
WASHINGTON MONITOR

Librarian of Congress adopts new Copyright Office
regulations setting rates and terms for statutory li-
censes under Digital Performance Right in Sound
Recordings Act

Digital "pay-radio" stations now know how much
they have to pay to record companies for statutory li-
censes under the Digital Performance Right in Sound
Recordings Act. The license fee is 6.5% of their gross
revenues from transmissions to residences in the United
States. This is the rate Librarian of Congress James
Billington has adopted, at the recommendation of Regis-
ter of Copyrights Marybeth Peters, in newly announced
Copyright Office regulations that took effect June 1,
1998.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



This new digital performance license fee will be
collected for all record companies by the Recording In-
dustry Association of America. (The fee is in addition to
public performance fees that all radio stations - digital
"pay-radio" stations included - must pay to ASCAP,
BMI and SESAC on behalf of music publishers and
songwriters.) The RIAA will then allocate and distribute
its collections to record companies, after deducting the
reasonable costs it incurs in administering the funds.

At the present time, digital "pay-radio" stations
are the audio channels provided to subscribers by some
cable and satellite TV systems. Most (perhaps all) of
these channels are operated by just three companies:
Digital Cable Radio Associates (a digital audio service
owned by Warner Music, Sony Corporation, EMI, Time
Warner Cable, Continental Cablevision, Comcast Cable,
Cox Cable, and Adelphia Cable), Digital Music Express
(a digital music subscription service owned by TCI

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Music), and Muzak (which provides digital music under
the name DiSHCD, as part of Echostar's satellite-based
DiSH Network).

Before the Digital Performance Right in Sound
Recordings Act became law in 1995, record companies
and recording artists did not have public performance
rights in the United States. This meant they did not re-
ceive royalties from the broadcast or other public per-
formances of their recordings. Only songwriters and
music publishers received royalties from the public per-
formances of their songs.

The Digital Performance Right Act gave record
companies and artists a public performance right, and
thus a right to receive royalties, for the first time - but
only in specific and quite narrow circumstances. Even
then, the Act gives record users the right to obtain
"statutory" licenses, under certain circumstances. Like
other compulsory copyright licenses found in the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Copyright Act, the statutory digital performance license
has one key characteristic: its rate and terms are set by
law, rather than by negotiation. (For details, see "A New
Music Law for the Age of Digital Technology" by Li-
onel S. Sobel (ELR 17:6:3).)

The newly-adopted digital performance regula-
tions are the outcome of a multi-step process that began
when the RIAA and the three digital audio subscription
service companies could not agree on license fee rates
or terms. The RIAA requested a royalty rate of 41.5%
of a digital music service's gross revenues from U.S.
residential subscribers, or in some circumstances, a flat
rate minimum fee. (The RIAA argued that 41.5% was
appropriate, because that is the revenue percentage that
cable movie networks pay for programming they acquire
from outside sources.) The three digital audio subscrip-
tion services requested a royalty rate ranging from a low
of 0.5% to a high of 2.0% of their gross revenues from

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



U.S. residential subscribers, and they unanimously op-
posed a flat rate minimum fee.

A Copyright Royalty Arbitration Panel was ap-
pointed to hear the matter, and the Panel determined that
the digital audio subscription services should pay a roy-
alty fee of 5% of their gross revenues resulting from
U.S. residential subscribers, without a minimum license
fee.

Not surprisingly, the RIAA was not pleased with
the Panel's decision. Thus, as permitted by law, it filed a
petition asking the Librarian of Congress to set aside the
Panel's determination, arguing that the Panel's determi-
nation was arbitrary and contrary to law. The RIAA
urged the Librarian to set a new rate which it argued
should not be less than double the rate the services are
paying to ASCAP, BMI and SESAC for public perform-
ance licenses for the underlying musical works.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



When petitions of this sort are filed, the Register
of Copyrights reviews the Panel's report and makes a
recommendation to the Librarian of Congress about
whether the Report is arbitrary or contrary to the provi-
sions of the Copyright Act, and if so, whether and in
what manner the Librarian should substitute his own de-
termination. That is what was done in this case, and
"After carefully reviewing the Panel's report and the re-
cord in this proceeding," the Register found that the
Panel had been arbitrary in using a particular benchmark
to reach its 5%-of-gross decision. "This conclusion com-
pel[ed] the Register to set aside the Panel's final deter-
mination . . . ."

In making her recommendation, "the Register
considered the rates paid for the performance right in the
musical compositions, because these rates represent an
actual marketplace value for a public performance right
in the digital arena, albeit not the digital performance

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



right in sound recordings." The actual license fee paid
for the performance of the underlying musical works
was subject to a protective order, and so hasn't been
publicly revealed. The RIAA had asked for a rate that
was greater than the rate paid to ASCAP, BMI and
SESAC; but the Register concluded that "the value of
the performance right in the sound recording does not
exceed the value of the performance right in the musical
works."

The Librarian of Congress agreed with the Regis-
ter's recommendations in full, and has adopted new
regulations implementing those recommendations. The
new regulations are entitled "Use of Sound Recordings
in a Digital Performance" and are codified at Part 260 of
Volume 37 of the Code of Federal Regulations.

Determination of Reasonable Rates and Terms for the
Digital Performance of Sound Recordings, Copyright

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Office, Library of Congress, Federal Register,  Volume
63, Number 89, Page 25394-25415 (May 8, 1998) [ELR
20:2:5]

RECENT CASES

Supreme Court rules that public television broad-
caster did not violate First Amendment by excluding
independent congressional candidate from televised
debate, because broadcaster's decision was a reason-
able, viewpoint-neutral exercise of its journalistic
discretion

The legal right of public television broadcasters to
exercise editorial discretion has received an important
stamp of approval from the United States Supreme
Court, in a case in which that discretion was challenged

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



by a congressional candidate who had been excluded
from a televised debate solely because he did not have
"strong public support."

In an opinion for the 6-to-3 majority, Justice An-
thony Kennedy ruled that state-owned public broadcast-
ers do not have a constitutional obligation to allow every
candidate to participate in televised debates. The Court
also held that in this case in particular, the Arkansas
Educational Television Commission, a state agency, did
not violate the First Amendment by excluding Ralph
Forbes, a legally-qualified independent candidate for
Congress, from a one-hour televised debate between the
Republican and Democratic candidates.

There had been a split among federal appellate
courts on this issue. In 1990, the Eleventh Circuit had
ruled that Georgia's public television system had not
violated the First Amendment rights of an excluded can-
didate (ELR 12:12:13). But in Forbes' own case, the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Eighth Circuit later ruled that Arkansas's public televi-
sion system had violated those rights (ELR 19:2:22).

With respect to televised candidate debates in
particular, the Court's decision does not give public
broadcasters completely unfettered discretion. Instead,
the Court ruled that a candidate debate on public televi-
sion is a "nonpublic forum," from which candidates may
be excluded only for reasonable, viewpoint-neutral
reasons.

(If such a debate had been classified a "public fo-
rum," as Forbes had argued, it would have been more
difficult to exclude candidates, because then they could
have been excluded only for "compelling" reasons. If
such a debate had been classified as a "designated" pub-
lic forum, it also would have been more difficult to ex-
clude candidates, because then the exclusion would
have been subject to "strict scrutiny.")

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



In Forbes' case, the Court held that the evidence
had shown that the Arkansas Educational Television
Commission's "decision to exclude Forbes was a reason-
able, viewpoint-neutral exercise of journalistic discre-
tion consistent with the First Amendment."

Justices Stevens, Souter and Ginsburg dissented.
Editor's note: Though this case concerned candi-

date debates in particular, Justice Kennedy's majority
decision had something to say about other types of pro-
gramming too. What he said gives public broadcasters
even more reason to cheer this ruling. Justice Kennedy
wrote that the public forum doctrine, which often obli-
gates government agencies to permit the use of govern-
ment property by outside speakers, "should not be
extended in a mechanical way to the very different con-
text of public television broadcasting." This is so, he ex-
plained, because when it comes to television
broadcasting, "broad rights of access for outside

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



speakers would be antithetical, as a general rule, to the
discretion that stations and their editorial staff must ex-
ercise to fulfill their journalistic purpose and statutory
obligations." Since "[p]ublic and private broadcasters
alike are not only permitted, but indeed required, to ex-
ercise substantial editorial discretion in the selection and
presentation of their programming . . . [c]laims of access
under our public forum precedents could obstruct the le-
gitimate purpose of television broadcasters." Candidate
debates were held to present a "narrow exception" to the
rule that the public forum doctrine does not apply to
public broadcasting. Thus, it appears that this decision
confirms that public broadcasters have unfettered discre-
tion to make decisions about which entertainment, edu-
cational and cultural programs to present.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Arkansas Educational Television Commission v. Forbes,
118 S.Ct. 1633, 1998 U.S.LEXIS 3102 (1998) [ELR
20:2:7]

Court refuses to dismiss concert promoter's breach
of contract suit against Michael Bolton complaining
that Bolton unjustifiably repudiated agreement to
tour Australia

It is a practice in the entertainment industry for
people to begin to make expensive commitments based
on apparent agreements that have not yet been written or
signed. This practice has created problems in the movie
business (recall the Kim Basinger/Main Line Pictures
case (ELR 14:12:19, 15:2:3, 16:6:8, 17:7:22)), in the
book publishing business (the Jennifer O'Neill/

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Kensington Publishing case (ELR 17:10:7), and most re-
cently in the music concert business.

