ENTERTAINMENT LAW REPORTER

RECENT CASES

Ruling that "Miss Wyoming" is private figure is fol-
lowed by multi-million dollar libel judgment against
Penthouse magazine; appeal pending

An article in a 1979 issue of Penthouse magazine -
which was intended as humorous fiction, according to
its publisher - has resulted in a $14 million libel judg-
ment against the periodical. The article, entitled "Miss
Wyoming Saves the World," featured a Miss Wyoming
named "Charlene" who was aleged to have been por-
trayed as sexually promiscuous and immoral. As a re-
ault, the real Miss Wyoming of 1978, Kimberli Jayne
Pring, filed alibel suit against the magazine and the arti-
cle's author.

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Shortly before trial, Penthouse made a motion for sum-
mary judgment, contending that Pring was a "public fig-
ure," and thus would have to prove "actual malice," and
that the article was not intended and could not be per-
ceived by any reasonable person to be about her.

It was not disputed that Pring had entered and won
many beauty and baton twirling contests. In addition to
being selected "Miss Wyoming" of 1978, she won more
than 500 twirling trophies, appeared on the covers of
majorette publications, and performed as a baton twirler
for four years at University of Wyoming football games.
However, the trial court ruled that none of these accom-
plishments made Pring a "public figure." Said the court,
"We think it is a matter of general knowledge that our
country has a multitude of beauty contests, in each of
which there may be dozens or even perhaps hundreds of
contestants. It also has countless marching bands, each
of which usually enjoys the services of a twirler. But

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

who among us can name or recall their names.... Ex-
beauty gqueens and ex-twirling champions surely do not
assume an 'influentia role in ordering society. . . ." Nor
have they 'assumed roles of especia prominence in the
affairs of society,' nor do they occupy positions of 'per-
suasive power and influence." The court also noted that
Pring had not drawn herself into any particular public
controversy. In fact, said the court, Pring's "heyday may
have been behind her" when the Penthouse article was
published. If Pring were a public figure, the court rea-
soned, then every good twirler and every beauty
contestant would be a public figure, "and therefore sub-
ject to defamatory statements without redress except for
actual malice."

The tria court aso ruled that a person may be libeled
by fiction, if it would be reasonable for readers to under-
stand that a fictional character was intended to portray
that person. Whether Penthouse readers could

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

reasonably conclude that "Charlene" was intended to
portray Pring was an issue for the jury, the court held.

After trial, the jury apparently found that readers could
reasonably conclude that "Charlene" was Pring. The jury
awarded Pring $1.5 million in actual damages and $25
million in punitive damages against Penthouse maga-
zine, and an additional $10,000 in actual and $25,000 in
punitive damages against the author of the article.

In response to a Penthouse motion for judgment not-
withstanding the verdict or for anew trial, the trial court
reduced the punitive damage award against the maga-
zine to $12.5 million. Pring agreed to accept the reduc-
tion rather than retry the case. Penthouse immediately
appealed to the Federal Court of Appeals for the Tenth
Circuit where the case is pending at this time.

Pring v. Penthouse, 7 Media Law Reporter 1101
(D.Wyom. 1981) [ELR 3:11:1]

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Playboy magazine wins libel suit because it was not
"reckless" in publishing mistaken article about fed-
eral customs official

Some litigation seems never to end, and this can be a
source of aggravation and expense not only for those in-
volved in the case, but also for those who report on it.
For example, in 1979, Playboy magazine ran a brief arti-
cle in its "Newsfront" section concerning an unnamed
federal customs agent in Texas who had been convicted
of planting marijuanain cars crossing into the U.S. from
Mexico. Playboy had been aerted to the story by a
reader who had sent it an article about the case clipped
from the Houston Chronicle.

At one time, the facts in the Playboy article had been
true. The agent referred to had been convicted in July of

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

1978, just as Playboy reported. Prior to sentencing how-
ever, the agent was granted a new tria. Although the
agent's motion for a new trial was granted before the
copy deadline for the Playboy issue in which the article
appeared, the new trial was held - and the agent acquit-
ted - before the issue was distributed. Playboy had not
known that a new trial had been granted, and did not
learn of the agent's acquittal until after the issue had
been shipped.

