ENTERTAINMENT LAW REPORTER

RECENT CASES

Spelling-Goldberg Productions recovers damages for
unauthorized use of the names and likenesses of
Starsky & Hutch and Charlie s Angels

A Federa District Court in New Jersey has awarded
Spelling-Goldberg Productions, producer of the televi-
sion shows “Starsky & Hutch” and “Charlie’s Angels,”
damages and injunctive relief against the unauthorized
manufacture and sale of certain iron-on decals known as
“heat transfers.” The transfers depicted the names of the
shows and the likenesses of their stars.

The court found that Spelling-Goldberg had registered
the names of the shows and owned all rights to the serv-
ice marks and “all rights of publicity of the stars of the
shows as the characters they play.”

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

The court pointed out that the rights in the marks and
the rights of publicity had become very valuable. Eight-
een manufacturers had been licensed by Spelling-
Goldberg to merchandise products using the name
“Starsky & Hutch” and the likenesses of its stars, David
Soul and Paul Michael Glaser. Spelling-Goldberg had
also received more than $1,800,000 for licensing the
merchandising of products using the name “Charlie’s
Angels’ and the likenesses of that show’'s stars.
Spelling-Goldberg had granted one of its licensees an
exclusive license to manufacture heat transfers.

Accordingly, the court held that the defendants’ use of
the heat transfers without a license infringed Spelling-
Goldberg's trademarks and rights of publicity and con-
stituted unfair competition under the Lanham Act. The
court therefore awarded Spelling-Goldberg injunctive
relief and damages of $14,400, based on Spelling-
Goldberg’'s contention that the defendants had sold a

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

minimum of 120,000 of the unauthorized transfers at a
profit of cb per transfer. The court refused to treble
those damages or award attorneys' fees.

The court aso held that Coleman Schneider, who was
an officer and stockholder of the two corporate defen-
dants, was jointly and severally liable along with those
defendants. According to the court, Schneider, who had
substantial managerial duties, “authorized and approved
the selling of the transfers’ knowing that such saes
were in violation of Spelling-Goldberg’ srights.

Spelling-Goldberg Productions v. Schneider, Civil No.
78-1907 (D.N.J. 1979) [ELR 1:8:1]

FCC refuses to grant exclusivity protection for tele-
vision station s broadcast of the Phil Donahue
Show

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

FCC rules grant television stations the exclusive right
to broadcast syndicated programs in their viewing area.
Syndicated programs are programs sold, licensed, dis-
tributed, or offered to televison stations in more than
one market within the United States for non-network
televison broadcast exhibition, not including live
presentations.

Characterizing the “Phil Donahue Show,” an Emmy
Award-winning interview program as a “live presenta-
tion,” the FCC has denied a Petition for Special Relief
requesting syndicated exclusivity protection for the
show. The Petition was filed by Manhattan Cable Tele-
vision, Inc., the licensee of television broadcast station
WOTV. WOTV stated that it had been granted the ex-
clusive right by Multimedia Program Productions, Inc.,
the owner of syndication rights to the Donahue show, to
carry the show on a tape-delayed basis in the Grand

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Rapids, Michigan television market. The Donahue show
Is produced and broadcast live by WGN-TV in Chicago;
the broadcasts are recorded and distributed to other tele-
vision stations, including WOTV.

Two cable television systems serving the Grand Rapids
market began carrying WGN' s broadcasts of the Dona-
hue show via satellite. The cable presentations of the
shows appeared several days before WOTV's broad-
casts of the same shows. The cable operators refused
WOTV’s requests for exclusivity protection. In opposi-
tion to the Petition, the cable operators referred to the
“live programming exception,” and also claimed that it
was in the public interest to give their subscribers the
opportunity to participate in the call-in portion of the
Donahue show.

The petitioner argued that the type of “live’ program-
ming the FCC had “intended to exclude from its nondu-
plication provisions . . . included such things as missile

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

shots and Presidential addesses . . . which depend for
their significance upon their timeliness . . .” Multimedia
asserted that in the absence of exclusivity protection it
might be forced to eliminate the call-in portion of the
show and tape the entire production, thereby damaging
the program’s marketability.

