
ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

INTERNATIONAL DEVELOPMENTS 
 
European Commission approves European soccer 
association's new broadcasting regulations that 
permit blackouts of soccer game TV broadcasts to 
protect stadium attendance and amateur 
participation 
 
 The European Commission has decided that 
UEFA's new rules on the broadcasting of football 
games "fall outside the scope of European competition 
rules." UEFA's Broadcast Regulations allow national 
football associations to block television broadcasts of 
football for 2 1/2 hours on Saturday or Sunday, in order 
to protect stadium attendance and amateur participation 
in the sport. The rules are, the Commission said, "a 
good example of how to reconcile competition rules 
and the special characteristics of sport." 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

 UEFA - the "Union des Associations 
Europeennes de Football" - was founded in Switzerland 
in 1954, and is an association of 51 national football 
associations in Europe (where "football" is the game 
Americans call "soccer"). There is a single association 
in each country except for the United Kingdom, where 
for historical reasons England, Wales, Scotland and 
Northern Ireland each has its own association. 
 UEFA first introduced broadcasting rules in 
1988. They were very complicated, extensive in scope, 
and had several different broadcast authorization 
requirements. The rules were amended on several 
occasions as a result of complaints from broadcasters 
who argued that UEFA's Broadcasting Regulations 
restricted competition. The Commission agreed and 
issued a "statement of objections" in 1998, finding that 
the regulations violated Article 81(1) of the EC Treaty 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

and Article 53(1) of the EEA Agreement and that they 
were not eligible for an exemption unless modified. 
 UEFA adopted its new Broadcasting Regulations 
in July 2000, in time for the start of the 2000/2001 
season that began in August 2000. The new 
Broadcasting Regulations abandoned the authorization 
system, so that football associations can no longer 
arbitrarily veto broadcasts into their territories. "The 
new Broadcasting Regulations represent a significant 
improvement compared to the Broadcasting 
Regulations that were originally presented to the 
Commission in terms of scope and procedure," the 
Commission determined. And that has permitted the 
Commission to declare the rules to be "outside of the 
scope of the competition rules." 
 The price of broadcasting rights to European 
sporting events has increased dramatically in recent 
years; and TV rights for football tend to be the most 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

expensive of all. While football clubs welcome TV 
revenues, they also want to protect stadium attendance. 
The Commission's examination of the UEFA 
broadcasting rules took into account those two 
conflicting interests. 
 UEFA's new Broadcasting Regulations allow 
national football associations to prevent the 
broadcasting of football within their territories for 2 1/2 
hours either on Saturday or Sunday at hours that 
correspond to their scheduled games. A football match 
is played in two halves of 45 minutes each with a 15 
minute break in between, so the 2 1/2 hour broadcast 
ban will be enough to protect stadium attendance.  
 Ten out of 21 national football associations 
chose to block broadcasts during the 2000/2001 season. 
No television channel in England, for example, showed 
football between 2:45 and 5:15 on Saturday afternoons, 
and the Belgian football association blocked football 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

broadcasts from 7:30 to 10:00 on Saturday evenings. 
This meant that at times, broadcasters were unable to 
broadcast football games live. But the Commission 
concluded that this did not amount to an "appreciable 
restriction of competition" within the meaning of 
Article 81(1) of the EC Treaty and Article 53(1) of the 
EEA Agreement. 

The Commission also concluded that the 
Broadcasting Rules would not affect cross-border 
broadcasts significantly, because the rules only apply to 
broadcasts specifically produced for a given territory in 
terms of language or content, and because most 
broadcasters only intend to broadcast into the territory 
of a single national football association. 
 In reaching its decision, the Commission said 
that it took into consideration the fact that games are 
increasingly spread throughout the week in the leagues 
of the big football nations that have foreign markets 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

outside their domestic markets. In most of those 
leagues, games are played on different days of the week 
and at different hours. Therefore the rules will rarely 
prevent broadcasters from broadcasting any football.  
 The Commission also examined the emerging 
market for Internet streaming of football, but concluded 
that the Broadcasting Regulations would not "at present 
appreciably restrict the technological and economic 
developments" in Internet streaming. However, the 
Commission "reserved the right to intervene in the 
future if developments were brought to its attention 
which would indicate that the Broadcasting Regulations 
would have become a barrier to the development of 
new Internet services." 
 
EU Commission release IP/01/583 (20 April 2001), 
available at http://europa.eu.int/ [ELR 23:3:4] 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

European Commission does not object to subsidies 
for French professional sports clubs 
 
 The European Commission has decided not to 
object to a public subsidy program for French 
professional sports clubs, because the subsidies do not 
constitute "state aid" under the EC Treaty. "It was 
clear," the Commission concluded, that the French 
subsidies are designed to "assist education and initial 
training." As such, they amount to a permissible 
"educational" or comparable program. 
 The program permits local French authorities to 
grant professional football, basketball, rugby and 
volleyball clubs with public subsidies of as much as 2.3 
million Euros a year per club (about $2 million) to 
operate state-approved youth training centers. 
 French authorities intend to provide young 
people with educations "allowing them reach the best 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

sporting level," and with educations that enable them to 
find a ordinary jobs, or - for those who take up sport 
professionally - to find jobs at the ends of their careers. 
The provision of community facilities and the 
prevention of violence also are program goals. 
 French authorities have agreed to monitor the 
allocation of the subsidies closely, by requiring 
separate accounts to be kept for training measures and 
for the economic activities of the professional sports 
clubs, in order to prevent "overcompensation" for the 
cost of the approved training.  
 
EU Commission release IP/01/599 (25 April 2001), 
available at http://europa.eu.int/ [ELR 23:3:6] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

IN THE NEWS 
 
SAG and AFTRA approve new collective 
bargaining agreement for theatrical and television 
production 
 
 Members of the Screen Actors Guild and the 
American Federation of Television and Radio Artists 
have voted to approve a new three-year collective 
bargaining agreement - one that, according to the 
boards of the two unions, is "designed to meet the 
unique needs of middle-income, on-camera principal 
performers . . . whose names audiences may not know, 
yet whose work is the backbone of the American film 
and television industry." 
 The new agreement provides for increases in: 
compensation for performers and stunt coordinators; 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

network, foreign and basic cable residuals; and 
contributions to SAG pension and health plans. 
 Principal performer salary rates will increase 3% 
as of July 2001, will increase another 3% in July 2002, 
and a further 3.5% in July 2003. Guest stars on network 
programs (including Fox, WB and UPN shows) also 
will receive pay increases. And the salaries of 
"background actors" - those who are paid by the day or 
week - will be increased as well. 
 As residuals, performers receive 100% of their 
actual salary - but only up to certain amounts called the 
"ceiling" -  for reruns of programs in which they appear 
on network prime time. If their actual salaries exceed 
the ceiling, their residuals are capped at the ceiling. As 
a result of the new agreement, the amount of the 
ceilings have been increased, for example, from $3,100 
(for one-hour programs produced before July 2001) to 
$3,225 (for one-hour programs produced during July 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

2003 through June 2004). Moreover, residuals for Fox 
programs - which previously were less than those for 
ABC, CBS and NBC programs - will gradually increase 
until July 2003 when Fox programs will be treated like 
"full network" programs. 
 Foreign residuals for television programs 
produced from July 2001 will be increased. For those 
programs, after performers have received foreign 
residuals equal to 35% of scale, they will receive, in 
addition, a share in a pool of 3.6% of distributors' gross 
receipts, including those from foreign free television 
and foreign basic cable, after those gross receipts reach 
certain thresholds. 
 Under the old collective bargaining agreement, 
performers were entitled to residuals when one-hour 
programs and television movies went into syndication. 
 Under the new agreement, those residuals 
continue. A new syndication formula was negotiated, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

however, for half-hour series that are sold to 
broadcasters reaching less than 50% of U.S. Television 
Households - a level that would not have permitted 
syndication, previously. Under the new agreement, 
performers appearing in those syndicated half-hour 
episodes will receive residuals of 20% of "total 
applicable minimum" for each run. 

