
LEGAL AFFAIRS

Exit Letterman Laughing?
Evaluating Producers' and Performers'

Rights to TV Comedy Routines

by Beverly E. Loew

I. Introduction

  Since the announcement that David Letterman would
move from NBC to CBS, NBC has claimed that it has
intellectual property rights to the ideas, characters and
segments that Letterman developed and used on NBC's
Late Night with David Letterman. The network claimed
ownership of the rights to Late Night and all of the ele-
ments developed at NBC and threatened to sue

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



Letterman if he used his Top Ten list, Stupid Pet Tricks
and some other popular segments and characters from
Late Night on CBS' Late Show with David Letterman.
  News reports portrayed the controversy as little more
than a sophomoric slap fight between the big, bad net-
work and its wronged employee. One commentator
noted that "at issue, if anything so frivolous can be
called an issue," is whether a performer can use material
created for a program owned by one network on a com-
peting network.1 
  But while NBC, CBS and Letterman appear to have
taken the "high road," as Letterman predicted,2 and
have resolved their differences privately, and the con-
flict presumably will not be revisited should the mar-
riage between CBS and Letterman sour,3 this issue is
important to other performers. The Late Night property
dispute raises serious questions about the relationships
between comedic performers4 and their production

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



companies ("producers") regarding rights to comedic
material.

II. The Death and Resurrection of Peggy, the Foul-
Mouthed Chambermaid and other Late Night Elements

  Late Show with David Letterman premiered on CBS
on August 30, 1993. Since then, viewers have been en-
tertained by such familiar Letterman comedy bits as the
Top Ten List, still direct from the home office, relocated
to Sioux City, Iowa; Viewer Mail, a regular Friday night
feature on Late Night, which is now the CBS Mailbag
and appears only occasionally; and Stupid Human
Tricks. Popular character Larry "Bud" Melman now
uses his real-life name, Calvert De Forrest; Late Night's
Peggy, the Foul-Mouthed Chambermaid, has been resur-
rected as Helen, the Ill-Tempered Ticket Lady; Donny,
the CBS Usher Who Likes to Suck Up, is another

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



reincarnated Late Night character; Late Night's Thrill
Cam and Monkey Cam have evolved into Roof Cam;
Pea Boy has appeared as himself.5 Paul Shaffer and the
World's Most Dangerous Band has a new moniker--Paul
Shaffer and the CBS Orchestra. Letterman has also cre-
ated new segments and characters for Late Show, in-
cluding Meet the Neighbors, Car Phone Night, Regis
Roulette, and Ben, the Guy Who Really Loves Milk.
  Letterman and CBS have made some concessions to
the ownership claims of NBC--note that character and
segment names have been changed to protect against
litigation.6 Additionally, there are reports that NBC and
CBS have agreed as to which elements stay with NBC
and which either belong to or can be used by Letterman;
the terms of the agreement were not made public.7 Let-
terman has publicly laid claim to the Top Ten List,
which he says he stole from USA Today and uses on
Late Show, and Stupid Pet Tricks, an idea he developed

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



with comedy writer Merrill Markoe and used on The
David Letterman Show, a morning show that Letterman
produced and owns.8

III. Comic Injustice: Legal, Business and Policy Issues
Surrounding the Control of Letterman's Comedy
Routines

  The characters and segments created for television pro-
grams generally belong to the shows' owners; NBC Pro-
ductions owns Late Night with David Letterman. But if
a writer or performer can circumvent an owner's rights
with mere cosmetics, like the Letterman elements' name
changes, then, at first blush, the property rights of the
owner do not appear to be very valuable.
  And what about Dave? Isn't it unfair if NBC can pro-
hibit Letterman from performing the comedy sketches

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



that he made so famous--comedy routines that he devel-
oped and which are identified with him?

  A. Posture

  The NBC/Letterman dispute became public when NBC
West Coast president Don Ohlmeyer said, "We are pre-
pared to do whatever needs to be done to protect our
format rights and our copyright.... We're looking for-
ward to competing with [Letterman's] show--we're not
looking forward to competing with a show that we own.
[If CBS wanted to] buy Late Night with David Letter-
man, then they should have dealt with NBC
Productions."9
  In a press conference before Letterman's CBS debut,
NBC president Bob Wright responded to the notion that
NBC's position on the Late Night elements was based
on something less than prudent business practice.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



Wright tried to articulate NBC's stand, telling reporters,
"This is not about Dave; it's about intellectual properties
and copyright protection. . . . [W]e are telling CBS that
there are certain intellectual properties that do not travel
with Dave, and we have to work that out."10 Wright
added, "We have to enforce or take positions. If some-
body comes to us and says that they are absolutely go-
ing to take something that we have a claim on, that puts
us in the corner of having to defend it. . . . You cannot
give away intellectual property or you will lose the right
to protect the rest of what you have."11
  Why all the fuss and bother over such silliness as Pea
Boy, the fat, green sprite who races through the audi-
ence and pelts it with frozen vegetables? There are a
number of reasons, beyond pure vindictiveness, why
NBC would want to protect its rights to the Late Night
elements.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  NBC may have thought that its position regarding the
Late Night elements was better supported legally and
that, if successful in prohibiting Letterman's use of his
signature comedy routines on CBS' Late Show, it could
weaken a force that could irreparably damage NBC's
stronghold in late night television.12 Further, NBC
planned to enhance its investment in Late Night by ex-
ploiting its rights to the show and apparently did not
want competing formats running on CBS for fear that it
might dilute Late Night's value.13 And it seems that
NBC believed that it should be compensated financially
by Letterman and CBS for its investment in Late Night
with David Letterman's eleven-year run.
  Nevertheless, NBC seemed to be playing intellectual
property hardball in response to Letterman's spin on the
crumbling relationship between him and the network in
the year preceding his departure. Letterman, with the in-
imitable style that devotees find so amusing and that

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



made him famous, used Late Night as a forum for his
displeasure with his employer and turned the Tonight
Show succession situation and other GE/NBC blunders
into fodder for his comic gristmill.14
  Letterman's defection to CBS followed a public spar-
ring match between NBC and Letterman that began
when NBC chose Jay Leno to succeed the retiring
Johnny Carson on the Tonight Show in early 1992. Let-
terman, who hosted Late Night in the time-slot following
the Tonight Show since 1982, wanted Carson's job and
had been talked about as a possible successor. Letter-
man's Late Show now challenges NBC's Tonight Show
with Jay Leno each week-night at 11:30 p.m., the time-
slot that Letterman coveted.
  NBC's last minute rush to stake its claim to the Late
Night elements could not make up for the fact that the
network underestimated Letterman's power as a late-
night drawing card, his ability to draw the more

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



mainstream audience that the Tonight Show attracts in
the 11:30 p.m. time-slot. Letterman would not have
jumped ship in the first place if NBC were so diligent in
protecting its assets. NBC apparently made the decision
to replace Carson on the Tonight Show with Jay Leno
rather than Letterman because the network believed that
Leno would benefit the network over the long term; this
assessment was presumably predicated on Letterman re-
maining at Late Night in the time-slot following
Leno's.15
  It also appears that NBC underestimated Letterman as
a performer and creator. Letterman is a critically and
publicly acclaimed creative performer who is credited
with reinventing the talk show; it is entirely possible that
he would have been as successful on CBS without the
Late Night elements, and it appears that he was pre-
pared to give them up. Letterman told reporters, "I have
a feeling that there is an infinite number of ideas."16 He

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



also said, "If NBC is adamant, if they're holding firm
about something, you know, it's not going to break my
heart."17 Letterman was apparently confident in his
ability to create new material and undoubtedly capable
of developing his old shtick in ways that would not of-
fend NBC.

  B. Legal Issues

  CBS President Howard Stringer insisted that Letterman
"can always rename the old, with a Top Nine List or
Dumb Animal Endeavors,"18 and the parties seemed to
agree on this tack with regard to both segments and
characters.19 Neither party can assert absolute control
over the performance rights to the comedy elements, but
Letterman seems to have fared better than his former
employer.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  Although NBC holds the copyright to Late Night with
David Letterman and has rights of authorship with re-
gard to the characters and segments of the show, the law
offers NBC little protection over the Late Night comedy
elements. Though NBC can protect the content of old
Late Night shows, and arguably the characters and seg-
ments themselves, the network arguably cannot prohibit
Letterman's use of similar ideas or formats on Late
Show.
  It is well settled that mere concepts are not protectible
under copyright and trademark. Copyright only protects
works that have been reduced to a tangible medium of
expression,20 and while trademark allows a registrant
the exclusive use of a registered term or symbol,21 it
generally affords no protection against the existence of
similar goods or services, provided that the competing
goods or services are not marked in a way that would

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



cause a likelihood of confusion, deception or mistake as
to their origin.22
  It seems that NBC did not consider the nature of the
property in dispute when it launched its attack for the
Late Night elements. The Late Night characters and seg-
ments are inherently different from others in television,
like series television properties that have fully devel-
oped story lines and characters. Unlike the characters
and segments developed on series television or more
traditional variety shows, the disputed Late Night ele-
ments essentially have no life beyond Letterman. Both
the segments and the characters stood alone, they were
not involved in any long-term plot, they did not even in-
teract with each other. The Late Night characters existed
purely to complement and interact with Letterman; they
were solely vehicles to showcase Letterman's wit.
  As such, the figures were easy to translate into non-
offensive form. The Letterman/CBS strategy, which

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



NBC apparently bought, was to change the name and
look of the characters while maintaining the same basic
theme; for example, Late Show's Helen, the Ill-
Tempered Ticket Lady, showers Letterman with vile,
bleeped-out obscenities in the same manner as Peggy,
the Foul-Mouthed Chambermaid, did on Late Night.
  The segments were handled in much the same way as
the characters. However, the segments, namely the Top
Ten List and Stupid Human Tricks, have even retained
their Late Night names. Though NBC might challenge
Letterman's use of the segments and characters under
trademark and unfair competition law,23 the elements'
names are arguably not protectible because they are ge-
neric or merely descriptive.24
  Moreover, Letterman's characters and segments con-
stantly changed over the eleven years that he hosted
Late Night and no Top Ten List, Stupid Pet Trick, or
Viewer Mail segment was ever the same. Though the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



Top Ten List and other segments will no doubt remain
regular features on Letterman's Late Show, the content
of the segments will not mirror those previously aired on
Late Night.
  So, copyright and trademark, without more, did not
provide either NBC or Letterman with the result they
would have liked. Rather, existing law anticipated that
parties would resolve issues such as these privately,
through contract.25
  NBC's position is based upon the employment con-
tracts that the parties negotiated. The agreements appar-
ently included "work for hire" provisions which gave
NBC, as Letterman's employer, the rights of author to
Letterman's comedy routines and ownership of Late
Night with David Letterman. However, without suffi-
ciently detailed employment contract provisions accom-
panying the "work for hire" clause, both NBC and

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



Letterman are left with something less than a satisfying
resolution to their property claims.
  It looks as if neither party sufficiently anticipated who
would get custody of the comedy brainchildren if they
ever divorced. Among the issues that NBC and Letter-
man should have considered -- their positions under
copyright and trademark given the unique nature of the
property being negotiated, which party could best ex-
ploit the various ancillary rights to the property, and for
how long specific rights should be assertible.

  C. Business / Policy Issues

  "Producers of film or television projects generally an-
ticipate owning all of the material under the `work made
for hire' provisions of the Copyright Act. Producers also
attempt to purchase in perpetuity pre-existing comedic
material which is incorporated into their television or

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



film projects."26 Producers have a great deal of power,
particularly with less established performers, to accom-
plish this acquisition.27
  These performers often either cannot or do not suffi-
ciently challenge producers' clout at the bargaining ta-
ble. As a result, unmodified "work for hire" provisions
in comedic performers' employment contracts are proba-
bly more prevalent than they should be.

    1. Producer Control

  Even though it is projected that many more participants
will jump into the network and cable broadcast arena,
creating much more air time to fill with entertainment
programming, including variety and stand-up comedy,28
it is unlikely that producers will lose their clout with re-
gard to performers; there are thousands of aspiring and
established performers vying to fill broadcasters' air

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



time. As more broadcast avenues open up for comedic
performers, it is possible that disputes like NBC's and
Letterman's will have an even greater opportunity to
arise.
  Moreover, although "[television] production has his-
torically been a big source of profit for Hollywood's ma-
jor studios...recent regulatory changes make it easier for
[the networks] to make their own shows."29 The Fed-
eral Communications Commission recently eased the Fi-
nancial Interest and Syndication Rules ("Fin-Syn") that
apply to the networks,30 and a federal judge lifted the
antitrust consent decrees that the networks and the Jus-
tice Department signed in 1974.31 Fin-Syn limited the
networks' ability produce, syndicate, and participate in
the ownership of prime-time television shows.
  Networks are producing more of their own
programming.32 But the "increasingly intense battle be-
tween networks and suppliers over who creates

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



programming"33 affects more than who will control lu-
crative syndication rights to television productions; per-
formers will be affected as well. The issue of producer
control of comedic performers' material is magnified
when the producer is also a broadcaster.
  The NBC/Letterman divorce would not have involved
a custody battle for the Late Night elements if Late
Night had been produced by an independent producer
rather than a network. Then, when the contract ended
between NBC and the independent producer, barring
any limiting provisions, the producer could simply have
found another broadcast outlet for Letterman and his
routines. Instead, since NBC was both producer and
broadcaster, when the relationship between NBC and
Letterman crumbled, it appeared that NBC held a mo-
nopoly of sorts to Letterman's repertoire, controlling
both his material and his ability to find an alternative fo-
rum for his work.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  It looks as if NBC was primarily trying to protect its
eleven-year investment in Late Night with David Letter-
man. A producer should have the fire-power necessary
to protect his investment in his projects and needs to be
concerned with the possibility of others appropriating
the material content of his shows, since competing uses
might dilute the value and integrity of his properties and
may lead to lost profits.34 Producers should recognize,
however, that it is possible to exploit their rights to co-
medic material without unduly burdening comedic per-
formers and that these performers have countervailing
policy arguments of their own.