The FCC ruled that WOTV and Multimedia had not
presented evidence specifically showing that economic
harm would result upon denia of their Petition. Con-
cluding that the requested syndicated exclusivity protec-
tion was not consistent with the public interest, the FCC
denied the Petition.

A concurring statement by Commissioner James H.
Quello expressed concern over the impact of the order
on the “superstation” situation. (Superstations retransmit
television signals via satellite beyond a station’s normal
service area.) Commissioner Quello pointed out that at
the time the definition of syndicated programs was

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

formulated, “the Commission most assuredly did not
contemplate the distribution of a syndicated program at
the time of its origina production via satellite retrans-
mission.” And the Commissioner pointed out that the is-
sues presented in this decison would arise again in
connection with the FCC's examination of the possibil-
ity of abolishing syndicated exclusivity rules. (See ELR
1:3:5)

A dissenting statement by Commissioner Abbott
Washburn also noted the possibility that WGN’s signal
might be broadcast into “scores of markets.” And Com-
missioner Washburn pointed out the discouraging effect
on diversity of programming if Multimedia discontinued
live broadcasts of the Donahue show on WGN as a re-
sult of the FCC’s decision.

In re Manhattan Cable Television, Inc., FCC 79428
(1979) [ELR 1:8:2]

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Federal District Court dismisses suit against Colum-
bia Records filed by heirs of singer Bessie Smith

A variety of claims against Columbia Records filed by
the executor of the estate of the husband of singer Bes-
sie Smith, and by her adopted son, have been dismissed
by a Federa District Court in Pennsylvania. The com-
plaint filed by the plaintiffs was based on Columbia’'s
dealings with Smith when she was an exclusive record-
ing artist for the company during the 1920s and 1930s
and on Columbia s posthumous re-recording and release
of Smith’s songsin the early 1950s and 1970s.

In athoughtful 50-page opinion, the court held that the
age of the claims barred recovery in most instances, and
that in other instances, the plaintiffs were not the red
partiesin interest, and hence not entitled to bring suit.

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

The plaintiffs first contended that the agreements vio-
lated the Civil Rights Act of 1966 and 1870 (42 U.S.C.
Section 1981) which give all persons the same right to
make and enforce contracts “as is enjoyed by white citi-
zens.” According to the plaintiffs, during the 1920s and
1930s, Columbia “discriminated against al black per-
formers by fraudulently signing them to contracts with
low payment terms and no royalty provisions, while at
the same time signing white performers to contracts for
much greater sums, including royalty provisions.”

The court held that the plaintiffs did not have standing
to assert aleged violations of Smith’s Civil Rights. The
court also rejected the plaintiffs contention that their
own rights had been violated, finding that the discrimi-
nation alegedly suffered by Smith was not a“continuing
wrong” to the plaintiffs. In any event, the court con-
cluded that the Civil Rights claims were conclusively
barred by the statute of limitations, and it rejected the

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

plaintiffs’ contention that the statute of limitations would
be tolled (i.e.,, suspended) due to fraud in the Smith-
Columbia transactions or due to any breach of fiduciary
or agency duty owed to Smith by Columbia or its
executives.

The court also dismissed the claim that a recent state-
ment by a Columbia executive noting the disparity be-
tween the sum paid to contemporary recording artists
and the payments to artists 40 to 50 years ago in some
way “revived” or served to acknowledge a debt to
Smith, because the statement did not refer to any debt
that was “clear, distinct or unequivocal.”

The court aso rejected the claim that any contracts en-
tered into by Smith were invalid due to unconscionabil-
ity, since unconscionability “cannot under any theory be
the basis for tolling the statute of limitations.”

