
ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

WASHINGTON MONITOR 
 
RIAA wins Copyright Office ruling that Internet 
transmissions of AM/FM radio broadcasts are not 
exempt from record companies' digital performance 
right; since radio stations are eligible for statutory 
digital performance licenses, Copyright Office 
reopens statutory license fee proceeding to permit 
radio stations to participate 
 
 The United States Copyright Office has ruled 
that Internet transmissions of AM and FM radio 
broadcasts are not exempt from the "digital 
performance right." This means that radio stations must 
pay royalties to those who own the copyrights in any 
sound recordings included in those transmissions. 
 The ruling was issued in response to a petition 
filed by the Recording Industry Association of 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

America. The RIAA is a trade association that 
represents those record companies that make and 
distribute the vast majority of all music recordings, and 
thus own the vast majority of sound recording 
copyrights. 
 The RIAA's petition was opposed by radio 
broadcasters. In fact, the National Association of 
Broadcasters has filed a lawsuit against the RIAA in 
federal court in New York, seeking a judicial 
declaration that radio broadcasters are exempt from the 
record companies' digital performance right, even when 
they transmit their broadcasts over the Internet. That 
case is still pending. 
 The Copyright Office proceeding (and the 
parallel lawsuit in New York) became necessary 
because more than 3500 radio stations around the world 
now transmit their broadcasts over the Internet, as well 
as by conventional AM or FM over-the-air signals. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

Much of the programming carried during those 
broadcasts and Internet transmissions consists of music 
recordings. 
 Copyright law has long required radio stations to 
obtain public performance licenses from music 
publishers who are the owners of the copyrights to 
musical compositions stations broadcast. Radio stations 
obtain those licenses from the publishers' agents: 
ASCAP, BMI and SESAC. However, until 1995, 
United States copyright law did not give record 
companies (or recording artists) any copyright in their 
recordings; and thus radio stations did not need licenses 
from them. 
 Things changed slightly in 1995 with the 
enactment of the Digital Performance Right in Sound 
Recordings Act (ELR 17:6:3). That Act - often referred 
to by its acronym "DPRA" - amended the Copyright 
Act by adding a narrow "digital performance right" for 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

sound recordings. By doing so, DPRA required those 
engaged in certain types of digital performances of 
sound recordings to obtain licenses to do so. However, 
at the behest of radio stations, DPRA made clear that 
radio stations were exempt from this new digital 
performance right - not only when they broadcast by 
analog AM or FM signals, but even if they eventually 
begin to broadcast digitally. 
 Though 1995 was not very long ago, it was 
before (long before, in Internet time) Internet 
transmissions of music and radio broadcasts became 
common. As a result, DPRA did not adequately deal 
with music on the Internet. In an effort to cure DPRA's 
inadequacies in the Internet area, Congress amended 
the Copyright Act once again in 1998, in Title IV of the 
Digital Millennium Copyright Act (ELR 20:6:6). That 
Act - commonly referred to by its acronym "DCMA" - 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

continued to exempt radio stations from the digital 
performance right, even if they broadcast digitally. 
 Unfortunately, even as amended by the DCMA, 
the law is not perfectly clear about whether the radio 
station exemption applies only to over-the-air digital 
broadcasts, or applies as well to Internet transmissions 
done by licensed radio stations. The RIAA argued that 
the exemption applies only to over-the-air digital 
broadcasts. Radio stations took the position that the 
exemption applies to all of their digital transmissions, 
including Internet transmissions. 
 The Copyright Office had to decide, first, 
whether it had authority to decide this dispute, as the 
RIAA contended, or whether instead it should be 
decided by the federal court in New York, as the 
broadcasters contended. The Copyright Office decided 
that it has the authority and should exercise it. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

 The merits of the dispute required an intricate job 
of statutory interpretation. The Copyright Office had to 
decide whether an exempt "broadcast transmission" 
included all transmissions by broadcasters, or only 
over-the-air broadcasts. To decide this, it was necessary 
to evaluate: definitions that are part of the Copyright 
Act; provisions that are outside the subsection dealing 
with "exempt" transmissions, but nevertheless related 
to it; and the legislative history of the exemption and 
related provisions. 
 Based on its careful evaluation of all of these 
factors, the Copyright Office concluded that the 
exemption relied on by radio stations applies only to 
over-the-air digital broadcasts, not Internet 
transmissions by radio stations. This ruling means that 
radio stations must have digital performance licenses to 
transmit their broadcasts over the Internet. But it does 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

not mean they will have to negotiate such licenses with 
record companies directly. 
 As amended by the DPRA and DCMA, the 
Copyright Act contains a statutory license for certain 
types of digital transmissions. Most Internet 
transmissions of radio broadcasts are likely to qualify 
for this statutory license. Indeed, the Copyright Office 
gave effect to its digital performance ruling by 
amending its statutory license regulations to 
specifically provide that AM/FM broadcasters that 
transmit their signals over the Internet are eligible for 
the statutory license (so long as other requirements are 
satisfied as well). 

As a result, the Copyright Office expects radio 
stations to be quite interested in the statutory license 
fee. The amount of that fee has not been determined 
yet, however. It is the subject of another, unrelated 
proceeding. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

 The deadline for filing Notices of Intent to 
Participate in that fee-setting proceeding has already 
passed. Since radio stations thought they were exempt 
entirely, and thus wouldn't need a statutory license, 
many radio stations apparently did not file those 
notices. When the Copyright Office ruled that radio 
stations are not exempt, it extended the deadline for 
filing the required Notice, in order to give radio stations 
a chance to participate in the fee-setting proceeding. 
 The Copyright Office also has published a 
schedule for the fee-setting proceeding. Written 
documents are to be filed by participating parties 
during February and March 2001, and hearings are 
scheduled to begin May 21, 2001. 
 
Public Performance of Sound Recordings: Definition of 
a Service, Copyright Office, Library of Congress, 65 
Federal Register 77292 (Dec. 11, 2000); Digital 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

Performance Right in Sound Recordings and 
Ephemeral Recordings, Copyright Office, Library of 
Congress, 65 Federal Register 77393 (Dec. 11, 
2000)[ELR 22:7:5] 
 
 
Copyright Office denies request of Digital Media 
Association for amendment to regulations that 
would have explicitly allowed webcasters to use 
statutory license for digital performances of sound 
recordings, even if visitors are able to influence 
music offered by website 
 
 The Copyright Office has disappointed the 
Digital Media Association by denying its petition for an 
amendment to Copyright Office regulations dealing 
with the statutory license for digital performances of 
sound recordings. The Digital Media Association - 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

commonly known as "DiMA" - is a trade association 
for website operators. 
 The digital public performance right for sound 
recordings was added to U.S. copyright law in 1995 by 
the Digital Performance Right in Sound Recordings Act 
(ELR 17:6:3) and was amended in 1998 by Title IV of 
the Digital Millennium Copyright Act (ELR 20:6:6). 
 As its name suggests, the digital performance 
right gives sound recording copyright owners the 
exclusive right to publicly perform their recordings 
digitally in certain ways. However, the law (found in 
section 114 of the Copyright Act): (1) exempts certain 
types of digital performances entirely (so that no 
licenses at all are necessary); (2) grants statutory 
licenses for certain other types of digital performances 
(so that the license fee is set by Copyright Office 
proceedings, rather than by private negotiations); and 
(3) requires licenses to be obtained directly from record 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

companies, through negotiations, only for the 
remaining types of digital performances. 
 Some webcasters - those that own AM and FM 
radio stations - contend that they are exempt from the 
digital performance right entirely. Thus far, they have 
not been successful with that argument. (See prior 
article, ELR 22:7:5) 
 Other webcasters acknowledge that they need 
digital performance licenses, but contend that they are 
eligible for statutory licenses and thus do not have to 
negotiate directly with record companies. These are the 
webcasters on whose behalf DiMA filed its 
unsuccessful Copyright Office petition. 
 In order to be eligible for a statutory license, a 
webcast must satisfy a long and complicated set of 
conditions (set forth in section 114(d)(2) of the 
Copyright Act). One of these many conditions is that 
the webcast be "non-interactive." If a webcast is 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

"interactive," it is not eligible for a statutory license, 
and thus requires the webcaster to privately negotiate a 
license directly with the record companies that own the 
copyrights to the recordings being webcast. 
 The Copyright Act (section 114(j)(7)) defines an 
"interactive" webcast as "one that enables a member of 
the public to receive . . . a transmission of a particular 
sound recording . . . which is selected by . . . the 
recipient." The definition goes on to say, however, that 
"The ability of individuals to request that particular 
sound recordings be performed for reception by the 
public at large . . . does not make a service interactive, 
if the programming  . . does not substantially consist of 
sound recordings that are performed within 1 hour of 
the request or at a time designated by . . . the individual 
making such request." 
 Some websites, like those operated by 
LAUNCHcast and Radio SonicNet, do give visitors the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

ability to indicate their musical preferences in ways that 
make it unclear whether they are "interactive" or "non-
interactive." DiMA's petition sought an amendment to 
Copyright Office regulations that might have made it 
clearer that these and similar websites are "non-
interactive," and thus eligible for the statutory license. 
 DiMA's petition was opposed by the Recording 
Industry Association of America, even though the 
RIAA acknowledges that website visitors "may express 
preferences for certain music genres, artists, or even 
sound recordings without the [website] necessarily 
becoming interactive." Both the law and its legislative 
history also make it clear that this is so, the Copyright 
Office observed. 
 For these reasons, the Copyright Office 
concluded that it was neither necessary nor even 
desirable to adopt a regulation clarifying this fact. It 
explained: "In light of rapidly changing business 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

models emerging in today's digital marketplace, no rule 
can accurately draw the line demarcating the limits 
between an interactive service and a noninteractive 
service. Nor can one readily classify an entity which 
makes transmissions as exclusively interactive or 
noninteractive." 
 
