
RECENT CASES

ABC's exclusive right to televise World Figure Skat-
ing competition is upheld by Federal District Court

  Exclusive coverage by ABC-TV of the 1981 World
Figure Skating Championships has been upheld by a
Federal District Court in Connecticut. The court decided
that a local television news broadcaster had no special
right of access to the event under the First Amendment.
  The International Skating Union (ISU), a Swiss-based
organization, granted exclusive television rights to Can-
did Productions in association with the American Broad-
casting Company. These exclusive rights included
"exclusivity against television news broadcasts of any
length which would include video film or video tape

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



coverage of any of the Championships prior to our
telecast."
  The Championships were placed by ISU with the Skat-
ing Club of Hartford. ISU informed local television sta-
tions of Candid's (and ABC'S) contractual exclusivity
rights and proposed that local stations agree to refrain
from broadcasting television footage of the event until
ABC concludes its entire telecast of the Championships,
in order to get into the Hartford Civic Center Coliseum.
  Local television station WSSB-TV, a CBS affiliate,
brought suit charging that the agreement represented an
unconstitutional restriction on freedom of the press.
  Since the Civic Center is not privately operated - if it
were, it is clear that the contractual restriction would be
constitutionally valid - "state action" existed. Thus, at-
tention had to be given to limitations imposed by the
First Amendment. The degree of constitutional scrutiny
necessary depended on the capacity in which the City of

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



Hartford was functioning. The court found that in oper-
ating the Civic Center, Hartford was functioning in a
proprietary rather than governmental capacity, and
therefore, the constitutional test was whether the con-
tractual restrictions were arbitrary or capricious.
  In applying that test, the court weighed the nature of
the forum and the conflicting interests involved. The
court first noted that although entertainment is news, the
entertainment here - an athletic event - is "on the periph-
ery of protected speech (for purposes of a balancing of
conflicting interests), as opposed, for example, to politi-
cal speech, which is at the core of First Amendment pro-
tection." The court then noted that the severity of the
restriction is minimal. "The general public has ready ac-
cess to the event, the event will be reported by newspa-
per and radio media without any time or manner
restriction, and even the local television stations can at-
tend and report on the Championships as long as they do

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



not immediately televise footage of the event," said the
court.
  The court concluded that the restrictions imposed were
not arbitrary. Television broadcasting would have an un-
usual impact on the entertainment value of the event, be-
cause figure skating is a uniquely visual sport.
"Newspaper and radio coverage will not diminish its
commercial value; television broadcasting could do so."
  Ironically the court supported its opinion with an argu-
ment made by the National Association of Broadcasters
in Zacchini v. Scripps-Howard Broadcasting Co., 433
U.S. 562 (1977). That case involved a television station
broadcast of an entire act of a commercial entertainer - a
"Human Cannonball" - in violation of the performer's
right of publicity. In briefing the case for the United
States Supreme Court, the parties and the National As-
sociation of Broadcasters unqualifiedly agreed that

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



Zacchini could have contracted to protect the commer-
cial value of his act.

Post Newsweek Stations-Connecticut Inc. v. Travelers
Insurance Company, Skating Club of Hartford, and the
City of Hartford, Civ. No. H-81-134 (D.Conn., March
2, 1981) [ELR 2:23:1]

____________________

Universal enjoins Montgomery Ward from using
"Jaws" in connection with sale of food disposers

  Montgomery Ward's unlicensed use of Universal City
Studio's registered trademark and service mark JAWS in
connection with Ward's sale of food disposers has been
enjoined by a Federal District Court in Illinois. The
marks JAWS and JAWS 2 had a "strong, widely recog-
nized and vivid secondary meaning associated with

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



[Universal's) books and motion pictures," according to
the court. And, when used on a particular product, the
marks might create consumer demand for the product.
Ward was found to have intended to capitalize on the
secondary meaning of the marks in order to exploit Uni-
versal's good will.
  Ward deliberately selected the name JAWS for its food
disposers, and used a lettering style for its packaging,
products and in its advertising which was "closely simi-
lar, if not identical" to the lettering style used by Univer-
sal. Ward also timed the name selection and its
advertising campaigns to coincide with releases of the
films. The court therefore ruled that Uni versal would be
likely to succeed at trial in proving trademark infringe-
ment as well as misappropriation of merchandising
properties and dilution of its trademarks.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