Because the Playboy article had failed to report that
the agent had been acquitted on retrial, the article was
not true. Nevertheless, a Federal District Court in Texas
has granted Playboy's motion for summary judgment and
has dismissed the case. In doing so, the court ruled that
"a customs inspector, whose decisions to search and to
arrest directly and personally affect individual freedoms,
would ... be classified as a 'public officia." Thus, the

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

agent was required to prove that Playboy had acted with
"actual malice" when it published the article.

The agent did not contend that Playboy published the
article knowing that it was false. Instead, the agent sug-
gested that Playboy had been reckless. The court disa-
greed, however. A Playboy research editor had called
the Assistant U.S. Attorney in charge of the crimina
prosecution, had read her the entire article, and had been
assured by the U.S. Attorney that it was accurate. The
research editor had not called the court clerk's office to
double check, because it had been her experience that
certain clerk's offices do not allow their personnel to
read documents over the phone, and the editor thought it
preferable to talk directly to someone who knew some-
thing about the case.

The court acknowledged that when a story is no longer
"hot news," investigations must be more thorough, and
actual malice may be inferred if an investigation is

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

"grossly inadequate under the circumstances." Neverthe-
less, said the court, "a reporter may safely rely on state-
ments made by a single source, even though they reflect
only one side of the story, so long as he is without 'a
high degree of awareness of their probable falsity."

In this case, the criminal prosecution of the customs
agent was not "hot news." But neither was Playboy's in-
vestigation grossly inadequate, the court held. Although
contacting the court clerk's office about the case would
have been an extra precaution, Playboy's failure to do so
was not reckless, "particularly considering what should
have been the reliability of the primary source, the
United States Attorney's Office."

Torres v. Playboy Enterprises, 7 Media Law Reporter
1182 (S.D.Tex. 1980) [ELR 3:11:2]

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Trial required in suit by book author against
Prentice-Hall for alleged breach of implied condition
that publisher make advertising and publicity deci-
sions in good faith

In acase that may well result in a precedent-setting de-
cison, author Gerad Zilg has sued his publisher,
Prentice-Hall, Inc., for failing to promote his book
"duPont: Beyond the Nylon Curtain." A Federa District
Court in New York has refused to dismiss the case de-
nying Prentice-Hall's motion for summary judgment.

Zilg has charged that Prentice-Hall adversely altered its
advertising and promotion plans for the book after the
publisher received claims that the book was untruthful
and other objections from duPont. DuPont has been
joined in the lawsuit for allegedly interfering with Zilg's
contract. He alleges that Prentice-Hall reduced the first
printing of the book by onethird, reduced the advertising

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

budget by amost twothirds, and did not publicize the
dupont effort to suppress the book, or cooperate with
the author in this regard.

Prentice-Hall moved for summary judgment on the ba-
sis of a provision in its publishing contract granting the
publisher the right "to determine the method and means
of advertising, publicizing, and selling the work, the
number and destination of free copies, and all other pub-
lishing details, including the number of copies printed ...
and like details."

Prentice-Hall's motion has been denied. Every contract
contains an implied covenant of good faith and fair deal-
ing, said the court, and "the implication of a requirement
that the publisher make its determination as to all pub-
lishing details in good faith does not conflict with any
express provision ... which gives it the ,right to deter-
mine' the details." The court concluded that it was inap-
propriate to grant summary judgment, because whether

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

a party to a contract has failed to act in good faith is a
guestion of fact which should be resolved at trial.

Zilg v. Prentice-Hall, Inc. 515 F.Supp. 716 (S.D.N.Y.
1981) [ELR 3:11:2]

Projectionists union local is ordered to discontinue
unlawful hiring ball procedures

The National Labor Relations Board has found that
Moving Picture and Projection Machine Operators Un-
ion, Local No. 143, operated an "exclusive hiring hall"
in violation of federal labor laws, and a Federal Court of
Appeals has ordered the Union to stop refusing to refer
a former member of a New York local to permanent
projectionist jobs in the St. Louis area.

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

The Union maintained alist of projectionists indicating
the amount of time each projectionist spent working or
training at the theaters to which he previously had been
referred. Those on the list were either members of the
Union or in training programs sponsored by the Union.
Anyone on the projectionist's list could bid for vacant
jobs, and the bidder who was shown by the list to have
worked the longest was referred for the job if he was
qualified.

