
ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

INTERNATIONAL DEVELOPMENTS 
 

Toronto Blue Jays' play-by-play radio announcer 
Tom Cheek does not have to pay income tax in 
Canada, because he is a U.S. resident and not a 
"radio artiste," Tax Court of Canada decides 
 
 Tom Cheek is a U.S. citizen who lives in Florida. 
As such, he pays income tax in the U.S., of course. 
Cheek also is the play-by-play radio announcer for the 
Toronto Blue Jays - a job that he performs from the 
press box in the SkyDome in Toronto. That means that 
at least some of Cheek's income is earned from services 
performed in Canada. And for that reason, Canada's 
Minister of National Revenue wanted him to pay 
income tax in Canada too. 
 As a result of a tax treaty between Canada and 
the U.S., residents of the United States generally do not 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

have to pay income tax in Canada. They do if they have 
a "regularly available" "fixed base" in Canada. But 
even the Minster of National Revenue acknowledged 
that the SkyDome was not a "fixed base regularly 
available" to Cheek. So although Cheek filed tax 
returns in Canada (for 1993 through 1996), he reported 
and then deducted his income from announcing Blue 
Jays games in Canada, which left him with no tax to 
pay there. 
 Tax law is never that simple, of course; and it 
wasn't in Cheek's case either. The Minister pointed to 
yet another provision of the Canada-U.S. tax treaty - a 
provision that allows Canada to tax the Canadian 
income of a U.S. resident who is an "entertainer, such 
as a . . . radio . . . artiste." (The treaty allows Canada to 
tax the income of U.S. resident musicians and athletes, 
too. And it allows the U.S. to tax the income of 
Canadian resident entertainers, musicians and athletes.) 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

According to the Minister, Cheek is a "radio artiste," 
and as such, has to pay tax in Canada. 
 Generally speaking, it's a compliment to be 
called an "artiste," but Cheek insisted that he isn't. 
According to Cheek, he's just "a sports broadcast 
journalist," and as such, he doesn't have to pay 
Canadian income tax. 
 Canadian Tax Court Judge M.A. Mogan has 
agreed with Cheek. The judge reasoned that "a radio 
artiste is a person who by some skillful and creative 
performance . . . can attract an audience to hear that 
person herself or himself. .  . . Jack, Fred Allen, Bing 
Crosby and Ma Perkins were radio artistes. Radio 
audiences listened to people like Jack Benny [and] 
Bing Crosby . . . just to hear them perform; not to hear 
them describe how someone else was performing." 
 Cheek "may be able to hold the attention and 
interest of the fan with his . . . commentary but he is not 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

the reason why the fan turns on the radio," the judge 
observed. "He is a very skillful and experienced radio 
journalist," Judge Mogan, but Cheek "is not a radio 
artiste." 
 Cheek was represented by Clifford L. Rand and 
David Muha. The Minister of National Revenue was 
represented by David E. Spiro. 
 Editor's Note: The Cheek case seems to suggest 
that members of U.S.-based American League teams 
who play against the Blue Jays in Toronto may have to 
pay income tax in Canada on a portion of their baseball 
salaries, even though Cheek himself did not. This is so, 
because baseball players are "athletes," and they earn a 
portion of their salaries for playing services they render 
in Canada. However, The Canada-U.S. tax treaty also 
provides - in a paragraph that wasn't relevant to Cheek's 
case and thus was not quoted by the court - that "The 
provisions of this Article shall not apply to the income 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

of an athlete in respect of an employment with a team 
which participates in a league with regularly schedule 
games in both Contracting States." In other words, the 
treaty does not authorize Canada to tax the income of 
U.S. residents who play for American League teams 
that are based in the U.S., because the American 
League regularly schedules games in both Canada and 
the U.S. 
 
Cheek and Her Majesty the Queen, Case No. 1999-
1113(IT)G (Tax Court of Canada 2002), available at 
http://decision.tcc-cci.gc.ca/en/2002/html/ 
2002tcc19991113.html [ELR 24:1:4] 
 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

European Union directive requires members to 
adopt (or improve) artist's resale royalty right by 
January 1, 2006 
 
 The copyright laws of most members of the 
European Union contain what is known as an "artist's 
resale royalty right." It gives the creators of works of 
visual art the right to receive a percentage of the resale 
price of their artworks, when those works are sold by 
their owners, under certain circumstances. 
 Though most EU member nations have such a 
right, not all do. And the exact details of the right vary 
from country to country, even among those EU 
members that have it. They differ, for example, with 
respect to the types of works covered, those who are 
entitled to receive royalties, the royalty rate, the 
transactions that require the payment of royalties, and 
the basis on which the royalties are calculated. 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 These variations will disappear by January 1, 
2006, as a result of a new EU Directive with the 
descriptive if cumbersome title "Directive 2000 of the 
European Parliament and of the Council on the resale 
right for the benefit of the author of an original work of 
art."  
 The Directive requires EU members to enact a 
resale royalty right, or to modify their existing resale 
rights, so that royalties are paid: 
 * in connection with the resale of art works such 
as pictures, collages, paintings, drawings, engravings, 
prints, lithographs, sculptures, tapestries, ceramics, 
glassware and photographs (but not original 
manuscripts of writers and composers), 
 * if the seller, buyer or intermediary is an art 
market professional, such as a salesroom, art gallery or 
art dealer, and 
 * if the resale price is 3,000 Euros (about $2,800) 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

or more (unless the seller acquired the work directly 
from the artist less than three years before the resale 
and the resale price is less than 10,000 Euros). 
 The royalty will be payable: 
 * by the seller, 
 * at a rate based on the sales price, beginning at 
4% of the first 50,000 Euros and decreasing, in stages, 
to 0.25% of the sales price in excess of 500,000 Euros, 
with a maximum royalty of 12,500 Euros ($11,750). 
 Artists who are not nationals of European Union 
members are entitled to receive these royalties too, if - 
but only if - the laws of their own countries provide for 
the payment of resale royalties to artists from the 
European Union. It therefore appears that artists from 
the United States will not qualify to receive royalties 
from the resale of their artworks in the European 
Union, because the United States does not have a 
federal resale royalties act. The state of California does 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

have such an act, but it benefits only those artists who 
citizens of the United States, or are residents of 
California (for at least two years), at the time their 
artworks are resold in California (Civil Code § 986). 
 If an artist is deceased, the artist's successors are 
entitled to royalties payable in connection with the 
resale of his or her works for a period of 70 years after 
the artist's death (the same duration as the duration of 
copyright in the European Union). 
 
Directive 2000 of the European Parliament and of the 
Council on the resale right for the benefit of the author 
of an original work of art, EU PE-CONS 3628/01, 
available at http://europa.eu.int/comm/internal_market/ 
en/intprop/news/resale_en.pdf [ELR 24:1:4] 
 
 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

IN THE NEWS 
 
Movie studios win dismissal of lawsuit based on 
FTC violence report complaining that ads for R-
rated movies are "deceptive and misleading" 
 
 In the immediate wake of the Federal Trade 
Commission's report that the entertainment industry 
markets violent movies to those younger than 17 years 
of age (ELR 22:4:7), an organization called Citizens for 
Fair Treatment sued eight studios for allegedly using 
"deceptive and misleading" advertisements to promote 
their R-rated movies. 
 California has a statute that prohibits "deceptive 
and misleading" ads. But it also has a statute that 
protects the exercise of free speech rights. The free 
speech statute is known as an "anti-SLAPP statute." 
("SLAPP" is an acronym for Strategic Lawsuit Against 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

Public Participation.) It authorizes the striking - that is, 
the dismissal - of any claim based on "any act" a person 
may take "in furtherance of . . . free speech  . . . in 
connection with a public issue. . . ." 
The studios made a motion to strike Citizen's complaint 
under California's anti-SLAPP statute, but they were 
not at first successful. A trial court judge denied their 
motion, on the grounds that Citizens' claim was not 
based on the studios' exercise of their free speech rights 
in connection with a public issue. But the California 
Court of Appeal has reversed and has ordered the trial 
court to grant the studios' motion and to enter judgment 
in their favor, with costs. 
 In an opinion marked "Not to be Published in the 
Official Reports," Justice Fred Woods has held that the 
studios' marketing of their movies qualified as an "act," 
within the meaning of the anti-SLAPP statute. And he 
held that "movie marketing qualifies as being 'in 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

connection with a public issue. . . .'" It didn't matter that 
the studios make and advertise movies to entertain 
people, or even that they do it to make a profit. What 
matters, Justice Woods explained, is that "millions of 
people . . . attend films each year," and that is what 
makes them a public issue. 
 Moreover, movie advertising furthers the studios' 
exercise of their free speech rights, because movies are 
protected by the First Amendment, and "movie 
advertising facilitates the distribution and dissemination 
of the films." This meant that in order for Citizens to 
defeat the studios' motion, Citizens had to show it was 
likely to succeed at trial, on its "deceptive and 
misleading" advertisement claim. The studios argued 
that Citizens had not made such a showing; and Justice 
Woods agreed with them. 
 Citizens offered two types of evidence in an 
effort to show it would win: a copy of the Federal 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

Trade Commission's 104-page report; and a selection of 
newspaper articles. Neither did the job. The FTC report 
did not prove the truth of the hearsay matters it 
contained. And the newspaper articles were mere 
hearsay as well. 
 Citizens for Fair Treatment were represented by 
Norman B. Blumenthal of Blumenthal & Markham. 
The studios were represented by Robert M. Schwartz of 
O'Melveny & Myers and by William E. McDaniels of 
Williams & Connolly. 
 