Universal City Studios, Inc. v. Montgomery Ward Co.,
Inc., 207 USPQ 852 (N.D.Ill. 1980) [ELR 2:23:2]

____________________

Taxes paid by MCA to foreign countries on foreign
film rentals and record royalties are not deductible
for California franchise tax purposes

  As part of its business activities, MCA, Inc. engages in
the production and worldwide distribution of films and
enters into licensing agreements with foreign exhibitors
who pay rental fees for exhibition rights. MCA also re-
ceives record royalties from licenses for the sale of pho-
nograph records. The company pays foreign taxes on the
rentals and royalties received. In 1967, MCA sought to
deduct the amount of the foreign taxes it paid from its
California franchise tax. A Franchise Tax Board ruling

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



disallowing the deduction has been upheld by the Cali-
fornia Court of Appeal.
  MCA argued that the taxes imposed by the govern-
ments of foreign countries were deductible, because
they were based on the gross amount of rentals and roy-
alties paid to MCA by foreign licensees and were not
net income taxes. The Board, however, determined that
the foreign taxes were "on or according to or measured
by income" and therefore not deductible under section
24345 of the California Revenue and Taxation Code
which allows the deduction of "(a) [t]axes or licenses
paid or accrued during the income year except: ... (2)
[t]axes on or according to or measured by income or
profits ... imposed by the authority of ... [t]he Govern-
ment of ... any foreign country ..."
  The Board had allowed corporate taxpayers to deduct
Canadian taxes until the early 1970s when it reversed its
position and declared that taxes measured by gross

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



income, which did not "encompass returns of capital
through sales," were nondeductible. This position was
adopted by the State Board of Equalization in 1973.
And in 1977, the California Supreme Court in Beamer v.
Franchise Tax Board, 19 Cal.3d 467, defined "income"
as used in section 24345 to mean "gross income under
general tax law." The Court of Appeal held that the de-
cision in Beamer was controlling in MCA's case.
  MCA had not shown that it had any cost of goods sold.
And the fact that film rentals and record royalties consti-
tuted MCA's gross receipts "did not make the taxes any
less taxes measured by gross income."

MCA, Inc. v. Franchise Tax Board, Cal.Ct.App., 2d Cir.
No. 59021 (Jan. 26, 1981) [ELR 2:23:2]

____________________

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



Radio station's refusal to air advertisements for po-
litical candidate did not violate "equal opportunity"
provision of Communications Act

  Nick Belluso, a candidate for governor of Georgia in
the 1978 Democratic primary, sought to purchase com-
mercial broadcast time on radio station WTCG in At-
lanta for political advertising before the primary. He
informed the station that he planned to use hypnotic
techniques in his advertisements. The station requested
an exemption from the FCC from any obligation to pro-
vide Belluso with broadcast time, but the FCC refused
to issue a ruling. The station rejected Belluso's adver-
tisements and Belluso sued Turner Communications,
WTCG's licensee, for damages for violating the equal
opportunity provision of section 315(a) of the
Communications Act and for violating the First
Amendment.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



  A Federal Court of Appeals in Georgia has upheld the
dismissal of the suit on the ground that section 315(a)
does not create a private cause of action for damages
and that no governmental action was involved which
would give rise to a First Amendment violation. The
court noted that the object of section 315(a) was "to
protect bona fide candidates for public office from dis-
crimination and unfair advantage in the use of broadcast
facilities." Congress' intent appears to have been that
FCC supervision rather than private actions for damages
would be the means of implementing and enforcing the
section.
  Station WTCG was not a "government instrumentality"
by virtue of being licensed to operate by the government
and being required to operate in the public interest. and
even if the station's actions were to be considered gov-
ernment action for First Amendment purposes, the court
stated that there was "serious doubt that the plaintiff has

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



a First Amendment right of access to defendant's broad-
cast facilities on which to base a damage claim."