Public Performance of Sound Recordings: Definition of 
a Service, Copyright Office, Library of Congress, 65 
Federal Register 77330 (Dec. 11, 2000)[ELR 22:7:6] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

RECENT CASES 
 
Court refuses to dismiss infringement claims against 
Shubert Organization brought by makeup designer 
for New York production of "Cats," though court 
does dismiss designer's further claims for sole 
copyright ownership, an accounting, antitrust 
violations and claims against British and some 
individual defendants 
 
 Under the producing banner of The Shubert 
Organization, Andrew Lloyd Webber's musical play 
"Cats" enjoyed a record-setting run of 7485 
performances. The show finally closed on September 
10, 2000, after almost 18 years on Broadway. 
 "Cats" hasn't left New York City entirely, 
however. In the midst of its 17th year, the makeup 
designer for "Cats'" New York production, Candace 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

Carell, filed a lawsuit in federal District Court in that 
city against The Schubert Organization and others. In 
her lawsuit, Carell alleged that she is the sole owner of 
the copyrights to the makeup designs for many of 
"Cats'" characters, and she alleged that her rights under 
copyright, trademark, and antitrust laws were violated, 
over a period of many years. 
 Indeed, Carell complained about things that 
happened so long ago, that The Shubert Organization 
and its co-defendants responded with a motion to 
dismiss, arguing that her claims were barred by the 
statute of limitations. Federal District Judge Allen 
Schwartz agreed - but only in part. As a result, Judge 
Schwartz has dismissed Carell's request for a judicial 
declaration that she is the sole owner of the copyrights 
to her makeup designs, and he has dismissed her claim 
for an accounting of profits. Judge Schwartz did so on 
the grounds that those claims were time barred. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

Surprisingly, though, he did not dismiss Carell's 
copyright infringement claim, or her related trademark 
claim. 
 Carell's request to be declared sole owner of the 
copyrights to her makeup designs was barred by the 
Copyright Act's three-year statute of limitations, Judge 
Schwartz ruled, for three reasons: because she knew for 
seven years that she hadn't been paid royalties for their 
use; because seven years before she filed suit, she was 
warned that her use of her designs in a Cats coloring 
book would be "willful infringement"; and because the 
show's costume designer and co-producer registered 
copyright claims of their own that were adverse to 
Carell's, and Carell knew about those adverse 
registrations six years before she filed her lawsuit. 
 Since Carell's demand for an accounting was 
based on her time-barred copyright ownership claim, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

Judge Schwartz dismissed her accounting claim as 
well. 
 The judge also dismissed Carell's antitrust claim. 
She alleged that The Shubert Organization and its co-
defendants had conspired to restrain trade in the 
licensing of products bearing her makeup designs. But 
Judge Schwartz ruled that makeup designs from "Cats" 
were not a relevant product market, because consumers 
would consider designs from other Broadway shows to 
be adequate substitutes. Moreover, the judge ruled that 
although Carell asserted that the alleged conspiracy had 
caused her harm personally, she had not shown that the 
alleged conspiracy had injured the market generally. 
 On the other hand, Carell's case will continue its 
run in Judge Schwartz's courtroom, because he refused 
to dismiss her copyright infringement claims. The 
judge ruled that Carell's copyright infringement claim 
was distinct from her copyright ownership claim. And 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

he held that although the ownership claim was time-
barred, her infringement claim was not. 
 Carell had registered her own claims to copyright 
with the Copyright Office back in 1990 - many years 
before she filed her infringement suit. Apparently for 
this reason, Judge Schwartz held that her infringement 
claims did not depend on her winning a declaratory 
relief claim for sole copyright ownership. In so ruling, 
the judge distinguished earlier cases - like Merchant v. 
Levy (ELR 19:1:6) and Zuill v. Shanahan (ELR 
18:7:24) - where the plaintiffs' claims for damages were 
based solely on their time-barred claims of co-
ownership, rather than on infringement claims. 
 Judge Schwartz also refused to dismiss Carell's 
allegations that her copyrights had been infringed in 
Australia, Canada, Japan and the United Kingdom. The 
judge acknowledged that U.S. copyright law does not 
reach those countries, and that the Berne Convention 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

does not give Carell an independent basis for suing in 
United States courts. He nevertheless concluded that he 
has jurisdiction to hear Carell's foreign infringement 
claims, under the laws of those countries, for two 
reasons: because there is diversity of citizenship 
between Carell and at least some of those she has sued; 
and because he has "pendent jurisdiction" to hear the 
foreign claims along with her U.S. infringement claims. 
 Shubert and its co-defendants had hoped to 
defeat Carell's copyright infringement claims on their 
merits by arguing that her makeup designs were co-
authored by Cats' set and costume designer, John 
Napier, and Napier had assigned all of his copyrights to 
them. In fact, Carell acknowledged that she had 
collaborated with Napier in creating her designs. 
Nevertheless, Judge Schwartz rejected this "joint work" 
defense, because there was no evidence that Carell or 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

Napier "intended their collaboration to be inseparable 
parts of a unitary whole." 
 Carell's trademark claim was one for "false 
designation of origin," based on her failure to receive 
credit as the creator of the show's makeup designs on 
such things as playbills, videos and licensed face 
painting sets. The judge found that this claim was time-
barred with respect to the playbills, because Carell had 
known for years about the credits in those. But he 
refused to dismiss the trademark claims with respect to 
the other items. 
 Finally, Judge Schwartz ruled that he did not 
have personal jurisdiction over certain British 
defendants, because although they were credited on 
Cats videos, they didn't do business in New York, and 
being credited on a video sold there was not enough. 
The judge also dismissed Gerald Schoenfeld (Shubert's 
chairman), Cameron Macintosh (one of the show's 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

producers) and David Geffen (another producer), 
because Carell's complaint had not alleged any 
actionable conduct committed by them. 
 Carell was represented by Russell Alexander 
Smith, New York City. The Shubert Organization was 
represented by David Rabinowitz and Moses I. Singer, 
New York City. 
 
Carell v. Shubert Organization, Inc., 104 F.Supp.2d 
236, 2000 U.S.Dist.LEXIS 8807 (S.D.N.Y. 2000)[ELR 
22:7:8] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

Author Robert Jackall and the Harvard University 
Press did not act with "gross irresponsibility" in 
republishing affidavits from the Congressional 
Record, New York appellate court holds, in 
ordering dismissal of defamation action against 
them 
 
 Altagracia Crucey owned a small grocery store 
in New York City and became part of an investigation 
dubbed "Operation Bodega" conducted by agent Joseph 
Occhipinti of the Immigration and Naturalization 
Service into undocumented aliens and illegal activities. 
In connection with Agent Occhipinti's investigation, 
Crucey was subjected to a warrantless search of her 
grocery store that uncovered a handgun and gambling 
records. Eventually, Agent Occhipinti was indicted and 
convicted of making false statements in his reports and 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

of violating the civil rights of several small 
storeowners, including Crucey. 
 Subsequently, then-Staten Island borough 
President Guy Molinari, Ohio Congressman James A. 
Traficant, Jr. and then-New York Congresswoman 
Susan Molinari attempted to exonerate Occhipinti by 
conducting their own investigations and obtaining 
several witness affidavits. At the completion of the 
investigation, Congressman Traficant published the 
information they had uncovered together with the 
witness affidavits in the Congressional Record. 
 When Robert Jackall wrote a book about the 
activities of a gang known as the "Wild Cowboys," in 
which the matter of Agent Occhipinti was discussed, 
Jackall quoted from some of the affidavits that had 
been published in the Congressional Record. Crucey 
sued Jackall and his publisher, Harvard University 
Press, claiming that the affidavits that were republished 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

in the book contained defamatory statements about her, 
namely, that she was a perjurer and heroin trafficker. 
 Judge Louise Gruner Gans of the Supreme Court 
of New York County, denied a motion by Jackall and 
Harvard University Press to dismiss Crucey's 
complaint. But in a very brief ruling, the Appellate 
Division reversed Judge Gans and ordered the action 
dismissed, finding that the defendants had not acted 
with "gross irresponsibility." 
 The appellate court's brief ruling did not address 
the issue of whether the investigation at issue was an 
"official proceeding" under New York Civil Rights 
Law section 74, which would have made the "fair and 
accurate reporting" of it immune from claims of 
defamation. In a longer, concurring opinion, Judge 
David Saxe stated that the "hotly disputed issue" was of 
"importance to the publishing industry" and should be 
addressed. Accordingly, Judge Saxe discussed the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

implications of Civil Rights Law section 74 and 
concluded that the investigation conducted by the 
public officials and Congressional members was not an 
"official proceeding" within the meaning of that statute. 
 Judge Saxe reasoned that even though the results 
of the investigation into the attempt to exonerate Mr. 
Occhipinti were published in the Congressional Record, 
the officials conducting the investigation were acting 
on their own and not as part of their official duties. 
Judge Saxe noted that there was nothing in the New 
York City Charter which gave a borough president like 
Mr. Molinari the authority to conduct an investigation 
seeking to clear the name of a Federal agent, and the 
mere fact that a public official takes some action does 
not, in and of itself, render that action an "official 
proceeding." 
 Similarly, the mere fact that the results of the 
investigation were published in the Congressional 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

Record did not transform the investigation into an 
"official proceeding."  Judge Saxe found this to be 
especially true where, as in this case, the same were 
published in the "Extensions of Remarks" section of the 
Congressional Record, which, by definition, made them 
"not germane to the proceedings." 
 Nonetheless, Judge Saxe concurred that Judge 
Gans erred in refusing to dismiss Crucey's complaint. 
Judge Saxe agreed that neither Jackall nor the Harvard 
University Press acted with "gross irresponsibility" in 
republishing the affidavits regarding the investigation 
from the Congressional Record. Judge Saxe pointed out 
that in his book, Jackall took no position regarding the 
truth or falsity of the content of the affidavits. He 
merely "reports, accurately, on the impetus for, the 
process of, and the evidence obtained by the Molinari 
investigation," the judge observed. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

 Crucey was represented by Deborah Sherman & 
Monica Connell. Jackall was represented by Edward H. 
Rosenthal. 
 
