
ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

BUSINESS AFFAIRS 
 

Raising Film Financing by Betting the Box 
by Schuyler M. Moore 

 
 This article suggests a model for film companies 
to (a) limit their risk on films and (b) raise film 
financing. But first, some background: Many film 
companies want to reduce their risk on films, 
particularly large budget ones. Reducing risk avoids the 
company going down for the count if the film flops, 
and it permits the company to spread precious cash 
over a wider number of films. Perhaps the most 
common way to achieve risk reduction at present is to 
enter into split-rights transactions, where two or more 
companies co-finance a film, with one taking domestic 
rights, and one or more taking foreign rights. Even 
when these deals involve a sharing of profits between 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

the two territories, the net result is to give valuable 
distribution rights, and about half the profits, to 
competitors. This approach has become widespread, 
including for "Titanic," "Cast Away," "The Hours," 
"Tomb Raider," "XXX," and "Terminator 3." While 
this approach achieves the desired goal, it is somewhat 
like selling off the family jewels as a hedge against 
volatility in the diamond market. Film companies are in 
the business of owning and exploiting film rights, and 
if there were a logical way to reduce risk while keeping 
the rights, they would jump at it. 
 Historically, a great way to hedge risk while 
retaining film rights was to raise equity through public 
or private film funds, starting with Silverscreen for 
Disney in the 1980's. But these funds have long gone 
the way of the dinosaur. While it is common to blame 
the demise of these funds on the loss of the tax 
deduction for "passive losses" under the 1986 tax act, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

the passive loss rules generally do not apply to 
corporate investors; if the transactions made sense, 
there would still be a well-funded market for them. The 
true reason for the absence of these funds is that most 
funds felt victimized by opaque Hollywood accounting. 
Just watch investment bankers shudder when you offer 
them a share of a film's net profits. Eddie Murphy's 
great quip - calling a share of net profits "monkey 
points" - best summarizes the vast public perception of 
what it means to invest in films. It is for this reason that 
the U.S. equity market for film financing has dried up.  
 Yes, there are still some equity investors out 
there, but they are far and few between, ranging from 
random rich star-struck investors to German or U.K 
film funds. But because of Adam Smith's immutable 
law of supply and demand, these equity sources often 
ask for more than film companies are willing to pay. It 
behooves film companies to come up with a solution 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

that vastly increases supply, bringing prices down, 
rather than muddling through looking for needles in 
haystacks. The strong film companies can, of course, 
raise debt financing, but aside from outright default, 
debt does not shift risk. What is needed is equity 
financing. 
 So here's a suggestion for an approach that might 
revitalize the U.S. equity market for films: End the 
accounting miasma, and tie the investors' return directly 
to a percentage of the gross domestic box office 
receipts to the theaters ("Domestic Box") for the film. 
This approach raises the curtain of negativity and doubt 
that surrounds Hollywood accounting and leaves a 
spotlight on the glamour and thrill of "owning a piece" 
of a film. Talk about transparent accounting - all the 
investor would have to do is open the trades. 
Accounting statements and audits would be history. 
The film company would pay the investors the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

specified percentage of Domestic Box, even though 
there is only an indirect link between Domestic Box 
and the film company's ultimate net profits. From the 
film company's perspective, this transaction hedges 
risk, which is exactly what it wants to do. To some 
extent, the transaction resembles a simple wager about 
the box office results of a film, and this is something 
everyone can understand to the point of being common 
coffee klatch chatter, so it would open the investment 
door to the general public. There is even an on-line 
service (BetWWTS.com) that allows the public to place 
bets on the Domestic Box of large films, and film 
companies should be tapping into this potential 
financing source. It could be done across a slate of 
films or film-by-film, with investors placing their bets 
on particular films of their choice. Once the market 
became efficient, investors could place their bets and 
invest up to perhaps the day before a film's release. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

 A simple example may best illustrate this 
suggestion: Assume that a studio wants to produce a 
$100 million film, but it wants to limit its risk to $50 
million. One approach would be to sell off all foreign 
rights to one or more other film companies for $50 
million, but it will lose foreign rights forever to 
competitors and with it about half the potential profits 
from the film. Instead, it raises $50 million of equity 
with a film fund that provides the investors with a 
payment equal to 50% of the Domestic Box. If the film 
flops and comes in with a Domestic Box of $10 
million, the studio pays the investors $5 million, keeps 
the $45 million balance of the investment, and is happy. 
If the film has a Domestic Box of $100 million, the 
studio pays the investors a break-even payment of $50 
million, and the studio is happy because it will keep 
worldwide rights and profits to a successful film. If the 
film scores big and has a Domestic Box of $200 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

million, the studio will pay the investors $100 million, 
and the studio is still happy because paying an extra 
$50 million to the investors is cheaper than losing all 
foreign rights and half the profits on this blockbuster 
forever to competitors, which was the alternative. 
 More good news all around is the accounting and 
tax treatment of the transaction. For accounting 
purposes, the investment will be treated either (a) as a 
reduction in the cost of the film, with any payment 
owed to the investor being added to the cost of the film 
when accrued or (b) as equity, thus lowering the film 
company's debt/equity ratio, which is an even better 
result than off-balance sheet financing, which has no 
impact on the company's debt/equity ratio. For tax 
purposes, the investment should be treated as a tax-free 
equity contribution. There is some risk of the 
transaction being treated as a taxable sale of a future 
income stream, but this result can be avoided by 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

structuring the transaction as a partnership for tax 
purposes with the film company. Any loss should be 
deductible to the investors as an ordinary loss, although 
any profit should be taxable as ordinary income, not 
capital gain. 
 In all cases, the transaction will be treated as the 
offering of "securities" by the film company, so it must 
be careful to comply with the securities laws. This is 
the one significant hurdle to creating enough volume 
for an efficient market. In the beginning, the easiest 
approach is to use only "private offerings" to 
"accredited investors." If the market and size of the 
offering justifies it, the next step would be to do a 
registered offering, perhaps even with public trading. 
(Imagine having to add "Film Futures" to the Chicago 
Exchange.) 
 In order for these transactions to work, the 
investment must be refundable with interest if the film 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

does not end up with the promised key cast and director 
or does not get a theatrical release on a minimum 
number of screens by a specified date. Because the film 
company will be required to make payments to the 
investors (whether due to the film not meeting the 
promised conditions or based on Domestic Box) 
regardless of actual net profits received by the film 
company, the company will have to either (a) have a 
strong enough balance sheet to make the investors 
happy or (b) hold the investment in escrow until the 
Domestic Box results are in, precluding the investment 
from being used to cash flow production. Even if the 
investment is escrowed, the investors still will be 
relying on the film company to pay any amounts owed 
to them in excess of the investment if the Domestic 
Box is high enough. These factors militate toward 
making this transaction easier for the studios (the rich 
get richer), but it is not beyond the reach of well-heeled 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

independents. 
 Would it work? Bet on it. 
(Schuyler Moore is a partner in the Los Angeles office 
of Stroock & Stroock & Lavan LLP (and can be 
reached at smoore@stroock.com). He is a frequent 
contributor to the ENTERTAINMENT LAW 
REPORTER, and is the author of THE BIZ: THE 
BASIC BUSINESS, LEGAL AND FINANCIAL 
ASPECTS OF THE FILM INDUSTRY (Silman-James 
Press), TAXATION OF THE ENTERTAINMENT 
INDUSTRY (Panel Publishers), and WHAT THEY 
DON'T TEACH YOU IN LAW SCHOOL (William S. 
Hein & Co.). He is also an adjunct professor at the 
UCLA School of Law, teaching Entertainment Law.) 
[ELR 24:12:4] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

INTERNATIONAL DEVELOPMENTS 
 
British court holds Hello! magazine liable for 
"breach of confidence" for publishing unauthorized 
photos of wedding of Michael Douglas and 
Catherine Zeta-Jones; damages and liability of 
paparazzo's California-based photo agency still to 
be determined 
 
 Michael Douglas and Catherine Zeta-Jones have 
won the liability phase of their lawsuit against Hello! 
magazine - a lawsuit they filed as soon as they learned 
that Hello! intended to publish unauthorized 
photographs taken by a paparazzo during the couple's 
wedding at the Plaza Hotel in New York City. The 
Chancery Division of the British High Court of Justice 
has held the British magazine liable for "breach of 
confidence." 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

 Still to be decided are the amount of the damages 
Douglas and Zeta-Jones will be awarded, and whether 
the paparazzo's California-based photo agency will be 
held liable as well. 
 Douglas and Zeta-Jones had sold exclusive rights 
to their wedding photos to OK! magazine - a fierce 
competitor of Hello! - for £1 million ($1.6 million), so 
the lawsuit was filed in part to protect that 
"commercial" interest. Indeed, OK! joined the newly-
married couple as a third claimant and also was 
victorious in the liability phase. OK! in fact may be 
awarded even greater damages than Douglas and Zeta-
Jones. 
 But the case was not just about money. Douglas 
and Zeta-Jones had in fact rejected an even more 
lucrative offer from Hello! for £1.5 million ($2.4 
million), in part because Hello! wanted to send its own 
photographers to the wedding. OK!, on the other hand, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

was satisfied to publish photos that were taken by the 
couple's own photographers and were selected for 
publication by Douglas and Zeta-Jones themselves. 
 On the day the case was filed in November 2000, 
Douglas, Zeta-Jones and OK! obtained (what in the 
United States would be called) a temporary restraining 
order, by telephone. That order was followed by an 
interlocutory injunction (the equivalent of a U.S. 
"preliminary injunction") after a hearing before a 
Division of the Queens Bench. 
 Hello! immediately took that injunction to the 
U.K. Court of Appeal, with mixed results. The Court of 
Appeal created British legal precedent by ruling that 
Douglas and Zeta-Jones have a "right of privacy" under 
British law; and that much of the Court of Appeal's 
decision hurt Hello! On the other hand, the Court of 
Appeal vacated the injunction, ruling that money 
damages would be an adequate remedy in this 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

particular case, if the photos were published (ELR 
22:10:8). This enabled Hello! to publish the photos 
after all, and it did, thus setting the stage for the just-
concluded liability phase of the case. 
 The case was heard by Mr. Justice Lindsay. The 
trial took 20 courtroom days over a six-week period, 
and resulted in a written decision of almost 80 pages. 
Much of Justice Lindsay's decision is devoted to a 
detailed recitation of the facts - one that reads much 
like a New Yorker magazine article. For what might 
have been a simple invasion of privacy case, the facts 
were unusually dramatic. They included surprisingly 
elaborate precautions taken by Douglas and Zeta-Jones 
in an ultimately unsuccessful effort to prevent 
unauthorized photos of their wedding. The facts also 
included surprisingly devious steps taken by Hello!, 
after the lawsuit was filed, to mislead the courts about 
the role the magazine played in having paparazzi sneak 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

