
INTERNATIONAL CASES

German record store challenges legality of German
record-rental right; Cologne Regional Court re-
sponds by referring question to European Court of
Justice

The German record-rental right has been put in
jeopardy, and with it, the fate of exclusive record-rental
rights throughout Europe. The legality of the record-
rental right has been challenged by Music Point Hokamp
GmbH, a record store that rents compact discs, and
which was sued for copyright infringement for doing so
by Metronome Musik GmbH.

Metronome Musik, a German record company,
obtained an interlocutory injunction against the record
store owner. The injunction was based on the exclusive

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



record-rental right given to record companies by Ger-
man copyright law and European Community Directive
92/100. However, the record store owner argued that
the record-rental right is itself an illegal violation of the
fundamental freedom to choose an occupation, which is
guaranteed by Article 12 of Germany's Basic Law and
by European Community law.

The Cologne Regional Court thought the record
store's argument may have merit. It said that it "is in
doubt as to whether [Directive 92/100] is compatible
with Community law in so far as the Member States are
given the right . . . to prohibit the hiring-out and lending
of originals and copies of . . . protected works, without
the right to hire out and to lend being exhausted by the
sale of the originals and copies in question. . . ."

The court acknowledged that the rental-right was
enacted to "safeguard the extremely large and risky in-
vestments of phonogram manufacturers. . . ." But the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



court found that the record store had introduced evi-
dence that the market situation did not seem to support
this justification. For example, the store offered evi-
dence that compact disc sales in Germany increased
225% between 1991, when record rentals were legal,
and enactment of the rental right. The store introduced a
Polygram report to shareholders which said that com-
pact disc sales in Europe were "very encouraging . . .
particularly [in] Germany." And the store introduced a
BMG press release saying that German-speaking coun-
tries had made the "largest contribution" to its financial
results for the 1994-95 fiscal year.

As a result, the Cologne court has referred the
following question to the European Court of Justice: "Is
the introduction of an exclusive rental right, contrary to
the principle of the exhaustion of distribution rights, by
Article 1(1) of Council Directive 92/100 of 19 Novem-
ber 1992 on rental and lending rights and on certain

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



rights related to copyright in the field of intellectual
property compatible with Community law, in particular
Community fundamental rights?"

Metronome Musik GmbH v. Music Point Hokamp
GmbH, Landgericht (Regional Court) Koln (Cologne),
[1997] ECC 325 (available in LEXIS Eurcom Library,
Cases File) [ELR 19:2:4]

French student infringed reproduction and perform-
ance rights of Art Music and Warner Chappell
France by digitizing musical works by Michel Sar-
dou and posting them on student's web page on his
school's Internet server, Paris court rules

The urge to post music on the World Wide Web -
even without the consent of copyright owners - is

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



apparently irresistible, all around the world, including
France. Francois-Xavier Bergot is a student at the Ecole
National Superieure Des Telecommunications where he
has his own "private" web page on the ENST student
server. Bergot has used his server space to store digiti-
zations of the songs of a number of artists, including 20
songs by those of fellow Frenchman Michel Sardou.
Bergot did this without Sardou's consent or the consent
of the companies to which Sardou assigned his repro-
duction and performance rights, Art Music France and
Warner Chappell France.

Those two companies, as well as Sardou himself,
responded by suing Bergot for the infringement of their
rights. And the Tribunal de Grande Instance in Paris has
ruled in their favor, though it has not awarded them all
of the remedies they sought.

The Tribunal rejected Bergot's argument that it
was legal for him to digitize Sardou's songs because

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



they were intended for his private use. The Tribunal ex-
plained that "by permitting third parties connected to the
Internet to visit his private pages and to take copies [of
songs he had posted there] . . . when the very purpose of
the Internet is said to be to offer such transparency and
conviviality, Mr. Bergot encouraged the collective use
of his reproductions." The Tribunal also rejected Ber-
got's contention that if there was a violation of others'
rights, the violation was committed by those who visited
his web site rather than by him. "It matters not," said the
Tribunal, "that he himself did not carry out positive acts
of transmission because an authorization to take copies
is implicit in the right to visit private pages."

Nonetheless, because the Tribunal concluded that
Bergot did not intend to do any harm or make a profit, it
did not award the plaintiffs the money damages they had
sought. Nor did the Tribunal require Bergot and his
school to publicize the judgment at their expense, as the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



plaintiffs had requested. Instead, the Tribunal decided
that the plaintiffs themselves could issue at their own
expense a statement that "any reproduction by digitiza-
tion of musical works protected by copyright which may
be made available to persons connected to the Internet
network must be expressly authorized by the owners or
assignees of the rights."

Art Music France v. L'Ecole Nationale Superieure Des
Telecommunications, Tribunal de Grande Instance (Dis-
trict Court) Paris, [1997] EEC 97 (available in the
LEXIS Eurcom Library, Cases File) [ELR 19:2:4]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



WASHINGTON MONITOR

WTO Appellate Body affirms and expands United
States' victory in case challenging Canadian restric-
tions on Sports Illustrated and other American
magazines

The Appellate Body of the World Trade Organi-
zation has affirmed a finding by a WTO Dispute Settle-
ment Panel that Canada's 80% excise tax on "split-run"
magazines violates international trade rules established
by the General Agreement on Tariffs and Trade (GATT
1994). In addition, the Appellate Body found that Can-
ada's postal subsidy for domestic magazines also vio-
lates GATT 1994, reversing the Panel's earlier decision
in favor of Canada on that issue. Canada did not appeal
the Panel's findings in favor of the United States that

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Canada's import ban on certain magazines and its dis-
criminatory "commercial" postal rates violated GATT
rules, so those conclusions remain unchanged.

The WTO Appellate Body's decision is the latest
step in a proceeding that began in March 1996 when the
U.S. Trade Representative requested consultations un-
der GATT 1994 with Canada concerning Canadian laws
affecting magazines, especially an 80% tax on revenue
from advertisements placed in Canadian editions of so-
called "split-run" magazines. Split-run magazines are
periodicals sold both in Canada and abroad, in which
the Canadian edition contains advertisements directed at
a Canadian audience.

The tax would have put the Canadian edition of
Sports Illustrated out of business, and was the latest in a
series of Canadian measures to protect the Canadian
magazine publishing industry from U.S. competition.
Since the mid-1960s, Canada has banned the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



importation into Canada of magazines that contain even
small amounts of advertising directed at Canadian con-
sumers. And for many years Canada has charged higher
postage rates for magazines not produced in Canada by
Canadian-owned companies.

When consultations with Canada failed to pro-
duce a solution, the United States requested that a WTO
panel be formed to consider these issues. The panel's fi-
nal report was issued in March of this year, and it found:
that Canada's import ban violates GATT Article XI; and
that Canada's 80% excise tax violates Canada's national
treatment obligations under GATT Article III:2. The
Panel also found that Canada's discriminatory postal
rates for magazines mailed in Canada accord less favor-
able treatment to imported magazines than to like Cana-
dian magazines, in violation of GATT Article III:4; but
the Panel found that this violation was excused in the
case of Canada's so-called "funded" postal rates,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



because those rates qualified as a permitted "subsidy"
within the meaning of GATT Article III:8(b). (ELR
18:11:16)

Canada appealed the Panel's conclusion that its
80% excise tax violates GATT Article III:2. And the
United States appealed the Panel's conclusion that the
"funded" postal rates qualify as permitted subsidies un-
der GATT Article III:8(b).

In its report, the Appellate Body rejected Can-
ada's claim regarding the excise tax, and affirmed the
Panel's conclusion that the excise tax was inconsistent
with Article III:2 of GATT 1994. With respect to the
U.S. appeal on "funded" postal rates, the Appellate
Body reversed the decision of the Panel and concluded
that these postal rates do not constitute permitted subsi-
dies under Article III:8(b) of GATT 1994. The effect of
this decision on Article III:8(b) is that these postal rates

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



have been determined to violate Article III:4 of GATT
1994.

Canada will now be asked by the WTO to bring
its laws "into conformity" with Canada's obligations un-
der GATT 1994.

Canada - Certain Measures Concerning Periodicals,
AB-1997-2 (WTO 1997) (available from the WTO's
web site, http://www.wto.org/dispute/distab.htm) [ELR
19:2:6]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



RECENT CASES

Supreme Court declares unconstitutional provisions
of Communications Decency Act that criminalize
transmission of indecent or patently offensive mate-
rial to minors

The United States Supreme Court has declared
unconstitutional provisions of the Communications De-
cency Act that criminalize the "knowing" transmission
of "indecent" or "patently offensive" material to minors
over the Internet. In so ruling, the Court affirmed the de-
cision of a three-judge District Court that had reached
the same conclusion last year. (ELR 18:9:18)

In an opinion by Justice John Paul Stevens, the
Supreme Court held that these two provisions of the Act
abridge the First Amendment's free speech guarantee,
because they are ambiguous concerning the scope of

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



their coverage and thus lack the precision the First
Amendment requires of statutes that regulate speech.
The provisions are vague, Justice Stevens explained, be-
cause the Act does not define the terms "indecent" or
"patently offensive," and thus will "provoke uncertainty
among speakers about how the two standards relate to
each other and just what they mean."

In earlier cases the Supreme Court had upheld the
constitutionality of statutes that regulate the content of
radio and television broadcasts, and the Government re-
lied on those cases heavily in arguing the Communica-
tions Decency Act is constitutional as well. But Justice
Stevens found that the Internet differs from radio and
television broadcasting in three significant ways. First,
the Internet does not have a history of extensive govern-
ment regulation, as broadcasting does. Second, the In-
ternet's channels of communication are not scarce, as are
broadcasting's. And third, the Internet is not "invasive,"

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



as broadcasting is. The Court made particular note of
the fact that Internet users are unlikely to encounter
adult material on the Internet "by accident."

The Court did uphold the constitutionality of a
provision of the Act which criminalizes the knowing
transmission of "obscene" material to minors over the
Internet. But it did so only because "obscene" material
receives no First Amendment protection at all, so that
provision of the Act was not challenged by any of the 47
organizations that filed this case.

Reno v. American Civil Liberties Union, 1997 U.S.
LEXIS 4037, 1997 WL 348012 (1997) [ELR 19:2:7]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



John Grisham's novel "The Chamber" is not sub-
stantially similar to non-fiction memoir of lawyer
who represented serial killer Ted Bundy, so court
dismisses lawyer's copyright infringement case

John Grisham and Michael Crichton have lots in
common. Both are best-selling novelists whose books
have been turned into successful movies. Both have
been sued for copyright infringement. And both have
won dismissal of those copyright lawsuits before trial,
on the grounds that their novels are not substantially
similar to the books written by those who sued them.

Michael Crichton's most recent victory came in a
case in which he was wrongly accused of copying Juras-
sic Park from a series of children's books about dino-
saurs. (ELR 18:10:5)

Grisham's initiation into the fraternity of wrongly-
accused plagiarists came in the wake of the 1994

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



publication of his novel The Chamber. The copyright in-
fringement lawsuit filed against him was ironic in two
respects. First, the book he was accused of copying, De-
fending the Devil: My Story as Ted Bundy's Last Law-
yer, was published after Grisham's novel. Second, as its
title says, Defending the Devil was written by a lawyer -
one who once was an associate at Wilmer, Cutler &
Pickering in Washington, D.C. - and thus she, more than
most plagiarism plaintiffs, ought to have known from the
start that her chances for winning the case were virtually
nil.

Grisham responded to the case as most defen-
dants in cases like this do: with a motion for summary
judgment. He argued, quite logically, that since Defend-
ing the Devil wasn't published until after his novel, he
didn't have access to it and thus didn't and couldn't have
copied it. The plaintiff, Polly Nelson, responded by ar-
guing that she had submitted a draft of her book to

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Grisham's publisher, Doubleday, years before; and she
asked the court to infer that her draft was passed around
Doubleday and eventually landed in Grisham's hands.

