
INTERNATIONAL CASES

Television broadcast of film in Australia also is a
broadcast of sound recordings in film's soundtrack,
so record companies are entitled to receive broad-
cast license fees, High Court of Australia rules

A few years ago, two films were broadcast on
Australian television, The Big Steal and Peter's Friends.
Neither film was unusual, in the legal sense, nor was
anything out of the ordinary about either broadcast. Per-
haps for this very reason, these broadcasts were made
the subject of a test case that eventually found its way to
the High Court of Australia on an issue of commercial
and intellectual significance to record companies in that
country and many others (though not, apparently, the
United States).

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



The soundtracks of both films included pre-
existing sound recordings. The Big Steal soundtrack in-
cluded an Australian recording (entitled "Dancing in the
Storm" by a group known as "Boom Crash Opera"). The
Peter's Friends soundtrack contained a British recording
(not identified by the Australian court).

Both films' producers had properly obtained syn-
chronization licenses from the owners of the copyrights
to the songs and master use licenses from the Australian
and British record companies; so the films themselves
were not infringements. Likewise, the Australian televi-
sion stations had properly obtained public performance
licenses from the owners of the copyrights to the songs,
so the broadcasts did not infringe the songs' copyrights.

The television stations had not, however, obtained
licenses from the record companies, even though in
Australia (unlike the United States), the broadcast of a
sound recording must be licensed. Australian copyright

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



law does provide a compulsory license for sound re-
cording broadcasts. And in fact, the test case began
when the record companies asked the Copyright Tribu-
nal of Australia to determine the license fee television
stations should pay for their broadcasts of films that
contain sound recordings in their soundtracks.

The broadcasters were represented by their trade
association, the Federation of Australian Commercial
Television Stations. And early in the case, the Pho-
nographic Performance Company of Australia took the
lead for the record companies. (The Phonographic Per-
formance Company is a collective administration organi-
zation that does for record companies in Australia what
ASCAP, BMI and SESAC do for music publishers in
the United States.)

The Australian broadcasters were not pirate or
renegade television stations. They had a perfectly good
reason for refusing to pay broadcast license fees to the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



record companies in this case. Their reason was that the
Australian Copyright Act provides that "sounds embod-
ied in a sound-track" of a film "shall be deemed not to
be a sound recording." The stations therefore argued
that their broadcasts of film soundtracks were not broad-
casts of sound recordings, and thus, the Copyright Act's
requirement that license fees be paid for the broadcast of
sound recordings simply did not apply.

The broadcasters' argument persuaded two (out of
three) judges of the Australian Federal Court. But it did
not persuade three (out of five) justices of the High
Court of Australia. A three-to-two majority of the High
Court has ruled that although a film soundtrack is not it-
self a sound recording, sound recordings in a film
soundtrack remain sound recordings. Thus the broadcast
of a film soundtrack that contains sound recordings is a
broadcast of those sound recordings. The result: televi-
sion stations that broadcast films having soundtracks

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



containing sound recordings must pay license fees to the
record companies that own the copyrights to those
sound recordings.

Editor's note: The High Court majority was influ-
enced in part by the record companies' argument that if
their separate copyrights in their sound recordings were
not recognized once those recordings were incorporated
into film soundtracks, then third parties could make un-
authorized uses (even copies) of those soundtracks, and
the record companies would be unable to do anything
about it (other than ask film producers to take action
against infringers). This seems a persuasive argument.
But the issue presented a difficult question of statutory
interpretation. Note that there was an even split of opin-
ion among the eight judges who ruled on the case (three
in the Federal Court and five in the High Court) on how
it ought to come out. The record companies won only
because they persuaded three of the five High Court

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



judges. The British record company whose sound re-
cordings were in the Peter's Friends soundtrack was en-
titled to the same treatment as the Australian record
company whose sound recordings were in The Big Steal
soundtrack, because British recordings are protected in
Australia "under international arrangements." It does not
appear, however, that United States sound recordings
receive such protection in Australia. This is because
sound recording protection in Australia is granted only
to recordings from those countries that provide recipro-
cal protection to Australian recordings. Britain does; but
the United States does not. That is, Australian record
companies do not receive license fees from United
States television stations that broadcast films containing
Australian recordings in their soundtracks. Not even
United States recordings receive license fees from U.S.
television stations, so the United States doesn't treat
Australian recordings any more harshly than American

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



recordings. The United States just doesn't treat Austra-
lian (or American) recordings well enough for American
record companies to get license fees from Australian
television stations.

Phonographic Performance Company of Australia Lim-
ited v. Federation of Australian Commercial Television
Stations, [1998] HCA 39 (available on LEXIS in the
Australian Decisions of the High Court file, and on the
web at www.austlii.edu.au) [ELR 20:8:4]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



RECENT CASES

Judgment against Zsa Zsa Gabor for breaching con-
tract to participate in fantasy vacation event is af-
firmed, though appellate court reduces damages
awarded from $100,000 to $57,500

Leonard Saffir had what must have seemed like a
good idea at the time: for $7500 a week each, he would
offer clients a week of pampering, movie-making in-
struction, rehearsals, and a "starring" role in a short
video with a "nationally known" TV or movie star. It
would be a Hollywood version of the many fantasy
sports camps that apparently have been successful. He
called his business Hollywood Fantasy Corporation.

Saffir planned two such Hollywood Fantasy ses-
sions. The first was staged in Palm Springs; it had nine
participants and lost money. The second was to have

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



been held in San Antonio, for which Saffir hoped to
have 20 participants. The San Antonio session never
took place at all, however, in part because the nationally
known star who was to have appeared canceled two
weeks before the event.

The star in question was Zsa Zsa Gabor. In return
for $10,000 and other consideration, she had agreed - in
writing - to spend three days in San Antonio acting in
scenes with Hollywood Fantasy clients, joining them for
lunch and dinner, allowing Saffir's company to use her
name and photo for publicity purposes, and providing
media interviews.

Gabor's written contract provided that "if a sig-
nificant acting opportunity in a film comes up," she
would "have the right to cancel [her] appearance in San
Antonio by advising [Hollywood Fantasy] in writing . . .
" by a certain date (two weeks before she was due to
appear).

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



On that date, Gabor did cancel. Hollywood Fan-
tasy then canceled the San Antonio event entirely, per-
haps in part because only two tickets had been sold by
then. And it sued Gabor for breach of contract and
fraud.

Hollywood Fantasy did better at trial than it had
in business. A jury returned a $200,000 verdict against
Gabor: $100,000 for breach of contract, and $100,000
for fraud. The trial judge set aside the fraud verdict for
lack of evidence of fraudulent inducement or material
misrepresentation. But the judge entered judgment for
the $100,000 in contract damages, plus attorneys' fees
and interest.

Gabor appealed. In an opinion by Judge Lee Ro-
senthal, the Court of Appeals has affirmed the judgment
as to Gabor's liability, but has granted her some relief as
to damages. It reduced the judgment from $100,000 to
$57,500.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Gabor argued that before she signed the contract
provided by Hollywood Fantasy, she inserted additional
provisions that converted her signature from an "accep-
tance" to a "counter-offer" that she then revoked before
it was accepted. Judge Rosenthal disagreed, however.
He found that the changes she had made were not mate-
rial, because they did not significantly add to Hollywood
Fantasy's financial obligations, nor did they significantly
reduce Gabor's duties. Moreover, even if the changes
amounted to a counter-offer, the judge ruled that Saffir
had agreed to the changes before Gabor canceled the
contract.

Gabor also argued that she had properly exercised
her right to cancel, because a "significant acting oppor-
tunity" had arisen. In fact, on the days she would have
been in San Antonio, Gabor filmed a part in the movie
Naked Gun 2 1/2. But her role was just a 14-second
cameo during the opening credits. And the jury

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



concluded it was not a "significant acting opportunity" -
a conclusion supported by substantial evidence, Judge
Rosenthal concluded.

The $100,000 judgment was for "lost profits."
Gabor's appealed the amount of the award on the
grounds that Hollywood Fantasy's profits were specula-
tive. On this issue, Judge Rosenthal agreed. On the other
hand, the judge noted that the evidence showed that
Hollywood Fantasy had incurred out-of-pocket expenses
for the San Antonio event totaling $57,500; and he held
that such evidence was sufficient to support a judgment
in that amount.

Hollywood Fantasy Corp. v. Gabor, 151 F.3d 203, 1998
U.S.App.LEXIS 18633 (5th Cir. 1998) [ELR 20:8:6]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Unauthorized "Seinfeld" trivia book infringes Castle
Rock's copyright to TV series, federal appeals court
affirms

Beth Golub is a lawyer, and like many others,
was a huge fan of Seinfeld. Golub coupled her love of
the popular television series with some creative urges of
her own, and she wrote a trivia quiz book called The
Seinfeld Aptitude Test.

Golub is talented. Her book was published by
Carol Publishing Group. NBC distributed copies of it
with promotions for the series. And the show's executive
producer characterized it as "a fun little book."

Alas, lawyer though she was, Golub failed to do
just one important thing: she failed to get a license from
Castle Rock Entertainment, Seinfeld's producer and
copyright owner. Carol Publishing didn't either.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Castle Rock didn't take this oversight lightly. In
fact it sued both Golub and Carol Publishing for copy-
right infringement, and it won. A federal District Court
granted Castle Rock's motion for summary judgment
(ELR 19:5:10) and awarded the production company
$403,000 in damages and a permanent injunction.

Golub and Carol Publishing appealed, but Castle
Rock has prevailed again. In an opinion by Judge John
Walker, the Court of Appeals has affirmed the judgment
against them. Judge Walker ruled that The Seinfeld Ap-
titude Test was substantially similar to the television se-
ries, both quantitatively and qualitatively; and he held
that the trivia book was not a fair use.

