
RECENT CASES

Summary judgment in favor of ABC and Charles
Fries Productions in suit triggered by their movie
"The Trial of Lee Harvey Oswald" is reversed;
claims of producer of earlier movie with same title
require jury trial, appellate court decides

  "The Trial of Lee Harvey Oswald" is the common title
of two movies based on legal proceedings that might
have occurred had Oswald not been murdered. It is also
the subject of a suit by Capital Films Corp., owner of
one of the films, against Charles Fries Productions and
ABC who produced and televised the other Film.
  Capital's film, originally produced and distributed by
Falcon International in 1964, was not a commercial suc-
cess and was indefinitely withdrawn from distribution a

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



few weeks after its premier. In 1977, after it became
clear that ABC planned to televise a new version bear-
ing the same title, Capital filed suit to enjoin the ABC
telecast. An injunction was denied, and the ABC-Fries
film was televised in two parts in September and Octo-
ber of 1977.
  Initially, Capital's suit charged Fries and ABC with un-
fair competition and alleged that the title and concepts
of its 1964 film had been "plagiarized" by the ABC-
Fries film. Later, Capital also charged ABC and Fries
with interference with contractual relations, misappro-
priation of an idea, and breach of implied contract.
  The trial court rendered summary judgment against
Capital on all of its claims and dismissed the case. A
Federal Court of Appeals has vacated the summary
judgment, however, and has sent the case back to the
trial court for both substantive and procedural reasons.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



  The trial court had found that it would be impossible
for a "jury to conclude that ABC intended to pass off its
movie as [Capital's] movie," and therefore dismissed
Capital's unfair competition claim. The Court of Appeals
reversed on the authority of Big O Tire Dealers, Inc. v.
Goodyear Tire and Rubber Co., 561 F.2d 1365 (10th
Cir. 1977), which it cites for what the court termed the
"Doctrine of Reverse Confusion."
  The Big O case concerned a small tire company which
introduced two lines of "Big O Big Foot" tires in 1973.
Almost a year later, Goodyear decided to use the term
"Big Foot" in a nationwide advertising campaign to pro-
mote the sale of its new radial tire. Big O Tire Dealers
brought suit against Goodyear for unfair competition,
contending that Goodyear's use of Big O's trademark
created a likelihood of confusion concerning the source
of Big O's "Big Foot" tires. The Big O decision noted
that "the usual trademark infringement case involves a

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



claim by a plaintiff with a substantial investment in a
well established trademark. The plaintiff would seek re-
covery for the loss of income resulting from a second
user attempting to trade on the goodwill associated with
that established mark by suggesting to the consuming
public that his product comes from the same origin as
the plaintiff's product. The instant case, however, in-
volves reverse confusion wherein the infringer's use of
plaintiff s mark results in confusion as to the origin of
plaintiff's product." The court determined that in this
kind of case liability may be imposed without showing
an intent to trade on the goodwill associated with an es-
tablished mark or "passing off." Otherwise, the court
reasoned, a company with the economic power to adver-
tise extensively for a product name taken from a com-
petitor would be immunized from unfair competition
liability.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



  Applying this "doctrine of reverse confusion," the
Court of Appeals found that it is sufficient for Capital to
show in a trial that the subsequent use by ABCFries of
the identical title confused the public as to the source of
Capital's 1964 movie. For this reason, the appellate
court reversed the trial court's dismissal of Capital's un-
fair competition claim.
  For procedural reasons the appellate court also held
that the trial court incorrectly dismissed Capital's claims
for interference with contractual relations, misappropria-
tion of an idea and breach of implied contract. These
counts were added after ABC and Fries filed their sum-
mary judgment motion. In the Court of Appeal's view, a
trial court may not dismiss a claim without a motion for
summary judgment having been made, particularly
where, as it did here, the court fails to observe the notice
and hearing requirements applied to summary judgment
motions.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



  As to Capital's claim for misappropriation of an idea,
the trial court had required Capital to prove that (1) its
idea was novel, (2) the disclosure of the idea was made
in confidence, and (3) the idea was adopted and made
use of by ABC-Fries. The trial court concluded, as a
matter of law, that the title "The Trial of Lee Harvey Os-
wald" did "not constitute a sufficiently novel idea to de-
serve protection as a property right." The Court of
Appeals has disagreed however. It has held that the nov-
elty question is one more properly left to a jury.
  The trial court also found that, as a matter of law,
Capital had not revealed the title to ABC-Fries in a
"confidential relationship." The Court of Appeals found
that in the context of the custom of the movie industry,
screenings to potential film distributors is common prac-
tice and could support a jury finding that a confidential
relationship existed between the parties. Capital argued
that various agents for ABC viewed the Capital film at

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



such screenings and that Capital could have produced
ample evidence demonstrating these facts, if it had been
given proper notice that this cause of action was to be
tested by summary judgment.

