
WASHINGTON MONITOR

Librarian of Congress adopts decision of Copyright
Arbitration Royalty Panel awarding $63.74 to
songwriter-publisher as his share of 1991 compul-
sory cable-TV royalties for two retransmissions of
song "Misery" as part of WWOR-TV's "Joe Frank-
lin Show"

Songwriter James Canning, and his publishing
company Can Can Music, have been awarded $63.74 on
account of two cable-TV retransmissions of the song
"Misery" as part of WWOR-TV's "Joe Franklin Show"
during 1991. Though the amount was small, there wasn't
much at stake to begin with. Canning claimed he was
entitled to $2,400.00; ASCAP, BMI and SESAC argued
he was only entitled to $9.99.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



The money due Canning for "Misery" was just a
tiny slice of some $500 million in royalties paid by
cable-TV companies on account of their retransmissions
of distant signals broadcast by independent television
stations during 1990, 1991 and 1992, under the "com-
pulsory cable license" provision of the Copyright Act
(section 111).

The compulsory cable license gives cable-TV
companies the right to retransmit distant TV station sig-
nals in return for a royalty set by law, rather than by ne-
gotiation. Cable companies pay these royalties to the
Copyright Office which then divides and distributes
them among the owners of copyrights to the retransmit-
ted programs (including the owners of the copyrights to
the songs that are part of those programs).

The distribution of these royalties is done in two
phases. In the first phase, royalties are divided among
eight groups of copyright owners, including movie and

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



TV program producers, professional sports leagues and
collegiate associations, public TV and radio broadcast-
ers, religious programmers, Canadian program produc-
ers, and songwriters and music publishers. In the second
phase, royalties are divided among individual copyright
owners within a group.

The royalties collected from cable companies dur-
ing 1990, 1991 and 1992 were divided among the eight
groups by a "Phase I" decision of the Librarian of Con-
gress announced in 1996 (ELR 18:7:14). Individual
copyright owners within seven of the eight groups were
able to agree among themselves on how to divide the
share of royalties awarded to their groups.

The group consisting of songwriters and music
publishers was represented by ASCAP, BMI and
SESAC. It was awarded 4.5% of the $500 million pool
for 1990 to 1992. All but one of the songwriters and
publishers were able to agree on how their group's share

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



should be divided. Canning, and his Can Can Music
publishing company, was the one who would not agree.
Thus, the Librarian of Congress convened a Copyright
Arbitration Royalty Panel to resolve the dispute between
Canning and the other music claimants.

Canning claimed to be entitled to $2,400.00 for
two performances of his song "Misery" on WWOR-TV,
because once - when he was a BMI member - a BMI-
appointed arbitrator awarded him $4,800.00 for four
performances of his song "Reggae Christmas" on
WWOR-TV. That was back in the 1980s, however, and
that arbitration did not involve compulsory cable-TV re-
transmission royalties. When it came to divvying-up the
1991 compulsory cable-TV royalties, the other music
claimants argued that Canning was only entitled to
$9.99, because they calculated that each minute of mu-
sic on WWOR-TV was worth $7.49 in cable

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



retransmission royalties, and "Misery" was a 1-minute
and 20-second song.

The Copyright Arbitration Royalty Panel was not
persuaded that either approach was correct. Instead, it
decided that the best "simulated market" for determining
the value of Canning's share was the amount BMI paid
its affiliated songwriters and publishers for featured per-
formances on WWOR-TV in 1991. The distant signal
rate paid by BMI to songwriters and publishers for those
performances came to $63.74 for two performances.
And that is what the Panel decided to award to Canning.

The Register of Copyrights recommended that the
Panel's award be adopted. And the Librarian of Con-
gress has done so.

Determination of the Distribution of the 1991 Cable
Royalties in the Music Category, Library of Congress,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Copyright Office Docket No. 94-3 CARP CD 90-92, 63
Federal Register 20428 (Apr. 24, 1998) [ELR 19:12:4]

Copyright Office publishes additional lists of foreign
works whose once-expired copyrights have been re-
stored and whose owners have filed Notices of Intent
to Enforce Restored Copyright

The United States Copyright Office has published
two additional lists of foreign works whose owners have
filed Notices of Intent to Enforce Restored Copyrights.

The foreign works in question are those that once
were in the public domain in the United States, but
whose copyrights were restored on January 1, 1996, as
a result of Congress' enactment of a new section 104A
of the  Copyright  Act  as  required  by  the Uruguay
Round Agreements Act. (See, Lionel S. Sobel, "Back

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



from the Public Domain: Congress Restores Copyrights
to Many Foreign Works" (ELR 17:3:3)

Though the Copyright Office has announced that
another list will be published in August 1998, these lists
are likely to be the final lists with any significant number
of titles, because the Act required Notices of Intent to
Enforce to be filed with the Copyright Office by Decem-
ber 31, 1997.

Copyright Restoration of Works in Accordance With the
Uruguay Round Agreements Act, Library of Congress,
Copyright Office, 63 Federal Register 5142 (Feb. 1998),
63 Federal Register 19287 (Apr. 17, 1998) [ELR
19:12:5]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



RECENT CASES

Supreme Court rules that TV station owner has con-
stitutional right to jury trial in copyright infringe-
ment action brought by Columbia Pictures seeking
"statutory damages" for continued broadcasts of TV
shows after Columbia terminated license for failure
to pay fees

Columbia Pictures Television has suffered a sur-
prising setback in its effort to collect copyright infringe-
ment damages from C. Elvin Feltner, the owner of three
television stations that continued to broadcast such se-
ries as "Who's the Boss," "Silver Spoons," "Hart to
Hart" and "T.J. Hooker" even after Columbia terminated
the stations' licenses for non-payment of delinquent fees.

Earlier in the case, Columbia sought and was
awarded "statutory damages" of $8.8 million against

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Feltner - $20,000 for each of the 440 series episodes his
stations broadcast after their licenses were terminated.
Columbia elected to seek "statutory damages" rather
than its actual damages and the stations' profits, as it had
a right to do under section 504(c) of the Copyright Act.
Columbia also asked federal District Judge Edward
Rafeedie to determine the amount of statutory damages
himself, rather than let a jury do it as Feltner had
requested.

There has been a split among the circuits about
whether parties have a right to a jury trial in cases where
statutory damages are sought (rather than actual dam-
ages and profits). Judge Rafeedie agreed with Nimmer
on Copyright that the "better view" was that judges, not
juries, award statutory damages. So the judge rejected
Feltner's request for a jury trial and awarded Columbia
the $8.8 million himself; and the Ninth Circuit Court of
Appeal affirmed (ELR 19:9:9). The Supreme Court then

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



agreed to hear the case, in order to resolve the conflict
among the circuits.

Now, in an opinion by Justice Clarence Thomas,
the Supreme Court has ruled that Feltner was entitled to
a jury trial after all, so it has reversed the judgment Co-
lumbia had won and has remanded the case to the lower
courts for further proceedings.

The Supreme Court agreed with Columbia the
Copyright Act itself does not grant a right to a jury de-
termination of statutory damages. When section 504(c)
says that the "court" shall determine statutory damages,
the 
word "court" means "judge," not "jury," the Court
confirmed.

However, the Seventh Amendment to the Consti-
tution guarantees that "[i]n Suits at common law . . . the
right of trial by jury shall be preserved. . . ." Justice
Thomas reviewed the history of copyright infringement

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



litigation in England as well as the United States, back
to the middle of the 17th century; and he concluded
from this history that even suits for statutory damages
were and are "Suits and common law."

Columbia had argued that statutory damages "are
clearly equitable in nature," rather than common law
suits. But Justice Thomas responded for the Court by
saying "We are not persuaded."

Editor's note: Feltner's victory before the Supreme
Court may turn out to be Pyrrhic. It is not apparent
(from any of the decisions in the case) why Feltner
thought he would do better before a jury than he did be-
fore Judge Rafeedie. Section 504(c) authorizes statutory
damages of from $500 to $20,000 per infringed work in
ordinary cases, and up to $100,000 per work in cases
where the infringement is "committed willfully." In fact,
Judge Rafeedie found that Feltner's stations had in-
fringed "willfully" but only awarded $20,000 per

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



infringed work nonetheless. On remand, a jury may
award more, and Feltner will have fought his case all the
way to the Supreme Court, only to find that his victory
flipped him from the frying pan into the fire.

