ENTERTAINMENT LAW REPORTER

RECENT CASES

ABC fails to enjoin sportscaster Warner Wolf from
jumping to CBS, despite Wolf's breach of right of
first refusal provision in his ABC contract

ABC has suffered the agony of defeat for the third time
In its action to enjoin Warner Wolf from jumping to
CBS. A New York trial court dismissed ABC's com-
plaint against the sportscaster in 1980, and that dis-
missal was upheld by the Appellate Division later that
year. (ELR 2:14:1) Now the Court of Appeals, New
York's highest court, has affirmed the dismissal again,
even though it agreed that Wolf breached his agreement
to negotiate in good faith with ABC.

Wolf's obligation to bargain with ABC was set forth in
a 1978 employment agreement between the sportscaster

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

and the network which provided for a 90-day "good
faith" negotiation period prior to its March 5, 1980 expi-
ration date. For the initial 45 days of this period, ABC
was to have the exclusive right to negotiate an extension
of its contract for Wolf's services. If the parties did not
reach an agreement regarding an extension during the 90
days, ABC would then have an additional three month
"first refusal" period. During these three months, Wolf
agreed not to accept any offers to work as a sportscaster
or program host unless and until ABC had an opportu-
nity to review any offer and determine whether the com-
pany wished to employ Wolf on substantially similar
terms.

ABC and Wolf began negotiations in September of
1979. However, unknown to ABC, Wolf met with
representatives of CBS in October of 1979. And in Feb-
ruary of 1980, he signed two contracts with CBS. The
"sportscaster” contract actually consisted of a proposed

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

contract accompanied by an irrevocable option by which
(in return for $100 paid by Wolf to CBS) CBS agreed to
hold open its offer of employment to Wolf until June 4,
1980 (the date on which ABC's contractual first refusal
right terminated). At the same time, Wolf signed a "pro-
ducer" contract to take effect on March 6, 1980. This
contract provided for the production of 16 sports pro-
grams by Wolf. An "exclusivity" clause in the producer
contract prevented Wolf from performing services "of
any nature" other than for CBS during the two year term
of the contract. Wolf's $400,000 first year salary was di-
vided equally between the sportscaster and producer
contracts.

Wolf continued to negotiate with ABC during February
of 1980 without mentioning either CBS contract and
without disclosing the fact that the exclusivity provision
of the producer contract would preclude the extension of
his employment contract with ABC. On February 22,

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

1980, Wolf contracted with ABC to continue working
for WABC-TV during the 90 day first refusal period
from March 6, 1980 through May 28, 1980. However,
on May 6, 1980, when Wolf's switch to CBS was con-
firmed by public reports, ABC brought an action seek-
ing to bar Wolf from working at WCBS-TV and seeking
specific performance of the first refusal provision of the
ABC employment contract.

The Court of Appeals acknowledged that Wolf had
breached his obligation to negotiate in good faith, be-
cause on February 4, 1980, when Wolf signed a "pro-
ducer” contract with CBS giving it the exclusive right to
his services beginning March 6th, the sportscaster be-
came unable to extend his contract with ABC. Thus, any
negotiations he engaged in with ABC thereafter were
meaningless and could not have been in good faith.

However, the court determined that Wolf had not vio-
lated the first refusal provision of his ABC contract. By

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

its own terms, the right of first refusal did not apply to
offers accepted by Wolf prior to the March 5th expira
tion of his ABC contract. Thus, the court reasoned that
Wolf could not have breached the right of first refusal
by accepting an offer on February 4th, which was during
the term of his employment with ABC and before the
beginning of the first refusal period. Further, because the
"sportscaster” contract with CBS consisted only of an
option which Wolf could exercise, Wolf's acceptance of
CBS's offer did not occur until after the expiration of the
first refusal period.

The court refused to enjoin Wolf from working for
CBS, because Wolf's term of employment with ABC
had expired. The court said that it would grant relief un-
der such circumstances only to prevent injury from un-
fair competition or similar tortious behavior or to
enforce an express and valid non-competition clause. In
this case, there was no express non-competition clause

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

in Wolf s ABC contract, nor injury from tortious con-
duct. "In short," said the court, "ABC seeks to premise
equitable relief after termination of the employment
upon a simple, albeit serious, breach of a general con-
tract negotiation clause. To grant an injunction in that
situation would be to unduly interfere with an individ-
ual's livelihood and to inhibit free competition where
there is no corresponding injury to the employer other
than the loss of a competitive edge.”

