

INTERNATIONAL DEVELOPMENTS 
 
Peer International owns British copyrights it 
acquired from Cuban composers during 1930s and 
’40s, despite post-revolution Cuban law that 
forfeited Peer’s rights and allowed them to be 
acquired by Cuban music publisher which licensed 
them exclusively to German music group, U.K. 
Court of Appeal affirms 
 
 An American music publisher and a German 
music publisher have been at odds with one another in 
a British court over which of them owns the British 
copyrights to songs written by two Cuban composers - 
Antonio Fernandez Ortiz and Ignacio Pineiro - during 
the 1930s and ‘40s. 
 The American company - Peer International - 
claimed ownership by virtue of written agreements it 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

entered into with the composers back when the songs 
were first written. The German company - Termidor 
Musikverlag GmBH & Co. KG - claimed ownership by 
virtue of exclusive licenses it received from a Cuban 
music publisher - Editora Musical de Cuba - which 
acquired the copyrights from the composers sometime 
after the Cuban revolution in 1959. 
 The U.K. Court of Appeal has affirmed a 
Chancery Division decision in favor of Peer, but only 
after giving very serious consideration to arguments 
made by Editora Musical de Cuba (which was allied in 
the case with Termidor and was the only one of them to 
appeal). 
 Originally, the case presented three issues: (1) 
the validity of Peer’s original contracts with the 
composers; (2) the effect on Peer’s British copyrights 
of a post-revolution Cuban law that forfeited whatever 
copyrights Peer may have had; and (3) the effectiveness 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

of documents by which Peer reacquired the British 
copyrights, after they reverted to the composers’ heirs 
under British copyright law. 
 The first of these questions, concerning the 
validity of Peer’s original contracts, was not difficult. 
In a very brief portion of his decision, Lord Justice 
Aldous noted that the Chancery Division had found 
them to be valid under British law and not invalid 
under then-existing Cuban law. And Editora Musical 
did not appeal from that ruling. 
 The second question, concerning the effect of the 
post-revolution Cuban law, required more extensive 
analysis. The law required all music publishing 
contracts, including those entered into before the 
revolution, to be submitted to the Cuban Musical Right 
Institute for approval. Those that were not approved, 
including those that were not submitted, were 
“forfeited,” and composers became “free to sign other 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

contracts to cover the works previously covered by 
such (former) contracts.” 
 Peer never submitted its contracts for approval. 
They therefore were forfeited, and the composers 
signed new agreements with Editora Musical. 
 Testimony before the Chancery Division showed 
that “After the revolution in 1959, legislation prevented 
foreign companies such as Peer from operating within 
Cuba. Further, under the Castro government there 
became a greater awareness within Cuba as to the need 
to protect Cuban culture generally and control the 
exploitation of the copyright in Cuban music.” The 
“policy behind this law was to re-exert Cuban control 
over intellectual property rights owned by Cuban 
nationals and prevent further exploitation of these 
rights by foreign companies.” There also was testimony 
that “the reason why the Castro regime felt that such 
control was necessary was primarily as a result of the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

activities of Peer,” because - according to the testimony 
- Peer was the only music publisher doing business in 
Cuba before the revolution, and “There were 
complaints of the failure of Peer to account to 
musicians.” 
 Termidor and Editora offered this testimony to 
support their argument that the Cuban law was good 
“public policy” and therefore should be given effect in 
the U.K. Resort to public policy was necessary, because 
the general rule is that British law applies to property in 
Britain, not the law of other countries, and the British 
copyrights at issue in this case were property in Britain. 
 Much of Lord Justice Aldous’ opinion deals with 
the circumstances under which public policy may cause 
British courts to apply the laws of other countries. 
Ultimately, though, he came to the conclusion that the 
circumstances under which that has been done were 
rare, and the circumstances of this case were not among 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

them. As a result, he concluded that the Cuban law did 
not apply, so Peer did not lose its British copyrights as 
a result of that law. 
 The third question in the case, concerning Peer’s 
reacquisition of the copyrights from the composers’ 
heirs, had nothing to do with the Cuban revolution or 
Cuban law. Rather, under British law, copyrights revert 
to an author’s heirs 25 years after the author’s death. In 
a series of documents signed by the composers’ heirs 
between 1999 and 2002, Peer did attempt to reacquire 
the copyrights. The first set of documents, by 
themselves, didn’t clearly accomplish that, because 
they were drafted as “confirmations” of the composers’ 
original agreements, rather than as assignments of 
reverted copyrights. However, the Court of Appeal 
affirmed that the second set of documents plugged the 
gap, by showing that the first documents were intended 
by the heirs to assign their reverted copyrights to Peer. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

 Peer International was represented by David 
Lloyd Jones QC and Pushpinder Saini (instructed by 
Sheridans). Editora Musical was represented by 
Christopher Greenwood QC and James Mellor 
(instructed by Teacher Stern Selby). 
 
Peer International Corp. v. Termidor Music Publishers 
Ltd., [2003] EWCA Civ. 1156, available at 
www.courtservice.gov.uk/judgmentsfiles/j1944/peer_v
_termidor.htm [ELR 25:5:5] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

Vancouver radio station violated Canadian 
Association of Broadcasters’ Code of Ethics when it 
broadcast segment of American-produced program 
“Loveline,” with actor Tom Arnold as guest, by 
referring to Holocaust during humorous interview 
with phone sex actress 
 
 “Loveline” is a radio program produced in the 
United States, but aired in Canada as well. Its hosts, 
Adam Carolla and “Dr. Drew,” take calls from listeners 
seeking advice about sex, relationships and drugs, and 
they also talk about current events and pop culture. 
They frequently have celebrity guests on the show, 
such as actor Tom Arnold who was a guest on one of 
“Loveline’s” shows in 2002. In fact, the segment 
featuring Arnold was included in a “Best of Loveline” 
program, consisting of highlights of that year, broadcast 
by Canadian radio station CHMJ-AM in Vancouver, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

British Columbia, in December 2002. 
 The call-in segment of that broadcast featured a 
listener who worked as a phone sex actress and who 
called for advice on how she could keep her customers 
on the phone longer, so she could earn more money. 
“My problem is my callers are coming way too fast,” 
she explained. So in an effort to be helpful and funny at 
the same time, Carolla suggested she use words like 
“cancer,” “grandparents” and “Holocaust”; and Arnold 
agreed “That’s good.” Warming to his task, Carolla 
assumed the role of one of his caller’s customers, and 
in a “mock aroused voice,” he said, “Yeah, yeah, burn 
those Jews. Gas ‘em in the shower, baby. Yeah, yeah.” 
 In the United States, this segment caused not a 
ripple (at least not publicly), but in Canada it did, even 
though it wasn’t broadcast until 11:15 p.m. A CHMJ-
AM listener was offended, and in Canada, offended 
listeners can do something. They can file complaints 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

with the Canadian Broadcast Standards Council 
(CBSC). CHMJ-AM’s listener did. “In my opinion,” 
the listener complained, “the offending broadcast 
ridiculed the holocaust experience and was racist in its 
content.” 
 Though not a governmental agency, the CBSC 
does investigate listener complaints, in its capacity as 
an organization created by broadcasters to administer 
program content Codes adopted by the Canadian 
Association of Broadcasters and the Canadian Radio-
television and Telecommunications Commission. 
Among the Codes administered by the CBSC is the 
CAB Code of Ethics which requires (among other 
things) broadcasters to: (1) protect human rights, and 
(2) make full, fair and proper presentation of news, 
opinion, comment and editorial. 
 The CBSC has decided that the complained-of 
broadcast did not violate the Code’s human rights 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

provision, because the CBSC did “not find a scintilla of 
racist commentary in the remarks of either the co-hosts 
or their celebrity guest. To the contrary, their collective 
suggestion regarding the use of the terms cancer . . . 
and Holocaust is that these are reminders of significant 
unpleasantness and societal distress. . . . There is no 
suggestion whatsoever of even a word or tone 
reflecting unfavourable comment directed at the Jewish 
community.” 
 On the other hand, the CBSC has found that the 
broadcast did violate the Code’s requirement of full, 
fair and proper presentation of comment. “The issue 
here is the employment of the apocalyptic historical 
event as a humorous crutch,” it explained. “The Panel 
readily understands the suggested dampening effect of . 
. . the Holocaust on Lorraine’s yearning telephone 
clients. It equally understands the intended humour in 
the ludicrous concept of the sexual purveyor 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

‘subliminally’ mouthing such words in the midst of her 
erotic discourse. . . . When, however, the hosts 
progressed to the level of ‘Yeah, yeah, burn those Jews. 
Gas ‘em in the shower, baby,’ . . . they exceeded any 
reasonable level of propriety. The laughter of the hosts 
directed at the notion of the concentration camp trains 
and lethal ‘showers’ which combined to exterminate six 
million persons, accentuated the inappropriateness. The 
humorous constructs erected here on the base of great 
tragedy constitute improper comment.” 
 CHMJ-AM was required to announce the 
CBSC’s decision once during peak listening hours and 
again during the time period in which “Loveline” was 
broadcast. The station also must provide written 
confirmation of the airing of the statement to the 
listener who complained and to the CBSC, and has to 
provide the CBSC with air check copies of the 
broadcasts of the two announcements.  



