
ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

RECENT CASES 
   
 
Audrey Hepburn's son and executor may pursue 
false advertising suit against publisher of Hepburn 
biography, because dust jacket and promotional 
materials may have falsely suggested that book was 
an "authorized biography" 
 
 There is a line between "puffing" and 
misrepresentation, though its exact location is often 
unclear. Wherever that line may be located, a pending 
lawsuit filed by Audrey Hepburn's son and executor 
alleges that Carol Publishing stepped over it with 
promotional statements made on the dust jacket and 
elsewhere for Audrey Hepburn: An Intimate Portrait, 
the 1993 Hepburn biography authored by Diana 
Maychick. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 The offending statements suggest that 
Maychick's biography was "authorized" by Hepburn. 
Among other things, the dust jacket said that Maychick 
had "unprecedented access to the reclusive and 
legendary star" and that "Hepburn and Maychick spent 
countless hours together in conversation, as Audrey 
opened up about her childhood, her careers, and the 
loves of her life." Likewise, a press release for the book 
reported that Hepburn gave the book her "full 
cooperation." 
 In fact, it appears that Maychick never 
interviewed Hepburn in person, and spoke with her by 
phone for just three to five hours. At her deposition, 
even Maychick acknowledged that the "countless 
hours" assertion was "misleading" and that the 
statement that Hepburn gave the book her "full 
cooperation" was "not true." 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 Hepburn's son and executor have sued Carol 
Publishing under state law and the federal Lanham Act. 
According to publishing industry expert Howard 
Kaminsky, the objected-to promotional statements are 
understood by those in the publishing business to mean 
that Maychick's biography was "authorized" by 
Hepburn. That would make any biography endorsed by 
her son and executor a second authorized biography, 
and second authorized biographies are less valuable 
than first authorized biographies, Kaminsky said in a 
written report. 
 Carol Publishing sought dismissal of the Lanham 
Act claim (though not the state law claim) on two 
grounds. It argued that Hepburn's son and executor do 
not have standing to pursue a Lanham Act claim 
because they were not injured by the offending 
promotional statements.             And it argued that the 
promotional statements were protected by the First 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Amendment, because they were not made with actual 
malice. 
 While Carol Publishing may ultimately prevail 
on one of these grounds, it didn't do so with its motion 
for summary judgment. Federal District Judge Miriam 
Cedarbaum has denied the publishing company's 
motion. 
 The judge acknowledged that "the question is a 
close one," but concluded that Hepburn's son and 
executor "have shown a reasonable basis for believing 
they are likely to suffer or to have suffered an injury to 
their alleged interest in writing the only Audrey 
Hepburn biography authorized by Hepburn or endorsed 
by her estate and family." This was so, Judge 
Cedarbaum explained, because "Kaminsky's opinion 
that the value of [their] interest in writing the first 
biography of Hepburn endorsed either by themselves or 
the actress has been injured by Carol's advertising the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Maychick Book as if it were authorized by Hepburn 
raises a genuine issue of disputed fact about whether 
Carol's advertising has injured or is likely to injure 
[their] commercial interest in publishing a biography of 
Hepburn." 
 Also, "even if the First Amendment requires a 
showing that the statements were made with actual 
malice, the case could not be dismissed on summary 
judgment" because Hepburn's son and executor 
"demonstrated the existence of an issue of fact 
regarding whether Carol knew at the time that it 
published the Maychick Book that the claims made on 
the dust cover and in the promotional materials were 
false." 
 
Ferrer v. Maychick, 69 F.Supp.2d 495, 1999 U.S.Dist. 
LEXIS 15209 (S.D.N.Y. 1999) [ELR 21:11:4] 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Production company's use of actor to portray 
clarinetist during national television broadcast of 
Fourth of July concert did not violate rights of 
principal clarinetist for National Symphony 
Orchestra; dismissal of clarinetist's lawsuit is 
affirmed on appeal 
 
 To others, it looks like an offer that Loren Kitt 
would have been happy to accept; but he didn't. 
 Kitt is the principal clarinetist for the National 
Symphony Orchestra. In preparation for the national 
television broadcast of the Orchestra's performance at 
the U.S. Capitol Fourth of July concert in 1993, the 
company that produced the concert offered Kitt the 
opportunity to appear in a 35-second camera shot of 
him playing the clarinet, apart from the rest of the 
orchestra, on the balustrade of the Capitol during the 
opening of George Gershwin's "Rhapsody in Blue." 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 Why, exactly, Kitt declined this offer hasn't been 
officially reported. But since he did, the production 
company broadcast the shot using an actor dressed in a 
top hat and tuxedo. The actor didn't resemble Kitt or 
play the clarinet visually the way Kitt does. But Kitt 
responded with a lawsuit, alleging claims for false light 
invasion of privacy, fraud and infliction of emotional 
distress. 
 A District of Columbia trial court granted the 
production company's motion for summary judgment. 
And the D.C. Court of Appeals has affirmed. 
 In an opinion by Judge Inez Reid, the appellate 
court ruled that Kitt's false light claim failed for two 
reasons. Since the actor didn't resemble Kitt or play the 
clarinet the way he does, "his peers in the music 
industry would not have mistaken the actor for him." 
This was especially true, because there were four other 
clarinetists in the National Symphony Orchestra, and 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

the broadcast did not identify the actor as Kitt or even 
as the orchestra's principal clarinetist. Thus, the 
broadcast was not "of and concerning" Kitt. Moreover, 
the actor did nothing "obnoxious or offensive" during 
the broadcast, and a shot of a man in a tuxedo "playing" 
the clarinet would not offend an ordinary, reasonable 
person. 
 Kitt's fraud claim was based on his assertion that 
the production company allegedly had promised not to 
use an actor. But Judge Reid affirmed the dismissal of 
this claim too. Kitt's contract with the National 
Symphony Orchestra required him to perform with it at 
the Fourth of July concert. Thus, the judge said, there 
was no proof that "in playing the concert," Kitt had 
relied on the production company's promise not to hire 
an actor. 
 Finally, Judge Reid affirmed dismissal of Kitt's 
emotional distress claim, because he offered no 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

evidence to prove that his discomfort was greater than a 
reasonable person could be expected to tolerate. Nor 
was the production company's allegedly broken 
promise not to hire an actor so "extreme and 
outrageous" as to permit recovery for emotional 
distress. 
 
Kitt v. Capital Concerts, Inc., 742 A.2d 856, 1999 
D.C.LEXIS 174 (D.C. 1999)[ELR 21:11:4] 
 
 
Executor of estate of jazz composer Billy Strayhorn 
properly terminated copyright assignments to 
Tempo Music, and thus recaptured ownership of 
final 39 years of songs' copyrights, federal District 
Court rules; but further proceedings are necessary 
to determine whether executor then reassigned 
copyrights to certain songs to Music Sales 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 
 Legendary composer Billy Strayhorn wrote 
hundreds of songs including such jazz standards as 
"Take the A Train" and "Chelsea Bridge." Though they 
were first published in the 1940s, Strayhorn's songs 
continue to have commercial value even today. And a 
dispute has arisen over who owns the final 39 years of 
their copyrights. 
 On one side of the dispute is Tempo Music 
Corporation, a music publishing company to which 
Strayhorn and all of his potential heirs assigned the 
renewal term rights to his compositions. Following 
Strayhorn's death in 1967, the executor of his estate, 
Gregory Morris, duly renewed the songs' copyrights 
and assigned their renewal terms to Tempo, as 
Strayhorn and his heirs had previously promised. 
 Tempo transferred its rights to another music 
publisher, Music Sales Corporation, in 1993, with the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

consent of Morris and Strayhorn's surviving heirs. 
Music Sales is on Tempo's side in the current dispute, 
claiming to own the copyrights to Strayhorn's songs as 
Tempo's successor. 
 On the other side of the dispute is Morris, as the 
executor of Strayhorn's estate, and Strayhorn's 
surviving heirs. They claim to be the current owner of 
the copyrights to the songs, because Morris terminated 
the prior assignments to Tempo, pursuant to Copyright 
Act section 304(c), in order to recapture ownership of 
the final 39 years of their copyright terms. 
 Section 304(c) of the Copyright Act clearly 
creates a right to terminate pre-1978 grants, 56 years 
after a work's federal copyright protection is first 
obtained. As originally enacted in 1976, this 
termination right enabled authors or their successors to 
recapture the final 19-years of a copyright's 75-term 
term. The passage of the Sonny Bono Term Extension 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Act in 1998 extended term of copyright by 20 
additional years (ELR 20:6:8). As a result, section 
304(c) terminations now enable authors or their 
successors to recapture the final 39 years of a work's 
copyright. 
 While section 304(c) clearly creates a 
termination right, it must be exercised by the right 
person in the right way, in order to be effective. This is 
why a dispute has arisen between Tempo Music and 
Music Sales on the one hand, and Morris and 
Strayhorn's heirs on the other. 
 Music Sales (as Tempo's successor) would like 
to continue as the publisher of Strayhorn's songs, and it 
has taken the position: that Morris was not the right 
person to terminate the assignments; that even if he 
were, he couldn't do so; that he didn't do so in the 
proper manner; and even if he did so properly, he then 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

reassigned the 39-year balance of the renewal terms to 
Music Sales. 
 So far, Morris and Strayhorn's heirs have 
prevailed on all but one of these arguments. In a long 
opinion reflecting careful analysis, federal District 
Judge Shira Scheindlin has held that Morris was the 
right person to terminate the assignments, that he could 
do so, and that he did so in the proper fashion. Further 
proceedings are necessary, she ruled, to determine 
whether Morris may have reassigned the renewal terms 
to some (though not all) songs to Music Sales, so the 
case is not entirely over yet. 
 Tempo and Music Sales argued that Strayhorn's 
heirs, rather than Morris, were the only ones who could 
have terminated the assignments. This argument was 
based on quite specific language in section 304(c) 
concerning which of an author's successors may claim 
renewal term rights and the right to terminate prior 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

grants. Judge Scheindlin rejected Tempo and Music 
Sales' interpretation of that provision, and ruled that 
Morris, as executor, was the person designated by 
section 304(c) as the one with authority to terminate. 
 Judge Scheindlin also ruled that Morris was 
permitted to terminate the assignments, even though it 
was he who had previously granted renewal term rights 
to Tempo, in his capacity as Strayhorn's executor. 
 Finally, the judge ruled that the termination 
notices sent by Morris were proper in content and were 
sent to the right company, even though one of the 
notices was sent only to Tempo and not to Music Sales. 
 The question of whether Morris may have 
reassigned the renewal terms of some songs to Music 
Sales requires further proceedings, because the 
transaction by which this may have been done was not 
simple or straightforward. Instead, it resulted from the 
settlement of an earlier, separate lawsuit filed by Morris 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

and Strayhorn's heirs against Tempo. And it was not 
apparent to Judge Scheindlin whether the settlement 
documents constituted a reassignment of renewal term 
copyrights (as Music Sales contends), or simply a 
consented-to transfer of Tempo's rights to Music Sales. 
 
Music Sales Corp. v. Morris, 73 F.Supp.2d 364, 1999 
U.S.Dist.LEXIS 12736 (S.D.N.Y. 1999)[ELR 21:11:5] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Zappa Family Trust is at least co-owner of 
copyrights to Frank Zappa videos, and thus has 
standing to sue MPI Home Video for copyright 
infringement on account of its continued sales of 
videos after oral licensing agreement was 
terminated; whether post-termination sell-offs 
actually constituted copyright infringement is jury 
question, but post-termination sales did not 
constitute trademark infringement, federal District 
Court rules 
 
 Frank Zappa died in 1993, but the legendary 
rocker's legacy lives on in some sixty albums and 
several home videos. 
 Manufacturing and distribution rights to five of 
those home videos were orally licensed to MPI Home 
Video in 1987, while Zappa was still alive, and 
disagreements over MPI's royalty and accounting 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

practices arose just a couple of years later. In 1994, 
those disagreements finally prompted Zappa's widow 
Gail to terminate MPI's license. MPI stopped 
manufacturing Zappa videos, but it continued to sell off 
its existing inventory. 
 MPI's continued sales triggered a copyright and 
trademark infringement suit, as well as a claim for an 
accounting, filed by Gail's corporation Glovaroma, Inc., 
and the Zappa Family Trust, as well as by Gail 
individually. The copyright claim complained of MPI's 
continued sales of Zappa videos after its license was 
terminated. The trademark claim asserted that MPI 
infringed Glovaroma's registered trademark "Honker 
Home Video" by using that mark on the videos MPI 
sold. The accounting claim was for allegedly unpaid 
royalties. 
 On their face, these claims seem straightforward. 
But as cases sometimes do, this one took an immediate 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

detour into complex issues of copyright and trademark 
ownership. It did so, because MPI asserted that the 
videos' copyrights were not owned by Glovaroma or 
the Zappa Family Trust. And MPI asserted that it, 
rather than Glovaroma, was the actual owner of the 
"Honker Home Video" trademark. 
 In response to cross-motions for summary 
judgment concerning these ownership issues, Federal 
District Judge Ann Claire Williams has held that the 
Trust is at least a co-owner of the video copyrights, and 
that it doesn't matter who owns the "Honker Home 
Video" trademark, because MPI's use of that mark to 
sell-off its remaining Zappa video inventory was not an 
infringement, even if Glovaroma owns the mark. 
 MPI was able to argue that neither Glovaroma 
nor the Trust owned the videos' copyrights, because the 
registration certificates for some of them indicated they 
were "works made for hire" and that the copyright to 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

another was acquired "by agreement" - even though no 
written agreements were produced to prove either 
claim. 
 The absence of written documentation was fatal, 
MPI argued, because Glovaroma had no employees, 
which is one of the ways works get to be works made 
for hire. Although video sleeves and videos themselves 
are eligible to be classified as works made for hire if 
they are "specially ordered or commissioned works," 
there must be a written agreement - between the 
company that ordered or commissioned the work and 
the person who created it - in order for those types of 
works to be "works made for hire." 
 Judge Williams agreed that in the absence of 
written agreements, neither the videos nor their sleeves 
could be works made for hire. On the other hand, the 
judge found that if Glovaroma was not the "author" of 
the videos and sleeves (under the work made for hire 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

doctrine), then Frank Zappa individually was at least 
the co-author of the sleeves and at least four of the five 
videos (along with others who helped create them). 
Shortly before he died, Zappa signed a written 
instrument transferring all his copyrights to the Zappa 
Family Trust. And that made the Trust at least a co-
owner of the video sleeve copyrights and the copyrights 
to four of the videos. 
 The copyright status of one of the videos - "The 
Amazing Mr. Bickford" - was a bit more complicated, 
because its registration certificate indicated that its 
author was Cal Schenkel and that Schenkel had 
transferred his copyright ownership interest to Frank 
Zappa "by agreement." A copy of that agreement, 
however, was not produced - thus suggesting the 
transfer may not have occurred or may have been 
merely oral and thus ineffective. However, the video's 
copyright was registered within five years of its first 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

publication, thus creating a statutory presumption that 
all of the facts stated in the certificate were true - 
including the copyright's transfer to Zappa. Since 
Zappa later transferred all his copyrights to the Trust, 
the Trust acquired the copyright to that video too. 
 For these reasons, Judge Williams ruled that the 
Trust had standing to sue MPI for copyright 
infringement. But she also ruled that whether any such 
infringement actually took place was a question for the 
jury. This was so, the judge explained, because she 
could not determine whether the oral license granted to 
MPI in the first place included a post-termination sell-
off period. If it did, MPI's post-termination sales of 
existing inventory would not have been an 
infringement. 
 MPI claimed that it - rather than Glovaroma - 
was the true owner of the "Honker Home Video" 
trademark, because it - rather than Glovaroma - was the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

company that actually used the mark in connection with 
video sales. Judge Williams determined that she didn't 
have to decide which company owned the mark, 
because even if it were owned by Glovaroma, MPI's 
use of the mark to sell Zappa videos would not have 
caused consumer confusion. Those videos actually 
were what they purported to be. Thus, the judge granted 
MPI's motion to dismiss that claim. 
 The judge also dismissed the accounting claim, 
because it was filed more than five years after 
accounting disputes first arose and thus was barred by 
the statute of limitations. Also, there was no federal 
jurisdiction over the accounting claim. 
 