American Broadcasting Companies, Inc. v. Wolf, 438
N.Y.S.2d 482, 420 N.E.2d 363 (N.Y. 1981) [ELR
3:16:1]

Claim that attack on nine-year-old girl was moti-
vated by NBC's broadcast of the television movie

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

"Born Innocent" has been dismissed due to lack of
proof that NBC "incited" criminal conduct

A judgment of nonsuit has been affirmed in an action
brought against the National Broadcasting Company and
the Chronicle Broadcasting Company in which it was al-
leged that a rape scene in the television movie "Born In-
nocent” motivated a smilar attack on a nine-year-old
girl named Olivia in San Francisco. In an earlier pro-
ceeding, an appellate court had ruled that the matter
should be tried before a jury. With ajury at last impan-
elled, Olivias attorney, in his opening statement, indi-
cated that the evidence would establish "negligence and
recklessness' by the broadcasters. Olivia offered to
demonstrate that NBC televised the film without a
proper warning as to its content and that NBC should
have known that "susceptible" persons might imitate the
crimes depicted in the film.

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

A motion for nonsuit followed and was granted on the
ground that the jury would not be able to find that the
film "incited" the violent acts committed against Olivia.
If, as conceded by Olivia, NBC did not encourage or ad-
vocate violent acts, then its broadcast was protected
speech. Imposing liability on the basis of smple negli-
gence might lead to self-censorship and serioudly inhibit
broadcasters in airing controversial programs, stated the
court.

The case of Weirum v. RKO Generd, Inc. 15 Cal.3d
40 (1975), was distinguished. In Weirum, the California
Supreme Court upheld a finding that a Los Angeles ra
dio station was responsible for the wrongful death of a
driver killed by two teenagers participating in a contest
sponsored by the station. In that case, "the youthful con-
testants reckless conduct was stimulated by the broad-
cast" and by repeated importuning to race to a particular
location. Thus, in that case, contestants were urged to

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

act in an inherently dangerous manner with foreseeable
results.

Olivia N. v. National Broadcasting Co., Inc., Case 1
Civ. No. 46981 (CaL.Ct.App., Dec.7, 1981) [ELR
3:16:2]

Court of Appeals affirms denial of renewal of RKO's
license for Boston television Station, but remands
proceedings concerning Los Angeles and New York
stations

While expressing "discomfiture" at the need to order
further action in the RKO television station license re-
newal proceedings, which have been going on tor more
than 15 years, Federal Court of Appeas Judge Abner
Mikva has remanded the Los Angeles and New Y ork

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

City proceedings back to the FCC because of its failure
to provide "a principled explanation for RKO's disquali-
fication as a licensee of those stations." However, the
court did uphold the FCC's denia of the renewal of
RKO's license for station WNAC-TV in Boston on the
ground that RKO did not comply with its obligation to
disclose information to the Commission bearing on its
gualifications as a licensee.

The "sorry chapter in American communications law"
began in 1965 when RKO applied for a license renewa
for station KHJ in Los Angeles. The outcome of the Los
Angeles proceeding eventually was conditioned on the
license renewal proceeding for station WNAC in Bos-
ton. In 1980, the Commission issued its order denying
license renewas for WNAC, KHJ and WOR-TV in
New York (ELR 2:5:4). In a sometimes scathing opin-
ion, the Court of Appeals has rejected two of the three

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

grounds cited by the FCC as the basis for its action, and
has only narrowly upheld the third ground.

The FCC had placed particular emphasis on RKO's
participation in possibly anticompetitive reciprocal trade
practices. The Commission found that Genera Tire,
RKO's parent company, often conditioned its purchase
of goods and services on the expectation that the seller
would purchase advertising time on RKO stations. The
FCC now has proclaimed that reciprocity by licenseesis
a prohibited practice due to its effect on skewing the re-
lationship between advertising purchases and program
selection. But the court pointed out that the reciprocal
trade practices engaged in by General Tire and RKO al-
legedly occurred between 1961 and 1964, at a time
when it was unclear whether "non-coercive unleveraged
reciprocal agreements' were anticompetitive and a vio-
lation of section 1 of the Sherman Act in every case.
The FCC had considered RKO's conduct prior to 1965

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

because the KHJ license renewal application concerned
the 1965-1968 term. However, the FCC was not entitled
to retroactively apply its determination that reciprocal
trade practices are adverse to the public interest and a
ground for disgualification, to conduct that ceased 15
years ago, stated the court.