At loggerheads in this new case are Michael Bol-
ton and Australian concert promoter Michael Coppel
Promotions. Their fight is over whether Bolton agreed,
in a legally binding way, to tour Australia; and if so,
whether he unjustifiably failed to fulfill that agreement.

In a breach of contract suit in federal court in
New York, Coppel has alleged both an enforceable
agreement and an unjustifiable breach. Bolton contends
otherwise, and made a motion to dismiss. But Judge
Denny Chin has denied Bolton's motion, so the case will
proceed.

Coppel negotiated his deal with Bolton's agents at
ICM and alleges that they reached a binding oral agree-
ment. Coppel alleges that Bolton agreed to do eight con-
certs, and in return would be paid "the greater of
$1,200,000 or 85% of the net door receipts."

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Bolton asserted that no agreement had been
reached, as was shown by the fact that there were sub-
sequent discussions about several points. But "Under
New York law, an agreement is enforceable if a meeting
of the minds has occurred as to the contract's `material
terms,'" the judge responded. "So long as such an agree-
ment has been achieved, subsequent discussions thereaf-
ter over related or tangential matters does not render the
contract inchoate or invalid."

Bolton also argued that during the negotiations,
Coppel sent a fax that constituted a "counteroffer" that
"extinguished" whatever offer Bolton may have made
before. But Judge Chin said that the fax was a counter-
offer "only if no enforceable oral agreement previously
had been reached. . . ." The fax could be construed as a
counteroffer, the judge acknowledged; but it also could
be seen as dealing with only "secondary issues" that

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



remained after the oral agreement was reached. It will
be up to a jury to make that decision, the judge
concluded.

Finally, Bolton also argued that Coppel's payment
of an advance was a condition precedent to Bolton's ob-
ligation to perform, and Coppel never made the pay-
ment. The advance was dealt with only in a "rider" that
was sent to Coppel a month after the alleged oral agree-
ment was entered into. At this stage of the case, Bolton
has not shown that payment of an advance was ever
agreed to as a condition precedent, Judge Chin said.
Moreover, Coppel alleges that he spent a lot of time and
money relying on Bolton's "repeated representations and
assurances." And the judge said that this was "an unmis-
takable signal" that Coppel believed there was a con-
tract in effect.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Michael Coppel Promotions v. Bolton, 982 F.Supp. 950,
1997 U.S.Dist.LEXIS 17931 (S.D.N.Y. 1997) [ELR
20:2:7]

William Morris Agency must share commission on
spokesman deal between Andy Griffith and Shoney's
Restaurants with agent who introduced Morris to
Shoney's, if agent proves he was "procuring cause"
of Griffith-Shoney's deal

The William Morris Agency may have to share
the commission it earned on a deal it made for client
Andy Griffith to be the spokesman for Shoney's Restau-
rants, a federal District Court in Tennessee has ruled.
The ruling came in a case filed by Ratner Media & As-
sociates, an agent and manager for race car driver Willie
T. Ribbs.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Ratner apparently sold Shoney's on the concept of
having celebrity spokesmen. He then introduced the
William Morris Agency to Shoney's in the hopes that it
would make a deal for both Ribbs and Morris client Bill
Cosby to be those spokesmen. If such a deal were made,
the Morris Agency agreed to share commissions with
Ratner. But in fact, no such deal was made, because
Cosby wasn't interested.

Though Cosby and Ribbs were out of the picture,
the William Morris Agency wasn't. It eventually made a
spokesman deal with Shoney's for another of its clients,
Andy Griffith. Ratner then claimed a right to be com-
pensated for that deal, saying he had introduced the
Morris Agency to Shoney's in the first place and thus
was entitled to be paid, either pursuant to their oral
agreement or as a matter of Tennessee state law under a
quantum meruit or unjust enrichment theory.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



The Morris Agency made a motion for summary
judgment, which has been granted, but only in part. Fed-
eral District Judge Thomas Higgins has agreed with
Morris that Ratner would not be entitled to compensa-
tion simply for introducing the Agency to Shoney's. On
the other hand, the judge held, Ratner would be entitled
to be paid if he were the "procuring cause" of the
Griffith-Shoney's deal. (This would so, the judge said,
under the oral agreement between Ratner and the Morris
Agency, and under quantum meruit or unjust enrichment
law.)

However, the case could not be resolved on sum-
mary judgment, because there were disputed facts con-
cerning whether Ratner was the "procuring cause" of the
deal. The Morris Agency pointed out that Shoney's had
hired an advertising agency a month before Ratner had
contracted it, and Shoney's own ad agency had identi-
fied Andy Griffith as a possible spokesman "through its

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



own research." On the other hand, a Shoney's executive
said in an affidavit that if Ratner "had not made the ini-
tial call regarding Bill Cosby, it is very likely that
Shoney's would not have gone with any celebrity
spokesperson." Thus, the question of whether Ratner
was the "procuring cause" would have to be decided by
a jury, Judge Higgins' ruled.

Ratner v. William Morris Agency, Inc., 981 F.Supp.
538, 1997 U.S.Dist.LEXIS 16450 (M.D.Tenn. 1997)
[ELR 20:2:8]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Composer Ray Repp is entitled to a trial in his copy-
right infringement suit against Andrew Lloyd
Webber, federal appellate court rules

A federal Court of Appeals has breathed new life
into composer Ray Repp's copyright infringement suit
against Andrew Lloyd Webber - a suit in which Repp
claims that the "Phantom Song" from Webber's musical
play "Phantom of the Opera" was copied from Repp's
song "Till You." Webber of course denied the allega-
tion, and countered with one of his own. Webber alleged
that Repp had actually copied "Till You" from Webber's
song "Close Every Door," the centerpiece song from
"Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat."

Before the case ever got to the Court of Appeals,
 it produced four written decisions by District Judge
Shirley Kram. In 1994, Judge Kram granted Webber's
motion for summary judgment, and dismissed Repp's

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



complaint, for three reasons. First, Judge Kram found
that Repp had failed to show that Webber had access to
Repp's song. Second, she found that "Till You" and
"Phantom" are not strikingly similar. And third, she
noted that Repp had failed to submit evidence to contra-
dict Webber's proof of independent creation. (ELR
16:9:3)

Following the dismissal of Repp's complaint,
Repp sought summary judgment on Webber's counter-
claim, relying on some of the same arguments that had
succeeded for Webber. Repp's motion was denied, how-
ever, in 1995 (ELR 17:10:5). The following year, after
conducting additional discovery, Repp renewed his sum-
mary judgment motion, this time arguing that Webber's
counterclaim was barred by the statute of limitations;
but that motion was denied as well (ELR 18:4:5).

The case then went to trial before Judge Kram,
sitting without a jury. At the trial's conclusion, Judge

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Kram ruled in favor of Repp, on two grounds. First, the
judge found that the evidence would not support an in-
ference that Repp had had access to Webber's "Close
Every Door" between the time that song was first pub-
lished and the time Repp wrote "Till You." Second,
while the two songs are similar in many ways, some of
those similarities are "musical devices" that are "among
the most common devices used in music." Moreover, the
two songs are "entirely different" in several other ways.
Because the similarities were not necessarily significant,
and because of the songs' differences, Judge Kram con-
cluded that Webber failed to establish that Repp copied
"Close Every Door." (ELR 19:5:11)

Both Repp and Webber then appealed. Repp ap-
pealed Judge Kram's first decision, granting Webber's
motion for summary judgment. And Webber appealed
her fourth decision, finding that Webber had failed to
prove Repp had copied "Close Every Door." In an

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



opinion by Judge Roger Miner, the Court of Appeals
has agreed with Repp but not with Webber.

