
ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

WASHINGTON MONITOR 
 

FCC to consider adoption of copy protection rules 
for digital television receivers and consumer 
electronics devices 
 
 As the current session of Congress comes to a 
close, one piece of proposed legislation left hanging on 
the vine will be the "Hollings Bill." That bill - more 
formally known as the "Consumer Broadband and 
Digital Television Promotion Bill" - would have 
required hardware and software makers to include copy 
protection technologies in their products, in order to 
prevent the unauthorized use of copyrighted works. 
 The Hollings Bill was enormously controversial. 
It pitted "Hollywood" (which wanted the bill) against 
"Silicon Valley" (which didn't). And it sparked 
countless articles in the business and technology press 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

about this inter-industry conflict, including one in 
Fortune magazine titled "This Is War." 
 At about the same time the Hollings Bill was 
serving as a lightening rod for the debate over what to 
do about digital copyright piracy, the Federal 
Communications Commission was thinking about that 
issue too. The FCC has mandated the introduction of 
digital television broadcasting, nationwide, by 2006 
(ELR 18:11:15). But movie and television producers 
aren't going to provide expensive content for digital TV 
broadcasts, if that content can easily be copied and 
forwarded over the Internet to recipients around the 
world. 
 As a result, the lack of effective copy protection 
methods may hinder the development of digital TV 
broadcasting by greatly reducing the amount of 
attractive programming that is made available for it. 
 With this in mind, the FCC has issued a "Notice 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

of Proposed Rulemaking" by which the Commission 
invites comments on whether it should adopt rules that 
would mandate the incorporation of copy protection 
technology into television receivers. The FCC also has 
requested comment on whether it should require 
makers of consumer electronics devices, such as digital 
TV recorders, to incorporate copy protection 
technologies into their products as well. 
 The FCC's notice urges comments on a wide 
range of issues. The Commission has asked, for 
example, about whether existing technologies would 
work, whether it has jurisdiction to adopt copy 
protection rules, whether such rules would be 
consistent with the First Amendment, and what effect 
such rules would have on the cost of affected 
equipment. 
 Since the FCC is still at the information-
gathering stage, it has not proposed any specific 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

language for the rules it is contemplating. In that sense, 
the FCC proceeding is different from the Hollings Bill, 
which was controversial, in part, because of its specific 
proposals. In concept, however, the contemplated FCC 
rules and the Hollings Bill are the same. So although 
the FCC's "Notice of Proposed Rulemaking" did not 
trigger the same controversy the Hollings Bill did, the 
FCC proceeding itself is likely to become a forum for 
the heated exchange of conflicting views. 
 
In the Matter of Digital Broadcast Copy Protection, MB 
Docket No. 02-230 (FCC Aug. 8, 2002), available at 
http://hraunfoss.fcc.gov/edocs_public/attachmatch/FCC
-02-231A1.pdf [ELR 24:5:4] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Copyright Office invites comments on whether it 
should exempt certain types of works from DMCA's 
ban on circumventing technologies that control 
access to copyrighted works 
 
 The Digital Millennium Copyright Act makes it 
illegal to circumvent technologies, like passwords, that 
control access to copyrighted works. The Act itself 
contains exemptions from this ban - exemptions that 
permit circumvention by law enforcement agencies as 
well as for encryption research, security testing and 
certain other specified purposes. 
 However, even with its statutory exemptions, the 
Act's ban on circumvention was controversial. It was, 
in fact, so controversial that Congress directed the 
Copyright Office to conduct proceedings every three 
years, to determine whether any additional exemptions 
should be granted, and if so, to grant them by 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Copyright Office rule. 
 The Copyright Office concluded the first of those 
proceedings in 2000, and issued a rule that exempted 
two types of works: lists of websites blocked by 
filtering software; and literary works, software and 
databases with obsolete or defective access control 
mechanisms (ELR 22:6:9). 
 The time has now come to begin the second 
triennial proceeding. The Copyright Office has 
therefore issued a "Notice of Inquiry," inviting 
comments on whether it should continue to exempt the 
two types of works exempted in the first proceeding, 
and whether it should exempt any additional types of 
works for the three-year period beginning in October 
2003. 
 The Copyright Office has emphasized that in 
order to persuade it to exempt a type of work - thus 
permitting the circumvention of access controls - 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

proponents of the exemption must do three things: 
* identify the technological measure that is the source 
of the alleged problem of gaining access to the work, 
* specifically explain what noninfringing activity the 
ban on circumvention is preventing, and 
 
* establish that the prevented activity is, in fact, a 
noninfringing use under current law. 
 In addition, the Copyright Office has noted that 
permitting circumvention of access controls "could 
have a greater adverse effect on the public than . . . the 
adverse effects [of the ban on circumvention]." As a 
result, even if the ban on circumvention is shown to 
have caused adverse effects on the public, the 
Copyright Office has said that it will have to balance 
those effects against the adverse effects that may result 
from lifting the ban. 
Written comments, in a format specified by the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Copyright Office, are due by December 18, 2002, and 
reply comments will be due by February 19, 2003. The 
Office will conduct hearings in the Spring of 2003. 
 
Exemption to Prohibition on Circumvention of 
Copyright Protection Systems for Access Control 
Technologies, Docket No. RM 2002-4, 67 Federal 
Register 63578 (Oct. 15, 2002), available at 
www.copyright.gov/fedreg/ 2002/67fr63578.pdf [ELR 
24:5:4] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Copyright Office denies request for stay of rule 
requiring radio stations to pay royalties to record 
companies and recording artists for Internet 
retransmissions of broadcasts 
 
 Radio stations were required to make their first 
payment of performance royalties to record companies 
and recording artists on October 20, 2002, for Internet 
retransmissions of their music broadcasts. The 
Copyright Office so ruled in December 2000 (ELR 
22:7:5). 
 Broadcasters, however, have never agreed with 
the Copyright Office's interpretation of the law. They 
instead claim that the Copyright Act exempts them 
from the obligation to pay performance royalties to 
record companies and artists - not only when they 
broadcast recordings over the air (where they clearly do 
have such an exemption), but also when their 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

broadcasts are retransmitted over the Internet. 
 So far, broadcasters haven't persuaded anyone 
that their interpretation of the Copyright Act is correct. 
Last year, federal District Judge Berle Schiller agreed 
with the Copyright Office, and held that radio stations 
do have to pay royalties for Internet retransmissions of 
their broadcasts (ELR 23:8:11). But the broadcasters 
have taken Judge Schiller's decision to the Court of 
Appeal, where the case is now pending. 
 The Court of Appeals is likely to rule sometime 
early in 2003. But in the meantime, the Librarian of 
Congress has determined the amount of the royalty that 
radio stations (and other webcasters) must pay: 0.07 
cents per song per Internet listener (ELR 24:3:6). And 
payments are now due. 
 Radio stations still hope to prevail before the 
Court of Appeals and don't want to make any payments 
- or compile the performance reports that must 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

accompany them - unless and until they lose. For that 
reason, broadcasters asked the Copyright Office to stay 
enforcement of its rule, until the case is finished. The 
Copyright Office has denied that motion, however. 
 In an Order issued by Register of Copyrights 
Marybeth Peters, the Office has held that the 
broadcasters have not satisfied the legal requirements 
for a stay, for several reasons. 
 First, the Register concluded that broadcasters 
have not established a likelihood that they will succeed 
on the merits. Second, they have not shown there is a 
high probability they will suffer harm if they are 
required to begin making royalty payments now. Third, 
the broadcasters' own arguments showed that record 
companies and recording artists will suffer harm if 
payments are not begun now. And fourth, the public 
interest would not be served by delaying the payment 
of royalties until the case is concluded. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

 
In the Matter of Public Performance of Sound 
Recordings, Docket No. RM 2000-3C (Oct. 10, 2002), 
available at http://www.copyright.gov/carp/stay-
amfm.pdf [ELR 24:5:5] 
 
 

INTERNATIONAL DEVELOPMENTS 
 

Sale to Canadians of subscriptions and decoders for 
U.S. satellite TV services is prohibited by Canadian 
law, Supreme Court of Canada rules 
 
 The Canadian Radiocommunication Act 
prohibits the sale to Canadians of subscriptions and 
decoders for United States satellite TV services. The 
Supreme Court of Canada has so held, in a lawsuit filed 
by Bell ExpressVu, one of the two Canadian companies 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

licensed by the Canadian government to provide direct-
to-home satellite TV service in that country. 
 At first blush, it may look as though this ruling is 
the outgrowth of a desire to protect Canadian satellite 
TV companies from competition from U.S. satellite TV 
companies such as DirecTV. But it's not. In fact, Bell 
ExpressVu sued the owner of a company known as 
"Can-Am Satellites," a Canadian company that does 
business in that country, not in the U.S. 
 What's more, DirecTV intervened in the case on 
the side of Bell ExpressVu, and in opposition to Can-
Am, even though Can-Am was selling DirecTV 
subscriptions and decoders to Canadian subscribers. 
Though DirecTV was paid for these subscriptions, 
DirecTV is not licensed to sell satellite TV service in 
Canada. (By Canadian law, no non-Canadian company 
is or can be.) 
 Moreover, DirecTV - for copyright and perhaps 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

other reasons - does not knowingly authorize its signals 
to be decoded by people outside the United States. 
Indeed, in order to sell subscriptions to its Canadian 
customers, Can-Am gave them phony U.S. addresses, 
in order to trick DirecTV into believing that they were 
in fact U.S. residents. 
 Bell ExpressVu sought an injunction against 
Can-Am's sale of decoders to Canadian customers, but 
it was not at first successful. Both the trial and appellate 
courts in British Columbia interpreted the 
Radiocommunication Act to prohibit the unauthorized 
decoding only of those signals that are transmitted by 
licensed Canadian satellite companies. Since DirecTV 
is not Canadian, those courts held that the Act did not 
prohibit Can-Am or its customers from doing what they 
were doing. 
 The Supreme Court of Canada has interpreted 
the Radiocommunication Act differently. In an opinion 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

by Justice Frank Iacobucci, the Supreme Court has held 
that the Act prohibits the decoding of all encrypted 
satellite signals except those that are decoded with the 
authorization of a satellite company that has the legal 
right to transmit those signals in Canada. Since 
DirecTV does not have the legal right to transmit 
satellite TV signals in Canada, the 
Radiocommunication Act prohibits the decoding of its 
signals, Justice Iacobucci concluded. 
 Can-Am argued that if the Act prohibits what it 
was doing, the Act violates the Canadian Charter of 
Rights and Freedoms (Canada's constitution). Justice 
Iacobucci declined to reach the Charter issue, however, 
saying that issue could be raised by Can-Am when the 
case went to trial. 
 Bell ExpressVu was represented by K. William 
McKenzie, Eugene Meehan Q.C. and Jessica Duncan, 
and solicitors Crawford McKenzie McLean & Wilford 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

in Orillia and Lang Michener in Ottawa. Can-Am was 
represented by Alan D. Gold and Maureen McGuire 
and solicitors Gold & Fuerst in Toronto. DirecTV was 
represented by Christopher D. Bredt, Jeffrey D. Vallis 
and Davit D. Akman and solicitors Borden Ladner 
Gervais in Toronto. 
 
