
LEGAL AFFAIRS

Studios vs. Writers: A Bend in Analysis

by David Nimmer

  Two motion picture industry clients recently and inde-
pendently posed to me questions involving essentially
the same fact pattern: in the case of a pre-1978 movie
that was based on an unpublished work, and in which
only the movie's copyright had been renewed, could the
studio freely produce and distribute a remake of the
original motion picture? In analyzing this question, I fo-
cused on the unarticulated consequences of the recent
Abend case in the Ninth Circuit, and I concluded that
the court's nominally anti-studio ruling contains a silver
lining for motion picture proprietors. This article sets

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



forth first the legal background leading up to Ninth Cir-
cuit's Abend case, and then the application of that case
to the above scenario.

1. Rohauer v. Killiam Shows

  To understand Abend, it is first necessary to appreciate
the Second Circuit's opinion in Rohauer v. Killiam
Shows, Inc., 551 F.2d 484 (2d Cir.), cert. denied, 431
U.S. 949 (1977). In Rohauer an author granted motion
picture rights in her novel to the defendants' predeces-
sor, who produced a motion picture based thereon, the
highly-successful silent version of "Son of the
Sheik,"starring Rudolph Valentino. In granting motion
picture rights, the author purported to grant such rights
for the renewal as well as the original term of copyright.
  Defendants' predecessor obtained a copyright in the
motion picture as a derivative work, and 28 years later

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



renewed the movie's copyright. In the meantime, how-
ever, the author died before the original term of copy-
right in her novel had expired, so that thereafter the
renewal rights in the novel were claimed by the author's
daughter, as the only member of the successor renewal
class. See 2 Nimmer on Copyright Sec. 9.04[A].
  Because the daughter was not bound by her mother's
prior grant of exclusive renewal rights to the defendants'
predecessor, see 2 Nimmer on Copyright Sec. 9.06[C],
the daughter granted exclusive motion picture and tele-
vision rights in the novel for the renewal period to the
plaintiffs. When the defendants thereafter continued to
publicly perform their motion picture, the plaintiffs sued
for infringement of their copyright in the novel.
  The Second Circuit held for the defendants by reason
of the grant of motion picture rights from the author of
the novel to the defendants' predecessor. This result was
reached despite the court's acknowledgment that,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



because the author did not live until the renewal vested,
it was the author's daughter who was entitled to claim
the renewal. The court further acknowledged that the
daughter was not bound by her mother's purported ex-
clusive grant of renewal rights to the defendants. The
daughter, therefore, had the power to make the grant
which she in fact made to the plaintiffs.
  Moreover, the court conceded that because the author
did not survive to renewal vesting, the original grant
from the author would not authorize the defendants, af-
ter commencement of the renewal period, to produce a
new motion picture based upon the novel. The Second
Circuit nevertheless held that the defendants could con-
tinue to exploit during the renewal period any motion
picture, based upon the novel, which had been produced
during the original term of copyright.
  Rohauer provoked a firestorm of criticism, spear-
headed by the lengthy critique in 1 Nimmer on

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



Copyright Sec. 3.07[A]. The gist of the problem was
that Judge Friendly's opinion managed simultaneously to
hold the author's grant of renewal rights valid and inva-
lid -- invalid insofar as it purported to grant exclusive
rights during the renewal period and invalid insofar as it
purported to authorize new productions made after com-
mencement of the renewal period, but valid insofar as it
authorized the continued exploitation during the renewal
period of any film first produced during the original term
of the novel's copyright.  Skepticism about the viability
of that resolution extended beyond scholarly commen-
tary to judicial opinions as well. For instance, in Russell
v. Price, 612 F.2d 1123, 1128 n.16 (9th Cir. 1979), cert.
denied, 446 U.S. 952 (1980), the Ninth Circuit describes
the distinction made in Rohauer as "unconvincing,"
given that the 1909 Act "made no distinction between a
copyright owner's right to authorize copying or exhibi-
tion of the work as it appears in an existing derivative

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



work and the right to authorize creation of a new deriva-
tive work."

II. Abend v. MCA

  Abend v. MCA, Inc., 863 F.2d 1465 (9th Cir. 1988),
presented the Ninth Circuit with essentially the same
facts as those in Rohauer.  The plaintiff in Abend had
acquired renewal rights to several short stories written
by Cornell Woolrich, who did not survive until renewal
vesting. Among the Woolrich stories thus acquired was
"It Had to be Murder" which served as basis for the
1954 film "Rear Window." The plaintiff filed suit for
copyright infringement "based on defendants' re-release
of the 'Rear Window' film in theatres, on TV, and on
videocassette" during the renewal term of the the under-
lying short Story.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



  Abend largely agrees with the criticism of Rohauer set
forth in 1 Nimmer on Copyright Sec. 3.07[A], which
will not be repeated here. Suffice it to note that in Miller
Music Corp. v. Charles N. Daniels, Inc., 362 U.S. 373
(1960), the Supreme Court long ago observed that "as-
signees of renewal rights take the risk that the rights ac-
quired may never vest in their assignors."The Ninth
Circuit concluded that the Supreme Court's Miller Music
opinion "provides ineluctable authority for Abend's posi-
tion." 863 F.2d at 1475. On that basis, the court held the
defendants' activity to be infringing.
  A dissenting opinion in Abend objected that the quirk
of fate that Woolrich had died prior to renewal vesting
should not be dispositive of the rights of the parties. 863
F.2d at 1487 (Thompson, J., dissenting) "It just doesn't
make sense," Judge Thompson opined.
  Nonetheless, the majority was quite right in holding
that the Supreme Court's Miller Music opinion gives

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



decisive significance to that "quirk of fate" in determin-
ing copyright ownership. In fact, contrary to the per-
spective of the Abend dissent, Congress intended in
general under the 1909 Act to limit grants to the initial
term of copyright, and to allow a reversion to the author
or author's estate for the renewal term.  See 2 Nimmer
on Copyright Sec. 9.02. That intent was largely under-
cut, however, by the Supreme Court's decision in Fred
Fisher Music Co. v. M. Witmark & Sons, 318 U.S. 643
(1943), which created a giant loophole in the doctrine of
reversion of renewal rights. See 2 Nimmer on Copyright
Sec. 9.06[B][1]. It is the Fred Fisher opinion that makes
copyright ownership depend on a "quirk of fate" -- not
Abend. Abend, by contrast, follows the established doc-
trine of Miller Music, and reaffirms Congressional intent
with respect to the renewal doctrine by declining to
carve out yet another exception to reversion of renewal
rights.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



  Abend stopped short of granting the plaintiff full relief,
however. Instead, the Abend court examined the equi-
ties of the case and concluded that its special circum-
stances warranted the fashioning of special relief.
"Defendants invested substantial money, effort, and tal-
ent in creating the 'Rear Window' film. Clearly the tre-
mendous success of that venture initially and upon
re-release is attributable in significant measure to, inter
alia, the outstanding performances of its stars -- Grace
Kelly and James Stewart -- and the brilliant directing of
Alfred Hitchcock. The district court must recognize this
contribution in determining Abend's remedy." 863 F.2d
at 1478. Accordingly, the Ninth Circuit barred the issu-
ance of an injunction. Id. at 1479, citing 3 Nimmer on
Copyright Sec. 14.06[B]. Instead, the court remanded
for computation of damages in an apportioned amount
(i.e., less than 100% of the defendants' profits). 863

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



F.2d at 1480. See 3 Nimmer on Copyright Sec.
14.03[C].

III. The Legacy of Abend

  A. Benefits to Writers

  Underlying properties created after 1978 (or which
were protected by common law copyright until 1978) do
not fall within the renewal framework, and therefore will
never be subject to the Rohauer/Abend conflict. See 2
Nimmer on Copyright Sec. 9.01[C] infra. On the other
hand, the split between the Second and Ninth Circuits
means that underlying properties which achieved statu-
tory copyright before 1978 are now treated differently
depending on which circuit's law governs. This raises a
question about what the result will be to studios and
other owners of derivative works based on underlying

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



properties that achieved statutory copyright before 1978.
That question is important with respect to many
pre-1978 motion pictures, for which there seems to be
an ever- increasing cable television and videotape
market.
  The question also is important with respect to more re-
cent movies as well. For example, even currently, it is
possible for a movie to be made based on a story pub-
lished in 1977, the renewal term for which will last from
2005 through 2052. One can imagine a movie being
made in 1995 pursuant to a license from the author of a
1977 short story, who dies in 1999. Thereafter, upon re-
release of the movie in 2050, the Rohauer/Abend con-
flict comes into play again.
  Unless resolved by the Supreme Court, this circuit con-
flict will therefore have practical significance for many
decades to come. On the one hand, Rohauer, which has
effectively reigned nationwide in the motion picture

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



context since the dawn of the 1976 Act, has been essen-
tially rendered moot by Abend. For virtually all renewal
claimants who wish to allege infringement may, like
Sheldon Abend, simply file suit in the Central District of
California, where the Hollywood studios are located and
thus amenable to venue and personal jurisdiction, and in
which the court must follow Abend as governing Ninth
Circuit law. (A situation is nonetheless conceivable in
which the distributor of a re-release is amenable to suit
only in New York, or in which a forum nonconveniens
motion transfers the action to a jurisdiction controlled by
Second Circuit law.) Only if a studio can gain advance
knowledge of a prospective conflict (sufficient to war-
rant declaratory relief) could it defeat Abend's applica-
bility by choosing a Second Circuit forum, in which
Rohauer continues to apply.  And even declaratory relief
suits may be unavailing in New York, Connecticut or
Vermont by reason of lack of personal jurisdiction over

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



the individual who is renewal claimant or other proce-
dural flaws.
  On the other hand, at the same time that it dethroned
Rohauer, the Ninth Circuit protected the financial inter-
ests of the motion picture industry by limiting the relief
available in these circumstances. The court thereby
avoided the studios' "dire prediction" that producers
would be ted to "withdraw films from distribution to
avoid infringing the copyright in the underlying
work,"with the result that "[t]he public will then be de-
nied access to countless classic films." 863 F.2d at 1477
n.15. In this way, Abend combines fidelity to the princi-
ples underlying the renewal doctrine with sensitivity to
the equities of the situation. Judge Pregerson's opinion in
Abend therefore promises to correct the statutory short-
comings in Judge Friendly's Rohauer opinion without
causing tremendous dislocations in the practices of the
marketplace, at least with respect to pre-1978 movies.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



  With respect to current productions, however, Abend
could have a negative impact on owners of rights in
pre-1978 works. Thus, a film producer might decline to
synchronize a pre-1978 song that is in its initial copy-
right term, and choose instead a post-1978 song, for fear
that use of the former song might create litigation when
the song enters its renewal term.
  Universal, the losing party in Abend, as well as many
other motion picture studios have expressed dismay over
the Abend ruling. A petition for certiorari to the United
States Supreme Court in Abend is pending; efforts at
corrective legislation may likewise be anticipated, if the
judicial route fails.