Basic cable residuals will be increased as much 
as 13%, because producers' pension and health 
contributions now will be made on top of the cable 
residuals pool, rather than from that pool. 
 Performers also will earn residuals from the 
Internet exhibition of theatrical motion pictures 
(produced since July 1971) or television movies 
(produced since July 1952) in a pay-per-view or 
subscription format. Performers will share in 3.6% of 
the distributor's gross receipts. SAG, AFTRA and the 
producers have "reserved their legal positions" on 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

Internet exhibitions in other formats. Producers also 
have agreed to advise the unions when they plan to 
produce programs especially for the Internet, thus 
giving the unions the opportunity to organize those 
productions.  
[ELR 23:3:7] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

RECENT CASES 
 
Copyright Act does not give "New York Times" or 
"National Geographic" a privilege to republish 
freelance articles and photos in back-issue digital 
databases, Supreme Court and Court of Appeals 
hold, in separate but similar cases; appropriate 
remedies still to be determined 
 
 Freelance journalist Jonathan Tasini along with 
five other freelance authors, and freelance photographer 
Jerry Greenberg, have won significant victories in their 
separate but similar copyright infringement lawsuits 
against newspapers and magazines that originally 
published their works in traditional print media and 
then republished those works in back-issue digital 
databases. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

 Tasini and his fellow journalists had authorized 
the original print publication of their articles by the 
New York Times, Newsday and Sports Illustrated. And 
Greenberg had authorized the print publication of his 
photographs by the National Geographic. But none of 
them authorized those periodicals to republish their 
works in back-issue digital databases. As a result, the 
United States Supreme Court held that the Times, 
Newsday and Sports Illustrated infringed copyrights 
owned by Tasini and his colleagues. And the Eleventh 
Circuit Court of Appeals has held that the National 
Geographic infringed copyrights owned by Greenberg. 
 Though Tasini, Greenberg and the others had not 
specifically authorized the republication of their works 
in digital format, all of the periodicals claimed a legal 
privilege to do so - a privilege given them, they argued, 
by section 201(c) of the Copyright Act. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

 Section 201(c) contains two clauses. The first 
provides that a contribution to a "collective work" - and 
this would include an article or photograph contributed 
by a freelance author or photographer to a newspaper or 
magazine - "vests initially in the author of the 
contribution." This clause clearly favors freelance 
journalists and photographers - like Tasini, Greenberg 
and the others - rather than periodical publishers. 
 The other clause, however, gives the owner of 
the collective work a privilege to publish the 
contribution in three ways: (1)  "as part of that 
particular collective work," (2) "as part of . . . any 
revision of that collective work," and (3) "as part of . . . 
any later collective work in the same series." The 
Times, Newsday, Sports Illustrated and National 
Geographic argued that the republication of their back 
issues in digital formats constituted "revisions" of their 
original print editions, and thus they had a privilege to 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

digitally republish articles and photos that appeared in 
those print editions. 
 The question of whether freelance authors and 
photographers ought to be entitled to additional 
compensation when their works are digitally 
republished is, of course, a question with significant 
policy implications. However, the outcomes in both 
cases appear to have turned on the specific digital 
technologies used by the Times, Newsday, Sports 
Illustrated and National Geographic, rather than on the 
larger policy question. 
 In the case filed by Tasini and his fellow 
journalists, the digital databases in which their articles 
were republished were the online NEXIS database and 
two CD-ROMs published by University Microfilms 
(one containing New York Times articles only, and the 
other containing articles from some 200 periodicals). 
The particular search-and-retrieval technology used by 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

all three of those digital databases allows users to 
retrieve and view articles individually, rather than the 
complete periodical issue in which they originally 
appeared. This technological feature appears to have 
dictated the outcome of the case. 
 In an opinion by Justice Ruth Bader Ginsburg, 
the Supreme Court held that since all three digital 
databases retrieved individual articles, but not the rest 
of the issue in which they originally appeared, and 
often retrieved those articles along with articles from 
other issues of the same or even different periodicals, 
"we cannot see how [any of the databases] perceptibly 
reproduces and distributes the article 'as part of' either 
the original edition or a 'revision' of that edition." 
Hence, the privilege afforded by section 201(c) did not 
apply to any of these three databases. 
 Justice Ginsburg seemed to acknowledge that the 
republication of newspapers and magazines on 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

microfilm is privileged by section 201(c). But she 
distinguished microfilm from NEXIS and the CD-
ROMs at issue in the case. "[U]nlike the conversion of 
newsprint to microfilm," the Justice reasoned, "the 
transfer of articles to the Databases does not represent a 
mere conversion of intact periodicals (or revisions of 
periodicals) from one medium to another. The 
Databases offer users individual articles, not intact 
periodicals." 
 National Geographic digitally republished its 
back-issues on CD-ROM. Unlike the CD-ROMs at 
issue in Tasini's case, however, the National 
Geographic's CD-ROMs retrieve photographs and 
articles in the context of the original print issue in 
which they originally appeared. When retrieved, "Every 
cover, article, advertisement, and photograph appears 
as it did in the original paper copy of the Magazine." 
Nevertheless, the Eleventh Circuit Court of Appeals - 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

in an opinion issued before the Supreme Court decided 
the Tasini case - held that section 201(c) did not give 
National Geographic a privilege to digitally republish 
Greenberg's photographs in its CD-ROM. 
 Writing for the Circuit Court, Judge Stanley 
Birch held that National Geographic's CD-ROM "is in 
no sense  a 'revision'" of the magazine's original print 
issues. Instead, the judge concluded that the CD-ROM 
was a new collective work, because in addition to 
digital reproductions of back issues, it contains two 
other features: a search-and-retrieval program, and an 
animated clip that plays whenever the CD-ROM is 
started. 
 The animated clip begins with an image of a 
cover of a National Geographic back issue, and after a 
second or so, that image morphs into another cover, and 
then another, until 10 different covers have been 
displayed. Unfortunately for National Geographic, one 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

of the covers in the sequence contains a photo shot by 
Greenberg. This feature of the CD-ROM infringed 
Greenberg's exclusive right to make or authorize 
derivative works based on his photos, Judge Birch also 
held. 

Both the Supreme Court and the Court of 
Appeals have made the question of appropriate remedy 
a very significant issue. Ordinarily, copyright owners 
are entitled to damages and injunctive relief, when their 
copyrights are infringed. In these cases, however, 
injunctive relief could drastically reduce the utility and 
value of the infringing databases. 
 Perhaps for that reason, the Supreme Court, in 
the Tasini case, concluded by saying "it hardly follows 
from today's decision that an injunction against the 
inclusion of these Articles in the Databases (much less 
all freelance articles in any databases) must issue. . . . 
The parties (Authors and Publishers) may enter into an 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

agreement allowing continued electronic republication 
of the Authors' works; they, and if necessary the courts 
and Congress, may draw on numerous models for 
distributing copyright works and remunerating authors 
for their distribution. . . . [W]e leave remedial issues 
open for initial airing and decision in the District 
Court." 
 Likewise, the Court of Appeals, in the National 
Geographic case, concluded by saying, "In assessing 
the appropriateness of any injunctive relief, we urge the 
[trial] court to consider alternatives, such as mandatory 
licensing fees, in lieu of foreclosing the public's 
computer-aided access to this educational and 
entertaining work." 
 Editor's note: In the aftermath of the Supreme 
Court's ruling, the New York Times decided to delete 
freelance articles from its digital databases, unless they 
consent to their inclusion without additional 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

compensation. That triggered two new lawsuits against 
the Times, one by Tasini and another by the Authors 
Guild. (See, www.NYTimes.com/freelancer; and 
www.AuthorsGuild.org.) National Geographic has 
announced that it will petition the United States 
Supreme Court for review, believing that its CD-ROM 
qualifies for the section 201(c), privilege under the 
rationale relied on by Justice Ginsburg, because its CD-
ROM retrieves articles and photos in the context of the 
entire issue in which they first appeared. 
 In the Tasini case, Tasini and his fellow 
journalists were represented by Laurence Gold; the 
New York Times and the other periodicals were 
represented by Laurence H. Tribe. In the National 
Geographic case, Greenberg was represented by 
Norman Davis, Steel Hector & Davis, Miami; National 
Geographic was represented by Naomi Jane Gray and 
Robert G. Sugarman, Weil Gotshal & Manges, New 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

York City, and by Terrence B. Adamson, National 
Geographic Society, Washington D.C.; and the 
American Society of Media Photographers, as amicus 
curiae, was represented by Patricia A. Felch, Chicago. 
 