Golub and Carol Publishing argued that book
copied only a few fragments from each of 84 separate
episodes. But Judge Walker treated the entire series as a
single copyrighted "work" and ruled that the book's 643
fragments were more than de minimis. He

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



acknowledged that the result might have been different
if the book had copied the same number of fragments
from 84 episodes of separate and unrelated series, like
all of those aired during a particular television season.
But since the book focused on a single series, it "plainly
crossed the quantitative copying threshold. . . ."

Golub and Carol Publishing also argued that the
book copied unprotected "facts" from the series. But
Judge Walker rejected this argument too. "Unlike the
facts in a phone book, which `do not owe their origin to
an act of authorship,'" he explained, "each `fact' tested
by The [Seinfeld Aptitude Test] is in reality fictitious
expression created by Seinfeld's authors." Again, the re-
sult would have been different if the book had asked
about "true facts" like the names of the actors in the se-
ries, the number of days it takes to shoot an episode, or
where the series' set was located. But that is not what
the book did.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Judge Walker did the four-part "fair use" test re-
quired by the Copyright Act, and concluded that none of
the factors favored fair use.

Castle Rock Entertainment, Inc. v. Carol Publishing
Group, Inc., 150 F.3d 132, 1998 U.S.App.LEXIS 16242
(2d Cir. 1998) [ELR 20:8:6]
 

Further publication of unauthorized "Star Trek"
guide is enjoined; court finds it likely that book in-
fringes Paramount's copyrights to TV series and
movies

Paramount Pictures' "Star Trek" is one of the most
successful projects in Hollywood history. Born as a tele-
vision series in 1966, it has since been the subject of
three additional TV series, eight motion pictures, and

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



products every kind, from toys and clothing to books.
Understandably, Paramount has been aggressive in pro-
tecting its intellectual property rights in "Star Trek." In-
deed, the studio estimates that it filed more than a
hundred infringement actions in fewer than five years,
and that it spends a million dollars each year to enforce
those rights.

Carol Publishing Group is a successful book pub-
lisher. Among many other types of books, Carol has
published trivia and guide books based on TV series and
movies. On occasion at least, Carol has done so without
copyright or trademark licenses from the companies that
own rights in the series and movies that have been the
subject of Carol's books.

This is not a cautious practice. As a result of
Carol's publication of The Seinfeld Aptitude Test with-
out a license from Castle Rock, Carol was stung with a
permanent injunction and a judgment for $403,000 in

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



damages - a ruling that was recently been upheld by a
federal Court of Appeals (reported immediately above
(ELR 20:8:6).

Just weeks before that judgment was affirmed,
Carol also suffered a preliminary injunction barring its
further publication of The Joy of Trek, a 217-page book
by Sam Ramer, the bulk and heart of which consists of
synopses of the major Star Trek plots and story lines,
descriptions of the major Star Trek characters and ali-
ens, and descriptions of Star Trek technologies.

The injunction was issued by federal District
Judge Samuel Conti who found that The Joy of Trek is
substantially similar to Star Trek. The infringement, he
explained, "is most aptly characterized as fragmented
literal similarity."

The judge rejected Carol's contention that the
book was not infringing, because it is "simply the
author's `descriptions' of that which he saw while

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



watching Star Trek." And the judge also rejected Carol's
argument that the book was not "substantially" similar to
Star Trek, because Star Trek consists of more than
14,000 pages of script while the part of the book that al-
legedly copied Star Trek was just 160 pages.

Carol also argued that the book made a non-
infringing "fair use" of Star Trek, but Judge Conti con-
cluded otherwise. He did the four-part fair use test re-
quired by the Copyright Act, and found that all four
factors favored Paramount rather than Carol. 

Finally, Judge Conti rejected Carol's "limited
abandonment" and estoppel defenses. Showing himself
to be familiar with Star Trek, the judge said that Carol
had invited "the Court to boldly go where no court has
gone before," apparently because Carol had based these
defenses on the assertion that Paramount has not sued
all other potentially infringing books. Judge Conti, how-
ever, refused to go there. He explained that if he

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



allowed such a defense, he would have to examine all of
the other allegedly infringing works on which Carol's re-
liance was based in order to determine whether they
were in fact infringing; and that would create "a number
of smaller infringement hearings within a single copy-
right action."

Paramount Pictures Corp. v. Carol Publishing Group, 11
F.Supp.2d 329, 1998 U.S.Dist.LEXIS 8919 (S.D.N.Y.
1998) [ELR 20:8:7]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Warner Bros. wins dismissal of copyright and trade-
mark claims made by photographer who photo-
graphed "Bird Girl" sculpture for cover of book
"Midnight in the Garden of Good and Evil"

Midnight in the Garden of Good and Evil, by
author John Berendt, was a hugely successful bestseller.
Those who have read it, as well as many who haven't,
immediately recognize the photograph that adorns the
book's cover. It portrays the "Bird Girl," a sculpture by
the late Sylvia Shaw Judson that once stood on a burial
plot in the Bonaventure Cemetery in Savannah, Georgia.
"Bird Girl" was photographed by Jack Leigh, on com-
mission from Random House, the book's publisher.

Midnight in the Garden of Good and Evil was
made into a movie by Warner Bros., and it too used im-
ages of the "Bird Girl" sculpture. Warner Bros., how-
ever, did not reproduce Leigh's photograph. Instead,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



after obtaining permission from Sylvia Shaw Judson's
heir, the studio created its own replica of the "Bird
Girl"; and it photographed and filmed that replica for
use in the film itself, in promotional photos, on the cover
of the soundtrack album, and as Internet icons.

Leigh was no doubt disappointed that Warner
Bros. chose not to use his photograph. Before the movie
was released, he had written to the studio to ask whether
it intended to use his photo, and was told that it didn't.
After the movie was released, Leigh became angry - an-
gry enough to sue Warner Bros., for copyright and
trademark infringement.

Since Warner Bros.' uses and Leigh's cover photo
both depicted the same sculpture, there are of course
significant similarities between them. But federal Dis-
trict Judge John Nangle has held that these similarities
are not enough to impose liability on Warner Bros., un-
der either theory.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



The judge noted that Leigh "is not entitled to
copyright protection" for "his choice of subject matter,
i.e., the Bird Girl in the Bonaventure Cemetery," be-
cause he "did not select the pose or expression of the
statue nor did he alter its physical appearance in any
way. . . . " Nor could he claim copyright in the "eerie" or
"spiritual" mood of the photo, because statues in ceme-
teries are often photographed in that manner. Since
"these moods can be said to `flow naturally' from the
subject matter of the Bird Girl," Leigh's "expression of
that mood is subject to the scenes a faire doctrine and is
not protected by copyright."

Leigh is entitled to copyright protection for "his
selection of lighting, shading, timing, angle, and film,"
Judge Nangle ruled. But he also ruled that all but one of
Warner Bros.' images of the Bird Girl were not substan-
tially similar to Leigh's, insofar as these elements are
concerned. Warner Bros.' "Bird Girl" Internet icon

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



presented a closer case, and the judge denied both par-
ties' summary judgment motions as to it.

Leigh also asserted that he has trademark rights in
the visual style of his "Bird Girl" photograph, and that
Warner Bros. infringed those. In support of that argu-
ment, Leigh relied on such cases as Hartford House v.
Hallmark Cards (ELR 8:11:12, 10:7:14) and Romm Art
Creations v. Simcha International (ELR 14:4:9). Judge
Nangle acknowledged that "There has been a debate
over the use of trademark law to protect the rights of
artists in their visual style."

However, the judge found "persuasive the argu-
ments of those who favor limits on the use of trademark
law" to protect artists' styles. Cases like Romm Art, the
judge said, would give Leigh "the very protection denied
him under copyright law," and "would dictate that any
use of the Bird Girl in connection with the book or
movie would be a violation of [Leigh's] trademark rights

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



in the photograph. . . . Such a monopoly over ideas or
themes was not contemplated by copyright law . . . , and
this Court will not use trademark law to circumvent that
prohibition."

For this reason, and because he found no likeli-
hood of confusion, Judge Nangle granted Warner Bros.
summary judgment and dismissed Leigh's trademark
claim.

Leigh v. Warner Bros., 10 F.Supp.2d 1371, 1998
U.S.Dist.LEXIS 9755 (S.D.Ga. 1998) [ELR 20:8:8]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Dismissal of copyright and unfair competition suit
by cartoon artist who claims to have created "Beavis
and Butthead" is affirmed

James Kodadek claims to be a great cartoon art-
ist, though he acknowledges he isn't very careful or
business-like. Because he isn't very careful or business-
like, the world will never know whether it actually was
he - rather than Mike Judge - who created "Beavis and
Butthead."

Mike Judge, of course, is the credited creator of
"MTV's Beavis and Butthead" animated television
show. According Kodadek, however, he created "nu-
merous drawings" of Beavis and Butthead back in 1991,
one of which he gave to Mike Judge well before the
show's 1993 debut. Alas, after seeing Beavis and But-
thead on television, Kodadek no longer could find the
remaining copies of the drawings he had made in 1991,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



so he drew new sketches of Beavis and Butthead from
his memory of the drawings he had made in 1991.

In order to register his claim to copyright in
Beavis and Butthead, Kodadek had to deposit copies of
his drawings with the Copyright Office, and he used his
1993 drawings for that purpose. He then sued Judge,
MTV and Viacom for copyright infringement and unfair
competition in federal District Court.

Kodadek's lawsuit never got trial, however, and
now never will. The District Court granted the defen-
dants' motion for summary judgment, and the Court of
Appeals has affirmed.