"As weak as the suggested inference is," Judge
Royce Lamberth said, "summary judgment on the issue
of access would be inappropriate at this time, before
completion of discovery." Judge Lamberth was able to
say this without concern, because he ruled that Nelson's
"case fails for another reason making the question of ac-
cess ultimately irrelevant."

The other reason Nelson's case failed was that her
book and Grisham's novel are not substantially similar.
Defending the Devil is Nelson's memoir of the years she
spent representing Ted Bundy on appeal, while he was
on death row. Grisham's The Chamber is a fictional ac-
count of the representation of a death row inmate by his
grandson. Nelson, in real life, and the fictional grandson
in Grisham's book both worked for large law firms; and

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



both books recount their protagonists' ultimately unsuc-
cessful efforts to save their clients from death. These
similarities, and those that naturally follow from them,
are all the books have in common though. And that is
not enough for copyright infringement.

Nelson attempted to show more significant simi-
larities, using charts that purported to establish parallels
between the two books. But Judge Lamberth "ques-
tion[ed] their usefulness," because "many of the textual
examples appear to be taken out of context and in fact
allege similarity when there is none to be found." Nelson
argued there were similarities because both books de-
scribe "the presence of the media, politicians, and jail
house personnel," and she pointed to "the similar frenzy
with which last minute appeals are made by each of the
attorneys." But "these are all stock events and scenes
that are expected in any book about the representation
of a death row inmate," Judge Lamberth explained, and

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



"because Grisham did not copy any unique expressions
of Nelson, there is no infringement."

The judge also noted that the concept and feel of
the two books are different. "Defending the Devil is a
non-fictional account of Nelson's attempt to save Bundy
from the electric chair. . . . In contrast, The Chamber is
a novel that tells a much more personal story." The set-
tings of the books are different, as are their plots and
time lines. Nelson also argued that she and Grisham's
main character were substantially similar; but the judge
didn't think so. "Admittedly, both are recent law school
graduates who, as associates in large law firms, repre-
sent death row inmates. But the similarities end there,"
he said.

In his conclusion, Judge Lamberth responded to
Nelson's "concern that a ruling against her will be a dan-
gerous acknowledgment that those who write their own
memoirs cannot expect to receive protection from the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



copyright laws." The judge said that her expression is
protected by copyright, but "this protection does not
give her the right to claim a monopoly on the stories of
young attorneys who represent inmates on death row."

Nelson v. Grisham, 942 F.Supp. 649, 1996 U.S.Dist.
LEXIS 14945 (D.D.C. 1996) [ELR 19:2:7]

Rodney Dangerfield wins libel case against Star
Magazine, but court refuses to award him punitive
damages; Supreme Court denies his request to re-
view case

Rodney Dangerfield doesn't get the respect he de-
serves - not any from Star Magazine; and not enough, he
would probably say, from the courts.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Back in 1990, Star Magazine published an article
about Dangerfield headlined "Vegas Casino Accuses
Caddyshack Funnyman: Rodney Dangerfield Swills
Vodka by the Tumblerful, Smokes Pot All Day and
Uses Cocaine." These are serious allegations, even
when made about a Las Vegas comedian; and Danger-
field responded in the predictable way. He sued the Star
and its parent company, GP Group, Inc., for libel.

The case went to trial before federal District
Court Judge Ronald Lew in 1995. At trial, Dangerfield
did one more thing: he proved the article was false and
defamatory and that the Star had acted with at least
reckless disregard of the truth when it published fabri-
cated anecdotes. As a result, Judge Lew found the Star
to be liable, and he awarded Dangerfield $45,002 in
damages: $1 for emotional distress, $1 for damage to his
reputation, and $45,000 in presumed damages.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Dangerfield had sought punitive damages as well,
but Judge Lew did not award any against the Star, be-
cause the evidence showed that the Star had a negative
net worth.

Moreover, Judge Lew dismissed Dangerfield's
claim against GP Group, because there was no evidence
that it "had any involvement at all in the investigation of,
writing of, fact checking or other editing of the article.
At most the evidence show that GP supervised the non-
editorial aspects of publishing and distributing Star
Magazine." This meant that GP had not acted with the
"actual malice" that would have been necessary to enter
judgment against it. As a result, GP's net worth - which
apparently is quite substantial - was not relevant in de-
termining whether punitive damages could have been
awarded.

After the trial, Dangerfield sought to amend his
case, and asked for a new trial, in order to assert a claim

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



that GP was the alter ego of the Star. If it were, this
would have made GP's net worth relevant for the pur-
pose of awarding punitive damages. But Judge Lew de-
nied Dangerfield's request.

Dangerfield appealed, but without success. In an
unpublished opinion, the Court of Appeals affirmed
Judge Lew's decision not to permit Dangerfield to
amend his case or to grant a new trial, and it affirmed
his ruling that GP's net worth was not relevant for the
purpose of deciding whether punitive damages could be
awarded.

Dangerfield petitioned the Supreme Court to re-
view the case, but the Court has denied his petition.

Dangerfield v. Star Editorial, Inc., 1996
U.S.App.LEXIS 23401 (9th Cir. 1996) (unpublished
opinion), 97 F.3d 1458, 1996 U.S.App.LEXIS 38347
(9th Cir. 1996) (Table Case Format), cert. denied, 117

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



S.Ct. 1552, 1997 U.S. LEXIS 2681 (1997) [ELR
19:2:8]

Compulsory license for "phonorecords" does not
cover karaoke compact discs that permit video dis-
play of lyrics along with audio play of recordings,
federal appellate court holds, in decision that affirms
injunction in favor of publisher of "Satisfaction" and
other songs by Mick Jagger and Keith Richards

Mick Jagger and Keith Richards have made some
legal history. A case involving seven of their rock-and-
roll classics - including "Satisfaction (I Can't Get No)"
and "Jumpin Jack Flash" - has confirmed a legal princi-
ple that many (perhaps most) music lawyers thought was
so, and now they know for sure. The Copyright Act's
"compulsory license" provision does not cover compact

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



discs that permit video displays along with audio play of
music recordings, not even when the video display is
limited to the words of the songs' lyrics and contains no
other visual images. A federal Court of Appeals has so
held, in an opinion that affirms a preliminary injunction
won by ABKCO Music, Jagger's and Richards' music
publisher.

The copyright compulsory license provision -
found in section 115 of the Copyright Act - permits a re-
cord company to manufacture and sell "cover" versions
of previously-recorded songs if the record company fol-
lows certain statutory notice requirements and pays le-
gally mandated (rather than voluntarily negotiated)
royalties. This compulsory license is available only for
"phonorecords" which are defined to be recordings of
"sounds, other than those accompanying [an] audiovis-
ual work" which is a work consisting of sounds and "re-
lated images."

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Performance Tracks, Inc., makes karaoke com-
pact discs which permit audio play of songs and video
play of the words of the songs' lyrics, though not other
images. "Despite many requests," ABKCO has never li-
censed Jagger's and Richards' classics for karaoke use.
So when Performance Tracks decided to use those
songs on its discs, it purported to exercise a right to do
so under the compulsory license provision of the Copy-
right Act. ABKCO quickly obtained a temporary re-
straining order and a preliminary injunction against
Performance Tracks; and that injunction has been
affirmed.

Though the Court of Appeal acknowledged that
this was "a case of first impression," it also found the
"applicable legal principles" to be "well-settled." In an
opinion by Judge Richard Owen, the appellate court
ruled that the compulsory licenses claimed by

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Performance Tracks "do not give it the right to publish
the compositions' lyrics on a screen."

The court rejected the company's argument that
its discs are "phonorecords" and that the compulsory li-
cense thus permits it to include lyrics. This was "both
factually and legally flawed," Judge Owen explained,
because Performance Tracks' discs "constitute `audio-
visual works,' since they `consist of a series of related
images' - the lyrics - `together with accompanying
sounds' - the music." The appellate court also rejected
the company's argument that Congress "would include"
its discs within the definition of "phonorecords" if Con-
gress were to redefine "phonorecords" today. Said the
court: "what Congress may or may not do in the future
to redefine the term is not for us to speculate."

Editor's note: Though this case did not involve
discs that include visually attractive images as well as
recorded sounds, this case also makes it clear that the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



compulsory license does not cover such discs. Judge
Owen thought those types of discs presented an even
easier case, saying that the companies that make them
"must acquire synchronization or `synch' licenses from
the copyright owners of the songs to legally manufac-
ture" them.

ABKCO Music, Inc. v. Stellar Records, Inc., 96 F.3d
60, 1996 U.S.App.LEXIS 24657 (2d Cir. 1996) [ELR
19:2:9]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Songs written for Jewish movies produced during
1930s were "works made for hire" under 1909
Copyright Act, so District Court dismisses infringe-
ment counterclaims made against licensed distribu-
tor of movies by company that claimed to have
acquired exclusive video rights to songs from com-
poser's successor

Back in the 1930s, Joseph Green wrote, directed
and produced two movies: "Yidl Mitn Fidl" and "Ma-
mele."  (In English: "Yiddle with a Fiddle" and "Little
Mother.") Green hired well-known composer Abraham
Ellstein to compose songs for those movies, and Ellstein
did so - traveling to Poland at Green's expense to write
the songs while the movies were being produced there.

If there was a contract between Green and Ell-
stein, it was lost; and Green's memory of its terms was

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



admittedly vague. Ellstein passed away sometime before
1966, so his recollection is no longer available.

More than a half-century later, Green gave the
National Center for Jewish Film the exclusive right to
distribute these two movies. In 1988, a company known
as Ergo Media acquired exclusive video rights to the
songs from a music publisher that claimed to have ac-
quired them from another publisher named Henry
Lefkowitch to whom Ellstein assertedly assigned them
back in 1938.

The National Center for Jewish Film and Ergo
Media have sued one another in federal court over
which of the two of them has the exclusive right to dis-
tribute videos containing these songs. District Judge
William Young has now ruled that Ergo does not.

The judge has ruled that under the 1909 Copy-
right Act's version of the "work made for hire" doctrine,
the songs were works made for hire, and as such, Green

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



- not Ellstein - was the owner of the copyrights. The
judge rejected Ergo's contention that since Ellstein was
"at most a commissioned composer" and "certainly not
an employee of Green," Green would have acquired the
songs' copyrights only for their first term and not for
their renewal terms. (Ergo advanced this theory, because
Ellstein's widow renewed the songs' copyrights in her
name in 1966, and she sided with Ergo in the case,
rather than with the National Center.)

The judge added that even if Ellstein once owned
the songs' copyrights, "there were fatal flaws in the
chain of title from Ellstein to Ergo." This was so, be-
cause there was no evidence concerning Ellstein's al-
leged transfer to Henry Lefkowitch, nor any evidence of
the alleged transfer from Lefkowitch to the publisher
from whom Green acquired his claimed rights.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



As a result, Judge Young has granted the National
Center's motion for partial summary judgment dismiss-
ing Ergo's counterclaim based on the songs.

National Center for Jewish Film, Inc. v. Goldman, 943
F.Supp. 113, 1996 U.S.Dist.LEXIS 16655 (D.Mass.
1996) [ELR 19:2:9]

Federal statute requiring National Endowment for
the Arts to consider "decency" and "respect" for
American values when selecting grant recipients vio-
lates due process and free speech rights of appli-
cants, federal appeals court affirms

Back in 1990, homoerotic photographs by Robert
Mapplethorpe and blasphemous ones by Andres Serrano
created a furor on Capitol Hill, because both artists had

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



received grants from the National Endowment for the
Arts. As a consequence, the NEA governing statute was
amended to require the NEA to consider "decency" and
"respect" for American values when selecting future
grant recipients.