Glovaroma, Inc. v. Maljack Productions, Inc., 71 
F.Supp.2d 846, 1999 U.S.Dist.LEXIS 20814 (N.D.Ill. 
1999)[ELR 21:11:6] 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Composer's claim to be co-author of songs in Blue 
Man Group's show "Tubes" is barred by statute of 
limitations, because claim not made within three 
years of date by which composer had reason to 
know suit was necessary, federal District Court 
rules 
 
 Blue Man Group's show "Tubes" opened back in 
1991, at the Astor Place Theatre in the East Village. 
The performance art musical is still there, almost nine 
years later, with no apparent plans for closing. 
 An offshoot of "Tubes" was staged briefly in 
another nearby venue, somewhat south of the East 
Village. It was a lawsuit filed in federal court by Brian 
Dewan against Blue Man Group; but that proceeding 
has closed. District Judge Robert Carter has granted 
Blue Man Group's motion for summary judgment, and 
has dismissed Dewan's suit entirely. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 At issue in the case was Dewan's assertion that 
he co-authored most of the show's musical score, but 
has never been given promised Playbill credits, or 
royalties. According to Dewan's complaint, he and 
others involved in creating "Tubes" had several 
discussions about their respective contributions, from 
the time the show opened in 1991 to late 1993. Indeed, 
drafts of written agreements were exchanged, some of 
which acknowledged Dewan's co-authorship, and at 
least one of which contained a schedule that showed 
him to be the co-author of nine songs still being 
performed in "Tubes." 
 None of the agreements was ever signed, 
however. So, in 1998, Dewan filed suit, seeking a 
judicial declaration that he is the co-author of the songs 
in question. 
 Blue Man Group denies that Dewan ever co-
authored any of the songs in the show. But Judge Carter 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

didn't resolve that factual dispute. Instead, the judge 
noted that the statute of limitations in connection with a 
co-authorship claim is the three-year period found in 
the Copyright Act, and he ruled that Dewan had waited 
too long to sue. 
 Ordinarily, the three-year limitation period 
begins to run when a plaintiff has reason to know the 
facts on which his claim is based. In this case, that 
period might have begun in 1991, when the show first 
opened without giving Dewan credit as co-author of its 
score. However, estoppel applies in situations where a 
defendant lulls a plaintiff into believing that suit is not 
necessary. 
 The judge acknowledged that in this case, it 
"appears that [Blue Man Group] lulled Dewan into 
believing that no suit was necessary by stating, verbally 
and in writing, that Dewan was a co-author [of] the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

compositions, and by engaging in negotiations over an 
agreement during 1991 to late 1993." 
 This didn't help Dewan overcome Blue Man 
Group's statute of limitations defense, however. "By the 
end of 1994 at the latest, Dewan had ample reason to 
know a lawsuit was necessary," Judge Carter said. 
"Faced with this knowledge, Dewan then had three full 
years to initiate this suit. . . . In light of Dewan's passive 
and unreasonable reliance on [Blue Man Group's] 
assurances," the judge found that Dewan's claim 
accrued well before October, 1995, and thus was barred 
by the statute of limitations when the suit was filed, 
more than three years after that. 
 
Dewan v. Blue Man Group Ltd., 73 F.Supp.2d 382, 
1999 U.S.Dist.LEXIS 13405 (S.D.N.Y. 1999)[ELR 
21:11:7] 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Sonny Bono Copyright Term Extension Act is 
constitutional, federal District Court rules 
 
 Sonny Bono would have been pleased - both 
with Congress' decision to enact a law in his name, and 
with the decision of federal District Judge June Green 
upholding the constitutionality of that law. 
 The Sonny Bono Copyright Term Extension Act 
of 1998 is the law that added 20 years to the duration of 
copyright. As a result of the Act, copyrights to pre-
1978 works that would have lasted 75 years from their 
first publication now last 95 years; and copyrights to 
1978 and more recent works whose copyrights would 
have lasted for the lives of their authors plus 50 years 
now last for the lives of their authors plus 70 years 
(ELR 20:6:8). 
 There are people and companies in this country 
that make their livings by publishing and performing 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

public domain works - those whose copyrights have 
expired. They of course were not pleased with the 
Sonny Bono Copyright Term Extension Act. And 
several of them joined together to file a lawsuit, 
seeking a declaration that it is unconstitutional. 
 In response to cross-motions for judgment on the 
pleadings, Judge Green has ruled against the 
challengers, in a remarkably short and to the point 
opinion. 
 The judge rejected their argument that the Act 
violates the First Amendment, saying simply "there are 
no First Amendment rights to use the copyrighted 
works of others." 
Judge Green also rejected the challenger's argument 
that, as applied to works already in existence when the 
Act was passed, it exceeded Congress' powers. The 
Constitution gives Congress the power to enact 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

legislation giving copyright protection to "authors" "for 
limited times." 
 The judge noted that even if a limited time is 
extended, so long as it is extended for a limited time, "it 
remains a limited time." 
 Also, she held that authors may transfer to others 
rights that Congress has given them, and thus term 
extension is constitutional, even if the extended term 
granted by the Act is owned by a transferee rather than 
an author. 
 The challengers also argued that the Act violates 
the Public Trust Doctrine. That doctrine applies to 
navigable and tidal waters, not to copyrights, and thus 
Judge Green ruled that the retroactive extension of 
copyright term does not violate that doctrine. 
 
Eldred v. Reno, 74 F.Supp.2d 1, 1999 U.S.Dist.LEXIS 
18862 (D.D.C. 1999)[ELR 21:11:8] 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Artist loses copyright case against Texas 
Commission on the Arts; appellate court affirms 
dismissal on grounds that Congress did not have 
power to authorize copyright infringement suits 
against state agencies 
 
 Artist Abel Rodriguez has lost his copyright 
infringement suit against the Texas Commission on the 
Arts. He lost without a trial, even though, according to 
federal District Judge Sam Cummings, the 
Commission's design for a "Texas Commission on the 
Arts" license plate "bears a striking resemblance" to a 
license plate design Rodriguez had earlier submitted to 
the Texas Department of Transportation. 
 The reason that Rodriguez lost without a trial is 
that the Commission is an agency of the state of Texas, 
and states are immune from infringement liability. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Judge Cummings so ruled back in 1998 when he 
dismissed Rodriguez's lawsuit (ELR 20:5:17). 
 Rodriguez's appeal was pending until recently, 
apparently awaiting a United States Supreme Court 
decision in a patent infringement case against an 
agency of the state of Florida. In that case, Florida 
Prepaid v. College Savings Bank, 119 S.Ct. 2199 
(1999), the Supreme Court ruled that Congress did not 
have the power to enact legislation that made states 
subject to federal patent law. 
 Congress also enacted similar legislation, called 
the Copyright Remedy Clarification Act of 1990, 
designed to make states subject to copyright law (ELR 
12:10:20). But in a very short opinion in Rodriguez's 
case, Court of Appeals Judge Robert Parker held that 
the Supreme Court's patent decision applied in the 
copyright context too. This was so, Judge Parker 
reasoned, because "The interests Congress sought to 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

protect in each statute are substantially the same and 
the language of the respective abrogation provisions are 
virtually identical." 
As a result, Judge Parker has affirmed the dismissal of 
Rodriguez's case. 
 Editor's note: This is not the first time an 
appellate court has held that states are immune from 
copyright liability. The same court that did so in 
Rodriguez's case did so - even before the Supreme 
Court's patent decision - in a case against Arte Publico 
Press, a book publisher owned by the state-run 
University of Houston (ELR 20:5:17). Thus, while the 
appellate court's decision against Rodriguez was no 
doubt a disappointment for him and other copyright 
owners, it was not unexpected. 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Rodriguez v. Texas Commission on the Arts, 199 F.3d 
279, 2000 U.S.App.LEXIS 214 (5th Cir. 2000)[ELR 
21:11:8] 
 
 
Federal court issues preliminary injunction 
ordering website to delete addresses of other 
websites that contain unauthorized copies of 
copyright-protected "Church Handbook of 
Instructions" 
 
 The Church Handbook of Instructions is not an 
entertainment book, nor is it meant to be. It's a religious 
text that provides lay clergy with Mormon procedures 
and guidelines. Nonetheless, the Handbook is at the 
heart of a copyright infringement lawsuit that raises 
issues of enormous significance to the entire 
entertainment industry. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 The plaintiff in the lawsuit is Intellectual 
Reserve, Inc., a Utah corporation that reportedly owns 
the Mormon Church's intellectual properties, including 
the copyright to the Handbook. The defendant is the 
Utah Lighthouse Ministry, which describes itself as "a 
Christian non-profit organization providing 
humanitarian outreach to the Community, and printing 
critical research and documentation on the LDS 
[Mormon] Church." 
 Utah Lighthouse provoked the lawsuit by posting 
"substantial portions" of the Handbook on its own 
website, without a license to do so. A temporary 
restraining order was issued early in the case that 
required Utah Lighthouse to remove the Handbook 
from its website. Utah Lighthouse did so, but when it 
did, it also put a notice on its site indicating that the 
Handbook was still available at three other websites 
whose addresses (or URLs) Utah Lighthouse also 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

posted. In addition, Utah Lighthouse posted emails on 
its site that encouraged readers to browse those three 
other websites, to print the Handbook, and to send it to 
others. This merely added fuel to the fire, because none 
of those other three websites had a license to post the 
Handbook, either. 
 In response to a motion for a preliminary 
injunction, Utah Lighthouse challenged Intellectual 
Reserve's ownership of a valid copyright. Federal 
District Judge Tena Campbell made short shrift of that 
argument, because Intellectual Reserve submitted a 
copyright registration certificate, which constituted 
prima facie evidence of the validity of the Handbook's 
copyright as well as Intellectual Reserve's ownership of 
it. As a result, Judge Campbell issued a preliminary 
injunction requiring Utah Reserve to remove the 
Handbook from its site. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 The more serious issue - and the one that makes 
this case important to others - was whether Utah 
Reserve also could be ordered to remove the addresses 
of the other websites that also contain unlicensed 
copies of the Handbook. Judge Campbell decided that 
Utah Reserve could be ordered to do so, and thus issued 
a preliminary injunction that does just that. 
 While Utah Lighthouse did not operate the other 
three websites, and thus the activities of those websites 
- while infringing - did not make Utah Lighthouse a 
direct infringer. On the other hand, Judge Campbell 
concluded there was a substantial likelihood that Utah 
Lighthouse was a "contributory" infringer, because by 
providing the addresses of the infringing sites, it 
contributed to infringements committed by those who 
browse those websites. 
 Judge Campbell reasoned that those who browse 
the infringing sites become infringers themselves, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

because while browsing, they automatically make 
unauthorized copies of the Handbook in their 
computers' random access memory. The judge further 
reasoned that Utah Lighthouse contributed to the 
browsers' infringements by encouraging them to 
browse, download and distribute the Handbook to 
others. 
 
Intellectual Reserve, Inc. v. Utah Lighthouse Ministry, 
Inc., 75 F.Supp.2d 1290, 1999 U.S.Dist.LEXIS 19103 
(D.Utah 1999)[ELR 21:11:9] 
 
 
Child Pornography Prevention Act of 1996, making 
computerized virtual child pornography a crime, is 
declared partially unconstitutional by federal 
appellate court 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 The Child Pornography Prevention Act of 1996 
is the latest in a line of statutes dating back to 1977 that 
make sexual exploitation of children a federal crime. 
All of the earlier statutes had focused on harm to real 
children and thus had criminalized only conduct 
involving real people. Developments in computer 
technology now make it possible to create virtual 
people - computer-generated images that appear to be 
people, but aren't. 
 Fearful that pornographers would seek to evade 
existing laws by switching to computerized production, 
Congress passed legislation in 1996 to criminalize the 
use of computers to produce pornographic images that 
look like children. The Child Pornography Prevention 
Act does so by prohibiting any "visual depiction" that 
"is, or appears to be, of a minor engaging in sexually 
explicit conduct," or that is promoted in a manner that 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

"conveys the impression" that it contains sexually 
explicit depictions of minors. 
 The constitutionality of the Act was challenged 
by a trade association of businesses that produce and 
distribute "adult-oriented materials," by a book 
publisher, and by an artist and photographer. At first, 
the challengers were unsuccessful. In an unpublished 
opinion, Federal District Judge Samuel Conti found the 
Act to be constitutional, and he granted the 
government's motion for summary judgment. 
 On appeal, however, the challengers have 
prevailed, for the most part. The Court of Appeals has 
ruled that the language of the Act that bans images that 
"appear[] to be a minor" and that are promoted in a 
manner that "conveys the impression" minors are 
involved are unconstitutionally vague and overbroad. 
 Writing for a 2-to-1 majority, Judge Donald 
Molloy explained that the Act is not content neutral. It 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

therefore had to satisfy a compelling interest - but 
failed to do so "when no actual children are involved." 
Moreover, Judge Molloy ruled that the two offending 
phrases are "highly subjective," because there is "no 
explicit standard as to what the phrases mean." 
 Judge Molloy also ruled that the Act is 
"severable," so that only those phrases were declared 
unconstitutional, not the Act as a whole. 
 Judge Warren Ferguson dissented. He found the 
Act to be "an important tool in the fight against child 
sexual abuse," and would have found it to be 
constitutional. 
 