Feltner v. Columbia Pictures Television, Inc., 118 S.Ct.
1279, 1998 U.S.LEXIS 2301 (1998) [ELR 19:12:6]

Supreme Court to review actress' claim that SAG
violated federal labor law by requiring her to pay
initiation fees and dues before appearing in episode
of television series; lower courts had ruled against
actress and in favor of SAG

The saying that "tall oaks grown from little
acorns" is certainly accurate, and is well illustrated by a
case now pending before the United States Supreme

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Court. The case was brought by part-time actress Naomi
Marquez against the Screen Actors Guild - over a dis-
pute about whether she was legally required to pay $500
in SAG initiation fees and dues in order for her to be
able to earn $550 for appearing in an episode of the tele-
vision series "Medicine Ball."

At first, Marquez did not object to paying SAG's
initiation fees and dues; she merely wanted to be able to
do so after she was paid by Lakeside Productions, the
series' Seattle-based production company. SAG, how-
ever, insisted on payment in advance, and Marquez said
she couldn't afford to. The role for which Marquez had
been cast was then given to another actress, because
SAG's collective bargaining agreement required Lake-
side Productions to hire only actors and actresses who
are SAG members, if they had previously worked for
more than 30 days in the motion picture industry, as
Marquez once had.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



That was when Marquez sued. Represented by
the National Right to Work Foundation, Marquez made
two significant allegations. First, she asserted that SAG
had breached its duty of fair representation by negotiat-
ing a collective bargaining agreement that requires cov-
ered actors to be SAG members, rather than simply
those who paid "core" dues and fees. Second, she as-
serted that SAG violated federal labor law by requiring
actors and actresses to pay initiation fees and dues
within 30 days after their first employment in the motion
picture industry, rather than within 30 days after a start-
ing the first jobs for which they must pay fees and dues.

A federal District Court in the state of Washing-
ton granted SAG's motion for summary judgment and
dismissed the case. Marquez appealed, and the appellate
court has affirmed as to those two issues.

In an opinion by Judge Diarmuid O'Scannlain, the
Court of Appeals held that SAG had not breached its

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



duty of fair representation by requiring covered employ-
ees to be union "members," because union membership
now includes "financial core" membership which simply
requires payment of fees and dues rather than actual
membership. (See "The Origins and Evolution of `Finan-
cial Core' Union Membership and its Significance in the
Entertainment Industry," by Lionel S. Sobel,  ELR
10:7:3)

Judge O'Scannlain also rejected Marquez's chal-
lenge to SAG's requirement that dues be paid within 30
days after an actor's first employment in the movie in-
dustry. He did so on the grounds that the NLRB has ex-
clusive jurisdiction to hear that claim, so it couldn't be
asserted in federal courts.

The Supreme Court has granted Marquez's peti-
tion for certiorari.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Marquez v. Screen Actors Guild, 124 F.3d 1034, 1997
U.S.App.LEXIS 22796 (9th Cir. 1997), cert. granted,
118 S.Ct. 1298, 1998 U.S.LEXIS 1801 (1998) [ELR
19:12:6]

Oral agreement by which producer Elliot Kastner
allegedly aquired movie rights to article, about Gian-
carlo Paretti's takeover of MGM, from writer David
McClintick and Fortune magazine was invalid, and
producer's alleged right of first refusal was unen-
forceable, federal District Court rules

Movie mogul Sam Goldwyn once said that "An
oral agreement isn't worth the paper it's written on." The
truth of that malapropism has been proved again, insofar
as movie rights to a copyrighted work are concerned.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



In this case, the work in question is a fascinating
magazine article about how Giancarlo Paretti duped
Credit Lyonnais Bank into funding his takeover of
MGM. The article, entitled "The Predator," appeared in
the July 8, 1996 issue of Fortune magazine; it was writ-
ten by David McClintick (author of the book Indecent
Exposure) pursuant to a work made for hire agreement
that made Fortune the owner of the article's copyright.

Fortune has sold movie rights in the article to
Hallmark Entertainment which has hired McClintick to
write the screenplay. But before the Fortune-Hallmark
deal was made, producer Elliot Kastner allegedly en-
tered into oral agreements with McClintick and Fortune
to acquire those rights for his own company. A lawsuit
was the result - by Fortune against Kastner for declara-
tory relief, and a counterclaim by Kastner against For-
tune and McClintick for breach of contract.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Federal District Judge Harold Baer has granted a
summary judgment motion by Fortune and McClintick,
dismissing Kastner's breach of contract counterclaims.

Kastner alleged that he acquired movie rights to
the article as a result of oral agreements he reached with
Fortune and McClintick during conversations he had
with the magazine's managing editor and the author be-
fore the article was published. But Kastner conceded
that the agreement was never put in writing. Since sec-
tion 204 of the Copyright Act requires a writing in order
to validly transfer copyright interests, Judge Baer con-
cluded that the producer's breach of contract claim must
fail.

Kastner also argued that McClintick had granted
him a right of first refusal to the article's movie rights.
But this claim failed for two reasons. First, since the ar-
ticle was a work made for hire, McClintick did not own
any rights to which he could have agreed to give

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Kastner a right of first refusal. Second, the judge found
that even if McClintick were the owner of the movie
rights to the article, the alleged right of first refusal
agreement was too vague to be enforceable, because es-
sential terms like the time and manner of Kastner's per-
formance and the price he was to pay were missing.

Time, Inc. v. Kastner, 972 F.Supp. 236, 1997
U.S.Dist.LEXIS 11181 (S.D.N.Y. 1997) [ELR 19:12:7]

Appellate court affirms judgment in favor of Clint
Eastwood against National Enquirer for damages re-
sulting from false assertion that actor had granted
tabloid an exclusive interview

In a case that once again pitted Clint Eastwood
against the National Enquirer, federal appeals court

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Judge Alex Kozinski couldn't resist the urge to begin
with a pun. "Enquiring judges want to know," Judge
Kozinski said - referring to the issues in the case:
whether the Enquirer had falsely asserted that Eastwood
had given it an "exclusive interview" and had done so
with "actual malice," as the jury apparently found; and
whether the jury's award of $150,000 in damages was
supported by adequate evidence. Ultimately, Judge Koz-
inski answered both questions "yes."

The case was provoked by a 1993 article in the
Enquirer that was billed as an "Exclusive Interview,"
that included a supposedly "Exclusive Photo" of East-
wood's baby, and that was - according to the article's
byline - written by an Enquirer assistant editor. In fact,
according to Eastwood, the article was a complete fabri-
cation, as he had never been interviewed for it by the
Enquirer or by anyone.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



The article's contents were not defamatory, but
Eastwood sued the Enquirer nonetheless, alleging claims
for invasion of his privacy, misappropriation of his name
and likeness, and misdesignation of origin. After a
seven-day trial and four days of deliberations, a jury re-
turned a verdict in Eastwood's favor for $150,000 - half
for injury to his reputation, and half for profits unjustly
obtained by the Enquirer. The trial judge awarded the
actor an additional $653,156 in attorneys' fees (though
the judge denied Eastwood's request for $185,163 in ex-
pert witness fees).

In order to uphold the jury's verdict, the Court of
Appeals had to agree that the article was false and that
the Enquirer published it knowing that it was false.
Judge Kozinski did. He ruled that the assertion that the
article was the result of an exclusive interview with an
Enquirer assistant editor was false, and that the Enquirer
knew it was false. "This intentional conduct satisfies the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



`actual malice' standard, permitting a verdict for East-
wood," Judge Kozinski concluded.

The judge also agreed that the $150,000 verdict
was supported by the evidence. He explained that "the
jury could have found that Eastwood's fans would think
him (1) a hypocrite for giving the Enquirer an `exclusive
interview' about his private life (plus access to an `ex-
clusive' baby picture), and/or (2) essentially washed up
as a movie star if he was courting publicity in a sensa-
tionalist tabloid. This would have been sufficiently dam-
aging to Eastwood's reputation to support an award of
this magnitude."

Eastwood v. National Enquirer, 123 F.3d 1249, 1997
U.S.App.LEXIS 22628 (9th Cir. 1997) [ELR 19:12:8]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



NBC and The WB win dismissal of case alleging that
their short-lived series "Brotherly Love" infringed
copyright to proposed series "Genuine Gypsy";
plaintiff failed to show access or substantial simi-
larly, District Court rules

"Brotherly Love" was a television series set in an
auto-repair garage, one of whose mechanics was a
woman who had a romantic relationship with another
mechanic. The show was broadcast by NBC during the
1995-96 season and by The WB the following season,
and then it went off the air.

Before "Brotherly Love" was canceled, it became
the subject of a plagiarism lawsuit against both networks
- as well as against the show's producer, Witt Thomas,
and its creators, writers Jim Vallely and Jonathan
Schmock.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



The lawsuit was brought by Wendy Easton, who
in 1992 had written a script and other materials for a
proposed show of her own. Eaton's proposed series, en-
titled "Genuine Gypsy," also was set in a car-repair ga-
rage and also featured a female mechanic who becomes
romantically involved with a male tow truck operator.
Moreover, Eaton had submitted her script and materials
to NBC in 1994, and had been told by an administrative
assistant that her proposal was being "passed around the
table" at that network.

