
RECENT CASES

Federal Court of Appeals reverses decision ruling
obscene 2 Live Crew's "As NASTY As They Wanna
Be"

  A Federal Court of Appeals has reversed a District
Court decision (ELR  12:3:4; 12:7:20; 12:10:16) declar-
ing that the 2 Live Crew recording "As NASTY As
They Wanna Be" was obscene.
  In a per curiam decision, the court first commented that
it would tend to agree with the group's argument that be-
cause music possesses inherent artistic value, no work
of music alone may be declared obscene. However, that
issue was not presented in the instant case, and the
court, assuming that the music was not simply a sham
attempt to protect obscene material, proceeded to apply

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



the test set forth in Miller v. California, 413 U.S. 15
(1973) to the lyrics and music, as a whole, of "As
NASTY As They Wanna Be." 
  Further assuming that the proper standard was proof of
obscenity by the preponderance of the evidence, the
court determined that Sheriff Navarro failed to meet this
standard. 
  The court cited the difficulties involved in reviewing
the case, such as the fact that the sheriff presented as
evidence only a tape recording of the work; that the only
evidence concerning the Miller test was presented by 2
Live Crew; that the case was tried by a judge without a
jury, and that the judge relied on his own expertise as to
the prurient interest community standard and artistic
value standards of the Miller test.
  2 Live Crew called several witnesses who testified that
the tape did not appeal to the average person's prurient
interest, that the music in "As NASTY As They Wanna

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



Be" possessed serious musical value and artistic value,
and that certain aspects of the recording "contained
statements of political significance or exemplified nu-
merous literary conventions, such as alliteration, allu-
sion, metaphor, rhyme and personification." Sheriff
Navarro introduced no evidence to the contrary, except
the tape.
  The District Court had found that the relevant commu-
nity was Broward, Dade, and Palm Beach Counties, and
stated, as quoted by the Federal Court of Appeals that
"this court finds that the relevant community standard
reflects a more tolerant view of obscene speech than
would other communities within the state. This finding
of fact is based upon this court's personal knowledge of
the community." After noting his longstanding residency
and employment in the community, Judge Jose A. Gon-
zalez, Jr. expressed his awareness of the community's
concerns with respect to obscenity and his judicial

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



experience in viewing allegedly obscene films seized by
law enforcement officers.
  The Federal Court of Appeals "conceded, without de-
ciding," that Judge Gonzalez's familiarity with contem-
porary community standards was sufficient with respect
to evaluating two aspects of the Miller test - prurient in-
terest applying community standards and patent offen-
siveness as defined by Florida law. However, the record
did not indicate that Judge Gonzalez possessed the artis-
tic or literary knowledge or skills to properly determine
whether the work in issue lacked serious artistic, scien-
tific, literary or political value.
  Sheriff Navarro submitted no evidence to contradict
the testimony that the work had artistic value. The court
rejected the argument that the judge, simply by listening
to "As NASTY As They Wanna Be," could determine
that it had no serious artistic value. And because a work
cannot be held obscene unless each element of the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



Miller test has been met, the District Court's decision
was reversed.

Luke Records, Inc. v. Navarro, Case No. 90-5508 (11th
Cir., May 7, 1992) [ELR 14:2:3]   

____________________

Producer of "Twin Peaks" prevails in copyright and
trademark infringement action against author and
publisher of unauthorized "guide" to the television
series

  Scott Knickelbine and Publications International, Ltd.,
wrote and published, respectively, "Welcome to Twin
Peaks," a book purporting to be "A Complete Guide to
the Who's Who and What's What" of the television se-
ries "Twin Peaks." The book contained detailed summa-
ries of the two hour premiere and seven subsequent

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



hour-long episodes of the series; the summaries included
many direct quotations and paraphrases from the tele-
plays for the programs, and also included detailed de-
scriptions of the plots, characters, and settings of the
programs.
  In response to a lawsuit brought by Twin Peaks Pro-
ductions, Inc., the producer of the series, a Federal Dis-
trict Court in New York found that the Knickelbine
book infringed upon the producer's exclusive right to re-
produce the work and prepare derivative works.    Judge
John S. Martin Jr. rejected the Knickelbine parties' fair
use defense, declining to find "this profit motivated re-
counting of a fictionalized teleplay educational. To con-
clude otherwise would suggest that any commercial
publisher could publish a condensed version of a film
script, a novel, or any other copyrighted work invoking
the pretext of educational fair use." It also was observed
that the book in issue was in direct competition with two

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



books authorized by the producer, and would compete
with other derivative works which Twin Peaks Produc-
tions would have the right to publish in the future. 
  With respect to the producer's trademark infringement
claim, the court determined that "a substantial number of
reasonably prudent purchasers, on seeing the name Twin
Peaks as part of the title of the [book] would be led to
believe that [Twin Peaks Productions] was the source of
the goods." Judge Martin, accordingly, found that the
Knickelbine parties violated the Lanham Act. A dis-
claimer appearing on the book was not effective, stated
the court.
  Judge Martin concluded by holding that the Knickel-
bine parties engaged in unfair competition in violation of
New York law; by rejecting Twin Peaks Productions'
claim under New York's antidilution statute; and by
finding that the producer was entitled to summary judg-
ment in connection with the copyright and trademark 

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



infringement claims.

Twin Peaks Productions, Inc. v. Publications Interna-
tional, 778 F.Supp. 1247 (S.D.N.Y. 1991) [ELR 14:2:3]

____________________

Boston Globe prevails in libel action brought by pro-
ducers of "Phantom" musical comedy production

  The 1911 Gaston Leroux novel "Phantom of the Op-
era" is in the public domain. British playwright Ken Hill
created a musical comedy show featuring the music of
several classical composers; Hill's "The Phantom of the
Opera" was first performed in 1977. In 1984, when the
work was staged again in England, Andrew Lloyd
Webber saw the production. Webber and Hill began ne-
gotiations to produce the show in London, but the nego-
tiations ended, and Webber went on to write his own

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



"Phantom," a drama with an original musical score
which opened in London in October 1986.
  Hill's work was staged in July 1986 in St. Louis. A
theater producer subsequently formed the Phantom
Touring Company and arranged a national tour for the
show. 
  In September 1989, about a week before ticket sales
began for the Boston production of Hill's "Phantom," the
Boston Globe suggested that ticket buyers should be
cautious with respect to the "Fake Phantom." The article
quoted a drama critic for the Washington Post, who,
among other comments, described the show as "a rip-
off, a fraud, a scandal, a snake-oil job." At least two ar-
ticles stated that Hill was benefiting from mistaken iden-
tity and that the confusion between Hill's work and the
Webber work was intentional.
The newspaper also referred to the fact that the Hill
show was advertised as "The Original London Stage

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



Musical," a technically accurate description, but one
which appeared to the Globe to be relying on the reputa-
tion of the Webber show.
  Phantom sued the newspaper for libel. A Federal Dis-
trict Court (in a brief order written on the face of the
motion, according to Federal Court of Appeals Senior
Judge Coffin), ruled on behalf of the Globe. In response
to Phantom's motion seeking the District Court, after the
decision in Milkovich v. Lorain Journal Co., 110 S.Ct.
2695 (1990; ELR 12:2:8; 12:6:10), to vacate its ruling,
the court held that the judgment would stand "even in
the light of Milkovich."  
  Senior Judge Coffin agreed that most of the language
challenged by Phantom was non-actionable under the
principles set forth in Milkovich. Many of the state-
ments were "obviously protected hyperbole" or were not
susceptible of being proved true or false. 

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



  The court found the defamation claim "colorable" only
with respect to two columns written by theater critic
Kevin Kelly; the columns contained language insinuat-
ing that Phantom Touring was marketing its production
dishonestly by deliberately confusing the public. The
connotation of deliberate deception "arguably" was suf-
ficiently factual to be proved true or false, noted Senior
Judge Coffin. But the context of each article meant that
the language could not reasonably be interpreted as stat-
ing actual facts about Hill's honesty. The total effect of
the format, tone and entire content of the articles made it
"unmistakably clear" that Kelly was expressing a point
of view and the challenged language therefore was im-
mune from liability.
  The court further observed that Kelly's comments ap-
peared in a regularly run theater column, "a type of arti-
cle generally known to contain more opinionated writing
than the typical news report... [and] the structure and

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



tone of the language reinforced this subjective design."
The article presented all sides of the issue and the ra-
tionale for Kelly's view; thus, any assertion of deceit
could be understood only as Kelly's personal conclusion
about the information presented, not as a statement of
fact. It also appeared to the court that the articles re-
vealed that Kelly's judgment about the advertising was
based at least in part on his subjective view that Hill's
show lacked artistic merit. However, Kelly presented in-
formation about the success of the production, and the
columns did not suggest that he had more information
about Phantom Touring's marketing practices than was
reported in the articles.
  In distinguishing Milkovich, the court pointed out that
while Kelly's readers "implicitly were invited to draw
their own conclusions from the mixed information pro-
vided, the Milkovich readers implicitly were told that
only one conclusion was possible. This is a crucial

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



distinction, and it makes it clear why the result reached
in Milkovich is inappropriate here." The Globe articles
were not actionable, concluded the court.