    2. Performer Control

  "A [comedic performer] not free to repeat and exploit
his...own material is denied the ability to pursue the co-
medic craft."35 There are economic and public policy

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



bases for protecting Letterman's performance rights to
his comedy routines, such as the recognition of an indi-
vidual's right to reap the rewards from his endeavors.36
  Performance rights are, or should be, of primary impor-
tance to the comedic performer. A comedic performer's
material is his livelihood; the performer may spend years
and resources developing his shtick. Like Letterman,
some performers achieve wild success; most either find
only moderate success or are forced to give up their as-
pirations because of lack of available work and re-
sources. The risks associated with developing a career
as a comedic performer are great; the risks should be
compensated by not only financial reward, but also by
the right to exploit the material and reputation the per-
former develops.
  Many performers become synonymous with the char-
acters they portray; similarly, a comedic performer may
become identified with and inseparable from his comedy

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



routines,37 which may include characters. But where
many performers give life to characters that exist within
the context of some greater work, the characters that a
comedic performer portrays or segments he develops are
individual to him.38
  It seems unfair to deny a performer the right to exploit
the material he developed and which is associated with
him since the material often defines the performer's
identity. A performer should have the right to control the
use of his personality against unwanted associations,
since overexposure, competing or undesirable uses can
diminish the performer's commercial value.39 It can be
argued that the comedic performer is the best person to
protect his comedic creations from diminution in
value.40
  Performers also recognize the unique nature of comedy
material and the importance of preserving performance
rights. Jay Leno, commenting on the uncertain fate of his

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



new competitor's comedy material, said, "It's Dave's bit,
let him do his bit."41 In addition, Letterman's Late Night
successor, Conan O'Brien, commented that he would
develop his own routines for his show: "I'm going to do
my own show. I'm my own personality."42 O'Brien fur-
ther stated, "I don't think anybody wants to see me do
[Letterman's] things."43 Leno's and O'Brien's statements
indicate that other performers recognize the importance
of vesting performance rights with a comedic performer
given the unique relationship between the performer and
his material and demonstrate the reluctance of perform-
ers to use material developed by and associated with
others.
  Finally, the public's perception of the relationship be-
tween a comedic performer and his material indicates
the need for vesting rights to comedic material with its
performer. When confronted with the Top Ten List or
Stupid Pet Tricks, the public arguably would identify the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



comedy bits with Letterman, not NBC. Late Night com-
edy bits are commonly referred to as Letterman signa-
ture bits or Letterman trademarks for a
reason--Letterman and his staff44 created and devel-
oped the segments and Letterman gave them life; the
public, who has watched Letterman perform his routines
for years, recognizes them as his.
  Accordingly, if NBC uses the comedy routines to
which it laid claim by licensing or incorporating the
characters and segments into other projects, the public
would be more likely to associate the NBC-sanctioned
uses with Letterman rather than the network. Although
there are arguments that would indicate that NBC's fu-
ture use of the segments be protected, it seems that Let-
terman stands to lose a lot more than NBC from the
overexposure or misuse of any protectible material.

    3. Evaluating NBC's and Letterman's Positions

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  NBC seemed to miss a vital point regarding the Late
Night elements when Letterman packed his bags and
headed down the street to CBS--the contractual relation-
ship between NBC and Letterman had ended. Although
it is important to protect the producer while he is com-
mitted to a project, a producer's right to control comedic
material should be limited to some extent to the pro-
ducer's commitment to the show and its performer.
  The NBC executives' public pronouncements regarding
their concern over the elements amounted to something
akin to overkill; the network required a smaller arsenal
of property protection to preserve its rights to Late
Night with David Letterman since it would no longer
produce the show. Even though Letterman now appears
on CBS, NBC can continue to exploit valuable rights to
Late Night with David Letterman, whether or not Letter-
man continues to perform his Late Night shtick, through

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



such vehicles as syndication, video, and merchandising.
The network could have maintained and exercised its
rights to Late Night without challenging Letterman to a
duel over performance rights, a battle that it largely lost.
  In fact, it is entirely possible that because of Letter-
man's rising star, Late Night's value in syndication and
video was enhanced, not diminished. Despite NBC's po-
sition concerning the performance rights to Late Night,
the network wasted little time in exploiting its rights to
the show; the alleged competing program, identical for-
mat, diminution in value theory appears to be largely
unfounded.45 NBC has already sold Late Night into the
syndication and home video markets;46 even with very
similar formats running on Late Show, E! Entertainment
Television and GoodTimes Home Video were quick to
enter into agreement with NBC for the rights to Late
Night with David Letterman.47 Moreover, even during
Letterman's run on NBC, the network entered into a

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



deal, albeit a short-lived one, with the Arts and Enter-
tainment network for broadcast rights to Late Night
shows.48
  So, it can hardly be said that NBC did not reap the re-
wards of its long association with Letterman and his
show. Even aside from NBC's recent exploitation of
Late Night in the syndication and home video markets,
the show was certainly profitable to NBC in the eleven
years that it ran.
  And although Letterman appears to have emerged from
this controversy creatively unfettered, he is the one who
stands to lose the most from NBC's use of Late Night.
While it can be argued that Letterman's continued use of
his shtick would not have harmed NBC's rights to Late
Night, it can also be argued that NBC's exploitation
could damage Letterman.49
  At least some of Letterman's superstar status may be
attributable to the careful development of his personality

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



over the course of his career. Letterman has closely
guarded his personal life and, to date, he has not en-
gaged in any commercial endorsements beyond the pro-
motion of his own work,50 with the possible exception
of baseball cap and cigar manufacturers, and then only
inadvertently. In retrospect, Letterman, who has recently
seen his name and work exploited probably beyond his
wildest imagination, undoubtedly would have liked to
maintain at least a modicum of control over their
exploitation.

    4. Rethinking the Relationship

  Producers should recognize the importance of per-
former control of the performance rights to and the ex-
ploitation of their comedic material. This does not mean
that producers should roll over and play dead when ne-
gotiating "work for hire"; rather, producers should

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



recognize that their relationships with comedic perform-
ers will exist for some limited duration and be sensitive
to the special needs of these performers given their
unique relationships with their material.
  Since comedic performers' material takes many differ-
ent forms and the nature of every production is different,
there is no ideal formula for negotiating these contracts.
NBC and Letterman, however, could certainly have
done a better job of defining their rights. But, in their
defense, Late Night was the first-of-its-kind; not every
possible dispute could have been anticipated.
  NBC had a great deal at stake when it first began pro-
duction of Late Night with David Letterman. The net-
work had no guarantee that Late Night would be a
success. It devoted air time, a studio and office space to
the show and it paid for the development of material, in-
cluding Letterman, his creative team, and all the accou-
trements. NBC should have recognized that Letterman's

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



reputation as a performer was also at risk; the quality
and performance of the material would no doubt be at-
tributed to him.
  Assuming that Letterman's ownership of Late Night
was not an attractive option for either party, the network
and the performer could have modified their "work for
hire" arrangement by including provisions that limited
NBC's right to works conceived through Letterman's
creative forces. The provisions could have limited
NBC's right to use the works developed for purposes
consistent with its business, namely producing and
broadcasting a late-night variety/talk show, while allow-
ing Letterman to retain other rights, in particular, those
necessary to protect the value of his name and work.50
  In this vein, NBC could have allowed Letterman to
own the comedy material, while retaining copyright to
the extent necessary to protect the network's investment
and the material content of each show that the network

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



produced. NBC's position regarding the material should
have been maintained during its association with Letter-
man in order to protect the network's interest in Late
Night.
  Alternatively, NBC could have retained ownership of
Letterman's material during the relationship while pro-
viding him with an option to purchase the performance
rights when the relationship ended, subject to the pay-
ment of pre-negotiated compensation by the performer
or his future employer. Under this alternative, Letterman
should have been allowed to retain the rights to any ma-
terial he developed before his association with NBC and
Late Night, with any pre-existing material specifically
excluded from the purchase option.52
  Furthermore, there certainly should have been limits to
Letterman's use of the material outside the scope of the
production of Late Night during his relationship with
NBC; NBC had the integrity and value of their

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



production to protect. This could have been easily ac-
complished, by requiring approval from the network for
any such use, with approval not unreasonably
withheld.53 If it was truly essential for NBC to protect
against competing uses of the material by Letterman at
the termination of their relationship, then the network
could have insisted upon some form of a "non-compete"
clause in the contracts, limiting Letterman's post-Late
Night use of the show's elements for some reasonable
period of time.
  Finally, NBC and Letterman should have better defined
their respective rights regarding the promotion and ex-
ploitation of Late Night through such vehicles as mer-
chandising, licensing, and derivative works.54 These
rights could have been vested with NBC for the duration
of the relationship with Letterman being compensated
for such exploitation through pre-negotiated royalty pro-
visions. The contracts between NBC and Letterman,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



however, could have provided for Letterman's reason-
able approval for the exploitation of the rights to Late
Night after their relationship ended.

IV. Conclusion

  The result of this highly publicized posturing over
property rights? "NBC loudly threatened to sue if David
Letterman took his Top Ten list, Stupid Pet Tricks, and
other `intellectual property' of the network to CBS.
Dave did, NBC didn't."55 NBC's rush to control per-
formance rights to Late Night as Letterman rode off into
the sunset56 and late-night television history had too lit-
tle fire-power too late in the game. Also, to some un-
quantifiable extent, and in part due to the spin Letterman
put on the dispute,57 the network ended up looking just
a little petty.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  So, it appears that Letterman had the last laugh. He
cashed in on the value of his celebrity and the Tonight
Show succession. He waved goodbye to his long-time
employer and marched down the street, repertory largely
intact, to his greener pasture--CBS. Once there, like
cream, he rose to the top of the late-night pack.58
  But, despite Letterman's apparent successes, an impor-
tant lesson lurks beneath the surface of one of the top
entertainment stories of 1993, one that should be noted
by other performers like him. Producers can maintain
their ability to exploit their interests in projects without
placing undue burdens on comedic performers and their
material; these performers, even those without estab-
lished entertainment track records, should challenge pro-
ducers' bargaining table clout when the issue involves
the ownership and exploitation of the performers'
material.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  NBC was quick to point out that it had important rights
to protect when their long association with Letterman
ended, notably the value of Late Night with David Let-
terman in the syndication and home video markets. But
Letterman had competing interests, namely the protec-
tion of his value and integrity as a performer. Because of
the apparent nature of the NBC/Letterman contracts,
Letterman's interest was overlooked. Despite Letter-
man's present celebrity, not to mention his paycheck,59
it seems that even frequent royalty payments cannot
compensate for the power NBC wields over the value of
Letterman's personality.

NOTES

   1. Richard Corliss, Stupid Talk Show Tricks: NBC &
CBS Squabble in a Corporate Custody Battle over
David Letterman's Shtick, Time, August 2, 1993, at 55.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



   2. Mike Duffy, Letterman Offers Glimpse of New
Show, Detroit Free Press, July 21, 1993, at C1.
   3. CBS' Late Show with David Letterman is produced
and owned by Letterman's production company, World-
wide Pants.
   4. For the purposes of this article, a "comedic per-
former" is a performer who performs his own, individual
comedy routines, as opposed to a performer who per-
forms in comedic works.
   5. Pea Boy-like segments have also appeared on Late
Show, notably, a pack of dalmatians let loose in the
theater, Regis Philbin running through the aisles and
showering the audience with confetti.
   6. At a CBS news conference, Letterman and his staff
conceded that NBC had the right to specific characters
from Late Night, such as Larry "Bud" Melman and Pea
Boy. Bill Carter, Out of the Corners: Letterman-Leno
Preliminary, New York Times, July 21, 1993, at C24.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



   7. John Lafayette, CBS Strikes Gold with Letterman,
Electronic Media, September 6, 1993, at 1.
   8. John Carman, Letterman Tips Hand in Fight with
NBC, Claiming `Stupid Pet Tricks' as His Alone, Chi-
cago Tribune, July 24, 1993, at 27. Additionally, the
pre-Late Night development of Stupid Pet Tricks by
Letterman and Markoe was noted in People magazine in
1986. See Jane Hall, Late Night Letterman, People, July
14, 1986, at 88.
   9. Lisa de Moraes, NBC's Letterman Warning: Ohl-
meyer Says New CBS Show Better Not Be a Late Night
Knockoff, Hollywood Reporter, July 9, 1993.
  10. Greg Braxton, Dave v. NBC: Paging Judge Wap-
ner; CBS' New Late-Night Talk-Show Host is Relaxed
Despite Threats from Former Employer to Lay Claim to
`Intellectual Properties,' Los Angeles Times, July 21,
1993, at F1.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  11. Mike Hughes, Meanwhile, in L.A., Gannett News
Service, July 21, 1993, available in LEXIS, Nexis Li-
brary, Gannett File.
  12. The Tonight Show dominated the late-night televi-
sion market for thirty years. Tonight and Late Night
were virtually the only game in late-night entertainment
for eleven years. Daniel Cerone and Greg Braxton, In
Good Humor, Letterman, Leno Begin Late Night Joust,
Los Angeles Times, August 31, 1993, at B1.
  13. NBC has entered into a five-year deal with E! En-
tertainment Television for the exclusive rights to Late
Night with David Letterman that includes 509 shows
and nine anniversary specials. Letterman's NBC Show
Lives on E!, Daily Variety, November 4, 1993, at 13. In
addition, NBC and GoodTimes Home Video have
agreed to a ten-year deal for the exclusive worldwide
video and laserdisc rights to Late Night. Stephen

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



Galloway, NBC's Letterman to GoodTimes Video, Hol-
lywood Reporter, December 6, 1993.
  14. See generally Tom Shales, Goodbye, Dave and
Hurry Back, Washington Post, June 25, 1993, at C1;
John Logan, Dave's Departure: This is Letterman's Last
Week on NBC's Late Night, Philadelphia Inquirer, June
21, 1993, at E1.
  15. NBC signed Leno after CBS made a serious at-
tempt to offer him an 11:30 p.m. show that would com-
pete with Carson's Tonight Show. But NBC "wanted
both stars, not one or the other." Bill Carter, Behind the
Headlines in the Leno-Letterman War, New York Times
Magazine, January 30, 1994, at 28, 32.
  16. Hughes, supra note 11.
  17. Jon Burlingame, The Late Night Wars: Leno and
Letterman Jab the Network Suits, Newsday, July 21,
1993, at 80.
  18. Hughes, supra note 11.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  19. NBC, CBS and Letterman appear to have centered
their negotiations over the Late Night elements on just
how specific Letterman could be in recreating his signa-
ture comedy concepts on Late Show. Carter, supra note
6. Note that NBC president Bob Wright commented,
"They can certainly do things like that. But they can't do
those things." Corliss, supra note 1.
  20. 17 U.S.C.S. section 102(a) (Law. Co-op. 1993);
see 17 U.S.C.S. section 102(b) (Law. Co-op. 1993)
(copyright does not extend to ideas or concepts embod-
ied in such works); see also 17 U.S.C.S. section 101
(Law. Co-op. 1993) (definition of "fixed" work).
  21. 15 U.S.C.S. section 1057(b),(c). Trademark in-
cludes any word, symbol, name, device or combination
thereof, adopted and used to identify and distinguish
one's products from others. 15 U.S.C.S. section 1127
(Law. Co-op. 1993).