Another ground given by the FCC for RKO's disguali-
fication was the finding that the company submitted in-
tentionally false financia reports to the Commission.
The alleged inaccuracies occurred in the reporting of
trade and barter transactions, information generally con-
sidered "of minor significance" by the FCC itsdf The
court noted that the finding presumed that the inaccura-
cies were either deliberate and intentionally deceptive,
or were made with "wanton, gross and callous disre-
gard" for the truth. The FCC refused RKO a hearing al-
though the company denied any such intent or disregard.
The denia of a hearing has been found unlawful. The

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

guestion of whether the reports were knowingly inaccu-
rate and intended to mislead the Commission was a ma-
terial question of fact and was decisionally significant.
Thus, the court ruled that it was an error to refuse the
company an opportunity to present live witness testi-
mony in support of its position.

An added factor in the FCC's order, although not an in-
dependent ground for disgualification, was the non-
broadcast misconduct of General Tire. General Tire's
misconduct, which was the subject of a Securities and
Exchange Commission investigation, ranged from al-
leged bribery and fraud abroad to maintaining secret
cash funds. The conduct was viewed by the FCC as
lending "substantial weight" to its decision to disqualify
RKO on the other grounds. The Court of Appeals found
nothing unlawful in the FCC's approach and noted that
the importance of General Tire's misconduct had not
been inflated. However, the court observed that the

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Commission apparently requires a lesser showing of
misconduct by individual owners of broadcast properties
than by corporate owners in order to support disqualifi-
cations of alicensee. It was suggested that the Commis-
sion address and clarify this distinction.

In turning to the ultimate basis which "fully and inde-
pendently” supported RKO's disqualification in Boston,
that is, the company's lack of candor before the Com-
mission between 1975 and 1977, the court noted that on
several occasions, RKO did not inform the Commission
of facts relating to the allegations and proceedings
against General Tire and also failed to concede its inac-
curate reporting of trade and barter revenues despite ob-
vious indications of problems in this area. Section 1.65
of the Commission's Rules requires applicants to inform
the Commission of any 'substantial change" regarding
any matter that may be of decisional significance in a
Commission proceeding involving the pending

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

application. RKO was aware of the relevance of the in-
creasingly serious proceedings against Genera Tire,
whether or not RKO company officials had actua
knowledge of the subsequently admitted illegal conduct,
and did not inform the Commission of these facts. The
Commission, as a licensing authority for more than
10,000 radio and television stations, depends on its li-
censees for the completeness and accuracy of their rep-
resentations. Whether or not the Commission actualy
was misled by RKO was irrelevant.

RKO contended that the finding that it lacked candor
was made without formal notice of a hearing. However,
the Court of Appeals stated that RKO's conduct was "so
egregious and so conspicuous that we cannot say the
FCC's decision was an abuse of its authority." The evi-
dence of alack of candor was obvious from documents
submitted by RKO to the FCC. An evidentiary hearing
would not have furthered "the ends of justice," because

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

no witnesses were denied a hearing and there were no
further issues to try, particularly as RKO did not con-
tend that it was candid with the Commission. The court
also noted that no possbility of punishment was in-
volved, because the denial of a renewal application is
not a penal measure. Thus, because the misconduct oc-
curred directly before the agency and was of an "unde-
niably blatant and unacceptable dimension,” and
because RKO had actual notice of the conduct at issue
and had an opportunity to speak on its own behalf, the
Commission's action concerning the Boston renewal did
not abuse its discretion despite the lack of a formal
hearing.

The court concluded by pointing out that its narrow ba-
sis for upholding the Boston disqualification did not sup-
port the denial of license renewals in Los Angeles and
New Y ork. Those proceedings had been conditioned on
the outcome in Boston, but lack of candor was not a

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

designated issue in the Boston proceeding. Further,
RKO's misconduct did not occur directly before a trier
of fact in either Los Angeles or New York City. The
court observed that the FCC may find that RKO's lack
of candor in Boston would be "inconsistent with alicen-
see holding a license anywhere." However, each station
has a different broadcast history and policy, and on re-
mand, each will be entitled to an opportunity to distin-
guish its policies from those of WNAC.