into the wedding, in order to shoot the photos Hello! 
eventually published. 
 Justice Lindsay's legal conclusions were 
surprising too, for two reasons: first, because they were 
so conservative; and second, because despite Justice 
Lindsay's conclusion that "the case advanced by Hello! 
. . . was a false one," no consequences flowed from 
that. Instead, Justice Lindsay ruled in favor of Douglas, 
Zeta-Jones and OK! on their "breach of confidence" 
and "Data Protection Act" claims, rejecting their other 
claims, including those for invasion of privacy and for 
exemplary and aggravated damages. 
 Justice Lindsay found that the wedding was "a 
valuable trade asset, a commodity the value of which 
depended, in part at least, upon its content at first being 
kept secret and then on its being made public in ways 
controlled by Miss Zeta-Jones and Mr. Douglas for the 
benefit of them and of [OK!]" For this reason, the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Justice concluded, photos of the wedding were entitled 
to "confidentiality." Moreover, the paparazzo who took 
the unauthorized photos "knew (or at the very least 
ought to have known) that the Claimants reasonably 
expected the private character of the event and 
photographic representation of it to be protected." 
 Hello! knew too that OK! had an exclusive 
contract to publish wedding photos, and Hello! knew 
that "elaborate security procedures" had been taken "to 
protect the secrecy of the event." Nevertheless, Hello! 
"indicated to paparazzi in advance that [Hello!] would 
pay well for photographs and [Hello!] knew the 
reputation of the paparazzi for being able to intrude." 
 These and other factors satisfied "all the 
elements of a successful case in breach of confidence." 
But Hello! argued that it had a right of "freedom of 
expression," based on the U.K.'s implementation of the 
Human Rights Convention in 1998 in the U.K. Human 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Rights Act. That Act does protect freedom of 
expression; but it also requires regard to be given to 
"any relevant privacy code." In the U.K., the Press 
Complaints Commission has adopted a code that 
requires respect for "private and family life," and 
prohibits journalists from obtaining "pictures through 
misrepresentation and subterfuge." In this case, Justice 
Lindsay found that the unauthorized wedding photos 
were "obtained by misrepresentation and subterfuge." 
As a result, Hello!'s right to freedom of expression was 
"overborne" by the rights of Douglas, Zeta-Jones and 
OK! "under the law of confidence," the Justice 
concluded. 
 Justice Lindsay did not base his ruling on the law 
of privacy. Given the Court of Appeal's earlier ruling in 
this case that British law now recognizes such a right, 
Justice Lindsay's decision not to rely on privacy law 
was surprising. But he ruled as he did, in part, because 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

he concluded that Douglas, Zeta-Jones and OK! would 
not have been entitled to any greater recovery under 
privacy law than under breach of confidence law. 
Moreover, Justice Lindsay expressed the view that 
privacy law is "so broad" that "the subject is better left 
to Parliament." 
 Justice Lindsay's decision dealt only with 
liability, not damages. According to news reports, the 
amount of damages to be awarded will be decided in a 
trial to be held in July. 
 Also left for later proceedings is the question of 
whether the photo agency that represented the 
paparazzo who took the unauthorized photos also will 
be held liable. The photos were taken by British-born 
but California-based photographer Rupert Thorpe, 
whose photo agent was California-based Philip Ramey. 
Ramey - himself a paparazzo of note - was the one who 
dealt with Hello! in negotiating a $188,000 fee for the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

photos and in transmitting the photos by computer from 
the United States to Hello!'s London office. Though 
Thorpe was not named as a defendant, Ramey was. 
 At first, it appeared that Ramey would avoid 
potential liability, because he was served in the United 
States. A lower court set aside service on him, on the 
grounds that nothing Ramey did was done in Britain, 
and thus British courts did not have jurisdiction over 
him. The Court of Appeal, however, ruled otherwise. It 
held that the allegation against Ramey was that he 
"agreed to obtain photos by unlawful means with a 
view to their unlawful publication," and thus it was 
alleged that participated in "unlawful" activities that 
took place in Britain. These allegations, the Court of 
Appeal held, were sufficient to give British courts 
jurisdiction over Ramey. But that decision came too 
late to include Ramey in the already-scheduled trial 
against Hello!. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

 Douglas, Zeta-Jones and OK! were represented 
by M. Tugendhat Q.C. and D. Sherborne (instructed by 
Messrs Theodore Goddard). Hello! was represented by 
J. Price Q.C. and G. Fernando (instructed by Messrs 
Charles Russell). A co-defendant was represented by 
H.T.M. Mulcahy (Solicitor Advocate of Messrs Reed 
Smith). Philip Ramey was represented by John Jarvis 
QC and Jonathan Nash (instructed by Messrs Reed 
Smith). 
 
Douglas v. Hello! Ltd., [2003] EWHC 786 (Ch), 
available at 
http://www.courtservice.gov.uk/judgmentsfiles/j1700/d
ouglas_v_Hello!.htm (liability decision); Douglas v. 
Hello! Ltd., [2003] EWCA Civ 139, available at 
http://www.courtservice.gov.uk/judgmentsfiles/j1553/d
ouglas_v_Hello!.htm (jurisdiction over Ramey 
decision)[ELR 24:12:6] 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

 
 

RECENT CASES 
 
Television writers' age discrimination lawsuits 
against networks, production companies and talent 
agencies are dismissed 
 
 In the fall of the year 2000, more than two dozen 
television writers filed a massive lawsuit against fifty 
production companies, networks and talent agencies. 
All of the writers were 40 years of age or older, and 
their case alleged that they had been discriminated 
against on account of their age. 
 As originally filed in federal court in Los 
Angeles, the writers' complaint alleged claims under: 
two federal statutes - the Age Discrimination in 
Employment Act, and the Labor Management Relations 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Act; two state statutes - the California Fair 
Employment and Housing Act, and the New York State 
Human Rights Law; and the common law. 
 Now, some two and a half years later, the case is 
no closer to being resolved than it was when first filed, 
because it has been dismissed, twice, by two different 
courts. However, both times, at least some of the 
writers' claims were dismissed without prejudice, so 
they may be amended and filed again, if the writers 
choose to do so. 
 The lead plaintiff in the first case was Emmy 
Award winning writer Tracy Keenan Wynn. He was 
joined at the outset by 27 other television writers, and 
later by 22 more. Their claims were similar but not 
identical. That is, all alleged that they had been 
discriminated against as television writers because of 
their age. But not all of them had sought employment 
from the same production companies; indeed, after a 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

while, some stopped seeking employment at all as 
television writers. And some were represented by talent 
agencies, while others were not. In fact, some alleged 
that they were dropped by their agents and couldn't get 
other agencies to represent them, because of their age. 
 The defendants responded to the writers' lengthy 
complaint with a motion to dismiss and a related 
motion to "sever" both plaintiffs and defendants. The 
motion to dismiss argued that the writers' complaint - 
despite its length - did not allege facts asserting a 
violation of any of the statutes or common law 
doctrines relied on. The motion to sever argued that 
even if the complaint did allege valid claims, those 
claims could not be brought against all fifty defendants 
in a single lawsuit, and could not be brought by all of 
the writers against any defendant in a single case. 
 Federal District Judge Stephen Wilson agreed. In 
a 50-page decision, he granted the defendants' motion 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

to sever both plaintiffs and defendants; he granted some 
of their motion to dismiss with prejudice; and he 
granted the rest of the motion to dismiss without 
prejudice. 
 By and large, Judge Wilson's decision is 
procedural and will be of greater interest to 
employment discrimination lawyers than entertainment 
lawyers. Much of the decision dealt with why the 
writers' claims had to be brought separately against 
those particular defendants who allegedly discriminated 
against each writer, rather than by all writers against all 
defendants in a single case. 
 One part of Judge Wilson's decision was 
substantive and of special importance to the 
entertainment industry. He ruled that talent agencies are 
not subject to the federal Age Discrimination in 
Employment Act, because they are not "employers." 
 Shortly after Judge Wilson dismissed the writers' 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

original complaint, the writers voluntarily dismissed the 
case entirely (over the objections of the defendants), 
even though the judge's ruling had allowed them to 
amend and refile some of their claims. The writers 
hadn't given up on their case, however. Instead, they 
refiled it in the spring of 2002 in California state court 
in Los Angeles, as a series of 23 class action lawsuits, 
each against a single production company, network or 
talent agency. By this time, the number of writers 
involved in the case exceeded 160. 
 The state court cases alleged only claims under 
California law. Again, the defendants responded with a 
motion - a "demurrer," which is what California calls a 
motion to dismiss for failure to state a valid claim. The 
cases were assigned to Superior Court Judge Charles 
McCoy, Jr., and he has granted the defendants' motion. 
Again, some of the writers' claims were dismissed 
"with prejudice," so the defendants have won with 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

respect to those. But Judge McCoy dismissed other 
claims "without prejudice" or "with leave to amend"; so 
those claims may still be amended and refiled again. 
 The essence of Judge McCoy's decision is that 
the writers may be able to plead valid claims under 
California's Fair Employment and Housing Act, though 
they hadn't done so in their original state court 
complaints. According to a website maintained by the 
writers' Steering Committee (www.writerscase.com), 
the "Steering Committee is currently evaluating how to 
proceed in light to Judge McCoy's rulings." 
 The writers were represented by Dolly M. Gee of 
Schwartz Steinsapir Dohrmann & Sommers in Los 
Angeles, and others. NBC was represented by James N. 
Adler of Irell & Manella in Los Angeles; and other 
defendants were represented by other firms. 
 