The court then pointed out that the statement in the
complaint that “Bessie Smith, sometime before her

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

death in 1937, composed and authored songs’ was in-
sufficient to state a claim for copyright infringement. A
claim of infringement must allege which specific original
work is the subject of the copyright claim, that the plain-
tiff owns the copyright, that the work in question has
been registered, and by what acts and during what time
the defendant infringed the copyright. The complaint in
this case was insufficient because it did not refer to any
specific copyrights in which Smith retained a legally-
protected right; the plaintiffs had failed to set forth their
present ownership; and no specific acts of infringement
by Columbia were set forth. The complaint failed to
identify even a single copyrighted song at issue, and the
court therefore dismissed the plaintiffs copyright in-
fringement claims.

The plaintiffs further claimed that Columbia had in-
fringed their property rights in Smith’s artistic perform-
ances during both her recording sessions with Columbia

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

and the records issued as a result of those sessions.
These rights were allegedly acquired between 1923 and
1933 but not breached until the early 1950s and then
again in the early 1970s when the re-recordings of
Smith’s songs were issued. However, it was not shown
that Smith had reserved any performance rights to her-
self as a contractual matter. And the court refused to im-
ply such property rights, holding that the claim “was not
cognizable under any federal law existing at the relevant
time (1923-1933).”

The plaintiffs also alleged that due to Columbia’s fail-
ure to pay Smith for certain songs recorded in 1930 and
1931, title to the recordings of these songs never passed
to Columbia, and that Columbia had misappropriated
property belonging to Smith’'s estate by using these
songs. The court refused to grant summary judgment for
the plaintiffs on this issue, since there was insufficient
evidence to show that Smith had not received the agreed

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

upon payment, and again, no facts had been shown that
would justify tolling the statute of limitations. The re-
recording of Smith’s songs using new technology aso
did not constitute a misappropriation of property, since
no suggestion had been made that the re-recordings
were intended to defame Smith or misrepresent her ar-
tistic performances.

In concluding, the court dismissed the cause of action
alleging “misappropriation of property interestsin name,
personality, likeness and publicity rights of Bessie
Smith,” since this cause of action was dependent on the
other four counts.

Gee v. CBS, Inc., 471 F.Supp. 600, CCH Copyright
Law Reports, Para. 25,066 (E.D.Pa. 1979) [ELR 1:8:2]

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Validity of search warrants resulting in seizure of al-
legedly counterfeit record albums and tapes upheld

John La Monte and House of Sounds, Inc. were
charged with racketeering, wire fraud and copyright in-
fringement in connection with the unauthorized manu-
facture and sale of certain alegedly counterfeit albums
and tapes including, among others, the album “Runt” by
Todd Rundgren. FBI agents seized a trailer truck carry-
inq suspect records and subsequently searched the
trailer, the HOS warehouse and two other business
premises pursuant to warrants. A Federal District Court
in Pennsylvania has denied the defendants' pretrial mo-
tions to suppress evidence obtained as a result of the
searches.

The court first held that there was probable cause to
seize the trailer based on corroborated information that
the defendants were engaged in a massive record

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

counterfeiting operation. At the time of the seizure, the
trailer was en route to the HOS warehouse. The court
found that the possibility that the FBI might lose control
over the trailer and its contents and that evidence might
be disposed of, combined with the existence of probable
cause, constituted “exigent circumstances’ justifying the
initial warrantless seizure.

However, the government’s contention that the exis-
tence of exigent circumstances would support a warrant-
less search of the trailer conducted more than 10 days
after the seizure was regjected by the court. Nevertheless,
awarrant obtained by the government for the search was
found to be valid because it was based on affidavits sub-
mitted by reliable individuals stating that the defendants
did not have the authority to produce or distribute the
five abums named in the warrant. Evidence from infor-
mants and from FBI surveillance also established prob-
able cause for the issuance of the warrant to search the

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

trailer. Further, according to the court, the warrant de-
scribed with sufficient particularity the items to be
seized, as required by the Fourth Amendment. The war-
rant named specific titles of suspected counterfeit al-
bums, and the manner by which counterfeit and
legitimate records could easily be distinguished had
been demonstrated before the magistrate who issued the
warrant.