Judge Melvin Brunetti immediately noted the
striking similarities between this case and one filed
against LucasFilm, Ltd., by an artist named Lee Seiler
who alleged that he had created science fiction creatures
that had been copied in "The Empire Strikes Back." In
that case too the artist had registered his copyright claim

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



using later drawings, or reconstructions, rather than
original drawings. And in that case, the Court of Ap-
peals had affirmed the dismissal of the artist's infringe-
ment suit on the grounds that Seiler's reconstructions
were not the "best evidence" of the content of his alleg-
edly copied originals (ELR 8:8:7, 8:10:18).

Kodadek fared no better than had Seiler. Judge
Brunetti held that "While it may be possible for an artist
to accurately reproduce his or her previous work from
memory, for the purpose of certainty in obtaining copy-
right registration, such reproductions are simply insuffi-
cient." Not all copies are insufficient, the judge was
quick to emphasize. "For example, a photocopy or other
electronic means of reproduction of an original drawing
could suffice." Even an "accurate trace of an original
drawing" could be enough. Indeed, "a meticulous free-
hand redrawing of an original, made while the artist re-
ferred directly to the original, could suffice."

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



But Kodadek did none of these things. "We hold
that the 1993 drawings are merely `reconstructions' and
not appropriate `copies' of the 1991 drawings for pur-
poses of obtaining a valid certificate of copyright regis-
tration," Judge Brunetti said. "Thus, Kodadek did not
properly receive a copyright registration in the 1991
drawings and his infringement action is foreclosed."

Kodadek's unfair competition claim was fore-
closed as well, because it was preempted by the federal
Copyright Act.

Kodadek v. MTV Networks, Inc., 152 F.3d 1209, 1998
U.S.App.LEXIS 21175 (9th Cir. 1998) [ELR 20:8:8]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Hollywood Reporter infringed copyright to "Laurel
& Hardy" promotional still by publishing it on cover
of special section, despite a "Permission granted"
legend on the still itself

The Hollywood Reporter infringed the copyright
to a 1929 Laurel & Hardy comedy short entitled "Lib-
erty" by publishing a colorized version of a single frame
from that movie on the cover of a Special Effects &
Stunts section in 1997. Federal District Judge Richard
Owen has so held, in a suit filed by Richard Feiner &
Co., the current owner of the copyrights to Laurel &
Hardy's "Liberty" and other movies.

The Hollywood Reporter bought its copy of the
"Liberty" frame from Bison Archives. The frame had
been enlarged into a still by MGM for its use in promot-
ing a 90-minute compilation produced by the studio in
1965 called "Laurel & Hardy's Laughing 20's." In fact,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



the still purchased by the Reporter had a legend on it
that read, "Copyright 1965, Metro-Goldwyn-Mayer, Inc.
Permission granted for Newspaper and Magazine
Reproduction."

As The Hollywood Reporter has learned, to its
probable chagrin, the "Permission granted" by MGM in
this 1965 legend did not extend to the trade paper's use
of the still in 1997, for several reasons.

When MGM produced its 90-minute compilation
of Laurel & Hardy shorts in 1965, it did so pursuant to a
renewable license. Turner Entertainment eventually ac-
quired MGM's rights in the shorts, but failed to properly
renew the license (ELR 19:2:13). Judge Owen con-
cluded that "if Turner's rights had lapsed, MGM's per-
mission granted thereunder also lapsed." So, although
The Hollywood Reporter had no reason to suspect it, the
legend on the promotional still granting permission for

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



"Newspaper and Magazine Reproduction" was no
longer valid by the time the Reporter relied on it.

The Hollywood Reporter also argued that the leg-
end on the still constituted an abandonment by MGM of
its copyright, and thus the still has been in the public do-
main ever since. However, copyright abandonment re-
quires a "clearly manifested . . . intent," Judge Owen
observed. And in this case, there was no evidence
MGM had any such intent.

Finally, the judge also rejected The Hollywood
Reporter's fair use and de minimis defenses. Feiner pro-
vided evidence that it usually obtained licensing fees of
$5000 to $6500 for uses similar to the one made by the
Reporter. And after doing the four-part fair use analysis
required by the Copyright Act, the judge concluded that
none of the factors favored a fair use finding. 

Judge Owen therefore granted Feiner's motion for
summary judgment on its copyright infringement claim,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



and it enjoined The Hollywood Reporter from any future
use of the photograph. (Damages and attorneys fees
were to be determined later.)

Richard Feiner & Co., Inc. v. H.R.I. Indus., 10
F.Supp.2d 310, 1998 U.S.Dist.LEXIS 8084 (S.D.N.Y.
1998) [ELR 20:8:9]

Russian law determines who owns copyrights and
nature of rights owned, while U.S. law determines
whether copyrights were infringed, federal appellate
court rules in infringement suit brought by Russian
newspapers and others against American publisher

In an international copyright lawsuit, the question
of whether infringement occurred is determined by the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



law of the country where the allegedly infringing activity
took place. This is a well-settled principle.

But which country's law determines who owns the
copyright - especially in cases where the laws of the
countries involved would produce different results? This
would happen, for example, if the law of the country
where the infringement took place has a work-made-for-
hire doctrine, while the law of the infringed work's
country of origin does not (or vice versa).

This question has been surprisingly unsettled.
Some courts have applied the law of the country of in-
fringement to determine who owns the copyright; but
other courts have applied the law of the work's country
of origin to determine ownership. (See "Pursuing the
Home Court Advantage in International Copyright Liti-
gation" by Lionel S. Sobel (ELR 17:4:3))

Now it appears that an answer is emerging, be-
cause it has been addressed by Judge Jon O. Newman of

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



the Second Circuit Court of Appeals, in a thoughtful and
persuasive opinion.

The issue arose in a case filed in federal District
Court in New York City against an American company
that publishes the Russian language newspaper Kurier.
Over a period of time, Kurier copied some 500 articles
written by Russian journalists which had first appeared
in Russian newspapers or had first been distributed by a
Russian news agency.

Kurier claimed to have obtained licenses for a
small percentage of the articles, but it acknowledged
that most were copied without permission, and that
sometimes it had simply cut out articles, headlines, pic-
tures, bylines and graphics for photographic reproduc-
tion by its own printer. Judge Newman ruled that United
States copyright law determines whether this "reckless
conduct" and "flagrant copying" constituted infringe-
ment, and he agreed with the lower court that it did.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



The real issue in the case was which countries'
law should be applied in deciding who owns the in-
fringed copyrights, and especially, the nature of those
rights. The reason this issue was important is that Kurier
argued that even if it may have infringed someone's
copyrights, it didn't infringe any rights owned by the
Russian newspapers or the news agency that had filed
the suit against it.

Under United States law, the articles would have
been works-made-for-hire whose copyrights would have
been owned by the newspapers and news agency who
brought the case. Under Russian law, the question was
more difficult. Russian copyright law too has a work-
made-for-hire doctrine, but on its face, it does not apply
to articles written for newspapers. On the other hand,
Russian copyright law does give authors of collective
and composite works, including newspapers, a copyright
too. At trial, expert witnesses had disagreed about

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



whether the collective-and-composite-work copyright
gives Russian newspapers the right to sue for unauthor-
ized reproductions of individual articles.

The trial court concluded that Russian law deter-
mines who owns the copyrights. (Even the parties
seemed to agree about that.) The trial court also decided
that Russia's collective-and-composite-work copyright
gives newspapers the right to sue for infringement of in-
dividual articles. So, following up on a preliminarily in-
junction it had entered against Kurier (ELR 17:8:13), the
trial court ruled in favor of the newspapers and news
agency, issued a permanent injunction against Kurier,
and awarded the newspapers and news agency a half-
million dollar judgment.

On appeal, Judge Newman agreed that Russian
law determines ownership and the "essential nature" of
the infringed copyrights. Judge Newman did not agree,
however, that Russian copyright law gives the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



newspapers the right to sue for Kurier's infringement of
the copyrights to individual articles. Following a de-
tailed analysis of the language and legislative history of
the pertinent sections of the Russian copyright statute,
he concluded that Russian law "vests exclusive owner-
ship interests in newspaper articles in the journalists
who wrote the article, not in the newspaper employers
who compile their writings." He also concluded that "to
the extent that Russian law accords newspaper publish-
ers an interest distinct from the copyright of the newspa-
per reporters, the publishers' interest, like the usual
ownership interest in a compilation, extends to the pub-
lishers' original selection and arrangement of the articles,
and does not entitle the publishers to damages for copy-
ing the texts of articles contained in a newspaper
compilation."

As a result, the appellate court reversed the judg-
ment "to the extent it granted the newspapers relief for

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



copying the texts of the articles." Kurier's victory was
not complete, however, for three reasons. First, Judge
Newman acknowledged that the newspapers may be en-
titled to injunctive relief and even damages "if they can
show that Kurier infringed the publishers' ownership in-
terests in the newspaper compilations." Second, because
the news agency plaintiff is not a newspaper, it is the
owner of the copyrights to the articles Kurier copied
from it, under Russia's work-made-for-hire doctrine.
Third, one of the plaintiffs in the suit was a union of
Russian journalists; and Judge Newman ruled that the
journalists' union may be entitled to act on behalf of the
journalists who wrote the copied articles in connection
with their own infringement claims against Kurier. The
case was therefore remanded for consideration of these
issues.

