
ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

INTERNATIONAL DEVELOPMENTS 
 
French court orders Yahoo to block access by 
French users to sites that auction Nazi merchandise; 
Yahoo responds by filing suit in U.S. federal court 
seeking declaration that French judgment is not 
enforceable 
 
 In a case that dramatically tests the jurisdiction 
of the courts in one country over the operations of 
online service providers in another, a County Court in 
Paris, France, has order Yahoo! Inc. to block access by 
French users to any websites that auction Nazi 
merchandise, apologize for Nazism or contest the 
reality of Nazi crimes. Despite Yahoo's assertion that it 
is technologically impossible, or would be prohibitively 
expensive, to comply with the order, the Paris court has 
decreed that unless Yahoo complies by late February, it 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

will be subject to fines of 100,000 Francs (about 
$14,000) per day. 
 Yahoo responded by filing a lawsuit of its own in 
United States District Court in San Jose, California. 
Yahoo's suit seeks a judicial declaration that the French 
judgment is not enforceable. 
 The Paris lawsuit was filed by two French 
associations, the League Against Racism & 
Antisemitism and the French Union of Jewish Students. 
Their case is based on a provision of French penal law 
that makes the mere display of Nazi merchandise a 
crime in that country. 
 Yahoo! Inc. is a California corporation whose 
only asset in France is its French subsidiary, Yahoo 
France, which operates a server in that country. Though 
Yahoo France also was named as a defendant in the 
case, it does not violate the French penal code, because 
it does not display links to Nazi websites. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

 Thus, what makes this case so significant is that 
the Paris court issued an order that requires Yahoo to 
block access by users in France to Yahoo servers 
located entirely in the United States, if those French 
users attempt to locate Nazi sites through Yahoo.com 
(in the U.S.) rather than Yahoo.fr (in France). 
 Yahoo argued that the Paris court was 
"territorially incompetent" to issue such an order. It was 
an argument Presiding Judge Jean-Jaques Gomez 
rejected summarily, without any of the discussion or 
analysis that would be expected if such an argument 
had been made in an American court. 
 The primary focus of the case became Yahoo's 
contention that it was technologically impossible, or 
would be prohibitively expensive, to block access by 
French users to its servers in the U.S. But the Paris 
court noted that when users in France access 
Yahoo.com, it responds with ads in the French 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

language. Thus, to evaluate whether Yahoo could 
comply, the Paris court appointed a panel of experts. 
 According the court, the experts reported that 
Yahoo could determine if users were in France 70% of 
the time, on the basis of geographical indicators in the 
addresses of their Internet service providers. 
 The Internet service providers for the other 30% 
of French users - including those whose provider is 
AOL - do not have geographical indicators in their 
addresses. But the experts advised that Yahoo could 
determine their geographic location by requiring them 
to submit online declarations of their location when 
they access Yahoo or when they conduct a search for 
the word "Nazi." If this were done, the experts reported, 
Yahoo could determine if users were in France 90% of 
the time. 
 These findings were the basis for the Paris court's 
judgment against Yahoo. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

 Yahoo's lawsuit in U.S. District Court seeks to 
prevent the League Against Racism & Antisemitism 
and the French Union of Jewish Students from 
attempting to enforce the Paris court's order in the 
United States, where Yahoo's assets are located. 
Yahoo's complaint alleges that the Paris court's order is 
an unconstitutional prior restraint, violates several 
international treaties, and is inconsistent with 
provisions of U.S. law that give online service 
providers immunity from liability for Internet content 
posted by others. Yahoo also argues that the Paris court 
did not have jurisdiction to issue such an order. No 
rulings have been issued in that case as yet. 
 In the Paris court, the League Against Racism & 
Antisemitism was represented by Marc Levy, the 
French Union of Jewish Students was represented by 
Stephane Lilti, and Yahoo! Inc. was represented by 
Christophe Pecnard, all of Paris. In the lawsuit filed in 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

U.S. District Court, Yahoo! Inc. is represented by 
Michael Traynor, Cooley Godward, San Francisco. 
 
League Against Racism and Antisemitism and Yahoo! 
Inc., County Court of Paris No. RG: 00/05308 (2000), 
available at www.cdt.org/speech/ 
001120yahoofrance.pdf;  Yahoo! Inc. v. La Ligue 
Contre Le Racisme et L'Antisemetisme, U.S.D.C., 
N.D.Cal. S.J.Div. C00-21275 PVT ADR (filed Dec. 21, 
2000); available at www.cdt.org/speech/international/ 
001221yahoocomplaint.pdf [ELR 22:8:5] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

WASHINGTON MONITOR 
 
FCC terminates, without enforcement action, its 
investigation of NORML complaint that TV 
networks violated "sponsorship identification" rules 
by failing to disclose compensation received from 
National Drug Control Policy Office for airing 
programs with anti-drug themes 
 
 The Enforcement Bureau of the Federal 
Communications Commission has decided not to take 
any action against ABC, CBS, NBC, Fox or the WB in 
response to a complaint from the NORML Foundation 
that all five networks violated federal "sponsorship 
identification" rules, despite the Bureau's finding that 
those rules may in fact have been violated in some 
cases. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

 "NORML" is an acronym for the National 
Organization for the Reform of Marijuana Laws. In a 
complaint it lodged with the FCC in February 2000, 
NORML asserted that the networks violated a federal 
statute and FCC rule that require radio and television 
stations to reveal on-air the identity of anyone who 
compensates them for the broadcast of programming. 
According to NORML, the Office of National Drug 
Control Policy (ONDCP) had compensated the 
networks for their broadcasts of entertainment 
programming containing anti-drug and anti-alcohol 
messages. 
 Congress passed legislation in 1998 that required 
the ONDCP to conduct a media campaign to reduce 
drug abuse. That legislation authorized the ONDCP to 
spend federal money to buy media time. But it also 
required those funds to be matched by non-federal 
funds or in-kind contributions. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

 As part of the campaign conducted by the 
ONDCP, it purchased advertising spots from the 
networks. This required the networks to donate a 
matching amount of network time. The networks were 
required to satisfy 51% of their matching-time 
obligations by broadcasting public service 
announcements provided by the ONDCP. But, pursuant 
to an unwritten arrangement between the ONDCP and 
the networks, the rest of their matching-time 
obligations could be satisfied broadcasting programs 
whose story lines depicted the consequences of drug or 
alcohol abuse (and in other ways). 
 All of the networks satisfied part of their 
obligations by broadcasting such programs. But none of 
them revealed they had done so, as NORML contended 
they were required to do by law. 
 The FCC Enforcement Bureau agreed with 
NORML that the ONDCP had in fact compensated the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

networks for airing anti-drug and alcohol programming, 
by allowing them to use those programs to satisfy part 
of the matching-time obligations they incurred by 
selling spot advertising time to the ONDCP. 
 This, however, required the networks to identify 
the ONDCP as a sponsor of those programs only if - at 
the time those programs were broadcast - the networks 
had been promised that those particular programs 
would satisfy their matching-time obligations. The FCC 
found that the ONDCP never promised the networks 
that any particular program would satisfy their 
obligations before those programs were aired. 
Matching-time credit for each program was granted, if 
at all, only after the program aired. Moreover, in many 
cases the ONDCP rejected programs the networks had 
submitted for credit. "In such circumstances," the 
Enforcement Bureau concluded, "we cannot find that 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

the Networks violated our sponsorship identification 
rule." 
 On the other hand, there were cases in which the 
networks repeated broadcasts of programs that had 
already been approved for credit, knowing they would 
receive matching-time credit for those rebroadcasts. 
"[I]n those cases," the Enforcement Bureau 
acknowledged, "sponsorship identification is required." 
However, rather than penalize the networks for failing 
to identify the ONDCP as a sponsor, the Bureau simply 
"caution[ed] the Networks to do so in the future." It 
decided that no sanctions were warranted, because "The 
need to include sponsorship identification in the repeat 
broadcasts was perhaps not clear to the Networks. . . ." 
 NORML was represented by Thomas W. Dean, 
Washington D.C. ABC was represented by Franco 
Garcia; CBS by Martin D. Franks; NBC by Diane 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Zipursky; Fox by John C. Quale; and WB by 
Christopher G. Wood. 
 
FCC Enforcement Bureau letter to NORML 
Foundation, FCC EB-00-IH-0078 (Dec. 22, 2000), 
available at 
www.fcc.gov/Bureaus/Enforcement/Orders/2000/da002
873.doc [ELR 22:8:6] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

RECENT CASES 
 
Recording artist royalties computed "at the source" 
must be based on foreign licensee's revenues, rather 
than record company's receipts from licensee, 
federal court holds, in decision that awards B.J. 
Thomas, Gene Pitney, Hank Ballard and The 
Shirelles more than a million dollars in royalties 
owed by Gusto Records 
 
 B.J. Thomas, Gene Pitney, Hank Ballard and The 
Shirelles have been awarded more than a million 
dollars in artist royalties owed to them by Gusto 
Records on account of the exploitation abroad of 
masters of their recordings by Gusto's foreign licensees. 
 The award was entered by federal District Judge 
Aleta Trauger in a breach of contract suit in which (the 
judge found) there was "ample proof" that Gusto 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

breached the artists' contracts by underpaying royalties. 
The primary issues discussed in Judge Trauger's 
lengthy and detailed decision concerned the calculation 
of the unpaid royalties, including the adequacy of the 
evidence and expert opinion offered on those issues. 
 The issue of greatest interest to others in the 
music business concerned the proper method for 
calculating Gusto's royalty obligations on foreign sales 
made by Gusto's foreign licensees, rather than by Gusto 
itself. The artists' contracts all provided that with 
respect to Gusto's licensing income, they were to be 
paid half of Gusto's licensing income "computed at [or 
from] the source." 
 Gusto contended that it was the "source," and 
thus its royalty obligations were to be computed on the 
basis of revenue it received from its foreign licensees. 
The artists, on the other hand, contended that the 
foreign licensees were the "source," and thus Gusto's 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

royalty obligations were to be calculated on the basis of 
revenue received by those foreign licensees (as a result 
of their own sales or sub-licenses). 
 Since foreign licensees were entitled to retain a 
sizeable percentage of their own revenues before 
paying Gusto its share, the amount that Gusto was paid 
by foreign licensees was much less than the licensees' 
own revenues. Thus, the amount that Gusto would have 
to pay the artists would be much less if Gusto itself was 
the "source" than if its foreign licensees were the 
"source." 
 Judge Trauger had no trouble in concluding that 
the artists' interpretation of "at [or from] the source" 
was correct, and that Gusto's was not. The judge 
reasoned that if Gusto were correct, "there would be no 
need for the terms 'at the source' or 'from the source' to 
appear in the agreements at all." Instead, Judge Trauger 
explained that if royalties were to have been computed 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

on the basis of Gusto's revenues, the agreements 
"would simply have been worded '50% of the licensing 
income received by Record Company.'" 
 Though the artists were awarded more than a 
million dollars, they weren't awarded all they had 
sought. They had requested $5.5 million in damages. 
But the evidence and expert opinion they offered were 
insufficient to support that large an award, Judge 
Trauger concluded. 
The artists were represented by Scott Kendall Haynes, 
Boult Cummings Conners & Berry, Nashville. Gusto 
was represented by Nader Baydoun, Boydoun & Reese, 
Nashville. 
 Editor's note: Judge Trauger's interpretation of 
"at [or from] the source" is entirely consistent with the 
meaning attributed to that phrase by music lawyers, so 
this decision requires no changes in contract drafting. 
One interesting, but unexplored, aspect of this case 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

involved the question of which foreign licensees' 
revenues were the "source." The judge ruled that 
Gusto's licensees were the source, because that is what 
she was asked to do by the artists in their post-trial 
Proposed Findings of Fact and Conclusions of Law. 
However, at least some of Gusto's licensees entered 
into sub-licenses with still other record companies. 
During closing arguments, the artists argued that their 
royalties should have been calculated on the basis of 
the revenues of those sub-licensees. That argument 
seems to be the one that most accurately reflects the 
meaning of "at the source," and is one that would have 
entitled the artists to even greater royalties, because 
sub-licensees too retain a percentage of their revenues 
before paying a share to their licensors (Gusto's 
licensees). 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Thomas v. Lytle, 104 F.Supp.2d 906, 2000 
U.S.Dist.LEXIS 10140 (M.D.Tenn. 2000)[ELR 22:8:7] 
 
 
Agreements between Gridiron.com and 150 NFL 
players violate their exclusive group licensing 
agreements with NFL Players Association, federal 
court rules 
 
 Everyone in football agrees that NFL players 
enjoy a right of publicity that gives them the exclusive 
right to exploit their names and likenesses for 
commercial purposes. In its collective bargaining 
agreement with the NFL Players Association, the 
National Football League has been licensed to use 
player names and likenesses for certain purposes, while 
other purposes were retained by the players themselves. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

 As a result of a new high-tech use of those 
retained rights, a low-tech dispute has broken out 
between the NFL Players Association on the one hand 
and Gridiron.com on the other. The dispute is over the 
nature of the rights that some players granted to the 
Players Association. And the reason for the dispute is 
as old-fashioned as any in the entertainment industry: 
150 NFL players granted Gridiron.com the right to use 
their names and likenesses in ways that the NFL 
Players Association contends those same players 
previously granted to it, exclusively. 
 Federal District Judge William Dimitrouleas has 
agreed with the Players Association's views concerning 
the rights it acquired from the players. As a result, the 
judge has granted the Players Association's motion for 
summary judgment and has issued an injunction that 
bars Gridiron.com from using the images of more than 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

five players who previously granted rights to the 
Players Association. 
 The reason this dispute arose - and the reason the 
injunction permits Gridiron.com to use five images but 
not more - is this. In their collective bargaining 
agreement with the NFL, players reserved the right to 
enter into "group licensing programs" in which a 
licensee uses six or more NFL player images in 
connection with "products" that are sold at retail or 
used as promotional items. In a separate agreement 
called a "Group Licensing Assignment," 97% of NFL 
players assigned their group licensing rights to the 
Players Association. 
 Thereafter, 150 players granted Gridiron.com the 
right to use their names and likenesses on a website. 
Those players were among the 97% of all players who 
had assigned their group licensing rights to the Players 
Association. And the reason they felt free to do so - 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

according to declarations submitted by seven of the 
players - was that they didn't think their agreements 
with the Players Association - the Group Licensing 
Assignment - covered the Internet. 
 The Players Association, however, contended 
that the Group Licensing Assignment did cover the 
Internet. Judge Dimitrouleas agreed. Gridiron.com's 
website contains links to individual web pages for 
almost every player in the NFL. Though the Group 
Licensing Assignment only gave the Players 
Association the right to use players' images in 
connection with "products," Judge Dimitrouleas ruled 
that "The websites, in and of themselves, are products. . 
. ." 
 The judge concluded that websites are products, 
because in the NFL Collective Bargaining Agreement, 
the word "product" is defined to include Internet 
websites, and because the Players Association had 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

repeatedly licensed - as "products" - other websites, 
video games and fantasy football games, before the 
dispute with Gridiron.com arose. 
 From this the judge concluded that since 
websites are products, and since Gridiron.com used 
images of 150 players, Gridiron violated the exclusive 
right of the Players Association to license six or more 
player images. 
 Judge Dimitrouleas rejected Gridiron.com's 
argument that an injunction would violate its First 
Amendment rights. He ruled that Gridiron.com's First 
Amendment argument was "flawed," because the 
website used players' "images and have them perform 
functions that go way beyond merely conveying the 
news." 
 The use of fewer than six player images would 
not violate the Players Association's rights. And that is 
why Gridiron.com has been permitted to do that. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

 Gridiron.com was represented by Alexander 
Theodore Sarafoglu, Morgan Lewis & Bockius, Miami. 
The NFL Players Association was represented by 
Jillian Elisabeth Marcus, Weil Gotshal & Manges, 
Miami. 
 