Phantom Touring, Inc. v. Affiliated Publications, 953
F.2d 724 (1st Cir. 1992) [ELR 14:2:4]

____________________

New York Civil Rights Law claim against author of
play "Six Degrees of Separation" is dismissed

  In 1983, David Hampton presented himself to several
prominent New Yorkers as Sidney Poitier's son. Hamp-
ton would claim that he was a friend of the children in
the families he approached and that he had been mugged
and needed a place to stay for a night until his father ar-
rived in New York the next day. The families involved

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



gave Hampton spending money; he took items from
their homes. 
  Hampton pleaded guilty to attempted burglary in the
second degree and served twenty-one months in state
prison for the scheme.
  Some years later, John Guare wrote a play entitled "Six
Degrees of Separation," which was "inspired" by Hamp-
ton's hoax. The play's lead character was named "Paul." 
  Hampton sued Guare, the play's producers at Lincoln
Center, Random House, Inc., the publisher of the book
version, and MGM-Pathe Communications, the pur-
chaser of the film rights. Hampton claimed that the
events depicted in the play paralleled the true facts and
that although the actors who played Paul in the Lincoln
Center production did not physically resemble him, the
Guare parties "audaciously and maliciously hired actors
who were of [Hampton's] race and [bore] strikingly
similar physiognomies to [Hampton]." Hampton sought

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



$100 million in compensatory and punitive damages for
the violation of New York Civil Rights Law sections 50
and 51 and the violation of his right of publicity. 
  The Guare parties argued that the character of Paul
was fictional, and that the play was a farce, with charac-
ters and events used "as metaphors for larger issues." 
  Acting New York trial court Judge Edward H. Lehner
noted that imitations of a person's face intended to por-
tray the impression that the picture is that of such person
may constitute the use of a "picture or portrait" so as to
bring a claim of unauthorized commercialization within
the scope of sections 50/51. But Hampton did not con-
tend that the actors who portrayed Paul in the play were
intended to physically resemble him in any manner other
than being of the same race. Hampton's name, portrait or
picture were not used in the play and the court therefore
dismissed the cause of action for violating the statutory
right of privacy. 

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



  The court then reviewed the case law establishing that
there is no independent common law right of publicity in
New York and dismissed Hampton's second cause of
action. 
  Hampton had argued that his personality was entitled
to the same protection as that afforded to copyrights,
trademarks or patents. Judge Lehner stated that "it
would be extremely difficult to find it in the public inter-
est to grant similar protection to schemes devised by the
criminal mind, no matter how unique or unusual..."

Hampton v. Guare, 20 Media L.R. 1160, New York
Law Journal, p. 21, col. 4 (N.Y. City., May 1, 1992)
[ELR 14:2:5]

____________________

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



Music publisher is awarded $3.9 million in compen-
satory damages and $750,000 in punitive damages in
action against record distributor for failure to pay
royalties 

  In 1972 (yes), Licette Music Corp. sued A.A. Records,
Inc. and Abraham Massler, the president of the chil-
drens record distributor, for breach of contract and
fraud. Licette claimed that A.A., beginning in 1965, had
refused to pay royalties from the sale of hundreds of re-
cordings of children's songs licensed to A.A. by Licette.
Licette also claimed that A.A. and Massler concealed
the use of the songs by secretly selling recordings con-
taining Licette's works. 
  Licette, as described by New York trial court Judge
Felice K. Shea, was the successor in interest to the com-
panies which produced the Golden Records series; the
series recorded, among other works, Simon & Schuster's

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



Little Golden Book series of children's stories. A.A. be-
came the manufacturer of children's records for Simon &
Schuster and, beginning in 1958, paid the royalties due
the publishing companies.
  In 1963 or 1964, Simon & Schuster ceased doing busi-
ness with A.A. and Massler. A.A. eventually purchased
from Simon & Schuster the masters and the company's
inventory of Golden Records. Judge Shea pointed out
that although A.A. purchased the physical inventory of
records and the physical masters of records, the com-
pany did not thereby purchase the right to sell records
embodying the underlying compositions without paying
royalties to the owners of those compositions.
  Judge Shea found that the evidence established that
A.A. intentionally and systematically defrauded Licette
and that Massler was personally involved in directing
A.A. and in perpetrating the fraud. According to the
court, Massler's conduct included changing the names of

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



song and album titles; changing record jackets; removal
of original credits; changing the names of arrangers,
copyright ownership, record identification and catalog
number; and renaming original orchestras. By disguising
Licette's works, A.A. prevented the publisher from rec-
ognizing records on which Licette was owed royalties.
Sales of Licette's works were not reported or were un-
derreported, returns were exaggerated, and royalties
were not paid on cut-outs. A.A. also engaged in cross
collateralization and "back-door" sales. 
  Under Massler's direction, noted the court, A.A.'s busi-
ness practices defrauded the public as well as Licette.
By changing the name of album titles without changing
the records' contents, consumers were induced to pur-
chase the same songs more than once. And by depriving
artists of credit for their work, A.A. "affected the future
ability of those artists to earn a livelihood commensurate
with their talents."

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



  It was found that the total of royalties due from 1965 to
October 30, 1990, inclusive of statutory prejudgment in-
terest through that date was about $3.9 million, consist-
ing of about $2.6 million on domestic sales, plus about
$1.3 million on foreign sales. Since A.A.'s statute of
limitations defense barred recovery for all contract
claims arising before April 12, 1966, the court deducted
that portion of the damages and interest attributable to
the period prior to April 12, 1966. 
  Judge Shea next pointed out that the extensive business
relationship between Licette and A.A. created "a rela-
tionship of trust and confidence with a concomitant duty
of care independent of the contractual relationship.
A.A.'s breach of this duty was actionable in tort. And
upon finding that Massler was "the instigator, planner
and driving force behind the massive fraud" on Licette,
the court held Massler responsible for all damages
caused by his tortious breach of trust. No part of the tort

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



damages, amounting to about $3.9 million against A.A.
and Massler jointly and individually, was barred by the
statute of limitations. 
  The court declined to award the damages sought by Li-
cette for loss of business and damage to reputation, find-
ing that the amount of damages would be speculative.
However, punitive damages were warranted as part of
Licette's tort claim, given that A.A.'s activities occurred
over many years and constituted "willful, wanton and
reckless misconduct," stated the court in awarding Li-
cette punitive damages in the sum of $750,000.
  Judge Shea then awarded Licette punitive damages of
$750,000 in connection with the company's contract
claims, finding that A.A.'s refusal to pay royalties
breached a fiduciary duty to Licette. The contract and
fraud causes of action arose out of the same conduct by
A.A., and Licette therefore was entitled to a single re-
covery of $750,000 as punitive damages.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



Licette Music Corp. v. A.A. Records, Inc., New York
Law Journal, p. 29, col. 4 (N.Y.Cnty., May 4, 1992)
[ELR 14:2:5]

____________________

Court upholds jury award of $1.2 million to ARP
Films in action against Marvel Entertainment aris-
ing from dispute over home videocassette distribu-
tion of cartoon films 

  In 1968, Magazine Management Company, a prede-
cessor to Marvel Entertainment Group granted Krantz
Films, the predecessor to ARP Films, the right to pro-
duce and exploit cartoons using characters copyrighted
and trademarked by Magazine, including Spiderman. 
  A dispute between the parties resulted in a 1976 settle-
ment and a new agreement providing, in part, that
Amerex, a new company, would distribute certain

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



cartoon film properties, the rights to which were owned
by Marvel. ARP owned the stock of Amerex, but half of
the stock was to be held in escrow by Marvel.  
  In 1981, Marvel began licensing the home videocas-
sette distribution of its films. ARP claimed that the 1976
agreement granted Amerex the exclusive right to distrib-
ute the films in the home videocassette market. 
  A Federal District Court in New York found that the
1976 agreement granted Marvel the right to terminate
the agreement because of ARP's admitted failure to ac-
count for the exploitation of the Marvel properties. The
court stated that ARP withheld over $400,000 of Mar-
vel's contractual share of the revenue derived from
ARP's exploitation activities, and concluded that the
1976 agreement terminated on September 2, 1987. 
  A jury subsequently awarded about $1.2 million to
ARP for Marvel's breach of the 1976 agreement in li-
censing other parties to distribute Marvel films on

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



videocassette; the jury awarded $137,000 to Marvel for
various contractual breaches by ARP. The District Court
entered a judgment incorporating the jury awards of
damages; the court referred the remaining accounting is-
sues to a magistrate.    On appeal, ARP argued that it
was entitled to withhold payments and accountings from
Marvel due to Marvel's repudiation of the 1976 agree-
ment, while at the same time collecting commissions and
licensing new contracts. According to ARP, withholding
the payment and reports was designed to force Marvel
to withdraw the repudiation of the agreement, and was
not a material breach.
  Federal Court of Appeals Judge Mahoney found that
ARP, by continuing to receive benefits under the 1976
agreement, affirmed the agreement. The company's re-
fusal to make payments and provide reports was "imper-
missible," and, as found by the District Court, was

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



material and authorized Marvel to terminate the
agreement.
  The court concluded by finding that there was "ample"
evidence from which the jury could infer that the license
provided by the 1976 agreement included videocas-
settes. The jury was entitled to conclude that deferred
commissions were payable upon Marvel's termination of
a side agreement regarding the syndicated Spiderman
series. And there was no basis on which to deny ARP its
contractual share of revenues, under the 1976 agree-
ment, from revenue generated, after a second termina-
tion by Marvel, from valid and authorized licenses. 

ARP Films, Inc. v. Marvel Entertainment Group, Inc.,
952 F.2d 643 (2d Cir. 1991) [ELR 14:2:6]

____________________

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



Photographer may proceed with copyright infringe-
ment claim against New Kids on the Block based on
exceeding scope of licensed uses

  An invoice prepared by photographer Elizabeth Mar-
shall set forth the terms for the use, by the group New
Kids on the Block, of Marshall's photographs. The pho-
tographs included one door poster, one 2X3 poster of
the group and one individual poster of each group mem-
ber. Marshall agreed to negotiate for additional posters
or uses of the photographs; stated that the photographs
were to be used for public relations, a tour book and fan
club purposes; and specified Marshall's credit.
  The reverse of the invoice stated that reproduction
rights would be conditioned on Marshall's receipt of
payment in full and the group's proper use of the copy-
right notice. Marshall was the sole owner of the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



copyrights and the group's one year license was limited
to use in the United States. 
  Marshall brought a lawsuit for copyright infringement,
alleging that the photographs appeared, without authori-
zation, on trading cards, the display boxes for the trad-
ing cards, tablecloths, paper plates, wallet cards,
buttons, books, and posters. Photographs credited to
"Elizabeth Marshall," rather that the specified credit of
"Bette Marshall," appeared in the book "Our Story: New
Kids on the Block."
  The group's manager claimed that he entered into an
oral contract with Marshall which broadened the scope
of the license.
  Federal District Court Judge Robert P. Patterson, Jr.
denied the group's motion to dismiss for lack of subject
matter jurisdiction. The court found that Marshall pre-
sented documentary evidence to support the limited na-
ture of the license. To accept the manager's version of

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



the transaction, stated the court, "would permit any al-
leged copyright infringer to defeat subject matter juris-
diction by making a bland allegation that use of
copyrighted material was within the terms of an oral li-
cense agreement." By exceeding the scope of the li-
cense, the group was "in the same position as any other
infringer." Marshall stated a claim for copyright in-
fringement and the court had subject matter jurisdiction.