Free Speech Coalition v. Reno, 198 F.3d 1083, 1999 
U.S.App.LEXIS 32704 (9th Cir. 1999)[ELR 21:11:9] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Moviefone's unauthorized listings of St. Louis movie 
theater showings, apparently copied from theater 
owner's own website and automated phone system, 
did not constitute misappropriation or false 
advertising, federal District Court decides 
 
 Moviefone has defeated a misappropriation and 
false advertising lawsuit filed against it by Fred 
Wehrenberg Circuit of Theaters, Inc., the owner of 
several St. Louis movie theaters. 

Moviefone operates websites and automated 
phone systems, providing theater-by-theater movie 
listings and show times in some 34 markets. In 19 of 
those markets - though not in St. Louis - it also 
provides teleticketing services that permit patrons to 
buy theater tickets in advance. Moviefone's services are 
considered so valuable to theater owners that many of 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

them send Moviefone their movie and scheduling 
information by computer or fax. 
 The Fred Wehrenberg Circuit operates its own 
website and automated phone system for its theaters in 
St. Louis. Perhaps for that reason, Wehrenberg does not 
provide Moviefone with its movie or show time 
information. As a result, Moviefone gets the 
Wehrenberg Circuit information itself, possibly from 
Wehrenberg's phone system or website. If that is where 
Moviefone gets its information, it doesn't always get it 
accurately, because Wehrenberg complains that 
Moviefone "frequently provides . . . inaccurate movie 
theater and show time information in regard to 
[Wehrenberg's] schedules. . . ." 
 Wehrenberg made this complaint in a federal 
court lawsuit against Moviefone, alleging claims for 
misappropriation and false advertising. In response to 
cross-motions for summary judgment, District Judge 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Catherine Perry has denied Wehrenberg's motion and 
has granted Moviefone's motion, thus bringing the case 
to an end by awarding the victory to Moviefone. 
 Wehrenberg's claim for misappropriation 
asserted that its movie listings and show time 
information were a form of "hot news," the 
unauthorized taking of which was a tort of the kind 
recognized by the Supreme Court in its International 
News Service decision in 1918. The existence of the 
misappropriation tort has been recognized more 
recently by the Second Circuit Court of Appeals in the 
National Basketball Association v. Motorola case (ELR 
19:4:17) - if five specific circumstances are found to 
exist. (Otherwise, the tort is preempted by federal 
copyright law.) 
 Among the five circumstances that must exist is 
this one: the use of a plaintiff's "hot news" by others, 
without authorization, would so reduce the plaintiff's 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

incentive to produce it that its "existence or quality 
would be substantially threatened." Judge Perry found 
that this circumstance did not exist in Wehrenberg's 
case against Moviefone, because Wehrenberg had a 
strong incentive to produce and distribute information 
about which movies its theaters were showing and 
when, "in order to draw people to come to its movie 
theaters, buy tickets, and purchase concessions." 
Wehrenberg did not establish that it would stop doing 
so because of Moviefone's activities, the judge found. 
 Judge Perry also rejected Wehrenberg's false 
advertising claim. Even if Moviefone listed 
Wehrenberg's information incorrectly, the judge 
observed, Moviefone did not do so in an attempt to 
persuade audiences to purchase movie tickets from it 
instead of from Wehrenberg, because Moviefone does 
not exhibit movies or sell theater tickets for other 
exhibitors in the St. Louis area. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Fred Wehrenberg Circuit of Theaters, Inc. v. 
Moviefone, Inc., 73 F.Supp.2d 1044, 1999 
U.S.Dist.LEXIS 17574 (E.D.Mo. 1999)[ELR 21:11:10] 
 
 
Unlicensed posters of photo of Rock & Roll Hall of 
Fame building do not infringe trademark in 
building design or Hall of Fame name, federal 
District Court rules; suit against photographer and 
his poster publishing company is dismissed 
 
 Poster publishers - and movie producers - can 
now breathe a sigh of relief, because photographer 
Charles Gentile has defeated a federal trademark suit 
filed against him by The Rock & Roll Hall of Fame and 
Museum. Gentile attracted the ire of the Rock & Roll 
Hall of Fame, because his company, Gentile 
Productions, sells unlicensed posters of a photograph 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Gentile shot of the Hall of Fame's "distinctive" building 
designed by world-renowned architect I.M. Pei. The 
poster also uses the words "Rock N' Roll Hall of Fame 
- Cleveland" in its border. 
 Early in the case, the Hall of Fame was granted a 
preliminary injunction, temporarily barring Gentile 
from selling any more of his unlicensed posters (ELR 
18:11:18). On appeal, however, Gentile was successful. 
The Court of Appeals vacated the preliminary 
injunction, ruling that for various reasons, it was 
unlikely the Hall of Fame would prevail (ELR 20:3:9). 
 The case was then returned to the District Court 
for further proceedings, where Gentile took the 
initiative. He filed a motion for summary judgment; 
and it has been granted by Judge Patricia Gaughan. 
Most of the arguments the Hall of Fame made in 
opposition to Gentile's motion were arguments it had 
made without success to the Court of Appeals. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

The Hall of Fame did, however, present one new fact to 
Judge Gaughan in an effort to stave off Gentile's 
motion. The Hall of Fame presented the results of a 
consumer survey that showed that the public recognizes 
the Hall of Fame building, that half of those asked 
thought that Hall of Fame posters were published by 
the Hall of Fame itself, and that three-quarters of those 
asked thought that if anyone else published a Hall of 
Fame poster, it would need the Hall of Fame's 
permission to do so. 
 However, these survey results were more 
relevant to "likelihood of confusion" than to whether 
the Hall of Fame owned a trademark in its building 
design, Judge Gaughan concluded. "Assuming the 
survey is offered to establish that [the Hall of Fame 
has] a protectable trademark, it only shows that, 
overwhelmingly, respondents recognized the building 
as a landmark and not as a protected trademark or as 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

source-distinguishing," she ruled. For this reason, the 
judge found that the Hall of Fame had not used its 
building design as a trademark, and thus it did not own 
a trademark in that design in the first place - thus 
making "likelihood of confusion" irrelevant. 
 The Hall of Fame does own a registered 
trademark in the words "The Rock and Roll Hall of 
Fame." But Judge Gaughan also held that the similar 
words on the border of Gentile's poster did not infringe 
that trademark. Instead, the judge ruled that because 
Gentile's use of his photo of the Hall of Fame building 
was noninfringing, his use of the words "Rock N' Roll 
Hall of Fame - Cleveland" also was a noninfringing 
"fair use," because they are nothing more than a 
description of the subject matter of his poster's 
photograph. 
 Editor's note: The design of a building itself may 
be protected by copyright law, but this case did not 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

involve allegations of copyright infringement, for a 
very good reason. Section 120 of the Copyright Act 
explicitly provides that the copyright in a building does 
not include the right to prevent taking or distributing 
photographs of it, if the building is located in or visible 
from a public place, as the Hall of Fame is. Thus in this 
case, the Hall of Fame attempted to use trademark law 
to obtain rights that Congress specifically determined 
should not be granted as a matter of public policy - at 
least as a matter of copyright law. Movie producers 
owe Gentile a debt of gratitude for his continued 
defense of this case, because producers make frequent 
use of panoramic shots of the New York City skyline 
clearly showing distinctive landmarks such as the 
Empire State Building, the Chrysler Building and the 
World Trade Center. If Gentile had abandoned the case 
after the preliminary injunction against him was 
originally issued, trademark law might be used by 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

building owners to require filmmakers to use other 
backgrounds for their opening credits. 
 
Rock & Roll Hall of Fame and Museum v. Gentile 
Productions, 71 F.Supp.2d 755, 1999 U.S.Dist.LEXIS 
18729 (N.D.Ohio 1999)[ELR 21:11:11] 
 
 
New York Stock Exchange loses trademark 
infringement and dilution suit against New York, 
New York Hotel & Casino, complaining about 
Casino's use of replica facade of NYSE building and 
phrase "New York Slot Exchange" 
 
 Themed hotels and casinos have become 
hallmarks on the Las Vegas strip. For fans of Venice, 
Rio de Janeiro, New Orleans and ancient Rome, there's 
The Venetian, the Rio, The Orleans and Caesar's 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Palace. And for fans of the Big Apple, there's New 
York, New York Hotel & Casino. 
 The spectacular exterior of the New York, New 
York Hotel & Casino mimics the Manhattan skyline, 
featuring replicas of the Empire State and Chrysler 
Buildings, the Statue of Liberty and the Ellis Island 
immigration center. Inside the hotel, areas recreate 
scenes from Coney Island, Soho Village, Greenwich 
Village, and the Financial District. 
 Many people have long compared the stock 
market to a gambling casino. And the Financial District 
area of the Casino reprises that comparison by 
reproducing the facade of the New York Stock 
Exchange Building, with one humorous change. In 
place of the phrase "New York Stock Exchange" that 
appears on the real building, the Casino's facade says 
"New York New York Slot Exchange." 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 The New York Stock Exchange was not amused. 
It was instead offended, enough so to file a trademark 
infringement and dilution suit against the Casino. The 
New York Stock Exchange has not been successful 
however. Federal District Judge Miriam Cedarbaum 
has dismissed its lawsuit, in response to the Casino's 
motion for summary judgment. 
 Judge Cedarbaum evaluated the Stock 
Exchange's federal trademark infringement claim by 
using the Polaroid multi-factor test for likelihood of 
confusion. The judge determined that "a reasonable 
trier of fact could not conclude that an appreciable 
number of customers would be confused into believing 
that the NYSE supplied, sponsored or approved of the 
Casino's goods or services or the Casino's use of the 
NYSE's marks. The obvious pun in the variation of the 
marks, together with the difference in the services 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

offered by the Casino and the NYSE, dispel the 
likelihood of confusion." 
 The Stock Exchange's dilution claims were made 
under federal and New York state law. Only 
"distinctive" marks are protected against dilution under 
the federal Lanham Act. And Judge Cedarbaum pointed 
out that there is a difference between being a "famous" 
mark and being a "distinctive" one. Though the New 
York Stock Exchange and its facade may be famous, 
the judge concluded that they are not distinctive. She 
explained that the "New York Stock Exchange" mark is 
merely a combination of the generic term "Stock 
Exchange" and the geographic term "New York." And 
the NYSE building's facade is similar to the classical 
facades found on many prominent buildings in the 
United States. 
 New York state dilution law protects trademark 
owners against both blurring and tarnishment. But 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Judge Cedarbaum found that the Casino had done 
neither. Blurring was not shown, she explained, 
because "In the context of the Casino's theme, it is clear 
that the challenged marks explicitly refer to the NYSE, 
and their success depends on a customer making a 
connection with the original marks. . . . In this sense, 
the Casino's use of the marks is like a parody or another 
type of joking reference." 
 Likewise, Judge Cedarbaum found no likelihood 
of tarnishment. "The NYSE is not likely to suffer injury 
to its business reputation merely because customers . . . 
of the Casino make a mental connection at the time 
they view the challenged marks." This was so for at 
least two reasons. First, the NYSE itself once ran an ad 
in the Wall Street Journal that superimposed an outline 
of a slot machine on a stock quotation for a then-new 
Stock Exchange listing of securities from the Rio Hotel 
& Casino. Second, the "NYSE has not shown that it has 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

publicly opposed legal gambling or that legal gambling 
is so unwholesome or scandalous that any association 
with it can sustain a claim for tarnishment." 
 