A projectionist who had worked from 1971 until 1975
in New Y ork, where he was a member of a New York
local of the Union, challenged legality of the Union's re-
ferral system after he, along with 48 others, had been
denied admission to the Union's training program. The
NLRB found that under the Union's referral system, only
Union members were referred to employers for perma-
nent jobs. Since the theater operators, as a matter of
practice, hired only those persons who were referred to

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

them for employment by the Union, the NLRB con-
cluded that the Union operated an exclusive hiring hall
in violation of the National Labor Relations Act.

A Federa Court of Appeals has agreed with that con-
clusion and in response to an NLRB Petition, the Court
has ordered the Union to refer the projectionist for per-
manent employment on a non-discriminatory basis and
to make him whole for any loss of earnings he may have
suffered from the discrimination.

The Court did not, however, affirm another NLRB
finding that the Union refused to refer non-union mem-
bers to temporary jobs. The record showed conclu-
sively, said the Court, that trainees who were not
members of the Union were frequently referred to tem-
porary jobs.

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

National Labor Relations Board vs. Moving Picture and
Projection Machine Operators Union, Local No. 143,
649 F.2d 610 (8th Cir. 1981) [ELR 3:11:3]

Songwriter not entitled to share in proceeds received
by publisher from suit against competing publisher
based on songwriter's own fraud

"One may not profit from his own wrongdoing," was
the "black letter" legal principle involved in a music in-
dustry lawsuit composed of some rather unusual facts.
Screen Gems-Columbia Music (currently Screen Gems-
EMI) entered into exclusive song writing and recording
contracts with songwriters Linzer and Randell in Octo-
ber of 1964. After signing the Screen Gems agreements,
Linzer and Randell entered into an exclusive songwrit-
es agreement and an exclusive record producer

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

agreement with Saturday Music, Inc. These agreements
were not only in conflict with the agreements made with
Screen Gems, but were intentionally back dated so that
it appeared they were signed prior to the date of the
Screen Gems agreements. Screen Gems was then
fraudulently induced to release the two songwriters from
their agreements with it.

Linzer and Randell soon became a commercial suc-
cess, earning substantial sums for Saturday Music and
substantial royalties for themselves. However, in 1966,
when Linzer and Randell's agreements with Saturday
Music expired, the two songwriters signed again with
Screen Gems. In a subsequent lawsuit between Saturday
Music and Screen Gems, Screen Gems discovered the
back dating of Saturday MusiC's agreements. Screen
Gems sued Saturday Music for fraud and obtained a
judgment requiring Saturday Music to assign to Screen
Gems the copyrights in those compositions obtained by

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Saturday through its fraud and to pay Screen Gems lig-
uidated damages and profits in the sum of $100,000.

A lawsuit was then brought by Linzer seeking to re-
cover $16,666.66 of the $100,000 received by Screen
Gems. The songwriters 1966 agreements with Screen
Gems, as amended in 1970, recognized the then pending
litigation between Screen Gems and Saturday Music and
provided that Linzer was to receive onesixth of any
money received by Screen Gems because of the law-
suit's settlement or judicial resolution.

A New York trial court has dismissed Linzer s case
however. "It has long been black letter law in the state
of New Y ork that one may not profit by his own wrong-
doing," said the court. Any other result would clearly of-
fend public policy. "[Linzer] has aready received (and
will continue to receive) royalties as coauthor of his
songs, but will not therein receive areward for being the
co-author of atort."

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Linzer vs. Screen Gems-EM| Music, Inc., New York
Law Journal (September 22, 1981) [ELR 3:11:3]

Indictment of record pirate is upheld; recordings
fixed prior to February 15, 1972 were protected un-
der New York's antipiracy laws despite legislature's
reorganization of applicable statutes

Prior to June of 1978, New Y ork's General Business
Law provided that it was a misdemeanor to make an un-
authorized copy of a phonograph record, or to manufac-
ture, distribute or sell phonograph records without the
name and address of the manufacturer. In June of 1978,
the crime of manufacturing an unauthorized sound re-
cording was elevated from a misdemeanor to a felony.
This entailed re-enacting the Genera Business Law

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

provisions as separate pena statutes. M&R Records,
which was charged with "pirating” and unlawfully mar-
keting records by groups such as the Beatles, the Yard-
birds and Led Zeppelin, claimed that the penal statutes
were uncongtitutional in that they were preempted by
the Federal Copyright Act (17 U.S.C. section 301)
which became effective on January 1, 1978.