Crucey v. Jackall, 713 N.Y.S.2d, 2000 N.Y.App.Div. 
LEXIS 8863  (1st Dept. 2000)[ELR 22:7:9] 
 
 
Black activist C. Delores Tucker successfully 
overturns trial court's dismissal of her defamation 
claims against publications that wrote that she sued 
rapper Tupac Shakur because his lyrics diminished 
her sex life 
 
 Well-known black activist C. Delores Tucker 
and her husband William Tucker filed a defamation 
action against The Philadelphia Daily News, Knight-
Ridder and The Legal Intelligencer based upon the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

publications' coverage of the Tuckers' various lawsuits 
against rapper Tupac Shakur and the record companies 
that distributed his recordings. Tucker, an outspoken 
opponent of "gangsta rap" who became engaged in a 
rather public battle with Shakur, was the object of at 
least two Shakur songs in which he "called Tucker a 
'm- f-'" and "suggested that Tucker had 'sold out' to the 
white establishment and invoked images of 
prostitution." 
 In one of her Tupac Shakur related lawsuits, 
Tucker claimed emotional distress and defamation, and 
her husband joined in the action "claiming that his 
wife's injuries caused him to suffer a loss of advice, 
companionship and consortium." In covering this 
lawsuit, The Philadelphia Daily News and the other 
defendants reported that the Tuckers claimed that 
Tupac Shakur's lyrics had ruined their sex life. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

 The Tuckers alleged that these statements were 
defamatory and filed suit in the Philadelphia Court of 
Common Pleas. Judge Flora Barth Wolf dismissed the 
Tucker's complaint, finding that: (1) the Tuckers failed 
to show that they were injured; (2) the Tuckers failed to 
show actual malice; and (3) the articles in question, 
while containing "spiced up" statements, accurately 
reported content of the Tuckers' complaint. 
 The Tuckers appealed, and the Superior Court of 
Pennsylvania, in a decision written by Judge Joseph 
Hudock, reversed the trial court. 
 Judge Hudock first found that the articles in 
question were capable of a defamatory meaning. He 
indicated that a claim for loss of consortium includes 
much more than just a diminished sex life. The articles, 
however, focused only on that aspect of the claim. 
Because of the Tuckers' "advanced age" and "strong 
morals," Judge Hudock found that "the suggestion in 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

the articles that the Tuckers are overly concerned with 
sexual matters could be capable of defamatory 
meaning." 
 Judge Hudock rejected Judge Wolf's finding that 
the Tuckers' complaint alleged only annoyance and 
embarrassment that did not rise to the level of 
actionable injury. Judge Hudock wrote that even 
though the Tuckers' complaint contained no allegations 
of monetary loss, the Tuckers alleged that they had 
become the objects of ridicule throughout the world. 
This type of injury, Judge Hudock reasoned, goes 
beyond simple embarrassment, and thus, Judge Wolf 
erred when he concluded otherwise. 
 The Tuckers also argued that Judge Wolf was 
incorrect when he found that they had not shown actual 
malice in their complaint. Judge Hudock agreed with 
the Tuckers, recognizing that while "malice" in a 
defamation claim goes beyond its simple definition, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

because it calls into question the state of mind of the 
person publishing the defamatory statements, the issues 
should not have been decided at the demurrer stage of a 
case. 
 Finally, Judge Hudock found that the articles in 
question did not, as a whole, accurately reflect the 
Tuckers' allegations regarding Tupac Shakur. In 
reversing Judge Wolf's finding on this issue, Judge 
Hudock noted that "the published headlines screamed 
to the public that Mrs. Tucker was suing the rap singer 
because her sex life had been adversely affected." 
Because a loss of consortium claim involves much 
more, the articles, at a minimum, created a false 
impression. Therefore, Judge Hudock wrote, the court 
could not find, as a matter of law, that the articles were 
"fair, accurate and complete." 
 Tucker was represented by Richard C. Angino, 
Harrisburg. The Philadelphia Daily News was 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

represented by Amy B. Ginensky, Philadelphia. Legal 
Communications was represented by Jonathan F. Ball. 
 
Tucker v. Philadelphia Daily News, 757 A.2d 938, 
2000 Pa.Super. LEXIS 1500 (Sup.Ct.Pa. 2000)[ELR 
22:7:10] 
 
 
Federal appellate court affirms judgment against 
Republican lobbyist Robert Gray finding that 
allegedly defamatory comments about him in book 
"The Power House" were opinion and thus not 
actionable 
 
 Former Republican lobbyist, Robert K. Gray, 
sued St. Martin's Press and author Susan Trento for 
defamation based upon Trento's book entitled The 
Power House: Robert Keith Gray and the Selling of 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

Access and Influence in Washington. Judge Steven J. 
McAuliffe, U.S. District Court Judge for the District of 
New Hampshire, granted St. Martin's and Trento's 
motion for summary judgment with regard to a portion 
of Mr. Gray's claims, and a jury returned a verdict in 
favor of St. Martin's and Trento on the remaining 
claims. 
 Gray appealed. But Judge Michael Boudin, 
writing for the First Circuit, affirmed Judge 
McAuliffe's grant of summary judgment and upheld the 
jury verdict finding that the statements of which Gray 
complained were not defamatory and that Gray, a 
public figure, had failed to show actual malice in any 
event. 
 For decades, Gray was very active in Republican 
politics and was a major figure in public relations and 
lobbying in Washington. Gray served in the 
Eisenhower administration and worked on the 1980 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

Reagan presidential campaign. He also worked for, and 
was ultimately the vice chairman of, a major public 
relations and lobbying firm known as Hill and 
Knowlton. Gray later formed his own firm which he 
eventually sold to Hill and Knowlton. In 1992, St. 
Martin's published Trento's book, eight statements in 
which Gray claimed were defamatory. 
 There were four allegedly defamatory statements 
that Judge McAuliffe disposed of before trial on 
summary judgment. On appeal, Judge Boudin affirmed 
the grant of summary judgment as to these four 
statements. Judge Boudin reiterated that "only 
statements that present or imply the existence of facts 
that can be proven true or false are actionable under 
state defamation law," and that a subjective opinion is 
not actionable. Judge Boudin then affirmed Judge 
McAuliffe's finding that the four statements at issue 
were simply opinion and thus not defamatory. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

 The first statement dealt with Gray's "closeness" 
to President Reagan. Trento's book quoted an unnamed 
source who said that Gray "faked" this "closeness" to 
the President. Judge Boudin held that, in this context, 
whether or not Gray "faked" his "closeness" to the 
President was opinion and not a verifiable fact. Had the 
statements in the book claimed that Gray did not know 
President Reagan when in fact he did, this would have 
been defamatory since it would have been a fact whose 
truth or falsity was verifiable. Instead, Trento wrote 
only that a source claimed Gray exaggerated his 
closeness to the President, which was too subjective a 
statement to be considered anything but opinion. 
 Gray next challenged the statements in the book 
that said his public relations company had "failed" and 
offered "little real substance." Judge Boudin disposed 
of the "little real substance" aspect of the statement 
quickly, finding that when one is describing the quality 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

of such intangible services, it is surely nothing but 
opinion. Therefore, Judge Boudin focused on whether 
the "failed" aspect of the statement was actionable and 
concluded that it was not. In making this finding, Judge 
Boudin explained that in the context in which "failed" 
was used, it meant that Gray's firm "failed" because 
Gray never realized his dream of owning the world's 
largest public relations firm. Accordingly, even though 
Gray's firm was financially profitable, what is 
"success" or "failure" in the context in which it was 
presented in the book was subjective opinion. 
 Judge Boudin found the third disputed statement 
to be one of opinion as well. Trento quoted a source as 
claiming that former CIA head William Casey may 
have asked Gray to take on some controversial clients 
in order to spy on them. The statement goes on to say 
that "[i]f that were so it would explain why Gray 
considered countries like Libya, and took clients like 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

Angola."  Judge Boudin agreed with Judge McAuliffe's 
conclusion that this statement was simply speculation. 
It does not claim that Gray did act as a spy on behalf of 
the CIA. The passage in the book merely states that "if" 
he did, it would explain some of Gray's choices of 
clients. 
 The final statement dealt with the comments of a 
former senior vice president of Gray's company who 
said that Gray had a lack of integrity and had 
overcharged some of his clients. As to this statement, 
Judge Boudin held that Gray, a limited purpose public 
figure, had failed to show actual malice. Gray argued 
that the statements of a former disgruntled employee 
could not be trusted, and thus, Trento knew or should 
have known that those statements were false or, at a 
minimum, Trento displayed a reckless disregard for 
their truth or falsity by failing to investigate them 
further. In response, Trento showed that she relied on 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

more than just the statement of one former employee. 
Judge Boudin indicated that "[p]rejudice or limited 
knowledge on the part of a source may suggest caution 
but does not preclude reliance." 
 Gray's other challenge in the appeal was Judge 
McAuliffe's ruling on a privilege issue. Under New 
Hampshire law, reporters have a qualified confidential 
source privilege. Although Judge Boudin stated that the 
New Hampshire law on point is not a "model of 
clarity," Judge Boudin recognized that Gray would 
have been entitled to a presumption that no source 
existed if he had exhausted all reasonable means of 
identifying the source and Trento still refused to 
divulge the same. Judge Boudin found that even if Gray 
had exhausted all reasonable means to identify the 
source and the jury had been instructed on the 
presumption, because the jury ultimately found that the 
statement in question was not defamatory and that there 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

was no actual malice, it would not have made a 
difference in the outcome. 
 Gray was represented by James E. Higgins. St. 
Martin's Press was represented by John C. Lankenau. 
 