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  22. 15 U.S.C.S. section 1125(a) (Law. Co-op. 1993)
(false designations or origin and false descriptions for-
bidden); see also 15 U.S.C.S. section 1114(1)(a),(b)
(Law. Co-op. 1993).
  23. "Any person who...uses in commerce any word,
term, name symbol, or device, or any combination
thereof, or any false designation of origin...which--is
likely to cause confusion, or to cause mistake, or to de-
ceive as to the affiliation, connection, or association of
such person with another person, or as to the origin,
sponsorship, or approval of his...goods, services or com-
mercial activities by another person...shall be liable in a
civil action by any person who believes that he...is or is
likely to be damaged by such act." 15 U.S.C.S. section
1125(a) (Law. Co-op. 1993). See also 15 U.S.C.S. sec-
tion 1127 (Law. Co-op. 1993) (intent of Lanham Act to
protect persons engaged in commerce against unfair
competition).

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  24. If a mark is the generic name of a product, a regis-
trant cannot acquire incontestability, 15 U.S.C.S. sec-
tion 1065(4) (Law. Co-op. 1993); but an infringing party
can avoid liability for infringement if incontestability ap-
plies when the mark is useful only to describe the prod-
uct, is used fairly and in good faith. 15 U.S.C.S. section
1115(b)(4) (Law. Co-op. 1993). In order for a mark to
be protectible, it must be distinctive, not merely descrip-
tive. 15 U.S.C.S. section 1052(e)(1) (Law. Co-op.
1993).
  25. See 17 U.S.C.S. section 102(b) (Law. Co-op.
1993) ("work for hire" provision of the Copyright Act);
17 U.S.C.S. section 101 (Law. Co-op. 1993) (definition
of "works made for hire").
  26. Peter Martin Nelson & Dawn Friedman, Tips for
Protecting Comedic Material: Retaining Joke Rights,
Ent. Law & Fin., April 1993, at 1.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  27. While David Letterman is by no means an unestab-
lished performer, it is possible that the "work for hire"
agreement between him and NBC went unchallenged
when he was first hired for Late Night and went un-
changed as his star rose.
  28. The emergence of stand-up comedy programming
coincided with the growth of the cable television indus-
try. The cable networks sought to capture viewers with-
out spending much money, and stand-up turned out to be
a successful option. Edward A. Gargan, The Devolution
of Humor, Los Angeles Times, January 27, 1991, at 10.
There is even a cable channel, Comedy Central, that is
devoted exclusively to comedy programming. Comedy
Central's lineup includes stand-up and improvisation
shows, first-run shows such as Mystery Science Thea-
ter, and re-runs of classic comedy series.
  29. John Lippman, Networks Tap Into Television Pro-
duction, Los Angeles Times, June 4, 1993, at D1.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  30. See Memorandum Opinion and Order, Evaluation
of the Syndication and Financial Interest Rules, MM
Docket 90-162, 8 FCCRcd 3282 (1993).
  31. United States v. National Broadcasting Co., Nos.
CV74-3601-R, CV74-3599-R, 1993 WL 523457 (C.D.
Cal. Nov. 11, 1993); see also John Lippman, Networks
Can Own TV Show, Judge Rules, Los Angeles Times,
November 14, 1993, at A1.
  32. Last fall, the networks prime-time schedules in-
cluded approximately 27% in-house productions, up
from 15% five years ago. Including news programs,
CBS led the way with 39%, ABC followed with 35%,
NBC produced 25%, and Fox produced 20% of its own
schedule. Lippman, supra note 29.
  33. Lippman, supra note 29.
  34. But see infra text accompanying note 39 and note
40 and accompanying text.
  35. Nelson & Friedman, supra note 26.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  36. Lugosi v. Universal Pictures, 160 Cal.Rptr. 323,
603 P.2d 425, 441 (Cal. 1979) (Bird, C.J. dissenting).
Though the right of publicity is limited to protecting a
personality's name, likeness, distinctive style, characters
the personality created and portrayed from misappro-
priation for commercial, advertising and trade uses, the
economic and public policy bases for developing the
right apply to protecting a comedic performer's rights to
his routines. ". . . [E]ach person has a `right to enjoy the
fruits of his own industry,' the right to decide how and
when the commercial value of his identity will be ex-
ploited." Id.
  37. Nelson & Friedman, supra note 26.
  38. Even though Letterman did not portray the Late
Night characters himself, the characters' existence was
predicated upon their interaction with him; and, with the
possible exception of Larry "Bud" Melman, the Late

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



Night characters are arguably not sufficiently developed
to stand on their own.
  39. See Lugosi v. Universal Pictures, 160 Cal.Rptr.
323, 603 P.2d 425, 438-44 (Cal. 1979) (Bird, C.J.
dissenting).
  40. Properties like the Late Night elements have a
short shelf-life; characters in Letterman's repertory, such
as the Ill-Tempered Ticket Lady, Pea Boy, or the Chris
Elliott characters can arguably be thrust upon television
viewers some limited number of times before viewers no
longer find them funny. These properties need to be han-
dled delicately in order to preserve their comedic values.
Letterman, a performer who has spent many years suc-
cessfully gauging what the viewing public wants to
watch, arguably has more of the artistic sensitivity nec-
essary to preserve the Late Night elements than NBC.
  41. Braxton, supra note 10.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  42. Jim McFarlin, Round One: NBC's Unknown Talk
host Conan Comes Out Joking--And Hoping, Gannett
News Service, July 22, 1993, available in LEXIS, Nexis
Library, Gannett File.
  43. Jon Burlingame, Conan's Brand New Traditional
Show, Newsday, July 21, 1993, at 17.
  44. Though the Late Night staff of writers were NBC
employees, they were loyal to Letterman; when the per-
former made the jump from NBC to CBS his staff went
with him. Shirley Wilson, The Move to CBS: Letterman
Maintains Longtime Staff, Detroit Free Press, August
29, 1993, at 2.
  45. See supra text accompanying note 13.
  46. See supra note 13.
  47. E! Entertainment's programming executive, "who
believes that classic Dave will help recruit new viewers
to the network," said, "Now that they can be seen in
primetime, Letterman's infamous antics will rekindle

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



fond memories for long-time fans, while offering new
admirers the chance to catch up on some truly ingenious
and hilarious television." Late Night with David Letter-
man Moves to Primetime on E! Entertainment Televi-
sion Beginning Monday, Dec. 27, PR Newswire,
available in LEXIS, Nexis Library. GoodTimes' presi-
dent noted, "It is a rare opportunity in home video to ob-
tain the rights to a property that comes with its own built
in audience. David Letterman is a one-of-a-kind per-
former and we are excited to be bringing a collectible
slice of entertainment history to a worldwide audience."
Galloway, supra note 13.
  48. Brian Lowry, Wright on Rumors: Wrong, Daily
Variety, July 21, 1993, at 1.
  49. See supra part III.C.2.
  50. "[Letterman] has endorsed nothing, joined no
known political groups or causes, evaded People and
Entertainment Tonight..... For many years he entered the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



news only on the barely plausible pretext of a crazy
woman breaking into his home. Knowing American pop
culture's tendency to glaze over its personalities, he
makes himself known only through the distorted lens of
his little talk-show kingdom." Alex Ross, The Politics of
Irony: Limbaugh, Letterman and Bill Clinton, New Re-
public, November 8, 1993, at 22.
  51. See Rochelle Cooper Dreyfuss, The Creative Em-
ployee and the Copyright Act of 1976, 54 U.Chi.L.Rev
590, 639 (Spring 1987). See also supra note 36, text ac-
companying note 39, and note 40 and accompanying
text.
  52. See supra note 8 and accompanying text; see gen-
erally Nelson & Friedman, supra note 26.
  53. See Nelson & Friedman, supra note 26.
  54. See generally id.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  55. The Year That Was 1993: Withering Hypes, Intel-
lectual Poverty, Entertainment Weekly, December 31,
1993/January 7, 1994, at 78.
  56. See the final minutes of Late Night with David Let-
terman (NBC television broadcast, June 26, 1993).
  57. See generally Carter, supra note 6 and Burlingame,
supra note 17 for Letterman's commentary on the
dispute.
  58. See The 25 Most Intriguing People of 1993, Peo-
ple, December 27, 1993/January 3, 1994, at 58.
  59. Letterman's three-year deal with CBS is reported to
be worth $14 million per year. Duffy, supra note 2.

Ms. Loew is an assistant vice president of a major Wall
Street investment bank in New York. J.D. to be
awarded 1994, New York Law School; B.A. cum laude
1986, Wheaton College, Norton, Mass. 
Copyright 1994 by Beverly E. Loew.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



[ELR 15:11:3]
____________________

The Tonya Harding Case:
A Look at the Law of Amateur Sports Governance

by Robert L. Bard and Lewis Kurlantzick

  Analysis of the relationship between American figure
skater Tonya Harding, the United States Figure Skating
Association (USFSA), and the United States Olympic
Committee (USOC) -- in particular the authority of these
bodies to bar her from future participation in skating
competitions -- requires an understanding of the ex-
tremely complex structure that governs amateur sports.
At the top of the Olympic structure is the International
Olympic Committee (IOC), which controls the Olympic
games. The IOC in turn charges the various national

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



Olympic committees with determining which athletes
will compete in the Olympics.
  In the United States that governing body is the USOC.
Under the Amateur Sports Act of the 1978, 38 U.S.C.
sections 371-396, the USOC is entrusted with oversight
of all matters relating to American participation in both
the Olympic and Pan American games. Further the Act
instructs the USOC to recognize an appropriate national
governing body in each sport. The USFSA is the recog-
nized body for figure skating. Operating under the um-
brella of the international skating federation and the
USOC, it is empowered by the Amateur Sports Act to
determine eligibility standards for participation in "ama-
teur athletic competitions" and to select the athletes who
represent the United States in the Olympics and Pan
American games.
  These complicated arrangements generate a distinctive

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



governance of a sport, particularly where the sport is in-
ternational and the requested regulation is to be carried
out by an American court. The crucial legal issues are
when, under what legal theories, and under what stan-
dard of review an American court should set aside a de-
cision by one of these governing bodies.

USOC Decision

  Within this framework the USOC's decision to permit
Harding to skate and to remit the question of possible
disciplinary action to the USFSA is to be applauded in
light of Harding's lifelong investment in the sport, her
achievement in making the team, the potential economic
benefits to her of participation, the ability to strip her
later of any medal she might have won, and the inade-
quate time available for a considered decision. Certainly
it is uncomfortable to permit an athlete who might be

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



guilty of serious misconduct to compete in the Olym-
pics. But all the alternatives are worse. Only by treating
Tonya Harding with scrupulous fairness could American
sports authorities protect the integrity of amateur sport.
  A determination by the USOC to accelerate the proc-
ess leading to the possible ban of Harding would have
guaranteed a hasty decision as well as unbearable pres-
sure on Harding to both compose an effective defense
and train for the competition; in addition, it would have
increased the chances that the proceeding would have
distracted attention from the Games themselves. A deci-
sion to move quickly would have been particularly un-
wise in light of the fact the Committee's administrative
board appeared to be making up its procedures and stan-
dards on the fly.
  It is obvious that Harding could have been gravely in-
jured by denying her the opportunity to compete. Less
obviously, perhaps, both fans and competitors would

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



have been injured if the quality of the competition were
compromised by disqualification of one of the two best
American skaters. And no one would have been more
injured than Nancy Kerrigan should she have won her
medal in a field denuded of her chief American rival.

USFSA Proceedings

  Of course the charges against Ms. Harding must be ad-
judicated. That responsibility now rests with the US-
FSA, which already has set its process in motion. 
  [Editor's note: The day before this issue of the Enter-
tainment Law Reporter went to press, a Federal District
Court in Portland, Oregon, issued a temporary restrain-
ing order that prohibited the USFSA from conducting a
hearing that had been scheduled for March 10th.
Harding's lawyers had argued that she had not had ade-
quate time to prepare for the hearing. According to news

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



accounts, the TRO is to last for at least 10 days. It ap-
pears that as a result of the TRO, Harding will be able to
participate in the world championships beginning March
20th in Japan.]
  One oft-voiced misconception is that the governing
body needs to withhold action until resolution of any
possible criminal proceeding against Harding. These
two processes are designed to uphold different interests,
and, in addition, the outcome of a criminal proceeding
might not be dispositive.
  The criminal law seeks to vindicate the state's interest
in protecting the physical security of its citizens and
punishing those who conspire to violate that security.
The athletic organization's interest is in determining the
characteristics of its members and in excluding those
who prove unqualified. Moreover, since in a criminal
trial the prosecutor must prove a defendant's guilt

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



beyond a reasonable doubt, a not guilty verdict does not
necessarily mean that the defendant is innocent.
  If the USFSA decides to discipline Harding and, ac-
cordingly, disqualifies her from skating in the world
championships following the Olympics, she could try to
obtain a judicial restraining order against the ruling. Her
attempt, though, would face formidable obstacles and
likely prove unsuccessful. As is often the case, the key
question is not simply what particular decision should be
made, i.e., did Harding violate the ethical code and if so,
how should she be sanctioned, but rather who is entitled
to make the decision and under what procedures. Nei-
ther statutory nor constitutional law offers aid to
Harding.
  The Constitution, and its requirements of due process
and equal protection, play no role here both because
Harding's interest in skating, though economically con-
sequential, is not deemed the kind of property or liberty

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



right which triggers constitutional (or statutory) protec-
tion and because, in any case, the constitutional direc-
tives apply only to "state action" and precedents make it
clear that the USFSA is not to be regarded as a govern-
mental actor. DeFrantz v. United States Olympic Com-
mittee, 492 F.Supp. 1181 (D.D.C. 1980).
  Potentially more promising for Harding is a principle
recognized by some state courts in dealing with the law
of private associations. The principle is that when an as-
sociation that has broad power to control individuals' ac-
cess to economic opportunities in a field is considering
action which will have significant economic impact on
an individual in that industry, that individual should be
given the opportunity to address the contemplated action
prior to a decision being made. See, e.g., California
State Univ. Hayward v. National Collegiate Athletic
Ass'n, 47 Cal.App.3d 533, 121 Cal.Rptr. 85 (Ct.App.
1975). Following that notion, Harding's likelihood of

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



success would depend on the extent to which she had
been offered a fair chance to respond to the charges
against her.