The court also found that the descriptions of the prem-
ises to be searched and items to be seized were suffi-
cient in the warrants covering the searches of the HOS
warehouse and two other offices controlled by, HOS
where promotional material and album covers were
seized.

The court rejected the defendants’ argument that the
seizure of 160,000 albums at the HOS warehouse was
excessive because one abum would have been sufficient
to prove copyright infringement. The court pointed out

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

that under copyright law, all infringing copies of copy-
righted works were subject to forfeiture and destruction.
And, in any event, the albums seized comprised less
than 1% of the albums stored in the HOS warehouse.

U.S. v. John La Monte, CCH Copyright Law Reports,
Para. 25,065 (E.D.Pa. 1978) [ELR 1:8:3]

Federal Court of Appeals reviews extent to which
FCC must investigate minority employment prac-
tices of radio and television stations before renewing
their broadcast licenses

The Federal Communications Commission renews
broadcast licenses if it finds that renewal will serve the
“public interest, convenience, and necessity.” Although
the FCC is not the Equal Employment Opportunity

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Commission, and although a license renewal proceeding
Is not a Title VII lawsuit, the FCC has long taken the
position that the public interest is not served by licen-
sees who engage in intentional employment discrimina-
tion. Accordingly, the FCC analyzes the employment
practices of radio and television stations at license re-
newal time, but only “to the extent those practices affect
the obligation of the licensee to provide programming
that “fairly reflects the tastes and the viewpoints of mi-
nority groups,’ and to the extent those practices raise
guestions about the character qualifications of the
licensee.”

In arecently published opinion concerning the renewal
of the licenses of radio stations KCBS in San Francisco
and KONO in San Antonio, the Federal Court of Ap-
peals in Washington, D.C., recapitulated what it de-
scribed as the lega principles that will govern

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

employment practice issues in license renewal cases in
the future.

According to the court, the FCC must conduct a hear-
ing when a petition to deny renewal raises “substantial
and material questions of fact,” or when the FCC for
any reason is unable to find that license renewa will
serve the public interest, convenience and necessity. In
most cases, evidence of actual discriminatory conduct
will present a substantial and material question of fact
warranting a renewa hearing, the court said. On the
other hand, evidence of minor statistical disparities be-
tween the available minority workforce and a station’s
employment, standing alone, will not warrant a hearing,
in most cases. Where there is no evidence of actual dis-
crimination, but where the statistical disparity is sub-
stantial, the court held that the FCC should be on notice
that more information is required before the station’s li-
cense is renewed. Substantial statistical disparity is

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

shown by evidence that a licensee’s minority employ-
ment is outside the “zone of reasonableness’ (a flexible
concept that compares a station’s minority employment
percentage with the availability of minorities in the sta-
tion’s area, but which also considers the station’s minor-
ity recruitment policies).

If more information is required, because of a substan-
tial statistical disparity, the FCC may gather such infor-
mation by any method it chooses. Generadly, the FCC
has elected to conduct its own inquiries, rather than per-
mitting petitioners to conduct discovery of their own.

In this case, renewal of the license for KONO was ob-
jected to by the Bilingual Bicultural Coalition on Mass
Media. It contended that an FCC inquiry alone could
never be wholly adequate, and that the Coalition should
have been permitted to conduct its own discovery in or-
der to test the veracity of KONO's representations. The
Court of Appeals held, however, that discovery by

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

petitioners such as the Coalition was not a legal neces-
sity, because the FCC considers more than 3,000 license
renewal applications each year, and to require its Ad-
ministrative Law Judges to pass on the propriety of pro-
posed discovery by objecting petitioners “would create
aregulatory nightmare.”