Editor's note: In addition to "infringement" and
"ownership," there is a third area that raises a conflicts-

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



of-law issue. When copyright in a work is transferred -
say by written agreement between the initial copyright
owner and an assignee - which country's law determines
the validity and effect of that transfer, if the transaction
takes place in one country and its consequences are dis-
puted in another? There are conflicting rulings on this
issue too. But Judge Newman emphasized, in a footnote,
that his decision does not consider "choice of law issues
concerning assignment of rights." Also, Judge New-
man's decision deals with copyrights in newspaper arti-
cles. The principles it articulates undoubtedly apply in
all cases involving literary works, and almost certainly
in cases involving other types of works too - with the
exception of movies. Surprisingly, where a movie is
concerned, the law of the country where the infringe-
ment occurs may determine who owns its copyright.
This is because - as Judge Newman himself pointed out
in a footnote - Berne Convention Article 14bis(2)(a)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



provides that "[o]wnership of copyright in a cinema-
tographic work shall be a matter for legislation in the
country where protection is claimed." Thus, although
American movies are virtually always produced as
works-made-for-hire whose copyrights are owned by
production companies, when protection for those movies
is sought in other countries, ownership of their copy-
rights may be determined by the law of those countries.
French courts did not explicitly rely on Berne Conven-
tion Article 14bis(2)(a) when they decided the "Asphalt
Jungle" colorization case; but it would have supported
their ruling that French law, rather than U.S. law, deter-
mined who the "author" of that film was, and that under
French law, its authors were director John Huston and
screenwriter Ben Maddow, even though the film was
produced in the United States as a work-made-for-hire
(ELR 16:10:3).

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Itar-Tass Russian News Agency v. Russian Kurier, 153
F.3d 82, 1998 U.S.App.LEXIS 21016 (2d Cir. 1998)
[ELR 20:8:10]

Some claims against movie producers who built rep-
lica of plaintiffs' home for use in "The Evening
Star" are dismissed by federal court because they
were preempted by copyright, but other claims are
remanded to state court because those were not
preempted

John and Leslie Tavormina are the proud owners
of a home in Houston that is a celebrity of sorts in its
own right. It was the setting for the movie "Terms of
Endearment." Naturally, when that movie's sequel -
"The Evening Star" - went into pre-production, its

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



producers wanted to use the Tavorminas' home again "in
order to maintain continuity between the two films."

The Tavorminas were willing, especially because
they were told they would be compensated for the use of
their home, for their time, and for the inconvenience of
allowing production company employees into their home
to take measurements and photographs. The Tavorminas
and the Location Manager agreed to this orally, and the
Tavorminas were told that a written and signed contract
would follow.

As things turned out, a written contract never did
follow, because at least some of the Tavorminas' neigh-
bors objected to filming in the neighborhood. As a re-
sult, the movie's producers used the measurements and
photos they had taken while inside the Tavorminas'
home in order to build replicas of its interior and exte-
rior at another location. And those replicas were used
during actual production.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



The Tavorminas were never paid; so they sued
the producers for fraud, breach of contract, quantum
meruit and unjust enrichment, in Texas state court. The
producers removed the suit to federal court, and then
moved to dismiss it entirely, on the grounds that the Ta-
vorminas' claims were preempted by the Copyright Act.

Judge Nancy Atlas has agreed with the producers,
but only in part. Judge Atlas agreed that the Tavorminas'
claim for unjust enrichment is preempted, because it
sought compensation for the reproduction and display of
their home, without permission or compensation. The
judge also agreed that part of the breach of contract
claim was preempted - the part that sought compensa-
tion for the display of their home without payment of the
promised compensation.

On the other hand, Judge Atlas ruled that the Ta-
vorminas' breach of contract claim was not preempted to
the extent it sought promised compensation for their

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



time and inconvenience. She also ruled that the Ta-
vorminas' quantum meruit claim was not preempted, be-
cause it too sought compensation for their time and
inconvenience. Since time and inconvenience are not
protected by copyright, these claims asserted rights that
are "entirely distinct from the rights that would be pro-
tected by federal copyright law," the judge explained.

Breach of contract and quantum meruit are purely
state law claims, so Judge Atlas granted the Tavorminas'
motion to remand the case to state court, where they
originally had filed it.

Tavormina v. Evening Star Productions, Inc., 10
F.Supp.2d 729, 1998 U.S.Dist.LEXIS 9870 (S.D.Tex.
1998) [ELR 20:8:11]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Terri Wells' use of "Playmate of the Year" in her
web page was "fair use"; Playboy's request for pre-
liminary injunction is denied

Terri Welles was Playboy's "Playmate of the
Year" in 1981, and she has described herself as such
ever since, with Playboy's knowledge and - for a long
time - with its consent. In 1997, however, Welles began
operating a web site, and that is when Playboy's consent
came to an end.

The home page for Welles' site,
www.terriwelles.com, is headed "Terri Wells - Playmate
of the Year 1981," and subsequent pages use "PMOY
'81" as a watermark. Moreover, the site uses "Playboy"
and "Playmate" as meta tags, so that search engines in-
dex Welles' site under those terms too.

Welles has not palmed her web site off as affili-
ated with Playboy. In fact, most of the site's pages

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



contain a disclaimer that explicitly states it is not en-
dorsed or sponsored by, or affiliated with, Playboy En-
terprises, and indicating that "Playboy" and "Playmate
of the Month" are Playboy Enterprises' registered
trademarks.

They are indeed that. Because Playboy Enter-
prises operates web sites of its own using those marks,
it sued Welles for trademark infringement and dilution,
and sought a preliminary injunction.

Playboy has suffered a rare loss in Internet-
related litigation. Federal District Judge Judith Keep has
denied its motion for an injunction, and the Court of Ap-
peals has affirmed her decision.

  Judge Keep noted that "This case . . . is not a
standard trademark case . . . ," because the trademarks
that Welles uses, "and the manner in which she uses
them, describe her and identify her." Welles therefore
was able to assert a "fair use" defense to Playboy's

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



trademark infringement claim, because the Trademark
Act permits a party to use another's trademark if it "is
descriptive of and used fairly and in good faith only to
describe the goods of services of such party. . . ."

In this case, Judge Keep found that Welles "has
not attempted to trick consumers into believing that they
are viewing a Playboy-endorsed website. . . . She does
not use Playboy or Playmate in her domain name, she
does not use the classic Playboy bunny logo, she in-
serted disclaimers which clearly state that website is not
endorsed by [Playboy Enterprises], and the font of the
Playmate of the Year 1981 title is not recognizable as a
Playboy magazine font."

Instead, "[i]t is clear," the judge said, that Welles
"is selling Terri Welles and only Terri Welles on the
website." Thus Welles' use of that phrase and "PMOY
'81" is a fair use, the judge concluded. Judge Keep also
ruled that Welles' use of the "Playboy" and "Playmate"

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



meta tags was not infringing, because they were used "in
good faith to index the content of her website."

Moreover, the judge found that even if Welles
were not entitled to the fair use defense, it did not ap-
pear there was "a likelihood of confusion for
websurfers."

Finally, Judge Keep rejected Playboy's trademark
dilution claim too. Though the judge acknowledged that
Playboy's marks are "arguably famous," the "fair use of
a famous mark" is not actionable.

Playboy appealed, but did no better before the
Court of Appeals. In an unpublished, four-paragraph or-
der, the appellate court affirmed Judge Keep's ruling,
saying she had not relied on an erroneous legal premise
or abused her discretion in deciding that preliminary in-
junctive relief should not be granted.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Playboy Enterprises, Inc. v. Welles, 7 F.Supp.2d 1098,
1998 U.S.Dist.LEXIS 9180 (S.D.Cal. 1998), aff'd, 1998
U.S.App.LEXIS 27739 (9th Cir. 1998) [ELR 20:8:12]

Photographer is awarded $1000 in statutory copy-
right infringement damages for unauthorized posting
of photos on web site of non-profit organization

Photographer Christopher Scanlon has been
awarded $1,000 in statutory damages in a copyright in-
fringement action he filed against a New York non-
profit organization known as Gay Male S/M Activists.
Scanlon served on the organization's Board of Directors
for ten years. But when the organization posted his pho-
tographs on its web site without his consent, and with-
out giving him credit, he sued the organization as well as
three members of its board.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Federal District Judge Constance Baker Motley
has ruled in Scanlon's favor by finding that his copy-
rights were infringed. But the judge also has ruled that
the infringements were not willful, and thus she has de-
nied Scanlon's request for statutory damages of
$100,000 for each photograph. Instead, she has awarded
him $500 for each of two posted photographs, and has
said that he is entitled to receive "moderate" attorneys
fees as well.

The infringements were not willful, Judge Motley
explained, because when the organization received
Scanlon's infringement complaint, it removed all but two
of his photographs from its web site. The two that were
not removed, and that became the basis for the $1,000
award, were two that Scanlon himself had not at first
identified as his.

The award is against the organization alone, not
against its three board members as individuals. Scanlon's

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



claims against the board members were dismissed, be-
cause New York's Not-for-Profit Corporation Law pro-
vides that directors are liable only if their acts
"constituted gross negligence" or were "intended to
cause the resulting harm. . . ." In this case, there was no
proof that the directors "were grossly negligent or in-
tended to cause Scanlon harm," the judge said.

Scanlon v. Kessler, 11 F.Supp.2d 444, 1998
U.S.Dist.LEXIS 10201 (S.D.N.Y. 1998) [ELR 20:8:12]

CBS and Fox win preliminary injunction prohibiting
satellite retransmissions of network programs by
PrimeTime 24

PrimeTime 24 is a satellite TV company that sells
a very attractive service. It provides subscribers - either

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



directly or through distributors like DirectTV - with
ABC, CBS, NBC and Fox network television programs.
It does so by retransmitting the signals of television sta-
tions affiliated with those networks.

Subscribers like PrimeTime's service for three
reasons. First, PrimeTime's picture is really sharp (liter-
ally); for many subscribers, the picture delivered by
PrimeTime is much sharper than the picture they could
get from over-the-air reception. Second, PrimeTime re-
transmits the signals of network-affiliated television sta-
tions located on both the east and west coasts, so that
subscribers are able (if they wish) to watch network pro-
grams before or after they are aired locally. Third, since
PrimeTime retransmits the signals of east and west-coast
network affiliates, subscribers are able to watch some
programs - like NFL games - that may not be aired lo-
cally at all!