New York Times v. Tasini, 121 S.Ct. 2381, 2001 
U.S.LEXIS 4667 (2001); Greenberg v. National 
Geographic Society, 244 F.3d 1267, 2001 
U.S.App.LEXIS 4270 (11th Cir. 2001) [ELR 23:3:9] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

Supreme Court rules that Americans with 
Disabilities Act requires PGA to allow Casey Martin 
to ride golf cart during tournament play; in 
separate case, Supreme Court orders lower court to 
reconsider whether USGA must permit Ford 
Olinger to ride cart as well 
 
 Casey Martin has made golfing history - though 
not in the way he undoubtedly wanted, when he first 
began winning tournaments before he was 15 years old. 
Martin hasn't defeated Tiger Woods on the links. 
Instead, he has defeated the PGA in the courts. 
 The United States Supreme Court has held that 
the PGA must allow Martin to use a golf cart during 
tournament play - even when PGA rules prohibit other 
golfers from doing so - because Martin suffers from a 
congenital, degenerative circulatory disorder that 
causes him severe pain in his lower right leg that makes 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

it impossible for him to walk for long periods of time. 
In an opinion by Justice John Paul Stevens, the 
Supreme Court has affirmed a Ninth Circuit Court of 
Appeals ruling (ELR 22:2:10) that the Americans with 
Disabilities Act requires the PGA to accommodate 
Martin's disability by allowing him to use a cart, 
because doing so will not alter the fundamental nature 
of PGA tournaments. 
 Less than a week after its decision in Martin's 
case, the Supreme Court issued a three-sentence order 
requiring the Seventh Circuit Court of Appeals to 
reconsider, in light of the Supreme Court's decision in 
the Martin case, the Seventh Circuit's earlier ruling, in a 
separate though similar case, that the ADA does not 
entitle Ford Olinger to use a cart in tournaments 
sponsored by the USGA. 
 The ADA requires those who operate "places of 
public accommodation" to make "reasonable 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

modifications" to their policies when "necessary" to 
permit those places to be used by the disabled, unless 
making modifications would "fundamentally alter the 
nature" of the accommodation. 
 Justice Stevens held that the PGA does operate 
"places of public accommodation," as that phrase is 
defined under the ADA. 
 The PGA did not deny that Martin's use of a golf 
cart would be a "reasonable modification" of PGA rules 
that would be "necessary" for him to play in its 
tournaments. The PGA argued, however, that allowing 
even disabled golfers to use carts would 
"fundamentally alter the nature" of its tournaments. The 
Supreme Court disagreed. 
 Justice Stevens noted that "the essence" of golf is 
"shot-making" rather than walking. The official "Rules 
of Golf" do not prohibit the use of carts; they merely 
permit - in a provision "buried in an appendix" - 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

tournament sponsors to require players to walk, if 
sponsors choose to do so. Most tournaments sponsors 
do not require players to walk. Even the PGA permits 
players to use carts in many of its tournaments. 
 Furthermore, Justice Stevens reasoned that the 
purpose of the PGA's no-cart rule is to make fatigue a 
factor, in those tournaments where its rules require 
players to walk. In Martin's case, though, the evidence 
showed that because of his medical condition, Martin 
"easily endures greater fatigue even with a cart than his 
able-bodied competitors do by walking." 
 For these reasons, the Supreme Court concluded 
that permitting Martin to use a cart would not 
fundamentally alter the nature of those PGA 
tournaments where carts are not generally permitted. 
The Court therefore concluded that "Martin's request 
for a waiver of the walking rule should have been 
granted." 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

 Justice Antonin Scalia dissented, joined by 
Justice Clarence Thomas. In a colorful opinion, similar 
in tone to an "op-ed" piece, Justice Scalia argued that 
where golf is concerned, "the rules are the rules. They 
are (as in all games) entirely arbitrary, and there is no 
basis on which anyone - not the even the Supreme 
Court of the United States - can pronounce one or 
another of them to be 'nonessential' if the rulemaker 
(here the PGA Tour) deems it to be essential. . . . Many, 
indeed, consider walking to the central feature of the 
game of golf - hence Mark Twain's classic criticism of 
the sport: 'a good walk spoiled.'" 
 More seriously, Justice Scalia made two 
observations about the possible consequences of the 
majority's ruling. 
 First, he predicted that the majority's decision 
"guarantees that future cases of this sort . . . will be 
numerous, and a rich source of lucrative litigation. One 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

can envision the parents of a Little League player with 
attention deficit disorder trying to convince a judge that 
their son's disability makes it at least 25% more 
difficult to hit a pitched ball. (If they are successful, the 
only thing that could prevent a court order giving the 
kid four strikes would be a judicial determination that, 
in baseball, three strikes are metaphysically necessary, 
which is quite absurd.)" 
 Second, he wrote that "The lesson the PGA Tour 
and other sports organizations should take from this 
case is to make sure that the same written rules are set 
forth for all levels of play, and never voluntarily to 
grant any modifications." 
 The PGA Tour was represented by H. Bartow 
Farr, III, Washington, D.C. Martin was represented by 
Roy L. Reardon, New York City. The United States as 
amicus curiae supporting Martin was represented by 
Barbara D. Underwood, Washington, D.C. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

PGA Tour, Inc. v. Martin, 121 S.Ct. 1879, 2001 
U.S.LEXIS 4115 (2001); Olinger v. United States Golf 
Ass'n, 121 S.Ct. 2212, 2001 U.S.LEXIS 4150 (2001) 
[ELR 23:3:10] 
  
 
Federal appeals court erred when it ordered 
arbitrator to award Steve Garvey compensation 
from settlement fund for damages resulting from 
collusion by owners of Major League Baseball 
teams, Supreme Court rules 
 
 Former San Diego Padres pitcher Steve Garvey 
has suffered a setback in his legal efforts to get 
compensation for damages he claims he suffered as a 
result of collusion by owners of Major League Baseball 
teams in the 1980s.  The United States Supreme Court 
has ruled that the Ninth Circuit Court of Appeals erred 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

when it ordered an arbitrator to award Garvey the $3 
million he sought. And thus, the Supreme Court has 
reversed that order and has remanded the case for 
further proceedings, apparently before the arbitrator 
who originally rejected Garvey's claim. 
 The origins of Garvey's claim date back to the 
late 1980s when the Major League Baseball Players 
Association accused club owners of colluding to 
depress the salaries of free agent players, in violation of 
their collective bargaining agreement. In a series of 
arbitrations, the Players Association proved its 
allegations and began to recover damages for specific 
players (ELR 9:5:19, 10:5:19, 10:8:9, 11:5:20, 12:3:19, 
12:5:20). Eventually, the club owners settled with the 
Players Association for $280 million (ELR 12:8:21, 
12:12:21). That money was placed in a fund to 
compensate injured players, pursuant to a process 
administered by the Players Association. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

 In a nutshell, players who believed they were 
injured by the owners' collusion were permitted to 
submit claims that were then evaluated by the Players 
Association. Players who objected to the Association's 
decisions could have their claims heard by an arbitrator. 
Garvey sought $3 million in damages, claiming that he 
would have earned that much more than he actually 
did, if the Padres had not colluded against him. 
 The Players Association rejected his claim, so 
Garvey took it to arbitration. To prevail, he had to 
prove that he had received a contract-extension offer. 
The arbitrator rejected evidence that Garvey had in fact 
received such an offer - even though some of that 
evidence came from the owner of the Padres himself. 
The arbitrator therefore denied Garvey's claim. 
 Garvey filed suit in federal court to set aside the 
arbitrator's decision, and eventually, the Ninth Circuit 
did just that, in an opinion that characterized the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

arbitrator's decision "completely inexplicable," 
"border[ing] on the irrational," and "bizarre." (ELR 
22:1:17) The Ninth Circuit remanded the case to the 
District Court, which then remanded it further to the 
arbitrator for further hearings. Garvey immediately 
appealed that order to the Ninth Circuit, which then 
ruled, in an unpublished decision, that the record 
already established that the Padres had colluded against 
Garvey, and therefore ordered the arbitrator to award 
Garvey the amount he claimed, without any further 
hearings. 
 The Players Association appealed that ruling, by 
filing a petition for certiorari with the Supreme Court. 
(The Players Association did so, because any money 
awarded to Garvey would come out of the $280 million 
fund that is to be distributed among all players who 
suffered from collusion. An award to Garvey would not 
require the Padres to pay anything more.) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

 The Supreme Court granted certiorari, and 
without briefing or oral argument, ruled that the Ninth 
Circuit had gone out of bounds when it overturned the 
arbitrator's decision and ordered him to award Garvey 
the damages he sought. 
 In a Per Curiam decision, the Supreme Court 
explained that "When an arbitrator resolves disputes . . . 
, and no dishonesty is alleged, the arbitrator's 
'improvident, even silly, factfinding' does not provide a 
basis for a reviewing court to refuse to enforce the 
award." What's more, the Supreme Court added (in a 
footnote), "no serious error on the arbitrator's part is 
apparent in this case. . . . The arbitrator's analysis may 
have been unpersuasive to the Court of Appeals, but his 
decision hardly qualifies as serious error, let alone 
irrational or inexplicable error." 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

Then, in an apparent swipe at the Ninth Circuit itself, 
the Supreme Court described the Ninth Circuit's own 
decision as "nothing short of baffling." 
 The Supreme Court therefore reversed the Ninth 
Circuit and remanded the case for still further 
proceedings. 
 
