ENTERTAINMENT LAW REPORTER

RECENT CASES

Jeffrey Masson's libel action against The New
Yorker Magazine is remanded for determination of
whether magazine acted with actual malice in pub-
lishing altered quotations in Janet Malcolm article

Shrinking the lengthy background of the Jeffrey
Masson-Janet Malcolm dispute involves noting that
Malcolm's article about the psychoanalyst was published
by The New Y orker magazine in December 1983 and
was reprinted by Alfred A. Knopf, Inc. in a book enti-
tled In the Freud Archives. According to the article,
which was based primarily on Malcolm's tape-recorded
interviews with Masson, the psychoanalyst claimed that
his employment as the Projects Director of the Sigmund
Freud Archives was terminated because of Masson's

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

position that Freud abandoned the "seduction theory" of
mental illnessin order to further his career.

Masson sued Macolm and the publishers for libel,
contending that the article placed him in afase light in
violation of section 45 of the California Civil Code. The
complaint alleged that Malcolm falsified words attrib-
uted to Masson within quotation marks and edited his
statements so as to portray him as "unscholarly, irre-
sponsible, vain, [and] lacking in persona honesty and
integrity."

A Federa District Court in Cdifornia (ELR 10:12:10)
granted motions by Malcolm and the publishers for sum-
mary judgment, holding that the evidence would not per-
mit a reasonable finder of fact to conclude that Malcolm
published the alegedly defamatory statements with ac-
tual malice (Masson had conceded his status as a public
figure for purposes of the litigation).

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

A three judge panel of the Federa Court of Appedls,
over a strong dissent by Judge Alex Kozinski, upheld
the District Court's decison (ELR 11:4:7; 11:9:20;
12:2:18, noting the denia of a rehearing and rehearing
en banc).

In June 1991, the United States Supreme Court re-
versed the Federal Court of Appeals decision. Justice
Anthony M. Kennedy, Jr. stated that for purposes of rul-
ing on the motion for summary judgment, the court as-
sumed that Masson was correct in denying that he made
the statements attributed to him by Malcolm. It was
found that the record contained substantial evidence
which would support a jury determination under a clear
and convincing standard that Malcolm deliberately or
recklessly altered the quotations in issue. Justice Ken-
nedy also noted that several of the published passages
differed materially in meaning from the tape-recorded

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

statements so as to create an issue of fact for ajury asto
fasty.

On remand, the Federal Court of Appeals found that a
factual issue existed as to The New Y orker's conduct in
publishing Malcolm's article.

Judge Kozinski recaled that the Supreme Court held
that, when applied to altered quotations, falsity means "a
material change in the meaning conveyed by the state-
ment." On the basis of the record before the court, the
Supreme Court found that five of the complained-of
"quotations’ could meet the announced standard and
were actionable. However, before considering whether
Masson presented sufficient evidence of actual malice
on the part of The New Y orker and Knopf, Judge Koz-
inski considered the argument that the incremental harm
doctrine barred Masson's action.

Citing the explanation of incremental harm set forth in
Herbert v. Lando, 781 F.2d 298 (2d Cir.), cert. denied,

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

476 U.S. 1182 (1986; ELR 7:5:12; 8:6:9), Judge Kozin-
ski stated that the doctrine measures the harm "inflicted
by the challenged statements beyond the harm imposed
by the rest of the publication. If that harm is determined
to be nomina or nonexistent, the statements are dis-
missed as not actionable." The publishers argued that
the unchallenged or verifiable accurate statements attrib-
uted to Masson portrayed him in such a bad light that
any damage caused by Malcolm's allegedly creative
guotations would not be actionable as a matter of law.
The United States Supreme Court regjected the sugges-
tion that the incremental harm doctrine was compelled
by the First Amendment. And Judge Kozinski com-
mented that the California courts "have shown no inter-
est in the incremental harm doctring" and that it did not
appear likely that the California Supreme Court would
adopt the doctrine. On these grounds, among others,

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Judge Kozinski concluded that the incremental harm
doctrine "is not an element of Californialibel law."
Judge Kozinski, after declaring that the law of the case
was that the evidence presented by Masson in opposi-
tion to summary judgment would support a jury verdict
in his favor against Malcolm, proceeded to the issue of
the publishers liability. A guiding standard was set forth
in Harte-Hanks Communications, Inc. v. Connaughton,
491 U.S. 657 (1989; ELR 11:4:10), which, as described
by Judge Kozinski, requires a public official or public
figure to establish by clear and convincing evidence that
the publisher of an alegedly defamatory work "in fact
entertained serious doubts as to the truth of his publica-
tion." The complaining party may attempt to establish
the publisher's state of mind by evidence that the pub-
lisher (as quoted by Judge Kozinski) "actualy had a
high degree of awareness of probable falsity." It also
might be shown that the circumstances surrounding

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

publication gave the publisher "obvious reasons to doubt
the veracity of the [author] or the accuracy of [facts and
guotations in her book or article],” and that the publisher
failed to take reasonabl e steps to dispel those doubts.

Masson claimed that he had pointed out to The New
Y orker's fact-checker, Nancy Franklin, the inaccuracy of
various quotations and unsuccessfully sought permission
to review the quotations or information attributed to
him. Masson stated that Franklin assured him that there
were tape-recordings of all of the conversations and that
the quotations would be verbatim and accurate.

Judge Kozinski pointed out that Masson's objections
were far from a "cold call from a source complaining
about the accuracy of a story." Masson raised his objec-
tions during a fact-checking process initiated by the
magazine as part of its policy of maintaining the accu-
racy of its stories. A jury could reasonably conclude,
stated the court, that "claims of inaccuracy raised in that

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

context would be taken serioudly." Franklin's responses
to Masson, in addition to the fact that some of Masson's
changes were made in the galleys but were changed
back by the time the magazine was published, also sup-
ported the inference that The New Y orker "did not dis-
miss Masson's charges of inaccuracy out of hand." The
jury might conclude that Franklin developed a "serious
doubt" about the accuracy of the quotations; that she
talked to Malcolm and/or listened to the tapes; and that
it was determined that it was necessary to make some
changes, but that the quotations "were changed back as
the result of a conscious decision to sacrifice accuracy
to credtivity."

It also would be possible for the jury to conclude, even
if it found that the magazine's editors did not make a
conscious decision to allow Malcolm to ater Masson's
statements, that The New Yorker had developed obvi-
ous reasons to doubt the accuracy of the quotations, but

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

attempted to purposefully avoid the truth by failing to
conduct a reasonable investigation of Masson's claims of
inaccuracy. The evidence presented by Masson sug-
gested that the magazine alowed Malcolm to edit quo-
tations, in the same manner as the author edited other
portions of the text, and, on the basis of the evidence,
the jury could conclude that The New Yorker "in fact
entertained serious doubts' as to the accuracy of Mal-
colm's quotations, but chose not to investigate the
matter."

The New Yorker pointed out that in Harte-Hanks, the
court stated that a publisher's failure to conduct an in-
vestigation to verify the accuracy of reports it obtains
from third parties cannot establish actual malice "even
when a reasonably prudent person” would have con-
ducted an investigation. Judge Kozinski responded that
the cited language meant that a publisher who does not
already have "obvious reasons to doubt” the accuracy of

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

a story is not required to initiate an investigation that
might plant such doubt. However, once doubt exists, the
publisher "must act reasonably in dispelling it," stated
Judge Kozinski, who continued "where the publisher un-
dertakes to investigate the accuracy of a story and learns
facts casting doubt on the information contained therein,
it may not ignore those doubts, even though it had no
duty to conduct the investigation in the first place.”
Masson presented evidence from which a jury could
infer that The New Yorker conducted an investigation
into the facts underlying Macolm's article, including the
quotations, and that this investigation yielded informa-
tion that gave the magazine "obvious reasons to doubt"
the accuracy of the challenged quotations. The tapes of
Malcolm's conversations with Masson were available to
enable the editors to resolve those doubts, and, stated
the court, "it would have been prudent for The New
Yorker to consult the tapes." To the extent that the

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

editors were aware that Malcolm was changing quota-
tions during the editing process, the magazine had a re-
sponsibility to ask Malcolm to explain a practice that, on
its face, was "so inconsistent with responsible
journalism."”

If the magazine produced evidence that it had under-
taken an investigation and then concluded, even unrea-
sonably, stated Judge Kozinski, that the quotations were
accurate, the magazine would have been entitled to sum-
mary judgment. In the absence of such evidence, Mas-
son presented a triable issue of fact as to whether The
New Yorker "in fact entertained serious doubts' as to
the accuracy of the quotations but chose to publish the
article anyway.

In turning to Knopf's conduct, the court pointed out
that the publisher's lawyer had contacted The New
Yorker about the accuracy of the article. Apparently,
Knopf knew of Masson's general alegation that the

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

article contained defamatory material. In republishing
the article, Knopf was entitled to rely on the investiga-
tion of the matter conducted by the magazine. And,
given The New Yorker's "sterling reputation for accu-
racy and the existence of its fabled fact-checking depart-
ment,” Knopf had sufficient reason for dismissing
Masson's clams that he was misquoted, particularly
since Masson announced that he had presented the same
claims to the magazine at the time of the origina publi-
cation. Judge Kozinski noted that while it may have
been prudent for Knopf to investigate Masson's claims,
reckless disregard for the truth would require more than
a departure from reasonably prudent conduct.

Given that Knopf did not have obvious reasons to
doubt the accuracy of the story, and was not required to
conduct an investigation that would cause it to develop
such a doubt, no reasonable jury could find that Knopf
entertained serious doubts as to the accuracy of the

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

guotation. The company, accordingly, was entitled to
summary judgment.

In a footnote, Judge Kozinski mentioned that on re-
mand, the District Court also may consider whether
Malcolm, as alleged by Masson, was an employee of
The New Y orker rather than an independent contractor.
Masson had argued that, under agency principles, Mal-
colm's conduct could be imputed to the magazine.

In another footnote, Judge Kozinski mentioned Mal-
colm's argument that some of the disputed quotations
came from notes of conversations that were not re-
corded. At trial, Malcolm may seek to introduce the al-
leged notes "and attempt to persuade the jury that the
chalenged passages were essentially verbatim rendi-
tions of statements made by Masson that were not on
tape."

Judge Kozinski also commented on the increased bur-
den placed on publications maintaining a policy of

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

investigating the accuracy of stories in comparison to
tabloids. Readers of publications such as The New
Yorker are more likely to trust the accuracy of the sto-
ries they read than are the readers of supermarket tab-
loids or even daily newspapers, stated the court, and
"the harm inflicted by a misstatement in a publication
known for scrupulously investigating the accuracy of its
stories can be far more serious than a similar misstate-
ment in a publication known not to do so. Thisis not to
say...that statements in publications less rigorous than
The New Yorker cannot be defamatory, or that such
publishers will escape liability when they turn a blind
eye to known or strongly suspected inaccuracies.”

Masson v. The New Y orker Magazine, Inc., Case Nos.
87-2665; 87-2700 (9th Cir., Apr. 6, 1992) [ELR 14:1:3]

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Federal District Court decision that biographer's use
of unpublished material by author Richard Wright
was fair use is upheld

In 1990, a Federal District Court ruled that biographer
Dr. Margaret Walker's use of unpublished journal and
unpublished material by author Richard Wright was fair
use (ELR 12:11:5). A Federal Court of Appedls, al-
though disagreeing with portions of the District Court's
analysis, has affirmed the court's conclusions.