Bell ExpressVu Ltd. v. Rex, 2002 SCC 42 (2002), 
available at www.lexum.umontreal.ca/csc-scc/ 
en/index.html [ELR 24:5:6] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

RECENT CASES 
 

Beastie Boys' recording "Pass the Mic," which 
included licensed sample from James W. Newton's 
recording of his composition "Choir," did not 
infringe copyright to the composition itself, even 
though composition was not licensed 
 
 Composer and flautist James W. Newton, Jr., has 
lost a copyright infringement lawsuit against the 
Beastie Boys and their record company, in a decision 
that seems - at first - counterintuitive. 
 The Beastie Boys' recording "Pass the Mic" 
contains a six-second sample from a recording of 
"Choir" which was both written and recorded by 
Newton. The Beastie Boys obtained a license for the 
sample from Newton's record company, but they didn't 
get a mechanical license for the composition itself from 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Newton (who also is the composition's publisher). 
 Since the sample was licensed, Newton's case 
depended on whether "Pass the Mic" infringed the 
copyright to the composition alone. In response to a 
defense motion for summary judgment, federal District 
Judge Nora Manella held that it did not. 
  The sample used by the Beastie Boys included 
Newton's "unique technique" of performing "Choir," 
but those elements were licensed from Newton's record 
company. "After filtering out the performance 
elements," Judge Manella was "left with a six-second 
snippet of [Newton's] composition consisting of a 
fingered 'C' note and a sung three-note sequence C-D 
flat-C." 
 The Beastie Boys and their record company 
showed, however, that this same three-note sequence 
"has been used over and over again by major 
composers in 20th Century music, particularly [during] 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

the '60s and '70s, just prior to [when Newton composed 
'Choir']." Relying on several earlier cases involving 
short snippets of music, the judge held that "such small 
and unoriginal portions of music cannot be protected by 
copyright." 
 Moreover, Judge Manella held that even if the 
three-note sequence were protected by copyright, the 
Beastie Boys' use of the sequence was "de minimis" 
rather than infringing. 
 Newton was represented by Jeffrey Alan 
Berchenko of Berchenko & Korn and Alan Michael 
Korn in San Francisco. The Beastie Boys and their 
record company were represented by Adam F. 
Streisand of Loeb & Loeb in Los Angeles. Sony Music 
and BMG Direct Marketing were represented by Barry 
E. Mallen of Manatt Phelps & Phillips in Los Angeles 
and Steven M. Hayes of Parcher Hayes & Snyder in 
New York City. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

 
Newton v. Diamond, 204 F.Supp.2d 1244, 2002 
U.S.Dist.LEXIS 10247 (C.D.Cal. 2002)[ELR 24:5:7] 
 
"Baywatch" actor Jose Solano is entitled to jury 
trial in suit against "Playgirl" complaining that 
magazine cover falsely suggested magazine 
contained nude photos of him 
 
 Actor Jose Solano is best known for his role as 
"Manny Gutierrez" on the television series "Baywatch." 
Now though he'll be known - at least among 
entertainment lawyers and law students - as the thus far 
successful plaintiff in a rights of privacy and publicity 
lawsuit against Playgirl magazine. 
 Solano's lawsuit was triggered by two things: a 
photo on the cover of the magazine's January 1999 
issue showing him shirtless (but with red lifeguard 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

trunks); and a headline on that cover that suggested, he 
alleges, that the inside of the January 1999 issue 
contains photos of him nude. 
 In fact, though the magazine did contain a short 
written profile of the actor and a photo showing him 
fully dressed, it did not contain nude photos of him. 
"Significantly," however, Playgirl is displayed on 
newsstands packaged in plastic wrap, so customers 
couldn't know the inside photo was not a nude, unless 
and until they bought the magazine and removed its 
wrapping. 
 Solano's lawsuit alleged claims for false light 
invasion of privacy and for violating his right of 
publicity under California Civil Code section 3344. The 
case did not go well for him, at first. Federal District 
Judge Dickran Tevrizian granted Playgirl's motion for 
summary judgment and dismissed it. On appeal, 
however, Solano has done better. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

 In a decision by Judge Raymond Fisher, the 
Court of Appeals has held that there were sufficient 
disputed issues of fact to require a trial, in connection 
with both claims. As a result, the appellate court has 
reversed the judgment won by Playgirl and has 
remanded the case to the District Court, for further 
proceedings. 
 Judge Fisher held that "a jury reasonably could 
conclude that the Playgirl cover conveyed the message 
that Solano was not the wholesome person he claimed 
to be, [and] that he was willing to - or was 'washed up' 
and had to - sell himself naked to a women's sex 
magazine." 
 As a public figure, Solano also had to show that 
Playgirl published this false statement with "actual 
malice." Judge Fisher held there was sufficient 
evidence for a jury to conclude that Playgirl had. That 
is, Fisher introduced evidence showing that Playgirl's 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

own staff members had suggested that the cover would 
suggest Solano appeared nude inside, but despite being 
put on notice of this fact by the magazine's own staff, 
its editors decided to use the cover nevertheless. 
 Finally, to prevail on his false light privacy 
claim, Solano also will have to show he suffered 
damage. But Judge Fisher ruled that the actor's 
testimony that he was humiliated and embarrassed was 
sufficient to establish a genuine issue of fact 
concerning damages. 
 The judge held that Solano is entitled to a trial on 
his right of publicity claim as well. California law 
contains a "newsworthiness privilege" that permits the 
unlicensed publication of a celebrity's name and 
likeness in connection with newsworthy events. Judge 
Fisher ruled, however, that this exception for 
newsworthy publications does not apply when a 
celebrity's name and likeness are used "in a knowingly 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

false manner to increase sales of the publication." 
 Solano was represented by Jonathan H. Anschell 
of White O'Connor Curry Gatti & Avanzado in Los 
Angeles. Playgirl was represented by Kent R. Raygor 
of Sheppard Mullin Richter & Hampton in Los 
Angeles. 
 
Solano v. Playgirl, Inc., 292 F.3d 1078, 2002 
U.S.App.LEXIS 11437 (9th Cir. 2002)[ELR 24:5:7] 
 
 
Unauthorized depiction of real people in movie 
"The Perfect Storm" did not violate their rights, 
federal District Court holds in decision dismissing 
case 
 
 The unauthorized depiction of the children and 
former spouses of deceased members of the crew of the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

fishing vessel "Andrea Gail," in the movie "The Perfect 
Storm," did not violate any of their rights. Federal 
District Judge Anne Conway has so ruled, in response 
to a motion for summary judgment filed by Warner 
Bros. and others involved in the movie's production. 
Also dismissed were claims by a surviving member of 
the crew of the "Andrea Gail" who was depicted in the 
movie as well. 
 The plaintiffs had alleged claims for commercial 
misappropriation under a Florida statute and for 
common law invasion of privacy. 
 Judge Conway ruled that under Florida law, a 
motion picture is not a "commercial purpose," and thus 
use of the plaintiffs' names simply did not violate the 
statute. Moreover, the judge added, even if the statute 
purported to apply to movies, "The Perfect Storm" is 
protected by the First Amendment, and thus the statute 
could not be used to impose liability on Warner Bros. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

or its co-defendants. 
 The plaintiffs argued that the result should be 
otherwise, because, they said, the movie was 
fictionalized. But Judge Conway held that no court has 
interpreted the statute as including an element of 
falsity, and thus it was "immaterial" whether "The 
Perfect Storm" was fiction or nonfiction. 
 Judge Conway dismissed the plaintiffs' false light 
invasion of privacy claims, because they did not have 
standing to assert such claims on behalf of their 
deceased family members, and to the extent the 
plaintiffs themselves were depicted in the movie, those 
depictions were not false. 
 Finally, the judge rejected the plaintiffs' 
disclosure of private facts claims, because such claims 
require the disclosed facts to be both private and true, 
while the plaintiffs contended that the disclosed facts 
were false.  



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

 The plaintiffs were represented by Stephen J. 
Calvacca in Orlando, and W. Edward McLeod Jr. in 
Winter Park. Warner Bros. and the other defendants 
were represented by Steven L. Brannock of Holland & 
Knight in Tampa and Robert C. Vanderet of O'Melveny 
& Myers in Los Angeles. 
 