Belluso v. Turner Communications Corp., 633 F.2d 393
(5th Cir. 1980) [ELR 2:23:3]

____________________

Caprice Records held liable for fraudulently induc-
ing singer to enter into "custom record" contract

  Caprice Records, Inc. is a Nashville based custom re-
cord company which sells record production services
primarily to unknown, aspiring singers or artists. For a
fee, Caprice provides musicians, vocalists, studio time,
tape, mixing, mastering, a producer, record discs, and
minimal promotional services. The promotional services
provided are ordinarily insufficient to produce a com-
mercially successful record, but understandably so,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



because a custom record company derives income and
profits, if at all, almost exclusively from the sale of pro-
duction services, not from the public success of its re-
cords. For example, for the fiscal year ending February
28, 1978, Caprice's record sales accounted for
$1,036.89 out of a gross income of $761,644.26. The
sale of production services accounted for $755,401.74.
  In contrast, and according to the standard contract used
in today's recording industry, ordinarily a record com-
pany initially pays all of the costs of producing and
manufacturing the record and bears the cost of promo-
tion and marketing essential to the success of any re-
cord. Under the standard contract, if a record fails, the
company, not the artist, bears the loss. Caprice Records
has few artists under standard contract. It is primarily in
the business of custom records and contracts potential
customers through radio and newspaper advertisement.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



  In August 1977, Peggy Brungard, a professional singer
then appearing in local clubs in the Southwest under the
name of Peggy Cole, answered such an advertisement.
In a motel in Albuquerque, New Mexico, and accompa-
nied by her husband, she successfully auditioned for
Chuck Adams, a Caprice Records talent agent. Adams
thereafter falsely represented that (1) Caprice was tak-
ing a financial risk in signing her; (2) it would actively
promote her record; (3) it would release her record un-
der its label when in fact it released it under an unknown
affiliated label; (4) it was a large recording company
with assets sufficient to build a huge music complex and
to successfully promote new artists; and (5) it was in the
business of selling records. Don Lewis, Caprice's presi-
dent, made similar misrepresentations to Brungard.
  Although unsophisticated in her knowledge of the re-
cording industry, Brungard knew that to be even margin-
ally successful a record requires significant promotion

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



and that her investment was insufficient to finance such
promotion. Misled by Adams' and Lewis' statements,
and apparently without the aid of an attorney, Brungard
signed a Caprice custom record contract in October
1977 and paid a $500 deposit against the $2,9666 fee
for producing her record. She thereafter learned that Ca-
price was not promoting her record as she had antici-
pated it would, and, on July 20, 1978, she successfully
sued Caprice, Don Lewis and Chuck Adams in Tennes-
see for fraudulently inducing her to sign the contract.
The defendants appealed but were unsuccessful.
  The appellate court initially noted that a tape recording
of and testimony concerning contract negotiations be-
tween Brungard and Adams were properly admitted into
evidence. The parole evidence rule, which provides gen-
erally that a contract as written cannot be modified by
previous oral representations or agreements, applies to

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



suits on a contract but not, as here, to a suit involving
fraudulent misrepresentations that induce a contract.
  The defendants insisted that the evidence, whether oral
or otherwise, was insufficient to support a finding of
fraud. After reviewing the trial judge's findings and the
evidence, however, the court affirmed the judge's find-
ings. The court noted that in Tennessee a person suing
for misrepresentation in a commercial context need only
prove that the challenged statements were made negli-
gently. The court went further, however, and noted that
"[al]though proof of actual fraud is not necessary to es-
tablish liability in this case, it is important with regard to
the amount of actual damages to be awarded." Under
the Tennessee Consumer Protection Act, which declares
unlawful any representations to consumers that "services
... have characteristics, ... uses, benefits, or qualities that
they do not have ..., " the court may award treble dam-
ages and reasonable attorney's fees against one who

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



willfully and knowingly violates the Act. The court af-
firmed the award here of $7,998 in treble damages and
$2,666 in attorney's fees, concluding that "[t]he evi-
dence in this case overwhelmingly supports the ... find-
ing that the deceptive practices were willful and
knowing."
  The defendants had made material misrepresentations
concerning Caprice's business and its financial and cor-
porate structure; Brungard relied thereon in signing the
contract. "On this basis alone," said the court, Brungard
"has proved her case." The defendants also misrepre-
sented that they would promote and finance Brungard's
record.
  The court rejected Adams' and Lewis' contentions that
they were not personally liable. As to Adams, the court
simply reiterated the well-settled principle that " an
agent cannot escape liability for tortious acts, including
fraud or misrepresentation, against third persons simply

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



because the agent was acting within the scope of the
agency or at the direction of the employer." As to
Lewis, the court ruled that "[a]n officer or director of a
corporation who commits or participates in the commis-
sion of a tort is likewise liable to third parties regardless
of the liability of a corporation." The court concluded
"that Lewis knew and approved of the selling methods
employed by Adams and that Lewis participated in the
fraud."