Ellen Wright holds the copyrights in the works of her
husband, who died in 1960. On appeal, Wright did not
challenge the use of Richard Wright's published work in
Walker's book, "Richard Wright Daemonic Genius,"
published by Warner Books, Inc. in 1988, nor did
Wright challenge the use of certain letters written to a
trandator or of an essay entitled "I Choose Exile."
Rather, Wright focused on the biography's use of the

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

unpublished letters from Wright to Walker and the use
of allegedly unpublished journa entries.

Judge Thomas J. Meskill first observed that most of
the passages in issue consisted of facts or ideas con-
tained in ten journal entries and in six letters from
Wright to Walker. Walker paraphrased fourteen por-
tions of the journa entries; the portions were short, and
of the fourteen sections, only three, "under a generous
reading of expression," adopted Wright's credtive style.
For purposes of the appeal, the court stated that it would
treat the biography's use of the three portions of the
paraphrased journal entries as "borderline expression.”

The biography's use of ten brief passages from
Wright's letters solely communicated facts relating to
eventsin Wright's life and the mutual interests of Wright
and Walker, noted the court. Only four of the ten quoted
sections would meet the threshold test of copyright
protection.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Judge Meskill, on the basis of the finding that some
portions of the journal entries and letters contained at
least "borderline expression, disagreed with those por-
tions of the District Court's opinion that suggested that
the biography used only facts from Wright's letters and
journals.

In turning to the question of whether the doctrine of
fair use would apply to the three paraphrased sections of
Wright's journals and four quoted portions of the
Wright-Walker letters, the court noted that the purpose
and character of the biography's use of the materia fa
vored the Walker parties. Walker's book was a scholarly
biography, and furthered the goal of the copyright laws
"by adding value to prior intellectual 1abor."

The District Court had ruled on behalf of the Walker
parties with respect to the second fair use factor - the
nature of the copyrighted work. The court based its con-
clusion on the fact that Walker paraphrased, rather than

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

directly quoted, Wright's work, that the paraphrasing in-
volved "straightforward factual reportage,” and that no
privacy interests were involved in view of Wright's
death in 1960.

Judge Meskill disagreed with the District Court's
analysis, stating that "unpublished works are the favorite
sons of factor two." Given the narrow inquiry involved
in the context of biographers use of unpublished |etters,
the District Court, observed Judge Meskill, gave insuffi-
cient weight to the unpublished status of the letters and
journal entries. And again, some of the appropriated ma-
terial conveyed Wright's expressive language. For Judge
Meskill, "whether the infringer paraphrased or copied,
whether he borrowed fact or expression, or whether his
use implicates the author's privacy interests or not...may
enter into the infringement equation. They just have no
bearing on factor two." The District Court's explanation
might apply to other aspects of the fair use analysis, but,

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

again, had no bearing on the nature of the copyrighted
work; the court should have ruled on behalf of Wright
on this aspect of the fair use claim.

The District Court correctly determined that the third
fair use factor - the amount and substantiality of the por-
tion used - favored the Walker parties, stated Judge
Meskill. It was found that Walker used no more than
one percent of the Wright-Walker letters or of the jour-
nal entries and that, qualitatively, the quoted materia
was hot of critical significance.

Citing the existence of some confusion as to whether
the third fair use factor should consider the allegedly in-
fringing work, the court noted that the language of sec-
tion 107 did not direct the court to examine the third
factor in relation to the infringing work. However, cer-
tain precedents applied this "gloss' to factor three, and
Judge Meskill therefore briefly considered the amount
and substantiality of the protected passagesin relation to

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

the work accused of infringement. The expressive por-
tions comprised about two pages of a 428 page book,
and athough the material "enhanceld] Dr. Walker's
anaysis and serve[d] to establish her credibility as one
who, having known Wright, ha[d] a unique insight into
his career," the material did not "make the book worth
reading." The third factor therefore favored the Walker
parties.

Judge Meskill agreed with the District Court's conclu-
sion that the factor focusing on the effect on the market
also favored the Walker parties. The biography "in no
way supplants Wright's letters and journals. Impairment
of the market for these works is unlikely," stated the
court.

In affirming the finding that the Walker parties were
entitled to summary judgment, Judge Meskill cautioned
that there is no per se rule regarding unpublished works,
and that "the fair use test remains atotal inquiry, tailored

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

to the particular facts of each case. Because thisis not a
mechanical determination, a party need not 'shut-out' her
opponent on the four factor tally to prevail."

The biography's use of Wright's expressive works was
modest and "serves either to illustrate factual points or
to establish Dr. Walker's relationship with the author,
not to 'enliven’ her prose." Wright aso had argued that
Walker's use of Wright's journals violated an agreement
between Waker and Yae University's Beinecke Li-
brary. Wright sued as a third party beneficiary of the
contract, as the owner of the copyrights in the materias
covered by the agreement. There was no evidence that
Walker signed the library agreement in issue. The agree-
ment provided, in part, that the library manuscripts
might not be published in whole or in part unless such
publication was specifically authorized. Assuming that
Dr. Walker signed the agreement, the use of the journals
did not breach the agreement.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Judge Ellsworth A. Van Graafeiland wrote a concur-
ring opinion to express the view that the arguments on
Walker's behaf were stronger than would appear from
the magjority opinion. Judge Van Graafeiland would have
held that the amount of copyrightable material allegedly
infringed by Walker, "if existent at all, was so minimal
that the subject of fair use need not be reached.” The de-
fense of fair use assumes the existence of infringement,
noted Judge Van Graafeiland, and any infringement in
the instant case was so de minimis as not to be
actionable.

It also appeared to Judge Van Graafeiland that the
court placed too much emphasis on the unpublished na-
ture of Wright's works in discussing the second fair use
factor and that it should be more important to determine
whether the pertinent portions of an author's work con-
stitutes facts, ideas or expression than whether the
works were published.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Wright v. Warner Books, Inc., 953 F.2d 731 (2d Cir.
1991) [ELR 14:1:5]

Copyright infringement claim against author Anne
Rice is dismissed because developer of romantic
mummy project was not co-author or co-owner of
material written by Rice

Konigsberg International claimed that it entered an oral
contract with Anne Rice to develop "The Mummy Pro-
ject," aproject based on a story idea involving a roman-
tic mummy. Konigsberg alegedly agreed to pay Rice an
unspecified sum to complete the development of the
story idea and to prepare the story idea into a detailed
written treatment form known as a "bible." Rice also
purportedly agreed to develop a publishable novel which
would be entitled "The Mummy." Konigsberg planned

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

to retain al sequel, merchandising, audio and ancillary
rights arising from the bible.

Konigsberg claimed that Rice failed to acknowledge
Konigsberg's rights to exploit The Mummy Project bi-
ble, and sued the author for copyright infringement.

A Federa District Court in California, in an unpub-
lished memorandum decision, has agreed with Rice that
Konigsberg was not entitled to relief under the Copy-
right Act because Konigsberg was neither a co-author
nor co-owner of the work.

Judge Mariana R. Pfaelzer noted that the complaint did
not alege that Konigsberg contributed protectible ex-
pression to the bible and the company therefore was not
a co-author of the work. In a footnote comment, Judge
Pfael zer pointed out that a copy of an unsigned contract,
which was incorporated by reference into the complaint,
indicated that Konigsberg considered Rice the sole
author of The Mummy Project bible, and that

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Konigsberg did not have the requisite intent to qualify as
a co-author of ajoint work.

It was further found that Konigsberg was not a co-
owner of the work - there was no writing setting forth a
transfer of copyright ownership. Judge Pfaelzer, in an-
other footnote, referred to Konigsberg's argument that
the parties were involved in a joint venture and that a
writing therefore was not required. Without deciding the
legal merit of the argument, the court found the argu-
ment "counter to the facts alleged.” Apparently, the un-
signed contract characterized Konigsberg as the
"purchaser" and Rice as the "writer." If the parties were
joint venturers, "they certainly did not describe them-
selves as such,”" noted the court.

Konigsberg also argued that a writing was unnecessary
where an agreement concerns rights to a work not yet
completed, but the court cited Effects Associates, Inc. v.
Cohen, 908 F.2d 555 (Sth Cir. 1990; ELR 12:4:12;

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

12:7:20), cert. denied, 111 S.Ct. 1003 (1991), in which
it was held that a writing was necessary to transfer ex-
clusiverightsin a "to-be-devel oped" work.

Judge Pfaelzer then noted that in Valente-Kritzer
Video v. Pinckney, 881 F.2d 772 (9th Cir. 1989; ELR
11:6:15), cert. denied, 493 U.S. 1062 (1990), the court
held that the Copyright Act's requirement of a writing
preempts claims for breaches of oral contracts that in-
volve rights in copyrighted material, stating that section
204(a) not only bars copyright infringement actions but
also breach of contract claims based on oral agreements.
Konigsberg, accordingly, did not state a cognizable
claim for breach of contract.

The court dismissed Konigsberg's claims for breach of
fiduciary duty and for an accounting.
Konigsberg has filed a notice of appeal in the matter.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Konigsberg International, Inc. v. Rice, Case No. CV
91-6398 (C.D. Cal., March 19, 1992) [ELR 14:1:6]

Songwriter's heirs are entitled to terminate 1951 as-
signment of copyright renewal term

During the period 1925 through 1931, as reported at
ELR 12:11:6, Dave Dreyer co-wrote, among other
works, the songs "Me and My Shadow," "Wabash
Moon," "Back in Your Own Backyard,"” and "There's a
Rainbow Round My Shoulder,"” and "Cecelia." Dreyer
assigned his copyrights in the songs to Irving Berlin,
Inc., the predecessor in interest of Bourne Company.

In 1951, Dreyer assigned the renewal terms of the
copyrights to Bourne, and Bourne renewed the copy-
rights prior to their expiration. Under the copyright laws
then in effect, the copyrights would have continued until

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

1981-1987. The Copyright Act of 1976 extended the
terms of the copyrights until 2000-2006.

Dreyer died in March 1967. He was survived by his
widow Anna, his son Lewis and his daughter Marie
Dreyer Rothblum. Dreyer's will set up a testamentary
trust for his music assets, consisting of copyrights, re-
newa copyrights and extensions thereof, publishing
contracts, and Dreyer's rights with respect to his mem-
bership in ASCAP. The income from the trust was to be
paid to Anna Dreyer (one-third), Lewis Dreyer and
Marie Rothblum (sharing one-third), and Dreyer's mis-
tress, Mynna Granat (one-third).

In 1972, Lewis Dreyer died. In April 1981, Anna
Dreyer, Marie Rothblum, Steven Dreyer and Dean
Dreyer (Lewiss sons), sent Bourne notices of termina-
tion. In 1984, Anna Dreyer died intestate; her interests
in the trust passed to Marie, Steven and Dean.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

In 1988, Steven and Dean Dreyer assigned their por-
tions of the copyrights to Larry Spier, Inc. In 1989,
Dean Dreyer died, leaving ason as hisonly heir. In May
1990, Marie Rothblum also assigned her portion of the
copyrightsto Spier.

In 1990, Spier brought a copyright infringement action
against Bourne, alleging that the Dreyer family had, in
accordance with section 304(c) of the Copyright Act of
1976, terminated Bourne's copyright assignments and
that Bourne wrongfully refused to recognize the termi-
nation and relinquish the copyrights to Spier. Spier
clamed that section 304(c) did not apply to the assets
comprising Dave Dreyer's testamentary trust. The stat-
ute states, in pertinent part, that "the grant of a transfer
or license of the renewal copyright or any right under it"
made by the author, his widow or his children, "other-
wise than by will," may be terminated by the author, his
widow or his children. Spier claimed that since Dreyer

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

assigned the renewal terms of the copyrights to Bourne
by separate contracts prior to Dreyer's death, and not in
his will, the writer's heirs were entitled to utilize the
statutory termination procedures.