Citizens for Fair Treatment v. Time Warner 
Entertainment Co., Case No. B148565 (Cal.Ct.App. 
2002), unpublished but available at 
www.EntertainmentLawReporter.com/decisions/24010
6.pdf [ELR 24:1:6] 
 
 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

RECENT CASES 
 
Court of Appeals affirms dismissal of most, though 
not all, of Playboy's trademark and dilution claims 
against Terri Welles, ruling that her use of 
"Playmate of the Year" and other Playboy marks 
on her website are non-infringing nominative uses; 
court also affirms dismissal of Welles' defamation 
and emotional distress counterclaims 
 
 The lawsuit between Playboy Terri Welles isn't 
over yet, though it is a much narrower case now than it 
was when Playboy first sued her and she 
counterclaimed against it. As a result of recent rulings 
by the Court of Appeals, all that remains of the case is 
Playboy's contention that Welles' repeated use of 
"PMOY '81" in the wallpaper of the pages on her 
website infringes or dilutes its trademark. 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 Welles was the Playboy Playmate of the Year in 
1981, and that is what "PMOY '81" stands for. Welles 
also used the terms "Playboy," "Playmate" and 
"Playmate of the Year" on pages of her website and as 
metatags. 

Playboy sued her for doing so, but never had 
much success with the case. Federal District Judge 
Judith Keep denied Playboy's request for a preliminary 
injunction, and the Court of Appeals affirmed in an 
unpublished four-paragraph order (ELR 20:8:23). Then, 
Judge Keep granted Welles' motion for summary 
judgment, dismissing Playboy's case entirely (ELR 
21:12:14). In a separate unpublished ruling, Welles' 
defamation and emotional distress counterclaims 
against Playboy were dismissed as well. Both sides 
appealed. 
 In an opinion by Judge T.G. Nelson, the Court of 
Appeals has affirmed most of both rulings. That is, the 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

appellate court affirmed the dismissal of Playboy's 
trademark infringement and dilution claims against 
Welles based on her use of Playboy trademarks in the 
headlines, mastheads and metatags of her website and 
in various banner ads. Judge Nelson concluded that 
these uses were non-infringing "nominative" uses, 
because they did not imply that Playboy sponsored or 
endorsed her site, they merely served to identify Welles 
as the past "Playboy of the Year" she was, and she only 
used trademarked words, not the font or symbols 
associated with Playboy's marks. 
 On the other hand, Judge Nelson concluded that 
Welles' repeated use of "PMOY" in the wallpaper of 
the pages of her website failed the "nominative use" 
test.  
 The appellate court therefore remanded the case 
to the District Court, so it could determine whether 
"PMOY" is a protected trademark. 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 In a separate opinion, marked "not appropriate 
for publication" and "not [to] be cited," the appellate 
court also affirmed the dismissal of Welles' 
counterclaims. It affirmed the dismissal of her 
defamation counterclaim, on the grounds that she is a 
public figure and had not shown that Playboy 
recklessly made false statements about her.  It also 
affirmed the dismissal of her infliction of emotional 
distress counterclaim, because even though Hugh 
Hefner's conduct towards Welles was "reprehensible," 
it wasn't "outrageous" enough to justify such a claim. 
 Playboy was represented by Anthony Glassman 
of Glassman Browning & Saltsman in Beverly Hills. 
Welles was represented by David J. Noonan of Post 
Kirby Noonan & Sweat in San Diego. 
 
Playboy Enterprises, Inc. v. Welles, 279 F.3d 796, 2002 
U.S.App.LEXIS 1561 (9th Cir. 2002); Playboy 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

Enterprises, Inc. v. Welles, 30 Fed.Appx. 734, 2002 
U.S.App.LEXIS 1931 (9th Cir. 2002) [ELR 24:1:7] 
 
Producer of "Who Wants to be a Millionaire" did 
not breach contract with contestant by asking 
question that had two possible answers 
 
 A New York state court has dismissed a lawsuit 
against those involved in producing and broadcasting 
the television quiz show "Who Wants to be a 
Millionaire." The lawsuit was filed by a former 
contestant who was eliminated, with just $1,000 in 
prize money, after he answered the tenth of fifteen 
questions incorrectly. 
 Actually, the contestant, Robert Gelbman, filed 
suit because he contended that the question he missed - 
a question involving the Zodiac calendar - actually had 
two correct answers, and that his was one of them. 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

However, in a release and rules signed by Gelbman, the 
show's producers had reserved the right to decide all 
matters concerning the game, including those involving 
questions and answers. 
 Judge Charles Edward Ramos held that "Having 
a question with two possible answers is not a breach of 
any provision of the contract that [Gelbman] signed." 
The judge also rejected Gelbman's bad faith, adhesion 
contract and emotional distress claims. 
 Gelbman was represented by George J. Silver of 
Silver & Santo in New York City. Valleycrest 
Productions, Walt Disney, and ABC were represented 
by James W. Quinn of Weil Gotshal & Manges in New 
York City. 
 
Gelbman v. Valleycrest Productions, Ltd., 732 
N.Y.S.2d 528, 2001 N.Y.Misc.LEXIS 381 (N.Y.Sup. 
2001)[ELR 24:1:7] 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
Nielsen Media not liable to producer of barter-
syndicated TV programs for sampling error in 
measurement of African-American viewers 
 
 SI Communications has lost its lawsuit against 
Nielsen Media Research - a lawsuit in which SI 
complained that it suffered $10 million in lost profits as 
a result of sampling errors in Nielsen's measurement of 
African-American TV viewers. Federal District Judge 
Deborah Batts has dismissed SI's case in response to 
Nielsen's motion for summary judgment. 
 SI produces television programs for barter 
syndication, so its advertising income is closely tied to 
the number of viewers those programs attract. To get 
that information, SI entered into a contract with Nielsen 
pursuant to which Nielsen agreed to provide SI with 
television rating estimates of African-American 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

viewers, the audience to which SI aims its programs. 
 Nielsen places meters in some 5,000 households 
to make its ratings estimates - a process that Nielsen 
acknowledges is subject to sampling errors. Ratings for 
subsets of the national audience - such as ratings for the 
African-American audience - are subject to greater 
sampling errors than ratings for the national audience 
as a whole; and Nielsen makes this fact known to its 
clients. Indeed, this information is made part of 
Nielsen's contracts, including the one it had with SI. 
 Nielsen's contract with SI contained another 
clause as well - a "Limitation of Liability" clause by 
which Nielsen disclaimed any warranties concerning its 
analyses and by which SI expressly waived claims 
against Nielsen for damages caused by inaccuracies in 
Nielsen's data. 
 SI nevertheless argued that Nielsen breached 
their contract's implied covenant of good faith and fair 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

dealing. Judge Batts ruled otherwise. She held that 
notions of good faith could fill gaps in a contract, but 
could not block the use of terms - like Nielsen's 
"Limitation of Liability" clause - that actually appear in 
a contract.  
 In an effort to avoid that clause, SI argued it was 
unconscionable, but Judge Batts disagreed. "[I]t was 
not unreasonable," the judge said, "for Nielsen to 
attempt to protect itself from liability, as it clearly did 
not hold itself out as a guarantor of the accuracy of the 
ratings estimates." 
 SI was represented by John DeMaio in New 
York City. Nielsen was represented by John J. Kuster 
of Sidley & Austin in New York City. 
 
SI Communications, Inc. v. Nielsen Media Research, 
181 F.Supp.2d 404, 2002 U.S.Dist.LEXIS 1127 
(S.D.N.Y. 2002)[ELR 24:1:8] 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
Duke University must pay Heather Sue Mercer 
almost $2.4 million in damages and fees, because 
jury found that it discriminated against her on the 
basis of sex when football coach cut her from team 
after allowing her to try out 
 
 Duke University let Heather Sue Mercer try out 
for its football team, and as a result of that, and other 
things, it has been ordered to pay her almost $2.4 
million in damages and legal fees, in a Title IX 
discrimination case. 
 Duke allowed Mercer to try out for the team as a 
place kicker, and she made it. Later, however, the 
coach cut her from the team, for reasons more related to 
sex discrimination than lack of ability, according to 
Mercer. The jury agreed and awarded her $1 in actual 
damages and $2 million in punitive damages. 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 The irony behind Mercer's legal victory is that 
because football is a contact sport, Title IX didn't 
require Duke to allow her to try out for the team at all. 
Initially, a federal District Court dismissed the case, at 
Duke's request, for this very reason (ELR 23:3:19). But 
the Court of Appeals reversed, holding that once she 
made the team, after being allowed to try-out, Duke 
couldn't discriminate against her on the basis of sex in 
deciding whether to keep her on the team (ELR 
21:9:22). The appellate court therefore remanded the 
case to the District Court, for the trial Mercer thereafter 
won. 

After the jury's stunning verdict, Duke made a 
motion for judgment as a matter of law, or 
alternatively, for a new trial or a reduction in the 
amount of damages. Mercer countered with a motion of 
her own, for attorneys' fees and costs. Once again, 
Mercer came out on top. 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 Federal District Judge James Beatty denied all of 
Duke's motions. The judge ruled that it was up to the 
jury, rather than him, to decide whether the coach's 
decision was motivated by gender; and the jury decided 
that it was. It also was up to the jury to decide whether 
Duke had been deliberately indifferent to the coach's 
discrimination; and again, the jury decided that Duke 
was. Finally, Judge Beatty determined that the jury had 
heard sufficient evidence to support its verdict in 
Mercer's favor, and that $2 million in punitive damages 
was not excessive. 
 Mercer's lawyers asked for almost $341,000 in 
fees and $48,000 in costs - amounts that Duke didn't 
contest, if the court denied their motions for judgment 
or a new trial. Since Judge Beatty did deny Duke's 
motions, he also granted Mercer's lawyers' requests for 
fees and costs. 
 According to news accounts, Duke has appealed. 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 Mercer was represented by Martha Melinda 
Lawrence and Burton Craige of Patterson Harkavy & 
Lawrence in Raleigh. Duke was represented by John 
M. Simpson and Michelle C. Pardo of Fulbright & 
Jaworski in Washington D.C. 
 