Brungard v. Caprice Records, Inc. 608 S.W.2d 585
(Tenn.App. 1980) [ELR 2:23:3]

____________________

Harvard Law School student wins copyright in-
fringement case against Washington legal
publication

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



  An article entitled "HLS Clerks Get Offers They (sigh)
Can't Refuse" originally appeared in the Harvard Law
Record, a newspaper published by students at Harvard
Law School. The article was reprinted by the Legal
Times of Washington in its October 15, 1979 issue. The
article's author, a Harvard law student, brought suit for
copyright infringement in federal court in Washington,
D.C. A motion by Legal Times to dismiss for lack of
subject matter jurisdiction has been denied, and the stu-
dent's motion for summary judgment has been granted.
  The Legal Times contended the court lacked jurisdic-
tion because the student failed to record an Assignment
of Copyright with the Copyright Office. Recordation of
an assignment is a prerequisite to an assignee's bringing
suit under the Copyright Act (17 U.S.C. Sec. 205). To
prevail on this theory, the Legal Times would have had
to show that the Record, and not the student, initially
owned the copyright to the article. The Copyright Act

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



provides that in the case of a "work made for hire," the
employer or the person for whom the work was pre-
pared owns the copyright. In contrast, the copyright to a
"contribution to a collective work" belongs to the
author. "It would be difficult to envision a case where it
is more clear than it is here that the article was a contri-
bution to a collective work and not a work made for
hire," said the court. The student received no compensa-
tion for his article; the idea to write it was entirely his;
he was not a party to an express contract for hire; he
was free to engage in other writing activities for pay; he
had no regular working hours; and neither the interviews
nor the initial writing occurred at the Record's office.
  To prove that the article was intended to be a work
made for hire, the Legal Times pointed to the Record's
execution of a document purporting to assign the copy-
right in the article to the student. The court, however,
noted that the Copyright Office viewed the article as a

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



contribution to a periodical and returned the assignment
because it was unnecessary. Further, under section 201
of the Act, "In the absence of an express transfer of the
copyright or any rights under it, the owner of copyright
in the collective work" - in this case, the Record - "is
presumed to have acquired only the privilege of repro-
ducing and distributing the contribution" - the student's
article - "as part of that particular collective work."
Therefore, since the student's claim to the copyright was
by virtue of authorship and not by virtue of transfer, it
was immaterial that he did not record the assignment
from the Record to him. The court viewed the purported
assignment as having no legal effect because the Record
never owned the copyright to the student's article and
thus had no rights to assign.
  In its defense, the Legal Times contended that since
the student was not the copyright proprietor of the ex-
tensive quotations used in his article, he was not the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



proper party to bring suit; that since copying is not con-
sidered an infringement of a copyright where the copy-
ing is for news reporting, its republication of the article
was protected by the fair use doctrine; and that it had a
First Amendment right to reprint the student's article.
The court responded that even if the student did not own
the copyright to the quotations, he had permission to use
the quotations and his copyright in the compilation pro-
tected his selection, arrangement, and ordering of them.
  The use of copyrighted material in a news story may
constitute a fair use. However, in this case it was not a
fair use, because the republication was for commercial
rather than educational purposes; almost the entire arti-
cle was printed; and the reprinting eliminated the possi-
bility that the student could sell his article to a legal
newspaper such as the Legal Times. The Legal Times'
claim that its use of the article was protected by the First
Amendment was rejected, because it did not merely use

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



the newsworthy facts in the student's article, it also ap-
propriated his expressions of those facts.
  Finally, the court rejected the contention that the Legal
Times was misled by the blanket copyright notice in the
name of the Harvard Law School Record Corporation.
The court found that it was unreasonable for the manag-
ing editor of the Legal Times, David C. Beckwith - who
is an attorney and had been the editor of the Law section
of Time Magazine - to rely on vague oral permission
from a former editor-inchief of The Record to republish
materials originally published in The Record. Beckwith
had a duty to inquire whether The Record owned the
copyright to the student's article in order to claim he was
misled and acted in good faith, said the court.
  The court assumed that Beckwith honestly believed
that he had permission to reprint the student's article.
Nevertheless, since he admitted by affidavit he did not
speak to anyone from the Harvard Law Record after the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



student's article appeared in that newspaper, be could
not have obtained specific permission to reprint the arti-
cle or inquire as to who owned the copyright in the arti-
cle. On this basis, the court granted the student's motion
for summary judgment. The question of damages re-
mains to be determined.