Federal District Court Judge Charles S. Haight, stating
that Bourne's approach was "more consistent” with the
congressiona intent underlying the termination provi-
sons, as wel as with Dreyer's intent, found that
Dreyer's heirs had no power to terminate the copyrights
in issue and granted summary judgment to Bourne.

A Federal Court of Appeals has reversed the District
Court's decision.

Judge Roger J. Miner noted that Judge Haight appar-
ently concluded that the 1951 agreement assigning the
renewa copyrights to Bourne was within the term
"publishing contracts" as used in Dreyer's will, and that
the agreement was a "right under" the renewal copyright
for purposes of section 304(c).

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

However, the court agreed with Spier's analysis of the
operation of section 304(c) in the instant case. Under the
1951 assignment, Dreyer assigned to Bourne the re-
newal copyrights and "al his right, title and interest,
vested and contingent, therein and thereto," (emphasis
added by the court), subject to the payment of certain
royalties. While choosing not to define the scope of the
term "right under" a renewal copyright as used in the
statute, the court held, that in view of the language of
the assgnment agreement, Dreyer did not have any
"right under" the renewa copyrights remaning at the
time he executed his will - al of Dreyer's rights already
had been transferred to Bourne in 1951.

Dreyer's right to receive part of the royalties from the
copyrights did not mean that he retained any interest in
the renewal copyrights themselves.

Judge Miner noted that Dreyer's testamentary transfers
did not involve any property rights covered by section

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

304(c). Therefore, the Dreyer family was entitled to ter-
minate the 1951 assignment and recapture the renewa
copyrights for the family. The post-termination assign-
ment of the renewa copyrights by members of the
Dreyer family to Spier was valid, stated the court.

The text and structure of the statute were sufficiently
clear, according to Judge Miner, so as to obviate the
need to consider the legidative history of the Copyright
Act.

With respect to the issue of whether Mynna Granat
would be "entirely cut off" from the income of the
Dreyer trust if the termination were given effect, Judge
Miner observed that Mynna still would share in
ASCAP's writer distribution of public performance roy-
aties. And the Dreyer family and Spier will recapture
only prospective revenue from licenses granted post-
termination, stated Judge Miner, in remanding the matter
for further proceedings.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Larry Spier, Inc. v. Bourne Company,, 953 F.2d 774 (2d
Cir. 1992) [ELR 14:1:7]

New York appellate court reverses $4 million com-
pensatory damage award to former Penthouse model
in sexual harassment action; dissent would have va-
cated $60,000 compensatory damages award

When Marjorie Thoresen sued Penthouse International
and Penthouse principal Robert Guccione alleging sex-
ual harassment, a New York trial court awarded Thore-
sen compensatory damages of $60,000 and $4 million in
punitive damages (ELR 12:10:11).

An appellate court has ruled that punitive damages
were not available under the state's Human Rights Law,
and vacated the award of punitive damages.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Judge Bentley Kassal, in a concurring opinion, empha-
sized that athough the court determined that punitive
damages were not recoverable, "the conduct
of...Guccione constituted a most reprehensible form of
sexual harassment."

Judge Wallach agreed that punitive damages were not
recoverable, and also expressed the view that Thoresen
did not establish a cause of action under the applicable
statute. According to Judge Wallach, "whatever exploi-
tation occurred here was self-exploitation, willingly un-
dertaken for monetary and other gain." It did not appear
to Judge Wallach that Thoresen withdrew her consent to
such exploitation.

After describing Thoresen's background and her em-
ployment relationship with Penthouse, Judge Wallach
commented that the case was "all about sexuality.
Whether it is about sexual discrimination is entirely an-
other matter." The statute defined as an unlawful

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

discriminatory practice an employer's refusal, on the ba-
sis of sex, to hire or employ, the decision to bar or dis-
charge from employment, the offer or denia of
compensation or privilege in connection with employ-
ment, or the imposition of terms or conditions of em-
ployment. Thoresen admittedly was hired on the basis of
her sexuality, observed Judge Wallach, and was fired
seven years later for her refusal to go on a promotional
tour in Japan. For Judge Wallach, the record appeared
"devoid of any of the crucially necessary evidence that
her relationship with [the Penthouse parties] was ever
conditioned on discriminatory (emphasis by the dissent)
practices." There was no evidence that Thoresen ever
complained of her persona sexua relationship with
Guccione, that she was expected to perform any "sexual
favors' for anyone during the promotional tour to Japan,
or that she was ever asked to perform sexual favors for
other employees and customers of Penthouse.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Thoresen engaged in two sexual liaisons with third par-
ties at Guccione's request. In the first such liaison,
Thoresen allegedly was to seduce a financial adviser
into an adulterous rel ationship-the purported request oc-
curred at a time when Thoresen was not on Penthouse's
payroll. Thus, stated Judge Wallach, there was no evi-
dence of coercion during an employment relationship.
And Thoresen's compensation increased after she termi-
nated the affair- she thus was not penalized for the inde-
pendent decision to terminate the relationship. The
record lacked details of the "one night stand” allegedly
arranged by Guccione between Thoresen and a business
associate, and it was likely, stated Judge Wallach, that
little or no part of the damage award was based upon
that encounter. Thoresen's allegation that Guccione as-
serted that she "owed him these favors' was the "sum
and substance of his alleged 'Svengali-like' hold over
her, over the course of seven years."

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Judge Wallach agreed that a "worldly woman" would
be entitled to the statutory protection as much as a
woman raised in "sheltered circumstances." However,
stated the dissent, Thoresen's background and experi-
ence in sex-oriented activities were relevant, particularly
when compensatory damages, based solely on emotional
harm, were the basis of recovery.

Judge Wallach again noted the dearth of evidence that
sexually harassing conduct was pervasive and destruc-
tive of the working environment, and pointed out that
Thoresen had presented no evidence of special damages
linked to the alleged wrongdoing. The only pressure
placed upon Thoresen to engage in the purported affairs
was Guccione's aleged statements that Thoresen
"owed" him these favors. But Judge Wallach com-
mented that Thoresen willingly continued the initial af-
fair, and that the second "rendezvous' was "too lacking
in detail and substance to command any credibility."

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Thoresen sued primarily to recover for the breach of
her management contract with Penthouse; she was fired
for a legitimate reason, and Judge Wallach would have
found that the compensatory damage award for emo-
tional harm, "unaccompanied by any allegations or proof
of gpecial damages' had no foundation in the record,
and would have vacated the award of both compensa-
tory and punitive damages and dismissed the complaint.

Thoresen v. Penthouse International, Ltd., New York
Law Journal, p. 25, col. 3 (N.Y.App. April 2, 1992)
[ELR 14:1.8]

"Pet of the Year's" breach of contract action against
Penthouse Magazine for failure to deliver sports car
is dismissed

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

A young woman, identified only by the surname Mar-
tin, was selected as Penthouse International's " Pet of the
Year" for the period from December 1, 1988 to Novem-
ber 30, 1989. In May 1988, Martin had signed a "Pet of
the Year Candidate's Agreement;" the agreement stated
that individuals involved in the contest would receive
prizes identified in the magazine. Among the prizes
listed in Penthouse was a Ladret Magnastar sports car
valued at $160,000.

Martin sued Penthouse for breach of contract, alleging
that she did not receive the promised gifts and prizes,
and for fraud and unjust enrichment.

Penthouse claimed that it paid Martin a saary of
$25,000 and that it gave Martin, as required by the
agreement, gifts and prizes worth more than $100,000.
Apparently, the only items in issue were the sports car
and about $12,000 in prizes.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

New York trial court Judge Baer first dismissed Mar-
tin's cause of action for fraud. It was noted that Pent-
house's publicity "gave the impression that the delivery
of afabulous car was as certain as sunrise,”" and that the
public may have been mided by the "tone and content of
[Penthouse's] prose." But Martin was not entitled to rely
on Penthouse's "purple puffery in its journa™ any more
than she could rely on the representations of the maga-
zine's employees.

Penthouse's failure to deliver the car, when Rob Ladret
"skip[ped] town with the bailiff on his heels," may have
amounted to a material breach that would have permit-
ted Martin to suspend her performance, but Penthouse's
conduct did not constitute a "coverup" since the maga-
zine did not have to produce the prizes until the end of
Martin's term.

Judge Baer further noted that the magazine did not
have a deal with the supplier of the car at the time the

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

agreement was signed, and that Martin did not show
that, in May 1988, Penthouse had no intention to carry
out its promises.

The court then granted Penthouse's motion to dismiss
Martin's cause of action for unjust enrichment - Martin
received $25,000 in cash and $100,000 in prizes, the
court declined to consider the remaining claims apart
from the breach of contract cause of action.

In dismissing the breach of contract claim, Judge Baer
pointed out that Penthouse agreed that the winner of its
contest would receive additional compensation "in the
form of the opportunity to collect all of the Pet of the
Year prizes indicated in Penthouse... which are in fact
made available to Penthouse by their supplier(s)." This
was "something short," noted the court of an ironclad
promise to supply the winner with the listed gifts.

Furthermore, Penthouse never intended to purchase the
gports car for cash and then give it to the winner - as

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

with the other prizes, the magazine traded advertising
space for the car.

Penthouse was required to use its best efforts to insure
the availability of each prize, and not to list in the maga-
zine any prize without a good faith belief that it would
be provided. The court reviewed Penthouse's extensive,
but unsuccessful, efforts to obtain the Ladret car, and
stated that the fact that Penthouse did not reach an
agreement with other established and better-known
manufacturers did not serioudly indicate bad faith on the
part of the magazine. If the supplier failed to make
available a prize of comparable value, the agreement did
not require Penthouse to provide a substitute prize.

In an action brought by the 1979 Pet of the Y ear, the
agreement in issue, unlike the agreement signed by Mar-
tin, obligated Penthouse to produce the specified gifts
(Rixon v. Penthouse International, Ltd. (ELR 7:9:18).

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Judge Baer concluded by stating that it seemed to the
court that "when an ordinary reader juxtaposes the gush-
ing prose of the published promotions against the nar-

attractive young women like [Martin] are the sine qua
non of [Penthouses] literary endeavors, the reader is
likely to conclude that [Penthouse] will win no contests
for generosity and that perhaps its treatment of [Martin]
was even shabby." However, the matter was not "a law-
suit by the readership.”

Martin v. Penthouse International, Ltd., New York Law
Journa, p. 22, col. 5 (N.Y.City., April 15, 1992) [ELR
14:1:9]

New York court divides publishing couple's marital
assets

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Joni Evans and Richard Snyder were married in May
1978 and separated in 1986. At the time of their separa-
tion, Evans was president and publisher of the trade
book divison of Simon & Schuster. In 1987, Evans be-
gan working for Random House for a salary of
$300,000; after six weeks with her own imprint, Evans
became publisher of the trade division.

By 1986, Snyder, the president and chief executive of-
ficer of Simon & Schuster, was earning about $2.6 mil-
lion annually.