Major League Baseball Players Association v. Garvey, 
121 S.Ct. 1724, 2001 U.S.LEXIS 3811 (2001) [ELR 
23:3:11] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

Artist's royalties from copyright licenses of artwork 
are partially exempt from sales tax, California 
Supreme Court holds; decision "disapproves" 
earlier appellate court rulings requiring record 
companies to pay sales and use taxes in connection 
with master tapes 
 
 Artist Heather Preston has won the right to a 
refund of California sales taxes assessed against her by 
the California State Board of Equalization. The taxes 
she was required to pay were based on royalties she 
received from two book publishers and a rubber stamp 
manufacturer in return for licenses to use her artworks. 
Though relatively little money was involved - just over 
$2,000 including interest - a significant legal point was 
at stake; and Preston had to take her case to the 
California Supreme Court to finally make that point. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

 Moreover, Preston has won a victory not only for 
herself and other California-based artists, it is an 
important victory for California record companies as 
well. Years ago, in 1984 and 1988, Capitol Records and 
A & M Records lost cases quite similar to Preston's, 
and thus they had to pay some $860,000 each in 
California sales and uses taxes. In its decision in favor 
of Preston, the California Supreme Court expressly 
"disapprove[d]" the appellate court decisions in the 
Capitol and A & M Records cases, thereby relieving 
record companies of the sales and use tax obligations 
those cases had imposed. 
 California's Revenue and Taxation Code imposes 
a sales tax on the sale or lease of tangible personal 
property (and a use tax on the use of such property, if 
no sales tax was paid), measured as a percentage of the 
property's price. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

 In connection with the licenses Preston granted 
to book publishers and a rubber stamp manufacturer, 
she delivered tangible copies of her works to her 
licensees for their use in creating reproductions. In 
return, Preston's licensees paid her royalties based on 
their sales, including advances against those royalties. 
Preston's licensees also returned her artwork to her, 
after making whatever reproductions they required to 
publish and manufacturer their own works. 
 Preston did not pay sales tax on any of the 
payments she received from her licensees, and thereby 
triggered an audit by the Board of Equalization (the 
California agency that administers that state's sales and 
use tax law). The Board determined that she owed sales 
taxes. Preston paid them and then filed a claim for a 
refund. The Board denied her refund claim; and the 
California Court of Appeal affirmed. The California 
Supreme Court, however, finally ruled in her favor. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

 In a lengthy opinion by Justice Janice Rogers 
Brown, a majority of the Court has held that a portion 
of the amounts Preston received in return for her 
copyright licenses are exempt from sales tax, for two 
reasons: first, because Revenue and Taxation Code 
section 6010(c)(10)(A) provides that taxable sales do 
"not include . . . The amount charged for intangible 
personal property transferred with tangible personal 
property in any technology transfer agreement"; and 
second, because "technology transfer agreement" is 
defined in the Code to include "any agreement under 
which a person who holds a . . . copyright . . . licenses 
to another person the right to make and sell a product . . 
. that is subject to the . . . copyright interest." 
 On the other hand, Justice Brown - joined by 
three other members of the seven-justice Court - also 
held that "the portion of Preston's income attributable to 
the Agreements' temporary transfer of tangible artwork 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

is taxable." Since her licensing agreements did not 
specify what portion of her royalties were attributable 
to the temporary transfer of her artwork, Revenue and 
Taxation Code section 6012(c)(10)(C) imposes sales 
tax on "200 percent of the cost of materials and labor 
used to produce the tangible personal property subject 
to the tax." The cost of Preston's materials and labor 
was not part of the record before the Court, so the case 
has been remanded for a calculation of the sales tax she 
owes and the amount of the refund she is owed. 
 Three justices dissented from this result, but not 
because they would have ruled against Preston. Rather, 
in an opinion by Justice Joyce Kennard, they indicated 
that they would have ruled that all of the royalties 
Preston received were exempt from sales tax. They 
would have ruled in Preston's favor completely, 
because a Board regulation provides that "the transfer 
to a publisher of an original manuscript by the author 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

thereof for the purpose of publication is not subject to 
taxation." And Justice Kennard could see no 
meaningful distinction between a "manuscript" 
transferred for publication and "artwork" transferred for 
publication. 
 Editor's note: The motion picture industry has 
not been confronted with this issue - even when 
California-based distributors acquire completed 
negatives from independent production companies - 
because Revenue and Taxation Code section 
6006(g)(1) exempts leases of motion pictures, including 
television films and tapes. Note that the result in 
Preston's case encourages parties to allocate, in their 
copyright licenses, the portion of the licensor's royalties 
attributable to the intangible copyright license and the 
portion attributable to the licensee's right to temporary 
possession of the licensor's artwork (or master tape) - 
and it encourages them to place a low value on the right 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

to temporary possession. This possibility was 
anticipated by the California legislature, and legislative 
history (discussed in the Preston decision) shows that 
the legislature was urged to amend the then-pending 
bill to prevent what the Board contended would be 
over-allocations to non-taxable copyright rights. The 
legislature did not amend the bill, however - thus 
supporting the argument that any plausible allocation 
will be sufficient for sales tax purposes. 
 Preston was represented by Nicholas Blonder, 
Mill Valley. The Board of Equalization was 
represented by Bill Lockyer, Attorney General, and 
Paul D. Gifford, Assistant Attorney General. And the 
Graphic Artists Guild, as amicus curiae on behalf of 
Preston, was represented by Daniel E. Abraham, and by 
John E. Mueller and Eric J. Miethke, Nielsen 
Merksamer Parrinello Mueller & Naylor, Mill Valley. 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

Preston v. State Board of Equalization, 105 Cal.Rptr.2d 
407, 2001 Cal.LEXIS 1813 (Cal. 2001) [ELR 23:3:12] 
 
 
LeAnn Rimes' lawsuit to disaffirm contract she 
signed with Curb Records when she was a minor 
must be heard in Tennessee rather than Texas, 
federal court in Texas rules, because contract 
contains Tennessee choice of law and forum clause 
and was signed with approval of Tennessee court 
 
 When LeAnn Rimes was just 12 years old, she 
signed a contract with Curb Records that she would 
now like to disaffirm. As a general rule, Texas law 
would give her an absolute right to do just that, simply 
on the grounds that she was a minor when she signed 
the contract. So it's not surprising that when Rimes 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

sought a judicial declaration of her right to disaffirm, 
she did so in a court in Texas. 
 Curb, however, knew full well that Rimes was 
only 12 when it signed her. Curb therefore did two 
things that so far have blocked Rimes' efforts to 
disaffirm. First, Curb included a Tennessee choice of 
law and forum clause in Rimes' contract. Second, Curb 
obtained a Tennessee state court order that "removed 
her disability as a minor" for the purpose of her signing 
the contract. 
 Thus, when Rimes filed suit in Texas seeking a 
judicial declaration of her right to disaffirm the 
contract, Curb responded with a motion to transfer the 
case the Tennessee. Rimes argued that because she was 
a minor when she signed the contract, even its choice of 
law and forum clause were void. But federal District 
Judge Jerry Buchmeyer has disagreed. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

 Judge Buchmeyer has granted Curb's motion to 
transfer the case to Tennessee, for reasons he explains 
in an opinion written as lyrics to two Rimes recordings, 
with footnotes of legal substance, credit for all of which 
the judge gives to his law clerk Elizabeth Falk. 
 The judge concluded that the order of the 
Tennessee state court removing Rimes' disability as a 
minor is entitled to "full faith and credit" for the 
purpose of Curb's motion to transfer the case. And, 
under federal standards for enforcing choice of venue 
clauses, the Tennessee venue clause in Rime's contract 
had to be enforced. 
 In the lyric portion of his decision, the judge (or 
perhaps his law clerk, whom the judge describes as a 
"devoted LeAnn Rimes fan") acknowledged that he (or 
she) "Would love to meet LeAnn Rimes," but added, 
"It's going to have to be another time." 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

 Rimes was represented by George Thomas 
Rhodus, Looper Reed Mark & McGraw, Dallas. Curb 
Records was represented by Monroe David Bryant, Jr., 
Hughes & Luce, Dallas. 
 