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



The networks don't like this, and not just because
the NFL doesn't like it. The networks don't like it be-
cause most PrimeTime subscribers are not watching
their local network affiliates. They are watching network
affiliates from another city; and therefore they are not
watching the local advertising and program promos that
are broadcast adjacent to the network programs aired by
their local affiliates.

Networks programs are of course copyrighted.
PrimeTime nevertheless claims that it has the right to re-
transmit network programming -  even without
copyright-owner consent - by virtue of the Satellite
Home Viewers Act. That Act amended the Copyright
Act by adding (in section 119) a statutory license that
does indeed authorize satellite TV companies to retrans-
mit network television programs to "unserved
households."

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



The Act defines "unserved households" as those
which "cannot receive, through the use of a conventional
outdoor rooftop receiving antenna, an over-the-air signal
of grade B intensity (as defined by the Federal Commu-
nications Commission) of a primary network station af-
filiated with that network. . . ."

CBS and Fox acknowledge PrimeTime's right to
retransmit network programs to "unserved households,"
but they contend that PrimeTime is retransmitting pro-
grams - like "60 Minutes" and "The Simpsons," whose
copyrights they own - to households that are not "un-
served" in the way that term is defined in the Copyright
Act. They made this contention in a copyright infringe-
ment suit against PrimeTime.

The lawsuit focuses on a narrow issue. Prime-
Time specifically asks potential subscribers whether
they receive "an acceptable picture over the air"; and it
provides service only to those who answer "no." This,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



PrimeTime argued, is what Congress had in mind when
it created a statutory license for satellite retransmissions
to households that "cannot receive . . . an over-the-air
signal of grade B intensity. . . . "

Not so, CBS and Fox responded. An "over-the-air
signal of grade B intensity (as defined by the Federal
Communications Commission)" is a signal of a specific
strength, as objectively measured by technical equip-
ment. According to the networks, Congress did not in-
tend "grade B intensity" to be measured by television
viewers' subjective evaluations of the quality of their
pictures - because their opinions will depend on whether
they actually have roof-top antenna (rather than just in-
door rabbit-ears), and especially because their opinions
are likely to be influenced by whether they want to be
able to watch otherwise unavailable network programs,
like NFL games.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Federal District Judge Lenore Nesbitt has agreed
with CBS and Fox. In a thorough opinion (that deals
with subsidiary issues as well), Judge Nesbitt has ruled
that the Satellite Home Viewers Act does not give
PrimeTime a statutory license to provide service to
households that simply say they do not receive an ac-
ceptable picture over the air. Instead, the judge held, the
statutory license authorizes PrimeTime to provide serv-
ice only to those households that do not receive "grade
B intensity" signals, as measured by technical equipment
or as indicated on special maps prepared using methods
developed by U.S. government scientists.

Though PrimeTime argued that the maps were
wrong and that household-by-houehold signal testing
would be prohibitively burdensome, Judge Nesbitt re-
jected its argument that Congress intended a more sub-
jective evaluation of signal quality by potential
subscribers themselves. Indeed, the legislative history of

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



the Satellite Home Viewers Act showed that PrimeTime
and other satellite TV companies had proposed a bill
that would have permitted viewers to receive satellite
retransmissions of network programs simply by submit-
ting affidavits indicating that they did not receive ade-
quate over-the-air service. Congress refused to enact
that bill however, and instead enacted the bill that con-
tained the technical definition of "unserved households."

As a result, Judge Nesbitt has issued a prelimi-
nary injunction that bars PrimeTime and its distributors
from retransmitting CBS or Fox network programs to
any customer within an area shown on special maps as
receiving grade-B-intensity signals (or stronger), unless
the networks and their local affiliates consent, or unless
they provide the local affiliate with a signal strength test
showing that the specific subscriber does not receive a
signal of grade B intensity.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



CBS, Inc. v. PrimeTime 24 Joint Venture, 9 F.Supp.2d
1333, 1998 U.S.Dist.LEXIS 8533 (S.D.Fla. 1998) [ELR
20:8:13]

Arena Football League is entitled to trial in legal
malpractice action against law firm that had been
League's general counsel when it applied for work-
ers compensation insurance and during subsequent
litigation with insurance carrier

Workers compensation insurance is not what
comes to mind when thinking about sports law or even
about the expenses of operating a professional sports
team. Nevertheless, from 1987 to 1993, workers com-
pensation insurance premiums were one of the largest
operating expenses of all the teams in the Arena Foot-
ball League. And that was before the premiums for two

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



of its teams - the Tampa Bay Storm and the Albany
Firebirds - were going to be raised from $60,000 and
$90,000 a year respectively to more than $400,000 a
year each. So burdensome were these premium hikes
that the Storm and Firebirds told the League they would
sit out the 1993 season entirely, unless they could get
cheaper insurance.

The League came up with a solution, though it
turned out to be temporary at best. It obtained insurance
coverage in Delaware, as a "single-entity employer,"
from Travelers Insurance, a carrier selected by Dela-
ware at random from its assigned risk pool. The
League's insurance application was "misrepresentation-
ridden," and in due course, Travelers detected these
misrepresentations and sued the League to recover
money it had paid out while the policy was in force. The
League settled the suit by paying Travelers $224,579.
Then the League sued the lawyer and law firm that had

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



been its general counsel at the time it applied for insur-
ance and when the Travelers lawsuit was settled.

The lawyer in question is E. Guy Roemer and his
firm, Roemer & Featherstonhaugh, P.C., of Albany,
New York. According to the League, Roemer commit-
ted malpractice when it advised the League to fill out the
Delaware insurance application in the way that it did,
and in connection with the defense of the Travelers suit.

Roemer on the other hand contends that it was the
League's Board of Directors, not he, who decided to ap-
ply for insurance in Delaware, and that he did not fill out
the insurance application. Moreover, Roemer argues, he
was not the attorney of record who defended the Travel-
ers litigation, but was merely a "resource" to the lawyers
who were hired by the League to handle the case.

Roemer and his firm made a motion for summary
judgment, but it has been denied. Federal Magistrate
Judge Rebecca Pallmeyer has ruled that the League's

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



response to Roemer's motion established that there are
disputed issues of fact. Judge Pallmeyer also rejected
certain legal contentions Roemer and his firm had made,
in a way that indicates how much responsibility and po-
tential liability outside general counsel have in connec-
tion with their clients' activities.

If the League proves that Roemer advised it to
apply for insurance in Delaware, he and his firm will not
avoid liability just because the ultimate decision to do so
was made by the League's Board or because the applica-
tion was actually filled out by a League officer. Judge
Pallmeyer ruled that "the law is clear that a plaintiff may
assert a cause of action for legal malpractice when an at-
torney's pre-litigation advice causes the plaintiff to be
sued." Since by law, all clients have ultimate "decision-
making authority on strategic decisions," the fact that
the League's Board may have done so is no defense. "A
client is entitled to rely on the advice of her attorney,"

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



the judge explained, "and Defendants provide no basis
for the suggestion that Roemer's client should have
known better than to accept Roemer's counsel."

Likewise, it was no defense that other attorneys
represented the League in the Travelers lawsuit. Here,
the League accused Roemer of "double-billing," because
he asked litigation counsel to send him all pleadings, le-
gal memoranda, and discovery requests, for his ap-
proval. Moreover, Roemer allegedly told the League the
case was "winnable," until, almost a full year later, he
read Travelers' motion for summary judgment and then
advised the League to settle. This "rationally raises the
inference of negligence," Judge Pallmeyer said.

Arena Football League, Inc. v. Roemer, 9 F.Supp.2d
889, 1998 U.S.Dist.LEXIS 2484 (N.D.Ill. 1998) [ELR
20:8:14]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Non-competition clause in radio disk jockey's con-
tract was properly enforced by preliminary injunc-
tion, Illinois appellate court affirms

Gary Oloffson was enormously valuable to the
Peoria radio station that employed him for more than ten
years as its morning disk jockey. He was so valuable, in
fact, that when his contract expired and he became an
on-air performer for a new station, the old station sought
and obtained a preliminary injunction barring him from
working for the new station for a year.

The basis for the injunction was a clause in his
old contract that prohibited him from performing on-air
(and in other several other ways) for a year for any
broadcaster (or cable programming service) located
within 100 miles of East Peoria, Illinois. Oloffson ar-
gued on appeal that his old station did not satisfy Illinois
legal requirements for obtaining such an injunction, and

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



he argued that the non-competition clause was unrea-
sonable. But in an opinion by Justice Tom Lytton, the
Appellate Court of Illinois has affirmed the preliminary
injunction.

Under Illinois law, a non-competition clause is
enforceable only if the employer runs a business of a
certain "nature" and only if it has a "near-permanent" re-
lationship with its customers. The business must be a
"professional" or "quasi-professional" service organiza-
tion. And Justice Lytton found that the trial court had
properly concluded that the radio broadcasting business
satisfied this test. The justice also agreed that the sta-
tion's relationships with its advertisers and listeners is
sufficiently permanent.

Illinois, like other states, also requires non-
competition clauses to be reasonable, in order to be en-
forceable. Justice Lytton agreed with the trial court that
the clause in Oloffson's contract was reasonable, in all

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



three relevant ways. It was reasonable in geographic
scope, the justice said, because listeners and advertisers
might follow Oloffson to a competing station within 100
miles. It was reasonable in duration, because the one-
year restriction was related to the time it would take
Oloffson's old station to attract new listeners and adver-
tisers to programs hosted by a replacement disk jockey.
And it was reasonable with respect to the services it
barred Oloffson from performing, because preventing
him from performing the "same job functions" at another
station was not "inherently unreasonable," nor did it pre-
vent him "from making a living" even in the radio
business.

Editor's note: See the report immediately below
(ELR 20:8:15) about a decision that enjoined a televi-
sion station from attempting to enforce a similar clause
in its contract with a newscaster. In Massachusetts, such
clauses are entirely unenforceable in the broadcasting

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



industry, because of a recently enacted statute (ELR
20:5:5).