Capital Films Corp. v. Charles Fries Productions, 628
F.2d 387 (5th Cir. 1980) [ELR 2:17:1]

____________________

Virginia exhibitor's claim that product split arrange-
ment among film distributors and exhibitor circuits
violated antitrust laws requires jury trial

  A Federal Court of Appeals in Virginia has ruled that a
jury must determine whether three exhibitor circuits and
six film distributors - Columbia Pictures, Paramount,
Twentieth Century Fox, United Artists, Universal, and

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



Warner Brothers - participated in a product split ar-
rangement in violation of the Sherman Act.
  Beginning in 1971, Wilder Enterprises, Inc., an inde-
pendent film exhibitor operating two theaters in the
Norfolk-Virginia Beach market, was no longer success-
ful in its 'attempt to acquire first-run films from the de-
fendant distributors for exhibition in its theaters. Wilder
eventually ceased to respond to distributor solicitations
to bid for exhibition rights, believing that any response
would be futile. Wilder showed X-rated films on occa-
sion until the company closed its theaters in 1975.
  In its action, Wilder alleged that its competitors had
agreed to allocate among themselves the right to bid or
negotiate for first-run films offered by the distributors
and to exclude Wilder from this agreement. The exhibi-
tors stipulated to the existence of a "split" by which only
one of the three would bid for specified films. It was

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



contended, however, that Wilder had failed to establish
that the distributors participated in the split.
  The Court of Appeals noted that "an exhibitor does not
have a claim against other film exhibitors who, without
distributor involvement, 'split' the films they will bid on."
It is the participation of a distributor in a split denying
one exhibitor access to films that creates a type of group
boycott that violates the antitrust laws.
  In this case, the court found sufficient evidence of dis-
tributor participation in the split, in the following activi-
ties: an independent exhibitor who was allowed to
participate in the split was permitted to do so only on a
"day and date" basis and the distributors' bid solicita-
tions reflected this arrangement; and exhibitors called
distributor representatives during split meetings to verify
the release dates of films as well as play-dates, percent-
ages and holdovers. Apparently, this information was
provided to split participants before the distributors sent

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



their bid solicitations to all of the other exhibitors in the
market, Since it also appeared that the distributors' bids
conformed with arrangements previously made by the
exhibitors involved in the split, the court concluded that
a jury could Find that a conspiracy had existed among
the distributors and the exhibitors to restrain trade and
monopolize commerce in violation of the Sherman Act.
  Therefore, the District Court judgment in favor of the
distributors and the exhibitors was vacated, except in
the case of four of the distributors originally charged
with participation in the split - Allied Artists, American
International, Avco Embassy and Buena Vista. There
was no evidence that these four companies had partici-
pated in the split arrangement.

Wilder Enterprises, Inc. v. Allied Artists Pictures Cor-
poration, Case No. 79-1175 (4th Cir., October 3, 1980)
[ELR 2:17:2]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



____________________

Suit against television networks by independent
documentary producers, challenging networks' in-
house production of all documentaries, is dismissed

  Twenty-six independent producers and directors of
news and documentary films brought a multifaceted an-
titrust, First Amendment and civil rights suit against the
three major television networks and their affiliated sta-
tions. A Federal District Court in New York has dis-
missed almost the entire case with the exception of one
of the producer-directors' antitrust claims which, if
amended to state a proper claim, will be stayed pending
the outcome of parallel proceedings on the matter by the
Federal Communications Commission.
  In their suit, the producer-directors have taken excep-
tion to the networks' policies of using and offering to

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



their affiliated stations only those news and documen-
tary programs which have been produced inhouse. It is
charged that this policy of in-house production was the
result of an agreement among the networks and their af-
filiates which was calculated to freeze the independent
producer-directors out of the documentary film market
and thereby monopolize this lucrative market for
themselves.
  In what the court described as a "hopeless jungle of
claims and theories of recovery," the producer-directors
alleged numerous other antitrust violations resulting
from the networks' in-house production policies and
have "inextricably woven" in charges that the networks
have unconstitutionally abridged the producer-directors'
First Amendment rights and denied them Equal Protec-
tion of the laws.
  With regard to the First Amendment claims, the
producer-directors charged that the networks have