New York Stock Exchange v. New York, New York 
Hotel, 69 F.Supp.2d 479, 1999 U.S.Dist.LEXIS 15208 
(S.D.N.Y. 1999)[ELR 21:11:12] 
 
 
Agreement settling defamation lawsuit permitted 
ABC to rebroadcast television docudrama about 
Foretich child custody dispute, appellate court 
affirms 
 
 ABC has defeated a defamation lawsuit filed 
against by Eric Foretich, though it has taken three 
rulings to bring the case to an end. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 The lawsuit was triggered by a network 
television docudrama that depicted Foretich's 
courtroom battles with his former wife concerning 
custody of their daughter. Following almost four years 
of litigation, much of it concerning discovery disputes, 
a federal District Court granted ABC's motion for 
summary judgment. 
 The network then sought to recover its attorneys' 
fees and costs which, apparently, were substantial, 
because Foretich's lawyer responded by initiating 
"settlement" negotiations. 
Those negotiations seemed, at first, to be successful, 
because they resulted in a "walk away" agreement. 
ABC agreed not to pursue its claim for fees and costs, 
and Foretich agreed not to appeal and to sign a "full, 
general release, from the beginning of time to the end 
of time, for any person or entity involved in any way 
with the . . . broadcast . . . of the docudrama. . . ." 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 When, however, ABC submitted a General 
Release for Foretich's signature, he balked, claiming 
that he never agreed to permit ABC to rebroadcast the 
docudrama, as the General Release provided. By then, 
it was too late for Foretich to file a Notice of Appeal. 
So instead, he filed a motion for an extension of time 
within which to appeal. ABC filed a counter-motion, 
seeking to enforce the settlement agreement. 
 Again, the District Court granted ABC's motion. 
And Foretich appealed from that order. 
 In an opinion by Judge Karen LeCraft 
Henderson, the Court of Appeals has affirmed. Judge 
Henderson acknowledged that ABC's written 
settlement offer did not explicitly refer to rebroadcasts 
of the docudrama, and thus, the meaning of Foretich's 
agreement to sign a "full, general release" was "not 
unambiguous." This meant that parol evidence 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

concerning the parties' negotiations could be considered 
in determining what they had agreed. 
 ABC's lawyer submitted an affidavit indicating 
that all of the parties' settlement negotiations had 
contemplated rebroadcasts of the docudrama. Among 
other things, the record showed that Foretich himself 
had included terms permitting future broadcasts in a 
counter-offer he had submitted to an earlier ABC 
settlement offer. For these reasons, Judge Henderson 
said, it was "not reasonable" for Foretich to read ABC's 
written settlement offer "so as not to include future 
broadcasts. . . ." 
 Since the settlement agreement permitted ABC 
to rebroadcast the docudrama, Foretich's motion for 
additional time to file a Notice of Appeal was moot, 
and the order granting ABC's motion to enforce the 
settlement was affirmed. 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Foretich v. American Broadcasting Companies, 198 
F.3d 270, 1999 U.S.App.LEXIS 33980 (D.C.Cir. 
1999)[ELR 21:11:12] 
 
 
Chrysler may deduct overhead in calculating its 
profit from infringing copyright to ZZ Top song 
"La Grange" by using it in soundtrack of 
promotional video, even if infringement was willful, 
federal District Court rules 
 
 ZZ Top's copyright infringement suit against 
Chrysler Corporation is turning into a multi-opinion 
case. Federal District Judge Robert Lasnik has already 
published two pre-trial rulings. In the first, he held that 
ZZ Top's song "La Grange" is sufficiently original to be 
protected by copyright (despite an expert's opinion that 
it is strikingly similar to earlier songs) (ELR 21:8:15). 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 Now Judge Lasnik has ruled that Chrysler may 
deduct overhead in calculating its profit from infringing 
the song's copyright (by using it, without authorization, 
in the soundtrack of a promotional video) - even if ZZ 
Top proves the infringement was "willful." 
 On its face, the judge's ruling is unremarkable, 
because section 504(b) of the Copyright Act seems to 
permit all infringers to deduct all of their expenses in 
calculating the profits they earned from their infringing 
activities. However, ZZ Top pointed out that "a number 
of courts have adopted a rule precluding the deduction 
of overhead expenses where the infringement is found 
to be deliberate or willful." In its case against Chrysler, 
ZZ Top took the position that Judge Lasnik should 
follow this rule. 
 The judge, however, has declined to do so. Judge 
Lasnik sits in the Western District of Washington in the 
Ninth Circuit. In a characteristically short and to-the-



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

point decision, the judge noted that the Ninth Circuit is 
not one of the Circuits that has "yet" adopted the rule 
sought by ZZ Top. The Ninth Circuit's 1985 decision in 
Frank Music v. MGM (ELR 7:6:7) did "leave[] open 
the possibility that overhead deductions may be 
precluded where the infringement is intentional. . . ." 
But that case did not involve an intentional 
infringement; and, Judge Lasnik observed, "it does not 
mandate or even endorse such a preclusion." 
 The judge concluded that overhead deductions 
should be permitted, even in willful infringement cases, 
for two reasons. First, section 504(b) (allowing 
deductions) contains no language that limits it to 
negligent infringement cases only. Second, another 
section of the Copyright Act - section 504(c) - does 
contain language permitting enhanced damages in 
willful infringement cases, thus showing that when 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Congress intended to authorize special remedies for 
willful infringements, "it clearly knew how to do so." 
 
ZZ Top v. Chrysler Corp., 70 F.Supp.2d 1167, 1999 
U.S.Dist.LEXIS 16665 (W.D.Wash. 1999)[ELR 
21:11:13] 
 
 
Sugarhill Music infringed copyright owned by Tuff 
City Records in Spoonie Gee's "Spoonin' Rap" by 
licensing others to use it, federal District Court 
rules; court again rejects Sugarhill's claim that it 
owns song's copyright 
 
 Tuff City Records has won another round in its 
lawsuit with Sugarhill Music over which of them owns 
the copyrights to Spoonie Gee's composition and 
recording of "Spoonin' Rap." 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Though the song enjoyed only "minor success" when it 
was first released in 1979, it appears to have generated 
significant royalties in more recent years. Indeed, 
according to Tuff City, Sugarhill improperly received 
$97,500 for the song's use in the soundtrack of the 
movie "Love Without Pity," $88,625 for its use in the 
soundtrack of the movie "Fresh," and $342,000 for its 
use on four albums. 
 The case began as one for copyright 
infringement and other claims filed by Tuff City 
against Sugarhill. Sugarhill responded with a copyright 
infringement counterclaim of its own, as well as 
affirmative defenses. Earlier in the case, Tuff City won 
an important victory when federal District Judge Robert 
Sweet dismissed Sugarhill's infringement counterclaim 
on the grounds that it had never registered the song's 
copyright, and dismissed its "prior transfer" defense on 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

the grounds that it had been too late in recording an 
assignment of the song's copyright (ELR 21:7:14). 
 Before Judge Sweet issued those rulings, Tuff 
City had filed a still-unanswered amended complaint 
against Sugarhill. So after those rulings, Sugarhill had 
to file an answer to the amended complaint. When it 
did, it realleged the counterclaim and defense that had 
been rejected less than a month before. Tuff City 
responded with a motion for summary judgment, much 
of which Judge Sweet has granted. 
 The judge again dismissed Sugarhill's 
infringement counterclaim. Sugarhill argued that the 
copyright assignment it had recorded in the Copyright 
Office was sufficient to give the court jurisdiction to 
hear its infringement counterclaim. Judge Sweet, 
however, ruled once again that in order for Sugarhill to 
sue for infringement, it - or one of its predecessors - 
would have had to register the song's copyright itself. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Recordation of an assignment of an unregistered work 
is not by itself sufficient. 
 The judge also dismissed, for the second time, 
Sugarhill's "prior transfer" defense, saying that the 
company had not submitted any new facts showing that 
Tuff City actually knew the song's copyright had been 
assigned to Sugarhill before that copyright was 
assigned to Tuff City. 
 Judge Sweet granted Tuff City's motion for 
summary judgment on its claim that Sugarhill had 
infringed the song's copyright. Sugarhill argued that 
Tuff City's copyright registration for "Spoonin' Rap" 
covered only the musical composition and not the 
sound recording itself. But the judge found that Tuff 
City had registered the copyrights to both the 
composition and the recording, both on a single 
Copyright Office Form SR just as Copyright Office 
Circular 56a permits. The judge also found that by 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

licensing others to use the song, Sugarhill had violated 
one of the exclusive copyright rights owned by Tuff 
City. 
 
Tuff-N-Rumble Management v. Sugarhill Music 
Publishing, 75 F.Supp.2d 242, 1999 U.S.Dist.LEXIS 
18253 (S.D.N.Y. 1999)[ELR 21:11:13] 
 
 
In copyright infringement case alleging 
unauthorized use of nude photos on website, federal 
court in California has personal jurisdiction over 
Florida-based corporation that operates site because 
it has 2100 paid subscribers in California, but not 
over individual corporate officers 
 
 Badpuppy Enterprise is a corporation that 
operates "badpuppy.com" - a website that features 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

photographs of male nudes. Colt Studio, Inc., alleges 
that it owns the copyrights to some of those 
photographs, and that Badpuppy has used Colt's photos 
without its consent. 
 Colt makes these allegations in a copyright and 
trademark infringement suit it has filed against 
Badpuppy and two of its corporate officers in a federal 
court in California. Since Badpuppy is based in Florida, 
and its officers reside there, the company and its 
officers responded to Colt's complaint with a motion to 
dismiss for lack of personal jurisdiction or improper 
venue. Alternatively, they sought an order transferring 
the case to Florida, for their convenience and in the 
interest of justice. 
 Judge Lourdes Baird has dismissed Badpuppy's 
officers - but not the company itself - from the case, 
and has refused to transfer it to Florida. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 Badpuppy has some 17,000 subscribers 
worldwide, 2100 or 12% of whom reside in California. 
Each subscriber pays $10 a month for access to a 
members-only area of the "badpuppy.com" website. 
From these facts, Judge Baird concluded that Badpuppy 
had continuing contractual obligations to a substantial 
number of California residents and thus had "purposely 
availed" itself of the California forum. This gave 
California courts personal jurisdiction over Badpuppy - 
jurisdiction that was "reasonable" under "due process" 
standards. 
 On the other hand, the officers of Badpuppy had 
no connections with California, except through the 
company's activities. That was not sufficient to give 
California personal jurisdiction over the officers, Judge 
Laird concluded. (Colt argued that the officers were the 
corporation's alter ego; but Colt's complaint had not 
alleged sufficient facts to establish that was so.) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 Judge Laird also rejected Badpuppy's argument 
that California was not the proper venue for the case. 
Venue in copyright cases exists wherever personal 
jurisdiction exists, and since California had personal 
jurisdiction over Badpuppy, California was a proper 
venue for the case too.  Finally, the judge denied 
Badpuppy's motion to transfer the case, because 
Badpuppy had not shown that the convenience of the 
parties would favor Florida over California. 
 
Colt Studio, Inc. v. Badpuppy Enterprise, 75 F.Supp.2d 
1104, 1999 U.S.Dist.LEXIS 21029 (C.D.Cal. 
1999)[ELR 21:11:14] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Seattle Art Museum does not have standing to sue 
gallery for allegedly defrauding purchaser of 
painting by Matisse which purchaser later gave to 
Museum; federal District Court dismisses Museum's 
cross-claim against gallery, in case filed against 
Museum by true owner's heirs to recover possession 
of painting 
 
 "L'Odalisque" traveled a long and winding road, 
from the painting's creation by Henry Matisse in 1928 
to its eventual appearance in the Seattle Art Museum. It 
was owned at one time by French art collector Paul 
Rosenberg, from whom it was stolen by the Nazis 
during World War II. Thereafter it was acquired, in 
unreported ways, by the Knoedler-Modarco Gallery, 
which sold it in 1954 to Virginia and Prentice Bloedel, 
from whom the Seattle Art Museum acquired it in 
1991. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 All of this came to light, because when Paul 
Rosenberg's heirs learned the painting was in Seattle, 
they sued the Museum to recover possession of it. The 
Museum in turn sued the Gallery, alleging that the 
Gallery had defrauded the Bloedels when it sold them 
"L'Odalisque" in 1954. 
 Though the Gallery denied the Museum's fraud 
allegations, Federal District Judge Robert Lasnik found 
that the Museum had come up with enough evidence of 
fraud to overcome the Gallery's motion for summary 
judgment - if the Museum had standing to assert a fraud 
committed on the Bloedels. That turned out to be big 
"if," however. 
 There was no evidence the Gallery had 
defrauded the Museum itself, because there was no 
evidence the Museum ever relied on anything the 
Gallery had ever said about L'Odalisque's title. The 
question thus became whether the Museum had 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

"somehow" obtained the Bloedels' right to sue the 
Gallery for fraud. 
 The Museum argued that it had obtained that 
right in an agreement with the Bloedels' heirs. 
Washington state law recognizes agreements entered 
into to resolve disputes that arise "in the administration 
of" decedents' estates. But that law didn't help the 
Museum, because the dispute over whether the Gallery 
had committed fraud arose after the Bloedels' estates 
were closed. Thus, the judge agreed with the Gallery 
that the agreement between the Museum and the 
Bloedels' heirs was "merely a 'collusive modification of 
a trust or will,' and cannot be used in the manner 
attempted." 
 As a result, Judge Lasnik concluded that the 
Museum did not have standing to assert the Gallery's 
alleged fraud against the Bloedels, and he granted the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Gallery's motion for summary judgment and dismissed 
the Museum's cross-claim against it. 
 
Rosenberg v. Seattle Art Museum, 70 F.Supp.2d 1163, 
1999 U.S.Dist.LEXIS 15843 (W.D.Wash. 1999)[ELR 
21:11:15] 
 
 
Tenor soloist who performed in Carnegie Hall 
concert produced by Mid America Productions was 
an employee of Mid America, for New York 
unemployment insurance purposes, rather than an 
independent contractor or employee of talent 
agency 
 
 The difference between an "employee" and an 
"independent contractor" matters for all kinds reasons, 
including the question of who must pay unemployment 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

insurance contributions. Mid America Productions 
learned this, to its chagrin, when a New York state 
agency ruled that Mid America is the "employer" of 
soloists it engages to perform at the classical music 
concerts it produces in Carnegie Hall. 
 The agency in question was the New York 
Unemployment Insurance Appeal Board, and as a result 
of that ruling, Mid America became liable for 
additional unemployment insurance contributions. The 
ruling was the result of a claim made by a tenor soloist 
engaged by Mid America for a 1997 concert. As was its 
practice, Mid America engaged the tenor through the 
Safimm talent agency. And as far as Mid America was 
concerned, the tenor was either an independent 
contractor or an employee of Safimm. 
 Disappointed with the decision of the 
Unemployment Insurance Appeal Board, Mid America 
appealed to the Supreme Court Appellate Division, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

where it has been disappointed again. In a very short 
opinion by Justice Mugglin, the court ruled that "There 
is nothing irrational in the Board's interpretation of 
Labor Law [section] 511(1)(b)(1-a) as establishing that 
claimant and other soloists engaged to perform at 
Carnegie Hall are employees of the entity that engages 
them and produces the concert. . . ." 
 The Labor Law section in question provides that 
a person is an employee if he or she provides service 
for an employer "as a professional musician or a person 
otherwise engaged in the performing arts . . . for a . . . 
theater . . . unless, by written contract, such musician or 
person is stipulated to be an employee of another 
employer." 
 Though this law would have permitted the tenor 
to be classified as an employee of the Safimm agency, 
the letter agreement between Mid America and Safimm 
did not clearly provide that this was to be so. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 Thus, the Appellate Division concluded, "There 
is no basis to disturb the Board's decisions." 
 