Midwest Television, Inc. v. Oloffson, 699 N.E.2d 230,
1998 Ill.App.LEXIS 575 (Ill.App. 1998) [ELR 20:8:15]

Enforcement of non-competition clause in television
newscaster's employment agreement is enjoined by
New York state court

Television newscaster Sue Nigra has won her
freedom from WTEN-TV, the Albany, New York, tele-
vision station for which she once worked.

After Nigra fulfilled the terms of her two-year
contract with WTEN-TV, she was offered a job with an-
other station at twice the salary WTEN offered to keep
her. Naturally, she was inclined to go to the other

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



station. But her WTEN contract contained a non-
competition clause which provided that if she did not ac-
cept its renewal offer at the salary it then offered, she
could not work for another station in the Albany-
Schenectady-Troy area for a year.

Nigra sued WTEN in New York state court to bar
its enforcement of the non-competition clause, and her
application for a preliminary injunction has been
granted. Justice Harold Hughes has rejected WTEN's ar-
gument that the clause was designed to protect its "le-
gitimate business interests" rather than as a coercive
device to depress Nigra's wages. Although WTEN de-
nied using the clause for the purpose of depressing
wages, Justice Hughes noted that the station did "not at-
tempt to deny that the clause has that effect."

"Assuming that there is some legitimate business
interest to the anti-competition clause," the justice
added, "WTEN has failed to establish that it is

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



reasonable or necessary for it to require [Nigra] to work
for half the salary that other television stations would
pay her, or leave this area where she was raised and her
immediate and extended family still lives, or leave
broadcasting."

The essence of matter, Justice Hughes concluded,
was that "Whatever legitimate business interest that
WTEN has is outweighed by the unreasonable injury
that its enforcement could inflict on [Nigra]." Thus, Ni-
gra established the irreparable harm that justified a pre-
liminary injunction.

Nigra v. Young Broadcasting of Albany, 676 N.Y.S.2d
848, 1998 N.Y.Misc.LEXIS 337 (Sup. 1998) [ELR
20:8:15]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Oral employment agreement between trainer of race
horse "Runaway Groom" and horse's owners was
valid, but owners satisfied all contractual obliga-
tions, because contract did not give trainer a share of
syndication profits, federal District Court rules

In a breach of contract suit filed by race horse
trainer John Dimario against Drumlanrig Farm and Al-
bert Coppola, the trainer took an early lead by establish-
ing that his 1982 oral employment agreement was valid.
But Drumlanrig and Coppola pulled ahead at the finish
line by proving they had fully satisfied all of their con-
tractual obligations to the trainer.

Dimario was not entitled to the thing he had sued
to get - a share of the profits earned from the syndica-
tion of the horse he had trained - because the oral con-
tract did not give him that. Federal District Judge Jack
Weinstein has so held, in a scholarly opinion that

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



includes not only an analysis of the law, but also a cap-
sule history of horse racing and even a photo of the
horse in question, Runaway Groom.

Dimario orally agreed to train Runaway Groom
for Drumlanrig Farm and Coppola. All agreed about
that, even after Dimario filed his lawsuit. They disa-
greed, however, about whether Dimario's compensation
was to have included a share of the profits from Run-
away Groom's later syndication. Thus, in defending
against Dimario's claim, Drumlanrig and Coppola ar-
gued that they had not entered into a binding and en-
forceable agreement, because compensation is a
material term in an employment agreement.

Judge Weinstein rejected this argument. He found
that "employment agreements in the horse racing indus-
try are rarely reduced to writing," and that "oral employ-
ment agreements are standard in this trade." More
importantly, the judge ruled that "While compensation is

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



a necessary component of any oral employment con-
tract, the intricate system of gap fillers in the equine in-
dustry more than adequately provide necessary guidance
for the construction of the contract's terms."

Dimario was thus helped by the existence of a
well-established custom in the horse racing industry
concerning the compensation of trainers, because it en-
abled the judge to find a valid contract even in the ab-
sence of any specific agreement about what Dimario's
compensation would be. On the other hand, those very
customary terms defeated Dimario's claim.

Expert testimony established that by industry cus-
tom, a race horse trainer is paid the amount necessary to
cover the expenses of maintaining the horse, 10% of the
horse's winnings, and one lifetime breeding right if the
horse is successful. Dimario had received all that from
Drumlanrig Farm and Coppola.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



The additional compensation Dimario sought - a
share of syndication profits - is not customary. The only
additional compensation customarily provided to train-
ers of successful horses is the one lifetime breeding
right. Judge Weinstein noted that "Even the trainer of
perhaps the greatest race horse of all time, Secretariat,
received only one lifetime breeding right as additional
compensation."

Since Dimario had received all the compensation
customarily paid to trainers, the judge granted Drumlan-
rig and Coppola's motion for summary judgment.

Dimario v. Coppola, 10 F.Supp.2d 213, 1998
U.S.Dist.LEXIS 6480 (E.D.N.Y. 1998) [ELR 20:8:16]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Imax entitled to trial in unfair competition suit
against Cinema Technologies, because Imax cus-
tomer may have given Cinema Technologies access
to Imax projector in violation of confidentiality
agreement

Imax has won the right to a trial on its common
law unfair competition claim against Cinema Technolo-
gies, Inc., a competing manufacturer of large format
"rolling loop" motion picture projectors. Imax had to go
to a federal Court of Appeals to win that right, however,
because earlier, a District Court had granted Cinema
Technologies' motion for summary judgment and had
dismissed Imax's unfair competition claim and another
alleging trade secret infringement.

For a long time, all large format movie projectors
were made by Imax, because it had obtained patents on
the necessary technology. In due course, however, those

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



patents began to expire, and Imax began inserting confi-
dentiality clauses in its sales and lease agreements with
its customers, including its lease with the Great America
theme park in Santa Clara, California.

Nonetheless, Neil Johnson and others arranged to
inspect several Imax projectors, including the one lo-
cated in Great America. Johnson eventually founded
Cinema Technologies, relying - Imax contends - on
things he had learned when he (and his then colleagues)
spent two weeks at Great America, "disassembling,
photographing, measuring, tracing, and making sketches
of various aspects of the Imax projector" the park had
leased.

After contentious discovery proceedings, the Dis-
trict Court granted Cinema Technologies' motion for
summary judgment on Imax's trade secrets claim, on the
grounds that Imax had failed to identify in discovery the
exact nature of the allegedly copied secrets, in sufficient

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



detail. In an opinion by Judge Joseph Sneed, the Court
of Appeal affirmed this ruling, for reasons that appear
unique to rulings made in the discovery phase of the
case by a federal Magistrate Judge.

On the other hand - and of greater interest to oth-
ers in the entertainment industry - Judge Sneed reversed
the summary judgment ruling the District Court had
made in favor of Cinema Technologies on Imax's com-
mon law unfair competition claim.

In so ruling, Judge Sneed expressed agreement
with the California appellate court ruling in Ralph An-
drews Productions v. Paramount Pictures (ELR 12:5:11)
which held that "a competitor becomes a party to a
breach of confidential relationship where the competitor
accepts information from one who is under a duty not to
disclose it and the information is received either with ac-
tual knowledge of such facts or under circumstances
giving rise to a duty to inquire further."

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



In this case, Judge Sneed said, Imax had raised a
genuine issue of fact "as to whether Johnson had con-
structive knowledge that Great America's senior man-
ager did not have the right to permit unlimited access to
the Imax projector - much less the photographing, meas-
uring, and taking apart of the Imax projectors." Judge
Sneed added, "At the very least, Imax raised `facts
which a jury could determine would have made a rea-
sonable person suspicious.'" Johnson had declared that
he had not used any of the information he obtained at
Great America in the design of his company's projector.
But Judge Sneed concluded that "Imax submitted sig-
nificant evidence from which a jury could find that he
had." As a result, the judge has remanded Imax's unfair
competition claim for further proceedings

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Imax Corp. v. Cinema Technologies, Inc., 152 F.3d
1161, 1998 U.S.App.LEXIS 20192 (9th Cir. 1998)
[ELR 20:8:16]

Title of "Dear Diva" newspaper column is eligible
for trademark protection

A magazine or newspaper column is capable of
being a good or service, distinct from the publication in
which it appears, and therefore, the column's title is eli-
gible for trademark protection in its own right, if it satis-
fies other Lanham Act requirements such as
distinctiveness and use. A federal District Court has so
held, in an infringement action filed by the writer of an
advice column titled "Dear Diva" against the publisher
of Metro Weekly.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



"Dear Diva" originally appeared in Michael's En-
tertainment Weekly, a publication for the gay commu-
nity in Washington, D.C., and Baltimore. When
Michael's stopped publishing in 1994, its editor started a
new periodical called Metro Arts and Entertainment
Weekly that carried a column that was initially titled
"Ask Diva" and then renamed "Diva Dearest."

Kenneth Ludden, the writer of "Dear Diva," re-
acted to the Metro Arts column by suing the periodical's
publisher. Judge Joyce Hens Green has denied the pub-
lisher's motion for summary judgment, rejecting its argu-
ment that column titles are ineligible for trademark
protection.

Ludden v. Metro Weekly, 8 F.Supp.2d 7, 1998
U.S.Dist.LEXIS 8827 (D.D.C. 1998) [ELR 20:8:17]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Court dismisses some, but not all, claims made
against NCAA and others by learning disabled stu-
dent who was ineligible to participate in intercolle-
giate football during his freshman year

Temple University student Michael Bowers may
yet leave his mark on the world of college football -
though it may not be the one he originally intended.
What he hoped to do, while still a New Jersey high
school student, was play NCAA football; and apparently
he had the skills to do so. During his senior year, he was
recruited by the University of Iowa, American Interna-
tional College, and Temple University.