Rimes v. Curb Records, Inc., 129 F.Supp.2d 984, 2001 
U.S.Dist.LEXIS 4052 (N.D.Tex. 2001) [ELR 23:3:13] 
 
 
Boxer Graciano Rocchigiani is declared WBC 
Lightheavyweight Champion . . . by federal court 
order 
 
 Some championships are tougher to win than 
others. To win the Light Heavyweight Championship 
of the World Boxing Council, German boxer Graciano 
Rocchigiani had to defeat Michael Nunn in a fight in 
Berlin, which Rocchigiani did; and then Rocchigiani 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

had to defeat the WBC itself in a federal court lawsuit 
in New York City, which Rocchigiani also has done. 
As a result, Rocchigiani has been declared the Light 
Heavyweight Champion of the WBC by order of Judge 
Richard Owen. 
 Though declaring champions seems an odd thing 
for a federal judge to do, the case in which Judge Owen 
did so was a very simple breach of contract suit. 
 In 1997, boxer Roy Jones, Jr., was the WBC's 
Lightheavyweight Champion. He was supposed to 
defend his title, by November 1997, in a fight against 
challenger Michael Nunn. For some reason, Jones 
notified the WBC that he wouldn't fight Nunn. So the 
WBC scheduled a fight between Nunn and 
Rocchigiani. 
 The written contract for the Nunn-Rocchigiani 
fight stated that it was for the "WBC World 
Championship," and that is how the fight was promoted 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

to the public. Moreover, when Rocchigiani defeated 
Nunn, a WBC official announced Rocchigiani to the 
viewing public as "world champion" and presented him 
with the Title belt. Indeed, for three months thereafter, 
WBC listed Rocchigiani as "champion" in its official 
rankings. 
 As the new champion, Rocchigiani had the right 
to defend his title against the former champion, Jones. 
However, apparently in anticipation of that fight, the 
WBC declared Rocchigiani "Interim" champion and it 
designated Jones as "Champion in Recess." Then, to 
add injury to insult, the WBC set terms for the 
Rocchigiani-Jones fight that included a purse split 
"substantially less favorable" than Rocchigiani would 
have been entitled to under WBC rules if he were the 
undisputed "Champion." 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

 In the lawsuit that Rocchigiani thereafter filed, 
the boxer alleged that the WBC's actions caused him 
$1.225 million in damages. 
 The extent of Rocchigiani's damages has not 
been determined yet. But in response to Rocchigiani's 
motion for summary judgment, Judge Owen has ruled 
that the WBC did breach its contract. "The language in 
the written agreement admits of only one possible 
interpretation: the Rocchigiani-Nunn bout was for the 
WBC Light Heavyweight Championship. The word 
'interim' is nowhere to be found within the four corners 
of the document. . . . The contract . . . cannot 
reasonably be mistaken [as one for the] WBC Interim 
World Championship. . . ." 
 Judge Owen therefore granted Rocchigiani's 
motion for summary judgment with respect to WBC's 
liability, and the question of remedies will be 
considered next. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

 Rocchigiani was represented by Carol A. 
Dunning, Ross & Hardies, New York City. The WBC 
was represented by Gabriel I. Penagaricano, World 
Boxing Council, San Juan, Puerto Rico. 
 
Rocchigiani v. World Boxing Council, 131 F.Supp.2d 
527, 2001 U.S.Dist.LEXIS 1502 (S.D.N.Y. 2001) [ELR 
23:3:14] 
 
 
Boxing promoter Don King will have to defend 
himself against RICO claims made by Cedric 
Kushner Promotions, Supreme Court rules, because 
for RICO purposes, King is distinct from his own 
company Don King Productions 
 
 Boxing promoter Don King will have to defend 
himself, after all, against RICO allegations filed against 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

him in federal court in New York City by competing 
promoter Cedric Kushner Promotions. 
 For a while, it looked as though Kushner's RICO 
claims would never make it to trial. This was so 
because the Second Circuit Court of Appeals held that 
Don King was not distinct from his own company, Don 
King Productions, and thus, the RICO Act's ban on a 
"person" engaging in racketeering activities with an 
"enterprise" simply was not violated, when King did 
things as an officer of Don King Productions, as 
Kushner had alleged (ELR 22:9:12). 
 Other Circuits, however, have held that RICO 
can be violated by activities engaged in by officers of 
the corporations that employ them. The Supreme Court 
therefore agreed to hear Kushner's case, in order to 
resolve the conflict between the Second Circuit and the 
others. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

 In an opinion by Justice Stephen Breyer, the 
Supreme Court has sided with Kushner. Justice Breyer 
ruled that Don King the "person" was distinct from Don 
King Productions "the enterprise," even when King 
acted within the scope of his authority in conducting his 
company's affairs. The RICO statute "requires no more 
than the formal legal distinction between 'person' and 
'enterprise' (namely, incorporation) that is present 
here," the Justice explained. 
The Supreme Court thus has remanded the case for 
further proceedings, where it will be up to Kushner to 
prove its RICO allegations against King and his 
company. 
 Cedric Kushner Promotions was represented by 
Richard A. Edlin, Solovay Edlin & Eiseman, New York 
City. King was represented by Peter E. Fleming, Jr., 
Curtis Mallet-Prevost, Colt & Mosle, New York City. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

And the United States, as amicus curiae supporting 
Kushner, was represented by Austin C. Schlick. 
 
Cedric Kushner Promotions, Ltd. v. King, 121 S.Ct. 
2087, 2001 U.S.LEXIS 4311 (2001) [ELR 23:3:14] 
 
 
First Amendment protects radio commentator's 
right to broadcast tape of illegally intercepted cell 
phone conversation about matter of public concern, 
Supreme Court decides 
 
 Federal law has prohibited the disclosure of 
illegally intercepted communications since 1934. But it 
has taken until now for the Supreme Court to consider 
whether such laws validly bar the media (and others) 
from disclosing the contents of such communications, 
when they involve a matter of public concern. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

 The issue was finally presented to the Supreme 
Court in a case that arose when radio commentator Fred 
Williams broadcast a tape recording of an illegally 
intercepted cell phone conversation between officials of 
a teachers' union. The conversation occurred during the 
union's contentious collective-bargaining negotiations 
with a Pennsylvania school board; and Williams 
broadcast the tape in connection with news reports 
about a settlement. 

Fred Williams - the on-air name used by 
Frederick Vopper - was given the tape by Jack Yocum, 
the head of a local taxpayers' organization who found it 
in his mailbox. Neither Williams nor Yocum personally 
intercepted the cell phone conversation; but they knew, 
or should have, that whoever intercepted it did so 
illegally, in violation of federal and state wiretap 
statutes. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

 The broadcast resulted in a lawsuit by the two 
union officials against Williams and Yocum. The case 
didn't get far, however, because the Third Circuit Court 
of Appeals ordered it dismissed in response to 
Williams' and Yocum's motion for summary judgment. 
The broadcast clearly violated the wiretap statutes' 
prohibition on disclosing the contents of the illegally 
intercepted cell phone conversation. But the Third 
Circuit held that the application of those statutes to 
Williams' broadcast violated the First Amendment. 
 The Supreme Court agreed to hear the case, and 
has affirmed its dismissal. In an opinion by Justice John 
Paul Stevens, the Supreme Court has held that the 
union officials' conversation involved a matter of 
public concern, and thus their privacy interests had to 
"give way" when balanced against the First 
Amendment interest in publishing matters of public 
importance. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

 The union officials (and the United States 
government, which intervened on their behalf) were 
represented by Jeremiah A. Collins and Seth P. 
Waxman, Washington, D.C. Williams was represented 
by Lee Levine, Washington, D.C. And Yocum was 
represented by Thomas C. Goldstein, Washington, D.C. 
 
Bartnicki v. Vopper, 121 S.Ct. 1753, 2001 U.S.LEXIS 
3815 (2001) [ELR 23:3:15] 
 
 
Radio station's unlicensed broadcast of comedy 
recordings did not infringe comedian's copyrights in 
those recordings, federal District Court rules 
 
 Comedian Guillermo Alvarez Guedes has lost his 
lawsuit against a Puerto Rican radio station that 
broadcast his recordings without a license to do so. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

Federal District Judge Jaime Pieras has dismissed all 
three claims alleged by Alvarez Guedes - for copyright 
infringement, right of publicity violations, and unjust 
enrichment. The judge did so in response to a motion 
for summary judgment filed by the station and by 
Hector Luis Marcano Martinez, the on-air personality 
who produced the broadcast and who selected Alvarez 
Guedes' recordings because Marcano considered 
Alvarez Guedes to be "one of the best humorists in the 
Hispanic world." 
 Judge Pieras dismissed Alvarez Guedes' 
copyright claim, because the station's broadcasts were 
made directly from his recordings. No tapes or other 
copies were made, and the judge noted that the 
Copyright Act does not give the owner of sound 
recording copyrights an exclusive right to publicly 
perform them. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