Witt Thomas, Vallely and Schmock were dis-
missed from the case by consent, for unreported rea-
sons. (They may have been dismissed for lack of
personal jurisdiction, because the case was filed in fed-
eral court in Alexandria, Virginia.)

Thereafter, NBC and The WB sought dismissal
too, arguing, in a motion for summary judgment, that the
creators of "Brotherly Love" had not had access to

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Eaton's submission, and that in any event, "Brotherly
Love" was not substantially similar to "Genuine Gypsy."
Judge T.S. Ellis has agreed, and has granted their
motion.

According to the testimony of an NBC adminis-
trative assistant, Eaton's submission got only as far as a
large stack on the cabinet behind his desk, and no fur-
ther. He did not show or discuss it with anyone else, let
alone Vallely or Schmock, he said. Eaton argued that
the administrative assistant had lied. But Judge Ellis
ruled that Eaton "cannot base her opposition to summary
judgment `entirely on the hope that a fact finder will dis-
believe the persons who have submitted affidavits.'"

Eaton also offered other theories about how the
creators of "Brotherly Love" may have had a copy of her
submission, but the judge rejected those as well, saying
that her "tortious chain of hypothetical transmittals . . . is
insufficient to infer access."

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Moreover, Judge Ellis also found that "Brotherly
Love" and "Genuine Gypsy" were not substantially simi-
lar. While the judge acknowledged that there were some
similarities between the two, "they represent only super-
ficial, haphazard, and at most skeletal resemblances."
After synopsizing both works, the judge concluded that
"the respective plots and the sequences of events of the
two pilot shows are wholly unrelated and dissimilar."

Eaton also had relied on similarities between her
characters and those in "Brotherly Love." But "even a
cursory review of the shows' characters reveals over-
whelming differences," Judge Ellis said, "for the only
likenesses here involve gross generalizations." Again the
judge acknowledged that both shows have "two female
mechanics, two young boys, and two garage owners. . .
." But, he said, "there are no meaningful or substantial
similarities between them. And, in any event, the basic
human traits that certain characters share, including age,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



sex, and occupation, `are too general or too common to
deserve copyright protection.'"

The judge therefore granted NBC's and The WB's
summary judgment motion and dismissed the case
entirely.

Eaton v. National Broadcasting Co., 972 F.Supp. 1019,
1997 U.S.Dist.LEXIS 12603 (E.D.Va. 1997) [ELR
19:12:8]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



United States court has subject matter jurisdiction
over copyright infringement claim against Canadian
Broadcasting Corporation, because offending broad-
cast was received in U.S. even though it originated in
Canada

In 1992, Los Angeles police officers were acquit-
ted on charges they had beaten Rodney King. Their ac-
quittal sparked a riot in Los Angeles that resulted in
more beatings, including that of Reginald Denny. Those
beatings, like King's, were caught on videotape too. The
"Beating of Reginald Denny" and other scenes of the
L.A. riots were taped by Los Angeles News Service, an
independent newsgathering company.

LA News makes its living by licensing rights to
its news tapes to television stations and others; so the
unauthorized broadcast of its tapes cuts directly into the
company's business. As a result, LA News has been

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



vigorous in enforcing its copyrights. LA News infringe-
ment lawsuits involving the Reginald Denny tapes have
produced at least three published decisions already - in-
cluding two involving international copyright issues.

The most recent decision involves an infringement
action brought by LA News in federal District Court in
Los Angeles against the Canadian Broadcasting Corpo-
ration. CBC maintains an office in Los Angeles, so per-
sonal jurisdiction is not an issue in the case.

On the other hand, the question of whether the
court has subject matter jurisdiction is an issue, because
the suit complains about an unlicensed broadcast, in
Canada to Canadians, that unavoidably spilled over the
border and was received and viewed by some 7,800
households in the United States. CBC does not admit
that the tape it broadcast was the one shot by LA News.
But even if it was, CBC argued, a United States District

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Court does not have jurisdiction to hear the case, be-
cause the alleged infringement took place in Canada.

Judge Kim Wardlaw has rejected that argument,
however. She has ruled that if the tape broadcast by
CBC was produced by LA News, "an act of infringe-
ment was committed within the United States when the
Canadian transmission was received and viewed here."
As a result, Judge Wardlaw has denied CBC's motion to
dismiss the action.

The judge also rejected CBC's argument that it is
immune from suit under the Foreign Sovereign Immuni-
ties Act. However, Judge Wardlaw has granted CBC's
motion to sever claims against it from similar claims
made against other defendants in the same lawsuit. Sev-
erance is required, the judge concluded, because LA
News' claims against other defendants will be tried to a
jury, while the Foreign Sovereign Immunities Act re-
quires that its claims against CBC by tried by a judge.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Editor's note: In this case, the principle that an in-
fringement occurs in the country where an unlicensed
transmission is received worked in favor of LA News.
In an earlier case, however, this principle worked
against the company, because Judge Wardlaw ruled that
she did not have subject matter jurisdiction to award
damages to LA News for allegedly infringing transmis-
sions received in Africa and Europe, even though those
transmissions originated in the United States (ELR
19:2:17).

Los Angeles News Service v. Conus Communications
Company, 969 F.Supp. 579, 1997 U.S.Dist.LEXIS
13939 (C.D.Cal. 1997) [ELR 19:12:9]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Inflatable costumes based on existing cartoon char-
acters were not original enough to be copyrightable,
and confidential disclosure agreement was not
breached because costume design and manufactur-
ing techniques had not been kept confidential, appel-
late court affirms

Entertainment Research Group makes inflatable
costumes that once were sold and serviced by Genesis
Creative Group. Entertainment Research's customers
were companies like Pillsbury and Quaker Oats that or-
dered costumes of their own cartoon characters, like the
"Pillsbury Doughboy" and "Cap'n Crunch," for use in
shopping mall openings and other publicity events.

According to Entertainment Research, it had de-
veloped its own techniques for making these costumes -
techniques which it alone used for many years. Eventu-
ally, however, Aerostar International began to compete

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



with Entertainment Research, using Entertainment Re-
search's techniques and selling to Entertainment Re-
search's former customers.

Adding insult to injury, Genesis Creative Group
terminated its relationship with Entertainment Research
and began selling Aerostar's costumes. Moreover, and
again according to Entertainment Research, Genesis had
helped Aerostar by giving it information about Enter-
tainment Research's design and manufacturing tech-
niques in violation of a written Confidential Disclosure
Agreement.

Entertainment Research responded by filing a
copyright infringement and breach of confidence lawsuit
against Genesis and Aerostar. But Entertainment Re-
search has not been successful. Both claims were dis-
missed by a federal District Court (ELR 16:7:9), and
those rulings have been affirmed on appeal.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



In an opinion by Judge William Rea, the Court of
Appeals has ruled that Entertainment Research's designs
were not sufficiently original to be eligible for a deriva-
tive work copyright of their own.

Judge Rea also ruled that Entertainment Re-
search's breach of confidence claim was properly dis-
missed, because the information that Entertainment
Research conveyed to Genesis, and Genesis alleged
conveyed to Aerostar, was not "confidential and novel."
The judge explained that none of Entertainment Re-
search's customers had been required to sign non-
disclosure agreements, nor had Entertainment Research
ever taken "any steps to prevent other manufacturers
from looking inside Entertainment Research's costumes
and reverse-engineering them." As a result, Entertain-
ment Research "gave up any ability it may have had to
claim that the manufacturing and design information dis-
closed to Genesis was `confidential in nature.'"

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



The United States Supreme Court has denied En-
tertainment Research's petition for certiorari.

Entertainment Research Group, Inc. v. Genesis Crea-
tive Group, Inc., 122 F.3d 1211, 1997 U.S.App.LEXIS
21731 (9th Cir. 1997), cert. denied, 118 S.Ct. 1302,
1998 U.S.LEXIS 1864 (1998) [ELR 19:12:10]

New Jersey Sports & Exposition Authority enjoined
from interfering with OzzFest concert in Giants Sta-
dium, including performance by heavy metal band
Marilyn Manson, on First Amendment and contract
grounds

The heavy metal band Marilyn Manson won a
preliminary injunction that barred the New Jersey Sports
& Exposition Authority from interfering with the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



OzzFest '97 concert in Giants Stadium - a concert in
which the band was scheduled to appear, along with
Ozzy Osbourne, Black Sabbath and others.