Tyne v. Time Warner, 204 F.Supp.2d 1338, 2002 
U.S.Dist.LEXIS 9912 (M.D.Fla. 2002)[ELR 24:5:8] 
  
 
Anti-circumvention provisions of DMCA are 
constitutional, federal court rules in denying motion 
to dismiss criminal prosecution of ElcomSoft for 
selling software that strips Acrobat eBook 
protections 
 
 Federal District Judge Ronald Whyte has upheld 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

the constitutionality of the anti-circumvention 
provisions of the Digital Millennium Copyright Act. He 
did so in a criminal case in which the federal 
government is prosecuting ElcomSoft Co., Ltd., a 
Russian company that sells software that strips 
protection technologies from Adobe Acrobat eBooks. 
 Judge Whyte's ruling was in response to 
ElcomSoft's motion to dismiss the indictment - a 
motion in which ElcomSoft argued that the DMCA's 
anti-circumvention provisions are unconstitutionally 
vague, violate First Amendment free speech rights, and 
were beyond Congress's power to enact. 
 In a nutshell, the DMCA's anti-circumvention 
provisions prohibit the distribution of tools designed to 
circumvent access and copy-protection controls (ELR 
20:6:4). ElcomSoft's software clearly is such a tool, 
which is why ElcomSoft sought to have the anti-
circumvention provisions declared unconstitutional. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

 In a lengthy and thoughtful decision, Judge 
Whyte rejected virtually all of ElcomSoft's arguments. 
The judge ruled that the anti-circumvention provisions 
are not vague, because they clearly ban the distribution 
of all circumvention tools, including those that may be 
used to circumvent controls for fair use or other non-
infringing purposes. 
 Though this interpretation means that it is illegal 
to distribute circumvention tools even if they are used 
for non-infringing purposes, the provisions are not an 
unconstitutional restraint on free speech, the judge held. 
He agreed with ElcomSoft that its software is, in part, 
"speech" protected by the First Amendment. But this 
simply meant that in order to be constitutional, the anti-
circumvention provisions have to serve substantial 
governmental interests in a manner that does not 
burden speech substantially more than is necessary. 
Judge Whyte found that the anti-circumvention 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

provisions satisfy these standards. 
 He also ruled that Congress had the power under 
the Commerce Clause of the Constitution to enact the 
anti-circumvention provisions. 
 For these reasons, Judge Whyte denied 
ElcomSoft's motion to dismiss the indictment. The trial 
itself has been postponed, however, because 
ElcomSoft's key witnesses also are Russian, and they 
have been denied visas to come to the United States to 
testify. 
 The government was represented by Scott 
Frewing, Assistant United States Attorney, in San Jose. 
ElcomSoft was represented by Joseph M. Burton of 
Duane Morris in San Francisco and John Keker of 
Keker & Van Nest in San Francisco. 
 
U.S. v. Elcom Ltd., 203 F.Supp.2d 1111, 2002 
U.S.Dist.LEXIS 9161 (N.D.Cal. 2002)[ELR 24:5:8] 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Offending statements in best-selling book "A Civil 
Action" were protected by First Amendment, 
appellate court holds, in decision affirming dismissal 
of tannery owner's defamation and related claims 
against author Jonathan Harr and book's publisher 
 
 The book A Civil Action was a non-fiction but 
dramatic account of a toxic tort lawsuit brought by 
residents of Woburn, Massachusetts, against those who 
were allegedly responsible for contaminating two 
municipal water wells. Author Jonathan Harr spent 
years writing the book, and was rewarded, eventually, 
by its becoming a best-seller and the basis for a highly-
regarded motion picture. 
 In due course, however, Harr and his publisher 
were themselves made the target of a lawsuit - one filed 
by John J. Riley, Jr., the owner of the tannery where the 
toxic chemicals were allegedly dumped. Riley 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

complained that A Civil Action wrongly described him 
as a liar, a perjurer, a "killer," a depressive, and a bully. 
Riley's complaint asserted several claims, including 
infliction of emotional distress, slander, defamation, 
and invasion of privacy. 
 Harr and his publisher escaped from the case 
more easily than the defendants in the toxic tort 
lawsuit, though it took two rounds of federal court 
hearings and rulings for them to prevail. 
 In the first round, District Judge Steven 
McAuliffe granted summary judgment to Harr and his 
publisher, on the grounds that the statements in the 
book about which Riley complained were protected by 
the First Amendment. Riley appealed, but in the second 
round, the Court of Appeals affirmed the dismissal, 
again on First Amendment grounds. 
 In an opinion by Judge Kermit Lipez, the 
appellate court considered the book's offending 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

statements individually, and concluded that each was a 
subjective view (rather than a statement of objective 
fact), or the book gave readers the information they 
needed to draw their own conclusions, or described 
evidence relied on in the toxic tort case while making it 
clear that it was never proved that Riley had dumped 
chemicals illegally, or was a fair report of what 
happened in the toxic tort case, or was rhetorical 
hyperbole (rather than a statement of fact). 
 Riley was represented by Peter A. Riley. Harr 
and his publisher were represented by Steven M. 
Gordon. 
 
Riley v. Harr, 292 F.3d 282, 2002 U.S.App.LEXIS 
11151 (1st Cir. 2002)[ELR 24:5:9] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Appellate court orders dismissal of defamation suit 
filed against Geraldo Rivera by anti-abortion 
activist who Rivera described as "an accomplice to 
homicide" during CNBC interview, because 
statement was protected by First Amendment 
 
 Geraldo Rivera has won the dismissal of a 
defamation lawsuit filed against him by Neal Horsley, 
an anti-abortion activist Rivera interviewed on his 
CNBC program "Upfront Tonight." The interview took 
place shortly after Dr. Bernard Slepian was shot to 
death through the window of his Buffalo, New York, 
home. Horsley was invited to participate in the 
program, because he operates an anti-abortion website 
on which he had posted Dr. Slepian's name with an X 
through it, immediately after the shooting. 
 During a heated exchange on "Upfront Tonight," 
Rivera said to Horsley, "You are an accomplice to 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

homicide, Mr. Horsley," to which Horsley responded, 
"You are too. . . ." Horsley also responded with a 
defamation lawsuit. 
 Rivera made a motion to dismiss the suit on the 
grounds that his statement was protected by the First 
Amendment. Federal District Judge Jack Camp denied 
the motion, but did certify the case for an immediate 
appeal. 
 In a decision by Judge Cynthia Holcomb Hall, 
the Court of Appeals ruled that Rivera's statement was 
"absolutely . . . protected by the First Amendment and 
by Georgia law as rhetorical hyperbole. . . ." Judge Hall 
explained that "A reasonable viewer would have 
understood Rivera's comments merely as expressing his 
belief that Horsley shared in the moral culpability for 
Dr. Slepian's death, not as a literal assertion that 
Horsley had, by his actions, committed a felony." 
 As a result, the Court of Appeals remanded the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

case to the District Court with instructions to enter 
judgment in favor of Rivera. 
 Horsley represented himself. Rivera was 
represented by Daniel M. Kummer of NBC in New 
York City and by Joseph R. Bankoff of King & 
Spalding in Atlanta. 
 
Horsley v. Rivera, 292 F.3d 695, 2002 U.S.App.LEXIS 
9981 (11th Cir. 2002)[ELR 24:5:9] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Discovery Channel documentary "If We Had No 
Moon" did not infringe copyright to book "What If 
The Moon Didn't Exist?," and documentary's 
"thank you" to book's author did not violate 
Lanham Act 
 
 A Discovery Channel documentary entitled "If 
We Had No Moon" did not infringe the copyright to a 
book entitled "What If The Moon Didn't Exist?" by 
Neil F. Comins, a University of Maine Astronomy and 
Physics Professor, even though the documentary's 
producers acknowledged reading the book. Indeed, 
credits at the end of the documentary "thank" Professor 
Comins, as well as 39 others. 
 Federal District Judge Peter Messitte so ruled, in 
response to Discovery's motion for summary judgment 
- a motion the judge has granted. 
 After a careful review of Professor Comins' book 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

and Discovery's documentary, Judge Messitte 
concluded that "virtually all the similarities between 
[the two works] . . . involve non-protectable elements," 
such as ideas and facts. Moreover, Discovery 
demonstrated that it independently created the 
documentary, by presenting "extensive evidence of the 
literature it reviewed in the process of developing its 
program, as well as of the many interviews it conducted 
with scientists both off- and on-screen." 
 Judge Messitte also rejected Professor Comins' 
claim that his rights under the Lanham Act were 
violated by the documentary's "thank you" credit to 
him. The judge concluded that Discovery "in no way 
misrepresented or overrepresented Comins' 
contribution to the Film," nor did it attempt to "pass 
off" his work as its own. 
 Comins was represented by Jerry L. Squires of 
Washington D.C. Discovery was represented by Lee J. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Levine of Washington D.C. 
 
Comins v. Discovery Communications, Inc., 200 
F.Supp.2d 512, 2002 U.S.Dist.LEXIS 7645 (D.Md. 
2002)[ELR 24:5:10] 
 
 
Fact issues preclude summary judgment in suit 
alleging that novel and movie "The Omega Code" 
infringe copyright to novel "The Omega Syndrome" 
 
 The Omega Syndrome is a novel by Sylvia 
Fleener. It's an apocalypse story centered on the 
Biblical prophecy of the Anti-Christ. The Omega Code 
is a novel by Paul and Jan Crouch and Lance Charles, 
as well as a movie (based on that novel) produced by 
TBN Films and Gener8xion Entertainment. The Omega 
Code too is an apocalypse story centered on the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Biblical prophecy of the Anti-Christ. 
 Apocalyptic stories inspired by the Bible are of 
course an entire genre. But certain similarities between 
the plots, characters and settings of The Omega 
Syndrome and The Omega Code prompted Fleener to 
allege that the The Omega Code novel and movie 
infringe the copyright to her own novel. 
 As defendants in such cases often do, the 
defendants in this case responded with a motion for 
summary judgment. Federal District Judge Lourdes 
Baird denied their motion, however, finding - in an 
unpublished ruling - that a half-dozen elements 
common to both stories would be sufficient for a jury to 
find them substantially similar. 
 Focusing on those six elements, the defendants 
renewed their motion, arguing that they were not 
protected by copyright because they were not original, 
were merely ideas, or were scenes a faire. Once again, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

however, the defendants were disappointed. In a 
belatedly published opinion, Judge Baird denied the 
defendants' motion. 
 The judge rejected the argument that the 
allegedly copied elements of Fleener's novel were 
unprotected because they were similar to elements in 
pre-existing books such as William Whiston's 
Vindication of the New Theory of Earth and Pat 
Robertson's The End of the Age. Judge Baird noted that 
similarities between Fleener's novel and those books 
would be relevant to its originality only if the 
defendants had shown that Fleener copied those earlier 
books. According to the judge, however, the defendants 
did not even attempt to trace the earlier books to 
Fleener's novel. 
 Judge Baird also rejected the defendants' 
argument that the half-dozen similar elements were 
unprotectible ideas. Instead, she said they were 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