Mercer v. Duke University, 181 F.3d 525, 2001 
U.S.App.LEXIS 23229 (M.D.N.C. 2001) [ELR 24:1:8] 
 
 
Time, Inc., wins reversal of $10.7 million defamation 
judgment awarded to boxer/actor "Tex" Cobb 
based on statements in "Sports Illustrated"; 
appellate court finds insufficient evidence of actual 
malice 
 
 "Tex" Cobb is a professional boxer and character 
actor. In 1993, he also was one of the subjects of a 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

Sports Illustrated article - something that athletes 
usually like to be. Cobb, however, wasn't happy about 
his moment in that prominent sports magazine. Titled 
"The Fix is In," the article reported, among other 
things, that Cobb had participated in a "fixed" boxing 
match, and it suggested that after the fight, he used 
cocaine with his opponent and promoter. 
 As sometimes happens in response to articles 
like this, its publication was followed by a defamation 
lawsuit. Cobb denied the article's allegations about him 
were true, and a jury apparently agreed. It awarded him 
$8.5 million in compensatory damages and another 
$2.2 million in punitives. The trial judge denied Time's 
post-trial motions and entered a judgment for the full 
$10.7 million. 
 As always happens after defamation judgments 
like that, an immediate appeal followed. Since $10.7 
million is a lot of money, even to Time, Inc., the 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

outcome of the appeal was very pleasing to Time, no 
doubt. In an opinion by Judge Cornelia Kennedy, the 
Court of Appeals reversed the judgment, and remanded 
the case to the trial court for entry of a judgment in 
favor of Time. 
 Because Cobb was a public figure, he had to 
prove that the article was wrong and that Sports 
Illustrated published it with "actual malice." After 
carefully reviewing the evidence - especially the 
investigation Sports Illustrated did before the article 
was published - Judge Kennedy concluded that there 
was insufficient evidence to support the jury's 
conclusion that the article was published with actual 
malice. 
 Judge Kennedy explained that this required the 
judgment to be reversed, because "[t]he jury's verdict 
cannot stand without significantly infringing on the 
'breathing space' that the [Supreme] Court has carved 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

out for the freedom of speech." 
 Cobb was represented by George Bochetto of 
Bochetto & Lentz in Philadelphia. Time, Inc., was 
represented by R. Eddie Wayland of King & Ballow in 
Nashville and by Floyd Abrams of Cahill Gordon & 
Reindel in New York City. 
 
Cobb v. Time, Inc., 278 F.3d 629, 2002 
U.S.App.LEXIS 1231 (6th Cir. 2002)[ELR 24:1:9] 
 
 
Court denies Larry Flynt's request for preliminary 
injunction against Secretary of Defense that would 
have allowed "Hustler Magazine" correspondents to 
accompany American combat troops in Afghanistan 
 
 Hustler Magazine isn't known, particularly, for 
its coverage of international or military affairs. But 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

publisher Larry Flynt apparently wants it to be. That is, 
Flynt wanted Hustler Magazine correspondents to 
accompany American troops on combat missions in 
Afghanistan, and even asked the Department of 
Defense for permission to have them do so. 
 An Assistant Secretary of Defense responded to 
Flynt's request by advising him that the only U.S. 
troops then in Afghanistan were involved in "special 
operations" that made it difficult for the media to be 
with them. But she assured Flynt that the Department 
of Defense would "attempt" to allow greater press 
access to troops "as conditions in Afghanistan 
evolved." And she closed by advising Flynt to contact 
Commander Jeffrey Alderson "to make arrangements" 
for access of some sort. 
 Not satisfied with that response, Flynt filed suit 
against Secretary of Defense Donald Rumsfeld and the 
Department of Defense, seeking an injunction that 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

would have restrained them from prohibiting Hustler 
Magazine correspondents from doing what Flynt 
wanted them to. 
 Federal District Judge Paul L. Friedman seemed 
receptive to Flynt's legal arguments, in theory. Judge 
Friedman was "persuaded," he said, "that in an 
appropriate case there could be a substantial likelihood 
of demonstrating that under the First Amendment the 
press is guaranteed a right to gather and report news 
involving United States military operations on foreign 
soil subject to reasonable regulations to protect the 
safety and security of both the journalists and those 
involved in those operations, as well as the secrecy and 
confidentiality of information whose dissemination 
could endanger United States soldiers or our allies or 
compromise military operations." 
 The judge nevertheless denied Flynt's motion for 
a preliminary injunction. Judge Friedman did so, he 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

explained, because the record did not show that the 
Department of Defense had actually denied Flynt's 
request. Moreover, because circumstances in 
Afghanistan have changed, the judge could not say that 
if Flynt had contacted Commander Alderson, as 
advised, Flynt's request would not have been granted - 
"or would not now be granted" - at least in part. 
 As a result, the judge concluded that Flynt failed 
to show he would suffer irreparable harm if a 
preliminary injunction were denied. And deny it, the 
judge did. 
 Flynt was represented by John Perazich in 
Washington D.C. Secretary Rumsfeld and the 
Department of Defense were represented by John R. 
Griffiths of the U.S. Department of Justice, in 
Washington D.C. 
 
Flynt v. Rumsfeld, 180 F.Supp.2d 174, 2002 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

U.S.Dist.LEXIS 145 (D.D.C. 2002)[ELR 24:1:9] 
Graphic artist is at least joint author, and maybe 
sole author, of artworks created for album CD 
insert and promo postcard 
 
 Recording artist Philmore Fleming hired graphic 
artist Colleen Miles to create artworks for Fleming's 
self-released CD, "Philmore: Dreams of a 
Journeyman." Fleming agreed to pay Miles $50 an hour 
for her time, but they didn't put their deal in writing, let 
alone in a "work made for hire" agreement. Then 
Fleming failed to pay Miles, so Miles registered the 
copyrights to two pieces of artwork - the CD's insert 
and a promotional postcard - herself. And she 
persuaded the company that was supposed to print 
materials for Fleming, not to, on the grounds that she 
owned their copyrights. 
 These events triggered two lawsuits and an 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

arbitration, the procedural details of which are 
complicated. The part that may be of interest - to those 
other than Fleming and Miles - is the case in which 
Fleming sued Miles for copyright infringement, and 
lost. 
 Federal Magistrate District Judge John Jelderks 
has held that Miles is at least a co-author of the 
disputed artwork, and maybe its sole author. This is so, 
the judge concluded, even though Fleming contended 
that "he furnished the ideas and words, directed the 
work, and in some cases supplied art . . . which was 
incorporated into the final product." 
 The judge noted that Miles' artwork was 
"considerably more sophisticated" than what Fleming 
had supplied. However, the judge's ruling was in 
response to cross-motions for summary judgment; and 
on the evidence presented in those motions, the judge 
was unable to determine whether this meant that Miles 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

was the sole author of the artwork, or whether Fleming 
was a joint author too. 
 Fleming was represented by William E. Goshert 
of DuBoff Dorband Cushing & King in Portland. Miles 
was represented by Lake James Perriguey of Law 
Works in Portland. 
 
Fleming v. Miles, 181 F.Supp.2d 1143, 2001 
U.S.Dist.LEXIS 9482 (D.Or. 2001)[ELR 24:1:10] 
 
 
Disc jockey company was not entitled to indemnity 
under "advertising injury" provision of insurance 
policy for $650,000 paid to RIAA to settle copyright 
infringement case resulting from company's 
distribution of unlicensed compilation discs, 
appellate court affirms 
 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 GRE Insurance has no obligation to indemnify 
its insured, Complete Music, Inc., for $650,000 
Complete paid to the RIAA in settlement of a copyright 
infringement lawsuit, a federal appellate court has 
affirmed. 
 Complete Music operates a disc jockey service. 
It was sued by the RIAA for distributing unlicensed 
compilation discs to its disc jockey franchisees. 
 GRE issued an insurance policy to Complete 
Music that contained an "advertising injury" clause. 
The clause defines an "advertising injury" as one 
"arising out of . . . Infringement of copyright. . . ." 
Nevertheless, in a declaratory relief suit brought by 
GRE against Complete Music, a District Court held that 
the policy did not cover the copyright infringement 
claim made by the RIAA. And in an opinion by Judge 
Diana Murphy, the Court of Appeals has affirmed. 
 Judge Murphy reasoned that ". . . the insured 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

must do more than simply show that the infringing 
product was advertised or sold." The insured also must 
show a connection between the advertising and the 
infringement. Complete Music's advertisements were 
for franchisees, to which Complete then sold infringing 
discs. But that connection was not sufficient, Judge 
Murphy held, because it was Complete's distribution of 
the infringing discs - not the advertising for franchisees 
- that resulted in the infringement. 
 GRE Insurance was represented by Michael D. 
McClellan in Omaha. Complete Music was represented 
by John A. Kinney in Omaha. 
 