Federal copyright protection extends to sound record-
ings "fixed" after February 15, 1972. Under 17 U.S.C.
101, "A work is fixed in a tangible medium of expres-
sion when its embodiment in a copy or phonorecord, by
or under the authority of the author, is sufficiently per-
manent or stable to permit it to be perceived, repro-
duced, or otherwise communicated for a period of more
than transitory duration. A work consisting of sounds,
images, or both, that are being transmitted, is 'fixed' . . .
If a fixation of the work is being made simultaneously
with its transmission." The recordings which allegedly

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

were pirated were fixed prior to February 15, 1972. Ti-
tle 17 did not annul or limit any rights or remedies under
the common law or statutes of any state with respect to
causes of action arising before January 1, 1978. How-
ever, after January 1, 1978, an author could no longer
clam protection, under state law, of rights falling
"within the general scope of copyright.”

A Suffolk County Court, describing the repeal of New
York's Genera Business Law provisions regarding the
piracy of sound recordings as "part of the mechanics of
statutory draftsmanship,” has found that the New Y ork
L egidature intended to extend, rather than change exist-
ing law. The penal code sections under which M&R
was indicted therefore were not preempted by the 1976
Copyright Act, the court ruled.

M&R aso was charged with selling a record which
purportedly was recorded by the Rolling Stones, but
which actually was recorded by an unnamed group.

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

New York's pena law makes it a misdemeanor to fail to
disclose, on the cover, box or jacket of a record, the
name of the manufacturer of and actual performer or
group on the record. The statute does not require that
the recording be fixed, and therefore it was not pre-
empted by the Copyright Act. Further, consumer protec-
tion, rather than copyright infringement, was the focus
of the statute. The court sustained this charge against
M&R.

The clam that M&R engaged in the unauthorized re-
cording and sale of a November 1978 radio broadcast of
the group Blondie also was upheld. There was a ques-
tion as to whether the performance was produced as a
record. Again, the court ruled that the statute did not re-
quire that the record be fixed in order to "trigger” the
commission of the crime charged.

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

People v. M&R Records, CCH Copyright Law Reports,
Para. 25,215 (N.Y.Sup.Ct. 1980) [ELR 3:11:4]

Art museum trustees acted within discretion in ex-
hibiting and deaccessioning art works

When founded in 1924, the Pasadena Museum of Art's
stated purpose was to maintain a collection of art, paint-
ing and sculpture. In 1952, the Museum acquired a col-
lection which contained works of four 20th century
artists. Subsequently, the Museum'’s collection became
increasingly contemporary, resulting in a name change
in 1973 to the Pasadena Museum of Modern Art. The
origina broadly stated purpose was not changed, how-
ever. A brochure prepared in the late 1960s for a fund-
raising campaign described the Museum'’s collection of

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

oriental art and old masterpieces, as well as its works of
contemporary art.

Industrialist Norton Simon became associated with the
Museum in 1974. In return for Simon's financial asss-
tance, the Museum agreed that for five years an average
of 25% of the Museum's exhibition space would be
available for exhibiting the Museum's collections and
other modern and contemporary art loaned to the Mu-
seum. The remaining 75% of exhibition space would be
available for exhibiting works from Simon-controlled
foundations. The Museum's name was changed to the
Norton Simon Museum of Art at Pasadena.

In arecent lawsuit, three former members of the Board
of Trustees of the Museum sought to enjoin the sale of
certain art work belonging to the Museum. The trustees
argued that the purpose of the Museum had so changed
that only works of modern and contemporary art could
be exhibited. They also argued that the Board had failed

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

to maintain the Museum's collection, did not properly
exhibit the Museum's art and did not receive reasonable
amounts for the sale of its art.