"concrete" elements of plot, theme, sequence of events, 
theme and setting. 
 Finally, the judge ruled that the defendants had 
failed to show that the half-dozen elements were 
unprotectible scenes a faire. The defendants had not, 
she explained, established that any of the elements is 
standard to the genre, "much less indispensable." 
 Fleener was represented by Daniel Joseph 
Quisenberry of Nevers Palazzo Maddux & Packard in 
Westlake Village. TBN Films and Gener8xion 
Entertainment were represented by John C. Rawls of 
Jones Day Reavis & Pogue, Karen R. Thorland of Loeb 
& Loeb in Los Angeles, and Charles M. Coate of Barab 
Abrams & Coate in Beverly Hills. Paul and Jan Crouch 
were represented by John J. Murphy III of Jones Day 
Reavis & Pogue in Los Angeles and John Bethany 
Casoria in Newport Beach. 
Fleener v. Trinity Broadcasting Network, 203 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

F.Supp.2d 1142, 2001 U.S.Dist.LEXIS 23847 
(C.D.Cal. 2001)[ELR 24:5:10] 
 
 
California Supreme Court to review suit filed by 
albino performers Johnny and Edgar Winter 
against creators and publisher of comic books that 
featured albino characters named Johnny and 
Edgar Autumn 
 
 The California Supreme Court has agreed to 
review a case in which Johnny and Edgar Winter - 
well-known albino performing and recording musicians 
from Texas - have sued DC Comics on account of its 
publication of a series of comic books featuring albino 
characters named "Johnny and Edgar Autumn." The 
comic books' author Joe Landsale and their illustrators 
Timothy Truman and Sam Glanzman were named as 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

defendants as well. 
 As depicted in the comic book series, the 
Autumn brothers are quite unpleasant characters, so 
Johnny and Edgar Winter sued for defamation as well 
as misappropriation. Their case was not successful, at 
first. A California trial court dismissed it, in response to 
a defense motion for summary judgment. On appeal, 
the Winters did no better: the California Court of 
Appeal affirmed the dismissal, in an unpublished 
opinion. 
 Undaunted, the Winters petitioned the California 
Supreme Court, and there the case took a turn in their 
favor. The Supreme Court granted review until it could 
decide a separate but then-pending case it had under 
consideration - the Comedy III v. Saderup case 
involving unauthorized lithographs and T-shirts bearing 
images of the Three Stooges. Once the California 
Supreme Court decided that case - by holding that artist 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Gary Saderup did not have a First Amendment right to 
use the Three Stooges images for those purposes (ELR 
22:12:5) - the Supreme Court remanded Johnny and 
Edgar Winter's lawsuit to the Court of Appeal with 
instructions that it be reconsidered in light of the 
Supreme Court's decision in Comedy III v. Saderup. 
 The Court of Appeal did so, and issued a split 
ruling. It affirmed once again the trial court's dismissal 
of the Winters' defamation claims, on the grounds that 
no "reasonable reader" would believe that the comic 
book series made "factual" statements about the 
Winters. 
 On the other hand, the Court of Appeal reversed 
the dismissal of the Winters' misappropriation claim. In 
Saderup, the Supreme Court held that the unauthorized 
use of a celebrity's likeness would be protected by the 
First Amendment if "the work in question adds 
significant creative elements so as to be transformed 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

into something more than a mere celebrity likeness or 
imitation." In an opinion by Justice Gary Hastings, the 
Court of Appeal held that in the Winters' case, there are 
"triable issues of fact" concerning whether the comic 
books satisfy this test. Justice Hastings therefore held 
that Johnny and Edgar Winters are entitled to a trial on 
that issue. 
 The comic books' creators and publisher then 
asked the California Supreme Court to review the case 
for a second time, and it has agreed to do so. 
 The Winters were represented by Julia L. Ross, 
Corey J. Spivey and Vincent H. Chieffo of Gipson 
Hoffman & Pancione in Los Angeles. DC Comics and 
its co-defendants were represented by Anjani 
Mandavia, Julie B. Waldman and Michael Bergman of 
Weissmann Wolff Bergman Coleman & Silverman in 
Beverly Hills. 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Winter v. DC Comics, 121 Cal.Rptr.2d 431, 2002 
Cal.App.LEXIS 4300 (Cal.App. 2002), review granted, 
125 Cal.Rptr.2d 442, 2002 Cal.LEXIS 6054 (Cal. 
2002)[ELR 24:5:11] 
 
 
Art museums and collage artist Barbara Kruger 
defeat copyright and privacy claims of German 
photographer Thomas Hoepker and model 
Charlotte Dabney 
 
 In a case that reads like a law school 
hypothetical, federal District Judge Alvin Hellerstein 
has dismissed a copyright and privacy case against the 
Whitney Museum, the Los Angeles Museum of 
Contemporary Art, and artist Barbara Kruger. 
 The case complained that Kruger created a 
collage that incorporated a cropped and enlarged photo 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

by German photographer Thomas Hoepker featuring an 
image of model Charlotte Dabney, without their 
consent. Kruger licensed the museums to reproduce her 
collage, and they sold the reproductions in a catalog of 
Kruger's work and as gift shop merchandise. The 
Whitney Museum also used reproductions of the 
collage to advertise its Kruger exhibit. 
 Judge Hellerstein dismissed Hoepker's copyright 
infringement claim, because his photograph was in the 
public domain in the United States when Kruger used 
it, and Hoepker never gave Kruger or the museums 
notice of his intent to enforce his copyright when it was 
restored in 1994. 
 The photograph was first published in Germany 
in 1960, and by virtue of the Universal Copyright 
Convention, it was protected in the U.S. until 1988, 
when the first term of its U.S. copyright expired. The 
photograph's copyright was not renewed in 1988, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

though it could have been, and that is why it was in the 
public domain in 1990 when Kruger used it in her 
collage. 
 The U.S. copyrights to many foreign works, 
including Hoepker's photograph, were restored in 1994 
(ELR 17:3:3). But in order to enforce those restored 
copyrights against those who had used the works in 
reliance on their public domain status, the owners of 
restored copyrights had to give notice of their intent to 
do so. Hoepker, however, never gave that notice. 
(Moreover, even if he had, because Kruger's collage is 
a derivative work, she and the museums could have 
continued to use the collage anyway, subject only to an 
obligation to pay a reasonable royalty.) 
 Judge Hellerstein dismissed Hoepker's copyright 
infringement claim, because the photographer failed to 
give Kruger or the museums notice of his intent to 
enforce his restored copyright. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

 The judge also dismissed Dabney's privacy 
claim, because he ruled that Kruger's collage is 
"shielded . . . by the First Amendment," and thus not in 
violation of New York's right of privacy statute. Judge 
Hellerstein concluded that even the museum shop gift 
items bearing reproductions of the collage were 
protected by the First Amendment. He reasoned that 
gift shop merchandise that replicates the art displayed 
in museums "makes the art popular, but does not 
change the essential nature of the artistic expression 
that is entitled to First Amendment protection." 
 Hoepker and Dabney were represented by 
Stephen A. Weingrad of Weingrad & Weingrad in New 
York City. Barbara Kruger was represented by Robert 
W. Clarida of Cowan Liebowitz & Latman in New 
York City. The Whitney Museum was represented by 
Peter Herbert of Lankler Siffert & Wohl in New York 
City. And the Museum of Contemporary Art was 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

represented by Michael H. Bierman of Luce Forward 
Hamilton & Scripps in New York City. 
 
Hoepker v. Kruger, 200 F.Supp.2d 340, 2002 
U.S.Dist.LEXIS 7966 (S.D.N.Y. 2002)[ELR 24:5:12] 
 
 
Dismissal of lawsuit by self-proclaimed former 
mistress of President Clinton, complaining that she 
was unable to find publisher for her "semi-
autobiographical novel" because of actions by 
Clinton and others, is affirmed as to all defendants 
but Clinton; appellate court rules that complaint 
adequately alleged that Clinton interfered with 
author's business opportunities 
 
 Dolly Kyle Browning wrote what she describes 
as a "semi-autobiographical novel" that depicts what 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

she claims was an actual affair she carried on for years 
with former President Bill Clinton. Browning has never 
been able to find a publisher for her novel, and she 
thinks she knows why. According to Browning, 
President Clinton, his lawyers Bruce Lindsay and 
Robert Bennett, journalist Jane Mayer and The New 
Yorker magazine all engaged in a variety of actions that 
prevented the novel's publication. 
 Browning made these remarkable allegations in a 
complaint filed in federal District Court in the District 
of Columbia. The District Court thought so little of 
Browning's complaint that it dismissed her case for 
failure to state a claim. But like many of President 
Clinton's enemies, Browning refused to give up. She 
appealed and, surprisingly, has won a partial - though 
only partial - victory.  
 In an opinion by Judge David Tatel (a Clinton 
appointee), the Court of Appeals affirmed the dismissal 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

of Browning's claims against all of the defendants 
except President Clinton. Browning's allegations 
against Lindsay, Bennett, Mayer and The New Yorker 
included tortious interference, disparagement, invasion 
of privacy, infliction of emotional distress, violation of 
the First Amendment, and even civil RICO. But Judge 
Tatel agreed with the lower court that Browning's 
complaint failed to allege facts that would support a 
recovery on any of these theories, against those 
defendants. 
 Judge Tatel also affirmed the dismissal of most 
of Browning's claims against President Clinton. 
However, the judge reversed the dismissal of 
Browning's claim for tortious interference with 
business opportunities. He ruled that Browning's 
complaint did adequately allege facts, which if proved, 
would support a recovery on tortious interference 
grounds. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

 This does not of course mean that Browning will 
win her case. Judge Tatel noted that ". . . whether 
Browning can . . . survive summary judgment or 
ultimately prevail depends on whether she is able to 
produce evidence to support her allegation that Mr. 
Clinton intentionally interfered with her 'commercially 
reasonable expectation' of publishing her book." 
 Browning was represented by Larry Klayman. 
President Clinton and Bruce Lindsay were represented 
by David E. Kendall. Robert Bennett was represented 
by John D. Aldock. Jane Mayer and The New Yorker 
were represented by Floyd Abrams and Landis C. Best. 
 