RKO Generd, Inc. v. Federa Communications Com-
mission, Case No. 80-1696 (D.C.Cir., December 4,
1981) [ELR 3:16:2]

Polygram Records' failure to exercise an option on
time for the exclusive services of The Atlanta

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Rhythm Section left the group free to sign a record-
ing agreement with CBS records

The Atlanta Rhythm Section did not breach an exclu-
sive services agreement with Polygram Records, Inc.,
when the group entered into a recording agreement in
May of 1981 with CBS Records, Inc., a Federa District
Court in New York has ruled. Polygram, Buddy Buie
Productions, Inc. (the production company which fur-
nished the services of the five individual members of
ARS) and ARS had entered into a recording agreement
in 1973, which was superseded by an agreement in Oc-
tober of 1977. The term of the 1977 agreement - which
required ARS to deliver four albums to Polygram - was
to end 180 days after the delivery of the fourth album.
Polygram was entitled to extend the agreement by send-
ing notice to this effect to BBP 30 days prior to the date
the agreement would otherwise expire.

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

ARS claimed that it delivered to Polygram a reference
lacquer for a complete, edited and fully mixed master
tape for the fourth album on June 11, 1980. A check for
$150,000 was mailed to BBP by Polygram on that date.
Polygram argued that the reference disc delivered by
BBP on June 11th was "unapproved’ and that an ap-
proved reference disc was not delivered until June 17,
1980. Polygram claimed to have mailed its notice that it
was exercising an option on ARS' services on November
14, 1980 - a date which the company calculated to bein
accordance with the agreement. According to Polygram,
the agreement thereby was renewed for a further term
and was in effect in May of 1981. However, on Novem-
ber 20, 1980, BBP notified Polygram that the option had
not been timely exercised; and BBP received no re-
sponse until January of 1981 when Polygram notified
various record companies that Polygram had an exclu-
sive recording agreement with ARS.

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Although testimony was introduced that statements had
been made concerning the "unapproved” status of the
reference lacquer, the court found that the reference lac-
guer left with Polygram on June 11th and the master
two-track tape were fully edited, mixed and leadered
and that there was no further work to be done in order to
produce the parts necessary to make commercia phono-
graph records. Polygram's payment of $150,000 as "the
balance due upon delivery of the fourth LP," Polygram's
failure to call company officials to testify at the trial, and
the company's failure to explain its delay in responding
to BBP's assertion that the option had not been timely
exercised were found to create a preponderance of evi-
dence on behalf of BBP. Polygram's action therefore
was dismissed by the court.

Polygram Records, Inc. v. Buddy Buie Productions,
Inc., 520 F.Supp. 248 (S.D.N.Y. 1981) [ELR 3:16:4]

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Actors' Equity Association agrees to Consent Judg-
ment relieving playwrights of liability for payments
to showcase actors when production is restaged

When an Off-Off Broadway or showcase production of
aplay isre-staged on Broadway or reappears in another
medium, are the original cast members entitied to com-
pensation from the producer or author of the play" Un-
der the Actors Equity Association Funded Non-Profit
Theater Code, the Equity Approved Showcase Code and
the AEA Subsidiary Rights Agreement, showcase actors
had to receive a bona fide offer from the producer of a
Contract Production to appear in a subsequent stage,
motion picture or television production of the play or re-
celve a "Conversion Payment" from the producer. (A

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Contract Production is one subject to the standard AEA
Collective Bargaining Agreement.)

Six playwrights, including Michael Weller and David
Mamet, brought an antitrust action questioning whether
AEA was entitled to hold playwrights liable for any con-
version payments. A Consent Judgment generally reject-
ing the imposition of liability for such payments upon
playwrights recently was entered in the case.

Under the judgment, AEA may not require a play-
wright to sign any Code or agreement with AEA or its
members and may not make the signing of a Code by a
playwright a condition of permitting its members to ap-
pear in a Code production. AEA may not place liens
against a play and may not require any payment or other
obligation from a playwright to AEA or any actor. How-
ever, where a playwright is also a Code Producer, AEA
may require the Playwright/Producer to comply with a
Code producer's obligations. The Consent Judgment

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

also describes the circumstances when a Playwright may
be involved in a production without being deemed a
Code Producer.