Shortly thereafter, performance artists Karen Fin-
ley, John Fleck, Holly Hughes and Tim Miller were de-
nied fellowships, because of the "decency and respect"
clause, they alleged. They made this allegation in a fed-
eral court lawsuit seeking to have the clause declared
unconstitutional; and they were successful. District
Judge Wallace Tashima ruled in their favor (ELR
14:3:3) and then certified the case for immediate appeal.
The artists' money damage claims were thereafter settled
(ELR 15:3:28), but the government's appeal from their
attack on the constitutionality of the statute was not
dismissed.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Now the artists have won that part of their case
too. In an opinion by Judge James Browning, the Court
of Appeals has affirmed Judge Tashima's decision that
the "decency and respect" clause is unconstitutional, on
two grounds.

First, the clause violates the Fifth Amendment due
process clause, because "decency and respect" are terms
that "are inherently ambiguous, varying in meaning from
individual to individual." And thus the clause fails to
specify the standard of conduct expected of NEA grant
recipients.

Second, the "decency and respect" clause violates
the First Amendment free speech clause, because it
authorizes the NEA to discriminate among grant appli-
cants on the basis of the viewpoints of their speech, and
because the government "made no attempt to articulate a
compelling interest served by the provision" as would be
required in order for the clause to survive strict scrutiny.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Judge Andrew Kleinfeld dissented.

Finley v. National Endowment for the Arts, 100 F.3d
671, 1996 U.S.App.LEXIS 28837 (9th Cir. 1996) [ELR
19:2:10]

Operators of Pebble Beach, Pinehurst and Harbour
Town golf courses win partial victory in service
mark and trade dress suit against owner of Texas
golf courses whose holes are replicas of  "18 of
America's most famous golf holes"

Dennis Wilkerson, Barron Jacobsen and Jim Wil-
liams have done something others only dream about.
They have made golf their business, and they have done
so successfully. They and others attribute their success
to an ingenious concept. Knowing that a famous golf

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



course architect and well-designed golf holes could not
guarantee the success they sought, they "decided to rep-
licate golf holes from famous golf courses in the United
States." And that is what they did, first in a course near
Houston and then in one near Dallas, both of which they
called "Tour 18."

In its first year of operation, the Houston-area
course - which cost just $5 million to build - generated
profits of $1.7 million!

Among the golf course holes "Tour 18" replicates
are those from Pebble Beach (California), Pinehurst
(North Carolina), and Harbour Town (Hilton Head Is-
land, South Carolina). The operators of these three
courses "are not pleased about the success their golf
holes and service marks have generated for Tour 18."
And they expressed their displeasure in a federal case
alleging service mark and trade dress infringement, as
well as other claims.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



The case was tried before Judge David Hittner,
whose 50-page decision suggests he too must be a golf
enthusiast. Judge Hittner awarded victory to the plain-
tiffs, but only partially. The judge has granted the plain-
tiffs a narrowly-tailored injunction against "Tour 18,"
but no damages.

 The plaintiffs' service mark claims were based on
Tour 18's prominent and frequent use of the "Pebble
Beach," "Pinehurst" and "Harbour Town" names on
Tour 18's brochures, scorecards and other written mate-
rials, as well as Tour 18's use of a replica of Harbour
Town's famous lighthouse on signs, literature and
advertising.

Judge Hittner ruled that the plaintiffs' service
marks are  valid - Pebble Beach's and Pinehurst's be-
cause they are registered, and Harbour Town's because
it is distinctive and because it has acquired secondary

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



meaning even if it were geographically descriptive rather
than distinctive.

The judge also found that Tour 18's use of the
plaintiffs' service marks created a likelihood of confu-
sion. He acknowledged that golfers playing at Tour 18
would not be confused into thinking they were playing
at the plaintiffs' courses. But "they may still be confused
into believing Pebble Beach [and the other courses]
sponsored or approved Tour 18's use of their service
marks and golf hole designs or that the parties are other-
wise affiliated."

Judge Hittner rejected Tour 18's contention that
its use of the plaintiffs' service marks was a permitted
fair use as comparative advertising. This defense failed
in part because Tour 18's use of the plaintiffs' service
marks was "not . . . merely limited to comparative ad-
vertising." Rather, Tour 18 used the plaintiffs' marks to
identify its own golf holes and to distinguish its own

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



services from those offered by other golf courses. "As a
matter of law, such usage constitutes service mark us-
age, and precludes Tour 18's reliance on a fair use /
comparative advertising defense," the judge held.

The plaintiffs' trade dress claims were based on
"the shapes of plaintiffs' golf holes, the length and width
of the holes, the placement and shape of sand and water
hazards, the size and shape of the greens, the slope and
elevation of the holes, and the golf holes' surrounding
vegetation," as well as the design and appearance of
Harbour Town's red and white striped lighthouse. These
claims were more novel than the service mark claims,
and the plaintiffs did not do as well with them. Judge
Hittner found that the Pebble Beach and Pinehurst holes
Tour 18 had replicated were not arbitrary and distinctive
as compared to other golf holes, and that these two
holes had not acquired secondary meaning. As a result,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



these two holes were not protected against copying by
Tour 18.

On the other hand, the judge did find that the Har-
bour Town hole replicated by Tour 18 is inherently dis-
tinctive, and in any event has acquired secondary
meaning, so it is protected against confusingly similar
copying. Judge Hittner also found that Tour 18's copying
was confusingly similar - not because Tour 18 players
would think they were playing at Harbour Town, but be-
cause they were likely to think that Tour 18 had sought
and received permission from Harbour Town's operator
to replicate its lighthouse and hole.

The plaintiffs did not show they had lost sales or
suffered injury to their reputations, so there was no basis
for awarding them actual damages. The judge also de-
clined to award them any portion of Tour 18's profits,
because deciding what portion of its profits were attrib-
utable to its infringements would have been too

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



speculative. In this case, he said, "injunctive relief,
rather than an award of profits, is the appropriate
remedy."

Thus, Judge Hittner has issued an injunction pro-
hibiting Tour 18 from using the plaintiffs' names, or any
picture of Harbour Town's lighthouse, in connection
with its promotion, advertising or sale of golfing serv-
ices. In addition, Tour 18 has been ordered to remove its
replica of the Harbour Town lighthouse. But "Tour 18 is
not required to alter the playable surface of the golf
holes in question." And it is permitted to use the plain-
tiffs' service marks "to the limited extent necessary to in-
form the public which holes it copied." Tour 18 also has
been ordered to place a prominent legend on its adver-
tisements and other written materials disclaiming "any
association, affiliation, sponsorship of permission from
the owners of the golf holes Tour 18 copied."

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Pebble Beach Co. v. Tour 18 I, Ltd., 942 F.Supp. 1513,
1996 U.S.Dist.LEXIS 20046 (S.D.Tex. 1996) [ELR
19:2:10]

Illinois High School Association, which has long used
"March Madness" to designate its annual basketball
tournament, does not have the right to prevent an
NCAA licensee from using that term in connection
with a CD-ROM game, federal Court of Appeals
holds

The Illinois High School Association has learned
a lesson that all trademark owners should take note of:
be vigilant in the enforcement of your rights or you'll
lose them. Trademark owners have long known of the
risk that once valid trademarks may become "generic,"
and thus no longer protectible. "Aspirin" and "Thermos"

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



are two well-known examples. But in a case "of first im-
pression," Judge Richard Posner has taken this principle
a significant step further and has ruled that "dual-use"
terms should be "assimilat[ed]" to generic terms, "for
the sake of effective communication."

The issue arose when the IHSA took exception to
GTE Vantage's use of the phrase "March Madness" in
connection with a CD-ROM basketball game Vantage
produces. Vantage licensed the term from the NCAA
whose "Final Four" championship games have been
called "March Madness" since 1982 when broadcaster
Brent Musburger first referred to them as such.

Those who live outside Illinois might wonder why
the IHSA would object to an NCAA licensee's use of
"March Madness," since outsiders are likely to associate
that term only with the NCAA. The reason IHSA ob-
jects is that it has been using the term "March Madness"
in connection with its own annual basketball tournament

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



since the early 1940s - some 40 years before anyone
ever used the term in connection with the NCAA, and a
full half-century before the NCAA began licensing oth-
ers to use it.

Alas, IHSA did nothing about the NCAA's use of
the term until now. And now it is too late, Judge Posner
has held. This is not the result of "laches"; Vantage did-
n't even assert a laches defense. This is something much
more fatal. Because IHSA did nothing, "March Mad-
ness" "is the name of two basketball tournaments,
IHSA's and the NCAA's." The consequence: "A trade-
mark owner is not allowed to withdraw from the public
domain a name that the public is using to denote some-
one else's good or service, leaving that someone and his
customers speechless."

As a result, Judge Posner affirmed a District
Court ruling that denied IHSA the preliminary injunction
it had sought. Then Judge Posner went one unusual step

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



further. He offered the unsolicited opinion that "since
the suit appears to lack any merit, the district court on
remand should enter judgment for the defendant . . . un-
less, as we greatly doubt, IHSA is able to find another
arrow in its quiver."

IHSA sought review by the Supreme Court, but
the Court has denied its petition.

Illinois High School Association v. GTE Vantage, Inc.,
99 F.3d 244, 1996 U.S.App.LEXIS 28258 (7th Cir.
1996), cert. denied, 117 S.Ct. 1083, 1997 U.S. LEXIS
1310 (1997) [ELR 19:2:12]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Hockey equipment manufacturer is enjoined from
selling sticks bearing name of NHL player Mark
Messier who had granted exclusive right to do so to
competing manufacturer; court rejects fair use
defense

Mark Messier has been voted the Most Valuable
Player in the National Hockey League, twice. He has
played for two NHL teams: the Edmonton Oilers and the
New York Rangers. And his name appears on hockey
sticks made by two separate companies: Hillerich &
Bradsby Co. and Christian Brothers, Inc.

Hillerich & Bradsby is happy of course about
Messier's MVP awards and is happy that he now plays
for the Rangers because New York is one of the largest
media markets in the world. It's quite unhappy however
that Messier's name shows up on Christian Brothers'
hockey sticks, because Messier and Hillerich & Bradsby

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



have a contract with one another that gives Hillerich the
exclusive right to use his name on hockey equipment.

As a result, Hillerich & Bradsby has sued Chris-
tian Brothers in federal court in Minnesota, alleging
claims under section 43(a) of the Lanham Act, under
that state's Deceptive Trade Practices Act, and under
common law right of publicity.

Christian Brothers does not assert that Messier
authorized its use of his name. Instead, it asserts that it
is customary in the industry for hockey stick makers to
identify the shapes of their blades by affixing the names
of NHL players who use blades of that shape. Christian
Brothers says that this custom makes its use of Messier's
name a "fair use."

Hillerich & Bradsby has won the first period of
this legal faceoff. District Judge John Tunheim has ruled
that Hillerich is likely to prevail all three of its legal
claims, and has rejected Christian Brothers' fair use

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



defense. The judge acknowledged that Christian Broth-
ers "could advertise that it makes a stick that is the
shape of those used by Messier." But this "does not
stand for the proposition that [it] can place the name
`Messier' on its product."

For this reason, the judge has issued a preliminary
injunction that bars Christian Brothers from selling any
more sticks with Messier's name on them, and requiring
the company to recall and deliver for destruction any
such sticks still in inventory.

Hillerich & Bradsby Co. v. Christian Brothers, Inc.,
943 F.Supp. 1136, 1996 U.S.Dist.LEXIS 16702
(D.Minn. 1996) [ELR 19:2:12]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Federal Court of Appeals reinstates due process case
filed by former Cal Berkeley basketball coach Lou
Campanelli based on statements made to the press
by athletic director and vice chancellor shortly after
coach was fired

Cal Berkeley basketball coach Lou Campanelli
was fired in 1993, mid-way through the season. The
problem wasn't his win-loss record; he was 10-7 that
season and had a better winning percentage overall than
the four Cal basketball coaches who had preceded him.
No, Campanelli's problem - the one that got him fired -
was the way he treated his players.