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

CHMJ-AM re a segment on Loveline, CBSC Decision 
02/03-0459 (July 2003), available at 
www.cbsc.ca/english/decision/030827.htm [ELR 
25:5:6] 
 
 

IN THE NEWS 
 
CBS premiers David E. Kelley’s new series “The 
Brotherhood of Poland, New Hampshire,” after 
federal court denies preliminary injunction request 
in trademark suit filed by producers of movie titled 
“Brotherhood” 
 
 David E. Kelley’s newest television series is 
titled “The Brotherhood of Poland, New Hampshire.” It 
premiered on CBS stations nationwide on September 
24, 2003, after a federal District Court in New 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

Hampshire denied a request for a preliminary 
injunction in a trademark infringement suit filed the 
producers of a movie titled “Brotherhood.” 
 The movie’s producers sought an injunction that 
would have barred CBS from airing the series in New 
Hampshire using its “Brotherhood of Poland . . .” title, 
or would have required CBS stations broadcasting to 
viewers in New Hampshire to include a disclaimer 
saying the series was “not affiliated with or sponsored 
by the film Brotherhood produced by MJM Productions 
of Manchester, New Hampshire.” 
 Brotherhood, the movie, was written by MJM 
Productions’ owner Michael J. MacLeod and college 
film student Jefferson Dutton in March and April 2002. 
The movie was filmed in June and July 2002, and it had 
a private showing premiere in August 2002. It also was 
exhibited at Brandeis University (near Boston) in 
December 2002 (allegedly at Warner Bros.’ request). 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

 The pilot episode of “The Brotherhood of 
Poland, New Hampshire” was written by David Kelley, 
also in the year 2002, before Kelley had ever heard of 
MJM, MacLeod, Dutton or their movie. 
 Early in 2003, Twentieth Century Fox, which co-
produces the series with Kelley Productions, Inc., did a 
trademark and title search for “The Brotherhood of 
Poland, New Hampshire” and found no movies or 
television series with the that name. It did, however, 
find more than 50 works with the word “Brotherhood” 
in their titles. A later search in the Internet Movie 
Database turned up 15 movies, eight made-for-TV 
movies, and four straight-to-video releases whose titles 
included the word “Brotherhood.” A search of 
Amazon.com showed that it was offering 422 books, 10 
DVDs, and 24 videos containing “Brotherhood” in their 
titles. And the Filmtracker/Baseline database listed 27 
movie and TV projects in development whose titles 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

included “Brotherhood.” 
 As a result of these title searches, Kelley 
Productions determined that the “The Brotherhood of 
Poland, New Hampshire” title was available for its use. 
And it didn’t change its mind when MJM’s lawyer 
initiated an “acerbic” round of correspondence about 
the title, in April 2003. 
 That correspondence eventually degenerated into 
a lawsuit - two lawsuits, actually, one filed by Kelley 
Productions, Fox and CBS in Los Angeles, and a 
second filed by MJM Productions in New Hampshire. 
The Los Angeles case got caught up in efforts to 
transfer it to New Hampshire, while the New 
Hampshire case got to the merits of MJM’s preliminary 
injunction motion. 
 Judge Joseph DiClerico denied MJM’s request 
for an injunction, because he found that MJM and its 
co-plaintiffs failed to show a likelihood they will 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

eventually succeed on the merits of their Lanham Act 
claim. 
 The judge found that no evidence had been 
submitted showing that the movie’s “Brotherhood” title 
had acquired secondary meaning. MJM had submitted 
affidavits from 32 people who said they associated the 
“Brotherhood” title with the movie written by MacLeod 
and Dutton. But these affidavits were not persuasive 
evidence of secondary meaning, the judge held. They 
weren’t, because even though survey evidence isn’t 
necessary in every case, the evidence in this case 
showed that MJM had used the title only a short time, 
and that many others also had used the word 
“Brotherhood” in the titles of their movies, television 
programs and books. Judge DiClerico also held that 
media attention given to MJM’s movie was not 
sufficient to establish secondary meaning. 
 Without secondary meaning, MJM didn’t own 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

any protectible rights in the “Brotherhood” title. But the 
judge nevertheless went on to consider whether MJM 
had shown a likelihood of consumer confusion; and he 
concluded there was no such likelihood. No evidence 
had been submitted of actual confusion. And for the 
same reasons no secondary meaning had been shown, 
no likelihood of consumer confusion had been shown, 
the judge held. 
 
MJM Productions v. Kelley Productions, Inc., 
U.S.Dist.Ct., New Hampshire, Case No. CV-03-390-JD 
(Sept. 2003), available at www.nhd.uscourts.gov/ 
oo/oo_index.asp [ELR 25:5:7] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

Major League Baseball settles lawsuit filed by 
Frank Morsani and others who sought franchise for 
Tampa Bay 
 
 Many years ago, before the Devil Rays joined 
Major League Baseball, a Florida businessman named 
Frank Morsani put together a group of investors who 
wanted to buy the Minnesota Twins, and later the 
Texas Rangers, and move them to Tampa Bay. Morsani 
and his colleagues were rebuffed, and that’s a much 
milder way of describing what happened than the way 
used by Morsani’s group in a lawsuit they filed against 
Major League Baseball more than a decade ago. 
 The case has been in the judicial system ever 
since, literally bouncing between federal and state 
courts, and bouncing some more between trial and 
appellate courts. Along the way, it produced at least 
one published opinion that stood for the controversial 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

(and now discredited) principle that baseball’s historic 
exemption from the antitrust laws applies only to its old 
reserve clause and not to other aspects of its operations 
(ELR 18:1:4). 
 Though Tampa Bay got the Devil Rays in 1998, 
Morsani’s group didn’t receive that franchise, so their 
case continued. 
 It was finally scheduled for trial in October 2003. 
But on the eve of trial, it was settled, on terms that have 
not been publicly revealed. [ELR 25:5:8] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

RECENT CASES 
 
Injunction against Aimster is affirmed; Court of 
Appeals agrees that evidence supported conclusion 
that instant messenger music swapping service is 
likely to be found to be contributory infringer 
 
 In the wake of the Napster decision (ELR 
23:11:4), other peer-to-peer Internet services have 
designed their systems in ways that attempt to avoid 
liability for contributory and vicarious copyright 
infringement. One of these others is a service that was 
originally called “Aimster” (and now is called 
“Madster”). Aimster, however, met the same legal fate 
as Napster: a preliminary injunction was issued against 
it, and that injunction has been affirmed on appeal. 
 Writing for the Seventh Circuit Court of 
Appeals, Judge Richard Posner concluded that the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

evidence supported the conclusion that Aimster is 
likely to be found to be a contributory infringer - 
though Judge Posner’s reasoning did not track that used 
by the Ninth Circuit Court of Appeals in the Napster 
case. 
 The “Aim” in Aimster is an acronym for “AOL 
Instant Messenger.” The service was so-named, 
because it enabled file-swapping by those using instant 
messaging services. In fact, music files were 
transmitted as attachments to instant messages; 
Aimster’s own server never hosted or transmitted music 
files. Instead, in response to users’ search requests, 
Aimster’s server searched the computers of other 
Aimster users then online; and when it found requested 
files, it “instruct[ed]” those computers to transmit them 
to the users who had requested them. 
 In addition to confining its availability to instant 
messenger users (a narrower group that that serviced by 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

Napster), Aimster had one more feature that it hoped 
would save it from liability. Its software encrypted 
search requests, so Aimster did not know what files its 
users were looking for or receiving. It was therefore 
able to argue - though without success - that it couldn’t 
prevent its users from infringing, or for that matter, 
even know for sure that they were. 
 Judge Posner rejected Aimster’s argument that 
mere constructive knowledge of its users’ infringing 
activities was not enough to hold it liable for 
contributory infringement. He held that “a service 
provider that would otherwise be a contributory 
infringer does not obtain immunity by using encryption 
to shield itself from actual knowledge of the unlawful 
purposes for which the service is being used.” 
 More significantly, Judge Posner also rejected 
Aimster’s argument that it could escape liability merely 
by showing it “could be used in noninfringing uses.” 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

“That would be an extreme result,” the judge 
responded, “and one not envisaged by the [Supreme 
Court in its] Sony [Betamax decision].” 
 Instead, Judge Posner reasoned that “when a 
supplier is offering a product or service that has 
noninfringing as well as infringing uses, some estimate 
of the respective magnitudes of these uses is necessary 
for a finding of contributory infringement.” 
 Judge Posner offered this analogy: “A retailer of 
slinky dresses is not guilty of aiding and abetting 
prostitution even if he knows that some of his 
customers are prostitutes. . . . But the owner of a 
massage parlor who employs women who are capable 
of giving massages, but in fact as he knows sell only 
sex and never massages to their customers, is an aider 
and abettor of prostitution (as well as being guilty of 
pimping or operating a brothel).” In copyright cases, 
“The slinky-dress case corresponds to [a conclusion 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

that contributory infringement has not occurred], and 
[that result] is not inconsistent with imposing liability 
on the seller of a product or service that, as in the 
massage-parlor case, is capable of noninfringing uses 
but in fact is used only to infringe.” 
 In other words, Judge Posner rejected the record 
industry’s argument that “a single known infringer 
brands the facilitator as a contributory infringer.” And 
he rejected Aimster’s argument that “a single 
noninfringing use provides complete immunity from 
liability.” 
 Aimster was closer to the massage-parlor, 
because in addition to facilitating the transmission of 
copyrighted files among its users, it did two more 
things. It provided an online “tutorial [that] gives as its 
only examples of file sharing the sharing of 
copyrighted music, including copyrighted music that 
the recording industry had notified Aimster was being 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

infringed by Aimster’s users.” And Aimster sold 
memberships in a “club,” for $4.95 a month, that 
enabled members “to download with a single click the 
music most often shared by Aimster users, which turns 
out to be music copyrighted by the [record companies 
that filed the lawsuit].” 
 These two things did “not exclude the possibility 
of substantial noninfringing uses of the Aimster 
system,” Judge Posner added, but they were “sufficient 
. . . to shift the burden . . . to Aimster to demonstrate 
that its service has substantial noninfringing uses.” 
Aimster failed to meet this burden. Indeed, it “provided 
no evidence whatsoever . . . that Aimster is actually 
used for any . . . noninfringing purposes.” 
 Moreover, and of great significance, Judge 
Posner ruled that “Even when there are noninfringing 
uses of an Internet file-sharing service, . . . if the 
infringing uses are substantial then to avoid liability as 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

a contributory infringer the provider of the service must 
show that it would have been disproportionately costly 
for him to eliminate or at least reduce substantially the 
infringing uses.” Aimster failed to make that showing 
too. 
 Aimster argued that it was protected from 
liability by the “safe harbor” provisions of the Digital 
Millennium Copyright Act. But the argument was not 
persuasive. Judge Posner explained that the safe harbor 
provisions do not abolish liability for contributory 
infringement, because in order to take advantage of 
them, service providers must take reasonable steps to 
prevent the use of their services by repeat infringers. 
Instead of doing that, Aimster invited its users to 
infringe by showing them how to do it, and by showing 
them how to encrypt their requests. 
 The record companies were represented by 
Bradley Rochlen of Katten Muchin Zavis Roseman in 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

Chicago, and by Russell Frackman of Mitchell 
Silberberg & Knupp in Los Angeles. Aimster was 
represented by William L. Montague, Jr., of Stoll 
Keenon & Park in Lexington. 
 Editor’s note: Though the music industry has 
now prevailed in cases against Napster and Aimster, it 
hasn’t, thusfar, in cases against Grokster and Morpheus 
(ELR 24:11:4). The Grokster and Morpheus case is 
pending in the Ninth Circuit, so Judge Posner’s 
decision (in the Seventh Circuit) is not a controlling 
authority. On the other hand, it is a well-reasoned and 
persuasive opinion, and if followed in the Ninth 
Circuit, it could turn the tide in the Grokster and 
Morpheus case in favor of the music industry. This is 
so, because of Judge Posner’s conclusion that even if a 
service has noninfringing uses, the service “must show” 
that it would be “disproportionately costly . . . to 
eliminate or . . . reduce . . . the infringing uses.” In the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

Grokster and Morpheus case, the District Judge ruled 
that they did not have that obligation, even though the 
copyright owners argued that Grokster and Morpheus 
could have modified their software to eliminate 
infringing uses. 
 