Wynn v. National Broadcasting Co., 234 F.Supp.2d 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

1067, 2002 U.S.Dist.LEXIS 25893 (C.D.Cal. 2002); 
Alch v. Time Warner Entertainment, Case No. BC 
268836 (Cal.Super.Ct. 2003), unpublished but available 
at www.writerscase.com/pdf/order.pdf [ELR 24:12:8] 
 
Michigan appellate court reverses $29 million 
judgment against Jenny Jones Show in wrongful 
death action filed by estate of Scott Amedure who 
was shot to death by Jonathan Schmitz after 
Amedure revealed he had crush on Schmitz during 
taping of episode about same-sex crushes 
 
 The Jenny Jones Show did not owe a duty of care 
to Scott Amedure, the Michigan Court of Appeals has 
held. And therefore neither it nor its producer or 
syndicator should have been held liable to Amedure's 
estate, after he was shot to death by Jonathan Schmitz 
following the taping of a Jenny Jones Show episode 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

during which Amedure revealed he had a secret crush 
on Schmitz. 
 Amedure's estate sued the Jenny Jones Show, its 
producer Telepictures, and its syndicator Warner Bros., 
alleging that they had "ambushed" Schmitz by failing 
to reveal to him that the show's topic was same-sex 
crushes. Amedure's estate asserted that the Show was 
liable for "misfeasance," because - the estate claimed - 
it was "reasonably foreseeable that . . . taping an 
episode on the topic of same-sex crushes . . . would 
cause Schmitz to murder Amedure." 
 The trial court agreed with the estate, and 
therefore denied the Show's pre-trial motion for 
summary judgment and its post-trial motion for 
judgment notwithstanding the verdict. The jury's 
verdict was that the Show and its co-defendants were 
liable to Amedur's estate for more than $29 million in 
damages. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

 In an opinion by Judge Richard Griffin, the 
appellate court reversed. Judge Griffin acknowledged 
that "creating and producing this episode of the show 
may be regarded by many as the epitome of bad taste 
and sensationalism. . . ." Nevertheless, the judge added, 
the Show and its co-defendants "had no duty to 
anticipate and prevent the act of murder committed by 
Schmitz three days after leaving [their] studio and 
hundreds of miles away." 
 The appellate court therefore remanded the case 
to the trial court, with directions that judgment be 
entered in favor of the Show and its co-defendants. 
Judge William Murphy dissented. 
 Amedure's estate was represented by Geoffrey N. 
Fieger of Fieger Fieger Schwartz & Kenney in 
Southfield. The Warner Bros., the Jenny Jones Show, 
and Telepictures were represented by James P. Feeney 
of Feeney Kellett Wienner & Bush of Bloomfield Hills. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

 
Graves v. Warner Bros., 656 N.W.2d 195, 2002 
Mich.App.LEXIS 1461 (Mich.App. 2002)[ELR 
24:12:9] 
 
 
Court dismisses right of publicity and privacy suit 
filed by woman shown kissing drummer in "Bands 
on the Run" television program and ads 
 
 Diana Lynn Daly wasn't pleased with her 15 
minutes of fame. It was brought to her by Viacom, in 
connection with the VH1 series "Bands on the Run." 
Daly, you see, was videotaped while kissing Dominic 
Weir, the drummer for the band Flickerstick. The tape 
was used in the program and in television ads for the 
show, and individual frames from the tape were used in 
magazine ads for the show and even on a giant 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

billboard on Sunset Boulevard. 
 Daly didn't object so much to the disclosure that 
she had kissed Weir. Apparently she had publicly 
disclosed the kiss herself, all on her own. What she 
objected to was VH1's disclosure of the place where the 
kiss occurred, because it took place in a stall in the 
women's bathroom of a nightclub. 
 Daly's objections to the program and its 
advertising were expressed in a federal court lawsuit 
alleging a host of claims, including those for 
misappropriation of her right of publicity, invasion of 
privacy, infliction of emotional distress, fraud and 
unfair business practices. Her case, however, has not 
been successful. Judge Maxine Chesney has granted 
Viacom's motion to dismiss it. 
 Judge Chesney found that "Bands on the Run" is 
an "expressive work," and as such is protected by the 
First Amendment. This means, the judge ruled, that 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Daly could not state a misappropriation claim based on 
the use of her likeness in the program or in 
advertisements for it. 
 Daly's privacy claim failed, because she herself 
had disclosed the kiss, so it was no longer private; and 
the judge held that publicly disclosed activity does not 
become private "merely by virtue of the location in 
which such activity occurs." What's more, the judge 
said, Daly could not show that "the disclosure of the 
fact that [Daly] kissed someone in a bathroom or any 
other seemingly unromantic locale is 'beyond the limits 
of decency' such that [Viacom] 'should have realized 
that it would be offensive to persons of ordinary 
sensibilities.'" 
 Since Daly's emotional distress and unfair 
business practices claims were based on the same facts 
as her publicity and privacy claims, those claims failed 
too. And Daly's fraud claim - based, apparently, on 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Viacom's failure to disclose what it intended to do with 
the tape when it had her sign a release - failed, because 
she did not allege she suffered any "out-of-pocket" 
damages as a result of the fraud. 
 Daly was represented by R. Michael Lieberman 
in San Francisco. Viacom was represented by Thomas 
R. Burke of Davis Wright Tremaine in San Francisco 
and by Kelli L. Sager in that firm's Los Angeles office. 
 
Daly v. Viacom, Inc., 238 F.Supp.2d 1118 (N.D.Cal. 
2002)[ELR 24:12:9] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Court of Appeals rules that rate court erred in 
setting "fair royalty" payable by Music Choice to 
BMI, for music performances on cable and satellite 
channels, at rate that was less than half the rate 
proposed by BMI 
 
 BMI has won what looks like a significant 
victory in its on-going dealings with Music Choice over 
the royalty rate that Music Choice should pay for its 
public performances of music. Music Choice provides 
digital music channels to cable and satellite companies. 
 In an opinion by Judge Pierre Leval, a federal 
Court of Appeals has held that the "rate court" 
established by BMI's 1966 Consent Decree erred in 
setting the "fair royalty" payable by Music Choice. The 
royalty set by the rate court was less than half the rate 
proposed by BMI. And though the Court of Appeals 
specifically said that it "express[ed] no view what 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

would be a proper rate," Judge Leval's reasoning 
suggests that the rate should be greater, perhaps twice 
the rate set by the rate court. 
 The essence of the parties' disagreement was 
whether the rate payable by Music Choice should be a 
percentage of the retail price paid by cable and satellite 
customers who receive Music Choice channels, or 
whether instead it should be a percentage of the 
wholesale price received by Music Choice from cable 
and satellite companies. The reason the dispute was 
cast in this particular fashion is a result of history. 
 In 1990, Music Choice obtained a "through-to-
the-viewer" license from BMI. Because the license was 
"through-to-the-viewer," cable and satellite companies 
that carry Music Choice channels do not need to have 
their own BMI licenses for those channels. The rate 
agreed to in 1990 was about 2% of the retail amount 
paid by cable and satellite subscribers. It was done that 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

way, because when Music Channel first went into 
business, its music channels were premium channels, 
for which subscribers paid an extra amount that could 
be calculated. Music Choice's main competitor, DMX, 
also had a BMI license requiring DMX to pay the same 
2%-of-retail royalty. 
 Eventually, however, Music Choice and DMX 
channels were made available to subscribers by cable 
and satellite companies as part of their basic service 
packages. This made it impossible to determine exactly 
how much subscribers were paying for the music 
channels alone. As a result, in 1993, BMI granted a 
license to DMX that specified a royalty based on 
DMX's receipts from cable and satellite companies - 
that is, the wholesale price - rather than the retail price 
paid by cable and satellite subscribers who received 
DMX channels. However, in order to keep the actual 
royalty about the same as it had been before, DMX's 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

rate was doubled to 4% of its receipts, on the 
assumption that cable and satellite companies charged 
their subscribers about double what those companies 
paid to DMX for its channels. 
 When Music Choice's BMI license expired in 
1997, the two were unable to agree on a new rate, and 
BMI applied to the rate court to set a "reasonable 
license fee," as permitted in the BMI Consent Decree. 
Privately-negotiated transactions - such as the DMX-
BMI license - often are used by rate courts to set 
"reasonable rates" under Consent Decrees. But the rate 
court declined to use the DMX rate as a guide, because 
it found that DMX had made its deal with BMI at a 
time when DMX was "strained financial[ly]" and 
"especially eager to arrive at a deal with BMI, even if 
disadvantageous. . . ." 
 What's more, the rate court determined that a rate 
based on the retail price paid by Music Channel 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

listeners would improperly compensate BMI for 
features of the Music Channel service that were not 
supplied by BMI (or by the songwriters and music 
publishers it represents), such as the equipment used to 
transmit and deliver Music Channel's services to 
listeners' homes. As a result, the rate court decided that 
a fair royalty would be based on Music Choice's 
wholesale revenues, and that a fair percentage of those 
royalties would be 1.75%. 
 On appeal, Judge Leval concluded that the rate 
court had erred. He reasoned that the retail price paid 
by listeners is a fair measure of the value of the music. 
"The customer pays the retail price, because the 
customer wants the music, not because the customer 
wants to finance the laying of cable or the launching of 
satellites," he explained. Judge Leval acknowledged 
that delivery of music by cable and satellite involves 
costs for things other than music. This is why, he said, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

". . . the appropriate royalty for the copyright owner 
will be only a small percentage of the fair market value 
of the music." 
 The Court of Appeals therefore vacated the rate 
court's judgment and remanded the case to it for further 
proceedings. 
 BMI was represented by Norman C. Kleinberg of 
Hughes Hubbard & Reed in New York City. Music 
Choice was represented by Bruce D. Sokler of Mintz 
Levin Cohn Ferris Glovsky and Popeo in Washington 
D.C. 
 