Unfortunately, Bowers is learning disabled, and
some of the classes he took at Palmyra High School did
not qualify as "core courses" of the type required by
NCAA eligibility rules. Thus Bowers was not eligible to
play football during his freshman year in college.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Bowers enrolled in Temple anyway, and sued the
NCAA for violating the Americans with Disabilities
Act. Early in the case, Bowers went on the offensive by
seeking a preliminary injunction that would have re-
quired the NCAA to declare him a "qualifier" and eligi-
ble to play immediately. He did not score; federal
District Judge Stephen Orlofsky denied Bowers' motion
(ELR 20:1:16). But the case continued.

The NCAA and its co-defendants decided that
their best defense was a good offense, and they moved
for summary judgment, seeking dismissal of Bowers'
claims based on the ADA, the Rehabilitation Act, the
Sherman Act, and New Jersey state discrimination law.
Their strategy has proved just partially successful. In a
40-page opinion, Judge Orlofsky has granted some, but
not all, of their motions; and so, the case continues.

The judge granted the defendants' motions to dis-
miss Bowers' Sherman Act claims, on the grounds that

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



federal antitrust law does not apply to NCAA eligibility
rules (that are unrelated to its business activities).

He also granted the motions of some defendants'
to dismiss Bowers' ADA claims - but not his ADA
claims against the NCAA. Judge Orlofsky held that dis-
puted issues of fact prevented him from dismissing
Bowers' ADA claims against the NCAA and the col-
leges. Disputed issues of fact also prevented the judge
from dismissing Bowers' Rehabilitation Act and New
Jersey discrimination claims against the NCAA and the
colleges.

Judging from the length of the two opinions Judge
Orlofsky has written in this case already, a trial is likely
to produce yet a third written decision; and the losing
side is virtually certain to appeal. Michael Bowers may
never see his name in the NCAA or Temple University
football record books. But win or lose, he will see his

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



name, several times, in case reports about legal issues in
college football.

Bowers v. National Collegiate Athletic Association, 9
F.Supp.2d 460, 1998 U.S.Dist.LEXIS 8552 (D.N.J.
1998) [ELR 20:8:17]

Viacom did not violate California antitrust law by
requiring San Francisco Bay area cable-TV custom-
ers to subscribe to tier of local broadcast channels in
order to get cable-network and premium channel
tiers, California appellate court affirms

Viacom had to make two trips to the California
Court of Appeal to prevail, but prevail it did in an anti-
trust lawsuit brought against it by some of its cable-TV
subscribers in the San Francisco Bay area.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



The plaintiffs complained that Viacom requires
customers to subscribe to a basic tier that provides local
broadcast channels (like KGO, KPIX and KRON) in or-
der to be eligible to subscribe to the tier that provides
cable network channels (like CNN and ESPN) and the
tier that provides premium movie channels (like HBO
and Showtime). Since local broadcast channels are
available over the air for free, the plaintiffs alleged that
they would not have subscribed to Viacom's basic tier at
all, if its cable network and premium movie channel tiers
were available for separate purchase.

Cast in legal language, the plaintiffs alleged that
Viacom's practices violated two provisions of Califor-
nia's state antitrust statute, the Cartwright Act, which
prohibit "tying" arrangements. Illegal tying arrangements
are those in which a seller requires customers to buy a
less desired product in order to be able to buy a more
desired product. The less desired product is called the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



"tied product," and in this case, that was the basic tier of
local broadcast channels. The more desired product is
called the "tying product," and in this case, those were
the cable-network and premium tiers.

Earlier in the case, a California state trial court
sustained Viacom's demurrer to the complaint and dis-
missed the case, on the grounds that the plaintiffs' claims
were preempted by two federal cable television statutes.
That ruling was reversed by the California Court of Ap-
peal (ELR 19:8:18). But the setback for Viacom was
only temporary. Following remand, the trial court again
sustained Viacom's demurrer on different grounds. And
this time, the Court of Appeal has affirmed.

In an opinion by Justice Paul Haerle (the same
justice who reversed Viacom's first victory), the appel-
late court agreed that the facts alleged by the plaintiffs
did not constitute a violation of the Cartwright Act, for
three reasons.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



First, a tying arrangement is illegal only if it fore-
closes competition in the market for the tied product. In
this case, that was the market for local television broad-
casts. But the plaintiffs acknowledged - indeed, affirma-
tively alleged - that those broadcasts are available over
the air for free. Thus there was no competition in the
sale of those broadcasts, which Viacom could have
foreclosed.

Second, one of the Cartwright Act sections on
which the plaintiffs relied applies only to the sale of
goods and commodities, not to the sale of services.
Television programming is a service, not a good or com-
modity. And thus that section did not apply to Viacom's
practices at all.

Finally, the plaintiffs failed to allege they had suf-
fered an "antitrust injury." Not any injury will do; the in-
jury must result from foreclosed competition. Justice
Haerle explained that "the real injury about which

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



appellants complain is that Viacom has inflated its cable
rates by requiring that customers pay a fee for broadcast
television even though broadcast television is available
to other consumers for free. This practice may implicate
rate regulations but it does not constitute an anticom-
petitive tying arrangement."

Morrison v. Viacom, Inc., 66 Cal.App.4th 534, 78
Cal.Rptr.2d 133, 1998 Cal.App.LEXIS 756 (Cal.App.
1998) [ELR 20:8:18]

Retransmission of copyrighted radio broadcasts by
telephone is not a fair use, federal appeals court
rules in suit brought by Infinity Broadcasting

Within the enormous, nationwide audience for ra-
dio broadcasts, there exists a small but significant

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



segment that wants to listen to broadcasts that are aired
only in distant cities. Since radio signals do not carry na-
tionwide, those who wish to do so must listen by tele-
phone. A company known as Media Dial-Up made this
possible, for a fee, as a business.

Advertisers, music licensing organizations and
talent scouts were among Media Dial-Up's customers.
Broadcasts by radio stations owned by Infinity Broad-
casting were among those Media Dial-Up retransmitted
on a regular basis. Infinity did not, however, consent to
Media Dial-Up's activities. In fact, Infinity itself made
telephone retransmissions of its stations' broadcasts
available to some of its valued advertisers, so Infinity
viewed Media Dial-Up as a usurper of Infinity's
customers.

Infinity sued Media Dial-Up for copyright in-
fringement, but lost. A federal District Court granted

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Media Dial-Up's motion for summary judgment, ruling
that its retransmissions were a "fair use." (ELR 19:6:16)

On appeal, however, Infinity has done much bet-
ter. The Court of Appeals has ruled that Media Dial-
Up's retransmissions are not a fair use. Indeed, in an
opinion by Judge Wilfred Feinberg, the appellate court
has held that not one of the four fair use factors tips in
favor of Media Dial-Up.

The most significant of the factors was the fourth
statutory factor: whether Media Dial-Up's retransmis-
sions had an effect on Infinity's potential market. Judge
Feinberg held that it did. Dial-Up "is selling Infinity's
copyrighted material in a market that Infinity, as the
copyright owner, is exclusively entitled to exploit," the
judge explained. Dial-Up "replaces Infinity as the sup-
plier of those broadcasts to meet the demand of [its]
customers. This is precisely the kind of harm the fourth
factor aims to prevent."

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Therefore, Judge Feinberg reversed the judgment
Media Dial-Up had won, and remanded the case to the
District Court for further proceedings.

Infinity Broadcasting Corp. v. Kirkwood, 150 F.3d 104,
1998 U.S.App.LEXIS 14919 (2d Cir. 1998) [ELR
20:8:18]

Bar owner who settled lawsuit filed by Don King
Productions for unlicensed exhibition of boxing
match is not entitled to indemnity from satellite com-
pany that distributed unscrambled pay-per-view
signal

Don King Productions vigorously protects its pay-
per-view TV rights to boxing matches. When bar own-
ers exhibit fights to their customers without being

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



licensed to do so, King sues them. And that's exactly
what he did when Bruce Doherty showed one such fight
(apparently the 1994 Chavez v. Lopez fight) without
authorization.

Doherty settled the case against him by stipulat-
ing to an $8,000 judgment. Doherty is something of a
fighter himself, however. So after settling with King,
Doherty sued the satellite TV company that carried the
fight, seeking indemnification, apparently on the
grounds that the satellite company had distributed an un-
scrambled signal and thus enabled Doherty to show the
fight even though he didn't have a license to do so.

A federal District Court dismissed Doherty's in-
demnification claim (ELR 19:4:23). And that ruling has
been affirmed on appeal. In a decision by Judge Donald
Lay, the appellate court has ruled that indemnification
under a federal statute is available only if Congress has

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



explicitly or implicitly created such a right, or under fed-
eral common law.

In this case, Judge Lay noted that nothing in the
Communications Act or its legislative history shows that
Congress intended a violator to have a right to indemnity
from those who caused or aided the violation. The judge
also concluded that "this is not an appropriate case for
the federal courts to recognize a federal common law
right."