Marshall v. New Kinds on the Block Partnership, 780
F.Supp. 1005 (S.D.N.Y. 1991) [ELR 14:2:7]

____________________

Court upholds liability of video stores in copyright
infringement action involving Mandarin language
programs, finding that treaty protection did not end
upon United States' derecognition of Taiwan

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



  As reported at ELR 13:5:14, International Audio Vis-
ual Corporation, the exclusive United States distributor
of Mandarin language television programs produced by
three Taiwanese companies, licensed a company known
as New York Chinese to distribute videotapes of the
programs in New York and New Jersey.
  In 1991, a Federal District Court found several retail
stores liable for infringing the copyrighted programs,
and permanently enjoined the retailers from copying,
distributing, selling, renting, or otherwise marketing any
copies of the programs. New York Chinese elected to
receive statutory damages of about $760,000. A Federal
Court of Appeals has affirmed the District Court's
decision.
  Judge Joseph M. McLaughlin, in response to the video
stores' argument that the programs were not eligible for
copyright protection, reviewed the changing diplomatic
status of Taiwan. It was observed that in 1946, the post-

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



war Republic of China signed the Treaty of Friendship,
Commerce and Navigation with the United States. The
treaty, in part, required both countries to guarantee the
privileges of their own laws to citizens of the other na-
tion "in regard to copyrights, patents, trademarks, trade
name, and other literary, artistic and industrial prop-
erty..." The treaty, in the court's view, empowered the
United States to grant copyright protection to works
authored by Taiwanese citizens. 
  The United States "derecognized" Taiwan in 1979, but
continued to honor the 1946 treaty. And the Taiwan Re-
lations Act, which was meant to promote the relations
between the countries, stated that the absence of diplo-
matic relations between the countries would not affect
the application of the laws of the United States with re-
spect to Taiwan.
  Section 104(b)(1) of the Copyright Act permits grant-
ing copyright protection to works authored by a citizen

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



of a foreign nation if that nation is a party to a copyright
treaty with the United States. The retailers claimed that
the Friendship treaty lapsed in 1979 when the United
States derecognized Taiwan, and that the Taiwan Rela-
tions Act was not a treaty and therefore could not reim-
pose the obligations under the Friendship Treaty.
  Judge McLaughlin agreed that the Taiwan Relations
Act was a domestic statute and was not a "treaty," i.e., a
contract between nations. The statute did not require
Taiwanese ratification and did not impose any obliga-
tions on Taiwan. But Judge McLaughlin pointed out that
both Congress and the Executive Branch determined
that the United States would continue to honor the
Friendship Treaty, despite official diplomatic derecogni-
tion of Taiwan. The court therefore held that the Friend-
ship Treaty remained a valid and enforceable treaty.
  It was also held that the United States' derecognition of
Taiwan did not change Taiwan's status as a nation.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



Because Taiwan still was a nation, the United States
may continue to honor its treaties with Taiwan, stated
the court. 
  The court then rejected the argument that the Taiwan
Relations Act unconstitutionally amended the Friendship
Treaty, stating that the statute did not amend the treaty
in such a way as to implicate the Treaty Clause of the
United States Constitution.
  Judge McLaughlin concluded by observing the "strong
commercial relationship ties" between the United States
and Taiwan, and the fact that Taiwan has relied upon the
Friendship treaty to provide the protection of its own
copyright laws to works authored by American citizens.
In all, the District Court correctly held that the programs
were entitled to copyright protection and that the video
stores were liable for copyright infringement.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



New York Chinese TV Programs, Inc. v. U.E. Enter-
prises, Inc., 954 F.2d 847 (2d Cir. 1992) [ELR 14:2:7]

____________________  
  
Manager of "the Diamonds" did not abandon own-
ership of trade name and is entitled to permanent in-
junction to bar infringing use

  During the 1950s, a musical group known as "the Dia-
monds" recorded such songs as "Why Do Fools Fall in
Love" and "Little Darlin." The original members of the
group included Ted Kowalski, Phil Levitt, Bill Reed and
David Somerville; Nathan D. Goodman managed the
group.
  In 1958, Goodman signed a new contract with the
then-members of the group, Somerville, Mike Douglas,
Evan Fisher and John Felton. In addition to specifying
Goodman's services, the contract provided that the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



performers would not "without the written consent of
[Goodman] first obtained, use, nor cause to be used, nor
in any way exploit the trade or professional name The
Diamonds." A 1963 contract, signed by Douglas, Fisher,
Felton and James Malone, confirmed Goodman's exclu-
sive right to control and use the Diamonds trade name.
  In 1967, the partnership dissolved and the Diamonds
name, pursuant to a dissolution agreement, became
Goodman's exclusive property. Douglas, Fisher, Felton
and Malone continued to perform as the Diamonds un-
der a license granted by Goodman. A dispute arose
among the parties, but a 1973 settlement declared that
Goodman possessed sole ownership of the Diamonds
trade name. A judgment by stipulation was entered
against Felton for royalties owed, and the court enjoined
Felton's future use of the trade name without Goodman's
authorization. (The other three performers had not par-
ticipated in the litigation).

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



  During the course of the litigation, Douglas performed
with a group called the Diamonds. Glenn Stetson joined
the Douglas group in 1971. When Douglas left the
group in June 1972, Stetson proceeded to lead the band,
which continued to tour as the Diamonds. Stetson re-
ceived a service mark for the name from the United
States Patent and Trademark Office in 1974; the mark
lapsed in 1980 when Stetson failed to file the requisite
affidavit.
  In late 1974 or early 1975, Goodman licensed the Dia-
monds trade name to Felton, who resumed touring. In
1982, after Felton's death, Bob Duncan became the
leader of the group, obtained a license from Goodman to
use the Diamonds name, and assigned the license to
Diamond Productions, Inc. In 1983, Diamond Produc-
tions sued Goodman's son (as Goodman's heir) to enjoin
the promotion of another version of the group. In a set-
tlement of the action, Diamond Productions obtained an

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



assignment of all rights owned by the Goodman family
and the estate in the trade name. The company also pur-
chased all rights to the name from the members of the
original Diamonds group.
  In 1984, Stetson sued the Duncan parties for trade
name infringement. A Federal District Court determined
that Goodman never intended to abandon his right to the
Diamonds trade name,  and that the Duncan parties held
rightful title to the mark.   
  A Federal Court of Appeals has affirmed, albeit on dif-
ferent grounds, the District Court's decision. Judge
Miner noted that under Silverman v. CBS Inc., 870 F.2d
40 (1989; ELR 11:2:7; 11:4:21), the court determined
that a trademark or tradename is abandoned when there
is non-use of the name by the legal owner and no intent
by that person or entity to resume use in the reasonably
foreseeable future. The District Court had found that

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



Goodman's lawsuit against the performers was "clearly
inconsistent with any intent to abandon [the name]."
  Stetson argued that Goodman did not use the trade
name between 1968 and 1973, and lacked the requisite
intent to resume use in the foreseeable future. The Dun-
can parties thus did not obtain good title from their
predecessor in interest, claimed Stetson, and were not
entitled to ownership of the trade name. 
  Judge Miner agreed with Stetson that the District Court
should have used the Silverman criteria. But a remand
was not required, declared the court because the facts
"clearly and sufficiently" established that Goodman
never ceased using the trademark. It thus was not neces-
sary to consider the issue of intent to resume use. 
  The court noted when a group's manager holds the
trademark, non-use becomes "a more difficult inquiry"
because the mark receives public recognition through
the visibility of the performers. A  manager contributes

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



to the group's publicity by arranging tours, organizing
record production, negotiating contracts, finding televi-
sion and radio spots and performing other managerial
activities. 
  In the instant case, Goodman pursued litigation against
the group then under contract with him to perform as the
Diamonds. A lawsuit, without more, is not sufficient of
itself to overcome a claim of abandonment, stated Judge
Miner. While emphasizing "the validity and signifi-
cance" of this policy concern, the court pointed out that
Goodman's lawsuit did not seek only to stop the infring-
ing use of the trade name; the manager sued for royalties
owed him by the singers and for an injunction to prohibit
them from breaching the management contract. Good-
man also had sought a declaration of sole ownership of
the mark. In all, Goodman's lawsuit was not merely
against any infringing user, but was against "the people
who were contractually entitled and obligated to

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



perform under his auspices using the Diamonds name."
Goodman sought to obtain the money due him under the
management and licensing contract, and to force the
singers to conform with the contract in order to insure
that the trademark remained before the public in the
manner intended by the owner of the mark. 
  It was incorrect, stated the court, to conclude that be-
cause Goodman sought to enforce his contract as well as
trademark rights, Goodman ceased use of the trade
name. Goodman expected to continue the economic ac-
tivity associated with the Diamonds but "on his own
terms as holder of the trademark and manager of the
group."
  Goodman continuously used the trademark throughout
the period in question; Stetson could not rely on the re-
buttable presumption of abandonment; Goodman did not
abandon the Diamonds trade name; and the Duncan par-
ties obtained good title to the trade name from its

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



predecessors in interest, concluded the court, in perma-
nently enjoining Stetson from using the trade name or
trademark.