In re Aimster Copyright Litigation, 334 F.3d 643, 2003 
U.S.App.LEXIS 13229 (7th Cir. 2003) [ELR 25:5:9] 
 
 
Naxos’ sale of restored versions of classical, 1930s-
era recordings is legal, federal District Court rules 
in decision dismissing state-law claims of Capitol 
Records 
 
 Capitol Records and Naxos sell a number of 
classical recordings in direct competition with one 
another, often in the same retail stores. These 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

recordings date from the 1930s when they were made 
in London pursuant to agreements between The 
Gramophone Company - the predecessor of Capitol’s 
parent company, EMI Records - and violinist Yehudi 
Menuhin, cellist Pablo Casals, and pianist Edwin 
Fischer. 
 Capitol’s right to sell these recordings is better-
documented that Naxos’, because all of the agreements 
signed by Menuhin, Casals and Fischer gave 
Gramophone the “sole exclusive worldwide rights” to 
their performances - rights which Capitol says EMI 
exclusively licensed to it for the United States by EMI. 
Naxos, by contrast, neither has nor claims any 
contractual rights to the recordings. 
 A lawsuit filed by Capitol against Naxos raised 
the question of whether Naxos needs any rights to 
continue selling the recordings. An opinion by federal 
District Judge Robert Sweet holds, in effect, that Naxos 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

doesn’t. That is, Judge Sweet has granted summary 
judgment to Naxos, thereby dismissing Capitol’s claims 
for unfair competition, misappropriation of property, 
unjust enrichment, and common law copyright 
infringement. 
 Though Capitol filed suit in federal court, it did 
not assert claims under the federal Copyright Act. 
(Federal jurisdiction was based on diversity.) It didn’t 
for the very good reason that federal copyright law 
doesn’t protect sound recordings made before 1972, as 
these were. This, however, didn’t deprive Capitol of all 
protection, because the Copyright Act specifically 
provides that rights under state law for the protection of 
sound recordings made before February 15, 1972 are 
“not . . . annulled or limited . . . until February 15, 
2067.” 
 This meant that the question to be decided by 
Judge Sweet was whether Capitol had any rights under 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

New York law for the protection of these 1930s-era 
recordings. Other somewhat similar cases suggested 
that Capitol might. Back in 1983, a New York state 
court had barred the sale of unauthorized Beatles 
recordings made in 1969, on unfair competition 
grounds (ELR 6:5:8). And in 1995, a federal court in 
New York had barred the sale of Russian classical 
recordings made before 1972, on common law 
copyright and unfair competition grounds (ELR 
17:5:11). 
 Nevertheless, Judge Sweet held that Capitol has 
no rights under New York law. Whatever rights EMI 
may have had in the recordings under English 
copyright law expired by the mid-1980s, “and the 
recordings have entered the public domain 
internationally,” the judge said. Naxos used the 
original, public domain recordings to make its own 
restored versions; Naxos didn’t use Capitol’s restored 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

versions. This was significant, because the judge found 
that “Capitol waived and abandoned any rights in the 
original recordings.” 
 The facts proving waiver were interesting. 
Apparently, the original recordings used by Naxos were 
in Yale University’s Historical Sound Recordings 
Collection. Yale’s Curator once asked EMI “what 
procedure, if any, Yale was required to undertake with 
respect to third party requests to make . . . copies of 
historical recordings made by EMI prior to 1972,” and 
EMI responded by saying that it had no copyright in 
historical recordings that were out of copyright in the 
United Kingdom. 
 What’s more, Yale charges record companies a 
fee for access to historic recordings, if access is sought 
for the purpose of restoring them and releasing them 
commercially. EMI apparently knew that Yale’s 
collection was a “revenue-generating side enterprise” 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

for the University, so EMI’s response to the Curator’s 
inquiry “qualifies as a waiver,” Judge Sweet held. 
 The judge also noted that Capitol has not pursued 
other companies - of which there are “many” - that also 
sell restored versions of original recordings without 
Capitol’s consent. 
 Finally, Judge Sweet emphasized that Naxos 
doesn’t advertise its recordings as “duplicates” of the 
originals, doesn’t “capitalize on Capitol’s efforts,” and 
doesn’t do anything else “in bad faith.” 
 Capitol Records was represented by Paul R. 
Levenson of Kaplan Gottbetter & Levenson in New 
York City. Naxos was represented by Maxim H. 
Waldbaum of Salans in New York City. 
 
Capitol Records, Inc. v. Naxos of America, Inc., 262 
F.Supp.2d 204, 2003 U.S.Dist.LEXIS 7586 (S.D.N.Y. 
2003) [ELR 25:5:10] 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

Civil rights activist Rosa Parks is entitled to trial of 
her Lanham Act and right of publicity claims 
against LaFace Records and rap group OutKast, 
complaining about title of Grammy-nominated 
recording “Rosa Parks,” federal appellate court 
rules 
 
 A federal Court of Appeals has awarded Rosa 
Parks the right to a trial, in her lawsuit against LaFace 
Records and the rap group OutKast. Parks of course is 
the civil rights activist who in 1955 refused to give up 
her bus seat to a white passenger in Montgomery, 
Alabama, and whose subsequent defiance led to a bus 
boycott that eventually ended segregation on public 
transportation. 
 LaFace and OutKast earned Parks’ enmity, rather 
than her admiration, by giving one of the songs on 
OutKast’s 1998 album “Aquemini” the title “Rosa 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

Parks.” The album went double platinum, and the song 
named “Rosa Parks” was nominated for a Grammy. But 
the song’s lyrics contain “profanity, racial slurs, and 
derogatory language directed at women,” and that is 
what prompted Parks’ lawsuit. 
 Parks’ lawsuit asserts that the unauthorized use 
of her name in this way violated her rights under the 
federal Lanham Act and Michigan’s right of publicity 
law. She also asserted defamation and interference with 
business relationship claims. 
 The case was assigned to an admiring federal 
District Court judge who described Parks as a “well-
known public figure who has been recognized as an 
international symbol of freedom, humanity, dignity and 
strength. . . .” That description, however, was written in 
a decision dismissing Parks’ lawsuit, in response to 
LaFace and OutKast’s motion for summary judgment 
(ELR 21:12:9). The District Court ruled (among other 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

things) that the song’s title was protected by the First 
Amendment, because it was related to the song’s off-
repeated chorus, “Ah, ha, hush that fuss. Everybody 
move to the back of the bus.” 
 On appeal, LaFace and OutKast argued that even 
if Parks showed some likelihood of consumer 
confusion, “their First Amendment right of artistic 
expression trumps that concern.” In an opinion by 
Judge John Holschuh, the appellate court 
acknowledged that LaFace and OutKast had made “an 
arguable point.” Nevertheless, the Court of Appeals 
reversed, because it held that a reasonable jury, using 
the same legal standard as that used by the District 
Court, could have come to the opposite conclusion on a 
critical issue. 
 That issue was whether there was an artistic 
relationship between the song’s title and its content. 
The District Court concluded that the relationship was 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

“so obvious that the matter is not open to reasonable 
debate.” But the Court of Appeals disagreed. Judge 
Holschuh concluded the relationship “is certainly not 
obvious. . . .” 
 The appellate court came to this conclusion, 
because a translation of the song’s rap lyrics showed 
that the phrase “move to the back of the bus” was a 
statement by OutKast to competing rappers that their 
work is of “lesser quality” than OutKast’s and therefore 
other rappers should “take a backseat” to OutKast. So 
construed, Judge Holschuh said, “reasonable persons 
could conclude that there is no relationship of any kind 
between Rosa Parks’ name and the content of the song 
- a song that is nothing more and nothing less than a 
paean announcing the triumph of superior people in the 
entertainment business over inferior people in that 
business.” 
 What’s more, Judge Holschuh said, “We believe 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

that reasonable people could find that the use of Rosa 
Parks’ name as the title to this song was not justified as 
being metaphorical or symbolic of anything for which 
Rosa Parks is famous . . . [but instead] was 
appropriated solely because of the vastly increased 
marketing power of a product bearing the name of a 
national heroine of the civil rights movement.” 
 For these reasons, the appellate court reversed 
the dismissal of Parks’ Lanham Act and right of 
publicity claims. It did, however, affirm the dismissal 
of her defamation claim, because the song did not make 
any factual statements about her, let alone false 
statements. The appellate court also affirmed the 
dismissal of her interference with contract claim. 
 Parks was represented by Johnnie L. Cochran, 
Jr., of Cochran Sherry Givens & Smith in Los Angeles. 
LaFace and OutKast were represented by Joseph M. 
Beck of Kilpatrick Stockton in Atlanta. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

Parks v. LaFace Records, 329 F.3d 437, 2003 
U.S.App.LEXIS 8835 (6th Cir. 2003) [ELR 25:5:11] 
 
 
Court of Appeals affirms dismissal of Tiger Woods’ 
trademark and right of publicity lawsuit against 
artist who created limited edition prints of Woods’ 
winning play at Masters Tournament 
 