  B. Benefits  to Studios?

  We return finally to the question posed at the start of
this article. Both Rohauer and Abend dealt with

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



situations in which the underlying works had been re-
newed separately from the derivative works, i.e., the
motion pictures. For that reason, it was clear to both
courts that the owners of the underlying works could,
for example, prevent the studios, during the renewal
term, from producing remakes of the movies based on
those underlying works.
  By contrast, consider the common situation in which a
motion picture was released before 1978 based on an
unpublished work, and in which renewal was effectu-
ated only for the movie, not for the underlying work. In
such a situation, publication of the movie constituted
publication of the previously unpublished underlying
work as well. See 1 Nimmer on Copyright Sec. 4.12[Al.
Twenty-eight years later, renewal was required to con-
tinue protection for both the movie and the underlying
work. See id. Sec. 3.07[C].

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



  (A separate question is posed as to proper copyright
notice. Publication of the motion picture constituted a
divestive publication of the underlying work; applying
the doctrine of indivisibility, a copyright notice on the
film solely in the name of the studio would be tanta-
mount to unnoticed publication of the underlying work
that was still owned by its author, and the result would
be that the author's rights in the underlying work would
terminate upon publication of the motion picture. See 3
Nimmer on Copyright Sec. 10.01[A]. Nonetheless,
given the judicial retreat from the doctrine of indivisibil-
ity as evidenced by Goodis v. United Artists Television,
Inc., 425 F.2d 397 (2d Cir. 1970), most courts would at-
tempt to avoid that harsh result. See id. Sec. 10.01[B].
As a consequence, the underlying work would not have
been injected into the public domain upon initial publi-
cation of the motion picture, and the question of its

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



continued copyright protection would remain live 28
years thereafter upon renewal of the movie.)
  When a copyright is owned jointly by several individu-
als, renewal by any one of them in his or her name alone
suffices to renew the interests of all. See 2 Nimmer on
Copyright Sec. 9.05[E]. In addition, under certain cir-
cumstances beneficial owners can file renewal claims on
behalf of legal owners. See id. Sec. 9.05[D].
  With that background in mind, based on the logic of
Rohauer, an author's heirs could contend that the re-
newal of the movie constituted a renewal of the portions
of the underlying work embodied in the movie. (Authors
themselves could make the same argument in cases
where they survive renewal vesting, and in which the
their initial assignments did not unambiguously include
renewal rights. See 2 Nimmer on Copyright Sec. 9.06.)
Under this view, when the studio renewed all elements
that it owned, those elements included the underlying

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



work, because the studio owned a limited right therein,
namely the right to exploit the underlying work in the
motion picture. As fellow owners of rights in the under-
lying work along with the studio, the heirs could thus
claim that the studio's renewal inured to their benefit as
well.
  The logic of Abend produces a different result. Under
Abend, the studio's renewal of the copyright to its mo-
tion picture has no application to the underlying work,
because the renewal applies only to elements owned by
the studio, namely the cinematographic elements and ad-
ditions to the story that were not present in the underly-
ing work. The studio cannot secure renewal of any
elements from the original work even those embodied in
the motion picture because Abend rules that the studio
owns no such elements during the renewal term. Ac-
cordingly, the heirs cannot claim that the studio's re-
newal inures in any manner to their benefit. For even if

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



the renewal of the motion picture is construed as an ap-
plication to renew the underlying work as well (as was
assumed above), an application to renew in the name of
a party who has no rights in the work is a nullity. See 2
Nimmer on Copyright Sec. 9.05[D]. Therefore, a re-
newal application in the name of the studio, in cases in
which the studio has no interest in the underlying work
(as Abend dictates) cannot serve to renew the underly-
ing work.
  Following these scenarios to their logical conclusions,
the upshot is that Abend is more favorable to the studios
than Rohauer in situations where studios wish to pro-
duce remakes and sequels based on unpublished works.
For under Rohauer, the studio has renewed the underly-
ing work, in which the heirs can now claim rights and
thereby prevent the studio from producing a remake or
sequel. But under Abend, the heirs have lost all rights in
the underlying work through failure to renew, leaving

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



the studio free not only to continue to exploit the origi-
nal motion picture, but to produce remakes, sequels, and
all other derivative works as well.
  Moreover, only the studio may continue to exploit the
original motion picture throughout the movie's copyright
term, as the studio owns the cinematographic elements
therein exclusively. Of course, all parties are nominally
free to use the public domain underlying work for a re-
make or sequel. But if, as a practical matter, a commer-
cially viable remake or sequel must incorporate elements
from the first motion picture as well as from the underly-
ing work, then the studio's rights are effectively exclu-
sive as to remakes and sequels as well.
  To conclude with a concrete example, imagine a 1930
release of a motion picture entitled "Windows" based on
an unpublished short story written in 1925 entitled
"Murder," and imagine that only the copyright to the
movie was renewed. As a variant, imagine that

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



"Windows" were released in February 1930 following
publication of "Murder" in January 1930, and that only
the copyright to the movie was renewed in March 1957.
In both instances, the 1957 renewal is timely to renew
the underlying work. See 2 Nimmer on Copyright Sec.
9.05[B]. But the question remains whether the motion
picture renewal applies, substantively, to the underlying
literary work. A logical extension of Rohauer would an-
swer that question "yes," meaning the studio would have
perpetuated its grantor's copyright to its potential detri-
ment.  Such is the consequence of Rohauer's gerryman-
dering of the significance of renewal.  A logical
extension of Abend, by contrast, would answer that
question "no," meaning the studio is free to do whatever
it wishes with the underlying work. Again, this conse-
quence flows automatically from Abend 's scrupulous
adherence to the significance of renewal.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



   In light of this disparity -- and on the (perhaps ques-
tionable) assumption that the life of the law will be logic
in future  applications of the Rohauer/Abend doctrine --
perhaps the studios will be less vigorous in their assault
upon Abend.

David Nimmer is Of Counsel to the law firm of Irell &
Manella in Los Angeles, California, and is the current
author of Nimmer on Copyright. Portions of this article
will appear in the forthcoming revision to Nimmer on
Copyright. [ELR 11:4:3]

____________________

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



RECENT CASES

Author Janet Malcolm's misquotation of psychoana-
lyst Jeffrey Masson in The New Yorker magazine
article is ruled not libelous, but dissent would have
submitted issue of actual malice or recklessness of
author and publishers to a jury

  Psychoanalyst Jeffrey M. Masson's termination as the
Projects Director of the Sigmund Freud Archives was
the subject of a two-part article by Janet Malcolm. The
article was published in The New Yorker Magazine in
December 1983, and was reprinted by Alfred A. Knopf,
Inc., in a book entitled In the Freud Arc-hives.  Accord-
ing to the article, which largely was based on Malcolm's
tape-recorded interviews with Masson, the psychoana-
lyst claimed that his contract with the Archives was ter-
minated because of Masson's position that Freud

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



abandoned the "seduction theory" of mental illness in
order to further his career.
  Masson sued Malcolm and the publishers for libel,
contending that the article placed him in a false light in
violation of section 45 of the California Civil Code. The
complaint alleged that Malcolm falsified words attrib-
uted to Masson within quotation marks and edited his
statements so as to portray him as "unscholarly, irre-
sponsible, vain, land] lacking in personal honesty and
moral integrity."
  A Federal District Court granted motions by Malcolm
and the publishers for summary judgment (ELR
10:12:20) on the ground that Masson failed to establish
actual malice. A three-judge panel of the Federal Court
of Appeals, over a strong dissent by Judge Alex Kozin-
ski, has upheld the District Court's decision.
  Masson argued that a jury could have found actual
malice by clear and convincing evidence based on

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



Malcolm's purported deliberate fabrication of quota-
tions. Masson showed that several quotations attributed
to him did not appear in the tape recordings of his con-
versations with Malcolm, that Malcolm had altered quo-
tations, and that he notified the staff at The New Yorker
that the quotations were altered prior to publication.
  Federal Court of Appeals Judge Arthur L. Alarcon
stated that for purpose of the appeal, the court would as-
sume the quotations were deliberately altered. Judge
Alarcon described the current law concerning the de-
famatory nature of statements "ostensibly ascribed to
another person by the use of quotation marks" as fol-
lows: A factfinder may infer actual malice from a fabri-
cated quotation when the language attributed to a party
is wholly the product of the author's imagination. An
author may, under certain circumstances, fictionalize
quotations "to some extent," and malice will not be in-
ferred from evidence showing that the quoted language

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



does not contain the exact words used by the party pro-
vided that the fabricated quotations are either "rational
interpretations" of ambiguous remarks made by the pub-
lic figure, or do not "alter the substantive content" of un-
ambiguous remarks actually made by the public figure.
  The court proceeded to review the challenged quota-
tions. Among the items questioned by Masson was the
purported quotation that Masson changed his middle
name from Lloyd to Moussaieff because "it sounded
better." On the tape recording, Masson stated that he
changed his middle name, in part, because he "just liked
it." The difference between these phrases did not alter
the substantive content of Masson's statement and the
District Court did not err in granting summary judgment
against Masson with respect to this discrepancy.
  More significantly, a quotation in which Masson pur-
portedly described himself as an "intellectual gigolo"
was not in the tape- recordings, but did appear in

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



Malcolm's interview notes, observed the court. How-
ever, assuming that Masson did not refer to himself in
this manner, the description was found to be a rational
interpretation of his comments on the tape-recording.
Not only was the "intellectual gigolo" quotation not de-
famatory, stated Judge Alarcon, but the District Court
did not err in determining that Masson did not prove by
clear and convincing evidence that Malcolm acted with
malice in attributing these words to Masson. A fair read-
ing of the quotation, in the court's view, was that Mal-
colm was setting forth Masson's account of the opinion
of him held by two colleagues. And given the "general
tenor" of the article and "the many provocative, bombas-
tic statements" made by Masson and quoted by Mal-
colm, any additional harm caused by the "intellectual
gigolo" quotation was found nominal or nonexistent.
  After reviewing the remaining quotations, Judge Alar-
con agreed with the District Court that each of the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



allegedly defamatory statements was either nondefama-
tory, substantially true, or a rational interpretation of
ambiguous conversations. Masson's contentions regard-
ing allegedly misleading editing were rejected.
  Judge Alarcon concluded by rejecting Malcolm's mo-
tion for attorneys fees and costs, stating the Masson
made a plausible, good faith argument that actual malice
could be inferred from the fictionalized quotations, par-
ticularly since at the time when the complaint was filed,
it was unclear whether actual malice might be inferred
solely from proof that an author by using quotation
marks, ascribed to a party words that he/she did not
speak.
  In his lengthy dissent, Judge Alex Kozinski began by
setting forth his understanding of the meaning of quota-
tions, declaring that "when a writer uses quotation
marks in reporting what someone else has said, she is
representing that those are the speaker's own words or