Alvarez Guedes argued that the Copyright Act does 
give sound recording copyright owners the exclusive 
right to "distribute" their recordings, and he argued that 
the station's broadcasts amounted to an unauthorized 
"distribution" of his recordings. But the judge held that 
"merely transmitting a sound recording to the public on 
the airwaves does not constitute a 'distribution'. . . ." 
 The judge also rejected Alvarez Guedes' right of 
publicity claim, on two grounds. First, the judge held 
that Puerto Rican law has not yet recognized a right of 
publicity. Second, the station's broadcasts did not 
infringe the comedian's rights under the Lanham Act, 
because he failed to present evidence showing that the 
station attempted to deceive listeners about the source 
of the recordings it broadcast, nor did he show that the 
public was confused about the comedian's sponsorship 
of the broadcasts. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

 Finally, Judge Pieras dismissed Alvarez Guedes' 
unjust enrichment claim - a claim asserted under Puerto 
Rican law - on the grounds that it was preempted by 
federal copyright law. 
 Editor's note: The opinion in this case correctly 
states the legal principle that there is no public 
performance right in sound recordings, and the 
principle that broadcasts do not violate the distribution 
right. However, it appears that the judge - or perhaps 
Alvarez Guedes himself - misunderstood the true nature 
of the comedian's copyright infringement claim. The 
opinion notes that when Alvarez Guedes registered his 
copyrights, he registered and obtained certificates for 
his works under the Copyright Office's "TX" 
classification (not its "SR" classification). Though he 
may have deposited sound recordings, the "TX" 
certificates he was issued indicate that he actually 
registered his copyrights in his comedy routines 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

themselves - not in his sound recordings of those 
routines. The opinion also indicates that it was 
uncontested that "Some of the jokes and stories recited 
by Alvarez Guedes in his . . . recordings are of his own 
creation; others are jokes and stories he has heard and 
adapted for his performances." The comedian therefore 
clearly has valid copyrights in the jokes and stories that 
were "his own creation," and he may well have valid 
copyrights in those that he "adapted" as well. While the 
station has ASCAP, BMI and SESAC licenses for the 
musical compositions it broadcasts, those licenses do 
not cover Alvarez Guedes' jokes and stories. It 
therefore appears that the station's broadcasts may well 
have infringed the comedian's copyrights - not in his 
sound recordings, but in the underlying jokes and 
stories, whose copyrights the comedian appears to have 
registered. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

 Alvarez Guedes was represented by Jorge A. 
Pierluisi, Jr., and Santiago Cordero-Osorio. The station 
and Marcano Martinez were represented by Jose A. 
Pagan Nieves, Dario Rivera Carrasquillo, and Roberto 
Sueiro Del Valle. 
 
Alvarez Guedes v. Marcano Martinez, 131 F.Supp.2d 
272, 2001 U.S.Dist.LEXIS 1697 (D.P.R. 2001) [ELR 
23:3:15] 
 
 
City violated artists' First Amendment rights by 
excluding their "controversial" artworks from city 
hall gallery, federal appeals court rules 
 
 In a case described as a "study in the politics and 
law of public art," a federal appeals court has held that 
the City of Pasco, Washington, violated the First 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

Amendment rights of artists Janette Hopper and Sharon 
Rupp. The city did so, the court explained, by inviting 
the artists to display their works in a gallery in the 
Pasco City Hall, and then excluding their artworks from 
the gallery because they were "controversial." 
 Hopper's artwork was a series of prints that 
depicted a naked couple (in silhouette and outline form) 
in a variety of landscapes and scenes from post-World 
War II Germany; none depict explicitly sexual activity, 
but in two the couple is kissing and in several they are 
embracing. Rupp's artwork was a sculpture that depicts 
a large, nude, headless woman whose naked backside 
faces the viewer.  
 Hopper and Rupp responded to Pasco's decision 
to exclude their works from the gallery by suing the 
city. At first, they were not successful. Federal District 
Judge Fred Van Sickle granted the city's motion for 
summary judgment on the grounds that Pasco's city hall 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

is not a public forum and the city's decision to exclude 
the artworks was reasonable. 
 On appeal, however, the artists have done better. 
In an opinion by Judge Margaret McKeown, the Ninth 
Circuit Court of Appeals has held that the city hall 
gallery is a designated public forum, from which 
Hopper and Rupp's work had been excluded without a 
compelling governmental interest. 
 In so ruling, Judge McKeown acknowledged that 
the "result is, in certain ways, an unfortunate one" 
because "city administrators set out to display art, not 
to censor it," and because Pasco's administrators 
"walked a fine line as they tried to please the City 
Council, city workers, the local arts community, and 
the public at large, all of whom likely had different 
views as to what constituted art 'appropriate' for City 
Hall." Nonetheless, Judge McKeown explained that 
Pasco "could have avoided this problem by establishing 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

and enforcing a clearly articulated policy that could 
pass First Amendment muster" - something it had not 
done. And "the fact that the city was well intentioned 
and acted in good faith does not excuse its violation of 
the artists' First Amendment rights." 
 Hopper and Rupp were represented by Paul J. 
Lawrence, Preston Gates & Ellis, Seattle. Pasco was 
represented by John G. Schulz and George Fearing, 
Leavy Schulz Davis & Fearing, Kennewick. 
 
Hopper v. City of Pasco, 241 F.3d 1067, 2001 
U.S.App.LEXIS 2232 (9th Cir. 2001) [ELR 23:3:16] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

Newsweek and reporter Michael Isikoff win 
dismissal of lawsuit by Julie Hiatt Steele seeking 
damages for article about President Clinton that 
identified Steele as a source in alleged violation of 
Isikoff's agreement that his interviews with Steele 
would be confidential and "off the record" 
 
 Julie Hiatt Steele played a small role in the 
scandal surrounding the impeachment of President 
Clinton. She was identified as a source by reporter 
Michael Isikoff in articles he wrote for Newsweek 
about the President's alleged encounter with a White 
House volunteer named Kathleen Willey who was then 
Steele's "long-time friend." Readers who followed the 
scandal closely may recall that Willey told Isikoff the 
President had "groped" her; and Willey then asked 
Steele to lie to Isikoff by confirming that Willey had 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

told Steele about the incident the day it occurred, when 
in fact Willey had not. 
 Steele was at first reluctant to do this favor for 
her friend Willey. However, Steele agreed to do so, 
because Isikoff assured her that their conversations 
would be "off the record" and confidential. 
 In her first conversation with Isikoff, Steele told 
the lie her friend Willey wanted her to. But in a second 
conversation with Isikoff, Steele recanted. Isikoff then 
wrote an article in which he reported what Steele had 
said on both occasions. 
 Steele responded by filing a lawsuit in federal 
court in Washington, D.C., against Isikoff and 
Newsweek.  Steele's complaint alleged that the article 
had thrust her into the public spotlight against her will, 
and had caused her damage. Isikoff and Newsweek 
countered with a motion to dismiss, arguing that 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

Steele's claims were barred by the First Amendment 
and failed to state valid claims under state law. 
 Judge Colleen Kollar-Kotelly has granted the 
motion and has dismissed the case, though she declined 
to do so on First Amendment grounds. 
 If all of Steele's damages were alleged to have 
been caused by injury to her reputation, then the judge 
agreed that Steele's claims would be barred by the First 
Amendment. However, Steele's complaint could be 
read to allege that some of her damages were separate 
from harm to her reputation; and those damages, the 
judge held, would not be barred by the First 
Amendment as a result of the Supreme Court's decision 
in Cohen v. Cowles Media (ELR 13:3:11). 
 However, Judge Kollar-Kotelly did agree with 
Isikoff and Newsweek that Steele's complaint failed to 
allege valid claims under state law. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

 The judge rejected Steele's breach of contract 
claim, because "journalistic ethics effectively bar 
reporters and sources from entering traditional 
contracts relating to the provision of information or the 
publication of stories. . . . Accordingly, because a 
reporter's promise of confidentiality is a moral 
obligation, not a contractual requirement, and because a 
moral obligation does not give rise to express or 
implied contractual duties, there is no contractual 
relationship between Steele and Isikoff." 
 Moreover, the judge added, even a contract did 
exist between Steele and Isikoff, Steele breached it first 
by providing "deceptive information" during her first 
interview with Isikoff, and thus "Isikoff was relieved of 
his duty to live up to his side of the bargain." 
 The judge also dismissed Steele's fraud claim, 
because any harm she suffered from Newsweek's 
publication of Isikoff's article were the result of her 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