 Tiger Woods won the 1997 Masters Tournament, 
but not a related lawsuit. The lawsuit was provoked by 
the sale of limited edition prints of a painting by artist 
Rick Rush, depicting three views of Woods playing 
golf. Rush refers to himself as “America’s sports 
artist,” and his painting of Woods commemorated 
Woods’ Masters victory. It was not, however, painted, 
reproduced or sold with Woods’ permission. 
 Woods has his own company - ETW Corporation 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

- to exploit his name and likeness. And that is why 
ETW Corporation sued Rush’s company - Jireh 
Publishing, Inc. - in response to Jireh’s sale of prints of 
the painting, titled The Masters of Augusta. The lawsuit 
alleged claims for trademark infringement based on the 
use of Woods’ name, trademark claims based on the 
use of Woods’ likeness, and Lanham Act false 
endorsement and Ohio right of publicity claims based 
on the use of Woods’ identity. 
 None of Woods’ claims was successful. A 
federal District Court granted Jireh’s motion for 
summary judgment and dismissed the case (ELR 
22:6:13). The Court of Appeals has affirmed that 
ruling, though one of its three judges dissented. 
 In an opinion for the majority, Judge James 
Graham noted that Jireh used Woods’ name, which is a 
registered trademark, only on the envelopes in which 
the offending prints were mailed and in narrative 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

materials that accompanied the prints, and that Rush 
himself was clearly identified as the prints’ source. As 
a result, Judge Graham concluded, Jireh’s use of 
Woods’ name was “purely descriptive” and a “fair 
use,” rather than an infringement. 
 Judge Graham also held that the use of Woods’ 
likeness did not violate ETW’s trademark rights, 
because “as a general rule, a person’s image or likeness 
cannot function as a trademark.” In so ruling, the judge 
relied on earlier similar cases in which courts had held 
that the likenesses of Babe Ruth and Elvis Presley were 
not trademarks (ELR 11:12:6, 3:2:1). 
 Judge Graham also affirmed the dismissal of 
ETW’s Lanham Act false endorsement claim. “We 
find,” the judge said, “that the presence of Woods’s 
image in Rush’s painting The Masters of Augusta does 
have artistic relevance to the underlying work and that 
it does not explicitly mislead as to the source of the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

work.” This was relevant “in determining whether the 
Lanham Act applies to Rush’s work, and we find that it 
does not.” 
 Finally, Judge Graham upheld the dismissal of 
ETW’s Ohio right of publicity claim too. He concluded 
“that Rush’s work has substantial informational and 
creative content which outweighs any adverse effect on 
ETW’s market and that Rush’s work does not violate 
Woods’s right of publicity.” In addition, the judge ruled 
that “After balancing the societal and personal interests 
embodied in the First Amendment against Woods’s 
property rights, we conclude that the effect of limiting 
Woods’s right of publicity in this case is negligible and 
significantly outweighed by society’s interest in 
freedom of artistic expression.” 
 Though Judge Graham’s opinion was an 
assertive rejection of Woods’ claims, the case was not 
an easy one to decide. Judge Graham’s opinion is 20 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

printed pages in length. And it was rebutted by an even 
longer dissenting opinion by Judge Eric Lee Clay who 
would have ruled in ETW’s favor, as a matter of law, 
on its right of publicity claim and would have 
remanded the case to the District Court for a trial on its 
trademark claims. 
 Woods’ company, ETW Corporation, was 
represented by Thomas G. Kovach and Terence J. 
Clark of Squire Sanders & Dempsey in Cleveland and 
Los Angeles. Rush’s company, Jireh Publishing, was 
represented by Dennis J. Niermann in Cleveland. 
 
ETW Corp. v. Jireh Publishing, Inc., 332 F.3d 915, 
2003 U.S.App.LEXIS 12488 (6th Cir. 2003) [ELR 
25:5:12] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

Court of Appeals reinstates jury’s copyright 
infringement verdict against distributor of novelty 
teeth, in favor of corporate owner of similar teeth 
worn in “Austin Powers” movie; assignment of 
copyright to corporation by shareholder who 
designed teeth was sufficient, appellate court decides 
 
 The copyright to the ugly teeth worn by actor 
Mike Myers while portraying “International Man of 
Mystery Austin Powers” is owned by Billy-Bob Teeth, 
Inc., a corporation formed in 1996. This interesting and 
little-known fact came to judicial light recently, in a 
copyright infringement lawsuit filed by Billy-Bob - not 
against New Line Cinema - but against a novelty toy 
distributor named, appropriately enough, Novelty, Inc. 
 It seems that the success of New Line’s 1997 
movie prompted Novelty to make and sell teeth that 
were copied from those sold by Billy-Bob (and licensed 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

to New Line for the movie). That in turn prompted 
Billy-Bob to sue Novelty for copyright infringement. 
 Billy-Bob was successful at trial. A jury returned 
a verdict in its favor for $145,000 in copyright damages 
on account of Novelty’s sale of infringing teeth. In 
post-trial proceedings, however, Billy-Bob was not as 
successful. The District Court granted Novelty’s 
motion for judgment as a matter of law, on the grounds 
that Billy-Bob was not in fact the owner of the 
copyright Novelty had infringed. Instead, the District 
Court found that the copyright was owned by Billy-Bob 
shareholder Jonah White who was not, himself, a 
plaintiff in the case. 
 The teeth were in fact designed by White, and 
they were designed before Billy-Bob was incorporated. 
The copyright was registered with the Copyright Office 
after Billy-Bob was incorporated, and it was registered 
by Billy-Bob as the author of a work made for hire. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

That was a mistake. But during the trial, White signed a 
written document in which he “affirm[ed]” that several 
years before, he had sold and assigned his copyright in 
the teeth to Billy-Bob Teeth, Inc., including his right to 
sue for past, present and future infringements. 
 The District Court granted Novelty’s motion for 
judgment as a matter of law on the grounds that Billy-
Bob was not the owner of the infringed copyright, 
because the teeth were not a work made for hire and the 
document signed by White during trial didn’t 
effectively transfer the copyright to Billy-Bob. As 
things turned out, that ruling was a mistake, according 
to the Court of Appeals. 
 In an opinion by Judge Terence Evans, the 
appellate court has reversed and has reinstated the 
jury’s verdict in favor of Billy-Bob. 
 Judge Evans agreed that the teeth were not a 
work made for hire, because the corporation didn’t 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

exist when they were created by White. This meant the 
copyright registration was wrong. “An error on the 
registration is not fatal to Billy-Bob’s case, however,” 
Judge Evans added. Copyright law permits an oral 
assignment to be confirmed in a later writing, and that 
is what the document signed by White during trial 
attempted to do. 
 The District Court had rejected the document, 
“saying there was no reliable evidence of a prior 
agreement” by which White assigned the copyright. 
This was the District Court’s error, Judge Evans held. 
“[A] corporation cannot literally discuss anything with 
anyone,” the judge observed. During trial, White 
testified that when Billy-Bob was incorporated, 
everything that had been created before “became the 
property of Billy-Bob Teeth, Inc.” This was evidence 
of the assignment. And since the jury ruled in Billy-
Bob’s favor, it “believed that Billy-Bob Teeth, Inc. was 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

indeed the owner of the copyrights,” Judge Evans 
noted. 
  “Even if all this were not true,” Judge Evans 
added, Novelty didn’t have standing to dispute Billy-
Bob’s ownership of the copyright. It didn’t, because the 
Copyright Act’s requirement that assignments be in 
writing “is to resolve disputes among copyright owners 
and transferees,” not between copyright owners and 
infringers, Judge Evans ruled. 
 Billy-Bob Teeth, Inc., was represented by Robert 
Lancaster of Bryan Cave in St. Louis. Novelty, Inc., 
was represented by Daniel J. Lueders of Woodard 
Emhardt Naughton Moriarty & McNett in Indianapolis. 
 
Billy-Bob Teeth, Inc. v. Novelty, Inc., 329 F.3d 586, 
2003 U.S.App.LEXIS 9798 (7th Cir. 2003) [ELR 
25:5:12] 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

Federal court refuses to dismiss lawsuit filed by 
producer Julius Nasso against actor Steven Seagal, 
complaining that Seagal failed to appear, as agreed, 
in four Nasso-produced movies so Seagal could 
appear instead in “Ticker” and “Exit Wounds” 
 
 Once upon a time, when they lived on Staten 
Island, actor Steven Seagal and producer Julius Nasso 
were neighbors and business partners. Well, 
technically, they weren’t “partners” - they were equal 
shareholders and officers of a corporation named 
“Seagal-Nasso Productions, Inc.” 
 They don’t do business with one another any 
more, though. There may be other reasons too, but one 
reason stands out: Nasso says that Seagal agreed to star 
in four movies Nasso would have produced, but instead 
of doing that, Seagal appeared in “Ticker” and “Exit 
Wounds,” for which Seagal earned $12.5 million while 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

Nasso earned nothing, because Nasso didn’t produce 
either of those movies. What’s worse, Nasso says, their 
corporation spent $1.45 million in connection with the 
four unproduced movies, all of which is now gone, and 
Nasso says he lent another $500,000 to Seagal to help 
the actor pay his tax obligations, none of which has 
been repaid. 
 Nasso made all of this public by filing a lawsuit 
against Seagal in state court in New York. Seagal 
doesn’t live on Staten Island any more, or anywhere in 
New York for that matter. So the actor responded to 
Nasso’s lawsuit by seeking its dismissal on the grounds 
that New York courts do not have personal jurisdiction 
over him. When the state court denied Seagal’s motion, 
he removed the case to federal court where he renewed 
the motion and also argued that Nasso’s complaint 
failed to state a legally-recognized cause of action. 
 In federal court, Seagal’s motion was somewhat 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

successful, but not successful enough to bring the case 
to an end. Judge Charles Sifton has held that his court 
does have personal jurisdiction over Seagal for most of 
Nasso’s claims, and that most of his claims do state 
valid causes of action. As a result, though Judge Sifton 
has dismissed some of Nasso’s claims, most remain, 
and Seagal will have to litigate with his former partner 
in federal court in Brooklyn. 
 Most of Judge Sifton’s unusually lengthy opinion 
addresses the personal jurisdiction issue - an issue that 
turned on facts that are unique to this case. One issue, 
dealt with by the judge in but a single paragraph, is of 
greater interest to those in the movie business. That 
issue was whether Nasso adequately alleged a claim for 
breach of contract, and if so, whether enforcement of 
the alleged contract against Seagal is barred by New 
York’s statute of frauds. 
 Nasso alleged that he agreed to develop, produce 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

and distribute four movies in exchange for a $250,000 
production fee (per movie), and that “Seagal agreed to 
star in them in exchange for the market value of his 
services.” Judge Sifton ruled that “Because it specifies 
the services to be performed and the consideration to be 
paid, the complaint adequately states the material terms 
of the contract,” and adequately alleged Seagal’s 
breach of it. 
 The complaint did not, however, allege that the 
contract was in writing. The judge acknowledged that 
under New York’s statute of frauds, “A contract that 
‘by its terms is not to be performed within one year 
from the making thereof’ is void unless made in 
writing.” The judge also acknowledged that Seagal 
“may be correct that ‘it would defy common sense to 
contend that four feature films would be produced and 
released within one year.’“ 
 Nevertheless, common sense is not what controls 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

in cases like this. Judge Sifton held that “the fact that 
the contract is ‘susceptible of fulfillment within that 
time, in whatever manner and however impractical,’ is 
sufficient to shield the contract from this provision of 
the Statute of Frauds.” As a result, the judge denied 
Seagal’s motion to dismiss Nasso’s breach of contract 
claim. 
 Nasso was represented by Robert Jay Hantman 
of Hantman & Associates, and Daniel C. Marotta of 
Dowd & Marotta in New York City. Seagal was 
represented by Sung-Hee Suh of Schulte Roth & Zabel 
in New York City. 
 