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



something very close to them." It appeared to Judge
Kozinski that for the majority, quotations were much
more "amorphous," i.e., that they were an "extrapola-
tion" of a speaker's words. Thus, a "quotation" may dif-
fer in wording and content from the speaker's actual
utterance "so long as the writer can argue with a straight
face that it is a (emphasis by Judge Kozinski) rational
interpretation of what the speaker said. If the speaker is
thereby made to sound stupid or arrogant, evil or insin-
cere, the majority denies him a remedy." But for Judge
Kozinski, the right to deliberately alter quotations is not
"a concomitant of a free press."
  Also assuming for purposes of the motion for summary
judgment that Malcolm altered Masson's statements as
he claimed, Judge Kozinski pointed out that under Cali-
fornia law, attributing to Masson a statement he did not
make could constitute libel. Judge Kozinski would have
allowed Masson the opportunity to present to a jury his

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



claim that Malcolm acted with actual malice in changing
his words or misquoting him.
  Returning to the significance of quotations, Judge Koz-
inski expressed the understanding that by using quota-
tion marks, a writer "warrants that she has interposed no
editorial comment, has resolved no ambiguities, has
added or detracted nothing of substance...quotations
purport to come directly from the speaker - free of
editorial comment by the writer" and can have "a devas-
tating rhetorical impact..."
  Judge Kozinski cited critical reviewer comments con-
cerning Masson, based on the purported quotations con-
tained in Malcolm's work, and stressed the difference
between an author's assessment of an individual and a
purported self-evaluation. The use of quotation marks
"to deceive the reader about the author's editorial role"
is prohibited by libel law and not protected by the First
Amendment, in Judge Kozinski's opinion. The dozen or

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



so discrepancies challenged by Masson showed him un-
favorably, and for the dissent it appeared that the major-
ity was saying that if an individual makes statements
that could reasonably be construed as boastful or arro-
gant, a reporter may attribute to the individual any other
statement reflecting that same trait." However, Masson's
statements were materially different both in tone and
content, stated the Judge Kozinski, from what Malcolm
reported the psychoanalyst to have said.
  The use of the phrase "intellectual gigolo" was de-
scribed by Judge Kozinski as "particularly damning be-
cause of its graphic imagery and the emotional impact it
is likely to have on the reader." But in reaching its con-
clusion, the majority accepted "the most benign interpre-
tation of gigolo," noted Judge Kozinski; the term, fairly
read, suggested to the dissent "someone who forsakes
intellectual integrity in exchange for pecuniary or other
gain," and a jury might so conclude. The innocuous

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



interpretation adopted by the majority apparently was
contrary to the meaning which was intended by Mal-
colm herself.
  In discussing other comments mistakenly attributed to
Masson, Judge Kozinski suggested that "if authors are
given license to invent quotations on the basis of what
they perceive to be a speaker's character, there are no
words whatsoever that they cannot put into a subject's
mouth."
  Another type of "abuse" perceived by the dissent was
Malcolm's deletion of thirty-three words out of a forty
word sentence by Masson, a deletion "utterly changing
Masson's meaning so as to make him say the antithesis
of what he actually said." Judge Kozinski cautioned that
"the selective editing of quotations so as to radically al-
ter their meaning is anathema among respectable jour-
nalists." And Malcolm's alleged fabrications
cumulatively made Masson appear "more arrogant, less

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



sensitive, shallower, more self-aggrandizing, and less in
touch with reality than he appears from his own state-
ments," declared the dissent. Malcolm may have been
entitled to arrive at such inferences on the basis of her
interview, but she was not entitled, in the dissent's view,
to manufacture support for her conclusion, and, in so
doing, Malcolm "crossed the line between poetic license
and license. The latter the first amendment does not
protect."
  Judge Kozinski found no support for the majority's
conclusion in the cases cited by Judge Alarcon, and took
the opportunity to point out that in this case, there was a
"mountain" of factual evidence tending to show malice,
as follows: Malcolm's assurances that all quotes would
be verbatim; the existence of tape recordings for many
of the conversations; Masson's notification to the maga-
zine's fact- checkers that he was being misquoted; the
fact that at least one of the quotations was changed,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



"apparently in Malcolm's handwriting, to make it more
bombastic but less accurate." Such evidence might sup-
port a jury determination that the alterations in Masson's
quotations were deliberate, not merely careless,
accidental or negligent.
  Given the lack of cases precisely on point, Judge Koz-
inski reviewed the policies of the First Amendment as
interpreted by the Supreme Court in New York Times v.
Sullivan and subsequent cases. The press, faced with re-
porting a "veritable avalanche of facts," may be held li-
able only for deliberate falsehoods or where reporters
act recklessly. And the First Amendment protects a
writer's selection of words so long as a reasonable view
of an event is presented.
  Fabricating or altering quotations does not serve the
policy of protecting the press from errors of fact, de-
clared the dissent, and "what someone says is a fact no
less than what someone does." New York Times v.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



Sullivan's actual malice standard protects the reporter
who negligently misquotes a subject, but this protection
does not extend to reckless or deliberate conduct.
  Judge Kozinski acknowledged that although the ac-
cepted fundamental rule is that quotation marks indicate
a verbatim report, it is not always possible, as a practi-
cal matter, for a reporter to be literally accurate. After
describing the circumstances in which changes accepta-
bly may be made in quotations, such as correcting errors
in grammar and word usage, Judge Kozinski cited the
position of authorities that it is a firmly-rooted journalis-
tic convention that the central meaning, the spirit, of a
speaker's words must be truly conveyed.
  The dissent then described a mid-1984 journalistic de-
bate concerning journalist Alistair Reid's admission that
he used composite characters and invented dialogue in
purportedly nonfiction newspaper pieces. William
Shawn, then editor-in-chief of The New Yorker, initially

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



defended Reid but subsequently condemned the journal-
ist and affirmed his magazine's devotion to fact and lit-
eral accuracy. As quoted by Judge Kozinski, Shawn's
memorandum to his staff stated: "We do not permit
composites. We do not rearrange events. We do not cre-
ate conversations. (emphasis added by the dissent).
Reid's conduct "pales by comparison" to Malcolm's al-
leged activities, stated the dissent, for Reid's quotations
were not  attributed to specific, identifiable people - he
used the fictional characters to better convey his own
ideas, and did not put words into the mouths of "real,
flesh and blood individuals with reputations to be tar-
nished." In all, Judge Kozinski found it difficult to con-
clude that the right to distort quotes of real individuals
was important to the proper functioning of the press in a
free society, and declined to grant journalists "a privi-
lege to engage in practices they themselves frown upon,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



practices one of our own defendants has flatly disowned
as journalistic heresy."
  Judge Kozinski set forth a five part inquiry to resolve
questions such as those before the court. In response to
the first issue - does the quoted material purport to be a
verbatim rendition of what Masson said - the dissent
noted that Malcolm used no cautionary language to no-
tify readers that she was relating a "hypothetical conver-
sation" or that they should doubt that Masson said
precisely what Malcolm quoted him as saying.
  The next query was whether the quotes were accurate,
and in this case, what Masson was quoted as saying was
alleged to differ from what he actually said.
  Judge Kozinski next asked whether the inaccuracies
were material. Malcolm's alterations completely re-
phrased Masson's statements or, in some instances, "in-
vent[ed] them out of whole cloth" - the changes were
not merely cosmetic or immaterial.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



  Stating that even the majority seemed to concede that
California law recognizes a cause of action for libel on
the basis of misquotations that have the same damaging
effect as defamatory statements, Judge Kozinski, in re-
sponse to the question of whether the alterations were
defamatory, stated that at least some of the misquota-
tions, if proved at trial, would support a jury verdict for
Masson. The misquotations, together, portrayed Masson
as "a vain, shallow, disingenuous, intellectually dishon-
est, cold, heartless, self-absorbed individual." A jury
might reasonably conclude that the tapes presented a
different picture.
  The remaining question was whether the alterations
were the result of malice. Judge Kozinski would have
asked whether there was sufficient evidence presented
for a rational jury to conclude that Malcolm and the
publishers knew that Masson's actual statements dif-
fered from those attributed to him and whether they

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



acted with reckless disregard with respect to the state-
ments. For Judge Kozinski, there was very strong cir-
cumstantial evidence that Malcolm acted with malice,
deliberately or recklessly altering Masson's statements.
In addition to facts mentioned above, the dissent ob-
served that Malcolm was not working under a tight
deadline, and had a chance to review galley proofs. Fur-
thermore, Malcolm assured Masson that all of his quota-
tions were on tape and would be reported verbatim.
  It appeared that The New Yorker did not engage in de-
liberate fabrication, except as the magazine might have
knowingly approved Malcolm's alterations, but there
was considerable evidence of the publication's reckless-
ness. Again, Masson brought the inaccuracy of the quo-
tations to the attention of the magazine's fact-checking
department. And Masson's attorney wrote to the maga-
zine after the first part of the article appeared to put the
publication on notice of the alleged misstatements;

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



apparently there was no attempt to verify the balance of
the article or to make any corrections. The New Yorker
has induced "a reasonable expectation of accuracy in the
minds of sources and readers," and a jury might consider
the magazine's reputation as relevant in determining the
recklessness of its conduct.
  Knopf did not have the right to ignore "clear indica-
tions" that the material it was about to publish might be
libelous, stated Judge Kozinski.  The company knew of
Masson's allegations and could have asked Malcolm to
document the disputed quotes. If the company on the
basis of such an examination had concluded, even
wrongly, that the quotes were accurate, Judge Kozinski
might have held it harmless. But the failure to investi-
gate the matter at all might. well amount to recklessness.
A jury therefore might conclude that Knopf's "cavalier"
treatment of Masson's complaint amounted to a reckless
disregard of the truth.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



  Judge Kozinski concluded by declaring that "Truth is a
journalist's stock in trade. To invoke the right to deliber-
ately distort what someone else has said is to assert the
right to lie in print. To have that assertion made by The
New Yorker, widely acknowledged as the flagship pub-
lication when it comes to truth and accuracy, debases
the journalistic profession as a whole. Whatever it might
have taken to refute Masson's allegations on the merits
is not, in my view, worth the unsettling implications left
by defeating him on these grounds. Masson has lost his
case, but the defendants, and the profession to which
they belong, have lost far more."