New York trial court Acting Judge Elliott Wilk, in di-
viding the marital property, first rgected Snyder's re-
guest for a proportional distribution of assets based on
the claim that the parties maintained separate economic
identities during the course of the marriage. The court,
noting that Evans and Snyder were "intelligent and so-
phisticated business people,” aso reected Snyder's

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

assertion that the marital assets should be divided
strictly in a manner calculated to reflect each party's
monetary contribution to the marriage. "Marriage,”
stated the court, "signifies the establishment of an eco-
nomic, emotional and social partnership. One cannot
calculate numerically the value of love and emotional
support.”

Also regjected was Snyder's assertion that even if the
court did not apply a formula which would mathemati-
cally reflect only the parties financial contributions,
Snyder would be entitled to amost all of the marital es-
tate. According to Snyder, Evans did not demonstrate
her right to any marital income or property acquired dur-
ing the marriage beyond that attributable directly to her
own efforts. Snyder pointed out that Evans did not bear
or raise his children, did not cook or clean, and partici-
pated in business-related socia functions to her own

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

benefit. Evans emotional and sexual contributions to the
marriage were reciprocated, according to Snyder.

Judge Wilk stated that the Equitable Distribution Law
did not require the spouse who had earned less income
to perform tangible services for, or make a quantifiable
sacrifice to the other spouse in order to merit, as com-
pensation, an equal share of the "marital pot." In divid-
ing the assets (on the basis of the value as of the
February 19, 1987 commencement date of the proceed-
ing as stipulated by the parties), the court sought to im-
plement "the conceptual fairness which an equal sharing
of assetswill effectuate.”

Judge Wilk noted that Snyder's cash and cash equiva
lents had increased from about $66,000 as of the date of
the marriage to about $103,000. The court found that
Evans did not show that the premarital funds merged
with the parties marital assets, losing their separate
character. The difference between the marriage date and

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

commencement date figures therefore was marital and
would be divided equally. Also divided equally was the
difference between Evans' cash on the marriage date and
commencement date.

As of February 19, 1987, Evans had an interest in the
Gulf & Western long term performance plan; this was a
marital asset subject to equal division, ruled the court.

Snyder's deferred compensation of over $1 million
from 1986, scheduled to be received in 1988, was mari-
tal, and the net figure, after taxes, was split equally by
Judge Wilk. A portion of a Gulf & Western bonus due
Snyder also was divided equally by the court.

After dividing the parties' interest in cars and furniture,
Judge Wilk considered Snyder's interest in Gulf &
Western's pension plan. It was noted that Snyder's ten
year premarital employment with Simon & Schuster was
sufficient to vest him fully in the plan, and the court
found that the pension was not a distributable asset. Any

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

appreciation during the marriage was passive and there-
fore also was separate property. However, the marital
portion of Snyder's vested interest in a profit sharing
plan was divided equally, as was the marital portion of
Evans vested interest in a Gulf & Western pension plan.

The parties interests in the marital portion of various
individual retirement accounts was divided by the court.
It was noted that the increase in value during the mar-
riage of certain stock options granted to Snyder prior to
marriage represented passive appreciation of separate
property and therefore also was separate. However,
Evans was granted a forty percent interest in other stock
options and the court set forth the manner whereby
Evans might implement her interest.

In disposing of shares of restricted stock known as
"golden handcuffs,” Judge Wilk cited In re Marriage of
Harrison, 179 Cal. App. 3d 1216 (Cal. App. 1986) and
found that twenty-five percent of the stock was marital.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Evans would be entitled to an award of an appropriate
portion of the stock at the time when atransfer would be
possible.

Judge Wilk next reviewed the taxes and liabilities of
the parties, finding, in part, that certain tax shelters in
which Snyder invested without consulting Evans were
valueless and would remain Snyder's property - the li-
ability was too speculative to distribute.

The court concluded by finding that the evidence es-
tablished that each party advanced professionaly on
his/her own talents and hard work. The record did not
support a finding "that either party contributed suffi-
ciently to the other's professional success to warrant a
separate distribution above and beyond that which ha[d]
been accorded consideration in the distribution of other
marital assets."

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Evans v. Snyder, New York Law Journal, p. 21, col. 3
(N.Y.Cnty., April 15, 1992) [ELR 14:1:10]

Mississippi cable provider's antitrust action against
ESPN and The Learning Channel is dismissed with
prejudice

Futurevision Cable Systems, a cable system over-
builder, enters areas already being served by a cable
service provider, overbuilds that system, and, as de-
scribed by a Federal District Court in Mississippi, be-
gins to operate in competition with the existing cable
provider. In the late 1980s, Futurevision overbuilt and
began to offer cable television service in areas of Mis-
sissippi which were served by Multivison Cable TV
Corp. or by B&E Grenada, Inc. The Learning Channel
had entered into a contract with B& E granting the cable

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

operator the exclusive right to broadcast The Learning
Channel programs in Grenada, Mississippi. And ESPN
had entered into a contract with Multivison whereby
ESPN agreed that Multivision would have the exclusive
right to broadcast Sunday Night Football in three Mis-
Sissippi communities.

Futurevision claimed that the exclusive contract ar-
rangements between Multivision and B& E and the pro-
gram providers constituted unlawful restraints of trade in
violation of section 1 of the Sherman Act.

Futurevision also claimed that The Learning Channel
and ESPN were part of a conspiracy among program-
ming companies to prevent overbuilders from entering
the cable services market, and further alleged that both
The Learning Channel and ESPN violated section 2 of
the Sherman Act by assisting Multivison and B&E in
monopolizing the relevant markets.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

The court dismissed with prejudice all Sherman Act
claims against ESPN and The Learning Channel on the
ground that Futurevision failed to state a clam upon
which relief could be granted. Futurevision's state law
claims were dismissed for lack of jurisdiction.

In discussing Futurevision's vertical conspiracy clam
with respect to the contracts in issue, the court found,
contrary to Futurevision's arguments, that "an analysis of
the market power of ESPN and The Learning Channel in
the cable programming market was necessary to deter-
mine the alleged anticompetitive effects of exclusive dis-
tributorships on interbrand competition in the market for
cable services." Futurevision did not set forth the per-
centage of market share held by ESPN or The Learning
Channel in the market which supplies cable program-
ming. It appeared to the court that Futurevision merely
alleged that The Learning Channel and ESPN, two of
many programmers, “prefer to distribute ther

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

programming in one area through one company rather
than another." Indeed, the allegations in Futurevison's
complaint indicated that the actual effect of ESPN's ex-
clusive licenses in the relevant cable service markets
was "insgnificant. Futurevision was apparently not fore-
closed from competing in that market and obviously
found alternative sources of supply in order to secure
cable subscribers in those three communities.”

The court emphasized that the recitation in broad, gen-
eral terms that the chalenged contracts adversely af-
fected competition was insufficient when the complaint
also presented facts concerning the substantial success
experienced by Futurevision in the relevant geographic
market. In all, the court expressed the view that the
complaint did not provide a basis on which to conclude
that the absence of ESPN Sunday Night Football and
The Learning Channel was likely to adversely affect the
ability of Futurevision to succeed in the relevant service

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

markets or to enter other cable markets in Mississippi.
Futurevison's complaint charging restraint of trade
based upon ESPN's and The Learning Channel's selec-
tion of one distributor over another failed to state a vio-
lation of the rule of reason and the court therefore
concluded that Future did not state a claim that the chal-
lenged contracts constituted unreasonable vertical re-
straints of trade in violation of section 1 of the Sherman
Act.

The court proceeded to find that Futurevision's com-
plaint contained "nothing more than a conclusory allega-
tion that there was a horizontal conspiracy in violation
of section 1 of the Sherman Act." Such an alegation
was not a substitute for the proper allegation of a con-
scious commitment to a common scheme designed to
achieve an unlawful objective." The clam that The
Learning Channel, ESPN, or other programming suppli-
ers contracted to distribute their programming through

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

exclusive dealers was not sufficient to allege an unlaw-
ful horizontal conspiracy. The exclusive contracts were
between program suppliers and B&E and Multivision -
Futurevision did not allege facts as to any contracts run-
ning between The Learning Channel, ESPN and any of
their (emphasis by the court) competitors.

It also was noted that Futurevision failed to identify the
specific participants of the conspiracy; the complaint
identified the alleged conspirators as "the channel pro-
viders," and identified "two other channel providers' as
The Learning Channel's co-conspirators. The complaint
contained only one express reference to ESPN and al-
leged no facts supporting ESPN's alleged participation
in an industry-wide conspiracy.

Even if Futurevison's complaint were broadly con-
strued to allege an actual agreement among the "channel
providers,” stated the court, the company did not state a
clam under the horizontal conspiracy theory for the

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

same reasons that it failed to state a claim under a verti-
cal conspiracy theory - Futurevision did not sufficiently
plead any anticompetitive effect. Again, there was no
factual basis for Futurevision's "sweeping assertion™ that
the grant of exclusive rights to Multivison and B&E
was part of an "industry-wide" conspiracy to discourage
overbuilders in violation of section 1 of the Sherman
Act.

The court then found that Futurevision did not state a
clam against ESPN for monopolization or attempted
monopolization. ESPN and The Learning Channel did
not have monopoly power, either singly or in combina-
tion in the market of suppliers of programming for cable
televison, and neither company competed in the cable
services market.

And for the same reasons that Futurevision failed to
state a clam that ESPN or The Learning Channel un-
lawfully conspired to monopolize under section 1 of the

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Sherman Act, the court found that Futurevision failed to
state a clam that The Learning Channel or ESPN un-
lawfully conspired to monopolize under section 2 of the
act. Futurevision's complaint did not alege that any sin-
gle channel provider party, or any combination of such
parties, had the requisite market power to establish a
monopoly.

Even were the court to conclude that Futurevision al-
leged the market power necessary for ESPN and The
Learning Channel to aid B&E and Multivision in mo-
nopolizing their markets, the dismissal of the section 2
claim still would be "in order," stated the court, because
there was no allegation that The Learning Channel or
ESPN either knew or cared that B&E or Multivision
may have been using their exclusive rights to monopo-
lize the relevant cable service markets.

The complaint also did not allege any specific intent to
monopolize; failed to alege that ESPN and The

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Learning Channel had no valid business reason for re-
fusing to supply Futurevision with their programming;
and did not set forth any facts indicating that any action
allegedly joined in by ESPN or The Learning Channel
caused any injury to competition. The court also pointed
out that it was "illogical" to suppose that The Learning
Channel and ESPN would conspire to reduce competi-
tion among cable system operators.

The court concluded by dismissing Futurevision's price
discrimination claim, as well as the company's state law
clams.

Futurevision Cable Systems of Wiggins, Inc. v. Multivi-
sion Cable TV Corp., Case No. E91-0039 (S.D.Miss,,
March 17, 1992) [ELR 14:1:11]

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Retail store chain's use of radios qualifies for home-
type exemption from copyright liability

A Federal Court of Appeals has upheld a District
Court's ruling that Claire's Boutiques, Inc. was not liable
for copyright infringement for playing radio broadcasts
in the company's stores.  Claire's owned 719 stores un-
der the name Claire's Boutiques and 30 stores under the
name Arcadia. The stores, located throughout the United
States, ranged in size from 458 sguare feet to 2000
square feet. The average size of a Claire's store was 861
square feet; the average size of an Arcadia store was
2022 square feet. During the year 1990, Claire's had net
sales of over $165 million and earned about $13 million
in net income.

Claire's provided stereo components to each store; the
equipment consisted of a 5 watt stereo receiver, two
speakers, an indoor antenna and speaker wire. The

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

company generaly shipped aradio receiver to each new
store and general contractors would install the speakers
and wiring pursuant to corporate specifications designed
to conceal the wiring as much as possible.