"fabrication" and "subsequent retraction." Thus she, 
rather than they, was the proximate cause of that harm. 
 Steele's infliction of emotional distress claim was 
dismissed, because the facts she alleged did not support 
the conclusion that Isikoff's actions were "extreme and 
outrageous." 
 And the judge dismissed Steele's breach of 
fiduciary duty and confidence claims, because there is 
no fiduciary or confidential relationship between 
reporters and their sources, and because her 
relationship with Isikoff was "too fleeting and too 
superficial to give rise to a fiduciary duty." 
 Steele was represented by John Purcell Coale, 
Coale Cooley Lietz McInerny & Broadus, Washington, 
D.C. Isikoff and Newsweek were represented by Roger 
Campbell Spaeder, Zuckerman Spaeder Goldstein 
Taylor & Kolker, Washington, D.C. 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

Steele v. Isikoff, 130 F.Supp.2d 23, 2000 
U.S.Dist.LEXIS 20501 (D.D.C. 2000) [ELR 23:3:17] 
 
 
Dismissal of attorney's libel lawsuit against 
publisher of "Den of Thieves" is affirmed by New 
York Appellate Division, because attorney failed to 
show that offending statement was published with 
actual malice 
 
 After first establishing that a passage in the book 
Den of Thieves could be understood by readers to say 
defamatory things about him (ELR 15:6:24, 16:3:21, 
16:12:9), attorney Michael Armstrong has lost his libel 
lawsuit against the book's publisher, Simon & Schuster, 
its author James B. Stewart, and its researcher/reporter 
Laurie P. Cohen. Armstrong lost because he failed to 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

show that the offending passage was published with 
actual malice. 
 New York Supreme Court Judge Barry Cozier so 
ruled, in response to the publisher's motion for 
summary judgment. 
 Den of Thieves is an account of "the demise and 
criminal prosecution of the investment banking firm of 
Drexel Burnham Lambert, Inc., and Michael Milken." 
The offending passage described an affidavit prepared 
by Armstrong, who was the attorney for Lowell 
Milken, in a manner that suggested that the affidavit 
was false. 
 The New York Appellate Division has now 
affirmed the dismissal of the case. In a brief decision, 
the Appellate Division has held that since Armstrong 
"failed to raise any triable issue as to whether the 
allegedly libelous passage was, in fact, published with 
actual malice, defendants' motion for summary 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

judgment dismissing the complaint was properly 
granted." 
 Armstrong was represented by David Simon. 
Simon & Schuster and its co-defendants were 
represented by Robert F. Cusumano. 
 
Armstrong v. Simon & Schuster, Inc., 721 N.Y.S.2d 
340, 2001 N.Y.App.Div.LEXIS 1898 (App.Div. 2001) 
[ELR 23:3:17] 
 
 
Wrestler Nicole Bass's lawsuit alleging sex 
discrimination claims against World Wrestling 
Federation survives WWF motion to dismiss 
 
 The World Wrestling Federation will have to 
defend itself against sex discrimination and related 
claims made by wrestler Nicole Bass in a federal 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

lawsuit she has filed in the Eastern District of New 
York. In response to a WWF motion to dismiss Bass's 
lawsuit for failure to state a claim, Judge Nicholas 
Garaufis has tossed out three claims made by Bass. But 
the judge has denied the WWF's motion with respect to 
four other claims asserted by the former Ms. Olympia 
contender. 
 Judge Garaufis dismissed Bass's Equal Pay Act 
and negligence claims against the WWF, and her 
battery claim against WWF employee Steven 
Lombardi. Her Equal Pay Act claim failed because she 
didn't identify any male wrestler who the WWF paid 
more than she or other women wrestlers were paid. Her 
negligence claim was dismissed because it was 
preempted by New York's Worker's Compensation 
Law. And her battery claim against Lombardi was 
tossed because it was barred by the statute of 
limitations. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

 On the other hand, Judge Garaufis ruled that 
Bass's complaint does allege adequate facts to state 
claims for sexual harassment and retaliation under Title 
VII, and for sex discrimination under New York's State 
Executive Law and City Administrative Code. 
 Bass was represented by A. Kathleen Tomlinson, 
Farrell Fritz, Uniondale. The WWF was represented by 
Ivy L. Jacobson and Jerry S. McDevitt, Kirkpatrick & 
Lockhart, New York City and Pittsburgh. And 
Lombardi was represented by Laura A. Brevetti, New 
York City. 
 
Bass v. World Wrestling Federation Entertainment, 
Inc., 129 F.Supp.2d 491, 2001 U.S.Dist.LEXIS 4678 
(E.D.N.Y. 2001) [ELR 23:3:18] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

Massachusetts regulations concerning outdoor 
advertising of tobacco products violate First 
Amendment, Supreme Court holds 
 
 Regulations issued by the Attorney General of 
Massachusetts that prohibit outdoor advertising for 
certain tobacco products near schools or playgrounds 
violate the First Amendment, the United States 
Supreme Court has held. The Court has so ruled in a 
long a badly fractured decision that includes four 
concurring and dissenting opinions, in addition to the 
"opinion of the Court." 
 Lorillard and other tobacco companies filed the 
case, because the offending regulations directly 
affected their advertising activities.  The outdoor 
advertising issue is the one that is of interest to the 
entertainment industry, because it too makes significant 
use of outdoor advertising. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

 The tobacco companies' suit challenged other 
regulations too, in addition to those affecting outdoor 
advertising. Those issues are of little or no concern to 
the entertainment industry. Among them was the 
question of whether the Attorney General's outdoor 
advertising regulations were preempted by the Federal 
Cigarette Labeling and Advertising Act, whether indoor 
and point-of-sale advertising regulations were 
preempted or violate the First Amendment, and 
whether regulations that required retailers to put 
tobacco products behind counters so that customers 
would have to request them from salespeople violated 
the First Amendment. The Court held that the outdoor 
and indoor and point-of-sale regulations were 
preempted, and the indoor and point-of-sale regulations 
do violate the First Amendment, but the behind-the-
counter regulations do not violate the First 
Amendment. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

 The tobacco companies were represented by 
Jeffrey S. Sutton, Columbus. The Massachusetts 
Attorney General was represented by William W. 
Porter, Boston. And the United States as amicus curiae 
in support of the Attorney General was represented by 
Barbara D. Underwood, Brooklyn. 
 
Lorillard Tobacco Co. v. Reilly, 121 S.Ct. 2404, 2001 
U.S.LEXIS 4911 (2001) [ELR 23:3:18] 
 
 
Court dismisses another, but still not all, claims 
made against NCAA and others by learning 
disabled student who was ineligible to participate in 
intercollegiate football during freshman year 
 
 The NCAA has won the dismissal of yet another 
claim made by learning-disabled student Michael 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

Bowers in his lawsuit against the Association, Temple 
University and others. Federal District Judge Stephen 
Orlofsky has dismissed Bowers' claims for injunctive 
relief against the NCAA, though other claims asserted 
by Bowers still remain in the case. 

Bowers wanted to play football for Temple 
University. However, because of his learning disability, 
he did not complete the high school "core curriculum" 
required by NCAA rules to be eligible for an athletic 
scholarship or to play during his freshman year. 
 Bowers responded by suing the NCAA, Temple 
and others for violating the Americans with Disabilities 
Act, the Rehabilitation Act and the New Jersey Law 
Against Discrimination. Judge Orlofsky's latest ruling - 
dismissing Bowers' claims for injunctive relief - is the 
fourth written decision in the case already, and it hasn't 
even gone to trial. In three earlier rulings, the judge 
denied Bowers' motion for a preliminary injunction 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

(ELR 20:1:16); dismissed some, but not all, of Bowers' 
claims, in response to a defense motion for summary 
judgment (ELR 20:8:17); and then dismissed a few 
more - but still not all - of Bowers' claims in response 
to a further motion for summary judgment (ELR 
22:10:23). 
 Bowers' claim for injunctive relief was among 
the claims the judge refused to dismiss in his third 
published ruling.  Under NCAA rules as they once 
existed, students who were ineligible to play during 
their freshman years had no more than three years of 
eligibility - rather than the usual four - during which 
they could play. Judge Bowers' originally concluded 
that this gave Bowers standing to seek injunctive relief 
for a fourth year of eligibility. 
 However, in a motion for reconsideration, the 
NCAA pointed out that its rules have since been 
changed. Now, NCAA rules give those disqualified for 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

freshman competition the chance to regain a fourth year 
of eligibility. The judge agreed that the new rule has 
this effect, and that he overlooked the new rule in his 
earlier decision. Since NCAA rules now would permit 
Bowers to seek a fourth year of eligibility, Bowers no 
longer suffers damage from the old rule, and thus he 
lacks standing to seek injunctive relief, Judge Orlofsky 
has concluded. 
 Bowers was represented by Barbara E. Ransom, 
Public Interest Law Center of Philadelphia. The NCAA 
was represented by Charles J. Vinicombe, Princeton. 
 