Masson v. The New Yorker Magazine, Inc., Case Nos.
87-2665; 87-2700 (9th Cir., Aug. 4, 1989) [ELR 11:4:7]

____________________

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



United States Supreme Court upholds award of com-
pensatory and punitive damages in libel action by
defeated judicial candidate

  In Masson (above), the court referred to the recent
United States Supreme Court decision in Harte-Hanks
Communications, Inc. v. Connaughton.
  Harte-Hanks involved a libel claim brought by Daniel
Connaughton against the publisher of the Journal News,
a local newspaper in Ohio.  Connaughton was the un-
successful candidate for the office of Municipal Judge of
Hamilton, Ohio in an election conducted on November
8, 1983.  The Journal News supported the incumbent
candidate, James Dolan. About a month before the elec-
tion, as described by United States Supreme Court Jus-
tice Stevens, Dolan's Director of Court Services
resigned and was arrested on bribery charges. On No-
vember 1, 1983, the newspaper published a story

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



quoting Alice Thompson, a witness in the grand jury in-
vestigation of the charges; Thompson stated that Con-
naughton had used "dirty tricks" and had offered jobs
and a vacation to her family "in appreciation" for their
help in the investigation.
  Connaughton, invoking diversity jurisdiction, sued for
damages. Harte-Hanks, after discovery, filed a motion
for summary judgment, claiming that even if
Thompson's statements were false, the First Amendment
protected the accurate and disinterested reporting of
charges against a public figure. The District Court de-
nied the motion on the ground that the evidence raised
an issue of fact as to the objectivity of the newspaper's
reporting.
  A jury then found by a preponderance of the evidence
that the November 1st article was defamatory and that it
was false. Also finding by clear and convincing proof
that the story was published with actual malice, the jury

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



awarded Connaughton $5,000 in compensatory damages
and $195,000 in punitive damages.
  A Federal Court of Appeals affirmed the District
Court's denial of a motion for judgment notwithstanding
the verdict.
  In upholding the Court of Appeals' decision, Justice
Stevens found that when the court's opinion was read as
a whole, it was apparent that references to the newspa-
per's departure from accepted professional standards
and to the publisher's motive in reporting the allegations
were "merely supportive" of the court's ultimate conclu-
sion that the record demonstrated a reckless disregard as
to the truth or falsity of Thompson's allegations and thus
provided clear and convincing proof of actual malice as
found by the jury.
  Justice Stevens proceeded to consider whether the
Court of Appeals gave undue weight to the jury's find-
ings, rather than conducting the independent review

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



required by Bose Corp. v. Consumers Union of United
States, Inc., 466 U.S. 485 (1984; ELR 6:3:12). After re-
counting some of the important conflicts in the evidence,
Justice Stevens remarked that there was " unquestiona-
bly ample evidence in the record to support a finding
that Thompson's principal charges were false, either be-
cause she misinterpreted remarks by Connaughton and
his wife, or because Thompson was deliberately lying."
The fact that the jury found that Connaughton was tell-
ing the truth did not alone constitute clear and convinc-
ing evidence that the newspaper acted with a knowledge
of falsity or with a high degree of awareness of probable
falsity. However, in this case, additional information
supported the inference that the Journal News acted
with actual malice in printing Thompson's false and de-
famatory statements.
  According to Justice Stevens, the Journal News chose
not to interview Alice Thompson's sister, Patsy

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



Stephens; Stephens granted Connaughton the initial in-
terview on which the bribery charges were based. It was
"utterly bewildering" to the court that the Journal News
committed substantial resources to investigating
Thompson's claims, yet chose not to interview the one
witness who was most likely to confirm Thompson's ac-
count of the events." The newspaper did not listen to the
tapes of an interview conducted with Stephens in Con-
naughton's home. Interviews were held with six wit-
nesses, including Connaughton, and each of them denied
Thompson's charges and corroborated Connaughton's
version of the events.
  Justice Stevens, although affirming the importance of
"vigorous reportage of political campaigns," stated that
the press does not have absolute immunity in its cover-
age of public figures or elections. And, although basing
his ruling on what he characterized as a "less specula-
tive" approach to the evidence than that taken by the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



Court of Appeals, Justice Stevens .found that the news-
paper acted with actual malice. In particular,
Thompson's most serious charge - that Connaughton in-
tended to confront the incumbent judge with the tapes to
scare him into resigning and otherwise not to disclose
the existence of the tapes - "was not only highly improb-
able, but inconsistent with the fact that Connaughton
had actually arranged a lie detector test for Stephens and
then delivered the tapes to the police." Furthermore, it
was likely that the newspaper's failure to interview Ste-
phens was "a product of a deliberate decision not to ac-
quire knowledge of facts that might confirm the
probable falsity of Thompson's charges." Although the
failure to investigate will not alone support a finding of
actual malice, " the purposeful avoidance of the truth is
in a different category," and the judgment of the Court
of Appeals was affirmed accordingly.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



  Justice Blackmun's concurring opinion noted that
Harte-Hanks had abandoned the defense of truth, de-
spite the fact that there might have been some support
for that defense, and the court therefore was required to
presume that the jury correctly found that the article was
false.  The newspaper also did not rely on a "neutral re-
portage" defense, thus depriving the court of the oppor-
tunity to consider this theory. Were the court to adopt
the neutral reportage theory, stated Justice Blackmun,
the facts of this case arguably might fit within it."
  Justice Blackmun also observed that the newspaper ac-
curately described Thompson's statements as allega-
tions, and printed Connaughton's partial denial of their
truth - the differences in presentation, for Justice Black-
mun, were relevant to the question of whether the pub-
lisher acted in reckless disregard of the truth. Cautioning
that the majority's opinion cannot fairly be read to hold
that the content of the article is irrelevant to the actual

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



malice inquiry, and stating that he was convinced that
the majority had considered the article's content and
form, Justice Blackmun concurred in the court's opinion.
  Justice Scalia's concurring opinion focused on the issue
of the standard of review to be used in determining the
existence of actual malice, stating that the court's opin-
ion resolved the issue in a "peculiar manner." The court
found it sufficient to accept not all of the favorable facts
that the jury could reasonably (emphasis by Justice
Scalia) have found, but rather only the adequately sup-
ported favorable facts that the jury did find, and exer-
cised its independent judgment just on the basis of those
factual determinations and the uncontroverted evidence
in concluding that malice was clearly and convincingly
proved. Justice Scalia questioned why the court chose
not to consult all the reasonably supported findings that
the jury could have made, and would have adopted the
Sixth Circuit's analysis in which the court would make

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



its independent assessment of whether malice was
clearly and convincingly proved on the assumption that
the jury made all the supportive findings it reasonably
could have made.
  Justice White, with whom Chief Justice Rehnquist
joined in concurring, and Justice Kennedy, in a separate
concurrence, also expressed their views as to the appli-
cable standard of review.

Harte-Hanks Communications, Inc. v. Connaughton,
Case No. 88-10 (U.S.Sup.Ct., June 22, 1989) [ELR
11:4:10]

____________________

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



United States Supreme Court refuses to impose li-
ability on Florida newspaper for publishing name of
rape victim; in separate case, Federal Court of Ap-
peals holds that documentary program did not in-
vade rape victim's privacy

  The October 29, 1983 issue of the Florida Star, a
weekly newspaper in Jacksonville, Florida, included a
one-paragraph account, derived from a police report, of
the rape and robbery of a woman; the report, contrary to
the newspaper's internal policy of not publishing the
names of sexual offense victims, included the victim's
full name.
  B.J.F. sued the Duval County, Florida, Sheriff's De-
partment and the newspaper, alleging the violation of a
Florida statute making it unlawful to "print, publish, or
broadcast ... in any instrument of mass communication"
the name of the victim of a sexual offense. The Sheriff's

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



Department settled with B.J.F. for $2,500. The trial
court denied the Florida Star's motion to dismiss the
case, ruled that the statute was constitutional, and
granted B.J.F.'s motion for a directed verdict on the is-
sue of negligence, finding the newspaper per se negli-
gent based upon the violation of the statute. The jury,
instructed by the judge that it could award B.J.F. puni-
tive damages if it found that the newspaper had "acted
with reckless indifference to the rights of others,"
awarded B.J.F. $75,000 in compensatory damages and
$25,000 in punitive damages.
  A Florida appellate court affirmed the entry of the di-
rected verdict in a brief per curiam opinion.
  In reversing the lower court ruling, Justice Marshall
stated that imposing damages on the Florida Star for
publishing B.J.F.'s name would violate the First Amend-
ment. The newspaper lawfully obtained truthful informa-
tion about a matter of public significance - the police

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



report revealed the identity of the victim and the news
article describing the unfortunate assault was accurate.
  Justice Marshall, while acknowledging the state's inter-
est in punishing the dissemination of victim identities,
stated that the circumstances of the instant case did not
warrant the imposition of damages against the newspa-
per. The government was responsible for the "erroneous,
if inadvertent" inclusion of B.J.F.'s full name in a report
made available in a press room open to the public.
  The court observed that the fact that the newspaper
gained access to the victim's name through a government
news release made it "especially likely that, if liability
were to be imposed, self-censorship would result." If the
newspaper had reproduced the news release prepared by
the Sheriff's Department, imposing civil damages would
"surely" violate the First Amendment. The addition of
the "linguistic connecting tissue" necessary to convert

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



the police report into a news story did not change this
result, in Justice Marshall's view.
  Justice Marshall also questioned the "broad sweep" of
the negligence per se standard in civil actions based on
the statute, noting that no case-by-case findings were re-
quired as to whether the disclosure of a fact about a per-
son's private life was one that a reasonable person
would find highly offensive.
  The "facial underinclusiveness" of the statute raised se-
rious doubts for the court about whether significant state
interests were being furthered. Justice Marshall there-
fore declined to find that Florida's selective ban on pub-
lication by the mass media, "without more careful and
inclusive precautions against alternative forms of dis-
semination," accomplished its stated purpose.
  The court concluded by cautioning that its holding was
limited and that it did not find that truthful publication is
automatically constitutionally protected, or "that there is

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



no zone of personal privacy within which the State may
protect the individual from intrusion by the press, or
even that a State may never punish publication of the
name of a victim of a sexual offense." The court held
that "where a newspaper publishes truthful information
which it has lawfully obtained, punishment may lawfully
be imposed, if at all, only when narrowly tailored to a
state interest of the highest order," and that no such in-
terest was served by holding the Florida Star liable in
the instant case.
  Justice Scalia concurred in the court's judgment, but
stated that it would have been sufficient to find that the
statute did not protect an interest "of the highest order" -
the statute appeared to Justice Scalia as "a prohibition
that society is prepared to impose upon the press but not
upon itself."
  Justice White, with whom Chief Justice Rehnquist and
Justice O'Connor joined in dissent, would have upheld