Doherty v. Wireless Broadcasting Systems of Sacra-
mento, 151 F.3d 1129, 1998 U.S.App.LEXIS 14993
(9th Cir. 1998) [ELR 20:8:19]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



DEPARTMENTS

In the Law Reviews:

Will America's Pastime Be a Part of America's Future?:
An Antitrust Analysis That Enables Sports Leagues to
Compete Effectively in the Entertainment Market by
Thomas Kennedy, 46 UCLA Law Review 577 (1998)

From George Carlin to Matt Drudge: The Constitutional
Implications of Bringing the Paparazzi to America by
Lyle Denniston, 47 The American University Law Re-
view 1255 (1998)

The ASCAP Licensing Model and the Internet: A Poten-
tial Solution to High-Tech Copyright Infringement, 39
Boston College Law Review 1061 (1998)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Fair Use and Privatization in Copyright by Stephen M.
McJohn, 35 San Diego Law Review 61 (1998)

The Uncopyrightability of Jokes by Allen D. Madison,
35 San Diego Law Review 111 (1998)

Internet Copyright Infringement and Service Providers:
The Case for a Negotiated Rulemaking Alternative, 35
San Diego Law Review 219 (1998)

Do Federal Uses of Intellectual Property Implicate the
Fifth Amendment? by Thomas F. Cotter, 50 Florida Law
Review 529 (1998)

Communications and the Law, published by Fred B.
Rothman and Company, 10368 W. Centennial Road,
Littleton, CO 80127, has issued Volume 20, Number 3
with the following articles:

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Seven Dirty Words: Did They Help Define Indecency?
by Jeff Demas, 20 Communications and the Law 39
(1998) (for address, see above)

Uniform Correction or Clarification of Defamation Act:
An Alternative to Libel Suits by Gyong Ho Kim and
Anna R. Paddon, 20 Communications and the Law 53
(1998) (for address, see above)

Refocusing Libel Law: Gross Irresponsibility and Naan-
taanbuu v. Abernathy, 20 Communications and the Law
67 (1998) (for address, see above)

Book Review: Andrew J. Siegel, Fighting for the First
Amendment: Stanton of CBS vs. Congress and the
Nixon White House, by Corydon B. Dunham, 20

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Communications and the Law 87 (1998) (for address,
see above)

The Journal of Broadcasting & Electronic Media, pub-
lished by the Broadcast Education Association, 1771 N
Street NW, Washington, D.C. 20036-2891, has issued
Volume 42, Number 4 with the following articles:

The V-Chip in Canada and the United States: Themes
and Variations in Design and Employment by Stephen
D. McDowell and Carleen Maitland, 42 Journal of
Broadcasting & Electronic Media 401 (1998) (for ad-
dress, see above)

Gender Differences in Pre-Adolescent Reactance to
Age-Categorized Television Advisory Labels by James
E. Sneegas and Tamyra A. Plank, 42 Journal of

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Broadcasting & Electronic Media 423 (1998) (for ad-
dress, see above)

The Utility of Home Computers and Media Use: Impli-
cations of Multimedia and Connectivity by Elizabeth M.
Perse and Debra Greenberg Dunn, 42 Journal of Broad-
casting & Electronic Media 435 (1998) (for address, see
above)

Interactivity Reexamined: A Baseline Analysis of Early
Business Web Sites by Louisa Ha and E. Lincoln James,
42 Journal of Broadcasting & Electronic Media 457
(1998) (for address, see above)

Understanding Internet Adoption as Telecommunica-
tions Behavior by David J. Atkin, Leo W. Jeffres, and
Kimberly A. Neuendorf, 42 Journal of Broadcasting &
Electronic Media 475 (1998) (for address, see above)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Anti-Abortion Political Advertising and Access to the
Airwaves: A Public Interest Doctrine Dilemma by Carol
S. Lomicky and Charles B. Salestrom, 42 Journal of
Broadcasting & Electronic Media 491 (1998) (for ad-
dress, see above)

Identifying Patterns of Ethical Sensitivity in TV News
Viewers: An Assessment of Some Critical Viewing
Skills by Rebecca Ann Lind, Tammy Swenson-Lepper,
and David L. Rarick, 42 Journal of Broadcasting &
Electronic Media 507 (1998) (for address, see above)

Counting the House in Public Television: A History of
Ratings Use, 1953-1980 by Alan G. Stavitsky, 42 Jour-
nal of Broadcasting & Electronic Media 520 (1998) (for
address, see above)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



The Recovery of Stolen Art Sold in the United States
from a "Neutral" Country by Thomas Kline, 14 Ameri-
can University International Law Review 243 (1998)

Some Rights Reserved: Music Copyright in the Digital
Era by Andrew S. Muroff, 1997 Detroit College of Law
at Michigan State University Law Review 1241-1280
(1997)

Copyright Term Extension: Boon for American Creators
and the American Economy by Arthur R. Miller, 45
Journal of the Copyright Society of the USA 319 (1998)
(Center for Law and the Arts, Columbia University
School of Law, 435 W. 116th St., New York, NY
10027)

Proposal for a Worldwide Internet Collecting Society:
Mark Twain and Samuel Johnson Licenses by Alan R.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Kabat, 45 Journal of the Copyright Society of the USA
329 (1998) (for address, see above)

Recent Developments in Copyright: Selected Annotated
Cases by David Goldberg and Robert W. Clarida, 45
Journal of the Copyright Society of the USA 354 (1998)
(for address, see above)

The Journal of Legal Aspects of Sport, published by the
Society for the Study of the Legal Aspects of Sport and
Physical Activity, 5840 South Ernest Street, Terre
Haute, IN 47802, 812/237-2186, has issued Volume 8,
Number 3 with the following articles:

Compensation Issues in Coaching of  Women's Amateur
Sports: A Study of the Legal Precedents and an Evalua-
tion of Three Methods of Relief  by Adam Fenton and

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Dr. Maureen Fitzgerald, 8 Journal of Legal Aspects of
Sports 124 (1998) (for address, see above)

Gender Analysis in Sports Litigation Give Her What
She is Worth by Gil B. Fried, 8 Journal of Legal As-
pects of Sport 141 (1998) (for address, see above)

State High School Athletic Association's Limited Par-
ticipation Rules: Transfer by Robert E. Trichka, 8 Jour-
nal of Legal Aspects of Sport 158 (1998) (for address,
see above)

The Journal of the Patent and Trademark Office Society,
P.O. Box 2600, Arlington, Virginia 22202, has pub-
lished Volume 80, Number 11 with the following
articles:

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Protection of Intellectual Property Rights Against Bank-
ruptcy by Paula Morris & Bradley Jensen, 80 Journal of
the Patent and Trademark Office Society 779 (1998)
(for address, see above)

Stare-Un-Decisis: The Sometimes Rough Treatment of
Precedent in Federal Circuit Decision-Making by Mat-
thew F. Weil and William C. Rooklidge, 80 Journal of
the Patent and Trademark Office Society 791 (1998)
(for address, see above)

Be a Good Sport and Refrain from Using my Patented
Putt: Intellectual Property Protection for Sports Related
Movements by Carl A. Kukkomen, III, 80 Journal of the
Patent and Trademark Office Society 808 (1998) (for
address, see above)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



The Legal Battles of G.I. Joe: The Jurisprudence of Dis-
tinctive Fingernails, Action Figures, Ninjas, and Distin-
guished Marines by A. Jack Guggenheim, 80 Journal of
the Patent and Trademark Office Soceity 831 (1998)
(for address, see above)

Revisiting Miller After the Striking of the Communica-
tions Decency Act: A Proposed Set of Internet Specific
Regulations for Pornography on the Information Super-
highway by Jason Kipness, Santa Clara Computer and
High Technology Journal 391 (1998)

Web Site Legal Issues by Carol A. Kunze, Santa Clara
Computer and High Technology Law Journal 477
(1998)

How the Digital Performance Rights in the Sound Re-
cordings Act of 1995 Protect Copyright Owners on the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Internet by Lynne B. Lubash, Santa Clara Computer and
High Technology Law  Journal 497 (1998)

Trademark and Unfair Competition in Cyberspace: Can
These Laws Deter "Baiting" Practices on Web Sites? by
Scott Shipman, 39 Santa Clara Law Review 245 (1998)

Stolen Art: What Estate Planners and Trustees Need to
Know by Leigh-Alexandra Basha, 137 Trusts & Estates
60 (1998) (published by Primedia Intertec, 6151 Powers
Ferry Road, N.W., Atlanta, Georgia 30339-2941,
770/955-2500)

Intellectual Property and International Mergers and Ac-
quisitions by Charles R. McManis, 66 University of
Cincinnati Law Review 1283 (1998)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



The Top Ten Intellectual Property Law Questions That
Should Be Asked About Any Merger or Acquisition by
Marci A. Hamilton, 66 University of Cincinnati Law
Review 1315 (1998)

Digital Networks and Copyright: Licensing and Ac-
counting for Use-The Role of Copyright Collectives  by
C. Paul Spurgeon, 12 Intellectual Property Journal 225
(1998) (published by Carswell, 2075 Kennedy Road,
Scarborough, Ontario, M1T 3V4, Canada)

Squeezing into Traditional Frames: Intellectual Property
Law in the Shadow of the Information Society by Mat-
thew J. O'Connor, 12 Intellectual Property Journal 285
(1998) (for address, see above)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



Trademark Protection in Argentina: A Practitioner's
Primer by Silvia Fabiana Faerman, 4 Southwestern Jour-
nal of Law and Trade in the Americas 183 (1997)

The Digital Millenium Copyright Act: Y2K Compliant
or Bugged? by Steven J. Rizzi, 85 Copyright World 18
(1998) (published by LLP Limited, 69-77 Paul Street,
London EC2A 4LQ, England, Tel: +44 (0) 171 553
1000)

Mexican Copyright Law Regulations by Horacio
Rangel-Ortiz, 85 Copyright World 35 (1998) (for ad-
dress, see above

The European Intellectual Property Review, Sweet &
Maxwell, telephone international +44 1264 342766 or
FAX +44 1264 342761, has published Volume 21, Issue
1 with the following articles:

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999



A European Human Rights Analogy for Adjudicating
Copyright Claims Under TRIPS by Laurence R. Helfer,
21 European Intellectual Property Review 8 (1999) (for
address, see above)

Manipulating the Law Against Misleading Imagery:
Photomontage and Appropriation of Well-known Per-
sonality by Peter Jones, 21 European Intellectual Prop-
erty Review 28 (1999) (for address, see above)
[ELR 20:8:20]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 8, JANUARY 1999


