
ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

LEGAL AFFAIRS 
 

 
What's So Funny About Parody? 

 
by Schuyler M. Moore 

 
 Like Medusa's head, holding up the defense of 
parody slays all before it, including copyrights, the 
right of publicity, and trademarks. The parody defense 
has simply gone too far and is now permitting blatant 
rip-offs of valuable intellectual property. Worse yet, the 
courts have expanded the definition of parody to the 
point where it has become - quite literally - not funny. 
In the process, the courts are eroding the economic 
incentive to create intellectual property, and this, in 
turn, is hampering, not helping, the free flow of ideas - 
the direct converse of the courts' express or implicit 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

goal. This article suggests that the parody defense 
should be trimmed back to a more rational level. 
 
Copyright 
 
 In Campbell v. Acuff-Rose Music, Inc., 114 
S.Ct. 1164 (1994) (ELR 15:12:18), the U.S. Supreme 
Court was asked to decide whether or not a parodic 
version of Ray Orbison's "Pretty Woman" by Two Live 
Crew was protected from a copyright infringement 
claim on the basis of the "fair use" defense provided by 
Copyright Act section 107. The lower court held that 
Two Live Crew's version infringed "Pretty Woman" 
and that the fair use defense did not apply. The U.S. 
Supreme Court held that the fair use defense might 
apply and remanded the case for consideration of 
whether or not it applied to the facts in question. This 
decision is widely misinterpreted, however, as holding 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

that all parodies automatically qualify for the fair use 
defense. See, e.g., Lyons Partnership v. Giannoulas, 
179 F.3d 384 (5th Cir. 1999) (ELR 21:7:12) (a parody 
of the Barney dinosaur was held immune to a copyright 
infringement claim on the basis of parody without any 
further analysis); Lucasfilm Ltd. v. Media Market 
Group, Ltd., 182 F. Supp. 2d 897 (N.D. Cal. 2002) 
(ELR 24:2:10) (pornographic parody of "Star Wars" 
protected with bare citation to Campbell). 
 If we step back a bit, the parody defense is 
generally treated as rooted in the First Amendment. 
Like discussions on matters of public interest, it is felt 
that parodies offer some satirical critique that is worthy 
of protection. The troubling aspect of this analysis as 
applied to copyright is that copyright law emanates 
from Article I of the Constitution, which authorizes 
Congress to pass laws protecting copyrights. Copyright 
law thus has equal footing with the First Amendment, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

and it has long been held that the First Amendment is 
not a defense to a copyright claim. For example a 
newspaper published an unauthorized excerpt from 
President Ford's autobiography, and the U.S. Supreme 
Court held that the First Amendment does not trump 
the Copyright Act and that use of the excerpt was not 
fair use. Harper & Row Publishers v. Nation 
Enterprises, 105 S.Ct. 2218 (1985) (ELR 7:2:6). So far, 
so good. 
 So why should parodies fare any better? If the 
parody is so far afield from the original work that it can 
be fairly said that the parody is not based upon, or 
substantially similar to, the original work, then the 
courts should simply hold that the parody is not an 
infringing work at all, and there is no need to rely on 
the fair use defense. But if, as is usually the case, the 
parody would be an infringing work but for the fair use 
defense, the current trend of the courts is to roll over on 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

their backs and surrender to the defense of parody. But 
why? 
 Waving the specter of the First Amendment gets 
us nowhere, and with that chimera behind us, the naked 
defense of parody seems rather lame. Let's look again 
at Ray Orbinson's song, "Pretty Woman." Am I free to 
create a classical version of the song? A jazz version? 
A hip-hop version? A tragic version? Of course not. All 
of these versions would be copyright infringement, and 
any fair use defense would be scoffed at. So why am I 
allowed to create a parodic version? Because it is 
funny? If the protection of parody is not based on the 
First Amendment - as it cannot - then what is it based 
on? 
 The parody defense becomes outright scary when 
the definition of parody is expanded beyond humor. In 
a pivotal case on this question, the Eleventh Circuit 
upheld a parody defense for a book called "The Wind 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Done Gone" against a copyright claim brought by the 
owner of "Gone With the Wind." Suntrust Bank v. 
Houghton Mifflin Company, 268 F.3d 1257 (11th Cir. 
2001) (ELR 23:1:4). Critically, the court held that 
parody need not be humorous and only had to 
"comment upon or criticize a prior work." This 
definition expands parody beyond all recognition. If the 
Two Live Crew decision was the camel's nose under 
the tent, this is the camel. Under traditional notions of 
copyright law, "The Wind Done Gone" is nothing more 
than an unauthorized dramatic derivative work. Under 
this decision, however, copyright pirates are now free 
to roam at will creating new versions of copyrighted 
works, as long as the new versions somehow "comment 
upon or criticize [the] prior work." 
 
Right of Publicity 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

 The parody defense is also being successfully 
used against right of publicity claims. Cardtoons, LLC 
v. Major League Baseball Players Ass'n, 95 F.3d 959 
(10th Cir 1996)(ELR 19:1:7) (no liability for parodic 
baseball cards featuring baseball players). 
 The logical extreme of this trend is exemplified 
in a Ninth Circuit case holding that Los Angeles 
Magazine had the right to publish a computer generated 
fashion spread of celebrities dressed in clothes made by 
advertisers in the magazine, including Dustin Hoffman 
in a dress (and not the one he wore in "Tootsie").  
Hoffman v. Capital Cities/ABC, Inc., 255 F.3d 1180 
(9th Cir. 2001) (ELR 23:4:10). Although the Ninth 
Circuit gave no logical rationale for its decision at the 
time, a later Ninth Circuit case justified the Hoffman 
decision on the basis of parody in dicta. Mattel, Inc. v. 
MCA Records, 296 F.3d 894 (9th Cir. 2002) (ELR 
24:6:10), cert. denied, 71 U.S.L.W. 3503 (2003). The 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Hoffman case, as reinterpreted by Mattel, shows the 
danger of permitting the purported parody defense 
because: 
* The parody, if any, did not relate to Dustin Hoffman; 
it related to placing a dress on a man. 
* Whatever parody there was would certainly not fall 
within the First Amendment; it was a computer 
generated photograph of Dustin Hoffman in a dress he 
never actually wore, which did not remotely rise to the 
level of a matter of public interest. 
 When the parody is a subset of the First 
Amendment, such as a critical comment on a matter of 
public interest or a criticism of a public figure, then the 
outcome in these cases is at least defensible; the right 
of publicity does not have any constitutional moorings, 
so the First Amendment trumps a state law right of 
publicity claim. On this basis, the U.S. Supreme Court's 
decision upholding the right of Hustler to publish a 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

highly offensive cartoon parodying Jerry Falwell is 
defensible. Hustler Magazine, Inc. v. Falwell, 108 S.Ct. 
876 (1988) (ELR 9:10:3). 
 But courts are now giving parodies carte blanche 
protection with no other rationale. All parodies now 
appear to be, quite literally, above the law. What is so 
sacrosanct about all parodies that they deserve First 
Amendment protection? If I am not free to slap a 
celebrity's image on a commercial product to sell, why 
am I allowed slap it on any parody to sell? 
 
Trademark 
 
 The parody defense is also steamrolling the 
federal Trademark Anti-Dilution Act, which prohibits 
the commercial use of another company's famous 
trademark in a manner that would dilute the trademark, 
including by tarnishing or blurring the trademark. In 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

several cases, uses of a trademark that would otherwise 
be a blatant violation of this act have been held 
protected as a sacrosanct parody. 
 In the most egregious case to date, a 
pornographer was permitted to title and advertise a film 
under the name "Starballz," a rip-off of the "Star Wars" 
trademark. Lucafilm Ltd. v. Media Market Group, Ltd., 
182 F.Supp. 2d 897 (N.D. Cal. 2002) (ELR 24:2:10). 
 Another case permitted the commercial use of 
the famous Barney Dinosaur and trademark on the 
basis of parody without any further analysis. Lyons 
Partnership v. Giannoulas, 179 F.3d 384 (5th Cir. 1999) 
(ELR 21:7:12). 
 Most recently, the Ninth Circuit permitted use of 
the Barbie trademark in both the name and lyrics of a 
song, once again on the basis of parody. Mattel Inc. v. 
MCA Records, 296 F.3d. 894 (9th Cir. 2002) (ELR 
24:6:10), cert. denied, 71 U.S.L.W. 3503 (2003). 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

 All of these cases recite the mantra that a parody 
is not a commercial use, and thus one of the 
requirements of the Anti-Dilution Act (i.e., a 
commercial use) is not present. In each case, however, 
the uses were undeniably commercial, and it was 
simply the courts' ipse dixit rulings that managed to 
change night to day. If the cases had not involved 
parodies, the trademark use in question would 
absolutely have been prohibited. The First Amendment 
alone does not override the Anti-Dilution Act, or every 
otherwise prohibited use of a trademark would be 
permitted by the First Amendment. Thus, parodies have 
been elevated even above the First Amendment. 
 
Conclusion 
 
 In summary, the parody defense now has wings 
of its own, and is no longer tethered to logic, law, the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

First Amendment, or anything else. So just what is so 
funny about parodies that permits them to ride 
roughshod over intellectual property rights? Why, it's 
enough to make one lose one's sense of humor, 
particularly when the parody need not be humorous, as 
in the case of "The Wind Done Gone." It is time to 
bring this Pegasus back to earth. 
 