Stetson v. Howard D. Wolf & Associates, 955 F.2d 847
(2d Cir. 1992) [ELR 14:2:8]

____________________

Hard Rock Cafe trademark infringement action
against operator of flea market is remanded              
           

  When the Hard Rock Cafe Licensing Corporation
found Iqbal Parvez 
selling counterfeit Hard Rock t-shirts at Chicago-area
flea markets, the company sued Parvez and Concession
Services, the owner and operator of the flea markets.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



  A Federal District Court found that Concession Serv-
ices violated the Lanham Act, and entered an injunction
forbidding the sale of the infringing merchandise (Parvez
had settled with Hard Rock).
  Federal Court of Appeals Judge Cudahy has vacated
the judgment against Concession Services, vacated the
denial of attorneys' fees, and remanded the matter for
further proceedings. 
  Judge Cudahy noted that the Hard Rock's investigators
testified that Parvez offered more than a hundred Hard
Rock t-shirts for sale, and that the shirts were "poor
quality stock, with cut labels and were being sold for $3
apiece." The Hard Rock Cafe restaurants are the only
authorized distributors of Hard Rock Cafe merchandise;
a legitimate Hard Rock t-shirt usually is sold for over
$14.
  The District Court, according to Judge Cudahy, con-
cluded that Concession Services and Harry's, another

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



party sued by Hard Rock, were "guilty of willful blind-
ness that counterfeit goods were being sold on [their]
premises." However, the court then stated that neither
party "took reasonable steps to detect or prevent the sale
of Hard Rock Cafe counterfeit T-shirts on its premise
[sic]," suggesting, to Judge Cudahy, a mere negligence
standard.
  The court declared that Concession Services might be
liable for Parvez's sales if the company knew or had rea-
son to know of them. The District Court had found that
Concession Services was "willfully blind," which has
been held equivalent to actual knowledge for purposes
of the Lanham Act. But to be willfully blind, an entity
must suspect wrongdoing and deliberately fail to investi-
gate. The District Court did not refer to Concession
Services' state of mind, focusing instead on the com-
pany's failure to take precautions against counterfeiting.
It appeared to Judge Cudahy that the District Court

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



found Concession Services to be negligent, not willfully
blind.
  The court continued by pointing out that Concession
Services had no affirmative duty to take precautions
against the sale of counterfeits, and, in all, that the Dis-
trict Court's finding did not support the conclusion that
Concession Services was a contributory infringer.
  Judge Swanson cautioned that the court found only that
the District Court applied an incorrect standard; it was
not found that the evidence could not support the con-
clusion that Concession Services was willfully blind.
  With respect to the issue of vicarious liability, the court
noted that a joint tortfeasor may incur vicarious liability
for trademark infringement by another, but that such a
finding would be based on an apparent or actual partner-
ship between the infringer and the party being sued, with
both parties having the authority to bind one another in
transactions with third parties or exercising joint

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



ownership or control over the infringing product. Hard
Rock did not argue that Concession Services was a joint
tortfeasor. 
  However, Hard Rock did argue that Concession Serv-
ices was vicariously liable under the standard used in
copyright infringement cases in that the flea market op-
erator had  "the right and ability to supervise the infring-
ing activity and...a direct financial interest in such
activities." Judge Swanson pointed out that Hard Rock
did not refer to any common law principle that would
support the analogy to copyright law. The United States
Supreme Court has decided that secondary liability for
trademark infringement should be more narrowly drawn
than secondary liability for copyright infringement.
Therefore, "Hard Rock must look to Congress to pro-
vide the level of protection it demands of Concession
Services," stated Judge Swanson. Thus, although Con-
cession Services might be contributorily liable for

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



Parvez's unlawful sales, there was no evidence that the
company was vicariously liable. 
  The court concluded by commenting that on remand, if
the District Court finds Concession Services liable as a
contributory infringer, the court should consider whether
the Company's conduct also amounted to intentional use.
If Concession Services is found liable because it knew
that the t-shirts were counterfeit, or because it was will-
fully blind, an award of attorneys' fees would be manda-
tory. If Concession Services is found liable but only
because it had reason to know that the shirts were coun-
terfeits, the District Court could award attorneys' fees
only if it finds that the circumstances were exceptional.

Hard Rock Cafe Licensing Corporation v. Concession
Services, Inc., 955 F.2d 1143 (7th Cir. 1992) [ELR
14:2:9]

____________________

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



Former Drake University basketball player may
proceed with negligent misrepresentation and fraud
claims against school arising from thwarted educa-
tional opportunities

  In 1988, Drake University hired Tom Abatemarco as
the men's basketball team head coach. Abatemarco be-
gan recruiting Terrell Jackson to attend and play basket-
ball at Drake. Abatemarco emphasized the quality of
education available at Drake and apparently told Jack-
son that the young player would be the star of the team.
When Jackson enrolled at Drake, the school provided
him with the assistance of a tutor, but the basketball
practice schedule interfered with Jackson's study and tu-
toring time. As described by Federal District Court
Chief Judge Vietor, Jackson attended the practices "un-
der threats that his scholarship would be taken away if
he did not comply." Jackson refused the offer of term

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



papers, prepared by the coaching staff, and refused to
take the easy courses recommended by the staff. 
  Abatemarco, according to Jackson, required the athlete
to do extra running and exercises during practices, and
purportedly yelled at the young man and called him de-
rogatory names. In January 1990, Jackson quit the
Drake basketball team.
  Jackson sued Drake, alleging, in part, that the school
breached its contract with him by failing to provide in-
dependent and adequate academic counseling and tutor-
ing; failing to provide adequate study time; requiring
Jackson to turn in plagiarized term papers; disregarding
Jackson's progress toward an undergraduate degree; and
urging Jackson to register for easy classes. Jackson ar-
gued that the financial aid agreements he signed with
Drake granted him the right to an educational opportu-
nity and the right to play basketball for a Division I
school.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



  The court stated that the financial aid agreements con-
stituted valid contracts, but noted that Jackson admitted
that Drake performed all obligations imposed by the
agreements. Chief Judge Vietor concluded that the fi-
nancial aid agreements did not implicitly contain a right
to play basketball, and granted Drake's motion for sum-
mary judgment on the breach of contract claim.
  Jackson further argued that Drake had a duty to pro-
vide "an atmosphere conducive to academic achieve-
ment." It appeared to the court that Iowa courts would
not recognize Jackson's negligence claim. Judge Vietor
stated that there was no satisfactory standard of care by
which to measure the school's conduct; that recognizing
a negligence claim (based on the facts before the court)
"could reasonably be expected to result in an enormous
amount of litigation involving college athletic pro-
grams," and that academic freedom "thrives on the
autonomous decision-making of the academy itself."

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



The court declined to evaluate the manner in which
Drake chose to run its men's basketball program, and,
expressing the likelihood that the Iowa Supreme Court
would not recognize Jackson's negligence claim, granted
Drake's motion for summary judgment with respect to
the claim.
  The court also rejected Jackson's cause of action alleg-
ing negligent hiring, a cause of action recognized by
Iowa when the employer owes a special duty to a third
party. Jackson claimed that Drake had a duty to Jackson
to hire a coach who would follow NCAA and Drake
rules, and who would emphasize academics; that Drake
failed to sufficiently investigate the Abatemarco's back-
ground and hired, as described by Judge Vietor, an indi-
vidual "who had a reputation for underhandedness,
academic impropriety, and player abuse." Jackson based
the negligent hiring claim primarily on a Sports Illus-
trated article which had come to the attention of Drake

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



athletic director Curtis Blake, the chairman of the search
committee formed to select the new head coach. The
court found no indication in the article, or otherwise,
that Abatemarco had the reputation alleged in the
complaint. 
  In a footnote comment, the court mentioned that even
if Abatemarco had the alleged reputation and that Drake
knew or should have known of this reputation, Drake's
motion still would have been granted - the negligent hir-
ing cause of action apparently was limited to situations
where the third party is actually physically injured.
  Jackson raised a civil rights claim under 42 U.S.C.
1981 based on Abatemarco's treatment of the athlete.
Jackson argued that Abatemarco's abusive treatment
prevented Jackson from enforcing his contract with
Drake, and that Jackson did not enjoy "the full and
equal protection of the laws or security of his person or

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



property, and [was] subject to punishment and pains be-
cause of his race and disadvantaged background..."
  Section 1981 prohibits racial discrimination in the
making and enforcement of employment contracts. Jack-
son did not contend that Drake impaired his ability to
enforce his contract through the legal process, and sec-
tion 1981 did not apply to conduct which occurred after
the formation of a contract and did not interfere with the
right to enforce established contract negotiations. The
court, accordingly, found that Jackson was not entitled
to recover damages for the violation of 1981 and
granted Drake's motion for summary judgment.
  The court allowed Jackson to proceed with causes of
action alleging negligent misrepresentation and fraud.
Accepting Jackson's version of the facts, Drake, through
Abatemarco, promised Jackson a college education and
full support services. Jackson, who relied on Drake's
representations, claimed that the school did not exercise

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



reasonable care in making the representations and had
no intention of providing the promised support. Judge
Vietor concluded that Jackson presented sufficient facts
to raise a genuine issue for trial on these claims.