 
Browning v. Clinton, 292 F.3d 235, 2002 
U.S.App.LEXIS 11142 (D.C.Cir. 2002)[ELR 24:5:12] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Investment book "The Market Gurus" did not 
violate right of publicity of securities analyst 
William O'Neil 
 
 Securities analyst William O'Neil might have 
been pleased with the The Market Gurus: Stock 
Investing Strategies You Can Use from Wall Street's 
Best. O'Neil was one of only nine analysts profiled in 
the book, in a chapter devoted just to him. 
 O'Neil was not pleased, however. In fact, he was 
so displeased that he filed a right of publicity and false 
advertising lawsuit against the book's publisher, 
Dearborn Financial Publishing. But he has been less 
successful, so far, with his lawsuit than he was as a 
securities analyst. 
 O'Neil's right of publicity claim was based on 
California Civil Code section 3344 - a section that does 
indeed prohibit the unauthorized use of a person's name 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

for advertising or solicitation purposes. According to 
O'Neil, the use of his name on the book's cover and in 
ads for the book ran afoul of section 3344. However, 
that same section specifically provides that "news" is 
not advertising or solicitation. 
 Judge Howard Matz ruled that The Market Gurus 
fell within the "news" exception. He also ruled that the 
book's cover and advertising for the book were "an 
adjunct" of the book, and as such "protected to same 
extent as the book itself." Judge Matz therefore 
dismissed O'Neil's right of publicity claim (with leave 
to amend). 
 In order to prevail with his false advertising 
claim, O'Neil would have to show that advertising for 
the book was false and was published with knowledge 
of its falsity. His complaint, however, failed to 
specifically allege which aspects of the advertising 
were false, and failed to allege facts showing that 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Dearborn knew its ads were false. Judge Matz therefore 
dismissed O'Neil's false advertising claim too (again 
with leave to amend). 
 O'Neil was represented by Carla J. Feldman of 
Loeb & Loeb in Los Angeles. Dearborn Financial 
Publishing was represented by Slade R. Metcalf of 
Squadron Ellenoff Plesent & Sheinfeld in New York 
City. 
 
William O'Neil & Co. v. Validea.com Inc., 202 
F.Supp.2d 1113, 2002 U.S.Dist.LEXIS 8392 (C.D.Cal. 
2002)[ELR 24:5:13] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Appellate court affirms dismissal of lawsuit by 
musical group "Champagne" against former 
members of group who continued to perform under 
that name 
 
 Frank DiBlasi and other former members of the 
musical group "Champagne" have defeated unfair 
competition and related claims made against them by 
the group - claims that were triggered when the former 
members continued to perform for a time under the 
"Champagne" name. A federal appellate court has 
affirmed the dismissal of the case, in an opinion 
marked "May Not be Cited." 
 Earlier in the case, District Judge Leonard 
Wexler dismissed the lawsuit, on the grounds that 
"Champagne" is a mark owned by the Lawrence Welk 
Group, not by Champagne (ELR 23:5:12). 
 On appeal, the appellate court chose to affirm on 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

different grounds. It ruled that Champagne had failed to 
present evidence showing any actual confusion 
between Champagne and its former members (even 
when they performed using the "Champagne" name). 
Indeed, the evidence showed that those who booked the 
group's former members, as well as fans, knew the 
former members were no longer with the original 
Champagne group. In the absence of evidence of 
confusion, Champagne's lawsuit was properly 
dismissed, the appellate court held. 
 Champagne was represented by Victor M. Serby 
in New York City. DiBlasi and other former members 
of the group were represented by John V. Decolator in 
North Merrick. 
 
Champagne v. DiBlasi, 36 Fed.Appx. 15, 2002 
U.S.App.LEXIS 10900 (2nd Cir. 2002)[ELR 24:5:13] 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Auxiliary volunteer chorus members are 
"employees" of Seattle Opera, Court of Appeals 
holds, and therefore Opera's refusal to bargain with 
American Guild of Musical Artists was unfair labor 
practice 
 
 As a general rule, volunteers are not 
"employees," and thus aren't eligible to join a union or 
compel collective bargaining. In Seattle, however, 
"volunteer" auxiliary chorus members are "employees" 
of the Seattle Opera, because each is paid $214 per 
opera for transportation expenses and because the 
Opera has the right to control their performances. 
 The NLRB so ruled, in a dispute between the 
Seattle Opera and the American Guild of Musical 
Artists. And that ruling has been upheld by the Court of 
Appeals, in a 2-1 decision. 
 The Seattle Opera produces five or so operas per 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

season, and employs three dozen chorus members - 
known as "choristers" - for most productions. 
Sometimes, however, an opera will need more than 
three dozen choristers, or a regular chorister won't be 
able to perform. When that happens, the Seattle Opera 
draws on a pool of "auxiliary" choristers, who the 
Opera refers to as "volunteers." 
 Auxiliary choristers are considered "volunteers," 
because even though regular chorus members are paid 
$160 per performance plus $16 per hour for rehearsals, 
auxiliary choristers are given just $214 per opera, to 
reimburse them - the Opera says - for their 
"transportation expenses." 
 Perhaps because they are compensated so little, 
the auxiliary choristers voted to be represented by the 
American Guild of Musical Artists - the same union 
that represents the regular choristers. But the Seattle 
Opera refused to bargain with the Guild on the grounds 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

that the auxiliary choristers are not "employees" and 
thus aren't eligible to join a union. 
 Though the NLRB ruled against the Opera, the 
Opera refused to bargain with the Guild, thus causing 
the NLRB to find the Opera had committed an unfair 
labor practice. The Opera petitioned the Court of 
Appeals for review, and the NLRB asked the court to 
enforce its order. 
 In an opinion by Judge Karen LeCraft 
Henderson, a 2-member majority of the Court of 
Appeals held that the auxiliary choristers are 
"employees" of the Opera, and it enforced the NRLB 
order requiring the Opera to bargain collectively with 
the Guild. 
 Judge Henderson reasoned that federal labor law 
defines "employee" broadly as anyone who works for 
compensation for an employer that has the right to 
control the material details of how such work is 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

performed. The auxiliary choristers were compensated 
$214 per production, and the Opera had the right to 
control the way in which they performed. Judge 
Henderson therefore concluded that they are 
"employees." 
 Judge Raymond Randolph wrote an unusually 
biting dissent, characterizing the majority's opinion as 
"arbitrary and ridiculous."  The key point for Judge 
Randolph was that the auxiliary choristers were 
"volunteers" - some of the "more than 109 million 
Americans [who] in 1998 freely gave their time and 
energy to help in the arts and humanities, in education, 
health, youth development, environment, and so forth." 
According to Judge Randolph, the majority's decision 
means that "if volunteers are paid a flat amount to 
reimburse them for expenses, the payment is 'wages' 
and the volunteers become 'employees.'"  
 Judge Randolph characterized the auxiliary 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

choristers as "volunteers" because their exact title, 
within the Opera, is "Auxiliary Chorister Volunteer," 
and - perhaps more importantly - the $214 they were 
paid per opera works out to just $2.78 per hour, on 
average, an amount that is less than the federal 
minimum wage. 
 The Seattle Opera was represented by Richard L. 
Cys. The NLRB was represented by Usha Dheenan of 
the NLRB. The American Guild of Musical Artists was 
represented by Melissa J. Auerbach. 
 
Seattle Opera v. NLRB, 292 F.3d 757, 2002 
U.S.App.LEXIS 11140 (D.C.Cir. 2002)[ELR 24:5:14] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Federal District Court has subject matter 
jurisdiction to hear copyright infringement claim 
complaining of allegedly unauthorized telecasts of 
Pakistani programming in the United States, even 
though dispute revolves around validity of contract 
between non-U.S. companies, Court of Appeals 
holds 
 
 A company named Prime TV Ltd. has plans to 
televise Pakistani programming in the United States, 
over the objections of a company named Scandinavian 
Satellite System which claims to own all non-Pakistani 
rights to that programming. As a result, Scandinavian 
Satellite sued Prime for copyright infringement, 
seeking a declaration of its exclusive copyright rights 
and an injunction. 
 The facts of the case are complicated, however, 
because Prime too claims to own the non-Pakistani 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

television rights to the programming at issue. Indeed, 
Prime claims to have acquired those rights directly 
from Scandinavian, in a transaction by which Prime - 
once a wholly-owned subsidiary of Scandinavian - was 
sold to a Pakistani company known as Sports Star 
International. Scandinavian, however, asserts that its 
agreement with Sports Star was signed under duress 
and thus is null and void. 
 All of this matters, because early in the case, 
federal District Judge Ellen Huvelle decided that the 
dispute between Scandinavian and Prime is really a 
contract dispute, not a copyright dispute. And for that 
reason, Judge Huvelle dismissed the case entirely (ELR 
23:7:21). 
 Now, however, the case is back in Judge 
Huvelle's court. It is, because the Court of Appeals has 
reversed the dismissal and has remanded it for further 
proceedings. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

 In an opinion by Judge Harry Edwards, the Court 
of Appeals has held that Scandinavian's copyright 
infringement claims are sufficient to give Judge 
Huvelle subject matter jurisdiction to hear the case, and 
"[i]t does not matter" that Prime may assert a defense 
based on the contract between Scandinavian and Sports 
Star. Rather, Judge Edwards said, "the important point" 
is that Scandinavian's copyright claim is based on its 
assertion that it is the exclusive copyright licensee of 
U.S. television rights to the programming. 
 Scandinavian Satellite System was represented 
by Gary C. Tepper and Caroline Turner English. Prime 
TV was represented by Robert B. Rosen and Richard 
K. Coplon. 
 
Scandinavian Satellite System v. Prime TV Ltd., 291 
F.3d 839, 2002 U.S.App.LEXIS 10659 (D.C.Cir. 
2002)[ELR 24:5:14] 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Chicago Blackhawks did not violate Illinois 
antitrust statute by refusing to grant press 
credentials to publisher of competing game 
programs 
 
 The NHL's Chicago Blackhawks have prevailed, 
finally, in an antitrust lawsuit filed against the team by 
Blue Line Publishing, a company that publishes game 
programs that compete - for customers and advertising 
- with the Blackhawks' own programs. Blue Line filed 
its lawsuit, years ago, when the Blackhawks refused to 
give Blue Line press credentials.  
 Earlier in the case, the Illinois Appellate Court 
held that Blue Line had adequately alleged a violation 
of the Illinois Antitrust Act - a statute that is similar but 
not identical to federal antitrust law (ELR 17:12:7). 
Nevertheless, after the case was remanded for further 
proceedings, an Illinois trial court granted the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Blackhawks' motion for summary judgment. When the 
case returned to the Illinois Appellate Court for a 
second time, the appellate court affirmed the dismissal 
of Blue Line's case. 
 In an opinion by Justice Jill McNulty, the 
appellate court noted that the Illinois statute prohibits 
only those monopolies that affect a "substantial part of 
trade or commerce" in Illinois. (Federal law applies to 
monopolies affecting trade or commerce, even if it 
affects less than a substantial part.) 
 The evidence submitted in support of the 
Blackhawks' summary judgment motion showed that 
the market for game day hockey programs in Chicago 
"does not constitute a substantial part of trade or 
commerce of this state," Justice McNulty concluded. 
She therefore held that the Illinois Antitrust Act does 
not apply to the Blackhawks' refusal to grant press 
credentials to Blue Line Publishing. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

 Blue Line Publishing was represented by 
Mitchell B. Katten of O'Rourke McCloskey & Moody 
in Chicago. The Blackhawks were represented by 
Eugene E. Gozdecki of Gozdecki & Del Giudice in 
Chicago. 
 