Schuyler Moore is a partner in the Los Angeles office 
of Stroock & Stroock & Lavan LLP (and can be 
reached at smoore@stroock.com). He is a frequent 
contributor to the ENTERTAINMENT LAW 
REPORTER, and is the author of THE BIZ: THE 
BASIC BUSINESS, LEGAL AND FINANCIAL 
ASPECTS OF THE FILM INDUSTRY (Silman-James 
Press), TAXATION OF THE ENTERTAINMENT 
INDUSTRY (Panel Publishers), and WHAT THEY 
DON'T TEACH YOU IN LAW SCHOOL (William S. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Hein & Co.). He is also an adjunct professor at the 
UCLA School of Law, teaching Entertainment Law. 
[ELR 24:9:4] 
 
 

INTERNATIONAL DEVELOPMENTS 
 

Internet café in United Kingdom is liable for 
copyright infringement for burning CDs of 
recordings downloaded by customers, British court 
rules 
 
 A British court has ruled in favor of Sony Music, 
Polydor and Virgin Records in a copyright 
infringement suit they filed against a company that 
operates a chain of Internet cafes in the United 
Kingdom. Mr. Justice Peter Smith, of the Chancery 
Division of the High Court of Justice, has held that 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

easyInternetcafe infringed the record companies' 
copyrights by making CDs of recordings downloaded 
by its customers. He did so in response to a motion for 
summary judgment filed by the record companies. 
 easyInternetcafe's customers were permitted to 
save downloaded files to their own private directories 
on the company's servers. They then could have café 
employees burn those files to CDRs for £5 (about $8) 
per CD. According to easyInternetcafe, its employees 
did not know what types of files they were copying, 
because company policy prohibited employees from 
looking at the contents of files, unless the customer 
agreed. 
 easyInternetcafe opposed the record companies' 
summary judgment motion on two grounds. 
 It argued first that it was an "involuntary copier" 
and shouldn't be held liable for that reason. According 
to easyInternetcafe, its position was analogous to that 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

of a fax machine owner who received an infringing fax. 
Justice Smith was not persuaded by this argument, 
however. 
 Copyright infringement liability is "strict," he 
noted, so it is not a defense that the infringer doesn't 
know he is infringing. More importantly, Justice Smith 
concluded that the analogy was factually flawed. The 
only reason easyInternetcafe employees didn't know 
what they were copying was that the company chose to 
keep the contents of customers' directories confidential. 
"This is not involuntary," the Justice said, "it is 
voluntary." That is, easyInternetcafe didn't know what 
it was doing simply because it chose not to know. 
 easyInternetcafe also argued that it was not 
liable, because British copyright law provides that it is 
not an infringement to make copies of "cable 
programmes" for private and domestic use to enable 
those "programmes" to be viewed at a more convenient 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

time. According to easyInternetcafe, Internet 
transmissions are "cable programmes," so its customers 
are permitted to make copies to listen at more 
convenient times, and therefore it is not liable for 
permitting its customers to do so. 
 Justice Smith was not persuaded by this 
argument either. No evidence was introduced to show 
that music recordings had been copied for private or 
domestic use, and Justice Smith refused to take judicial 
notice that easyInternetcafe customers were likely to 
use copies for those purposes rather than commercial 
ones. More importantly, CDR copies of recordings 
were being made by easyInternetcafe itself, and it was 
not doing so "for the purpose of private and domestic 
use. It is copying for the purposes of selling the 
complete CDR for £5 . . . [and] is making a profit out 
of it." 
 Justice Smith's ruling dealt only with 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

easyInternetcafe's liability. He hasn't ruled yet on 
damages. easyInternetcafe has announced it will 
appeal. 
 The record companies were represented by 
Richard Spearman QC and Pushpinder Saini, instructed 
by Wiggin & Co. easyInternetcafe was represented by 
Richard Arnold QC, instructed by Denton Wilde Sapte.  
 
Sony Music International (UK) Limited  v. 
Easyinternetcafe Limited, [2003] EWHC 62 (Ch), 
available at  
www.courtservice.gov.uk/judgmentsfiles/j1528/sony_v
_easyinternetcafe.htm [ELR 24:9:6] 
  
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Appeals court in Munich decides that recent release 
of DVDs was authorized by scenery designer's 1980 
grant of homevideo rights to producer of "The 
Magic Mountain," even though German law makes 
"ineffective" any grant of rights for as yet unknown 
kinds of uses 
 
 Though movie DVDs have been sold in 
Germany only since the late 1990s, DVDs were not an 
"as yet unknown" kind of use for movies back in 1980, 
an Intermediate Court of Appeals in Munich has held, 
in a lawsuit by Toni Ludi against Kinowelt Home 
Entertainment GmbH. 
 Ludi was the scenery designer for "The Magic 
Mountain" ("Der Zauberberg"), a German-French- 
Italian co-production first released theatrically in 1982. 
Ludi's employment contract authorized the company 
that produced the movie, Franz Seitz Filmproduktion, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

to distribute it for home viewing (as well as theatrically 
and for television). On the basis of that authority, video 
cassettes of the movie have been distributed in 
Germany, apparently for years, without complaint from 
Ludi. 
 Kinowelt Home Entertainment is the movie's 
current homevideo distributor in Germany. When 
DVDs were introduced there, Kinowelt made DVD 
versions of the movie available too, without Ludi's 
consent. The fact that DVDs were distributed without 
the scenery designer's consent was significant, because 
under German law, grants of rights for as yet unknown 
kinds of use are not effective. As a result, Ludi sued 
Kinowelt, seeking an injunction and damages. 
 At first, Ludi was successful. A German 
Regional Court ruled in his favor. It held: that Ludi was 
a joint author of the movie; that DVDs were a new kind 
of use by comparison with the video cassettes that 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

existed when the movie was made; and that German 
law made Ludi's grant of home distribution rights 
ineffective as a grant of DVD rights. 
 Ludi's victory was short-lived, however. 
Kinowelt appealed, and the Court of Appeals ruled in 
its favor. The appellate court acknowledged that the 
purpose of the law is to assure creators that they will 
receive "extra proceeds arising from new technological 
developments." 
 However, the appellate court added, "the 
exploitation of . . . film[s] on DVD is not an 
independent kind of use . . . as compared with the 
previously known form of video tapes . . . ," because 
DVDs are not "a new kind of . . .  technically and 
economically independent form of use. . . ." This is so, 
the appellate court explained, because DVDs have not 
"decisively changed" the "essence" of movies "from the 
viewpoint of the end user." 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

 The appellate court also reasoned that although 
video cassettes were considered a new kind of use as 
compared to the narrow-gauge films that preceded 
them, videos were mass marketed while narrow-gauge 
films were not. By contrast, the court noted, DVDs and 
video cassettes are rented and sold side by side in the 
same places, and "no new marketing structure has 
arisen" as a result of DVDs. 
 Ludi was represented by Attorneys Dr. Roth & 
Colleagues in Munich. Kinowelt was represented by 
Attorneys Lausen in Munich. And Seitz was 
represented by Attorneys Dr. Poll & Ventroni in 
Munich. 
 
Ludi v. Kinowelt Home Entertainment GmbH, Case 6 
U 5487/01 (Munich Ct. App. 2002), available at 
www.EntertainmentLawReporter.com/decisions/24090
6.pdf [ELR 24:9:6] 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

 
Australian court has jurisdiction to hear lawsuit 
filed by Melbourne businessman Joseph Gutnick 
complaining about allegedly defamatory article in 
"Barrons Online," even though Dow Jones' web 
servers are in New Jersey, High Court of Australia 
affirms 
 
 Dow Jones & Company will indeed have to 
defend itself in a court in Australia in a defamation 
lawsuit that has been filed against it by Melbourne 
businessman Joseph Gutnick. Dow Jones battled 
mightily to get the case dismissed, arguing that the 
Australian court does not have jurisdiction to hear it, 
and even if it does, it should not exercise jurisdiction 
because a court in New Jersey would be more 
convenient. But those arguments did not persuade the 
Supreme Court of Victoria in Melbourne, where 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Gutnick filed his lawsuit (ELR 23:6:7). Nor have they 
persuaded the High Court of Australia, which has 
affirmed the lower court's decision refusing to dismiss 
or stay the case. 
 Gutnick filed his lawsuit in response to an article 
that appeared in Barrons Online, one of the periodicals 
available to subscribers to Dow Jones' website. The 
offending article, entitled "Unholy Gains," suggested 
that Gutnick was a tax-evader and money launderer. 
 Gutnick does business in the United States, as 
well as in Australia where he lives. But he filed his 
lawsuit in Melbourne, seeking to recover only for 
damages allegedly done to his reputation in the 
Australian state of Victoria on account of those 
portions of the article that suggested that he had 
financial dealings in Victoria with a money-launderer. 
 Dow Jones' arguments seeking dismissal or a 
stay of the suit were based on the fact that although the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

offending article was seen by Australian subscribers to 
Dow Jones' website, the article was written by an 
American, for an American audience, about the impact 
of Gutnick's actions on Americans, and was made 
available to subscribers from Dow Jones' servers, all of 
which are located in New Jersey. Dow Jones has no 
servers in Australia, so Australians who read the 
offending article did so by downloading it from New 
Jersey. 
 In a lengthy and unanimous decision (consisting 
of four separate opinions), the High Court of Australia 
has ruled that the Supreme Court of Victoria does have 
jurisdiction to hear the case, because Australian 
defamation law requires harm to reputation, and that 
occurs only when a defamatory statement is 
"comprehended by the reader." 
 "In the case of material on the World Wide 
Web," the High Court reasoned, "it is not available in 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

comprehensible form until downloaded on to the 
computer of a person who has used a web browser to 
pull the material from the web server. It is where that 
person downloads the material that the damage to 
reputation may be done. Ordinarily then, that will be 
the place where the tort of defamation is committed." 
 The notion that "ordinarily" defamation on the 
Internet will be committed in the country where it is 
read - and thus can result in lawsuits anywhere - is a 
threatening one to those who publish on the Internet. 
Perhaps for that reason, in what reads like an effort to 
make its decision less threatening to publishers outside 
of Australia, the High Court made three points in 
response to Dow Jones' argument that Internet 
publishers should not be vulnerable to suit in every 
country of the world, or under legal standards that vary 
from country to country. 
 First, the High Court said that if an American 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

publisher was sued in Australia, and damages were 
claimed for publications that took place in America, 
Australian courts would apply U.S. law (including its 
First Amendment) to those claims. Second, the High 
Court said that plaintiffs would be awarded substantial 
defamation damages in Australia only if they have a 
reputation there. 
 Third, the High Court said that plaintiffs were 
likely to sue a publisher outside the publisher's own 
country only if a favorable judgment could be enforced 
against the publisher in a country where the publisher 
has assets. The Court's decision doesn't indicate 
whether Dow Jones has assets in Australia, but if not, 
the Court suggested Dow Jones may have little to 
worry about. It did so by citing in a footnote decisions 
in which U.S. courts refused to enforce defamation 
(and other publishing) judgments from other nations, 
on First Amendment grounds (ELR 23:7:6, 20:1:18, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

14:2:13). 
 Gutnick was represented by J.L. Sher QC with 
M.F. Wheelahan, instructed by Schetzer, Brott & 
Appel. Dow Jones was represented by G.R. Robertson 
QC with T.F. Robertson SC, instructed by Gilbert & 
Tobin. 
 