Reynolds and Gault Cases

  Other athletes have mounted successful challenges to
governing body actions. For example, Butch Reynolds,
the world class 400 meter runner, was banned by the
track federation for two years in 1990 for a positive
drug test. In response Reynolds obtained an injunction,
convincing an arbitrator that carelessness in the handling
of the urine samples cast serious doubt on the validity of
the drug test attributed to him. Reynolds v. International
Amateur Athletic Federation, 1992 U.D.Dist.LEXIS
8625 (S.D.Oh. 1992). Similarly, in 1992 Willie Gault
and others convincingly claimed that the bobsled asso-
ciation had denied them a fair chance to qualify as

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



competitors in the Winter Olympic Games. Accepting
their grievance, an arbitrator determined that the selec-
tion process was flawed and ordered that another quali-
fying competition be held. Gault v. United States
Bobsled Federation, 179 A.D.2d 881, 578 N.Y.S.2d 683
(1992).
  While the Reynolds and Gault cases are not reassuring
with respect to the care and integrity of sports associa-
tions' behavior, they offer little support for someone in
Harding's position, as her case does not involve defects
in the testing or selection process. If the USFSA care-
fully follows its internal rules and if it affords her a fair
chance to present proofs and arguments before an im-
partial decision-maker so as to minimize error and to in-
sure respect for Harding, neither an arbitrator nor a
court is likely to upset its decision, even a decision that,
independent of whether Harding was innocent of in-
volvement in the assault on Kerrigan, her failure to

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



report what she subsequently learned of the assault
alone disqualifies her.

Robert Bard and Lewis Kurlantzick are Professors of 
Law at the University of Connecticut School of Law
where Professor Kurlantzick regularly teaches a seminar
on "Sports and the Law."
[ELR 15:11:12]

____________________

RECENT CASES

Trial courts should use discretion "evenhandedly" in
deciding whether to award attorney's fees to success-
ful copyright defendants, Supreme Court rules in
case in which singer-songwriter John Fogerty was
absolved of infringement allegations

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  John Fogerty -- once the lead singer and songwriter for
"Creedence Clearwater Revival" -- has emerged victori-
ous, so far, from the legal thicket he entered back in
1970 when he wrote a song entitled "Run Through the
Jungle" and sold its copyright to a predecessor of the
music publishing and record company Fantasy, Inc.
Copyright infringement litigation brought against him by
Fantasy has cost Fogerty a million dollars in attorney's
fees. Now the Supreme Court has ruled that the District
Court in which that litigation took place should give
"evenhanded" consideration to Fogerty's request that he
be awarded a judgment against Fantasy for those fees.
  Fantasy's infringement claim was triggered by a song
written by Fogerty in 1985 entitled "The Old Man Down
the Road" which Fogerty recorded for Warner Brothers
Records. According to Fantasy, "Old Man Down the
Road" was merely "Run Through the Jungle" with new
words. But a jury returned a verdict in favor of Fogerty,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



absolving him of allegations that he had infringed the
copyright to the older song.
  After his successful defense of Fantasy's infringement
action, Fogerty made a motion for attorney's fees pursu-
ant to section 505 of the Copyright Act which provides
that "the court may . . . award a reasonable attorney's
fee to the prevailing party . . . ." The District Court de-
nied the motion, however, and the 9th Circuit Court of
Appeals affirmed, on the grounds that the 9th Circuit
uses a "dual standard" for awarding fees in copyright
cases. (ELR 15:1:7)
  Under the "dual standard," prevailing plaintiffs are
generally awarded attorney's fees as a matter of course,
while defendants must show that the original suit was
frivolous or brought in bad faith. This "dual standard"
also had been used in the 2nd, 7th and D.C. Circuits. On
the other hand, the 3rd, 4th and 11th Circuits use an
"evenhanded" standard that treats prevailing plaintiffs

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



and defendants alike for the purpose of deciding
whether to award attorney's fees.
  The Supreme Court agreed to hear Fogerty's appeal in
order to resolve this conflict among the circuits. And it
has ruled that prevailing plaintiffs and prevailing defen-
dants must be treated alike under section 505 of the
Copyright Act.
  In Christiansburg Garment Co. v. EEOC, 434 U.S. 412
(1978), the Court had construed virtually identical lan-
guage from Title VII of the Civil Rights Act of 1964 to
support different treatment of plaintiffs and defendants.
While normally, fee-shifting statutes with similar lan-
guage should be interpreted alike, the Court noted that
the goals and objectives of the Copyright and Civil
Rights Acts are not similar. The Civil Rights Act pro-
vides incentives for the bringing of meritorious lawsuits
by impecunious "private attorney general" plaintiffs who
can ill afford to litigate their claims against defendants

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



with more resources. However, the Copyright Act's pri-
mary objective is to encourage the production of original
literary, artistic, and musical expression for the public
good; and plaintiffs, as well as defendants, "can run the
gamut from corporate behemoths to starving artists."
  Moreover, the Court reasoned that because copyright
law ultimately serves the purpose of enriching the public
through access to creative works, it is peculiarly impor-
tant that the law's boundaries be demarcated as clearly
as possible. Thus, defendants seeking to advance copy-
right defenses should be encouraged to litigate them to
the same extent that plaintiffs are encouraged to litigate
infringement claims.
  The legislative history of the Copyright Act did not
support a dual standard, because neither of the studies
submitted to Congress while it considered revisions to
the Act, nor the cases referred to in those studies,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



support the view that there ever was a settled construc-
tion in favor of the dual standard.
  Though Fogerty is winning this case so far, he may
have to revisit the legal jungle before this case is over,
because the Supreme Court did not award him a com-
plete victory. Forgerty had argued that section 505 en-
acted the "British Rule" which provides for automatic
recovery of attorneys' fees by the prevailing party. If this
were so, Fogerty would have automatically been entitled
to recover his fees. But the Supreme Court held that the
word "may" in section 505 clearly indicates that trial
courts are to have discretion in awarding fees.
  Thus, the case has been remanded to the District Court
where Fogerty's fee request is to be given "evenhanded"
consideration. While there is no precise rule or formula
for making fee determinations under section 505, the
Court indicated that trial courts could consider such fac-
tors as whether the case was frivolous, the parties'

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



motivation, the reasonableness of the positions taken by
the parties (on both the law and the facts), and the need
to compensate injured parties and deter infringements.

Fogerty v. Fantasy, Inc., 1994 U.S.Lexis 2042 (Sup.Ct.
1994) [ELR 15:11:14]

____________________

FCC's ban on "indecent" broadcast programming
violates First Amendment

  Action for Children's Television and other broadcast-
ers, authors, program suppliers, listeners and viewers
challenged the constitutionality of a Federal Communi-
cations Commission order, issued at the direction of
Congress, banning the broadcasting of "indecent" mate-
rial during the hours from 6:00 A.M. to midnight. The
broadcasting parties claimed that section 16(a) of the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



Public Telecommunications Act of 1992 and 18 U.S.C.
section 1464 violated the First Amendment.
  A Federal Court of Appeals, in agreeing with the
broadcasters, relied on two prior decisions of the court
addressing similar challenges to FCC orders restricting
the broadcasting of indecent material, Action for Chil-
dren's Television v. Federal Communications Commis-
sion, 852 F.2d 1332 (D.C.Cir. 1988) and Action for
Children's Television v. Federal Communications Com-
mission, 932 F.2d 1504 (D.C.Cir. 1991; ELR 13:10:7),
cert. denied, 112 S.Ct. 1281 (1992).
  Judge Patricia M. Wald stated that the Commission's
goals of protecting "the right of all members of the pub-
lic to be free of indecent material in the privacy of their
homes" was insufficient to support the challenged re-
striction. The Commission's interests in "ensuring that
parents have an opportunity to supervise their children's
listening and viewing of over-the-air broadcasts, and in

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



"ensuring the well being of minors" regardless of paren-
tal supervision were compelling interests, but the Com-
mission and Congress "failed to tailor their efforts to
advance these interests in a sufficiently narrow way to
meet constitutional standards."
  Judge Wald discussed the development of federal law
prohibiting the broadcasting of indecent material, and
observed that the Commission now defines broadcast in-
decency as "language or material that, in context, de-
picts or describes, in terms patently offensive as
measured by contemporary community standards for the
broadcast medium, sexual or excretory activities or
organs." 
  Judge Wald expressed reluctance to recognize any
generalized government interest in protecting adults
from indecent speech, "primarily because the official
suppression of constitutionally protected speech runs

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



counter to the fundamental principle of the First Amend-
ment" - uninhibited debate on public issues. 
  The court then stated that the government failed to
demonstrate that its 6:00 A.M. to midnight ban was the
least restrictive means to advance its interests in the pro-
tection of children. The government did not properly
weigh viewers' and listeners' First Amendment rights
when balancing the competing interests in determining
the widest safe harbor period consistent with the protec-
tion of children, announced Judge Wald, who continued
that the court was "at a loss to detect any reasoned
analysis supporting the particular safe harbor mandated
by Congress." 
  It was further found that there was no evidence that the
government tailored its protection of children narrowly
to avoid unnecessary infringement on First Amendment
rights of adult listeners and viewers. It did not appear to
the court that the challenged regulation was imposed

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



solely on the basis of a judgment that fewer children
would be in the broadcast audience between the hours
of midnight and 6:00 A.M. than at other times.
  The court vacated the Commission's 1993 Order; held
section 16(a) of the Public Telecommunications Act of
1992 unconstitutional; and directed the Commission to
redetermine, after a full and fair hearing, the times at
which indecent material may be broadcast.
  Judge Harry T. Edwards concurred in the judgment to
reverse, but expressed the view that the government's
asserted interest in facilitating parental supervision of
their children was "irreconcilably in conflict" with the
asserted independent interest in shielding children from
exposure to indecent programming. 
  Judge Edwards also stated that although the court
found the 6:00 A.M. to midnight indecency ban uncon-
stitutional, he did not understand the majority to hold the
Commission obliged to continue with its efforts to

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



regulate indecent programming. There was no legal re-
quirement, in Judge Edwards' view, that the Commission
pursue this matter further by "full and fair hearing" - the
Commission may proceed by any lawful administrative
means it deems appropriate. 
  The full D.C. Circuit Court of Appeals has agreed to
rehear this case en banc.

Action for Children's Television v. Federal Communica-
tions Commission, 11 F.3d 170, 1993 U.S.App.LEXIS
30125 (D.C.Cir. 1993) [ELR 15:11:15]

____________________

FCC ban on indecent programming on cable access
channels is unconstitutional 

  Alliance for Community Media, a group of cable pro-
grammers and organizations of listeners and viewers,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



sought review of two orders issued by the Federal Com-
munications Commission regulating indecent program-
ming on cable "access" channels. 
  A Federal Court of Appeals held that the First Amend-
ment prohibits the government from banning all indecent
speech from access channels and also prevents the gov-
ernment from "deputizing" cable operators with the
power to effect such a ban. The court, however, de-
clined to rule definitively on the constitutionality of a
blocked access channel pending further action by the
Commission addressing the underinclusiveness of the
applicable regulations.
  Judge Patricia M. Wald noted that in passing the Cable
Communications Policy Act of 1984, Congress sought,
among other things, to "assure that cable communica-
tions provide...the widest possible diversity of informa-
tion sources and services to the public." The 1984 Act
required cable operators to set aside "leased access"

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



channels for commercial use by any entity not affiliated
with the cable operator and authorized franchising
authorities to require cable operators to provide chan-
nels for public, educational and governmental use. And
because the 1984 Act barred cable operators from exer-
cising any editorial control over either type of access
channels, it granted cable operators immunity from li-
ability for any access channel programming. 
  In 1992, Congress enacted the Cable Television Con-
sumer Protection and Competition Act of 1992. Section
10 of the Act permits a cable operator to prohibit inde-
cent programming an all access channels, and compels
those cable operators who do not bar indecent program-
ming on leased channels to place such material on sepa-
rate channels that the subscriber can only view by prior
written request. 
  The implementing regulations, with respect to leased
access, allow the cable operator to prohibit any

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



programming which it reasonably believes is indecent;
requires programmers to identify any part of their own
programming they consider indecent; and requires cable
operators either to keep such programming from being
transmitted or to place all such programming on blocked
channels to which a subscriber can request access in
writing.   
  Judge Wald stated that the government may not consti-
tutionally authorize a cable operator to ban indecent ma-
terial from access channels, observing that "even where
it is the decision of a private person which ultimately
triggers the abridgement of speech, or effects the chal-
lenged discrimination, the state may nevertheless be
held responsible if it significantly encourages the private
actor to commit the infringement." Section 10 "signifi-
cantly" encourages cable operators to ban indecent ma-
terial, and any ban by a cable operator thus would
constitute "state action," declared the court.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  It was found that the purpose of the regulations was to
limit children's access to indecent material; that the
regulations facilitated the identification of material the
government sought to suppress - in the case of political,
educational and governmental access, by expressly per-
mitting the cable operator to require such identification;
and that the government, in all, "first strips a cable op-
erator of editorial power over access channels, then sin-
gles out the material it wishes to eliminate, and finally
permits the cable operator to pull the trigger on that ma-
terial only."
  The court referred to Action for Children's Television
v. Federal Communications Commission, 932 F.2d 1504
(D.C.Cir. 1991), cert. denied, 112 S.Ct. 1281 (1992),
which held that in attempting to regulate indecency in
broadcasting, Congress could not constitutionally enact
a complete ban on such material. There was no evi-
dence, stated Judge Wald, why the context of cable