Blue Line Publishing, Inc. v. Chicago Blackhawk 
Hockey Team, Inc., 769 N.E.2d 97, 2002 
Ill.App.LEXIS 289 (Ill.App. 2002)[ELR 24:5:15] 
 
 
PGA wins dismissal of antitrust lawsuit complaining 
that PGA rules prevented formation of competing 
senior pro golf tours 
 
 Professional golfer Harry Toscano failed to make 
the cut in an antitrust lawsuit he filed against the PGA 
Tour. And because he was the only plaintiff, federal 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

District Judge David Levi has dismissed the case 
entirely, in response to the PGA's motion for summary 
judgment. 
 Though Toscano is still a relatively young man, 
he is more than 50 years old, and thus is a "senior" 
golfer, by PGA standards. The PGA runs a successful 
Senior Tour, but Toscano doesn't make the cut in that 
tour as often as he would like. According to Toscano, at 
least two other senior tours, in which he might have 
competed, failed, because of PGA rules. One was a tour 
proposed by Greg Norman; and the other was the Nitro 
Senior Series that went bankrupt in 1997. 
 Both of the failed tours would have competed 
with the PGA Senior Tour, Toscano asserted, and both 
were stymied by the PGA's "media rights" and 
"conflicting events" rules - rules that effectively 
prevent PGA players from participating in non-PGA 
events without the PGA's consent. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

 Toscano's antitrust lawsuit charged the PGA 
Tour and its Senior Tour sponsors with monopolizing 
the business of promoting senior golf tournaments. 
Earlier in the case, his claims against PGA Senior Tour 
sponsors were dismissed, and that ruling was affirmed 
on appeal (ELR 21:11:20, 23:8:20). Now, the rest of 
Toscano's case has suffered the same fate. 
 Judge Levi ruled that Toscano did not have 
standing to attack the PGA's media rights and 
conflicting events rules, because the injuries he claimed 
were too indirect, speculative and complex. Moreover, 
the judge ruled that even if Toscano did have standing, 
the rules in question were reasonable, under antitrust 
law's "rule of reason" analysis, because Toscano failed 
to show they had significant anticompetitive effects, 
and because the PGA did show they had 
procompetitive justifications. Finally, Judge Levi held 
that even if the rules were illegal, Toscano would not 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

be entitled to recover damages, because his alleged 
damages were too speculative. 
 Toscano was represented by Thomas August 
Casazza in Sacramento. The PGA Tour and other 
defendants were represented by Pamela J. Palmieri of 
Littler Mendelson in Sacramento, William J. Maledon 
of Osborn Maledon in Phoenix, and Cary M. Adams of 
Murphy Austin Adams Schoenfeld in Sacramento. 
 
Toscano v. PGA Tour, Inc., 201 F.Supp.2d 1106, 2002 
U.S.Dist.LEXIS 9223 (E.D.Cal. 2002)[ELR 24:5:15] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Detroit Tigers alleged valid breach of contract and 
unjust enrichment claims against company that 
operated Tigers' website for a year, even though 
written agreement was never signed 
 
 The Detroit Tigers claim they are owed $600,000 
by Ignite Sports Media, the company that operated the 
Tigers' website during the year 2000. That is in fact the 
amount that Ignite allegedly agreed to pay in a Letter of 
Intent signed by Ignite, and in a more formal document 
that Ignite sent to Major League Baseball for its 
approval. 
 Though the formal contract was never signed by 
either party, Ignite operated the Tigers' website, using 
the team's trademarks, as the Letter of Intent and 
unsigned contract contemplated. What Ignite did not 
do, however, was pay the Tigers the $600,000 
guaranteed fee called for in both documents. As a 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

result, the Tigers sued Ignite for breach of express and 
implied contract and for unjust enrichment. 
 
 Because the Letter of Intent specifically said that 
it was not a binding contract, and because the formal 
contract was never signed, Ignite responded to the 
Tigers' complaint with a motion to dismiss. That 
motion, however, has been denied by federal District 
Judge Paul Borman. 
 Judge Borman ruled that the alleged agreement 
did not have to be in writing under the statute of frauds, 
because it could have been - and indeed was - fully 
performed within a single year. The judge also held that 
although the Letter of Intent contemplated that the 
parties would eventually sign a formal written contract, 
the Letter of Intent did not require such a contract to be 
signed, in order for a binding agreement to arise. 
 Instead, the judge explained, the only thing that 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

was required was that the parties show their assent to 
an agreement. He held that the Tigers adequately 
alleged such assent by alleging that the team had 
allowed Ignite to operate a website using the team's 
trademarks, and Ignite in fact did so. 
 Moreover, Judge Borman held that even if no 
express contract were proved, the Tigers had 
adequately alleged the existence of an implied in fact 
contract. And even if no implied contract were proved, 
the Tigers adequately alleged a claim for unjust 
enrichment. 
 The Tigers were represented by Mark J. Zausmer 
of Fink Zausmer in Farmington Hills. Ignite was 
represented by Dennis J. Levasseur of Bodman 
Longley in Detroit. 
 
Detroit Tigers, Inc. v. Ignite Sports Media, 203 
F.Supp.2d 789, 2002 U.S.Dist.LEXIS 9037 (E.D.Mich. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

2002)[ELR 24:5:16] 
University of North Dakota did not violate Title IX 
by eliminating men's wrestling program, federal 
appellate court affirms 
 
 Eric Chalenor is, no doubt, a better - or at least 
more successful - wrestler than plaintiff. He was, after 
all, recruited to attend the University of North Dakota 
to compete on its intercollegiate wrestling team. But 
after he enrolled, the University cancelled its men's 
wrestling program, in order to comply with Title IX of 
the Education Amendments. 
 Chalenor, joined by at least three of his 
teammates, sued the University, alleging that its 
cancellation of men's wrestling actually violated Title 
IX, because it discriminated against men on the basis of 
their gender. Chalenor and his teammates lost the first 
round of their lawsuit when a federal District Court 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

granted the University's motion for summary judgment 
and dismissed the case (ELR 23:6:21). 
 Those who are successful in sports don't quit, 
and Chalenor didn't. He appealed the dismissal of his 
case. But he's lost the second round too. In an opinion 
by Judge Richard Arnold, the Court of Appeals has 
affirmed the judgment in favor of the University. 
 The appellate court held that the University was 
entitled to satisfy Title IX by seeking gender 
proportionality, and it was entitled to that by 
eliminating a men's team rather than by adding a 
women's team. Chalenor argued that the University 
couldn't do that in this case, because a private donor 
had offered to cover the costs of the men's wrestling 
team. 
 But Judge Arnold ruled that the University 
would not be exempt from Title IX's non-
discrimination requirement simply because 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

disproportionate participation in sports by men was 
made possible by privately donated funds. 
 Chalenor and his teammates were represented by 
Kai H. Richter in Minneapolis. The University of North 
Dakota was represented by Douglas A. Bahr in 
Bismarck. 
 
Chalenor v. University of North Dakota, 291 F.3d 
1042, 2002 U.S.App.LEXIS 14404 (8th Cir. 
2002)[ELR 24:5:16] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Email from University of Illinois Chancellor 
directing faculty and students not to contact 
prospective student athletes violated First 
Amendment rights of those who wanted to advise 
prospective student athletes about controversy over 
University's use of Indian chief mascot 
 
 The University of Illinois once was sanctioned 
by the NCAA for lack of "institutional control" that 
apparently resulted in the University's violation of 
NCAA recruiting rules. So in May 2001, Chancellor 
Michael Aiken sent an email to faculty and students, 
warning them not to contact prospective student 
athletes without the "express authorization" of the 
University's Athletic Director. 
 Chancellor Aiken's email was in response to 
faculty and students who expressed interest in 
contacting prospective student athletes to inform them 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

about an on-campus controversy over the University's 
use of a Native American Indian chief as its sports 
mascot. 
 The affected faculty members and students filed 
a lawsuit against the Chancellor, alleging that his 
directive violated their First Amendment free speech 
rights. Federal District Judge Michael Mihm has 
agreed. 
 In response to a motion for summary judgment, 
the judge has held that the Chancellor's directive was 
neither content-neutral nor narrowly-tailored to comply 
with NCAA recruiting rules, and that in any event, the 
University's interest in complying with NCAA rules did 
not outweigh the free speech interests of the 
University's faculty and students. As a result, Judge 
Mihm granted the faculty and students' motion. 
 The faculty and students were represented by 
Harvey Grossman of the Roger Baldwin Foundation of 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

the ACLU in Chicago. The University was represented 
by William J. Brinkmann of Thomas Mamer & 
Haughey in Champaign. 
 
Crue v. Aiken, 204 F.Supp.2d 1130, 2002 
U.S.Dist.LEXIS 9257 (C.D.Ill. 2004)[ELR 24:5:17] 
 
 
Pennsylvania appellate court reverses order that 
had enjoined state athletic association from 
prohibiting high school girls from participating in 
varsity basketball 
 
 The Pennsylvania Interscholastic Athletic 
Association properly declared Ashley and Lauren 
Revesz ineligible to play high school basketball for a 
year, the Commonwealth Court of Pennsylvania has 
held. The appellate court therefore reversed a 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

preliminary injunction that had barred the Association 
from prohibiting the sisters from playing varsity 
basketball after transferring from one high school to 
another. 
 According to the Revesz sisters, they transferred 
high schools solely because their family was forced to 
move, for family financial and health reasons. The 
Association, however, concluded that the family's move 
was motivated, at least in part, by the sisters' 
dissatisfaction with the basketball program at their 
original high school. 
 According to Association rules, a move 
motivated in part by a student's dissatisfaction with the 
athletic program at his or her original high school is a 
move that makes the student ineligible to participate in 
sports at the student's new school for one year. 
 In an opinion by Judge Joseph Doyle, the 
appellate court noted that under Pennsylvania law, the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

usual rule is that courts should not interfere with 
decisions of the state athletic association. In this case in 
particular, the judge found, there was adequate 
evidence to support the Association's conclusion that 
the Revesz family moved, in part, because of the 
sisters' dissatisfaction with their original school's 
program, and there was no evidence the Association 
had discriminated against the sisters. Moreover, Judge 
Doyle held, the Revesz sisters failed to show they 
would suffer irreparable harm by being barred from 
participating in basketball for a year. 
 The Revesz sisters were represented by Craig M. 
Lee in Pittsburgh. The Pennsylvania Interscholastic 
Athletic Association was represented by Helen M. 
Gemmell in Harrisburg. 
 