GRE Insurance Group v. Complete Music, Inc., 271 
F.3d 711, 2001 U.S.App.LEXIS 24341 (8th Cir. 
2001)[ELR 24:1:10] 
 
 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

Federal court sends back to state court a TV 
production company's lawsuit alleging producer of 
"Queen of Swords" TV series breached contract for 
development of proposed series "Gitana" 
 
 Success, it is said, has many fathers - an 
aphorism well illustrated by the syndicated television 
series "Queen of Swords." When last that series 
appeared in the pages of the Entertainment Law 
Reporter, it was the subject of a copyright and 
trademark infringement lawsuit filed in federal court by 
Sony Pictures against the series' producer, Fireworks 
Entertainment, Inc. In that case, Sony alleges that 
"Queen of Swords" copied intellectual property owned 
by Sony by virtue of its production of the movie "Mark 
of Zorro." (ELR 23:5:8, 23:9:15) 
 Another company too claims to be the creator of 
"Queen of Swords" - Chesler/Perlmutter Productions. It 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

made this claim in a breach of contract and unjust 
enrichment lawsuit it filed against Fireworks 
Entertainment in California state court. In that case, 
Chesler/Perlmutter alleges that it developed a proposed 
series called "Gitana," that it entered into agreements 
with Fireworks to jointly develop and produce "Gitana" 
or anything based on it, and that "Queen of Swords" 
was based on "Gitana" but without Chesler/Perlmutter's 
involvement. 
 The Chesler/Perlmutter lawsuit said nothing 
about copyright infringement. But Fireworks contended 
that copyright is really what the case is about. As a 
result, Fireworks removed the case to federal court 
where it eventually was assigned to Judge Audrey 
Collins, because she is judging Sony's "Queen of 
Swords" case too. 
 Chesler/Perlmutter prefers state to federal court, 
so it asked Judge Collins to send the case back. And 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

she has. 
 Judge Collins ruled that Chesler/Perlmutter's 
state law claims for breach of contract are not 
completely preempted by federal copyright law, 
because those claims allege elements that are not 
protected by copyright law. That is, Chesler/Perlmutter 
alleged that Fireworks agreed to pay it at specific times 
for developing the "Gitana" concept, agreed to pay it a 
specific amount for an exclusive right to use that 
concept, agreed to employ one its employees as 
Executive Producer of any series based on "Gitana," 
and agreed to consult with it concerning all business 
and creative matters concerning the series. 
 Since Chesler/Perlmutter's state law claims are 
not preempted, and since the company did not allege 
the federal claim of copyright infringement, Judge 
Collins concluded that her court does not have 
jurisdiction to hear the case. She therefore granted the 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

company's motion to remand it to state court. 
 Chesler/Perlmutter was represented by Jonathan 
Levitan in Los Angeles. Fireworks Entertainment was 
represented by Jeffrey Kravitz of Lord Bissell & Brook 
in Los Angeles. 
 
Chesler/Perlmutter Prods., Inc. v. Fireworks 
Entertainment, Inc., 177 F.Supp.2d 1050, 2001 
U.S.Dist.LEXIS 21281 (C.D.Cal. 2001)[ELR 24:1:11] 
 
 
Chamber orchestra clarinet player was independent 
contractor, rather than employee, so court dismisses 
musician's disability discrimination lawsuit 
 
 A federal District Court in Minnesota has 
dismissed clarinet player Shelley Hanson's disability 
discrimination lawsuit against the Minnesota Sinfonia 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

Chamber Orchestra, because the court found that she 
was an independent contractor rather than an employee 
of the Orchestra. The federal Americans with 
Disabilities Act and the Minnesota Human Rights Act 
only protect true "employees" against employment-
related discrimination; neither law protects independent 
contractors. 
 Hanson was a member of the American 
Federation of Musicians, as were all Chamber 
Orchestra musicians. The musicians are governed by 
AF of M rules and a code of conduct, and the Orchestra 
pays them "union list prices on a 'per set' basis." No 
payroll taxes are deducted, however, nor does the 
Orchestra provide fringe benefits of any kind. In fact, 
the musicians provide their own instruments and even 
their own music stands. 
 In response to cross-motions for summary 
judgment, Federal Magistrate Judge Franklin Noel 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

determined - on the basis of these facts and others - that 
Hanson was not an Orchestra employee. He therefore 
recommended that summary judgment be granted in 
favor of the Orchestra. And District Judge James 
Rosenbaum has done so. 
 Hanson was represented by Jill Clark in Golden 
Valley. The Sinfonia Chamber Orchestra was 
represented by Louis Joseph Speltz of Bassford 
Lockhart Truesdell & Briggs in Minneapolis. 
 
Hanson v. Friends of Minnesota Sinfonia, 181 
F.Supp.2d 1003, 2002 U.S.Dist.LEXIS 1115 (D.Minn. 
2002)[ELR 24:1:11] 
 
 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

Metropolitan Opera must arbitrate former dancer's 
age discrimination claim, New York appellate court 
affirms 
 
 The Metropolitan Opera has been accused of age 
discrimination by a former dancer. The claim was 
initiated on the dancer's behalf by the American Guild 
of Musical Artists. And the Guild's process of choice 
was arbitration. 
 The Opera objected to arbitration, even though 
its collective bargaining agreement with the Guild 
prohibits age discrimination and provides for 
arbitration of any disputes about the agreement's 
interpretation, application and alleged breach. 
However, the collective bargaining also provides that a 
decision not to "reengage" a dancer must be reviewed 
by a panel of dance experts after an audition. 
 Apparently, the Opera contended that the 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

audition procedure should be used in connection with 
the dancer's claim, rather than arbitration. The Opera 
made this contention in a lawsuit that sought a court 
order staying the arbitration the Guild had initiated. But 
a New York trial court denied the Opera's request for 
such an order. 
 On appeal, the Opera did no better. In a very 
short decision, the Appellate Division has held that the 
dancer's age discrimination claim is arbitrable under the 
collective bargaining agreement, and that even the 
question of whether the review-by-audition procedure 
should be used instead is itself a question for the 
arbitrator. The Appellate Division therefore affirmed 
the trial court's decision. 
 The Metropolitan Opera was represented by 
Deborah E. Lans. The American Guild of Musical 
Artists was represented by Manlio DiPreta. 
 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

Metropolitan Opera Association v. American Guild of 
Variety Artists, 736 N.Y.S.2d 323, 2002 
N.Y.App.Div.LEXIS 122 (App.Div. 2002)[ELR 
24:1:11] 
 
 
Author of "Career Misconduct," a book that is 
critical of owner of Chicago Blackhawks, loses bid 
to invalidate city ordinance that prohibits sale of 
book on sidewalk outside Blackhawk's home arena 
 
 Mark Weinberg is not a fan of Chicago 
Blackhawks owner Bill Wirtz. We know this because 
Weinberg is the author of Career Misconduct, a book 
that criticizes Wirtz. What better place to sell such a 
book, Weinberg thought, than on the sidewalks outside 
the United Center, the Blackhawks' home arena, just 
prior to the start of Blackhawks' games? And that is 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

what Weinberg did, for several weeks. 
 After a while, however, Chicago police told 
Weinberg he couldn't sell his book within 1000 feet of 
United Center any more, because he didn't have a 
"peddler's permit" authorizing him to do so. Indeed, a 
City of Chicago ordinance requires anyone who sells 
anything except newspapers within that 1000-foot zone 
to have a permit. 
 This information made the Chicago ordinance an 
additional object of Weinberg's criticism. But instead of 
writing another book (or law review article), he filed a 
lawsuit against the city, alleging that the ordinance 
doesn't apply to the sale of his book, and if it does, it's 
unconstitutional. 
 At first, Weinberg was successful. A federal 
District Court granted his request for a temporary 
restraining order that permitted him to continue selling 
his book, without a peddler's permit, until the case was 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

finished. But the flow of the case turned against him; 
and before long he lost it, entirely. 
 In response to Weinberg's motion for summary 
judgment, Magistrate Judge Arlander Keys has ruled 
that the ordinance does apply to book sales (as well as 
the sales of other things). What's more, the ordinance is 
a content-neutral time, place and manner restriction that 
is narrowly-tailored to ensure pedestrian safety and 
reduce traffic congestion, the judge held. The ordinance 
leaves open other means for Weinberg to sell his book, 
and it is not unconstitutionally vague. 
 Weinberg did score one point: he convinced 
Judge Keys that the permit process gives Chicago 
officials "unfettered discretion." But that didn't win the 
case for Weinberg, because he never applied for a 
permit. The judge found that since the ordinance wasn't 
aimed at speech in particular, the permit process 
couldn't be declared unconstitutional on its face, as 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

Weinberg asked. Rather, its constitutionality only could 
be evaluated in the context of a rejected application. 
 As a result, Judge Keys granted summary 
judgment to the City of Chicago - leaving Weinberg to 
sell his book on the Internet and in local bookstores, 
where it's had "limited success." 
 Weinberg was represented by Neil S. Ament in 
Northbrook. The City of Chicago was represented by 
Andrew S. Mine, Assistant Corporation Counsel, in 
Chicago. 
 