Nasso v. Seagal, 263 F.Supp.2d 596, 2003 
U.S.Dist.LEXIS 13343 (E.D.N.Y. 2003) [ELR 25:5:13] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

Ricky Martin’s Casa Salsa restaurant did not 
infringe copyright or trademark of creator of 
marketing plan for Puerto Rican restaurant, federal 
District Court rules 
 
 There used to be a restaurant in Miami Beach 
called “Ricky Martin’s Casa Salsa.” The restaurant was 
in fact owned in part or authorized by Puerto Rican 
recording artist Ricky Martin. It isn’t open any longer, 
but while it was, the restaurant attracted the unwanted 
attention of a Puerto Rican graduate student named 
Noel Roque Rodriguez. 
 In 1997, Rodriguez wrote a Masters Thesis 
entitled “Market Study for a Hypertheme Restaurant in 
San Juan, Puerto Rico.” In his thesis, Rodriguez 
proposed a Puero Rican restaurant that would have 
been called “Rumba Caribbean.” Apparently, the thesis 
was pretty good, because when Rodriguez submitted it 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

to the Puerto Rico Tourism Company, it told him it 
would endorse his restaurant and include it in its 
international tourism campaigns. 
 Ricky Martin’s Casa Salsa restaurant opened a 
year or so later, with the support of the Puerto Rico 
Tourism Company. According to Rodriguez, his 
“Rumba Caribbean” restaurant and Ricky Martin’s 
Casa Salsa restaurant were substantially similar, and 
Rodriguez inferred that they were, because, he said, the 
Tourism Company gave Martin’s partners a copy of 
Rodriguez’ thesis, and Martin’s partners copied it. 
 Rodriguez had registered his thesis for copyright 
in 1997 and had obtained a “Certificate of Trademark 
Registration” in 1998, apparently for his proposed 
restaurant’s trade dress. With these registrations in 
hand, Rodriguez responded to Ricky Martin’s Casa 
Salsa restaurant by filing a copyright and trademark 
infringement lawsuit in federal court in Puerto Rico. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

However, the case hasn’t gone far. Federal District 
Judge Jamie Pieras has dismissed the case, for failure to 
state a claim. 
 Judge Pieras noted that “the idea of a Puerto 
Rican restaurant is not protected under copyright law.” 
Though some specific aspects of the two restaurants 
were similar, the judge found that those “stem solely 
from the commonality of the subject matter [and are] 
not proof of unlawful copying.” What’s more, there 
were “fundamental differences” between the two 
restaurants. 
 Rodriguez trademark claim didn’t fare any 
better. The judge found that the trade dress features of 
Rodriguez’ restaurant were not distinctive, and thus did 
not warrant protection under the Lanham Act. 
 

Rodriguez v. Casa Salsa Restaurant, 260 F.Supp.2d 
413, 2003 U.S.Dist.LEXIS 7019 (D.Puerto Rico 2003) 
[ELR 25:5:14] 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

Punitive damages may be awarded in copyright 
infringement cases, judge held in recently-published 
decisions in TVT Records vs. Def Jam case 
 
 Earlier this year, TVT Records won a $132 
million jury verdict in a lawsuit against Island Def Jam 
Music (ELR 24:11:6). The verdict consisted of $24 
million in compensatory damages and an additional 
$108 million in punitive damages. With so much at 
stake, it is not surprising that the parties made many 
motions, to which federal District Judge Victor Marrero 
responded with written opinions, several of which 
didn’t see the light of print until after the jury returned 
its verdict (ELR 25:1:18). Some of those opinions dealt 
with the admissibility of specific evidence, and thus 
may be of little interest to others in the entertainment 
industry (ELR 25:4:22). 
 Two opinions, however, dealt with a 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

fundamental issue of copyright law - the availability of 
punitive damages in an infringement case - and thus are 
likely to be of interest to many. Judge Marrero ruled 
that punitive damages may be available in certain kinds 
of copyright cases, including those like TVT’s 
infringement claim against Def Jam. 
 The general rule is that punitive damages are not 
available in copyright cases. As a result, before the 
damages phase of the case, Def Jam requested a jury 
instruction “stating categorically that punitive damages 
are not available at all in copyright infringement cases.” 
Judge Marrero, however, denied Def Jam’s request. 
 The judge acknowledged that in cases where 
statutory damages are available, the usual rule is that 
punitive damages are not, because the amount of 
statutory damages awarded may be increased to punish 
malicious conduct. In this case, though, statutory 
damages were not sought by TVT (and with respect to 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

one of its infringement claims, apparently were not 
available). Thus Judge Marrero had to decide whether 
punitive damages are available in copyright cases 
where compensatory damages and infringer’s profits 
are sought, as they were by TVT. The judge concluded 
that they are, and he so instructed the jury, using the 
model instruction proposed by Leonard B. Sand in 
Modern Federal Jury Instructions (Instruction 86B-20). 
 The judge acknowledged that “some higher 
authority may subsequently have occasion to squarely 
consider this question, at which point, one way or the 
other, a clear answer may emerge.” 
 Before the jury returned its damages verdict, Def 
Jam made a motion for judgment as a matter of law, 
arguing that the evidence was insufficient for the jury 
to return a verdict against it on any of the issues that 
had been tried. Judge Victor Marrero “reserved 
judgment” on the motion until after the verdict, and 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

then, the judge denied the motion, in a recently-
published written opinion. 
 Judge Marrero concluded that evidence had been 
introduced supporting the jury’s punitive damages 
award, including evidence that Def Jam had interfered 
with TVT’s contractual relations and had infringed a 
TVT copyright with malice and recklessness or by 
gross, wanton or willful conduct. 
 The judge also ruled that evidence had been 
introduced during trial supporting the jury’s award of 
compensatory damages on TVT’s breach of contract, 
tortious interference, fraud and copyright infringement 
claims, including evidence supporting the jury’s award 
of damages to TVT for its lost profits and goodwill. 
 TVT Records was represented by James E. 
d’Auguste of Akin Gump Strauss Hauer & Feld in New 
York City. Island Def Jam was represented by Michael 
T. Mervis of Proskauer Rose in New York City. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

TVT Records v. Island Def Jam Music Group, 262 
F.Supp.2d 185, 2003 U.S.Dist.LEXIS 7764 (S.D.N.Y. 
2003); TVT Records v. Island Def Jam Music Group, 
262 F.Supp.2d 188, 2003 U.S.Dist.LEXIS 8963 
(S.D.N.Y. 2003) [ELR 25:5:15] 
 
 
Bridgeport Music doesn’t have to pay attorney’s 
fees of music company it unsuccessfully sued for 
copyright infringement, because music company 
didn’t produce license agreement that defeated 
Bridgeport’s claim until very late in the case 
 
 Songs of Universal, Inc., defeated a copyright 
infringement suit filed against it by Bridgeport Music, 
and did so in a particularly dramatic fashion. It 
produced a written license agreement from Ruthless 
Attack Muzick, the song’s original copyright owner, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

thereby proving that Universal’s use of the song was 
not an infringement, as Bridgeport, the song’s current 
copyright owner, claimed it was. 
 Indeed, the written license from Ruthless Attack 
to Universal was so conclusive that federal District 
Judge Thomas Higgins dismissed Bridgeport’s lawsuit 
without a trial, in response to Universal’s motion for 
summary judgment. This result was particularly 
dramatic, because Universal didn’t file its motion until 
after the deadline for dispositive motions. But Judge 
Higgins granted the motion anyway, precisely because 
it brought the case to a complete end. 
 Actually, it brought the liability phase of the case 
to an end, but not the entire case. That’s because 
Universal then filed a motion for attorney’s fees, which 
it was entitled to claim as the prevailing party. 
 This case is only one of hundreds of cases 
Bridgeport has filed against music publishers and 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

record companies, and not all of them have been 
successful (ELR 23:8:17, 24:11:12, 25:2:14). At least 
once before, Judge Higgins ordered Bridgeport, and its 
sister company Westbound Records, to pay the 
attorney’s fees of a company they had unsuccessfully 
sued for copyright infringement (ELR 25:3:13). 
 This time, however, Judge Higgins gave 
Bridgeport a pass by denying Universal’s request for 
attorney’s fees. Universal didn’t produce the license it 
had obtained from Ruthless Attack until after the close 
of discovery and the deadline for dispositive motions. 
As a result, the judge said that he was “concerned that 
an award of attorney’s fees here might appear to 
sanction [Universal’s] failure to timely discover crucial 
evidence.” 
 Judge Higgins characterized the failure to 
“locat[e] the one document that could have ended this 
litigation long before [Universal’s law firm] spent 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

hundreds of thousands of dollars in attorney’s fees” as a 
“significant oversight” that “weighs heavily against 
awarding fees.” 
 Universal argued that it should receive fees 
because Bridgeport continued to litigate even after it 
was presented with the license agreement. But 
Bridgeport claimed that Universal’s settlement 
demands were “unreasonable,” because it demanded 
that Bridgeport dismiss the case and pay Universal’s 
attorney’s fees of about $150,000. Judge Higgins 
found, however, that Universal proposed to offset its 
fees in this case against any judgment that might be 
obtained by Bridgeport in the hundred or so other cases 
Bridgeport had filed against Universal, or as a credit 
against any settlement of those cases. And the judge did 
“not find this demand unreasonable as an opening offer 
to settle.” 
 Nevertheless, Judge Higgins concluded that “the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

purposes and objectives of the Copyright Act would not 
be measurably advanced by an award of fees in this 
matter.” 
 Bridgeport Music was represented by D’Lesli M. 
Davis of King & Ballow in Nashville. Songs of 
Universal was represented by Thomas H. Dundon of 
Neal & Harwell in Nashville and by Russell J. 
Frackman of Mitchell Silberberg & Knupp in Los 
Angeles. 
 