Pursuant to the Judgment, a committee of actors and
playwrights will be formed to consider the conversion
payments question further.

Weller v. Actors Equity Association, S.D.N.Y. Case
No. 80 Civ. 6084 (Consent Judgment, November 3,
1981) [ELR 3:16:4]

Distinctive design elements on Dukes of Hazzard car
were infringed by competing toy car

The "Genera Lee," an orange Dodge Charger featured
on the Warner Bros.' television series "The Dukes of
Hazzard," has outmaneuvered "The Dixie Racer," a toy

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

car manufactured by Gay Toys, Inc. A Federal Court of
Appea has found that Gay Toys deliberately used cer-
tain distinctive symbols which appeared on the Generad
Lee, such as a Confederate flag decal and identifying
door numerals, in order to increase the resemblance be-
tween the cars and to exploit the market created by
Warner Bros." efforts. The court ruled that there was
sufficient likelihood of confusion as to the source and
sponsorship of the Dixie Racer to constitute a violation
of the Lanham Act, despite the fact that the General
L ee's symbols were not registered trademarks. The court
also ruled that Warner Bros." might well establish the
existence of such consumer confusion athough the com-
pany itself was not the manufacturer of atoy car.

A Digtrict Court order denying a preliminary injunction
therefore was reversed.

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Warner Bros,, Inc. v. Gay Toys, Inc., 658 F.2d 76 (2d
Cir. 1981) [ELR 3:16:5]

Arizona State University football player's action
against coach for assault and deprivation of civil
rights is not barred by Eleventh Amendment

Kevin Rutledge's football career at Arizona State Uni-
versity was interrupted when he suffered injuries in an
automobile accident in 1977. During an October 1978
game with the University of Washington, Rutledge, not
yet totally recovered, apparently punted poorly. ASU
football coach Frank Kush allegedly responded by shak-
ing Rutledge's helmeted head from side to side and strik-
ing him with afist in the mouth. Rutledge did not play in
any other games that season. He subsequently trans-
ferred to the University of Nevada at Las Vegas,

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

forsaking his ASU scholarship. Further, due to Kush's
refusal to consent to the transfer, Rutledge was ineligi-
ble for financial aid during hisfirst year at the University
of Nevada

Rutledge brought an action aleging that Kush and his
assistant conspired to deprive him of an "advantageous
business and educational relationship with ASU" and to
induce him to give up his scholarship.

A Federal Court of Appeals has ruled that the Arizona
Board of Regents and Arizona State University, which
also were named as defendants, were immune from suit
under the Eleventh Amendment. However, the court
found that the Eleventh Amendment did not bar Rut-
ledge's claims against the University's athletic director
for his faillure to supervise Kush or against Kush him-
self. The District Court had ruled that the Eleventh
Amendment extended to Kush and other members of the
athletic department since "the alleged acts were

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

committed in the interest of the Arizona State University
football program.” This was not a sufficient identifica-
tion with the state in order to confer immunity on the
coaches, ruled the Court of Appeals. Rutledge aso a-
leged that his civil rights had been violated under 42
U.S.C. section 1983 due to the purported assault by
Kush, as well as his demotion from a starting position
with the football team, "harassment, embarrassment and
defamation,” and deprivation without a hearing of his
scholarship from ASU.

The court noted that redress for the assault charge was
available and being pursued in Arizona state courts.
Rutledge had no constitutional right to maintain his posi-
tion on the football team, and neither the claim of har-
assment nor Kush's refusal to approve his transfer
violated section 1983, ruled the court. Therefore, the
matter was reversed in part and remanded for further
proceedings, based on the general tort law of Arizona.