Weinberg v. City of Chicago, 179 F.Supp.2d 869, 2002 
U.S.Dist.LEXIS 442 (N.D.Ill. 2002)[ELR 24:1:12] 
 
 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

Ordinance restricting street performances in city 
historic district is constitutional, appellate courts 
rules in decision vacating injunction won by one-
man band 
 
 Larry Horton has suffered a setback in his effort 
to block enforcement of a St. Augustine, Florida, 
ordinance that restricts street performances in the city's 
four-block historic district. Horton performs for tourists 
as a "one-man band," so St. Augustine's historic district 
is a prime venue for him. As a result, when the city's 
ordinance excluded him from that area, he sought and 
was awarded a preliminary injunction barring its 
enforcement, on the grounds that it is unconstitutionally 
vague. 
 Now, however, that injunction has been vacated 
by the Court of Appeals. In an opinion by Judge Frank 
Hull, the appellate court has ruled that the ordinance is 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

not unconstitutionally vague or overbroad, nor is it an 
unreasonable time, place and manner restriction. 
 Horton was represented by David A. Wasserman 
in Winter Park. The City of St. Augustine was 
represented by Michael H. Kahn in Melbourne. 
 
Horton v. City of St. Augustine, Florida, 272 F.3d 
1318, 2001 U.S.App.LEXIS 24489 (11th Cir. 
2001)[ELR 24:1:12] 
 
  
Florida Attorney General is enjoined from 
investigating whether Major League Baseball's 
decision to eliminate two teams violates antitrust 
laws, because the "business of baseball" is exempt 
 
 Robert A. Butterworth, the Attorney General of 
the State of Florida, has a desire to investigate Major 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

League Baseball, and he's had this desire for years. His 
tool of choice is something called a "Civil Investigative 
Demand." Under Florida law, these Demands - called 
"CIDs" for short - are a cross between a subpoena and 
an interrogatory. Butterworth has sent CIDs to Major 
League Baseball (or its Leagues or officials) at least 
twice. Most recently, he sent them in connection with 
Major League Baseball's decision to eliminate two of 
its 30 teams. According to the "sweeping" CIDs, 
Butterworth wanted to investigate whether that decision 
violates Florida antitrust law. 
 Major League Baseball had no interest in 
participating in Butterworth's investigation, so it sued 
him in federal court, seeking declaratory and injunctive 
relief. According to the League, its decision to 
downsize was a business decision, and the law is clear 
that the "business of baseball" is exempt from the 
antitrust laws. That means, the League said, that 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

Butterworth has no legal basis for his investigation and 
thus no basis for his CIDs. 
 Judge Robert Hinkle has agreed and has issued 
the preliminary injunction requested by Major League 
Baseball. The exemption relied on by the League was 
created and reaffirmed by the United States Supreme 
Court in three separate rulings, most recently in its 
1972 decision in the Kurt Flood case, Flood v. Kuhn. 
The exemption has been recognized and applied - to the 
League's advantage - more recently too, including a 
decision of the federal Court of Appeals for the 11th 
Circuit, which is where Florida is located (ELR 4:23:3). 
 However, the last time Butterworth issued CIDs 
to professional baseball, he won a ruling by the Florida 
Supreme Court that baseball's exemption only covered 
its reserve clause, not other aspects of its business; and 
thus Butterworth was permitted to continue an antitrust 
investigation into difficulties a Florida group was then 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

having in its efforts to buy and move the San Francisco 
Giants to Tampa Bay (ELR 16:9:8). Butterworth 
argued that the doctrine of collateral estoppel made the 
Florida Supreme Court's decision in that case binding 
on Major League Baseball in the new case. But Judge 
Hinkle disagreed. He held that the parties and the issues 
were different in the earlier case than in the current one. 
 Judge Hinkle also rejected Butterworth's 
argument that Major League Baseball's decision to 
eliminate two teams was not part of the "business of 
baseball," even if the "business of baseball" were 
exempt. "It is difficult to conceive of a decision more 
integral to the business of major league baseball than 
the number of teams that will be allowed to compete," 
the judge ruled. 
 Major League Baseball was represented by 
Michael Eugene Kinney of Cole Foley & Lardner in 
Jacksonville. The Tampa Bay Devil Rays and Florida 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

Marlins were represented by Lori S. Rowe of Gray 
Harris & Robinson in Tallahassee. Butterworth was 
represented by Patricia A. Conners, Attorney General, 
in Tallahassee. 
 
Major League Baseball v. Butterworth, 181 F.Supp.2d 
1316, 2001 U.S.Dist.LEXIS 22021 (N.F.Fla. 
2001)[ELR 24:1:13] 
 
 
Judo associations defeat claim that pre-match 
bowing requirements violate competitors' rights 
under laws banning religious discrimination 
 
 The rules of judo require competitors to bow to 
inanimate objects, like portraits and tatami mats, prior 
to their matches - an act that violates the religious 
beliefs of at least a few of those competitors. Back in 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

1997, three judo competitors filed suit against the 
International Judo Federation and three of its U.S. 
affiliates, seeking a court order that would have ended 
the requirement. And, in an unpublished ruling, a 
preliminary injunction actually was entered by a federal 
District Court in the state of Washington. 
 The court, however, stayed the lawsuit, and 
ordered the complaining competitors to pursue 
administrative remedies provided by the U.S. Amateur 
Sports Act. They did, but without success. The judo 
associations won four separate arbitrations conducted 
by three separate bodies: U.S. Judo, the American 
Arbitration Association, and the U.S. Olympic 
Committee. 
 Ordinarily, four arbitration victories would have 
brought the matter to an end. But before the judo 
associations could get their arbitration victories 
confirmed by court order, the United States Supreme 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

Court decided PGA v. Martin which held that the rules 
of professional golf are not immune to discrimination 
claims asserted by the disabled (ELR 23:3:10). The 
complaining judo competitors argued that the Martin 
decision meant that the arbitration decisions against 
them could not be affirmed, and that they were entitled 
to a court trial on their discrimination claims. 
 Federal District Judge Robert Lasnik agreed, but 
only in part. That is, he agreed that the Supreme Court's 
decision in "Martin compels the conclusion that the 
[judo] event organizers may not discriminate against 
competitors . . . [and that] 'rules of competition' . . . 
may be subjected to the appropriate tests for identifying 
'discrimination.'" 
 On the other hand, Judge Lasnik did not agree 
that judo's bowing rule does amount to illegal religious 
discrimination. He held that in order to be illegal, a rule 
would have to be enforced with an intent to 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

discriminate. That was not the case here, the judge 
concluded, because one arbitration panel found that the 
bowing rule has seven non-discriminatory purposes, 
including the purpose of having a fair and safe start to 
matches between competitors who may not speak the 
same language. 
 Judge Lasnik therefore dissolved the preliminary 
injunction and dismissed the case. 
 The competitors who filed the lawsuit were 
represented by Mark L. Fleming in Seattle. The judo 
associations were represented by William Dirker Ehlert 
of Casey & Pruzan in Seattle. 
 
Akiyama v. U.S. Judo Inc., 181 F.Supp.2d 1179, 2002 
U.S.Dist.LEXIS 1282 (W.D.Wash. 2002)[ELR 
24:1:13] 
 
 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

Michigan High School Athletic Association illegally 
discriminated against girls by scheduling girls' 
sports to be played during non-traditional or 
inferior seasons, federal District Court rules 
 
 Following an eight-day trial, during which he 
heard 25 witnesses and received 103 exhibits, federal 
District Judge Richard Enslen has ruled against the 
Michigan High School Athletic Association in a 
discrimination case filed by the civil rights organization 
Communities for Equity and by the mothers of two 
female student athletes. 
 Earlier in the case, Judge Enslen denied the 
Association's motion to dismiss the case as a matter of 
law (ELR 21:12:22). 
 Following trial, the judge ruled that the 
Association in fact discriminated against girls by 
scheduling their volleyball, basketball, soccer and 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

tennis games, and their swimming and diving meets, 
during non-traditional seasons for those sports - while 
the boys games and meets were scheduled during those 
sports' traditional seasons. The Association did 
schedule girls' golf during the spring, which is its 
traditional season. But in Michigan, the fall is a 
superior season for golf; and since the fall is when the 
boys play golf in Michigan, the Association 
discriminated against girls who play golf as well, the 
judge concluded. 
 The judge's ruling was explained in a lengthy 
decision (58 printed pages) in which he concluded that 
by scheduling girls' sports the way it did, the 
Association violated the Equal Protection Clause of the 
14th Amendment, Title IX, and Michigan's own Civil 
Rights Act. 
 As a result, Judge Enslen has ordered the 
Association to reschedule high school sports by the 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

2003-2004 school year in a manner "that complies with 
the law." The Association is not required to combine 
the seasons of girls' and boys' teams in any particular 
sport, in order to comply with the law. But the judge 
admonished the Association that "any remaining single-
sex seasons must as a group advantage and 
disadvantage girls and boys equally." 
 Communities for Equity and the girls' mothers 
were represented by H. Rhett Pinsky of Smith Fayette 
& Hulswit in Grand Rapids. The Association was 
represented by Carole D. Bos of Bos & Glazier in 
Grand Rapids. 
 