Judge Julius M. Title of the Los Angeles Superior
Court has ruled that there was no restriction barring the
Board of Trustees from deemphasizing modern and con-
temporary art. The court noted that section 5231 of the
Cdlifornia Corporations Code requires directors of a
charitable trust to serve in good faith and in the best in-
terest of the corporation. The directors were found to
have met their fiduciary obligations, both in exercising
reasonable discretion as to deaccessioning works of art,
and in determining which materials from the Museum's
own collection would be displayed. The Board had
adopted a written deaccession policy in 1978 and had
followed the policy. The court also noted that proceeds
from sales of deaccessioned items will be used to ac-
guire or restore pieces, and it ruled that the fact that the

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Board may have no immediate plans to acquire addi-
tional works of art does not constitute an abuse of
discretion.

The court therefore dissolved a previoudy issued pre-
liminary injunction.

Rowan v. Pasadena Art Museum, Case No. C322817
(L.A. Sup.Ct., Sept. 22, 1981) [ELR 3:11.5]

ABC television station affiliate in Syracuse, New
York is denied relief in antitrust action against NBC
and CBS affiliated competitors

Straight-edge business practices may dismay competi-
tors, but they are not, of themselves, antitrust violations.
In November of 1978, WIXT Television, Inc., the ABC
television affiliate in Syracuse, New Y ork, took on two

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

"formidable communications conglomerates,” Meredith
Corporation and Newhouse Broadcasting Corporation,
the operators of the CBS and NBC television affiliates
in Syracuse. WIXT alleged the following claims under
Section 1 of the Sherman Act: that Newhouse and its
newspaper affiliate, the Herald Company, engaged in re-
ciprocal advertising practices, and that Newhouse and
Meredith conspired both to interfere with WIXT's ABC
affiliation and to deny WIXT access to various govern-
ment agencies considering WIXT's application to relo-
cate its transmission facilities. A Federal District Court
in New Y ork, in alengthy opinion, has granted summary
judgment to Newhouse and Meredith.

Reciprocal advertising between WSY R, Newhouse's
television station, and the Herald Company was a busi-
ness practice "intrinsically related to common corporate
ownership” and did not constitute a conspiracy in re-
straint of trade, ruled the court. The Herald advertised

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

WSY R's television programs in exchange for television
advertising time which was used to promote the Herald
newspapers. The advertising was accounted for but not
paid for in cash. WIXT claimed that it was denied the-
opportunity to enter a sSmilar exchange arrangement
with the Herald. However, the court stated that "Mere
inequality of treatment by a corporation towards its
competitors has yet to become a violation of the antitrust
laws." The arrangement did not contribute substantially
to WIXT's weaker position in the Syracuse television
market. And, as in the similar case of Syracuse Broad-
casting Corp. v. Newhouse, 319 F.2d 683 (2d Cir.
1963), the court concluded that the WSY R-Herald ad-
vertising arrangement achieved "legitimate business effi-
ciencies." There was no showing that the arrangement
was reciprocal dealing which was intended to foreclose
WIXT from the Syracuse television advertising market,

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

or that WSY R received increased publicity, viewers and
profitability at the expense of WIXT.

WIXT then contended that Meredith and Newhouse
had conspired to convince ABC that WIXT possessed
inferior transmission strength in an effort to influence
ABC to terminate WIXT's affiliation agreement. The
court observed that "Courts have consistently held that
the Sherman Act is not violated when a distributor uni-
laterally attempts to get a supplier to transfer patron-
age" Although Meredith, independently, had
approached ABC regarding the network's Syracuse af-
filiation, this was found to be of little, if any, signifi-
cance, since ABC never indicated that it was
considering a change in its affiliation. And it was not
shown that Meredith or Newhouse had sufficient lever-
age with ABC to induce the termination of WIXT's &f -
filiation. The presence of economic coercion is a
requisite element in establishing a group boycott.