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



denied them "access" to their national broadcasting sys-
tems. The networks responded that their conduct is itself
protected by the First Amendment. Recognizing that
competing First Amendment rights are involved in the
case, the court questioned whether a court, absent action
by the FCC, should compel the purchase of independ-
ently produced documentary programs by the national
networks. "I think this question demands a negative re-
sponse," the court concluded. "To be sure, a contrary re-
sult would indeed twist the First Amendment beyond
recognition."
  Technically, the court dismissed the producerdirectors'
First Amendment claim on the ground that the networks'
conduct did not constitute "state action." The producer-
directors had also charged the networks with violating
the federal civil rights law by conspiring to deprive the
producer-directors of Equal Protection of the laws.
Since this claim rests on the same factual underpinning

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



as the First Amendment claim, it too was dismissed for
lack of "state action."
  The producer-directors charged that the networks' poli-
cies constitute violations of section 2 of the Sherman an-
titrust law in that they monopolize or attempt to
monopolize the relevant news and documentary market.
"The television industry," said the court, "operates in
such a way as to defy traditional section 2 analysis."
Nevertheless, the court, after a lengthy discussion of the
issues, concluded that .'when [the producer-directors']
claims of monopolization are tested against the proper
relevant market, they fall woefully short of stating a
claim upon which relief may be granted." In this regard
the court found that the news and documentary pro-
grams presented by the three networks are "interchange-
able commodities." "Indeed, all the viewer need do is
tune to the documentary program of his choice," said the
court. Moreover, affiliation agreements employed by the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



networks do not require that the affiliated stations pur-
chase any of the news and documentary programs pro-
duced and transmitted by the networks. In fact, any
other arrangement is expressly prohibited by several
FCC regulations, noted the court. "Given the number of
alternative sources for the programs in issue, it cannot
be said that any of the network defendants has such a
percentage of the market as to be able to either control
prices or exclude competition," said the court. "To be
sure, the network defendants, as well as the local affili-
ated and unaffiliated stations, are fiercely competitive
with each other. This is especially true in the area of
news productions," added the court.
  The producer-directors also charged that the networks
imposed an impermissible tying arrangement on their af-
filiates in violation of both the Sherman and Clayton an-
titrust laws. They argued that the networks have tied
their affiliates' purchase of daily news reports which are

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



not used by the networks on their nightly news pro-
grams, to those news reports which are used on these
programs. However, the court held that the producer-
directors do not have standing to challenge this alleged
tying arrangement because although they may compete
in the market for documentary films, they do not com-
pete with the networks in the market for syndicated
news services, which is the subject of the alleged tying
arrangement.
  Finally, the producer-directors alleged both intranet-
work and inter-network conspiracies in restraint of trade
in violation of section 1 of the Sherman Act. Dismissing
the intranetwork conspiracy claims, the court found that
since under the affiliation agreements, the affiliates are
free to accept or reject inhouse productions of documen-
taries, "there is not the slightest hint of coercion con-
cerning the market for these productions." "In short, the
allegations reveal only a unilateral decision on the part

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



of the network defendants, vis-a-vis the affiliates, to
produce their documentaries in-house," stated the court.
  Turning to the charge of inter-network conspiracy, the
court found that the mere injection of the word "interde-
pendent" in the complaint, absent other facts or circum-
stances, does not sufficiently allege "conscious
parallelism" or the inference of a tacit agreement be-
tween the networks. Thus, the court dismissed this final
claim.
  However, in light of facts found in the producer-
directors' court brief which would, "if only barely," state
a claim, the court permitted the producer-directors to
amend their complaint a second time to properly allege
an inter-network conspiracy. That court brief stated in
part, "Plaintiffs will prove that the independent docu-
mentary producers produce documentaries at less than
one-half the cost which the [networks') own staff can
produce them. These documentaries are of at least as