Gridiron.com, Inc. v. National Football League Players 
Association, 106 F.Supp.2d 1309, 2000 
U.S.Dist.LEXIS 9810 (S.D.Fla. 2000)[ELR 22:8:7] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Exclusive copyright licensee may not sublicense or 
assign its rights without copyright owners' consent, 
federal District Court holds; Nike's exclusive license 
to Sony of rights in Nike's copyrighted cartoon 
character "MC Teach" were not validly sub-
licensed or assigned to third party, because Sony's 
consent was not obtained 
 
 An exclusive copyright licensee may not sub-
license or assign its rights without the consent of the 
copyright owner, a federal District Court has held, in 
what appears to be a case of first impression. 
 The subject of this significant case is a cartoon 
character named "MC Teach," the copyright to which is 
owned by Nike. Nike granted Sony an exclusive license 
to use MC Teach in connection with records, movies 
and television programs using those records, 
educational materials, and even on clothing (so long as 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

the Nike name and Swoosh mark did not appear on 
clothing). 
 The license agreement between Nike and Sony 
said nothing about Sony's right to sub-license or assign 
its rights, so Sony concluded that it could do so. Sony 
transferred all its rights in the MC Teach character to 
Michael Gardner who used, and sub-licensed others to 
use, MC Teach on educational materials. Sony's 
transfer to Gardner was done without Nike's consent, 
thus prompting Nike to threaten legal action against 
Gardner and its licensees. Gardner responded with a 
declaratory relief suit against Nike. 
 In response to cross-motions for summary 
judgment, Judge Lourdes Baird has ruled in favor of 
Nike and against Gardner. 
 Judge Baird reasoned that although section 
201(d)(1) of the Copyright Act allows "ownership of a 
copyright" to be "transferred in whole or in part," that 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

paragraph deals only with transfers of ownership of the 
copyright itself, including fractional interests in the 
copyright, but not with the transfer of "the exclusive 
rights comprised in a copyright." 
 Section 201(d)(2) of the Copyright Act - not 
section 210(d)(1) - is the paragraph that authorizes the 
transfer of "the exclusive rights comprised in a 
copyright," the judge explained. However, that 
paragraph gives the owner of a transferred exclusive 
right only the "protection and remedies" given to a 
copyright owner, rather than full ownership of the right. 
The right to transfer exclusive rights to a third party is 
not one of the "protections" and "remedies" of 
copyright, Judge Laird concluded. 
 This fine distinction between what may be 
transferred under section 201(d)(1) and what may be 
transferred under section 201(d)(2) was critical in the 
case between Gardner and Nike. It was, because Nike 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

had not transferred ownership of its MC Teach 
copyright to Sony. Nike had merely transferred 
exclusive rights in that copyright to Sony. Thus, Sony 
could only transfer to Gardner the "protections" and 
"remedies" Sony enjoyed by virtue of the exclusive 
license it obtained from Nike. But Sony could not 
transfer the right to use MC Teach, without Nike's 
consent. 
 Gardner was represented by Herbert Hafif, 
Claremont, California. Nike was represented by Dennis 
Loomis, Troop Steuber Pasich Reddick & Tobey, Los 
Angeles. 
 Editor's note: Judge Baird acknowledged that her 
conclusion differs with that reached in Nimmer on 
Copyright. According to Nimmer - which the judge 
cites repeatedly for other propositions - exclusive 
licensees acquire ownership of the rights licensed to 
them and "may reconvey them absent contractual 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

restrictions." As a practical matter, the significance of 
the difference between Judge Baird's conclusion and 
Nimmer's is this: under Judge Baird's ruling, a licensee 
who wants to be able to assign or sublicense its rights 
has the burden of negotiating a clause in the exclusive 
license agreement that permits it to do so; under 
Nimmer, a licensor who does not want a licensee to 
assign or sub-license its rights has the burden of 
negotiating a clause in the exclusive license agreement 
that prohibits the licensee from doing so. 
 
Gardner v. Nike, Inc., 110 F.Supp.2d 1282, 2000 
U.S.Dist.LEXIS 14096 (C.D.Cal. 2000)[ELR 22:8:8] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Supreme Court vacates dismissal of copyright 
infringement suit by Raquel against Geffen Records 
and Nirvana; orders reconsideration of lower court 
ruling that registration of "audiovisual work" was 
inadequate to register musical composition, in light 
of Copyright Office's position that registration was 
adequate 
 
 As a result of winning what is probably the 
shortest Supreme Court decision in the annals of 
copyright law, a singer-songwriter group known as 
"Raquel" is likely to get a chance to prove, if it can, 
that its song "Pop Goes the Music" was infringed by a 
song recorded by Nirvana and released by Geffen 
Records. 
 The merits of Raquel's claim have never been 
addressed by a court, because its lawsuit has been 
dismissed - twice - on the basis of what some may call 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

a technicality. (ELR 19:6:10, 21:10:19) When Raquel 
registered "Pop Goes the Music" with the Copyright 
Office, Raquel indicated that the work was an 
"audiovisual work," and later, in a supplemental 
registration, it indicated that the work was a 
"performance." 
 As things turned out, however, Raquel did not 
own the copyright to an audiovisual recording of a 
performance of the work. One of the companies it sued 
owned that copyright. Moreover, Raquel didn't claim 
that an audiovisual work or performance had been 
infringed. It claimed that its musical composition had 
been infringed. 
 Raquel never submitted a registration form 
claiming copyright in a work whose nature was 
described as a musical composition. For that reason, a 
federal Court of Appeals affirmed the dismissal of 
Raquel's infringement claim. (ELR 21:10:19) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

 In an unusual response to that appellate court 
ruling, the Copyright Office issued a "Statement of 
Policy" in which it politely but clearly criticized that 
ruling. (ELR 22:5:8) The Copyright Office explained 
that although Raquel's registration form had incorrectly 
indicated that the nature of its work was an 
"audiovisual work," it had indicated - correctly - that 
the nature of its authorship was "All music and lyrics 
and arrangement." This was sufficient to register a 
claim to copyright in the musical composition itself, 
insofar as the Copyright Office was concerned. 
 Armed with that Statement of Policy, Raquel 
petitioned the Supreme Court for a writ of certiorari. 
The Solicitor General filed a brief (as a friend of the 
Court) supporting Raquel's petition, also citing the 
Copyright Office's policy statement. 
 That was enough for the Supreme Court. Without 
oral argument, and in an opinion just three sentences 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

long, the Supreme Court vacated the judgment of the 
Court of Appeals (the judgment that had affirmed the 
dismissal of the case). And the Supreme Court ordered 
the Court of Appeals to give Raquel's case "further 
consideration in light of the position asserted by the 
Solicitor General . . . and the Copyright Office's . . . 
Statement of Policy." 
 
Raquel v. Education Management Corp., 121 S.Ct. 376, 
2000 U.S.LEXIS 7030 (2000)[ELR 22:8:9] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Staff photographers for Oprah Winfrey Show own 
copyrights to their photos, federal court rules in 
infringement suit complaining about their 
publication in Winfrey's book "Make the 
Connection"; but implied license may have 
authorized their publication 
 
 Paul Natkin and Stephen Green used to be "staff 
photographers" for The Oprah Winfrey Show. So it's 
hardly surprising - to outsiders - that Winfrey's 1996 
book "Make the Connection" contained eleven of their 
photos. Apparently, however, it was surprising to 
Natkin and Green, because they've sued Winfrey (along 
with her production company, co-author and publisher) 
in federal court in Chicago, alleging copyright 
infringement and other claims. 
 Those familiar with the "work made for hire 
doctrine" may wonder how "staff photographers" could 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

claim to be the owners of photographs they took while 
working in that very capacity. The "work made for 
hire" doctrine makes the employer or commissioning 
party the copyright owner, rather than the person who 
actually created the commissioned works. Thus, at first 
blush, it might be supposed that Harpo Productions, 
Inc. - the company that produces The Oprah Winfrey 
Show - would be the owner of the photos shot by 
Natkin and Green. And that in fact is exactly what 
Winfrey and her co-defendants argued, in response to 
the photographers' infringement claims. 
 On the other hand, facts flushed out in 
connection with the parties' cross-motions for summary 
judgment showed that in Natkin and Green's case, 
"staff photographer" was more an honorific title than a 
description of their true employment status. It turns out 
that Natkin and Green were independent contractors 
rather than employees. That is what Judge Ruben 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Castillo has ruled in granting part of the summary 
judgment requested by the two photographers. 
 In reaching this conclusion, Judge Castillo 
applied the thirteen-factor test required by the Supreme 
Court's 1989 decision in Community for Creative Non-
Violence v. Reid (ELR 11:3:12). All but two of those 
factors favored the photographers' position that they 
were not employees. One factor was particularly 
important, in Judge Castillo's opinion: Harpo reported 
to the IRS that the payments made to Natkin and Green 
were "nonemployee compensation," from which Harpo 
had not deducted payroll taxes. 
 Copyright law does permit independent 
contractors to create "works made for hire" under 
certain circumstances. But that didn't help Winfrey 
here, because in such cases, there must be a written 
agreement between the parties in which they 
acknowledge the "work made for hire" status of those 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

works. Green did sign such an agreement with Harpo, 
but not until after he had taken the photos at issue in the 
case; and Natkin never signed one. 
 Winfrey and her co-defendants also sought 
dismissal of the photographers' infringement claims by 
arguing that they were "joint authors" of the photos, 
and thus co-owners of their copyrights. Indeed, when 
Natkin and Green were shooting on the set of the Show, 
many decisions concerning the subject matter of their 
photos were made by the producers of the Show, rather 
than by the photographers. 
 But Judge Castillo held that joint authorship 
requires each party to contribute copyrightable subject 
matter, and that the contributions of Winfrey and others 
- of such things as Winfrey's facial expressions, her 
attire, the choice of guests, and staging - were not 
independently copyrightable contributions. As a result, 
the judge held that the photos were not jointly authored. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

 The defense that may work for Winfrey and the 
others is that of "implied license." Some of Green's 
invoices acknowledged a "buy out by Harpo," but they 
didn't identify the particular photos bought out, so there 
was no express license, Judge Castillo held. On the 
other hand, he ruled that it could not be doubted that 
Harpo had an implied license to use Natkin and Green's 
photos. 
 What was in doubt was the scope of that implied 
license, and whether Natkin and Green had revoked it. 
The photographers asserted that Harpo's license only 
covered publicity for the Show, while Winfrey argued 
that it covered more and that in any event her book was 
publicity for the Show. Winfrey also disputed the 
validity of the photographers' revocation of any license 
they may have granted Harpo. "A trial will be 
necessary to answer these questions," the judge 
concluded. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

 Judge Castillo did grant part of Winfrey's motion 
for summary judgment. He ruled that the 
photographers' claims under the Lanham Act (and 
equivalent state law) were preempted by federal 
copyright law. On the other hand, he refused to dismiss, 
as preempted, the photographers' state law claims based 
on Harpo's refusal to return the photos. 
 Natkin and Green were represented by Mark H. 
Barinholz, Elliot Zinger & Associates, Chicago. 
Winfrey and her co-defendants were represented by 
David P. Sanders, Jenner & Block, Chicago. 
 