On the other hand, the Court of Appeals agreed with
the Coalition that the FCC had abused its discretion in
renewing KONO's license. The FCC itself had found
that KONO's employment of Mexican-Americans was
outside the zone of reasonableness, that the percentage
of Mexican-Americans in its workforce had remained
static for years, and that its affirmative action program
was “passive.” These findings, said the court, created a
guestion as to whether KONO had engaged in inten-
tional discrimination. Accordingly, the FCC should have
made a further inquiry, either by conducting its own in-
vestigation, or, if it could not or did not wish to do so

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

itself, by permitting the Coalition to conduct discovery.
Since the FCC did neither of these things, but instead re-
newed KONO's license subject only to future reporting
requirements, the court reversed the license renewal and
remanded the case to the FCC for further proceedings.
In the case of KCBS, the petition of Chinese for Af-
firmative Action showed evidence of a substantial un-
deremployment of Asians, a significant minority group
in KCBS' area. Accordingly, the FCC was obliged to
conduct its own further inquiry, or to permit discovery
by Chinese for Affirmative Action. In this case, the FCC
did conduct its own further inquiry and learned that
KCBS had employed a substantial number of Asian-
Americans during the years in question, that its employ-
ment of minorities in general fell within the zone of rea-
sonableness, and that its affirmative action program had
been effective. Accordingly, the court held that no

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

material question of fact had been raised requiring a
hearing; and it affirmed the FCC's renewa of
KCBS'license.

Bilingual Bicultural Coalition on Mass Mediav. Federd
Communications Commission, 595 F2d 621
(D.C.Cir.1978) [ELR 1:8:4]

United States Supreme Court rules that suspension
of a New York harness racing trainer was
unconstitutional

Trainer John, Barchi was suspended in July of 1976,
when a post-race urinalysis of a harness race horse he
had trained revealed the presence of a stimulant drug in
the animal’ s system.

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Under New York State Racing and Wagering Board
Rules, a horse cannot be administered any drug within
48 hours of a race, and the trainer is responsible for the
condition and soundness of all horses he races. Further,
these rules impose a duty on trainers to guard against the
drugging of their horses prior to a race. If a post-race
test for drugs is positive, Board Rules provide for an
evidentiary presumption, subject to rebuttal, that the
drug was administered by the trainer or resulted from his
negligence in faling to adequately protect against the
drugging.

Barchi claimed he was innocent and submitted to two
lie detector tests which supported his lack of knowledge
of the drugging. However, the track steward, relying on
the trainer’s responsibility rules and on the evidentiary
presumption, suspended Barchi for 15 days without
holding a hearing.

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Under Section 8022 of the New Y ork Unconsolidated
Laws, Barchi was entitled to a post-suspension hearing.
But the section specifies no time in which the hearing
must be held, and afinal order can be issued as much as
30 days after the hearing. Meanwhile, pending the hear-
ing and final determination, the Board's license suspen-
sion remains in effect. Thus, Barchi, without waiting for
afinal hearing, brought suit in the U.S. District Court.

The District Court agreed with Barchi’ s contention that
his license was protected by the Due Process Clause of
the Constitution and that Section 8022 of the New Y ork
Law was unconstitutional, because it permitted a license
to be suspended without providing for a pre-suspension
or a prompt postsuspension hearing. Barchi also chal-
lenged the rule permitting the Board to presume from
the drugging of a horse that its trainer was responsible.
But the District Court upheld the evidentiary presump-
tion, concluding that “the duty of atrainer to oversee his

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

horses is sufficiently connected to the occurrence of
tampering to support the presumption.” The District
Court also agreed with Barchi’s claim that Section 8022
denied him Equal Protection of the law, because in thor-
oughbred racing, suspensions can be stayed pending ap-
peal, while in harness racing they cannot.

In reviewing the decision, the U.S. Supreme Court
ruled that Due Process was not violated when Barchi’s
suspension was ordered under Section 8022 without a
pre-suspension hearing. The Court found that New
York’sinterest in assuring the integrity of harness racing
carried on under its auspices was great enough to permit
interim suspension upon evidence of wrongdoing. But
the Court found Section 8022 to be unconstitutional, be-
cause of its failure to provide for a prompt judicia or
administrative hearing after license suspension.