Gray v. St. Martin's Press, Inc., 221 F.3d 243, 2000 
U.S.App.LEXIS 18543(1st Cir. 2000)[ELR 22:7:10] 
 
 
Nolan Ryan's authorization for the distribution of 
memorabilia did not continue past the date Ryan 
terminated his license to Volpone Stamp Company, 
federal District Court rules in granting preliminary 
injunction 
 
 Nolan Ryan still pitches a perfect game. Ryan - 
who currently derives substantial revenue from 
endorsements, commercials and the licensing of his 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

name and image - recently filed a lawsuit in which he 
alleged trademark infringement against Volpone Stamp 
Company. Volpone moved to dismiss the action and 
how they reached home plate is very interesting. 
 Matt Merola, the president of Mattgo 
Enterprises, represents Ryan. Bernie Neumark runs 
Volpone Stamp Company, which is in the business of 
selling sports-related merchandise. In 1998, Volpone, 
Mattgo and Ryan entered into three agreements, each 
for a term of two years, including a Master Licensing 
Agreement, a Train Set Agreement and a Teddy Bear 
Agreement. The agreements granted Volpone exclusive 
rights to manufacture, sell and sub-license many Nolan 
Ryan products, including, of course, train sets and 
teddy bears. Ryan was to be paid royalties, which were 
guaranteed at a minimum for the first two years. 
 This lawsuit arose out of a dispute that began in 
the summer of 1999. Volpone delivered checks for 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

minimum guarantee payments, in accordance with the 
Master and Teddy Bear Agreements. However, when 
Merola deposited the checks, they bounced. Volpone 
claimed that the payments were deliberately stopped 
and justified its actions based on the belief that Ryan 
had either breached the Agreement or other companies 
were selling unauthorized merchandise. Despite 
Merola's effort to obtain further information, Neumark 
refused and simply demanded all licensing agreements 
Mattgo had made for Ryan products. 
 In August 1999, counsel for Ryan wrote a letter 
to Volpone stating that it was no longer authorized to 
manufacture, distribute or promote any products 
bearing Nolan Ryan's "name, photography, signature 
and image."  The letter served as notice that the 
licensing agreements were terminated. But Volpone 
continued to manufacture and distribute Nolan Ryan 
merchandise. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

In October 1999, Ryan brought an action in federal 
District Court, primarily based on claims under the 
Lanham Act and New York Civil Rights Law - and 
moved for a preliminary injunction restraining Volpone 
from exploiting any products bearing his name. 
Volpone cross-moved to dismiss the action in its 
entirety. 
 Based on his claim under the Lanham Act, Ryan 
contended that Volpone's continued unauthorized 
production and sale of his products was likely to cause 
consumer confusion and constituted trademark 
infringement. Volpone asserted that its production of 
goods was prior to the termination of the contract, so 
there was no likelihood of confusion. 
 In his opinion Judge Charles Haight agreed with 
Ryan, ruling that Volpone "conveniently ignore[d] the 
statute." The judge reasoned that Ryan's authorization 
of the use of his name, signature and likeness in 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

connection with Volpone's products in the past did not 
make his endorsement irrevocable for all time - 
especially after the Agreement had been terminated. 
Volpone's actions, Judge Haight ruled, constituted 
trademark infringement. 
 Volpone also moved to dismiss Ryan's causes of 
action for violations of a N.Y. Civil Rights Law. Ryan 
argued that he was entitled to bring an equitable action 
based on Volpone' failure to obtain his written consent 
prior to selling Nolan Ryan merchandise and that the 
law created a statutory right of privacy. Volpone argued 
that Ryan's alleged injury was not to his privacy, but to 
his purse. It also argued that, even if Ryan turned to the 
right of publicity for relief, New York has not created a 
statutory right of publicity. 
 Judge Haight agreed somewhat with Volpone 
that "Ryan's right to privacy, as that concept is 
generally understood, had not been violated." He 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

confirmed, however, that in New York, Ryan's right of 
publicity is "simply a misnomer for the privacy interest 
protected by the Civil Rights Law, as applied to public 
figures." Consequently, Judge Haight ruled, the "right 
of privacy" is applicable, because Ryan's name was 
used without his consent. 
 Ryan also moved for a preliminary injunction. 
Volpone argued Ryan breached the agreements by 
licensing his name to others, justifying its refusal to 
continue to pay royalties. But Volpone was not "batting 
1000." Judge Haight reminded Volpone that it failed to 
make its minimum guarantee payments, thereby 
forfeiting its right to sell Nolan Ryan products. He 
ruled that Ryan suffered irreparable harm and "[i]f 
companies such as Volpone can exploit [Ryan's] 
celebrity without his consent, his years of 
accomplishments on the baseball field will quickly lose 
their commercial value off the field." 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

      Judge Haight then granted the motion for a 
preliminary injunction. Once again, Ryan pitches a "no-
hitter." 
 Nolan Ryan was represented by Martin S. 
Hyman, Golenbock Eiseman Assor & Bell, New York 
City. Volpone Stamp was represented by Ezio 
Scaldaferri, Feder Kaszovitz Isaacson Weber Skala & 
Bass, New York City. 
 
Ryan v. Volpone Stamp Co., Inc. 107 F.Supp.2d 369, 
2000 U.S.Dist.LEXIS 10657 (S.D.N.Y. 2000)[ELR 
22:7:12] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

International Management Group wins dismissal of 
most counterclaims filed by sports memorabilia 
retailer Gotta Have It Golf Collectibles in 
trademark infringement suit brought by IMG 
clients Arnold Palmer and Tiger Woods and by 
Jack Nicklaus 
 
 When you "gotta have it" it's best to check with 
those who "had it" to begin with - especially if "it" is a 
celebrity name or likeness. 
 Due to its unauthorized sale of images and 
signatures of Arnold Palmer, Tiger Woods and Jack 
Nicklaus, Gotta Have It Golf Collectibles, Inc., became 
entangled in a federal court battle with the three world 
famous golfers and International Management Group, 
the agent for Palmer and Woods. As a result of the 
recent ruling by District Judge Patricia Seitz, Gotta 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

Have It now "gets" the difficulty in proving antitrust 
violations, civil theft and negligence. 
 It all started in 1996 when sales of their 
unauthorized photographs and signatures were 
"driving" Palmer, Woods and Nicklaus crazy. Both 
Palmer and Woods own registered trademarks. Palmer, 
Woods and Nicklaus soon hired attorney Jeffrey Laytin 
to make a concerted effort to prevent third parties from 
selling the "fakes." Laytin would identify those 
engaged in unauthorized sales and would then send 
them "cease and desist" letters. 
 Between 1996 and 1998, approximately seventy-
five dealers were targeted, and all of them except Gotta 
Have It agreed to discontinue selling the merchandise. 
Laytin sent Gotta Have It a letter in March 1997 and 
repeatedly attempted to contact the company by phone 
and follow-up correspondence. But Gotta Have It never 
responded. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

 In April 1997, Laytin hired private investigator 
Wayne Grooms. Acting on the instructions of 
International Management Group, Grooms would order 
merchandise to determine whether or not signatures had 
been forged. 
 Palmer, Woods and Nicklaus soon discovered 
that Gotta Have It would be selling merchandise at the 
upcoming Masters Tournament in Augusta, Georgia. At 
the Tournament, Grooms purchased an autographed 
photograph of Palmer, Nicklaus and Woods from Gotta 
Have It for $1,250. Laytin completed an affidavit 
confirming that the signatures were probable forgeries, 
and Grooms immediately presented it to the Richmond 
Police. 
 The police subsequently seized sixty items of 
Gotta Have It's merchandise (all of which contained 
photographs and/or autographs of Palmer and Woods) 
and arrested two employees, charging them with felony 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

forgery and/or counterfeiting of trademarks or 
registered designs. The next day the Gotta Have It 
employees returned to the Tournament and "set up 
business as usual." But no indictment was ever issued. 
 In April 1997, Palmer, Nicklaus and Woods filed 
a complaint against Gotta Have It for the allegedly 
unauthorized sale of their images and signatures. 
 In response, Gotta Have It filed a counterclaim 
asserting that its business relationships had suffered 
from the "smear campaign" (the press reports named 
Gotta Have It employees as "con artists" and 
"counterfeiters") and, in a separate claim, sought 
declaratory relief and actual damages. Gotta Have It 
also filed a third-party complaint, adding IMG as a 
defendant. IMG responded with a motion for summary 
judgment. And, but for the defamation claim, IMG 
prevailed. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

 Judge Seitz ruled that IMG could not have 
conspired with Palmer, Nicklaus and Woods because 
their agency relationship meant that two or more 
distinct entities did not agree to take action against 
Gotta Have it; and there was no evidence that IMG 
committed civil theft or negligent acts. This wiped out 
the restraint of trade, tortious interference, civil theft 
and negligence claims. However, the judge ruled, fact 
issues exist as to whether IMG's defamatory statements 
were true regarding the fake signatures and whether the 
expert was speaking as IMG's agent. 
 Stay tuned and we'll be sure to get a "round" to 
reporting Judge Seitz's completion of "eighteen holes" 
with respect to the summary judgment filed by Palmer, 
Nicklaus and Woods. 
 Arnold Palmer and Tiger Woods were 
represented by James Miller Kaplan, Wilson Elser 
Moskowitz Edelman & Dicker, Miami. Jack Nicklaus 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

was represented by Robert George Haile Jr., Fleming 
Haile & Shaw, North Palm Beach. IMG was 
represented by Michael C. Rotunno, Marlow Connell 
Valerius Abrams Adler & Newman, Miami. Gotta 
Have It Golf Collectibles was represented by Teresa 
Ragatz, Isicoff & Ragatz, Miami. 
 