Revesz v. Pennsylvania Interscholastic Athletic 
Association, 798 A.2d 830, 2002 Pa.Cmwlth.LEXIS 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

419 (Pa.Cmwlth. 2002)[ELR 24:5:17] 
Disney system for allowing TV program viewers to 
view Disney websites at same time does not infringe 
HyperTV's patents for simultaneous viewing of TV 
programs and sites throughout the World Wide 
Web 
 
 Federal District Judge Jed Rakoff has dismissed 
a patent infringement lawsuit filed by HyperTV 
Networks against Disney, ABC and ESPN. At issue in 
the case is a system used by Disney that allows 
subscribers to view Disney programming and Disney 
websites, simultaneously. Viewers may want to do so, 
for example, in order to watch a Disney quiz show and 
"play along" with it at the same time. 
 HyperTV Networks owns a patent on a system 
that permits users to view television programs and 
access sites anywhere on the World Wide Web, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

simultaneously. In its lawsuit, HyperTV alleged that 
Disney's system was sufficiently similar to its own 
patented system that Disney's system infringed that 
patent. 
 In order to decide the case, Judge Rakoff had to 
interpret several terms in HyperTV's patent. Following 
a three-day "Markman" hearing, the judge issued an 
opinion construing those terms. Then, in a separate 
opinion, he granted Disney's motion for summary 
judgment. 
 The judge noted that when HyperTV first applied 
for its patent, it had distinguished its system from a pre-
existing system patented by another company by 
persuading the Patent Office that the HyperTV system 
was "novel" because it permitted access to sites 
anywhere on the World Wide Web, unlike the pre-
existing system which permitted access only to 
designated sites. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

 The very feature that made HyperTV's system 
"novel" - as it had to be, to qualify for patent protection 
- also was the very thing that made Disney's system 
different. This was so, the judge explained, because 
Disney's system only permits viewers to access Disney 
websites, not others on the Internet. And this meant that 
the Disney system did not infringe the patent to 
HyperTV's system. 
 HyperTV was represented by Robert Neuner of 
Baker Botts in New York City. Disney, ABC and 
ESPN were represented by James W. Quinn of Gotshal 
& Manges in New York City. 
 
ACTV, Inc. v. Walt Disney Co., 204 F.Supp.2d 650, 
2002 U.S.Dist.LEXIS 9981 (S.D.N.Y. 2002); ACTV, 
Inc. v. Walt Disney Co., 204 F.Supp.2d  691, 2002 
U.S.Dist.LEXIS 9267 (S.D.N.Y. 2002)[ELR 24:5:18] 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Previously Reported: 
 
 Yoko Ono suit against Frederic Seaman is 
settled. Yoko Ono has settled her lawsuit against 
Frederic Seaman, who once was a personal assistant to 
Lennon and Ono. After Lennon's death, Seaman 
authored the book The Last Days of John Lennon: A 
Personal Memoir and several articles, using photos he 
had taken of Lennon, Ono and their son. According to 
news accounts of the settlement, Seaman agreed to 
return the photos to Ono and to stop selling information 
about the Lennon family. The settlement was reached 
during the trial of the case, just before closing 
arguments were to begin. The case began as a multi-
claim lawsuit. But earlier in the case, Seaman had 
success in paring it down somewhat: Judge Leonard 
Sands dismissed some of Ono's non-copyright claims 
(ELR 21:10:15), and also dismissed, without prejudice, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

her copyright claims based on photos she was then 
unable to identify (ELR 22:2:17). According to news 
reports, the settlement including an apology from 
Seaman to Ono that was read in open court. [ELR 
24:5:18] 
 
 Previously reported cases are published. The 
following cases, previously reported in the "In the 
News" department of the Entertainment Law Reporter, 
have been published: Cairns v. Franklin Mint Co., 292 
F.3d 1139, 2002 U.S.App.LEXIS 12032 (9th Cir. 2002) 
(ELR 24:3:9), in which Cairns was represented by 
Barbara A. Solomon of Fross Zelnick Lehrman & Zissu 
in New York City, and Franklin Mint was represented 
by Robert A. Meyer, Douglas E. Mirell and Daniel J. 
Friedman of Loeb & Loeb in Los Angeles; Jacobs v. 
CBS Broadcasting Inc., 291 F.3d 1173, 2002 
U.S.App.LEXIS 10610 (9th Cir. 2002)(ELR 24:2:4). 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

[ELR 24:5:18] 
DEPARTMENTS 

 
 
In the Law Reviews: 
 
Entertainment, Publishing and the Arts Handbook: 
2002-2003 Edition edited by John David Viera and 
Robert Thorne with Stephen F. Breimer as Consulting 
Editor, has been published by Thomson/West as the 
nineteenth volume in the series with the following 
articles: 
 
Protection Racket: Are Copyright Lawyers and Their 
Clients Shaking Down the Public? by Bob Pimm, 2002-
2003 Entertainment, Publishing and the Arts Handbook 
3 (2002) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Clones, Bones and Twilight Zones: Protecting the 
Digital Persona of the Quick, the Dead and the 
Imaginary by Joseph J. Beard, 2002-2003 
Entertainment, Publishing and the Arts Handbook 9 
(2002) 
 
Copyright Co-ownership in Cyberspace: The Digital 
Merger of Content and Technology in Digital Rights 
Management and E-commerce by Corey Field, 2002-
2003 Entertainment, Publishing and the Arts Handbook 
113 (2002) 
 
Disproving Originality in Copyright Law by David 
Gerber, 2002-2003 Entertainment, Publishing and the 
Arts Handbook 125 (2002) 
 
Frankly, Gone With the Wind, The Wind Done Gone 
Doesn't Give a Damn: First Amendment Protection for 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Parody Under the Fair Use Doctrine by Stephen F. 
Rohde, 2002-2003 Entertainment, Publishing and the 
Arts Handlbook 129 (2002) 
 
Notice of Termination of Copyright Transfers: Is 
Noncompliant Industry Custom "Adequate"?, 2002-
2003 Entertainment, Publishing and the Arts Handbook 
167 (2002) 
 
Tasini and Archival Electronic Publication Rights of 
Newspapers and Magazines by Charles S. Sims and 
Matthew J. Morris, 2002-2003 Entertainment, 
Publishing and the Arts Handbook 173 (2002) 
 
Who Are You?: Trademark Protection for Band Names 
by Ray Evans, 2002-2003 Entertainment, Publishing 
and the Arts Handbook 193 (2002) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Are the Cats Out of the Bag?: Lessons from the 
Makeup Designer's Case by Jeffrey M. Dine, 2002-
2003 Entertainment, Publishing and the Arts Handbook  
225 (2002) 
 
Domain Name Initiatives by Zack S. Zeiler, 2002-2003 
Entertainment, Publishing and the Arts Handbook 241 
(2002) 
 
Ninth Circuit Limits Right of Publicity Claims by 
Landis C. Best, 2002-2003 Entertainment, Publishing 
and the Arts Handbook 251 (2002) 
 
Kidnapping the First Amendment: A Celebrity 
Kidnapping Almost Forty Years Ago Sets the Stage for 
a Successful Constitutional Challenge to California's 
"Son of Sam" Law by Stephen F. Rohde, 2002-2003 
Entertainment, Publishing and the Arts Handbook 263 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

(2002) 
 
Napster and Beyond: The Phenomenon of Digital 
Music and the Internet by Alexander C. Oliver, 2002-
2003 Entertainment, Publishing and the Arts Handbook 
289 (2002) 
 
Their Master's Voice?: Recording Artists, Bright Lines, 
and Bowie Bonds: The Debate Over Sound Recordings 
as Works Made for Hire by Corey Field, 2002-2003 
Entertainment, Publishing and the Arts Handbook 333 
(2002) 
 
Band Partnership Papers: Who Needs 'em? by Owen J. 
Sloane, Esq., 2002-2003 Entertainment, Publishing and 
the Arts Handbook 377 (2002) 
 
'This Song's Got No Title Just Words and a Tune': 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Protection of Song Titles Under the Lanham Act by 
Allen B. Grodsky and Eric M. George, 2002-2003 
Entertainment, Publishing and the Arts Handbook 381 
(2002) 
 
Interactive TV and the Internet by Zack S. Zeiler, 2002-
2003 Entertainment, Publishing and the Arts Handbook 
389 (2002) 
 
What's the Big Deal? by Owen J. Sloane, Esq., 2002-
2003 Entertainment, Publishing and the Arts Handbook 
399 (2002) 
 
What's the Big Deal? (Part Two) by Owen J. Sloane, 
Esq., 2002-2003 Entertainment, Publishing and the Arts 
Handbook 403 (2002) 
 
Sword or Shield?: The Use of Bankruptcy to Reject or 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Renegotiate Personal Service Contracts by Recording 
Artists, Actors, and Other Performers by Shelly 
Rothschild, 2002-2003 Entertainment, Publishing and 
the Arts Handbook 409 (2002) 
 
The 7-Year Rule and What Does that Really Mean??? 
by Dina LaPolt, Esq., 2002-2003 Entertainment, 
Publishing and the Arts Handbook 419 (2002) 
 
The Tao of Buzz-The Way of Selling Movies without 
Selling Movies! by Daniel J. Coplan, 2002-2003 
Entertainment, Publishing and the Arts Handbook 423 
(2002) 
 