Natkin v. Winfrey, 111 F.Supp.2d 1003, 2000 
U.S.Dist.LEXIS 11463 (N.D.Ill. 2000)[ELR 22:8:10] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Photographer Joe Marvullo failed to state proper 
claims for copyright infringement and unfair 
competition based on magazine's use of White 
House photographs 
 
 Joe Marvullo is a professional photographer who 
has a "special relationship" with the White House Press 
and Photo Office. Mr. Marvullo entered into an 
agreement with the Stern Magazine Corporation, 
publisher of a German language magazine and 
subsidiary of the German corporation Gruner & Jahr 
AG & Co. 
 The agreement between Stern and Mr. Marvullo 
was a license agreement whereby Mr. Marvullo granted 
Stern the right to use Mr. Marvullo's photograph of 
White House photographer Bob McNeely 
photographing President Clinton as well as 50 to 60 
photographs taken by the White House Photo Unit. The 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

agreement also provided that Mr. Marvullo would write 
text and captions to accompany the photographs which 
were to be used in an article regarding the White House 
Photo Unit. Stern agreed to submit the article and 
photographs to Mr. Marvullo for his approval prior to 
publication. 
 Stern eventually used the photographs in an 
unflattering article on President Clinton, including 
graphic descriptions of the allegations made by Paula 
Jones. Stern did not submit this article to Mr. Marvullo 
prior to publication. 
 Mr. Marvullo filed a suit against Stern and 
Gruner in the U.S. District Court for the Southern 
District of New York alleging copyright infringement 
and unfair competition under section 43(a) of the 
Lanham Act. Gruner and Stern moved to dismiss Mr. 
Marvullo's complaint, and Mr. Marvullo filed a cross 
motion for leave to file an amended complaint. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

 With regard to the copyright infringement claim, 
Judge Carter found that Mr. Marvullo's allegations 
were merely bare legal conclusions with no factual 
support. Judge Carter recognized that a licensee which 
uses a licensed work beyond the scope of the license 
may be liable for copyright infringement. However, 
Judge Carter indicated that Mr. Marvullo's complaint 
failed to specify how Gruner and Stern used the 
licensed works outside of the scope of the license. 
Instead, Mr. Marvullo's complaint contained only bare, 
conclusory allegations. 
 Judge Carter also found Mr. Marvullo's claim for 
contributory copyright infringement to be legally 
insufficient. Mr. Marvullo claimed that Stern was liable 
for contributory infringement, and although Judge 
Carter stated that the proposed complaint was unclear 
on this issue, it appeared that Mr. Marvullo's claim was 
based on Gruner's alleged direct copyright 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

infringement. Judge Carter found this claim to be 
lacking in two respects: first, Mr. Marvullo failed to 
properly plead direct copyright infringement; and 
second, Mr. Marvullo failed to provide any factual 
support to show that Stern had actual or constructive 
knowledge of the direct infringement. 
 Mr. Marvullo also attempted to plead copyright 
infringement based upon the fact that Stern altered his 
photograph by cropping it without permission. In 
rejecting this claim, Judge Carter reasoned that 
licensees are given a certain amount of leeway which 
allows them to alter the licensed copyrighted works, 
and Stern's cropping of the photograph was a minor 
alteration of the photograph. Judge Carter thus found, 
as a matter of law, that the same was not infringement. 
Additionally, Judge Carter noted that the agreement 
between Stern and Mr. Marvullo did not prohibit Stern 
from making alterations to the photographs. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

 Judge Carter dismissed Mr. Marvullo's copyright 
infringement claims but granted him leave to amend 
them. 
 Mr. Marvullo's Lanham Act claim was dismissed 
without leave to amend, however. Judge Carter found 
that Mr. Marvullo's Lanham Act claim was virtually 
identical to his copyright claim. In dismissing this 
claim, Judge Carter relied upon Lipton v. Nature 
Company, 71 F.3d 464, 473 (2nd Cir. 1995) where the 
Second Circuit held, "For the Lanham Act to apply to a 
copyright-based claim, an aggrieved author must show 
more than a violation of the author's copyright-
protected right to credit and profit from a creation." Mr. 
Marvullo's complaint merely alleged that Gruner and 
Stern used his photographs in a manner in which he did 
not approve. Mr. Marvullo did not allege, for example, 
that Gruner and Stern attempted to pass off his 
photographs as their own. Thus, Judge Carter found 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

that the Lanham Act claim was impermissibly 
duplicative of the copyright infringement claim. 
 Marvullo was represented by Stephen A. 
Weingrad, Weingrad & Weingrad, New York City. 
Stern Magazine was represented by Gregory F. Hauser, 
Walter Conston Alexander & Green, New York City. 
 
Marvullo v. Gruner & Jahr, 105 F.Supp.2d 225, 2000 
U.S. Dist. LEXIS 8554 (S.D.N.Y. 2000)[ELR 22:8:11] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Defamation suit by Utah politician Craig Peterson 
against the Associated Press is dismissed, even 
though his photograph was mistakenly used in 
connection with an article about the Salt Lake City 
Olympic Bid Committee scandal 
 
 Craig Peterson is the former Majority leader of 
the Utah State Senate. A different Craig Peterson was 
allegedly involved in the Salt Lake City Olympic Bid 
Committee scandal. When Associated Press ("AP") 
wrote an article about the scandal, it included a 
photograph of "Craig Peterson" in connection 
therewith. Oops! The AP used a photograph of the 
wrong Craig Peterson, and this photograph was 
published in the New York Times together with 
excerpts of the ethics report regarding the scandal. 
 When the AP learned of the error, it immediately 
issued a "Photo Kill Advisory" which ordered that all 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

copies of the photograph be removed from all archives 
and Internet sites. The New York Times also published 
a correction the day after Peterson's photograph 
appeared in the paper. Nonetheless, Peterson filed a 
lawsuit in the United States District Court for the 
District of Utah against the AP, alleging libel and 
negligence. The AP filed a Motion for Summary 
Judgment, and Judge Dale A. Kimball granted the 
motion. 
 Since Peterson conceded that the AP had not 
acted with malice, the central issue involved in the 
summary judgment motion was whether Peterson was a 
public figure. Peterson argued, unsuccessfully, that he 
was no longer a public figure since he had resigned 
from public office before the AP published its news 
story. Judge Kimball noted that Peterson was very 
active in the Utah political scene for many years and 
served in some high profile positions within the Utah 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Legislature during that time. Recognizing that many 
cases have found individuals who had been out of 
office longer than Peterson to have retained their public 
figure status, Judge Kimball was not persuaded by 
Peterson's arguments to the contrary.  
 Satisfied that Peterson was still a public figure at 
the time of the publication of the disputed news story, 
Judge Kimball then analyzed whether or not the 
defamation related to Peterson's official conduct. The 
Judge noted that the malice standard requires not only 
that the plaintiff be a public official, but also the 
defamatory statements must relate to that person's 
official conduct. Peterson argued that since he was 
never involved in any effort to secure the Olympic bid 
for Salt Lake City, the news story did not relate to his 
official actions. 
 The AP argued that the mistaken photo and 
caption did relate to Peterson's official conduct, albeit 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

erroneously. Namely, the caption identified Peterson as 
the State Senate Majority Leader, and the alleged 
wrongdoing occurred during the time that Peterson held 
office. If the story had been true, it would have 
certainly related to Peterson's official conduct.  
Judge Kimball reasoned that if he adopted Peterson's 
argument, he would be setting a different standard for 
"mistaken identity" defamation than for "mistaken 
information" defamation. Since Judge Kimball found 
no support in law for this distinction or for the general 
proposition that certain types of defamation deserve 
greater protections than others.  
 Although acknowledging the unfortunate 
circumstances, Judge Kimball reflected upon the basic 
rationale for requiring public figures to prove actual 
malice. Public figures are in a position to correct and 
respond to false statements about them since they have 
access to the news media and to other channels of 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

effective communications. Private citizens do not enjoy 
such access.  
 Peterson was represented by Roger H. Hoole, 
Hoole & King, Salt Lake City. AP was represented by 
Randy L. Dryer, Parsons Behle & Latimer, Salt Lake 
City. 
 
Peterson v. New York Times Company, 106 F.Supp.2d 
1227, 2000 U.S. Dist. LEXIS 11352 (D.Utah 
2000)[ELR 22:8:11] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

"Benumbed" and "bewildered" New York court 
answers the burning First Amendment question - 
what kind of forum is a cow - and rules that New 
York City's refusal to approve the People for the 
Ethical Treatment of Animals' CowParade entry 
was reasonable 
 
 In a long-winded, but informative, opinion 
(which should be entitled "More Than You Ever 
Wanted to Know About the First Amendment and 
Public Forums"), Judge Victor Marrero of the U.S. 
District Court for the Southern District of New York, 
refused to grant a mandatory injunction requested by 
People for the Ethical Treatment of Animals ("PETA") 
against the City of New York and the organizers of the 
CowParade art exhibit. 
 Anyone who has recently been in Chicago, New 
York, or several other cities throughout the world, has 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

no doubt seen the CowParade - an art exhibit of 
hundreds of life-sized fiberglass cows which have been 
painted or decorated by individuals or organizations 
who "adopt" the cows for a fee in order to paint or 
decorate them. The cows are then placed on city 
sidewalks, in parks, building plazas, train stations, or in 
other public locations for several weeks. A portion of 
the proceeds from the CowParade, and from the auction 
of the cows which occurs at the conclusion of the 
exhibit, is distributed to the city in which the 
CowParade is held. 
 New York's CowParade was held between June 
15, 2000 and September 3, 2000. The case centered on 
a dispute which arose between one of the CowParade 
sponsors, PETA, on the one hand, and New York City 
and the exhibit organizers, on the other hand. PETA, an 
organization well-known for its sometimes extreme and 
controversial views concerning animal rights, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

"adopted" two cows. PETA decorated one of its cows 
with imitation leather products such as boots, jackets, 
soccer balls, etc., and the words: "BUY FAKE FOR 
THE COW'S SAKE."  This cow was approved by the 
Committee which had been set up to review the various 
entries to make sure the cows were in conformity with 
the CowParade's guidelines. 
 PETA's second cow design was not approved, 
however, as the Committee found portions of it to be 
"inappropriate," "too graphic" and "offensive" for the 
wide audience for which it was intended. The rejected 
cow design consisted of a cow which had been divided 
into sections to resemble a butcher-shop chart showing 
cuts of meat. Inside each of the sections were 
statements concerning "the health and ethical problems 
associated with the killing of cows for food." Some of 
these statements, such as "cattle are castrated and 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

dehorned without anesthesia," were objected to by the 
Committee, and PETA was asked to change its design. 
 Instead of altering its design, PETA filed an 
action under 42 U.S.C. § 1983 claiming that its free 
speech rights under the First and Fourteenth 
Amendments had been violated. PETA sought an 
injunction, which Judge Marrero found to be 
"mandatory" in nature, wherein PETA requested that its 
second cow be approved and displayed. Judge Marrero 
denied PETA's request. 
 In finding that PETA had not demonstrated a 
likelihood of success on the merits, Judge Marrero 
conducted an extremely detailed analysis. The first 
issue addressed was the type of forum involved. PETA 
argued that the CowParade was a traditional public 
forum, and thus any restriction on speech had to be 
analyzed under the strict scrutiny standard. The City 
argued that the CowParade was not a public forum, and 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

therefore the matter must be reviewed using the lesser, 
reasonableness standard. 
 Judge Marrero struggled through a multitude of 
confusing and ambiguous U.S. Supreme Court and 
Second Circuit cases on this issue and finally 
concluded that the CowParade was a type of non-public 
forum - a "designated" or "limited" public forum. 
 PETA argued that the City had no right, absent a 
compelling state interest, to transform traditional public 
property, like sidewalks, into a forum "for limited 
expressive activities without allowing unrestricted 
access to every organization that wishes to participate."  
Judge Marrero found PETA's argument to be without 
merit for a number of reasons. 
 Judge Marrero recognized a long line of cases 
wherein the right of the government to control its 
property is, with some limitation, akin to the right of a 
private landowner to control his or her property, and 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

"[t]he right of the people to have general access to 
traditional public places for expressive activities 
sometimes competes with the interests of the state, in 
the course of internal governance, to exercise control 
over public property." 
 PETA's argument was rejected as well due to the 
fact that "not every corner of [public] property is 
presumed suitable for use by all persons at all times for 
expressive purposes." Judge Marrero noted, for 
example, that the government is well within its rights to 
close a portion of a public street or sidewalk for the 
construction of a new building. 
 Also important to Judge Marrero's forum 
analysis was the general public interest. If the courts 
were to preclude the government from reserving public 
forums for selective expressive activities, it would have 
an obviously damaging effect upon the right of free 
expression.  