In re Mid America Productions Inc., 699 N.Y.S.2d 556, 
1999 N.Y.App.Div.LEXIS 12742 (App.Div. 
1999)[ELR 21:11:15] 
 
 
Former NFL player Steve Courson loses claim 
against Player Retirement Plan for additional 
disability benefits; federal District Court affirms 
decision of Retirement Board that alcohol and 
steroid-related disability was not covered by Plan 
 
 Steve Courson played football for the Pittsburgh 
Steelers and Tampa Bay Buccaneers from 1977 to 
1985. Within a few years of his leaving the NFL, he 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

was disabled, as a result of alcohol and steroid abuse 
that began while he was in the League. 
 The NFL has a Player Retirement Plan that pays 
disability benefits. The amount a player is entitled to 
receive depends on whether his disability is the result 
of a football-related injury or one that is not football-
related. Greater benefits are available for football-
related injuries. 
 Courson sought disability benefits from the Plan, 
and was awarded them at the lower rate for non-
football injuries. Later, Courson petitioned the Player 
Retirement Plan Retirement Board to reclassify his 
disability as one that was football-related. 
The Board consists of three members selected by the 
NFL Management Council and three members selected 
by the NFL Players Association. The Board 
unanimously denied Courson's petition. And he 
responded with a lawsuit, under the federal Employee 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Retirement Income Security Act ("commonly referred 
to as "ERISA"). 
 Courson has been no more successful in court 
than he was before the Board itself. Federal District 
Judge Robert Cindrich has granted the Plan's motion 
for summary judgment, finding that the Board's 
decision to deny Courson additional benefits was not 
arbitrary or capricious. 
 Judge Cindrich's opinion is quite fact-specific. 
Courson's claims - in his reclassification petition to the 
Board, and in his lawsuit - were undercut by 
inconsistent statements he had made in his published 
autobiography False Glory. Among other things, the 
biography reported that Courson successfully competed 
as a professional wrestler and weight-lifter after he was 
cut by the Buccaneers; and thus there was evidence that 
he was not disabled during those years, as he asserted 
in his reclassification petition. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 In addition, the judge agreed with the Board that 
Courson's taking of steroids and abuse of alcohol did 
not fall under the Plan's definition of football-related 
activities. "The record overwhelmingly supports the 
Retirement Board's conclusion that Courson decided to 
overindulge in alcohol and use [steroids] on his own 
initiative, on his own time, and in knowing 
contravention of NFL policy." 
 Judge Cindrich was not unsympathetic to 
Courson's plight. "There is logic in Mr. Courson's 
argument that his current condition is directly or 
indirectly the product of his many years of playing NFL 
football," the judge said. "It would be hard-hearted to 
lack compassion for him and for all the young men who 
are so willing and even eager to sacrifice their lives and 
bodies for the sake of this modern American spectacle, 
and, of course, the fame and fortune it brings them." 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 The judge's compassion was not enough to 
change the outcome, however. "[I]t is not the role of the 
court to judge contemporary tastes in sport or 
entertainment," Judge Cindrich explained. "Nor would 
it be proper for the court to alter carefully crafted terms 
and conditions of retirement plans arrived at through 
the collective bargaining process." 
 
Courson v. Bert Bell NFL Player Retirement Plan, 75 
F.Supp.2d 424, 1999 U.S.Dist.LEXIS 9925 (W.D.Pa. 
1999)[ELR 21:11:16] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

University of Southwestern Louisiana officials acted 
reasonably when they terminated an assistant 
football coach whose son accepted a football 
scholarship to play for Louisiana State; officials 
were thus immune from assistant coach's denial of 
constitutional rights claim, federal appeals court 
affirms 
 
 Rexford Kipps used to be an assistant football 
coach at the University of Southwestern Louisiana. He 
isn't any more, because his son Kyle accepted an 
athletic scholarship to play football for Louisiana State 
University. 
 Kipps' boss, USL head football coach Nelson 
Stokley, had warned Kipps that if his son Kyle decided 
not to play for USL, Kyle had to go to college outside 
the state of Louisiana. But Kipps' said he couldn't tell 
his son to turn down an LSU scholarship. So when 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Kyle accepted LSU's scholarship, USL head coach 
Stokley informed Kipps that his employment would not 
be renewed; and that decision received the approval of 
USL's athletic director, President and Board of 
Trustees. 
 Kipps responded with a federal lawsuit, alleging 
that his termination violated his constitutional liberty 
interest in familial association. District Judge F.A. 
Little disagreed, however, saying that even if such a 
right existed, USL's officials were entitled to "qualified 
immunity" from Kipps' claim. Judge Little therefore 
granted their motion for summary judgment and 
dismissed Kipps' case. 
 Kipps did no better on appeal. The Court of 
Appeals has affirmed the dismissal of Kipps' lawsuit. In 
an opinion by Judge Robert Parker, a majority of the 
appellate court agreed that USL's officials were entitled 
to qualified immunity. Judge Parker explained that 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Kipps was terminated "to mitigate the damage that 
Kyle's attendance at LSU as opposed to USL would 
have on alumni relations and recruiting efforts" - a 
motivation which the majority found "objectively 
reasonable." 
 Judge Harold DeMoss concurred, but on 
different grounds. He would have ruled that Kipps' 
termination did not even violate a clearly recognized 
constitutional right, and thus he felt it unnecessary to 
decide whether Kipps' termination was reasonable. 
 
Kipps v. Caillier, 197 F.3d 765, 1999 U.S.App.LEXIS 
32067 (5th Cir. 1999)[ELR 21:11:16] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Reducing size of men's teams, and even eliminating 
men's teams altogether, does not violate Title IX or 
the Constitution, federal appellate courts hold, in 
separate but similar cases against Illinois State and 
California State Universities 
 
 At first glance, Illinois State and California State 
Bakersfield look to be heaven for men students. 
Women students significantly outnumber men students 
at both universities: 55% to 45% (in 1993) at Illinois 
State, and 64% to 36% (in 1996) at Cal State 
Bakersfield. There was, however, a downside for men 
in both places, at least those who were intercollegiate 
athletes. 
 The downside was triggered by a companion 
statistic. Though women outnumbered men 55 to 45 at 
Illinois State, students who participated in athletics 
there were 66% male and 34% female. And though 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

women outnumbered men at Cal State Bakersfield 64 
to 36, those who participated in athletics there were 
61% male and 39% female. 
 Both schools of course are subject to Title IX, a 
federal statute that since 1972 has prohibited gender 
discrimination in educational programs - including 
athletics - at institutions that receive federal financial 
assistance. Cal State Bakersfield also is subject to a 
similar California statute. 
 Both schools decided to do something to comply 
with the law: Illinois State, in response to the results of 
a study done by the University's own Gender Equity 
Committee; and Cal State Bakersfield, in response to a 
state court lawsuit filed against it by the National 
Organization of Women. As a practical matter, each 
school had just two choices: provide athletic 
participation opportunities for men and women that 
were substantially proportionate to their respective 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

rates of enrollment; or fully and effectively 
accommodate the athletic interests and abilities of their 
women students. 
 Both schools independently made the same 
decision. They decided to provide substantially 
proportionate athletic opportunities by reducing the 
number of men who participated in athletics. Illinois 
State did this by eliminating the men's wrestling and 
soccer teams and by adding a women's soccer team. Cal 
State Bakersfield did so by reducing the number of 
spots on the roster of its men's wrestling team (a team 
that in 1996 won the Pac-10 Conference title and 
finished third in the nation). 
 The men at both schools responded by filing 
similar though separate federal court lawsuits, alleging 
that their Universities' actions violated Title IX and the 
Equal Protection clause of the Constitution. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 In decisions reached less than two weeks apart, 
separate federal appellate courts have ruled against the 
men. Both courts have held that Title IX and the 
Constitution permit schools to bring their athletic 
programs into compliance with Title IX by reducing the 
number of men who participate in those programs. 
 In the Illinois State case, Judge Joel Flaum 
reasoned that "a holding that universities cannot 
achieve substantial proportionality by cutting men's 
programs is tantamount to a requirement that 
universities achieve substantial proportionality through 
additional spending to add women's programs. This 
result would ignore the financial and budgetary 
constraints that universities face." 
 In the Cal State Bakersfield case, Judge Cynthia 
Holcomb Hall concluded her opinion by noting that in 
the summer of 1999, "90,185 enthusiastic fans crowded 
into Pasadena's historic Rose Bowl for the finals of the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Women's World Cup soccer match." Judge Hall, along 
with many others, credits Title IX for the interest that 
now exists in women's sports. So though the men of 
Cal State Bakersfield may have been disappointed, they 
could not have been surprised, when the judge held 
"that Title IX does not bar universities from taking 
steps to ensure that women are approximately as well 
represented in sports programs as they are in student 
bodies" - even when those steps involve reducing the 
size of men's teams. 
 
Boulahanis v. Board of Regents, Illinois State 
University, 198 F.3d 633, 1999 U.S.App.LEXIS 31969 
(7th Cir. 1999); Neal v. Board of Trustees of the 
California State Universities, 198 F.3d 763, 1999 
U.S.App.LEXIS 32475 (9th Cir. 1999)[ELR 21:11:17] 
  
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

NCAA is not subject to Title VI of Civil Rights Act, 
so case challenging legality of NCAA freshman 
eligibility standard is dismissed by appeals court 
 
 In an effort to increase the number of athletes 
who graduate from college, the National Collegiate 
Athletic Association adopted a rule that limits freshman 
eligibility to students who achieve at least a certain 
minimum score on standardized college admission 
tests. Known as "Proposition 16," the rule appears to 
have achieved its objectives - though it has been 
controversial nonetheless. 
 There is a good reason that Proposition 16 has 
not met with universal acclaim: it appears to have 
disqualified a greater percentage of minority athletes 
than non-minorities. This was the allegation made and 
proved by four African-American students in a lawsuit 
they filed against the NCAA in federal court under 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Title VI of the Civil Rights Act of 1964. District Judge 
Ronald Buckwalter granted the students' motion for 
summary judgment and enjoined the NCAA's 
continued use of minimum standardized test scores as a 
condition for freshman eligibility (ELR 21:4:20). 
 The case was not an easy one, because it 
involved unsettled principles of law as well as disputed 
facts. Thus, it was not surprising that the NCAA 
immediately appealed its loss. Nor was it surprising 
that the Court of Appeals issued a stay of Judge 
Buckwalter's injunction, pending the outcome of that 
appeal. 
 Now, in an opinion by Judge Morton Greenberg, 
the appellate court has reversed Judge Buckwalter's 
decision entirely, and has remanded the case to him 
with instructions to enter summary judgment in favor 
of the NCAA. Judge Greenberg's opinion rests 
exclusively on threshold principles of law, which made 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

it unnecessary for him to reach the factual question of 
whether Proposition 16 had an unjustified impact on 
minority students. 
 The threshold - and deciding - legal question in 
the case was whether the NCAA is subject to Title VI 
of the Civil Rights Act at all. Judge Greenberg ruled 
that it is not. 
Title VI prohibits discrimination in programs and 
activities that receive federal financial assistance. The 
students argued that the NCAA received such 
assistance in two ways: indirectly, as a result of a 
federal grant to the National Youth Sports Program 
which the NCAA controls; and because the NCAA 
controls its members who receive federal financial 
assistance and thus are themselves subject to Title VI. 
 Judge Greenberg ruled that Title VI's ban on 
discrimination is "program specific." This means that 
the NCAA could not discriminate in its administration 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

of the National Youth Sports Program. But freshman 
eligibility rules - indeed, intercollegiate athletic 
competition generally - is not part of the National 
Youth Sports Program. Thus, federal financial 
assistance to that Program does not make the 
Proposition 16 subject to Title VI, the judge concluded. 
 Judge Greenberg also ruled that the NCAA does 
not control its members, at least not in any way that 
would make the NCAA subject to Title VI. 
 
Cureton v. National Collegiate Athletic Association, 
198 F.3d 107, 1999 U.S.App.LEXIS 33441 (3rd Cir. 
1999)[ELR 21:11:17] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Ohio State defeats gender discrimination lawsuit 
filed by Karen Weaver, former coach of women's 
field hockey team; Weaver failed to produce 
sufficient evidence to establish claims for retaliatory 
discharge, disparate treatment or unequal pay 
 
 Karen Weaver was a coach at Ohio State 
University for nine years. For at least several of those 
years, she was the head coach of OSU's women's field 
hockey team. But the relationship ended badly. 
Weaver's employment was terminated in 1996 for 
reasons that immediately became the subject of dispute. 
 In a lawsuit Weaver filed in federal court, she 
alleged that she had been terminated for a variety of 
gender-related reasons. OSU on the other hand 
contended it had terminated her because of complaints 
it had received from Weaver's players concerning her 
poor performance as a coach. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 These conflicting views came to a head in the 
courtroom of Judge James Graham, as a result of an 
OSU motion for summary judgment. Judge Graham 
granted the University's motion in full, and dismissed 
Weaver's suit, and that ruling has been affirmed by the 
Court of Appeals (without a published opinion). 
 Under Title IX of the Education Amendments, 
Weaver alleged that she had been discharged because 
of her gender. This claim, however, failed, because the 
person OSU hired to replace her also was a woman. 
 Under Title VII of the Civil Rights Act, Weaver 
alleged that she had been discharged in retaliation for 
her complaints about the condition of the field on 
which her field hockey team practiced. While she in 
fact made such a complaint, she had not framed it in 
terms of sex discrimination. Moreover, the men's 
lacrosse team used the same field. For both of these 
reasons, Judge Graham ruled against her on this claim. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 The judge also ruled against Weaver on a claim 
in which she asserted she had been terminated because 
of comments she had made about OSU's Title IX 
compliance to an NCAA committee. OSU, however, 
proved that Weaver's comments to the committee had 
been made in confidence, and that no one at OSU ever 
knew what Weaver had said to the committee. 
 In addition, OSU submitted evidence that it had 
terminated Weaver because the school had received 
complaints concerning her performance from members 
of her field hockey team - evidence, the judge said, that 
constituted "a legitimate, nondiscriminatory reason for 
[her] termination." 
 Under the Equal Pay Act, Weaver alleged that 
she was paid less than the coach of the men's ice 
hockey team. But OSU argued, and Judge Graham 
agreed, that Weaver had failed "to show that the 
positions of men's ice hockey and women's field 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

hockey coach are substantially identical," as required to 
prove discrimination under the Equal Pay Act. 
 