The Supreme Court also agreed that the Board' s rebut-
table presumption was permissible, in light of atrainer’s

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

responsibility under the New York Law. The Supreme
Court found New York's pre-suspension procedures
were adequate to establish probable cause for interim
suspension. But once his license was suspended, Barchi
should have had a prompt post-suspension hearing.

Finally, the Supreme Court overturned the District
Court’s ruling that Section 8022 violated the Equal Pro-
tection Clause of the Constitution. The Supreme Court
noted that the New York Legidature believed that
stricter regulation of the harness racing industry was
necessary because of a widespread pattern of abuse
which at one time existed in that sport.

In an unrelated harness racing case, a New York state
court held that arational basis did not exist for the State
Racing Board's decision to suspend a driver for racing
In a “manner inconsistent with an attempt to win” be-
cause of the driver’s unexpected change in driving tac-
tics. In reaching its decision, the court noted that the

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

horse involved had a reputation for being wild and un-
predictable, and also that the horse was physically tired
because of arace three days earlier.

Barry v. Barchi, 39 (CCH) S.Ct.Bull. at B3575 (1979);
Rollav. Barry, 416 N.Y.S.2d 429 (1979) [ELR 1:8:5]

Supreme Court declares West Virginia statute pro-
hibiting the publication of lawfully obtained infor-
mation unconstitutional; Kansas court wupholds
narrow interpretation of similar statute

The U.S. Supreme Court has held unconstitutional a
West Virginia statute making it a crime for a newspaper
to publish, without the written approval of the juvenile
court, the name of any youth charged as a juvenile of-
fender. The Court found that the State's interest in the

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

statute was not sufficient to justify the application of a
criminal penalty to the defendant newspapers.

The incident reported by the newspapers involved the
killing of a student, allegedly by a 14-year-old class-
mate. Two Charleston newspapers obtained the name of
the alleged assailant from witnesses. One newspaper de-
cided not to publish the name of the alleged assailant be-
cause of the statutory prohibition; a second newspaper
and three radio stations announced the name of the juve-
nile. Subsequently the other newspaper also published
the juvenile’ s name.

An indictment was returned against the newspapers,
but the West Virginia Supreme Court issued a writ pro-
hibiting any further action on the indictment, holding
that the statute violated the First and Fourteenth Amend-
ments of the United States Constitution. In affirming the
judgment of the West Virginia court, the U.S. Supreme
Court held that the statute could not satisfy

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

congtitutional standards whether it operated as a prior
restraint or as a pena sanction for publishing lawfully
obtained, truthful information. In accordance with its
previousy decided cases in the area, the Court pointed
out that “state action to punish the publication of truthful
information seldom can satisfy constitutional standards.”
In this case the state interest asserted was the protection
of the anonymity of the juvenile offender in order to fur-
ther his rehabilitation (one concern being that publica-
tion of the juvenileé s name might cause him to lose
future employment). The Court found that this interest
was not of “the highest order.”

The Court also noted that by restricting the publication
of the names of the juvenile offenders only in newspa
pers and not in other media, the statute would not ac-
complish its stated purpose. The Court pointed out that
45 states have found methods other than the imposition

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

of criminal penalties to protect the confidentiality of ju-
venile proceedings.

By giving a narrow interpretation to a Kansas statute,
the Supreme Court of Kansas has upheld its constitu-
tionality. The statute at issue imposed criminal sanctions
for the publication of information, taken from public re-
cords, concerning the issuance of arrest warrants, before
the warrants were executed and returned to the court.
During a murder investigation, a newspaper reporter ob-
tained, from a court docket open to the public, the
names of two individuals for whom arrest warrants had
been issued. The names were published by the re-
porter’ s newspaper.

On appeal, the newspaper contended that its conviction
for violation of the statute was constitutionally imper-
missible under the Kansas Congtitution and the First
Amendment of the United States Constitution.