United States (Application of Music Choice) v. 
Broadcast Music, Inc., 316 F.3d 189, 2003 
U.S.App.LEXIS 531 (2nd Cir. 2003)[ELR 24:12:10] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Country music artist Toby Keith is granted 
nationwide injunction against unnamed sellers of 
bootleg merchandise 
 
 Country music artist Toby Keith has done what 
other performers before him failed to do. He has 
obtained a preliminary injunction barring unknown and 
thus unnamed defendants from selling bootleg t-shirts 
and other merchandise at Keith's live performances, 
nationwide. 
 The bootleg merchandise at issue in the case 
featured Keith's name, likeness, logo and tour 
information, just like the authentic merchandise sold by 
a company authorized by Keith to do so. Law 
enforcement officers in areas where Keith performs in 
concert told Keith and his authorized distributor that no 
effort would be made to arrest bootleggers or seize 
bootleg merchandise, unless Keith obtained a federal 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

court injunction. As a result, Keith and his authorized 
merchandise company applied for such an injunction in 
federal court in Lexington, Kentucky. 
 Judge Karl Forester granted their motion for a 
preliminary injunction. He did so on the grounds that 
the sale of bootleg merchandise violates their rights 
under the Lanham Act. Though the result seems 
correct, even by intuition, two things about it are 
remarkable. First, the preliminary injunction bars even 
unnamed defendants from selling bootleg merchandise, 
just as soon as the injunction is served on them. 
Second, the preliminary injunction is effective 
nationwide. 
 In earlier cases, judges have refused requests by 
artists such as Led Zeppelin for nationwide injunctions 
against unnamed bootleggers (ELR 20:11:12). 
However, in Toby Keith's case, Judge Forester either 
distinguished those earlier cases or disagreed with their 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

reasoning. Judge Forester ruled that the Lanham Act 
itself gives federal courts the authority to grant such 
injunctions. And he found that Keith had proved that 
his was a proper case in which to do so. 
 Moreover, Judge Forester also granted a 
permanent injunction against named and unnamed 
bootleggers, barring them from ever selling bootleg 
merchandise within a 25-mile radius of any Toby Keith 
performance in the Eastern District of Kentucky. 
 Keith and his authorized merchandise company 
were represented by Thomas W. Miller of Miller 
Griffin & Marks in Lexington. 
 
SKS Merch, LLC v. Barry, 233 F.Supp.2d 841, 2002 
U.S.Dist.LEXIS 23800 (E.D.Ky. 2002)[ELR 24:12:11] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Former member of The Beach Boys infringed 
"Beach Boys" trademark by using "Beach Boys" 
phrase while performing with others, federal 
appellate court affirms 
 
 Al Jardine was an original member of The Beach 
Boys, but he isn't any more. That's because The Beach 
Boys are no more; they haven't performed together 
since 1998 or so. But "The Beach Boys" trademark still 
exists, and is owned by Brother Records, Inc., a 
company formed by the band's members back in 1967 
and now owned by Jardine, Mike Love, Brian Wilson 
and the estate of Carl Wilson. 
 As often happens when popular bands split up, 
former members want to continue to perform using the 
band's name; and so it was with The Beach Boys. Both 
Jardine and Mike Love wanted to tour, with other 
performers, using "The Beach Boys" trademark. Love 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

got a license to do so from Brother Records. Jardine did 
not, or so Brother Records alleged. 
 Brother Records' allegation against Jardine was 
made in a federal trademark infringement lawsuit, 
provoked by Jardine's performances using the names 
"The Beach Boys Family and Friends," "The Beach 
Boys," and other similar combinations. 
 Jardine's primary defense was that his use of The 
Beach Boys trademark was not infringing, because it 
was a fair use. A federal District Court thought 
otherwise, and granted Brother Records' motion for 
summary judgment. And that ruling has been affirmed 
by the Court of Appeals. 
 Writing for the appellate court, Judge Wallace 
Tashima reasoned that Jardine's use of The Beach Boys 
was not a fair use, because he did not use that phrase 
descriptively to mean "boys who frequent a stretch of 
sand beside the sea." Also, Jardine could not 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

successfully claim that his use of the phrase was a 
"nominative fair use," because he used The Beach Boys 
in a way that falsely "suggested sponsorship or 
endorsement" by Brother Records. 
 Jardine also argued that he had obtained a 
trademark license from Brother Records, though even 
he acknowledged the license would have expired at the 
end of 1999. Since Jardine apparently continued to use 
The Beach Boys trademark after 1999, the license 
would not have protected Jardine from all of Brother 
Records' infringement claims. 
 But Jardine sought to use the license offensively, 
arguing that during the time the license was in effect, 
Brother Records forced him to perform as "The Beach 
Boys Family and Friends," rather than as "The Beach 
Boys," and this caused him to earn less money on tour 
than he otherwise would have. For this, Jardine sought 
money damages on the theory that Brother Records 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

breached the license agreement. But Judge Tashima 
affirmed the District Court's rejection of this argument, 
on the grounds that Jardine's damages for the alleged 
breach were "speculative" and thus could not be 
recovered. 
 Brother Records was represented by Phillip H. 
Stillman in Del Mar and Edwin McPherson of 
McPherson & Kalmansohn in Los Angeles. Jardine was 
represented by Jeffrey S. Benice in Irvine. 
 
Brother Records, Inc. v. Jardine, 318 F.3d 900, 2003 
U.S.App.LEXIS 1335 (9th Cir. 2003)[ELR 24:12:11] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

United States federal court dismisses Dow Jones' 
lawsuit seeking declaratory and injunctive relief 
barring Harrods from pursuing defamation action 
against Dow Jones in Great Britain or elsewhere, 
complaining of humorous Wall Street Journal 
article published in response to Harrods' April 
Fool's day press release 
 
 Dow Jones & Company publishes the Wall 
Street Journal and other periodicals all around the 
world, and operates a website that has subscribers 
world-wide too. This is, no doubt, a source of great 
pride for the company. But it also means that Dow 
Jones gets sued for defamation all around the world; 
and that is a source of expense and concern. 
 Faithful readers of the Entertainment Law 
Reporter will recall that Dow Jones is now defending 
itself in a court in Australia, after that country's High 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Court ruled that Australian courts have jurisdiction to 
hear a defamation lawsuit filed by an Australian 
resident, complaining about an article that appeared on 
Barron's Online, even though the article was written in 
the United States, by an American, and is available 
only from a server located in New Jersey (ELR 24:9:7). 
 In an entirely separate case, Dow Jones also has 
been sued in a British court in London, again for 
defamation, this time by Harrods, Limited, the owner of 
the world-famous department store. Two things are 
remarkable about the Harrods case: what prompted it in 
the first place; and what Dow Jones did - or attempted 
to do - in response to the suit. 
 The events that degenerated into a lawsuit began 
on March 31, 2002 when Harrods issued an April 
Fool's day press release, reporting that the company's 
chairman, Mohamed Al Fayed, would be announcing 
plans the next day "to 'Float' Harrods." The release was 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

a joke. But the Wall Street Journal was fooled, and 
mistakenly reported that Fayed would be announcing 
that he was taking Harrods public. 
 A couple of days later, when the Journal realized 
the press release was an April Fool's day prank, it 
published a correction. And a few days after that, the 
Journal published a follow-up article that was headlined 
"The Enron of Britain?" That article cautioned readers 
that "If Harrods, the British luxury retailer, ever goes 
public, investors would be wise to question its every 
disclosure." The article then reported on Harrods' April 
Fool's day joke and questioned whether Harrods could 
"get in trouble for messing with the facts" by issuing a 
bogus press release. 
 According to Dow Jones, its article was intended 
to reflect "the Journal's own brand of wry, light-hearted 
humor." But Harrods was not amused. Instead, it 
threatened to, and eventually did, file a defamation 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

lawsuit in London. 
 British defamation law is no laughing matter for 
publishers. In many ways - Dow Jones counted at least 
seven - British law favors plaintiffs in a manner the 
First Amendment would never tolerate. Indeed, 
American courts have so held, in cases in which they 
have refused to enforce British defamation judgments, 
for that very reason (ELR 14:2:13, 17:1:24, 20:1:18). 
 Dow Jones, however, did not want to incur the 
expense of defending itself in London, only to have to 
incur further costs in the United States if it lost in 
London and Harrods then attempted to collect a 
judgment in the U.S. (Dow Jones apparently has few 
assets in Britain, so Harrods may have to attempt any 
British judgment it may win by confirming that 
judgment in a U.S. court.) 
 Therefore, Dow Jones filed a lawsuit against 
Harrods in federal court in New York City, under the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Declaratory Judgment Act. It sought a declaratory 
judgment and an injunction that would have barred 
Harrods from pursuing a defamation lawsuit in Great 
Britain or anywhere else in the world. It was an 
imaginative and potentially effective tactic. But Judge 
Victor Marrero was not persuaded it was proper or 
wise. As a result, the judge granted Harrods' motion to 
dismiss. 
 Judge Marrero's analysis of the case was 
thorough: it runs 54 pages and contains 218 footnotes. 
In the end, however, his reasons are easily summarized. 
The Declaratory Judgment Act is available only to 
decide cases that present an "actual controversy"; and 
since Harrods' claims have not yet been decided, no 
"actual controversy" yet exists, the judge said. 
 Moreover, the judge doubted that a declaratory 
judgment in Dow Jones' favor, based on American 
constitutional law principles, would have any effect on 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

a lawsuit filed by Harrods in Britain, because such a 
case would assert harm to a British company, done in 
Britain, and would be brought under British law. 
 Finally, Judge Marrero noted that even if he had 
jurisdiction under the Declaratory Judgment Act, the 
act permits - but does not require - him to hear the case; 
and he concluded that he would decline to hear the 
case, because of the importance of showing respect for 
courts of other nations and not issuing judgments that 
would interfere with their authority. 
 Judge Marrero did not ignore Dow Jones' First 
Amendment rights. In fact, he specifically stated that if 
a British court does issue a judgment that violates Dow 
Jones' First Amendment rights, the company will then 
have "a justiciably ripe occasion to challenge" that 
judgment, in a United States court, should Harrods 
attempt to enforce that judgment here. However, Dow 
Jones' attempt to protect its First Amendment rights 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

before a judgment is entered against it in Britain is 
"premature," the judge concluded. 
 Dow Jones was represented by Jack M. Weiss of 
Gibson Dunn & Crutcher in New York City. (Harrods' 
counsel is not yet identified in the advance sheets or 
online.) 
 