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Meredith and Newhouse also purportedly attempted to
deny WIXT access to a local zoning board proceeding
regarding a variance which would have permitted the re-
location and upgrading of the WIXT transmission an-
tenna. (Meredith had previoudy filed a Petition to Deny
WIXT's application for a relocation with the FCC; the
FCC has not yet ruled on the matter.) WIXT alleged that
Newhouse and Meredith appeared before the zoning
board and presented "sham" objections to the proposed
relocation, primarily to convince advertisers that
WIXT's signal was technically deficient. The court ac-
cepted Newhouse and Meredith's argument that their
conduct was protected by the First Amendment. The
First Amendment protects appearances before govern-
mental bodies except when the political process has
been abused through bribery, perjury or misrepresenta-
tion in order to harm a competitor. The court found that
the sham exception did not apply to Meredith and

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Newhouse's conduct because their appearances were
made in the course of the legitimate exercise of First
Amendment rights, and were not part of a plan to drain
the funds and manpower of WIXT. Further, no causal
connection was shown between the denia of WIXT's
relocation request and the appearances of Newhouse
and Meredith before the zoning board - other factors
were cited as the basis for the denial.

WIXT Television, Inc. v. Meredith Corporation, 506
F.Supp. 1003 (N.D.N.Y. 1980) [ELR 3:11:5]

Jury must decide whether golf tournament spectator
assumed risk of being hit by errant golf ball

An lllinois appellate court has reversed a decision
granting summary judgment to a country club and golf

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

association in an action brought by a golf tournament
spectator who was struck in the eye by a golf ball hit by
golfer Dow Finsterwald. It was noted that at the time the
injury occurred, the spectator was standing near a con-
cession booth located in an area between two fairways.
Testimony indicated that it was not possible to see golf
balls approaching in that area and that balls had been hit
there daily in the past. The spectator asserted that she
was a business invitee to whom a duty of care was owed
and that the duty was breached by the failure to warn
her of the possibilities of danger.

The golf association contended that the spectator, who
played golf twice a week, had assumed the risk of in-
jury. In view of the contractual relationship between the
parties, the assumption of risk defense was available to
the tournament operator under Illinois law. But this was
afactua determination for the jury, stated the court. The
tournament operator would be required to prove that the

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

spectator was aware of the danger of being struck by a
golf ball "while in a presumed area of safety."

Duffy v. Midlothian Country Club, 415 N.E.2d 1099
(1. App. 1980) [ELR 3:11:6]

Federal Communications Act provision limiting
commercial radio operator licenses to U.S. citizens is
constitutional, Federal Court of Appeals rules

A disc jockey and aradio station engineer challenged a
Federal Communications Commission decision denying
them commercia radio operator licenses because they
were not citizens of the United States.

Broadcast station engineers are required by the FCC to
be licensed. Ismael Rodriquez, a radio station engineer,
and Javier Navarro, a disc jockey, both aliens admitted

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

for permanent residence, sought to secure Third Class
Radio Telephone Operator Permits in order to pursue
their careers. Though disc jockeys are not required by
the FCC to be licensed, Navarro alleged that his career
opportunities would be severely limited by his inability
to obtain licensing because many smaller stations re-
quire their broadcasters to perform additional technical
functions for which licensing is necessary.

The FCC denied both license applications because of
Section 303(1) of the Communications Act of 1934
which specifically prohibits the FCC from granting com-
mercial radio operators licenses to aiens. A Federd
Court of Appeals has ruled that this prohibition does not
violate due process of law, and it therefore affirmed the
application denials.

Immigration is an exclusively federal interest, said the
court, which is political in nature and necessarily subject
to narrow judicial review. "The nationa interest in

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

providing an incentive for aliens to become naturalized,
or possibly even as providing the President with an ex-
pendable token for treaty negotiating purposes’ is suffi-
cient to justify the citizenship requirement.

Campos vs. Federa Communications Commission, 650
F.2d 890 (7th Cir. 1981) [ELR 3:11:6]

Article in Consumer Reports magazine disparaged
Bose loudspeaker, Federal District Court rules

In an opinion of interest - and possible concern - to all
who write and publish critical reviews, a Federal Dis-
trict Court in Boston has ruled that Consumer Reports
"disparaged" the Bose 901 Series | loudspeaker system
in an article published more than ten years ago. The arti-
cle evaluated the quality and performance of 24 different

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

loudspeakers, based on tests conducted by Consumers
Union itself. The article's report of those tests said that
"individual instruments heard through the Bose system
... tended to wander about the room." According to the
court, "A statement that attributes such grotesque quali-
ties as instruments wandering about the room could have
no effect other than to harm the reputation of the
product.”