Following a clear and concise statement of the le-
gal principles to be applied in music plagiarism cases,
Judge Miner held that in granting Webber's motion for
summary judgment, Judge Kram erred because she re-
jected evidence presented on Repp's behalf by two
"highly qualified experts" that "Phantom Song" and "Till
You" are "strikingly similar," and she failed to consider
the opinion of one of these experts that the two songs
could not have been independently created. Juries are
permitted to infer access from striking similarities, and
Webber's testimony that he independently created
"Phantom Song" had been contradicted by Repp's ex-
pert. For these reasons, Judge Miner ruled, Judge Kram
should not have granted Webber's motion for summary
judgment. The dismissal of Repp's case has been

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



reversed, and it has been sent back to the District Court
for further proceedings.

Judge Miner was not as receptive to Webber's ap-
peal. That was done after a 5-day trial, Judge Miner
noted. Moreover, Judge Kram had "made detailed find-
ings of fact, carefully evaluating all the evidence pre-
sented." She "then undertook a pellucid examination of
the applicable law," and applied it to the facts. Judge
Miner said that he found "no error" in Judge Kram's
post-trial ruling and therefore affirmed it.

Repp v. Webber, 132 F.3d 882, 1997 U.S.App.LEXIS
36366 (2d Cir. 1997) [ELR 20:2:9]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



La Face Records wins dismissal of federal and com-
mon law copyright infringement claims asserted by
Fantasy, based on alleged sampling of pre-1972 re-
cording "Mr. Big Stuff" in TLC's 1994 album
"CrazySexyCool"

The controversial practice of music sampling has
produced countless law review articles, but only a few
judicial opinions. The most recent of these was rendered
in a federal and common law copyright case brought by
Fantasy, Inc., against La Face Records - a case that La
Face has won without a trial. (The earlier sampling deci-
sions were reported at ELR 15:12:19, 13:11:8.) 

Fantasy owns a recording of "Mr. Big Stuff" that
was released twice: first on Fantasy's Stax label in 1971,
and again as part of a "Big Hits" compilation album in
1991. According to Fantasy, "Mr. Big Stuff" was sam-
pled, without permission, by recording artists TLC in

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



one of the songs on its "CrazySexyCool" album which
was released by La Face in 1994.

Since federal copyright protection for recordings
was not available until 1972, the 1971 release of "Mr.
Big Stuff" was not protected by federal copyright law,
though it was by state common law. On the other hand,
when "Mr. Big Stuff" was re-released in 1991, federal
copyright protection was available for recordings; and
Fantasy registered its copyright in the "Big Hits" compi-
lation album.

Fantasy asserted both of these copyrights in its
suit against La Face. But federal District Judge Samuel
Conti has dismissed the suit, without even inquiring into
the question of whether TLC sampled "Mr. Big Stuff" as
alleged.

The judge ruled that Fantasy's federal copyright
claim was fatally flawed, because the company's 1991
copyright registration for the "Big Hits" album gave it

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



nothing more than a copyright "to the `compilation of
sounds' on Big Hits, but the copyright does not extend to
the original songs contained on the album, including
`Mr. Big Stuff.'" Moreover, since "Mr. Big Stuff" was
first released before 1972, the recording was not entitled
to federal copyright protection of its own.

Though Fantasy may have had a common law
copyright in "Mr. Big Stuff" itself, that claim too was
dismissed, on statute of limitations grounds. The statute
of limitations for common law copyright in California
(where Fantasy is domiciled) is two years. Judge Conti
held that "The statute of limitations in a copyright in-
fringement action begins to run when the alleged in-
fringement occurred." In this case, the final version of
the allegedly infringing recording was completed on
September 11, 1994, and that is when the two-year stat-
ute of limitations "began running." Fantasy's lawsuit was

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



not filed until December 5, 1996 - more than two years
later, thus making the action "time-barred."

In a motion for reconsideration, Fantasy argued
that "the statute of limitations for common law copyright
infringement should run from the date of the most re-
cent, `freshest' infringement, not from the date of the
first infringement." But the judge was not persuaded.
"Fantasy's `continuing tort' or `rolling statute of limita-
tions' theory is not supported by applicable law or by the
cases Fantasy cited," the judge ruled.

Fantasy, Inc. v. La Face Records, 43 U.S.P.Q.2d 1700,
1997 WL 538734, 1997 U.S.Dist.LEXIS 9068; 43
U.S.P.Q.2d 1959, 1997 WL 627544, 1997 U.S.Dist.
LEXIS 16360 (N.D.Cal. 1997) [ELR 20:2:9]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Frito-Lay and its ad agency win dismissal of most,
but not all, claims by Astrud Gilberto complaining of
their use of her recording of "The Girl from
Ipanema" in TV commercial for Baked Lays

Readers of a certain age well remember Astrud
Gilberto's recording of "The Girl from Ipanema." It was
a huge hit in 1964. Younger readers may be familiar
with it too, because in 1996, advertising agency BBDO
Worldwide produced a television commercial for its cli-
ent Frito-Lay that used that recording. The commercial
was for the Frito snack food Baked Lays, and it featured
the Muppet's "Miss Piggy," though not Gilberto's name
or likeness.

Viewers may have been entertained and amused
by the commercial, but Gilberto was not. She responded
with a lawsuit against Frito-Lay and BBDO in federal
District Court in New York City which asserted several

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



separate causes of action. Frito and BBDO asked Judge
Loretta Preska to dismiss Gilberto's complaint "for fail-
ure to state a claim upon which relief can be granted."
And the judge has granted much, but not all, of their
request.

The portion of Gilberto's complaint that Judge
Preska has refused to dismiss, so far, is the cause of ac-
tion for "false implied endorsement" under the Lanham
Act. To win on this claim, Gilberto would have to show
(among other things) that "the mere use of her voice as
backdrop is in fact a singing endorsement of Baked
Lays." While the judge said it was "difficult to imagine"
how Gilberto could prove this, "it is not entirely implau-
sible that [she] could properly allege an audience capa-
ble of interpreting the presence of the background music
as an implied endorsement of Baked Lays." That is why
the judge refused to dismiss this claim.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



On the other hand, in a footnote that must have
given Frito-Lay and BBDO some encouragement, Judge
Preska added that although Gilberto's "allegation of en-
dorsement may survive a preliminary motion to dismiss,
it is difficult to imagine how this claim could survive a
motion for summary judgment, particularly where the
strength of the commercial advertisement appears to be
the endorsement of Baked Lays by another celebrity,
Miss Piggy."

Moreover, Frito-Lay and BBDO did persuade the
judge to dismiss Gilberto's other claims. Since "The Girl
from Ipanema" was  released eight years before the law
first gave federal copyright protection to recordings, Gil-
berto alleged that the commercial infringed her
common-law copyright in the recording. But those rights
expired when the recording was "published."

Gilberto's tradename claim under New York state
law was dismissed, because the offending commercial

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



did not contain either her name or Frito-Lay's name.
Likewise, her false advertising claim under New York
law was dismissed, because that law protects consum-
ers, and she did not allege that the commercial caused
her any injury as a consumer.

Gilberto asserted a defamation claim based on the
commercial's association of her with Miss Piggy, though
she did not allege that the association exposed her to ha-
tred, contempt or aversion, as required by New York
defamation law. "On the contrary," Judge Preska noted,
"many noted celebrities and actors have seen fit to ap-
pear simultaneously with Miss Piggy and have yet to
claim any injury to their reputation."

Finally, Gilberto's right to privacy claim was dis-
missed, because New York Civil Rights Law sections
50 and 51 prohibit the unauthorized use names, portraits
or pictures, including look-a-likes - but not the use of
voices.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Oliveira v. Frito-Lay, Inc., 43 U.S.P.Q.2d 1455, 1997
WL 324042, 1997 U.S.Dist.LEXIS 8299 (S.D.N.Y.
1997) [ELR 20:2:10]

Owner of art film theater in Philadelphia is awarded
$160,000 in suit against Miramax; federal District
Court rejects Miramax's post-trial attack on consti-
tutionality of Pennsylvania Feature Motion Picture
Fair Business Practices Law

Fierce competition between two art film theaters
in Philadelphia - the Ritz and the Roxy - sparked a law-
suit by the Roxy against Miramax Film Corp. Following
a series of pretrial rulings, including a crucial one by a
federal Court of Appeals (ELR 18:6:9), the case went to
trial on the Roxy's complaint that Miramax had refused
to license the Roxy to exhibit 17 movies, in violation of

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



the Pennsylvania Feature Motion Picture Fair Business
Practices Law. The movies in question included such
Miramax hits as "Mediteraneo," "Reservoir Dogs," "The
Crying Game," "Passion Fish" and "Like Water for
Chocolate."