Weaver v. Ohio State University, 71 F.Supp.2d 789, 
1998 U.S.Dist.LEXIS 22477 (S.D.Ohio 1998), aff'd 
without published opinion, 194 F.3d 1315, 1999 
U.S.App.LEXIS 33167 (6th Cir. 1999)[ELR 21:11:18] 
 
 
Wooden baseball bat manufacturer's proposed 
amended complaint against NCAA and aluminum 
bat makers states valid claim for tortious 
interference, federal District Court rules, though 
amendment to previously dismissed antitrust claim 
is not allowed 
 
 The NCAA is caught in the middle of a legal 
slugfest between makers of wooden and aluminum 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

baseball bats. The case, which earlier was dismissed in 
part, is now proceeding apace, on claims by the wooden 
bat maker that those it has sued have tortiously 
interfered with its economic relations. 
 On the plaintiff's side of the case is Baum 
Research and Development Company. Though its name 
sounds high-tech, it is the maker of low-tech wooden 
baseball bats. 
 On the defendants' side are Hillerich & Bradsby 
Co., Inc., Easton Sports, Inc., and Worth, Inc., all 
makers of aluminum bats. They are joined by the 
Sporting Goods Manufacturers Association and the 
NCAA. The NCAA has rules concerning the types of 
bats that college teams are permitted to use - rules that 
even in Baum's opinion are so "lax" they permit 
colleges to use aluminum as well as wooden bats. 
 Apparently as a result of the NCAA's lax rules, 
many colleges decided to use aluminum bats rather 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

than Baum's wooden ones. This prompted Baum to file 
an antitrust and interference with economic relations 
lawsuit. 
 Early in the case, the antitrust claim was 
dismissed on the grounds that Baum's alleged injury 
resulted from competition, not from any conspiracy to 
restrain competition (ELR 21:3:18). Though Baum's 
tortious interference claim was found to be defective 
too, the court gave Baum permission to amend that 
claim; and it did. 
 Baum's lawsuit is one of several related baseball 
bat cases pending in different circuits. Thus, after its 
antitrust claim was dismissed, the case was transferred 
from federal court in Michigan (where Baum had filed 
it) to federal court in Kansas (under rules governing 
multidistrict litigation). In Kansas, Baum sought 
permission to amend its antitrust claim as well as its 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

tortious interference claim - a motion the defendants 
opposed on both counts. 
 Baum received part of what it sought: permission 
to file its proposed amended complaint alleging tortious 
interference. District Judge Kathryn Vratil rejected the 
defendants' argument that the proposed amendment 
"would be futile" because it failed to identify specific 
business relationships or sales that Baum would have 
made and with which they allegedly interfered. The 
judge acknowledged that the law requires Baum to 
allege "more than a mere hope for a future business 
opportunity or the innate optimism of the salesman." 
But, she said, Baum isn't required to "demonstrate a 
guaranteed relationship." 
 The proposed amended complaint was sufficient, 
Judge Vratil concluded, because it alleged that Baum's 
bats had been well-received and enjoyed substantial 
sales, that there exists an identifiable class of prospects 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

to whom Baum had a reasonable expectation of selling 
its wooden bats, and that it could have expected better 
sales and profits from sales to those prospects, had the 
defendants not engaged in specific conduct that 
allegedly interfered with those sales. 
 Judge Vratil did not, however, permit Baum to 
amend its antitrust claim. The proposed amendments, 
even if proved, still did not amount to a violation of the 
antitrust laws, she concluded. Moreover, the proposed 
amendments were a more elaborate attempt to replead 
the same facts previously alleged, and as such, the 
proposed amendment was improper as a procedural 
matter as well. 
 
In re Baseball Bat Antitrust Litigation, 75 F.Supp.2d 
1189, 1999 U.S.Dist.LEXIS 18356 (D.Kan. 1999)[ELR 
21:11:19] 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Trial required to determine validity of patent on 
Roger Clemens Instructional Baseball; if patent is 
valid, it was infringed by instructional baseball sold 
by Franklin Sports, federal District Court rules 
 
 Pitchers hold baseballs in slightly different ways, 
depending on whether they want to throw fastballs, 
curveballs, sinkers or sliders. Several years ago, 
Michael McGinley invented a way that aspiring 
pitchers could be taught the different ways of holding a 
baseball in order to throw different pitches. He 
designed a ball that had colored finger-placement 
markings for each type of pitch. And he sought - and 
obtained - a patent for his invention. 
 McGinley's invention is marketed as the "Roger 
Clemens Instructional Baseball." It's not the only such 
ball on the market. Another similar ball is sold by 
Franklin Sports, Inc., called the Franklin Pitch Ball 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Trainer 2705. Indeed, the Franklin Pitch Ball is so 
similar to the Roger Clemens Instructional Baseball 
that McGinley has sued Franklin for patent 
infringement. 
 The case will be a multi-inning affair. Part of it 
has been decided by federal District Judge John 
Lungstrum in response to cross-motions for summary 
judgment. But the rest - and seemingly most important 
part - involve disputed issues of fact, and thus will 
require a trial. 
Judge Lungstrum has held that Franklin's ball infringes 
McGinley's patent, assuming the patent is valid. While 
Franklin's ball is not identical to the Roger Clemens 
Instructional Baseball, it performs the same functions 
in equivalent ways, and infringes for that reason. 
 The question of whether the patent is valid is 
more difficult. In a motion for summary judgment, 
Franklin argued that it is not, for several reasons. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 It argued that the patent had been "anticipated" 
by earlier similar balls, including one designed by a 
mother and her son, which they had submitted, 
unsuccessfully, to several sporting goods manufacturers 
with the hope they would be paid for the design. 
Franklin also argued the patent is invalid because 
McGinley's design is "obvious." And Franklin argued 
that the patent is invalid because McGinley failed to 
disclose to the Patent Office the "best mode" of his 
invention and had omitted an essential element from his 
written description of the ball, namely, that his finger-
placement design includes both left- and right-handed 
markings. 
 Because Judge Lungstrum concluded that all of 
these defenses involve disputed issues of fact that 
require a trial, he has denied Franklin's motion for 
summary judgment on the patent validity issue. 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

McGinley v. Franklin Sports, Inc., 75 F.Supp.2d 1218, 
1999 U.S.Dist.LEXIS 18725 (D.Kan. 1999)[ELR 
21:11:19] 
 
 
Decision by hockey puck contest judge that 
contestant had not won million dollar prize is 
binding, Florida appellate court rules, even though 
contest judge was Director of Promotions for contest 
co-sponsor Florida Panthers 
 
 Randy Giunto's skill with a hockey stick brought 
him close - very close - to becoming a millionaire. He 
would have won $1 million in a contest co-sponsored 
by the NHL's Florida Panthers, if the puck he'd shot 
passed "completely through" a specially designed small 
goal. Instead, his puck hit the corner of the small slot 
and came to rest just slightly within it. The contest 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

judge was Declan Bolger who is the Panther's Director 
of Promotions. And Bolger declared the shot was 
unsuccessful. 
 With a million dollars at stake, it's not surprising 
that Giunto sued. Indeed, the rules on Giunto's contest 
entry form didn't say that the puck had to pass 
"completely through" the goal; they simply said the 
puck had to pass "into and through" the goal. 
According to Giunto, his puck had done that. 
 A jury apparently agreed with Giunto, because it 
awarded him a verdict. On appeal, however, the 
Panthers and their co-sponsors have prevailed. 
Writing for a 2-1 majority of the Florida District Court 
of Appeal, Judge Gerald Cope noted that the contest 
entry form provided that "entrants agree to abide by 
and be bound by . . . the decisions of the judges which 
are final in all matters. . . ." According to Judge Cope, 
this provision "is akin to an arbitration clause which 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

accomplishes 'the salutary purpose of resolving 
controversies out of court.'" 
 Judge Cope therefore reasoned that "When the 
puck entered the plywood slot but did not pass 
completely through it, the contest judge was required to 
decide whether Mr. Giunto had won under the contest 
rules. The judge's decision was binding on Mr. Giunto." 
 Judge Alan Schwartz dissented. He would have 
ordered the entry of judgment in Giunto's favor for two 
reasons. First, the rules simply required that the puck 
pass "into and through" the goal, and in Judge 
Schwartz's opinion, there was sufficient evidence to 
support the jury's conclusion that Giunto's puck had. 
 Second, Judge Schwartz rejected the argument 
that the contest judge's decision was final. He did so 
because the contest judge worked for the Panthers. 
"The rule that no person may be a judge in her own 
case . . . , which applies universally, including to what 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

the court deems the analogous arbitration situation . . . , 
precludes the defendants' reliance on what amounts to 
their own denial of their own responsibility," Judge 
Schwartz said. 
 
Giunto v. Florida Coca-Cola Bottling Co., 745 So.2d 
1020, 1999 Fla.App.LEXIS 13443 (Fla.App. 
1999)[ELR 21:11:20] 
 
 
Antitrust claims against sponsors of PGA Senior 
Tour are dismissed, because evidence did not show 
that sponsors conspired with PGA concerning 
eligibility rules objected to by senior golfer Harry 
Toscano 
 
 Harry Toscano is a professional golfer whose age 
is somewhere north of 50. As a result, the PGA 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

considers him a "Senior" golfer, and in fact, he has 
participated in at least two tournaments on the PGA 
Senior Tour. He hasn't, however, participated in all of 
the tournaments he would have liked, because PGA 
Senior Tour rules contain eligibility requirements that 
limit the field to 78 players per tournament. Under 
those rules, Toscano hasn't been eligible to participate 
in many tournaments, which he otherwise would have 
entered. 
 Toscano responded by filing an antitrust lawsuit 
against the PGA and several PGA Senior Tour 
sponsors. In his lawsuit, Toscano alleges that the PGA 
and its sponsors have conspired with one another in 
violation of section 1 of the Sherman Act by adopting 
eligibility rules that restrain trade in senior professional 
golf. 
 Like a first tee shot into the rough, Toscano's 
case has gotten off to a bad start. Federal District Judge 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

David Levi has dismissed Toscano's claims against the 
Senior Tour sponsors, in response to their motion for 
summary judgment. 
 There are two types of sponsors for each PGA 
Senior Tour tournament: a local sponsor that actually 
organizes and runs the tournament, pursuant to a 
contract with the PGA itself; and a title sponsor that 
pays the local sponsor for the right to have its name 
attached to the tournament and the right to display signs 
and obtain television and print advertising. 
 At first glance, it might look as though the PGA, 
local sponsors and title sponsors do agree with one 
another concerning which types of golfers are eligible 
to play in Senior Tour events. If they did, such an 
agreement would satisfy the "concerted activity" 
requirement for a Sherman Act section 1 violation. 
 First glances are not sufficient in antitrust cases, 
however, because in its 1984 decision in Monsanto v. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Spray-Rite, the United States Supreme Court held that a 
manufacturer may announce the terms under which it 
will deal with distributors and then refuse to deal with 
distributors unwilling to accept those terms. According 
to PGA sponsors, the PGA is analogous to a 
manufacturer; local and title sponsors are analogous to 
distributors; and player eligibility rules are analogous to 
the PGA's announced terms which sponsors have no 
recourse but to accept. 
 Judge Levi has agreed. He found that Toscano 
had not submitted any "concrete evidence" that local 
sponsors had communicated to the PGA any views 
about the eligibility rules objected to by Toscano, or 
that the PGA had considered any local sponsors' views 
in adopting or amending those rules. "It is equally if not 
more reasonable to infer," the judge said, "that the 
[PGA] and local sponsors acted independently with the 
respect to the challenged rules." Since a conspiracy 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

between the PGA and local sponsors could not be 
inferred, Toscano's claim against them was dismissed. 
 Toscano's claim against the title sponsors "is 
even weaker than his claim against the local sponsors," 
Judge Levi concluded. "Unlike the local sponsors, the 
title sponsors do not contract directly with the [PGA]," 
he explained. Moreover, Toscano "submitted no 
evidence" showing that any of the title sponsors 
commented to the PGA on the rules Toscano 
challenged. Thus, the judge dismissed Toscano's claim 
against the title sponsors too. 
 
Toscano v. PGA Tour, Inc., 70 F.Supp.2d 1109, 1999 
U.S.Dist.LEXIS 15818 (E.D.Cal. 1999)[ELR 21:11:20] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Lawsuit by book authors alleging underpayment 
and late payment of royalties by Carroll & Graf 
Publishers should not have been certified as class 
action, New York Appellate Division rules 
 
 In a lawsuit filed in New York state court by 
several book authors, including mystery novelist 
Carolyn Banks, Carroll & Graf Publishers has been 
accused of underpaying royalties, paying royalties late, 
and withholding royalties by setting reserves for returns 
in excess of standard industry practice. According to 
Banks and her fellow plaintiffs, Carroll & Graf did 
these things not just to them, but as a "pattern of 
conduct" towards all its authors. As a result, they 
sought to have their case certified as a class action, and 
their motion was granted by trial court Judge Barry 
Cozier. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 Carroll & Graf took an immediate appeal from 
that ruling. And in a short Memorandum Decision, the 
Appellate Division has reversed. 
New York law permits class actions in cases where 
"there are questions of law or fact common to the class 
which predominate over any questions affecting only 
individual members." The Appellate Division 
acknowledged that "on their face, plaintiffs' claims do 
appear to have a semblance of commonality. . . ." 
 On closer examination, however, the appellate 
court determined that most of the plaintiffs' claims will 
require "individualized proof." For example, the court 
said that the reasonableness of Carroll & Graf's 
reserves for returns depends on the popularity of a 
book's author, the number of books distributed, the type 
of book and its market, the amount of promotion and 
publicity for the book, and the book's past history of 
returns. The underpayment of royalties claim will 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

require the review of sales of individual books, the 
number returned, and the royalty provisions of each 
publishing contract. 
 The late payment issue may present common 
issues. But the appellate court was not convinced that 
this issue "predominates" the issues to be litigated. 
 For these reasons, the Appellate Division has 
"decertified" the class. 
 