The individual stores used the corporate-supplied com-
ponents to receive and play radio broadcasts during
business hours. The two speakers each were hung from
the ceiling in the selling area; the speakers, as described
by Judge Cummings, were hidden by a "decorative
dropped ceiling."”

Broadcast Music Inc. claimed that Claire's violated the
Copyright Act by playing the radio broadcasts without
obtaining a license. According to Judge Cummings, the
annual BMI licensing fee, for al the Claire's stores using
receivers to play radio broadcasts, would have been
about $40,000.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

The District Court ruled that Claire's was exempt, un-
der 110(5) of the Copyright Act from licensing
requirements.

Judge Cummings after reviewing the cases under the
Copyright Act of 1909, which discussed "public per-
formance," noted that the Copyright Act of 1976 states
that to perform a work "means to recite, render, [or]
play...it, either directly or by means of any device or
process’ and that to perform or display a work "pub-
licly" means to perform or display it "at a place open to
the public or at any place where a substantial number of
persons outside of a normal circle of afamily and its so-
cial acquaintances is gathered," or "to transmit or other-
wise communicate a performance or display of the work
...to the public, by means of any device or process,
whether the members of the public capable of receiving
the performance of display receive it in the same place

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

or in separate places and at the same time or at different
times."

The legidative history of the exemption, according to
Judge Cummings, indicated that "Congress thought it
unfair to impose liability on unsuspecting small business
persons. Congress believed also that it was impractical
to require small organizations to enter into licensing
agreements with performing rights organizations. The
secondary use of radio broadcasts in small establish-
ments, Congress also recognized, would have only a
minimal effect on authors incentives to create new
works."

The exemption is available only if a single receiving
apparatus is used, the single receiving apparatus is of a
kind commonly used in private homes, the transmission
Is provided free of charge, and is not "further transmit-
ted" to the public.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

BMI first argued that Claire's operations should be
considered on a corporate-wide, rather than on a store-
by-store, basis. But Judge Cummings pointed out that
the statute, which speaks of one performance of one
work, did not ask how many receiving apparatuses
would be used to receive the different works; the lan-
guage of the statute, for Judge Cummings, therefore
"strongly suggests that the proper analysis should be
limited to the area where a single work is performed.”

The court distinguished the case from the situation
which would arise if Claire'sitsdlf initiated the broadcast
of an identical work to each of its 669 stores - in that
case, Claire's would be more like a radio station owner
or broadcaster. Smilarly, if Claire's told its managers to
tune to a particular station, the boutique owner would
have "some indicia of a broadcaster." Judge Cummings
stated that, in all, Congress, by using the phrase "single
receiving apparatus’ sought "to foreclose the unlicensed

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

playing of more than one receiver a a single geographic
site" Since a sound system existsin only one geographi-
cal area, the court limited its analysis to the single re-
celving apparatus used in the individual Claire's stores.
BMI aso argued that 110(5) would not apply to alarge
profitable business such as Claire's. The legidative his-
tory referred to the exemption as being for a "small
commercial establishment...not of sufficient size to jus-
tify, as a practical matter, a subscription to a commercial
background music service.." (omissions in the deci-
sion). The court stated that it was not necessary to re-
solve the issue of whether the financial size of the
alleged infringer relates to the exemption because any
rule based on the financia strength of the company
seeking the exemption, rather than the type of sound
equipment utilized and the nature of the transmission,
would be "directly contrary" to the terms of the statute.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Even when considered on a store-by-store basis, ar-
gued BMI, Claire's did not use a "home-type" receiving
system. Judge Cummings agreed that the phrase "receiv-
ing apparatus’ was "somewhat unclear” and could refer
either to the receiver itself or to the entire stereo system,
including the receiver, speakers, antenna, and wiring.
The court concluded that the entire system should be ex-
amined, and proceeded to find that the components used
by Claire's Boutique were home-type - the recelver was
small, delivered only five watts of power, cost about
$130, and was capable of driving only two speakers.
The speakers also were small, of limited power, cost
about $50 each and were designed either to stand on a
table or be mounted on a wall or ceiling. The speaker
wire and antenna also were for "home-type" use.

Judge Cummings then considered whether Claire's
configured home-type components in a way not com-
monly found a home. Although noting that the

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

legidlative history did not suggest a "hard and fast rule,”
the court stated that it was "apparent that Congress in-
tended the exemption to apply only to stereo systems
that produce music over a limited area” The physical
size of an establishment would be relevant as indicative
of the reach of a stereo system. Claire's stores are small,
observed the court, and the fact that the broadcast of
music covered the small areas involved "strongly" indi-
cated, for the court, that the stereo system was of a kind
commonly used in a private home. And even the larger
stores (greater than 2,000 square feet) were "not of a
sufficiently large size to deny automatically application
of the exemption."

Furthermore, Claire's did not alter or augment the ste-
reo systems use, did not integrate the system with a pub-
lic address or telephone system, and only two speakers
were used.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Judge Cummings agreed with the District Court in giv-
ing only "minimal weight" to the facts that the speakers
were hidden in a dropped ceiling and that the speaker
wires were conceal ed.

BMI's final argument was that Claire's further transmit-
ted the music broadcasts received in its stores. The court
noted that the Copyright Act did not define "further
transmitted,” but declared that it was "sensible to con-
sider that the entire receiving apparatus, and not just the
receiver, 'recelves the performance.” To further transmit
a performance must involve the use of some device or
process that expands the normal limits of the receiver's
capabilities, declared the court.

Judge Cummings, in affirming the judgment for
Claire's, concluded by commenting that "Congress...was
not so much concerned with whether an establishment
could afford a license but rather with whether the nature
of the sound system was such that the performance it

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

renders is more justly considered public in the common-
sensg, if not technical copyright, notion of that term.”

Broadcast Music, Inc. v. Claire's Boutiques, Inc., 949
F.2d 1482 (7th Cir. 1991) [ELR 14:1:12]

U2 and Hammer obtain national multi-district in-
junctions and orders of seizure for distribution of
unauthorized merchandise

A Federa District Court in Florida has granted the mu-
sical group U2 and the group's exclusive licensee for
concert merchandise, Winterland Productions, a na
tional, multi-district injunction and order of seizure. The
court authorized law enforcement officers to seize any
and al infringing and imitation merchandise displaying
the names or likenesses of U2 being sold within three

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

miles of any U2 concert during the group's 1992 United
States tour.

A similar order was issued by a Federa District Court
in Michigan with respect to unauthorized merchandise
being sold in the vicinity of concerts by Hammer during
his 1992 tour.

Winterland Concessions Company v. Miller, Case No.
92-0456 (S.D.Fla, Mar. 2, 1992); Winterland Conces-
sons Company V. Tylor, Case No. 90-72483
(E.D.Mich., Mar. 20, 1992) [ELR 14:1:14]

Victim of errant golf ball may not proceed with neg-
ligence and failure to warn claims against golfer

A golf ball driven by Arthur McGovern or Donad
Vogel soared off a golf course operated by Springville

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Country Club, travelled through (or over) a screen of
trees and landed on an adjacent public road. The ball
struck and shattered a car windshield, and injured car
passenger Roberta Rinaldo. The golfers, according to
New York Court of Appeals Judge Titone, intended to
drive their golf balls straight down the fairway; there
was no evidence that either golfer was careless or guilty
of anything other than making "an inept tee shot."

Rinaldo's action aleged negligence and failure to warn.
A trial court dismissed both causes of action and the ap-
pellate court affirmed the decision.

The Court of Appedls, in considering the liability of
Arthur McGovern (Rinaldo discontinued the appeal with
respect to the other golfer), noted that a golfer preparing
to drive aball has no duty to warn persons not in the in-
tended line of flight on another tee or fairway. And a
golfer ordinarily may not be held liable to individuals

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

located entirely outside of the boundaries of the golf
course who happen to be hit by a stray, mis-hit ball.

Judge Titone concluded that under the circumstances
of this case "a warning would have been al but futile..."
It was unlikely that Rinaldo, riding in a car on the adja
cent road, would have heard, much less had the opportu-
nity to act upon, a shouted warning.

Rinaldo's negligence cause of action against McGovern
also was "untenable,”" stated the court, for the possibility
that a golf ball will fly off in another direction is a risk
inherent in the game. A person injured by a mis-hit golf
ball must show that the golfer failed to exercise due
care; Rinaldo did not present such proof, and the cause
of action based on McGovern's purported lack of due
care was properly dismissed, ruled the court.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Rinaldo v. McGovern, Case No. 216, New York Law
Journal, p. 23, col. 2 (N.Y., Nov. 21, 1991) [ELR
14:1:14]

Idaho statute precludes recovery by injured skier
against ski area operator, promoter of race and
fence manufacturer

Michael C. Collins was injured in a skiing accident at
Schweitzer Ski Area in Idaho in January 1988. After
crossing the finish line of a NASTAR ski race con-
ducted by Schweitzer, Collins fell head first and did
down the hill and through a mesh fence surrounding a
lift tower, and then struck the lift tower with the back of
his neck; the accident rendered Collins a quadriplegic.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

World Wide Ski Corp., doing business as NASTAR,
promotes non-competitive ski race for amateurs seeking
to improve their own time scores.

Coallins aleged that Schweitzer negligently set the fin-
ish line too close to the lift tower and failed to ade-
guately protect the tower with sufficient fencing and
padding. It was alleged that NASTAR was vicariously
liable in breaching a duty to use reasonable care in in-
structing its agent Schweltzer on properly setting a race
course and in breaching a duty to inspect the course.
Collins dso sued Goodwin-Cole, the manufacturer of
fence surrounding the lift tower, aleging various claims.

A Federa District Court in Idaho has granted the
Schweitzer parties motions for summary judgment on
the ground that the Idaho Responsibilities and Liabilities
of Skiers and Ski Area Operators Act applied to shield
Schweitzer and NASTAR from liability.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

The 1979 statute, noted Chief Judge Ryan, was passed
in an attempt "to protect ski areas from potentially over-
whelming liability from ski accidents." The relevant por-
tion of the statute stated that ski area operators may not
intentionally or negligently cause injury to any person;
ski area operators, except for statutorily specified duties,
have no duty "to eliminate, alter, control or lessen the
risks inherent in the sport of skiing...and ... no activities
undertaken by the operator in an attempt to eliminate,
alter, control or lessen such risks shall be deemed to im-
pose on the operator any duty to accomplish such activi-
ties to any standard of care."

The statute recognizes that skiing, as a recreational
gport, is hazardous to skiers, "regardless of all feasible
safety measures which can be taken," and that "Each
skier expressly assumes the risk of and legal responsibil-
ity for any injury to person or property which results
from participation in the sport of skiing including any

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

injury caused by the following...lift towers and compo-
nents thereof...." Each skier is assigned the sole respon-
sibility for knowing the range of hig’her abilities and the
duty to ski within those abilities and to maintain reason-
able control of his’her speed and course.

Chief Judge Ryan observed that anyone who strikes a
ski lift tower while skiing is considered to have ex-
pressly assumed the risk and legal responsibility for any
injury which results. The court found that the fact that
Schweitzer had set up a NASTAR race course and that
Callins was tragically injured while he was racing on the
course did not change the application of the Idaho skier
statute. Setting up aNASTAR course is anormal part of
running a ski area, noted the court. Thus, anything the
ski area does to eliminate or lessen the inherent risks of
skiing in connection with setting up the race course or
protecting skiers from hazardous obstacles cannot (em-
phasis by the court) be the basis of liability for

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

negligence. Schweitzer owed no duty to Collins and
there was no actionable breach, ruled the court in grant-
ing summary judgment to the Schweitzer parties.