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



the jury award to compensate B.J.F. for the harm she
suffered due to the Star's negligence. Justice White did
not agree that the cases cited by Justice Marshall sup-
ported the result reached by the court.  Furthermore,
Florida did take measures to avoid the disclosure of the
names of rape victims and it was "not too much to ask
the press," in Justice White's view, to respect "simple
standards of decency and refrain from publishing a vic-
tim's name, address, and/or phone number."
  Justice White also observed that the jury had found
that the newspaper acted with reckless indifference to-
ward the rights of others - the court's concerns about
damages based on a strict liability standard thus were
"irrelevant."
  Characterizing the court's "underinclusiveness" analy-
sis as "underinclusive," Justice White stated that the
court should have reviewed not only the statute at issue,
but the whole of Florida privacy tort law in order to

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



determine the comprehensiveness of the state's "liability
regime."
  Justice White concluded by declaring that the court's
opinion would obliterate the tort of the publication of
private facts, for if the First Amendment "prohibits
wholly private persons (such as B.J.F.) from recovering
for the publication of the fact that she was raped, [Jus-
tice White doubted] that there remain any 'private facts'
which persons may assume will not be published in the
newspapers, or broadcast on television." The right to
privacy is not absolute, stated Justice White, but the
court accorded too little weight to B.J.F.'s side of the
equation, for there is no public interest in immunizing
the press from liability in the rare cases where a state's
efforts to protect a victim's privacy have failed.
  In a case decided several months before the decision in
Florida Star, a Federal Court of Appeals in Texas upheld
a District Court decision granting summary judgment to

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



a television station in an invasion of privacy action
brought by a rape victim.
  Marla Ross was raped in 1983. In 1986, WCCO-TV
prepared a documentary concerning a man who had
been convicted of two rapes; the man was a suspect in
Ross's case, but Ross did not identify him as her at-
tacker. The documentary used Ross's actual first name
and a picture of the house in which she lived at the time
of the assault.
  The District Court granted summary judgment to the
broadcast parties on both state law and constitutional
grounds, finding that the convict's interest and the pub-
lic's interest in reversing false convictions outweighed
Ross's privacy interest.
  Federal Court of Appeals Judge Higginbotham rejected
Ross's contention that the disclosure of the details of the
rape were "private facts," stating that the documentary
involved matters of legitimate public concern.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



  Ross also argued that even if the details of her rape
were newsworthy, the documentary could have been
produced without mentioning her name. But Ross's
name, residence or "identity" were not private, embar-
rassing facts, stated the court. And there existed a "logi-
cal nexus" between the rape victim's name and a matter
of legitimate public concern in this case because "com-
municating that this particular victim was a real person
with roots in the community, and showing [the television
station's] knowledge of the details of the attack upon
her, were of unique importance to the credibility and
persuasive force of the story." It was arguable that the
station was correct in its judgment about the newswor-
thiness of the victim's identity and without diminishing
Ross's legitimate distress, the District Court's grant of
summary judgment was justified.
  Judge Higginbotham also stressed the narrowness of
the court's holding and the " peculiar facts" present in

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



the case. The decision did not leave rape victims without
any protection against the public disclosure of their
names, stated the court and also left open the state's
power to protect rape victims' privacy by preserving the
confidentiality of the state's records, and imposing liabil-
ity for the wrongful taking of information, including
damages resulting from the foreseeable publication of
the information. The court declined to determine
whether WCCO had immunity from liability arising
from any constitutional protection for the publication of
information contained in public records or for the publi-
cation of truthful materials lawfully obtained.

The Florida Star v. B.J.F., Case No. 87-329
(U.S.Sup.Ct., June 21, 1989); Ross v. Midwest Commu-
nications, Inc., 870 F.2d 271 (5th Cir. 1989) [ELR
11:4:12]

____________________

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



Political cartoon was expression of opinion and did
not libel Ohio judicial candidate

  In a decision issued in July 1988, but only recently
published, an Ohio appellate court has ruled that a trial
court correctly dismissed a libel action brought by Ohio
Supreme Court Judge James P. Celebrezze against Day-
ton Newspapers, Inc., the publisher of the Journal Her-
ald newspaper.
  In August 1984, during Judge Celebrezze's re- election
campaign, the Journal Herald published a critical politi-
cal cartoon by Milton Priggee.  Judge Celebrezze subse-
quently sued Dayton Newspapers, alleging defamation,
intentional infliction of emotional distress, and a "false
light" theory of invasion of privacy.
  The trial court held that Ohio does not recognize a
claim for false light invasion of privacy, and dismissed

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



that claim. The court granted summary judgment in fa-
vor of the publisher on the remaining claims.
  Ohio Court of Appeals Judge Grey agreed with the
trial court that there was no showing that the cartoon
was published with malice. The purpose of the cartoon,
admittedly, was "to politically embarrass Celebrezze
and to prevent him from being re-elected, but such a
motive does not constitute legal malice." And either un-
der a convincing clarity standard or the ordinary sum-
mary judgment standard, no genuine issue of fact as to
actual malice was shown. The cartoon did not assert a
false statement of fact, and no reasonable person could
conclude, in the court's view, that Priggee's cartoon 'ac-
cused Celebrezze of a crime.  The scene portrayed was
"exaggeration, hyperbole ... rhetorical, perhaps allegori-
cal, but not capable of being interpreted as being factual
or defamatory." Given the finding that the cartoon was
an expression of opinion, the trial court correctly

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



granted summary judgment to the publisher since there
was no genuine issue as to Celebrezze's libel claim, con-
cluded Judge Grey.

Celebrezze v. Dayton Newspapers, Inc., 535 N.E.2d
755 (Ohio App. 1988) [ELR 11:4:13]

____________________

Satirical column quoting Raymond Chandler's fic-
tional detective "Philip Marlowe" did not libel pub-
lic official

  A Washington appellate court has affirmed a trial court
decision granting summary judgment to the Seattle Post-
Intelligencer in a defamation action brought by a former
county official.
  In the spring of 1983, Harley Hoppe, then King County
Assessor, was involved in a controversy over his use of

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



private detectives to monitor county employees. Hoppe
subsequently was not re-elected.
  During the controversy, the Post-Intelligencer pub-
lished a satirical column written by Emmett Watson; in
the column, Raymond Chandler's fictional detective
"Philip Marlowe" was offered a fee to follow county
employees for "da boss," the county assessor, "Hurley
Herpes." Marlowe commented: "Don't tell me where he
gets the money," I said. "I bet he hits the quinella every
day........ Or maybe he just kind of ups a property as-
sessment here and there and some of the money drips
over into the Private Eye Benevolent Fund."
  Judge Winsor stated that the trial court correctly found
that the identification of Hoppe as "Hurley Herpes"
could not be reasonably understood as describing an ac-
tual fact concerning Hoppe's medical condition, nor be
objectively characterized as true or false.  Furthermore,
the audience to whom the column was directed knew

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



that Watson frequently used alliterative nicknames to re-
fer to public figures.
  The court then noted that Watson's column appeared
during a political campaign, and in the context of a well
publicized debate over Hoppe's use of public funds to
hire detectives; that the column was distinguishable
from more general news articles; and that the humorous
tone and first-person narrative style further indicated
that the column did not concern actual events. As a mat-
ter of law, concluded Judge Winsor, Watson's column
did not imply the allegation of defamatory facts, or al-
lege criminal conduct, and the trial court correctly dis-
missed Hoppe's defamation claim.
  Hoppe's causes of action for outrage, intentional or
negligent infliction of emotional distress, and false light
invasion of privacy also were properly dismissed. The
trial court determined that in cases involving a public of-
ficial, none of the claims could be maintained without a

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



showing that the newspaper acted with actual malice. In
order to determine malice when the allegedly defama-
tory expression in issue is satire, humor, or fiction, the
standard to be applied is whether the author intended, or
recklessly failed to anticipate, that readers would con-
strue the publication as a statement of defamatory facts.
Having found that Watson's column did not imply de-
famatory facts, and in the absence of any evidence that
the newspaper parties intended the column to convey
defamatory facts, or believed that the column did con-
vey such facts, Hoppe failed to establish a prima facie
case of malice and the dismissal of the claim for inten-
tional infliction of emotional distress therefore was
affirmed.
  The lack of malice also served to warrant the dismissal
of Hoppe's claims for the negligent infliction of emo-
tional distress, and false light invasion of privacy. And

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



Hoppe did not make an evidentiary showing sufficient to
maintain his claim of outrage.

Hoppe v. Hearst Corporation, 770 P.2d 203 (Wash.App.
1989) [ELR 11:4:14]

____________________

Author and publisher of "In the Spirit of Crazy
Horse" prevail in libel action brought by former
Governor of South Dakota

  The Supreme Court of South Dakota has granted sum-
mary judgment to Peter Matthiessen and Viking Press,
the author and publisher of "In the Spirit of Crazy
Horse" in a $25 million libel action brought by William
Janklow, the former attorney general and governor of
South Dakota.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



  The book alleged that Janklow engaged in rape, drunk
driving and other reckless conduct.
  Judge Gene Paul Kean first stated that Janklow was re-
quired to prove that the allegedly libelous statements
were made with actual malice. It was found, however,
that Matthiessen and Viking provided sufficient evi-
dence to corroborate their position that they did not pub-
lish the complained-of statements with reckless
disregard or with a knowledge of their falsity. The state-
ments may have been potentially libelous by state law
standards, but the publisher and author were not re-
quired to be objective. Summary judgment therefore was
appropriate, ruled the court.
  Summary judgment also was appropriate in view of the
finding by another Court of Appeals (ELR 8:3:13) that
Newsweek magazine's publication of the same rape alle-
gation recounted by Matthiessen was "a materially accu-
rate report of an historical fact." Other challenged

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



statements also were "accurate accounts of an historical
statement" or were constitutionally protected opinion,
concluded Judge Kean.

Janklow v. The Viking Press, Case No. 83-1385 (S.D.,
June 2, 1989) [ELR 11:4:15]

____________________

"Mac Tonight" character does not infringe copy-
righted man-in-the-moon mask

  When you get caught between the moon and McDon-
ald's,* the best that you can do may not be to file a
copyright infringement action, as Norbert Pasillas
discovered.
  Pasillas, sometime in late 1982, created a latex man-in-
the-moon mask, and registered a copyright in the mask
in July 1987.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



  In 1986, McDonald's began its "Mac Tonight" promo-
tion; the advertising campaign included television com-
mercials featuring a person wearing a man-in-the-moon
mask. The mask resembled Pasillas' copyrighted work in
that both masks used crescent moon shapes, depicted
human faces in the centers of the masks, were colored
white or off-white, and were designed to be worn over a
person's head.
  Notwithstanding the common design elements, noted
Federal District Court Judge Ferdinand F. Fernandez,
the masks were "essentially dissimilar" in many re-
spects, and the overall feeling expressed by the Mac To-
night mask was "totally different from that expressed by
the Pasillas mask." Furthermore, stated Judge Fer-
nandez, no reasonable person could confuse one mask
with the other one.
  In granting McDonald's motion for summary judgment,
Judge Fernandez found that as a matter of law, there

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



was no substantial similarity of expression between the
masks. The court observed that human features are in-
dispensable elements in portraying the idea of a man in
the moon, and that Pasillas could not claim copyright
protection for all man in the moon masks which incorpo-
rate human features.  McDonald's request for attorney's
fees was denied, as was a motion for Rule 11 sanctions.
  (*With apologies to Peter Allen, Burt Bacharach, Carol
Bayer Sager and Christopher Cross.)