The Pennsylvania law was enacted at the behest
of exhibitors over the opposition of distributors, so not
surprisingly, the Roxy won. A jury returned a verdict
against Miramax for almost $160,000. According to the
jury, Miramax violated a provision of the Pennsylvania
law that prohibits movie distributors from granting ex-
hibitors first run licenses for more than 42 days, and re-
quiring distributors to make their movies available to
second run theaters in the same area when the 42-day
first run is over.

Miramax then made a motion for judgment as a
matter of law or for a new trial. Though in earlier phases
of the case, District Judge Curtis Joyner had agreed with

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



many of Miramax's views on the law (ELR 16:3:14,
16:11:16), he has denied Miramax's post-trial motion.

Miramax's motion argued that the Pennsylvania
law is unconstitutional for two reasons: because it con-
flicts with the Copyright Act and thus violates the Su-
premacy Clause; and because it burdens interstate
commerce in violation of the Commerce Clause. Mi-
ramax also argued there was insufficient evidence to
support the jury's verdict.

According to Miramax, the Copyright Act gives it
the right to grant exclusive licenses, and the Pennsylva-
nia law interferes with its exercise of that right - some-
thing the Supremacy Clause of the Constitution
prohibits. Also, Miramax contended that the Pennsylva-
nia law interferes with its ability to do business in that
state - something the Commerce Clause prohibits.

The difficulty with these arguments is that they
had been made before, in Pennsylvania, and the federal

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Court of Appeals there had rejected them in the case of
Associated Film Distribution Corp. v. Thornburgh, 800
F.2d 369 (3d Cir. 1986). Regardless of what Judge Joy-
ner himself may have thought of the merits of Miramax's
arguments, he was bound by the appellate court's ruling
in the Associated Film case. And thus he had to, and
did, deny Miramax's motion. The judge also rejected
Miramax's argument that there was insufficient evidence
to support the jury's verdict.

Editor's note: Although Judge Joyner was bound
by Associated Film, in my opinion, that case was de-
cided incorrectly. The Pennsylvania law does interfere
with rights specifically granted by the Copyright Act,
and thus it should have been declared unconstitutional
under the Supremacy Clause. Associated Film is binding
only in the Third Circuit, and a conflict among the Cir-
cuits appears to exist with respect to this issue. In
ASCAP v. Pataki, 930 F.Supp. 873 (S.D.N.Y. 1996)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



(ELR 18:10:8), a federal District Court in the Second
Circuit held that a New York state music licensing law
(restricting the manner in which ASCAP, BMI and
SESAC issue public performance licenses) interferes
with rights granted by the Copyright Act and is thus pre-
empted under the Supremacy Clause. Because of this
conflict among the Circuits, Judge Joyner's ruling in the
Miramax case may turn out to be just the first step in a
lengthy appeals process that eventually leads to a United
States Supreme Court ruling on the constitutionality of
state movie and music licensing statutes.

Orson, Inc. v. Miramax Film Corp., 983 F.Supp. 624,
1997 U.S.Dist.LEXIS 17494 (E.D.Pa. 1997) [ELR
20:2:11]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



City of Indianapolis violated Visual Artists Rights
Act by destroying, rather than removing, large stain-
less steel sculpture located on land acquired from
prior owner, federal District Court rules

In a step-by-step, almost textbook-like, applica-
tion of the Visual Artists Rights Act of 1990, federal
District Judge Sara Barker has held that the City of Indi-
anapolis violated the rights of artist Jan Randolph Mar-
tin by destroying, rather than removing, a large stainless
steel sculpture he had created working weekends and
holidays for more than two-and-a-half years.

The sculpture was entitled "Symphony #1" and
was located on land belonging to Martin's employer -
land which the City acquired not long before the sculp-
ture was destroyed. Before it was destroyed, Martin told
the City the sculpture could be disassembled and moved
easily and without damage for about $8,000. But for

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



reasons not explained in Judge Barker's decision, the
City chose to destroy it instead, at a cost of about $330.

The Visual Artists Rights Act gives artists the
right to prevent the destruction of their works, under
certain circumstances. The City argued that those cir-
cumstances did not exist in this case. But Judge Barker
has concluded otherwise.

The judge found that "Symphony #1" was a
"work of recognized stature." She found that it was not a
work of "advertising" (the Act does not protect advertis-
ing art), even though the sculpture was made from the
same materials Martin's employer used in its business,
and even though his employer used a picture of the
sculpture in its own advertising. And Judge Barker ruled
that the sculpture was not a work made for hire (those
are not protected by the Act either).

Finally, the judge found that Martin had not
waived his rights under the Act. The Visual Artists

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Rights Act does permit artists to waive the rights it gives
them; and when Martin obtained a permit from the City
authorizing him to build "Sculpture #1," he signed an
agreement that contained a waiver clause. However, that
clause merely provided that if the City determined it was
necessary, Martin would "remove" the sculpture at his
own cost and would not sue the City to recover those
costs. Moreover, the clause required the City to give
Martin 90 days written notice to remove the sculpture, if
necessary. This clause was of no help to the City, the
judge ruled, because it "in no way discusses or contem-
plates destruction of the sculpture," and the City never
gave Martin the written notice it required.

As a result, the judge has denied the City's motion
for summary judgment and has granted Martin's motion
for summary judgment. Since the sculpture was de-
stroyed before Martin's suit was filed, the only remedy
available to him is damages. The judge has directed

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Martin and the City to brief that issue or to notify her if
a trial will be necessary to determine damages.

Martin v. City of Indianapolis, 982 F.Supp. 625, 1997
U.S.Dist.LEXIS 17073 (S.D.Ind. 1997) [ELR 20:2:12]

Federal "rate court" determines reasonable per-
program music license fees payable to ASCAP by re-
ligious, classical and foreign-language radio stations

Federal District Judge William Conner has deter-
mined the amount and conditions for reasonable per-
program music license fees payable to ASCAP by a
group of religious, classical and foreign-language radio
stations.

Judge Conner's decision was made in a so-called
"rate court" proceeding pursuant to a Consent Decree

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



that settled an antitrust lawsuit brought against ASCAP
by the federal government more than a half-century ago.
The Consent Decree provides that if a music user is un-
able to agree with ASCAP on a fee for the right to per-
form music in the ASCAP repertory, the music user may
ask the court to determine a reasonable fee.

Historically, ASCAP has issued two types of li-
censes to radio stations: a blanket license that permits
stations to broadcast ASCAP songs as much as they like
in return for a fee that is a percentage of their annual
revenues from all programs; and a "per-program" license
that permits stations to broadcast "featured perform-
ances" of ASCAP music in return for a fee that is a per-
centage of the station's revenue from programs that
contain featured performances. Stations that take per-
program licenses also must pay an "incidental use" fee
for their non-featured performances of commercial jin-
gles, and background and ambient music; this fee is a

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



relatively small percentage of the station's revenue from
all programs. The Consent Decree requires ASCAP to
offer terms that give music users a "genuine choice" be-
tween these types of licenses.

ASCAP has negotiated voluntary blanket and per-
program licenses with commercial radio stations repre-
sented by the Radio Music Licensing Committee. Also,
many stations that were not represented by that Commit-
tee nevertheless agreed to the same license terms. How-
ever, more than 400 radio stations were not represented
by the Radio Music Licensing Committee and did not
agree to the license terms it negotiated with ASCAP.
Most of those stations broadcast religious, classical mu-
sic or foreign-language programming; and they are rep-
resented by the National Religious Broadcasters Music
License Committee.

Negotiations between ASCAP and their Commit-
tee reached a deadlock with the two sides quite far

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



apart. ASCAP offered a per-program license fee of
4.22% of station revenues from programs that contain
feature performances of ASCAP music, plus an inciden-
tal use fee of 1.82% of revenues from programs contain-
ing incidental (but no featured) performances. These
terms are approximately those agreed to by the commer-
cial stations represented by the Radio Music Licensing
Committee.

The stations represented by the National Relig-
ious Broadcasters Music License Committee offered
less. They proposed a per-program license fee of 1.73%
of revenues from programs containing feature perform-
ances, plus an incidental use fee of 0.06% of revenues
from all programs. ASCAP and the Committee also
disagreed about how much information stations should
have to submit to ASCAP concerning songs they broad-
cast, under a per-program license. (No such information
has to be submitted at all, under a blanket license.)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



When ASCAP and the National Religious Broad-
casters Music License Committee were unable to agree,
the Committee petitioned the "rate court" as permitted
by the Consent Decree. Judge Conner heard what ap-
pears to have been an enormous amount of evidence,
much of it statistical and economic in nature. The
judge's lengthy decision evaluates the evidence and ar-
guments in considerable detail. And he concluded by
agreeing with ASCAP on one part of its proposed li-
cense, but with the Committee on the other two.