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

 PETA argued in the alternative that the 
CowParade was a public forum by virtue of the access 
it sought. PETA contended that it sought access for its 
message in the city streets and parks - traditional public 
forums. Judge Marrero did not accept this argument, 
however.  
 First, Judge Marrero reasoned that the property 
to which PETA sought access was not traditional public 
property nor was PETA requesting "general access" to 
the same. Instead, PETA was seeking access to a 
"government program," and it was the cows - not the 
sidewalks and parks - which constituted the physical 
means of expression. 
 Judge Marrero also recognized that, by 
authorizing the placement of a limited number of cows, 
the City clearly did not intend to allow indiscriminate 
access for public discourse. The City required the 
CowParade organizers to obtain a permit, and the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

CowParade's guidelines spelled out the City's intent to 
strictly limit the number of participants and the forms 
of expression allowed. 
 Third, Judge Marrero found that the nature of the 
property to which PETA requested access was not a 
city sidewalk, plaza, or park. The nature of the property 
was a cow which was owned not by the City but by the 
CowParade organizers. Judge Marrero reasoned, for 
example, that while members of the public are allowed 
to use a public forum to express their ideas generally, 
that does not equate to allowing someone to paint 
graffiti on a public wall or erect a sculpture on a 
sidewalk. 
 Judge Marrero concluded, based upon an 
examination of the public properties encompassed by 
the CowParade, that the City did not intend the event to 
be a public forum. In fact, Judge Marrero found that the 
City intended just the opposite - to temporarily restrict 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

general access to certain areas of traditional public 
forums. 
 Finding that the forum in question was not a 
traditional public forum, Judge Marrero then analyzed 
the restriction on PETA's expression utilizing the less 
stringent reasonableness standard  Under this standard, 
the government may restrict speech if it is reasonable to 
do so within the circumstances, such as when the 
speaker seeks to address a subject not within the 
purpose of the forum or if the speaker is not within the 
class of persons for whom the forum was created. The 
restriction need only be reasonable, it need not be the 
most reasonable. 
 In determining that the City's restriction on 
PETA's expression was reasonable, Judge Marrero 
evaluated several factors in great detail. The judge 
reviewed the CowParade guidelines since question of 
whether a limitation on expression is reasonable can 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

often be answered by looking to the specific language 
of the limitation. The CowParade guidelines were 
found to be very broad. Judge Marrero engaged in an 
in-depth discussion of a long line of U.S. Supreme 
Court cases and found, based on the holdings of those 
cases, that "[t]he restriction on expressive activity was 
carried out pursuant to the Guidelines, which, albeit 
broadly and generally formulated, are sufficient to 
withstand First Amendment challenge." 
 Next, Judge Marrero found that the City's 
administration of the guidelines was also reasonable. 
He agreed with the City's position on this issue, 
namely, that the restriction was merely upon portions of 
PETA's cow design and not upon PETA as an 
organization. The City rejected PETA's cow because 
the City believed it did not comply with the 
CowParade's stated objectives of an exhibit which 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

would be "festive, whimsical and appropriate for a 
broad-based audience of all ages." 
 Judge Marrero also held that the restriction was 
reasonable when evaluated in connection with the 
forum purpose and the public interest. If the City were 
forced to allow all forms of expression in connection 
with this exhibit, Judge Marrero recognized that it 
would open the floodgates. Rather than being a 
"festive" and "whimsical" exhibit, the CowParade 
could turn into a "massive public billboard" displaying 
all types of highly controversial political issues and 
obscenities. Such a display could easily bring about 
violence and heated protests which would certainly not 
be in the public interest. 
 The fact that PETA had ample alternate channels 
of communication to convey its message was also 
relevant to Judge Marrero's reasonableness 
determination. Indeed, one of PETA's cows had already 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

been approved, and it was only a portion of PETA's 
second cow which was rejected. Additionally, PETA 
could, of course, carry its message to the same or larger 
audience at any public forum. Therefore, the fact that 
PETA was prohibited from expressing itself exactly as 
it wished in the context of the limited public forum was 
of no consequence. 
 Judge Marrero further found that the City's 
restriction was in keeping with First Amendment 
values. If a government is faced with an "all or 
nothing" decision when it comes to opening up public 
forums for expressive activities, the government may 
decide to do nothing and avoid a controversy rather 
than risk a "cacophony." Thus, free expression would 
be hindered rather than encouraged. 
 The last issue addressed by Judge Marrero in 
holding that the City's restriction was reasonable was 
the fact that the City was simply managing its public 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

resources. It was not attempting, for example, to 
establish norms of conduct, promote values, or prevent 
general debate. 
 Even though the City's rejection of PETA's cow 
design was reasonable, Judge Marrero acknowledged 
that the restriction on PETA's expression had to be 
content neutral - the City could not restrict PETA's 
expression merely because it did not like or agree with 
the message. Judge Marrero found that PETA had not 
met its burden of demonstrating that the City was 
motivated by hostility toward PETA's views. In fact, 
the judge concluded that the opposite had been 
demonstrated. The City approved one of PETA's cow 
designs, and merely rejected a portion of PETA's 
second cow design. It was not PETA's message which 
was rejected.   
 PETA was represented by M. Christine Carty, 
Harrison Segal & Lewis, New York City. CowParade 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Holdings Corp. was represented by Edward J. Nolan, 
Hackensack, New Jersey. 
 
People for the Ethical Treatment of Animals v. 
Giuliani, 105 F.Supp.2d 294, 2000 U.S. Dist. LEXIS 
10393 (S.D.N.Y. 2000)[ELR 22:8:12] 
 
 
Appeals court vacates injunction that required 
owner of Skippy cartoon character to remove from 
its website critical comments about maker of Skippy 
peanut butter 
 
 Percy L. Crosby who in 1923 created a cartoon 
character named "Skippy" has several times, and rather 
predictably given the commercial stature of his 
opponent, found himself in trademark disputes with 
CPC International, the corporation which makes and 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

markets Skippy peanut butter. The latest case is 
interesting because it presents not only an instance of 
possible trademark violation and ensuing likelihood of 
confusion amongst consumers, but because it raises 
important questions regarding the breadth and 
overbreadth of injunctive orders and the danger such 
orders can pose in terms of curtailing free speech. 
 The dispute has gone several rounds. In 1986, 
CPC, which has sold peanut butter in the United States 
under the trademark Skippy since 1933, brought a suit 
alleging that Crosby, in licensing his cartoon character's 
likeness to a caramel popcorn concern, had infringed 
upon CPC's trademark and caused a likelihood of 
consumer confusion. This seemed a valid enough 
claim. After all, Skippy the cartoon character and 
Skippy the peanut butter, albeit both trademarked, 
should necessarily remain in separate realms. While 
cartoon Skippy's province is one of the comic strip 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

pages, Skippy peanut butter is understood to be the 
undisputed Skippy who reigns on supermarket shelves. 
 When cartoon Skippy crossed that not so 
diaphanous line into food advertisement, a federal 
District Court agreed with CPC. Joan Tibbets (Crosby's 
daughter and the current president of Skippy) and the 
comic Skippy were enjoined from using their mark 
either to market food products or to in any way aver 
that their mark rights included the right to use their 
trademark on peanut butter or any other food product. 
 All well and good and reasonable enough, and 
for the better part of a decade there were no reported 
problems between the two Skippys. Then in 1997, Joan 
Tibbets and her Skippy set up a website, aptly enough 
entitled "Skippy.com." The website was basically 
constituted by a long narrative which served as an 
homage to the life and times of Skippy's creator, Mr. 
Crosby. Apparently, however, the memoirs of Crosby 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

were not deemed complete without a substantial portion 
of narrative being devoted to the cartoon magnate's 
long standing feelings of enmity for the Skippy peanut 
butter concern and all for which it stood. 
 CPC and Skippy peanut butter once again 
donned armor and rode into court to defend the honor 
of their sandwich spread. CPC alleged that the 
injunction of 1986 had been violated by the content of 
the Skippy.com website, and the District Court agreed. 
An order was served on Tibbets to remove permanently 
certain portions of text (not less than ten pages) from 
the website. Not surprisingly, these portions were 
mostly those that spoke ill of CPC and its alleged 
efforts to usurp the territory of Tibbets and the comic 
strip Skippy. 

The District Court's order also required that no 
one else be provided with the deleted materials in 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

question and that Tibbets pay a $500 a day fine for each 
day she continued to violate the injunction. 
 The Court of Appeals disagreed strenuously with 
these holdings. It is important at the outset to note that 
this is categorically not a case which raises a complaint 
of defamation (thus perhaps, and this is a big perhaps, 
lending some credence to CPC's complaints vis a vis 
the way in which it was portrayed on the website), but a 
case which asks whether the terms of the 1986 violation 
had been violated. The Court of Appeals concluded 
first that the District Court's holding violated Federal 
Rule of Civil Procedure 65(d). FRCP 65(d) demands 
that "every order for an injunction... shall set forth the 
reasons for its issuance; shall be specific in terms, shall 
describe in reasonable detail...the act or acts sought to 
be restrained." 
 The Appellate court noted that while there is 
specificity inherent in the injunctive order against 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Tibbets as to what to delete, there is no explanation as 
to why it must be deleted, no explanation at all as to 
how commentary, albeit strident angry commentary, 
regarding the CPC peanut butter organization is in 
violation of the 1986 injunction. The Court of Appeals 
pointed out that the 1986 injunction covered instances 
in which Tibbets aligned her trademark with food 
items, but it said nothing about website commentaries 
that had nothing whatever to do with food. 
 A further repercussion of the failure to comply 
with Rule 65(d) is that the injunction, because of its 
lack of specificity, seemed to the Court of Appeals to 
be overbroad; and in its overbreadth it threatened to 
violate Tibbets right to First Amendment free speech. 
The First Amendment should burden "no more speech 
than necessary to serve a significant government 
interest," and an injunction must be specific enough so 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

that while it curtails illegal acts, it does not impede 
legal ones. 
 In this case, the Court of Appeals found that a 
significant government interest is not at all being 
served. If the purpose of trademark protection is to 
encourage product differentiation, promote the 
production of quality goods, and provide accurate 
information to consumers, it is unclear how Tibbets is 
violating those protections and aims on her website. 
The Court of Appeals held that she is not engaging in a 
commercial transaction by implementing the website as 
a place to make the public familiar with the history of 
her father, and she is certainly not affiliating the name 
Skippy on this website with any food product. 
 Further, if a business concern such as CPC could 
use trademark protection as a means to curtail any 
inflammatory opinions offered against it (as CPC was 
attempting to do in this instance), a public policy 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

concern would rise to the foreground. For instance, 
such a regulation would make virtually any type of 
consumer report casting doubt upon the quality of a 
product with trademark protection, illegal. Consumers 
would find they had no recourse when attempting to 
educate themselves before making a purchase. 
Trademark law is designed to avert such problems, not 
create them. Accordingly, the Court of Appeals vacated 
the injunction and remanded the case for further 
proceedings.  
 CPC was represented by William Mack Webner, 
Sughrue Mion Zinn MacPeak & Sheas, Washington 
D.C. Tibbets and Skippy Inc. were represented by 
Rodney Ray Sweetland III, Arlington Virginia. 
 
CPC International, Inc. v. Skippy Inc., 214 F.3d 456, 
2000 U.S.App.LEXIS 12104 (4th Cir. 2000)[ELR 
22:8:14] 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Though "Polo" magazine infringes designer Ralph 
Lauren's "Polo" trademark, injunction barring 
magazine's use of its mark is remanded by appellate 
court for consideration of more limited remedy 
accommodating publisher's First Amendment rights  
 
 A case between Polo Ralph Lauren (PRL), a 
conglomerate widely known in both the fashion and 
design business, and Westchester Media, which over 
the years has published several magazines with the 
word "Polo" in their title, addresses the issue of the 
power of trademark law to impinge on the right to free 
speech. 
 Westchester's initial publication, known as the 
"Old Polo" magazine, met with no disapproval from 
PRL. On the contrary, PRL seemed to embrace "Old 
Polo." Ralph Lauren himself went so far as to submit to 
an interview for one issue of the publication. However 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

"Old Polo" magazine dealt exclusively with the sport of 
polo itself, a self described "insider's view of the sport 
of polo . . . and the traditions that surround it." 
 Later in its history, "Old Polo" evolved into a 
publication entitled "Polo Life" which featured an 
"expanded lifestyle" section, depicting aspects more 
tangential and ancillary to the sport such as fashion and 
"upscale people having a good time." Still, PRL did not 
raise an eyebrow and even advertised in "Polo Life." 
The then owner of the publication, Ami Shinitzky, 
obtained federal registration for "Polo" for magazines 
"on the subject of equestrian sports and lifestyles." In 
1998, Shinitzky's mark became incontestable, and still 
no objection was heard from the PRL camp. 
 Westchester purchased all the assets of the 
magazine in 1997 and then decided to re-launch the 
magazine under the name "Polo." This is where the 
trouble began. Westchester's magazine went too far for 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

PRL in its focus on "Adventure, Elegance, [and] 
Sport." Suddenly the magazine seemed a virtual high 
gloss fashion extravaganza reminiscent of a PRL 
advertisement. Supermodel Claudia Schiffer, the same 
model who had headlined a major PRL campaign just 
the year before, even graced the cover of the inaugural 
issue. If this were not enough, Westchester purchased 
the customer list from Neiman Marcus, one of PRL's 
largest retailers. What was an old school preppy fashion 
magnate such as Ralph Lauren to do but formally 
object to the title of New Polo? 
 Westchester sought relief at the trial court level 
in the form of declaratory relief asserting that its mark 
"Polo" did not infringe on PRL's, but it was 
disappointed in its efforts. PRL filed a counterclaim 
and eventually was granted a permanent injunction that 
required Westchester to cease and desist using "Polo" 
altogether. Westchester, naturally appealed. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

 On appeal, it was up to PRL to show that 
Westchester's mark created a likelihood of confusion 
with its own, in the mind of the public. However, things 
got a bit more complicated at this point because 
Westchester was not using the mark for a purely 
commercial purpose. Here is where the First 
Amendment clashed with the Lanham Act, because 
"unless the title [in this case of a magazine] has no 
artistic relevance to the underlying work . . . or if it has 
some artistic relevance, unless the title explicitly 
misleads as to the source or content of the work," it is 
protected by the First Amendment. 
 Westchester's "Polo" title does have artistic 
relevance to the underlying work; and the question thus 
arising was whether it explicitly misleads and confuses 
the consuming public. PRL prevailed here, because the 
appellate court found that Westchester's actual use of 
the "Polo" mark evidenced an intent to trade on PRL's 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

reputation. This was adduced primarily by the fact that 
Westchester in its new publication was attempting to 
separate lifestyle (and thus fashion) from the technical 
aspects of the sport of polo per se. 
 Westchester argued that since PRL does not use 
its mark in the realm of publications, no confusion 
could ensue. However, the appellate court concluded 
that it was not enough that PRL was not in the business 
of using its mark on publications; it was enough if the 
public could fathom the possibility that PRL might 
advertise in a magazine, see the mark "Polo" upon a 
magazine and become confused in the process. 
 Westchester was awarded a partial victory by the 
appellate court, because it found the permanent 
injunction issued in PRL's favor was overreaching. The 
appellate court was concerned that Westchester's First 
Amendment rights might be denied if it is not allowed 
to issue the publication at all, that the remedy of a 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

disclaimer might be adequate, and finally that PRL, 
having become famous itself by its association with the 
sport of polo, might now be attempting to arrogate the 
very name of that sport from a publication that on some 
level is about the players and the game. On this issue, 
the court remanded for more factual findings. 
 Westchester was represented by Thomas Charles 
Godbold, Fulbright & Jaworski, Houston. PRL was 
represented by Leslie G. Fagen, Paul Weiss Rifkind 
Wharton & Garrison, New York City. 
 