Palmer v. Gotta Have It Golf Collectibles, Inc., 106 
F.Supp.2d 1289, 2000 U.S.Dist.LEXIS 11674 (S.D. 
Fla. 2000)[ELR 22:7:13] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

University of Nebraska's common-law use of 
"Husker Authentics" trade name makes local 
merchant's later registration of that name invalid, 
Supreme Court of Nebraska rules 
 
 Timing and attention to detail mean everything 
when it comes to trademark registration and Brent 
White learned those facts the hard way. From 1989 to 
1998 White owned and operated two Lincoln, Nebraska 
businesses engaged in selling items related to the 
University of Nebraska-Lincoln Athletic Department's 
theme. Despite his having obtained a license from The 
Collegiate Licensing Company (CLC) - which grants 
rights to third parties allowing specified uses of the 
indicia associated with the University - White still 
ended up in hot water. 
 The litigation between the Department and White 
arose following a battle for the trade name "Husker 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

Authentics." By the time the litigation reached the 
Nebraska Supreme Court, Judge Kenneth Stephan 
concluded that "the common-law right in a trade name 
by its use invalidates a subsequent registration of the 
same name with the Secretary of State." 
 However, Judge Stephan's conclusion was 
preceded by a truly "authentic" battle, which unfolded 
as follows. In 1995 the University of Nebraska Athletic 
Department decided to sell apparel and equipment used 
by its teams and staff ("Authentics") and items such as 
footballs and videos ("hard goods"). The University 
entered into an agreement with Eastbay, a mail-order 
catalogue business, which provided that the University 
would receive 4 percent of the gross sales for the 
products in the catalog. Although minimal, that 4 
percent profit later turned out to be a valuable return on 
investment for the University. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

 In 1996, catalogs, on which the words "Husker" 
and "Authentics" were written, were distributed to 
thousands of Husker football fans. Judge Stephan later 
concluded that, given its 4 percent interest, the 
University did in fact conduct mail-order business 
under the name "Husker Authentics" and, in turn, the 
University established common-law rights by its use of 
that trade name. Judge Stephan explained, "Persons 
ordering merchandise from either catalog could 
reasonably assume that they were purchasing products 
from a business named Husker Authentics." 
 On July 11, 1996 the University filed an 
application with the Nebraska Secretary of State to 
register the trade name "Husker Authentics." The 
application stated that the first use of the name in 
Nebraska was in June 1996. However, because the 
University did not file the required proof of publication 
of the name, the Secretary of State subsequently 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

cancelled the registration. That "detail" would later 
come back to haunt the University. 
 In February 1997, White became aware of the 
"detail" and seized the opportunity to eliminate his 
potential competition by registering the name "Husker 
Authentics." Upon discovering the error, the University 
went straight to the CLC for assistance. Consequently, 
White received two letters during the summer of 1997 
from CLC's counsel, informing him that failure to 
transfer his registration to the University within 15 days 
would subject his license agreement to "immediate 
termination." 
 White did not honor CLC's request. In fact, when 
the University opened a store called "Husker 
Authentics" in August 1997, White sued the University 
for infringing what he claimed what his trademark. The 
University counterclaimed, seeking - among other 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

things - a ruling that White's registration was invalid. 
The University won. 
 At trial, White admitted that he never used the 
trade name at any time other than on his application for 
registration, because he did not want to "invest a dime" 
of his money until the situation was settled in the 
courts. Based on White's statement, Judge Stephan 
concluded that "actual use and adoption of the trade 
name is required before a registration can be enforced" 
and ruled White's registration was invalid for that 
reason, as well as because the University had used 
"Husker Authentics" first. 
 White was represented by Jefferson Downing, 
Keating O'Gara Davis & Nedved. The University was 
represented by John C. Wiltse. 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

White v. Board of Regents of the University of 
Nebraska, 614 N.W.2d 330, 2000 Neb.LEXIS 174 
(Neb. 2000)[ELR 22:7:14] 
 
 
National Association of Professional Baseball 
Leagues loses trademark infringement action 
against "Very Minor Leagues," but doesn't have to 
pay attorneys fees and defeats counterclaims for 
tortious interference, prima facie tort and abuse of 
process 
 
 A company known as "Very Minor Leagues" 
manufactures, markets and sells baseball caps and t-
shirts featuring the names and logos of humorous, 
fictitious baseball teams. (The Pryor, Montana team is 
known as the "Pryor Convictions.") The National 
Association of Professional Baseball Leagues owns the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

trademarks "The Minor Leagues," "Minor League 
Baseball" and "Professional Baseball The Minor 
Leagues" and its accompanying logo. Given their 
similar trademarks, it was "Very" likely that they would 
become entangled in trademark litigation, and they did. 
 In June 1994, Very Minor Leagues applied to the 
U.S. Patent and Trademark Office for registration of 
the mark "Very Minor Leagues" and it was published 
for opposition in April 1995. In August, Professional 
Baseball Leagues filed a Notice of Opposition, 
contending that Very Minor League's mark would 
create confusion and dilute its marks. In September, 
Professional Baseball Leagues filed an application to 
register the trademarks "Minor League Baseball" and 
"The Minor Leagues" in several classes including 
clothing. The marks were refused because of the 
potential confusion "if Very Minor Leagues' request 
ripened into a trademark." 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

 In 1996, King Features Syndicates contacted 
Very Minor Leagues about entering into a licensing 
agreement. Upon learning of the pending trademark 
dispute, King Features withdrew its offer. Very Minor 
Leagues blamed the loss on Professional Baseball 
Leagues. Very Minor Leagues then filed a motion for 
summary judgment with the Trademark Trial and 
Appeal Board, asking that Professional Baseball 
Leagues' opposition to its mark be dismissed. 
Professional Baseball Leagues filed a motion seeking 
an extension for its response which was granted by the 
TTAB and brought an action in federal District Court in 
Florida alleging, among other claims, trademark 
infringement. 
 In April 1997, the TTAB granted a request by 
Professional Baseball Leagues to suspend the 
opposition proceedings pending the outcome of the 
judicial proceedings. When the litigation was 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

transferred to Oklahoma in July, Very Minor Leagues 
filed four counterclaims against Professional Baseball 
Leagues. In response, Professional Baseball Leagues 
filed a motion for summary judgment as to Very Minor 
Leagues' counterclaims for tortious interference, prima 
facie tort and abuse of process. The court granted the 
motion, finding Very Minor Leagues' evidence 
insufficient. 
 The rest of the case went to trial and Professional 
Baseball Leagues lost: a jury returned a verdict in favor 
of Very Minor Leagues on Professional Baseball's 
trademark infringement claims. But Very Minor 
Leagues' request for attorneys fees was denied by the 
District Court  
 Very Minor Leagues then appealed, arguing that 
Professional Baseball Leagues brought an "unfounded" 
suit "only to avoid an unfavorable ruling at the TTAB," 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

and claimed it should have been awarded attorneys 
fees. 
 Judge David Ebel emphasized that attorneys fees 
are awarded only in "exceptional cases" and there was 
"nothing inappropriate about Professional Baseball 
Leagues' seeking a judicial rather than administrative 
determination of rights." Judge Ebel ruled that 
Professional Baseball Leagues' suit was not 
"unfounded" or "brought for harassment" and that it 
"did not act in bad faith." Thus, Judge Ebel affirmed 
the District Court's decision to  deny attorneys fees to 
Very Minor Leagues. 
 Very Minor Leagues also asserted that 
Professional Baseball Leagues' opposition to Very 
Minor Leagues' attempt to register its trademark 
constituted a tortious interference with its negotiations 
with King Features. Judge Ebel also ruled that Very 
Minor Leagues could not claim tortious interference - it 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

did not show that Professional Baseball Leagues' 
request for extension of time in the TTAB proceeding 
and filing suit in federal court were "unlawful or unfair 
acts."  
 Judge Ebel also affirmed the dismissal of Very 
Minor Leagues' counterclaim for prima facie tort. Very 
Minor Leagues offered no evidence that it was 
damaged. Professional Baseball Leagues' actions were 
not "unfounded," and it was "well within its rights." 
The judge also held that summary judgment in 
connection with Very Minor Leagues' counterclaim for 
abuse of process was inappropriate. 
 The National Association of Professional 
Baseball Leagues was represented by Douglas E. Hart, 
Front & Jacobs, Cincinnati. Very Minor Leagues was 
represented by James W. Tilley, Tulsa. 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