Cal's athletic director recommended that Campan-
elli be fired after overhearing the coach's post-game
speech to the team following a loss to Arizona. The
speech was "profane and abusive," the athletic director
told a reporter for the San Francisco Chronicle, after

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Campanelli had been fired. Cal's vice chancellor gave
reporters a similar explanation for the coach's fate.

Campanelli acknowledged that Cal had not
breached his contract by firing him. But he responded to
the statements made to the press by the school's athletic
director and vice chancellor with two lawsuits. One was
filed in California state court for defamation. The other
was filed in federal court, under 42 U.S.C. section 1983,
and alleged that the two school officials deprived him of
his liberty interest without due process of law by making
negative public statements regarding his termination.

Campanelli's state court case for defamation didn't
get far. It was dismissed for failure to state a claim; and
that dismissal was affirmed by the California Court of
Appeal (ELR 18:8:13). At first, the coach did no better
with his federal court case. It too was dismissed for fail-
ure to state a claim. However, on appeal, Campanelli
has turned things around with the federal case. The

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Ninth Circuit Court of Appeals has reversed the dis-
missal of the coach's case, and has remanded it for fur-
ther proceedings.

In an opinion by Judge William Norris, the appel-
late court has held that Campanelli's complaint does
state a valid claim, because it adequately alleges all of
the elements of the claim he is making. First, it ade-
quately alleges that the offending statements "stigma-
tize" him. Second, it adequately alleges that the
statements were made "in the course of" his termination,
even though they weren't made until a week or so later.
And third, it adequately alleges that the statements were
"substantially false."

The alleged falsity of the offending statements
was also at the heart of Campanelli's state court defama-
tion action. In that case, both the trial court and the
Court of Appeal held that Campanelli himself had ad-
mitted, in pleadings, the essential truth of the statements.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



That was one of the reasons his state court case was dis-
missed. In the federal case, District Judge Fern Smith
also decided that Campanelli had admitted in pleadings
the substantial truth of the offending statements; and that
was one of the reasons Judge Smith dismissed it. On ap-
peal, however, Judge Norris disagreed. As he read the
pleadings, "we cannot hold . . . that Campanelli has con-
ceded the truth of the defendants' alleged charges." And
that is one of the reasons the appellate court has rein-
stated Campanelli's case.

Campanelli v. Bockrath, 100 F.3d 1476, 1996 U.S.App.
LEXIS 30237 (9th Cir. 1996) [ELR 19:2:13]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Preliminary injunction should not have required
Turner Entertainment to recall allegedly infringing
"Laurel & Hardy" videos from retail stores and
wholesalers, because copyright owner's delay in fil-
ing lawsuit showed that any harm caused by alleged
infringement was not irreparable, federal appellate
court rules

Back in the days when movies were silent, Stan
Laurel and Oliver Hardy starred in a series of short films
that have had a continuing life in the marketplace, and in
the courts. MGM acquired a license to use those shorts
in order to produce a 90-minute movie called "Laurel &
Hardy's Laughing 20's," the copyright to which MGM
registered and later assigned to Turner Entertainment.
Eventually, "Laurel & Hardy's Laughing 20's" was re-
leased as a homevideo and was available in retail stores
as recently as 1995.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



The wrinkle that brought these shorts back to
court after so many years was this: the original license
that permitted MGM to use the shorts to make "Laugh-
ing 20's" was for 28 years, renewable in 7-year incre-
ments upon written notice and the payment of $500.
Naturally, Turner was subject to the renewal require-
ment too, after it acquired MGM's rights. But somehow,
"Turner allegedly botched the renewal of its license to
use the shorts in June of 1993." This meant that Turner's
continued distribution of "Laughing 20's" infringed the
copyrights to the shorts that were included in the movie.
That at least is what has been alleged by Richard Feiner
and Company which now owns the exclusive video
rights to the shorts themselves.

Feiner sued Turner for copyright infringement,
and obtained a preliminary injunction that did two
things. It prohibited Turner from making or selling any
new copies of "Laughing 20's," and it required Turner to

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



recall existing copies from retail stores and wholesalers
that may still have copies in inventory.

Turner appealed the recall order portion of the
preliminary injunction (though not the portion that bars
it from making or selling new copies). And the Court of
Appeals has reversed that portion of the injunction, so
that Turner does not have to recall existing copies. In an
opinion by Judge James Oakes, the appellate court
noted that in order to obtain a preliminary injunction, a
plaintiff must demonstrate irreparable harm (among
other things). While the law presumes that irreparable
harm is caused by copyright infringement, Judge Oakes
explained that "The presumption may be rebutted, if the
defendant is able to demonstrate that the plaintiff de-
layed in bringing an action requesting preliminary in-
junctive relief."

In this case, it took Feiner 18 months to discover
that Turner had failed to renew its license, even though

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



it "long knew about the film," and also knew about the
expiration date of the license and the terms for its re-
newal. Although the renewal notice and payment would
not have gone directly to Feiner, Judge Oakes said that
"nothing prevented Feiner from contacting the appropri-
ate party to obtain the information he lacked." Thus, the
appellate court concluded, "the lower court incorrectly
excused this portion of Feiner's delay" when it issued the
recall order.

Editor's note: This decision arose at the prelimi-
nary injunction stage of this case. The consequences of
a copyright owner's delay may be different if a plaintiff
wins the case and requests a permanent injunction.
Judge Oakes noted this distinction but didn't resolve it.
On the one hand he said, "Although delay for purposes
of preliminary-injunction analysis may be similar to the
equitable consideration of laches in shaping appropriate
final relief, our refusal to approve the issuance of a

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



preliminary injunction should not prevent a lower court
from considering the full panoply of available remedies
when it fashions permanent relief." On the other hand,
he also observed that it has been suggested that when
the infringing work is a separately copyrighted deriva-
tive work (like "Laughing 20's"), "an injunction is not al-
ways the proper remedy for infringement. . . . Should
Feiner prevail at trial, the district court will have to de-
cide whether [this suggestion] counsels for damages
rather than a permanent injunction in this case." Judge
Oakes then added a citation to a law review article he
himself had written in which he argued that "Injunctive
relief should remain a matter of informed discretion in
the law of copyright. . . ." This is not a view shared by
all judges, however. When Universal urged the court to
award damages rather than a preliminary injunction in
the "12 Monkeys" case, District Judge Miriam Ceder-
baum rejected the argument, saying "The Copyright Law

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



does not condone the practice of `infringe now, pay
later.'" (ELR 18:6:3).

Richard Feiner and Company, Inc. v. Turner Entertain-
ment Co., 98 F.3d 33, 1996 U.S.App.LEXIS 27303 (2d
Cir. 1996) [ELR 19:2:13]

Book publishers win copyright infringement suit
against Michigan copyshop; Court of Appeals af-
firms trial court's ruling that unauthorized "cour-
sepacks" are not permitted by fair use doctrine;
Supreme Court denies request to hear case; case is
settled on terms that benefit all AAP members

Princeton University Press, MacMillan and St.
Martin's Press have won an important victory - for them-
selves and for most other members of the book

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



publishing industry - in a copyright infringement suit
against a company known as Michigan Document Serv-
ices. MDS is a photocopy shop based in Ann Arbor. A
staple of its for-profit business is the preparation of
"coursepacks" which are professor-designed anthologies
of materials copied from books and periodicals.

Before 1991 or so, copyshops like MDS and
Kinko's often made coursepacks without getting licenses
from the owners of the copyrights to the included mate-
rials. In that year, however, a federal District Court held
- in a case filed against Kinko's by Basic Books and
seven other publishers - that the unlicensed making of
coursepacks amounted to copyright infringement and
was not permitted by the fair use doctrine. (ELR
13:6:17) Thereafter, the case was settled for a reported
$1.9 million; and since then, Kinko's and most other
copyshops have obtained licenses and paid royalties in
connection with coursepacks. Coursepack royalties

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



received by Princeton, MacMillan and St.Martin's have
amounted to some $500,000 a year.

MDS however sought no licenses and paid no
royalties, even after the Kinko's decision - not even
when its coursepacks included as many as 95 pages
from a single (316-page) book. MDS's owner, James M.
Smith, consulted a lawyer who told him that while it
was "risky" to produce coursepacks without permission,
there were "flaws" in the Kinko's decision. Smith also
conducted his own study of the fair use doctrine and
concluded that Kinko's had been "wrongly decided."

As things have turned out, it was Smith's analysis
of the fair use doctrine that was "flawed," not Kinko's,
though the question was closer than some would have
expected. A federal District Court ruled against MDS,
enjoined it from copying any of the three publishers' ex-
isting or future works without permission, and awarded
them $30,000 in statutory damages (ELR 16:7:10).

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Later, the court also awarded the publishers their attor-
neys fees of $295,000 and another $30,000 in costs
(ELR 16:12:24).

MDS appealed and won a surprising and tempo-
rary victory from a three-judge panel of the Sixth Circuit
Court of Appeals - a victory that was vacated when that
court agreed to rehear the case en banc. Now the full
13-judge court has ruled against MDS and in favor of
the publishers.

In an opinion by Judge David Nelson, an 8-to-5
majority of the Court of Appeals has affirmed the Dis-
trict Court's ruling that MDS's coursepacks infringed the
copyrights owned by the three publishers, and that the
fair use doctrine does not authorize unlicensed cour-
sepacks. In so ruling, the appellate court followed the
Kinko's case, as well as the American Geophysical pho-
tocopying case won by scientific journal publishers in
1994 (ELR 14:11:8, 16:10:18, 17:10:11) and the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Williams & Wilkins photocopying case won by medical
journal publishers in 1975.

MDS was successful on appeal with respect to
one issue. The lower court had found its infringements
to be "willful," and that may have affected the amount of
the judgment entered against it. The Court of Appeals
acknowledged that the fair use doctrine "is one of the
most unsettled areas of the law," as was "illustrated by
the forcefully argued dissents and the now-vacated panel
opinion" in this case. Under these circumstances, Judge
Nelson said, Smith's belief that the fair use doctrine
would permit MDS to make coursepacks was not so un-
reasonable that doing so would be willful infringement.
The appellate court therefore remanded the case for re-
consideration of the amount of the damage award.

MDS petitioned the Supreme Court for review,
but the Supreme Court denied its petition. Shortly there-
after, the case was settled on terms that permanently

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



enjoin MDS from making coursepacks that contain more
than one page of copyrighted material belonging to any
one member of the Association of American Publishers -
not merely Princeton, MacMillan and St. Martin's. (The
AAP's announcement concerning the settlement says
nothing about how much, if anything, MDS agreed to
pay in damages or for attorneys fees and costs.)

Princeton University Press v. Michigan Document
Services, 99 F.3d 1381, 1996 U.S.App.LEXIS 29132
(6th Cir. 1996), cert. denied, 117 S.Ct. 1336, 1997 U.S.
LEXIS 2124 (1997) [ELR 19:2:14]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



In two unrelated cases involving sales of imported
copyrighted goods, Ninth Circuit Court of Appeals
rules that one defendant infringed copyright owner's
exclusive right to import goods into U.S. even though
goods were made in U.S. and shipped abroad before
being imported into U.S., but other defendant did
not infringe because goods were imported with the
"implied authority" of the copyright owner; Su-
preme Court agrees to hear case in which infringe-
ment was found

Hair care products and Lladro figurines seem to
have little in common with each other, and little or noth-
ing to do with the entertainment industry. But by coinci-
dence, these very different products were the subject of
two decisions involving the same issue, in two unrelated
cases, handed down by the Ninth Circuit Court of Ap-
peals just two weeks apart. And both have to do with an

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



issue that is of importance in the entertainment industry:
namely, the exclusive right of copyright owners to im-
port goods into the United States for the purpose of sell-
ing them here.

At first glance, a copyright owner's exclusive right
to import goods into the U.S. seems to be unqualified.
This is so because section 602(a) of the Copyright Act
clearly states that "Importation into the United States,
without the authority of the owner of the copyright . . . is
an infringement of the exclusive right to distribute. . . ."