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



high a quality as those produced by the networks and
have won a significant number of awards. It would be
clearly in the immediate interest of any one of the net-
works to buy such documentaries and can only be of
benefit to any network to refuse to buy independent
documentaries if all of them do so jointly."
  In the event the producer-directors amend their com-
plaint to include these alleged facts, the court stated it
would stay further proceedings on the issue pending an
investigation the FCC is presently conducting on the
matter. The court commented that the producer-directors
"seek nothing short of a wholesale restructuring of the
broadcasting industry" and that "it would appear that
[they) do not seek access to the airwaves, but rather
seek to have [the networks] act as their selling agents in
the marketing of their documentary productions ... [The
producer-directors] want to tap into three well estab-
lished, albeit independent, distribution chains without

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



incurring any of the expenses which attend the establish-
ment and maintenance of such a nationwide distribution
chain." The court added that the producer-directors seek
a risk free method of distributing their productions. "It is
one thing for a company to bear the risk of the market-
ability of its own production. It is quite different to com-
pel that company to bear the risk of the marketability of
another's production. This is precisely what is at issue in
the case at bar," stated the court.
  The court said that the FCC is better able to "walk the
tightrope between regulation and censorship and fashion
a remedy" and "must be afforded an opportunity to ac-
complish this concededly difficult task."

Levitch v. Columbia Broadcasting System, Inc., 495
F.Supp. 649 (S.D.N.Y. 1980) [ELR 2:17:3]

____________________

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



Los Angeles Lakers cannot be sued in Georgia by a
sports agent who alleges that team interfered with
his agency contract with Magic Johnson

  In a recent lawsuit, it is alleged that basketball star
Ervin "Magic" Johnson entered into an agency contract
with John P. Manton, a Georgia attorney who is in the
business of acting as agent for professional athletes. The
suit in question was filed in Georgia by Manton against
the Los Angeles Lakers basketball team for alleged tor-
tious interference with that agency contract. However, a
Federal District Court has determined that personal ju-
risdiction over California Sports, Inc., the owner of the
Lakers, does not exist in Georgia, and thus the case has
been dismissed.
  Manton claims that on April 25, 1979 he entered into a
contract with Magic who at that time was in college and
was expected to be the first player selected in the NBA

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



player draft. Under the contract, Manton was to negoti-
ate a contract on Magic's behalf with the NBA team that
chose Magic in the draft. Manton was to receive 2 1/2%
of the total contract amount negotiated, plus 10% of all
money Magic would earn in product endorsements.
  Manton alleged that prior to the draft, he contacted
Jack Kent Cooke who was then president of California
Sports to negotiate a contract for Magic's services. Ac-
cording to Manton, California Sports induced Magic to
breach his agency contract in order to get Magic to sign
for less money; and California Sports then negotiated an
employment agreement for Magic's services directly
with Magic for an amount considerably less than Man-
ton would have obtained for him.
  The contract between California Sports and Magic
Johnson was executed in New York City and all pay-
ments under the contract are made in California. All

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



negotiations between Magic and California Sports took
place in California; none occurred in Georgia.
  The court noted that the Lakers do occasionally play
basketball in Georgia. During the 1978-79 season, the
Lakers played two games in Georgia; during the
1979-80 season, the Lakers played one game in Geor-
gia. The Lakers receive no share of the gate receipts
from games played in Georgia, but it does receive some
revenue from Georgia by way of the Lakers' broadcasts
of games played in Georgia to the Los Angeles area. It
was also noted that California Sports owns and operates
a team in the National Hockey League, the Los Angeles
Kings. The court found that the contacts the Kings had
with Georgia were roughly similar to the Lakers' con-
tacts with Georgia. The court added that the Georgia
team in the NHL, the Atlanta Flames, has since moved
to Canada, and thus no future visits by the Kings to
Georgia are currently anticipated.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



  Applying the Georgia "long-arm" statute, the court
characterized California Sports' contact with Georgia as
"purposeful, very infrequent, and moderate in extent"
and found that California Sports did not regularly en-
gage in business in Georgia nor did it derive substantial
revenue from services in Georgia. The court said that
the exercise of jurisdiction in this case would offend tra-
ditional notions of fairness and substantial justice. "To
hold otherwise," stated the court, "would subject profes-
sional sports [teams] to actions in any state where they
participate, no matter how infrequently, based on an al-
leged tort committed elsewhere."