Communities for Equity v. Michigan High School 
Athletic Association, 178 F.Supp.2d 805, 2001 
U.S.Dist.LEXIS 21728 (W.D.Mich. 2001)[ELR 
24:1:14] 
 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

Federal judge rules that enforcement of NCAA's 
"75/25 Rule" against learning disabled football 
player may have violated Americans with 
Disabilities Act; but ADA claim became moot 
because player participated in fourth season of 
football after transferring colleges  
 

It's hard to say whether Anthony Matthews won 
his case or lost it. 
 Matthews is a learning-disabled college football 
player. When last he appeared in these pages, a federal 
court had denied Matthews' request for a preliminary 
injunction that would have allowed him to continue 
playing football for Washington State University, 
despite his failure to satisfy the NCAA's "75/25 Rule" - 
a rule that requires athletes to get at least 75% of the 
credits they need to graduate during the regular 
academic year, and no more than 25% in summer 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

sessions. Judge Wm. Fremming Nielsen determined 
that Matthews was unlikely to win his Americans with 
Disabilities Act claim, for a variety of reasons, and that 
is why the judge denied Matthews' request for a 
preliminary injunction (ELR 21:12:21). That of course 
was a loss. 
 However, after Judge Nielsen ruled against 
Matthews on the injunction, the Supreme Court decided 
another ADA case -  Martin v. PGA Tour (ELR 
23:3:10) - and other courts decided additional ADA 
cases involving athletes as well. As a result, when 
Matthews and the NCAA made cross-motions for 
summary judgment, Judge Nielsen revisited the 
question of whether the NCAA may have violated the 
ADA by refusing to grant Matthews a waiver of the 
"75/25 Rule." 
 This time, Matthews won, sort of. That is, Judge 
Nielsen held that the ADA does apply to the NCAA 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

after all, and that granting Matthews a waiver of the 
"75/25 Rule" would not fundamentally alter the 
NCAA's purposes. There was some question as to 
whether Matthews couldn't satisfy the rule because he 
is learning disabled, or instead because he didn't work 
hard enough on his studies. That dispute would have 
earned Matthews the right to a trial. But he didn't get 
one, for another reason. 
 When he could no longer play football for 
Washington State University, Matthews transferred to 
Eastern Washington University where he was able to 
satisfy the "75/25 Rule" and where he was permitted to 
play football. By the time Judge Nielsen ruled on the 
cross-motions for summary judgment, Matthews was 
playing his fourth and final season of collegiate 
football. Judge Nielsen therefore dismissed Matthews' 
ADA claim as "moot," because the ADA's only remedy 
is injunctive relief, not money damages.  

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 The judge also dismissed Matthews' due process 
claim, on the grounds that the NCAA is not a state 
actor. 
That left only Matthews' state law claims, under a 
Washington statute that is similar to the ADA but does 
allow for the recovery of damages. Given Judge 
Nielsen's decision that the NCAA may have violated 
the ADA, Matthews was hoping Judge Nielsen would 
conduct a trial on his state law claims. But once the 
ADA and due process claims were dismissed, there 
were no more federal issues in the case. So Judge 
Nielsen dismissed Matthews' state law claims too, 
without prejudice so Matthews may refile them in state 
court, if he wishes to do so. 
 Matthews was represented by Richard H. 
Wooster of Mann Johnson Wooster & McLaughlin in 
Tacoma. The NCAA was represented by Paul Renwick 
Taylor of Brynes & Keller and Paul R. Raskin of Corr 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

Cronin in Seattle. 
Matthews v. NCAA, 179 F.Supp.2d 1209, 2001 
U.S.Dist.LEXIS 23069 (E.D.Wash. 2001)[ELR 
24:1:14] 
 
 
Court refuses to dismiss student athlete's lawsuit 
complaining that his constitutional rights were 
violated when he was suspended for violating high 
school Athletic Code 
 
 Jamaal Butler is a "skilled three-sport athlete." 
Nevertheless, he was unable to participate in football, 
basketball or track during his senior year at Oak Creek 
High School (in Wisconsin), because Butler was 
suspended for a year, for violating the high school's 
Athletic Code. As often happens in cases like this, 
Butler filed a lawsuit alleging that his constitutional 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

rights were violated by his suspension. 
 At first, Butler had no success. Judge Lynn 
Adelman denied Butler's request for a preliminary 
injunction (ELR 22:10:24). As a practical matter, this 
meant that Butler was likely to graduate before he 
could play again, even if he later won his lawsuit. But 
he carried on with the case, nonetheless. 
 Oak Creek then went on the offensive. It filed a 
motion for summary judgment, which if granted would 
have brought the case to an end. Given Judge 
Adelman's ruling on the preliminary injunction, the 
school no doubt expected to prevail with its motion. 
But it hasn't, at least not entirely. 
 The judge did dismiss two of Butler's claims 
against the school and all of his claims against the 
school's athletic director (on the grounds he is immune 
from liability). Judge Adelman denied the rest of the 
school's motion, however - thus leaving open the 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

possibility that Butler may recover damages eventually, 
even if only $1, and attorneys' fees. 
 In a fairly lengthy and closely-analyzed decision, 
Judge Adelman ruled that the school may have violated 
Butler's due process rights: by not giving him adequate 
notice concerning which provisions of the Athletic 
Code he had violated; by not giving him a hearing; by 
allowing the athletic director to participate in the 
review of his own disciplinary decisions; and by 
suspending Butler on the basis of insufficient evidence. 
 Butler was represented by Robert E. Sutton in 
Milwaukee. The Oak-Creek-Franklin School District 
was represented by Charles H. Bohl and M. Elizabeth 
O'Neill of Whyte Hirschboeck Dudek in Milwaukee. 
 
Butler v. Oak Creek-Franklin School District, 172 
F.Supp.2d 1102, 2001 U.S.Dist.LEXIS 18911 
(E.D.Wis. 2001)[ELR 24:1:15] 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
Decision by California Interscholastic Federation to 
deny athletic eligibility to Australian transfer 
student was constitutional, California appellate 
court rules 
 
 The California Court of Appeal has upheld the 
constitutionality of a decision by the California 
Interscholastic Federation to deny high school athletic 
eligibility to an Australian transfer student named John 
Ryan. 
 Ryan had actually graduated from high school in 
Australia before moving to California and enrolling in 
Rancho Buena Vista High School for a second senior 
year. The practice of re-enrolling for a second senior 
year apparently is not uncommon in Australia, where 
students do so in order to improve their grade point 
averages before applying to college. Ryan wanted to 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

attend college in the United States, so he enrolled in 
Rancho Buena Vista to satisfy entry requirements of 
U.S. colleges. While he was there, he wanted to play 
football too. 
 Because he had already finished eight semesters 
of high school, and because he moved to the U.S. 
without his parents, he wasn't eligible to play football at 
Rancho Buena Vista. The California Interscholastic 
Federation - like high school athletic associations 
elsewhere in the country - has rules that limit athletic 
eligibility to eight semesters, and deny eligibility to 
transfer students who move to new districts without 
their parents. 
 Ryan filed suit against the Federation, alleging 
that the Federation had denied him his constitutional 
right to due process; and he won. A California trial 
court held that he had been denied due process under 
the California constitution. What's more, the trial court 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

awarded Ryan's lawyers more than $92,000 in fees. 
 Alas, the glow of that exciting victory did not 
last long for Ryan, or for his lawyers either. The 
California Court of Appeal reversed. In a fairly lengthy 
opinion by Justice Terry O'Rourke, the appellate court 
held that the right to participate in high school sports is 
not a "property" right protected by either the California 
or United States Constitution, and that Ryan was given 
all the "process he was due." Since that meant that 
Ryan lost the case, rather than won, the attorneys' fees 
award was reversed as well. 
 Ryan was represented by Robert P. Ottilie in San 
Diego. The California Interscholastic Federation was 
represented by Andrew Patterson of Girard & Vinson 
in San Diego. 
 
Ryan v. CIF-SDS, 114 Cal.Rptr.2d 798, 2001 
Cal.App.LEXIS 3668 (Cal.App. 2001)[ELR 24:1:16] 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
Suit against National Amusements and Hoyts 
Cinemas, alleging designs of their stadium-style 
movie theaters violate Americans with Disabilities 
Act, is dismissed in part 
 
 The United States Government has sued National 
Amusements and Hoyts Cinemas, because - according 
to the Government - the designs of their stadium-style 
movie theaters violate the Americans with Disabilities 
Act. 
 Two things about the case seem beyond dispute: 
the ADA does require new movie theaters to be 
designed to conform to the requirements of federal 
regulations known as the "ADA Accessibility 
Guidelines"; and people in wheelchairs do not have 
access to the stadium-style seats, and therefore must sit 
in the traditional-style seating section of movie theaters 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

where the lines-of-sight to the screen are inferior to the 
stadium-style seats. 
 Other aspects of the case are disputed, however. 
National and Hoyts, for example, contend that their 
theaters do satisfy the ADA Accessibility Guidelines. 
The Government alleges that they do not. And that 
issue will be litigated. 
 The Government also contended that the designs 
of National and Hoyts' stadium-style theaters violated a 
more general provision of the ADA - one that prohibits 
theater owners (and others) from denying wheelchair-
bound patrons "full and equal enjoyment of goods, 
services and facilities." That is, the Government 
contended that even if National and Hoyts' theaters 
were designed as required by the ADA Accessibility 
Guidelines, those designs could violate the ADA's "full 
and equal enjoyment" requirement. 
 Judge William Young disagreed. In response to a 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

motion to dismiss, the judge has ruled that insofar as 
the design of theaters is concerned, if the design 
satisfies the Accessibility Guidelines, the design does 
not violate the ADA at all. Judge William explained 
that the more general "full and equal enjoyment" 
provision of the ADA would apply to National and 
Hoyt if they denied all access to their theaters by 
wheelchair-bound patrons. But the general provision 
does not apply to their theater designs, the judge 
concluded. For that reason, Judge William granted 
National and Hoyts' motions to dismiss the 
Government's claim based on that general provision. 
 The Government was represented by Anne G. 
Depew, Assistant U.S. Attorney, in Boston. National 
and Hoyts were represented by Deborah S. Burstein of 
King & Spalding in New York City, John T. Haggerty 
in Charlestown, and James R. Carroll of Skadden Arps 
Slate Meagher & Flom in Boston. 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
United States v. National Amusements, Inc., 180 
F.Supp.2d 251, 2001 U.S.Dist.LEXIS 23136 (D.Mass. 
2001)[ELR 24:1:16] 
 