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



television should require a different conclusion. It was
further noted that Congress itself judged a channel-block
to be an adequate means of furthering its compelling in-
terest; thus, the authorization of a complete ban by cable
operators apparently was not the only effective means of
furthering that interest. 
  In turning to the issue of the segregation and blocking
requirement for indecent material on leased access chan-
nels, the court expressed the view that the requirement,
as applied only to leased access channels, was inade-
quately justified, but expressed no opinion as to the
"general viability of a segregation and blocking ap-
proach in regulating indecent material in the cable
medium." 
  Section 10 singled out programmers on leased access
channels for regulation, while leaving similar program-
mers on commercial channels unregulated. The exclu-
sive focus on leased access for the regulation of

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



indecent speech had "a limited relation at best to the
goal of limiting children's exposure to 'indecent' pro-
gramming." Section 10 did not substantially advance
that interest, observed Judge Wald, since the identical
kind of programming may be transmitted freely on regu-
lar commercial channels. The government did not suffi-
ciently justify why free access by programmers should
trigger the regulation of indecency. 
  The matter was remanded to the Commission for re-
consideration of the underinclusiveness of the remaining
regulatory scheme in light of the court's invalidation of
the provision authorizing cable operators to ban indecent
material from all access channels. 
  The full D.C. Circuit Court of Appeals has agreed to
rehear this case en banc.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



Alliance for Community Media v. Federal Communica-
tions Commission, 10 F.3d 812, 1993 U.S.App. LEXIS
30126 (D.C.Cir. 1993) [ELR 15:11:15]

____________________

FCC prevails in broadcasters' action challenging in-
decency forfeiture procedures

  Action for Childrens Television, along with other
broadcasters and interested listeners/viewers, challenged
the procedures under which the Federal Communica-
tions Commission regulates indecent broadcasting. The
broadcasters claimed that the Commission did not guar-
antee prompt judicial review of forfeiture orders.
  Under the Communications Act of 1934, the Commis-
sion is authorized to take appropriate action when licen-
sees broadcast "obscene, indecent, or profane" material
in violation of 18 U.S.C. section 1464. Federal District

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



Court Judge Lamberth described the Commission's pro-
cedures upon receiving a complaint from a viewer or lis-
tener that a licensee has broadcast an indecent program,
and determined that "there are few if any checks on the
duration of a forfeiture proceeding." There is no statute
or regulation imposing time limits on the Commission's
processing of indecency complaints, requiring expedi-
tion in such processing, imposing time limits on the
United States Attorney's filing of forfeiture actions, or
requiring expeditious filing of forfeiture actions.  
  Judge Lamberth initially found that the court possessed
jurisdiction over the broadcasters' claim challenging the
facial validity of the forfeiture provisions of the Commu-
nications Act, rejecting the Commission's argument that
the broadcasters were attacking the Commission's
method of enforcing its broadcast indecency policies -
such a challenge would be within the jurisdiction of the
Court of Appeals.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  The court also found that the broadcasters were not
first required to bring to the Commission the claim that
the forfeiture provisions served to create an informal
censorship scheme. The broadcasters based their claim
on First Amendment case law, not section 326, noted
Judge Lamberth.
  In their second claim, the broadcasters argued that the
Commission violated 504(c) of the Communications Act
by relying on unadjudicated forfeiture orders to increase
penalties in later proceedings against the same
broadcasters. 
  The court, in finding that it did not have jurisdiction
over this claim, noted that it would possess jurisdiction
over a Commission matter if that matter involved the re-
view of a forfeiture order or a challenge to the facial va-
lidity of a statute. The Commission has "special
expertise" in determining whether it has violated the
statute that governs its conduct, and the court declined

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



to initially preempt the Commission's "opportunity to
demonstrate its expertise when such a specialized issue
is involved." The court, accordingly, granted the Com-
mission's motion to dismiss the broadcasters' second
claim.
  Returning to the remaining constitutional claim, the
court agreed with the Commission that the listener and
viewer parties lacked standing, and granted the Com-
mission's motion to dismiss those parties, including Ac-
tion for Childrens Television, the American Civil
Liberties Union and People for the American Way. 
  The court also granted the Commission's motion to dis-
miss from the case the broadcasters who had not been
involved in a forfeiture proceeding. Although the broad-
casters stated that forfeiture orders imposed on other
broadcasters chilled the exercise of their First Amend-
ment rights, it has been ruled that the chilling effect of
certain laws on a parties' First Amendment rights does

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



not meet the requirements for standing. Furthermore, the
purported chilling effect of a law may supply the reason
why that law is invalid, commented Judge Lamberth, but
not the harm which entitles a party to challenge it. The
broadcasters were not threatened with forfeiture pro-
ceedings, and the record did not substantiate the asser-
tion that they "conformed their conduct out of fear of
forfeiture orders."
  With respect to the remaining three parties, the court
ruled that Infinity Broadcasting Corporation had stand-
ing but that Greater Media, Inc. did not, and that comity
prevented its review of Evergreen Media Corporation's
claim. The Commission had instituted three indecency
forfeiture proceedings against Greater Media, all for ra-
dio station KLSX-FM, but the procedures were not fi-
nal. Two of Infinity's three forfeiture proceedings also
were far from final resolution, noted the court, but in In-
finity's last proceeding, the Commission had issued a

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



forfeiture order in October 1992. Infinity filed a still-
pending motion for reconsideration. The court found that
the Commission's action, taken after Infinity waited two
years for the forfeiture proceeding to conclude, was
"significant enough to make Infinity's constitutional
claim ripe for review." 
  The Commission pointed out that Evergreen was a
party to a forfeiture action in a Federal District Court in
Illinois. The broadcaster's challenge to the indecency
forfeiture at issue in that case was closely related to the
constitutional claim in the instant matter and could be
raised in the Illinois litigation. Considerations of comity,
stated Judge Lamberth, precluded the court from resolv-
ing the claim. 
  Infinity claimed that 47 U.S.C. section 503(b)(3) and
(4) were facially invalid in creating a system of prior re-
straint and censorship without providing for prompt ju-
dicial review. The court found that Infinity did not

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



demonstrate that there were no circumstances under
which the challenged sections could function
constitutionally. 
  Judge Lamberth commented that although Infinity
based its First Amendment claim on Bantam Books v.
Sullivan, 372 U.S. 58 (1963), there were significant dis-
tinctions between Bantam Books and the instant case,
including the mediums of expression at issue. Broad-
casts receive limited First Amendment protection as
compared to publications, noted the court, and "the need
for broadcast regulation becomes particularly acute
when the broadcast involved includes indecent speech."
Contrary to Infinity's assumption, stated the court, "there
is no identity of First Amendment protection across me-
diums of expression, especially when the medium in-
volved is one that the Supreme Court places at the
bottom of the protection spectrum." 

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  It was further found that the factors which served to in-
validate the enforcement scheme in Bantam Books were
not present in the scheme at issue. There was no evi-
dence that the Commission was trying to avoid judicial
review of its indecency forfeiture orders; the Commis-
sion provides targeted broadcasters with notice; the
Commission has announced a judicially approved defini-
tion of indecent broadcasting and must explain why the
subject broadcast was indecent before issuing a forfei-
ture order; and the Commission's "supposed system of
informal censorship" does not completely ban indecent
broadcasts, but allows the broadcast of indecent speech
during particular times of the day. Infinity may feel a
chill because of the Commission's forfeiture scheme,
stated Judge Lamberth, but that chill was temporal only
and was not unconstitutionally inflicted. The court there-
fore granted the Commission's motion for summary
judgment on Infinity's constitutional claim.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



Action for Childrens Television v. Federal Communica-
tions Commission, 827 F.Supp. 4, 1993 U.S.Dist.
LEXIS 8445 (D.D.C. 1993) [ELR 15:11:17]

____________________

"Indecency" of challenged broadcast material must
first be reviewed in forfeiture proceeding against ra-
dio station

  The Federal Communications Commission issued a
Notice of Apparent Liability in the amount of $6,000 for
the broadcast, by Evergreen Media Corporation, of ob-
scene, indecent or profane language in violation of 18
U.S.C. section 1464. The action was taken on the basis
of comments aired during WLUP-AM's Steve and Garry
Show. An order of forfeiture was issued in January

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



1991, and the Commission denied Evergreen's motion to
reconsider. 
  One of the challenged comments, as described by Fed-
eral District Court Judge Nordberg, was broadcast on
March 30, 1989 at about 5:10 P.M. during a discussion
between members of the show about the appearance of
Vanessa Williams on a television show. The discussion
included a description of photographs of Williams which
appeared in Penthouse magazine. 
  On the afternoon of August 19, 1987, a caller pre-
sented a song parody called "Kiddie Porn," and a second
caller told a joke at the expense of homosexuals. 
  Judge Nordberg, after finding that the court possessed
jurisdiction to hear Evergreen's counterclaim and after
reviewing relevant case law, declared that it could not
find that the Commission was entitled to judgment as a
matter of law on any of the constitutional challenges in
the counterclaim, other than those dismissed (a

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



vagueness challenge and an overbreadth challenge, in
part). It remained to be decided whether the enforce-
ment of the Commission's definition of indecency was
unconstitutional as applied to the broadcast material in
question because such enforcement allegedly was not
specifically tailored to serve the commission's interests.
The court also must decide whether the enforcement
practice has been arbitrary and capricious so as to con-
stitute a violation of due process, and whether enforce-
ment would constitute an equal protection violation. 
  Notwithstanding the above, it was pointed out that the
first issue to be decided will be whether the challenged
broadcast material was "indecent." Evergreen may as-
sert the remaining constitutional defenses to section
1464 "if necessary, but it is not yet necessary," con-
cluded Judge Nordberg, in denying the parties' motions
for summary judgment. 

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



United States v. Evergreen Media Corporation of Chi-
cago, AM, 832 F.Supp. 1183, 1993 U.S.Dist. LEXIS
11735 (N.D.Ill. 1993) [ELR 15:11:18]

____________________

Walt Disney Company loses trade dress infringe-
ment claim over video packaging for animated films

  In 1992, GoodTimes Home Video agreed to finance, in
return for exclusive distribution rights in the Western
Hemisphere, the production of seven animated films
based on children's literature in the public domain. 
  The Walt Disney Company, which has released 17
videocassettes in its Classic Animated Features line,
claimed that the packaging used by GoodTimes for a
full-length animated version of the Aladdin story vio-
lated Disney's trade dress for its videos.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  Federal District Court Judge Miriam Goldman Cedar-
baum noted that Disney was seeking to protect the over-
all look of the video  packaging of the Classic Animated
Features works, arguing that the packages had "a
consistent and uniform look which consumers associate
with Disney." Disney was required, stated the court, to
establish that its video packages had a consistent overall
look, and, in order to warrant protection under section
43(a) of the Lanham Act, that the trade dress was capa-
ble of identifying Disney as the source of the videos and
that GoodTimes' trade dress was likely to mislead con-
sumers into believing that GoodTimes' "Aladdin" was
the Disney version. 
  Judge Cedarbaum observed that the format of each of
Disney's video packages differed in such features as the
size, style, and color of title lettering. The company did
not use the word "classic" consistently, and changed the
location of the word and the size of type. The packages

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



all displayed the name Walt Disney "in clear legible let-
ters above the title," but the characters depicted in the
package illustrations varied as to placement, size, and
color. The packaging did not expressly identify the films
as members of a series; the phrase "Classic Animated
Feature" did not appear on any of the packages; and al-
though a logo featuring the phrase "The Classics" en-
closed in a diamond appeared on the spine of almost all
of the videos, it was not easily seen by consumers. 
  The court determined that Disney's video packages did
not have a consistent overall look and that the company
did not have a protectible trade dress. The similar fea-
tures, such as the use of a white "clamshell" container,
the title of a public domain story placed on the top third
of the package, the name "Walt Disney" above the title
(although not always in the same style or color of letter-
ing), and the three-dimensional character depiction,
were not sufficient to provide an identifiable trade dress.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  GoodTimes also established that each of the features
used by Disney was purely functional and that Disney's
arrangement of these features therefore was not protecti-
ble. The court, accordingly, refused to grant Disney an
injunction barring GoodTimes from using the challenged
videocassette packaging and entered judgment for
GoodTimes on the trade dress claim as well as on
Disney's state law claims.
 