Judge Conner has decided that ASCAP's pro-
posed per-program license fee of 4.22% of revenues
from programs containing featured performances is "rea-
sonable." It was, the judge concluded, because the Com-
mittee's own evidence showed that at this rate, more
than 21% of the stations it represents would find it less
expensive to take a per-program license than a blanket
license. Thus ASCAP's proposal gave stations a

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



"genuine choice" between per-program and blanket li-
censes, as required by the Consent Decree.

On the other hand, Judge Conner decided that the
0.06% incidental use license fee proposed by the Com-
mittee was reasonable, because the evidence showed
that this fee would be sufficient to more than cover the
amount that ASCAP pays to its own publishers and
songwriters for the incidental use of their music by radio
broadcasters.

Finally, Judge Conner also agreed with the Com-
mittee that ASCAP had asked stations to provide more
information about each featured performance song than
was reasonable. Instead, he ruled that stations only have
to provide ASCAP with the title of each song and just
one other identifying characteristic such as its publisher,
composer or recording artist.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



United States v. American Society of Composers,
Authors and Publishers (Application of Salem Media),
981 F.Supp. 199, 1997 U.S.Dist.LEXIS 14495
(S.D.N.Y. 1997) [ELR 20:2:12]

Lanham Act suit complaining about Evidence Re-
cords' exploitation of recordings by three jazz artists
who were under exclusive contract to Landmark and
Muse Records is dismissed; court rules that Evi-
dence never distributed one complained-of record-
ing, and Landmark and Muse failed to show
likelihood of confusion resulting from Evidence's dis-
tribution of two others

Landmark and Muse Records have lost a case
that on its face seemed to have some merit. Their com-
plaint was that Evidence Records has exploited

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



recordings by three jazz artists - John Hicks, Edward
"Sonny" Stitt, and Antoine Roney - that were made
while the three were signed exclusively to Landmark
and Muse. These claims were asserted in federal court
under the Lanham Act and various state law theories.
District Judge Denny Chinn has dismissed the case, in
response to Evidence Record's motion for summary
judgment. But the judge's ruling says more about the
limits of the Lanham Act than it does about the merits of
Landmark and Muse's case.

John Hicks once had an exclusive recording con-
tract with Landmark records, and in apparent violation
of that contract, recorded an album for Evidence. Evi-
dence says that it didn't know about Hicks' contract with
Landmark when Hicks made his Evidence recording; but
whether that was so or not turns out not to have mat-
tered. What did matter was that Evidence learned about
Hicks' contract with Landmark before the album was

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



released, and therefore Evidence never released the al-
bum. Judge Chinn explained that the Lanham Act
"clearly requires that the goods or services complained
of have entered into commerce." Since Hicks' recording
for Evidence did not enter into commerce, Landmark's
claim based on that recording "fails as a matter of law."

Sonny Stitt once had an exclusive recording con-
tract with Muse Records. During the term of the con-
tract, Stitt made an unauthorized recording for another
company which transferred the rights to yet another
company which eventually licensed it to Evidence Re-
cords. When Evidence released Stitt's recording - ten
years after it was made - Evidence credited it to a com-
pany named Birdseed Music instead of to Muse Re-
cords. This did not violate the Lanham Act, Judge Chinn
ruled, because even though Stitt may have made the of-
fending record in violation of his contract with Muse,
the record itself had not been made for Muse, and thus

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Evidence did not "falsely designate the origin of the Stitt
recording" in any way that injured Muse.

Antoine Roney's contract with Muse gave Roney
the right to record for other companies, so long as he did
so only as a "sideman." Roney in fact made a record for
another company, performing as a sideman, and Evi-
dence later acquired the rights to it. Muse complained
that Evidence repackaged the recording in a manner that
"deceives and confuses consumers by leading them to
believe that Roney performs as a lead musician" even
though "he performs solely as a sideman." Judge Chinn
acknowledged that "the album cover itself is arguably
misleading in some respect. . . ." But Muse "presented
no concrete evidence of the likelihood of or actual con-
sumer confusion." And without "some evidence that the
repackaged . . . album cover is likely to deceive or con-
fuse consumers, [Muse] cannot prevail on its false ad-
vertising claim," the judge ruled.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Judge Chinn also dismissed the state law claims
(without prejudice), for lack of federal court jurisdiction.

Editor's note: The Stitt recording claim is similar
to one that was successful in the Smith v. Montoro case
(ELR 3:6:1); and the Roney recording claim is similar to
one that was successful in the George Benson case
(ELR Preview 4). Neither of those cases was cited by
Judge Chinn, perhaps because they could have been dis-
tinguished. In Smith, the plaintiff was the actor who ac-
tually appeared in the movie and whose role was
credited to another actor; Muse Records, by contrast,
was not the actual company that made the recording
credited to another company. Likewise, in the Benson
case, it was George Benson himself who complained
that an album cover suggested he was a lead performer
rather than merely a sideman; Muse Records, by con-
trast, only had a contract with the musician whose con-
tribution to the recording was overstated. Moreover,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Judge Chinn's opinion suggests that he really was con-
cerned about something else. "It may well be that [Land-
mark and Muse have] valid claims," he said. But they
didn't have them "under the Lanham Act." Moreover, he
added, in what may be the most important sentence in
the opinion, "The Lanham Act should not be used to
transform a breach of contract dispute into a federal
cause of action."

Sun Trading Distributing Co. v. Evidence Music, Inc.,
980 F.Supp. 722, 1997 U.S.Dist.LEXIS 15997
(S.D.N.Y. 1997) [ELR 20:2:13]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Court dismisses invasion of privacy suit against Fox
TV and producer of show "Cops" filed by man who
was videotaped as he was being arrested in his home

Willie Reeves, Jr., of Cleveland didn't enjoy his
15 minutes of fame. He liked it so little, in fact, that he
sued the companies that brought it to him: the Fox Tele-
vision Network, which airs the show "Cops," and
Barbour-Langley Productions, the company that pro-
duces it.

The reason for Reeves' distress was that one seg-
ment of a "Cops" episode showed Reeves being arrested
in his home by Cleveland police. Though Reeves was
charged with felonious assault, and later pled guilty to a
fourth degree felony, he nevertheless sued Fox and
Barbour-Langley for invasion of privacy and related
torts. Following discovery, the two companies re-
sponded with a motion for summary judgment. And

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



federal District Judge Donald Nugent has granted their
motion.

Judge Nugent has ruled that Reeves failed to es-
tablish that his privacy had been invaded by the publica-
tion of private facts, for two reasons. First, his arrest
was a matter of "legitimate public interest." And second,
the "Cops" broadcast did not reveal any personal or pri-
vate information about him, unrelated to his arrest.

The judge dismissed Reeves' "false light privacy"
claim, because Ohio does not recognize that tort.

Reeves' invasion of privacy by appropriation
claim failed, because to be successful in Ohio, a plain-
tiff's name or likeness must have "some intrinsic value,"
and Reeves' name and likeness did not.

The judge rejected Reeves' emotional distress
claim, because Reeves failed to submit evidence show-
ing that he had suffered severe emotional distress fol-
lowing the "Cops" broadcast.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Finally, Reeves' trespass claim failed, because
"consent" is a defense to a claim of that sort, and the
videotapes made just before and during Reeves' arrest
did not show that he had objected to Barbour-Langley's
camera crew entering his house.

Reeves v. Fox Television Network, 983 F.Supp. 703,
1997 U.S.Dist.LEXIS 17344 (N.D.Ohio 1997) [ELR
20:2:14]

Design of Portland Trail Blazers' arena violates
Americans with Disabilities Act, federal District
Court rules

As a result of a ruling by a federal District Court
in Oregon, the design of Portland Trail Blazers' home
arena will have to be changed in certain ways. Federal

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Magistrate Judge Donald Ashmanskas has ruled that the
arena's current design violates standards imposed under
the Americans with Disabilities Act.

The Portland arena, known as the "Rose Garden,"
also is home to the Western Hockey League's Winter
Hawks, and it hosts other events, too, like indoor foot-
ball and soccer games, concerts, ice shows, and cir-
cuses. Several of the Rose Garden's features have been
challenged in a lawsuit brought by Robert Pike, a dis-
abled Portland attorney who must use a wheelchair, and
by an advocacy organization known as Independent Liv-
ing Resources.

Their lawsuit contends that the Rose Garden vio-
lates standards adopted to implement Title III of the
Americans with Disabilities Act which requires those
who build and operate arenas to do so in a way that as-
sures those with disabilities "full and equal enjoyment of
the . . . facilities. . . ."