Quinto v. Legal Times of Washington, Inc., CCH Copy-
right Law Reports, Para. 25,220 (D.D.C. 1981) [ELR
2:23:5]

____________________

Contract releasing motor speedway from liability to
race car driver upheld; pit crew member held to
have assumed risk of injury

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



  Illinois courts have handed down two opinions con-
cerning the liability of automobile racetracks to race car
drivers and pit crew members.
  A race car driver took action against a motor speedway
for injuries sustained when a portion of the upper track
embankment collapsed. The Supreme Court of Illinois
dismissed the case, upholding the legality of an agree-
ment signed by the driver releasing the racetrack from
all liability for loss or damage caused by its negligence.
  The driver contended that the collapse of the track em-
bankment which caused his crash was completely out-
side the scope of his expectations and the sweeping
language in the release. In response, the court pointed
out that experienced race drivers are aware of a myriad
of factors, obvious or unknown, which may singly or in
combination result in unexpected and freakish racing ac-
cidents. "The parties may not have contemplated the
precise occurrence which resulted in [the driver's]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



accident, but this does not render the exculpatory clause
inoperable," said the court. "In adopting the broad lan-
guage employed in the agreement, it seems reasonable
to conclude that the parties contemplated the similarly
broad range of accidents which occur in auto racing."
  The court rejected the driver's charge that the release
constituted an unenforceable contract of adhesion. (Con-
tracts of adhesion are usually printed forms executed in
"take it, or leave it" settings where there is a substantial
disparity of the parties' bargaining positions.) "While it
is obvious that [the driver] would not have been allowed
to use the racetrack had he not signed the release, [he]
was under no economic or other compulsion to sign the
release in order to engage in amateur auto racing."
  Four days before the driver's case was decided, an Illi-
nois Appellate Court reversed an award of damages to a
pit crew member who was struck by a "hobby" car oper-
ated by a novice driver. The court found that the man

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



had assumed the risk of injury and, by his actions, suffi-
ciently contributed to the accident so as to bar recovery.
Holding that the trial court should have directed a ver-
dict in favor of the racetrack, the Appellate Court stated,
"Just as drivers are not deterred from participating by
the danger of being injured in a crash, the pit crew mem-
bers choose to station themselves near the track to give
signals, accepting the obvious risk of being struck by a
car."
  The court also noted, without deciding, that the written
release form which the pit crew member signed when he
entered the racetrack probably provided another ground
for reversal. On the form, in bold face letters, were the
words, "waiver and release from liability and indemnity
agreements," and on each signature line, "this is a re-
lease." The form language of the agreements was "so
conspicuous that reasonable men could not reach differ-
ent conclusions on [its] import and significance."

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



Schlessman v. Henson, 413 N.E.2d 1252 (Ill. 1980);
Provence v. Doolin, 414 N.E.2d 786 (Ill.App. 1980)
[ELR 2:23:6]

____________________

College guidebook did not defame Ithaca College de-
spite book's emphasis on "sex, drugs and booze"

  The Insider's Guide to the Colleges 1978-79, compiled
and edited by the student staff of the Yale Daily News,
did not defame Ithaca College, a New York state court
has held, despite what the court described as the Guide's
"somewhat sophomoric appraisal of a segment of [Ith-
aca's] student body."
  The Guide, a 404 page paperback publication contain-
ing descriptive commentary about 230 American col-
leges and universities, advised its readers:

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



  "Life at Ithaca is anything but harsh. (Watch out,
though. The weather stinks, except in the summer when
you're home.) The pub, located in the middle of campus,
provides the center of social life for many students. Sex,
drugs and booze are the staples of life. If Ithaca has a
reputation as a party school, it is well deserved ... Sex is
casual, and formal dating is unheard of, the pick-up
scene thrives in Ithaca ... The use of pot is a foregone
conclusion, and cocaine occasionally manages to wend
its way into the hands of those who can afford it. Speed
and downers are common, but acid enjoys a healthy dis-
use. The town is cram-packed with bars, theaters and
cultural events."
  Public figures claiming defamation must prove that the
statements were made with knowledge of their falsity of
with reckless disregard for the truth. Under New York
law, private figures are only required to prove publica-
tion in a "grossly irresponsible manner." Although Ithaca