However, the scope of this right is not as clear as
it seems at first, because of the "First Sale Doctrine."
That Doctrine is found in section 109(a) of the Copy-
right Act which provides that despite the exclusive right
to distribute, "the owner of a particular copy . . . is enti-
tled, without the authority of the copyright owner, to sell
or otherwise dispose" of it.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



The question that has been presented to courts
many times in many contexts is whether the exclusive
right to import applies even to goods that have been pur-
chased abroad (despite the First Sale Doctrine), or
whether instead the First Sale Doctrine applies to goods
purchased abroad and thus permits them to be imported
even without the consent of the copyright owner. Over
time, court decisions have worked out an accommoda-
tion of these two sections, so both have been given
effect.

Thus, it has appeared that goods manufactured
and purchased abroad could not be imported into the
U.S. without the copyright owner's consent. Courts have
given two reasons for this result: the First Sale Doctrine
(like the rest of the Copyright Act) simply does not ap-
ply abroad; and this result is the only way to give effect
to the copyright owner's exclusive right to import.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



On the other hand, it has appeared (until now)
that if goods are manufactured in the United States and
then sold to a foreign buyer, they may be purchased
from that buyer and imported into the U.S. without the
copyright owner's consent. Courts have given two rea-
sons for this result as well: the First Sale Doctrine ap-
plies to all goods that are first sold in the United States,
even those that are then shipped abroad; and this result
still permits copyright owners to get the benefit of copy-
right ownership when they decide on the price to be
charged when they make that first sale.

Now, the Ninth Circuit has upset this accommo-
dation, in a manner that favors copyright owners over
importers. In a case involving hair care products bearing
copyrighted labels, that court has held that unauthorized
importation infringes the copyright owner's exclusive
importation right even though the imported goods were
manufactured in the United States, and were sold and

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



shipped abroad, purchased abroad, imported into the
U.S. and then sold here. In an opinion by Judge Dorothy
Nelson, the court explicitly "decline[d] to adopt the ap-
proach taken by the Third Circuit in Sebastian" - the
case that held that when goods are made in the U.S. and
then sold and shipped abroad, the First Sale Doctrine
does apply so such goods may be imported without the
copyright owner's consent.

Judge Nelson explained that the court rejected the
Third Circuit's approach, because the copyright owner's
exclusive right to import "would be rendered meaning-
less if section 109(a) [the First Sale Doctrine] were
found to supersede the prohibition on importation. . . ."

Because Judge Nelson's decision creates a con-
flict between the Ninth and Third Circuits on this issue,
the importer asked the Supreme Court to hear the case,
and the Supreme Court has granted the importer's peti-
tion. The case will be heard during the Supreme Court's

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



next term, and a decision is expected late in 1997 or
during the first half of 1998.

In a separate case involving the sale in the U.S. of
copyrighted Lladro figurines made in Spain and im-
ported from Mexico, the Ninth Circuit has ruled against
the copyright owner and in favor of the U.S. retailer.
Since the figurines were manufactured abroad, it ap-
peared at first that their importation into the U.S. would
have infringed the copyright owner's exclusive right to
distribute (even before the Ninth Circuit decided the hair
products case two weeks later). In this case, however,
the copyright owner did not manufacture the figurines
itself. Instead, it licensed another company to make
them in Spain, and the copyright owner authorized its
licensee to sell the figurines "to all countries of the
world. . . ." Some figurines were sold to a store in Mex-
ico, from which they were purchased by a distributor
who imported them into the U.S. and resold them to

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Costco which resold them here and got sued by the
copyright owner for doing so.

In an opinion by Judge Andrew Kleinfeld, the
Ninth Circuit noted that under section 602(a) of the
Copyright Act, importation violates the distribution right
of the copyright owner only if the importation is done
"without the authority of the owner of the copyright. . .
." Judge Kleinfeld also noted that this section of the Act
does not require the "authority" to be in writing. Thus
the court held that the authority may be "implied." And
in this case, authority to import could be implied, be-
cause the copyright owner had given the manufacturer a
license to sell "to all countries of the world." Moreover,
when the figurines were sold to the store in Mexico, the
store was not contractually prohibited from selling to
customers who would export them to other countries.
Judge Kleinfeld said that if the store in Mexico had been
barred from selling to customers who would export them

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



from Mexico, the store may have been willing to pay
less for the figurines than it did, because its customer
pool would have been smaller. Since the store was not
restricted in that way, it did not pay less; and the copy-
right owner presumably received a price that reflected
the possibility that the figurines would be resold outside
of Mexico, as they eventually were.

Editor's note: One of the arguments made - with-
out success - by the defendant in the hair products case
was that the copyright owner had not proved the hair
products were imported "without . . . authority." Judge
Nelson rejected this argument on the grounds that "Sec-
tion 602(a), by its plain terms, places the burden on the
defendant to prove that the allegedly infringing goods
were imported with the authorization of the U.S. copy-
right owner" - something the defendant did not do. In
the Lladro figurines case, however, Judge Kleinfeld put
the burden on the copyright owner to prove the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



defendant imported without authority, and ruled for the
defendant because "in this case, the copyright owner . . .
failed to establish that the importation into the United
States was `without the authority of the owner of the
copyright.'" Thus, there is now a conflict within the
Ninth Circuit itself on the question of who has the bur-
den - the copyright owner or the defendant - of proving
whether the goods were imported with the copyright
owner's authority!

L'Anza Research International, Inc. v. Quality King
Distributors, Inc., 98 F.3d 1109, 1996 U.S.App.LEXIS
27451 (9th Cir. 1996), cert. granted, 1997 WL 134348,
1997 U.S. LEXIS 3536 (1997); Disenos Artisticos E In-
dustriales, S.A. v. Costco Wholesale Corp., 97 F.3d
377, 1996 U.S.App.LEXIS 26335 (9th Cir. 1996) [ELR
19:2:15]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Los Angeles News Service is awarded $60,000 in
statutory copyright damages against news agency
that made unauthorized copies of videotapes of L.A.
riots including Reginald Denny beating, but District
Court denies claim for damages for transmission to
Europe and Africa

In 1992, Los Angeles police officers were acquit-
ted on charges they had beaten Rodney King. Their ac-
quittal sparked a riot in Los Angeles that resulted in
more beatings, those of Reginald Denny and others.
Those beatings, like King's, were caught on videotape
too. The "Beating of Reginald Denny" and other scenes
of the L.A. riots were taped by Los Angeles News Serv-
ice, an independent newsgathering company owned by
Robert and Marika Tur.

Los Angeles News Service makes its living by li-
censing rights to its news tapes to television stations and

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



others; and that is what it did with the videos it took of
the beatings of Reginald Denny and a "Man in [a] White
Panel Truck." Among the licenses it issued for these
tapes was one to NBC for its use on the "Today" show.

Somehow, NBC overlooked or misunderstood the
limited nature of its license, and NBC transmitted the
"Today" show - including LA News Service's video - to
the New York office of Visnews, a television news
service jointly owned by NBC, Reuters and the BBC.
Visnews made its own copy of the program and retrans-
mitted it to subscribers in Europe and Africa. This inter-
fered with LA News' ability to license its videos in those
territories, and LA News responded by filing a copyright
infringement suit.

District Judge Kim Wardlaw has ruled in favor of
LA News Service, though the amount of the award -
$60,000 in statutory damages - was no doubt less than it
hoped to get.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



The two most important legal issues in the case
were: whether Visnews' actions were excused by the fair
use doctrine; and whether LA News Service could re-
cover damages for the transmission of its videos to
Europe and Africa, as well as for infringements that took
place in the United States. Each side prevailed on one
issue and lost on one issue.

On the fair use issue, the judge rejected Visnews'
contention that its actions were non-infringing "fair use."
It had made a strong and almost persuasive argument
that they were, because in an earlier, separate and unre-
ported case, Judge Richard Gadbois had held that the
unlicensed broadcast of LA News' videos of the riot by
television station KCAL-TV was a fair use. But Judge
Wardlaw ultimately decided that the earlier ruling was
not collateral estoppel in this case, because KCAL and
Visnews are in different businesses and thus used the
videos differently, and because it was not shown that

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Visnews had used the same segments as KCAL had
broadcast. After doing the statutory four-part analysis,
Judge Wardlaw concluded that only one of the factors -
the nature of the copyrighted works - weighed in favor
of fair use; and thus Visnews' use was not fair.

On the issue of whether LA News could recover
for the transmission of its videos to Europe and Africa,
the judge ruled in favor of Visnews. United States copy-
right law does not reach foreign countries, so "extraterri-
torial acts" do not infringe U.S. copyright. The Ninth
Circuit so held, as recently as 1994, in the Subafilms
case (ELR 16:5:10); and that is the case on which
Visnews relied. LA News, however, sought to distin-
guish Subafilms by emphasizing that in this case,
Visnews had made an unauthorized videotape copy of
LA News' videos, and had done so in New York City
before transmitting the images from that unauthorized
copy to Europe and Africa.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Judge Wardlaw agreed that if a defendant made
unauthorized copies in the U.S. and then sold them in
Europe, the copyright owner could recover the profits
the defendant made from those European sales. In this
case, however, Visnews' copy was not sold abroad.
Moreover, while the transmission of images from that
tape began in New York City, the transmission ended
abroad. And therefore, the transmission did not infringe
U.S. copyright, because the transmission was not com-
plete until the signal was received in Europe and Africa.

LA News was unable to prove its actual damages,
because its evidence concerning lost sales was inadmis-
sible hearsay. But it was entitled to recover statutory
damages. LA News sought increased statutory damages,
arguing that Visnews' infringement was willful. But
Judge Wardlaw found that the evidence did not prove
Visnews acted willfully. Visnews sought a reduction in
statutory damages; but the judge found that it had not

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



proved that it was unaware and had no reason to believe
that its acts constituted an infringement. As a result,
Judge Wardlaw awarded LA News $20,000 for each of
two infringements of the "Beating of Reginald Denny"
tape, and $10,000 for each of two infringements of the
"Beating of Man in White Panel Truck."
Los Angeles News Service v. Reuters Television Inter-
national, 942 F.Supp. 1265, 1996 U.S.Dist.LEXIS
13582 (C.D.Cal. 1996), 942 F.Supp. 1275, 1996
U.S.Dist. LEXIS 15869 (C.D.Cal. 1996) [ELR 19:2:17]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Appellate court affirms radio station's victory in
copyright suit filed against it by company that cre-
ates promotional contests similar to one used by sta-
tion; contest was not sufficiently original to be
protected by copyright

Radio station WPOR in Portland, Maine, has won
a seemingly bitter dispute with a company that creates
radio promotional contests. At issue in the case was
whether a promotional contest used by WPOR was cop-
ied from a similar contest created by CMM Cable Rep,
in violation of that company's copyright, trademark or
trade dress rights. Ultimately, two courts and one jury
answered that question by deciding that WPOR had not
violated any of CMM's rights. But it has taken four pub-
lished decisions - two by a federal District Court and
two by the Court of Appeals - to get to that point. (The

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



earlier decisions are reported at ELR 17:1:19, 17:3:23,
17:9:22.)

By the time the case got to the appellate court for
the second and final time, the only issue still alive was
whether WPOR infringed a copyright claimed by CMM
in a promotional contest it marketed to radio stations un-
der the name "Payroll Payoff" and in printed brochures
used in connection with that contest. WPOR's contest,
which the station called "Payday Contest," was similar
to CMM's and it used similar printed brochures.

The heart of CMM's case was in the similarities
between the two contests and their printed materials.
The flaw in CMM's case was that CMM had "bor-
rowed" the idea for its contest from an earlier radio pro-
motion created by someone else. The earlier contest was
aimed at women and did not involve printed materials.
CMM built on that idea by creating a contest that would

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



appeal to men as well as women and included printed
materials.