Westchester Media v. PRL USA Holdings, Inc., 214 
F.3d 658, 2000 U.S.App.LEXIS 14631 (5th Cir. 
2000)[ELR 22:8:15] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Texas Supreme Court affirms summary judgment 
dismissing trial judge's defamation suit complaining 
about HBO documentary "Women on Trial" 
 
 In 1990, actress Lee Grant began production on a 
documentary for HBO entitled "Women on Trial." This 
documentary evolved into a series of vignettes that 
documented the alleged abuse of discretion exercised 
by family court judges in Texas. One vignette told the 
story of a little boy who was initially thought to have 
been sexually abused by his father. Subsequently, his 
mother moved to curtail the father's visitation rights, 
and was, in a surprising turn of events at the ruling of 
Judge Charles Dean Huckabee, deprived of any custody 
of the child. Judge Huckabee saw fit to instead award 
full custody to the father, the alleged perpetrator of the 
abuse. Naturally Grant, HBO, and various consultants 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

pounced on this story, for it was sensational enough to 
capture the attention of their viewing audience. 
 Grant and HBO and their various employees 
quite scrupulously reviewed the facts and their sources, 
but while they tipped their hat to the fact that a doctor 
later confirmed that in his findings the abuse had 
occurred while the child was in the mother's custody 
rather than the father's, they did so only perfunctorily 
and in such a way that did not make it clear at all to the 
viewing public that Judge Huckabee was not a cavalier 
and uncaring administrator of justice. 
 Judge Huckabee later sued Grant and HBO and 
the production companies with which they were 
affiliated for defamation of himself as a public figure, a 
cause of action which required, if the judge were to 
prevail that he prove that that the statements published 
about him were false, defamatory, and implemented 
with actual malice. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

 This case, though it centers about a defamation 
action, is more precisely concerned with the correct 
standard to adopt in declaring summary judgment for 
the defendant on the basis of actual malice. Anderson v. 
Liberty Lobby (ELR 8:3:7) established the federal 
standard that demands that summary judgment in a 
defamation action will only be awarded if the evidence 
in the record could support a reasonable jury finding 
that the plaintiff has shown actual malice by clear and 
convincing evidence. However, this case adopted a 
different standard.  
 The Texas Supreme Court determined that the 
plaintiff's heavy burden of proving actual malice at the 
trial stage itself was sufficient. The court reasoned that 
allowing a clear and convincing standard at the stage of 
summary judgment would conflict with Texas law. The 
law of Texas is that trial courts are not to weigh 
evidence at the summary judgment stage, and the clear 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

and convincing test, of necessity, demands a weighing 
of the evidence. This exercise intrudes upon the 
province of the jury. Moreover, at the summary 
judgment stage, courts should only be deciding whether 
a material question of fact exists. 
 Furthermore, the court reasoned that it was 
uncomfortable with a clear and convincing standard at 
the time of summary judgment because such a standard 
is nebulously defined as "that measure or degree of 
proof which will produce in the mind of the trier of fact 
a firm belief or conviction as to the truth of the 
allegations sought to be established." Because it is so 
vague, the court was reluctant to invoke it except in 
"extraordinary circumstances" when that type of 
heightened proof was required by constitutional or 
statutory requirements. 
 In a summary judgment hearing when not a 
single witness had yet graced the scene, it seemed to 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

the court that it would be unrealistic to believe any 
issue might be honestly construed by anyone as clearly 
and convincingly established. Further, the court felt 
that, given both the paucity of evidence and witnesses 
at this stage as well as the vague definition of the term 
"clear and convincing," trial judges would be forced to 
make erratic and inconsistent decisions on this issue. 
 HBO, Grant, and the other production executives 
involved defended themselves against the charges of 
actual malice by presenting evidence of their research 
(transcripts of the hearings, interviews with the 
attorneys involved as well as Judge Huckabee himself) 
and the solid reputations for veracity and accuracy that 
those subordinates whose research they had relied upon 
had earned over countless years in their employ. 
 With the burden shifting to Judge Huckabee, he 
offered evidence that the defendants had purposefully 
portrayed him in an unflattering light and that their 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

editorial choices similarly detracted from his image as a 
fair or caring judge. The court acknowledged that many 
of Grant's and HBO's choices over what to include and 
what not to include in their documentary may have 
portrayed the judge in an ill light. However, unfounded 
or not, in the absence of evidence that the defendants 
selected the material to portray the judge's record 
falsely, the First Amendment protected Grant and her 
cohorts' choices of which material to include and 
exclude in their broadcast, the court concluded. 
 The court held that Judge Huckabee did not offer 
evidence sufficient to indicate that Grant and HBO had 
acted with actual malice, and so summary judgment for 
Grant and HBO was affirmed. 
 Huckabee was represented by James Tynan 
Kelly, Houston. Time Warner was represented by Julie 
A. Ford, Austin. 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Huckabee v. Time Warner Entertainment Co., 19 
S.W.3d 413, 2000 Tex.LEXIS 43 (Tex. 2000)[ELR 
22:8:16] 
 
 
Painting seized from its rightful owner in Austria by 
Nazi official but later recovered by U.S. Forces was 
not "stolen" property for purposes of the National 
Stolen Property Act, even though U.S. Forces 
erroneously failed to give painting back to rightful 
owner 
 
 The U.S. Government filed an in rem action 
against the "Portrait of Wally," a painting by Egon 
Schiele, which was brought into the United States to be 
displayed at New York's Museum of Modern Art 
("MOMA"). The painting was on loan from the 
Leopold Museum-Privatsiftung in Austria. The United 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

States claimed that the painting was stolen and sought 
its forfeiture under 19 U.S.C. § 1595a(c) and 22 U.S.C. 
§ 401(a). The Leopold moved to dismiss the action on 
the basis that the painting was not "stolen," and Judge 
Michael Mukasey of the U.S. District Court for the 
Southern District of New York granted the Leopold's 
motion. 
 The painting's rightful owner was Lea Bondi 
Jaray, an Austrian Jew who owned an art gallery in 
Vienna. In 1938, Ms. Jaray's art gallery was seized by 
the Nazis and "aryanized" - given to an "aryan" named 
Friedrich Welz. The following year, Mr. Welz joined 
the Nazi party and visited Ms. Jaray at her home where 
he saw the painting at issue. After much pressure from 
Mr. Welz, Ms. Jaray and her husband turned the 
painting over to him and fled to London. 
 When World War II ended, Mr. Welz was held 
on suspicion of having committed war crimes, and his 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

possessions, including the painting, were seized and 
placed under the authority of the U.S. Forces who were 
in charge of returning such possessions to the countries 
from where they were taken. Those countries were then 
supposed to return the possessions to their rightful 
owners. 
 The painting was erroneously given to a man 
named Heinrich Rieger. After changing hands several 
times, the painting was eventually sold to the Leopold, 
who then loaned it to MOMA where it was displayed 
from October, 1997 through January, 1998. Three days 
after MOMA's exhibit ended, a series of legal 
proceedings was instituted in regard to the painting. 
The United States ultimately filed this lawsuit in 
September of 1999, claiming that the painting was 
stolen and was therefore imported into the United 
States in violation of the National Stolen Property Act, 
18 U.S.C. § 2314. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

 The Leopold relied upon common law doctrine 
and argued that even if the painting was stolen by Mr. 
Welz, it "ceased being stolen when it was recovered by 
the United States Forces." The United States argued 
that the doctrine was irrelevant for two reasons: first, 
Austrian law applied; and second, the doctrine only 
applies under U.S. law when the police use stolen 
goods as part of a sting operation. Judge Mukasey 
rejected both of the government's arguments. 
 Judge Mukasey analyzed relevant case law and 
concluded that "federal law controls the question of 
whether an item is stolen." Local law - whether it is 
foreign or state law - controls issues such as who owns 
the property or whether the receiver of the stolen 
property has any interest in it. Judge Mukasey noted 
that these issues are distinct from the "question of the 
conditions under which a once-stolen item ceases to be 
stolen." That question, the judge ruled, is a matter of 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

federal law. Thus, U.S. law and not Austrian law 
applied. 
 No support was found for the government's 
second argument, i.e. that the doctrine relied upon by 
the Leopold only applied in situations where the police 
recover stolen goods and then deliver them to someone 
as part of a sting operation. Judge Mukasey noted that 
while some cases discussing the doctrine involve police 
sting operations, the cases which first articulated the 
doctrine did not do so in the context of entrapment or 
any similar concept. 
 Instead, ruled Judge Mukasey, the doctrine is 
based upon agency principles. When a stolen item is 
recovered by its owner or its owner's agents, the item 
ceases to be stolen. Since enforcement officials, such as 
the police, are deemed to be the agents of the true 
owners of stolen property, when such property is 
recovered by an enforcement agency, the property 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

ceases to be stolen. Whether or not the true owners 
consent to have their property recovered by the police 
or similar agency is irrelevant. Judge Mukasey 
recognized that the law has charged such agencies to do 
so, and therefore, the agencies are deemed to be acting 
on behalf of the owners. 
 Because the U.S. Forces were charged with 
recovering the items which had been stolen by the 
Nazis, Judge Mukasey concluded that the U.S. Forces 
were acting as the agents of Ms. Jaray. Thus, once the 
U.S. Forces took possession of the painting, it was no 
longer stolen property. 
 The government was represented by Mary Jo 
White, United States Attorney, New York City. The 
Leopold Museum was represented by William M. 
Barron, Alexander & Green, New York City, and 
Stephen M. Harnik, New York City. 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

United States v. Portrait of Wally, 105 F.Supp.2d 288, 
2000 U.S. Dist. LEXIS 10029 (S.D.N.Y. 2000)[ELR 
22:8:17] 
 
 
Production company was at fault in accident on set 
of "NYPD Blues," but accident didn't cause 
crewmember's injuries so judgment against 
crewmember was proper 
 
 A jury's verdict that Steven Bochco Productions 
was at fault for an auto accident on the set of "NYPD 
Blues," but the accident was not the cause of the 
crewmember's injuries, has been upheld by the 
Appellate Division of the New York Supreme Court. 
 Since the jury determined that the crewmember's 
injuries were not the result of the accident, a judgment 
was entered in favor of the production company. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

 The crewmember, Peter Senno, appealed. But in 
an unsigned Memorandum opinion, the Appellate 
Division noted that there was evidence that Senno's 
injuries were the result of a degenerative condition and 
prior accident, neither of which was caused or 
exacerbated by the accident on the TV production set. 
"Consequently," the court concluded, "the jury's verdict 
on the issue of damages" - that Senno should be 
awarded none - "was supported by a fair interpretation 
of the evidence." 
 Senno represented himself. Steven Bochco 
Productions was represented by Randy Faust, Faust 
Goetz Schenker & Blee, New York City. 
 
Senno v. Picture Cars East, Inc., 712 N.Y.S.2d 52, 
2000 N.Y.App.Div.LEXIS 8591 (App.Div. 2000)[ELR 
22:8:18] 
  



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Owner of movie website Bigstar.com fails to enjoin 
talent site's use of NextBigStar.com 
 
 A federal court in New York has denied an 
application for a preliminary injunction sought by the 
owner of the website Bigstar.com against the operator 
of the website NextBigStar.com. 
 Bigstar.com offers information and chat about 
movies and movie stars and sells videos. 
NextBigStar.com gives aspiring performers an 
opportunity to post their resumes and self-produced 
performance videos online. 
 Despite some similarity between their names and 
an overlap in their fields of interest, federal District 
Judge Victor Marrero ruled Bigstar failed to show that 
NextBigStar's mark would create a likelihood of 
confusion among consumers. This was so, Judge 
Marrero explained, because Bigstar's mark is weak, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

NextBigStar's name is not sufficiently similar, actual 
competition between the two is insubstantial, Bigstar 
doesn't intend to expand into the talent business, there 
was no evidence of actual confusion, and the websites' 
visitors are sufficiently sophisticated to distinguish 
between the two. 
 Bigstar was represented by Jeffrey A. Conciatori, 
Orrick Herrington & Sutcliffe, New York City. Next 
Big Star was represented by Steven J. Stein, Kay 
Collier, New York City. 
 
Bigstar Entertainment, Inc. v. Next Big Star, Inc., 105 
F.Supp.2d 185, 2000 U.S.Dist.LEXIS 4924 (S.D.N.Y. 
2000)[ELR 22:8:19] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Court approves allocation of settlement fund in 
coaches' suit against NCAA 
 
 A plan for the allocation of a settlement fund 
among college coaches, in a class action antitrust 
lawsuit filed on their behalf against the National 
Collegiate Athletic Association, has been approved by 
Federal District Judge Kathryn Vratil. 
 Earlier in the case, coaches won pre-trial rulings 
that an NCAA rule limiting the salaries that could be 
paid to certain coaches violated federal antitrust law 
(ELR 18:2:10, 20:3:14, 20:7:23). At trial, a jury 
returned a verdict in favor of the coaches for $22.3 
million, which Judge Vratil trebled to $66.9 million. 
The judge awarded the coaches an additional $5 million 
"as a net present value adjustment," thus bringing the 
total judgment to almost $72 million. At that point, the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

NCAA decided to settle the case, rather than appeal the 
judgment; and it did so for $54.4 million. 
 After paying the settlement, the NCAA was out 
of the case. But the case was not entirely over, because 
the $54.4 million settlement fund had to be allocated 
among the coaches who made up the class. 
 At that point, another round of litigation began, 
among the coaches who were entitled to receive 
portions of the fund. This round of litigation appears to 
have been triggered by the fact that the plan of 
allocation originally proposed by class counsel was 
deemed to be unfair, by class counsel, because it 
overcompensated some coaches at the expense of 
others. As a result, a revised plan was proposed which 
reduced the share of those who would have been 
overcompensated and increased the share of those who 
deserved more. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

 Coaches were able to see whether they were 
helped or hurt by the revised plan. And 26 of them 
objected to the revision. Judge Vratil considered, but 
rejected, each of their objections. She found that the 
revised plan of allocation "is fair, reasonable and 
adequate," because it "effectively matches each 
[coaches'] recovery to the strength of his or her claim." 
The judge noted that the value of each coach's claim 
was "not a reflection of his or her effort or contribution 
to his or her respective school." Instead, "it is a 
reasonable estimate of the extent of damages which 
each coach sustained because of the rule." 
 