 
CNN wins Anticybersquatting case in federal court 
in Virginia to recover ownership of "cnnews.com" 
domain name from Chinese company that 
registered and used it to operate website for 
residents of China 
 
 Cable News Network has won ownership of the 
domain name "cnnews.com" in an "in rem" lawsuit in 
federal court in Virginia. The domain name had been 
registered by a Chinese company that used it to operate 
a website for residents of China. But in a case brought 
by CNN under the Anticybersquatting Consumer 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

Protection Act, Judge T.S. Ellis found that the Chinese 
company's use of "cnnews.com" was likely to cause 
confusion, and that the company had registered the 
mark in bad faith. 
 Earlier in the case, Judge Ellis rejected the 
Chinese company's argument that, since it had no 
contacts with the United States, the lawsuit deprived it 
of due process (ELR 23:10:18). In response to CNN's 
motion for summary judgment, the Chinese company 
renewed its due process argument; and Judge Ellis 
rejected it once again. 
 The lawsuit is not against the Chinese company, 
but against the "cnnews.com" domain itself. Because 
the Chinese company registered that domain name with 
Verisign in Virginia, Judge Ellis emphasized that the 
domain name certificate is within Virginia. The judge 
explained that the requirements of due process would 
not be offended by his order, because even though ". . . 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

an order transferring the ownership of a domain name 
certificate within this jurisdiction may affect foreign 
contracts, it is accomplished by conduct wholly with 
this jurisdiction." 
 CNN was represented by Janis R. Orfe in 
Fairfax. The Chinese company was represented by Paul 
Edward Dietze of Pennie & Edmonds in Washington 
D.C. 
 
Cable News Network v. Cnnews.com, 177 F.Supp.2d 
506, 2001 U.S.Dist.LEXIS 21388 (E.D.Va. 2001)[ELR 
24:1:17] 
 
 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

Even though registrant of corinthian.com domain 
name lost Uniform Dispute Resolution Policy 
proceeding to trademark licensee of Brazilian soccer 
team Corinthiao, federal court has jurisdiction to 
hear registrant's lawsuit seeking return of domain 
name 
 
 A Brazilian company named Corinthians 
Licenciamentos may be able to use the corinthian.com 
domain name some day. But before it can, it will have 
to defeat, again, a claim to that domain being made by a 
Massachusetts resident named Jay D. Sallen. 
 Sallen was actually the first to register the 
corinthian.com domain name. But the Brazilian 
company won the right to the name in a WIPO 
proceeding under the Uniform Dispute Resolution 
Policy. The company is the intellectual property 
licensee of the popular Brazilian soccer team 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

Corinthiao, whose name is the Portuguese language 
equivalent of "Corinthians." The WIPO panel found 
Sallen to be a cybersquatter, and ordered the 
corinthian.com domain name transferred to the 
Brazilian company. 
 Sallen, however, did not go quietly into the cyber 
night. Instead, he filed a lawsuit in federal court in 
Boston seeking an order retransferring the 
corinthian.com name to him. Sallen was not successful, 
at first. District Judge William Young dismissed 
Sallen's lawsuit for lack of jurisdiction. But the case 
isn't over yet, because the Court of Appeals has 
reversed. 
 In a decision by Judge Sandra Lynch, the 
appellate court noted that one sub-section of the 
Anticybersquatting Consumer Protection Act 
specifically grants domain name registrants who lose 
domain names in UDRP proceedings "an affirmative 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

cause of action" in federal courts for the return of 
"wrongfully transferred domain names." This was 
exactly the kind of case Sallen filed, and therefore 
Judge Lynch reversed the dismissal of his lawsuit and 
remanded it to the District Court. 
 Sallen was represented by Linda A. Harvey of 
Harvey & Kleger. Corinthians Licenciamentos was 
represented by Amy B. Goldsmith of Gottlieb Rackman 
& Reisman and Curtis Krechevsky of Hutchins 
Wheeler & Dittmar. 
 
Sallen v. Corinthians Licenciamentos LTDA, 273 F.3d 
14, 2001 U.S.App.LEXIS 25965 (1st Cir. 2001)[ELR 
24:1:17] 
 
 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

Live Wire Productions wins preliminary injunction 
barring competitor Liberty Livewire from using 
"Livewire," but not "Liberty Livewire," in 
trademark infringement suit 
 
 Live Wire Productions is a movie and television 
production company, as well as a special effects house. 
It's made commercials for Disney, a theme park 
attraction for Paramount/MGM, and film and television 
projects for itself. 
 Liberty Livewire is the new name for the 
company that used to be called "Todd-AO." Its name 
was changed as a result of Todd-AO's acquisition by 
Liberty Media. Liberty Media is engaged in a variety of 
media-related businesses, some of which compete 
directly with Live Wire. 
 So, when Live Wire learned that Liberty 
Livewire was using the word "Livewire" as a 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

trademark, without the word "Liberty," Live Wire sued 
Liberty Livewire for trademark infringement. Live 
Wire then sought a broad preliminary injunction - one 
that would have prohibited Liberty Livewire from using 
"Livewire" or "Liberty Livewire" - and it got half of 
what it wanted. 
 Federal District Judge Florence-Marie Cooper 
did a careful eight-part "likelihood of confusion" 
analysis, and came to this conclusion. She concluded 
that Liberty Livewire's use of "Livewire" by itself, or 
with "generic" words like "Studios," "Media" or 
"Effects," was likely to cause confusion; and therefore 
Judge Cooper issued a preliminary injunction barring 
Liberty Livewire from doing so. On the other hand, 
Judge Cooper concluded that Liberty Livewire's use of 
its full name - "Liberty Livewire" - was unlikely to 
cause confusion; and therefore she refused to enjoin it 
from doing that. 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 Live Wire Productions was represented by 
Daniel M. Cislo of Cislo & Thomas in Santa Monica. 
Liberty Livewire was represented by Rod S. Berman of 
Jeffer Mangels Butler & Marmaro in Los Angeles. 
 
Electropix v. Liberty Livewire Corp., 178 F.Supp.2d 
1125, 2001 U.S.Dist.LEXIS 15228 (C.D.Cal. 
2001)[ELR 24:1:17] 
 
 
Philadelphia Phantoms and its home arena had no 
duty to protect spectator from hockey puck 
 
 Perry Petrongola was hit in the mouth by an 
"errant puck" while attending a Philadelphia Phantoms 
game in its home arena, the CoreStates Spectrum. 
Apparently, the puck flew through a five-foot gap in 
the plexiglass shield - a gap that exists to clear a path 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

from the players' bench to the tunnel that leads to their 
locker room. Petrongola's season seat is next to that 
tunnel. 
 Petrongola's injury was no doubt painful and 
may even have been expensive, for him. Nonetheless, 
he is not entitled to recover anything for his injuries 
from the Phantoms or from the Spectrum's owner. The 
Pennsylvania Superior Court has affirmed a trial court 
order granting the team and arena's motion for 
summary judgment. 
 In an opinion by Judge John Kelly, the appellate 
court has ruled that the Phantoms and the Spectrum 
owed "no duty" to Petrongola, because errant pucks 
"are a common, frequent, and expected occurrence at a 
hockey game; and the Spectrum hockey facility did not 
deviate from any established custom of safety. . . ." 
 Petrongola hoped to avoid Pennsylvania's usual 
"no duty" rule by arguing that because the Spectrum 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

provided a plexiglass shield in some parts of the arena, 
it assumed a duty to provide adequate shielding 
everywhere. Judge Kelly was not persuaded, however. 
Such an argument would mean, the judge reasoned, that 
"sports arenas that provide any form of protection 
between the playing field and the fans automatically 
assume a duty to provide sufficient protection so that 
no fan will ever come into contact with any element of 
the game." Judge Kelly concluded that the law of 
Pennsylvania imposes no such duty. 
 Petrongola was represented by Thomas A. 
Lynman in Philadelphia. The Phantoms and the 
Spectrum were represented by Jonathan Dryer in 
Philadelphia. 
 
Petrongola v. Comcast-Spectacor, L.P., 789 A.2d 204, 
2001 Pa.Super.LEXIS 3455 (Pa.Super. 2001)[ELR 
24:1:18] 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

Federal law disqualifying past operators of pirate 
radio stations from getting low-power radio station 
licenses is unconstitutional, appellate court rules 
 
 Laws that require government licenses to operate 
broadcast stations are perfectly constitutional. And, as a 
general rule, laws that set the qualifications for 
broadcast licensees are too. One such law is not, 
however, according to a recent (and split) decision of 
the federal Court of Appeals in Washington D.C. 
 The law in question disqualifies those who ever 
operated unlicensed - or "pirate" - radio stations from 
getting low-power radio station licenses. It is part of the 
Radio Broadcasting Preservation Act of 2000. The 
reason that Congress gave thought to this issue as 
recently as the year 2000 is that from 1978 to 2000, the 
FCC declined to license low-power radio stations at all, 
as a matter of policy. Believing that the policy was 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

unconstitutional, many people engaged in "civil 
disobedience" by operating unlicensed microbroadcast 
stations. 
 When low-power licenses were introduced once 
again in 2000, Congress decided that those who had 
operated unlicensed stations shouldn't be issued low-
power station licenses. Congress offered two reasons 
for this "character qualification": it would increase 
compliance with the law by deterring the operation of 
unlicensed stations in the future; and it would prevent 
former pirates, who Congress apparently thought would 
violate other broadcast rules if given the chance, from 
getting a chance to do so. 
 Greg Ruggiero once was the operator of pirate 
stations in New York City and elsewhere. He therefore 
was disqualified from getting a low-power license; so 
he challenged the "character qualification" provision of 
the Act (by petitioning the Court of Appeals for review 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

of an FCC regulation that implements it). His challenge 
has been successful. 
 Writing for a majority of the Court of Appeals, 
Judge David Tatel has held that the ban on licensing 
former pirates is unconstitutional, because, as written, it 
is both overinclusive and underinclusive. That is, the 
"character qualification" provision bans the licensing of 
those who may be able to show that, if licensed, they 
would comply with all broadcast regulations; but it 
does not ban the licensing of those who have 
committed other types of violations, so long as they 
haven't operated unlicensed stations. 
 For this reason, Judge Tatel found "the character 
qualification provision so poorly aimed at maximizing 
future compliance with broadcast laws and regulations 
as to 'raise[ ] a suspicion' that perhaps Congress's 'true' 
objective was not to increase regulatory compliance, 
but to penalize microbroadcasters' 'message." 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 Judge Karen Hendersen dissented. 
 Riggiero was represented by Robert T. Perry. 
The FCC was represented by Jacob M. Lewis of the 
Department of Justice. 
 