But the Court of Appeals affirmed the District
Court's ruling that CMM's additions to the earlier idea
were not sufficiently original to give CMM copyright
protection for its version of the contest. And while
CMM's printed materials were protected by copyright,
the jury found WPOR had not copied any copyright-
protected portions of those materials.

CMM Cable Rep, Inc. v. Ocean Coast Properties, Inc.,
97 F.3d 1504, 1996 U.S.App.LEXIS 24955 (1st Cir.
1996) [ELR 19:2:18]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Manufacturer of disc containing "new levels" of play
for computer game "Duke Nukem 3D" infringed
game's copyright by reproducing game scenes on
packaging for new level disc and including game
scenes and sounds as screen savers on new level disc,
but new levels themselves do not infringe game's
copyright, federal district court rules in granting
limited preliminary injunction

"Duke Nukem 3D" is a computer game in which
players attempt to kill monsters and other evil creatures.
It comes with 29 levels of play. In case those aren't
enough, it also comes with a game "editor" that allows
players to create their own "new levels." Moreover, the
game's exit-message tells players that if they create new
levels of their own, they can pass them on to friends and
even upload them "to other Dukers on-line."

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Some 300 new levels have been created and up-
loaded by "Duke Nukem" customers. A company
known as Microstar downloaded these 300 new levels
from the Internet, and sells them (61,000 copies al-
ready!) on a disc that Microstar calls "Nuke It." "Duke
Nukem's" manufacturer objected, and when Microstar
filed a declaratory relief lawsuit, the manufacturer re-
sponded with a copyright and trademark infringement
cross-complaint and sought a preliminary injunction.
Federal District Judge Marilyn Huff has granted the in-
junction, though not quite as broad a one as had been
requested.

In order to use Microstar's "Nuke It," players
must have a copy of "Duke Nukem." Moreover, all of
the audiovisual elements that appear on screen when
players are using "Nuke It" originate from "Duke
Nukem," not from "Nuke It." The new level files con-
tained on Microstar's "Nuke It" disc are simply data

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



files. This influenced Judge Huff to rule that the manu-
facture of "Duke Nukem" does not own a copyright in
the data files that house the new levels of play. The
judge therefore held that the new levels on Microstar's
"Nuke It" disc do not infringe copyright. This ruling
made moot Microstar's contention that the exit-message
inviting players to create and share new levels of their
own constituted a waiver of any claims for copyright in-
fringement the manufacturer of "Duke Nukem" might
otherwise have had.

On the other hand, Microstar's packaging for its
disc includes 30 screen shots reproduced from scenes in
"Duke Nukem," and the judge found that those repro-
ductions do infringe copyright. Also, some versions of
Microstar's disc contain screen saver images taken from
"Duke Nukem," and those infringe as well. As a result,
the judge has issued a preliminary injunction requiring
Microstar to stop making and recall discs with infringing

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



images on their packages and to stop including infring-
ing screen savers on its discs.

The judge ruled against the trademark counter-
claims, because Microstar had begun affixing a dis-
claimer sticker to its "Nuke It" packaging which
adequately prevented any likelihood of confusion. Trade
dress and false advertising claims were rejected as well.

Microstar v. Formgen, Inc., 942 F.Supp. 1312, 1996
U.S.Dist. LEXIS 16000 (S.D.Cal. 1996) [ELR 19:2:18]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Court of Appeals reinstates million-dollar jury ver-
dict against ABC in defamation action brought by
company that made garbage recycling machine
which "World News Tonight" said "does not work";
Supreme Court denies ABC request to review case

Garbage recycling is a two-step procedure. The
garbage itself has to be processed, usually by a machine
of some sort. Then the processed materials have to be
sold to someone who will use them to make something
else. If the processing machine doesn't operate properly,
the procedure doesn't work. If the machine does work,
but the processed materials can't be sold, the procedure
doesn't work. The problem with television news is that
precise, multi-step explanations like this are rarely used.
Instead, TV reporters use everyday conversational lan-
guage which may result in the loss of potentially impor-
tant nuances. Just such a loss of nuance has resulted in a

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



judgment of more than a million dollars against ABC in
a defamation action filed by Lundell Manufacturing
Company, a company that once manufactured garbage
recycling machines.

Berrien County, Georgia, was one of Lundell's
customers. It bought a Lundell garbage recycling ma-
chine, and the machine operated just fine. Unfortunately,
Berrien County couldn't sell the by-products at a price
that would cover the machine's operating expenses. Ber-
rien County taxpayers were upset by this, of course.

In 1992, ABC's "World News Tonight" broadcast
a report on Berrien County's predicament as part of the
program's continuing series "Anger in America." During
that segment, reporter Rebecca Chase said "taxpayers
are angry that they are stuck with a three million dollar
debt for this garbage recycling machine that they never
approved and does not work." Lundell responded with a

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



defamation suit, saying that it never sold another ma-
chine after that broadcast.

The case was tried to a jury which found in favor
of Lundell and returned a verdict of $900,000 for injury
to the company's reputation and another $158,000 for
lost profits. However, the trial court granted ABC's
post-verdict motion for judgment as a matter of law, rul-
ing that the report was substantially true. The trial court
did so, because it agreed with ABC that when the report
said the "garbage recycling machine . . . does not work,"
the report meant that the recycling system did not work
because the machine's by-products could not be sold for
enough to cover the machine's operating costs. The trial
court also ruled that even if the report had been false,
there was insufficient evidence to support the lost profits
portion of the jury's verdict.

Lundell appealed, and has won a reinstatement of
the jury's full verdict. In an opinion by Judge John

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Gibson, the appellate court ruled that "Contrary to
ABC's interpretation, the statement did not identify the
system as not working, but the machine itself." Moreo-
ver, Judge Gibson added, "When the language used is
capable of two meanings, including the one ascribed by
a complainant, it is for the jury to decide the meaning
conveyed." The appellate court nevertheless reviewed a
videotape of the report itself, and said "we are satisfied
that a reasonable jury could conclude that the statement
that the machine `does not work' meant that the machine
was inoperable."

ABC also attacked the amount awarded as dam-
ages, arguing that federal courts in the District of Co-
lumbia had ruled that corporations have no personal
reputations and thus could recover only lost profits.
Judge Gibson was not persuaded by those cases, how-
ever. He said, "Iowa courts . . . appear to uniformly al-
low business entities to recover damages for injury to

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



their reputation as well as lost profits"; and those are the
cases Judge Gibson chose to follow. The appellate court
also ruled that evidence that Lundell never sold another
machine after the ABC broadcast was "more than suffi-
cient" to support the jury's lost profits award.

ABC sought review by the Supreme Court, but
the Court has denied ABC's petition.

Lundell Manufacturing Company, Inc. v. American
Broadcasting Companies, Inc., 98 F.3d 351, 1996
U.S.App.LEXIS 26790 (8th Cir. 1996), cert. denied,
117 S.Ct. 1470, 1997 U.S. LEXIS 2557 (1997) [ELR
19:2:19]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Wisconsin's two-year statute of limitations applies to
libel lawsuit filed by sports agent against publisher
of former client's autobiography, even though case's
only connection with Wisconsin is that 41 copies of
the book were sold there, and even though claim
would be barred by one-year limitation periods
elsewhere

Sports agent A.J. Faigin once represented Buffalo
Bills quarterback Jim Kelly. Their relationship was
briefly recounted by Kelly in his autobiography Armed
and Dangerous. That brief passage has sparked (at least)
two libel lawsuits: one by Faigin against Kelly and his
co-author, sportswriter Vic Carucci, in federal court in
New Hampshire; and a second by Faigin against the
book's publisher, Doubleday Dell, in federal court in
Wisconsin. So far, the cases have not produced any
published rulings on the merits of Faigin's defamation

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



claim. But they have produced two rulings on issues of
civil procedure.

Regular readers of these pages may recall that in
Faigin's suit against Kelly and Carucci, a federal District
Court in New Hampshire has held that it has personal
jurisdiction to hear the case, even though only 36 copies
of the book were sold there, and even though Kelly and
Carucci both live in New York and Faigin lives in Cali-
fornia. (ELR 18:6:16)

Now, in Faigin's case against Doubleday Dell, a
federal Court of Appeals has held that a federal District
Court in Wisconsin mistakenly dismissed the case be-
cause it incorrectly ruled that it was time-barred by the
one-year statute of limitations found in the law of New
York and California. The lower court thought New York
or California law was applicable because Doubleday
Dell is located in New York, Kelly and Carucci live in
New York, and Faigin lives in California. Also, while

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Wisconsin has a two-year statute of limitations for defa-
mation claims, it also has "borrowing statute." Wiscon-
sin's borrowing statute provides that if an action is filed
in Wisconsin based on a "foreign cause of action," the
applicable statute of limitations is whatever statute of
limitations is shorter between Wisconsin's and the other
state's. The lower court concluded that Faigin's case was
based on a "foreign cause of action," because it involved
a claim that arose primarily in California (where Faigin
lives) or New York (where Doubleday, Kelly and
Carucci are located).

But the Court of Appeals has reversed that deci-
sion, ruling that Wisconsin's own two-year statute of
limitations applies to Faigin's case. The difference be-
tween Wisconsin's two-year period and California and
New York's one-year period matters, because Faigin
filed his suit more than one year but less than two years
after the book was published.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



In an opinion by Judge Ilana Diamond Rovner,
the appellate court held that the Wisconsin borrowing
statute does not clearly indicate which state's law should
be applied when injuries are suffered in several states at
once, as they usually are in defamation cases, rather
than in just one state. Judge Rovner concluded that
when injuries are suffered in Wisconsin as well as else-
where, the cause of action is not "foreign," and thus
Wisconsin's statute of limitations should apply. This re-
sult was necessary, Judge Rovner said, in order to give
defamation plaintiffs the full benefit of Wisconsin's two-
year period. Otherwise, their claims would be barred by
the shortest statute of limitations found in the law of any
state where publication may have occurred.

Judge Terence Evans dissented. He said that the
rule adopted by the majority would simply encourage
forum-shopping - something he thought had occurred in
this very case, since none of the parties was located

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



there, and Wisconsin's only contact with the case re-
sulted from a mere 41 copies of the book being sold
there while 99.86% of the book's sales were made
elsewhere.

Faigin v. Doubleday Dell Publishing Group, 98 F.3d
268, 1996 U.S.App.LEXIS 26776 (7th Cir. 1996) [ELR
19:2:20]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



High school drama teacher stated valid First
Amendment claim against Board of Education that
transferred her to another school in retaliation for
her selection of the play "Independence" for per-
formance by students in her advanced acting class,
federal appellate court rules

Margaret Boring is a drama teacher at a high
school in North Carolina. By 1991, she had been teach-
ing in the Buncombe County school district for 12 years,
and had developed a "national reputation for excellence
in teaching drama and directing and producing theater."
Indeed, plays she produced have won a number of
awards, and many of her students have received theater-
related scholarships to college - $260,000 in scholar-
ships for 1992 graduates alone.

But in fall of 1991, Boring did something that
threatens to have a serious impact on her career. She

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



selected the play "Independence" to be performed by
students in her advanced acting class. "Independence" is
a drama that "powerfully depicts the dynamics within a
dysfunctional, single-parent family." The family consists
of a divorced mother and her three daughters, one of
whom is a lesbian and another of whom is pregnant with
an illegitimate child. Perhaps not surprisingly, the play
created controversy. A parent complained to the high
school principal. And at the end of the school year, the
principal transferred Boring to a junior high school.

Boring appealed to the Board of Education which
upheld the transfer. In response, Boring sued, alleging
that she was transferred in violation of her First Amend-
ment rights. A federal District Court disagreed, how-
ever, and granted the Board's motion to dismiss for
failure to state a claim.