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Judge Ashmanskas' opinion was issued in re-
sponse to a motion for summary judgment by Pike and
Independent Living and a motion by the Rose Garden's
owner to dismiss certain claims as moot. It is almost 90
printed pages in length, deals with many entirely distinct
issue, and reads like a mini-treatise on Title III of the
ADA. (It even has a table of contents that itself is longer
than a page.)

The judge's ultimate ruling was a split decision, in
the sense that he ruled in favor of Pike and Independent
Living on some issues, but in favor of the Rose Garden's
owner on others.

For example, the judge agreed with Pike and In-
dependent Living that the Rose Garden improperly clus-
ters most of the wheelchair spaces in certain parts of the
arena and provides few or no spaces in the rest of the
arena. Judge Ashmanskas also agreed that the Rose
Garden's "executive suites" are "public

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



accommodations" that must fully comply with the
ADA's design standards, and that every such suite has to
be made accessible; it was not enough for one token
suite to be accessible.

On the other hand, Judge Ashmanskas agreed
with the Rose Garden's owners that existing ADA regu-
lations do not require arenas to give wheelchair users
lines of sight over standing spectators. And the judge
ruled that he would not require the Rose Garden to em-
ploy a "qualified" ADA expert to ensure against viola-
tions in the future.

Independent Living Resources v. Oregon Arena Corp.,
982 F.Supp. 698, 1997 U.S.Dist.LEXIS 18349 (D.Or.
1997) [ELR 20:2:14]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Court refuses to dismiss copyright infringement ac-
tion filed by creators of "Matchsticks" comic against
creators and publisher of "Dhampire" comic, be-
cause court could not decide they were not substan-
tially similar as matter of law

The creators of the comic book "Dhampire: Still-
born," and its publisher DC Comics, have failed in their
bid to have a copyright infringement action against them
dismissed without trial. The suit was filed by Francis
Hogan and Daniel Masucci, the creators of a comic enti-
tled "Matchsticks" which they allege they submitted to
DC Comics two years before it published "Dhampire."

The protagonists of both comics have some things
in common. Both are named Nicholas Gaunt, are part
human and part vampire, search to uncover their pasts,
struggle with good and evil, have sinister genealogies,
have mothers who were killed by their vampire fathers,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



are initiated into the vampire world themselves through
killing others, and develop a romantic relationship with
a woman vampire.

Federal District Judge Thomas McAvoy has con-
cluded that although these similarities are "arguably
commonplace," when they are combined with Hogan
and Masucci's allegation that they submitted their comic
to DC Comics, they are sufficient to meet their prima fa-
cie burden of establishing that "Matchsticks" had been
copied.

"Resolution of this issue does not necessarily
mean that such use will result in liability," the judge
noted. The two works must be "substantially similar"
too. But although Judge McAvoy had inspected both
comics quite carefully, he said he "cannot conclude at
this point that as a matter of law the two works are not
substantially similar."

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Hogan v. DC Comics, 983 F.Supp. 82, 1997
U.S.Dist.LEXIS 13627 (N.D.N.Y. 1997) [ELR 20:2:15]

NBC wins dismissal of defamation action complain-
ing about Dateline segment entitled "Rambo Goes to
Reykjavik"

In 1993, Dateline NBC  broadcast a segment enti-
tled "Rambo Goes to Reykjavik" about a security com-
pany that specializes in attempting to rescue American
children who have been abducted and taken abroad by
non-custodial parents. Corporate Training Unlimited
was the company in question, and Donald and Judy
Feeney are its owners.

The segment was not entirely flattering, and Cor-
porate Training and the Feeneys responded by suing
NBC for defamation. Moreover, they were successful in

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



the first round of the litigation when federal District
Judge Raymond Dearie denied NBC's motion to dismiss
(ELR 16:12:13). Once discovery was completed, how-
ever, NBC made a motion for summary judgment. And
this time, it is the network that has succeeded.

The judge has ruled that the objected-to state-
ments were either substantially true or not made with
actual malice. The Feeneys also complained that NBC
had not included favorable statements about them made
by people the network had interviewed. But Judge
Dearie held that the failure to include favorable state-
ments does not support a defamation claim; and in any
event, the broadcast did include many favorable
statements.

The "Rambo Goes to Reykjavik" title for the seg-
ment also upset the Feeneys. But Judge Dearie said that
the segment's "`Rambo' references . . . are the type of
hyperbolic speech which cannot be read to assert

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



provable facts and is beyond the scope of defamation
law."

Thus, Judge Dearie has granted NBC's motion
and has directed his court clerk to "close this case." 

Corporate Training Unlimited, Inc. v. National Broad-
casting Company, Inc., 981 F.Supp. 112, 1997
U.S.Dist.LEXIS 16383 (E.D.N.Y. 1997) [ELR 20:2:15]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



New York appellate court affirms ruling that radio
station employee alleged valid cause of action for in-
fliction of emotional distress against competing sta-
tion and its on-air personalities because of
"demeaning and outrageous remarks" made during
"Ugly Bride Contest" segment of morning broadcast

Liability may eventually be imposed on a
Schenectady-area radio station and its morning on-air
personalities, because they made a photograph taken
during "one of the most beautiful and memorable occa-
sions of life" the subject of "a feeble and bad taste at-
tempt at humor."

The photo in question was of Annette Esposito-
Hilder and her then-new husband. On the morning their
photo appeared in the weddings section of a local news-
paper, the defendants broadcast their weekly "Ugliest
Bride Contest" segment, during which they made

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



"demeaning and outrageous remarks" concerning
Esposito-Hilder's "physical attractiveness and desirabil-
ity." Ordinarily, the defendants do not identify their tar-
geted brides. But on that morning, they included
Esposito-Hilder's full name, her employer's name, her
position, and the names of her supervisors.

Unfortunately, Esposito-Hilder heard the offend-
ing broadcast, as did her supervisors and colleagues;
and she responded by filing a lawsuit for intentional in-
fliction of emotional distress. New York Supreme Court
Justice Joseph Harris refused to dismiss the suit (ELR
19:6:8). And his refusal to do so has been affirmed by
the Appellate Division.

The appellate court acknowledged that the broad-
cast would not have been grounds for a successful defa-
mation suit, because the offending statements were
expressions of opinion. However, in an opinion by Jus-
tice Ann Mikoll, the court has ruled that "under the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



unique factual circumstances" in this case, the broadcast
may be grounds for imposing liability for infliction of
emotional distress.

The "unique . . . circumstances" noted by Justice
Mikoll were that: "(a) the aggrieved party is private indi-
vidual rather than a public figure, (b) the conduct in
question involved no matter of public interest or con-
cern, and (c) the status of the parties as business com-
petitors is relevant to an evaluation of defendants'
conduct insofar as an intent to injure is concerned."

Esposito-Hilder v. SFX Broadcasting, Inc., 665
N.Y.S.2d 697, 1997 N.Y.App.Div.LEXIS 12142 (A.D.
1997) [ELR 20:2:16]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Court refuses to dismiss copyright and service mark
claims filed by World Wrestling Federation against
competing World Championship Wrestling based on
WCW's employment of former WWF wrestlers
"Razor Ramon" and "Diesel"

The question of whether fictional characters may
be protected by copyright was once the subject of law
school moot court cases. Now, the answer is clearly
"yes." Courts have so held in cases involving "Super-
man" (ELR 6:3:3) and "Freddy Krueger" (ELR
10:12:14), among others.

Recently, this principle has been applied in a most
unusual setting: the "world" of professional wrestling.
Character-protectibility is the central issue in a legal
match between the World Wrestling Federation (owned
by Titan Sports, Inc.) and World Championship

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Wrestling (owned by Turner Broadcasting) being fought
in a federal District Court in Connecticut.

The dispute between these two competing organi-
zations was sparked by WCW's hiring of two former
WWF wrestlers, Scott Hall and Kevin Nash, and by
WCW promotions that suggested there soon would be
inter-organization competition.

When Hall signed with WWF, it created a wres-
tling character for him called "Razor Ramon" who had a
distinctive Hispanic accent, slicked back hair in a pony-
tail, a toothpick in his mouth, a vest, and multiple chains
around his neck. Their contract gave WWF (not Hall)
exclusive ownership of the "Razor Ramon" character,
and WWF registered a "Razor Ramon" service mark
and copyrights in videos, magazines and merchandise
devoted to the character.