National. Association of Professional Baseball Leagues 
v. Very Minor Leagues, 223 F.3d 1143, 2000 
U.S.App.LEXIS 18198 (10th Cir. 2000)[ELR 22:7:14] 
 
 
Former NFL player Steve Courson loses claim 
against Player Retirement Plan for additional 
disability benefits; federal appeals court affirms 
ruling that Courson's alcohol-related disability was 
not covered by Plan 
 
 Retired football player Stephen Courson has lost 
his bid to increase his disability benefits under the 
Employee Retirement Income Security Act (commonly 
known as "ERISA"). Courson played for the Pittsburgh 
Steelers from 1977 until he was traded to the Tampa 
Bay Buccaneers Football Club in 1984 where he played 
until his retirement in 1986. He also  was an alcoholic 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

who, by 1988, was broke due to some bad investments. 
His financial ruin, Courson claimed, was a factor in his 
decision to pursue a short-lived career in professional 
wrestling. 
 In the fall of 1988, Courson was diagnosed with 
a heart condition known as "dilated cardiomyopathy" 
and was placed on a waiting list for a heart transplant. 
In 1992, Courson applied for disability benefits under 
the Bert Bell NFL Player Retirement Plan which 
provided for a monthly pension of "no less than $4,000 
if the disability results from a football injury incurred 
while an Active Player," or "no less than $750" if the 
disability is from "other than a football injury." (A 
subsequent plan increased $750 to $1500.) In the 
doctor's report which accompanied Courson's 
application for disability, Courson's cardiologist 
indicated that Courson's disability was caused by his 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

excessive drinking and did not arise from a football-
related activity. 
 Courson's disability was classified as "Inactive" 
under which he was entitled to receive $1500 per 
month. Courson sought to be reclassified in order to 
obtain the higher benefits, and after his reclassification 
request was denied, he filed an action in U.S. District 
Court for the Western District of Pennsylvania. The 
District Court granted summary judgment against 
Courson (ELR 21:11:16), and he filed an appeal with 
the Third Circuit. 
 Courson attempted to convince the court that his 
disability, although caused by his excessive drinking, 
should be deemed to be a "Football Injury" - an injury 
which arose "out of League football activities." 
Courson argued that the NFL was responsible for his 
alcoholism since (1) the NFL encouraged its players to 
drink by providing alcohol to players after games; (2) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

the NFL placed enormous pressure on its players; and 
(3) he drank to ease the pain from football injuries. 
 The appellate court was not persuaded by 
Courson's argument that his alcoholism arose "out of 
League football activities." In an opinion by Judge 
Carol Mannsmann, the court found that the evidence 
heard by the District Court supported its conclusions 
that: (1) the NLF had a strict policy prohibiting the 
excessive use of alcohol; (2) although the Steelers 
provided alcohol to players after games, it was limited 
to only two cans of beer per player; (3) the Steeler's 
coach, Chuck Nolls, stated that Courson had no signs of 
alcoholism; and (4) in Courson's book, False Glory, he 
described his heavy drinking occurring in bars or 
elsewhere and not at NFL facilities. 
 Judge Manssmann therefore concluded that 
Courson's use of alcohol was completely self-induced, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

and thus, he was not entitled to a reclassification of his 
disability benefits. 
 Courson was represented by Philip J. Murray III, 
Reed & Armstrong, in Pittsburgh. The Bert Bell NFL 
Player Retirement plan was represented by Thomas S. 
Gigot, Groom Law Group, Washington D.C. 
 
Courson v. Bert Bell NFL Player Retirement Plan, 214 
F.3d 136, 2000 U.S.App.LEXIS 11972 (3rd Cir. 
2000)[ELR 22:7:15] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

Though federal government lawyers assumed lead 
role in Americans with Disabilities Act action 
against New York Yankees, law firm representing 
individual plaintiffs are awarded 75% of its fees and 
all costs 
 
 With 26 world championship trophies, the New 
York Yankees believe they are "the most successful 
team in the history of professional sports." However, 
the Yankees recently "struck out" in the courtroom. 
 In November 1994, the United States 
Government sent a letter to the Yankees indicating it 
had received a complaint that Yankee Stadium was not 
in compliance with the Americans with Disabilities 
Act. After spending four years investigating the 
Stadium, in April 1998, the Government sent both the 
Yankees and New York City a letter alleging a number 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

of specific ADA violations and attached a report 
documenting its investigation. 
 That year, the law firm Kopelson & Westreich 
informed the Yankees that it represented a group of 
disabled individuals, including James Pascuiti, who 
wanted to attend games and requested that the Yankees 
make an effort to comply with current ADA standards. 
The Yankees and K & W exchanged letters and, 
although the Yankees claimed that the "matter [was] in 
litigation instituted by the Justice Department," the 
Government had yet to file a claim. 
 In November 1998, K & W sued the Yankees on 
behalf of the plaintiffs in a federal District Court in 
New York, alleging that the Yankees' premises, 
practices and policies violated both the ADA and 
applicable New York law, because there were only two 
costly, undesirable locations where wheelchair users 
could watch a game in Yankee Stadium. Conditioned 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

on the dismissal of the complaint, the Yankees and the 
City invited K & W to meet and resolve the issues; 
however, K & W refused and continued to litigate. In 
January 1999, the Government moved to intervene, 
added the City as a defendant and became fully 
involved in the litigation.  
 Eventually, the parties engaged in intense 
settlement negotiations that led to a comprehensive 
Settlement Order. Three of the parties - the 
Government, the Yankees and the City - were to bear 
their own costs and attorneys fees. If they could not 
agree on the fee proposed by K & W, it was to submit a 
fee application to the court. K & W ultimately 
submitted that application and the Yankees opposed it, 
arguing that K & W was not entitled to fees and that the 
amount was excessive and unreasonable. Judge Shira 
Scheindlin concluded that K & W was entitled to 
recover "some amount of attorneys fees and costs." 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

However, she took the operative word "some" literally 
and by the time the case closed, K & W found Judge 
Scheindlin's ruling to be way out in "left field." 
 It all began with determining an hourly rate. The 
parties agreed that the best way to calculate K & W's 
fees was the lodestar method - multiply the number of 
hours reasonably expended on litigation by a 
reasonable hourly rate. K & W argued that, based on 
their experience, $325/hr was a reasonable billing rate. 
But Judge Scheindlin concluded the "reasonable" going 
rate for partners in "smaller firms" in New York City 
was $250/hr. 
 Then came the number of hours submitted. K & 
W sought reimbursement for 1008.9 hours of work; 
however, by the time Judge Scheindlin made her 
decision, it was definitely not "batting 1000." The 
Yankees objected to the hours claimed by K & W, 
arguing that the work could have been completed by 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

paralegals and associates and the bills should be 
reduced by 66%. The judge found that, upon reviewing 
the "tasks" listed, K & W's bills "did not reveal any 
obvious inefficiencies" and reminded the Yankees that 
the fees had been cut to $250. However, the judge still 
considered K & W's fees to be a cut above average. 
 The Yankees argued that K & W's time spent on 
summary judgment motions, burden of proof issues, 
"miscellaneous other tasks," and attending depositions 
should be completely eliminated. K & W had already 
admitted that all billable hours spent attending 
depositions conducted by the Government should have 
been cut by 50% since the time spent "could have been 
avoided."  The judge agreed halfway with the Yankees 
and ruled that the time spent by K & W was either 
"unreasonable" or should not have been billed at a 
partner rate and then reduced the hours by 50%. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

 Despite Judge Scheindlin's refusal to compare K 
& W's list of the 180 hours it had billed for 
correspondence, telephone conferences and 
"miscellaneous vague entries" against the timesheet 
(she doubted that the Yankees had done so, either), no 
time was deducted, since the "vast majority of the 
entries" were one hour or less. The judge also agreed 
that no time should be deducted from the hours K & W 
spent researching issues involving the City and sports 
stadiums and reduced K & W's internal conference 
hours by only 25%. However, when K & W associated 
a "reasonable estimate" of 2.5 hours travel time for 
each trip, Judge Scheindlin cut those 85 hours down to 
56, ruling that the "estimate approach" was wrong. 
 Upon calculating the total hours as reduced, 
Judge Scheindlin remained dissatisfied with K & W's 
compensation of $198,475. Although she had ruled that 
K & W's efforts "contributed to the eventual resolution 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

of the case," the key question was "whether K & W's 
time was reasonably spent." To make this 
determination, Judge Scheindlin divided the litigation 
into two stages - before and after the Government's 
intervention. The judge concluded that during the first 
stage K & W should be "fully compensated for its 
efforts," but, after that, as K & W admitted, the 
Government served as "lead counsel."  So, although 
Judge Scheindlin awarded K & W's costs in full, in 
addition to the reductions already made, all hours billed 
by K & W after the Government intervened were 
reduced by 25%. 
 K & W had originally requested close to 
$320,000 in fees and costs and ended up with just under 
$160,000. You can't say the lawyers struck out, but it's 
certainly not the home run they anticipated. 
 Pascuiti was represented by Edward Kopelson, 
Kopelson & Westreich, Morristown NJ. The Yankees 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

were represented by Richard M. Goldstein, Proskauer 
Rose, New York City. 
 