Dow Jones & Company Inc v. Gutnick, [2002] HCA 
56, available at www.austlii.edu.au [ELR 24:9:7] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

European Court of Human Rights awards 30,000 
Euros to British citizen whose privacy was invaded 
by BBC's "Crime Beat" broadcast of closed circuit 
videotape of attempted suicide 
 
 Andy Warhol once said that eventually everyone 
will be famous for 15 minutes. Geoffrey Dennis Peck's 
15 minutes came in 1996 when he was featured on 
"Crime Beat," a BCC television program viewed by 
more than 9 million viewers. He also was featured in an 
Anglica Television broadcast to 350,000 viewers, and 
in newspaper articles. 
 It wasn't however the kind of fame that Peck or 
anyone would wish. And for that reason, the European 
Court of Human Rights has just awarded Peck almost 
30,000 Euros (about $30,000), to compensate him for 
invasion of his privacy and for the legal costs he 
incurred in winning a precedent-setting decision. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

 Peck is a British citizen. He lives in Brentwood 
Borough, northeast of London (just outside the M25 
beltway). Brentwood's streets are monitored by a closed 
circuit television system for crime prevention purposes; 
and in 1995, the system captured images of Peck 
cutting his wrists with a large knife, in an attempt to 
commit suicide. Police were immediately dispatched, 
which probably saved Peck's life. But the system also 
made a videotape of the images, which later came back 
to haunt him. 
 The tape came back to haunt Peck, because later 
in 1995, Brentwood released the tape to newspapers 
and television broadcasters. Anglica Television aired 
segments to a local audience; and the BBC used Peck's 
image in nationally-televised trailers for an episode of 
"Crime Beat" that also featured the moments after his 
attempted suicide. Those images were seen by Peck's 
friends and family, who recognized him because his 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

likeness wasn't obscured. 
 Peck responded by lodging complaints with the 
British Broadcasting Standards Commission, the 
Independent Television Commission, and the Press 
Complaints Commission, asserting that his privacy had 
been invaded by the broadcasters and newspapers. He 
also filed a lawsuit against the Brentwood Council, in 
which he complained that the Council's decision to 
release the videotape of his suicide attempt to the 
media, without first obscuring his image or requiring 
the media to do so, was unlawful. 
 Peck had some - but only some - success with 
those proceedings. The Broadcast Standards 
Commission and the Independent Television 
Commission agreed with him that the BBC and Anglia 
Television had invaded his privacy; and both 
broadcasters were required to televise apologies for 
their actions. Neither of those Commissions has 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

authority to award damages, however, and they didn't. 
 On the other hand, the Press Complaints 
Commission rejected Peck's complaints against 
newspapers that had used his image. And British courts 
dismissed his lawsuit, finding that the Brentwood 
Council had not violated British law by releasing the 
tape to the media. 
 Though these proceedings were all Peck could 
do within the United Kingdom itself, the U.K. (along 
with other EU nations) is a party to the European 
Convention on Human Rights. That was significant, 
because the Human Rights Convention provides that: 
* "Everyone has the right to respect for his private . . . 
life"; 
* "Everyone whose rights . . . as set forth in [the] 
Convention are violated shall have an effective remedy 
before a national authority"; and 
* "If the [European] Court [of Human Rights] finds that 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

there has been a violation of the Convention . . . , and if 
the internal law of the [nation] concerned allows only 
partial reparation to be made, the Court shall, if 
necessary, afford just satisfaction to the injured party." 
 Relying on these provisions, Peck filed an 
application with the European Court of Human Rights, 
arguing that the United Kingdom did not provide him 
with an effective remedy for the violation of his right to 
respect for his private life, and thus the Court of Human 
Rights should afford him satisfaction. The Court of 
Human Rights has agreed. 
 The Court ruled that the Brentwood Council's 
release of the videotape "constituted a serious 
interference with [Peck's] right to respect for his private 
life," and that the release of the tape - without 
obscuring Peck's identity or requiring the media to do 
so - was not justified. 
 The Court also found that British courts had not 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

provided Peck with an effective remedy for the 
Brentwood Council's violation of his privacy rights, 
and that "the lack of legal power of the [Broadcasting 
Standards, Independent Television, and Press 
Complaint] commissions to award damages to [Peck] 
means that those bodies could not provide an effective 
remedy to him." 
 To provide Peck with "just satisfaction" for his 
injuries, the Court awarded him 11,800 Euros for 
distress, embarrassment and other non-pecuniary 
damages, 3,000 Euros for the legal costs he incurred in 
connection with proceedings before the British courts 
and commissions, and 15,075 Euros for legal costs he 
incurred in connection with the Human Rights Court 
case. 
 
Peck v. United Kingdom, European Court of Human 
Rights (Application no. 44647/98) (Jan. 28, 2003), 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

available at http://hudoc.echr.coe.int/hudoc [ELR 
24:9:8] 
 
 

IN THE NEWS 
 

Federal court orders Verizon to comply with RIAA 
subpoena requesting identity of subscriber who 
downloaded 600 songs from Internet in one day 
 
 Verizon is an Internet Service Provider, as well 
as a webhost and telephone company. That is, some of 
its subscribers use Verizon to get access to the Internet, 
but not to store or serve data to others or to talk on the 
phone. The RIAA has reason to believe that one of 
those Internet access subscribers uses the Internet, 
heavily, to download unauthorized music files, using 
software provided by KaZaA. Indeed, according to the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

RIAA this subscriber used his or her Verizon 
connection to download 600 music files, all in a single 
day. 
 The RIAA doesn't know who this anonymous 
downloader is, but Verizon does, because the RIAA 
gave Verizon its subscriber's Internet Protocol address 
and the date and time when the downloads occurred. 
The RIAA provided this information in a subpoena that 
asked Verizon for its subscriber's identity, so the RIAA 
could protect the rights of its member record 
companies, whose copyrighted recordings the 
subscriber downloaded, without authorization. 
 Neither the RIAA nor its members have sued 
Verizon's subscriber for copyright infringement yet, in 
part because they don't know who the subscriber is or 
where he or she lives, and in part because they don't 
know whether a full-blown lawsuit is necessary to get 
the subscriber to stop his or her infringing activities. As 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

a result, the RIAA's subpoena was not a conventional 
"third-party" subpoena issued pursuant to Rule  45 of 
the Federal Rules of Civil Procedure. 
 Instead, the RIAA's subpoena was issued 
pursuant to an until-now obscure subsection of the 
Copyright Act, added by the Digital Millennium 
Copyright Act. The subsection in question - Copyright 
Act section 512(h) - authorizes copyright owners to ask 
clerks of federal District Courts to issue subpoenas to 
Internet service providers requiring service providers to 
identify alleged copyright infringers. Moreover - and 
most significantly - section 512(h) empowers federal 
court clerks to issue these subpoenas even though no 
copyright infringement lawsuit has been filed against 
the alleged infringer. 
 Verizon and other ISPs don't want to have to 
respond to subpoenas like the one served by the RIAA, 
for at least two reasons. First, they want to preserve the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

anonymity of their subscribers. Second, they are 
concerned that they will be flooded with subpoenas and 
it will become administratively difficult and expensive 
to respond to them. In fact, Verizon refused to respond 
to the RIAA's subpoena, claiming that that it didn't 
have to - as a matter of law - in this instance. 
 Verizon was able to determine that it does not 
provide webhosting or data storage service to the 
subscriber whose identity was sought by the RIAA 
subpoena. Verizon merely provides the subscriber with 
Internet access. And indeed, it is not disputed that the 
600 recordings the subscriber downloaded all are stored 
on the subscriber's computer, not on Verizon's. 
 This was significant, Verizon thought, because as 
it reads the DMCA, section 512(h) only requires it to 
respond to subpoenas requesting the identities of 
subscribers for whom Verizon provides webhosting or 
data storage services. According to Verizon, if 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

copyright owners want to subpoena the identities of 
those who are merely Internet access subscribers, 
copyright owners must file "John Doe" infringement 
lawsuits against them first, and then serve conventional 
"third-party" subpoenas under Rule 45 of the Federal 
Rules of Civil Procedure. 
 The RIAA of course disagreed with Verizon's 
interpretation of Copyright Act section 512(h), and thus 
sought enforcement of its subpoena in federal District 
Court in Washington, D.C., where Judge John Bates 
has agreed entirely with the RIAA. Judge Bates 
concluded that the language of section 512(h) "leaves 
no doubt" that it authorizes subpoenas to "all service 
providers," without regard to the types of services they 
provide to their subscribers. Indeed, he said, the 
statutory provision "leaves no doubt" that it applies to 
the very type of service Verizon provides to the 
subscriber whose identity the RIAA's subpoena seeks. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