Jackson v. Drake University, 778 F.Supp. 1490
(S.D.Iowa 1991) [ELR 14:2:10]

____________________

Soccer team coach prevails in breach of contract
action 

  In a decision issued in November 1989, but only re-
cently published, an Ohio appellate court upheld a trial
court decision entered on a jury verdict awarding dam-
ages to Klaas DeBoer in a breach of contract action
against Toledo Soccer Partners, Inc.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



  The soccer team hired De Boer to serve as the manager
and coach of the Toledo Pride Soccer club, and agreed
to pay De Boer $25,000 for the first season of ten
months, a $2,000 bonus for making the playoffs, medi-
cal coverage and a moving allowance. The contract was
to be renewed for an additional ten months, with a sal-
ary increase to $30,000 and a $2,000 bonus for making
the playoffs. 
  From October 31, 1986 to December 6, 1986, the team
won only one game. After a meeting in December with
two shareholders of Toledo Soccer Partners, De Boer
left the team. The shareholders testified that De Boer
quit, but De Boer stated that he was fired. 
  When De Boer sued Toledo Soccer Partners for breach
of contract, the team claimed that De Boer negotiated
salaries in excess of the league-imposed limitations and
breached his contractual obligation to properly manage

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



the business operations of the Toledo Pride Soccer
Club.
  A trial court jury found in favor of De Boer on both the
complaint and counterclaim and against both the corpo-
ration and individual soccer team parties. Damages were
assessed against the corporation and the individual team
shareholders. 
  On appeal, the team argued that the trial court erred in
excluding evidence regarding the agreements and under-
standings preceding the execution of DeBoer's employ-
ment contract. Presiding Judge Handwork noted that the
team never sought to introduce parol evidence to contra-
dict or explain the renewal terms of the contract and
were precluded from raising the issue on appeal.
  The team further claimed that De Boer was not entitled
to the salary as set forth in the contract for the second
season since the coach did not perform any services for
that season. However, it appeared clear to the court that

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



De Boer was fired because of the poor record of the
team, and that a defense of business necessity was not
available.
  The court also rejected the argument that the trial court
erred by not reducing the damage award by the amount
of income De Boer earned or could have earned during
the unexpired term of the employment contract. De Boer
sought other comparable employment, observed the
court, but was unable to obtain a position. DeBoer
earned some income from the operation of a summer
soccer camp for children- the camp operated during the
summer break which the employment contract did not
cover. The trial court properly refused to deduct this in-
come from the damage award, concluded the appellate
court. Except for an award for living expenses, the dam-
age award was supported by the evidence.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



  The court concluded by finding that the trial court did
not err in resubmitting the case to the jury for further de-
liberations on the assessment of damages.

De Boer v. Toledo Soccer Partners, Inc., 583 N.E 1004
(Ohio App. 1989) [ELR 14:2:11]

____________________

Court refuses to dismiss former hockey players' ac-
tion arising from management of pension fund de-
spite pending Canadian proceeding

  Robert Dailey and Reggie Leach, two former profes-
sional hockey players, filed a class action lawsuit
against the National Hockey League and other parties
alleging the violation of the Employee Retirement In-
come Security Act in connection with the funding, ad-
ministration, and management of the National Hockey

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



League Pension Plan and Trust. The players questioned
the allocation of surplus funds from the pension plan to
the accounts of member clubs of the League, rather than
to the accounts of retired participants in the pension
plan.
  The League parties sought to dismiss the action on the
ground that another previously filed lawsuit addressing
the same issues was pending in Canada. 
  Chief Judge Gerry, in refusing to dismiss the players'
action, noted the doctrine holding that in certain circum-
stances, the court in which the suit was filed later must
relinquish its jurisdiction and allow the case to proceed
solely in the first court. However, the court stated that
the League did not cite any cases in which the doctrine
was applied to dismiss ERISA claims. United States
federal courts have exclusive jurisdiction over ERISA
claims; there was no attempt to raise the ERISA claims
in the Canadian action.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



And although certain provisions of ERISA restate com-
mon law principles, Judge Gerry pointed out that claims
under ERISA are governed by federal case law that is
separate from the state or Canadian common law of con-
tract. In all, the players' ERISA claims would be lost if
they were forced to bring their grievances only before a
Canadian court, stated the court, in further finding that
such loss could be "of material significance" to the play-
ers' case.    The League next sought dismissal on the
ground of forum non conveniens, arguing that the pen-
sion fund itself, the NHL Pension Society, many of the

located in Canada. The players noted that fifteen of the
twenty-two member clubs were located in the United
States, that the League has an office in New York City
and that about forty percent of the plan participants re-
side in the United States.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



  Judge Gerry agreed that the factors of the availability
of sources of proof and convenience to witnesses would
suggest dismissal. Given that the players chose their
home forum and, again, would lose their ERISA claim
upon dismissal, the court declined to dismiss on forum
non conveniens grounds.

Dailey v. National Hockey League, 780 F.Supp. 262
(D.N.J. 1991) [ELR 14:2:12]

____________________

Printer of NFL posters may recover fees from joint
production and marketing venture                              

  The National Football League granted Page Gallery
Productions a license to print football posters, and Page
asked A.B. Hirschfeld Press, Inc. to print the posters.
Hirschfeld previously had printed promotional posters

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



for Page; the parties did not enter a separate contract for
the NFL project. 
  Page arranged to have Weston Group, Inc. market the
football posters. During the course of negotiating with
the company, Page sought and obtained a loan from
Weston; Page may have used some of the funds bor-
rowed from Weston to pay the printer.
  Hirschfeld eventually sued Weston for printing ex-
penses. A Colorado trial court found that Page and
Weston had orally agreed that Weston would promote
and market the football posters produced by Page, that
Weston would receive fifty percent of the profits, that
the parties' share of any losses would be deducted from
any future profits, and that Page and Weston intended to
enter a joint venture. The court concluded that Hirsch-
feld had the right to apply the funds Page received from
Weston to the printing bills due from the promotional

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



project because those billings preceded the expenses in-
curred by Hirschfeld for the NFL posters.
  A Colorado appellate court has upheld the trial court's
ruling. Judge Ruland noted that a written agreement was
not required in order to form a joint venture, and that the
failure to sign an agreement in the instant case was not
due to the parties' failure to reach an agreement on the
terms of the venture. Although the venture may have
been abandoned, this did not void the prior agreement to
allocate the expenses of the venture.
  The court then found that there was sufficient evidence
to establish that the parties had a joint interest in the
property of the venture; that the printing expenses were
within the scope of the agreement; and that Page had the
authority to bind the joint venture although Hirschfeld
may not have relied on the venture.
  Judge Ruland concluded by determining that the trial
court did not err in permitting Hirschfeld to allocate the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



payments received to earlier unpaid items on the Page
account. 

A.B.Hirschfeld Press, Inc. v. Weston Group, Inc., 824
P.2d 44 (Co. App. 1992) [ELR 14:2:12]

____________________

Musicians' Union picketing of self-employed musi-
cian violates National Labor Relations Act

  In late December 1984, a local unit of the Musicians
Union, affiliated with the American Federation of Musi-
cians, picketed the Hyatt Regency hotel in Oakland.
Don Lewis, a self-employed musician who sings and
plays computer-enhanced keyboard instruments, was
performing at the Hyatt. The union's picket signs an-
nounced to the public that Lewis, a non-union musician
was "unfair to Musicians Union Local 6...No dispute

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



with any other employer or person." Lewis did not em-
ploy or play with any other musicians; there was no evi-
dence that any representative of the union contacted
Lewis to convince him to join the union; and there was
no evidence, other than the picket signs, that the union
intended to induce Lewis to join the union. 
  The National Association of Orchestra Leaders, a trade
organization representing orchestra leaders, band lead-
ers, and self-employed musicians, including Lewis, filed
an unfair labor practices charge. A local office of the
National Labor Relations Board issued a complaint
against the union alleging that, by picketing, the union
violated the National Labor Relations Act's prohibition
against the use of coercion with the object of forcing a
self-employed person or employer to join the union.
  An Administrative Law Judge concluded that the
Board had not established that the Musicians Union's

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



picketing was proscribed by the statute, and dismissed
the complaint. 
  On review, a Board panel concluded that the union had
violated that Act, and ordered the union to "cease and
desist from threatening, coercing, or restraining Don
Lewis with an object of forcing or requiring him to join
the union." 
  A Federal Court of Appeals has granted the Board's
petition for enforcement of the panel's order.
  Judge Cecil F. Poole noted that the Board reasonably
relied on the plain language of the actual picket signs to
infer that the object of the union's picketing was to force
Lewis to join the union, and that there was substantial
evidence supporting the Board's finding of an unlawful
objective. Once it was established that an objective of
the picketing was to force an employer or self-employed
person to join a union, a violation was proven - it did
not matter whether the union had additional objectives.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



  It also was found that the union was engaged in organ-
izational, not informational or consumer picketing, and
that the Board had not violated the union's right under
the First Amendment to publicize a dispute.

National Labor Relations Board v. Musicians Union,
AFM Local 6, Case No. 90-70466 (9th Cir., Mar. 31,
1992) [ELR 14:2:13]

____________________

New York trial court refuses to enforce libel judg-
ment granted by English court

  In a case of first impression, a New York trial court
has refused to enforce a judgment granted in the High
Court of Justice in London, England to an Indian na-
tional, identified only as Bachchan, in a libel action
against India Abroad Publications, the New York

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



operator of a news service which transmits reports only
to a news service in India.
  The allegedly defamatory story, written by a reporter in
London, was wired by India Abroad to the news service
which sent it to newspapers in India. Copies of the In-
dian newspaper were distributed in the United Kingdom.
According to the story, a Swedish newspaper had re-
ported that Swiss authorities had frozen an account be-
longing to Bachchan; apparently money was transferred
to the account from a coded account into which commis-
sions paid by Bofars, a Swedish arms company, were
deposited. Bofars had been charged with paying kick-
backs to obtain a large munitions contract with the In-
dian government. Bachchan's name previously had been
mentioned in connection with the scandal in several In-
dian and other publications. India Abroad subsequently
transmitted     Bachchan's denial that he held such a

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



bank account or that he or any member of his family had
any connection with the Bofars contract.
  Bachchan also had sued the Swedish newspaper; the
newspaper settled the claim by paying an unspecified
sum and issuing an apology stating that it was misled by
Indian government sources. India Abroad did not apolo-
gize, but did report the Swedish newspaper's settlement
and apology.
  The jury assessed 40,000 pounds in damages for the
wire service story together with attorneys fees.
  Judge Shirley Fingerhood, taking judicial notice of the
defamation laws of England, noted that under English
law, any published statement which adversely affects a
person's reputation, or the respect in which that person
is held, is prima facie defamatory. A party suing for libel
must establish only that the complained of words refer
to him/her, were published by the party being sued, and
bear a defamatory meaning. If, as in the case before the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



court, statements of fact are concerned, the statements
are presumed to be false and the publisher must plead
justification for the issue of truth to be brought before
the jury. 
  English law does not distinguish between private per-
sons and those who are public figures or are involved in
matters of public concern. Parties are not required to
prove the falsity of the libel or fault on the part of the
publisher, and are not required to prove that a media
party intentionally or negligently disregarded proper
journalistic standards in order to prevail.
  The publisher has the burden of proving not only truth
but also must establish entitlement to the qualified privi-
lege for newspaper and broadcasters under the 1952
Defamation Act. The statutory privilege is available if
"the matter published is of public concern and ...its pub-
lication is for the public benefit."