Manton v. California Sports, Inc., 493 F.Supp. 496
(N.D.Ga. 1980) [ELR 2:17:4]

____________________ 

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



Preliminary injunction restraining enforcement of
National Football League team transfer rule is re-
versed, because Los Angeles Coliseum Commission
failed to show irreparable injury

  Another - and largely academic - chapter has been
written in the saga of what has been called the "Super
Bowl of litigation." As football fans and readers of these
pages are aware, the decision of the Los Angeles Rams
to move to Anaheim as of the 1980 football season
touched off a flurry of lawsuits in state and federal
courts in both northern and southern California. Thus
far, the case that has generated the most written opin-
ions is the one that was filed by the Los Angeles Coli-
seum Commission. In it, the Coliseum Commission
alleges that two provisions of the NFL Constitution and
By-Laws violate federal antitrust laws: the provision re-
quiring a 75% vote of the league's members to authorize

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



an existing team to move from one city to another; and
the provision requiring a similar vote to authorize expan-
sion of the league, According to the Coliseum Commis-
sion, the first of these provisions has impeded its efforts
to have the Oakland Raiders move to Los Angeles, and
the second of these provisions shall impede the Com-
mission s efforts to obtain an expansion franchise as a
tenant.
  Early in the case, the Coliseum Commission's suit was
dismissed on the grounds that it had not properly alleged
facts giving it standing to sue the NFL. (ELR 1:9:6)
However, in the course of his decision dismissing the
case, Federal District Judge Harry Pregerson outlined
the sorts of facts that would give the Coliseum Commis-
sion standing. The Commission promptly amended its
complaint to allege the necessary facts.
  Not long thereafter, and prior to the start of the 1980
season, the Coliseum Commission made a motion for a

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



preliminary injunction barring the NFL from enforcing
the rule requiring 75% approval for the move of a team
from one city to another. Judge Pregerson granted the
motion and did enjoin the league from enforcing that
rule. The NFL immediately appealed. And the Court of
Appeals has reversed the injunction.
  The opinion of the Court of Appeals is largely aca-
demic at this time for three reasons. First, when the NFL
appealed, the Court of Appeals immediately issued a
stay of the injunction. As a result, the Raiders did not
move to Los Angeles for the 1980 season after all. Sec-
ond, trial of the case has been scheduled for February
1981, so a decision on the merits is possible before the
1981 season begins. Third, in its decision, the Court of
Appeals expressly declined to consider the merits of the
Coliseum Commission's antitrust claims, even though it
acknowledged that the parties had "strenuously urged" it
to do so. Thus, the opinion does not provide any insight

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



into the appellate court's thinking about the antitrust is-
sues involved in the controversy. The Court of Appeals'
decision reversing the injunction limits itself entirely to a
discussion of the standards that are applied by trial
courts in determining whether or not to issue preliminary
injunctions prior to trials. In this case, the appellate
court concluded that Judge Pregerson had incorrectly
applied those standards, because it found that the Coli-
seum Commission had failed to prove that it would suf-
fer irreparable injury if the preliminary injunction were
denied. Irreparable injury, or at least the possibility of it,
must be shown in order to obtain a preliminary
injunction.
  In this case, the Coliseum Commission showed that
unless the Raiders were permitted to move to Los Ange-
les - as they had said they would, if the NFL's 75% vote
requirement were enjoined - the Commission would lose
substantial revenues. The Court of Appeals pointed out,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



however, that lost revenues were monetary damage, and
monetary damage is not usually considered "irrepara-
ble." In this very case, the appellate court observed, the
Coliseum's lost revenues can be recovered by it from the
NFL, if the Coliseum Commission wins the case.
  In some cases, courts will issue preliminary injunctions
if a serious question is raised by the case and the bal-
ance of hardships tips sharply in favor of the party seek-
ing the injunction. Here, Judge Pregerson specifically
noted that the hardship that would be suffered by the
Los Angeles Coliseum if the injunction were not issued
was the same as the hardship that would be suffered by
the Oakland Coliseum if the injunction were issued and
the Raiders left Oakland. According to the Court of Ap-
peals, Judge Pregerson did not give any consideration to
the hardships that might be suffered by the NFL and its
other members by the issuance of a preliminary injunc-
tion. Thus, the appellate court ruled that Judge

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



Pregerson could not have found that the balance of hard-
ships tipped in favor of the Los Angeles Coliseum.
  One of the ironies of this case is that after Judge Pre-
gerson issued the preliminary injunction, he was himself
appointed to the very Court of Appeals that has just re-
versed his injunction.