 Moreover, Judge Bates added, the legislative 
history of the section 512(h) confirms its plain 
meaning. The DMCA gives Internet service providers 
immunity from liability for infringements committed 
by their subscribers, under specified circumstances. In 
exchange, the DMCA requires Internet service 
providers "to assist copyright owners in identifying 
infringers using the service providers' systems." 
 As a result, Judge Bates has ordered Verizon to 
comply with the subpoena. Verizon has appealed that 
order, and has asked Judge Bates to stay his order 
pending the outcome of that appeal. 
 The RIAA was represented by Donald B. Verilli, 
Jr., of Jenner & Block in Washington D.C., and by 
Jonathan Whitehead of the RIAA. Verizon was 
represented by Eric Holder of Covington & Burling in 
Washington D.C. 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Recording Industry Association of America v. Verizon 
Internet Services, Civil Action 02-MS-0323 (JDB) 
(D.D.C. 2003), available at 
http://www.politechbot.com/ 
docs/verizon.riaa.decision.012103.pdf [ELR 24:9:10] 
 
 

RECENT CASES 
 

"Harry Potter" books and movies do not infringe 
rights of children's book author Nancy Stouffer, 
federal District Court rules; Stouffer ordered to pay 
$50,000 in sanctions plus attorneys' fees, because 
Stouffer submitted fraudulent evidence to support 
her invalid claims 
 
 J.K. Rowling's Harry Potter books are among the 
most successful in publishing history. Millions of 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

copies have been sold in hard and soft cover all around 
the world, and they have been transformed into popular 
movies produced and distributed by Warner Bros. 
 So it came as something of a shock when a 
children's book author named Nancy Stouffer claimed 
that the "Harry Potter" character and other features of 
the fictional world created by Rowling were copied 
from works Stouffer had written, in alleged violation of 
Stouffer's intellectual property rights. While claims of 
this sort are made in response to many popular movies, 
Stouffer appeared to have some documentary evidence 
to support her claims. Thus it looked, at first, as though 
Stouffer's claims might be different from most of those 
made by aspiring authors against those who have 
enjoyed success. 
 Believing that the best defense is a strong 
offense, Rowling, her American publisher Scholastic, 
Inc., and Warner Bros. filed a declaratory relief lawsuit 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

against Stouffer in federal District Court in New York 
City. What's more, they began filing summary 
judgment motions against Stouffer, in the hopes of 
bringing her claims to an abrupt halt. Early in the case, 
Rowling, Scholastic and Warner Bros. enjoyed a partial 
success. Judge Allen Schwartz granted their motions as 
to some of Stouffer's claims (alleged by her as 
counterclaims to their complaint). But that success was 
only partial; Judge Schwartz denied their motion to 
dismiss some counterclaims. (ELR 23:1:13) 
 Even if Rowling, Scholastic and Warner Bros. 
privately considered Judge Schwartz's first ruling to be 
a setback, they didn't let it alter their strategy. Instead, 
they followed their first motion with a second - 
supported by evidence that was even more shocking 
than Stouffer's. They showed that many of Stouffer's 
documents were fabricated. Stouffer, they said, had 
committed a "fraud on the court"; and Judge Schwartz 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

agreed. 
 Judge Schwartz did not rule in anger. (At least it 
doesn't appear so from his opinion.) Instead, he divided 
his decision into two parts: one in which he evaluated 
Rowling, Scholastic and Warner Bros.' motion for 
summary judgment as though Stouffer had submitted 
her evidence in good faith; and another in which he 
ruled on Rowling, Scholastic and Warner Bros.' request 
for sanctions and attorneys' fees. 
 On the merits of the summary judgment motion, 
the judge concluded that Stouffer's trademark claims 
lacked merit, because a comparison of Stouffer's books 
with Harry Potter showed there was no likelihood of 
consumer confusion concerning the source of those 
works. Stouffer complained that her books used the 
word "muggles" and Harry Potter did too. But Judge 
Schwartz noted that the way in which the word was 
used in the two works was "markedly different." 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Likewise, Stouffer claimed to have created a character 
named "Larry Potter" and complained that consumers 
would confuse her character with "Harry Potter." The 
judge responded that apart from the fact that their 
names rhyme and both wear glasses, the two characters 
have "almost nothing in common." The judge also 
rejected Stouffer's claim that her "Nimbus" character 
would be confused with Harry Potter's "Nimbus" flying 
broomstick. 
 Stouffer's dilution and tarnishment claim was 
even weaker, Judge Schwartz concluded. That claim 
required Stouffer to show that her marks were "truly of 
distinctive quality" and "extremely strong." But so few, 
if any, of her books were sold, she couldn't possibly 
show this, the judge said. 
 Finally, Judge Schwartz dismissed Stouffer's 
copyright infringement claim - a claim based on the 
alleged copying of an illustration in one of her books 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

for use as the Harry Potter cover illustration. The judge 
concluded that the two illustrations were not 
substantially similar, and that in any event, there was 
no evidence that J.K. Rowling or the illustrator of her 
book had ever had an opportunity to see, let alone copy, 
the illustration in Stouffer's book. 
 In response to Rowling, Scholastic and Warner 
Bros.' request for sanctions and attorneys' fees, Judge 
Schwartz evaluated seven separate pieces of evidence 
that Stouffer had submitted in support of her case. He 
found all seven had been altered or forged. And he 
found that Stouffer failed to "correct her fraudulent 
submissions, even when confronted with evidence 
undermining" their "validity." For this, the judge 
ordered Stouffer to pay Rowling, Scholastic and 
Warner Bros. $50,000 in sanctions, and he ordered 
Stouffer to pay their attorneys' fees as well. 
 Rowling and Scholastic were represented by 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Edward H. Rosenthal of Frankfurt Garbus Kurnit Klein 
& Selz in New York City. Warner Bros. was 
represented by Dale M. Cendali of O'Melveny & Myers 
in New York City. Stouffer was represented by Thomas 
S. McNamara of Indik & McNamara in Philadelphia 
and James A. Power, Jr., of Power Del Valle in New 
York City. 
 
Scholastic, Inc. v. Stouffer, 221 F.Supp.2d 425, 2002 
U.S.Dist.LEXIS 17531 (S.D.N.Y. 2002) [ELR 24:9:12] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Supreme Court agrees to decide whether distributor 
of video of public domain television series may be 
held liable for double its profits for "reverse passing 
off," because it failed to credit Twentieth Century 
Fox as series' creator or indicate that video was 
based on President Eisenhower's book "Crusade in 
Europe" 
 
 The United States Supreme Court has agreed to 
hear an appeal from a judgment that requires a video 
distributor to pay Twentieth Century Fox twice the 
profits the distributor earned from videos of a Fox 
television series based on President Eisenhower's book 
Crusade in Europe. The case raises an interesting issue 
concerning the relationship between copyright law and 
trademark law, in cases where a work's copyright has 
expired. 
 The reason the issue arose is that Fox's television 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

series fell into the public domain when its copyright 
wasn't renewed at the end of its first 28-year term. 
Dastar copied "substantially the entire 'Crusade in 
Europe' series," apparently believing that it could do so 
without liability, because the series is in the public 
domain. What seems to have gotten Dastar into trouble 
is that it labeled its video with a different name, and 
marketed the video without giving Fox credit as the 
series' creator, thereby "giving the impression" that its 
video was "an original work." 
 This prompted Fox to sue Dastar, successfully, 
for "reverse passing off." Federal District Judge 
Florence Marie Cooper ruled that Dastar had 
committed "bodily appropriation" of Fox's series, 
which entitled Fox to prevail on its infringement claim, 
even without showing that Dastar's videos resulted in 
consumer confusion. What's more, Judge Cooper 
awarded Fox twice Dastar's profits on the grounds that 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Dastar's infringement had been deliberate and willful, 
and that none of those profits was attributable to 
Dastar's own work. 
 Dastar appealed but lost again. In a very short 
opinion marked "not appropriate for publication," the 
Court of Appeals affirmed Judge Cooper's "reverse 
passing off [by] bodily appropriation" ruling, as well as 
her double-profits damage award. 
 Though the Court of Appeals didn't think the 
case needed more than a short unpublished opinion, the 
Supreme Court apparently thinks it's worth a more 
thorough analysis. It has granted Dastar's petition for 
certiorari, and gave the parties a very short briefing 
schedule. A decision is expected by the end of the 
Supreme Court's current term, in June or July. 
 Twentieth Century Fox was represented by Dale 
M. Cendali and Seth Alben Aronson of O'Melveny & 
Myers in New York City and Los Angeles. Dastar was 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

represented by David A. Gerber in Oxnard and Allen 
Hyman in North Hollywood. Random House 
(Eisenhower's book publisher) was represented by 
Stephen G. Contopulous of Sidley Austin Brown & 
Wood in Los Angeles. 
 