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

The court held that the information published by the
newspaper had been properly obtained from public re-
cords and the statute therefore could not be applied to
the newspaper. But the court rejected the newspaper’s
contentions that the statute was unconstitutionally vague
and overbroad. The court determined that the language
of the statute clearly set forth the conduct proscribed.
And the court found that the statute could be restricted
to apply only to conduct that was not constitutionally
protected. The court suggested that if confidential infor-
mation about government functions had been temporar-
ily protected and such information was obtained by
illegal means, the statute could be constitutionaly

applied.

Smith v. Daily Mail Publishing Co., Docket No. 78482,
June 26, 1979; State v. Stauffer Communications, Inc.,
592 P. 2d 891 (Kan. 1979) [ELR 1:8:6]

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Bell Telephone s refusal to allow multiple cable tele-
vision attachments to its telephone poles found not to
violate antitrust laws

TV Signal Company of Aberdeen, a cable television
company, brought suit against Northwestern Bell and its
parent company, AT&T, aleging violation of federal an-
titrust laws based on Bell’ s refusal to allow cable attach-
ments to its telephone poles.

In 1969, TV Signal Company was preparing to con-
struct a cable television system in Aberdeen, South Da-
kota, and it sought to enter into a pole attachment
agreement with Northwestern Bell. However, at that
time, Bell had a one-per-pole policy which restricted at-
tachments to the first cable televison company that ob-
tained necessary public authorization and requested a

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

pole attachment agreement. Bell had earlier entered into
such an agreement with another cable televison com-
pany, and thus Bell denied TV Signa Company’s re-
guest for an attachment agreement.

Bell’s refusal to allow pole attachments by TV Signal
Company required TV Signal to build a more costly un-
derground cable distribution system. TV Signa had
completed approximately 60% of its underground sys-
tem when Bell rescinded its one-per-pole policy and de-
cided to permit multiple pole attachments. TV Signal
took advantage of Bell’s change in policy and com-
pleted its system with overhead attachments.

TV Signa Company filed suit in 1970 alleging, among
other things, violations of sections | and 2 of the Sher-
man Antitrust Act. TV Signad Company aleged that
Bell’s one-per-pole policy was an attempt to restrict the
development of traditional cable television operators in
Aberdeen, because it was possible they could become

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

competitors of Bell in the area of “broadband services’
such as meter reading, two-way data services, medical
aerts, security and fire alarm service, information re-
trieval, and the like.

Early in the case, TV Signad’s complaint was dis
missed for failure to state a claim. That dismissal was
reversed on appeal, however. TV Signa Co. v. AT&T,
426 F.2d 1256 (8th Cir. 1972). And the case was sent
back to federal District Court for trial.

After trial, a federal District Court in South Dakota
again entered judgment for Bell and AT&T. It found
that TV Signa had failed to prove the existence of a
“relevant market”; that is, it had failed to prove that both
companies were involved in the same geographic and
product market. The court also found that TV Signal had
failed to satisfy the “standing” requirement of antitrust
law, because it failed to show that while both companies
were competing within the same relevant market, TV

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Signal suffered actual damages as a result of conduct by
Bell which is prohibited by antitrust laws.

The court rejected TV Signal’s contention that there
was a “relevant market,” because the court found that
no competition occurred between the parties. TV Signal
was engaged in supplying traditional cable televison
services, while Bell provided only telephone service. Al-
though TV Signal produced documents showing that
Bell perceived traditional cable televison operators as
potential competitors, the court ruled that a relevant
market cannot be based on projected services which in
fact have never materialized.

The court also ruled that TV Signal was not economi-
cally injured by Bell’s refusal to alow pole attachments.
Bell’s refusal had not prevented TV Signal from ex-
panding its operations to broadband services, because
such services have yet to become economically feasible,
and because TV Signal was undercapitalized to

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

undertake them. Also, even though TV Signal partialy
constructed an underground system, and even though the
underground system was more costly than pole attach-
ments, the court found that these higher building costs
were offset by lower maintenance costs, no pole leasing
fees, and an earlier startup date.