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



College characterized itself as a "private liberal arts col-
lege" and a "small liberal arts institution," the court
viewed the school as a "public figure." The court deter-
mined that neither malice nor recklessness can be as-
cribed to the Guide, viewing the publication in the light
of the prefatory statements of its limited source and
level of knowledge. As indicated in its preface, the
Guide, at most, "stepped on a goodly number of fingers,
a few arms and legs, and in some cases whole torsos."
The preface further observed that its contents are "apt to
excite plenty of disagreement and downright disap-
proval," and the reader is admonished to "take our word
with more than just a polite grain of salt."
  Even applying the lesser standard of proof applicable
to private figures, the court found that the Guide's admit-
ted method of compiling data did not demonstrate
"grossly irresponsible" conduct in publishing the alleged
libel. Student contributors were chosen by the editors of

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



the student newspaper of Ithaca College, who were fur-
nished guidelines for the proposed evaluation, including
repeated requests for accuracy and objectivity. In addi-
tion, Ithaca's own admissions office was informed of the
intended publication of the current edition and it contrib-
uted statistical data for the intended article. The court
thus determined that the "publication exercised 'reason-
able efforts to insure accuracy' for the somewhat tongue
in cheek statements of its conclusions."
  The court also viewed the critical commentary as con-
stitutionally protected opinion, rather than fact, and as
such "must be assessed in the context of the article as a
whole." The court said "the 'sex' and 'drugs' attributed to
the campus life of [Ithaca] are neither unique nor un-
usual descriptions of campus life in other institutions,
and such does not denigrate from the educational offer-
ings of Ithaca College described in The Guide as 'good
humanities and science offerings,' with an 'excellent

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



music school [that] is very professional and
demanding.'"
  The court conceded that the student editors, by over-
emphasizing social aspects of the college's life, may
have minimized the school's virtues and attainments and
may have injured the school's pride. "Although we rec-
ognize the hurt deemed inflicted," concluded the court,
"a need for free comment concerning such educational
institutions must take precedence."

Ithaca College v. Yale Daily News Publishing, 433
N.Y.S.2d 530 (1980) [ELR 2:23:6]

____________________

Briefly Noted:

Copyright. 

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



  Harper & Row, the publisher of former President Ger-
ald Ford's memoirs, granted the exclusive right to Time,
Inc., to prepublish selected portions of the memoirs. The
Nation magazine, without authorization, allegedly ob-
tained a copy of the manuscript of the Ford book and
published an article prepared from the manuscript prior
to the appearance of excerpts from the memoirs in Time.
  Harper & Row contended that as a result of The Na-
tion article, Time, Inc. canceled its publication agree-
ment. Harper & Row therefore sued The Nation for
copyright infringement, and for conversion and tortious
interference with contract. The conversion and interfer-
ence claims which were based on state law have been
dismissed by a Federal District Court in New York.
  The court initially determined that the unpublished
Ford manuscript was a copyrightable work although
some of it involved news events or matters within the
public domain. The court then ruled that the state law

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



claims were preempted under section 301 of the Copy-
right Act of 1976 since the rights asserted were "equiva-
lent to the rights protected under the copyright laws, i.e.
the exclusive right to reproduce and distribute a copy-
rightable work." The fact that the claim of interference
with contract required the pleading of elements which
were not required in a claim for copyright infringement
did not significantly distinguish the rights involved. 

Harper & Row, Publishers v. National Enterprises, 501
F.Supp. 848 (S.D.N.Y. 1980) [ELR 2:23:7]

____________________

Libel. 