Los Angeles Memorial Coliseum Commission v. Na-
tional Football League, Case No. 80-5156 (9th Cir., De-
cember 12, 1980) [ELR 2:17:5]

____________________

Light-heavyweight champion "Flame" Gregory fails
in bid to rescind management contracts entered into
with his boxing manager Joseph Scorcia

  Eddie "Flame" Gregory, the light-heavyweight cham-
pion of the World Boxing Association, brought suit in

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



Federal District Court to rescind three management con-
tracts he made with his manager Joseph Scorcia. The
District Court has dismissed the case however, and has
refused to rescind any of the contracts.
  On September 3, 1976, Gregory entered into a four
year contract with Flame Gregory Boxing Enterprises,
Ltd. ("Enterprises"), one of Scorcia's firms, under which
Gregory agreed to render his boxing services solely for
Enterprises in return for Enterprises' promise to exert its
best efforts to secure remunerative boxing contests for
Gregory. On September 10, 1976, a second contract
was entered into which was consistent with the Septem-
ber 3rd contract, except that it was executed in compli-
ance with the regulations of the New York State
Athletic Commission. Pursuant to these regulations, the
September 10th contract was executed on printed forms
supplied by the Commission. It named both Enterprises
and Scorcia individually, and it was approved by the

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



Commission on October 7, 1976. On March 16, 1977
Gregory and Enterprises entered into a third manage-
ment contract under which Enterprises alone was to act
as manager for Gregory on the expiration of the Septem-
ber 3rd contract, or August 27, 1980.
  In December of 1979 Gregory was the number one
ranked contender in his class in the WBA. This entitied
him to a mandatory title fight with the reigning cham-
pion of that time, Marvin Johnson. Scorcia began nego-
tiating with Bob Arum, the promoter who handles most
WBA fights, for a title fight for Gregory. Scorcia pre-
sented Gregory with Arum's offer of $60,000 for the
challenge and $130,000, $140,000, and $160,000 re-
spectively for three title defenses which Arum would
have options to promote in the event Gregory won the
title. Gregory refused to accept and testified that his rea-
son for not accepting was that he was not willing to sign
any contract with options in it; he felt he could earn

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



more money promoting his own fights after he became
champion. Faced with Greg ory's unwillingness to sign
the contract as it had been negotiated, Scorcia had sev-
eral mutual acquaintances of his and Gregory's phone
Gregory and attempt to persuade him to sign. Each of
these people testified that there was no mention of the
option problem during their conversations with Gregory.
Rather, Gregory intimated that it was his unhappiness
with Scorcia and his desire to cast him off as his man-
ager that was the root of his reluctance to sign.
  Gregory claimed that Scorcia breached his duties as
manager by trying to frustrate and by acting in contra-
vention of Gregory's stated desire to fight Johnson on a
one-fight basis in early 1980. Gregory testified that he
had become generally and thoroughly dissatisfied with
Scorcia and felt that Scorcia was not obtaining suffi-
ciently profitable fights for him or accommodating him
with suitably posh training quarters.

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



  The court, however, found no evidence demonstrating
any basis for these feelings. The court decided that
"Scorcia acted at all times in good faith and in an effort
to advance and protect Gregory's interests, under ex-
tremely difficult circumstances that Gregory had unjusti-
fiably put him in." Consequently, the court held that
Gregory was not entitled to have the September 3rd or
September 10th contracts rescinded. Moreover, said the
court, Gregory, having without justification or equivoca-
tion declared that he no longer considered Scorcia his
manager, was the first party in breach; and a party who
is in substantial default himself or who has committed
the initial breach is not entitled to rescission.
  The court also held that Gregory was not entitled to
have the March 1977 contract rescinded. To the extent
Gregory had raised a question concerning whether that
contract complied with the regulations of the New York
State Boxing Commission, the court chose not to

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



exercise its discretion to grant a declaratory judgment on
the issue. The Commission itself should have the first
opportunity to pass on the validity of the contract under
its regulations, said the court.