Banks v. Carroll & Graf Publishers, Inc., 699 N.Y.S.2d 
403, 1999 N.Y.App.Div.LEXIS 12638 (App.Div. 
1999)[ELR 21:11:21] 
 
 
Texas appellate court orders dismissal of 
defamation and related claims against ABC arising 
out of "Day One" report on failed savings and loan 
association in San Antonio 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 
 In March of 1995, the ABC news program "Day 
One" broadcast a report on failed savings and loan 
associations, especially one in San Antonio, Texas, 
known as Gill Savings. The report did not reflect well 
on the management of Gill Savings; and four of its 
employees - Christopher Gill, Laura Gill, Richardson 
Gill and Peter Gill - sued ABC for defamation and 
other things. 
 ABC responded with a motion for summary 
judgment, but the trial court denied the network's 
motion entirely. In cases like this one, where the media 
asserts defenses based on the First Amendment or the 
Texas Constitution, Texas law permits an immediate 
("interlocutory") appeal from the denial of a defense 
motion for summary judgment. That is the course that 
ABC followed, with success. 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 In a lengthy opinion by Justice Sarah Duncan, 
the Texas Court of Appeals has reversed the trial 
court's order denying ABC's motion, and has "rendered 
judgment in ABC's favor." 
 Certain of the Gills' claims were dismissed for 
lack of evidence. Among these was a claim for trespass 
that was unsupported by any evidence that ABC 
employees had actually entered Gill property to shoot 
film. Another such claim was for invasion of privacy; it 
was dismissed because the ABC broadcast showed no 
more than could be seen from a public street. Abuse of 
process and tortious interference claims were also 
dismissed for lack of supporting evidence. 
 The Gills' central claim was for defamation. But 
Justice Duncan rejected it, because the statements to 
which the Gills took exception were either rhetorical 
hyperbole, non-actionable opinions, or substantially 
true. Moreover, the Gills were public figures, and there 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

was no showing that ABC broadcast the objected-to 
statements with actual malice. 
 
ABC, Inc. v. Gill, 6 S.W.3d 19, 1999 Tex.App.LEXIS 
4449 (Tex.App. 1999)[ELR 21:11:22] 
 
 
Texas appellate court orders dismissal of 
defamation case against Texas Monthly magazine 
and journalist; offending statements in "King of 
Bankruptcy" article were fair, true and impartial 
accounts of earlier lawsuit and thus were privileged, 
or were substantially true and thus not actionable, 
under Texas law 
 
 Texas Monthly and journalist Gary Cartwright 
have finally prevailed in a defamation lawsuit filed 
against them by Transamerican Natural Gas 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Corporation and its owner Jack Stanley. The magazine 
and Cartwright won the case without going to trial, 
though they did have to go to the Texas Court of 
Appeals. 
 Cartwright's offending article, entitled "The King 
of Bankruptcy," appeared in the July 1995 issue of 
Texas Monthly. The article was prompted by an $8 
million jury verdict against Transamerican, following a 
trial in which Jack Stanley's own son testified that his 
father had defrauded creditors, wiretapped litigation 
opponents and bribed public officials. In writing the 
article, Cartwright relied on interviews with witnesses 
and attorneys in the earlier case and on court transcripts 
of the trial. He also tried to interview Stanley himself, 
but Stanley refused to talk with him. 
 In their defamation lawsuit, Transamerican and 
Stanley complained about eleven specific statements in 
Cartwright's article. Texas Monthly and Cartwright 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

responded with a motion for summary judgment, which 
the trial court granted as to four of the objected-to 
statements. That however left seven statements for trial. 
 Texas law permits an immediate 
("interlocutory") appeal from the denial of a defense 
motion for summary judgment in lawsuits against the 
media where the defendants assert a First Amendment 
defense or one based on Texas law. Texas Monthly and 
Cartwright had asserted such defenses, and so they did 
take an immediate appeal -successfully. 
 Texas law provides that statements published by 
periodicals are privileged, and thus "not a ground for a 
libel action," if they are a "fair, true, and impartial 
account of . . . a judicial proceeding." Texas Monthly 
and Cartwright claimed the benefit of this privilege 
with respect to six of the seven statements that were not 
dismissed by the trial court. In a factually detailed 
opinion by Justice Davie Wilson, the Texas Court of 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Appeals held that all six of these statements were "fair, 
true and impartial accounts" of matters that had 
occurred in the earlier lawsuit. 
 Another principle of Texas law provides that if a 
statement is "substantially true," it cannot be the basis 
for a defamation claim.  Justice Wilson determined that 
the seventh offending statement was substantially true. 
 For these reasons, the Court of Appeals reversed 
the trial court's order denying summary judgment, and 
it "render[ed] judgment" that Transamerican and 
Stanley "take nothing." 
 
Texas Monthly, Inc. v. Transamerican Natural Gas 
Corp., 7 S.W.3d 801, 1999 Tex.App.LEXIS 9016 
(Tex.App. 1999)[ELR 21:11:22] 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

California "anti-SLAPP" statute results in dismissal 
of Metabolife's defamation suit against television 
station, reporter and interview subject 
 
 Metabolife is a California company based in San 
Diego. It makes and sells a dietary supplement whose 
primary active ingredient is the Chinese herbal 
supplement known as "ma huang" which is a form of 
the substance ephedrine. Though ephedrine is a 
naturally occurring substance, the safety of dietary 
supplements containing ephedrine is a controversial 
subject. 
 Boston television station WCVB-TV broadcast a 
three-part news report concerning the controversy. The 
report was the work of reporter Susan Wornick and 
featured on-camera interviews with researcher George 
Blackburn. Wornick and Blackburn both said a number 
of things that greatly upset Metabolife, and the 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

company responded as companies often do in situations 
like this: it sued the station's owner, Wornick and 
Blackburn, asserting defamation and related claims. 
 At the outset of the case, Metabolife made a 
strategic decision that has now come back to haunt it. It 
decided to sue in federal court in its hometown of San 
Diego, rather than in Boston where WCVB-TV and 
Wornick are located. This decision turned out to be 
critical, because California law includes what is known 
as an "anti-SLAPP" statute - one that is designed to 
deter "strategic lawsuit[s] against public participation." 
The statute - California Code of Civil Procedure section 
425.16 - does so by authorizing defendants to move to 
strike causes of action brought primarily to chill the 
exercise of free speech. 
 Though WCVB-TV and its co-defendants 
claimed that they were not subject to the jurisdiction of 
the court in San Diego, they also made an "anti-



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

SLAPP" motion to dismiss the case entirely. Federal 
District Judge John Rhoades has granted that motion. 
 Judge Rhoades explained that "To ensure that 
participation in public debate is not 'chilled,' the anti-
SLAPP statute establishes a procedure for early 
dismissal of meritless lawsuits against public speech." 
The statute required Metabolife to establish its prima 
facie case with competent and admissible evidence. 
Though Metabolife attempted to meet this burden, the 
judge found that it couldn't. 
 In a detailed opinion, Judge Rhoades found that 
the evidence offered by Metabolife to refute each of the 
offending broadcast's allegedly defamatory claims was 
either inadmissible or failed to prove the falsity of the 
objected-to statements. The judge also found that some 
objected-to statements were protected by the First 
Amendment, did not have the defamatory implications 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

attributed to them by Metabolife, or were substantially 
true. 
 
Metabolife International, Inc. v. Wornick, 72 F.Supp.2d 
1160, 1999 U.S.Dist.LEXIS 20554 (S.D.Cal. 
1999)[ELR 21:11:23] 
  
 
Cable television system did not violate ban on 
editorial control over public access channel 
programming by refusing to carry segment of 
program that offered videotapes and transcripts for 
sale, federal District Court rules in dismissing suit 
by producer of "America's Defense Monitor" 
 
 Robert M. Goldberg is a resident of Oyster Bay 
and the producer of a public access television program 
called "America's Defense Monitor." Goldberg's 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

program is carried by Oyster Bay's cable-TV system, 
Cablevision of Long Island - or at least it was, until he 
changed the program's format ever so slightly. 
 Early in 1999, Cablevision took exception to the 
final 25-second segment of the program during which 
Goldberg offered to sell videotapes and transcripts of 
"America's Defense Monitor" for $19.95, chargeable to 
a Visa or MasterCard. According to Cablevision, public 
access programs must be non-commercial, and the final 
25-second segment was commercial in nature. 
Cablevision's letter made it clear that it would be happy 
to continue cablecasting Goldberg's program if the 
"commercial portion" were removed. 
 Goldberg, on the other hand, claimed that federal 
and state law prohibit Cablevision from exercising 
editorial control over public access channel programs, 
except for programs that contain obscenity, indecency 
or nudity. Since "America's Defense Monitor" 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

contained no obscenity, indecency or nudity, Goldberg 
sued Cablevision, seeking to enjoin it from refusing to 
carry his program in its entirety. 
 Federal District Judge Leonard Wexler has 
dismissed Goldberg's lawsuit, in response to 
Cablevision's motion for summary judgment. 
 Judge Wexler noted that by law, cable systems 
provide both public access and leased access channels, 
and the law makes an important distinction between 
these two kinds of channels. While commercial content 
is permitted on leased access channels, only non-
commercial programs must be carried on public access 
channels. 
 The judge agreed with Cablevision that the 
segment in which Goldberg offered tapes and 
transcripts for sale was "commercial programming." 
This meant that the segment would have been a 
"commercial use of [public access] programming time 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

[that] is not protected by the laws [limiting editorial 
control to obscenity, indecency and nudity] for the 
simple reason that this aspect of the program does not 
fall within the definition or intent of public access 
programming, but, instead, constitutes the type of 
programming that is contemplated by the leased access 
provisions of federal and state law." 
 
Goldberg v. Cablevision Systems Corp., 69 F.Supp.2d 
398, 1999 U.S.Dist.LEXIS 15916 (E.D.N.Y. 
1999)[ELR 21:11:23] 
 
 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Federal appellate court upholds FCC decision that 
operator of satellite master antenna television 
system does not need cable-TV franchise from local 
government, because it does not operate a "cable 
system," even though some of its subscribers receive 
signals via leased underground cables 
 
 Entertainment Connections, Inc. (ECI) operates 
satellite master television systems in Michigan - one in 
East Lansing and another in Meridian Township. In the 
beginning, ECI clearly was not in the cable-TV 
business, because its antennas were only on the roofs of 
the apartment buildings it served and its cables ran just 
from those roofs to its subscribers' apartments. These 
types of systems are known as "SMATV." 
 Since ECI's SMATV systems were not cable 
systems, the company didn't seek cable-TV franchises 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

from East Lansing or Meridian Township; and neither 
city asked it to. 
 Then things changed. ECI expanded its business 
by providing service to additional buildings. But it 
didn't install additional antennas on the roofs of those 
new buildings. Instead, it leased one strand of 12-strand 
cables owned by Ameritech - an unrelated company - 
and used that leased strand to connect its existing 
rooftop antennas to those new buildings. As far as ECI 
was concerned, its business was still strictly SMATV, 
not cable-TV. 
 However, East Lansing and Meridian Township 
now thought otherwise. Ameritech's cables run under 
public rights-of-way. According to the two cities, that 
made ECI a cable-TV system operator that now needed 
city-issued franchises. 
 ECI brought this disagreement to a head by 
petitioning the Federal Communications Commission 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

for a declaratory ruling that it didn't need cable-TV 
franchises. The FCC obliged. It found that ECI is not a 
cable system operator because it does not provide 
service through a cable system. Therefore, the FCC 
ruled, ECI did not need franchises from either city. 
 Joined by the City of Chicago and other local 
governments that apparently had similar disputes with 
SMATV operators in their areas, East Lansing and 
Meridian Township petitioned the Court of Appeals for 
review of the FCC's decision. By a vote of 2-to-1, the 
appellate court has denied their petition - thus affirming 
the FCC's decision that SMATV operators do not need 
cable-TV franchises from local governments. 
 Writing for the majority, Judge Terence Evans 
closely parsed the language of the federal statute that 
requires cable systems to get franchises from local 
governments if they "use" public rights-of-way. In this 
case, Ameritech had already built its "supertrunking 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

system" of cables, before ECI became one of its 
customers. As a result, Judge Evans concluded that in 
an "important and historical sense of the word ['used'], 
it is reasonable to conclude that ECI has not 'used' the 
public right-of-way." 
 In their arguments, the city of Chicago and 
several others emphasized "the public-interest virtues 
of widespread local franchising authority over ECI-like 
SMATV systems." Judge Evans didn't evaluate those 
arguments, however, saying they had been made in the 
"wrong forum." As the judge viewed it, "Their real 
quarrel is with Congress and the authority it has given 
the FCC under current law." 
 Judge Ilana Diamond Rovner dissented. 
 
City of Chicago v. Federal Communications 
Commission, 199 F.3d 424, 1999 U.S.App.LEXIS 
32008 (7th Cir. 1999)[ELR 21:11:24] 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Federal court in Florida decides that defendant is 
not entitled to jury trial where National Satellite 
Sports seeks only statutory damages for 
unauthorized interception of transmission of 1996 
fight between Mike Tyson and Frank Bruno 
 
 Conflicts between different federal circuits are 
common. So it's not surprising that courts in some 
circuits have held that defendants are not entitled to 
jury trials in cable piracy cases, while courts in other 
circuits have held that they are (ELR 16:1:30, 
20:10:17). 
 Conflicts within a single circuit are less common. 
But the question of whether defendants are entitled to 
jury trials in cable piracy cases must be a difficult one, 
because a recent decision on this issue by a federal 
judge in the Southern District of Florida conflicts with 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

an earlier decision on the same issue in the same 
District. 
 National Satellite Sports has sued the Time Out 
Pub of Sunrise, Florida, for unlawfully intercepting a 
transmission of the 1996 fight between Mike Tyson and 
Frank Bruno. National Satellite seeks only statutory 
damages from Time Out, as authorized by section 605 
of the Communications Act. 
 Judge William Zloch has denied Time Out's 
request for a jury trial. He did so, even though in an 
earlier case filed by National Satellite in the same 
District, Judge James Lawrence King ruled that a 
restaurant known as Harry's Place was entitled to a jury 
trial for allegedly intercepting the television 
transmission of Mike Tyson's 1996 fight against 
Evander Holyfield. 
 The reason this is a difficult question is that 
section 605 provides that statutory damages are to be 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

set by the "court," but "court" could mean either the 
judge or a jury. The Supreme Court has held defendants 
are entitled to  jury trials in copyright cases, even if the 
plaintiffs seek only statutory damages which the 
Copyright Act says are to be determined by "the court." 
(ELR 19:12:6). 
 In National Satellite's earlier suit against Harry's 
Place, Harry's Place was given a jury trial because 
Judge King determined that cable piracy cases are 
similar to copyright cases. But in National Satellite's 
more recent case against Time Out, Judge Zloch 
reasoned that comparisons between cable piracy and 
copyright cases "fail to be helpful." 
 Instead, Judge Zloch decided that the real 
question was whether statutory damages for cable 
piracy "are more legal or equitable in nature." He 
concluded that they are "restitutionary in nature and, 
therefore equitable. . . ." Since juries determine only 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

"legal" remedies, and judges "equitable" ones, Judge 
Zloch concluded that Time Out is not entitled to a jury 
trial. 
 