Dow Jones & Co. v. Harrods, Ltd., 237 F.Supp.2d 394, 
2002 U.S.Dist.LEXIS 19516 (S.D.N.Y. 2002)[ELR 
24:12:12] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Television contract between Minnesota Twins and 
Fox Sports Network gave Fox the right to televise 
Twins games during 2002 and 2003 seasons, and 
gave Twins the right to receive bonus payments 
from Fox, federal appellate court affirms 
 
 In 1998, the Minnesota Twins and Midwest 
Sports Channel entered into an agreement giving 
Midwest Sports the right to televise Twins games from 
1998 through 2001. The agreement also gave Midwest 
Sports an option to extend the agreement through the 
2003 season, if the Twins solved a then-pending 
problem concerning its use of the Metrodome in 
Minneapolis. And the agreement gave the Twins the 
right to receive bonus payments from Midwest Sports, 
again, if the Twins solved its Metrodome problem. 
 The lawyers who drafted the agreement should 
be pleased to know that four federal judges concluded 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

that the agreement is "clear and unambiguous." On the 
other hand, the reason that judges had occasion to 
consider the agreement at all is that Fox Sports 
Network bought Midwest Sports and took over the 
Twins contract, and the agreement wasn't clear enough 
to prevent disagreement between the Twins and Fox 
over what their respective rights and obligations were. 
 The disagreement degenerated into a lawsuit 
between the Twins and Fox - one that included tort 
claims and counterclaims, as well as breach of contract 
allegations. Federal District Judge David Doty had no 
trouble with the case; he granted motions and cross-
motions for summary judgment. And the Court of 
Appeals had no trouble either; in an opinion by Judge 
Gerald Heaney, it has affirmed all of Judge Doty's 
rulings. 
 On the contract issue, Judge Heaney agreed that 
when the Twins exercised an option to play in the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Metrodome for the 2001 season, that indicated the team 
had solved its Metrodome problem, sufficiently to 
trigger Fox's option to extend its television contract for 
the 2002 and 2003 seasons. At the time, the Twins were 
exploring the possibility of starting its own regional 
sports network; and perhaps for that reason, it may 
have wanted Fox's rights to come to an end after the 
2001 season. But Judge Heaney ruled in Fox's favor. 
 Judge Heaney also ruled that when the Twins 
exercised an option to play in the Metrodome for the 
2001 season, and then for the 2002 and 2003 seasons, 
the Twins solved their Metrodome problem sufficiently 
to trigger the Twins' right to receive bonus payments 
from Fox (payments that appear to have simply 
increased the licensing fee for those seasons). Fox 
argued that "solving" the Metrodome problem meant 
something different in the two clauses, so that Fox 
could extend the term of its television rights without 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

having to make bonus payments. But Judge Heaney 
"decline[d] Fox's invitation" to define the term 
differently for different sections of agreement. 
 Fox also sued the Twins and their COO, Kevin 
Cattoor, for misappropriation of trade secrets. This 
claim was based on the fact that Cattoor was general 
manager of Midwest Sports before Fox bought it. But 
Judge Heaney ruled that Cattoor had not acquired any 
trade secrets, and certainly none that he used for the 
Twins' benefit, while at Midwest Sports. 
 The judge also ruled that Cattoor had not 
tortiously interfered with Fox's contracts with other 
Minnesota sports teams, by asking them to join the new 
sports network then being considered by the Twins. All 
of those teams stayed with Fox, and some even signed 
new Fox contracts. 
 Finally, Judge Heaney affirmed the dismissal of 
counterclaims by the Twins and Cattoor. They 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

complained that a Fox press release was defamatory, 
and complained that Fox tried to persuade Minnesota 
teams to stay with Fox rather than join a new Twins-
owned network. The judge found the press release was 
not defamatory, and he ruled that Fox had a right to 
persuade teams to stay with it. 
 Fox Sports Network was represented by Barbara 
P. Berens in Minneapolis. The Twins were represented 
by Roger J. Magnuson in Minneapolis. 
 
Fox Sports Net North v. Minnesota Twins Partnership, 
319 F.3d 329, 2003 U.S.App.LEXIS 2202 (8th Cir. 
2003)[ELR 24:12:13] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Settlement payments received by NFL's Raiders 
from Oakland following city's failed attempt to 
prevent team from moving to LA were taxable, 
federal appellate court rules,  but loan from LA 
Coliseum Commission was not taxable income to 
Raiders in year received, and further proceedings 
are necessary to determine when Raiders' debt to 
Irwindale was discharged and thus became taxable 
 
 When the NFL's Oakland Raiders decided to 
move to Los Angeles in the early 1980s, it touched off 
a firestorm of litigation, including a lawsuit over the 
taxation of three separate transactions that were 
associated with that decision. Now, decades later, the 
question of how two of those transactions should be 
taxed has finally been decided, though further 
proceedings will be necessary to determine the manner 
in which the third transaction should be taxed. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

 When the Raiders decided to move to Los 
Angeles, the City of Oakland filed an eminent domain 
lawsuit against the team, in an effort to keep the team. 
The lawsuit was temporarily successful - Oakland won 
a preliminary injunction that barred the move for two 
years - but ultimately it failed. The Raiders then made a 
claim against the city, asserting that the two years' 
delay had cost the team $26 million in damages to the 
value of its franchise. Eventually, that claim was 
settled, and Oakland paid the Raiders $4 million. 
 The Raiders took the position that the $4 million 
it received from Oakland was not taxable income, but 
instead was a nontaxable return of capital. The Internal 
Revenue Service disagreed, as did the Tax Court. In an 
opinion by Judge Wallace Tashima, the Court of 
Appeals has disagreed too. Judge Tashima reasoned 
that the Raiders' claim included a list of damages that 
included items that consisted of lost profits that would 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

have been taxable if the team had received them from 
its operations. Since the settlement was meant to 
replace this lost income, it too was taxable. 
 Once the Raiders were legally able to move to 
Los Angeles, the team played its home games in the LA 
Memorial Coliseum, pursuant to a deal it had struck 
with the LA Coliseum Commission. Part of that deal 
required the Coliseum Commission to loan the Raiders 
$6.7 million that was to have been repaid from income 
from luxury suites the Raiders were to have constructed 
at the Coliseum. The luxury suites were never built; 
and litigation between the team and the Commission 
was eventually settled. 
 The IRS then took the position that the loan was 
taxable to the Raiders in the year it was made, because 
the Raiders' obligation to build the suites was "illusory" 
and thus the team controlled whether or not it would 
have to repay the loan. The Tax Court agreed, but the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Court of Appeals did not. Judge Tashima noted that the 
Raiders were required to make reasonable efforts to 
build the luxury suites, and thus its obligation to repay 
the loan was not illusory. As a result, the judge ruled 
that the loan was not taxable income to the Raiders for 
the year in which the team received the loan. In a 
footnote, however, Judge Tashima noted that 
eventually, the Raiders' obligation to repay the loan 
was extinguished; and it became taxable income in that 
year. 
 In 1987, by which time it looked as though the 
Raiders would not be staying in the LA Coliseum after 
all, the City of Irwindale struck a deal with the Raiders 
that required the team to build a stadium there. As part 
of that deal, Irwindale advanced the Raiders $10 
million against what was to have been a $115 million 
loan, to be repaid from revenues of the to-be-
constructed stadium. In 1988, however, the California 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

legislature enacted legislation that prohibited Irwindale 
from issuing bonds to build a stadium for the Raiders, 
and no stadium was ever built in that city. Moreover, 
the Raiders were never required to repay the $10 
million advance. 
 The IRS determined that the $10 million was 
taxable income to the Raiders in 1987 when the team 
received the money, or in 1988 when the no-bond 
legislation was passed, or in 1989 when an Irwindale 
negotiator said that it looked as though no stadium 
would be built there. The Tax Court decided that the 
loan became income in 1988. But the Court of Appeal 
held that the 1988 legislation did not make the deal 
impossible, because Irwindale could have financed 
construction of a stadium in other ways. As a result, 
Judge Tashima remanded the case to the Tax Court for 
further proceedings to determine in what year the deal 
actually died, for that is the year the Raiders' obligation 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

to repay the loan was discharged and thus became 
taxable income. 
 The Raiders were represented by Jerome B. Falk, 
Jr., in San Francisco. The Commissioner of Internal 
Revenue was represented by Kenneth W. Rosenberg of 
the Tax Division of the Department of Justice in 
Washington D.C. 
 
Milenbach v. Commissioner of Internal Revenue, 318 
F.3d 924, 2003 U.S.App.LEXIS 2059 (9th Cir. 
2003)[ELR 24:12:14] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Cincinnati Reds do not owe $6.5 million in unpaid 
rent for use of old Riverfront Stadium, Ohio 
appellate court rules in decision reversing judgment 
against team in lawsuit filed by taxpayer 
 
 The Cincinnati Reds do not owe $6.5 million in 
unpaid rent for its use of the old Riverfront Stadium, 
where it once played its home games, an Ohio Court of 
Appeals has held, in a procedurally unusual case. In 
fact, to many it was surprising the case was brought at 
all, because the Reds' landlords - the City of Cincinnati, 
and later Hamilton County - agreed with the Reds that 
the team owed no rent. The lawsuit was filed by a 
fellow named Steven W. Ritter, in his capacity as a 
Cincinnati taxpayer. 
 Ritter explained his motives (in a motion to the 
trial court) by saying, "We just want the Reds to pay 
their rent." The purpose of his case, Ritter said, was to 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

challenge "the failure of government officials to collect 
$4.5 million owed to taxpayers." 
 To understand Ritter's position, it's necessary to 
know that Riverfront Stadium was a city-owned 
facility, and was leased by the city, back in 1967, to 
both the Reds and to the NFL's Cincinnati Bengals. The 
Reds' lease contained a provision by which the city 
agreed that it always would treat the Reds as favorably 
as it treated the Bengals. The city signed a new lease 
with the Bengals in 1994, in which the city gave the 
Bengals a better deal than the Reds then had. That at 
least is what the Reds asserted, though the city 
apparently disagreed. 
 As a consequence of this disagreement, the Reds 
began withholding rent. The city, however, did not 
immediately sue the Reds; and that is why Ritter, the 
taxpayer, claimed the team owed $4.5 million that 
government officials had refused to collect. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

 Rather than get involved in litigation with the 
Reds, the city assigned Riverfront Stadium - which by 
then was called Cinergy Field - to Hamilton County, 
along with the Reds' lease, thereby making the Reds' 
unpaid rent a problem for the county to solve. And the 
county did. 
 In 1998, Hamilton County entered into an 
agreement with the Reds pursuant to which the county 
agreed to waive the unpaid rent, in return for the Reds' 
agreement to do three things. The Reds agreed: (1) to 
waive its claim for damages under the clause of the old 
lease that entitled it to be treated as favorably as the 
Bengals; (2) to contribute $30 million to the 
construction of a new county-owned stadium; and (3) 
to become a tenant in the new stadium for 30 years. 
Both the county and the Reds were satisfied with this 
deal. But Ritter was not. 
 Ritter's case went to trial, and the trial court ruled 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

in his favor. That is, the trial court ruled that the Reds 
owed the county what by then had become $6.5 
million. And the trial court awarded Ritter more than 
$100,000 in attorney's fees and expenses. The Reds and 
Hamilton County appealed. 
 Ohio law does permit taxpayer lawsuits that 
assert claims on behalf of the government that the 
government itself has not enforced. That much was not 
in dispute on appeal. What was in dispute was whether 
the government could compromise its claims over the 
objections of a taxpayer, even while a taxpayer lawsuit 
was pending. 
 In an opinion by Judge Mark Painter, the Ohio 
Court of Appeals held that city and county 
governments in Ohio have the power to settle claims, 
and the Ohio taxpayer lawsuit statute does not permit 
taxpayers to control or interfere with that power. As a 
result, Judge Painter ruled, Ritter's lawsuit became 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

moot as soon as the county and the Reds settled their 
dispute. And thus, the trial court should not have 
entered a judgment against the Reds. Moreover, since 
Ritter was not entitled to relief, once the case became 
moot, the trial court should not have awarded him 
attorney's fees and costs, Judge Painter concluded. 
 Ritter appealed to the Supreme Court of Ohio, 
but the Supreme Court denied review. 
 Ritter was represented by Ronald L. Burdge in 
Dayton. The Reds were represented by James E. Burke 
of Keating Muething & Klekamp in Cincinnati. 
Hamilton County was represented by Michael K. Allen, 
the Hamilton County Prosecuting Attorney. 
 