Law v. National Collegiate Athletic Association, 108 
F.Supp.2d 1193, 2000 U.S.Dist.LEXIS 11831 (D.Kan. 
2000)[ELR 22:8:19] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

New Orleans Saints entitled to workers 
compensation credit for full $200,000 paid to 
injured player Jim Dombrowski 
 
 The New Orleans Saints were entitled to credit, 
against the workers compensation benefits owed 
injured player Jim Dombrowski, for the full $200,000 
the team paid him during the season following his 
injury, a Louisiana appellate court has affirmed. 
 Dombrowski was injured during the 1996 season 
and did not play at all in 1997. The Saints did, 
however, pay him $200,000 in sixteen weekly 
installments during the '97 season, as required by an 
injury protection provision of the NFL Collective 
Bargaining Agreement. Dombrowski was entitled to 
receive workers compensation benefits, as well; and the 
Saints were entitled to some credit against those 
benefits for the $200,000 the team had already paid. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

The only disagreement between Dombrowski and the 
Saints was whether that credit was for sixteen weeks or 
for the full $200,000. 
 A Louisiana workers compensation judge 
decided the Saints were entitled to credit for the full 
$200,000, because the state's workers compensation 
statute explicitly provides that benefits payable to 
professional athletes shall be offset or reduced by the 
amount paid by the employer "on a dollar-for-dollar 
basis and not just on a week-to-week basis." 
 Though the statute is clear, the Saints had earlier 
lost a similar case to player Tom Ricketts. There, a 
federal court of appeals held that the Saints were only 
entitled to a week-for-week credit, rather than a dollar-
for-dollar credit, as a result of that court's interpretation 
of the Standard NFL Player Contract. (ELR 19:6:14) 
 Dombrowski, of course, relied heavily on the 
Ricketts decision. But in an opinion by Judge John 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Pettigrew, the Court of Appeal of Louisiana 
"respectfully disagreed" with the conclusion reached in 
Ricketts. (ELR 22:5:20) 
 The law in Louisiana is now in total disarray, 
because in ruling against Dombrowski, Judge Pettigrew 
said nothing about another, even more recent, decision 
in a case involving the Saints and player Paul Green. In 
the Green case, another circuit of Judge Pettigrew's 
own Louisiana Court of Appeal sided with Green, 
saying that it agreed with and adopted as its own the 
decision in the Ricketts case. 
 Dombrowski was represented by Robert L. 
Hackett, New Orleans. The Saints were represented by 
Sammie M. Henry, Baton Rouge. 
 
Dombrowski v. New Orleans Saints, 764 So.2d 980, 
2000 La.App.LEXIS 1045 (La.App. 2000)[ELR 
22:8:19] 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

LSU defeats suit by unsuccessful bidder for sports 
broadcasting rights 
 
 LSU has won a lawsuit filed against it by an 
unsuccessful bidder for the rights to televise LSU 
sporting events (outside Baton Rouge) - but to do so, 
the university had to take the case to the Court of 
Appeals of Louisiana. 
 In response to a request by LSU for bids for 
broadcasting rights to its sporting events, Talbot and 
Talbot, Inc., submitted the bid that had the highest 
guaranteed payments and percentages. Nevertheless, 
LSU awarded its broadcasting rights to a joint venture 
between Louisiana Network and Baton Rouge 
Broadcasting. Talbot and Talbot sued LSU, contending 
that by awarding the broadcast rights to the joint 
venture, LSU violated Louisiana's procurement code - a 
statute that requires contracts for "consulting services" 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

to be awarded to the best bidder. A jury agreed with 
Talbot and Talbot and awarded it $376,319 in damages. 
 LSU appealed, and finally prevailed. The Court 
of Appeals ruled that broadcast rights are not 
"consulting services," and thus the trial court erred in 
entering a judgment in favor of Talbot and Talbot based 
on that statute. The appellate court rendered judgment 
in LSU's favor and dismissed Talbot and Talbot's suit. 
 Talbot and Talbot was represented by Lindsey 
Leavoy and Charles William Roberts, Baton Rouge. 
LSU was represented by Harry J. Phillips, Baton 
Rouge. 
 
Talbot and Talbot, Inc. v. Louisiana State University, 
764 So.2d 975, 2000 La.App.LEXIS 1041 (La.App. 
2000)[ELR 22:8:20] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Suit against stadium by injured Miami Dolphins fan 
should not have been dismissed 
 
 A lawsuit filed by Miami Dolphins ticket holder 
Michael Covert against the owner of the Dolphins' 
stadium, as a result of injuries Covert suffered during a 
game, should not have been dismissed, a Florida 
appellate court has ruled, because the "exculpatory 
clause" in Covert's season ticket contract was 
ambiguous. 
 Covert was injured by drunken fans who beat 
him up (for reasons not reported in the court's opinion). 
His lawsuit against the stadium was dismissed by a trial 
court, in response to the stadium owner's motion for 
judgment on the pleadings. 
 In a Per Curiam opinion, the appellate court 
noted that the contract Covert signed when he bought 
his season tickets contained several ambiguities. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Among other things, it said that he would not have "any 
greater or lesser rights and privileges with respect to 
admission to the Stadium" than those given to other 
ticket holders. Nevertheless, Covert was able to show 
that the contracts of "regular" season ticket holders did 
not contain exculpatory clauses, as did his contract for 
"club-level" season tickets. 
 The appellate court said that this and other 
clauses were "so ambiguous that an ordinary and 
knowledgeable party would not know what he or she 
was contracting away." For this reason, the court held 
that Covert's lawsuit should not have been dismissed on 
the pleadings, because interpretation of the ambiguous 
clauses was necessary. 
 Covert was represented by Rhea P. Grossman, 
McGrane and Nosich. The stadium was represented by 
William G. Edwards, Marlow Connell Valerius Abrams 
Adler and Newman. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Covert v. South Florida Stadium Corp., 762 So.2d 938, 
2000 Fla.App.LEXIS 5818 (Fla.App. 2000)[ELR 
22:8:20] 
 
 
Pro sports leagues win favorable rulings in RICO 
trading card cases 
 
 Federal courts in New York and California have 
sided with the merchandising arms of Major League 
Baseball, the NFL, the NBA, and the NHL in a series 
of RICO lawsuits filed against them on behalf of those 
who bought packs of licensed trading cards hoping they 
would contain "chase" cards redeemable for cash 
prizes. 
 In New York, District Judge Eugene Nickerson 
refused to dismiss or transfer a lawsuit filed by Major 
League Baseball Properties and others seeking a 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

declaratory judgment that card purchasers had not been 
injured in their "business or property," and thus do not 
have standing to sue under the federal RICO statute. 
Judge Nickerson took particular exception to the fact 
that the card purchasers had filed thirteen separate 
RICO cases in four different federal districts "in an 
effort to coerce financial settlements." He ruled that 
declaratory relief was the appropriate way to resolve 
these cases, and that his courtroom was the right place 
to do it. 
 Some of those thirteen cases were filed in 
California. In earlier proceedings in the California 
cases, District Judge Rudi Brewster had refused to 
dismiss the card purchasers' RICO claims, though he 
did stay further action pending the outcome of the New 
York declaratory relief case (ELR 21:7:17). 
 Once Judge Nickerson ruled in New York, Judge 
Brewster reopened the California cases, and dismissed 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

them. Judge Brewster finally agreed with Major League 
Baseball Properties and its co-defendants; he held that 
the card purchasers had not been injured in their 
"business or property" and thus didn't have standing to 
file RICO claims. 
 
Major League Baseball Properties v. Price, 105 
F.Supp.2d 46, 2000 U.S.Dist.LEXIS 12851 (E.D.N.Y. 
2000); Dumas v. Major League Baseball Properties, 
104 F.Supp.2d 1220, 2000 U.S.Dist.LEXIS 11864 
(S.D.Cal. 2000); Rodriquez v. Topps Co., 104 
F.Supp.2d 1224, 2000 U.S.Dist.LEXIS 13268 (S.D.Cal. 
2000); Schwartz v. The Upper Deck Co., 104 F.Supp.2d 
1228, 2000 U.S.Dist.LEXIS 11863 (S.D.Cal. 
2000)[ELR 22:8:21] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Former friends state valid claims for constructive 
trust and breach of contract against holder of New 
York Jets seasons tickets 
 
 The Appellate Division of the New York 
Supreme Court has upheld the refusal of a trial court to 
dismiss claims for constructive trust and breach of 
contract brought against the holder of New York Jets 
season tickets, as a result of his sale of those tickets to 
others in 1999. 
 For more than 30 years, Saul Lipton bought 
season tickets - in his own name - for himself and for 
Norman Donnenfeld and I. Lawrence Brand. When 
Lipton got divorced and moved to Florida, he turned 
the tickets over to Donnenfeld, who later sold them to 
others. Brand and Lipton sued Donnenfeld seeking a 
constructive trust and for breach of contract. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

 In an unsigned Memorandum opinion, the 
Appellate Division has held that the constructive trust 
claim is valid, because it alleged a confidential 
relationship between Lipton and Donnenfeld, and 
alleged that Donnenfeld had agreed to administer the 
Jets tickets as Lipton had before or to return them to 
Lipton and Brand. The Appellate Court also held that 
the breach of contract claim is not barred by the Statute 
of Frauds, because even though the contract was not in 
writing, Donnenfeld's alleged promise to reconvey the 
tickets could have been performed within a year. 
 Lipton was represented by Jason L. Abelove, 
Garden City N.Y. Donnenfeld was represented by 
Gregg Reed, Proskauer Rose, New York City. 
 
Brand v. Lipton, 711 N.Y.S.2d 486, 2000 
N.Y.App.Div.LEXIS 8311 (App.Div. 2000)[ELR 
22:8:21] 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Disabled student who wasn't selected for high school 
basketball team loses suit under Individuals with 
Disabilities Education Act, because federal District 
Court finds that coach evaluated student in non-
discriminatory manner 
 
 A high school student who wanted to play 
basketball, but wasn't selected for the team, has lost his 
lawsuit under the Individuals with Disabilities 
Education Act against the Eagle-Union school board. A 
federal District Court in Indianapolis has granted the 
school board's motion for summary judgment, bringing 
the case to an end. 
 The Individuals with Disabilities Education Act 
(IDEA) provides that parents and guardians are entitled 
to procedural safeguards to ensure that their disabled 
children's educational needs are being met by their 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

school districts. The Act guarantees a "free, 
appropriate, [and] public" education. 
 IDEA delegates supervisory authority for the 
implementation of the Act to state educational agencies 
(SEAs) which are responsible for administering funds 
and setting up administrative checks over the local 
educational agencies (LEAs). In addition, SEAs, in the 
absence of an LEA to fulfill the need of a student, may 
step in and provide the accommodation to the student 
directly. However, generally, the task of direct 
administration of an individually tailored program of 
accommodation devolves upon the LEA. While a 
hierarchical chain of command in this ballet of 
accommodation undoubtedly exists, under IDEA, the 
ultimate responsibility for the sought after "free 
appropriate public education" lies with the SEA. 
 IDEA also provides to the parents of disabled 
children the right to question, with all the benefits 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

afforded by due process, the measures being taken in 
regard to their children. To this end, parents may 
examine relevant records, seek an independent 
evaluation of their child's status; and, alas, for the SEAs 
and LEAs involved in this litigation, present complaints 
with respect to the provision of the accommodation. 
 IDEA requires that these complaints be heard by 
independent hearing officers (IHOs) who pledge no 
allegiance in their capacities either to the state or LEA 
in question. IDEA's goals are implemented with 
deference to those ideals expressed by the Americans 
with Disabilities Act that decrees that no qualified 
individual shall be excluded by any activity merely by 
reason of that disability. 
 The parents of a student attending Eagle-Union's 
high school sought a hearing under IDEA, because their 
child, afflicted by numerous disabilities which made his 
academic studies difficult to pursue, had been, they felt, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

cut unfairly from basketball tryouts. IHOs were 
convened and the edicts of due process, the court 
announced, were precisely followed. 
 The court found as well that the coach in 
question had afforded the student the same opportunity 
to make the team as he had everyone else and that the 
student had been "graded" in a non-discriminating 
manner during this process based on the subjective and 
objective criteria habitually used by this coach. 
 