Product "disparagement” is one form of defamation,
and the lega principles involved in the case were those
of libel law. Thus, an important issue was whether Bose
had to prove that Consumers Union published the of-
fending statement with actual knowledge that it was
false or in reckless disregard of its falsity, or whether
Bose merely had to prove that the statement was pub-
lished negligently. On this issue, the court ruled in favor
of Consumers Union. That is, it ruled that Bose had to
prove actual knowledge or reckless disregard. The court

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

ruled that this standard - which is the "actual malice"
standard of New York Times v. Sullivan - applied to
this case, because damage to the reputation of a product
can always be measured in money, and because there is
agreat public interest in obtaining information about the
guality of consumer products. Also, Bose had become a
"public figure" - at least insofar as the quality of its
speakers was concerned - because Bose itself had cre-
ated a "public controversy" concerning its speakers by
advertising them and by actively soliciting tests and re-
views. In this way, said the court, Bose voluntarily as-
sumed the risk that reviewers might say something false
about its product. Furthermore, the facts showed that
Bose had access to the media to rebut the offending
statement, because shortly before its case was filed,
Bose delivered copies of its complaint to UPI, the New
York Times, Business Week, and the Boston Herald

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Traveler, and each of them published an article about
Bose's charges against Consumers Union.

However, though Bose is a"public figure,” that did not
mean that Consumers Union was automatically entitled
to win the case. Bose was dtill entitled to prove, if it
could, that Consumers Union had published an article
with actual malice. And, according to the court, Bose in
fact did so. Apparently, during the Bose speaker test,
the article's author did not really bear instruments "wan-
der about the room." Instead, heard them wander "along
the wall." Thus, the author knew that his article had not
accurately described the effects he had beard during the
test. And for this reason, the court ruled that Consumers
Union had published a false statement of material fact
with knowledge that it was false or in reckless disregard
of itsfasty.

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Bose v. Consumers Union, 7 Media Law Reporter 1069
(D.Mass. 1981) [ELR 3:11:7]

Briefly Noted:
Libel.

In alibel action against a Memphis television station,
arising out of its broadcast of news reports that there
were "cow deaths' and "starving cattle® on a ranch
owned by Shelby Wilson, a Federal Court of Appeas
has held that Wilson was a private, not public, figure,
but that the burden was on him to prove that the reports
had been false. The trial court too had ruled that Wilson
was a private figure, despite the fact that he had invited
media attention to his business some seven years before.
However, the trial court also had instructed the jury that

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

the television station had the burden of proving that its
reports were truthful. The jury awarded Wilson a
$75,000 verdict which the trial court later reduced to
$30,000. The Court of Appeals reversed even the judg-
ment, because of the trial court's error in ruling that the
station had to prove truth, rather than Wilson prove
fasty.

Wilson v. Scripps Howard, 7 Media Law Reporter 1169
(6th Cir. 1981) [ELR 3:11:7]

Sports.

A Federal Court of Appedls has overturned a prelimi-
nary injunction restraining a school board from refusing
to permit a girl to try out for the boys basketball team.
The lawsuit was filed by an athleticaly gifted

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

11-year-old girl who claimed that the school board's pol-
icy of maximizing participation in sports by providing
"separate but equal" boys and girls interscholastic
sports teams violated the Federa and Illinois constitu-
tions and Title IX of the U.S. Education Act. The court
ruled however that she had failed to show a reasonable
likelihood of success on the merits, and thus was not en-
titted to the injunction, because the school board
showed that its program increased girls participation in
sports.

O'Connor v. Board of Education of School District No.
23, 645 F.2d 578 (7th Cir. 1981) [ELR 3:11.7]

Casino Regulation.

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

A New Jersey Casino Control Commission regulation
which prohibits a licensed casino from acquiring more
than 50% of its dot machines from any one manufac-
turer has been upheld by the New Jersey Supreme
Court. Bally Manufacturing Corporation argued that it
was singled out for special restriction since the company
accounts for about 80% of the sales of slot machinesin
the United States, and therefore was entitled to an evi-
dentiary hearing. However, the court ruled that the regu-
lation was within the Commission's authority to prevent
economic concentration in the casino industry. The
regulation was not directed at Bally, stated the court, but
rather was a policy decision based on undisputed facts.
Bally's argument that the regulation violated the Sher-
man Act also was unsuccessful since state regulatory
programs have been ruled immune from the provisions
of the Act. The U.S. Supreme Court has declined to re-
view the case.