Bowers v. National Collegiate Athletic Association, 130 
F.Supp.2d 610, 2001 U.S.Dist.LEXIS 1071 (D.N.J. 
2001) [ELR 23:3:19] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

Barnes Foundation must pay attorneys' fees of some 
individual defendants in Foundation's unsuccessful 
civil rights suit over application of city regulations 
to Barnes Gallery, federal appellate court rules 
 
 In the aftermath of an unsuccessful civil rights 
lawsuit the Barnes Foundation filed against the 
Township of Lower Merion, the Foundation now finds 
itself liable for the attorneys' fees incurred by several 
individuals the Foundation sued along with the 
Township. 
 The Foundation owns an art collection that it has 
displayed for decades in a building in Lower Merion. 
Several years ago, the Township began applying its 
zoning, parking, police and fire code regulations to the 
gallery in a way that the Foundation alleged was 
discriminatory. The Foundation made these allegations 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

in a federal lawsuit against the Township and against 
several of the gallery's neighbors. 
 Federal District Judge Anita Brody eventually 
dismissed the Foundation's case, in response to a 
defense motion for summary judgment (ELR 20:3:12). 
But Judge Brody denied a request for attorneys' fees 
made by a half-dozen of the gallery's neighbors. 
 The neighbors appealed, and in an opinion by 
Judge Morton Greenberg, the Third Circuit Court of 
Appeals has ruled that five of the neighbors are entitled 
to recover their attorneys' fees and a sixth neighbor 
may be as well. Judge Greenberg ruled that although 
the Foundation's lawsuit was not frivolous, its claims 
against five of its neighbors had no factual support and 
thus justified an award of attorneys' fees to them. 
Though there was some factual support for the 
Foundation's suit against the sixth neighbor, the judge 
ruled that if the Foundation's suit against him was 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

brought in bad faith, attorneys' fees also could be 
awarded to him. 
 The appellate court therefore remanded the case 
to the District Court for it to determine how much in 
attorneys' fees the five neighbors should be awarded, 
and whether the Foundation's suit against the sixth 
neighbor was brought in bad faith. 
 The Barnes Foundation was represented by 
Sheryl L. Auerbach and Maura E. Fay, Dilworth 
Paxson Kalish & Kaufman, Philadelphia. The gallery's 
neighbors were represented by David H. Weinstein and 
Kellie A. Allen, Weinstein Kitchenoff Scarlato & 
Goldman, Philadelphia. 
 
Barnes Foundation v. Township of Lower Merion, 242 
F.3d 151, 2001 U.S.App.LEXIS 3347 (3rd Cir. 2001) 
[ELR 23:3:19] 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

DEPARTMENTS 
 
Letters to the Editor: 
 
New WGA agreement 
 
 I wanted to draw your attention to some 
inaccuracies that appeared in the "In the News" section 
of your June issue, under the heading, "Writers Guild 
of America ratifies Minimum Basic Agreement with 
Alliance of Motion Picture and Television Producers 
and television networks." [ELR 23:1:4] 
 The penultimate paragraph of this section reads, 
". . . writers will have the right to be present at cast 
readings and will have the right to visit the sets of 
motion pictures they have written. Also, directors will 
meet with writers to discuss creative issues shortly after 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

directors are hired and before any decision is made to 
hire a new writer." 

The actual language of the agreement struck 
between the WGA and AMPTP is quite different. The 
agreement does not confer any new "rights" on writers. 
Instead, the WGA agreement establishes non-
contractual, non-binding guidelines. These guidelines 
are not mandates, are not contractually enforceable and 
are not subject to arbitration; they are intended solely to 
serve as "preferred practices" for writer-director 
relationships. 
 Under the new, non-binding, preferred practices 
code for feature films: 
 * A director assigned to a film based upon an 
existing screenplay should meet with the currently 
employed writer before deciding to hire a new writer; 
 * It is preferred that the writer be invited to the 
first cast meeting. However, it is understood that this 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

reading is a delicate moment for both the director and 
the actors, and the director must be able to exercise 
discretion whether to invite a writer; 
 * It is preferred that the Company, in response to 
a request from the writer, arrange for the writer to visit 
the set at an appropriate time. However, it is understood 
that because of the nature of the material being shot, 
confidentiality considerations, personal dynamics of the 
case or other key personnel, or variety of other reasons, 
writer visits may not be appropriate. Therefore, the 
director retains the discretion to approve any such visit. 
 The DGA wholly support these preferred 
practices, and hopes that along with the preferred 
practices agreed upon for television they will lead to 
greater respect for the incredibly difficult jobs done - 
often brilliantly - by both writers and directors. 
 
Sincerely, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

Andrew Levy 
Special Assignments Executive 
Directors Guild of America 
Los Angeles, CA 
 
"Running Scared" defamation case lawyer 
 
 As always, I enjoy continued reading of the 
Entertainment Law Reporter, particularly your editorial 
notes. There is however one oversight I should like to 
bring to your attention, which appears on Page 15 of 
Vol. 23, No. 2, July 2001 [ELR 23:2:14]. My partner, 
David Blasband (then of the firm Deutsch Klagsbrun & 
Blasband which, as of April 1, 2001 merged with 
McLaughlin & Stern, LLP) was the attorney for Lyle 
Stuart. Naturally local counsel had been designated but 
it was David who did all the work, prepared the briefs 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

and argued the case before the [Nevada] Supreme 
Court. . . . 
 
Very truly yours, 
Alvin Deutsch 
McLaughlin & Stern 
New York, N.Y. 
[ELR 23:3:20] 
 
 
In the Law Reviews: 
 
Loyola of Los Angeles Entertainment Law Review has 
published Volume 21, Number 1 with the following 
articles: 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

Copyright Preemption: Is this the End of Desny v. 
Wilder? by Glen L. Kulik, 21 Loyola of Los Angeles 
Entertainment Law Review 1 (2000) 
 
UMG Recordings, Inc. v. MP3.com, Inc.: Signaling the 
Need for a Deeper Analysis of Copyright Infringement 
of Digital Recordings by Sara Steetle, 21 Loyola of Los 
Angeles Entertainment Law Review 31 (2000) 
 
Tasini v. New York Times: Ownership of Electronic 
Copyrights Rightfully Returned to Authors by Yuri 
Hur, 21 Loyola of Los Angeles Entertainment Law 
Review 65 (2000) 
 
Going Once, Going Twice, Sold! Are Sales of 
Copyrighted Items Exposing Internet Auction Sites to 
Liability? by Kelley E. Moohr, 21 Loyola of Los 
Angeles Entertainment Law Review 97 (2000) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

 
Internet Business Model Patents: An Obvious Incentive 
to Reform the United States Patent and Trademark 
Office by Nicole-Marie Slayton, 21 Loyola of Los 
Angeles Entertainment Law Review 123 (2000) 
 
The Entertainment and Sports Lawyer, published by the 
American Bar Association Forum on the Entertainment 
and Sports Industries, 750 North Lake Shore Drive, 
Chicago, IL 60611-4497, has published Volume 19, 
Number 1 with the following articles: 
 
Napster Through the Scope of Property and Personhood 
by Zachary M. Garsek, 19 Entertainment and Sorts 
Lawyer 1 (2001) (for address, see above) 
 
Navigating Difficult Waters: Immigration Laws as 
Applied to Foreign Artists, Entertainers and Athletes by 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

Laura J. Danielson, 19 Entertainment and Sports 
Lawyer 3 (2001) (for address, see above) 
 
Slam Dunk: Negotiating Coaching Contracts for 
Women's College Basketball Programs by Robert W. 
Ferguson, 19 Entertainment and Sports Lawyer 8 
(2001) (for address, see above) 
 
Reprinting Vintage Trading Cards: It's Better Than 
Counterfeiting Currency by Phillip W. Gillet, Jr., 19 
Entertainment and Sports Lawyer 10 (2001) (for 
address, see above) 
 
Book Review: Entertainment Law by Robert Fremlin, 
Cumulative Supplement, Updated by Michael Landau, 
reviewed by Richard J. Greenstone, 19 Entertainment 
Law Review 22 (2001) (for address, see above) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 23, NUMBER 3, AUGUST 2001 

Book Review: Leveling the Playing Field: How the 
Law Can Make Sports Better for the Fans by Paul C. 
Weiler reviewed by Ryan M. Rodenberg, 19 
Entertainment and Sports Lawyer 23 (2001) (for 
address, see above) 
 
Copyright's First Amendment by Lawrence Lessig, 48 
UCLA Law Review 1057 (2001) 
 
Ex-Parte Seizure of Intellectual Property Goods by 
William P. Glenn, Jr., 9 Texas Intellectual Property 
Law Journal 307 (2001) 
[ELR 23:3:20] 
 