Bridgeport Music, Inc. v. Songs of All Nations, 261 
F.Supp.2d 968, 2003 U.S.Dist.LEXIS 7833 (M.D.Tenn. 
2003) [ELR 25:5:15] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

The Golf Channel’s “Drive Pitch & Putt” 
competition did not infringe trademark of 
organization that operates identically-titled golf 
skills competition, because title is descriptive and 
has not acquired secondary meaning, federal 
appellate court affirms 
 
 The Golf Channel has emerged from the rough of 
trademark litigation without liability, and without a 
trial, in a lawsuit filed against it by an organization 
known as Kids Golf. At issue in the case was The Golf 
Channel’s use of “Drive Pitch & Putt” as the title of 
junior skills competitions the cable network held in 
1999 and 2000. Kids Golf has used the same “Drive 
Pitch & Putt” title for junior golf skills competitions 
since 1993. 
 Apparently, The Golf Channel’s use of “Drive 
Pitch & Putt” caused some actual confusion. Kids Golf 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

contends that once The Golf Channel began advertising 
its own competition, Kids Golf received more phone 
calls and emails from golfers about The Golf Channel’s 
competition than Kids Golf received for its own 
competition. Kids Golf trademark infringement lawsuit 
against The Golf Channel was an attempt to bring this 
confusion to an end. 
 The Golf Channel responded to Kids Golf 
lawsuit with a motion for summary judgment. Its 
motion was granted by federal District Judge Daniel 
Hurley, in a then-unpublished opinion. Kids Golf 
appealed, but without success. In a one-sentence ruling, 
the Court of Appeals affirmed Judge Hurley’s decision 
“for the reasons stated in [Judge Hurley’s] well-
reasoned order” which the appellate court attached and 
then published. 
 Judge Hurley found that “Drive Pitch & Putt” 
was a descriptive rather than inherently distinctive 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

phrase, because its words “are the names of golf shots.” 
In fact, others - in addition to Kids Golf and The Golf 
Channel - have used those terms in the titles of their 
own golf competitions. 
 Since “Drive Pitch & Putt” was descriptive, Kids 
Golf could claim the phrase as its trademark only if it 
could show that the phrase had acquired secondary 
meaning - that is, only if it could show that golfers 
associate the phrase with competitions conducted by 
Kids Golf in particular. Kids Golf couldn’t do that, 
however. Judge Hurley found that Kids Golf “lacks any 
evidence that the public actually associates the mark 
with Kids Golf’s business.” 
 Since “Drive Pitch & Putt” was descriptive and 
lacked secondary meaning, Kids Golf could not claim 
trademark rights in the phrase, and thus it did not 
matter whether people confused its competition with 
those conducted by The Golf Channel. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

 Kids Golf was represented by Roy R. Watson in 
West Palm Beach. The Golf Channel was represented 
by Donald J. Hayden of Baker & McKenzie in Miami. 
 
Gift of Learning Foundation v. TGC, Inc., 329 F.3d 
792, 2003 U.S.App.LEXIS 7766 (11th Cir. 2003) [ELR 
25:5:16] 
 
  
Television station may have violated California 
statute prohibiting recording of confidential 
communications when station employees secretly 
taped their meetings with doctor for “Caught in the 
Act” segment of news program; but appellate court 
emphasizes that statute only authorizes damages 
from act of taping, not for consequences of 
broadcast 
 

 Dr. Fred L. Lieberman got his moment of fame 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

when he was featured in a segment broadcast by Los 
Angeles television station KCOP during its evening 
news program. The fame he got, however, was not the 
kind that he, or any doctor, would want. Entitled 
“Caught in the Act,” the segment asserted that 
Lieberman had prescribed the controlled substance 
Vicodin without proper medical exams, and it labeled 
him a “drug dealer” and “candy doctor.” 
 The segment was made possible, or at least more 
credible, by the fact that the two “patients” for whom 
Lieberman prescribed Vicodin were KCOP employees 
(or agents), and they taped their meetings with the 
doctor, without his knowledge or consent. 
 Dr. Lieberman alleges that KCOP’s broadcast 
caused him extensive professional damage. In response, 
he sued KCOP for violating a California statute that 
prohibits the recording of confidential communications 
without the consent of “all” parties - though he didn’t 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

sue for defamation or invasion of privacy. 
 KCOP responded with a motion to dismiss, 
under California’s “SLAPP” statute, a statute that 
required Lieberman to provide sufficient evidence to 
establish a prima facie claim, in order to avoid the 
dismissal of his case. The trial court concluded that 
Lieberman did provide sufficient evidence, and thus 
denied KCOP’s motion. 
 The California Court of Appeal has affirmed that 
ruling, but has done so in an opinion that appears to 
severely limit the amount of money Lieberman can 
hope to recover, even if he eventually wins his case. 
 In an opinion by Justice Gary Hastings, the 
appellate court agreed with KCOP that its broadcast 
was protected by the First Amendment. On the other 
hand, Justice Hastings agreed with Lieberman that 
“unlawful news-gathering activity does not enjoy 
constitutional protection to the same extent as news-



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

reporting activity.” KCOP asked the court to create “a 
broad affirmative defense based solely upon a 
legitimate newsgathering motive,” but the court 
“decline[d]” to do so. 
 KCOP also argued that Lieberman alleged that 
his injuries resulted from the broadcast, not from the 
taping, and thus the case should have been dismissed 
for that reason. But Justice Hastings held that the 
confidential-communication statute authorizes an 
award of $5,000 even without proof of actual damages. 
 Even this doesn’t mean that Lieberman will 
necessarily win $5,000, however. He will have to prove 
at trial that he “could have reasonably expected that the 
communications were private.” If he doesn’t do that, 
KCOP will not have violated the confidential-
communication statute, after all. 
 Lieberman was represented by Zev S. Brooks in 
Los Alamitos. KCOP was represented by Jean-Paul 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

Jassy and Gary L. Bostwick of Davis Wright & 
Tremaine in Los Angeles. 
 
Lieberman v. KCOP Television, Inc., 1 Cal.Rptr.3d 
536, 2003 Cal.App.LEXIS 1007 (Cal.App. 2003) [ELR 
25:5:17]  
 
 
Federal court dismisses lawsuit filed by associations 
representing college athletes and coaches 
challenging legality of U.S. Department of 
Education’s “Policy Interpretation” and 
“Clarification” of Title IX ban on sex discrimination 
 
 College wrestling is a full-contact sport, but not a 
revenue-generating sport, participated in by men. These 
three facts explain why five membership associations, 
representing, for the most part, college wrestlers and 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

coaches, attempted the law’s equivalent of a 
“takedown,” in a suit against the U.S. Department of 
Education. 
 The Department of Education is the government 
agency responsible for enforcing Title IX’s ban on sex 
discrimination in programs run by federally-funded 
schools, including athletic programs. According to the 
National Wrestling Coaches Association and its co-
plaintiffs, the Department’s “1979 Policy 
Interpretation” and “1996 Clarification” violate the 
Equal Protection and Due Process clauses of the 
Constitution and exceed the Department’s authority “by 
requiring the very discrimination the statute prohibits.” 
 The Associations’ lawsuit was provoked by its 
belief that the Department’s enforcement of its Policy 
Interpretation and Clarification “lead educational 
institutions to cut men’s sports teams, artificially limit 
the number of participants on men’s teams, and 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

otherwise impermissibly discriminate against men 
based on sex . . . , thereby denying male athletes . . . 
equal protection of the laws.” Because wrestling is not 
a revenue-producing sport, it has been one whose teams 
have been cut by several colleges - a fact that has led to 
several prior cases (ELR 16:3:34, 17:7:12, 21:4:21, 
21:11:17, 23:6:21, 24:4:15, 24:5:16, 24:8:12). 
 The lawsuit sought a court order barring the use 
of “all ‘disparate-impact components’“ of the 
Department’s Policy Interpretation and Clarification, 
until the Department promulgates new rules in the 
manner required by the Administrative Procedure Act. 
 Though the Department isn’t as athletic as the 
Associations, it isn’t without moves of its own, 
especially in federal court. The Department responded 
to the Associations’ complaint with a motion to 
dismiss, arguing that the Associations did not have 
standing to bring the case. The Department’s move was 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

an effective one: federal District Judge Emmet Sullivan 
has granted its motion and dismissed the case, largely 
for the reasons urged by the Department. 
 Judge Sullivan didn’t take the case lightly. It 
took him 48 printed pages to explain why he was 
dismissing it. In a nutshell, though, the judge held that 
the Associations didn’t have standing to assert two of 
their three counts. And though they did have standing 
to assert a third count, that count did not state a legally-
recognized claim. 
 The Associations were represented by Lawrence 
J. Joseph of McKenna Long & Aldridge in Washington 
D.C. The Department of Education was represented by 
Joseph W. LoBue of the U.S. Department of Justice in 
Washington D.C. 
 