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



  India Abroad pointed out that Bachchan was a friend
of the late prime minister of India, Rajiv Gandhi, and
was the brother and manager of a movie star and former
member of Parliament, and thus was a public figure. Un-
der New York Times v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964),
a public official, in order to recover damages for defa-
mation, must prove by clear and convincing evidence
that the allegedly defamatory statement was published
with actual malice. The burden of proof was placed on
public figures who sued media parties in Curtis Publish-
ing Co v. Butts, 388 U.S. 130 (1967), noted Judge Fin-
gerhood, who nevertheless declared that it was not
necessary to decide whether Bachchan was a public fig-
ure. Rather, the court compared the procedures of the
English court to the procedures which are constitution-
ally required by the United States Supreme Court for
lawsuits brought by private persons challenging media
accounts of matters of public concern.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



  India Abroad's article related to a matter of public con-
cern. And Judge Fingerhood stated that in order to avoid
a "chilling" effect on speech, a private figure must bear
the burden of showing that the challenged speech was
false before recovering damages for defamation from a
media party. The chilling effect was "no different where
liability results from enforcement in the United States of
a foreign judgment obtained where the burden of prov-
ing truth is upon media [parties]." Bachchan's failure to
prove falsity in the High Court of Justice in England ren-
dered his judgment unenforceable, declared Judge
Fingerhood.
  The enforcement of the judgment also would violate
the First Amendment, stated the court, because in Eng-
land, Bachchan was not required to show that the media
party was at fault. Bachchan did not establish that India
Abroad was grossly irresponsible, "a difficult task,
where [a party] disseminates another's news report."

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



  Judge Fingerhood emphasized that the protection of
free speech and the press embodied in the First Amend-
ment "would be seriously jeopardized by the entry of
foreign libel judgments granted pursuant to standards
deemed appropriate in England but considered antitheti-
cal to the protections afforded the press by the U.S.
Constitution."

Bachchan v. India Abroad Publications, Inc., 20 Media
L. Rptr. 1051, New York Law Journal, p. 26., col. 2
(N.Y.Cnty., April 17, 1992) [ELR 14:2:13]

____________________

Judgment rejecting Indian official's libel action
against journalist Seymour Hersh is affirmed be-
cause official did not specifically object to ruling al-
lowing Hersh to testify about confidential sources
without disclosing sources' identity

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



  As reported at ELR 11:10:16, a Federal District Court
in Illinois entered judgment on a jury verdict on behalf
of journalist Seymour Hersh in a libel action brought by
Morarji Desai, India's prime minister from 1977 to
1979. 
  Desai had challenged a statement in Hersh's 1983 book
"The Price of Power: Kissinger in the Nixon White
House." Hersh asserted, apparently on the basis of infor-
mation provided by unidentified government "officials,"
that Desai was a paid CIA informer who was considered
a valuable "asset" to the United States during the John-
son and Nixon administrations. 
  Desai unsuccessfully requested the identities of the
sources who formed the basis for Hersh's statements.
The District Court denied Desai's motion for an order
precluding Hersh from relying on or referring to any uni-
dentified confidential sources at trial. However, the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



court permitted Desai to inquire into the existence and
reliability of the confidential sources, but without requir-
ing them to be identified.
  Federal Court of Appeals Judge Kanne noted that the
Illinois Reporter's Privilege Law governed the issue of
whether Hersh would be entitled to protection from dis-
closing the identities of his sources. Desai had not
sought the disclosure of Hersh's sources as set forth in
the statute. However, when Desai began his action,
there had been no state statutory mechanism for seeking
the identity of a reporter's sources. And the District
Court's ruling, stated Judge Kanne, effectively fore-
closed Desai from obtaining the information necessary
to meet his burden of proof under New York Times Co.
v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964), for even if Desai suc-
ceeded in establishing that the statements were false,
Desai still would have to prove actual malice by show-
ing that Hersh in fact had no reliable sources, that he

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



misrepresented the reports of sources, or that his reli-
ance upon those particular sources was reckless. Desai
"would be hard-pressed to challenge the credibility of
sources whom he cannot identify," observed the court.
  It also was noted that the District Court treated the
privilege as absolute, but that granting an absolute privi-
lege to journalists to maintain the confidentiality of their
sources in a libel case is neither required nor authorized
and would substantially enhance the burden of proving
actual malice.
  Notwithstanding the above, Judge Kanne concluded
that Desai did not preserve for appeal the argument that
the District Court had erred with respect to the admis-
sion of evidence. Desai never specifically objected to
Hersh's testimony about his sources, and the District
Court was not asked to consider whether the probative
value of the evidence sought to be excluded was sub-
stantially outweighed by the danger of unfair prejudice

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



to Desai. Judge Kanne refused to overturn the District
Court's collateral determination that Hersh could testify
about the reliability and background of his sources with-
out disclosing their identity, and therefore affirmed the
court's judgment. 

Desai v. Hersh, 954 F.2d 1408 (7th Cir. 1992) [ELR
14:2:15]

____________________

Promoter of classic cartoon festival may proceed
with defamation claim against radio show personali-
ties, but Illinois court upholds dismissal of other
causes of action 

  Anthony Kolengas, the producer of a classic cartoon
festival, called radio station WLUP-AM on April 26,
1988 to discuss the upcoming festival. During a

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



conversation with radio personalities Tim and Beth
Disa, Kolengas, who had purchased advertising time on
the station, stated that he was the producer of the festi-
val, announced the dates, times and location of the festi-
val, and stated that a portion of the proceeds would
benefit the National Neurofibromatosis Foundation, Inc. 
  When Kolengas mentioned that his wife and son were
afflicted with neurofibromatosis, Tom Disa stated on the
air: "You're gone," and disconnected Kolengas.
  Soon after ending the conversation, Tom Disa alleg-
edly stated on the air that Kolengas "was not for real,"
as well as commenting "Why would someone marry a
woman if she had Elephant Man disease? It's not like he
couldn't tell - unless it was a shotgun wedding." Beth
Disa allegedly stated that Kolengas was "scamming"
them, and, along with Tim, continued to comment on the
appearance of individuals with the neurofibromatosis

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



condition. Kolengas' five-year old son was listening to
the broadcast.
  Kolengas, in a complaint setting forth causes of action
for defamation, publication of an injurious falsehood, in-
vasion of privacy and reckless infliction of emotional
distress, also claimed that the Disas remarked that "there
was no such show as the classic cartoon festival" de-
scribed by Kolengas.
  An Illinois appellate court has reversed a trial court de-
cision dismissing Kolengas' claim with respect to the
Disas' statements concerning Kolengas' business. The
court found that Kolengas pleaded facts sufficient to
state a cause of action and that the statements in issue
were to be considered libelous per se because they "im-
pute a want of integrity in the discharge of the duties of
[Kolengas'] employment" and prejudiced him in his
business. The jury must decide whether the statements

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



were understood as defamatory or as referring to some-
one other than Kolengas. 
  Judge Dunn noted that it was not clear from the face of
the complaint that, as a matter of law, the challenged
statements were privileged opinion or rhetorical
hyperbole. 
  Judge Dunn then pointed out that although Illinois has
not recognized the tort known as publication of an inju-
rious falsehood, it was not necessary to address the is-
sue of whether to recognize the tort for the first time
because the facts as alleged by Kolengas did not support
a cause of action for injurious falsehood. The Disas
commented on Kolengas' honesty, not the quality of the
cartoon festival.
  The court rejected the cause of action for false light in-
vasion of privacy, brought in the names of Kolengas and
his wife and son, stating that the alleged false light was
not highly offensive to a reasonable person. 

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



  The court also upheld the dismissal of the cause of ac-
tion for reckless infliction of emotional distress, for "as
tasteless as the [Disas] comments may have been, their
conduct was not truly extreme and outrageous." 