Twentieth Century Fox v. Entertainment Distributing, 
34 Fed.Appx. 312, 2002 U.S.App.LEXIS 7426 (9th 
Cir. 2002), cert. granted sub. nom., Dastar Corp. v. 
Twentieth Century Fox, 123 S.Ct. 816, 2003 
U.S.LEXIS 554 (2003) [ELR 24:9:13] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Trial court refuses to dismiss Fox's suit against 
Marvel complaining that Marvel-licensed "Mutant 
X" television series violates Marvel's license to Fox 
for its "X-Men" theatrical movie; but court does 
dismiss Marvel's trademark and copyright 
counterclaims against Fox 
 
 A decade ago, Twentieth Century Fox paid 
Marvel $1.6 million for the "theatrical motion picture" 
rights to Marvel's "X-Men" comic books. That deal 
resulted in an enormously successful movie, and a 
terribly expensive lawsuit. At issue in the case is 
whether Fox's contract rights were violated when 
Marvel subsequently licensed Tribune Entertainment to 
produce the "Mutant X" television series. The case has 
generated three published decisions already, and it has 
yet to go to trial. 
 In the most recent of the three decisions, federal 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

District Judge Allen Schwartz has denied a motion for 
partial summary judgment, in which Marvel sought 
dismissal of Fox's breach of contract claim. Marvel 
made two arguments in support of its motion - one 
novel, the other traditional - but neither persuaded the 
judge. 
 Fox's breach of contract claim alleges that 
although Marvel retained television rights to its "X-
Men" comic books, Marvel could exercise those rights 
only with Fox's consent, after a "freeze" period, and 
that Marvel's license to Tribune violated that provision. 
In an earlier opinion, Judge Schwartz ruled that the 
"freeze" provision was ambiguous (ELR 23:8:9). For 
that and other reasons, Judge Schwartz denied Fox's 
request for a preliminary injunction, a ruling that was 
upheld on appeal (ELR 23:12:12). 
 In its motion for partial summary judgment, 
Marvel latched onto Judge Schwartz's earlier 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

conclusion that the provision was ambiguous, and it 
argued that California Civil Code section 988 requires 
the ambiguity to be resolved in its favor. Paragraph (c) 
of that section does indeed say that if an agreement that 
conveys rights in a work of art is ambiguous, the 
ambiguity should be resolved in favor of the artist or 
owner. But section 988 as a whole deals with the 
ownership of physical works of art; and paragraph (c) 
concerns only agreements that relate to transfers of 
physical ownership. For that reason, the judge 
concluded that section 988 did not cover Marvel's 
license to Fox, and thus did not require the ambiguity to 
be resolved in Marvel's favor. 
 Judge Schwartz also rejected Marvel's argument 
that Tribune's "Mutant X" television series is different 
enough from Fox's "X-Men" that none of Fox's contract 
rights were violated for that reason. This argument 
concerned how similar the series had to be to the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

movie, to violate Fox's rights. Marvel argued they had 
to be "substantially similar," while Fox argued that they 
were similar enough if the series was merely "inspired 
by" the movie. Judge Schwartz rejected both positions. 
He found that the Fox-Marvel contract was unlike 
contracts involved in earlier cases dealing with this 
question. And he also found that the contract was too 
ambiguous on this issue to decide the question in 
response to a motion for summary judgment. 
 Marvel not only failed in its bid to get Fox's 
breach of contract claim dismissed, Marvel also 
suffered the dismissal of its own counterclaims. Marvel 
alleged trademark and dilution counterclaims against 
Fox, complaining about Fox's use of "X-Men" as part 
of several domain name registrations. In response to 
Fox's motion for summary judgment, Judge Schwartz 
dismissed these counterclaims, on the grounds that the 
Fox-Marvel license agreement authorized Fox to 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

promote its movie on the Internet, or on the grounds 
that Fox's use of "X-Men" on the Internet would not 
confuse consumers or dilute the distinctiveness of 
Marvel's trademark. 
 The judge also dismissed a Marvel counterclaim 
seeking to invalidate Fox's copyright registration for its 
"X-Men" logo. Fox had not disclosed to the Copyright 
Office that its logo was based on a pre-existing Marvel 
logo, and thus was a "derivative work." But Judge 
Schwartz held that Fox's logo was sufficiently original 
to be eligible for a derivative work copyright of its 
own, and therefore Fox had not committed a fraud on 
the Copyright Office by failing to acknowledge 
Marvel's earlier logo. 
 According to news accounts, Fox and Marvel 
have now settled this case on terms that have not been 
publicly disclosed. 
 Fox was represented by Dale M. Cendali of 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

O'Melveny & Myers in New York City. Marvel was 
represented by Jonathan D. Reichman of Kenyon & 
Kenyon in New York City. Tribune was represented by 
Maura J. Wogan of Frankfurt Garbus Kurnit Klein & 
Selz in New York City. And Fireworks 
Communications was represented by Steven H. 
Rosenfeld of Ohrenstein & Brown in New York City. 
 
Twentieth Century Fox Film Corp. v. Marvel 
Enterprises, Inc., 220 F.Supp.2d 289, 2002 
U.S.Dist.LEXIS 18425 (S.D.N.Y. 2002) [ELR 24:9:13] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Lawyer who negotiated contract between his client - 
fight promoter Main Events Productions - and 
boxer Jeff Lacy, could represent Main Events in 
pre-trial proceedings in subsequent breach of 
contract lawsuit, even though lawyer testified at 
preliminary injunction hearing and was likely to 
testify at trial, though he could not be Main Events' 
advocate during trial, federal District Court decides 
 
 New Jersey lawyer Patrick English may 
represent fight promoter Main Events Productions in 
pre-trial proceedings in a breach of contract lawsuit 
against boxer Jeff Lacy, even though English 
negotiated the contract between Main Events and Lacy, 
as Main Events' lawyer, and even though English 
testified about those negotiations at a preliminary 
injunction hearing. Federal District Judge Dickinson 
Debevoise has so ruled, in a decision that reverses an 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

earlier magistrate judge's order that had disqualified 
English from the case entirely. 
 English is likely to testify at trial too, and Judge 
Debevoise agreed with the magistrate judge that 
English may not act as Main Events' advocate during 
trial. English seems to have anticipated as much 
himself, because he brought in New Jersey lawyer 
Laurence Orloff as co-counsel from the outset of the 
case. But Lacy wanted to disqualify English from 
representing Main Events at every stage of the case. 
Judge Debevoise ruled that total disqualification was 
not necessary. 
 At the heart of the disqualification dispute is a 
New Jersey Rule of Professional Conduct that provides 
that "A lawyer shall not act as advocate at a trial in 
which the lawyer is likely to be a necessary witness . . . 
." Judge Debevoise noted that the ban is on acting as an 
advocate "at a trial," and the Rule says nothing about 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

pre-trial proceedings. Moreover, the judge noted, 
although the New Jersey Supreme Court has said 
nothing about this issue, courts in other states "have 
concluded that an attorney who will testify at trial need 
not be disqualified from participating in pre-trial 
matters." 
 Judge Debevoise explained that "The Rule is 
designed to prevent a situation in which at trial a 
lawyer acts as an attorney and as a witness, creating the 
danger that the fact finder (particularly if it is a jury) 
may confuse what is testimony and what is argument, 
and otherwise creating an unseemly appearance at trial. 
Limiting the disqualification to advocacy at trial 
achieves these objectives and at the same time respects 
the client's right to be represented generally by an 
attorney of his choice." 
 The judge also rejected Lacy's contention that 
English had a conflict of interest that should have 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

prevented him from representing Main Events during 
pre-trial proceedings. According to Lacy, English's role 
in the contract negotiations gave him a personal interest 
in the lawsuit, which conflicted with his personal 
representation of some of Main Events' owners. Judge 
Debevoise responded that these things failed to show 
that English had a conflict of interest or "self interest" 
requiring his disqualification. 
 Main Events was represented by Laurence B. 
Orloff of Orloff Lowenbach Stifelman & Siegel in 
Roseland, and by Patrick English of Dines & English in 
Clifton. Jeff Lacy was represented by David A. Picon 
of Proskauer Rose in Newark and Judd Burstein in New 
York City. 
 
Main Events Productions v. Lacy, 220 F.Supp.2d 353, 
2002 U.S.Dist.LEXIS 17544 (D.N.J. 2002) [ELR 
24:9:14] 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

 
Departing members may not perform as "Dream 
Street," because name of group belongs to manager 
who created the concept group, New York court 
decides 
 
 Three members of "Dream Street" are free to 
leave the group, but they may not continue to perform 
together under that name, as they had wanted. Judge 
Diane Lebedeff, of the Supreme Court of New York 
County, has so ruled, in a proceeding between the three 
departing members - Frankie Galasso, Matt Ballinger 
and Greg Raposo - and the group's record company. 
 Dream Street's 2001 album was a huge success, 
and that "success was not merely fortuitous," Judge 
Lebedeff explained. Like Menudo, the Monkees and 
the Spice Girls, "Dream Street" is a "concept group," 
created by a manager who conceived the group's style 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

and characteristics. The manager incorporated Dream 
Street Entertainment, Inc., and then hired all five of the 
group's teenage members pursuant to written contracts 
that were confirmed by the New York court under a 
state statute applicable to contracts for child 
performers. 
 Those contracts provided that even if a member 
were to leave the group, the corporation would continue 
to own its name. Though three members of the group 
did leave, its lead singer, Chris Trousdale, did not - thus 
giving the corporation an added incentive to continue 
using the "Dream Street" name. 
 Judge Lebedeff held that the corporation "has a 
clear common-law right to the Dream Street name, and 
the use of that name by another would constitute 
infringement." This is so, she explained, because the 
departing members had explicitly recognized the 
corporation's ownership of the name, the public 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

associates the name with the group's characteristics and 
style, and its characteristics and style are controlled by 
the manager who created the corporation. 
 The corporation consented to the departure of 
Galasso, Ballinger and Raposo. But it did not waive 
whatever exclusive rights it may have under their court-
approved contracts. The departing trio asked Judge 
Lebedeff to revoke the court's approval of their 
contracts, but she refused to do so. She characterized 
their complaints as "a creative attempt to avoid 
contractual obligations." And she "found suspect their 
assertion that their 'well-being . . . is being impaired'" 
by their contracts. 
 Judge Lebedeff also took exception to the fact 
that the media had been given copies of the trio's 
motion papers, including copies of papers that had been 
sealed by court order. This was, the judge said, a "sign 
that [they] were attempting to create public pressure to 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

achieve what they have been unable to gain by well-
reasoned and legal argument. . . ." 
 The departing performers were represented by 
John J. Rosenberg in Massachusetts. Dream Street 
Entertainment, Inc., was represented by Frederic C. 
Weiss in New York City. 
 