The day before tickets were scheduled to go on
sale, the Authority canceled the concert, because it ob-
jected to Marilyn Manson's participation in it. The con-
cert's promoters had maintained that Osbourne and
others would not perform if Marilyn Manson were ex-
cluded. According to the Authority, it objected to Mar-
ilyn Manson because of the group's rumored "antics" at
earlier concerts.

Federal District Judge Alfred Wolin granted a
preliminary injunction against the Authority on both
First Amendment and contract grounds.

The judge found that Manson and the concert's
promoters were likely to establish that Giants Stadium is
a limited public forum, but even if the Stadium were a
non-public forum, they were likely to succeed because

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



the Authority's exclusion of Marilyn Manson was either
unreasonable or based on the anticipated "contents" of
the band's performance. In either event, the exclusion of
the band would violate the First Amendment.

The judge also found that the concert's promoter
was likely to succeed with its breach of contract theory,
even though no written contract had ever been signed.
The judge found that the parties had orally agreed on the
rent ($175,000 plus expenses) and other essential terms
of an agreement to use the Stadium for the OzzFest con-
cert. And he said he was persuaded that "contracts in the
concert music industry are not reduced to writing until a
late date." In any event, the judge also said that if a jury
were to find that a contract was not formed, the con-
cert's promoter was likely to succeed "on a promissory
estoppel theory."

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Marilyn Manson, Inc. v. New Jersey Sports & Exposi-
tion Authority, 971 F.Supp. 875, 1997 U.S.Dist.LEXIS
9607 (D.N.J. 1997) [ELR 19:12:10]

Dismissal of licensing agency's suit against Andy
Warhol Estate is affirmed; RICO allegations inade-
quate, and fraud verdict improper because agency
could not have reasonably relied on Estate's misrep-
resentations, appellate court rules

The Estate of Andy Warhol, and its executor and
attorney, have prevailed in a RICO and fraud action
brought against them by Schlaifer Nance & Company, a
successful licensing agency with which the Estate had
entered into an agreement for the licensing of Warhol's
many works of art.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



The dispute between the Estate and Schlaifer
Nance arose after their agreement had been signed,
when the Estate began to notify the licensing agency
that many of Warhol's artworks were in the public do-
main, and that some of his works had already been li-
censed to other companies. Indeed, Schlaifer Nance
received an arbitration award of $4 million in actual and
punitive damages on account of Estate misconduct that
occurred after the execution of their agreement.

Schlaifer Nance also sought additional damages
in a federal court lawsuit, for misrepresentations the Es-
tate allegedly made before the agreement was signed.
But the agency has not been successful with that pro-
ceeding. Early in the case, federal District Judge Louis
Stanton dismissed Schlaifer Nance's RICO claims. And
after a jury returned a more than million dollar verdict in
Schlaifer Nance's favor on its fraud claims, federal

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



District Judge Denny Chin set aside the verdict (ELR
18:9:21).

The Court of Appeals has affirmed these two
lower court rulings. In an opinion by Judge Joseph
McLaughlin, the appellate court has held that even if the
Estate had engaged in fraudulent activity, the
complained-of fraudulent acts "were either not suffi-
ciently related or continuous to sustain a RICO conspir-
acy claim."

In analyzing the fraud claims themselves, Judge
McLaughlin accepted Schlaifer Nance's assertion that
the Estate failed to reveal copyright problems in order to
deceive the agency. "Nevertheless," the judge said, "it
was unreasonable for [Schlaifer Nance], a sophisticated
licensing concern, to rely on these misrepresentations or
material omissions." This was so, the judge explained,
because the "Estate's actions, the Agreement, and other
circumstances should have raised more than one

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



eyebrow, compelling [Schlaifer Nance's] officers or em-
ployees to investigate the extent of the Estate's control
over Warhol's works."

Judge McLaughlin rejected the agency's argument
that the warranty clause in the licensing agreement had
guaranteed that the Estate had control over every War-
hol work. Instead, the judge explained, it "merely guar-
anteed the Estate's exclusive control over Existing
Artworks" - a category which was defined by the agree-
ment to mean only those the Estate knew of at the time
the agreement was signed, not all of Warhol's works.

The judge also noted that the agreement con-
tained an inadvertent breach provision, which testimony
showed was included "to ensure that any copyright
problem revealed after the signing of the Agreement
would not be deemed a material breach of the warranties
as long as the Estate acted in good faith."

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Schlaifer Nance & Company v. Estate of Andy Warhol,
119 F.3d 91, 1997 U.S.App.LEXIS 17901 (2d Cir.
1997) [ELR 19:12:11]

Simon & Schuster and William Bennett win lawsuit
asserting that their "Book of Virtues" trademark
was infringed by title of Dove Audio's "The Chil-
dren's Audiobook of Virtues"

Imitation may be the sincerest form of flattery,
but when it comes to selecting book titles, it's no virtue.
That at least is the lesson suggested by the outcome of a
trademark lawsuit filed by Simon & Schuster and Wil-
liam Bennett to protect their rights to the title of The
Book of Virtues.

The target of their suit was Dove Audio, Inc.,
which published a tape entitled "The Children's

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Audiobook of Virtues" several months after Bennett's
Book of Virtues hit the best-seller lists. Though Dove
stipulated to a preliminary injunction early in the case, it
otherwise defended itself vigorously. Indeed, it went so
far as to make a motion for judgment on the pleadings,
arguing that even if Simon & Schuster and Bennett
proved everything they alleged in their complaint, they
would not be entitled to recover. But federal District
Judge Allen Schwartz did not agree; he denied Dove's
motion and allowed the case to proceed (ELR
18:12:10).

In due course, the lawsuit was transferred to
Judge Leonard Sand who conducted a bench trial and
has ruled in favor of Simon & Schuster and Bennett on
virtually every issue.

The judge ruled The Book of Virtues is a descrip-
tive mark, not a generic mark as Dove had argued, and
thus was protectible if it had acquired secondary

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



meaning. The judge then found that the title had ac-
quired secondary meaning, so it was protected.

The judge also found that Dove's use of "The
Children's Audiobook of Virtues" would create a likeli-
hood of confusion. Moreover, he found that the likeli-
hood of confusion was sufficiently compelling that it
outweighed any First Amendment interests that might
otherwise have permitted Dove to use its title.

Judge Sand permanently enjoined Dove from us-
ing "The Children's Audiobook of Virtues" title and or-
dered Dove to recall and destroy any tapes with that title
already in circulation. In addition, the judge awarded Si-
mon & Schuster and Bennett Dove's profits of $23,000,
earned by it from sales of its tape before the stipulated
injunction was issued, in order to deter Dove from in-
fringing again. On the other hand, Judge Sand denied Si-
mon & Schuster and Bennett's request for attorneys'
fees, saying that although Dove willfully infringed their

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



title, the case "presented a number of close and con-
tested issues, and the outcome was by no means a fore-
gone conclusion."

Simon & Schuster, Inc. v. Dove Audio, Inc., 970
F.Supp. 279, 1997 U.S.Dist.LEXIS 9925 (S.D.N.Y.
1997) [ELR 19:12:11]

ABC did not violate the law by surreptitiously taping
producer's conversation with flight attendant who
refused to appear on program "Day One" to be in-
terviewed about O.J. Simpson

Airline attendant Beverly Deteresa had a brush
with celebrity when O.J. Simpson showed up on her
flight from Los Angeles to Chicago shortly after the
murder of his ex-wife Nicole Brown Simpson and

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Ronald Goldman. In the wake of reports that Simpson
had flown with his hand in a bag of ice, television pro-
ducer Anthony Radziwill went to Deteresa's home to
persuade her to be interviewed on his ABC program
"Day One."

The interview would have been interesting, be-
cause Deteresa told Radziwill that Simpson had not kept
his hand in a bag during the flight. But Deteresa decided
not to reach for her proverbial fifteen minutes of fame,
and she declined Radziwill's offer to put her on the air.

Like most successful salesmen, Radziwill would-
n't take no for answer. To be certain he got at least part
of the story, he had surreptitiously taped Deteresa dur-
ing their original conversation. Moreover, over her ob-
jection, "Day One" broadcast a five-second clip of the
videotape Radziwill had arranged to be made, without
Deteresa's knowledge, from a public street adjacent to
her home.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Deteresa responded with a five-prong lawsuit
against ABC and Radziwill. But her case has not been
successful. Federal District Judge Linda McLaughlin
granted the network's motion for summary judgment,
dismissing her lawsuit. And the Court of Appeals has
affirmed.