National Satellite Sports, Inc. v. Prashad, 76 F.Supp.2d 
1359, 1999 U.S.Dist.LEXIS 18250 (S.D.Fla. 
1999)[ELR 21:11:24] 
 
 

DEPARTMENTS 
 
In the Law Reviews: 
 
Entertainment and Sports Lawyer, published by the 
ABA Forum on the Entertainment and Sports 
Industries, 750 N. Lake Shore Drive, Chicago, IL 
60611-4497, (800) 285-2221, has published Volume 
17, Number 4 with the following articles: 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 
Fresh Flowers for Forest Lawn: Amendment of the 
California Post-Mortem Right of Publicity Statute by 
Joseph J. Beard, 17/4 Entertainment and Sports Lawyer 
1 (2000) (for address, see above) 
 
Book Review: Law of the Internet (2nd ed.) by George 
B. Delta and Jeffrey H. Matsuura, reviewed by Robert 
G. Pimm, 17/4 Entertainment and Sports Lawyer 2 
(2000) (for address, see above) 
 
Registration and Ownership of Music Group Names in 
the Digital Age by Cheryl L. Hodgson, 17/4 
Entertainment and Sports Lawyer 3 (2000) (for address, 
see above) 
 
School Shootings: Are Video Game Manufacturers 
Doomed to Tort Liability? by Scott Whittier, 17/4 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Entertainment and Sports Lawyer 11 (2000) (for 
address, see above) 
 
Remedies and Roadblocks in the Recovery of Unpaid 
Music Royalties by Jeanette M. Bazis, 17/4 
Entertainment and Sports Lawyer 18 (2000) (for 
address, see above) 
 
Entertainment Industry Recognizing Benefits of 
Mediation by Gerald F. Phillips and Vanessa A. 
Ignacio, 17/4 Entertainment and Sports Lawyer 29 
(2000) (for address, see above) 
 
Cardozo Arts & Entertainment Law Journal has 
published Volume 17, Number 3 with the following 
articles: 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Media & Monopoly in the Information Age: Slowing 
the Convergence at the Marketplace of  Ideas by  Jon 
M. Garon, 17/3 Cardozo Arts & Entertainment Law 
Journal 491 (1999) 
 
When Does a Work Infringe the Derivative Works 
Right of a Copyright Owner? By Amy B. Cohen, 17/3 
Cardozo Arts & Entertainment Law Journal 623 (1999) 
 
Regulating Media Owners in Digital Television: 
Lessons from U.K. Analogue Policy Formation by 
Chrisotopher T. Marsden, 17/3 Cardozo Arts & 
Entertainment Law Journal 659 (1999) 
 
New Lyrics for an Old Melody: The Idea/Expression 
Dichotomy in the Computer Age by the Honorable Jon 
O. Newman, 17/3 Cardozo Arts & Entertainment Law 
Journal 691 (1999) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 
Art, Distribution & the State: Perspectives on the 
National Endowment for the Arts (Symposium), 17/3 
Cardozo Arts & Entertainment Law Journal 705 (1999) 
 
Motion Pictures, Moral Rights, and the Incentive 
Theory of Copyright: The Independent Film Producer 
as "Author," by Stuart K. Kauffman, 17/3 Cardozo Arts 
& Entertainment Law Journal 749 (1999) 
 
The UCLA Entertainment Law Review has published 
Volume 7, Number 1 with the following articles: 
 
Who Owns the Movies? Joint Authorship under the 
Copyright Act of 1976 after Childress v. Taylor and 
Thomson v. Larson by Seth F. Gorman, 7 UCLA 
Entertainment Law Review 1 (1999) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

A Triple Homicide, A Book Publisher, and the First 
Amendment: How Will Rice v. Paladin Enterprises, 
Inc. Impact the Entertainment and Media Industries? 
By Keith C. Hauprich, 7 UCLA Entertainment Law 
Review 33 (1999) 
 
Facing the Music on the Internet: Identifying Divergent 
Strategies for Different Segments of the Music Industry 
in Approaching Digital Distribution by Ryan S. 
Henriquez, 7 UCLA Entertainment Law Review 57 
(1999) 
 
The Conflicts Between Intellectual Property Protections 
when a Character Enters the Public Domain by 
Christine Nickles, 7 UCLA Entertainment Law Review 
133 (1999) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

The Mass Appeal of The Practice and Ally McBeal: An 
In-Depth Analysis of the Impact of These Television 
Shows on the Public's Perception of Attorneys by Brett 
Kitei, 7 UCLA Entertainment Law Review 169 (1999) 
 
Comm/Ent, Hastings Communications and 
Entertainment Law Journal, has published Volume 21, 
Number 4 with the following articles: 
 
Defending Larry Flynt: Why Attacking Flynt's 
"Outing" of Sexual Affairs Is Misguided by Clay 
Calvert and Robert D. Richards, 21/4 Comm/Ent, 
Hastings Communications and Entertainment Law 
Journal  687 (2000) 
 
Should Motion Picture Studios and Other Filmmakers 
Fact Tort Liability for the Acts of Individuals Who 
Watch Their Films by S. Michael Kernan, 21/4 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Comm/Ent, Hastings Communications and 
Entertainment Law Journal 695 (2000) 
 
The Case for a Specialized Copyright Court: 
Eliminating the Jurisdictional Advantage by Michael 
Landau and Donald E. Biederman, 21/4 Comm/Ent, 
Hastings Communications and Entertainment Law 
Journal 717 (2000) 
 
Marching to Madness: "Dual Use" Trademarks after 
Illinois High School Association v. GTE Vantage by 
Jonathan Berger, 21/4 Comm/Ent, Hastings 
Communications and Entertainment Law Journal 785 
(2000) 
 
Consumer Advocacy in the Sports Industry: 
Recognizing and Enforcing the Legal Rights of Sports 
Fans by Amy Wang, 21/4 Comm/Ent, Hastings 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Communications and Entertainment Law Journal 809 
(2000) 
 
Music Included on Software Downloaded from the 
Internet: Public Performance or Private Use? By 
Christopher Paul Moore, 21/4 Comm/Ent, Hastings 
Communications and Entertainment Law Journal 829 
(2000) 
 
The University of Toledo Law Review has published a 
Professional Sports Financing Symposium issue with 
the following articles: 
 
Sports Facilities, Franchises, Events and the American 
Urban Renaissance by Kenneth L. Shropshire, 30 The 
University of Toledo Law Review 385 (1999) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Public Aid to Professional Sports Teams-A 
Constitutional Disgrace: The Battle to Revive Judicial 
Rulings and State Constitutional Enactments 
Prohibiting Public Subsidies to Private Corporations by 
Dale F. Rubin, 30 The University of Toledo Law 
Review 393 (1999) 
 
Stadium Votes, Market Power and Politics by Rodney 
D. Fort, 30 The University of Toledo Law Review 419 
(1999) 
 
The Rational Behavior Behind NFL Relocations by 
Dean V. Baim, 30 The University of Toledo Law 
Review 443 (1999) 
 
Cheering for the Home Team: An Analysis of Public 
Funding of Professional Sports Stadia in Cincinnati, 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Ohio by Lee Geiger, 30 The University of Toledo Law 
Review 459 (1999) 
 
The Federal Communications Law Journal, published 
by Indiana University School of Law-Bloomington, 
201 S. Indiana Ave., Bloomington, IN 47405, has 
issued Volume 52, Number 1 with the following 
articles: 
 
Strike Two: An Analysis of the Child Online Protection 
Act's Constitutional Failures by Heather L. Miller, 52 
Federal Communications Law Journal 155 (1999) (for 
address, see above) 
 
Cable Internet Unbundling: Local Leadership in the 
Deployment High Speed Access by Marcus Maher, 52 
Federal Communications Law Journal 211 (1999) (for 
address, see above) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 
University of Richmond Law Review has published a 
symposium on Aggressive Newsgathering and the First 
Amendment with the following articles: 
 
Privacy and Celebrity: An Essay on the Nationalization 
of Intimacy by Robert F. Nagel, 33 University of 
Richmond Law Review 1121 (2000) 
 
Protect the Press: A First Amendment Standard for 
Safeguarding Aggressive Newsgathering by Erwin 
Chemerinsky, 33 University of Richmond Law Review 
1143 (2000) 
 
Ride-alongs, Paparazzi, and Other Media Threats to 
Privacy by Robert M. O'Neil, 33 University of 
Richmond Law Review 1167 (2000) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

I Spy: The Newsgatherer Under Cover by Diane 
Leenheer Zimmerman, 33 University of Richmond Law 
Review 1185 (2000) 
 
Qualified Intimacy, Celebrity, and the Case for a 
Newsgathering Privilege by Rodney A. Smolla, 33 
University of Richmond Law Review 1233 (2000) 
 
The Virtual Wild, Wild West (WWW): Intellectual 
Property Issues in Cyberspace-Trademarks, Service 
Marks, Copyrights, and Domain Names by Jeffrey J. 
Look, 22 University of Arkansas at Little Rock Law 
Review 49 (1999) 
 
Digitization, Commodification, Criminalization: The 
Evolution of Criminal Copyright Infringement and the 
Importance of the Willfulness Requirement by Lydia 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Pallas Loren, 77 Washington University Law Quarterly 
835 (1999) 
 
Myth, Chameleon or Intellectual Property Olympian? A 
Normative Framework Supporting Trade Secret Law 
by Vincent Chiappetta, 8 George Mason Law Review 
69 (1999) 
 
Scope-of-Protection Problems with Patents and 
Copyrights on Methods of Doing Business by Richard 
H. Stern, 10 Fordham Intellectual Property, Media & 
Entertainment Law Journal 105 (1999) 
 
Dilution, Confusion, or Delusion? The Need for a Clear 
International Standard to Determine Trademark 
Dilution, 25 Brooklyn Journal of International Law 659 
(1999) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

The Value of Borrowed Art, 25 Brooklyn Journal of 
International Law 729 (1999) 
 
Protection of Intellectual Property on the World Wide 
Web: Is the Digital Millennium Copyright Act 
Sufficient? by Jo Dale Carothers, 11 Western Legal 
History 937 (1998) (published by the Ninth Judicial 
Circuit Historical Society, 125 S. Grand Ave., 
Pasadena, CA 91105) 
 
Intellectual Property Law Protection for Traditional and 
Sacred "Folklife Expressions" - Will Remedies Become 
Available to Cultural Authors and Communities? by 
Lucy M. Moran, 6 University of Baltimore Inellectual 
Property Law Journal 99 (1998) 
 
Chase-Riboud v. Dreamworks, Inc. - A Party Claiming 
Copyright Infringement May Not Rely On Any 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

Similarity in Expression That Is Traceable to Common 
Sources  by Theo Ogune, 6 University of Baltimore 
Intellectual Property Law Journal 163 (1998) 
 
United We Stand: The Anti-Competitive Implications 
of Media Ownership of Athletic Teams in Great Britain 
by Jonathan E. Bush, 32 Vanderbilt Journal of 
Transnational Law 1445 (1999) 
 
The Innocent Buyer of Art Looted During World War 
II by Michelle I. Turner, 32 Vanderbilt Journal of 
Transnational Law 1511 (1999) 
 
The Dual Nature of Cultural Products: An Analysis of 
the World Trade Organization's Decisions Regarding 
Canadian Periodicals by Trevor Knight, 57 University 
of Toronto Faculty of Law Review 165 (1999) 
 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

"A Derelict in the Stream of the Law": Overruling 
Baseball's Antitrust Exemption by Morgen A. Sullivan, 
48 Duke Law Journal 1265 (1999) 
 
Major League Soccer or Major League Sham? Players 
Bring Suit to Bite the Hand That Feeds Them, 1999/3 
Columbia Business Law Review 585 (1999) 
 
Legal Issues in Golf: A 25 Year Litigation History 
1973-98, 9/3 Journal of Legal Aspects of Sport 125 
(1999) (published by the Society for the Study of the 
Legal Aspects of Sport and Physical Activity, 5840 S 
Ernest St., Terre Haute, IN 47802, (812) 237-2186) 
 
Perceived Liability and Risk Management Trends 
Impacting Recreational Sports into the 21st Century, 
9/3 Journal of Legal Aspects of Sport 151 (1999) (for 
address, see above) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

 
Potential Student-Athlete Liability for NCAA 
Violations: Can They or Should They Be Held Legally 
Accountable, 9/3 Journal of Legal Aspects of Sport 163 
(1999) (for address, see above) 
 
Role Reversal and the Piracy of Chinese-Language 
Films in the United States: Does the Rights Holder 
Have a Realistic Opportunity to Obtain Relief Under 
the Federal Copyright Act? By Hamilton Atsumi Lau, 
38 Columbia Journal of Transnational Law 169 (1999) 
 
The Administrative Use of Law in China: the Baori 
Golf Club Tax Case by Zhaodong Jiang, 12 Columbia 
Journal of Asian Law 191 (1998) 
 
Proposed EC Directive on Copyright and Related 
Rights in the Information Society as It Progresses, 30 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

IIC 767 (1999) (published by WILEY-VCH Verlag 
GmbH, PO Box 10 11 61, D-69451 Weinheim, Federal 
Republic of Germany) 
 
Austria- "Radio Melody I"- Digitization of Works of 
Music Constitutes Reproduction-Vienna Commercial 
Court, January 13, 1998, 30 IIC 840 (1999) (for 
address, see above) 
 
France- "Dernieres Nouvelles d'Alsace"- Newspaper 
Articles on the Internet as Copyright Infringement-
Strasbourg District Court, February 3, 1998, 30 IIC 973 
(1999) (for address, see above) 
 
An Examination of the Feasibility in Australian Law of 
a Perpetual Term of Copyright with Respect to 
Classical Works of Authorship by Colin D Campbell, 
10 Australian Intellectual Property Journal 222 (1999) 



ENTERTAINMENT LAW REPORTER 

 
VOLUME 21, NUMBER 11, APRIL 2000 

(published by The Law Book Co Ltd., 44-50 Waterloo 
Road, N. Ryde NSW 2113, Australia) 
 
An Artist's Entry into Cyberspace: Intellectual Property 
on the Internet by Lucinda Jones, 22/2 European 
Intellectual Property Review 79 (2000) (published by 
Sweet and Maxwell, 100 Avenue Road, London NW3 
3PF United Kingdom) 
[ELR 21:11:26] 
 