In re Atlantic Recording Corp. 747 N.Y.S.2d 889, 2002 
N.Y.Misc.LEXIS 1041 (Sup. 2002) [ELR 24:9:15] 
 
 
Jazz musician Cab Calloway did not transfer 
trademark rights in his name to his widow, so 
widow may not prevent Calloway's grandson from 
using "Cab Calloway" name as part of his own 
orchestra's name 
 
 Cab Calloway's grandson Christopher Brooks 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

may continue to use the trademark "The Cab Calloway 
Orchestra" - over the objections of Cab Calloway's 
widow, Zulme Calloway. A federal Court of Appeals 
has so held in what is technically a trademark 
infringement lawsuit. Really, though, it is a family fight 
between a widow and a grandson from an earlier 
Calloway marriage. 
 During his lifetime, Cab Calloway performed 
with a number of jazz bands - bands whose names 
included his own. After Calloway died, his widow 
Zulme formed a company to manage rights associated 
with Calloway's name, likeness, voice and intellectual 
property. Zulme claimed that Calloway had transferred 
his trademark in the "Cab Calloway" name to her; and 
she transferred the mark to the company. Brooks, 
however, was not part of that company; he had his own 
music business called "The Cab Calloway Orchestra." 
 The widow's company sued Brooks, without 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

success. Federal District Judge Charles Brieant granted 
Brooks' motion for summary judgment. And in a 
Summary Order marked "not selected for publication in 
the Federal Reporter," the Court of Appeals has 
affirmed. 
 The appellate court explained that "rights in a 
trademark cannot be transferred 'in gross,' or apart from 
an ongoing business." Since Cab Calloway was "not 
operating a going concern at the time of his death," he 
could not transfer any trademark in his name to his 
widow, as a matter of trademark law, the appellate 
court concluded. 
 The widow's company was represented by Marc 
A. Karlin of Karlin & Karlin in Los Angeles. Brooks 
was represented by Barbara A. Solomon of Fross 
Zelnick Lehrman & Zissu in New York City. 
 
Creative Arts by Calloway, L.L.C. v. Brooks, 48 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Fed.Appdx. 16, 2002 U.S.App.LEXIS 21635 (2nd Cir. 
2002) [ELR 24:9:15] 
 
 
Publication of a single volume does not create 
trademark rights in book's title, federal appellate 
court rules 
 
 In a fight over ownership of the trademark 
"Crossword Companion," a federal Court of Appeals 
has held that the publication of a single volume does 
not create trademark rights in the book's title. 
 The fight was between Kappa Books, Inc., the 
publisher of a million-seller book entitled "Crossword 
Companion," and Herbko International, Inc., the 
manufacturer of a handheld device containing 
scrollable rolls of crossword puzzles. Herbko's device 
also is called "Crossword Companion," a name that 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Herbko began using and registered in 1994, one year 
after the 1993 publication of Kappa's book. Kappa, 
however, published a second book called "Crossword 
Companion" in 1995, one year after Herbko began 
using the name for its device. 
 When Kappa learned of Herbko's product, Kappa 
filed a petition with the Trademark Office, seeing 
cancellation of Herbko trademark registration. The 
Trademark Office concluded that Kappa's use was prior 
to Herbko's, and that Herbko's continued use of the 
mark created a likelihood of consumer confusion. The 
Trademark Office therefore granted Kappa's petition, 
and cancelled Herbko's trademark registration. 
 Herbko appealed, successfully. Judge Randall 
Rader based his decision on the longstanding rule that 
the publication of a single book does not create 
trademark rights in the book's title. The judge explained 
that one reason for this rule is to give effect to the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

"interplay between copyright and trademark law." 
While trademarks last as long as they are used, 
copyrights eventually expire. When the copyright to a 
book expires, others may publish it, using its original 
title; and if the title to a single book were protected by 
trademark law, this "would compromise the policy of 
unrestricted use after expiration of the copyright. . . ." 
 Judge Rader acknowledged that the publication 
of a second book in a series may create trademark 
rights in the series' title, and that if it does, the effective 
date of those rights may be the date of the publication 
of the first book in the series, if the second book is 
published within a "reasonable time" after the first. The 
Trademark Office concluded that Kappa's publication 
of a second "Crossword Companion" book in 1995, two 
years after the publication of its first book, was within a 
reasonable time. 
 But in this case, Herbko began to use the mark 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

before Kappa's second book was published. Therefore, 
Judge Rader concluded, Kappa was not entitled to the 
benefit of the "relation back" doctrine. This meant that 
Herbko's use of "Crossword Companion" had priority 
over Kappa's; and the Trademark Office should not 
have cancelled Herbko's registration. 
 Herbko International was represented by Gerard 
F. Dunne in New York City. Kappa Books was 
represented by George A. Smith, Jr., of Howson and 
Howson in Spring House, Pennsylvania. 
 
Herbko International, Inc. v. Kappa Books, Inc., 308 
F.3d 1156, 2002 U.S.App.LEXIS 18064 (Fed.Cir. 
2002) [ELR 24:9:16] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Ohio court dismisses, on free speech grounds, 
tortious interference suit filed by Cincinnati Arts 
Association complaining that Coalition for a Just 
Cincinnati persuaded Bill Cosby and others not to 
perform in the Association's venues to punish 
Cincinnati for its treatment of minorities 
 
 The Cincinnati Arts Association operates at least 
three performance venues in Cincinnati. As a result, it 
was affected, as were other city residents, by riots that 
erupted in the wake of a deadly police shooting in 
2001. 
 The Arts Association was affected in a unique 
way too. An organization known as the "Coalition for a 
Just Cincinnati" organized a boycott of the city, to 
punish it for its treatment of minorities. And, as part of 
that boycott, the Coalition persuaded performers, 
including Bill Cosby, Wynton Marsalis, The 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Temptations and The O'Jays, not to perform in the 
Association's venues. 
 The Arts Association responded with a lawsuit 
against the Coalition, seeking damages for tortious 
interference with its contracts with performers. Judge 
Thomas Nurre, of the Ohio Court of Common Pleas, 
was sympathetic to the Association's position, saying 
that it was a "truly innocent party." But the judge 
dismissed the Association's case, nonetheless. 
 Judge Nurre explained that "Despite this 
unfortunate harm done to innocents, the boycott 
activities, which have caused injury to the 
[Association], are political activity that is given First 
Amendment Protection. . . ." Thus, the Association was 
unable to show that the Coalition's actions "lacked 
justification" - an essential element of a tortious 
interference claim, under Ohio law. 
 The Cincinnati Arts Association was represented 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

by Edward Marks in Cincinnati. The Coalition was 
represented by Lucian Bernard in Cincinnati and Elise 
C. Boddie in New York City. 
 
Cincinnati v. Arts Association v. Jones, 777 N.E.2d 
346, 2002 Ohio Misc.LEXIS 35 (Ohio Com.Pl. 2002) 
[ELR 24:9:16] 
 
 
Indian tribe officials are immune from liability for 
copyright infringement damages, but are not 
immune from injunctive relief, federal court rules 
 
 Many years ago, filmmaker Debra Bassett signed 
a contract with the Mashantucket Pequot Indian Tribe 
to produce a movie about the Pequot War of 1636-
1638. Bassett's movie was to have been exhibited in the 
Tribe's Museum and Research Center in Connecticut. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

And as things turned out, a movie on that very subject 
has been shown at the Museum. The movie, however, 
is not Bassett's movie. 
 Bassett never got to produce her movie. After 
signing their contract, Bassett wrote and submitted a 
screenplay to the Tribe, but the Tribe then terminated 
their agreement, saying she had not performed "as 
anticipated." According to Bassett, the movie later 
shown at the Museum was produced using her script. 
That led Bassett to sue the Tribe and its officials, for 
copyright infringement and other things. 
 Bassett didn't get far with her case, at first. It was 
dismissed by a federal District Court on the grounds 
that the Tribe is immune from copyright liability and 
for other reasons. That ruling, however, was partially 
reversed on appeal (ELR 22:2:14). 
 When the case got back to the District Court 
once again, the remaining defendants were Tribe 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

officials, against whom Bassett sought both damages 
and injunctive relief. Once again, the defendants sought 
dismissal of the case. And once again, they have been 
successful - but this time, only in part. 
 In an opinion that will be of greater interest to 
Constitutional and Indian lawyers than to entertainment 
lawyers, Judge Christopher Droney has held that Indian 
Tribe officials are protected by "sovereign immunity" - 
just as the Tribe itself was - from liability for copyright 
infringement damages. But, the judge added, that 
immunity does not protect the Tribe officials from 
injunctive relief, should Bassett eventually prove that 
the movie shown by the Tribe does infringe the 
copyright to her script. 
 Bassett was represented by James C. Riley of 
Whitman Breed Abbott & Morgan in Greenwich. The 
Tribe's officials were represented by David S. Williams 
of Brown Jacobson Tillinghas Lahan & King in 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Norwich. 
Bassett v. Mashantucket Pequot Museum and Research 
Center, 221 F.Supp.2d 271, 2002 U.S.Dist.LEXIS 
17659 (D.Conn. 2002) [ELR 24:9:17] 
 
 
Appellate court affirms dismissal of suit against 
ABC complaining about "PrimeTime Live" 
undercover hidden camera report on faulty medical 
tests 
 
 ABC has defeated a lawsuit filed against it by an 
Arizona medical laboratory that was featured, briefly 
but unfavorably, in a segment of "PrimeTime Live." 
The segment was entitled "Rush to Read," and it 
reported that pap smear laboratories were analyzing test 
slides so quickly they were failing to detect evidence of 
cervical cancer.  