Kolengas v. Heftel Broadcasting Corporation, 578
N.E.2d 299 (Ill. App. 1991) [ELR 14:2:15]

____________________

Business Week obtains summary judgment in libel
action

  The cover story of Business Week's August 11, 1986
edition was entitled "Big Trouble at Allegheny." The ar-
ticle discussed purported "questionable management
practices" at Allegheny International, and focused on the
activities of Allegheny's then Chief Executive Officer,
Robert Buckley. The article also mentioned that the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



offspring of senior company executives "were placed on
the payroll - including one of the chairman's sons, who
was appointed manager of a Manhattan hotel that AI
owned...The company paid nearly $6 million for a Man-
hattan hotel; Buckley's son became its manager, al-
though his qualifications were minimal."
  Christopher Buckley sued McGraw-Hill, the publisher
of the magazine, for libel, claiming that the statements
about him in connection with his employment at the ho-
tel were false.
  A Federal District Court in Pennsylvania first deter-
mined that New York law would apply in the action.
Buckley was a longtime Pennsylvania domiciliary. How-
ever, New York had a substantial interest in the case in
that Buckley lived and worked in the state at the time
the magazine article was published, and Business Week
is a New York corporation. Furthermore, although
Judge Diamond did not consider it a "compelling"

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



factor, New York courts have expressed the state's
interest in protecting media parties. The parties also had
agreed that New York law would control.
  Judge Diamond then examined the seven statements
challenged by Buckley. The court, among other findings,
rejected Buckley's claim that the article stated or implied
that Allegheny or Robert Buckley purchased the hotel
for the purpose of creating a job and a luxurious apart-
ment for Christopher Buckley. It was found that the arti-
cle implied that Buckley's employment presented a
conflict of interest; this implication was capable of de-
famatory meaning with regard to Buckley only insofar
as it implied that he benefitted from nepotism. It also
was found that the statement that Buckley was mini-
mally qualified to work as a manager at the hotel was
capable of a defamatory meaning.
  For purposes of Business Week's motion for summary
judgment, the court presumed that there were material

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



questions of fact as to whether the statements or impli-
cations concerning nepotism and Buckley's qualifica-
tions were substantially true.
  Judge Diamond then stated that Buckley did not pre-
sent evidence which would justify a jury in concluding
that Business Week acted in a grossly irresponsible
manner. The court reviewed the evidence presented by
the magazine concerning its sources and concluded that
there were no obvious reasons for the magazine to doubt
the truth of its information about the manner in which
Christopher Buckley obtained his position and the na-
ture of his qualifications. The Buckleys had declined to
respond to the magazine's request for further informa-
tion. In all, Buckley did not present evidence sufficient
to raise a triable issue of fact as to whether Business
Week satisfied its duty of care, and the court, accord-
ingly, granted the magazine's motion for summary
judgment. 

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



Buckley v. McGraw-Hill, Inc., 782 F.Supp. 1042
(W.D.Pa. 1991) [ELR 14:2:16]

____________________

Briefly Noted:

Ticket Scalping. 

  An Illinois appellate court has affirmed the conviction
of Max Waisvisz on charges of "ticket scalping" and the
imposition of a $3,000 fine. Waisvisz purportedly sold
two tickets to a University of Illinois Assembly Hall
New Kids on the Block concert for $40 each, rather than
$25 each as printed on the tickets. The Assembly Hall
did not authorize Waisvisz to sell tickets to the concert
and impose a service charge. 

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



  The court upheld the constitutionality of the relevant
statute, rejecting the argument that the statute improp-
erly delegated legislative power. The statute gave "legis-
lative sanction to a right which the promoters of
entertainment and sporting events have always enjoyed
at common law" and did not violate any restrictions on
monopolistic control of business. 

People v. Waisvisz, 582 N.E.2d 1383 (Ill.App. 1991)
[ELR 14:2:16]

____________________

Libel. 

  In April 1988, Boston area radio station WEEI re-
ported that the owner of a Brookline delicatessen and
seven other people were arrested in connection with an
international cocaine ring. Haim Eyal, the owner of

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



Haim's Delicatessen in Brookline sued the owner of the
station for libel. 
  A trial court dismissed the action for failure to state a
claim. The Massachusetts Supreme Court stated that it
did not appear beyond doubt that Eyal would be unable
to prove a set of facts that would support a finding that
the radio station's statements were "of and concerning"
him. However, the court rejected the libel claim on be-
half of Haim's Delicatessen, Inc., stating that the radio
station's report was not reasonably susceptible of any
meaning defamatory to the corporation. The report did
not mention the corporation, and the court rejected the
argument that the radio station parties defamed the cor-
poration by allegedly defaming Eyal.
  The matter was remanded to the trial court for further
proceedings. 

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



Eyal v. Helen Broadcasting Corp., 583 N.E.2d 228
(Mass. 1991) [ELR 14:2:17]

____________________

Copyright/Preemption. 

  An individual identified only as Major claimed that he
entered into two contracts with CBS Records permitting
the company to use a photograph entitled "Midnight Oil"
only on a video cover and a promotional brochure, but
that CBS allowed the photograph to be published in
magazines. Major, in a conversion action, sought
$600,000 in damages.
  A New York trial court, agreeing with CBS that the ac-
tion was preempted by the Copyright Act, dismissed the
complaint without prejudice to the institution of an ac-
tion in a Federal District Court. Judge Lehner noted that
Major did not present any claims requiring contract

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



interpretation; the argument that the lack of "national in-
terest" in the photograph would preclude federal pre-
emption was rejected. 

Major v. CBS Records, New York Law Journal, p. 22,
col. 5 (N.Y.Cnty., Mar. 13, 1992) [ELR 14:2:17]

____________________  

Magazine Title. 

  The publisher of an investment newsletter entitled
"Personal Finance" was not entitled to an injunction to
prevent the Kiplinger Washington Editors, Inc. from us-
ing the trademark "Kiplinger's Personal Finance Maga-
zine," a Federal District Court in Washington, D.C. has
ruled. The court found that confusion between the publi-
cations was unlikely. It was not shown that the term
"personal finance" was associated exclusively in the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



public's mind with the Personal Finance newsletter;
Kiplinger's mark clearly indicated that the magazine was
from a different source and described a different prod-
uct; and the fact that both marks included the term "per-
sonal finance" was not sufficient to render the marks
overly similar. The court also noted that the size, layout,
design and logotype of the two marks as used in the ti-
tles of the publications in issue demonstrated that any
potential for confusion was "practically eradicated."
And there was no evidence that Kiplinger sought to take
advantage of the goodwill of Personal Finance, con-
cluded the court in denying the application for a prelimi-
nary injunction. 

National Information Corp. v. Kiplinger Washington
Editors, Inc., 771 F.Supp. 460 (D.D.C. 1991) [ELR
14:2:17]

____________________

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



Magazine Title. 

  A Federal Court of Appeals has affirmed a District
Court decision (ELR 13:4:15) granting summary judg-
ment to Retirement Living Publishing Co., the publisher
of the magazine "New Choices for the Best Years," in a
trade name infringement action brought by Doe Lang,
who published a book under the name "New Choices
Press."
  Chief Judge James L. Oakes, after reviewing the fac-
tors relevant to a determination of likelihood of confu-
sion, found that the District Court correctly determined
that Lang's trade name was weak, that the similarities
between the names did not create an issue of fact on the
likelihood of consumer confusion, and that the products
were not proximate. Although Lang had received about
four hundred phone calls from people trying to reach
Retirement Living magazine, the evidence indicated that

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



the calls ended following the listing of the magazine title
in local telephone books - there was no evidence linking
the confusion of the callers to any potential or actual ef-
fect on consumers' purchasing decisions. 
  The court concluded that Lang did not raise a genuine
issue of material fact on the existence of a likelihood
that Retirement Living's use of its mark would confuse
reasonably prudent purchasers. 

Lang v. Retirement Living Publishing Co., Inc., 949
F.2d 576 (2d Cir. 1991) [ELR 14:2:17]

____________________

Directors Guild Arbitration Award. 

  In late 1984, when a film entitled "Deathwork," did not
receive its anticipated financing, Premru Productions
failed to pay Lee Katzin and Claude Binyon the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



compensation due under the collective bargaining agree-
ment with the Directors Guild of America. An arbitra-
tion proceeding resulted in an award of $55,000 to
Katzin and an award of about $36,000 to Binyon.
Premru and Jack Jones, the executive producer of
Deathwork, failed to pay the arbitration awards. A Cali-
fornia trial court subsequently confirmed the awards,
and the Directors Guild recorded the judgment in a Flor-
ida trial court pursuant to the Florida Enforcement of
Foreign Judgments Act.
  Jack Jones filed a complaint to quiet title to certain
Florida property, claiming that the judgments had cast a
cloud on his title. Jones alleged that the California court
did not have personal jurisdiction over him and wrong-
fully entered the Binyon and Katzin judgment. Jones
stated, in part, that he never was a resident of California,
and did not own any property in the state. 

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



  A Florida trial court entered summary judgment on be-
half of the Directors Guild parties. 
  An appellate court has remanded the matter for further
proceedings, noting that the affidavits submitted by
Jones and by a representative of the Directors Guild di-
rectly contradicted each other on the material facts per-
taining to personal jurisdiction, and that the trial court
should not have entered summary judgment based on the
validity of the California judgment in favor of either
party. 

Jones v. Directors Guild of America, Inc., 584 S.2d
1057 (Fla. App. 1991) [ELR 14:2:18]

____________________

Advertising. 

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



  A Federal District Court in New York has refused to
grant American Express Travel Related Services' motion
for a preliminary injunction in connection with a com-
mercial prepared by Mastercard International Inc. In re-
sponse to American Express's Lanham Act claim,
MasterCard withdrew its original "Directions" commer-
cial. The court found that a revised commercial, known
as "Directions 2" compared the relative ability of Ameri-
can Express Card and MasterCard holders to find loca-
tions for obtaining cash with their card, and was not
explicitly false in any way. Judge Motley observed that
the exaggeration used by MasterCard to convey the
message that it is more difficult for an American Ex-
press Card holder to find a location where he can get
cash with his/her card was mere "puffing." 
  The court therefore denied American Express's motion
for a preliminary injunction, unless, at the time of trial,
the company demonstrated a likelihood of future harm

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



with respect to the "Directions" commercial. There was
no basis for enjoining broadcasts of "Directions 2,"
ruled the court; the issue at trial as to "Directions 2"
would be whether the commercial was implicitly false. 

American Express Travel Related Services Company,
Inc. v. MasterCard International Incorporated, 776
F.Supp. 787 (S.D.N.Y. 1991) [ELR 14:2:18]

____________________

Horse Racing. 