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Rutledge v. Arizona Board of Regents, Case Nos.
80-5005 and 80-5130 (Sth Cir., Nov. 12, 1981) [ELR
3:16:5]

Criminal charges against unauthorized distributor of
pay television decoders are not dismissed

A Federa District Court in Michigan has refused to
dismiss a criminal case charging Philip Westbrook and
Robert Moser with conspiracy to intercept interstate ra-
dio communications and to sall devices interfering with
radio communications, without conforming to FCC
regulations, in violation of 47 U.S.C. sections 302a and
605. The court agreed with the Sixth Circuit's interpreta-
tion of section 605 in the recent decision of Chartwell
Communications, Inc. v. Westbrook. In Chartwell,

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Judge Kennedy wrote: " Subscription television is not in-
tended for the use of the general public; it is only in-
tended for the use of paying customers." Therefore
subscription programming does not fal within the ex-
ception of section 605 and is protected. (See ELR
2:19:1 and 2:12:5.)

Westbrook pointed out that the case against him was
the first criminal prosecution in the country for the unau-
thorized manufacture or sale of subscription television
decoders. Previous prosecutions under section 501 of
the Communications Act, which provides a penalty of a
$10,000 maximum fine, one year imprisonment or both,
had involved the wiretapping of telephones. But the
court stated that the act that STV transmissions are se-
lectively received, as are other point-to-point communi-
cations systems, brings the transmissions within section
501 and its sanctions.

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

The only issue remaining for determination would be
whether the defendants acted “willfully" and
"knowingly."

United States of America v. Westbrook, 502 F.Supp.
588 (E.D.Mich. 1980) [ELR 3:16:5]

"Executioner" series goes to Harlequin Books;
author's agreement to negotiate in '""good faith" with
Pinnacle is ruled to be unenforceably vague

In 1976, Don Pendleton, the author of the highly suc-
cessful series of men's action/adventure books entitled
"The Executioner," entered into an agreement with Pin-
nacle Books, Inc. by which Pinnacle agreed to publish
books 29 through 38 in the Executioner series. The
agreement also provided that Pendleton would not offer

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

rights in the series to any other publisher unless he and
Pinnacle were unable, "after extending their best ef-
forts," to agree on the terms of a new contract. Negotia-
tions between Pinnacle and Pendleton regarding the
extension of the agreement began in September of 1978
and continued until February of 1980. During this pe-
riod, the Editorial Director of Pinnacle, who had been
involved with the negotiations, left the company and
joined Harlequin Books. In May of 1980, Pendleton
signed an agreement to license the Series and its charac-
tersto Harlequin.

Pinnacle brought an action alleging that Harlequin had
induced Pendleton to break off negotiations with Pinna-
clejust as the parties were reaching afinal agreement on
new contract terms. The action has been dismissed by a
Federal District Court in New York on the ground that
the "best efforts" clause in the agreement was too vague
to be enforceable. No objective criteria were specified

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

against which the parties' efforts to negotiate could be
measured. The court noted that "best efforts’ might
mean that the parties would refrain from negotiating
with others for a certain period of time. However, in the
absence of express standards, the court could not deter-
mine whether a particular offer by Pinnacle or any other
aspect of the negotiating procedure constituted "best ef-
forts." Since there was no enforceabl e agreement, Pinna-
cle could not succeed on its claim of interference with
contractual relations, the court ruled.

Pinnacle Books, Inc. v. Harlequin Enterprises, Inc., 519
F.Supp. 118 (S.D.N.Y. 1981) [ELR 3:16:6]

Injunction against Quadrangle Books is reversed,
because "right of first refusal" in Quadrangle con-
tract with Bookthrift is found to be ambiguous

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

When contracts wind up in litigation, it is often be-
cause of what was left out of them rather than what isin
them. One such contract was between Bookthrift Inc.
and Quadrangle Books. The contract concerned Book-
thrift's distribution of the book "La Technique" by Jac-
gues Pepin.

In the agreement, Bookthrift agreed to purchase as
many as 10,000 copies of the book within 18 months
from November 22, 1977, if Quadrangle asked it to do
so. The agreement aso provided that Quadrangle
granted Bookthrift a right of first refusal with respect to
reprint rights for hardcover copies of the book. The right
of first refusal paragraph said nothing about any time
limitations on that right.

In 1980, Quadrangle sold 35,000 reprinted hardcover
copies of "La Technique" to Outlet Book Company
without giving Bookthrift an opportunity to exercise its

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

first refusal right. Bookthrift sought and obtained a pre-
liminary injunction halting the sale as well as any further
hardcover reprint sales of the book by Quadrangle.