In an opinion by Judge Diarmuid O'Scannlain, the
appellate court has ruled that Radziwill's surreptitious
taping of his conversation with Deteresa did not violate
California or federal eavesdropping statutes. Judge O'S-
cannlain also ruled that the taping was not sufficiently
offensive to support a common law right of privacy
claim. Nor did Radziwill's failure to tell Deteresa he was
taping her constitute a fraud. Finally, though ABC alleg-
edly used hidden cameras in other cases, Deteresa had
not shown that ABC is engaged in a "massive scale" of
crimes and torts of the kind that would be necessary to

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



prove it had violated California's unfair business prac-
tices statute.

Deteresa v. American Broadcasting Companies, Inc.,
121 F.3d 460, 1997 U.S.App.LEXIS 19481 (9th Cir.
1997) [ELR 19:12:12]

ABC did not commit fraud or violate federal wire-
tapping statute by using hidden camera to tape em-
ployees of Psychic Marketing Group for broadcast
on "PrimeTime Live"

ABC has won the dismissal of lawsuit that com-
plained about its use of a hidden camera and micro-
phone to surreptitiously tape interviews with employees
of the Psychic Marketing Group for broadcast on
"PrimeTime Live."

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



A "PrimeTime Live" journalist was able to inter-
view the company's employees by falsely telling them
she worked at another Psychic Marketing Group office
and was seeking a transfer to theirs. The journalist re-
corded these interviews using a hidden camera and mi-
crophone, and the tapes she made were later broadcast
on the show.

Psychic Marketing Group's employees claimed
that they were injured by the broadcast, and sued ABC
for fraud and violation of the federal wiretapping statute.
Their suit has not been successful, however.

In response to an ABC motion for summary judg-
ment, federal District Judge James Ideman has ruled that
the fraud claim had no merit, because the employees'
depositions showed that all of their claimed injuries re-
sulted from the broadcast itself, rather than from the
journalist's misrepresentation concerning why she
wanted to interview them. The judge also ruled that the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



fraud claim was barred by California's one-year statute
of limitations for invasion of privacy, because although
the fraud claim was "wrapped in the rubric of fraud,
Plaintiffs' claims more accurately assert personal privacy
interests. . . ."

Judge Ideman also rejected the employees' wire-
tapping claim. He ruled that the legislative history of the
federal wiretapping statute showed that it was amended
in 1986 to protect journalists from claims based on re-
cordings of conversations to which they were a party, as
the ABC journalist was in this case.

For these reasons, Judge Ideman has granted
ABC's motion for summary judgment and has dismissed
the case.

Sussman v. American Broadcasting Companies, Inc.,
971 F.Supp. 432, 1997 U.S.Dist.LEXIS 16600
(C.D.Cal. 1997) [ELR 19:12:12]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Following remand from United States Supreme
Court, federal District Court orders new trial in suit
by photographer William Gasperini against Center
for Humanities, unless Gasperini accepts $375,000
for lost transparencies rather than $450,000
awarded by jury

Over a period of seven years, William Gasperini
took thousands of photographs in Central America,
many of them in active war zones. Gasperini sent 300 of
those transparencies to the Center for Humanities for its
use in producing a video entitled "Conflict in Central
America: An Historical Commentary." Unfortunately,
the transparencies were lost. The Center admitted liabil-
ity, but could not agree with Gasperini on the amount he
ought to be compensated.

A jury trial resulted in a verdict of $450,000
which amounted to $1,500 per lost transparency - an

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



amount that is customarily provided for as liquidated
damages in printed forms used by professional photo li-
braries, and an amount that had been awarded in other
unrelated lawsuits involving lost slides.

The Center contended the verdict was excessive,
but the trial judge denied its motion for a new trial. On
appeal, however, the Center did better. The Court of
Appeals ordered a new trial unless Gasperini accepted
$100,000 (ELR 17:12:13).

To this point in the case, the dispute had been
over the actual value of the lost transparencies. But
when the appellate court reduced the jury's verdict, its
decision injected a new issue in the case - one quite for-
eign to the thinking of most photographers and their
lawyers. That new issue involved the legal standard fed-
eral judges should apply in reviewing the jury verdicts in
cases, like this one, that arise under state law (and are
heard in federal court on diversity of citizenship

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



grounds). Though far removed from the everyday con-
cerns of photographers, this question was of interest to
federal litigators, and to the United States Supreme
Court. The nation's high court agreed to hear the case
and ultimately ruled that federal judges should apply
state standards of review, rather than the slightly differ-
ent federal standard of review the Court of Appeals had
used (ELR 18:2:4). Thus the case was remanded to the
lower courts, for that to be done.

In an opinion that will be of interest to photogra-
phers and their lawyers, District Court Judge Charles
Brieant has ruled that the Center is entitled to a new trial
unless Gasperini is willing to accept $375,000 in dam-
ages (rather than the $450,000 originally awarded by the
jury). To reach this conclusion, Judge Brieant reviewed
in some detail how the lost photos came to be shot, the
manner in which they were used by the Center, their
subject matter, and the extent to which Gasperini could

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



(or could not) replace them with new photos. On the ba-
sis of factors like these, the judge concluded that all but
about 70 of the lost transparencies had a reasonable
value equal to or greater than the $1,500 each sought by
Gasperini and awarded by the jury. The other 70 were
not quite as significant as the rest, Judge Brieant found,
and he valued those at just $200 each.

This is how the judge calculated that $375,000
was the greatest amount the jury could have awarded
"without deviating materially from what would be rea-
sonable compensation" - the standard of review required
by New York statute.

Gasperini v. Center for Humanities, Inc., 972 F.Supp.
765, 1997 U.S.Dist.LEXIS 11031 (S.D.N.Y. 1997)
[ELR 19:12:13]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Federal court dismisses most, but not all, of Upper
Deck's claims against Score Board and other sports
memorabilia dealers alleging violations of  Upper
Deck's rights to sell Mickey Mantle and Joe Mon-
tana autographed merchandise

The sports memorabilia business is as competitive
as professional sports itself, and two of the industries'
leaders - Upper Deck and the Score Board - are battling
one another in federal courts from coast to coast. So far
at least, the Score Card is ahead on points, though none
of the legal contests is over yet.

In one recent case, a federal court in New Jersey
gave the Score Card a preliminary injunction that barred
Upper Deck from selling Ken Griffey autographed mer-
chandise to certain types of retailers (ELR 19:10:14).
Now, a federal court in California has granted the Score
Card another interim victory: District Judge Barry

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Moskowitz has dismissed most of Upper Deck's claims
alleging violations of the company's right to sell Mickey
Mantle and Joe Montana memorabilia.

Upper Deck's California case is a multipronged
attack (against other sports memorabilia dealers, as well
as the Score Card) on competitors' sales of merchandise
signed by Mickey Mantle, Joe Montana, Michael Jor-
dan, Wayne Gretzky, Ted Williams and Reggie Jackson.
Upper Deck's complaint asserts claims involving Cali-
fornia's Autograph Sports Memorabilia statute, trade-
mark and dilution law, right of publicity law, contract
law, unjust enrichment, unfair competition, declaratory
relief and defamation.

The Score Card (and its co-defendants) re-
sponded with a motion for summary judgment to some
of these claims with respect to Mickey Mantle and Joe
Montana merchandise in particular. Both of these ath-
letes had once been under contract to sign merchandise

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



for sale by the Score Card, and then later signed with
Upper Deck. (Upper Deck's claims based on Mickey
Mantle merchandise are somewhat ironic, because in an
unrelated case, Mantle's estate has been awarded $4
million on account of Upper Deck's breach of its agree-
ment with Mantle. (ELR 19:10:14))

The Score Card continued to sell its existing in-
ventory of merchandise signed by Mantle and Montana,
even after they switched to Upper Deck; and the Score
Card continued to sell Mantle and Montana merchandise
that Score Card had purchased in the secondary market.
Upper Deck objected to both of these practices. But
Judge Moskowitz has found them to be legal.

The judge carefully reviewed both athletes' con-
tracts with the Score Card, and found that Mantle's ex-
plicitly permitted, and Montana's implicitly permitted,
the sell-off of existing inventories after their contracts
with the Score Card ended.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



With respect to the Score Card's resale of mer-
chandise it purchased on the secondary market, Judge
Moskowitz found that the "first sale doctrine" permitted
the Score Card to do so, even if there is a likelihood of
consumer confusion. This is so, he explained, because
the first sale doctrine "states that once a product enters
the market, its trademark is not infringed by subsequent
sales."

The California Autograph Sports Memorabilia
statute requires dealers to provide customers with cer-
tificates of authenticity - something which the Score
Card does. Since the Score Card does comply with the
statute, it also sought dismissal of Upper Deck's claim
based on that statute.