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

 Arizona-based Medical Laboratory Management 
Consultants and its owner sued ABC, alleging a wide 
variety of tort claims. The case never got to trial, 
however. In two separate rulings, federal District Judge 
Roslyn Silver dismissed all but one of the labs' claims 
(ELR 18:10:11, 21:2:16). The lab itself dismissed the 
sole remaining claim - one alleging fraud - and then 
appealed, without success. 
 The Court of Appeals has affirmed the dismissal 
of the case. In a detailed opinion by Judge Procter Hug, 
the appellate court has held that the lab was not entitled 
to a trial on any of the three causes of action whose 
dismissal it had appealed.  
 Most of the opinion deals with an invasion of 
privacy claim asserted by the lab's owner. This claim 
took aim at the fact that the offending segment was 
produced using an undercover hidden camera - a tool 
that has prompted several lawsuits against the network, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

one of which it lost (ELR 20:3:12). In this case, 
however, the courts were not offended by ABC's use of 
a hidden camera, perhaps because of the importance of 
the subject of the "Rush to Read" segment. 
 Judge Hug affirmed the dismissal of the lab 
owner's privacy claim on two grounds. First, he ruled 
that ABC had not intruded on "any objectively 
reasonable expectation of privacy held by [the lab's 
owner]." And second, he held that the alleged intrusion 
was not highly offensive." Judge Hug's decision makes 
one particularly interesting legal point: he concluded 
that Arizona privacy law differs from California law, in 
a way that helped ABC. But the point didn't affect the 
ultimate outcome of the case, because the judge 
concluded that ABC would have prevailed, even if 
California's privacy standards were applied. 
 Judge Hug also affirmed the dismissal of the 
lab's trespass claim. He did so on the grounds that the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

damages claimed by the lab were not legally caused by 
the alleged trespass. 
 Finally, the judge affirmed the dismissal of the 
lab's claims for interference with contract and 
prospective relations. Because the offending segment 
dealt with a matter of public interest, the First 
Amendment required the lab to prove the segment 
contained false statements. The lab, however, failed to 
"raise any triable issues of fact regarding [the 
segment's] falsity," the judge concluded. 
 Medical Laboratory Management Consultants 
and its owner were represented by Neville L. Johnson 
and Brian A. Rishwain of Johnson & Rishwain in Los 
Angeles. ABC was represented by Andrew D. Hurwitz 
and Diane M. Johnsen of Osborn Maledon in Phoenix. 
 
Medical Laboratory Management Consultants v. 
American Broadcasting Co., 306 F.3d 806, 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

U.S.App.LEXIS 19629 (9th Cir. 2002) [ELR 24:9:17] 
 
 
Former Cleveland Browns player Orlando Brown 
may pursue state court lawsuit against NFL for 
injury suffered when hit in eye by penalty flag 
weighted with pellets 
 
 Orlando Brown's NFL career was brought to an 
abrupt end when he was hit in the eye, while playing 
for the Cleveland Browns, by a penalty flag weighted 
with BB pellets. Brown has filed a conventional tort 
lawsuit against the NFL, alleging the League 
negligently trained the referee who threw the flag, and 
alleging the League is liable for the referee's 
negligence, because it is his employer. 
 Naturally, the case raises interesting and difficult 
issues concerning whether the referee was negligent or 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

inadequately trained, and whether Brown assumed the 
risk of such an injury simply by playing professional 
football. Before those issues were addressed, however, 
a preliminary question had to resolved: whether Brown 
is entitled to assert his claims in a state court tort 
lawsuit, or whether instead he must assert them in an 
arbitration under the League's collective bargaining 
agreement with the NFL Players Association. 
 The NFL removed Brown's lawsuit from state to 
federal court, and then argued in federal court that 
arbitration is required. If Brown's claims required 
courts to interpret the collective bargaining agreement, 
arbitration would have been required, and the federal 
Labor Management Relations Act would have 
preempted Brown's state law tort claims. Brown's 
negligence claims did refer to certain NFL rules 
concerning the actions of referees, to show that the 
referee had not followed standards of care reflected by 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

those rules. Moreover, some NFL rules are 
incorporated by reference into the collective bargaining 
agreement. 
 Nevertheless, Judge Lynch concluded that 
resolving Brown's claims would not require 
interpretation of the collective bargaining agreement. 
For that reason, Brown's claims were neither preempted 
nor the subject of mandatory arbitration, the judge held. 
So the judge denied the League's motion to compel 
arbitration, and granted Brown's motion to remand the 
case back to state court. 
 Brown was represented by Brian J. Shoot of 
Schneider Kleinick Weitz Damashek & Shoot in New 
York City. The NFL was represented by Brad S. Karp 
of Paul Weiss Rifkind Wharton & Garrison in New 
York City. 
 
Brown v. National Football League, 219 F.Supp.2d 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

372, 2002 U.S.Dist.LEXIS 4399 (S.D.N.Y. 2002) [ELR 
24:9:18] 
 
 
Missouri appellate court upholds constitutionality of 
high school athletic association rule barring 
students from competing on both school and non-
school teams during the same season 
 
 Claire Letendre is a dedicated swimmer. Indeed, 
the 15-year-old is so dedicated that she wanted to 
participate on both her high school swim team and a 
private club swim team, at the same time. The only 
thing that stood in her way was a rule of the Missouri 
State High School Activities Association that prohibits 
students from competing on both school and non-
school sports teams, during the same season. 
 Like most good athletes, Letendre is tenacious. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Unwilling to take "no" for an answer, she sued the 
Association. Letendre asserted that the rule violated her 
equal protection rights, because it does not affect those 
who participate in non-athletic activities in and outside 
of school; does not affect those who play one sport in 
school and another outside of school; and does not 
apply to those who participate in Olympic development 
competitions. 
 These arguments persuaded neither a Missouri 
trial court, which dismissed her case, nor the Missouri 
Court of Appeals, which has affirmed. 
 In an opinion by Judge James Dowd, the Court 
of Appeals held that the rule was reasonable. The judge 
was persuaded by the Association's conclusion that the 
potential for harm is not as great for those involved in 
music, speech and debate as it is for those involved in 
sports. And the judge acknowledged that the exception 
for Olympic competitors was required by the Amateur 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Sports Act of 1978. 
 Since the rule was rationally related to the goal 
of protecting the best interests of a majority of high 
school athletes, it did not violate Letendre's Equal 
Protection rights, Judge Dowd held. 
 Letendre was represented by James E. 
Hullverson of Hullverson & Hullverson in Clayton. 
The Missouri State High School Activities Association 
was represented by Mallory V. Mayse in Columbia. 
 
Letendre v. Missouri State High School Activities 
Association, 86 S.W.3d 63, 2002 Mo.App.LEXIS 1533 
(Mo.App. 2002) [ELR 24:9:18] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Restaurant ordered to pay $19,000 for unauthorized 
interception of pay-per-view fight between Oscar De 
La Hoya and Felix Trinidad 
 
 Oscar De La Hoya fought Felix Trinidad at the 
Mandalay Bay Resort & Casino, in September 1999. 
Fight fans who couldn't make it to Las Vegas were able 
to watch on pay-per-view television, at bars, restaurants 
and other public places that were licensed to show the 
event. 
 Some fans were able to watch the fight at the El-
Mirage Restaurant in Houston. But the El-Mirage 
wasn't licensed to show it. Instead, El-Mirage 
intercepted the closed-circuit broadcast. And for doing 
so, a judgment has been entered against it for $19,000, 
in favor of Entertainment by J&J, Inc., the company 
that had the right to license viewing rights for the fight 
to commercial establishments in Texas. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

 In response to Entertainment by J&J's motion for 
summary judgment, federal Magistrate Judge Marcia 
Crone concluded that the El-Mirage had violated 
federal statutes prohibiting the interception of cable 
signals. And the judge awarded Entertainment by J&J 
$15,000 in statutory damages and $4,000 in attorney's 
fees. 
 Entertainment by J&J was represented by Mark 
C. Watler of Ross Banks in Houston. The El-Mirage 
was represented by John Vincent Burger in Houston. 
 
Entertainment by J&J, Inc. v. Al-Waha Enterprises, 
Inc., 219 F.Supp.2d 769, 2002 U.S.Dist.LEXIS 16247 
(S.D.Tex. 2002) [ELR 24:9:19] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Previously Reported: 
 
 Reconsideration denied in National Geographic 
case. Federal District Judge Lewis Kaplan has denied a 
motion for reconsideration filed on behalf of freelance 
journalists and photographers who are suing National 
Geographic for copyright infringement, on account of 
the magazine's CD-ROM republication of back issues. 
The motion sought reconsideration of a decision 
dismissing some claims made by those journalists and 
photographers, including a claim made on behalf of a 
photographer who failed to renew copyrights that were 
allegedly infringed (ELR 24:7:21). The judge's ruling 
denying reconsideration was explained in a short 
published decision that is harshly critical of the motion. 
Faulkner v. National Geographic Society, 220 
F.Supp.2d 237, 2002 U.S.Dist.LEXIS 16435 (S.D.N.Y. 
2002) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

 Supreme Court decision in copyright term 
extension case published. The decision of the United 
States Supreme Court upholding the Constitutionality 
of the Sonny Bono Copyright Term Extension Act 
(ELR 24:8:4) has been published. Eldred v. Ashcroft, 
123 S.Ct. 769, 2003 U.S.LEXIS 751 (2003). 
[ELR 24:9:19] 
 
 

DEPARTMENTS 
 

In the Law Reviews: 
 
Loyola of Los Angeles Law Review has published 
Volume 36, Number 1 as a symposium entitled Eldred 
v. Ashcroft: Intellectual Property, Congressional 
Power, and the Constitution which includes the 
following articles: 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Congress's Power to Promote the Progress of Science: 
Eldred v. Ashcroft by Lawrence B. Solom, Symposium 
Editor,  36 Loyola of Los Angeles Law Review (2002) 
 