Quadrangle appealed the ruling on the ground that
Bookthrift's right of first refusal had expired in May of
1979 at the same time Bookthrift's obligation to buy
copies of the book expired. In response, Bookthrift con-
tended that since the right of first refusal paragraph of
the agreement contained no expiration date, the right
was independent of any other time limitation in the
agreement.

The appellate court found the terms of the contract
concerning the right of first refusal to be ambiguous. It
therefore concluded that the preliminary injunction
should not have been issued, because Bookthrift had not
established a "clear right" to it. The court therefore re-
versed the injunction, thereby allowing Quadrangle to

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

resume sales of the book, at least until atria on the mer-
its of the caseis conducted.

Gulf & Western Corporation v. New York Times Co.,
439 N.Y.S.2d 13 (App.Div. 1981) [ELR 3:16:6]

Viking denied summary judgment in case filed by
judge who claims he was libeled by book entitled
"The Abuse of Power"

It is commonly believed that a book cannot be judged
by its cover. Legaly speaking, that may no longer be
true, because the New Y ork Court of Appeals has done
just that, according to one of its ustices. In aruling that
may have some influence on the manner in which con-
troversia books are marketed in the future, that court
has held that the one-year statute of limitations on alibel

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

clam was triggered anew when Viking Penguin released
a paperback edition of "The Abuse of Power," even
though the pages of that edition were printed at the same
time as the pages of the original hardcover edition. In
fact, the pages of the paperback edition were intended
for the original hardback edition, and were used in a pa-
perback only because hardcover sales had been
disappointing.

The case reached New Y ork's highest court on a pro-
cedural issue that revolved around the timing of the
plaintiffs complaint. The complaint was filed more than
one year after the hardcover edition was published, but
only two months after publication of the paperback edi-
tion. New Y ork follows what is known as the "one pub-
lication rule" which holds that the statute of limitations
on a libel clam begins when a book is first published,
and does not begin again each time a copy of the book is
sold. This rule is intended to protect writers and

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

publishers from stale clams that otherwise could be
filed merely because copies of the book remain available
for sale for years. On the other hand, if a book is repub-
lished in a new edition, the statute of limitations does
begin again, on the theory that the publisher has an op-
portunity to correct any errors at that time and should
not be protected from its failure to do so.

In this case, a mgjority of the Court of Appeals con-
cluded that the publication of the paperback edition of
"The Abuse of Power" was a republication, even though
origina pages were used. One justice dissented, how-
ever, warning that as a result of the magjority's decision,
"a publisher seeking to avoid successive limitations peri-
ods will be forced to choose between limiting the num-
ber of copies in a first printing, or risking expensive
revisons to copies not immediately sold in the
hardcover format."

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

The authors of the book fared better than their publish-
ers. Because they played no part in the decision to issue
a paperback version, the court held that the statute of
limitations as to them expired one year after publication
of the original hardback version, and thus had run before
the case was filed.

There has not yet been a ruling on the merits of the li-
bel clam. In fact, no discovery had even been done be-
fore the case reached the Court of Appeals. The plaintiff
in the case is Dominic Rinaldi, a retired justice of the
New York State Supreme Court. He is a public figure
insofar as this litigation is concerned and thus will have
to prove that Viking published the book with "actua
malice," that is, with knowledge that it contained a false
statement about him or with reckless disregard for
whether it contained a false statement.

Viking contended that it relied on the book's authors
who were reputable writers - Jack Newfield and Paul du

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Brul - who in turn had relied on information previousy
published in the New York Times. Rinadi responded
that even if Viking's reliance on the authors would have
stood it in good stead as to the hardback edition, that re-
liance was misplaced once Rinaldi notified Viking of his
complaints - something he did before the paperback ver-
sion was published. Furthermore, as aresult of his letter
of complaint, a Viking editor wrote a note to the "cor-
rections file" for subsequent printings of the book. The
note never came to the attention of those production per-
sonnel involved in publishing the paperback version,
however. Whether that failure was the result of reckless-
ness is another factual issuein the case.

The court specifically declined to rule on these issues,
however. Instead it held that Rinaldi was entitied to con-
duct discovery before they were ruled on. And thus the
case was remanded to the trial court for further
proceedings.

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Rinaldi v. Viking Penguin, 7 Media Law Reporter 1202
(N.Y. 1981) [ELR 3:16:6]

Briefly Noted:
Cable Television Regulation.