  The New York Times v. Sullivan actual malice stan-
dard has been applied to deny recovery in an action for
libel brought by John Ryan, a former officer of Southern

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



Bell Telephone Company against John Brooks, the
author, of a corporate history of A.T. & T., and against
Harper & Row, the book's publisher. One sentence of
the 345 page book referred to political contributions
made by Ryan who allegedly derived the funds "from
salary kickbacks extorted from leading Southern Bell
executives that had been concealed by the use of false
vouchers." A jury award of $5,000 actual and $150,000
punitive damages has been reversed by a Federal Court
of Appeals in North Carolina which found insufficient
evidence of malice. The court noted that Brooks had
consulted several reliable secondary sources. The use of
the words "extortion" and "false vouchers" may have
been incorrect but there was no evidence that Brooks
had any reason to suspect the accuracy of his sources.
Brooks' failure to read a newspaper interview with Ryan
regarding the contributions was not reckless conduct
amounting to malice, particularly in view of the fact that

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



the sentence was such a small part of the entire work,
the court held. 

Ryan v. Brooks, 634 F.2d 726 (4th Cir. 1980) [ELR
2:23:7]

____________________

Previously Reported:

  Warner Amex's QUBE cable system was able to cable
cast Ohio State football games last season after all, even
though it failed to obtain a preliminary injunction in its
antitrust suit against ABC and the NCAA. (ELR 2:20:2)
ELR Editorial Board member Philip Hochberg (whose
firm has offices in Columbus as well as in Washington)
advises that QUBE did buy out all of the unsold tickets
to the football games of four smaller colleges near OSU.
As previously reported, the District Court denied

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



QUBE's application for a preliminary injunction largely
because it failed to show that it would suffer irreparable
injury. The court reasoned that the only thing that stood
between QUBE and the OSU games it wanted was
QUBE's buying out unsold tickets to conflicting games -
a suggestion QUBE then took. [ELR 2:23:8]

____________________

NEW  LEGISLATION AND  REGULATIONS

Copyright Royalty Tribunal explains reasons for in-
crease in compulsory license record royalty

  As previously reported (ELR 2:21:6), the Copyright
Royalty Tribunal has increased the compulsory license
royalty payable by manufacturers and distributors of
nondramatic music, effective July 1, 1981. The Tribunal
did not explain its reasons for increasing the royalty at

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



the time it adopted the rule doing so. Shortly thereafter,
however, the Tribunal did put its reasoning in writing. In
its recently published explanation, the Tribunal noted
that the compulsory licensing system was designed to
prevent monopolization of musical compositions by pro-
viding for non-exclusive licenses, as a matter of right, to
all who comply with its provisions and pay royalties.
The copyright owner (who is usually the songwriter, or
the music publisher) thus loses the exclusive right to
commercially exploit its musical compositions. As com-
pensation, and to provide the "economic incentive and
the prospect of pecuniary reward" intended to "encour-
age the creation and dissemination of musical composi-
tions," owners of registered copyrights in musical
compositions are entitled to receive from compulsory li-
censees a fair return for their creative efforts.
  The Tribunal found that copyright owners have been
limited to a "price-fixed" mechanical rate "worth only a

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



fraction of its former purchasing power," and that be-
cause the rate has been "seriously eroded by inflation,"
they do not receive the fair return to which they are enti-
tled by law. Consequently, the current "2 3/4 cent statu-
tory ceiling," said the Tribunal, "does not maximize the
availability of commercially viable musical compositions
to the public ." The Tribunal found that "industry wide
statistics confirm the deteriorating market position of the
copyright owner." For instance, in 1955, mechanical
royalties were $11.04 million, slightly more than record-
ing artist royalties of $10.21 million. (The recording art-
ist generally receives a negotiated royalty from his or
her record company for each record sold.) By 1979, me-
chanical royalties were $117.7 million, barely onefourth
of recording artist royalties which totalled $465.2 mil-
lion. Furthermore, "[t]he songwriter must have six songs
recorded - if he is paid the full statutory rate of 2 3/4
cents - to earn the same purchasing power per song per

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



record that Congress afforded his predecessors in
1909." With this and other evidence before it, the Tribu-
nal concluded: [T]hat even if the Tribunal were to ignore
Congress' instruction that the existing rate have no
precedential weight in the current proceeding, the evi-
dence in this proceeding demands an immediate upward
adjustment of the royalty to not less than four cents
merely to restore the 2 3/4 cents existing rate today to
its effective purchasing power in 1974 dollars.
  Mechanical royalties are paid at a higher rate abroad
than in the United States, and the Tribunal found "no
economic or policy justification for this disparity." Inter-
estingly, in countries other than Canada and the Soviet
Union, the royalty payable is expressed as a percentage
of price, "to ensure that the statutory or negotiated rate
maintains its purchasing power under inflationary pres-
sure." "[B]oth here and abroad," the Tribunal observed,
"the recorded music industry is dependent upon