However, Judge Moskowitz ruled that mere com-
pliance with the statute's certificate requirement would
"eviscerate the effectiveness of the statute," if dealers
had no reasonable basis for believing the items it was

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



selling were in fact authentic. Thus, the judge ruled that
"dealers must satisfy the facial requirements of the stat-
ute and have a reasonable basis in fact for believing that
an item of autographed sports memorabilia is authentic."
The judge was quick to point out that this does not mean
that dealers must witness the signing themselves. But
they must have some basis for believing the items they
sell are real.

At this point in the case, there were disputed facts
and unfinished discovery related to whether the Score
Card satisfied the statute. So the judge denied the Score
Card's motion for summary judgment on this claim.

The judge did however dismiss some of Upper
Deck's other claims. For example, the judge dismissed
Upper Deck's trademark infringement claim, because its
right to sell Mantle and Montana merchandise is not ex-
clusive, and thus Upper Deck does not have standing to
assert trademark and dilution claims based on the use of

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



their names. Likewise, the judge held that Upper Deck
does not have standing to assert right of publicity claims
based on the use of their names, again because its right
to use their names is not exclusive. On the other hand,
the judge refused to dismiss Upper Deck's false adver-
tising claim, because such claims may be brought by
anyone who suffers a competitive injury.

Upper Deck Authenticated, Ltd. v. CPG Direct, 971
F.Supp. 1337, 1997 U.S.Dist.LEXIS 16964 (S.D.Cal.
1997) [ELR 19:12:14]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Dismissal of former Russian dissident's defamation
suit against author John McPhee is affirmed, be-
cause offending passages in "The Ransom of Russian
Art" were opinion rather than fact

Murder mysteries are the stuff of fiction - and
sometimes the subject of fact as well. In his non-fiction
book The Ransom of Russian Art, author John McPhee
writes about the death of dissident Russian artist Evgeny
Rukhin who was killed in a mysterious studio fire in
Leningrad in 1976.

The exact circumstances of Rukhin are disputed;
McPhee's book recounts five versions that were told to
him by five separate sources. Two versions blame for-
mer Russian dissident Ilya Levin for Rukhin's death: ac-
cording to one, Levin killed Rukhin for the KGB;
according to the other, Levin was a coward and did
nothing to save Rukhin from the KGB.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Following the publication of The Ransom of Rus-
sian Art, Levin (who now lives in Washington, D.C.)
sued McPhee and his publishers for defamation. The
case, however, was dismissed by federal District Judge
Lewis Kaplan (ELR 18:5:13). And now, that ruling has
been affirmed by the Court of Appeals.

In an opinion by Judge Jon O. Newman, the ap-
pellate court has held that the book could fairly be read
as implying that Levin was a murderer, and thus was
"susceptible of a defamatory meaning."

On the other hand, Judge Newman concluded that
"McPhee uses a number of clear signals to indicate to
the reader that the versions of the events surrounding the
studio fire were nothing more than conjecture and
speculation." Thus, "any allegation of Levin's possible
involvement in a murder [are] in the category of opinion
- opinion based on speculation without any implication
of fact." Since expressions of opinion are not actionable,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Levin's suit was properly dismissed, the appellate court
concluded.

Levin v. McPhee, 119 F.3d 189, 1997 U.S.App.LEXIS
26235 (2d Cir. 1997) [ELR 19:12:15]

Court denies motion for summary judgment by
authors and publisher of "Masters of Deception," in
defamation action filed by computer hacker por-
trayed in the non-fiction book

Even unindicted co-conspirators are entitled to
their day in court, if they are portrayed in print in an un-
flattering light - at least in Pennsylvania. That is one
conclusion to be drawn from an opinion by Federal
Magistrate Judge Thomas Rueter in a defamation action
filed by Allen Wilson against the authors and publishers

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



of Masters of Deception: The Gang That Ruled Cyber-
space - a non-fiction book about a group of "hackers,"
some of whom were indicted by the federal government
on charges involving their illegal use of computers.

Wilson was a member of the group, and though
not prosecuted himself, he was an unindicted co-
conspirator who cooperated with the government in the
prosecution of the others. Wilson is not one of the main
characters in Masters of Deception. But authors Mi-
chelle Slatalla and Joshua Quittner do refer to Wilson on
several occasions, in ways that Wilson says have injured
his reputation. As a result, he filed a defamation action
against Slatalla and Quittner and against HarperCollins
Publishers, Inc., the company that published their book.

The defendants responded with a motion for sum-
mary judgment, arguing that the book's objected-to pas-
sages are not capable of defamatory meaning, are
protected by the fair report privilege, are substantially

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



true, and were not published with the required degree of
fault. The motion has been largely unsuccessful how-
ever. While Judge Rueter granted portions of it, he has
denied most of their motion, thus allowing the suit to
proceed.

The judge agreed with Wilson that all of the
objected-to passages are capable of defamatory mean-
ing. While some of those passages were protected by
the fair report privilege, summary judgment could not be
granted with respect to others, because there were dis-
puted facts concerning whether the privilege had been
abused as to those. Similarly, while some passages were
substantially true, disputed facts concerning the truth of
others meant summary judgment could not be granted as
to those.

Finally, although Judge Rueter agreed with the
defendants that the book was about a matter of public
concern, he decided that Pennsylvania (rather than New

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



York) law applied; and Pennsylvania law requires a pri-
vate figure plaintiff, such as Wilson, to prove only that
defendants acted negligently, even if the subject matter
is of public concern. This was an important ruling, be-
cause the defendants argued that even if the objected-to
statements were false, defamatory, and not privileged,
they had not been published with the required degree of
fault. Judge Rueter rejected this argument however, be-
cause "summary judgment is rarely appropriate in a neg-
ligence action."

Wilson v. Slatalla, 970 F.Supp. 405, 1997
U.S.Dist.LEXIS 8781 (E.D.Pa. 1997) [ELR 19:12:15]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Dismissal of Israeli residents' defamation and emo-
tional distress suit against Village Voice, an Israeli
newspaper and two journalists is affirmed

An article published by the Village Voice in 1985
about "Israel's Jewish Terrorists" sparked the filing of a
defamation and emotional distress lawsuit by John and
Chaiken, two former residents of Boston who had emi-
grated to Israel's West Bank and were interviewed and
quoted by the article's author, Robert I. Friedman. Ac-
cording to the Chaiken's complaint, originally filed in
Massachusetts, the article falsely portrayed them as ter-
rorists, thus injuring their reputations and disturbing
their emotional tranquillity.

The Chaikens' lawsuit named the Village Voice
and Friedman as defendants, and also named Maariv, an
Israeli newspaper that published a report about the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Village Voice article, and Maariv's New York
correspondent.

From the start, the suit involved more procedural
issues than substantive ones. Maariv and its correspon-
dent were dismissed from the case on the grounds that
Massachusetts did not have personal jurisdiction over
either. The case was then transferred to New York
where federal District Judge John Keenan dismissed
Friedman, because the statute of limitations on claims
against him had already run.

Finally, the Chaikens' remaining claims against
the Village Voice were dismissed on the merits. District
Judge Shira Scheindlein held that the Voice had not
been grossly irresponsible in publishing the article, and
thus, since the article dealt with a matter of public con-
cern, neither the defamation nor the emotional distress
claim could survive the Voice's motion for summary
judgment (ELR 18:3:13).

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



The Chaikens have fared no better on appeal. In
an opinion by Judge Pierre Leval, the Court of Appeal
has affirmed the dismissal of their entire case. Though
Judge Leval wrote a long opinion of his own, carefully
evaluating each of the Chaikens' contentions, he af-
firmed the dismissal of their case for the reasons cited
by the District Court judges who originally ruled against
them.

Chaiken v. VV Publishing Corp., 119 F.3d 1018, 1997
U.S.App.LEXIS 18143 (2d Cir. 1997) [ELR 19:12:16]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Colorado Rockies may not prohibit publishers of
"alternative" baseball programs and scorecards
from distributing their publications outside Coors
Field on game days, Colorado Supreme Court rules

The Colorado Rockies may not control who sells
baseball programs and scorecards outside Coors Field
on game days, the Colorado Supreme Court has ruled,
because the team's efforts to do so violated the First
Amendment.

The Rockies' right to control game-day sales out-
side Coors Field was challenged by the publishers of
"alternative" programs and scorecards who did not have
permission to sell their publications, because the
Rockies have a contract with ARA Leisure Services giv-
ing that company exclusive concession rights both inside
and outside the stadium.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



The Rockies of course are a privately-owned
company, but Coors Field and its surrounding sidewalks
are owned by a public entity. As a result, the Rockies'
policies concerning the use of the property - especially
the sidewalks - are subject to First Amendment princi-
ples concerning the protection of free speech.