A Federa District Court judge in Utah has declared
that a Utah statute banning the presentation of indecent,
although not necessarily obscene, material on cable tele-
vision is unconstitutionally overbroad , and has perma
nently enjoined enforcement of the statute. The court
stated that the statute "invaded" areas of free speech the
Supreme Court (in Miller v. Cdlifornia, 413 U.S. 15)
says you can't get into. According to the court, the basic
flaw in the statute was its failure to incorporate any

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

reference to contemporary community standards in mak-
ing the determination whether particular programming
was indecent.

Home Box Office, Inc. v. Wilkinson, Case No. C
81-033 1-J (D.Utah, November 16, 1981) [ELR 3:16:7]

Copyright Infringement.

The copyright owners of five musical compositions, in-
cluding "I Never Promised You a Rose Garden" and
"By the Time | Get to Phoenix," brought an action aleg-
ing that the compositions were performed publicly for
profit, without the permission of the owners or their li-
censing agency, BMI, at the Stardust Club in Ottumwa,
lowa. A BMI representative testified that he was present
at the Stardust on the evening of March 15, 1977 and

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

heard the songs being performed. But Betty Durflinger,
the owner of the Stardust at the time, clamed that the
songs were not played on that date. The court noted that
Durflinger had never obtained a license for the perform-
ance of copyrighted musical works and "probably did
violate the copyright laws at some point in her opera-
tions." However, in dismissing the action, the court
found that the copyright owners had failed to establish
by a preponderance of the evidence that the songs were
performed as alleged.

Broadcast Music, Inc. v. Durflinger, 210 USPQ 559
(S.D.lowa 1980) [ELR 3:16:7]

Trademarks.

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Summary judgment in a trademark action is inappropri-
ate when the issue of likelihood of confusion between
marks is "reasonably debatable," according to the Patent
and Trademark Office Trademark Triad & Apped
Board. D.C. Comics, producers of "Action Comics,"
had opposed the registration of the trademark " Scholas-
tic Action" by Scholastic Magazines, Inc., a publisher of
educational magazines addressed to the junior-high and
senior-high school markets. In denying Scholastic
Magazine's motion for summary judgment, the court
also rglected Scholastic Magazine's argument that even
if the likelihood of confusion between the marks is as-
sumed, D.C. Comics would not be damaged by the reg-
istration of the new mark because it is substantially
similar to a mark previously registered by Scholastic
Magazines for similar goods. The court held that since
Scholastic Magazine's previoudy registered mark,
"Double Action,” was not "the same or substantially

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

identical mark™" for "the same or substantialy identical
goods," the existence of the prior mark does not pre-
clude the possibility that D.C. Comics might be dam-
aged by the new mark.

D.C. Comics, Inc. v. Scholastic Magazines, Inc., 210
U.S.P.Q. 299 (1980) [ELR 3:16:8]

Obscenity.

The Supreme Court of Florida has upheld the constitu-
tionality of a Florida statute prohibiting the use of mi-
nors in pornography. A producer of pornographic
movies involving minors challenged the statute as un-
constitutionally vague. But the court found the statute
"Impervious to attack upon the grounds of vagueness, as

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

a person of common intelligence and understanding has
adequate notice of the conduct proscribed."

Griffin v. State, 396 So.2d 152 (Fla. 1981) [ELR 3:16:8]

DEPARTMENTS
Book Note:

Delson's Dictionary of Radio & Record Industry
Terms by Walter E. Hurst & Donn Delson

Every industry has its own language, an understanding
of which is essential to those who work in it or want to.
This is no less true of the music business than others,
and this 111-page, attractively bound volume is the right
tool for those who need to understand the special

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

language of the radio and record industry. The book de-
fines business terms such as "daypart” and "make good"
and abbreviations such as "O& Q" and "OTO." It lists
and describes industry organizations. It explains what
people in various occupations do. And it defines quasi-
legal terms such as "merchandising rights' and "public
domain." An excellent reference. Paperbound. $11.95
plus sales tax for California residents plus $1.00 ship-
ping and handling. Published and available from Brad-
son Press, 120 Longfellow Street, Thousand Oaks. CA
91360. [ELR 3:16:8]

VOLUME 3, NUMBER 16, JANUARY 15, 1982