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



copyright owners for an essential input." yet "the market
position of the copyright owner in the United States is
much weaker than (that of] his colleagues abroad ...
American copyright owners do not receive a fair return
for the use of their creative efforts in their native land."
The upward adjustment of the domestic rate is thus jus-
tified, the Tribunal concluded, "to make the price paid
for a tune in the United States comparable [to] what is
paid elsewhere."
  The record companies insisted that an increase in the
statutory rate will disrupt the industry, bankrupt several
companies, require an unbearable price increase of $300
to $700 million to consumers, and that the compulsory
license itself maximizes the availability of creative
works to the public. The companies further insisted that
increases in record sales adequately compensate for ero-
sion in the value of the statutory rate. The Tribunal re-
jected these arguments as unsupported by the evidence,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



and noted that the pessimistic testimony provided by
representatives of the major companies was "contra-
dicted by equally optimistic statements issued by the
same companies (and in one instance by the same indi-
vidual) to other audiences, such as stockholders, securi-
ties analysts and trade groups." "It is not unknown," said
the Tribunal, "for corporations to plead poverty to regu-
latory agencies while simultaneously making optimistic
profit projections to their stockholders."
  The record companies failed to convince the Tribunal
that an increase in the mechanical royalty rate would
force them to raise the suggested retail list prices. The
Tribunal found "no reason to believe that record com-
pany price increases are dependent upon increases in
mechanical royalties," and, as one witness testified,
"[n]o specific cost results in a [price] increase. It's the
aggregate of all of these costs that will generally con-
tribute to a price increase." Even if some price increase

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



may result from the royalty adjustment, the Tribunal
concluded that while it "must seek to minimize disrup-
tive impacts, in trying to set a rate that provides a fair
return it is not required to avoid all impacts whatsoever.
The fact that an increase in the rate will increase costs is
not per se an argument against raising the rate. There
have been benefits to others from cost and price in-
creases in the past without any benefit to the copyright
owner." The Tribunal adopted the rate increase in order
to "afford songwriters a financial and not merely a psy-
chic reward for their creative 
efforts."

Adjustment of Royalty Payable Under Compulsory Li-
cense for Making and Distributing Phonorecords, 46
Federal Register 10466; CCH Copyright Law Keports,
Para. 13,042 (February 3, 1981) [ELR 2:23:4]

____________________

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



DEPARTMENTS

In the Law Reviews:

Copyright Infringement and the First Amendment by
Celia Goldwag, 5 Art and the Law 80-87 (1980)

Equal Pay for Coaches of Female Teams: Finding a
Cause of Action Under Federal Law by Barbara A.
McDonald, 55 The Notre Dame Lawyer 751-776 (1980)

Agents of Professional Athletes by James J. Giulietti, 15
New England Law Review 545-572 (1980)

Sports Violence: A Matter of Societal Concern by Cam-
eron J. Rains, 55 Notre Dame Lawyer 796-813 (1980)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



Assumption of Risk and Vicarious Liability in Personal
Injury Actions Brought by Professional Athletes, 1980
Duke Law Journal 742-765 (1980)

Judicial Scrutiny of Tortious Conduct in Professional
Sports: Do Professional Athletes Assume the Risk of In-
juries Resulting From the Rule Violations? Hackbart v.
Cincinnati Bengals, Inc., 17 California Western Law
Review 149-168 (1980)

Derivative Works and the Protection of Ideas, 14 Geor-
gia Law Review 794-812 (1980)

Personal Letters. A Dilemma for Copyright and Privacy
Law, 33 Rutgers Law Review 134-164 (1980)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981



Defamation and the First Amendment - Protecting
Speech on Public Issues, 56 Washington Law Review
75-97 (1980)

Gertz and the Public Figure Doctrine Revisited, 54 Tu-
lane Law Review 1053-1093 (1980)

Public Figures and Malice: Recent Supreme Court Deci-
sions Restricting the Constitutional Privilege, 14 Univer-
sity of Richmond Law Review 737-768 (1980)

Qualified Immunity for Federal Officials: A Proposed
Standard for Defamation Cases, 58 Texas Law Review
789-807 (1980)
[ELR 2:23:8]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 23, MAY 1, 1981