Doe v. Eagle Union Community School Corp., 101 F. 
Supp.2d 707, 2000 U.S.Dist.LEXIS 8278 (S.D.Ind. 
2000)[ELR 22:8:21] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

High school basketball player wins injunction 
against state athletic association, because she was 
likely to show she satisfied criteria for hardship 
exception to transfer rule 
 
 Jessah Martin, a high school student, recently 
prevailed against the Indiana High School Athletic 
Association (IHSAA) in a case which debated whether 
or not Martin should be permitted through a 
preliminary injunction full participation in high school 
sports at the new high school to which she transferred. 
 When Martin, a proficient and skilled varsity 
basketball player, first transferred from Bellmont High 
School to Bishop Luers High School, IHSAA granted 
her only junior varsity eligibility at the latter institution. 
IHSAA determined that under their Eligibility Rules for 
transfer students, Martin was only entitled to this 
limited eligibility, a curtailment to which she would be 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

subject for a period of 365 days dating from her last 
participation in sports at Bellmont. 
 It was at this point that Martin sought and was 
granted a hearing with IHSAA but to no avail. They 
held fast to their belief that Martin should be granted 
only partial eligibility. Martin then sought both a 
preliminary injunction and declaratory relief at the trial 
court level. The trial court found that Martin should, in 
fact, be granted full participation in varsity sports at 
Bishop Luers. Strangely enough, Martin, after all this 
legal brouhaha chose not to play basketball at all, and 
the IHSAA chose to appeal. 
 One of the four factors that Martin had the 
burden of proving to obtain a preliminary injunction 
was that her case possessed a reasonable likelihood of 
succeeding on its merits. This factor for awarding a 
preliminary injunction was the one at the appeal level 
upon which IHSAA most saliently focused. Naturally, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Martin's burden in proving a substantial likelihood did 
not require her to prove prior to a judgment being 
entered that she would indeed win. Rather, it was only 
necessary for Martin to demonstrate that she had a 
"better than negligible chance of succeeding on the 
merits." 
 For Martin to be eligible under the IHSAA's 
transfer rules which would permit her to full athletic 
participation at her new high school, she would have to 
prove either, quite logically, that she met the 
requirements for full eligibility as they were enunciated 
under the transfer rule, or, alternatively, if she did not 
meet these requirements, that her case was a hardship 
exception. 
 IHSAA centered its appeal argument around the 
contention that the trial court erred in determining that 
IHSAA's decision to curtail Martin's athletic activities 
was not supported by substantial evidence. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

 Martin apparently had first appealed to IHSAA 
as an emancipated minor. She based her status as 
"emancipated" upon the fact that having experienced a 
great deal of difficulty in her own home, she had 
moved into the home of a former basketball coach, 
Harry Miller. Though both her own family's home and 
Miller's were located in the Bellmont district, Martin 
opted to switch schools for a number of reasons to be 
discussed subsequently. Were Martin to be properly 
viewed by IHSAA or the trial court as "emancipated" 
she would be, under the transfer rules, entitled to 
immediate eligibility without a change of residence into 
a new school district by her own parents. IHSAA seems 
to press this point as a means of inferring that Martin 
knew she had no case under the transfer rules 
themselves and thus attempted to bypass them by 
portraying herself as an emancipated minor. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

 The trial court did agree that Martin by virtue of 
a move into a friendlier domestic atmosphere could not 
rightly dub herself emancipated, but it did take issue 
with IHSAA's further contention that Martin was not 
eligible under the hardship portion of the transfer rules. 
 The Supreme Court has held that when a student 
fails to meet an exception to the transfer rules, he or she 
is only entitled to limited eligibility unless the hardship 
rules applies. The hardship rule then becomes the root 
issue of whether or not Martin or the IHSAA will 
prevail. 

Martin, under the hardship rule had the burden of 
proving that the transfer which spawned this whole 
controversy was beyond her control, that the purpose 
and spirit of the transfer rule would still be met were 
she to be granted eligibility, and that were she denied 
eligibility to play sports because of the limitations of 
the hardship rule she would suffer an undue burden. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

The trial court found that Martin had met this burden. 
The IHSAA was of course not in accord with this 
finding. 
 IHSAA argued that the circumstances that 
spurred on Martin's transfer were not beyond her 
control. The trial court, to support its opposite 
conclusion, pointed to some very "uncontrollable" 
circumstances besetting Martin at the time of her 
decision to transfer. Among these was that fact that the 
hapless Martin suffered great angst because of the 
turbulence of her home life. Such turbulence somehow 
became the fodder of rumors at Bellmont High School, 
thus making matters even more insupportable for 
Martin. Martin also suffered the whispers of those at 
Bellmont High School who assured all that would listen 
that she was embroiled in an affair with a former coach. 
Based on all of these adverse factors, a school 
administrator suggested that both the changes in 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

residence and school would be appropriate. Bishop 
Luers High School seemed an apt choice as it was on 
Martin's new custodian's way to and from work. 
 IHSAA, by its own by-laws, considers an illness 
that prevents a student from meeting its eligibility 
requirements a hardship and emotional disturbances 
such as those suffered by Martin were contained under 
the definition of what IHSAA considered an illness.  
 It seems as if IHSAA's contention that Martin 
had control over her transfer to Bishop Luers is 
prompted by the logic that she ultimately made the 
affirmative decision to transfer. But by this logic, any 
students who transferred, unless they were wheeled 
away from one school in restraints and presented at 
another, would have control of their decision. Rather, 
says the court, a student's control or lack thereof in the 
formulation of a decision to transfer, should be 
measured by the uncontrollable nature of the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

circumstances that spur on the ultimately voluntary and 
"controlled" decision of the student to transfer. 
 IHSAA then argued that the spirit of the rule 
would be violated were Martin to be given full 
eligibility without the 365-day waiting period. They 
contend that the spirit of the rule does not brook 
students transferring for the mere purpose of taking 
advantage of a superior athletic facility or team. Such 
underhandedness they contend could lead to students 
already participating in athletics at a school being 
displaced by new students who have transferred in 
violation of the rules. IHSAA contends that Martin may 
have presented good reasons for her transfer, but that 
possibly beneath these valid reasons, there existed the 
ulterior motive of matriculating at a high school with 
superior athletic facilities. 
 The Appeals court found this argument 
insupportable, because Martin did offer good, valid 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

reasons for her transfer, and because were the IHSAA 
allowed to suspect each student applying for transfer of 
invisible and insidious underlying motives for the 
transfer, they would be in a position to deny every and 
any student with valid reasons or not. Martin's transfer 
would also not displace any athletes already playing 
varsity basketball at Bishop Luers because two free 
positions on the team were available. 
 Finally, IHSAA indicated that Martin would 
suffer no undue hardship from the limited eligibility 
they wished to grant her. But this, again, was 
erroneous. Martin, a skilled athlete, were she relegated 
to junior varsity, would not be allowed the occasion to 
try out for college coaches. Given her sad family life, it 
appears that her parents will not be helping her with 
college, and were she not allowed to attempt to help 
herself through athletic college recruitment 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

opportunities she would indubitably be subject to undue 
hardship. 
The Appeals court, in the end, affirmed the lower 
court's decision, and Martin prevailed. 
 The IHSAA was represented by Robert M. Baker 
III, Johnson Smith Pence & Heath, Indianapolis. Martin 
was represented by Edward L. Murphy Jr., Miller 
Carson Boxberger & Murphy, Fort Wayne. 
 
Indiana High School Athletic Ass'n v. Martin, 731 
N.E.2d 1, 2000 Ind.App.LEXIS 883 (Ind.App. 
2000)[ELR 22:8:22] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

High school swim coach not immune from 
unreasonable search and privacy claims of team 
member who coach asked to take pregnancy test 
 
 The swim team coach at a Pennsylvania high 
school is not immune from unreasonable search and 
privacy claims by a team member whoM the coach 
asked to take a pregnancy test, a federal Court of 
Appeals has held. As a result, it reversed the dismissal 
of a lawsuit filed on the team member's behalf against 
the coach, and has remanded the case to the District 
Court for further proceedings. 
 Writing for the appellate court, Judge Jane Roth 
ruled that "Although student athletes have a very 
limited expectation of privacy, a school cannot compel 
a student to take a pregnancy test absent a legitimate 
health concern about a possible pregnancy and the 
exercise of some discretion." The judge ruled that swim 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

coach Michael Seip was not entitled to immunity, 
because he should have known that by repeatedly 
urging team member Leah Gruenke to take such a test, 
his conduct violated this "clearly established right." 
 Moreover, the coach discussed with others at the 
high school his suspicions that Gruenke was pregnant. 
Doing so violated her "recognized right . . . to be free 
from disclosure of personal matters. . . ." For that 
reason, the coach was not immune from Gruenke's 
privacy claim; and its dismissal was reversed as well. 
 Gruenke was represented by Richard J. Orloski, 
Orloski Hinga & Pandaleon, Allentown. Seip was 
represented by Richard A. Polachek, Polachek Pecile & 
Smith, Wilkes-Barre. 
 
Gruenke v. Seip, 225 F.3d 290, 2000 U.S.App.LEXIS 
21082 (3rd Cir. 2000)[ELR 22:8:23] 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Maine radio station owner loses right to compel 
arbitration of breach of employment contract and 
misappropriation of trade secret claims against 
former on-air radio announcer due to its extensive 
litigation of the dispute in Maine Superior Court 
prior to its demand for arbitration 
 
 Saga Communications of New England, Inc. is 
the owner of a radio station WMGX in Portland, 
Maine. Lori Voornas was a radio announcer and 
morning show co-host on WMGX during the term of 
her three-year employment contract with Saga from 
1996 until 1999. When Voornas' employment contract 
expired, she chose not to continue her employment with 
Saga and instead took a job at one of Saga's 
competitors, Citadel Communications Corporation. At 
the beginning of her employment with Citadel, Voornas 
acted as a consultant and did not perform on-air 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

services. Eventually, Voornas began appearing on-air 
for Citadel's radio station, WCLZ (now WPNT). 
 The terms of Saga's contract with Voornas 
prohibited her from performing services for any of 
Saga's competitors within a 75-mile radius for a period 
of six months. When Saga learned of Voornas' 
employment with Citadel two months after her 
employment with Saga ended, Saga filed an action 
against her in the Superior Court for the State of Maine, 
Cumberland County, alleging breach of the 
employment contract and misappropriation of trade 
secrets.  
 Two months after filing its suit, after losing two 
attempts to enjoin Voornas from her continued 
employment at Citadel and after cross motions for 
summary judgment were briefed, Saga attempted to 
invoke the binding arbitration clause of its employment 
agreement with Voornas. Maine Superior Court Judge 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Mills held that Saga had waived its right to demand 
arbitration by its repeated and consistent attempts to 
pursue its remedies in court. Saga filed an appeal of the 
denial of its Motion to Compel Arbitration. Chief 
Justice Daniel Wathen of the Supreme Judicial Court of 
Maine affirmed the denial of Saga's motion and held 
that Saga had waived its rights to demand arbitration. 
 Saga's first argument, rejected by Justice 
Wathen, was that the plain language of the employment 
contract prevented a finding of a waiver no matter how 
extensively the matter had been litigated in court. 
Specifically, Saga relied upon Rule 37 of the National 
Rules for the Resolution of Employment Disputes 
(incorporated by reference into the employment 
agreement) which provides: "No judicial proceeding by 
a party relating to the subject matter of the arbitration 
shall be deemed a waiver of the party's right to 
arbitrate." Justice Wathen reasoned, in keeping with the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

holdings of other courts that had interpreted this 
provision, that this clause is intended merely to allow a 
party to institute legal proceedings to maintain the 
status quo pending arbitration. Interpreting the clause 
as broadly as Saga urged would "undermine a court's 
ability to control the proceedings before it" because it 
would allow "the losing party to test the water before 
taking the swim."  
 The second argument espoused by Saga was also 
rejected. Saga contended that because the Federal 
Arbitration Act ("FAA"), 9 U.S.C. § 1 et seq, created a 
strong policy in favor of arbitration, under the facts of 
this case, waiver should not have been found. Justice 
Wathen recognized that any doubts should be resolved 
in favor of arbitration and that "waiver is not to be 
lightly inferred," However, Justice Wathen also 
acknowledged that there is "universal agreement" 
among courts that have addressed the issue and found a 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

waiver "that the party now seeking to compel 
arbitration must, at the least, have [sic] undertaken a 
course of action inconsistent with its present insistence 
upon its contractual right to arbitration." The relevant 
question, according to Justice Wathen, is whether the 
parties have litigated "substantial issues going to the 
merits." 
 Based upon Saga's two attempts to obtain 
injunctions against Voornas and the fully briefed cross 
motions for summary judgment, Justice Wathen found 
that the parties had indeed litigated "substantial issues 
going to the merits." Saga's motions for injunctive 
relief were not, as Saga had argued, merely attempts to 
maintain the status quo. 
 Saga's final argument was that before a waiver 
could be found, Voornas would have to demonstrate 
prejudice. Justice Wathen found a split among courts as 
to whether a showing of prejudice was required, but 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

ultimately held that he did not need to resolve the issue 
since he believed that Voornas was prejudiced. First, 
during the two and a half months that the case had been 
pending, the parties had engaged in extensive litigation, 
filing numerous motions and requests for expedited 
relief that would not have been necessary had Saga 
timely requested arbitration. 
 Second, Justice Wathen found that by seeking to 
compel arbitration after losing its attempts to enjoin 
Voornas, Saga was attempting to force her to 
"relinquish her current favored position in this dispute." 
The federal policy favoring arbitration, Justice Wathen 
reasoned, "was not intended to provide litigants with 
successive opportunities to prevail through revisitation 
of the same issues in different forums." 
 Finally, Justice Wathen found support for 
prejudice against Voornas in Saga's own appellate 
brief. Therein, Saga expressed concern over the fact 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

that its appeal may not be heard prior to the expiration 
of the six-month non-compete clause. Saga argued that 
an arbitration panel would have the ability to extend the 
six-month period if it found Voornas had breached her 
agreement. Justice Wathen faulted Saga for this 
problem, however, noting that Saga was aware of the 
six-month deadline when it chose to "test the judicial 
waters" before seeking arbitration. Under these 
circumstances, Justice Wathen found that Voornas 
should not be faced with a possible extension of the 
six-month period.  
 Saga Communications was represented by James 
G. Goggin, Verrill & Dana, Portland. Voornas was 
represented by Robert W. Kline, Portland. 
 