Pascuiti v. New York Yankees, 108 F.Supp.2d 258, 
2000 U.S.Dist.LEXIS 9753 (S.D.N.Y. 2000)[ELR 
22:7:16] 
 
 
West Virginia court awards music publishing 
companies $10,000 in statutory copyright damages, 
attorneys' fees, and an injunction against nightclub 
owners who refused to obtain ASCAP license 
 
 Since 1996, the American Society of Composers, 
Authors and Publishers had been attempting to obtain a 
license from a nightclub in West Virginia known as the 
Cheetah Lounge which was owned by Kimble, 
Incorporated and John Hewitt. Despite at least 38 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

requests and warnings from ASCAP during the four-
year period leading up to the filing of the lawsuit, the 
Cheetah Lounge refused to agree to enter into a license. 
Finally, five ASCAP member music publishing 
companies, M.L.E Music, J. Albert & Sons (USA), 
Inc., Guns & Roses Music, Hamstein Music Company 
& Miss Bessie Music, filed suit in U.S. District Court 
for the Southern District of West Virginia against 
Kimble and Hewitt for copyright infringement. 
 Judge Elizabeth Hallanan has granted M.L.E. 
Music and the other publishing companies' motion for 
summary judgment and awarded them $10,000 in 
statutory damages ($2,000 for each work infringed) 
pursuant to 17 U.S.C. section 504(c)(2). Judge 
Hallanan reached her decision based on the fact that 
had Kimble and Hewitt entered into the ASCAP license 
as requested in 1996, they would have paid $3,545 in 
licensing fees. Recognizing that the Copyright Act 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

provided her with discretion in formulating an award of 
statutory damages, Judge Hallanan awarded the 
$10,000 which was requested by the publishing 
companies, finding that a damage award should not 
only compensate the injured party but should also deter 
infringement. 
 Judge Hallanan was not persuaded by Kimble 
and Hewitt's argument that ASCAP had a duty to 
provide them with a list of licensed compositions so 
they would not be played at the Cheetah Lounge. Judge 
Hallanan found that this argument had no merit and 
was not a defense to a copyright infringement action. 
Rather, Judge Hallanan held that the evidence showed a 
long pattern of intentional infringement and refusal to 
enter into ASCAP's license. 
 In addition, Kimble and Hewitt were 
permanently enjoined from performing any ASCAP 
compositions until they entered into a license with 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

ASCAP and paid the required license fees. Judge 
Hallanan found that a threat of continuing infringement 
existed based upon Kimball and Hewitt's refusal to 
comply with ASCAP's repeated requests for a license. 
 Finally, Judge Hallanan awarded M.L.E. Music 
and the other publishing companies their reasonable 
attorneys' fees under 17 U.S.C. section 505, finding that 
Kimble and Hewitt "deliberately, willfully and 
knowingly violated United States Copyright laws" and 
that they "could have substantially reduced the 
attorneys' fees and costs incurred had they accepted any 
of ASCAP's repeated offers to settle this matter." 
 M.L.E. Music was represented by Daniel R. 
Schuda, Charleston WV. Kimble was represented by 
James M. Pierson, Charleston WV. 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

M.L.E. Music v. Kimble, Inc., 109 F.Supp.2d 469, 2000 
U.S.Dist.LEXIS. LEXIS 12159  (S.D.W.Va. 
2000)[ELR 22:7:17] 
 
 
High school student's First and Fourteenth 
Amendment rights were not violated by school 
board's ban of t-shirts depicting "ghoulish and 
creepy" rock star Marilyn Manson, federal 
appellate court affirms 
 
 Describing rock star Marilyn Manson as 
"ghoulish and creepy," federal Court of Appeals Judge 
Harry Wellford upheld the right of an Ohio school 
board to prohibit students from wearing Marilyn 
Manson t-shirts to school because, he said, the band 
"promotes destructive conduct and demoralizing values 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

that are contrary to the educational mission of the 
school." 
 The dispute began when a Van Wert High 
School senior, Nicholas Boroff, repeatedly wore t-shirts 
depicting Marilyn Manson to school despite the fact 
that the school has explicitly forbidden him from doing 
so. After the fifth day of being banned from school 
because he refused to turn the t-shirts inside out or wear 
other attire, Boroff's mother filed suit in the U.S. 
District Court for the Northern District of Ohio 
claiming that the school board's refusal to allow her son 
to wear the shirts violated his First Amendment right to 
free expression and his Fourteenth Amendment right to 
due process. District Court Judge David Katz granted 
summary judgment in favor of the Van Wert City 
school board, and Boroff appealed to the Sixth Circuit. 
 In a non-unanimous opinion, Judge Wellford 
wrote for the majority finding that Boroff's 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

constitutional rights had not been violated. Judge 
Wellford recognized that the constitutional rights of 
students are not always coextensive with the 
constitutional rights of adults. While a school cannot 
ban student expression simply because it disagrees with 
the content of the expression, a school can forbid 
student expression which is "vulgar, offensive, or 
contrary to the educational mission of the school." 
Judge Wellford found that the Marilyn Manson t-shirts 
in question fell within that definition. 
 Specifically, Judge Wellford found that Marilyn 
Manson's music and public statements condoned drug 
taking and violence and were not in keeping with the 
school's educational policies. Additionally, the judge 
found that one of the t-shirts, which depicted a three-
headed Jesus, mocked religion and was contrary to the 
school's "educational mission which is to be respectful 
of others and others' beliefs."  Thus, Judge Wellford 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

affirmed Judge Katz's grant of summary judgment on 
Boroff's First Amendment Claim. 
 Judge Wellford also rejected Boroff's argument 
that his Fourteenth Amendment due process rights had 
been violated. Aside from finding that Boroff waived 
this argument by failing to adequately address it in his 
appeal brief, Judge Wellford held that where another 
Constitutional provision or amendment directly 
addresses the subject of the matter, the Fourteenth 
Amendment cannot be used as a fallback position. 
Judge Wellford reasoned that since Boroff made no 
argument with regard to procedural due process (there 
was no argument that the school board used unfair 
procedures against him), the inquiry must focus on 
substantive due process. Since the First Amendment 
was directly implicated, however, Boroff could not use 
the Fourteenth Amendment in support of his claims. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

 In a dissenting opinion, Judge Ronald Lee 
Gilman stated that the summary judgment should not 
have been affirmed since there were disputed material 
factual questions remaining. Judge Gilman believed 
that a jury could have concluded that the school board 
banned the t-shirts simply because the board did not 
like the religious views expressed. This, Judge Gilman 
wrote, would be considered "viewpoint discrimination, 
which is accompanied by an all-but-irrebuttable 
presumption of unconstitutionality." 
 Judge Gilman also indicated that the majority 
had misapprehended the meaning of the terms "vulgar" 
and "offensive." Had certain of Marilyn Manson's 
offensive lyrics been depicted on the shirts, for 
example, Judge Gilman agreed that the school board 
could have forbidden students from wearing them. 
Instead, Judge Gilman believed that the three-headed 
Jesus t-shirt merely "express[ed] a viewpoint that many 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

people personally find repellant, not because it is 
vulgar."  Under such circumstances, Judge Gilman 
wrote, the school board could not forbid students to 
wear the shirts absent a showing of a reasonable 
prediction of substantial disruption of or material 
interference with school activities. 
 Boroff was represented by Chris K. Starkey, Fort 
Wayne. Van Wert City Board of Education was 
represented by Gregory Bradford Scott, Scott Scriven 
& Wahoff, Columbus. 
 
Boroff v. Van Wert City Board of Education, 220 F.3d 
465, 2000 U.S.App.LEXIS 18023 (6th Cir. 2000)[ELR 
22:7:18] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

PrimeTime 24 wins reinstatement of its antitrust 
suit against television networks complaining about 
their refusal to issue satellite retransmission licenses 
and their signal-strength challenges under old 
Satellite Home Viewer Act 
 
 The television networks will have to defend 
themselves after all, in an antitrust lawsuit filed against 
them by PrimeTime 24, a company that provides 
subscribers with satellite retransmissions of network 
television signals. 
 This lawsuit is just one of several between 
PrimeTime 24 and the networks. All of them were 
triggered by disputes over the application of the 
original version of the Satellite Home Viewer Act - a 
federal statute that permitted PrimeTime to retransmit 
copyrighted network programming only to "unserved 
households" that could not receive strong enough 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

network signals to give them clear images. The 
networks accused PrimeTime of improperly providing 
satellite retransmissions to adequately served homes; 
and the networks won copyright infringement lawsuits 
against PrimeTime, on those very grounds (ELR 
20:8:13, 20:11:14, 21:10:10). 
 PrimeTime did take the offensive in one case. It 
accused the networks of violating federal antitrust law 
by refusing to issue satellite retransmission licenses and 
by making bogus signal-strength challenges under the 
original Satellite Home Viewer Act. 
 At first, PrimeTime lost that case too. Federal 
District Judge Lawrence McKenna granted the 
networks' motion for summary judgment, on the 
grounds that the actions about which PrimeTime 
complained were immune from antitrust liability under 
the "Noer-Pennington doctrine." (ELR 20:11:14) That 
doctrine arose out of a 1961 Supreme Court decision 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

that held that efforts to influence government action do 
not violate the antitrust laws, even if they are taken 
jointly and are intended to eliminate competition. 
 On appeal, PrimeTime has achieved its first 
judicial success on this issue. Writing for the Court of 
Appeals, Judge Ralph Winter held that PrimeTime's 
antitrust suit should not have been dismissed on 
summary judgment, for two reasons. 
 He held that PrimeTime had adequately alleged 
that the networks had engaged in a "concerted" refusal 
to issue satellite retransmission licenses. If that were 
true, the judge explained, it would violate antitrust law, 
even though each network, acting alone, could have 
refused to grant PrimeTime a license, without antitrust 
liability. 
 PrimeTime also alleged that the networks filed 
coordinated signal-strength challenges to PrimeTime's 
subscribers, even in cases where the challenges had no 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

merit, merely for the purpose of making it too 
expensive for PrimeTime to carry on it business. Judge 
Winter held that Congress did not intend to permit 
coordinated challenges of this kind, and that such 
conduct would have been in "bad faith." As such, the 
networks' conduct would have fallen within the "sham" 
exception to protection otherwise provided by the 
"Noer-Pennington doctrine." 
 Editor's note: Even before PrimeTime won this 
appellate court ruling, it won another battle in 
Congress. In the Satellite Home Viewer Improvement 
Act of 1999, Congress gave PrimeTime and other 
satellite retransmission companies a statutory license 
authorizing them to provide subscribers with local 
station signals, including network signals (regardless of 
signal strength) (ELR 21:8:8). This new statutory 
license is the very one that PrimeTime had earlier 
sought to negotiate directly with the networks, without 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

success - thus triggering the antitrust suit that 
PrimeTime now has won the right to pursue. 
 PrimeTime 24 was represented by Harry 
Frischer, Solomon Zauderer Ellenhorn Frischer & 
Sharp, New York City. NBC was represented by 
Charles F. Rule, Covington & Burling, Washington 
D.C. 
 