National Wrestling Coaches Association v. U.S. 
Department of Education, 263 F.Supp.2d 82, 2003 
U.S.Dist.LEXIS 9677 (D.D.C. 2003) [ELR 25:5:17] 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

Company that licenses artworks from artists for 
reproduction in greeting cards does not have to pay 
use tax to City of Boulder, because license is not a 
transaction for use of tangible personal property, 
Colorado Supreme Court holds 
 
 A greeting card publisher based in Boulder, 
Colorado, does not have to pay that city’s use tax in 
connection with licenses the publisher acquires from 
artists authorizing it to reproduce their artworks in the 
company’s cards. The company - Leanin’ Tree, Inc. - 
had to persuade three different courts that its activities 
were not covered by the city’s tax - a Colorado trial 
court, the Colorado Court of Appeals, and the Colorado 
Supreme Court - because Boulder just wouldn’t give 
up. But all three courts, including the Supreme Court, 
did rule in Leanin’ Tree’s favor, so the publisher’s 
victory finally is sealed. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

 The City of Boulder - like many other state and 
local governments - imposes a tax on the sale of 
tangible personal property, and on the use of such 
property if it is used without being sold. 
 Leanin’ Tree licenses artworks from artists for 
use in the company’s greeting cards. It also borrows 
original artworks, or photographs or digital images of 
them, from the artists, in order to make reproductions 
used in the publishing process. According to Boulder, 
this meant that Leanin’ Tree “used” tangible personal 
property belonging to the artists, and the city assessed a 
use tax on the company for that reason. 
 However, the Colorado Supreme Court ruled 
otherwise. In an opinion by Justice Nathan Coats, the 
court held that the licensing transactions should be 
“[c]onsidered in their totality,” and when they are, “the 
challenged transactions, for which Leanin’ Tree was 
assessed use tax, do not constitute transactions for the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

sale or use of tangible personal property.” 
 Leanin’ Tree was represented by Neal S. Cohen 
of Faegre & Benson in Boulder. The City of Boulder 
was represented by Jean E. Dubofsky of the Office of 
City Attorney in Boulder. 
 Editor’s note: California also imposes a tax on 
the sale or use of personal property, and it too has 
sought to collect that tax in connection with copyright 
licensing transactions. In 2001, the California Supreme 
Court ruled in favor of the taxpayer (in that case, the 
licensor) - for the most part (ELR 23:3:12). That is, the 
California Supreme Court did not use the same totality-
of-the-transaction test used by the Colorado Supreme 
Court. Instead, the California Supreme Court divided 
the licensing transaction into two parts, and decided 
that the portion of the license fee attributable to 
reproduction rights is not taxable, while the portion of 
the fee attributable to the value of the licensor’s 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

temporary possession of the original work is taxable. 
(The movie industry in California hasn’t had to pay use 
taxes, because one section of its tax statute specifically 
exempts leases of movie and television films and 
tapes.) In its decision in the Leanin’ Tree case, the 
Colorado Supreme Court surveyed practices in other 
states, including California, and decided that the 
totality-of-the-transaction test was preferable. 
 
City of Boulder v. Leanin’ Tree, Inc., 72 P.3d 361, 2003 
Colo.LEXIS 565 (Colo. 2003) [ELR 25:5:18] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

Signed waiver of liability form doesn’t protect 
United States Fencing Association from tort lawsuit 
filed by injured fencer, even though injury occurred 
in California where waiver would be valid, because 
waiver is invalid under laws of New York where 
fencer resides and Colorado where Association is 
headquartered 
 
 The United States Fencing Association is going 
to have to defend itself on the merits, in a tort lawsuit 
filed against it by amateur fencer Erin O’Connor. That 
is the consequence of a ruling by federal District Judge 
Edward Korman who has denied a motion for summary 
judgment filed by the Association. 
 The Association sponsors fencing tournaments 
throughout the United States. The Association’s 2001 
Summer National Championships took place in 
Sacramento, California. While participating in that 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

event, O’Connor injured her knee quite badly when she 
slipped on what she alleges was a defective or 
improperly anchored fencing strip. That injury is what 
prompted the tort lawsuit the Association hoped to 
bring to an abrupt end with its summary judgment 
motion. 
 The Association based its motion on two waiver 
of liability forms O’Connor had signed, one when she 
first joined the Association, and another when she 
entered the tournament in which she was injured. 
O’Connor did not deny signing the waivers. She 
argued, however, that they are “void and unenforceable 
as against public policy.” 
 Though the United States is but a single country, 
the question of whether waivers are enforceable 
depends on where the question is asked - or, more 
precisely, on which state’s law answers the question, 
because the enforceability of waivers is a question of 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

state rather than federal law. 
 The Association argued that O’Connor’s waiver 
should be enforceable, because her injury took place in 
California, and “Under California law, express waivers 
of liability signed as a condition of participating in 
recreational athletic activities are valid and 
enforceable.” O’Connor, on the other hand, argued that 
Judge Korman should apply the law of New York 
because that is where she resides, or the law of 
Colorado because that is where the Association is 
headquartered. Under the laws of both of those states, 
her waivers would be against public policy and thus 
unenforceable. 
 In an opinion that may some day find its way 
into law school casebooks on conflicts of laws, Judge 
Korman agreed with O’Connor. After thorough 
analysis, he concluded that California has little if any 
interest in whether a New York resident is entitled to be 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

compensated for her injuries by a Colorado 
organization. On the other hand, New York has a great 
interest in whether one of its residents is compensated 
for her injuries. For that reason, the judge concluded 
that New York law applies, especially because it 
produces the same result as Colorado law. The result is 
that O’Connor’s waiver is unenforceable. 
 The case will therefore proceed on the question 
of whether the fencing strip was defective or 
improperly anchored by the Association - factual 
contentions which the Association denies. 
 O’Connor was represented by Gary Port in 
Cedarhurst, New York.  
 
O’Connor v. United States Fencing Association, 260 
F.Supp.2d 545, 2003 U.S.Dist.LEXIS 7446 (E.D.N.Y. 
2003) [ELR 25:5:18] 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

Operator of Casino de Monte Carlo in Monaco is 
entitled to trademark protection in United States, 
because it uses “Casino de Monte Carlo” mark in 
U.S. to sell casino services to U.S. citizens, federal 
Court of Appeals rules in decision affirming order 
transferring website domain names to casino 
operator 
 

 The company that operates the Casino de Monte 
Carlo in Monaco is embroiled in a domain name 
dispute with a French national who owns websites that 
have domain names that include some portion of the 
term “Casino de Monte Carlo.” The dispute involves 
the United States in just two ways: the contested 
domain names are registered with a domain-name 
registrar in the United States; and the casino operator 
uses the “Casino de Monte Carlo” trademark, from an 
office in New York City, to market the casino to U.S. 
citizens. Despite these tenuous connections to the U.S., 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

the dispute has been decided under U.S. law by U.S. 
federal courts, which have ruled in favor of the casino 
operator and against the website owner. 
 The first round of this international dispute was a 
WIPO proceeding under its Uniform Dispute 
Resolution Policy (ELR 22:1:4). That proceeding 
resulted in an order transferring the website domain 
names from the website owner to the casino operator. 
 Displeased with this result, the website owner 
filed a lawsuit in federal court in Virginia, seeking a 
judicial declaration that it was entitled to use of 
“Casino de Monte Carlo,” despite the UDRP decision. 
This was something the website operator had the right 
to do under the U.S. Anticybersquatting Consumer 
Protection Act. But the outcome of the case wasn’t the 
one the website owner hoped for. District Judge T.S. 
Ellis ruled in favor of the casino operator on its 
trademark infringement and cybersquatting 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

counterclaims, awarded it statutory damages, and 
ordered the transfer of most of the contested domain 
names. 
 The website owner appealed, but once again did 
not prevail. Judge Michael Luttig rejected the website 
owner’s arguments that the casino operator does not 
own a valid U.S. trademark. One argument was that the 
casino operator doesn’t use the “Casino de Monte 
Carlo” in “commerce,” as required for protection in the 
U.S. by the Lanham Act. This was so, the website 
owner asserted, because the mark was used in the U.S. 
only for advertising, which is not a sufficient use for 
protection, while its use for casino services, which 
would be sufficient, took place only in Monaco. 
 In what appears to be a precedent-setting 
opinion, Judge Luttig has ruled that “while [the casino 
operator’s] promotions with the United States do not on 
their own constitute a use in commerce of the ‘Casino 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

de Monte Carlo’ mark, the mark is nonetheless used in 
commerce because United States citizens purchase 
casino services sold by a subject of a foreign nation, 
which purchases constitute trade with a foreign nation 
that Congress may regulate under the Commerce 
Clause. And [the casino operator’s] promotions ‘use or 
display the mark in the sale or advertising of these 
services . . . rendered in commerce.” In other words, the 
casino operator is entitled to U.S. trademark protection 
for its “Casino de Monte Carlo” mark. 
 The website owner also argued the mark wasn’t 
protectible, because it is “merely geographically 
descriptive.” Geographically descriptive marks are, 
however, entitled to protection if they have acquired 
secondary meaning. And Judge Luttig agreed that the 
casino operator had shown that “Casino de Monte 
Carlo” has acquired secondary meaning. 
 Finally, Judge Luttig also agreed the evidence 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

showed that ordinary consumers would be confused by 
the websites’ domain names and their use of pictures 
and renderings of the actual Casino de Monte Carlo. 
 Judge Diana Gribbon Motz dissented, in a 
lengthy decision that describes Judge Luttig’s majority 
opinion as “unprecedented.” Judge Motz argued that 
Judge Luttig held that “the protection of United States 
trademark law extends to a mark used exclusively in 
Monaco by a company incorporated there.” Much of 
Judge Luttig’s majority opinion rebuts Judge Motz’s 
argument that the mark wasn’t used in the U.S. 
 The website owner was represented by Anthony 
James DeGidio, Jr., in Toledo. The casino operator was 
represented by George Reynolds Hedges of Quinn 
Emanuel Urquhart Oliver & Hedges in Los Angeles. 
 