  Sylvia E. Heft entered her horse Pulverizing in the
tenth race at Laurel Race Course in Maryland on Febru-
ary 4, 1989. Pulverizing finished second in the race.
Heft claimed that the horse finishing first in the race
should have been disqualified because he interfered with

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



two other horses during the running of the race. Heft did
not file an objection until two days after the race.
  The Maryland Racing Commission declared that Heft
had failed to object to the race within the time specified
in the rules. 
  A Maryland trial court agreed that Heft had no right to
an appeal to the Commission because she had failed to
file a timely objection, and found that the regulatory
scheme was constitutional, and that the steward's deci-
sion not to disqualify the winning horse was not a
proper basis for issuing a writ of mandamus.
  An appellate court has upheld the trial court decision. 

Heft v. Maryland Racing Commission, 592 A.2d 1110
(Md.App. 1991) [ELR 14:2:18]

____________________

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



National Football League Players Association. 

  At ELR 13:6:13, it was reported that a Federal District
Court in Minnesota held that the National Football
League Players Association no longer functioned as a
collective bargaining representative for the NFL players
and that the nonstatutory labor exemption ended. 
  The National Football League parties subsequently
sought to supplement the record in the case with evi-
dence purportedly obtained after the court's order which
demonstrated, according to the League, that the Players
Association continued to bargain, on behalf of the play-
ers, with the League teams, and that a majority of play-
ers supported the association's representation.
  The court previously had determined that the majority
of the players no longer supported the association as
their collective bargaining representative. The associa-
tion's activities were "consistent with those of a

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



professional association, not a labor union," stated
Judge Doty, who concluded that the proposed evidence
would not alter the court's ruling on the labor exemption
issue and therefore denied the National Football League
parties' motion to supplement the record. The court de-
clined to impose the sanctions requested by the players'
association. 

McNeil v. National Football League,  The Five Smiths,
Inc. v. National Football League Players Association,
777 F.Supp. 1475 (D.Minn. 1991) [ELR 14:2:18]

____________________

IN THE NEWS

Fines for hoax broadcasts authorized by Federal
Communications Commission 

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



  The Federal Communications Commission has adopted
a rule authorizing the Commission to fine a broadcaster
up to $25,000 for airing false announcements about
crimes and catastrophes. According to news reports, the
fines may be imposed if the broadcaster knowingly airs
false information concerning dangerous situations, and it
is foreseeable that the public could be harmed by the
broadcast. 
  Broadcasts of dramatic productions dealing with
alarming topics must be accompanied by disclaimers no-
tifying listeners of the fictional nature of the work. [ELR
14:2:19][July 1992] 

____________________

Performers approve three year film and primetime
television contract with producers

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



  Members of the Screen Actors Guild and the American
Federation of Television & Radio Artists have voted to
approve a new three year film and primetime television
contract with the Alliance of Motion Picture & Televi-
sion Producers. 
  The contract provides for a 12.5 percent minimum
wage increase over three years. 
  The Screen Actors Guild now has jurisdiction over the
Screen Extras Guild. In order to obtain the jurisdiction,
the extras agreed to a decrease in wages from about $86
per day to $65 per day, with specified rates for certain
categories of extras.
  It has been reported that the contract states that em-
ployers may not inquire as to a performer's marital status
or sexual preference, and that reasonable accommoda-
tions must be made for actors with disabilities. [ELR
14:2:19] [July 1992] 

____________________

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



DEPARTMENTS

In the Law Reviews:

Subliminal Song Lyrics as Product Defects by Laura A.
Lyon, 96 Dickinson Law Review 125 (1991)

The Pink Panther Sings the Blues: Is Color Capable of
Trademark Protection? by Anthony V. Lupo, 21 Mem-
phis State University Law Review 637 (1991)

Wising Up: "Son of Sam" Laws and the Speech and
Press Clauses by Garrett Epps, 70 North Carolina Law
Review 493 (1992)

"Son of Sam" Law v. A Wiseguy's Freedom of Speech:
A Constitutional  Exploration of Simon and Schuster,
Inc. v. Members of the New York State Crime Victims

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



Board, Fall Seton Hall Law School Constitutional Law
Journal 211 (1991)

Ticket Scalping: Free Market Mirage by Sheree Rabe,
19 American Journal of Criminal Law 57 (1991)

Sports Commissioners or Judges: Who Should Make the
Call When the Game is Over?, 24 Suffolk University
Law Review 1043 (1990)

Why Violent Media Producers Remain Unpenalized for
Movie-Induced and Imitative Crimes, 24 Suffolk Uni-
versity Law Review 1075 (1990)

Understanding Government Affirmative Action and
Metro Broadcasting, Inc. v. FCC by Samuel L. Starks,
41 Duke Law Journal (1992)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



Formal Restrictions on Televised Political Advertising:
Elevating Political Debate Without Suppressing Free
Speech by Timothy J. Moran, 67 Indiana Law Journal
663 (1992)

Testing an Economic Theory of Copyright: Historical
Materials and Fair Use by Frank P. Darr, 32 Boston
College Law Review 1027 (1991)

Cable Television and the Allocation of Regulatory
Power: A Study of Demarcation and Roles by Robert F.
Copple, 44 Federal Communications Law Journal 1
(1991)

The Constitutionality of Exclusive Cable Franchising by
Bryce J. Wilcox, 28 Idaho Law Review 33 (1991-92)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



Co-Use of Compatible Private Easements by Cable
Television Franchisees Under the 1984 Cable Act: Fed-
eral Refinement of an Established Right, 22 Golden
Gate University Law Review 1 (1992)

Unilateral Mistake: The Baseball Card Case by Andrew
Kull, 70 Washington University Law Quarterly 57
(1992)

Privacy Protection for Programming: Is Modifying Sat-
ellite Descramblers a Violation of the Wiretap Law?, 70
Washington University Law Quarterly 231 (1991)

The First Amendment on the Battlefield: A Constitu-
tional Analysis of Press Access to Military Operations
in Grenada, Panama and the Persian Gulf by David A.
Frenznick, 23 Pacific Law Journal 315 (1991)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



The Visual Artists Rights Act of 1990--What it Does
and What it Preempts by Joseph Zuber, 23 Pacific Law
Journal 445 (1991)

Law for Law's Sake: The Visual Artists Rights Act of
1990 by Laura W. Wooton, 24 Connecticut Law Re-
view 247 (1991)

Copyright in the New Information Age by Paul Gold-
stein, 40 Catholic University Law Review 829 (1991)

College Athletes: Illness or Injury and the Decision to
Return to Play by Cathy J. Jones, 40 Buffalo Law Re-
view 113 (1992)

The Copyright Remedy Clarification Act of 1990: State
Educational Institutions Now Face Significant Monetary
Exposure for Copyright Infringement by Robert A.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



Burgoyne, 18 The Journal of College and University
Law 367 (1992)

The FCC's Minority Preference Policies: The Missing
Premise, "Participation and Control" by Tim Wickey, 59
UMKC Law Review 1075 (1991)

The Supreme Court Drops the Ball in the N.F.L. Player
Dispute by Eric E. Bell, 39 Cleveland State Law Re-
view 385 (1991)

The Market for Sound Recordings: Open or Closed? by
Mark J. Davison, 20 Australian Business Law Review
30 I1992)

Parallel Imports and the Battle against Piracy by Karen
Dyekjaer-Hansen, 14 European Intellectual Property
Review 35 (1992)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



The Price of Fame: The Development of the Right of
Publicity in the United States Part I by Oliver R. Goode-
nough, 14 European Intellectual Property Review 55
(1992) 

Negotiating International Copyright Protection: The
United States and European Community Positions by
Anne Moebes, 14 Loyola of Los Angeles International
and Comparative Law Journal 301 (1992)

Cable Television: Does Leased Access Mean Least Ac-
cess? by Donna N. Lampert, 44 Federal Communica-
tions Law Journal 245 (1992)

Constitutionality of Regulating International Sports
Broadcasting: Capital Cities/ABC, Inc. v. Brady by Eric
Michael Bland, 44 Federal Communications Law Jour-
nal 363 (1992)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



Advanced Television and the Federal Communications
Commission by Charon J. Harris, 44 Federal Communi-
cations Law Journal 491 (1992)

To Catch a Thief: Unauthorized Digital Sampling of
Copyrighted Musical Works by David Small, 17 Thur-
good Marshall Law Review 83 (1991)

Sexually Explicit Lyrics: Florida and Texas Prospectives
Skyywalker Records, Inc. v. Navarro, Anything Goes or
Enough Already? by Vivian R. King, 17 Thurgood Mar-
shall Law Review 113 (1991)

The Visual Artists Rights Act of 1990: The Art of Pre-
serving Building Owners' Rights, 22 Golden Gate Uni-
versity Law Review 371 (1992)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



Security Interests in Intellectual Property: Recent Devel-
opments, 22 Golden Gate University Law Review 413
(1992)

The Cable Television "Press" and the Protection of the
First Amendment-A Not So "Vexing Question" by John
P. Cole, Jr., 28 California Western Law Review 347
(1991-1992)

Idea-Expression in Musical Analysis and the Role of the
Intended Audience in Music Copyright Infringement by
Paul Grinvalsky, 28 California Western Law Review
395 (1991-1992)

The Fair Use Doctrine and Unpublished Works by An-
drea D. Williams, 34 Howard Law Journal 115 (1991)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



Home Satellite Dish Industry: A Brief Study of Growth
and Development by Ward White, 34 Howard Law
Journal 243 (1991)

Race-Conscious Relief and the FCC: Putting Race Dis-
crimination Back in its Historical Context by Vonda L.
Marshall, 34 Howard Law Journal 367 (1991)

When Is Parody Fair Use? by Richard A. Posner, 21
The Journal of Legal Studies 67 (1992)

Copyright Protection of Letters, Diaries, and Other Un-
published Works: An Economic Approach by William
M. Landes, 21 The Journal of Legal Studies 79 (1992)

Targeting Sports Agents with the Mail Fraud Statute:
United States v. Norby Walters & Lloyd Bloom by

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992



Landis Cox, 41 Duke Law Journal 1157 (1992)[ELR
14:2:20]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 14, NUMBER 2, JULY 1992