Similarly, when Nash signed with WWF, it cre-
ated a wrestling character for him called "Diesel" who

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



had a goatee and mustache, black leather pants, a black
vest decorated with silver studs and tassels, a black
tank-top shirt, fingerless glove on the right hand, black
elbow pads, wrist bands, sunglasses and leather boots.
By contract, "Diesel" too was owned exclusively by
WWF, and he too appeared in videos, magazines and
merchandise.

Eventually, Hall and Nash were "enticed" to sign
with WCW, on whose broadcasts they appeared as "Ra-
zor Ramon" and "Diesel." This is what prompted WWF
to sue WCW for copyright and service mark infringe-
ment and other things.

WCW made a motion to dismiss WWF's copy-
right claim based on the "Diesel" character (though ap-
parently not the "Razor Ramon" copyright claim),
arguing that "Diesel" was not sufficiently developed as a
character to be copyrightable. Judge Peter Dorsey has
denied the motion, however. The judge has ruled that

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



WWF has alleged a detailed description of "Diesel," as
well as an explanation for how the character has been
"developed into a fully independent character and ulti-
mately became integral to the story lines of many tele-
vised events." Thus, the judge refused to hold, as WCW
had argued, that the character was not protectable as a
matter of law.

Judge Dorsey also has refused to dismiss WWF's
service mark infringement claim, because WWF alleged
that WCW used its federally registered mark on three
occasions as part of a "scheme to defraud the public"
into believing that "warfare was going to take place" be-
tween WWF and WCW wrestlers.

The judge did dismiss WWF's claim for tortious
interference with contractual relations, on the grounds
that it was preempted by the Copyright Act; though he
refused to dismiss its claim under the Connecticut

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Unfair Trade Practices Act, saying that claim was not
preempted.

Titan Sports, Inc. v. Turner Broadcasting Systems, Inc.,
981 F.Supp. 65, 1997 U.S.Dist.LEXIS 16440, 16442
(D.Conn. 1997) [ELR 20:2:16]

Injured Arena Football Player Cornelius Ross enti-
tled to workers' compensation benefits only as "sea-
sonal employee" and only from beginning of
following season, Pennsylvania court rules

Workers' compensation cases are less complex
than conventional injury cases in one way: they do not
require proof of negligence, or indeed fault of any kind.
On the other hand, the method by which the amount of

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



an injured employee's benefits are calculated can be
complicated indeed.

Arena Football League veteran Cornelius Ross
learned just how complicated benefit calculations can
be, when he injured his toe while playing for the Pitts-
burgh Gladiators in the final game of that team's 1990
season. A Pennsylvania Workers' Compensation Judge
awarded Ross benefits, but less than those he had
sought. On appeal, Pennsylvania Commonwealth Court
Judge Doris Smith has affirmed.

Judge Smith ruled that Ross had been properly
classified as a "seasonal employee," because even
though football can be played year-round, Arena Foot-
ball League games are played only during part of the
year. Ross argued that the National Football League and
Canadian Football League seasons are different from the
Arena Football League season, and he might have
played in one of those leagues if he had not been

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



injured. But Ross had not shown that either league was
interested in employing him. Moreover, he would not
have been able to play in those leagues even if he had
not been injured, because his Arena Football League
contract prohibited him from playing football for others
at any time of the year.

The judge also ruled that Ross's benefits properly
began at the start of the season following his injury,
rather than immediately after his injury. This was so, she
explained, because since Ross was injured in the last
game of the 1990 season, he was fully paid for that sea-
son. Also, his injury didn't cause him to begin losing in-
come until the beginning of the following season,
because even if he hadn't been injured, he wouldn't have
earned anything until then.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Ross v. W.C.A.B. (Arena Football League), 702 A.2d
1099, 1997 Pa.Cmmw.LEXIS 783 (Pa.Commw. 1997)
[ELR 20:2:17]

Spectator injured by hockey puck loses suit against
minor-league Milwaukee Admirals, because she
failed to prove breach of hockey rink design stan-
dards and because her injury was the result of her
contributory negligence

"Keep your eyes on the puck . . . at ALL times,"
the arena announcer for the Milwaukee Admirals tells
the crowd at the beginning of every period of every
game. And good advice that is, too. Admirals fan An-
drea Moulas took her eyes off the puck one evening in
1994 and was severely cut and knocked unconscious by

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



it, even though she was seated in the second row behind
an eight-foot clear plastic shield.

The Milwaukee Admirals are a minor league team
in the International Hockey League, and Moulas had at-
tended many of its games. She knew that pucks some-
times fly into the stands, but her brother had purchased
season tickets in the second row precisely because he
thought they'd be safe. Moulas herself did not realize
how badly one could be injured by a flying puck.

Hoping to recover for her injuries, Moulas sued
the Admirals and the Bradley Center where the team
plays its home games. The Admirals and Bradley Center
responded with a motion for summary judgment, and
their motion was granted by a Wisconsin state trial
court. Now, in an decision by Judge Ted Wedemeyer,
the Wisconsin Court of Appeals has affirmed that ruling,
on two grounds.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



First, though Moulas had submitted opinions on
how the Bradley Center could have been designed to
protect against spectator injuries like hers, none of those
whose opinions was offered was qualified as an expert
on hockey arena design. Thus, Judge Wedemeyer held
that even though "Moulas sustained a serious injury
from an errant puck," and even though "the screening
could have reached from the rink floor to the Bradley
Center's ceiling," no "competent evidence" had been
submitted by Moulas to show that design standards for
hockey rinks exist or that Bradley Center had breached
any such standards.

Second, and of greater significance for other
hockey-puck-injury cases (at least in Wisconsin), Judge
Wedemeyer held that Moulas' injury was the result of
her contributory negligence, and thus she couldn't re-
cover. In ruling against Moulas on the contributory neg-
ligence issue, the trial court had applied the "baseball

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



rule." And Judge Wedemeyer "agree[d] with the trial
court that the `baseball rule' applies here. Essentially,
the baseball rule prohibits a spectator who is injured by
a flying baseball to make a claim against the team. . . ."
Judge Wedemeyer concluded that "the articulated basis
of the baseball rule warrants its application to hockey."

This conclusion was fatal to Moulas' claim. "Be-
cause the risks associated with hockey should be known
to the reasonable person attending a game, because
Moulas was aware of the risks, and because she chose
to attend despite her knowledge and the warnings es-
poused [by the arena announcer, on the back of her
ticket, and in the game program], we conclude that sum-
mary judgment was appropriate," Judge Wedemeyer
said.

Judge Ralph Pine dissented.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Moulas v. PBC Productions Inc., 570 N.W.2d 739,
1997 Wisc.App.LEXIS 1084 (Wisc.App. 1997) [ELR
20:2:18]

Requirement that Fox Television affiliate in Mexico
provide issue-responsive programming does not dis-
criminate against Mexican station in violation of
NAFTA, federal appellate court rules in case that
began when Fox acquired right to broadcast NFL
games

When Fox Television acquired the right to broad-
cast National Football League games in 1994, it wanted
to reach the widest possible audience in every market.
In order to reach the widest audience in San Diego, the
best available affiliate was XETV, a station across the
border in Mexico, rather than San Diego's own Channel

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



51. Fox needed the approval of the FCC to affiliate with
a foreign station, and Fox got it (ELR 18:8:8). Channel
51 was the loser in that proceeding, and XETV was the
indirect winner. (Fox itself was the direct winner.)

Though the loser, Channel 51 does not appear to
have appealed. The winner, XETV did!

XETV was disappointed in a condition the FCC
imposed when it granted Fox's request. The FCC ruled
that XETV would have to provide "issue-responsive
programming" while it was a Fox affiliate - just like a
U.S. television station would - in order for Fox to be
able to renew that affiliation five years later.

The FCC didn't think this would be a problem for
XETV, because the station's overall programming did
not suffer from "serious defects" that would affect the
public interest. Moreover, Fox programs carried on
XETV include news and public affairs shows, as well as
NFL games, and the FCC found that these and other

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



planned programs demonstrated that XETV will be pro-
viding "issue-responsive" programming.

XETV was not as sanguine about the issue-
responsive programming requirement, however, and so
it appealed. It argued that the requirement discriminates
against it, because it is a Mexican station; and it argued
that such discrimination is prohibited by NAFTA which
bars the U.S. from discriminating against Mexican (and
Canadian) businesses on the basis of their nationality.

A federal Court of Appeals has rejected XETV's
position. In an opinion by Judge David Sentelle, the ap-
pellate court has held that the issue-responsive program-
ming requirement was not imposed on XETV; it was
imposed on Fox's "permission to use a foreign station to
service a domestic market." Moreover, the judge added,
"There is nothing unreasonable or discriminatory in the
Commission's order . . . requiring a domestic network to
serve a local market only via an intermediary which

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



adequately serves the public interest, regardless of
whether the local affiliate is located within U.S.
borders."