International Bancorp v. Societe des Bains de Mer, 329 
F.3d 359, 2003 U.S.App.LEXIS 9566 (4th Cir. 2003) 
[ELR 25:5:19] 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

Disney is “common carrier” while operating 
“Indiana Jones” attraction at Disneyland, 
California appellate court rules in case filed by 
estate of woman who died of injury suffered while 
riding the attraction 
 
 The Walt Disney Company is a media and 
entertainment company, and also a “common carrier,” 
like a bus or taxicab operator, at least while it operates 
certain rides at Disneyland. A California Court of 
Appeal has so held, in a lawsuit filed against Disney by 
the estate of a woman who died after suffering a serious 
brain injury while riding the “Indiana Jones” attraction 
at the company’s theme park in Anaheim. 
 The estate’s complaint alleged several causes of 
action, two of which were based on a California statute 
that provides that “A carrier of persons for reward must 
use the utmost care and diligence for their safe carriage. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

. . .” This statute requires common carriers to use more 
care than those who aren’t, so if the statute applies to 
Disney’s operation of the “Indiana Jones” ride, it will 
be easier for the woman’s estate to recover. 
 No doubt for that very reason, Disney demurred 
to the estate’s common carrier causes of action. (A 
“demurrer” is a motion to dismiss for failure to state a 
recognized claim, under California law.) Though the 
trial court agreed that the literal wording of the statute 
made it appear to apply to “Indiana Jones,” it said that 
it would be “counter-intuitive” to apply it. The trial 
court ultimately decided that the statute doesn’t apply 
to Disney, because the transportation feature of the 
“Indiana Jones” ride was merely an “incidental 
consequence of what is essentially entertainment and a 
thrill ride.” 
 However, in an opinion by Justice Candace 
Cooper, the Court of Appeal reversed (technically, it 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

granted the estate’s petition for a writ of mandate). 
Justice Cooper held that “under the plain language of 
the statute, [Disney] is a common carrier.” 
 This case is not the first time Disney has been 
held to be a common carrier while operating 
Disneyland rides. In 1995, a federal District Court held 
that California’s common carrier statute applied in a 
case involving injuries suffered on Disneyland’s 
“Pirates of the Caribbean” (ELR 16:12:25). And as 
long ago as 1962, a California Court of Appeal applied 
the common carrier statute in a case involving 
passengers injured on “The Surrey with the Fringe on 
Top” attraction in Disneyland. These cases persuaded 
Justice Cooper that the California legislature intended 
the statute to apply to amusement park rides, because 
the legislature could have, but didn’t, amend the statute 
after these cases were decided. 
 The deceased woman’s estate was represented by 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

Barry B. Novack in Beverly Hills. Disney was 
represented by Richard A. Derevan of Snell & Wilmer 
in Irvine. 
 
Gomez v. Superior Court, 1 Cal.Rptr.3d 860, 2003 
Cal.App.LEXIS 1051 (Cal.App. 2003) [ELR 25:5:20] 
 
 

DEPARTMENTS 
 
Entertainment Lawyer News: 
 
 Kent Klavens promoted to Senior VP, Legal 
and Business Affairs, at Famous Music. Famous 
Music has promoted Kent Klavens to Senior Vice 
President, Legal and Business Affairs. Famous Music is 
the worldwide music publishing division of Viacom’s 
Paramount Pictures. Klavens is responsible for the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

negotiation and drafting of all acquisition agreements, 
the supervision of contract administration, the handling 
of all litigation matters, and the coordination of 
company legal matters involving Viacom and 
Paramount Pictures. He reports directly to Ira Jaffe. 
Klavens is based in Los Angeles. He joined Famous 
Music in 1991 as Senior Director, Legal and Business 
Affairs, and was promoted to the position of Vice 
President in 1993. Klavens has been instrumental in 
concluding agreements with such major 
songwriter/artists and songwriter/producers as Bjork, 
Boyz II Men, Gavin Rossdale of Bush, Paula Cole, 
Eminem, Irv Gotti, Linda Perry, POD and Busta 
Rhymes, as well as a worldwide subpublishing 
agreement with BMG Music Publishing. Prior to 
joining Famous, Klavens was in private practice for 13 
years. He earned his undergraduate degree from the 
University of Pennsylvania in Philadelphia, and 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

received his J.D. degree from Southwestern University 
School of Law in Los Angeles. [ELR 25:5:21] 
 
 
In the Law Reviews: 
 
Berne Goes to the Movies: Moral Rights Equivalents in 
the United States by Corey Field, 132 Copyright World 
23 (2003) (www.ipworldonline.com) 
 
Making It Stick: English Court Rules on Incidental 
Copying by Adam Khan, 132 Copyright World 12 
(2003) (www.ipworldonline.com) 
 
Entertainment and Sports Lawyer, a Publication of the 
ABA Forum on the Entertainment and Sports 
Industries, www.abanet.org/forums/entsports/esl.html, 
American Bar Association, 750 N. Lake Shore Drive, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

Chicago, IL 60611-4497,  has published Volume 21, 
Number 2 with the following articles: 
 
Profit Participation in the Motion Picture Industry by 
Joe Sisto,  21 Entertainment and Sports Lawyer 1 
(2003) (for address, see above) 
 
Designing Manager Contracts for Musicians by Kent 
Newsome, 21 Entertainment and Sports Lawyer 1 
(2003) (for address, see above) 
 
Reality Check: When Will Two TV Shows in the Same 
Genre Be Considered Substantially Similar under 
Copyright Law? by Thomas A. Smart, Mark D. Godler 
and Kerren R. Misulovin, 21 Entertainment and Sports 
Lawyer 1 (2003) (for address, see above) 
 
Virtual Kiddie Porn: A Real Crime? An Analysis of the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

PROTECT Act by Joseph J. Beard, 21 Entertainment 
and Sports Lawyer 3 (2003) (for address, see above) 
 
The Entertainment Law Review, published by Sweet 
and Maxwell, www.sweetandmaxwell.co.uk, has issued 
Volume 14, Issue 6 with the following articles: 
 
BHB and Jockey Club-OFT Preliminary Ruling by 
Ieuan Jolly, 14 Entertainment Law Review 125 (2003) 
(for website, see above) 
 
Online Music-P2P Aftershocks by Aredhel Stokes and 
Jason Rudkin-Binks, 14 Entertainment Law Review 
127 (2003) (for website, see above) 
 
Radio Broadcasting of Foreign Repertoire. Matters of 
Collective Management. Who is Entitled to Collect the 
Equitable Remuneration, How and Why? by Kriton 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

Metzxopoulos and Fotini Stathopoulos, 14 
Entertainment Law Review 132 (2003) (for website, 
see above) 
 
What’s in a Name? Revisited by Leonard D. Duboff, 14 
Entertainment Law Review 136 (2003) (for website, 
see above) 
 
“Freedom is Nothing Else but a Chance to be Better”: 
.se as an Example for the Liberalised ccTLD by Jan 
Gerd Mietzel and Bjorn Groening, 14 Entertainment 
Law Review 138 (2003) (for website, see above) 
 
Substantiality of Television Broadcasts in Australia by 
Megumi Ogawa, 14 Entertainment Law Review 144 
(2004) (for website, see above) 
 
Confidentiality’s OK! by Gayle Curry, 14 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

Entertainment Law Review 148 (2003) (for website, 
see above) 
 
False Product Endorsement by Stephen Sampson, 14 
Entertainment Law Review 150 (2003) (for website, 
see above) 
 
Comparative Advertising by Chris McLeod, 14 
Entertainment Law Review 152 (2003) (for website, 
see above) 
 
The Case of Arsenal Football Club v Matthew Reed 
Continues... by Simon Miles, 14 Entertainment Law 
Review 153 (2003) (for website, see above) 
 
Sony Music Entertainment (UK) Ltd v. 
Easyinternetcafe Ltd by Malissa Ritchie, 14 
Entertainment Law Review 155 (2003) (for website, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

see above) 
 
Book Review: International Protection of Performers’ 
Rights by Owen Morgan, 14 Entertainment Law 
Review 157 (2003) (for website, see above) 
 
Book Review: Author’s Right Law of Music in Prussia 
(1820-1840) Vol. 2 of the series by Friedemann 
Kawohl, 14 Entertainment Law Review 158 (2003) (for 
website, see above) 
 
Voice Misappropriation in California-Bette Midler, 
Tom Waits, and Grandma Burger by Edwin F. 
McPherson, University of Miami Business Law Review 
43 (2003) 
 
Is Vanna White Really So Dangerous? An Empirical 
Assessment of the Impact of White v. Samsung 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

Electronics on Parody and Advertising by Tom 
Bellamore, University of Miami Business Law Review 
53 (2003) 
 
“A Prologue to a Farce or a Tragedy”? A Paradox, a 
Potential Clash: Digital Pirates, The Digital Millennium 
Copyright Act, The First Amendment & Fair Use by 
David V. Lampman, II, 38 Gonzaga Law Review 367 
(2002/03) 
 
Privacy, Confidence and Horizontal Effect: “Hello” 
Trouble by Johnathan Morgan, 62 The Cambridge Law 
Journal (2003) (published by Cambridge University 
Press for the Faculty of Law, University of Cambridge) 
 
Criminal Copyright Infringement by I. Trotter Hardy, 
11 William & Mary Bill of Rights Journal 305 (2002) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

Harmony or Discord? The Pressure toward Conformity 
in Interntional Copyright by Matt Jackson, 43 IDEA: 
The Journal of Law & Technology  607 (2003) 
(published by Franklin Pierce Law Center, 2 White 
Street, Concord, NH 03301, 603-228-1541) 
 
The Easyinternetcafe Decision by Kevin Garnett Q. C., 
25 European Intellectual Property Review 426 (2003) 
(www.sweetandmaxwell.co.uk) 
 
Accounting for the Slow Growth of American Privacy 
Law by Rodney A. Smolla, 27 Nova Law Review 289 
(2002) 
 
No-Fault Publicity: Trying to Slam the Door Shut on 
Privacy-The Battle Between the Media and the 
Nonpublic Persons It Thrusts into the Public Eye by 
Adam Chrzan, 27 Nova Law Review 341 (2002) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 25, NUMBER 5, OCTOBER 2003 

When Time Stands Still: An Argument for Restoring 
Public Figures to Private Status by Olympia R. Duhart, 
27 Nova Law Review 365 (2002) 
 
First in Write: Press Rights Prevail Over Privacy 
Interests in Bartnicki v. Vopper by Debra A. Spungin, 
27 Nova Law Review 387 (2002) 
 
Copyright Law as a Silencing Restriction on 
Noninfringing Materials: Unveiling the Scope of 
Copyright’s Diversity Externalities by Guy Pessach, 76 
Southern California Law Review 1067 (2003) 
[ELR 25:5:21] 
 