Pasillas v. McDonald's Corporation, Case No. CV
88-4065 (C.D.Ca., April 21, 1989) [ELR 11:4:15]

____________________

Toothpaste manufacturers did not infringe copy-
righted script and synopsis for animated "Mr. Cavi-
ties" commercial

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



  Sometime prior to February 1975, Andrew L. Green 11
created and wrote a detailed shot-by-shot continuity
script for a toothpaste commercial entitled "Mr. Cavi-
ties." Green submitted the script to Proctor & Gamble,
Inc. and to Lever Brothers Company, but the toothpaste
producers rejected his work.
  Green claimed that television commercials aired by
Proctor & Gamble, Lever Brothers, and Colgate-
Palmolive Co. infringed the "Mr. Cavities" script. The
commercials depicted either cartoon characters, such as
the "Crest Cavity Fighting Team" and "Hurtful J. Cav-
ity" or, as in the Colgate commercial, humans portraying
"professional cavity makers."
  A Federal District Court in New York has granted
summary judgment to the toothpaste manufacturers on
the ground that Green's scripts and the challenged com-
mercials were not substantially similar. Accepting the
validity of Green's copyright and assuming access by all

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



of the toothpaste manufacturers, the court observed that
the only elements that Green's script had in common
with the Proctor & Gamble and Lever Brothers ani-
mated commercials was "the idea of microscopic, hu-
manoid organisms who attack human teeth with sharp
instruments and are vanquished by toothpaste." But the
idea of characterizing oral bacteria as humanoid "cavity
makers" was "hardly protectible," stated Judge Keenan,
and there were no common characteristics in the expres-
sion of the idea.

Green v. Proctor & Gamble, Inc., 709 F.Supp. 418
(S.D.N.Y. 1989) [ELR 11:4:15]

____________________

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



Decision barring daughter of Hank Williams, Sr.,
from claiming interest in late singer's royalties is up-
held by Federal Court of Appeals in New York, but
Alabama Supreme Court finds that she may be enti-
tled to share in songwriting income

  A Federal Court of Appeals in New York has affirmed
a District Court decision (ELR 10:5:9) holding that
Cathy Yvonne Stone was barred by the doctrine of
laches from claiming any interest in the copyright re-
newal rights to works composed by the late Hank Wil-
liams, Sr.
  Judge Cardamone stated that even granting Stone, who
was Williams Sr.'s natural daughter, "the fullest stretch
of sympathy, her own delay and procrastination" barred
her lawsuit. After reviewing the background of the ac-
tion, the court stated that Stone presented no plausible
explanation for delaying the filing of the complaint until

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



September 1985, and noted that the delay resulted in the
loss of evidence.  Furthermore, various parties had en-
tered agreements involving the rights to Williams Sr.'s
songs, perhaps lulled into "a false sense of security that
the renewal rights were as they appeared."
  In July 1989, the Alabama Supreme Court ruled that
Stone, now known as Cathy Deupree Adkinson, was en-
titled to share in the income earned since August 1985
from Williams Sr.'s songs; the court apparently con-
cluded (in a decision not yet available to the ELR ) that
Adkinson's interests were not properly represented in a
1967 hearing concerning Williams Sr.'s estate.

Stone v. Williams, 873 F.2d 620 (2d Cir. 1989) [ELR
11:4:16]

____________________

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



New York court declines to enjoin "Lynyrd
Skynyrd" 1988 tribute tour, but orders MCA Re-
cords to affix explanatory labels on albums

  In a case decided in June 1988, but only recently avail-
able to the Entertainment Law Reporter, a Federal Dis-
trict Court in New York considered Judith Van Zant
Grondin's action seeking to enjoin several musicians
from performing as a musical group under the name
"Lynyrd Skynyrd," and to enjoin MCA Records from
marketing a record album entitled "Lynyrd Skynyrd
Live."
  Ronnie Van Zant, along with Gary Rossington, formed
the band Lynyrd Skynyrd in the early 1970s. Van Zant
and three other individuals died in 1977 when the air-
plane in which the band was flying crashed. Grondin
(Van Zant's widow) and two band members

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



subsequently agreed not to use the name Lynyrd
Skynyrd again in order not to capitalize on the tragic
accident.
  However, in 1987, the survivors of the crash, along
with Grondin, decided to conduct a tribute tour to
Lynyrd Skynyrd. One of the relevant contracts granted
the tour producer a license to use the name Lynyrd
Skynyrd. But Grondin later claimed that she did not
agree to allow the use of the name Lynyrd Skynyrd for
the new band, and sought to prevent any further
performances.
  Federal District Court Judge Robert W. Sweet first
stated that although Grondin may win permanent injunc-
tive relief, the musicians were entitled to continue their
tour due to Grondin's delay in seeking relief.
  Judge Sweet next determined that the oral agreement
not to use the Lynyrd Skynyrd name did exist, and that
the parties' performance of the agreement for ten years

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



precluded the application of Florida's statute of frauds.
Furthermore, the non-use agreement was memorialized
in certain corporate documents.
  But Grondin did not show a likelihood of success on
the merits of her contract claim against MCA, ruled the
court. MCA was not a party to the non-use agreement,
and it was noted that the company, which was author-
ized by the tribute producer to use the "Live" title, relied
on an entity with the apparent authority to approve both
the title and the album jacket art work.
  As described by Judge Sweet, Grondin's claim under
section 43(a) of the Lanham Act was that the musicians,
by holding themselves out to the public as Lynyrd
Skynyrd, would deceive concertgoers into believing that
they will view a performance by a group that achieved
popularity in the 1970s, even though the group's lead
singer no longer is alive. The court pointed out that the
tragic crash was highly publicized, and that it was

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



"improbable" that sophisticated fans of the original
Lynyrd Skynyrd would believe that the 1987-1988
group included Ronnie Van Zant "by virtue of the use of
the name Lynyrd Skynyrd."
  The court therefore declined to enjoin the tour on Lan-
ham Act grounds, stating that although there were "mi-
nor ways" in which the tour might deceive the
unsophisticated concertgoer, the balance of hardships
was in favor of the individual musicians.
  Likelihood of confusion was greater with respect to the
album, concluded Judge Sweet, because record buyers
would not know whether MCA was releasing recordings
of Van Zant's live performances recorded before his
death. The words "Lynyrd Skynyrd Tribute Tour 1987,"
in comparison to the album jacket logo reading "Lynyrd
Skynyrd Live," were "so small in comparison as to be
nearly meaningless." The small lettering did not ade-
quately explain that the MCA album did not contain

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



recordings of the original group "packaged in a 1987
context." And it was only after the plastic wrapper was
removed from the album that a buyer might see the dedi-
cation to the victims of the crash " and then in type size
barely visible without eye strain," emphasized Judge
Sweet.
  In all, Grondin presented sufficiently serious questions
going to the merits to warrant further proceedings on the
Lanham Act claim with respect to the "Live" album, and
limited injunctive relief was available given that the sale
of the album might decrease sales of previously released
albums "unquantifiably." MCA, although not required to
recall the albums, must affix to the album jacket a label
" explicitly conveying that this is a recording of the new
band recorded in 1987 and not the original Lynyrd
Skynyrd" - the wording of the label must be mutually
agreeable to the parties.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



Grondin v. Rossington , 690 F.Supp. 200 (S.D.N.Y.
1988) [ELR 11:4:16]

____________________

Literary agent may be entitled to commission on
authors' participation in Jane Fonda videotape pro-
ject; claim not barred by statute of frauds, New
York court rules

  Harvey Klinger, Inc., was not barred by the statute of
frauds from seeking a 15% commission on the royalties
earned by two authors (identified only as Radetsky and
Garrick) from a Jane Fonda sports video series, a New
York trial court has ruled. The authors collaborated with
Fonda on the video "SportsAid," which was based on
the book "Peak Condition." Klinger had arranged the
publication of "Peak Condition" and another
Radetsky/Garrick book entitled "Personal Trainer.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



  Judge Saxe found that Klinger presented sufficient
documentary evidence to warrant granting a motion to
dismiss the statute of frauds defense. The contracts for
the sports medicine books each included a provision
stating that "The Author hereby empowers the Publisher
to pay his agent, Harvey Klinger, Inc ... all monies that
become due under this agreement."
  Furthermore, a six page letter-agreement signed by
Jane Fonda and countersigned by the authors not only
contained the basic terms of their agreement to develop
a series of videotapes, but also provided that the
$20,000 advance would be paid to Harvey Klinger, Inc.
on the authors' behalf. The unexecuted copies of the let-
ter- agreement were sent to Klinger to be forwarded to
Radetsky and Garrick for signature. Judge Saxe noted
that the letter-agreement and an accompanying cover
letter indicated that there was an agent-client

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



relationship between the parties and that Klinger "ac-
tively participated in the negotiation of the agreement."
  Klinger was entitled to establish the amount of the
commission by other, unsigned documents, concluded
the court, in denying the authors' motion to dismiss the
complaint.