City of Cincinnati ex rel. Ritter v. Cincinnati Reds, 
L.L.C., 782 N.E.2d 1225, 2002 OhioApp.LEXIS 6913 
(Ohio App. 2002)[ELR 24:12:14] 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

 
Boxing promoter Alfredo Marchio is granted 
preliminary injunction barring fighter Julian 
Letterlough from boxing professionally, unless ads 
and promotional materials for bouts identify 
Marchio as promoter or co-promoter 
 
 Professional boxer Julian Letterlough had a 
written contract with promoter Alfredo Marchio that 
gave Marchio the exclusive right to promote 
Letterlough's fights for three years. Marchio was 
successful in "building up Letterlough as a nationally 
ranked and reputable professional fighter. . . ." But for 
some reason, the two had a falling out, before their 
contract expired. 
 As a result, Marchio believed that Letterlough 
would hire a new promoter, in breach of their contract. 
So Marchio filed a breach of contract lawsuit against 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Letterlough in federal court in Philadelphia. Shortly 
thereafter, Marchio made a motion for a preliminary 
injunction that, if granted, would have barred 
Letterlough from participating in any fight promoted by 
anyone other than Marchio. 
 Federal District Judge Baylson has granted 
Marchio a preliminary injunction, though it is not as 
broad as the one Marchio had sought. The judge noted 
that the injunction sought by Marchio "would 
effectively bar Letterlough from pursuing his chosen 
profession as his opportunities to fight could be 
curtailed virtually at Marchio's will." 
 On the other hand, Judge Baylson concluded that 
Marchio was entitled to some injunctive relief, because 
he had a written agreement with Letterlough, had done 
much to contribute to Letterlough's career, and would 
suffer irreparable harm if Letterlough were to box in 
fights promoted by someone else, without 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

acknowledging Marchio. 
 As a result, Judge Baylson granted Marchio a 
limited preliminary injunction - one that bars 
Letterlough from boxing professionally unless ads and 
promotional materials for those bouts identify Marchio 
as their promoter or co-promoter. The judge's ruling 
makes it plain that Letterlough may hire someone else 
to actually promote his fights, and Letterlough does not 
have to use Marchio's services, so long as Letterlough 
receives the "promoter" or "co-promoter" credit 
required by the injunction. 
 Marchio was represented by George Bochetto of 
Bochetto & Lentz in Philadelphia. Letterlough was not 
represented. 
 
Marchio v. Letterlough, 237 F.Supp.2d 580, 2003 
U.S.Dist.LEXIS 25262 (E.D.Pa. 2003)[ELR 24:12:15] 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

 
PGA defeats antitrust claims by website company 
that was prohibited from selling real-time golf 
scores made available at tournament media centers 
 
 Professional golf is a leisurely sport, but there is 
a valuable market for real-time tournament scores. That 
market is serviced by the PGA Tour itself, which 
syndicates scores to newspapers and others and also 
makes real-time scores available on its own website. 
 Morris Communications Corporation competes 
with the PGA Tour in the business of providing real-
time tournament scores. It sells tournament scores to 
CNN/SI and others, and also makes them available on 
Morris' own website. 
 For a while, the PGA and Morris got along with 
one another quite well. Morris received credentials to 
cover PGA tournaments, and those credentials gave 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Morris access to the PGA media centers, where 
tournament scores were displayed in real time. Indeed, 
that is how Morris got the scores it sold to others and 
posted on its website. 
 Eventually, however, relations between the PGA 
and Morris soured, because, Morris contended, the 
PGA adopted regulations intended to prevent Morris 
from competing with the PGA in the syndication of 
real-time scores. The regulations - known as Online 
Service Regulations - were adopted in 1999, and they 
prohibit credentialed members of the media from 
selling real-time tournament scores obtained from PGA 
media centers, without the PGA's consent. 
 Because tournament golfers play simultaneously 
on courses that are as big as 150 acres, the collection of 
scores in real time cannot be done by a single person. 
Indeed, the PGA has created an elaborate system - 
called the "Real-Time Scoring System" - by which 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

large numbers of volunteers follow contestants and 
relay their scores by radio back to PGA media centers, 
where they are compiled and posted on score boards, 
for viewing by credentialed members of the media. 
This meant that as a practical matter, Morris could not 
collect real-time scores itself; it could get them only 
from PGA media centers. 
 Morris reacted to the PGA's Online Service 
Regulations by filing an antitrust lawsuit against it, in 
federal court in Florida. Early in the case, Morris 
sought a preliminary injunction that would have barred 
the PGA from enforcing those regulations. But Judge 
Harvey Schlesinger denied Morris' motion (ELR 
22:10:21). Morris, however, did not give up. So the 
PGA then made a motion for summary judgment - a 
motion that Morris countered with one of its own. Once 
again, Judge Schlesinger has ruled in favor of the PGA. 
 Judge Schlesinger has held that the PGA Tour 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

has a property right in the scores compiled by the use of 
its Real-Time Scoring System. The judge 
acknowledged that this property right "vanishes" when 
the scores reach the "public domain," but he added that 
posting of scores in the PGA media center does not put 
them in the public domain. 
 Judge Schlesinger made clear that this property 
right "does not come from copyright law, as copyright 
law does not protect factual information, like golf 
scores." However, the judge added, "the PGA Tour 
controls the right of access to that information and can 
place restrictions on those attending the private event, 
giving the PGA Tour a property right that the Court 
will protect." 
 Judge Schlesinger also held that "the PGA Tour 
has a right to sell or license . . . golf scores . . . on the 
Internet the same way the PGA currently sells its rights 
to television broadcasting stations." 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

 Finding that Morris was seeking a judgment that 
would allow it to "free ride" on the PGA's efforts, 
Judge Schlesinger concluded that the PGA had not 
illegally monopolized the market for real-time 
tournament scores, had not unlawfully refused to deal 
with Morris, had not engaged in unfair trade practices 
(prohibited by Florida law), and had not tortiously 
interfered with Morris' economic interests. 
 Morris was represented by George D. Gabel, Jr., 
of Holland & Knight in Jacksonville. The PGA Tour 
was represented by Gregory F. Lunny of Rogers 
Towers Bailey Jones & Gay in Jacksonville. 
 
Morris Communications Corp. v. PGA Tour, Inc., 235 
F.Supp.2d 1269, 2002 U.S.Dist.LEXIS 25854 
(M.D.Fla. 2002)[ELR 24:12:16] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Federal law disqualifying past operators of pirate 
radio stations from getting low-power radio station 
licenses is constitutional, appellate court rules after 
rehearing 
 
 Laws that require government licenses to operate 
broadcast stations are perfectly constitutional. And, as a 
general rule, laws that set the qualifications for 
broadcast licensees are too. The constitutionality of one 
such law has presented a particularly difficult question, 
however. Originally, a three-judge panel of the federal 
Court of Appeals in Washington D.C. ruled, with one 
judge dissenting, that the law was not constitutional 
(ELR 24:1:18). However, the full court granted a 
rehearing en banc; and it has held, with two judges 
concurring and one dissenting, that the law is 
constitutional after all. 
 The law in question is one that disqualifies those 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

who ever operated unlicensed - or "pirate" - radio 
stations from getting low-power radio station licenses. 
It is part of the Radio Broadcasting Preservation Act of 
2000. The reason the law was enacted is that from 1978 
to 2000, the FCC declined to license low-power radio 
stations at all, as a matter of policy. Believing that the 
policy was unconstitutional, many people engaged in 
"civil disobedience" by operating unlicensed 
microbroadcast stations. A fellow named Greg 
Ruggiero was one of these; he once operated pirate 
stations in New York City and elsewhere. 
     Low-power licenses were introduced once again 
in 2000. But when they were, Congress decided that 
those who had operated unlicensed stations shouldn't be 
issued low-power station licenses. Congress offered 
two reasons for this "character qualification": it would 
increase compliance with the law by deterring the 
operation of unlicensed stations in the future; and it 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

would prevent former pirates, who Congress apparently 
thought would violate other broadcast rules if given the 
chance, from getting a chance to do so. 
     Because Ruggiero had operated pirate stations, 
he was disqualified from getting a low-power license. 
In response, he challenged the "character qualification" 
provision of the Act (by petitioning the Court of 
Appeals for review of an FCC regulation that 
implements it). It is his challenge the Court of Appeals 
has wrestled with, in its panel and en banc decisions. 
     Writing for the majority in the court's most 
recent, en banc decision, Judge Douglas Ginsburg has 
held that "The character qualification [provision of the 
Radio Broadcasting Preservation Act] is a targeted 
response to the problem of pirate broadcasting, affects 
only those who violated the license requirement, and 
does so utterly without regard to the content of, or any 
view expressed by, their unlicensed broadcasts." What's 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

more, Judge Ginsburg added, "There is a reasonable fit 
between the character qualification and the 
Government's substantial interests in deterring 
unlicensed broadcasting and preventing further 
violations of the regulations applicable to 
broadcasters." 
     For these reasons, the court held that the 
character qualification provision of the Act "and the 
[FCC] regulation implementing it do not on their faces 
violate the First Amendment." 
     Judges Raymond Randolph and Judith Rogers 
concurred in separate written opinions of their own. 
Judge David Tatel, who authored the three-judge 
panel's original decision, dissented. 
     Ruggiero was represented by Robert T. Perry. 
The FCC was represented by Jacob M. Lewis of the 
Department of Justice. 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Ruggiero v. Federal Communications Commission, 317 
F.3d 239, 2003 U.S.App.LEXIS 1731 (D.D.C. 
2003)[ELR 24:12:17] 
 