Gregory v. Scorcia, 493 F.Supp. 984 (S.D.N.Y. 1980)
[ELR 2:17:6]

____________________

Issue of Penthouse Magazine containing articles of
"serious" value ruled not obscene

  The guidelines for determining obscenity under Louisi-
ana statutes and pursuant to the United States Supreme
Court decision in Miller v. California, 413 U.S. 15
(1973), require a finding that the work "taken as a
whole" lacks serious, literary, artistic, political or scien-
tific value. Under this standard, the Supreme Court of

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



Louisiana has found that the June 1980 issue of Pent-
house Magazine was not obscene.
  The court observed that the issue did not lack serious
value despite the fact that several articles did appeal to
prurient interest and depicted or described in a patently
offensive way, hard core sexual conduct. An analysis of
the issue's contents revealed that of the total of 228
pages, there were 67 pages of articles with serious
value, 96 pages of articles lacking serious value and 65
full page advertisements. Subjects covered in the articles
included a significant study of the economy, an inter-
view with a child evangelist, camera and car evalua-
tions, entertainment reviews and an excerpt from a
novel. The articles were not "sham," that is, an attempt
to insulate obscene material with non-obscene material.
The subject matter was "important and current. These
articles convey ideas and purport to convey serious

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



information." Therefore, the District Court's finding that
the issue was obscene was reversed.
  In dissent, one judge stated that it was necessary to
consider only the patently offensive section rather than
the magazine as a whole in determining obscenity. He
concluded that the section in question lacked serious lit-
erary, artistic, political or scientific value and was ob-
scene. Another dissenting judge commented that the
phrase "taken as a whole" when applied to a magazine
containing unrelated articles meant that each article
should have been examined in its entirety in considering
obscenity and that the majority decision had approved a
sham procedure.

State v. Walden Book Company, 386 So.2d 342 (La.
1980) [ELR 2:17:6]

____________________

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



Briefly Noted:

Broadcasting. 

  Florence Bridges, a volunteer producer of community
affairs programs for a Pittsburgh area non-commercial
educational FM radio station, instituted proceedings be-
fore the FCC and the Pennsylvania Human Rights Com-
mission alleging sexual and racial harassment at the
station. The station subsequently advised Bridges that
she could no longer host or produce programs or use the
station's facilities. Bridges then brought an action in a
Federal District Court in Pennsylvania claiming that she
was deprived of free access to a place of public accom-
modation in violation of Title 11 of the 1964 Civil
Rights Act and that the termination of her programming
privileges violated her First Amendment right to free-
dom of speech. The court has dismissed the action,

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



noting that "access to broadcast media is not a matter of
constitutional or statutory right." Further, the station's
premises were not a public accommodation and the sta-
tion was entitled to grant access only to individuals in-
volved with its activities. 

Bridges v. Pittsburgh Community Broadcasting Corp.,
491 F.Supp. 1330 (W.D.Pa. 1980) [ELR 2:17:7]

____________________

Copyright. 

  An organization representing jukebox owners brought
an action in Federal District Court seeking to set aside
regulations issued by the Copyright Royalty Tribunal
which required the owners to report the locations of
their jukeboxes in order to facilitate the determination of
royalty claims. The District Court's judgment upholding

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



the regulations has been vacated by a Federal Court of
Appeals on the grounds that the District Court lacked
jurisdiction to review the regulations. Under the Copy-
right Act of 1976, the Court of Appeals was designated
as the proper forum to review final decisions of the Tri-
bunal. The District Court was ordered to dismiss the
complaint. 

Amusement and Music Operators Assoc. v. Copyright
Royalty Tribunal, CCH Copyright Law Reports, Para.
25,172 (D.C.Cir. 1980) [ELR 2:17:7]

____________________

Constitutional Law. 

  A resolution of the Colorado State Fair and Industrial
Exposition Commission provided that all exhibitors at
the Fair were required to confine transactions, displays

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



and advertisements to their leased space. A request of
the International Society for Krishna Consciousness,
Inc. for permission for its members to sell religious lit-
erature to, and to solicit contributions from, patrons at-
tending the Fair was denied; and the Commission did
offer to rent booth space to the Society. The Supreme
Court of Colorado has upheld a lower court finding that
the Commission resolution was an unconstitutional re-
striction on the Society's freedom of religion. A state
generally may restrict the time, place and manner of the
exercise of First Amendment rights. But the evidence in
this case did not support a conclusion that the circula-
tion of Society members throughout the Fair would re-
sult in an unacceptable degree of congestion requiring
such restrictions, the court held. 

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



International Society for Krishna Consciousness, Inc. v.
Colorado State Fair and Industrial Exposition Commis-
sion, 610 P.2d 486 (Colo. 1980) [ELR 2:17:7]

____________________

Contracts. 