TV Signal Co. of Aberdeen v. American Telephone &
Telegraph Co., 465 F.Supp. 1084 (D.S.D. 1979) [ELR
1:8:6]

Georgia Court of Appeals holds that inaccurate
newspaper report of criminal charge did not libel
mayor in absence of actual malice

The Court of Appeds of Georgia has found that a
newspaper did not libel the mayor of a Georgia

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

community by erroneoudly reporting that the mayor had
been arrested and charged with criminal trespass and
cattle rustling. The correct charge was trespassing on
private property and shooting at cattle (with a tranquil-
izer gun). The newspaper had received a telephone re-
port of the arrest from an individual identifying himself
as a deputy sheriff. The deputy so identified later testi-
fied that another individual using his name had given the
“tip” to the newspaper about the arrest and he denied
any knowledge of the nature of the charges against the
mayor.

The court held that the mayor would have to demon-
strate “actual malice” in order to recover on his claim.
The mayor was a public official and the court noted that
“the news that a mayor has wilfully violated state law,
albelt in the conduct of his private affairs, bears a close
connection to hisfitness for public office.”

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

The court therefore reversed the lower court’s deci-
sion, holding that the evidence did not show that the
newspaper “entertained serious doubts as to the truth of
[its] publication” or a “high degree of awareness of . . .
probable falsity” and did not establish clear and con-
vincing proof of actual malice on the part of the

newspaper.

Savannah News-Press v. Whetsell 254 SE.2d 151
(1979) [ELR 1:8:7]

DEPARTMENTS
In the Law Reviews:

Blind Bidding and the Motion Picture Industry, 92 Har-
vard Law Review 1128-1147 (1979)

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Motion Picture Tax Shelters. Are the Funds at Risk? by
Gary Kissin, 28 American University Law Review
177-206 (1979)

The New Rules for Motion Picture Tax Shelters by
Richard M. Wise, 27 Canadian Tax Journa 245-255
(1979)

State “ Copyright” Protection for Performers. The First
Amendment Question, 1978 Duke Law Journd
1198-1232

Copyright - The Home Video Recording Controversy by
Mark E. Kauffelt, 81 West Virginia Law Review
231-250 (1978-1979)

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Copyright: Hollywood v. Substantial Similarity, 32
Oklahoma Law Review 177-190 (1979)

An Author's Artistic Reputation under the Copyright
Act of 1976, 92 Harvard Law Review 1490-1515
(1979)

Copyright Infringement and the First Amendment, 79
Columbia Law Review 320-340 (1979)

Copyright in Brief by Cameron K. Wehringer, 25 Practi-
cal Lawyer 77-82 (1979)

Ski Operators and Skiers - Responsibility and Liability,
14 New England Law Review 260-287 (1978)

Defamation Since Gertz v. Robert Welch, Inc.: The
Emerging Common Law by Arthur N. Frakt, 10 Rut-
gersCamden Law Journal 519-586 (1979)

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Interstate Libel and Choice of Law: Proposals for the
Future by Lawrence M. Rose, 30 Hastings Law Journa
1515-1547 (1979)

Obscenity Law and the Justices. Reversing Policy on the
Supreme Court by Rodney A. Grunes, 9 Seton Hall Law
Review 403-473 (1978)

Speech and “ Speech” - Obscenity and “Obscenity”: An
Exercise in the Interpretation of Constitutional Language
by Frederick Schauer, 67 Georgetown Law Journa
899933 (1979)

The Right of the Press to Gather Information Under the
First Amendment, 12 Loyola of Los Angeles Law Re-
view 357-385 (1979)

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Another Look at Crossmedia Ownership by Michael O.
Wirth and Bruce T. Allen, 24 Antitrust Bulletin 87-103
(1979)

Commentary - An Economic Analysis of the FCCs Mul-
tiple Ownership Rules by Allen Parkman, 31 Adminis-
trative Law Review 205-222 (1979)

[ELR 1:8:7]

VOLUME 1, NUMBER 8, SEPTEMBER 15, 1979