 
Federal court in Los Angeles has jurisdiction over 
Republic of Austria in suit to recover possession of 
Gustav Klimt paintings stolen by Nazis in early 
1940s, Court of Appeals affirms 
 
 Six paintings by renowned artist Gustav Klimt 
are now in the possession of the Republic of Austria or 
the national Austrian Gallery. All six paintings portray 
model Adele Bloch-Bauer; some even have her name in 
their titles. Each painting has its own story of how it 
got to where it is today. All six, however, were stolen 
by the Nazis from Adele Bloch-Bauer's husband in the 
early 1940s. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

 The reason that all of this matters is that the 
paintings are now worth $150 million, and a Los 
Angeles resident named Maria Altmann wants them. 
Altmann is the niece and heir of Adele Bloch-Bauer, 
from whose husband they were stolen. 
 In an effort to get the paintings, Altmann sued 
Austria and the Austrian Gallery in federal court in Los 
Angeles. She sued in Los Angeles, rather than in 
Austria, for at least two reasons: Los Angeles is where 
she lives; and in order to file suit in Austria, she would 
have had to pay a filing fee of $130,000 or more. 
 Not surprisingly, Austria and the Austrian 
Gallery argued that they cannot - or at least should not - 
be sued in Los Angeles. However, District Judge 
Florence-Marie Cooper denied their motion to dismiss 
(ELR 23:6:16). And that ruling has now been affirmed 
on appeal. 
 Writing for the Court of Appeals, Judge Kim 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Wardlaw has held that provisions of the Foreign 
Sovereign Immunities Act do give jurisdiction to the 
District Court in Los Angeles, even though those 
provisions have to be applied retroactively to do so. 
 Judge Wardlaw explained that Austria and its 
national Austrian Gallery "profit from the Klimt 
paintings in the United States, by authoring, promoting, 
and distributing books and other publications exploiting 
these very paintings. . . ." Moreover, Judge Wardlaw 
added, "these actions are sufficient to constitute 
'commercial activity' for the purpose of satisfying the 
[Foreign Sovereign Immunities Act] as well as the 
predicates for personal jurisdiction." 
 Finally, the judge held that "because the 
Republic of Austria 'does business' in the Central 
District of California, venue is appropriate there and the 
principles of forum non conveniens do not counsel 
otherwise." 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

 The appellate court therefore remanded the case 
to Judge Cooper for further proceedings. 
 Altmann was represented by E. Randol 
Schoenberg in Los Angeles. Austria and the Austrian 
Gallery were represented by Scott P. Cooper of 
Proskauer Rose in Los Angeles. 
 
Altmann v. Republic of Austria, 317 F.3d 954, 2002 
U.S.App.LEXIS 25517 (9th Cir. 2002)[ELR 24:12:17] 
 
 
Former elephant handler for Ringling Bros. and 
Barnum & Bailey Circus has standing to sue under 
Endangered Species Act for Circus' alleged 
mistreatment of elephants, federal appellate court 
rules 
 
 Ringling Bros. and Barnum & Bailey Circus will 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

have to defend itself, after all, against allegations that it 
mistreated its elephants. The allegations are made in a 
federal court lawsuit asserting that the Circus' treatment 
of its elephants violates the Endangered Species Act. 
 The lawsuit was filed by the American Society 
for the Prevention of Cruelty to Animals and others. 
One of these others is a former Circus employee, 
Thomas Rider, who was an elephant handler from 1997 
to 1999. According to Rider, he quit the Circus because 
of the way in which it treated its elephants. Rider 
alleges that he would like to "visit" the elephants again, 
but can't, because doing so would cause him "aesthetic 
and emotional injury" so long as they are being 
mistreated. 
 The case didn't get far, at first. A federal District 
Court dismissed it, on the grounds that the ASPCA and 
Rider did not have standing to pursue the case. 
However, in a decision by Judge Raymond Randolph, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

the Court of Appeals has reversed. It held that Rider 
does have standing, though because the ASPCA seeks 
the same relief as Rider, the court did not decide 
whether the ASPCA has standing as well. 
 According to Judge Randolph, Rider has 
standing to pursue his Endangered Species Act claims, 
"[b]ased on his desire to visit the elephants (which we 
must assume might include attending a performance of 
the circus), his experience with the elephants, his 
alleged ability to recognize the effects of mistreatment, 
and what an injunction would accomplish. . . ." 
 The ASPCA and Rider were represented by 
Katherine Anne Meyer. Ringling Bros. and Barnum & 
Bailey Circus was represented by Harris Weinstein. 
 
American Society for the Prevention of Cruelty to 
Animals v. Ringling Bros. and Barnum & Bailey 
Circus, 317 F.3d 334, 2003 U.S.App.LEXIS 1824 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

(D.C.Cir. 2003)[ELR 24:12:18] 
 

DEPARTMENTS 
 
In the Law Reviews: 
 
Loyola of Los Angeles Entertainment Law Review has 
published Volume 23, Number 3 with the following 
articles: 
 
Agents of Chaos: Judicial Confusion in Defining the 
Right of Publicity-Free Speech Interface by Mark S. 
Lee, 23 Loyola of Los Angeles Entertainment Law 
Review (2003) 
 
Here's Why Hollywood Should Kiss the Handshake 
Deal Goodbye by Rick Smith, 23 Loyola of Los 
Angeles Entertainment Law Review (2003) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

 
Regulatory Overreaching: Why the FCC Is Exceeding 
Its Authority in Implementing a Phase-In Plan for DTV 
Tuners by Eugene Rome, 23 Loyola of Los Angeles 
Entertainment Law Review (2003) 
 
Vanderbilt Journal of Entertainment Law and Practice 
has published Volume 5, Number 2 with the following 
articles: 
 
Copyright and the First Amendment: After the Wind 
Done Gone by Joseph M. Beck, 5 Vanderbilt Journal of 
Entertainment Law & Practice 5 (2003) 
 
Practice Before the Copyright Arbitration Royalty 
Panel in 17 U.S.C.§ 111 Distribution Proceedings by 
Mark J. Davis, 5 Vanderbilt Journal of Entertainment 
Law & Practice 11 (2003) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

 
Eldred v. Ashcroft: Challenging the Constitutionality of 
the Copyright Term Extension Act by Justice Joy 
Rillera, 5 Vanderbilt Journal of Entertainment Law & 
Practice 23 (2003) 
 
Creative Works as Negotiable Instruments: A 
Compromise Between Moral Rights Protection and the 
Need for Transferability in the United States by Julie 
Levy, 5 Vanderbilt Journal of Entertainment Law & 
Practice 27 (2003) 
 
Lack of Copyright Term Harmony With the European 
Union Strikes a Sour Chord for Performing Artists, 
Labels by Alisa Roberts, 5 Vanderbilt Journal of 
Entertainment Law & Practice 33 (2003) 
 
The United Student-Athletes of America: Should 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

College Athletes Organize in Order to Protect Their 
Rights and Address the Ills of Intercollegiate Athletics? 
by Marc Jenkins, 5 Vanderbilt Journal of Entertainment 
Law & Practice 39 (2003) 
 
The Politics of "Mo' Money, Mo' Money," and the 
Strange Dialectic of Hip Hop by Ronald D. Brown, 5 
Vanderbilt Journal of Entertainment Law & Practice 59 
(2003) 
 
The Balance Between Recording Artists and Recording 
Companies: A Tip in Favor of the Artists? by Nicholas 
Baumgartner, 5 Vanderbilt Journal of Entertainment 
Law & Practice 73 (2003) 
 
The Digital Music Dilemma: Protecting Copyright in 
the Age of Peer-to-Peer File Sharing by Natalie Koss, 5 
Vanderbilt Journal of Entertainment Law & Practice 94 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

(2003) 
 
A Sample for Pay Keeps the Lawyers Away: A 
Proposed Solution for Artists Who Sample and Artists 
Who Are Sampled by Charles E. Maier, 5 Vanderbilt 
Journal of Entertainment Law & Practice 100 (2003) 
 
Satellite Wars: Culture vs. Expression by Alex 
Colangelo, 5 Vanderbilt Journal of Entertainment Law 
& Practice 105 (2003) 
 
Pop Goes the Commercial: The Evolution of the 
Relationship Between Popular Music and Television 
Commercials by Nora Miles, 5 Vanderbilt Journal of 
Entertainment Law & Practice 121 (2003) 
 
Applying Pen Register and Trap and Trace Devices to 
Internet Communications: As Technology Changes, Is 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Congress or the Supreme Court Best-Suited to Protect 
Fourth Amendment Expectations of Privacy? by Rich 
Haglund, 5 Vanderbilt Journal of Entertainment Law & 
Practice 121 (2003) 
 
Comm/Ent, Hastings Communications and 
Entertainment Law Journal has published Volume 24, 
Number 3 with the following articles: 
 
Golfers' Tort Liability-A Critique of an Emerging 
Standard by Daniel E. Lazaroff, 24 Comm/Ent, 
Hastings Communications and Entertainment Law 
Journal (2002) 
 
An Economic Assessment of UCITA by Robert W. 
Hahn and Anne Layne-Farrar, 24 Comm/Ent, Hastings 
Communications and Entertainment Law Journal 
(2002) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

 
Free as the Air: Rethinking the Law of  Story Ideas by 
Brian Devine, 24 Comm/Ent, Hastings 
Communications and Entertainment Law Journal 
(2002) 
 
The Inevitable Disclosure Doctrine: Inequitable Results 
are Threatened But Not Inevitable by Adam Gill, 24 
Comm/Ent, Hastings Communications and 
Entertainment Law Journal (2002) 
 
Your Trade Secret is Safe With Us: How the Revision 
to Federal Rules of Civil Procedure Makes Discovery 
Presumptively Confidential by Kurt Putnam, 24 
Comm/Ent, Hastings Communications and 
Entertainment Law Journal (2002) 
 
Law and Contemporary Problems, published by Duke 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

University School of Law, has published a symposium 
issue on The Public Domain with the following articles: 
 
Foreword: The Opposite of Property? by James Boyle, 
66 Law and Contemporary Problems 1 (2003) (for 
publisher, see above) 
 