Balancing Copyright Protections and Freedom of 
Speech: Why the Copyright Extension Act is 
Unconstitutional by Erwin Chemerinsky, 36 Loyola of 
Los Angeles Law Review (2002) 
Means/Ends Analysis in Copyright Law: Eldred v. 
Ashcroft in One Act by Dan T. Coenen and Paul J. 
Heald, 36 Loyola of Los Angeles Law Review (2002) 
 
The Dubious Constitutionality of the Copyright Term 
Extension Act by Richard A. Epstein, 36 Loyola of Los 
Angeles Law Review (2002) 
 
Authors, Publishers, and Public Goods: Trading Gold 
for Dross by Wendy J. Gordon, 36 Loyola of Los 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Angeles Law Review (2002) 
 
Judicial Review of Copyright Term Extension 
Legislation by Dennis S. Karjala, 36 Loyola of Los 
Angeles Law Review (2002) 
 
The Mythology of the Public Domain: Exploring the 
Myths Behind Attacks on the Duration of Copyright 
Protection by Scott A. Martin, 36 Loyola of Los 
Angeles Law Review (2002) 
 
Participation in the International Copyright System as a 
Means to Promote the Progress of Science and Useful 
Arts by Shira Perlmutter, 36 Loyola of Los Angeles 
Law Review (2002) 
 
Dealing with Old Father William, or Moving from 
Constitutional Text to Constitutional Doctrine: Progress 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Clause Review of the Copyright Term Extension Act 
by Malla Pollack, 36 Loyola of Los Angeles Law 
Review (2002) 
 
The Public Domain Revisited by Edward Samuels, 36 
Loyola of Los Angeles Law Review (2002) 
 
Incentives to Create Under a "Lifetime-Plus-Years" 
Copyright Duration: Lessons from a Behavioral 
Economic Analysis for Eldred v. Ashcroft by 
Avishalom Tor and Dotan Oliar, 36 Loyola of Los 
Angeles Law Review (2002) 
 
Web Site Annotation: The Intersection of New 
Communication Technologies and the Rights of Web 
Site Owners by Anthony J. Napolitano, 36 Loyola of 
Los Angeles Law Review (2002) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

The Right of Publicity: Finding a Balance in the Fair 
Use Doctrine-Hoffman v. Capital Cities/ABC, Inc. by 
Tina J. Ham, 36 U.C. Davis Law Review 543 (2003) 
 
Plagiarism, Norms, and the Limits of Theft Law: Some 
Observations on the Use of Criminal Sanctions in 
Enforcing Intellectual Property Rights by Stuart P. 
Green, 54 Hastings Law Journal 167 (2002-2003) 
The Texas Review of Entertainment & Sports Law has 
published Volume 3, Number 1 with the following 
articles: 
 
Who Can a "Baller" Trust? Analyzing Public 
University Response to Alleged Student-Athlete 
Misconduct in a Commercial and Confusing 
Environment by Jim Moye and C. Keith Harrison, 
Ed.D, 3 Texas Review of Entertainment & Sports Law 
1 (2002) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

 
Trade Dress as the Only Club in the Bag to Protect 
Gold Club Manufacturers from 'Knock-Offs' of Their 
Prized Boutique Golf Clubs by Tina Y. Burleson and 
Walter T. Champion, Jr., 3 Texas Review of 
Entertainment & Sports Law 43 (2002) 
 
Toscano v. PGA Tour: Par for the Course of an 
Antitrust Mulligan? by Ryan M. Rodenberg, 3 Texas 
Review of Entertainment & Sports Law 73 (2002) 
 
Marquette Sports Law Review has published Volume 
13, Number 1 with the following articles: 
 
Taxation of U.S. Athletes Playing in Foreign Countries 
by Carole C. Berry, 13 Marquette Sports Law Review 
(2002) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Baseball Spectators' Assumption of Risk: Is It "Fair" or 
"Foul"? by Gil Fried and Robin Ammon Jr., 13 
Marquette Sports Law Review (2002) 
 
Benjamin N. Cardozo v. New York Giants by Robert 
M. Jarvis and Phyllis Coleman, 13 Marquette Sports 
Law Review (2002) 
 
Australian Medical-Legal Issues in Sport: The View 
from the Grandstand by Hayden Opie, 13 Marquette 
Sports Law Review (2002) 
 
Pay Equity for Intercollegiate Coaches Exploring the 
EEOC Enforcement Guidelines by Michelle R. Weiss, 
13 Marquette Sports Law Review (2002) 
 
Book Review: Inside Baseball at the NLRB: Chairman 
Gould and His Critics by Michael J. Goldberg, 55 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Stanford Law Review 1045 (2002) 
The Fordham Intellectual Property, Media & 
Entertainment Law Journal has published Volume 13 
with the following articles: 
 
From Sterne and Borges to Lost Storytellers: 
Cyberspace, Narrative and Law by Shulamith Almog, 
13 Fordham Intellectual Property, Media & 
Entertainment Law Journal (2002) 
 
Should Canada Enact a New Sui Generis Database 
Right? by C.D. Freedman, 13 Fordham Intellectual 
Property, Media & Entertainment Law Journal (2002) 
 
Beyond the Cheese: Discerning What "Causes 
Dilution" Under 15 U.S.C.§ 1125 - A Recommendation 
to Whittle Away the Liberal Application of Trademark 
Dilution to Internet Domain Names by Matthew D. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Caudill, 13 Fordham Intellectual Property, Media & 
Entertainment Law Journal (2002) 
 
Domain Name Disputes Under the ACPA in the New 
Millennium: When Is Bad Faith Intent to Profit Really 
Bad Faith and Has Anything Changed with the ACPA's 
Inception? by Adam Silberlight, 13 Fordham 
Intellectual Property, Media & Entertainment Law 
Journal (2002) 
 
Cross-Ownership's Last Stand? The Federal 
Communication Commission's Proposal Concerning 
the Repeal of the Newspaper/Broadcast Cross-
Ownership Rule by Judith C. Aarons, 13 Fordham 
Intellectual Property, Media & Entertainment Law 
Journal (2002) 
 
The Vanderbilt Journal of Entertainment Law and 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Practice has published Volume 5, Number 1 with the  
following articles: 
 
Interview with NFL General Counsel Adolpho Birch on 
the NFL's Drug Policy, 5 Vanderbilt Journal of 
Entertainment Law and Practice 6 (2002) 
 
"Voluntary" Practices: The Last Gasp of Big-Time 
College Football and the NCAA by Sarah Lemons, 5 
Vanderbilt Journal of Entertainment Law and Practice 
12 (2002) 
 
Can't We Play Too? The Legality of Excluding 
Preparatory Players from the NBA by Thomas 
Lombardi, 5 Vanderbilt Journal of Entertainment Law 
and Practice 32 (2002) 
 
Bringing Down a Giant: The Monopoly of Music 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Television? by Margaret Brown, 5 Vanderbilt Journal 
of Entertainment Law and Practice 62 (2002) 
 
Co-Productions: The Future Feature by Jenica Yurcic, 
5 Vanderbilt Journal of Entertainment Law and Practice 
76 (2002) 
 
The Impact of State Prohibitions of Punitive Damages 
on Libel Litigation: An Empirical Analysis by Dennis 
Hale, 5 Vanderbilt Journal of Entertainment Law and 
Practice 96 (2002) 
 
Reacting to Ashcroft v. Free Speech Coalition and the 
Burial of the CPAA: An Argument to Regulate Digital 
Child Pornography Because It Incites Imminent 
Lawless Action by Justin Leach, 5 Vanderbilt Journal 
of Entertainment Law and Practice 114 (2002) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

The Fordham International Law Journal has published a 
symposium on International Intellectual Property Law 
which includes, among others, the following: 
 
The Harmonization Game: What Basketball Can Teach 
About Intellectual Property and International Trade by 
Peter K. Yu, 26 Fordham International Law Journal 
(2002) 
 
Well-Known Trademark Protection in the People's 
Republic of China-Evolution of the System by Edward 
Eugene Lehman, Camilla Ojansivu, and Stan Abrams, 
26 Fordham International Law Journal (2002) 
 
Sentencing Guidelines for Copyright Pirates in the 
United States and the Hong Kong Special 
Administrative Region: A Comparative Perspective by 
Jonathan J. Rusch, 26 Fordham International Law 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Journal (2002) 
 
Napster and New Zealand: Authorisation Under the 
Copyright Act 1994 by Paul Apathy, 33 Victoria 
University of Wellington Law Review 287 (2002) 
 
The Digital Trademark Right: A Troubling New 
Extraterritorial Reach of United States Law by Xuan-
Thao N. Nguyen, 81 North Carolina Law Review 
(2003) 
 
Celebrities Testing Limits of Right of Publicity Laws 
by Karen Frederiksen and A.J. Thomas, 20 The 
Computer & Internet Lawyer 11 (2003) (published by 
Aspen Publishers) 
 
Hot Issues in Copyright and Trademark Licensing by 
William Sloan Coats, Vickie L. Feeman, and David K. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Boudreau, 20 The Computer & Internet Lawyer (2003) 
(published by Aspen Publishers) 
Federal Law Creates "Dot Kids" Cyber Sanctuary, 20 
The Computer & Internet Lawyer 33 (2003) (published 
by Aspen Publishers) 
 
Quibbles 'n Bits: Making a Digital First Sale Doctrine 
Feasible by Victor F. Calaba, 9 Michigan 
Telecommunications and Technology Law Review 
(2002) 
 
Constitutional Issues in Information Privacy by Fred H. 
Cate and Robert Litan, 9 Michigan 
Telecommunications and Technology Law Review 
(2002) 
 
Researching Remedies in Intellectual Property Actions 
Involving Computer Technology: A Research Guide by 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 9, FEBRUARY 2003 

Daniel N. Kassabian, 9 Michigan Telecommunications 
and Technology Law Review (2002) 
[ELR 24:9:20] 