  HRG Productions, a Texas Corporation that sent repre-
sentatives to New York City for the specific purpose of
furthering a contract for the services of Dennis Wayne's
Dancers, a contemporary ballet company, has been held
amenable to a breach of contract action by an agent for
the dance group in a Federal District Court in New
York. Although an agreement was not reached in New
York, the court found that both the offer and the nego-
tiation took place in New York. Further, the HRG offi-
cials viewed a premiere rehearsal performance of the
dance group and had the opportunity to meet with

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



Dennis Wayne and to discuss with him some aspects of
the ballet and the proposed tour. The court found that
the three day trip to New York was essential to the exis-
tence of the contract, and therefore constituted "trans-
acting business" within the State of New York, which is
a basis for jurisdiction in that state. 

M.L. Byers, Inc. vs. HRG Productions, Inc. 492 F.Supp.
827 (S.D.N.Y. 1980) [ELR 2:17:7]

____________________

Invasion of Privacy. 

  The general rule that a magazine publisher is amenable
to suit in jurisdictions in which its publications are ulti-
mately distributed was not applied in an action against
Esquire magazine. A Federal District Court has found
that an allegedly libelous issue of Esquire was not

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



distributed by the defendant Esquire, Inc., but rather by
that firm's former subsidiary Esquire Magazine, Inc.,
which would have been the proper defendant in the
case. The question of whether Maryland's one year stat-
ute of lilimitations governing slander and libel applies to
"false light" invasion of privacy has never been ad-
dressed by the Maryland state courts, yet the federal
court applied the one year limitations period as an addi-
tional ground for dismissing the plaintiff's invasion of
privacy count. 

Smith v. Esquire. Inc., 494 F.Supp. 967 (D.Md. 1980)
[ELR 2:17:7]

____________________

Tax. 

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



  The parents of figure skater Tai Babilonia could not
deduct expenses incurred by them for Tai's skating les-
sons or travel costs, nor could they deduct Mrs. Babalo-
nia's travel costs incurred while accompanying Tai to
World Championship and Olympic competitions, the
Tax Court has held. The Babilonias had sought to de-
duct such expenses on the theory that they were charita-
ble contributions to the U.S. Olympic Committee and to
the U.S. Figure Skating Association. Both organizations
are tax exempt organizations, contributions to which are
deductible. Although federal tax regulations do not per-
mit deductions for the contribution of services to exempt
organizations, regulations do permit the deduction of ex-
penses incurred in connection with the rendition of such
services. In this case, however, the Tax Court concluded
that neither Tai nor her parents had rendered services ei-
ther to the Figure Skating Association or to the Olympic
Committee, and that the expenses which the Babilonias

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



sought to deduct actually were for their personal benefit.
As such, they were not deductible, the court held. 

Babilonia, TC Memo 1980-207, PH Memo TC, Para.
80,207 (1980) [ELR 2:17:8]

____________________

Tax. 

  The Tax Court has recently held that a high school
physical education instructor, who was also a track
coach at another school, was not entitled to a deduction
for home office expenses. The Tax Court held that the
principal place of business for his business of coaching
was the school athletic facilities and his home office was
only incidental thereto. 

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



Kastin v. Commissioner, 80(10) CCH Standard Federal
Tax Reports, Para. 7887(M) [ELR 2:17:8]

____________________

DEPARTMENTS

In the Law Reviews:

Performance Rights in Sound Recordings - To Pay or
Not to Pay, That is the Question by Steven J. D'Onofrio,
15 Beverly Hills Bar Association Journal 347-371
(1980)

The Enforceability of Mid-Term Extensions of Employ-
ment Agreements Under California Labor Code Section
2855 by Henry I. Bushkin and Rauer L. Meyer, 15 Bev-
erly Hills Bar Association Journal 385-398 (1980)

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981



Measuring Divestiture of Network owned Television
Stations: An Econometric Approach by Barry R. Lit-
man, 25 The Antitrust Bulletin 363-376 (1980)

Trademark Preliminary Injunctive Relief by Bradford J.
Duft, 16 California Western Law Review 90-128 (1980)

Football Hooliganism: Offenses, Arrests and Violence -
A Critical Note by J. Williams, 7 British Journal of Law
and Society 104-110 (1980)
[ELR 2:17:8]

ENTERTAINMENT LAW REPORTER

VOLUME 2, NUMBER 17, FEBRUARY 1, 1981