PrimeTime 24 Joint Venture v. National Broadcasting 
Company, 219 F.3d 92, 2000 U.S.App.LEXIS 15916 
(2nd Cir. 2000)[ELR 22:7:19] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

DEPARTMENTS 
 
In the Law Reviews: 
 
The Entertainment and Sports Lawyer, published by the 
American Bar Association Forum on the Entertainment 
and Sports Industries 750 North Lake Shore Drive, 
Chicago, IL 60611-4497 (800) 285-2221, has published 
Volume 18, Number 3 with the following articles: 
 
Online Music Comparisons: A Practical Guide by 
David M. Given and Elizabeth L. Musser, 18 
Entertainment and Sports Lawyer 1 (2000) (for address, 
see above) 
 
A Professional Responsibility Primer for Today's 
Entertainment Lawyer by Kenneth J. Abdo and Jack P. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

Sahl, 18 Entertainment and Sports Lawyer 3 (2000) (for 
address, see above) 
 
What a Short Strange Trip It's Been: Sound Recordings 
and the Work Made for Hire Doctrine by Peter J. 
Strand, 18 Entertainment and Sports Lawyer 12 (2000) 
(for address, see above) 
 
Book Review: The Entertainment Economy by Michael 
J. Wolf, reviewed by Daniel M. Satorius, 18 
Entertainment and Sports Lawyer 14 (2000) (for 
address, see above) 
 
Book Review: This Business of Music: The Definitive 
Guide to the Music Industry by M. William 
Krasilovsky and Sidney Shemel, reviewed by Edward 
M. Cramer, 18 Entertainment and Sports Lawyer 15 
(2000) (for address, see above) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

 
Comm/Ent, Hastings Communications and 
Entertainment Law Journal, has published Volume 22, 
Number 2 as a symposium Twelfth Annual Computer 
Law Symposium: Business and Legal Challenges 
Facing Electronic Commerce with the following 
articles: 
 
Tales of an E-Commerce Lawyer: When Every 
Decision You Make Is a "You Bet Your Company" 
Decision by Michael Scott, 22 Comm/Ent, Hastings 
Communications and Entertainment Law Journal 179 
(2000) 
 
Legal Recognition of Digital Signatures: A Global 
Status Report by Richard Allan Horning, 22 
Comm/Ent, Hastings Communications and 
Entertainment Law Journal 191 (2000) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

 
Business and Patents and Business Patents by Michael 
A. Glenn, 18 Comm/Ent, Hastings Communications 
and Entertainment Law Journal 203 (2000) 
 
Doing Internet Co-Branding Agreements by Eric 
Goldman, 18 Comm/Ent, Hastings Communications 
and Entertainment Law Journal 221 (2000) 
 
To Bot or Not to Bot: The Implications of Spidering by 
David Kramer and Jay Monahan, 18 Comm/Ent, 
Hastings Communications and Entertainment Law 
Journal 241 (2000) 
 
The Owned Public Domain: The Constitutional Right 
Not to be Excluded-Or the Supreme Court Chose the 
Right Breakfast Cereal in Kellogg v. National Biscuit 
Co. by Malla Pollock, 18 Comm/Ent, Hastings 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

Communications and Entertainment Law Journal 265 
(2000) 
 
Cyberspace Charities: Fundraising Tax Issues for 
Nonprofit Organizations in an Internet World by Hans 
Famularo, 18 Comm/Ent, Hastings Communications 
and Entertainment Law Journal 301 (2000) 
 
Taxation of International Computer Software 
Transactions under Regulation 1.861-18 by Jonathan 
Purcell, 18 Comm/Ent, Hastings Communications and 
Entertainment Law Journal 325 (2000) 
 
The Texas Review of Entertainment & Sports Law has 
published Volume 1, Number 1 with the following 
articles: 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

Truth in Advertising: A Look at One Right of Publicity 
Case Gone Terribly Wrong by Edwin F. McPherson, 1 
Texas Review of Entertainment & Sports Law 1 (2000) 
 
Practical Considerations for Attorneys Assisting 
Foreign Athletes to Play Professional Sports in the 
United States by Michael J. O'Connor, Jr., 1 Texas 
Review of Entertainment & Sports Law 13 (2000) 
 
Trade Dress for Success: Fashion Designs as 
Distinctive Product Configurations by Inga Munsinger, 
1 Texas Review of Entertainment & Sports Law 47 
(2000) 
The Digital Transmission Compulsory License: Is It in 
Tune with the Internet? By Krystian G. Koper, 1 Texas 
Review of Entertainment & Sports Law 65 (2000) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

Full Court Pressure: A Look at the 1998-1999 National 
Basketball Association Lockout by Daniel Ringold, 1 
Texas Review of Entertainment & Sports Law 101 
(2000) 
 
Entertainment Contracts with Minors in Texas by 
Sinead Clifford, 1 Texas Review of Entertainment & 
Sports Law 133 (2000) 
 
Cyberscalping: On-line Ticket Sales by Jon Michael 
Gibbs, 31 The University of Toledo Law Review 471 
(2000) 
 
Domain Names and Cyberspace: the Application of Old 
Norms to New Problems by Ida Madieha Azmi, 8 
International Journal of Law and Information 
Technology 193 (2000) (www.ijlit.oupjournals.org) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

Who Controls the Internet? States'Rights and the 
Reawakening of the Dormant Commerce Clause by Ari 
Lanin, 73 Southern California Law Review 1423 
(2000) 
 
The Roman Law Roots of Copyright by Russ VerSteeg, 
59 Maryland Law Review 522 (2000) 
 
Access to Media Sources in Defamation Litigation in 
the United States and Germany by Alexander Bruns, 10 
Duke Journal of Comparative & International Law 283 
(2000) 
 
The European Approach to E-Commerce and Licensing 
by Francois Dessemontet, 26 Brooklyn Journal of 
International Law 59 (2000) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

Copyright, Contract and Code: What Will Remain of 
the Public Domain? By P. Bernt Hugenholtz, 26 
Brooklyn Journal of International Law 77 (2000) 
 
The Emerging Law of the Digital Domain and the 
Contract/IP Interface: An Antipodean Perspective by 
Samuel K. Murumba, 26 Brooklyn Journal of 
International Law 91 (2000) 
 
The Entertainment Law Review, published by Sweet & 
Maxwell (Yorkshire), The Hatchery, Hall Bank Lane, 
Mytholmroyd, Hebden Bridge, West Yorkshire HX7 
5HQ, United Kingdom, has issued Volume 11, Issue 8 
with the following articles: 
 
Cybersquatting-A New Right to Protect Individual 
Names in Cyberspace? By Rupesh Chandrani, 11 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

Entertainment Law Review 171 (2000) (for address, 
see above) 
 
Pricing Recorded Music in an Online World by Mia 
Garlick, 11 Entertainment Law Review 175 (2000) (for 
address, see above) 
 
The Next Frontier: Film Distribution over the Internet 
by Andrea D. Fessler, 11 Entertainment Law Review 
183 (2000) (for address, see above) 
 
Promotional Trade Marks and Trade Mark Law in 
Australia: Recent Cases by Megan Richardson, 11 
Entertainment Law Review 189 (2000) (for address, 
see above) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

New Data Protection: Act! by  Catherine Baker, 11 
Entertainment Law Review 193 (2000) (for address, 
see above) 
 
Strike-out for Delay and the Khalili Case by Phil 
Sherrell, 11 Entertainment Law Review 197 (2000) (for 
address, see above) 
 
Disclosure of Journalist's Sources-Sir Elton John v. 
Express Newspapers by Daniel Pickard, 11 
Entertainment Law Review 200 (2000) (for address, 
see above) 
 
Book Review: The Deskbook of Art Law by Leonard 
D. Duboff, Christy O. King and Sally Holt Caplan, 11 
Entertainment Law Review 203 (2000) (for address, 
see above) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 22, NUMBER 7, DECEMBER 2000 

Book Review: The Yearbook of Copyright and Media 
Law 1999 by E. Barendt and A. Firth, 11 Entertainment 
Law Review 204 (2000) (for address, see above) 
[ELR 22:7:20] 
 