Harvey Klinger, Inc. v. Radetsky, New York Law Jour-
nal, p. 28, col. 1 (N.Y.Cnty., July 17, 1989) [ELR
11:4:17]

____________________

Disputes concerning sales of paintings by Max Beck-
mann and Brice Marden are resolved by Federal
District Court in New York

  A Federal District Court in New York has issued rul-
ings in two art-related disputes.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



  In Keoseian v. von Kaulbach, Judge Mukasey refused
to disqualify the attorney for Hedda Schoonderbeek von
Kaulbach, the older sister of the widow of German Ex-
pressionist painter Max Beckmann, in a proceeding in-
volving one of Beckmann's paintings, "Portrait of
Quappi." Richard S. Keoseian, claiming that von Kaul-
bach assigned the painting to him in August 1987,
sought a declaratory judgment that the assignment was
valid and enforceable, and that the executors of the es-
tate of Mathilde Beckmann should deliver the painting
to him rather than to von Kaulbach. Von Kaulbach
claimed that her signature on the assignment was ob-
tained through fraud, duress and misrepresentation as to
the contents and meaning of the document.
  Keoseian moved to disqualify von Kaulbach's counsel
on the ground that they had represented Keoseian on a
matter substantially related to the instant litigation. Ac-
cording to Keoseian, attorney Edward J. Ross and the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



firm of Breed, Abbott & Morgan represented him (as the
agent for von Kaulbach) as well as von Kaulbach in
challenging the validity of Mathilde Beckmann's 1982
will.
  Judge Mukasey stated that although Keoseian had a
reasonable basis to believe that Ross was acting as his
lawyer in the prior litigation, that litigation was not sub-
stantially related to the matter before the court. Thus, no
conflict of interest existed because of Ross's work in the
prior matter.
  Keoseian claimed that Ross's testimony would be re-
quired by von Kaulbach in order to show her reduced
mental and physical state at the time Keoseian allegedly
induced her to sign the assignment, and that Keoseian
planned to call Ross to show the extent of the services
Keoseian rendered for von Kaulbach - the services pur-
portedly provided the consideration for the assignment
of  the painting.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



  Judge Mukasey again declined to disqualify counsel,
stating that Ross's testimony was not relevant to von
Kaulbach's case and that the attorney was not a witness
who ought to be called such that disqualification was
mandatory.
  The court concluded by observing that von Kaulbach
was almost ninety years old and was living in Germany -
the disqualification of an attorney who had assisted her
for over two years and was familiar with the complex
history of the litigation involving the Beckmann estate
would be "a classic example of hardship." The case also
was sufficiently advanced, stated Judge Mukasey, so
that a change of attorneys would unfairly disadvantage
von Kaulbach. In all, even if Ross were a necessary wit-
ness, von Kaulbach would be substantially harmed by
having to find a replacement, and Keoseian's motion
therefore was denied.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



  In Hoffman v. Boone, Judge Mukasey dismissed a
complaint in which Paul and Camille Hoffmann sought
specific performance of a purported oral contract to pur-
chase a work by artist Brice Marden entitled "Grey #1."
The Hoffmanns claimed that Mary Boone, the owner of
a New York  art gallery, agreed to sell them the work
for  $120,000. Boone denied that the parties entered a
sales contract.
  The court, although agreeing with Boone that the stat-
ute of frauds barred the enforcement of the alleged oral
contract, considered the Hoffmann's argument that the
doctrine of promissory estoppel barred Boone from rely-
ing on the statute of frauds .
  Judge Mukasey, following the decision of intermediate
New York state courts, first determined that estoppel
principles would apply to contracts under the Uniform
Commercial Code. However, the Hoffmanns did not
present evidence that they "expended significant

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



resources in reliance on the agreement," thereby suffer-
ing unconscionable injury. In the absence of a genuine
issue of fact as to unconscionable injury, one of the re-
quired elements in a promissory estoppel claim, the
court granted Boone's motion for summary judgment.

Keoseian v. Von Kaulbach, 707 F.Supp. 150 (S.D.N.Y.
1989); Hoffmann v. Boone, 708 F.Supp. 78 (S.D.N.Y.
1989) [ELR 11:4:17]

____________________

United States government must return watercolors
painted by Adolph Hitler and two photographic ar-
chives to German photographer's children

  A Federal District Court in Texas has ordered the
United States government to return to an art investor
and to the children of a German photographer four

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



paintings and two photographic archives seized in Ger-
many by the United States Army in May 1945.
  The four watercolors in issue were painted by Adolph
Hitler and were given to Heinrich Hoffman, Sr. in 1936.
It was not until 1982 that Hoffman's children learned
that the watercolors were located in the United States.
The photographic archives were compiled by the Hoff-
man family, and the family was advised that the ar-
chives, relocated in the early 1950s to the United States,
would be returned.
  Judge Hughes found that statements made by represen-
tatives of the United States Army from 1945 until 1982
indicated that a bailment existed between the Army and
the Hoffmans. No claim arose, stated the court, until the
Hoffmans demanded and were refused redelivery. The
lawsuit was filed within the statutory limitations period,
and since the United States did not present evidence
contesting the title of the Hoffmans or the nature of the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



government's acquisition of their property, summary
judgment was available to the Hoffman parties for title
and possession of the paintings and archives.  Judge
Hughes questioned the government's reliances on "po-
litical denigrations of the artist and the archivist," in-
stead of property law arguments, and commented that
"equal justice under law protects people without excep-
tions for those people whose father's politics were
wrong."

Price v. United States, 707 F.Supp. 1465 (S.D.Tex.
1989) [ELR 11:4:18]

____________________

Taxpayers denied depreciation deductions and in-
vestment tax credit in connection with purchase of
"reproduction masters" of Picasso originals

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



  James and Judy Rose were not entitled to depreciation
deductions or investment tax credits on their purchase of
"reproduction masters" of Picasso originals, a Federal
Court of Appeals has ruled.
  On December 26, 1979, the Roses entered into two
contracts with a corporation called Jackie Fine Arts to
purchase two Pablo Picasso " reproduction masters." A
reproduction, master, as described by Judge Boyce F.
Martin, Jr., is a photo screen negative used to produce
an image, but does not include the original works of art
created by the artist. The "master" referred to in the con-
tract between the Roses and Jackie Fine Arts was a
"four by five inch color transparency" taken from a slide
photograph of the original art work, and costing about  
$200 to produce.
  The Roses, without obtaining any independent apprais-
als of the value of the Picasso packages before selecting
images and without obtaining any valuation or

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



distribution information, paid a total of $550,000 for the
package, allocating $545,000 to the master and $5,000
to the copyright. An additional $5,000 was used to pro-
duce a limited edition of 500 prints and 1,000 posters
from the image.
  According to Judge Martin, the reproductions and
posters taken from the "master" image had no proven
market or marketability; the fair market value of the
Picasso packages acquired by the Roses in 1979 and
1980 was "negligible."
  On a 1979 income tax return governing profit or loss
from a business or profession, the Roses reported zero
income, and depreciation expenses of about $125,800 in
art print activity under the business name Lecia Arts. A
double declining balance method to compute deprecia-
tion was applied on a basis of $1,100,000 for the two
1979 Picasso "reproduction masters," plus first year de-
preciation of $4,000. The Roses, who reported 1979

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



taxable income exceeding $460,000, also claimed an in-
vestment tax credit, of which $110,000 was attributed to
the Picasso works.
  On a 1980 joint individual income tax return, the Roses
reported taxable income exceeding $550,000; with re-
spect to art print activity, they claimed depreciation (for
three Picasso packages) of about $340,000, interest of
about $76,000 and expenses. The Roses claimed an in-
vestment tax credit of $55,000 attributable to a third
Picasso package they acquired.
  The Commissioner of Internal Revenue disallowed all
of the losses and investment tax credits claimed for
1979-1980 relating to the Picasso packages, stating that
the losses were not incurred in an activity entered into
for profit; that the art masters were not used or available
for use during 1979; and that the Roses had not estab-
lished a depreciable basis, the useful life of the art mas-
ters, or the propriety of the depreciation method used.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



  The Tax Court held that the acquisition of the Picasso
packages was motivated primarily, if not exclusively, by
tax considerations; that the Roses did not have an actual
and honest profit objective in acquiring the art works;
and that the transactions were devoid of economic sub-
stance and were merely a means to reduce tax liability.
  In upholding the Tax Court decision, Judge Martin
noted that the question of whether the Roses used the
Picasso packages in a "trade or business" or held the
works "for the production of income" was a question of
fact. In determining whether the transaction had any "
practicable economic effect other than the creation of in-
come tax losses," the Tax Court correctly examined the
Roses' profit motive and the economic substance of their
activities. The evidence, particularly the Roses' admis-
sion that tax considerations were a major part in their
decision to acquire the Picasso packages, supported the
Tax Court's conclusions, stated Judge Martin.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



Furthermore, the Roses did not obtain information on
the commercial viability of the package, were "indiffer-
ent" to the real value of the Picasso works, and were
correctly held liable for additional interest.

Rose v. Commissioner of Internal Revenue, 868 F.2d
851 (6th Cir. 1989) [ELR 11:4:19]

____________________

Artist's right to approve licenses for merchandising
of fictional character "Babar" is upheld

  Clifford Ross, an artist who agreed to "develop" the
fictional character Babar the Elephant in accordance
with a "high standard" of "style, appearance and qual-
ity," obtained, in 1987, an option to acquire motion pic-
ture, television, merchandising and allied rights in Jean
de Brunhoff's creation. Subsequently, Ross assigned to

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



Nelvana Limited, a Canadian animation studio and en-
tertainment company, the option to acquire the Babar
rights.
  Ross claimed that Nelvana, contrary to the provisions
of the assignment, entered licensing agreements with
third parties without his approval and that he was not
consulted in connection with the recently-released ani-
mated film based on the Babar property.
  Federal District Court Judge Kenneth Conboy first
found that Ross was not excluded from the production
of the Babar film. However, the court agreed that Nel-
vana granted licenses to third parties without obtaining
Ross's approval and that "numerous" proposed or fully
executed licenses did not contain the requisite quality
control provisions. Ross proved that his reputation
would suffer irreparable harm if Nelvana continued to
conduct licensing activities without meeting Ross's high
standards of quality control, stated Judge Conboy in

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



granting Ross a preliminary injunction barring Nelvana,
during the pendency of the action, from entering into
any agreements concerning the marketing of Babar char-
acters without obtaining Ross's approval, and from hold-
ing itself out as the sole licensor of merchandising rights
in the literary character.
  A Federal Court of Appeals, in an opinion not yet
available to the Entertainment Law Reporter, has upheld
the District Court's decision.