In an opinion by Justice Mary Mullarkey, the
Colorado Supreme Court has ruled that the sidewalks
surrounding Coors Field are public forums, and thus re-
strictions on free speech - including the sale of publica-
tions - on those sidewalks must be content-neutral, must
serve significant state interests, and must be narrowly
drawn, in order to be constitutional.

In this case, the Rockies were able to satisfy only
some of those requirements. Justice Mullarkey agreed
with the team that its policy concerning the sale of pro-
grams and scorecards was content-neutral. Also, while
one of the interests urged by the Rockies - maximizing

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



its concession revenues - was not significant, other
interests - like crowd control, safety and pedestrian
movement - were significant.

Nonetheless, these significant interests did not
win the case for the Rockies, because Justice Mullarkey
ruled that the Rockies' ban on the sale of alternative pro-
grams and scorecards was not narrowly tailored to sat-
isfy those interests, and the ban did not allow for ample
alternatives for the sale of those publications.

As a result, the Colorado Supreme Court has af-
firmed an injunction that barred the Rockies from pro-
hibiting the sale of alternative programs and scorecards
from sidewalks surrounding the stadium.

Lewis v. Colorado Rockies Baseball Club, 941 P.2d
266, 1997 Colo.LEXIS 520 (Colo. 1997) [ELR
19:12:16]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Basketball coach was not deprived of due process or
liberty when university suspended him without pay
and issued allegedly harmful press release following
school's investigation of student-athlete's complaint

Ferris State University has successfully defended
against a lawsuit filed by its former basketball coach
Horace Ludwig, in the wake of Ludwig's suspension
without pay and the issuance of an allegedly harmful
press release. Ludwig's downfall was initiated by a
student-athlete who complained that Ludwig repeatedly
made derogatory remarks concerning the student's Pol-
ish ancestry and was then cut from the basketball team
in retaliation for his complaints.

Following an in-house investigation which appar-
ently confirmed the student's complaints, Ferris State
suspended Ludwig for 60 days without pay and termi-
nated him as of the end of the year. The University also

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



issued a press release about the matter which prompted
articles in local newspapers.

Ludwig responded by filing a lawsuit against the
University, alleging that he had been denied due process
in connection with his suspension, and that the press re-
lease violated his liberty interests. A federal District
Court disagreed and dismissed Ludwig's complaint for
failure to state a claim.

The dismissal of Ludwig's case has been affirmed
on appeal. Writing for the appellate court, Judge
Cornelia Kennedy has rejected Ludwig's due process
claim on the grounds that he did not have a "property in-
terest" in continued pay during his suspension. Ludwig
had based his claim on the University's written person-
nel policies. But the judge said that those policies
authorized, but did not require, the university to pay per-
sonnel while they are suspended; and thus the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



University did not violate its policies when it elected to
suspend Ludwig without pay.

The press release issue presented a greater threat
to the University, because the Supreme Court has held
that an injury to a person's reputation constitutes a depri-
vation of a liberty interest when the injury occurs in con-
nection with an employee's termination. Moreover,
"when a deprivation of a liberty interest of this kind oc-
curs, the employee must be afforded notice and an op-
portunity to be heard to refute the charges disseminated
against him." In this case, however, Ludwig lost his lib-
erty claim, because the court found that he "failed to
sufficiently apprise the University of his desire for a
name-clearing hearing" after the press release was
issued.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Ludwig v. Board of Trustees of Ferris State University,
123 F.3d 404, 1997 U.S.App.LEXIS 21729 (6th Cir.
1997) [ELR 19:12:17]

Assistant women's basketball coach who was termi-
nated for NCAA rule violation loses discrimination
and breach of contract case against Wright State
University

NCAA rules can be strict, even overly so in some
contexts; but a college coach's failure to follow them can
be fatal to his or her career. This at least is the lesson
that Rochelle McKenzie must have learned from her
violation of an NCAA rule that prohibits school officials
from providing transportation to student athletes except
in connection with team activities.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Rochelle McKenzie was once the Assistant
Women's Basketball Coach at Wright State University
in Ohio. Twice, while going to visit her parents in
Cleveland, McKenzie gave rides to one of her team
members, knowing that she was violating NCAA rules
by doing so.

When Wright State's Athletic Director learned of
McKenzie's violation, McKenzie was told she could re-
sign (with employment benefits) or she would be fired.
McKenzie resigned, but then sued Wright State for race
and sex discrimination and for breach of contract. An
Ohio Court of Claims ruled against her, and the Court of
Appeals has affirmed.

In an opinion by Judge Michael Close, the appel-
late court has ruled that McKenzie failed to prove her
discrimination claim, because she didn't show that
Wright State had replaced her with a white or male
coach. Moreover, even if Wright State had done so,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



McKenzie had not shown that her termination was for
any reason other than her violation of NCAA rules.
While other coaches had received less significant pun-
ishment for rule violations, none of them had violated
rules intentionally and then willfully failed to report their
violations, as McKenzie had. "In fact," Judge Close ob-
served, "the record shows that another WSU coach, a
white male, was terminated for a transportation violation
because he failed to cooperate with WSU's investigation
after failing to report that violation himself."

The appellate court also affirmed the dismissal of
McKenzie's breach of contract claim. Her contract con-
tained a clause stating that NCAA rules violations could
result in disciplinary action "up to and including termi-
nation." Thus, Judge Close concluded, "WSU cannot be
held liable for breach of contract in exercising the dis-
cretion which the contract grants."

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



McKenzie v. Wright State University, 683 N.E.2d 381,
1996 OhioApp.LEXIS 4294 (Ohio App. 1996) [ELR
19:12:17]

High school athletic association did not violate ADA
or Rehabilitation Act by refusing to waive eight-
semester eligibility rule to permit student with atten-
tion deficit disorder to play basketball during his
fifth year in high school, federal appellate court
rules

The Michigan High School Athletic Association
has finally been vindicated. A federal Court of Appeals
has ruled, in an en banc decision, that the Association
did not violate the Americans with Disabilities Act or
the Rehabilitation Act when it refused to grant Dion

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



McPherson's request for a waiver of its eight-semester
eligibility rule.

McPherson, who had attention deficit hyperactiv-
ity disorder and thus didn't graduate from high school on
time, sought the waiver so he could play basketball dur-
ing his fifth year at Huron High School. When the asso-
ciation refused to grant the waiver, McPherson sued,
and won a preliminary injunction that permitted him to
play during that year.

The Association appealed, and in an earlier rul-
ing, the injunction was vacated as "moot," because by
then, McPherson had graduated (ELR 16:6:15, 19:1:13).
Nonetheless, Court of Appeals then reheard the case en
banc, and has now awarded the Association a victory on
the merits.

In an opinion by Judge James Ryan, the appellate
court has ruled that the eight-semester rule is necessary
to "create a more even playing field for the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



competitors," to "prevent widespread red-shirting
abuses," and to preserve the philosophy "that students
attend school primarily for the classroom education and
only secondarily to participate in interscholastic
athletics."

The ADA and Rehabilitation Act did not require
the Association to waive the rule, Judge Ryan said, be-
cause doing so "would work a fundamental alteration in
Michigan high school sports programs" and would "im-
pose an immense financial and administrative burden"
on the Association.

In so ruling, Judge Ryan relied on an earlier deci-
sion he had written rejecting an ADA and Rehabilitation
Act attack on the Association's 19-year age limit eligi-
bility rule (ELR 17:11:11). There is "no principled dis-
tinction between the nature and purpose of the age-limit
rule and the eight-semester rule," the judge said.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



At earlier stages of this case, one of the issues
was whether the Association could penalize Huron High
School for allowing McPherson to play pursuant to the
original preliminary injunction. Judge Ryan's en banc
decision does not address this issue. But in a dissenting
opinion, Judge Gilbert Merritt said that if the Associa-
tion "is permitted to retaliate against the school district
for its compliance with a district court injunction, then
the power of district courts to issue injunctions will be
undermined."

McPherson v. Michigan High School Athletic Associa-
tion, 119 F.3d 453, 1997 U.S.App.LEXIS 18826 (6th
Cir. 1997) [ELR 19:12:18]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Florida ticket scalping statute is constitutional, state
appellate court rules

A Florida District Court of Appeal has upheld the
constitutionality of that state's ticket scalping statute
which makes it illegal to resell tickets for more than $1
above the retail admission price. The constitutionality of
the statute was challenged by the owner of a business
that had resold tickets to sports and entertainment
events, apparently at substantial markups.