Radio Television S.A. de C.V. v. Federal Communica-
tions Commission, 130 F.3d 1078, 1997
U.S.App.LEXIS 34793 (D.C.Cir. 1997) [ELR 20:2:18]

Playboy wins (another) copyright case against com-
puter bulletin board system that distributed images
scanned from magazine and uploaded to site

Playboy magazine is on a roll. It has won yet an-
other copyright case against a "bulletin board system"
that distributed images that had been scanned from Play-
boy and uploaded to the BBS. Federal District Judge
Sam Bell has granted Playboy's motion for summary

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



judgment, ruling that the BBS's owners had committed
both direct and contributory copyright infringement.

The BBS's owners argued that they had not in-
fringed Playboy's copyrights, because the magazine's
photos had been scanned and then uploaded and down-
loaded by the BBS's subscribers. Judge Bell was not
persuaded, however. He ruled that the BBS's owners
themselves committed direct infringements by distribut-
ing and displaying copies of Playboy's photographs, for
two reasons. First, they had a policy of encouraging sub-
scribers to upload files. And second, they used a screen-
ing procedure in which their employees viewed all
uploaded files and then moved those selected for distri-
bution into the directory of files available to subscribers.

In addition to finding the corporate owner of the
BBS liable for copyright infringement, Judge Bell also
found its president and sole shareholder to be liable,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



because he had the authority and ability to control the
content of the bulletin board and its operations.

The judge also held them liable for contributory
copyright infringement, because they induced, caused,
and materially contributed to infringements committed
by the BBS's subscribers.

The BBS's owners prevailed, at least temporarily,
on one issue. Playboy also sued them for Lanham Act
violations, arguing that they had misled their subscribers
concerning the true source of Playboy's photographs.
Judge Bell denied Playboy's motion for summary judg-
ment on this one issue. He ruled that Playboy would
have to produce evidence at trial that the bulletin board's
subscribers had actually been misled.

Editor's note: This is the third such case Playboy
has won. It also prevailed against the operator of an-
other bulletin board system, in what was the first
copyright-in-cyberspace case (ELR 16:4:10); and more

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



recently it won a similar lawsuit against the operator of
a World Wide Website (ELR 19:11:11).

Playboy Enterprises, Inc. v. Russ Hardenburgh, Inc.,
982 F.Supp. 503, 1997 U.S.Dist.LEXIS 19310
(N.D.Ohio 1997) [ELR 20:2:19]

Musicians are "employees" of booking agent for
bands, so agent had to make unemployment insur-
ance contributions, New York appellate court
affirms

Musicians are "employees" of Faze 4 Orchestras
Ltd., for unemployment insurance purposes, the Appel-
late Division of the New York Supreme Court has held.
Faze 4 is a booking agent for bands.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



The appellate court acknowledged that "profes-
sional musicians are not subject to direct supervision or
control." The court "nevertheless" affirmed a ruling by
the Unemployment Insurance Appeal Board that "Faze 4
exercised sufficient direction and control over the musi-
cians' work to establish their status as Faze 4's
employees."

As a result, the court upheld the Board's decision
that Faze 4 must make additional unemployment insur-
ance contributions based on the money musicians were
paid for performances booked by the agency.

Matter of Faze 4 Orchestras Ltd., 666 N.Y.S.2d 857,
1997 N.Y.App.Div.LEXIS 13594 (A.D. 1997) [ELR
20:2:19]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



DEPARTMENTS

In the Law Reviews:

Entertainment Law Review, published by Sweet &
Maxwell Ltd, FREEPOST, Andover, Hants SP10 5BR,
United Kingdom, has published Volume 9, Issues 3 and
4 with the following articles:

The Reform of United Kingdom Competition Law and
its Implications for the Entertainment Industry by Diana
Guy and Luisa Edwards, 9 Entertainment Law Review
101 (1998) (for address, see above)

Fair Dealing-Running Like Clockwork? by Richard
Munden and Lawrence Abramson, 9 Entertainment Law
Review 105 (1998) (for address, see above)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



British Film Copyright and the Incorrect Implementation
of the E.C. Copyright Directives by Pascal Kamina, 9
Entertainment Law Review 109 (1998) (for address, see
above)

The Law on Sports Broadcasts: One More "Battle" in
the Spanish Digital Television "War"  by Santiago Mar-
tinez Lage and Javier Viaz Alonso, 9 Entertainment Law
Review 115 (1998) (for address, see above)

German Football Broadcasting at a Turning Point: The
Supreme Court's Decision on the Central Marketing of
Television Rights by Peter Brautigam and Stefan
Schmitz, 9 Entertainment Law Review 122 (1998) (for
address, see above)

The OECD Multilateral Agreement on Investment
(MAI) Project: The Possible Consequences of Including

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Intellectual Property by Stefania Ercolani, 9 Entertain-
ment Law Review 125 (for address, see above)

Photographs, Commercial Exploitation of the Image and
Copyright in Spain by Luis Gimeno, 9 Entertainment
Law Review 131 (1998)

Book Reviews: Intellectual Property & Media Law
Companion by Marcus Anselm and Alasdair Bleakley;
Broadcasting Law and Fundamental Rights by Rachael
Craufurd Smith; and  Le Droit et l'Objet d'Art: Le Droit
de Suite des Artistes Plasticiens dans l'Union 

Europeenne by Carine Doutrelepont, 9 Entertainment
Law Review 139 (1998) (for address, see above)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Turning "Expired" Copyright into a Gold-mine by Adam
Sutcliffe, 9 Entertainment Law Review 143 (1998) (for
address, see above)

The Protection of Film Soundtracks under British Copy-
right after the Copyright Regulations 1995 and 1996 by
Pascal Kamina, 9 Entertainment Law Review 153
(1998) (for address, see above)

Conflicts of Law in International Copyright Assignment
Contracts by Mario Fabiani, 9 Entertainment Law Re-
view 157 (1998) (for address, see above)

Government Banning of Foreign Publications in France
by Emmanuel Dreyer, 9 Entertainment Law Review 163
(1998) (for address, see above)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



The Weakening Impact of Article 30 on Advertising  by
Fadi S. Hakura, 9 Entertainment Law Review 170
(1998) (for address, see above)

Competition Law and Sports: The Way Forward-
BSkyB, the Premier League and the Restrictive Prac-
tices Court by Philip Alberstate and Chris Johnstone, 9
Entertainment Law Review 174 (1998) (for address, see
above)

Book Reviews: Entertainment Law-A Guide to Con-
tracts in the Film Industry by Anthony Mosawi and In-
tellectual Property for the Internet by Lewis C. Lee and
J. Scott Davidson, 9 Entertainment Law Review 179
(1998) (for address, see above)

The European Intellectual Property Review, published
by Sweet & Maxwell, telephone international +44 1264

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



342766 or FAX +44 1264 342761, has issued Volume
20, Issue 6 with the following articles:

Life After Death by Jeremy Phillips, 20 European Intel-
lectual Property Review 201 (1998)

Who Is the "Author" of a Photograph? by Kevin Garnett
and Alistair Abbott, 20 European Intellectual Property
Review 204 (1998)

The Publication First Right: Europe's First Decision by
Robert Burrell and Emily Haslam, 20 European Intellec-
tual Property Review 210 (1998)

The following articles are from the European Intellectual
Property Review's National Reports section:

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



Canada: Copyright: Forum Conveniens, Folkes v.
Greensleeves Publishing, 20 European Intellectual Prop-
erty Review N-93 (1998)

Italy: Trade Marks: Domain Names, Il Foro Italiano Srl
v. C. Tiziano Solignani, 20 European Intellectual Prop-
erty Review N-94 (1998)

Spain: Copyright: Collective Work-Originality-
Ownership, Talleres de Imprenta SA v. CI Laborales
SL, 20 European Intellectual Property Review N-96
(1998)

Spain: Copyright: Text of Joint Authorship, Fylde Mi-
crosystems v. Key Radio Systems, 20 European Intel-
lectual Property Review N-100 (1998)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998



USA: Intellectual Property: Proposed Legislation: Bring-
ing Copyright Law into the Digital Domain, 20 Euro-
pean Intellectual Property Review N-101 (1998)

Using U.S. Intellectual Property Rights to Prevent Paral-
lel Imports: Quality King Distributors v. L'anza Re-
search International, by Lynda J. Zadra-Symes and
Joseph J. Basista, 20 European Intellectual Property Re-
view N-219 (1998)
[ELR 20:2:20]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 20, NUMBER 2, JULY 1998