Five Cases That Shook Hollywood: What Court Cases 
Make Hollywood's A-List? by Gerald F. Phillips, 2002-
2003 Entertainment, Publishing and the Arts Handbook 
431 (2002) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

 
Entertainment and Sports Lawyer, published by the 
American Bar Association Forum on the Entertainment 
and Sports Industries, 750 North Lake Shore Drive, 
Chicago, Illinois 60611-4497, (800)285-2221, 
www.abanet.org/forums/entsports/e&sl.html,  has 
published Volume 20, Numbers 1-3 with the following 
articles: 
 
Busted! by Steve Cron, 20 Entertainment and Sports 
Lawyer 1 (2002) (for address, see above) 
 
Plaintiffs in the Stands by Gil Fried, 20 Entertainment 
and Sports Lawyer 8 (2002) (for address, see above) 
 
The Story of GigaLaw.com by Doug Isenberg, 20 
Entertainment and Sports Lawyer 16 (2002) (for 
address, see above) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

 
Protection Racket: Are Copyright Lawyers and Their 
Clients Shaking Down the Public? by Bob Pimm, 20 
Entertainment and Sports Lawyer 19 (2002) (for 
address, see above) 
 
Book Review: The Law of Electronic Commerce by 
Jane Kaufman Winn and Benjamin Wright reviewed by 
Bob Pimm, 20 Entertainment and Sports Lawyer 21 
(2002) (for address, see above) 
 
How to Make the Most of Big Deals and Cases by 
Diane Rumbaugh, 20 Entertainment and Sports Lawyer 
1 (2002) (for address, see above) 
 
Inside the Music Business by Tom Roland, 20 
Entertainment and Sports Lawyer 1 (2002) (for address, 
see above) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

 
Whose Ball Is It Anyway?, an interview with Martin F. 
Triano, Esq., lawyer for the plaintiff, 20 Entertainment 
and Sports Lawyer 1 (2002) (for address, see above) 
 
Don Biederman Remembered-and Missed by Ed 
Pierson, 20 Entertainment and Sports Lawyer 8 (2002) 
(for address, see above) 
 
The Musician's Craft: How to Write a Classic Country 
Hit by Randall Schmidt, 20 Entertainment and Sports 
Lawyer 10 (2002) (for address, see above) 
 
Issue Spotting Your Guitar by Nate Cooper, 20 
Entertainment and Sports Lawyer 12 (2002) (for 
address,  see above) 
 
Music Copublishing and the Mysterious 'Writer's Share' 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

by Jill A. Michael, 20 Entertainment and Sports 
Lawyer 13 (2002) (for address, see above) 
 
The Freedom of Imagination: Copyright's 
Constitutionality by Jed Rubenfeld, 112 The Yale Law 
Journal (2002) 
 
Exploring Fair Use As a Vital Arbiter and the One-
Dimensional Character of the Market Failure Approach 
by Kirby Faciane, 26 Seattle University Law Review 
(2002) 
 
Intent, Originality, Creativity and Joint Authorship by 
Russ VerSteeg, 68 Brooklyn Law Review (2002) 
 
Questioning Strict Liability in Copyright by Dane S. 
Ciolino and Erin A. Donelon, 54 Rutgers Law Review 
351 (2002) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

 
Performance Enhancing Drug Use in Olympic Sport: A 
Comparison of the United States and Australian 
Approaches by Christopher Osakwe, 24 Loyola of Los 
Angeles International and Comparative Law Review 
113 (2002) 
 
Cardozo Law Review has published a symposium issue 
as Volume 23, Number 5 entitled "Batter Up! From the 
Baseball Field to the Courthouse: Contemporary Issues 
Facing Baseball Practitioners" with the following 
articles: 
 
Constructing Baseball: Boston and the First World 
Series by Roger I. Abrams, 23 Cardozo Law Review 
1597 (2002) 
 
Fugitive Baseballs and Abandoned Property: Who 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Owns the Home Run Ball? by Paul Finkelman, 23 
Cardozo Law Review 1609 (2002) 
 
Hi-Jinks at the Ballpark: Costumed Mascots in the 
Major Leagues by Robert M. Jarvis and Phyllis 
Coleman, 23 Cardozo Law Review 1635 (2002) 
 
Light, Less-Filling, It's Blue Ribbon! by Stephen F. 
Ross, 23 Cardozo Law Review 1675 (2002) 
 
Who Owns the Back of a Baseball Card?: A Baseball 
Player's Rights in His Performance Statistics by Jack F. 
Williams, 23 Cardozo Law Review 1705 (2002) 
 
Texas Wesleyan Law Review has published Volume 8, 
Number 3 as a Symposium Issue entitled "Exploring 
Emerging Issues: New Intellectual Property, 
Information Technology, and Security in Borderless 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Commerce" by Robert W. Gomulkiewicz, Douglas R. 
Johnson, David G. Wille, Dana Jewell, Pamela Ratliff, 
Xuan-Thao Nguyen, Dean William Harvey, Amy 
White, Benjamin G. Davis, David L. Hitchcock, Kathy 
E. Needleman, Herbert J. Hammond, Heather C. 
Brunelli, Jocelyn R. Dabeau, Luke A. Walker, Thomas 
Yoo, Wei Wei Jeang, Robin A. Brooks, Jeffrey M. 
Becker, Timothy F. Bliss, Ron Corbett, Mike 
Rodenbaugh, Alan N. Herda, and Mari Stewart. 
 
Applying the Copyright Act to Extraterritorial Satellite 
Transmissions: Taking the Public Out of a Public 
Performance? by Richard J. Johnson, 87 Iowa Law 
Review (2002) 
 
Cybersquatting: Identity Theft in Disguise, 35 Suffolk 
University Law Review (2001) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

The Internet Website Privacy Policy: A Complete 
Misnomer?, 35 Suffolk University Law Review (2001) 
 
Got Napster? From a Nationwide Problem to a 
Worldwide Issue by Audra Thompson, 26 Thurgood 
Marshall Law Review, Texas Southern University 
(2000) 
 
Book Review: Litman: Digital Copyright, reviewed by 
Pamela Samuelson, 100 Michigan Law Review 1488 
(2002) 
  
The Bureau of National Affairs, Washington D.C. 
20037, has published Volume 64, No. 1592 with the 
following reports: 
 
Supreme Court Hears Oral Argument on Copyright 
Term Extension, 64 BNA's Patent, Trademark & 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Copyright Journal (2002) (for address, see above) 
 
House Approves Agreement Reached by Webcasters, 
Recording Industry, 64 BNA's Patent, Trademark & 
Copyright Journal (2002) (for address, see above) 
 
Profits Award for Violating Section 43(a) May Not Be 
Trebled, 64 BNA's Patent, Trademark & Copyright 
Journal (2002) (for address, see above) 
 
Contract Action is Preempted for Promise Equivalent to 
Copyright, 64 BNA's Patent, Trademark & Copyright 
Journal (2002) (for address, see above) 
 
Bill Would Protect Consumers Who Copy Digital 
Works for Personal Use, 64 BNA's Patent, Trademark 
& Copyright Journal (2002) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

"Recent Developments in Copyright": Selected 
Annotated Cases by David Goldberg, Robert W. 
Clarida and Thomas Kjellberg, 49 Journal of the 
Copyright Society of the USA 707 (2002) (New York, 
NY 10001) 
 
Sports Law Administration and Practice, published by 
Informa Law, http://www.informalaw.com/, has issued 
Volume 9, Number 4 with the following articles: 
 
Sports Merchandising: Paradise Lost, and Regained?, 9 
Sports Law Administration and Practice 1 (2002) (for 
website, see above) 
 
How Tax Breaks May Promote Community Amateur 
Sports Clubs, 9 Sports Law Administration and 
Practice 8 (2002) (for website, see above) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Letter from America, 9 Sports Law Administration and 
Practice 9 (2002) (for website, see above) 
 
The Regulation of Domestic Soccer, 9 Sports Law 
Administration and Practice 11 (2002) (for website, see 
above) 
 
The European Dimension, 9 Sports Law Administration 
and Practice 14 (2002) (for website, see above) 
 
Spiritual and Non-Human Creation by Peter H. Karlen, 
123 Copyright World 16 (2002) 
(www.ipworldonline.com) 
 
The European Intellectual Property Review, 
www.sweetandmaxwell.co.uk, has published Volume 
24, Issue 10 with the following articles: 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

"Likelihood of Confusion" in European Trademarks-
Where Are We Now? by Hedvig K.S. Schmidt, 24 
European Intellectual Property Review 463 (2002) (for 
website, see above) 
The Cruel (c): Copyright and Film by Fiona 
MacMillan, 24 European Intellectual Property Review 
483 (2002) (for website, see above) 
 
Internationalization of the Copyright System and the 
2001 Amendment of the Copyright Law of the People's 
Republic of China by Xiaoqing Feng and Yanliang 
Wei, 5 The Journal of World Intellectual Property 743 
(2002) (http://www.wernerpubl.com/frame_pro.htm)  
 
Developing Countries and International Intellectual 
Property Standard-Setting by Peter Drahos, 5 The 
Journal of World Intellectual Property 765 (2002) (for 
website, see above) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

 
Liability of Internet Service Providers Regarding 
Copyright Infringement-Comparison of U.S. and 
European Law by M. Lubitz, 33 IIC, International 
Review of Industrial Property and Copyright Law 26 
(2002) ((published by the Max Planck Institute of 
Foreign and International Patent, Copyright and 
Competition Law, Marstallplatz 1, D-80539 Munich, 
Germany) 
 
Use of Trademarks on the Internet-The WIPO 
Recommendations by A. Kur, 33 IIC, International 
Review of Industrial Property and Copyright Law 41 
(2002) (for address, see above) 
 
European Law-Tobacco Advertising-Distinction 
Between Different Forms of Advertising-Effect on Free 
Movement of Services, 33 IIC International Review of 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 5, OCTOBER 2002 

Industrial Property and Copyright Law 48 (2002) (for 
address, see above) 
 
Authors' Rights in Works of Public Sculpture: A 
German/Australian Comparison by E. Adeney, 33 IIC, 
International Review of Industrial Property and 
Copyright Law 164 (2002) (for address, see above) 
 
The Global Intellectual Property System and Sub-
Saharan Africa: A Prognostic Reflection by Adebambo 
Adewopo, 33 The University of Toledo Law Review 
749 (2002) 
[ELR 24:5:19] 
 