Clifford Ross Company, Ltd. v. Nelvana, Limited, 710
F.Supp. 517 (S.D.N.Y. 1989) [ELR 11:4:20]

____________________

United States Supreme Court holds that ban on inde-
cent dial-a-porn telephone messages violates the
First Amendment

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



  Section 223(b) of the Communications Act of 1934
bans indecent as well as obscene interstate commercial
telephone messages. A Federal District Court in Califor-
nia upheld the prohibition against obscene interstate
telephone communications for commercial purposes, but
enjoined the enforcement of the statute with respect to
indecent messages. The United States Supreme Court
has affirmed the District Court's decision.
  Sable Communications, an affiliate of Carlin Commu-
nications, operated a service offering sexually-oriented
prerecorded telephone messages through the Pacific Bell
telephone network. The fees charged to callers were
collected by Pacific Bell and divided between the tele-
phone company and the message provider.
  In 1988, Sable sought declaratory and injunctive relief
against the enforcement by the Federal Communications
Commission and the United States Department of Jus-
tice of the recently amended section 223(b). The 1988

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



amendments to the statute included a prohibition on in-
decent telephone messages. The District Court found
that the "indecent speech" provision o f t he statute was
overbroad and unconstitutional, and issued a preliminary
injunction prohibiting the enforcement of section 223(b)
with respect to any allegedly "indecent" communication.
  Justice Byron White, after reviewing the history of
"dial-a-porn" regulation, emphasized that while the First
Amendment does not extend to obscene speech, "sexual
expression which is indecent but not obscene is pro-
tected by the First Amendment..." The court rejected Sa-
ble's argument that section 223(b) created an
impermissible national standard of obscenity.  There is
no constitutional barrier under Miller v. California, 413
U.S. 15 (1973) to prohibiting communications that are
obscene in some communities under local standards
even though they are not obscene in others, stated

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



Justice White, and Sable must bear the burden of com-
plying with the prohibition on obscene message.
  Furthermore, the regulation of constitutionally pro-
tected speech in order to promote a compelling interest,
such as insuring the physical and psychological well be-
ing of minors, may be achieved only via carefully tai-
lored means.  Justice White, in distinguishing the instant
case from the decision in Federal Communications
Commission v. Pacifica Foundation, 438 U.S. 726
(1978), noted, in part, that "placing a telephone call is
not the same as turning on a radio and being taken by
surprise by an indecent message. Unlike an unexpected
outburst on a radio broadcast, the message received by
one who places a call to a dial-a-porn service is not so
invasive or surprising that it prevents an unwilling lis-
tener from avoiding exposure to it."
  The argument that nothing less than a total ban on in-
decent commercial telephone communications would

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



prevent children from gaining access to such messages
was found " quite unpersuasive." The court noted that
the Federal Communications Commission had found that
credit card, access code, and scrambling rules were an
effective way to serve the government's compelling in-
terest in protecting children. Section 223(b)'s denial of
adult access to telephone messages which are indecent
but not obscene far exceeded "that which is necessary to
limit the access of minors to such messages," concluded
the court in affirming the judgment of the District Court.
  In a concurring opinion, Justice Scalia expressed con-
cern over "drawing the line" between the obscenity and
the indecency portion of the statute, and cautioned that
although section 223(b) was held unconstitutional, the
court did not hold that the Constitution requires public
utilities to carry indecent speech.
  Justice Brennan, with whom Justice Marshall and Jus-
tice Stevens joined, agreed that a statute imposing

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



criminal penalties for making, or for allowing others to
use a telephone under one's control to make, any inde-
cent communication for a commercial purpose was "pat-
ently unconstitutional." In Justice Brennan's view,
however, section 223(b)(1)(A)'s parallel criminal prohi-
bition with regard to obscene commercial communica-
tions also violated the First Amendment. For Justice
Brennan, the concept of obscenity was incapable of be-
ing defined with sufficient specificity and clarity to with-
stand an overbreadth attack; the statute's prohibition of
all obscene commercial messages "admits of no con-
struction that would render it constitutionally permissi-
ble;" and the statute curtailed freedom of speech far
more radically than the government's interest in prevent-
ing harm to minors could possibly license on the record
before the court.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



Sable Communications of California, In(-. v. Federal
Communications Commission, Case Nos. 88-515,
88-525 (U.S.Sup.Ct., June 23, 1989) [ELR 11:4:20]

____________________

Briefly Noted:

Copyright Infringement/Music. 

  A Federal District Court in Kansas has granted sum-
mary judgment to Criterion Music Corp. in a copyright
infringement action against Biggy's Inc., a Wichita
nightclub. The court rejected the claim that the copy-
righted compositions were not performed for profit be-
cause Biggy's never made a profit during its operation;
the record demonstrated that the compositions in ques-
tion were performed publicly for profit in view of the
nightclub's admission charge and the sale of alcoholic

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



beverages. The nightclub's argument that it should not
be held liable because performers were instructed not to
play copyrighted songs also was unsuccessful, and
Biggy's was permanently enjoined from playing the
compositions involved in the action, and was ordered to
pay $4,000 in statutory damages to Criterion as well as
attorneys fees and costs.

Criterion Music Corp. v. Biggy's, Inc., 701 F.Supp. 802
(D.Kans. 1988) [ELR 11:4:21]

____________________

Broadcast Rights/Jurisdiction. 

  A Federal District Court in New York has refused to
set aside or vacate its judgment dismissing, on the
ground of forum non conveniens, an action brought by
Broadcasting Rights International Corp. against the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



Societe du Tour de France. It appeared that a pending
criminal investigation in France would establish certain
facts concerning the contracts between the parties. A
civil court in France stayed its proceedings pending the
resolution of the criminal investigation, and Federal Dis-
trict Court Judge Sweet found that the delays in the al-
ternative forum's judicial system were not "sufficiently
harmful of due process" to prevent the dismissal of the
broadcasting company's complaint. 

Broadcasting Rights International Corp. v. Societe du
Tour de France, 708 F.Supp. 83 (S.D.N.Y. 1989) [ELR
11:4:21]

____________________

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



Previously Reported:

  The following cases, which were reported in previous
issues of the Entertainment Law Reporter, have been
published: Hunt v. National Broadcasting Company,
Inc., 872 F.2d 289 (11:2:5); Klein v. Oakland Raiders,
Ltd., 259 Cal.Rptr. 149 (11:2:1); Silverman v. CBS Inc.,
870 F.2d 40 (11:2:7); United Artists Communications,
Inc. v. City of Montclair, 257 Cal.Rptr. 124 (11:2:12);
Von Beltz v. Stuntman, Inc., 255 Cal.Rptr. 755
(10:12:12).
  The United States Supreme Court has let stand a jury
verdict (ELR 8:4:20; 5:12:12) awarding $14 million in
punitive damages to entertainer Paul Winchell. Winchell
sued Metromedia, Inc. for breach of contract arising
from the company's destruction of tapes of the
"Winchell-Mahoney Time" television program - the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



$17.8 million jury verdict included  $14 million in puni-
tive damages. [ELR 11:4:21]

____________________

DEPARTMENTS

In the Law Reviews:

The Colorization of Black-and-White Motion Pictures:
A Grey Area in the Law by Michael B. Landau, 22 Loy-
ola of Los Angeles Law Review 1161 (1989)

The Loyola of Los Angeles Entertainment Law Journal
has published Volume 9, Number 2 with the following
articles:

Artist/Management Agreements and the English Music
Trilogy: Another British Invasion? by Michael I.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



Yanover and Harvey G. Kotler, Q.C., 9 Loyola of Los
Angeles Entertainment Law Journal 211 (1989)

One Technological Step Forward and Two Legal Steps
Back: Digitalization and Television Newspictures as
Evidence and as Libel by Don E. Tomlinson, 9 Loyola
of Los Angeles Entertainment Law Journal 237 (1989)

Is the Debtor Left "Standing" When the Music Stops:
Assumption and Rejection of Executory Recording Con-
tracts by Insolvent Musicians by Cherise M. Wolas, 9
Loyola of Los Angeles Entertainment Law Journal 259
(1989)

Equal Time Equals Unequal Treatment to Newscaster
Candidates by Karen Sue Naylor, 9 Loyola of Los An-
geles Entertainment Law Journal 283 (1989)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



The Child Protection Act: A Blanket Prohibition Smoth-
ering Constitutionally Protected Expression by Sharilyn
E. Christiansen, 9 Loyola of Los Angeles Entertainment
Law Journal 301 (1989)

Exit Polling Statute Doesn't Measure Up to the First
Amendment by Ali Soltani, 9 Loyola of Los Angeles
Entertainment Law Journal 319 (1989)

All Puff and No Stuff: Avoiding the Idea/Expression Di-
chotomy by Karen L. Poston, 9 Loyola of Los Angeles
Entertainment Law Journal 337 (1989)

Warning All Authors! Your "Style" May Infringe Your
Own Work: Authors Can Benefit Through Less Copy-
right Protection by Thomas M. Sipos, 9 Loyola of Los
Angeles Entertainment Law Journal 359 (1989)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



Who Has the Last Laugh? A Look at Defamation in Hu-
mor by Cary Dee Glasberg, 9 Loyola of Los Angeles
Entertainment Law Journal 381 (1989)

Raiders: $7.2 Million, City of Oakland: 0... Was That
the Final Gun? A Story of Intrigue, Suspense and Ques-
tionable Reasoning by Leon F. Mead, 11, 9 Loyola of
Los Angeles Entertainment Law Journal 401 (1989)

The Beck Decision: Will It Divide Entertainment Un-
ions? by Brian E. Cooper, 9 Loyola of Los Angeles En-
tertainment Law Journal 425 (1989)

Monopoly Sports Leagues by Stephen F. Ross, 73 Min-
nesota Law Review 643 (1989)

Sports Injuries by Chris J. Cartsen, 25 Trial 76 (August
1989) (published by The Association of Trial Lawyers

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



of America, 1050 31st St. NW, Washington, DC
20007-4499)

Communications Workers v. Beck: Supreme Court
Throws Unions Out On Street, 57 Fordham Law Review
665 (1989)

Spotlight on the Coaching Box: The Role of the Athletic
Coach Within the Academic Institution by Steven G.
Poskanzer, 16 The Journal of College and University
Law 1 (1989)

The Model University Coaching Contract ("MCC"): A
Better Starting Point for Your Next Negotiation by Ed-
ward N. Stoner, 11 and Artie R. Nogay, 16 The Journal
of College and University Law 43 (1989)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



Haffer v. Temple University: A Reawakening of Gender
Discrimination in Intercollegiate Athletics, 16 The Jour-
nal of College and University Law 137 (1989)

Trademark Infringement: The Irrelevance of Evidence of
Copying to Secondary Meaning by Timothy R.M. Bry-
ant, 83 Northwestern University Law Review 473
(1989)

Deaccessioning Fine Art Works: A Proposal for Height-
ened Scrutiny by David R. Gabor, 36 UCLA Law Re-
view 1005 (1989)

Look What They've Done to My Song by Jonathan L.
Kirsch, 9 California Lawyer 43 (1989)

Intelligence Agents As Authors: A Comparison of the
British Courts' Position on Attorney-General v.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989



Heinemann Publishers and the United States Supreme
Court Decision of Snepp v. United States by Nancy
Alyce Jerian, 11 Loyola of Los Angeles International
and Comparative Law Journal 345 (1989)

The Label "Political Propaganda": Content-Neutral or
Semantically Slanted? An Examination of the Foreign
Agents Registration Act as Applied in Meese v. Keene
by Ari J. Lauer, 11 Loyola of Los Angeles International
and Comparative Law Journal 399 (1989)
[ELR 11:4:23]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 11, NUMBER 4, SEPTEMBER 1989