Saga Communications of New England, Inc. d/b/a 
WMGX v. Voornas, 756 A.2d 954, 2000 Me. LEXIS 
157 (Me. 2000)[ELR 22:8:24] 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Foreign-made bubble bath bottles shaped like 
Sesame Street and Peanuts characters may be 
imported duty-free 
 
 Foreign-made bubble bath bottles shaped like 
Sesame Street and Peanuts characters are "toys" rather 
than "plastic bottles for the conveyance of goods," the 
United States Court of International Trade has held. 
 The U.S. Customs Service had imposed duties of 
3% on the bottle bodies and 5.3% on the bottle caps, 
just as it does on conventionally shaped bottles, under 
the Harmonized Tariff Schedule. The Tariff Schedule 
does not impose any duties at all on "toys representing 
animals or non-human creatures." Thus, as a result of 
the ruling, bottles shaped like Sesame Street and 
Peanuts characters may be imported duty-free. 
 The bottles were manufactured pursuant to 
licensing agreements with Children's Television 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Workshop and United Feature Syndicate. Neither 
agreement authorized the manufacture of "toys"; and 
Minnetonka Brands, the bottle-importer, understood it 
could not sell or advertise the bottles as toys. 
Nevertheless, Judge Evan Wallach was influenced, in 
part, by the fact that mothers generally purchased the 
bubble bath in those bottles "under pressure from their 
children," and most mothers bought it "mainly for the 
amusement value of the container, rather than the 
bubble bath inside." 
 Minnetonka Brands was represented by Joseph 
S. Kaplan, Ross & Hardies, New York City. The 
Government was represented by David W. Ogden, U.S. 
Department of Justice. 
 
Minnetonka Brands, Inc. v. United States, 110 
F.Supp.2d 1020, 2000 U.S.C.I.T.LEXIS 87 (CIT 
2000)[ELR 22:8:25] 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

FCC defeats Constitutional and Religious Freedom 
Act claims of unlicensed radio microbroadcasters 
 
 In separate but similar cases, the Federal 
Communications Commission has defeated two low 
power radio stations, both of which claimed a legal 
right to broadcast even though neither ever sought, 
much less obtained, a license to do so, as required by 
federal law. 
 In Connecticut, District Judge Peter Dorsey 
granted the Government's request for a preliminary 
injunction barring further broadcasts by an unlicensed 
microbroadcaster that carried Spanish language 
religious programming. The judge held that since the 
station had never applied for a license or a waiver, it 
did not have standing to argue that the licensing 
requirement violates the First Amendment and the 
Religious Freedom Restoration Act. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

 In Michigan, a federal appellate court affirmed 
the dismissal of a lawsuit that sought to bar the FCC 
from taking any action to stop broadcasts by another 
unlicensed microbroadcaster. This case too alleged that 
the enforcement of federal licensing requirements 
would violate the broadcaster's rights under the First 
Amendment and the Religious Freedom Restoration 
Act. But Judge Ronald Gilman held that the District 
Court did not have jurisdiction to hear the broadcaster's 
lawsuit, because by statute, challenges to FCC licensing 
decisions may be heard only by the Court of Appeals 
for the District of Columbia. 
 In the Connecticut case, the broadcaster was 
represented by James W. Cummings, Moynahan 
Ruskin Mascolo & Minnella, Waterbury; the 
Government was represented by Alan M. Soloway, 
U.S. Attorney's Office, New Haven. In the Michigan 
case, the broadcaster was represented by Patrick M. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Edwards and Kevin S. Ernst, Law Offices of K.S. 
Ernst, Detroit; the Government was represented by 
Mark S. Davies, U.S. Department of Justice, 
Washington D.C. 
 
U.S./F.C.C. v. Waterbury Hispanic Communications, 
109 F.Supp.2d 80, 1999 U.S.Dist.LEXIS 22119 
(D.Conn. 1999); La Voz Radio de la Communidad v. 
F.C.C., 223 F.3d 313, 2000 U.S.App.LEXIS 18378 
(6th Cir. 2000)[ELR 22:8:25] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Virginia statute prohibiting online display of 
material harmful to juveniles is unconstitutional 
 
 A Virginia statute that makes it a crime to 
display material that is harmful to juveniles, including 
"electronic files" and "messages containing images," is 
unconstitutional, federal District Judge James Michael 
has ruled. 
 The constitutionality of the statute was 
challenged by Internet service providers, organizations 
representing booksellers and publishers, individual 
authors and artists, and others. They argued that the 
statute violated their First Amendment free speech 
rights as well as their rights under the Commerce 
Clause. Judge Michael agreed. 
 The statute ran afoul of the First Amendment, the 
judge reasoned, because: it was not narrowly tailored to 
communications juveniles were likely to receive and 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

thus criminalized communications to adults; it was not 
the most effective means of shielding juveniles from 
harmful materials online; less restrictive means are 
available to accomplish the state's goal of protecting 
children; and it was substantially overbroad. 
 Judge Michael held that the statute also violated 
the Commerce Clause of the Constitution. Website 
operators in other states could be subject to the Virginia 
statute, the judge explained, because there is no way to 
prevent Virginia residents from accessing websites 
outside that state. Thus, to comply with the Virginia 
statute, websites in other states would have to alter their 
materials to comply with the "rigors" of the Virginia 
statute. 
 Those challenging the statute were represented 
by Garrett M. Smith, Michie Hamlett Lowry 
Rasmussen & Tweel, Charlottesville. Virginia was 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

represented by Mark L. Earley, Office of the Attorney 
General, Richmond. 
 
PSINet, Inc. v. Chapman, 108 F.Supp.2d 611, 2000 
U.S.Dist.LEXIS 11621 (W.D.Va. 2000)[ELR 22:8:26] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Los Angeles adult business ordinance is 
unconstitutional 
 
 A Los Angeles ordinance that prohibits the 
operation of an adult bookstore and an adult video 
arcade in the same building is unconstitutional, the 
Ninth Circuit Court of Appeals has affirmed. 
 The constitutionality of the ordinance was 
challenged by the owners of two adult bookstore/video 
arcade businesses. Federal District Judge Dean 
Pregerson agreed that the ordinance was 
unconstitutional and enjoined its enforcement. 
 On appeal, Judge Michael Daly Hawkins 
affirmed. He held that although the city has a 
"substantial government interest" in reducing crime, the 
challenged ordinance was not designed to serve this 
interest. In adopting the ordinance, the city had relied 
on a study showing the adverse effects of multiple adult 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

businesses in a neighborhood. But Judge Hawkins 
concluded that the study said nothing about the effects 
of selling books and exhibiting videos within a single 
place of business. 
 The adult business owners were represented by 
G. Randall Garrou, Weston Garrou & DeWitt, Los 
Angeles. The city was represented by Michael L. 
Klekner. 
 
Alameda Books, Inc. v. City of Los Angeles, 222 F.3d 
719, 2000 U.S.App.LEXIS 18059 (9th Cir. 2000)[ELR 
22:8:26] 
 
  
Previously Reported: 
 
 The United States Supreme Court has granted 
petitions for certiorari in three cases of interest to 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

readers of the Entertainment Law Reporter: PGA Tour 
v. Martin, 121 S.Ct. 30 (2000), 2000 U.S.LEXIS 4865, 
in which the 9th Circuit held that the Americans with 
Disabilities Act requires the PGA to allow Casey 
Martin to use a golf cart (ELR 22:2:10); New York 
Times v. Tasini, 121 S.Ct. 425 (2000), 2000 
U.S.LEXIS 7321, in which the 2nd Circuit held that the 
electronic republication of the New York Times and 
other periodicals on Lexis and CD-ROM infringed the 
copyrights to articles authored by freelance journalists 
(ELR 21:9:10, 22:3:19); and United States v. Cleveland 
Indians Baseball Co., 121 S.Ct. 338 (2000), 2000 
U.S.LEXIS 6857, an unpublished case from the 6th 
Circuit that raises the same issues as San Francisco 
Baseball v. United States which held that "loss of 
mobility" payments made to former baseball players 
were "wages" for which the team had to pay Social 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Security and Federal Unemployment taxes (ELR 
22:3:16). 
 The United States Supreme Court has denied 
petitions for certiorari in these previously reported 
cases: Paramount Pictures v. Wendt, 121 S.Ct. 33 
(2000), 2000 U.S.LEXIS 4886, in which the 9th Circuit 
ruled that actors George Wendt and John Ratzenberger 
are entitled to a trial in their right of publicity lawsuit 
alleging that figures displayed in airport bars depict 
them in the roles as "Norm" and "Cliff" in the 
television series "Cheers" (ELR 20:1:7); Songbyrd, Inc. 
v. Estate of Grossman, 121 S.Ct. 68 (2000), 2000 
U.S.LEXIS 5155, in which the 2nd Circuit affirmed the 
dismissal, as time-barred, of a lawsuit by the successor 
of musician Henry Roeland Byrd to recover possession 
of masters tapes from Bearsville Records (ELR 22:3:9); 
Horner v. Kentucky High School Athletic Ass'n, 121 
S.Ct. 69 (2000), 2000 U.S.LEXIS 5160, in which the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

6th Circuit ruled that Title IX was not violated by the 
refusal of the Athletic Association to sponsor fast-pitch 
softball for girls (ELR 22:3:18); Yerkovich v. MCA, 
Inc., 121 S.Ct. 171 (2000), 2000 U.S.LEXIS 5838, in 
which the 9th Circuit affirmed, without a published 
opinion, a District Court ruling that a "Miami Vice" 
writer's net profits claim against Universal could 
proceed to trial, but dismissing his unconscionability, 
separation of rights and copyright ownership claims 
(ELR 20:9:8); Sony Computer Entertainment v. 
Connectix Corp., 121 S.Ct. 172 (2000), 2000 
U.S.LEXIS 5843, in which the 9th Circuit held that 
Connectix did not infringe Sony's PlayStation copyright 
in the process of creating Connectix's Virtual Play 
Station software, because copying for the purpose of 
reverse engineering is fair use (ELR 22:1:14); 
International Star Class Yacht Racing v. Tommy 
Hilfiger U.S.A., 121 S.Ct. 175 (2000), 2000 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

U.S.LEXIS 5860, in which the 2nd Circuit affirmed, in 
an unpublished opinion, a District Court ruling 
concerning whether Hilfiger's failure to do a full 
trademark search before using "Star Class" as a 
clothing insignia was evidence of "bad faith" (ELR 
20:6:23); Major League Baseball Players Ass'n v. 
Cardtoons, 121 S.Ct. 175 (2000), 2000 U.S.LEXIS 
5863, in which the 10th Circuit held that Cardtoons 
could pursue defamation and interference with contract 
claims against the Major League Baseball Players 
Association, as a result of a cease-and-desist letter the 
Association sent to a printer of parody trading cards, 
because private threats of litigation are not immune 
under the First Amendment (ELR 22:2:15); 
Collectibles, Inc. v. Brown, 121 S.Ct. 299 (2000), 2000 
U.S.LEXIS 6614, in which the 5th Circuit held, in a 
case involving a record company's unauthorized sale of 
recordings bearing performers' names and likenesses, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

that claims under Texas right of publicity law are not 
preempted by federal copyright law (ELR 21:12:13); 
Fisher v. United Feature Syndicate, 121 S.Ct. 483 
(2000), 2000 U.S.LEXIS 7510, in which the 10th 
Circuit affirmed, without a published opinion, a District 
Court ruling that the copyrights to an unpublished 
"Chipper" dog comic strip were not infringed by 
Peanuts' "Snoopy," RCA Victor's "Chipper," or Tyson 
Foods' "Chicken Chipper" (ELR 21:4:20); and Lara v. 
Cinemark USA, Inc., 121 S.Ct. 341 (2000), 2000 
U.S.LEXIS 6924, in which the 5th Circuit held that the 
Americans with Disabilities Act requires stadium-style 
movie theaters to offer unobstructed views to 
wheelchair-bound patrons, but does not require them to 
provide the same line-of-sight viewing angles enjoyed 
by most non-disabled patrons (ELR 22:4:22). 
 The following previously reported cases have 
now been published: Cairns v. Franklin Mint Co., 107 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

F.Supp.2d 1212, 2000 U.S.Dist.LEXIS 9157 (C.D.Cal. 
2000), 115 F.Supp.2d 1185, 2000 U.S.Dist.LEXIS 
13360 (C.D.Cal. 2000) (ELR 22:5:5); A & M Records, 
Inc. v. Napster, Inc., 114 F.Supp.2d 896, 2000 
U.S.Dist.LEXIS 11862 (N.D.Cal. 2000) (ELR 22:3:4); 
Universal City Studios, Inc. v. Reimerdes, 111 
F.Supp.2d 294, 346, 348, 2000 U.S.Dist.LEXIS 11696 
(S.D.N.Y. 2000) (ELR 22:3:4); and UMG Recordings, 
Inc. v. MP3.com, Inc., 109 F.Supp.2d 223, 2000 
U.S.Dist.LEXIS 12113 (S.D.N.Y. 2000) (ELR 22:4:4). 
[ELR 22:8:26] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

DEPARTMENTS 
 
In the Law Reviews: 
 
Communications and the Law, published by Fred B. 
Rothman and Company, 10368 West Centennial Road, 
Littleton, CO 80127, has issued Volume 22, Number 3 
with the following articles: 
 
Reasonable Inferences and Substantial Evidence: How 
the U.S. Supreme Court Side-Stepped the First 
Amendment in Upholding Content-Based Must-Carry 
Rules in Its Turner Decisions by Mark R. Arbuckle, 22 
Communications and the Law 1 (2000) (for address, 
see above) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

The Future of Media Ride-Alongs by Brandon Fox, 22 
Communications and the Law 31 (2000) (for address, 
see above) 
 
Litigation Publicity: Courtroom Drama or Headline 
News? by Gail Ramsey and Kristen McGuire, 22 
Communications and the Law 69 (2000) (for address, 
see above) 
 
Book Review: Telecommunications Policy and the 
Public Interest: The Telecommunications Act of 1996 
by Patricia Aufderheide,  reviewed by Andrew J. 
Siegel, 22 Communications and the Law 85 (2000) (for 
address, see above) 
 
Television Satellite Broadcasting in Russia After the 
Financial Crash of 1998: The Allure and Adversity for 
Western Companies by Daniel E. Rosen, 8 Cardozo 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 8, JANUARY 2001 

Journal of International and Comparative Law 347 
(2000) 
 
When Digital Contacts Equal Minimum Contacts: How 
Fourth Circuit Courts Should Assess Personal 
Jurisdiction in Trademark Disputes Over Internet 
Domain Names by Christopher M. Kindel, 78 North 
Carolina Law Review 2105 (2000) 
[ELR 22:8:28] 
 