The Court of Appeals has reversed, and has re-
manded the case for further proceedings. Writing for a

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



majority of the panel, Judge Diana Gribbon Motz has
held that Boring's selection of "Independence" was pro-
tectable expression under the First Amendment. Al-
though the judge acknowledged that school officials
have the right to restrict a teacher's speech if they have
"legitimate pedagogical reasons" for doing so, the record
in this case did not reveal whether the Board had any
such reasons because the case was dismissed - before
any evidence was introduced - for failure to state a
claim. "Although the First Amendment affords a teacher
only limited refuge in this context," Judge Motz said,
"we conclude that it does not leave a teacher so com-
pletely without protection that her complaint failed to
state a claim."

Judge Emory Widener dissented.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Boring v. Buncombe County Board of Education, 98
F.3d 1474, 1996 U.S.App.LEXIS 28290 (4th Cir. 1996)
[ELR 19:2:20]

New York City law that bars visual artists from sell-
ing their works in public places without vendors li-
cense violates their First Amendment and Equal
Protection rights, federal appellate court rules

Art is in the eye of the beholder. And so too is the
difference between art that is mere merchandise and art
that is protected speech.

The distinction between merchandise and speech
was at the heart of a case about the constitutionality of a
New York City law that requires visual artists to obtain
a general vendors license in order to sell their works in
public places. The law was challenged by artists who

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



couldn't get the necessary license, because the number
of licenses the City will issue is limited to 853, and there
is a three to five year wait to get one.

At first, the artists' challenge was not successful.
Federal District Judge Miriam Cederbaum denied their
request for a preliminary injunction, ruling that the law
is constitutional. (ELR 18:3:15) On appeal, however, the
artists have prevailed. In an opinion by Judge Robert
Carter, the Court of Appeals has held that the law vio-
lates both the First Amendment and the Equal Protection
clause.

Judge Carter rejected the City's suggestion that it
could regulate the sale of visual art, just as it does the
sale of merchandise. Rather, the judge said that "Visual
art is as wide ranging in its depiction of ideas, concepts
and emotions as any book, treatise, pamphlet or other
writing, and is similarly entitled to full First Amendment
protection." Indeed, in a passage that artists are likely to

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



reproduce and hang in their studios, Judge Carter noted
that "written language is far more constricting because
of its many variants - English, Japanese, Arabic, He-
brew, Wolof, Guarani, etc. - among and within each
group and because some within each language group are
illiterate and cannot comprehend their own written lan-
guage. The ideas and concepts embodied in visual art
have the power to transcend these language limitations
and reach beyond a particular language group to both
the educated and illiterate."

The appellate court assumed that the law is
content-neutral and would therefore pass constitutional
muster if it were narrowly tailored to serve a significant
governmental interest, and if it left open ample alterna-
tive channels of communication. Judge Carter also ac-
cepted New York City's argument that it has a
significant interest in keeping public spaces free of con-
gestion. Nonetheless, the law does not satisfy these

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



requirements, the appellate court concluded. Because of
the long wait to obtain a license, the law effectively bars
an entire category of speech. This was more than the
City had to do to prevent congestion; a more narrowly
tailored law that simply regulated the time, place and
manner of visual art sales could have accomplished that
purpose. Moreover, the law did not leave open alterna-
tive channels for many artists, because museum and gal-
lery space are drastically limited in New York City.

Finally, Judge Carter concluded that the law also
violates the Equal Protection clause, because those who
sell newspapers, books and other written matter do not
need a license. The distinction between visual art and
written material does not satisfy the "rational basis test,"
he said.

Bery v. City of New York, 97 F.3d 689, 1996 U.S.App.
LEXIS 26492 (2d Cir. 1996) [ELR 19:2:21]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Constitutionality of California statute banning sale
of "matter" that is "harmful for minors" in unsu-
pervised newsracks is upheld; First Amendment
challenge by publishers, distributors and consumer
of "Hollywood Playdates" and other periodicals is
rejected

The judges took a high-minded approach to the
case, saying they came upon it "at the confluence of two
streams of concern which flow through our polity - our
concern for the protection of our First Amendment free-
doms and our concern for the protection of our chil-
dren." What the case involved, specifically, was the sale
of adult periodicals, like Hollywood Playdates and The
Sun, from sidewalk newsracks, and the way in which
such sales are effectively banned by a recently-enacted
California statute that penalizes the sale from

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



unsupervised vending machines of "matter" that is
"harmful to minors."

The constitutionality of the statute was challenged
by the publishers, distributors and a consumer of those
publications. They argued that it violates the First
Amendment, on its face, because it discriminates against
the sale of certain publications on the basis of their con-
tent without being narrowly tailored to achieve a com-
pelling state interest. This argument was rejected by
federal District Judge Manuel Real who upheld the con-
stitutionality of the statute. And that ruling has been af-
firmed on appeal, in an opinion by Judge Ferdinand
Fernandez.

The appellate court agreed with the challengers
on one issue: the statute is a content-based regulation
and thus had to survive "strict scrutiny" in order to be
constitutional. On the other hand, the appellate court
agreed with California's Attorney General (and other

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



California law enforcement officials) that the statute
does survive such scrutiny. Judge Fernandez noted that
there is a compelling state interest in protecting minors.
And he concluded that the statute "tightly fits" that com-
pelling interest. "Given the unusually easy availability of
materials in . . . unsupervised newsracks, we find it dif-
ficult to see how the State could have fashioned a statute
that accomplished its goals while leaving the newsracks
themselves untouched," he explained.

The losing challengers petitioned the Supreme
Court for certiorari, but the Court has denied their
petition.

Crawford v. Lungren, 96 F.3d 380, 1996 U.S.App.
LEXIS 23907 (9th Cir. 1996), cert. denied, 117 S.Ct.
1249, 1997 U.S. LEXIS 1679 (1997) [ELR 19:2:22]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Federal Court of Appeals rules that Arkansas public
television station could not exclude legally qualified
candidate from televised debate on the grounds he
was not a "viable" candidate, but Iowa public station
could exclude candidates from debates on grounds
they were not "newsworthy"; Supreme Court to re-
view "viability" decision

Hard cases sometimes require fine distinctions.
And disputes about whether certain political candidates
should be included in pre-election debates often result in
hard cases. This point is perfectly illustrated by two re-
cent decisions of the federal Court of Appeals for the
Eighth Circuit in similar but separate cases brought by
candidates who were excluded from debates broadcast
by public television stations in their respective states.

In one case, the court ruled that the Arkansas
Educational Television Network violated the First

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Amendment rights of a candidate for Congress when it
excluded him from a televised debate among the other
candidates for the office he was seeking. Though the ex-
cluded candidate was "legally qualified," the Network
did not permit him to participate because it concluded he
was not a "viable" candidate.

In an opinion by Chief Judge Richard Arnold, the
appellate court held that "a governmentally owned and
controlled television station may not exclude a candi-
date, legally qualified under state law, from a debate or-
ganized by it on such a subjective ground. To uphold
such a defense would, in our view, place too much faith
in government. . . . Whether he was viable was, ulti-
mately, a judgment to be made by the people of the
Third Congressional District, not by officials of the gov-
ernment in charge of channels of communication."

The Arkansas Educational Television Network
petitioned the Supreme Court to review the case, and the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Court has granted that petition. The Supreme Court will
hear the Network's appeal next term and is likely to is-
sue its decision during the first half of 1998.

Not long after it decided the Arkansas public tele-
vision case, the Eighth Circuit decided a separate case
that arose out of a decision by the Iowa Public Televi-
sion network to exclude several candidates for Congress
and the Senate from pre-election debates broadcast by
it. The Iowa network had selected candidates for the de-
bates on the basis of their "newsworthiness," and the ex-
cluded candidates were not selected because in the
opinion of the network, they were not newsworthy.

In an opinion by Judge Frank Magill, the court
ruled that the network had a compelling interest in pre-
senting newsworthy programs, and thus the exclusion of
candidates who were not newsworthy did not violate the
First Amendment.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Judge Magill said that the court's earlier decision
in the Arkansas public television case "cannot be read to
mandate the inclusion of every candidate on the ballot
for any debate sponsored by a public television station.
Nor does [that case] suggest that public television sta-
tion administrators, because they are government actors,
have no discretion whatsoever in making broadcast de-
terminations." Judge Magill sought to distinguish the Ar-
kansas case from the Iowa case by saying, "Unlike
`viability,' which is ultimately for the voters to decide,
`newsworthiness' is peculiarly a decision within the do-
main of journalists."

Judge Magill's distinction between "viable" and
"newsworthy" candidates did not satisfy Judge Arlen
Beam who was one of the three judges assigned to the
Iowa case. Judge Beam dissented, saying that "The
court . . . seeks to distinguish the indistinguishable. . . .
In my view, there can be no realistic argument advanced

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



that a subjective opinion by a government employee that
a candidate is or is not `newsworthy' is different from a
subjective conclusion that he or she is not `politically vi-
able.' The inquiry involves two peas from the same ana-
lytical pod."

Forbes v. Arkansas Educational Television Commis-
sion, 93 F.3d 497, 1996 U.S.App.LEXIS 21152 (8th
Cir. 1996), cert. granted, 117 S.Ct. 1243, 1997 U.S.
LEXIS 1639 (1997); Marcus v. Iowa Public Television,
97 F.3d 1137, 1996 U.S.App.LEXIS 26771 (8th Cir.
1996) [ELR 19:2:22]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Pony League violated Americans with Disabilities
Act by refusing to permit 11-year-old boy with cere-
bral palsy to play baseball with 9 and 10-year-old
players, federal District Court rules

Pony Baseball, Inc., and its affiliated league in
Hemet (California) violated the Americans with Dis-
abilities Act by refusing to permit an 11-year-old boy
with cerebral palsy to play in the division for 9 and
10-year-old players, District Judge Consuelo Marshall
has ruled. The ADA requires organizations to make rea-
sonable accommodations for people with disabilities. In
this case, the judge found that the defendants rejected a
request by the boy's father that his disabled son be per-
mitted to "play down," based on their "assumed and un-
substantiated concerns of a possible risk of harm to the
[boy] and other players, and insurance ramifications."
This was illegal, Judge Marshall held, because the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



baseball organizations should have made necessary and
reasonable attempts to "ascertain what modifications, if
any, were plausible in order to accommodate the [boy's]
disability, either by permitting him to `play down'" or in
some other way.