Ruggiero v. Federal Communications Commission, 278 
F.3d 1323, 2002 U.S.App.LEXIS 1994 (D.D.C. 
2002)[ELR 24:1:18] 
 
 
Appeals court affirms FCC decision ordering 
unlicensed radio "micro-broadcaster" to stop 
broadcasting and pay $11,000 forfeiture 
 
 Grid Radio and its owner Jerry Szoka operated a 
low-power radio station in Cleveland, without a license 
to do so. Indeed, Szoka never applied for a license, and 
when a letter from the FCC told him to stop, he ignored 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

it. 
As a result, the FCC brought an administrative 

proceeding against him; and in due course, that 
proceeding resulted in a summary cease-and-desist 
order and an $11,000 forfeiture. The proceeding was 
"summary" in the sense that although the FCC 
administrative law judge considered Szoka's written 
arguments, it didn't hold an evidentiary hearing. 
 Grid and Szoka appealed, without success. In an 
opinion by Judge David Tatel, a federal Court of 
Appeals has held that the FCC was not required to 
reconsider Szoka's policy arguments - arguments the 
FCC had considered and rejected before - nor even his 
constitutional arguments. 
 Judge Tatel did consider, but rejected, Szoka's 
argument that the cease-and-desist order violated his 
First Amendment rights. And the judge rejected Szoka's 
contention that the $11,000 forfeiture violated the 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

Eighth Amendment's ban on excessive fines. 
 Grid Radio and Szoka were represented by Hans 
F. Bader. The FCC was represented by Rodger D. 
Citron of the FCC. 
 
Grid Radio v. Federal Communications Commission, 
278 F.3d 1314, 2002 U.S.App.LEXIS 1996 (D.D.C. 
2002)[ELR 24:1:19] 
 
 
Kingvision Pay-Per-View loses claim against New 
Hampshire bar that showed 1997 Holyfield/Moorer 
fight without a license 
 
 Kingvision Pay-Per-View makes frequent 
appearances in the pages of the Entertainment Law 
Reporter, because it aggressively protects its pay-TV 
rights to professional boxing matches by suing 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

businesses, like bars and restaurants, that exhibit those 
fights to customers without being licensed to do so. 
 Kingvision often wins its cases, but recently it 
lost one, to a bar and restaurant in Manchester, New 
Hampshire, named On the Rocks. The owners of On 
the Rocks admit that they showed the 1997 
Holyfield/Moorer fight to "a few personal friends" 
without being licensed to do so. But, they argued, they 
did so by bringing a residential cable box to the bar and 
getting the telecast from their local cable company 
rather than by intercepting the telecast from satellite 
TV. 
 To many, it may seem that the distinction 
between intercepting a cable rather than a satellite 
transmission would be purely technical and irrelevant 
to whether Kingvision was entitled to win its case. It 
turns out, however, that the distinction was relevant in 
two ways. 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 First, Kingvision only controlled commercial 
establishment rights to the Holyfield/Moorer fight, not 
residential rights. Residential rights were controlled by 
Media One, which was not a party to Kingvision's 
lawsuit. Second, two separate sections of the 
Communications Act deal with unauthorized 
interceptions: section 605 prohibits unauthorized 
interceptions of "radio communications" including 
satellite TV transmissions; and section 553 prohibits 
unauthorized interceptions of cable communications. 
 Even though Kingvision's rights were protected 
by section 605 only, it argued that section 605 also 
prohibited On the Rocks' interception of the 
Holyfield/Moorer fight off of cable. In similar cases, 
some courts have agreed with that argument, but others 
have not. In this case, federal District Judge Joseph 
DiClerico did not. He held that the Communications 
Act makes a distinction between radio and cable, and 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

though On the Rocks may have violated section 553, it 
did not violate section 605 - the section on which 
Kingvision based its case. 
 Judge DiClerico also ruled that Kingvision did 
not have standing to sue On the Rocks for its possible 
violation of the rights of Media One. 
 Counsel in the case were Gregory W. Swope of 
Swope & Nicolosi in Concord, and Julie Cohen 
Lonstein in Ellenville N.Y. 
 
Kingvision Pay-Per-View, Ltd. v. Rocca, 181 
F.Supp.2d 29, 2002 U.S.Dist.LEXIS 4997 (D.N.H. 
2002)[ELR 24:1:19] 
 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

Tennessee Adult-Oriented Establishment Act 
satisfies Equal Protection requirements, too, federal 
Court of Appeals rules 
 
 Tennessee's Adult-Oriented Establishment Act is 
perfectly constitutional, a federal Court of Appeals has 
held, in two separately issued decisions. 
 The Act was challenged by Richland Bookmart, 
Inc., an adult book and video store in Knoxville. The 
Act limits the hours and days during which adult 
entertainment establishments may be open and requires 
them to eliminate booths for watching sexually explicit 
videos or live entertainment. 
 At first and for a short time, Richland Bookmart 
was successful. A District Court held that the Act 
violated the First Amendment. But the Court of 
Appeals reversed that ruling (ELR 20:5:31), and 
remanded the case for consideration of Richland 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

Bookmart's Equal Protection challenge. On remand, the 
District Court held that the Act satisfies Equal 
Protection requirements, even though it treats live-
entertainment establishments differently than book and 
video stores. 
 The Court of Appeals has affirmed that ruling. In 
an opinion by Judge Gilman, the appellate court held 
that the Act is rationally related to a legitimate 
governmental interest. 
 Judge Eric Clay dissented, because he concluded 
that the Act is underinclusive. 
 Richland Bookmart was represented by Frierson 
M. Graves, Jr., of Baker Donelson Bearman & 
Caldwell in Memphis. The District Attorney of Knox 
County was represented by Steven A. Hart, Assistant 
Attorney General, in Nashville. 
 
Richland Bookmart, Inc. v. Nichols, 278 F.3d 570, 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

2002 U.S.App.LEXIS 879 (6th Cir. 2002)[ELR 
24:1:20] 
 
 
Previously Reported: 
 
 Supreme Court denies cert. The United States 
Supreme Court has denied a petition for certiorari in 
Brentwood Academy v. Tennessee Secondary School 
Athletic Association, 122 S.Ct. 1439, 2002 U.S.LEXIS 
2183 (2002), in which the Sixth Circuit Court of 
Appeals held that a trial court must decide whether a 
Tennessee high school athletic association rule 
prohibiting the use of "undue influence" in recruiting is 
"narrowly tailored" to protect the association's 
legitimate interests (ELR 23:9:22). 
 Decisions reported "In the News" now published. 
A decision that was previously reported in the "In the 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

News" section of the Entertainment Law Reporter has 
been published: Gardner v. Nike, Inc., 279 F.3d 774, 
2002 U.S.App.LEXIS 1431 (9th Cir. 2002) (ELR 
23:9:11). 
[ELR 24:1:20] 
 
 

DEPARTMENTS 
 
In the Law Reviews: 
 
World Cup: How Football Banning Orders Can Be 
Used to Prevent Hooligans from Attending World Cup 
Matches by Peter Lownds, 146 Solicitors Journal 397 
(2002) (www.smlawpub.co.uk/) 
 
World Cup: Legal Points to be Considered When 
Drafting Sports Logo Licensing Agreements by Ian 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

Blackshaw, 146 Solicitors Journal 398 (2002) (for 
website, see above) 
 
Obstacles for International Performing Artists by Dick 
Molenaar, 42 European Taxation 149 (2002) 
(http://join.ibfd.nl/Publications/pubdescr.asp?txtID=2) 
 
The Entertainment Law Review has issued Volume 13, 
Issue 4 with the following articles: (published by Sweet 
& Maxwell (http://www.smlawpub.co.uk/products/ 
at/sample.cfm) 
 
Will Remakes or Television Adaptations of Motion 
Pictures Give Rise to Moral Rights Claims by the 
Original Screenwriter and/or the Director Under French 
Law? by Nicholas Dalton, 13 Entertainment Law 
Review 75 (2002) (for website, see above) 
 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 24, NUMBER 1, JUNE 2002 

James Joyce' "Ulysses" - A Case of Preparatory 
Manuscripts and Revived Copyright by Victoria King, 
13 Entertainment Law Review 86 (2002) (for website, 
see above) 
[ELR 24:1:21] 
 


	INTERNATIONAL DEVELOPMENTS
	IN THE NEWS
	RECENT CASES
	DEPARTMENTS