The Walt Disney Company v. GoodTimes Home Video
Corp., 830 F.Supp. 762, 1993 U.S.Dist. LEXIS 11959
(S.D.N.Y. 1993) [ELR 15:11:18]

____________________

Court considers crime victim's claims against CBS
arising from broadcast of "Street Stories" segment 

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  Yolanda Baugh and her daughter, Donyelle Baugh,
sued CBS and other parties in connection with the April
9, 1992 broadcast of a segment of "Street Stories," a
weekly news magazine. The segment concerned a crisis
intervention team, run by a county District Attorney,
which provided emergency assistance for crime victims.
  The broadcast included footage of an unidentified
woman speaking with a victim advocate soon after an
incident of domestic violence. The woman was Yolanda
Baugh; Baugh's face was obscured, but Donyelle
Baugh's face was not obscured. And some viewers with
cable television had access to a Sacramento CBS affili-
ate which broadcast the unobscured version of the
segment.
  Baugh stated that she allowed the crisis team into her
home upon receiving confirmation of their identity from
police officers; that it was stated that the camera crew
was filming a segment on the victim advocate for the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



District Attorney's office; and that the camera crew did
not mention the Street Stories program or that the film
would be used commercially in any way. Baugh ex-
pressed no objection to the filming as long as she was
not included in the footage; a crew member, according
to Baugh, said "Okay."
  When Baugh learned, on March 23rd, of the upcoming
broadcast, she unsuccessfully attempted to prevent the
use of the film.
  In her lawsuit, Baugh alleged that the CBS parties ap-
propriated her likeness for commercial purposes in vio-
lation of California Civil Code section 3344(a). 
  A Federal District Court found that the CBS parties
were immune from liability because the challenged ma-
terial was used in connection with a news account.
While Street Stories was not a traditional news show,
noted Judge Fern M. Smith, it was a "news or public af-
fairs" broadcast in the broad sense and was entitled to

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



protection. The court rejected Baugh's argument that
CBS, by mixing the footage with other episodes in the
broadcast, sensationalized the event and forfeited its
news account protection. 
  Also rejected was Baugh's contention that the issue of
"newsworthiness" should be submitted to a jury. Even if
it were  assumed that Street Stories "did not fit the tradi-
tional notion of news, it undoubtedly is protected under
the category of public affairs. . ." stated Judge Smith in
dismissing Baugh's claim for appropriation of likeness.
  The court then denied the CBS parties' motion to dis-
miss Baugh's claim for the disclosure of private facts.
The issue of domestic violence and the work of the
crime victims advocate may have been newsworthy, but
the court declined to find, in the instant proceeding, that
Baugh's personal involvement in an incident of domestic
violence was newsworthy as a matter of law. The broad-
cast went "far beyond" the disclosure of facts publicly

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



available in the police report, and Baugh presented a
question of fact as to whether the broadcast disclosed
matters which a reasonable person might not want
disclosed.
  Judge Smith found that the Uniform Single Publication
Act barred any claims based on the broadcast of Baugh's
story, and dismissed Baugh's claims for intrusion on se-
clusion, trespass, unfair competition, fraud and inten-
tional and negligent infliction of emotional distress to
the extent they relied on the actual broadcast of the
Street Stories segment. The claims remained viable to
the extent they relied on a tortious physical intrusion
into Baugh's home, declared the court. Assuming, for
purposes of the proceeding, the truth of Baugh's asser-
tion that she did not knowingly consent to the CBS par-
ties' entry into her home, the initial intrusion, if an
intrusion occurred, might not be privileged under the
Act. The statute does not grant complete protection for

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



any tortious act committed by investigative news report-
ers simply because they eventually publish a story based
on their investigations, stated Judge Smith.
  The court dismissed Baugh's trespass claim, finding
that the camera crew acted within the scope of Baugh's
consent while the crew was on the premises. Broadcast-
ing the video may have exceeded the scope of Baugh's
consent, but the broadcast occurred after the crew's de-
parture from Baugh's property. Judge Smith commented
that California cases do not indicate that consent must
be "knowing or meaningful." If consent was fraudulently
induced, continued the court, but was given nonetheless,
there would be no claim for trespass, although a party
may have a remedy based on fraud or intentional
misrepresentation.
  Also dismissed was Baugh's claim for intrusion on
seclusion.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  In dismissing the claims alleging unlawful business
practices in violation of Cal. Bus. & Prof. Code, sec-
tions 17200 and 17203, the court noted that it had elimi-
nated the basis for liability under section 17200, i.e., the
original trespass at Baugh's home. 
  Section 17203 authorizes injunctions and restitutionary
relief. Baugh claimed that she was not seeking damages
and was pursuing restitutionary relief for the value of
what was taken. The court questioned the validity of the
theory, noting that Baugh was seeking a remedy for the
embarrassment and emotional distress caused by the
CBS broadcast, and did not argue that she could have
sold her story to another network and that the broadcast
effectively misappropriated the value of her story. The
court, accordingly, dismissed Baugh's claim under the
section.
  Judge Smith then denied the CBS parties' motion to
dismiss Baugh's claim for intentional infliction of

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



emotional distress, although dismissing the claim for
negligent infliction of emotional distress. At this stage of
the proceedings, the court determined that it could not
say that the CBS parties' behavior was not outrageous as
a matter of law. However, in the absence of a special
duty to Baugh, recalled the court, the decision to pro-
ceed with the broadcast could not provide the basis for a
negligence claim.
  The court denied the CBS parties' motion for a more
definite statement of Baugh's fraud claim. The failure to
identify the persons making some of the purported mis-
representations was excusable, stated the court, for the
camera crew at Baugh's home failed to provide their
names.
  Group W and KPIX argued that they acted only as a
conduit for the network's broadcast; that their personnel
were not involved in the videotaping at Baugh's home;
and that they did not edit, review or in any way control

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



the network's production of Street Stories or its broad-
cast. Judge Smith expressed reluctance to grant sum-
mary judgment to the broadcasters until Baugh conducts
sufficient discovery to determine who supplied the cam-
era crew and to determine the identity of each person
who appeared at Baugh's home. The broadcasters' mo-
tion for dismissal or summary judgment therefore was
denied. If "immediate and inexpensive" discovery does
not show involvement by Group W or KPIX employees,
stated Judge Smith, Baugh was directed to dismiss the
broadcasters within 60 days after the disclosure of the
identity of the camera crew. 

Baugh v. CBS, Inc., 828 F.Supp. 745, 1993
U.S.Dist.LEXIS 8865 (N.D.Ca. 1993) [ELR 15:11:19]

____________________

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



Court denies injunctive relief to televangelist in libel
action involving "Prime Time Live" broadcast 

  On November 21, 1991, ABC's "Prime Time Live"
broadcast a report on the ministry of Robert G. Tilton, a
Dallas televangelist; in July 1992, ABC broadcast a
shortened version of the prior piece, together with a
follow-up segment. In the report, Diane Sawyer noted
that some of the items mailed to church "partners" was
from that "holy place Taiwan." Tilton claimed that he
personally prayed over prayer requests; Sawyer stated
that most of the prayer requests were thrown in the trash
by a bank before Tilton saw them. And Sawyer ques-
tioned Tilton's statement in a church magazine that he
provided financial support to an orphanage in Haiti. 
  Tilton sought a temporary restraining order against
Capital Cities/ABC Inc. to prevent the purportedly im-
minent rebroadcast of any allegedly defamatory

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



material. Tilton claimed that he was not seeking the
prior restraint of any new material, but was attempting
to enjoin the showing of the previously broadcast
segments. 
  A Federal District Court in Oklahoma found that if Til-
ton succeeds on the merits of his lawsuit, a damage
award would be adequate compensation for any finan-
cial injury allegedly resulting from the challenged broad-
casts. Tilton also claimed that the broadcasts violated
his First Amendment rights. The provision that "Con-
gress shall make no law respecting an establishment of
religion, or prohibiting the free exercise thereof" does
not, stated Judge Brett, "contemplate a private libel suit
against a non-governmental entity broadcasting for a
profit."
  Judge Brett determined that Tilton did not show an ex-
ception to the policy barring prior restraints on the
press; did not establish that an injunction would be in

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



the public interest; and did not demonstrate a substantial
likelihood of succeeding on the merits. The application
for a temporary restraining order was denied.
  In July 1993, the court, after an evidentiary hearing,
denied Tilton's motion for a preliminary injunction. 
  Judge Brett noted that although the evidence estab-
lished that the "holy water" sent to partners was from
the River Jordan in Israel, 
the broadcast did not say the holy water came from Tai-
wan - it said that some of the other items mailed to
"partners" by Tilton came from that "holy place
Taiwan." 
  The court then carefully described Tilton's procedure
for handling prayer requests, and found that the evi-
dence did not establish that ABC and its personnel knew
or should have known that certain prayer requests were
not routinely forwarded to Tilton personally to pray
over. 

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  With respect to the Haiti orphanage, the court found
that it appeared that ABC made a reasonable, although
unsuccessful, effort to locate the Haitian orphanage with
which the Tilton Ministries was associated and did
support. 
  Judge Brett, in denying the requested preliminary in-
junction, stated that Tilton did not demonstrate that
there was a substantial likelihood of recovery on the
merits of the libel claims; that money damages would
provide an adequate remedy at law; that the First
Amendment provides protection against government ac-
tion, not the action of the private parties, such as Capital
Cities/ABC; and that laws interpreting the First Amend-
ment generally afford broadcasters protection against
prior restraint. 

Tilton v. Capital Cities/ABC Inc., 827 F.Supp. 672; 827
F.Supp. 674 (N.D.Okla. 1993) [ELR 15:11:20]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



____________________
  

Newspaper's publication of photograph of hospital
patient walking with Hedda Nussbaum does not vio-
late New York Civil Rights Law

  In September 1988, Pamela J. Howell was a patient at
a private psychiatric facility in New York. Hedda Nuss-
baum also was a patient at the facility; Nussbaum was
the former lover of convicted murderer Joel Steinberg,
who was facing trial at the time for the 1987 death of six
year old Lisa Steinberg. 
  A New York Post photographer apparently trespassed
on the grounds of the hospital and took outdoor pictures
of a group that included Nussbaum and Howell. The
hospital's medical director asked the newspaper not pub-
lish any patient photographs. But the Post, on the front
page of the next day's edition, featured two photographs

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



- one was a photograph of Nussbaum taken shortly after
her arrest in connection with Lisa's death and the other
was the photograph, taken at the hospital, of Nussbaum
walking with Howell. An accompanying article dis-
cussed Nussbaum's physical and mental rehabilitation. 
  Howell's name was not mentioned in the photo caption
or article, but her face was discernible. According to
Howell, it was imperative to her recovery that the hospi-
talization remain a secret from all but her immediate
family. Howell proceeded to sue the Post and other par-
ties for violating sections 50 and 51 of the New York
Civil Rights Law, intentional and negligent infliction of
emotional distress, trespass, harassment and prima facie
tort. 
  New York Court of Appeals Court Judge Judith S.
Kaye reviewed the development of the tort of intentional
infliction of emotional distress and of sections 50 and 51
of the Civil Rights Law, and noted that a claim

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



grounded in the right to privacy must fall within sections
50 and 51. The court then found that there was a real re-
lationship between the article and the photograph of
Howell, and that the civil rights cause of action was
properly dismissed. 
  It was further found that insofar as Howell's claim was
based on the publication of her photograph, the publica-
tion was qualifiedly privileged and there were no cir-
cumstances that would defeat the privilege. Even if the
Post parties were aware that publication would cause
Howell emotional distress, publication, without more,
stated the court, would not ordinarily lead to liability for
intentional infliction of emotional distress. 
  The court concluded by rejecting Howell's contention
that the manner in which her photograph was obtained
constituted extreme and outrageous conduct as contem-
plated by the tort of intentional infliction of emotional
distress. The photographer's conduct did not "remotely

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



approach the required standard," stated Judge Kaye in
affirming the appellate court decision with respect to the
individual parties (the New York Post, subsequent to
oral argument, filed a Chapter 11 bankruptcy petition
which operated as an automatic stay of the proceeding
as to the newspaper.) 

Howell v. New York Post Company, Inc., 612 N.E.2d
699, 1993 N.Y.LEXIS 658 (N.Y. 1993) [ELR 15:11:21]

____________________

Court rules on defamation claims arising from Vin-
cent Bugliosi book about murder trial 

  In the summer of 1974, Stephanie Stearns and Buck
Duane Walker sailed from Hawaii to Palmyra Island on
a sailboat called the "Iola." Palmyra Island, a possession
of the United States located in the North Pacific Ocean,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



is uninhabited. When Stearns and Walker reached the
island, according to Federal District Court Judge David
Alan Ezra, they realized they had packed inadequate
food and supplies for their return voyage and that their
sailboat was in very poor condition for such a voyage. 
  A second sailboat, the "Sea Wind," arrived at the is-
land from San Diego, with a crew of Muff and Mac
Graham.
  In about October 1974, Stearns and Walker sailed the
"Sea Wind" into Hawaii; the boat had been repainted
since it left San Diego and the Grahams were not
aboard. Stearns and Walker, who stated their belief that
the Grahams had died in a boating accident, later were
charged, tried and convicted in a Hawaii state court for
the theft of the "Sea Wind."
  In 1981, the bones of Muff Graham were found
washed up on Palmyra Island. Stearns and Walker were
indicted for the murder of Graham in a Federal District

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



Court in Hawaii. The court appointed Earle Partington
to represent Buck Walker; Stearns was represented by
Vincent Bugliosi and other counsel. Following the trials
of Walker, who was convicted, and Stearns, who was
acquitted, Bugliosi, together with Bruce Henderson,
wrote "And the Sea Will Tell," an account of the Gra-
ham murder and Bugliosi's role in defending Stearns
against the murder charge.
  In February 1991, CBS Inc. broadcast a television
miniseries based on the book.
  Partington sued Bugliosi, the publisher of the book and
various CBS parties for defamation.
  Partington first claimed that the effect of the false
statement that "Partington was a former state prosecutor
in South Africa" was the equivalent of having been
called a prosecutor in Nazi Germany. Judge Ezra stated
that although it was "questionable" whether the state-
ment bore the suggested equivalency, the statement

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



implied that Partington "was in some positive manner
associated with the South African government." At the
time of the publication of the book, noted the court, the
South African government "was widely recognized to be
racist and violative of basic human rights." The associa-
tion with South Africa thus might have the effect of
harming Partington's reputation or lowering his esteem
in the community.
  Bugliosi noted that Partington was a prosecutor in
South Rhodesia which, it was argued, was similar to be-
ing a prosecutor in South Africa. Judge Ezra, however,
stated that the effect of Partington's position in South
Rhodesia would be relevant to damages, not to liability.
The court took judicial notice of the fact that any viola-
tions of human rights that may have occurred in South
Rhodesia were not as well-known as those that occurred
in South Africa. 

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  Judge Ezra then found that the statement was libelous
per se and that Partington was not required to allege
special damages.
  With respect to the question of Partington's status as a
public figure, the court, after careful analysis, deter-
mined that Partington was a public figure for the pur-
pose of the Walker trial. Judge Ezra declined to grant
Bugliosi's motion for summary judgment, finding that
Partington adequately alleged actual malice on the part
of Bugliosi, but granted the motion for summary judg-
ment on behalf of the other parties, with leave to Part-
ington to amend his complaint to allege actual malice on
the part of the remaining parties. It will remain for a jury
to determine whether any of the parties acted with actual
malice in making the challenged statement.
  The court dismissed Partington's claims with respect to
various other purportedly defamatory statements, finding
that the statements either were protected expressions of

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



opinion or were not reasonably susceptible of a defama-
tory interpretation. 