The court upheld the constitutionality of the statute,
agreeing with an Idaho Supreme Court decision in
which the court found that the statute was rationaly re-
lated to a legitimate government interest in protecting
and promoting an important state industry. "Health,
safety, and economic classifications not based on race
or gender are reviewed at the minimum level of equal
protection analysis," recalled Chief Judge Ryan.

The release signed by Collins when he registered for
the NASTAR race aso shielded Schweltzer from liabil-
ity because the ski area operator, by meeting its public
duty under the statute, was within the scope of the re-
lease's protection.

The claim against NASTAR was rejected - the race or-
ganizer could not be liable for the negligence of its

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

agent, Schweitzer, when Schweitzer was found not neg-
ligent as a matter of law.

Collins argued that the release did not specifically
name NASTAR and that the race promoter could not be
protected by the release. The court noted that the release
was in the NASTAR registration form and presumably
prepared by NASTAR. In any event, the court found it
unnecessary to consider the question of the release with
respect to the promoter's liability - NASTAR could not
be held vicarioudy liable because its alleged agent,
Schweltzer, was held to be not negligent as a matter of
law.

Also rejected was Collins claim against Goodwin-Cole
because it was not shown that Collins injuries would
not have occurred but for the faillure of the company's
fence.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Coallins v. Schweltzer, Inc., 774 F.Supp. 1253 (D.ldaho
1991) [ELR 14:1:14]

Insurance policy exclusion precludes recovery in
wrongful death action brought by estate of Sea
World jet ski show performer

Walter Garrison was killed in August 1986 while driv-
ing a Kawasaki jet ski during the "Ski Pirates’ water ski
show at Sea World of Florida. Garrison was employed
by Maxwell Associates, a company which had con-
tracted to provide personnel and services to Sea World.
Maxwell held an insurance policy issued by Jefferson
Insurance Co. of New York. Sea World was an addi-
tional named insured under the policy.

As described by Florida appellate court Judge
Dauksch, Garrison's estate received workers

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

compensation benefits from Maxwell. When Garrison's
parents sued Sea World, the company argued that the
clam was barred by workers compensation immunity.
Sea World also sought a defense from Jefferson on the
wrongful death action to the full extent of the policy's
coverage.

Jefferson, denying it had a duty to defend and indem-
nify Sea World, moved to intervene in the wrongful
death action and filed a complaint for a declaratory
judgment. Jefferson alleged that Garrison was an em-
ployee of Maxwell only, and that certain exclusions in
its policy precluded coverage for the accident in which
Garrison was killed.

The trial court found that Garrison was an employee of
Maxwell, not a "specia employee" of Sea World, and
that the employee exclusions relied upon by Jefferson
were inapplicable.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Another exclusionary endorsement cited by the appel-
late court stated: It is agreed that with respect to opera-
tions described above or designated in the policy as
subject to this endorsement, the insurance does not ap-
ply to bodily injury to any person while performing in
any exhibition or diving event sponsored by the named
insured.

The trial court declared that the exclusion was ambigu-
ous - the policy did not define the term "exhibition" -
and that the exclusion aso was inapplicable.

Judge Dauksch, athough agreeing that the employee
exclusions relied upon by Jefferson were inapplicable,
disagreed with the trial court's ruling on the above-cited
exclusion, stating that "the mere failure to provide a
definition for a term involving coverage does not neces-
sarily render the term ambiguous." The purpose of ex-
clusions, such as the one in Jefferson's policy, was to
except from liability coverage the risks which are

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

normally encountered in practicing for or participating in
a sports contest or exhibition.

The plain meaning of the exhibition exclusion in the
policy applied to the event in which Garrison was per-
forming when he was killed, stated the court, in remand-
ing the case to the trial court with instructions to enter a
final declaratory judgment finding that Jefferson had no
obligation to Sea World or Garrison for any clams aris-
ing out of the wrongful death action filed on behalf of
Walter Garrison's estate.

Jefferson Insurance Company of New York v. Sea
World of Florida, Inc., 586 S.2d 95 (Fla. App. 1991)
[ELR 14:1:15]

Briefly Noted:

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Board Game.

Mark T. Bonk invented a board game entitled "Play It
Again Juke Box," in which players were asked to com-
plete a phrase from a popular song after being given a
few words of the lyrics. Milton Bradley Company began
negotiations with Bonk with respect to a licensing
agreement, but the company determined that Bonk had
no right to use the copyrighted song lyrics featured in
the game and canceled all negotiations.

When Bonk sued Milton Bradley for breach of con-
tract, a Federal District Court jury returned a verdict in
favor of the company.

A Federal Court of Appeals has upheld the judgment
entered on the verdict and the denial of Bonk's motion
for a new trial and the award of about $31,000 in costs
to Milton Bradley.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Judge Kanne found that there was no meeting of the
minds between Bonk and Milton Bradley - there was no
mutual assent to the term of an agreement; the terms of
the purported agreement were not definite and certain;
and the parties did not intend to be bound absent a writ-
ten agreement.

The court aso rejected the argument that a contract
arose by promissory estoppel. Although Milton Bradley
had not made an unambiguous promise to Bonk to li-
cense the game, Bonk nevertheless proceeded to termi-
nate the activities of his own company. Judge Kanne
stated that Bonk's reliance was unreasonable and could
not have been expected or foreseen by Milton Bradley.
The company had informed Bonk at its initial meeting
about the possibility that a product under consideration
for licensing could be canceled at any time during the
company's review process.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

In al, there was more than sufficient evidence upon
which areasonable jury could determine that no contract
existed between Bonk and Milton Bradley.

M.T. Bonk Company v. Milton Bradley Company, 945
F.2d 1404 (7th Cir. 1991) [ELR 14:1:16]

Ballerina Injury.

In 1983, Shenika Dawn Nowlin, a law school student
and former ballerina, was in New Y ork visiting her col-
lege friend Andre Robertson, then a shortstop for the
New York Yankees. During a pre-dawn drive, Robert-
son struck a concrete wall, and Nowlin sustained inju-
ries which rendered her paraplegic.

A trial court jury apportioned liability sixty-seven per-
cent against the city, and thirty-three percent against

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Robertson and returned a verdict of about $14.3 million,
of which about $7.75 million was for past and future
pain and suffering. In response to the trial court's indica-
tion that the award was excessive, the parties stipulated
to reducing the pain and suffering component to $2.5
million, for atotal award of about $9 million.

An appellate court has reduced the economic loss com-
ponent from about $6.6 million to $5 million, and other-
wise affirmed a tota award in the amount of $7.5
million.

Nowlin v. City of New York, New York Law Journal,
p. 26, col. 6 (N.Y.App., April 6, 1992) [ELR 14:1:16]

Eric Roberts Matter.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Actor Eric Roberts, in suing his former girlfriend, al-
leged that Kelly Cunningham engaged in repeated acts
of extreme violence and of extensive attempts, as de-
scribed by New York trial court Judge Beatrice
Shainswit, "to vilify him and destroy his film career by
contacting prominent figures and stating to them, 'Eric
threw me and our child out onto the street’ and 'We had
no place to go." Roberts and Cunningham are the par-
ents of ayoung child.

The court had granted Roberts a preliminary order di-
recting Cunningham to move out of Roberts home in
Rhinecliff, New York.

In the instant proceeding, Judge Shainswit denied Cun-
ningham's motion to dismiss Roberts cause of action for
prima facie tort, finding that the actor alleged "disinter-
ested malevolence" and pleaded special damages. The
fact that isolated elements of Cunningham's alleged ac-
tivities might serve as separate causes of action did not

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

prevent Roberts from setting forth a prima facie tort
claim encompassing the various way in which Cunning-
ham allegedly sought to destroy Roberts' career.

Roberts also presented sufficient evidence to proceed
with causes of action for intentional infliction of emo-
tional distress and defamation, ruled the court. Roberts
complaint sought $100,000 in specia damages, $1 mil-
lion compensatory damages and $5 million punitive
damages, as well as a permanent injunction to stop Cun-
ningham's purportedly violent assaults on him and at-
tacks on his career.

Roberts v. Cunningham, New York Law Journal, p. 22,
col.5 (N.Y. Cnty., Mar. 27, 1992) [ELR 14:1:17]

Distribution Contract.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Jaywyn Video Productions, the owner of certain films
in the "EROS" library, sued the film's distributor and
other parties alleging that they had permitted the unau-
thorized release of the films without proper payment to
Jaywyn.

B. Michael Klein, the president and sole stockholder of
Ho-Tel, Inc., admitted that Ho-Tel received $70,000
from HBO, $107,000 from SHO and other funds for li-
censing the various films. And Servicing All Media, a
film library, admitted that it failed to comply with a
Laboratory Access Letter in that it did not determine
whether Jaywyn received payment prior to releasing the
master videotapes.

A New York trial court granted partial summary judg-
ment to Jaywyn on the company's causes of action for
breach of fiduciary duty, and conversion against Ho-Tel
and granted summary judgment on Jaywyn's breach of
contract claim against Servicing All Media.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

An appellate court has upheld the trial court's decision,
finding that there was no indication that Ho-Tel was de-
frauded into entering the distribution agreement. The
trial court also correctly determined that there were is-
sues of fact with respect to Klein's persona liability.
However, the trial court, based on the fact that the con-
tract claimed to be the genuine contract by Klein dif-
fered from the contract offered by Jaywyn, had ruled
that issues of fact existed on the cause of action alleging
Ho-Téel's tortious interference with contract. The appel-
late court found that Ho-Tel did not establish that Jay-
wyn's contract was not genuine.

Jaywyn Video Productions, Ltd. v. Servicing All Media,
Inc., 577 N.Y.S.2d 847 (N.Y.App. 1992) [ELR 14:1:17]

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Copyright Infringement/Music.

Metro Program Network, Inc. and Gerald Fitzgerald
own and operate television station KOCR in Cedar Rap-
ids, lowa. The Metro parties failed to pay Broadcast
Music, Inc. the amounts due under a contract for the
performance of music on KOCR. BMI sued the Metro
parties, alleging that the station engaged in the unauthor-
ized performance of copyrighted works.

A Federal District Court in lowa rejected the Metro
parties argument that the declaration of a witness was
not a notarized affidavit, and found that Metro and
Fitzgerald, the president and sole shareholder of the cor-
poration, were vicariously liable as infringers for the
performance of the copyrighted music by the television
station. Judge David R. Hansen granted BMI's request
for permanent injunctive relief and costs and attorneys
fees, and awarded the performing rights society $5,000

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

for each infringement for a total of $60,000 in statutory
damages.

Broadcast Music, Inc. v. Metro Program Network, Inc.,
Case No. 90-57 (N.D.lowa, Sep. 23, 1991) [ELR
14:1:17]

Copyright Infringement/Music.

A Federa District Court in Alabama has granted sum-
mary judgment to the owners of several musical compo-
sitions in a copyright infringement action against the
owners of Towne Tavern in Sylacauga, Alabama. It was
noted that although three of the infringing performances
were played on a jukebox located in the tavern, Towne
Tavern was not entitled to the "jukebox exemption" un-
der section 116 of the Copyright. To qualify for the

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

exemption, a jukebox must be located in an establish-
ment making no direct or indirect charge for admission.
At the time in issue, the tavern charged an admission or
cover charge of $2.00. The jukebox performances were
infringements regardless of whether the machine itself
was covered by a compulsory jukebox license, stated
the court.