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Bally Manufacturing Corporation v. New Jersey Casino
Control Commission, 426 A.2d 1000 (N.J. 1981) [ELR
3:11:8]

Television Advertising.

A television station's right to refuse to broadcast a
commercial was not totally discretionary, despite con-
tractual language giving the station the right to reject
material submitted by the advertiser, a Federal District
Court in Louisiana has held. The court ruled that the sta-
tion had an implied duty to act reasonably and in accor-
dance with objective standards in the television industry.
Questions of fact remained to be resolved regarding the
cancellation of Sam's Style Shop's retail comparative
price advertisng. Therefore, WSDU's motion for

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

summary judgment in Sam's action for breach of con-
tract was denied.

Sam's Style Shop v. Cosmos Broadcasting Corporation,
496 F.Supp. 46 (E.D.La. 1980) [ELR 3:11:8]

Previously Reported:

The following cases have been officialy reported:
Hospital for Sick Children v. Melody Fare Dinner Thea-
ter, 516 F.Supp. 67 (2:6:1); Estate of Presley v. Russen,
513 F.Supp. 1339 (3:2:1); Sailor Music v. The Gap
Stores, 516 F.Supp. 923 (3:2:4); Barnstone v. University
of Houston, 514 F.Supp. 670 (3:5:2); Dr. Pepper Co. v.
Sambo's Restaurants, Inc., 517 F.Supp. 1202 (3:6:3);
Miller v. Universal City Studios, Inc., 650 F.2d 1365
(3:7:2); Mdlrite TV v. FCC, 652 F.2d 1140 (3:5:2);

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Warner Bros. v. ABC, 654 F.2d 204 (3:7:1); Seegmiller
v. KSL, 626 P.2d 968 (3:9:8). [ELR 3:11:§]

WASHINGTON MONITOR

Copyright Office issues new circulars concerning
motion pictures and compulsory licenses for
phonorecords

The Copyright Office has just issued two new circulars
of specia interest to those in the movie and music busi-
nesses. Circular R45 bears the formal title "Copyright
Registration for Motion Pictures Including Video Re-
cordings." As the title implies, the circular does explain
how to register copyright claims in movies and video-
tapes. It includes step-by-step instructions for complet-
ing the necessary forms as well as a haf-dozen

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



completed samples. The circular is more than an instruc-
tion sheet, however. It aso includes a brief explanation
of the Copyright Act of 1976, as it pertains to movies,
and it offers advice on whether separate registration
should be made for treatments, scripts and scores. On
this question, the circular explains that to the extent a
treatment, script or score is actually embodied in a fin-
ished motion picture which is itself registered, the regis-
tration of the movie will usually protect the underlying
treatment, script or score as well. However, the circular
points out that if the copyright owner of these underly-
ing elements is different from the owner of the finished
film, or if the treatment, script or score contains material
that does not appear in the finished film, separate regis-
tration would serve a purpose.

Although the Copyright Office circular does not say so,
registration of scripts and circulars with the Copyright
Office should not be confused with registration with the

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



ENTERTAINMENT LAW REPORTER

Writers Guild of America. The WGA registration proc-
ess is unrelated to copyright registration and does not,
by itself, grant copyright protection. WGA registration
merely provides evidence of the day by which registered
material was created. Published material must be regis-
tered with the Copyright Office to be protected by copy-
right, even if it already has been registered with the
WGA.

Circular R73, entitled "Compulsory License for Mak-
ing and Distributing Phonorecords," explains the com-
pulsory license section of the Copyright Act, including
when and under what circumstances such a license may
be obtained. The circular also explains how to obtain a
compulsory license.

Copies of both circulars may be obtained directly from
the Copyright Office, Library of Congress, Washington,
D.C. 20559. [ELR 3:11:4]

VOLUME 3, NUMBER 11, NOVEMBER 1, 1981