Partington v. Bugliosi, 825 F.Supp. 906, 1993
U.S.Dist.LEXIS 8645 (D.Hawaii 1993) [ELR 15:11:22]

____________________

Art restorer may proceed with libel and contract
claims arising from response to his work on Barnett
Newman painting

   The Stedelijk Museum of Amsterdam purchased, from
the estate of artist Barnett Newman, the painting "Who's
Afraid of Red, Yellow and Blue III"; the 18 feet long
and eight feet high painting, as described by New York
appellate court Judge Edward J. Greenfield, was almost
entirely red with a narrow vertical blue stripe on the left
side and a narrower vertical yellow stripe on the right.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



The painting, which the museum purchased for $75,000,
was valued at $3.1 million in 1986 when a viewer
slashed the work with  horizontal and vertical gashes
measuring more than 50 feet, and virtually destroyed the
piece.
  The museum agreed to pay $270,000 to Daniel
Goldreyer to restore the painting. Goldreyer had been
Newman's conservator and collaborator for more than
25 years. Goldreyer agreed to use his "best efforts" to
restore the painting, retaining its texture, color and bril-
liance. The museum formed a committee to inspect the
restoration work in New York as it proceeded. 
  In three years, when the work was completed, the di-
rector of the museum expressed "complete and une-
quivocal approval" of the restoration. Although
Elisabeth Bracht, the chief in-house conservator at the
museum apparently had reservations about Goldreyer's
efforts, the museum, in August 1991,  accepted the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



work. A letter agreement stated, in part, that the mu-
seum would give "full credit and publicity" to Goldreyer
for the conservation and restoration of the painting.  
  When the painting was placed back on display at the
museum, a controversy arose as to whether Goldreyer's
work had restored or, as claimed by Bracht and an indi-
vidual identified as Van de Wetering, had destroyed the
painting. Van de Wetering accused Goldreyer of using a
paint roller to cover the canvas, instead of repainting the
slashes with two million red dots of paint, and purport-
edly called Goldreyer "a fraud who fooled the Stedelijk
Museum in a shameless manner." 
  A government forensic laboratory, in response to a re-
quest by the museum director, Dr. Wim Beeren, exam-
ined the painting. The laboratory's report on its findings
occasioned the comments challenged by Goldreyer in
the instant proceeding. 

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  Goldreyer first claimed that Beeren breached his con-
tractual obligation to inform the public that the conser-
vation was performed in a satisfactory manner and failed
to correct inaccurate statements about the laboratory
report.
  Goldreyer also alleged that Van de Wetering and
Bracht interfered with contractual relations, induced a
breach of contract by Beeren, and disseminated false
and derogatory information about the restoration in or-
der to induce a breach.
  Goldreyer sued the Amsterdam newspaper, De Tele-
graaf, for libel arising from the allegedly false report that
the restorer overpainted Newman's work with a roller
and alkyd paint.
  Goldreyer also sued Time International for libel for its
December 31, 1991 article on the controversy entitled
"Was a Masterpiece Murdered?" Goldreyer claimed that
the article was defamatory in stating that the restorer

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



had used the same paint material used by house painters
and in stating that "the painting no longer exists." The
January 6, 1992 issue of Time repeated the essence of
the story.  
  And the Dow Jones Co., Inc., the publisher of the Wall
Street Journal, was sued for publishing an article headed
"For That Price, Why Not Have the Whole Museum Re-
painted?" The article questioned whether the restorer
used house paint and a roller to repair the work and
asked "should the accused restorer be extradited?"
Goldreyer claimed that the question implied that he had
committed a crime.
  Goldreyer sued Suzanne Schnitzer for defamation
based on the art critic's purported comment to Time
Magazine that the restoration, if rehung, should be ac-
companied by a sign reading: "Newman According to
Goldreyer."

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  Judge Greenfield first found that Beeren's activities in
New York provided an "ample" basis for jurisdiction.
The contract was negotiated and executed in New York,
the work was performed in the state and Beeren made
seven inspection visits to New York, paid for, and re-
ceived, the completed painting in the state. 
  The court ordered further discovery prior to ruling on
jurisdiction with respect to Bracht and Van de Wetering.
  Judge Greenfield dismissed the complaint against the
Amsterdam newspaper and its editor and writer, finding
that the parties did not transact business within the state
and that the relevant jurisdictional statute excepted from
long arm jurisdiction a cause of action arising from defa-
mation allegedly committed outside the state. The fact
that a minimal number of copies of the publication might
be present in New York did not meet the long-arm re-
quirement that a non-domiliciary must derive substantial
revenue from its business dealings in the state.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  With respect to Beeren's personal liability, the court
observed that in a receipt signed by Goldreyer and
Beeren, the museum's name was deleted in the provision
dealing with the public defense of the restoration; one of
the pertinent documents specified that Beeren personally
would certify the success of the restoration. There was
no question, stated Judge Greenfield, that Beeren "mani-
fested an intention to substitute his own responsibility in
this provision for that of his principal, the Museum."
This was an assumption of individual liability by Beeren
of the obligation to defend the restoration; if Goldreyer
establishes a breach of the obligation to defend the in-
tegrity of the restoration, then damages would result
from Beeren's failure to act as required, stated the court.
  In turning to the claim of tortious interference with
contractual relations, Judge Greenfield noted that
Goldreyer might have problems of proof with respect to
Bracht and Van de Wetering's knowledge of the contract

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



between Goldreyer and Beeren, but that any such prob-
lems would await trial. The court also ordered discovery
to proceed on the issue of whether pressure by Bracht
and Van de Wetering caused Beeren to express no af-
firmative opinions about the restoration.
  With respect to the libel claims, Judge Greenfield ob-
served that the Time International piece referred to the
restoration of the Newman painting as "controversial,"
and quoted Van de Wetering's comment that "Goldreyer
covered the entire canvas using a roller," and that the re-
storer was "a fraud who fooled the Stedelijk Museum in
a shameless manner." The article reported that the Dutch
forensic laboratory "concluded that Goldreyer had not
matched the original oils," and "used alkyd, a synthetic
paint commonly used on window frames," and further
stated that "Whatever happens, for the burghers of Am-
sterdam the glow is gone from Newman's once warmly
wonderful masterpiece..." 

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  After discussing the contents of the Wall Street Journal
article, the court recalled that section 74 of the New
York Civil Rights Law provides, in part, that a civil ac-
tion cannot be maintained for the publication of a fair
and true report of any judicial proceeding, legislative
proceeding or other official proceeding, or for any head-
ing of the report which is a fair and true headnote of the
statement published.
  Judge Greenfield found that the Time article, in stating
that the alkyd was a synthetic paint "commonly used on
window frames" did not accurately report on the foren-
sic laboratory's findings. Although alkyd was found,
Goldreyer noted that Newman frequently had used alkyd
paint as a preservative and that the restorer had in-
formed Beeren, in writing, of the use of the material.
The Time article did not merely state that alkyd was
found, but suggested that this was inappropriate, noted
the court, and a "cheap, unprofessional and inartistic

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



way to restore a painting, conclusions not found in the
report." 
  Judge Greenfield further observed that the museum and
Beeren not only accepted the restoration as satisfactory,
but also, in a report to the City Council of Amsterdam,
stated that the concept and expression of the painting
had been retained on a very high level and that it was a
"very marvelous piece of work and was in accordance
with the express wishes of Newman's widow." 
  The laboratory findings did not justify the conclusion
in the Time article that the restorer used "an inappropri-
ate type of paint." The reference to alkyd put a damag-
ing "spin" on the report, stated the court, in finding that
it could not be concluded as a matter of law that the arti-
cle, which went "well beyond the objective findings of
the laboratory constituted a fair report." 
  As to the portions of the news stories which were not
drawn from the forensic report, the court found that the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



statements that the painting was "murdered" and that
"the painting no longer exists." could be construed as
going beyond an opinion that the restoration was un-
skillful - the statements appeared to the court to assert
as a fact that the original work was "utterly destroyed."
The statements were not entitled to immunity as a matter
of law and a jury must determine whether the statements
were libelous. 
  The Time International headline "Was a Masterpiece
Murdered?" was not immune merely because it was
phrased as a question, continued the court, which re-
called that rhetorical devices do not enable a party to es-
cape a charge of libel. 
  The Wall Street Journal's headline question also was
sarcastic in tone and implied that the price charged for
the restoration was way out of line, stated Judge Green-
field. The lead of the article asked "Did a New York Art
Restorer Use Housepaint and a Roller Brush to Repair a

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



Million Dollar Painting," and the article asked whether
Goldreyer should be extradited. 
  The challenged statements were highly derogatory of
Goldreyer's restoration efforts; the statements were not
immunized as opinion by their attribution to others, i.e.,
that "some thought" that Goldreyer "had used a roller to
slap housepaint on it." And the  reference to extradition
clearly implied criminality, stated Judge Greenfield, es-
pecially given the context of the article which implied
fraud, not merely artistic differences of opinion.
  The fact that the allegedly defamatory statements could
be considered humorous was not a defense as a matter
of law, for a jury might find that the statements were un-
true and defamatory. 
  In all, the challenged articles could be viewed as possi-
bly implying assertions of provably false facts.
Goldreyer did not need to allege special damages since
the use of language which tended to expose him to

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



contempt and ridicule and harm him in the practice of
his profession could be considered defamatory per se.
  The court then found, with respect to the statement at-
tributed by Time to Schnitzer that the question of
whether or not Schnitzer made the comments presented
questions of fact and credibility as between Time, Inc.
and Schnitzer and did not warrant a dismissal of the
complaint on the ground, as argued by Schnitzer, that
she never made the statement attributed to her.
  The statement went beyond the assertion of critical or
artistic opinion, stated the court -- it was not the "sub-
jective esthetic judgment of a critic as to whether the
work of art was good or bad"; rather, "it proclaim[ed]
that the public must be warned, not  that this is a good
or bad painting . . . but that it is not genuine and that it
[was] substantially altered. . . ." A jury must determine
whether Schnitzer's statement, if made, was a statement
of fact as to the continued authenticity of the Newman

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



painting or was merely an art critic's personal
perspective.

Daniel Goldreyer Ltd. v. Van de Wetering, New York
Law Journal, p. 27, col. 3 (N.Y.Cnty., Dec. 6, 1993)
[ELR 15:11:22]

____________________

Briefly Noted:

"Let the Good Times Roll" Dispute.

  As reported at ELR 9:3:13, 9:5:11, Shirley Goodman
sued Audrey Lee and Nikki Lee, the widow and surviv-
ing child of Leonard Lee, claiming rights in the song
"Let the Good Times Roll." Goodman and Lee recorded
the song when they performed professionally as the duo
of "Shirley and Lee." Lee obtained a copyright to "Let

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



the Good Times Roll" solely in his name; after Lee's
death in 1976, his wife and son received the writer's
royalties and obtained a renewal of the copyright in the
song.
  Goodman sued the Lees for declaratory judgment to
establish her claim of co-authorship and sought an
accounting.
  After various proceedings (described in a per curiam
opinion of a Federal Court of Appeals in Louisiana), a
Federal District Court jury found that Goodman was the
co-author of the song; the District Court entered a
"judgment" (quotes by the Court of Appeals) declaring
that Goodman "was entitled to one-half of the income
from the song from 1956 to date, together with prejudg-
ment interest thereon, and all costs." The court did not
state a set amount of income or damages, but did order
the Register of Copyrights to indicate that Goodman
was the co-author and joint owner of the copyright

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



registration and renewal in "Let the Good Times Roll."
   When the Lees appealed the denial of various post-
trial motions, the Court of Appeals first denied Good-
man's motion to dismiss the Lees' appeal as untimely. 
  The court then considered whether, in the absence of a
determination of damages, the District Court had en-
tered a final judgment so as to establish jurisdiction of
the Lees' appeal. Goodman argued that she asked only
for an accounting and waived other damage claims, but
the court stated that the waiver was "ambiguous and
equivocal at best" and that it therefore was required to
evaluate the finality of the District Court's judgment.    
The Court of Appeals stated that the award sought by
Goodman could not be made by a "mechanical determi-
nation." It was noted that the parties had not agreed
upon or approved a gross amount; and that Goodman
had not presented corroborating documents, identified
third party users who paid royalties, or obtained other

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



information about royalty payments for the song. In all,
Goodman sought money damages yet to be determined
by the District Court; the determination of royalty pay-
ments was not "ministerial" or "mechanical;" and the
judgment of the District Court was not final. The Court
of Appeals, being without jurisdiction in the matter, dis-
missed the appeal.

Goodman v. Lee, 988 F.2d 619, 1993 U.S.App. LEXIS
8409 (5th Cir. 1993) [ELR 15:11:25]

____________________

Insurance Coverage.