Lindell Bates, the co-owner, along with Towne Tavern,
Inc., of the tavern, claimed that he did not supervise the
playing of the copyrighted songs. Bates was the sole
stockholder of Towne Tavern, Inc. and the corporate
president; was actively involved in the tavern's business;
and received income from the company. Judge Hancock
found that Bates had the ultimate authority over the ac-
tivities of the corporation, as well as a direct financial
interest in the business. The fact that an employee han-
dled day-to-day matters and that Bates did not select the
music played in the club was declared irrelevant.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Judge Hancock awarded the copyright owners a total
of $10,000 in statutory damages, an injunction prohibit-
ing further infringing performances, costs and reason-
able attorneys fees.

Chi-Boy Music v. Towne Tavern, Inc., 779 F.Supp. 527
(N.D.Ala. 1991) [ELR 14:1:17]

Copyright Infringement/Music.

A Federal District Court in Florida has granted sum-
mary judgment to the copyright owners of five musica
works in an infringement action against Alfred L. Co-
hen, the owner of Cafe Continental, Inc. in Fort Lauder-
dale. Cafe Continental had filed for reorganization under
Chapter 11 of the United States Bankruptcy Code, citing
the "potentially large judgment...and massive attorneys

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

fees' to which the corporation might be subject in the
lawsuit filed by the copyright owners.

The bankruptcy proceedings operated as a stay of the
action as to the corporation, but did not bar suit against
Cohen, stated Federal District Court Judge Paine.

The court, accordingly, granted the copyright owners a
permanent injunction barring Cohen from performing the
infringed compositions without a license, and awarded
statutory damages in the amount of $1,500 per
infringement.

Morley Music Co. v. Cafe Continental, Inc., 777
F.Supp. 1579 (S.D.Fla. 1991) [ELR 14:1:18]

Cable Channel Marketing.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

The state of Florida claimed that Storer Communica-
tions violated the Communications Fraud Act and the
Deceptive and Unfair Trade Practices Act in connection
with the marketing of "Encore," an al new cable chan-
nel. The negative option plan used to market Encore in-
volved mailing at least eight different notices to existing
cable subscribers about the new channel. The notices in-
formed subscribers that they would receive Encore free
of charge in June 1991, that from July 1991 until May
1992, the subscribers would be billed $1.00 a month for
the channel; and that subscribers could cancel Encore to
avoid the monthly charge. Subscribers were provided
with information about various methods available to
cancel the channel.

A tria court granted the state's motion for a temporary
injunction barring Storer from continued marketing of
Encore and from providing the Encore channel unless a

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

cable subscriber expressy gave prior approva to re-
celve the new channel.

A Florida appellate court has reversed the trial court's
decision. It was noted that neither state nor federal laws
prohibit the use of negative option plans, and that the
trial court's order recognized that negative option plans
were not illegal per se. Encore was a "one time offer,"
stated the court - Storer did not plan to mail a list of
movies each month which the subscriber would have to
reject each and every month. The marketing of Encore
did not qualify as a negative option plan as the term was
used in the Federal Trade Commission regulations, and
those regulations did not provide a basis for determining
whether the challenged marketing scheme constituted a
deceptive and unfair business practice.

Furthermore, the state did not establish that the market-
ing plan was unfair or deceptive - a best, it may have
been shown that the Encore plan was "confusing." The

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

court reversed and remanded the matter without
prejudice.

Judge Garrett concurred in the finding that the state
falled to establish a right to the temporary injunction,
but would not have remanded the matter to allow the
state to seek permanent injunctive relief. Judge Garrrett
stated that before the state could proceed further, it was
required to set forth rules specifying that the Encore-
type marketing plan would be prohibited under the ap-
plicable state law and specifying the type of conduct
which would be considered deceptive or unfair in con-
nection with such marketing.

Storer Communications, Inc. v. State of Florida, Depart-
ment of Legal Affairs, 591 S.2d 238 (FlaApp. 1991)
[ELR 14:1:18]

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Cable Television Regulation.

A Federal District Court in Florida has upheld a
Riviera Beach ordinance regulating cable televison
franchisesin the city.

In alengthy opinion, Judge Marcus reviewed the back-
ground of Telesat Cablevision's attempt to obtain a fran-
chise to operate a cable system using public
rights-of-way within the city, and reviewed the terms of
the challenged ordinance.

In finding that the city's regulation of cable television
did not violate the First Amendment or federal and state
guidelines, the court first observed that athough the
public property in the case was a non-public forum, the
city had a reasonable basis for regulating cable opera-
tors due to concerns about physical scarcity and disrup-
tion of public property. The court also upheld the city's
requirement that cable operators provide service

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

throughout the city's boundaries as a condition for being
franchised. Judge Marcus rejected Telesat's argument
that the universal service requirement operated as a
content-based regulation by purportedly interfering with
the company's editorial discretion concerning "to whom,
when, and where to distribute its cable programming.”
The city was not requiring Telesat to carry particular
programming.

Telesat further argued that even if the franchise re-
guirements were considered content-neutral, the require-
ments did not meet either a substantial government
interest or a rational basis test. However, noted Judge
Marcus, in the event a municipality is concerned about
"redlining," the Cable Act does not preclude a universal
service requirement.

The city's remaining requirements did not appear to the
court to be irrationa or unreasonable. Judge Marcus

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

concluded by regecting Telesat's equal protection
argument.

Telesat Cablevision, Inc. v. City of Riviera Beach, 773
F.Supp. 383 (S.D.FHa. 1991) [ELR 14:1:18]

Cable Television Franchise.

Cox Cable Communications operated a cable television
system which provided exclusive service to Warner
Robins Air Force Base in Georgia. The company had a
ten year franchise which expired in February 1983.
When the Air Force solicited competitive bids for cable
service to the base, Centerville Telecable won the
contract.

Cox obtained a preliminary injunction alowing it to re-
main on the base. The company then sought a permanent

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

injunction to prevent the Air Force from interfering with
its provision of cable service to the base.

A Federa Disgtrict Court in Georgia, in determining
whether Cox was entitled to First Amendment protec-
tion, noted that Centerville claimed that an exclusive
franchise was justified because the base was a natura
monopoly. The court concluded that the natural monop-
oly theory did not apply to cable television. Since the
number of cable channels is "practically limitless,”
stated Judge Fitzpatrick, the standard of First Amend-
ment review applied to physically scarce radio airwaves
would not apply; rather, cable television would be enti-
tled to the same First Amendment protection as
newspapers.

Judge Fitzpatrick further found that granting an exclu-
sive franchise would not serve an important or substan-
tiadl governmental interest, and stated that Cox
established that its constitutional rights were violated.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Cox thus showed that it was likely to suffer irreparable
injury, arising from the loss of First Amendment free-
doms and from the disruption of the company's service
and the ensuing loss of good will. Cox also established
that it had an inadequate remedy at law, and the court
therefore granted the company's motion for a permanent
Injunction.

Cox Cable Communications, Inc. v. United States, 774
F.Supp. 633 (M.D.Ga. 1991) [ELR 14:1:19]

School Extracurricular Activities.

A Texas statute required students to maintain a 70 av-
erage in their course work to be eligible to participate in
extracurricular activities; the statute was amended to
clarify standards for the suspension of handicapped

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

students. A class consisting of al learning disabled pub-
lic school children challenged the statute on various
grounds.

A Texas appellate court, after finding that the amend-
ment of the statute did not render moot the issues con-
cerning the application of the amended statute to the
class, proceeded to determine that the court lacked juris-
diction to review the trial court's judgment on the class's
application for injunctive relief. The trial court had con-
cluded that equitable relief was inappropriate because
the class did not pursue its administrative remedies. The
appellate court agreed that it lacked jurisdiction, due to
the faillure to exhaust administrative remedies, to con-
sider an appea based on the alleged violations of the
federa Education of Handicapped Act, the Fourteenth
Amendment of the United States Constitution or the Re-
habilitation Act.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Judge Sam Bass then found that "those handicapped
students who do not meet the requirements of their [In-
dividual Education Plan] do not constitute the type of
discrete, insular minority necessary to constitute a 'sus-
pect class" under the Texas Constitution. The Texas Su-
preme Court had ruled that participation in
extracurricular activities was not a fundamental right.
Judge Bass, accordingly, found that the amendment was
not subject to strict scrutiny and that "the classification
of handicapped students into those who meet the re-
guirements of their IEP and those who did not, for the
purpose of determining whether to allow them to partici-
pate in extracurricular activities is rationally related to
the state's legitimate state interest in providing a quality
education to Texas public school students.” The claim

was rejected.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

And the tria court's finding that the statute did not dis-
criminate against minorities in violation of Title VI of
the Civil Rights Act of 1964 aso was upheld.

Texas Education Agency v. Stamos, 817 SW.2d 378
(Tex.App. 1991) [ELR 14:1:19]

School Athletics.

A Federa District Court in Rhode Island has ruled that
Brian Kleczek was not entitled to a preliminary injunc-
tion preventing the Rhode Island Interscholastic League
from interfering with Brian's participation in interscho-
lastic field hockey. Brian had joined his high school's
girls field hockey team; the high school did not have a
boys field hockey team.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

The court found that Kleczek's parents did not demon-
strate a likelihood of success on the merits of their Title
IX claim. There was no showing that either the league
or the high school received federa financia assistance;
the overal athletic opportunities for males at the high
school had not been limited; and the evidence indicated
that field hockey was not a"non-contact” sport.

The Kleczeks aso were not likely to prevail on the
merits of their equal protection clam, ruled the court,
stating that it was "beyond question that redressing the
disparate athletic opportunities available to males and
females IS an important governmental
interest...excluding males from female teams is substan-
tially related to achieving that objective.”

The court pointed out that if the Kleczeks federal
claims are proven to be without merit, the court would
have the discretion to refuse to exercise pendent juris-
diction over the state claims.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

It also was noted that Brian would not suffer irrepara-
ble injury upon the denial of the motion for a prelimi-
nary injunction - the case should be reached on its
merits before Brian's high school eligibility expires, de-
clared the court. Judge Lagueux stated that a balancing
of the equities was in the league's favor, and that allow-
ing injunctive relief would not only affect the parties to
the action, but all those associated with interscholastic
field hockey in Rhode Idland - consideration of their in-
terest in well-settled rules was another factor prompting
the denia of the Kleczeks motion.

Kleczek v. Rhode Idand Interscholastic League, 768
F.Supp. 951 (D.R.I. 1991) [ELR 14:1:19]

Horse Racing.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

The New York State Racing and Wagering Board de-
nied an application for renewa of a harness racing
owner's license, citing the allegedly false statements in
owner's 1989 and 1990 license applications and the
owner's lack of "the requisite character and general fit-
ness' in purportedly failing to disclose, or only partially
disclosing, his record of arrests and gections from vari-
ous race tracks.

The owner clamed that he was penalized for exercis-
ing his Fifth Amendment privilege against sdf-
incrimination by not being alowed to testify on his own
behalf.

A New York appellate court, in upholding the Board's
decision, noted that the owner had refused to answer al
of the Board's questions and that while the owner had
showed that the Board had granted licenses to other per-
sons with criminal records, it was not shown that their

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

particular situations were similar to his or that they also
failed to disclose their criminal records.

Agnello v. Corbisiero, 576 N.Y.S.2d 541 (N.Y.App.
1991) [ELR 14:1:20]

Photography/Damages.