In an opinion by Judge Rodolfo Sorondo, the ap-
pellate court rejected the ticket seller's challenge. "We
think the statute attempts to regulate areas of legitimate
state concern . . . " the judge said. "Its obvious goal is to
protect the consuming public and event promoters from
the economic harm done to them by persons who artifi-
cially corner the market for tickets to public events. . . .
[T]icket scalpers deprive consumers of a valuable

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



service - the availability of low-cost tickets through box
office sources."

 The statute exempts registered travel agencies, if
they resell tickets on behalf of the tickets' original sellers
as part of travel packages. The ticket seller also attacked
the constitutionality of the travel-agency exemption,
saying that it was irrational. But Judge Sorondo rejected
this argument as well. Registered travel agencies are
subjected to "heightened duties and responsibilities," the
judge explained; and these duties  and responsibilities
"provide a legitimate basis for allowing them to sell tick-
ets in a manner different from that allowed to a general
member of the public."

State of Florida v. Sobieck, 701 So.2d 96, 1997
Fla.App.LEXIS 10873 (Fla.App. 1997) [ELR 19:12:18]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



DEPARTMENTS

In the Law Reviews:

Adams and Bits: Of Jewish Kings and Copyrights by
David Nimmer, 71 Southern California Law Review 219
(1998)

An Odyssey Through Copyright's Vicarious Defenses by
David Nimmer, 73 New York University Law Review
162 (1998)

Comm/Ent, Hastings Communications and Entertain-
ment Law Journal, has published its Twentieth Anniver-
sary Volume with the following articles:

Limitations on Claims of Ownership and Claims for
Royalties by Donald E. Biederman, 20 Comm/Ent,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Hastings Communications and Entertainment Law Jour-
nal 1 (1997)

The Telecommunications Act of 1996: Predicting the
Winners and Losers by Robert M. Frieden, 20
Comm/Ent, Hastings Communications and Entertain-
ment Law Journal 11 (1997)

Reflections on a Gossamer Thread in the World Wide
Web: Claims for Protection of the Droit Moral Right of
Integrity in Digitally Distributed Works of Authorship
by Timothy E. Nielander, 20 Comm/Ent, Hastings Com-
munications and Entertainment Law Journal 59 (1997)

Lessons from Oz: Quantitative Guidelines for Children's
Educational Television by Angela J. Campbell, 20
Comm/Ent, Hastings Communications and Entertain-
ment Law Journal 119 (1997)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



The Fairness in Musical Licensing Act: The Tavern Bill
Casts a Shadow by Julie B. Raines, 20 Comm/Ent,
Hastings Communications and Entertainment Law Jour-
nal 169 (1997)

Sex Online: Is This Adultery? by Christina Tavella Hall,
20 Comm/Ent, Hastings Communications and Entertain-
ment Law Journal 201 (1997)

Don't Bite the Hand That Feeds: A Call for a Return to
an Equitable Talent Agencies Act Standard by Chip 

Robertson, 20 Comm/Ent, Hastings Communications
and Entertainment Law Journal 223 (1997)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



The DePaul-LCA Journal of Art and Entertainment Law
has published Volume 8, Number 1 with the following
articles:

The Price of International Free Speech: Nations Deal
with Defamation on the Internet by Samuel Fifer and
Michael Sachs, 8 DePaul-LCA Journal of Art and Enter-
tainment Law 1 (1997)

Well I Wonder, Wonder...Who Wrote the *#!@%#*!
Song: A Call for the Abolishment of Frivolous Lawsuits
in the Music Copyright Infringement Arena Through the
Right Mix of Existing Law by Christine P. Fontana, 8
DePaul-LCA Journal of Art and Entertainment Law 23
(1997)

Electronic Rights: After Tasini Who Owns What,
When? Tasini v. New York Times by Dina Marie

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Pascarelli, 8 DePaul-LCA Journal of Art and Entertain-
ment Law 45 (1997)

Has Time Run Out for the NCAA? An Analysis of the
NCAA as a Place of Public Accomodation by Robert J.
Adelman, 8 DePaul-LCA Journal of Art and Entertain-
ment Law 79 (1997)

NFL Contract Negotiations in the Aftermath of White v.
National Football League IV by Joseph D. Wright, 8
DePaul-LCA Journal of Art and Entertainment Law 115
(1997)

Fairness in Music Licensing Act of 1997: Will it End the
Confusion Surrounding the Homestyle Exemption of the
Copyright Act?, 8 De Paul-LCA Journal of Art and En-
tertainment Law  141 (1997)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Ace in the Hole: Regulation of Internet Service Provid-
ers Saves the Internet Gambling Prohibition  Act of
1997,  8 DePaul-LCA Journal of Art and Entertainment
Law 155 (1997)

It's Not Just Your Father's Game Anymore: Recent Con-
necticut Legislation Prohibits Gender Discrimination at
Golf Country Clubs, 8 DePaul-LCA Journal of Art and
Entertainment Law 175 (1997)

The Long Awaited Quadruple Play: Proposed Amend-
ments to Four Major Areas of the Alabama Athlete
Agents Regulatory Act of 1997, 8 DePaul-LCA Journal
of Art and Entertainment Law 191 (1997)

Columbia-VLA Journal of Law & the Arts has pub-
lished Volume 21, Numbers 3-4 with the following
articles:

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



The Spring 1997 Horace S. Manges Lecture-Copyright
for the Digital Era: The WIPO "Internet" Treaties by Dr.
Mihaly Ficsor, 21 Columbia-VLA Journal of Law & the
Arts 197 (1997)

Copyright Law and Technical Protection Devices by
Andre Lucas, 21 Columbia-VLA Journal of Law & the
Arts 225 (1997)

Planning to Survive: How the National Endowment for
the Arts Restructured Itself to Serve a New Consituency
by Thomas Peter Kimbis, 21 Columbia-VLA Journal of
Law & the Arts 239 (1997)

Take My Joke...Please! Foxworthy v. Custom Tees and
the Prospects for Ownership of Comedy by Andrew

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Greengrass, 21 Columbia-VLA Journal of Law & the
Arts 273 (1997)

Decompilation of Collective Works: When the First Sale
Doctrine Is a Mirage by Steve Lauff, 76 Texas Law Re-
view 869 (1998)

The Continuing Struggle to Find a Place for Cable Tele-
vision in the Pantheon of First Amendment Precedent:
Denver Area Educational Telecommunications Consor-
tium v. FCC by James L. Simmons, 34 Houston Law
Review 1607 (1998)

It's All Fun and Games Until Somebody Declares Bank-
ruptcy: A Debtor's Right to Season Ticket Holder Status
by Susannah L. Baker, 14 Bankruptcy Developments
Journal 159 (1997) (published by Emory University

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



School of Law, Gambrell Hall, 1722 North Decatur
Road, Atlanta, Georgia 30322-2770)

The Seton Hall Journal of Sport Law has published Vol-
ume 7, Number 2 with the following articles:

Pete Rozelle: The Passing of a Legend by Kevin Purvin,
7 Seton Hall Journal of Sport Law 347 (1997)

The NFL and Domestic Violence: The Commissioner's
Power to Punish Domestic Abusers by Anna L. Jeffer-
son, 7 Seton Hall Journal of Sport Law 353 (1997)

Drug Dispensing in Athletic Departments of Colleges
and Universities: A New Proposal by Barry R. Ewy, 7
Seton Hall Journal of Sport Law 371 (1997)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Scoreboard: A Concise Chronological Twenty-Five
Year History of Title IX Involving Interscholastic and
Intercollegiate Athletics by Diane Heckman, 7 Seton
Hall Journal of Sport Law 391 (1997)

Constitutional Law-First Amendment-Parody Contained
on Trading Cards Does Not Violate an Athlete's Right
of Publicity. Cardtoons, L.C. v. Major League Baseball
Players Association by John Shahdanian, 7 Seton Hall
Journal of Sport Law 423 (1997)

"SportsTrax: They Love This Game!" A Comment on
the NBA v. Motorola by  Paul M. Enright, 7 Seton Hall
Journal of Sport Law 449 (1997)

Fighting? It's All in a Day's Work on the Ice: Determin-
ing the Appropriate Standard of a Hockey Player's

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998



Liability to Another Player  by Barbara Svoranos, 7 Se-
ton Hall Journal of Sport Law 487 (1997)

A Pit-Stop in the Courts and Applying the Brakes to
Keep Another from Crashing: A Comment on the Con-
flicts Between Indianapolis Motor Speedway and
Championship Auto Racing Teams by Meri J. Van Blar-
com, 7 Seton Hall Journal of Sport Law 513 (1997)

Legilators Strike Out: Volunteer Little League Coaches
Should Not Be Immune from Tort Liability by Jamie
Brown, 7 Seton Hall Journal of Sport Law 559 (1997)
[ELR 19:12:19]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 12, MAY 1998