  Caterpillar, Inc., the copyright owner of "Numerical
Parts Record" and "Parts Book Library," claimed that
R.J.Weber Co. distributed, without permission, copies
of the works.   Sentry Insurance had insured Weber

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



against claims based on personal and advertising inju-
ries. Sentry sought a declaratory judgment that it had no
duty to defend Weber. A Federal District Court granted
summary judgment in favor of Sentry, finding that the
copyright infringement action was not related to Weber's
advertising activity.
  A Federal Court of Appeals has affirmed the District
Court decision. The court noted that the policy covered
a copyright infringement action only if Weber infringed
a copyright in the course of its advertising - the relevant
clause was not a policy limitation or exclusion.
  Weber did not identify any connection between Cater-
pillar's claims and Weber's advertising activity; the pol-
icy did not cover Caterpillar's claim; and Sentry had no
duty to defend Weber in the underlying action, con-
cluded the court.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



Sentry Insurance v. R.J.Weber Company, Inc., 2 F.3d
554, 1993 U.S.App. LEXIS 23455 (5th Cir. 1993) [ELR
15:11:25]

____________________  

IN THE NEWS

Jury awards Vanna White $403,000 in damages in
action over Samsung Electronics advertisement

  A Federal District Court jury in Los Angeles has
awarded Vanna White damages of $403,000 in an ac-
tion against Samsung Electronics arising from the com-
pany's advertisement featuring a robot which resembled
White.
  After lengthy litigation (ELR 15:4:8; 14:4:3), a Federal
Court of Appeals had allowed White to proceed with

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



right of publicity and Lanham Act claims against
Samsung. 
  White, according to news reports, testified that the ad-
vertisement, which depicted a futuristic "Wheel of For-
tune" set, would reduce her potential endorsement
income, as well as damaging her image. [April
1994][ELR 15:11:26]

____________________

Juries reject copyright infringement claims against
Michael Jackson

  Michael Jackson has prevailed in two separate copy-
right infringement actions involving some of the most
popular recordings ever made.
  In one case, a Federal District Court jury in Los Ange-
les rejected a copyright infringement claim brought by
Reynaud Jones and Robert Smith against Michael

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



Jackson and others. Jones claimed that "We Are the
World" was based on his 1977 song "What Will Be-
come of the Children." And it was alleged that Lionel
Richie, the co-writer of "We Are the World," songwriter
Rod Temperton, and record producer Quincy Jones also
used part of Reynaud and Jones' demo tape in "Thriller"
and "The Girl is Mine." Reynaud and Jones testified that
had left the demo tape with the Jackson family.
  In the other case, a Federal District Court jury in Den-
ver found that Michael Jackson's song "Dangerous" did
not infringe a song written by Crystal Cartier. Cartier al-
leged that Jackson had heard a demonstration tape of
her song, but Jackson denied hearing Cartier's song and
testified that he wrote the music and lyrics to "Danger-
ous." [April 1994][ELR 15:11:26]

____________________

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



Dispute between music companies and record store
owners over sale of used CDs is settled 

  In August 1993, the Independent Music Retailers As-
sociation, on behalf of more than 300 store owners who
sell used compact discs, filed a class action claim
against the distribution entities associated with Sony
Music, Warner Elektra Atlantic, EMI Music and MCA
Music Entertainment Group. The association claimed
that the companies conspired to restrain trade and re-
strict the availability of used CDs. The companies, ac-
cording to a news report, had withheld millions of
dollars in advertising support from the record store
owners.
  It has been reported that the parties have settled the
lawsuit. The details of the settlement were not released,
but the music companies most likely will be making
payments, in an undisclosed amount, to the store

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



owners. The agreement does not include payments to
Wherehouse Entertainment, the first major chain to sell
used CDs; Wherehouse filed a separate lawsuit against
the music companies and was separately reimbursed for
lost advertising funds.
  The settlement also does not affect the Federal Trade
Commission's ongoing antitrust investigation of the mu-
sic companies in connection with allegations of price-
fixing in the market for new compact discs. [April
1994][ELR 15:11:26]

____________________

Dispute over "Honey, I Blew Up the Kid" is settled

  As reported at ELR 15:9:28, a Los Angeles trial court
jury awarded $300,000 to Paul Alter who claimed that
his treatment "Now, That's a Baby" was the basis for the
Walt Disney Co. film "Honey, I Blew Up the Kid."

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  According to news reports, Alter and Disney have set-
tled the matter; the terms of the settlement were not dis-
closed, but Disney has agreed to drop any motions for a
new trial. [April 1994][ELR 15:11:26] 

____________________
 
Broadcast networks and cable companies adopt pro-
posals to reduce violent programming

  In early February 1994, the broadcast television indus-
try announced that it would form an independent moni-
toring board to evaluate the amount of violence in
entertainment programming. Cable companies, including
Disney, HBO, MTV, and Playboy, endorsed the moni-
toring board proposal and also agreed to begin rating
programs for violence and to develop technology that
would permit parents to block children's access to such
programs.  

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  The broadcast and cable companies apparently sought
to avoid the prospect of federal legislation. [April
1994][ELR 15:11:27]

____________________

Guggenheim Museum settles lawsuit against good
faith purchaser of stolen Chagall work

  As reported at ELR 13:5:16, the New York Court of
Appeals decided that the Solomon R. Guggenheim
Foundation (the operator of the Guggenheim Museum)
could seek to recover a Marc Chagall gouache from a
good faith purchaser.
  Sometime in the mid-1960s, the 1912 work, a study for
Chagall's oil painting, "Le Marchand de Bestiaux," was
stolen from the museum. Solomon R. Guggenheim had
donated the gouache to the museum in 1937.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  Rachel Lubell and her husband, now deceased, pur-
chased the work in 1967 from an art gallery for $17,000.
Lubell claimed that before the museum demanded the
return of the gouache in 1986, she had no reason to be-
lieve that the work had been stolen. The museum, for
several years, did not report the theft of the work.
  According to news reports, the museum and Lubell
have reached a settlement whereby Lubell will retain the
gouache, but will pay an undisclosed amount to the
Guggenheim. Before the settlement was filed, it was in-
dicated that the museum would receive $212,000, in-
cluding $134,000 from the art dealers who sold the
work and $78,000 from Lubell. [April 1994][ELR
15:11:27]

____________________

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



Rulings are issued in California employment and
sales tax matters

  In January 1994, a Los Angeles trial court held that
Louis Albert Niemeyer, an assistant cameraman, and
Thomas Frederic Coleman Jr., a grip, who worked for a
commercial production company were independent con-
tractors, not employees. The court noted that Niemeyer
rented his equipment and performed his tasks, "which
required certain expertise, without elementary guidance.
He was paid a flat rate, whether he worked a full day or
not, and had to fulfill a contract. Coleman also had "a
certain skill and knowledge necessary to perform his job
requirements, and also worked on a per diem basis."
Certain other unspecified categories of workers also
were found to be independent contractors. 
  However, the court ruled that William Joseph Pow-
loski, a production assistant for the company who

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



"proceeded under the complete direction of the Colman
Group, guided in most every detail of his job" was an
employee and that the company was liable for the pay-
ment of state unemployment and disability taxes.      Ac-
cording to Schuyler M. Moore of Stroock & Stroock &
Lavan (310) 556-5813, the decision in The Colman
Group v. California EDD, may apply, in certain circum-
stances, to television and film production. And although
dealing with California taxes, the case may be preceden-
tial and perhaps binding for federal tax purposes, ac-
cording to Mr. Moore, because federal tax law and
California tax law apply the same common law test.
  In November 1993, the California State Board of
Equalization, in Appeal of Jet Sets, granted a refund of
previously imposed sales taxes to a set construction
company for art direction services rendered after Janu-
ary 1, 1988. The Board also concluded that standby la-
bor (when repairs are made to the set during shooting)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



was nontaxable because it was strictly repair labor, and
that strike labor (disposing of the set after shooting) was
nontaxable because it was optional. The decision will
apply to all set construction companies in California,
stated Mr. Moore. [April 1994][ELR 15:11:27]

____________________
 

WASHINGTON MONITOR

Congress eliminates Copyright Royalty Tribunal
and jukebox compulsory license

  Congress has enacted the Copyright Royalty Tribunal
Reform Act of 1993, and it was signed by President
Clinton on December 17, 1993. The Act more than lives
up to its name, for it does not merely "reform" the work-
ings of the Copyright Royalty Tribunal. It eliminates the
Tribunal entirely.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  Since 1978, the Tribunal had been responsible for ad-
justing the license fees due under the compulsory license
provisions of the Copyright Act, and it was responsible
for allocating those license fees among copyright owners
when they disagreed (as they often did) about how those
fees ought to be divided among them. The Tribunal's re-
sponsibilities and duties have been transferred by the
Reform Act to ad hoc copyright arbitration royalty pan-
els to be administered by the Library of Congress and
the Copyright Office. Immediately after enactment of
the Reform Act, the Copyright Office adopted the full
text of the Tribunal's rules and regulations, with only
slight technical changes, for use on an interim basis.
More recently, the Copyright Office published a set of
its own proposed rules and conducted a public meeting
to discuss them.
  The Reform Act also repeals the jukebox compulsory
license (which had been found in section 116 of the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



Copyright Act). The jukebox license has been replaced
with negotiated or arbitrated licenses which are to be
reached using procedures that were set forth in section
116A of the Copyright Act (now renumbered as section
116).

Copyright Royalty Tribunal Reform Act of 1993, Public
Law No. 103-198); Copyright Arbitration Royalty Pan-
els; Rules and Regulations, 58 Fed.Regis. 67690 (Li-
brary of Congress; Copyright Office 1993), 59
Fed.Regis. 2550 (Library of Congress; Copyright Office
1994) [ELR 15:11:28]

____________________

Copyright Office issues regulations concerning state-
ments to be filed under Audio Home Recording Act

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



  The Copyright Office has issued additional regulations
governing its administration of the Audio Home Record-
ing Act of 1992. That Act requires royalties to be paid
by those who manufacture, import or distribute digital
audio recorders or tape. (ELR 14:7:13, 14:11:19) These
royalties must be accompanied by quarterly and annual
accounting statements. In response to comments from
those interested in the content of the accounting state-
ments, the Copyright Office has revised the initial edi-
tion of the quarterly statement, has adopted an annual
statement form, and has revised its regulations concern-
ing the content of those statements.

Digital Audio Recording Device and Media; Statements
of Account, 59 Fed.Regis. 4586 (Library of Congress;
Copyright Office 1994) [ELR 15:11:28]

____________________

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



Music public performance fees payable by public
broadcasting stations licensed to colleges are in-
creased slightly

  In what may have been its last official act before going
out of existence, the Copyright Royalty Tribunal in-
creased the public performance royalties payable by
public broadcasting entities licensed to colleges, univer-
sities or other nonprofit educational institutions (not af-
filiated with National Public Radio), for their use of
copyrighted published nondramatic music. Effective as
of January 1, 1994, the royalty rate to be paid by such
broadcasters shall be $200 annually for compositions in
the ASCAP repertory, $200 annually for compositions
in the BMI repertory, $47 annually for compositions in
the SESAC repertory, and $1 for the performance of any
other such composition. The increase is the result of an

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



annual cost of living adjustment and amounts to approxi-
mately 2.6%.

Cost of Living Adjustment for Performance of Musical
Compositions by Public Broadcasting Entities Licensed
to Colleges and Universities, 58 Fed.Regis. 63294 (Dec.
1, 1993) [ELR 15:11:28]

____________________

DEPARTMENTS

In the Law Reviews:

Federal Communications Law Journal, published by In-
diana School of Law-Bloomington and the Federal
Communications Bar Association, has published Vol-
ume 46, Number 1 with letters of welcome from

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



President Bill Clinton and Governor Birch Bayh and the
following articles:

Cable Television Regulation: Promoting Competition in
a Rapidly Changing World by Representative Edward J.
Marley, 46 Federal Communications Law Journal 1
(1993)

The Cable-Telco Cross-Ownership Prohibition: First
Amendment Infringement Through Obsolescence by
Representative Michael G. Oxley, 46 Federal Communi-
cations Law Journal 7 (1993)

Shifting Foundations: The Regulation of Telecommuni-
cations in an Era of Change by Commissioner Andrew
C. Barrett, 46 Federal Communications Law Journal 39
(1993)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



Reinventing Rate Regulation by Nicholas W. Allard, 46
Federal Communications Law Journal 63 (1993)

Cable Television Subscriber Equipment: Lessons from
the Common Carrier Experience by David Alan Nall, 46
Federal Communications Law Journal 125 (1993)

The Television Violence Act of 1990: A New Program
for Government Censorship? by Julia W. Schlegel, 46
Federal Communications Law Journal 187 (1993)

Seton Hall Journal of Sport Law has published Volume
Four, Number One with the following articles:

The Practical Impact and Historical Significance of the
National Football League Free Agency Compromise af-
ter McNeil v. National Football League, by Bernard

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



Pellegrino and Seth Josephson, 4 Seton Hall Journal of
Sport Law 1 (1994)

Reconstruction: Baseball's New Future by Depak Sathy,
4 Seton Hall Journal of Sport Law 27 (1994)

"Batter-Up!": Are Youth Baseball Leagues Overlooking
the Safety of Their Players? by Daniel Nestel, 4 Seton
Hall Journal of Sport Law 77 (1994)

The NCAA's Involvement in Setting Academic Stan-
dards: Legality and Desirability by Michael R. Lufrano,
4 Seton Hall Journal of Sport Law 97 (1994)

University Trading Cards: Do College Athletes Enjoy a
Common Law Right to Publicity? by James S.
Thompson, 4 Seton Hall Journal of Sport Law 143
(1994)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



"Fore!" May Be Just Par for the Course by Karen M.
Vieira, 4 Seton Hall Journal of Sport Law 181 (1994)

Injunctive Relief for Trademark Infringement Is Not
Available When Likelihood of Confusion Does Not Ex-
ist As to the Source of the Goods or Services or When
an Entity Abandons a Trademark - Major League Base-
ball Properties, Inc. v. Sed Non Olet Denarius, Ltd. by
Mark A. Robinson, 4 Seton Hall Journal of Sport Law
205 (1994)

The Jock Tax: State and Local Income Taxation of Pro-
fessional Athletes by Elizabeth C. Ekmekjian, 4 Seton
Hall Journal of Sport Law 229 (1994)

The Need to Regulate Sports Agents by Alec Powers, 4
Seton Hall Journal of Sport Law 253 (1994)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994



Major League Baseball and Its Antitrust Exemption by
Allan Selig, 4 Seton Hall Journal of Sport Law 277
(1994)

Baseball Economics and Antitrust Immunity by Andrew
Zimbalist, 4 Seton Hall Journal of Sport Law 287 (1994)

The Virginia "Son of Sam" Law: An Unconstitutional
Approach to Victim Compensation, 2 William and Mary
Bill of Rights Journal 495 (1993)

The Impact of NAFTA on Intellectual Property by Shel-
don Burshtein and Gervas Wall, 13 The Licensing Jour-
nal 16 (1993)
[ELR 15:11:30]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 15, NUMBER 11, APRIL 1994