International Record Syndicate hired Jeff Baker to take
photographs of the musical group Timbuk-3. Baker
mailed thirty-seven negatives to the company. When the
negatives were returned, holes had been punched in
thirty-four of them.

A trial court jury awarded Baker $15,000 in actual
damages and $5,000 for attorneys fees. The tria court
agreed with the attorneys fee award, but rendered judg-
ment in the amount of $51,000 in actual damages, based

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

on a liquidated damages clause setting damages at
$1500 per negative. However, the tria court later modi-
fied the judgment, awarded Baker $15,000 and elimi-
nated the attorneys fee award.

A Texas appellate court has reversed the trial court rul-
ing, and held that the liquidated damages clause was en-
forceable. Chief Judge Enoch noted that the clause
stated: "[r]eimbursement for loss or damage shall be de-
termined by a photograph's reasonable value which shall
be no less than $1500 per transparency.” The court con-
sidered Baker's past earnings from sales of photographic
works, the "potential for fame" of the group Timbuk-3,
and the inherent difficulty in determining the value of a
piece of art in concluding that $1500 was not an unrea-
sonable estimate of Baker's actual damages. Further-
more, the parties had agreed, via the liquidated damages
clause, as to a reasonable measure of damages.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

The court entered judgment for Baker in the amount of
$51,000 for actua damages and $5000 for attorneys
fees.

Baker v. International Record Syndicate, Inc., 812
SW.2d 53 (Tex.App. 1991) [ELR 14:1:20]

Photography.

Redbook magazine lost fourteen of photographer
Penny Gentieu's transparencies from a shooting session.
When Gentieu sought damages, the magazine argued
that the photographer was paid $5,500 for the one day's
work.

A New York trial court stated that the fee did not in-
clude the purchase of any transparencies, and noted that

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

the court, in a prior ruling, had granted Gentieu's motion
for summary judgment on the issue of liability.

Redbook argued that Gentieu's request for $1,500 per
transparency was unreasonable. Judge Fisher-Brandveen
pointed out that the American Society of Magazine Pho-
tographers set a $1,500 minimum figure for the loss of
an original color transparency. In setting a value for the
lost transparencies, the court considered such factors as
"technical excellence, the selective eye of the photogra-
pher, the established prestige and earning level of the
photographer, the uniqueness of subject matter, estab-
lished sales and use prices and the frequency of accep-
tance by users" It was noted that Gentieu was an
experienced professiona specializing in photographing
babies and mothers, and the fact that Redbook chose the
fourteen lost transparencies meant that "they must have
had some esthetic uniqueness about them to render them
acceptable.”

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

In all, the court concluded that $1,500 per transparency
was nhot an unreasonable figure and that Gentieu was en-
titled to atotal of $21,000 for the lost works.

Gentieu v. The Hearst Corp., New York Law Journal, p.
27, col. 2 (N.Y.Cnty., Feb. 25, 1992) [ELR 14:1:20]

Convict Publishing.

Elizabeth Diane Downs was convicted of the murder
of her daughter and attempted murder of her two other
children. Downs agreed to write a book for Danmark
Publishing about the incident. Danmark was created by
Downs father and her family for the purpose of publish-
ing the book. The contract provided for royalty pay-
ments, with a $500 annual maximum on payments to
Downs and allowed the company to deduct from

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

contract payments any money Downs owed Danmark,
whether or not arising out of the contract.

Under Oregon law, funds that would otherwise be paid
to a person convicted of a crime under a contract for a
book describing the person's "thoughts, opinions or
emotions about the crime" must be paid to the state's
Department of Justice for deposit into an escrow ac-
count for the benefit of victims of the crime.

The department concluded that the royalty and com-
mission percentages and the annual cap on royalties
were "artificially low." There was testimony indicating
that Downs expected that Danmark would "surrepti-
tioudy" provide her with more money from the sale of
the book than was provided in the contract. The depart-
ment declared that certain provisions of the contract
were void because the provisions were entered into to
defeat the purpose of the victims compensation statute.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

An Oregon appellate court has ruled that the depart-
ment did not have the statutory authority to modify the
contract between Danmark and Downs by replacing the
void royalty and commission provisions with provisions
for the payment of those sums that Downs could rea-
sonably have been expected to obtain.

Danmark Publishing, Inc. v. Department of Justice, 816
P.2d 629 (Ore.App. 1991) [ELR 14:1:21]

Previously Reported:

The following cases, which previously were reported
in the Entertainment Law Reporter, have been pub-
lished: BMG Music v. Perez, 952 F.2d 318 (13:10:8);
Dorsey v. Nationa Enquirer, Inc., 952 F.2d 250
(13:11:9); Edison Brothers Stores, Inc. v. Broadcast

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Music, Inc., 954 F.2d 1419 (13:9:8); General Mills, Inc.
v. Filmtel International, 577 N.Y.S.2d 384 (13:6:9);
Grand Upright Music Limited v. Warner Brothers Re-
cords, Inc., 780 F.Supp. 182 (13:11:8); Hendy v. Losse,
1 Cal.Rptr.2d 543 (13:8:17); In re Qintex Entertainment,
Inc., 950 F.2d 1492 (13:8:11).

The United States Supreme Court has let stand the de-
cisons in Midler v. Young & Rubicam, Inc. (13:9:4)
and Penthouse International v. Meese (13:9:11).

In late 1991, according to news reports, Rodney Dan-
gerfield and Caesars Palace settled a claim arising from
an eye injury sustained by Dangerfield in a 1988 steam
room accident at the hotel. A Federal District Court
(ELR 13:4:19) had reduced to $50,000 a jury award of
$500,000 in damages for pain and suffering. Dangerfield
had the option to accept the reduced award or to seek a
new trial. The terms of the settlement were not
disclosed.

VOLUME 14 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

United States of Americav. American Society of Com-
posers, Authors and Publishers, In the Matter of the Ap-
plication of Turner Broadcasting System, has been
published at 782 F.Supp. 778. The District Court deci-
sion, reported at ELR 13:8:6, held that ASCAP must
provide source licenses and per-program licenses to ca-
ble program suppliers.

A Federa Court of Appedls, in a per curiam decision
published at 956 F.2d 21, has affirmed the judgment of
the District Court "substantially for the reasons stated by
Magistrate Judge Dolinger."

According to news reports, the New York Court of
Appeds has refused to hear Hwesu Murray's action
against the Nationa Broadcasting Company.

Murray claimed that the television series "The Cosby
Show" was based on a proposal Murray submitted to
NBC.

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

A tria court had ruled (ELR 12:7:16) that Murray's
causes of action for unfair competition, breach of the
duty of care, and race discrimination arose out of the
same set of facts as those alleged by Murray in a federal
court action (ELR 11:9:11; 10:7:8; 9:10:4).

In 1988, the United States Supreme Court refused to
hear the federal claims.
[ELR 14:1:21]

DEPARTMENTS
In the Law Reviews:
Capital University Law Review has published a Sympo-

sium on the Reform of Big-Time Intercollegiate Athlet-
ics with the following articles:

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

NCAA Enforcement Process. A Cal for Procedural
Fairness by C. Peter Goplerud 111, 20 Capital University
Law Review 543 (1991)

A Commentary on Professor Goplerud's Article "NCAA
Enforecement Process: A Call for Procedural Fairness'
by LeRoy Pernell, 20 Capita University Law Review
561 (1991)

Little Ado About Something: Playing Games with the
Reform of Big-Time Intercollegiate Athletics by Rodney
K. Smith, 20 Capital University Law Review 567 (1991)

Values and Schizophrenia in Intercollegiate Athletics by
Gregory M. Travaio, 20 Capita University Law Re-
view 587 (1991)

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Athletic Reform: Missing the Bases in University Ath-
letics by Robert N. Davis, 20 Capital University Law
Review 597 (1991)

What Are the Basesin University Athletics: A comment
on "Athletic Reform: Missing the Bases in University
Athletics' by Deborah A. Katz, 20 Capital University
Law Review 611 (1991)

Is the Federal Government Suiting Up to Play in the Re-
form Game? by David Williams, 11, 20 Capital Univer-
sity Law Review 621 (1991)

Unreasonable NCAA Eligibility Rules Send Braxston
Banks Truckin' by Ethan Lock, 20 Capital University
Law Review 643 (1991)

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Educational Values: A Necessity for Reform of Big-
Time Intercollegiate Athletics, 20 Capital University
Law Review 661 (1991)

The Reform of Women's Intercollegiate Athletics: Title
IX, Equal Protection, and Supplemental Method, 20
Capital University Law Review 691 (1991)

Competitor Suits for False Advertising Under Section
43(a) of the Lanham Act: A Puzzle in the Law of De-
ception by Lillian R. BeVier, 78 VirginiaLaw Review 1
(1992)

International News Service v. Associated Press. Custom
and Law as Sources of Property Rights in News by
Richard A. Epstein, 78 Virginia Law Review 85 (1992)

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

On Owning Information: Intellectual Property and the
Restitutionary Impulse by Wendy J. Gordon, 78 Vir-
giniaLaw Review 149 (1992)

An Economic Analysis of Copyright Collectives by
Stanley M. Besen, Sheila N. Kirby and Steven C. Salop,
78 Virginia Law Review 383 (1992)

Beyond Betamax and Broadcast: Home Recording From
Pay Televison and the Fair Use Doctrine by Joni
Lupovitz, 22 Fordham Entertainment, Media and Intel-
lectual Property Law Forum 69 (1992)

Incidental Artwork in Television Scene Backgrounds:
Fair Use or Copyright Infringement?, 2 Fordham Enter-
tainment, Media & Intellectual Property Law Forum 159
(1992)

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Simon & Schuster, Inc. v. Members of the New York
State Crime Victims Board: The Demise of New York's
Son of Sam Law and the Decision that Could Have
Been, 2 Fordham Entertainment, Media & Intellectua
Property Law Forum 193 (1992)

Rap Parodies?. An In-Depth Look at Acuff-Rose Music,
Inc. v. Campbell, 2 Fordham Entertainment, Media &
Intellectual Property Law Forum 239 (1992)

Copyright Law's Broken Rear Window: An Appraisal of
Damage and Estimate of Repair by Daniel A. Saunders,
80 CaliforniaLaw Review 179 (1992)

"Warning: Explicit Language Contained" Obscenity and
Music by Keith S. Furer, 9 New Y ork Law School Jour-
nal of Human Rights 461 (1992)

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Women & Athletics: A Twenty Year Retrospective on
Title IX by Diane Heckman, 9 University of Miami En-
tertainment & Sports Law Review 1 (1992)

"Televison Without Frontiers': Possible U.S. Re-
sponses by Vincent Bela Feher, 9 University of Miami
Entertainment & Sports Law Review 65 (1992)

Analyzing Fair Use Claims. A Quantitative and Paradig-
matic Approach by Matthew W. Wallace, 9 University
of Miami Entertainment & Sports Law Review 121

Will the Real Bette Midler Please Stand Up? The Future
of Celebrity Sound-Alike Recordings by Sharon
Chester-Taxin, 9 University of Miami Entertainment &
Sports Law Review 165 (1992)

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Look What They've Done to My Song Ma - Digitd
Sampling in the 90's. A Lega Challenge for the Music
Industry by James P. Allen, Jr., 9 University of Miami
Entertainment & Sports Law Review 179 (1992)

Barnesv. Glen Theatre, Inc.: The Naked Truth by Kath-
leen T. Gibson, 9 University of Miami Entertainment &
Sports Law Review 201 (1992)

[ELR 14:1:22]

VOLUME 14, NUMBER 1, JUNE 1992