The Second Enclosure Movement and the Construction 
of the Public Domain by James Boyle, 66 Law and 
Contemporary Problems 33 (2003) (for publisher, see 
above) 
 
Nine-Tenths of the Law: The English Copyright 
Debates and the Rhetoric of the Public Domain by 
Mark Rose, 66 Law and Contemporary Problems 75 
(2003) (for publisher, see above) 
 
Romans, Roads, and Romantic Creators: Traditions of 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Public Property in the Information Age by Carol M. 
Rose, 66 Law and Contemporary Problems 89 (2003) 
(for publisher, see above) 
 
Ideas, Artifacts, and Facilities: Information as a 
Common-Pool Resource by Charlotte Hess and Elinor 
Ostrum, 66 Law and Contemporary Problems 111 
(2003) (for publisher, see above) 
 
Mapping the Digital Domain: Threats and 
Opportunities by Pamela Samuelson, 66 Law and 
Contemporary Problems 147 (2003) (for publisher, see 
above) 
 
Through the Looking Glass: Alice and the 
Constitutional Foundations of Public Domain by 
Yochai Benkler, 66 Law and Contemporary Problems 
173 (2003) (for publisher, see above) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

 
Reconciling What the First Amendment Forbids with 
What the Copyright Clause Permits: A Summary 
Explanation and Review by William W. Van Alstyne, 
66 Law and Contemporary Problems 225 (2003) (for 
publisher, see above) 
 
Two Relationships to a Cultural Public Domain by 
Negativland, 66 Law and Contemporary Problems 239 
(2003) (for publisher, see above) 
 
"Fairest of Them All" and Other Fairy Tales of Fair 
Use by David Nimmer, 66 Law and Contemporary 
Problems 263 (2003) (for publisher, see above) 
 
Reimagining the Public Domain by David Lange, 66 
Law and Contemporary Problems 463 (2003) (for 
publisher, see above) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

 
Entertainment and Sports Lawyer, published by the 
Forum on the Entertainment and Sports Industries, 
American Bar Association, 750 N. Lake Shore Drive, 
Chicago, IL 60611-4497, has issued Volume 20, 
Number 4 with the following articles: 
 
Are You Just an Attorney-Or a Trusted Advisor? by 
David Maister, Charles Green and Robert Galford, 20 
Entertainment and Sports Lawyer 1 (2003) (for address, 
see above) 
 
Book Review: Inside/Outside: How Businesses Buy 
Legal Services by Larry Smith, reviewed by Elliot H. 
Brown, 20 Entertainment and Sports Lawyer 3 (2003) 
(for address, see above) 
 
Baseball's Contraction Experience by Clark C. Griffith, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

20 Entertainment and Sports Lawyer 1 (2003) (for 
address, see above) 
 
Issue Spotting Your Skis by Heather Burror, 20 
Entertainment and Sports Lawyer 5 (2003) (for address, 
see above) 
 
The Writer's Craft: Molding Character by Carolanne 
Carroll, 20 Entertainment and Sports Lawyer 6 (2003) 
(for address, see above) 
 
After Further Review, Kicker's Case Hits Cross-Appeal 
Bar on Punitive Damages by Adam Epstein, 20 
Entertainment and Sports Lawyer 9 (2003) (for address, 
see above) 
 
Trademarking a Political Movement by Andy Gold, 20 
Entertainment and Sports Lawyer 13 (2003) (for 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

address, see above) 
 
Book Review: Copy Fights: The Future of Intellectual 
Property in the Information Age, edited by Adam 
Thierer and Clyde Wayne Crews Jr., published by the 
Cato Institute, 20 Entertainment and Sports Lawyer 20 
(2003) (for address, see above) 
 
Los Angeles Lawyer, the Magazine of the Los Angeles 
County Bar Association, has published its 19th Annual 
Entertainment Law Issue; 
 
The Demise of California's Son of Sam Law by 
Stephen F. Rohde, 26 Los Angeles Lawyer 14 (2003) 
(for publshier, see above) 
 
Determining Personal Jurisdiction in Internet-related 
Litigation by Kent A. Halkett, 26 Los Angeles Lawyer 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

21 (2003) (for publisher, see above) 
 
Vertically Challenged: Vertically Integrated Media 
Conglomerates by Stanton L. Stein and Marcia J. 
Harris, 26 Los Angeles Lawyer 30 (2003) (for 
publisher, see above) 
 
Preemptive Strike: Central District's Interpretation of 
Federal Copyright Preemption Standards and State 
Claims for Misappropriation of Ideas by Steven T. 
Lowe, 26 Los Angeles Lawyer 37 (2003) (for 
publisher, see above) 
 
Clean Cut: Directors' Challenge to Unauthorized 
Editing of Films by Mark S. Lee, 26 Los Angeles 
Lawyer 46 (2003) (for publisher, see above) 
 
Finding Entertainment Law Online, from Scholarship 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

to Scandals by Carole Levitt and Mark Rosch, 26 Los 
Angeles Lawyer 54 (2003) (for publisher, see above) 
 
Internet Radio and the Future of Music by Joseph E. 
Magri, 26 Los Angeles Lawyer 60 (2003) (for 
publisher, see above) 
 
Fordham Intellectual Property, Media and 
Entertainment Law Journal has published Volume 13, 
Number 2 with the following articles: 
 
Legal Issues in Sports Security: Panel 1 by Richard H. 
Fallon, Jr., Milton Ahlerich, Norman Siegel, William 
D. Squires, Paul H. Zoubek, 13 Fordham Intellectual 
Property, Media & Entertainment Law Journal (2003) 
 
Conflicts of Interests in Sports: Panel II by John D. 
Feerick, David Feher, Craig E. Fenech, Charles 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Grantham, and Steven C. Krane, 13 Fordham 
Intellectual Property, Media & Entertainment Law 
Journal (2003) 
 
The Current State of Sports and the Media: Panel III by 
Mark Conrad, Laurie Basch, David S. Denenberg, Jim 
Durham, Jerome S. Ebenstein and Brett Goodman, 13 
Fordham Intellectual Property, Media and 
Entertainment Law Journal (2003) 
 
Far From the Finish Line: Transsexualism and Athletic 
Competition by Jill Pilgrim, David Martin and Will 
Binder, 13 Fordham Intellectual Property, Media and 
Entertainment Law Journal (2003) 
 
The Glass Sneaker: Thirty Years of Victories and 
Defeats Involving Title IX and Sex Discrimination in 
Athletics by Diane Heckman, 13 Fordham Intellectual 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Property, Media and Entertainment Law Journal (2003) 
 
Personal Fouls: How Sexual Assault by Football 
Players Is Exposing Universities to Title IX Liability 
by Christopher M. Parent, 13 Fordham Intellectual 
Property, Media and Entertainment Law Journal (2003) 
 
Bouchat v. Baltimore Ravens: The Fourth Circuit 
Adopts the "Strikingly Similar", Doctrine to Infer Proof 
of Access by Douglas Raymond Arntsen, 13 Fordham 
Intellectual Property, Media and Entertainment Law 
Journal (2003) 
 
 Pay or Play? The Jeremy Bloom Decision and NCAA 
Amateurism Rules by Laura Freedman, 13 Fordham 
Intellectual Property, Media and Entertainment Law 
Journal (2003) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Virginia Sports and Entertainment Law Journal has 
published Volume 2, Issue 1 with the following 
articles: 
 
Racial Profiling, September 11th, and the Media: A 
Race Theory Analysis by Leonard M. Baynes,  2 
Virginia Sports and Entertainment Law Journal 1 
(2002) 
 
The Uniform Athlete Agent Act Fails to Fully Protect 
the College Athlete Who Exhausts His Eligibility 
Before Turning Professional by R. Michael Rogers, 2 
Virginia Sports and Entertainment Law Journal 63 
(2002) 
 
Primary Assumption of Risk and Duty in Football 
Indirect Injury Cases: A Legal Workout from the 
Tragedies on the Training Ground for American Values 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

by Donald T. Meier, 2 Virginia Sports and 
Entertainment Law Journal 80 (2002) 
 
There's No Business Like Show Business: Alternative 
Dispute Resolution in the Entertainment Industry by 
Toni L. Wotherly, 2 Virginia Sports and Entertainment 
Law Journal 162 (2002) 
 
"Cleaning Up the Ring": The 1999 New York State 
Senate Investigation into the Professional Boxing 
Industry-The Need to Maintain Aggressive 
Investigating and Strategic Public Informing by Jessica 
Cordova, 2 Virginia Sports and Entertainment Law 
Journal 177 (2002) 
 
The Texas Intellectual Property Law Journal, published 
by the Intellectual Property Law Section of the State 
Bar of Texas and The University of Texas Law School, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

has issued Volume 11, Number 1 with the following 
articles: 
 
Ending the Seventh Amendment Confusion: A Critical 
Analysis of the Right to a Jury Trial in Trademark 
Cases by Mark A. Thurmon, 11 Texas Intellectual 
Property Law Journal (2002) (for publisher, see above) 
 
Intrepreting Claim Preambles: An Analytic Framework 
by Stephen P. Koch, 11 Texas Intellectual Property 
Law Journal (2002) (for publisher, see above) 
 
Recent Developments in Copyright Law by Mark D. 
Perdue and Cory J. Feinberg, 11 Texas Intellectual 
Property Law Journal (2002) (for publisher, see above) 
 
Marquette Sports Law Review has published Volume 
13, Number 2 with the following articles: 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

 
Intercollegiate Athletics' Unique Environments for 
Sexual Harassment Claims: Balancing the Realities of 
Ahtletics with Preventing Potential Claims by Nancy 
Hogshead-Makar and Sheldon Elliot Steinbach, 13 
Marquette Sports Law Review ( 2003) 
 
Recent Federal Income Tax Issues Regarding 
Professional and Amateur Sports by James L. 
Musselman, 13 Marquette Sports Law Review (2003) 
 
Aside from the Aside: The True Precedent of Baseball 
in Law Law, The Residue of Luck-or, Who's Not on 
First? by Eldon L. Ham, 13 Marquette Sports Law 
Review (2003) 
 
Professional Sports Leagues and the First Amendment: 
A Closed Marketplace by Christopher J. McKinny, 13 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 12, MAY 2003 

Marquette Sports Law Review (2003) 
 
Weakening Its Own Defense? The NCAA's Version of 
Amateurism by Kristin R. Muenzen, 13 Marquette 
Sports Law Review (2003) 
[ELR 24:12:19] 
 