Shultz v. Hemet Youth Pony League, Inc., 943 F.Supp.
1222, 1996 U.S.Dist.LEXIS 19739 (C.D.Cal. 1996)
[ELR 19:2:23]

DEPARTMENTS

In the Law Reviews:

The UCLA Entertainment Law Review has published
Volume 4, Number 1 with the following articles:

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Oh Deere, What's to Become of Dilution? (A Commen-
tary on the New Federal Trademark Dilution Act), by
David S. Welkowitz, 4 UCLA Entertainment Law Re-
view 1 (1996)

"Bad Artists Copy. Good Artists Steal.": The Ugly Con-
flict Between Copyright Law and Appropriationism by
Debra L. Quentel, 4 UCLA Entertainment Law Review
39 (1996)

Drawing the Line Between Personal Managers and Tal-
ent Agents: Waisbren v. Peppercorn by Erik B.
Atzbach, 4 UCLA Entertainment Law Review 81
(1996)

Rebirth and Rejuvenation in a Digital Hollywood: The
Challenge Computer-Simulated Celebrities Present for
California's Antiquated Right of Publicity by Thomas

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Glenn Martin Jr., 4 UCLA Entertainment Law Review
99 (1996)

Sound Recordings Need Sound Protection by Edward T.
Saadi, 5 Texas Intellectual Property Law Journal 333
(1997)

Copyright and Trademark: Are They Too Substantially
Similar for LIterary Works? by Jim Jubinsky, 5 Texas
Intellectual Property Law Journal 405 (1997)

Recent Developments in Copyright Law by Mark D.
Perdue, Max Ciccarelli, and Barry J. Bumgardner, 5
Texas Intellectual Property Law Journal 405 (1997)

Recent Developments in Trademark Law by M. Craig
Tyler, 5 Texas Intellectual Property Law Journal 441
(1997)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



The Cardozo Arts & Entertainment Law Journal has
published Volume 15, Number 1 with the following
articles:

The Red Lion of Cable, and Beyond?- Turner  Broad-
casting v. FCC by Laurence H. Winer, 15 Cardozo Arts
& Entertainment Law Journal 1 (1997)

On the Plurality of Ratings by Diane Roberts, 15 Car-
dozo Arts & Entertainment Law Journal 105 (1997)

Motion Picture Ratings in the United States by Richard
M. Mosk, 15 Cardozo Arts & Entertainment Law Jour-
nal 135 (1997)

Reflections on the Ratings Craze by Senator Joseph Lie-
berman, 15 Cardozo Arts & Entertainment Law Journal
147 (1997)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Copyright Without Borders? Choice of Forum and
Choice of Law for Copyright Infringement in Cyber-
space by Jane C. Ginsburg, 15 Cardozo Arts & Enter-
tainment Law Journal 153 (1997)

The Repeal of the Financial Interest and Syndication
Rules: The Demise of Program Diversity and Television
Network Competition? by Marc L. Herskovitz, 15 Car-
dozo Arts & Entertainment Law Journal 177 (1997)

Deaccession: Not Such a Dirty Word by Jason R. Gold-
stein, 15 Cardozo Arts & Entertainment Law Journal
213 (1997)

Lanham Act Section 43(a): The Sleeping Giant is Now
Wide Awake by J. Thomas McCarthy, 59 Law and
Contemprorary Problems 45 (1997) (published by Duke
University)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Communications and the Law, published by Fred Roth-
man Company, 10368 West Centennial Road, Littleton,
CO 80127, has published Volume 19, Number 1 with
the following articles:

Pirone v. Macmillan Inc.: Trying to Protect the Name
and Likeness of a Deceased Celebrity Under Trademark
Law and Right of Publicity by Sharlene A. McEvoy, 19
Communications and the Law 51 (1997) ( for address,
see above)

False Light Privacy by Deckle McLean, 19 Communica-
tions and the Law 63 (1997) (for address, see above)

Book Review: Selling the Air: A Critique of the Policy
of Commercial Broadcasting in the United States by
Thomas Streeter,  reviewed by Andrew J. Siegel, 19

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Communications and the Law 87  (1997) (for address,
see above)

Columbia-Volunteer Lawyers for the Arts Journal of
Law & the Arts has published Volume 21, Number 2
with the following articles: 

Cable TV, Indecency and the Court by Jonathan Wein-
berg, 21 Columbia-VLA Journal of Law & the Arts 95
(1997)

Unemployment Insurance for Artists: Prats, Pitfalls and
Solutions for Artists and Arts Organizations by David
Leichtman, 21 Columbia-VLA Journal of Law & the
Arts 129 (1997)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Intellectual Property, Defamation and the Digital Altera-
tion of Visual Images  by Raphael Winick, 21
Columbia-VLA Journal of Law & the Arts 143 (1997)

The Federal Communications Law Journal, published by
Indiana University School of Law-Bloomington, 201
South Indiana Avenue, Bloomington, Indiana 47405, has
published  Volume 49, Number 3 with the following
articles:

Digital Television and the Allure of Auctions: The Birth
and Stillbirth of DTV Legislation by Ellen P. Goodman,
 49 Federal Communications Law Journal 517 (1997)
(for address, see above)

The 1996 Telekommunikationsgesetz and the Telecom-
munications Act of 1996: Toward More Competitive
Markets in Telecommunications in Germany and the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



United States by Carl B. Kress, 49 Federal Communica-
tions Law Journal 551 (1997) (for address, see above)

An Opportunity Lost: The United Kingdom's Failed Re-
form of Defamation Law by Douglas W. Vick and Linda
Macpherson, 49 Federal Communications Law Journal
621 (1997) (for address, see above)

Telecommunications Access in the Age of Electronic
Commerce: Toward a Third-Generation Universal Serv-
ice Policy by Milton Mueller, 49 Federal Communica-
tions Law Journal 655 (1997) (for address, see above)

Meida Mergers: First Step in a New Shift of Antitrust
Analysis? by Keith Conrad, 49 Federal Communications
Law Journal 675 (1997)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



A-B-C, See You Real Soon: Broadcast Media Mergers
and Ensuring a "Diversity of Voices," 38 Boston Col-
lege Law Review 497 (1997)

Seton Hall Journal of Sport Law has published Volume
Seven, Number One with the following articles:

Baseball's Antitrust Exemption Repealed: An Analysis
of the Effect on Salary Cap and Salary Taxation Provi-
sions by Thomas C. Picher, 7 Seton Hall Journal of
Sport Law 5 (1997)

Illegal Moves Off-the-Field: University Liability for Ille-
gal Acts of Student Athletes by Gil B. Fried, 7 Seton
Hall Journal of Sport Law 69 (1997)

Regulating the Sport of Boxing-Congress Throws the
First Punch with the Professional Boxing Safety Act by

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Kelley C. Howard, 7 Seton Hall Journal of Sport Law
103 (1997) 

The NCAA Celebration Rule: A First Amendment
Analysis by Jeffrey C. True, 7 Seton Hall Journal of
Sport Law 129 (1997)

Tortious Interference with Contract-Plaintiffs Must
Prove "Improper Conduct" by the Defendant to Prevail
in an Action for Tortious Interference with Contract;
Merely Proving Truthful Information Which Is Aimed at
Foiling a Contract is Inadequate: Glass v. Kennedy by
Robert S. Roche, 7 Seton Hall Journal of Sport Law 159
(1997)

Court Should Use an Individualized Analysis When De-
termining Whether to Grant a Waiver of an Athletic
Conference Age Eligibility Rule: Dennin v. Connecticut

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Interscholastic Athletic Conference, Inc. by Patricia A.
Solfaro, 7 Seton Hall Journal of Sport Law 185 (1997)

The Nonstatutory Labor Exemption-Federal Labor Laws
Shield from Antitrust Attack an Agreement Among Sev-
eral Employers Bargaining Together to Implement, After
Impasse, the Terms of Their Last Best Good-Faith
Wage Offer; The National Football League's Conduct in
Unilaterally Imposing a Fixed Salary for the Develop-
ment Squad Players Falls Within the Scope of the Non-
statutory Labor Exemption from Antitrust Liability:
Brown v. Pro Football, Inc. by Joshua Zane Webb, 7
Seton Hall Journal of Sport Law 221 (1997)

Dallas' Head Cowboy Emerges Victorious in a Licens-
ing Showdown With the N.F.L.: National Football
League Properties v. Dallas Cowboys Football Club, et

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



al by William J. Hoffman, 7 Seton Hall Journal of Sport
Law 255 (1997)

Acton and Its Atrophic Effect on the Fourth Amendment
Rights of Student Athletes by Christian E. Samay, 7 Se-
ton Hall Journal of Sport Law 291 (1997)

The Effect of the Federally Imposed Mediation Require-
ment of the Indian Gaming Regulatory Act on the
Tribal-State Compacting Process by Mark E. Stabile, 7
Seton Hall Journal of Sport Law 315 (1997)

Diabled High School Athletes and the Right to Partici-
pate: Are Age Waivers Reasonable Modifications Under
the Rehabilitation Act and the Americans with Disabili-
ties Act? by Julia V. Kasperski, Baylor Law Review
175 (1997)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Foundation's Ownership of Professional Baseball Team
Is Fair Play Under I.R.C. Section 501(c)(3) by Stepha-
nie Newkirk, 65 UMKC Law Review 263 (1996)

Unsportsmanlike Conduct: Title IX and Cohen v. Brown
University by Eugene G. Bernardo, II, 2 Roger Williams
University Law Review 305 (1997)

Structuring an Effective Celebrity Endorsement Agree-
ment by Gregory J. Battersby and Charles W. Grimes,  
17 The Licensing Journal 4 (1997) (published by GB
Enterprises, PO Box 1169, Stamford, CT 06904-1169)

Toon Town: Do Cartoon Crossovers Merit Fair Use
Protection?, 38 Boston College Law Review 145 (1996)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Celebrity Privacy Rights and Free Speech: Recalibrating
Tort Remedies for "Outed" Celebrities, 32 Harvard Civil
Rights-Civil Liberties Law Review 449 (1997)

Intellectual Property Protection for Computer Icons: The
Trademark Alternative by Mat D. Carlson, 31 Univer-
sity of San Francisco Law Review 433 (1997)

Creative Technology, Ltd. v. Aztech System PTE, Ltd.:
Using Forum Non Conveniens to Dismiss a Copyright
Infringement Action Brought by a Foreign Owner of
U.S. Copyrights by Igor Shoiket, 31 University of San
Francisco Law Review 505 (1997)

Catch 22: Internet Service Providers' Liability for Copy-
right Infringement Over the Internet by Keith Stephens
and John P. Sumner, 14 The Computer Lawyer 1 (1997)
(published by Aspen Law and Business, New York)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Global Technological Integration, Intellectual Property
Rights, and Competition Law: Some Introductory Com-
ments by David J. Gerber, 72 Chicago-Kent Law Re-
view 357 (1996)

The Evolution of Technology and Markets and the Man-
agement of Intellectual Property Rights by Francis
Gurry, 72 Chicago-Kent Law Review 369 (1996)

The Economic Justification for the Grant of Intellectual
Property Rights: Patterns of Convergence and Conflict
by Carlos A. Primo Braga and Carsten Fink, 72
Chicago-Kent Law Review 439 (1996)

Intellectual Property Rights, Economic Power, and
Global Technolgical Integration by David J. Gerber, 72
Chicago-Kent Law Review 463 (1996)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Copyright on the Internet: A Critique of the White Pa-
per's Recommendation for Updating the Copyright Act
and How the Courts Are Already Filling in Its Most Im-
portant Shortcoming, On-Line Service Provider Liability
by George Smirnoff III, 44 Cleveland State Law Review
197 (1996)

Regulation of the Internet: The Application of Estab-
lished Constitutional Law to Dangerous Electronic
Communication by Adam R. Kegley, 85 Kentucky Law
Journal 997 (1996-97)

Entertainment Law Review, published by Sweet &
Maxwell, FREEPOST Andover, Hants SP10 5BR,
United Kingdom, has issued Volume 8, Number  4 with
the following articles:

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Equitable Remuneration-A Reconsideration by Anna
Booy, 8 Entertainment Law Review 115 (1997) (for ad-
dress, see above)

Pearl Jam's Crusade Against Ticketmaster: A Legal and
Economic Analysis of Rock `n' Roll's Holy War by Eric
W. Hagen, 8 Entertainment Law Review 118 (1997)
(for address, see above)

Nothing But Net: A Comment on the Legal Implications
of Using Standard Net Profit Definitions in Hollywood
Contracts by Anissa D. Seymour, 8 Entertainment Law
Review 128 (1997) (for address, see above)

A Safe Haven for Hardest Core by Susan M. Edwards,
8 Entertainment Law Review 137 (1997) (for address,
see above)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997



Leppard Changes its Spot: Recent Changes to the Ap-
proach of Courts in England and Wales to Issues of Ju-
risdiction in Copyright Claims by Adam Wolanski, 8
Entertainment Law Review 143 (1997)

Character Merchandising-All Shook Up?  by Brian Cor-
dery and Justin Watts, 8 Entertainment Law Review 145
(1997)

The European Court's Love-Hate Relationship with Col-
lecting Societies by Irini A. Stamatoudi, 19 European
Intellectual Property Review 289 (1997) (published by
Sweet & Maxwell Ltd, Cheriton House, North Way,
Andover Hants SP10 5BE, England)
[ELR 19:2:24]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 19, NUMBER 2, JULY 1997


